Društvo| Istorija| Kultura| Život| Životni stil

Babuškina marama

natasa_tasic_10 RSS / 06.07.2019. u 13:08

marame.jpg 

Nekako sa godinama umesto da neka sećanja blede, kod mene postaju sve jasnija i življa. Jedna od njih je „babuškina marama“, crvena, cvetna, sa velikim bulkama i resicama.

Moja baba je uvek nosila marame, sem kada ode na frizuru i uradi mini val, taj dan je paradirala kroz grad, sva važna i srećna, a sutradan bi marama opet bila na glavi.

Ne znam ni sama zašto, ali ta cvetna  marama je bila prelepa, a takvih je imala u svim bojama i dezenima.

Ujutru bi je uvek stavljala, jer je kuvala, pa da dlake ne „lete“, a kada je radila van kuće da joj se kosa ne zaprlja.

Imala ih je i od svile i od platna. Ja sam volela platnene, a pogotovo jednu koju je dobila od Rumunke koja je u to vreme prodavala za jednu „crvenu“. Rumuna je u to vreme bilo puno, a ona se sporazumevala na vlaškom sa njima i  uvek je dobijala neke popuste, pogotovo za konac od kojeg je radila stolnjake i kasnije prodavala, i imala dodatnu zaradu pored penzije.

Marame su bile uvek prisutne u našem okruženju, cvetne, crvene, šarene, sa bulkama i ružama.

Marame koje podsećaju na jedno doba koje se polako gubi, na miris slatka od trešanja, dzem od šljiva, gibanicu i tufahije.

Marame koje su krile lepotu ispod, one koje su mirisale na detinjstvo isunjeno srećom.

Jedne večeri, oko Svetog Ilije, kod prababe na selu koja je u to vreme imala 89 godina slušale smo pradedu koji je svirao na violini, pored tek pokošenog sena. Lenka je izašla pokrivena maramom iz stare kuće i donela sveže lepinje i kajmak i paradajiz.

Glava joj je bila ukrašena bulkama,nosila je  belu košulju od srpskog platna sa rumunskim vezom, i kecelju koja je od štirka bila kruta sa crvenim vezom. Sela je na drvenu hoklicu, i slušala je pradedu.

Dok smo mi jeli, vrškom marame je obrisala suzu i tada sam ih poslednji put videla zajedno.

Mirisi i sećanja na vreme koje je nestalo, ukrasili su i moju glavu jedne vrele letnje večeri. Nosila sam bulke, a vrhom marame sam obrisala suzu. I bilo je vrelo veče, grad kroz koji sam išla poput duha, praćena senkama prošlosti, koraci koji su nestajali u sadašnjosti i vratili sećanje na Svetog Iliju, miris sena, pečenog hleba i kajmaka, svaka latica me je vratila u vreme koje sanjam i kada su mi oči širom otvorene. Latice slikane dušom i babuškina marama, sećanja koja ne blede.

 



Komentari (55)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

aureus aureus 13:25 06.07.2019

Kaže Đole

Dolazim, sto dukata donosim
i kašmirsku maramuuuu
čudesnih boja
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 13:37 06.07.2019

Re: Kaže Đole



Ova pesma mi je mnogo draga. Hvala

Drugarica mi je donela iz Rusije. Marama koja je vratila secanje.
aureus aureus 13:44 06.07.2019

Re: Kaže Đole

natasa_tasic_10

Ova pesma mi je mnogo draga. Hvala

Nema na čemu.
Je li ti nešto u rodu Biljana Tasić? Naletio sam na nju na Tviteru, bavi se romskim pitanjima...a Tasić!
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 13:53 06.07.2019

Re: Kaže Đole

Najmladja sestra , jedna od nas tri <3
aureus aureus 14:03 06.07.2019

Re: Kaže Đole

natasa_tasic_10
Najmladja sestra , jedna od nas tri <3

Oooo, vrabac jedan kovrdžavi.

Zna li da pjeva?
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 14:05 06.07.2019

Re: Kaže Đole

ki slavuj
aureus aureus 14:08 06.07.2019

Re: Kaže Đole

natasa_tasic_10
ki slavuj

Evo vas ovdje.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 14:14 06.07.2019

Re: Kaže Đole

Pa za ovo nisam znala. Hvala
aureus aureus 14:21 06.07.2019

Re: Kaže Đole

natasa_tasic_10
Pa za ovo nisam znala. Hvala

E evo onda za još malo uživanja - Bora Dugić i njegov "Običan balkanski dan" u Barseloni.
U pratnji benda neobičnog imena - "Barcelona Gipsy balKan Orchestra".

Черевићан Черевићан 14:54 06.07.2019

Баке наше

(ili) Мarame koje su krile lepotu ispod

забрађене Марамама
скриване лепоте,
робовање традицији
јебемте ....животе
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 15:03 06.07.2019

Re: Баке наше

Sada bas razmisljam o tome. Ne znam da li ste ih gledali kako se namestaju, i nacin na koji staljaju marame. To je bila neka vrsta rituala, svako jutro.
aureus aureus 15:08 06.07.2019

Re: Баке наше

Meni je interesantno da danas nošenje marama djeluje muslimanski, iako su žene širom svijeta nosile marame.
Marame se pojavljuju u veoma mnogo narodnih nošnji.

Podjela je ovakva:
Ako ćemo da pokrivamo glavu, nek muškarci nose kape (i šešire) a žene marame (i šešire).
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 15:14 06.07.2019

Re: Баке наше



aureus aureus 15:15 06.07.2019

Re: Баке наше

Inspirisana piratskim vremenima

jadragoljub jadragoljub 18:08 06.07.2019

Re: Баке наше

aureus
Meni je interesantno da danas nošenje marama djeluje muslimanski, iako su žene širom svijeta nosile marame.
Marame se pojavljuju u veoma mnogo narodnih nošnji.

Podjela je ovakva:
Ako ćemo da pokrivamo glavu, nek muškarci nose kape (i šešire) a žene marame (i šešire).

kao i muslimanke i hrišćanke su morale da nose maramu, el u rubljovu lik kaže da iznad čoveka je bog a iznad žene čovek, zato žena mora da nosi maramu. davno bilo pa nisam iguran da je tačan citat, no smisao je tana.
G.Cross G.Cross 20:00 06.07.2019

Re: Баке наше

Pa Hriscanke ne bi trebalo da udju u crkvu bez marame.

Inace meni se svidja izreka " Ne veze se mahrama uoči Bajrama. "


Edit : Sto ima isto znacenje kao i " Ne goji se prase uoči Božića" ali za Muslimane nije primenjivo iz objektivnih razloga
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:07 06.07.2019

Re: Баке наше

Nosi se marama u crkvi.
Doduse ja je stavim samo kada sam u manastir,a tribal a bih i na liturgiji.
pape92 pape92 20:28 06.07.2019

Re: Баке наше

Šta bi trebalo a šta ne u crkvi, da ne ulazimo u to, od crkve do crkve je i od naroda do naroda. Nije G.Cross bez razloga imao napomenu u vezi marame, koliko se sećam iz blogova i komentara živeo je u Rumuniji (ako nisam nešto pogrešno zapamtio). U Rumuniji je odnos prema crkvi daleko, koju reč da upotrebim, pobožniji. Reč ponizno se često brka sa ponižavajućim, ali ponizno je bolja reč.

Živeo sam nekoliko meseci u Bukureštu, kao sasvim mlad, još je Čaušesku bio na vlasti. Tamo sam upoznao devojku koja se uopšte nije ponašala pobožno - bila je to klasična moderna devojka iz tih vremena, u Rumunskoj varijanti, ne previše različitoj od one opisane u pesmi Jure Stublića. Tim je moje iznenađenje bilo veće kad smo jednom prilikom ušli u crkvu. Ja se prekrstim i to je to, a ona izvadi maramu iz torbice, pokrije kosu, kleče, i počne da se moli. Budući SFRJ omladinac tada, nisam mogao da se načudim. Kasnije sam shvatio da to što sam SFRJ omladinac i nema mnogo veze, jer su došla ne-SFRJ vremena, ništa pobožnija. Što je još i najmanja stvar ("nisam hteo o tome", što bi rekao Domazet).
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 21:10 06.07.2019

Re: Баке наше

Nose se marame u crkvi.Ja ih ne nosim,ali zimi nosim kapu.Sto se tice marame,jednom smo pevali u manastiru Sv.Roman I stavile smo sve iz hora maramu. Ja sam imala neku sto mi je stalno klizila niz glavu.Bilo je leto,manastirska slava.
Mi sa horom sa jedne strane,monahinje sa druge. Tek pridje mi sestra (monahinja)i kaze:bolje je skini.Vidis da ne mozes da se molis kako treba. Skinem ti ja maramu sva srecna.
Kad eto ti Oca Gerasima iz Stupova,posle liturgije. Vidi on sve nas,a znamo se svi dugo i kaze mi.Jednog dana kada budes osetila,nosices je i nece ti spadati.
G.Cross G.Cross 22:44 06.07.2019

Re: Баке наше

pape92
Šta bi trebalo a šta ne u crkvi, da ne ulazimo u to, od crkve do crkve je i od naroda do naroda. Nije G.Cross bez razloga imao napomenu u vezi marame, koliko se sećam iz blogova i komentara živeo je u Rumuniji (ako nisam nešto pogrešno zapamtio). U Rumuniji je odnos prema crkvi daleko, koju reč da upotrebim, pobožniji. Reč ponizno se često brka sa ponižavajućim, ali ponizno je bolja reč.

Živeo sam nekoliko meseci u Bukureštu, kao sasvim mlad, još je Čaušesku bio na vlasti. Tamo sam upoznao devojku koja se uopšte nije ponašala pobožno - bila je to klasična moderna devojka iz tih vremena, u Rumunskoj varijanti, ne previše različitoj od one opisane u pesmi Jure Stublića. Tim je moje iznenađenje bilo veće kad smo jednom prilikom ušli u crkvu. Ja se prekrstim i to je to, a ona izvadi maramu iz torbice, pokrije kosu, kleče, i počne da se moli. Budući SFRJ omladinac tada, nisam mogao da se načudim. Kasnije sam shvatio da to što sam SFRJ omladinac i nema mnogo veze, jer su došla ne-SFRJ vremena, ništa pobožnija. Što je još i najmanja stvar ("nisam hteo o tome", što bi rekao Domazet).


Stoposto si u pravu u vezi Rumunije.

Pokrivanje zena maramom pri ulasku u crkvu sam video i u vecini pravoslavnih i katolickih zemalja.
zilikaka zilikaka 23:22 06.07.2019

Re: Баке наше

Da, ženska kosa, obavezno duga, kao paradigma putenosti s jedne strane i obaveza da se ona sklini i sakrije od drugih.
Još jedan primer da su pravila od uvek krojili muškarci, spram sebe.
Pokrivanje maramom ima i simboliku pokornosti.
Čisto ilustracije radi, zamislite nacrtanu Amazonku sa upletenom kosom il maramom. Ne ide. Mada, praktično gledano, ratnica kojoj se kosa upliće u oružje nije pametan izbor.
I obrnuto, gde god želimo da ilustrujemo uzdržanost, svedenost i strogoću, kosu sklanjamo u pletenice, punđe il pod marame.
aureus aureus 23:27 06.07.2019

Re: Баке наше

zilikaka
Da, ženska kosa, obavezno duga, kao paradigma putenosti s jedne strane i obaveza da se ona sklini i sakrije od drugih.
Još jedan primer da su pravila od uvek krojili muškarci, spram sebe.
Pokrivanje maramom ima i simboliku pokornosti.
Čisto ilustracije radi, zamislite nacrtanu Amazonku sa upletenom kosom il maramom. Ne ide. Mada, praktično gledano, ratnica kojoj se kosa upliće u oružje nije pametan izbor.
I obrnuto, gde god želimo da ilustrujemo uzdržanost, svedenost i strogoću, kosu sklanjamo u pletenice, punđe il pod marame.

S druge strane, postoji tako mnogo lijepih marama i načina njihovog nošenja da tu stvar danas možemo da posmatramo kroz modu, a ne kroz običaje i simboliku.
Lijepa marama koja se nosi na pravi način, frizura, lijepo lice, lijep vrat, nakit i osmijeh, eeee...
zilikaka zilikaka 23:38 06.07.2019

Re: Баке наше

Ma jeste, marama može da bude prelep detalj i da doprinese eleganciji, nego volem kad jesamo to. Kao boja cipela, pa nek bira ko(ja) kako voli i kako joj dođe, al da se ne podrazumeva ako njoj nije došlo.
aureus aureus 23:47 06.07.2019

Re: Баке наше

Za to vrijeme kraljica Elizabeta Druga često nosi neke marame, i to na starinski način.



Možda to u njenom slučaju ima neke veze sa religijom.
nask nask 23:55 06.07.2019

Re: Баке наше

Pokrivanje maramom ima i simboliku pokornosti.


Moja je tetka još sedamdesetih odbila da ide u crkvu pokrivene glave što je bio mali skandal u crkvi gde se moli evo već skoro pedeset godina. Uvek bila malo mimo sistema, to joj na ćaleta tj. mog dedu.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 00:01 07.07.2019

Re: Баке наше

Ja volim marame. Imam ih dosta i moje prijateljice mi ih donose sa puta.
Sto se tice religije zaista su Rumunke i Ruskinje pokrivene u crkvi.
Moja baba je bila pod maramom uvek na liturgiji. U to vreme nije se bas praktikovalo odlazenje u crkvu, ali je ona svu decu vodila redovno.
Iskrena da budem maramu nosim samo kada idem na ispovest u manastir. Nekako ne mogu drugacije.
Callas ih je isto nosila.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 00:05 07.07.2019

Re: Баке наше

Moja mama menja radove u crkvi vec 40 godina. Ne nosi maramu uopste. Sada ima 71 i dalje je bez marame u crkvi, ali ih voli.
jadragoljub jadragoljub 23:48 07.07.2019

Re: Баке наше

Lijepa marama koja se nosi na pravi način, frizura, lijepo lice, lijep vrat, nakit i osmijeh, eeee...

oreuze, okovi su okovi čak i od zlata kad su pravljeni, a marame je okovkoji kolko god da je lep i zavodljiv ostaje okov.
znaš legendu o prometeju, znaš. kao što znaš i da miu je na kraju oproštena kazna ali da se božja ne poriče, zevs ga je prokleo da večno bude okovan na stenu i da mu orao kljuje džigericu, daklem pošto se božja ne poriče bog vulkan(sam zaboravio kak mu beše grčko ime) je napravio prsten sa kamenom na njemu koje j prometej mora da nosi doveka.
marama je okov poniznosti žene pred čovekom, zato nosi maramu i van crkve, a priče o toj estetiki marame je priča o prometejevom prstenu.
uostalom i razmena burmi na venčanju je simbolično okivanje mladenaca. upravo i bukvalno.

prema tome dabome.
mirelarado mirelarado 23:58 07.07.2019

Re: Баке наше

bog vulkan(sam zaboravio kak mu beše grčko ime)


Ares.


aureus aureus 00:06 08.07.2019

Re: Баке наше

Dragoljube, to bi sve možda bilo tačno da su se marame nosile samo iz tog razloga i da se danas nose iz tog razloga.

Neko nosi - jer voli. I jer mu (joj) dobro stoji.
jadragoljub jadragoljub 00:07 08.07.2019

Re: Баке наше

mirelarado
bog vulkan(sam zaboravio kak mu beše grčko ime)


Ares.



ares je bog rata čini mi se.
jadragoljub jadragoljub 00:10 08.07.2019

Re: Баке наше

našo
hefest

mirelarado mirelarado 00:12 08.07.2019

Re: Баке наше

jadragoljub
mirelarado
bog vulkan(sam zaboravio kak mu beše grčko ime)


Ares.



ares je bog rata čini mi se.


U pravu si, on je grčka verzija rimskog Marsa, a pandan Vulkanu je, mislim, Hefest.
aureus aureus 00:14 08.07.2019

Re: Баке наше

Teško je to sve popamtiti jer su Zevs i Hera imali desetine djece, a Aresa skoro niko od bogova nije volio.
jadragoljub jadragoljub 00:17 08.07.2019

Re: Баке наше

aureus
Teško je to sve popamtiti jer su Zevs i Hera imali desetine djece, a Aresa skoro niko od bogova nije volio.

al je i on sa afroditom napravio par komata iako je bila hefestova žena.
jadragoljub jadragoljub 00:21 08.07.2019

Re: Баке наше

aureus
Dragoljube, to bi sve možda bilo tačno da su se marame nosile samo iz tog razloga i da se danas nose iz tog razloga.

Neko nosi - jer voli. I jer mu (joj) dobro stoji.

samo iz tog razloga, ne zajebavaj nisi ti xxxx i xxxx, žene su morale da nose marame, nosile su ih pa skoro do sredine 80ih, znam jer je moj drugar imao poso sa maramama pa m je tih godina propao.
nikakv to veze nema sa modom,moda je samo pokriće za zle namere.
aureus aureus 00:23 08.07.2019

Re: Баке наше

jadragoljub
aureus
Teško je to sve popamtiti jer su Zevs i Hera imali desetine djece, a Aresa skoro niko od bogova nije volio.

al je i on sa afroditom napravio par komata iako je bila hefestova žena.

Interesantni su im nazivi: Dim i Fob (strah, fobija).

Nepouzdano je čiji je sin Eros.
Afroditin svakako.
Ali ko je tata?
jadragoljub jadragoljub 00:25 08.07.2019

Re: Баке наше

aureus
jadragoljub
aureus
Teško je to sve popamtiti jer su Zevs i Hera imali desetine djece, a Aresa skoro niko od bogova nije volio.

al je i on sa afroditom napravio par komata iako je bila hefestova žena.

Interesantni su im nazivi: Dim i Fob (strah, fobija).

Nepouzdano je čiji je sin Eros.
Afroditin svakako.
Ali ko je tata?

ares
jadragoljub jadragoljub 00:26 08.07.2019

Re: Баке наше

i da demos i fobos su i marsovi sateliti ( strah i užas kao deo svakog rata)
aureus aureus 00:27 08.07.2019

Re: Баке наше

jadragoljub
aureus
Dragoljube, to bi sve možda bilo tačno da su se marame nosile samo iz tog razloga i da se danas nose iz tog razloga.

Neko nosi - jer voli. I jer mu (joj) dobro stoji.

samo iz tog razloga, ne zajebavaj nisi ti xxxx i xxxx, žene su morale da nose marame, nosile su ih pa skoro do sredine 80ih, znam jer je moj drugar imao poso sa maramama pa m je tih godina propao.
nikakv to veze nema sa modom,moda je samo pokriće za zle namere.

Sam si pravio paralelu s burmama. S jedne strane - okivanje i poruka - zajedno smo do kraja života.

Ali zašto onda ljudi nose toliko drugo prstenje?
Ne možeš reći "da, ali, to su drugi prsteni, nisu to burme", burme su burme, jednostavni prsteni - ali prsteni.
jadragoljub jadragoljub 00:42 08.07.2019

Re: Баке наше

Ali zašto onda ljudi nose toliko drugo prstenje?

svo prstenje u sebi imaa pra prsten kojim je zevs okovao prometeja, prsten koji ima kamen u sebi, i tako svo prstenje je samo običan okov u svojoj suštini a ljudi vole okove.
aj ne zajebaj, ljudi nose prstenje zbog statusa kao znaka bogatstva, sujete prosto rekoć. umetnost je uvek samo pokriće za sujetu.
aureus aureus 01:06 08.07.2019

Re: Баке наше

jadragoljub
Ali zašto onda ljudi nose toliko drugo prstenje?

svo prstenje u sebi imaa pra prsten kojim je zevs okovao prometeja, prsten koji ima kamen u sebi, i tako svo prstenje je samo običan okov u svojoj suštini a ljudi vole okove.
aj ne zajebaj, ljudi nose prstenje zbog statusa kao znaka bogatstva, sujete prosto rekoć. umetnost je uvek samo pokriće za sujetu.

Ne zajebavaj, Dragoljube, ne vjeruju svi u Zevsa.
Oni iz Južne Amerike ili Afrike možda nisu ni čuli za njega.
A opet nose mara...prstenje. Nose.

Tako da, ako nisi baš veliki poznavalac marama koje su se nosile i nose se po ovoj šašavoj planeti - preporučam određeni oprez.
Nije svaka marama burka a nije svaka burka čador.

Ko zna zašto djevojka na slici nosi ovo maramče.



A ova? Ovakve marame uklone kosu, otkriju i naglase vrat, zanimljive su.

jadragoljub jadragoljub 10:59 08.07.2019

Re: Баке наше

99i nikad nije čulo legendu kako je nastao prsten i koja je ideja burme, to nema veze, a ja sam reko da je to prstenje koje nose samo sujeta i pokazivanje bogatstva.
a moda pokriće.
tolko nema svrhe dalje .
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 13:22 08.07.2019

Re: Баке наше

natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 13:24 08.07.2019

Re: Баке наше

Sve zavisi kako se posmatra. Nekome je bas taj prsten sloboda, makar u mom, jer je ljubav sloboda.
Sad svako moze da trazi samo nesto negativno, ali ziveti kroz lepotu, ne mislim samo fizicku, vec na sve vidove lepote, cini sadasnjost daleko lepsom.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 13:29 08.07.2019

Re: Баке наше




natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 13:31 08.07.2019

Re: Баке наше



jedna od omiljenih
aureus aureus 13:41 08.07.2019

Re: Баке наше

Ima lijepih i zanimljivih marama. Jednom sam sa interneta poskidao slike onih koje su mi se svidjele i sačuvao ih u podfolderu pod nazivom Headscarf koji se nalazi u folderu Various Images koji se nalazi u folderu Images koji je na D particiji.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 13:45 08.07.2019

Re: Баке наше

Genije, pa sam sam se bas nasmejala. Ja imam isto jedan folder, tu su sve koncertne haljine koje cu mi se svidele i koje cu jednoga dana nositi.
A ima ih basssss punooooo
aureus aureus 13:52 08.07.2019

Re: Баке наше

natasa_tasic_10
tu su sve koncertne haljine koje cu mi se svidele i koje cu jednoga dana nositi.

Imaš i onu šašavu zelenu koju je nosila Diana Damrau dok je pjevala onu ariju ("Paklena osveta kuva u mom srcu" ) iz poznate Mocartove opere?
Šššš...nema pomoći, dovoljno sam rek'o.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 17:47 08.07.2019

Re: Баке наше

aureus aureus 17:58 08.07.2019

Re: Баке наше

natasa_tasic_10

Eh, pa pogodila si.

Znao sam da je trebalo da napišem "od poznatog austrijskog kompozitora po kojem se zovu Mocart kugle".

Ovako je bilo prelako.
principessa_etrusca principessa_etrusca 05:36 09.07.2019

Re: Баке наше

Lijepa marama koja se nosi na pravi način, frizura, lijepo lice, lijep vrat, nakit i osmijeh, eeee..


Нешто овако?

aureus aureus 08:34 09.07.2019

Re: Баке наше

principessa_etrusca
Lijepa marama koja se nosi na pravi način, frizura, lijepo lice, lijep vrat, nakit i osmijeh, eeee..

Нешто овако?

Hmmm...ne.
natasa_tasic_10 natasa_tasic_10 20:47 09.07.2019

Re: Баке наше

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana