Energetika

Vojnici kneza Lazara (Kosovsko predanje:domišljena istorija)

Predrag Brajovic RSS / 22.12.2020. u 15:39

     Видовдан, празник кнеза Лазара Хребељановића и његових палих витезова, случајем је назван по хришћанском свецу са Сицилије светом Виту, који пада на дан Косовске Битке. Код Срба се овај дан није обележавао све до 1889. године. У црквеним календарима Ђурђа Црнојевића из 1494. или Вука Стефановића Караџића из његове књиге-годишњака Данице с почетка 19. века или у државном календару Србије из 1880, Видовдан није записан. Прича о судбини кнеза Лазара све до њеног државног устоличења није имала снагу да избори место као општи верски или народни празник. Откуда то? Разлога има више, а један од њих је да су Срби, како кажу сведоци, те 1389. године били победници.tWfbiXql.png
     Кнез Лазар је страдао, али султан Мурат је убијен, а његов син задављен у обрачуну браће за трон. Турска војска се била повукла. Отоманска империја накратко се утишала од пораза а краљ Срба и Босне Твртко I радосно и хвалисаво одмах јавља Трогиранима и Фирентинцима о пропасти неверника. Он пише "да је оног охолог вражијег сина и слугу непријатеља имена Крстова и целога рода човечијега" надваладао тако "да мало њих изнесоше живе главе". Фирентинска општина је у одговору честитала Твртку "преславну победу", чији су одреди под вођством Влатка Вуковића учествовали у бици на Косову.
     Јаничар Константин Михаиловић стотињак година касније бележи да је тек Бајазит, наследник на Косову убијеног султана Мурата, "заузео Српску краљевину". Султана Мурата наводно је убио "Милош Кобила", а нејасно се и збуњујуће спомињу, без навођења имена, и неки неверници и издајници који су допринели Српском страдању и некаквој победи цара Бајазита. Међу издајницима свакако није био у историји оклеветани Косовски великаш Вук Бранковић, који се верно борио на страни свога таста кнеза Лазара. Други и нама временски ближи сведок, путописац Бенидикт Курипешић, почетком 16. века у крајевима око Приштине записао је предање о кнезу Лазару и његовом верном а неправедно оптуженом војводи Милошу Кобиловићу. Да би доказао своју част, Милош на превару доспе до султана и убије га, а Турци побегну. "И тако се маркгроф, његова војска, земља и народ овог пута опростише од Турака", преноси Курипешић.
     После смрти кнеза Лазара настаје народно предање о њему и Косовској Битки а на подстрек породице и свештенства црквени култ кнеза Лазара. Са слабљењем династије Хребељановића слаби и кнежева слава, али многобројни црквени и писани прилози о кнезу Лазару настављају свој живот. Иако народни певачи угађају најпре уху тренутне власти и локалном сентименту, обележје Лазареве погибије и боја на Косову створило је у колективном сећању трајни и шири заметак. Колико снажан? У литерарном смислу, сам догађај није превише различит од других сличних битака и нема пресудну историјску димензију која му је касније дата. Отуда накнадни народни развој приче о Косовском окршају наглашава оно што је њена почетна литерарна привлачност: мотив издаје и мотив оклеветаног племића и његовог јунаштва, што преносе и они непосредни сведоци првих предања. Тако Косовска Битка није била сагледавана као преломан бој своје епохе, те мотив одсудне борбе а и сам нарочити значај Косова и Косовског боја, нагласак су другог времена и програмског уздизања култа "цара" Лазара и Косовског мита.
     Овоме у прилог говори заступљеност песама из Косовског Циклуса у народној, неселективној традицији. У Ерлангенском Рукопису, збирци народних песама прикупљеној међу граничарским Србима с почетка 18. века, тих песама нема, само покоја успутна реч која наговештава да песме о кнезу Лазару и Косовском Боју негде ипак постоје или да су постојале. У једнако неселективном корпусу народних песама које је у 19. веку прикупио писац Сима Милутиновић Сарајлија ниједна није из Косовског Циклуса. Ни у збирци коју је сачинио његов славни ученик Његош нема помена о целовитим песмама са Косовском темом. Напокон, ни сам Вук Караџић, и поред свог нарочитог труда, није успео да тих песама сакупи у значајнијем броју, тек њих петнаестак, од којих су неке сачуване само у одломцима.
     Године 1815. у писму игуману манастира Шишитовац у Срему Лукијану Мушицком Вук Караџић тражи да овај запише песме неке слепице из околине о кнезу Лазару и Косову, "јербо ћемо тешко оне пјесне на другом мјесту наћи". Доиста, тих песама другде готово и да нема, у народу нису шире популарне, те их Вук налази најпре у Срему. После Велике Сеобе Срба из 1690. избегли народ и његови духовници сместилу су се махом у Војводину, а монаси задужбине кнеза Лазара Раванице у манастир Врдник на Фрушкој Гори. Дајући и себи и кнезу Лазару на значају, они су чували његов култ и настојали да га оснаже. Раселивши се у избеглиштву по Српским крајевима, духовници Моравске Србије из области где је још била жива традиција кнеза Лазара и Косовског боја обновили су и сећање на њене умрле јунаке. Предложак ове обнове, који песме Косовског Циклуса у стиховима често парафразирају, јесу писана дела Прича о боју косовском и Бој кнеза Лазара, два рукописа настала почетком 18. века у Боки Которској. Већ у њима налазе се славни редови из Кнежеве Вечере у којима Милош Обилић указује на Вука Бранковића као издајника: Сјутра јесте лијеп Видов данак, / виђећемо у пољу Косову / ко је вјера, ко ли је невјера!
     Prince_Lazar_%28Ravanica_Monastery%29.jpgКада је Вук Караџић објавио ову песму 1815. године она је читана као позив на даљњу борбу против Турака. Вуков рад на скупљању народне поезије имао је и програмски, некњижевни карактер. Његове песме хтеле су да дају маха обнови Српске нације и државе, и зато су песме Косовског Циклуса биле нарочито важне. У њима је је записана државна традиција и племићка природа некадашње Србије, а уз то и њене међе. Косовске песме требало је да уз духовни темељ новој Србији дају и њене географске обрисе. Отуда оне постају државно пропагандно оруђе а поједине њихове црте надана карактерологија Српског народа.
     Но морална норма христоликог кнеза Лазара, који понавља Исусово страдање избором смрти и вечног живота над овоземаљским пропадљивим трајањем, није била народу нити блиска нити разумљива. Онде где је она придодата, да објасни пораз на Косову, налази се и један обичном свету разумљивији, књижевно и ефектнији и плоднији разлог: издаја. Отуда је песма Пропаст царства српскога у себи задржала противречност узрока Косовског пораза, у томе да је он свесни избор кнеза Лазара да се духом узвиси а телом страда, исто колико да је пораз наступио због неслоге великаша и невере Вука Бранковића. У овоме споју сударају се две традиције, једна црквена, учена, господска, а друга народна и животна, традиција Марка Краљевића, плаћеног харача и прећутаног бунта. Султановим и царским поданицима из простог народа тежачка земља и свакодневни живот ближи су од високог неба а њихова истина разумљивија. То је царство којем они припадају.
     У трену када Вук Караџић обнови пажњу Српске заједнице за предање о Кнезу Лазару и Косову, започиње процес који ће се 1889. године довршити проглашењем Видовдана за државни празник. Популарност песама Косовског Циклуса има важну црту за државу која настаје: оне јој дају историјско утемељење, историју коју је изгубила, нудећи уз то и моралну норму Српског народа и држави потребне а оспораване географске границе. У то доба је оно што су Србима били свето Косово и стара Србија суседна власт у Софији сматрала Западном Бугарском. Косовски циклус враћао је историјско право на те давне територије, док су народу ком је црква задуго била једина држава древне песме биле званична историја.
    У 19. веку Србија је била земља слабе писмености. Године 1866. забележено је да тек сваки двадесети Србин уме да чита и пише. Усмена култура имала је изузетан значај, онакав какав бисмо данас приписали масовним медијима. Многи друштвени покрети користили су масовне медије да шире и остварају своје политичке циљеве. Сличан механизам, али усмених "медија", можемо препознати у опису прославе Видовдана 1854. у Војвођанском манастиру Врдник, где су у избеглиштву из завичајне Раванице биле смештене мошти кнеза Лазара. Књижевница Милица Стојадиновић Српкиња пише да су тамошња порта и црква препуне народа толико да се онуда није могло ни проћи, а у тој вреви певачи "слепци" певају песме о "јуначеству каквог српског јунака" које народ с поносом на лицу слуша. Ови путујући професионални певачи наступали су на црквеним скуповима, вашарима и о различитим празницима. И окупљенима у Врднику, тада под влашћу Аустроугарске, народна усмена култура обећавала је стару славу и нову слободу.
    Уз писце и историчаре, који у 19. веку пишу многобројна дела са тематиком Косовског предања, и званична политика Србије ослања на легенду о кнезу Лазару и његовим витезовима. Србија тих деценија стиче независност и шири своје територије, настојећи да се географски заокружи. Где треба да буду њене границе? Тамо и толико "да се обнови Српска Царевина, да се уједини раскомадани српски народ", како је то рекао митрополит Михаило на централној прослави у Крушевцу ораганизованој поводом 500. годишњице Косовске Битке. Савремени Косовски јунаци, каже он, треба да су верни краљу као они древни, да буду светли пример родољубља и да никад не подлегну греху издаје и неверства. Митрополитева беседа у ствари је овоземљаски политички програм који је изговорен пред члановима владе, краљевским намесништвом и тада још малолетним краљем Александром Обреновићем. Митрополитова беседа у себи носи сећање на недавни Руско-Турски рат из 1878, који је држава искористила да припоји југ Србије у своју целину. Том приликом јединице мајора Радомира Путника доспеле су све до Гњилана, али после склапања Санстефанског Мира војска се морала повући са Косова.
    Од 1889. Видовдан постаје званични празник у Србији а три године касније Српска Православна Црква у свој календар напокон убележава дан светог мученика кнеза Лазара. Тако кнез Лазар, Милош Обилић и Вук Бранковић делатно творе историју Српског народа 19. века, бивајући политички алат тог доба. Осим у Крушевцу, свечана прослава Видовдана на његову 500. годишњицу одржана је и у Аустроугарском Врднику на Фрушкој Гори и у Далматинском Косову код Книна, и готово свуда другде по православним црквама где тај симболички бунтовни чин власт краља Франца Јозефа није онемогућила. На Косову прославе није било. У исто време, у Београдском позоришту давана је представа са Косовском тематиком а у Српској Краљевској Академији одржана је свечана седница о Косовској Битки. Но, док су с почетка обновљено Косовско предање и Видовдан били махом везани за Србију и Српски народ, они касније добијају ширу, Јужнословенску црту, и постају код дела Балканских народа престижан симбол борбе за ослобођење и идеал јунаштва. О томе говори истовремено са Крушевачком прославом одржана свечана научна седница о Косову у Загребу у Југословенској Академији Знаности и Умјетности, док је у Сплиту у исто време била постављена пригодна позоришна представа коју је полиција прекинула. Нешто раније поједини Босански и Хрватски аутори у учеснике Косовске битке наглашено су убрајали и своје сународнике, желећи да тиме остваре афирмацију властитe етничке заједнице. Косовска Битка тако бива и извор угледа и симбол блискости Балканских народа, али и оруђе њихове националне еманципације.
    Косовско предање у 19. веку није једнозначно нити ексклузивистичко. Оно је древна архетипска прича о одсудном боју, јунаштву, издаји, јединству, витешком етосу и правди, учено закићена хришћанским страдалништвом и искупљењем на небу. Чији су витезови у њој? Нема сумње, најпре Српски, али њихово порекло није спречавало делове других народе да себи припишу истоветну Косовску емоцију и слободарске идеале. Доиста, непознат број Малтешких витезова под вођством Хрватског бана Ивана Палижне учествовали су у Косовској Битки на страни кнеза Лазара. Извесно је, такође, да је тамо као савезник било и Босанско племство у јединицама краља Твртка Првог. Но сама историјска утемељеност и истинитост једног осећања и идеала није пресудна за његов значај и снагу, већ је довољно да оно буду широко прихваћено и делатно, да пресудно ангажује, бодри и снажи своје носиоце. Отуда не делује немогућ забележени анегдотски детаљ да су се у ратовању 1912. године појединим Српским одредима групно привиђале сени Лазарових витезова како заједно са њима марширају да ослободе Косово. Храброст и спремност на жртву јесу импулсивне емоције, ретко кад рационалан избор. Косовски витезови и њихово страдање од почетка су снажили то осећање.
     Косово је Балканским Ратовима 1912-1913. враћено у Српску државу. Краљ Петар и престонаследник Александар у народу су том приликом задобили име "Косовски осветници". Косовско предање у тим временима мења свој основни тон, и постаје симбол јединства Јужнословенских народа. Далековиди Вук Караџић, изузетни појединац који је разумео потребу да Прекосовским и Косовским песмама врати традиција државности и слободе у властити народ, добио је помагаче на различитим странама, и то вероватно онакве какве никада није слутио. Између осталих, највећи Југословенски вајар Иван Мештровић у годинама пред Први Светски Рат у Бечу, Риму, Лондону и Венецији излаже монументалне приказе Косовских јунака, као подршку пројекту јединствене Јужнословенске државе. Његова скулптуре део су никада завршане, веће целине, гигантског Видовданског Храма, који је требало да буде симбол "религије Цара Лазара", јер су "сви југословенски мученици од Kосова до данас и сав југословенски народ војници Цара Лазара". И овим се метаморфоза приче о кнезу Лазару и његовим витезовима за једно време окончала, у складу са назорима њене хришћанске традиције и испреплетеном историјом народа у којима се ширила.
    У свом коначном изгледу мало шта од историјске истине је остало у њој. Одани Вук Бранковић накнадно је оглашен за издајника, што је први пут забележено у делу Мавра Орбинија Краљевство Словена 1601. године. Од победе хришћанске војске о којој Твртко Први говори нема ни трага. Подвиг, изгледа, једне групе за историју незнатних Српских витезова који су убили Мурата приписан је непостојећем Милошу Обилићу. Србија, која је још пуних 70 година успешно трајала као држава, по предању је на Видовдан доживела пропаст. У Косовским песмама су се појавили средњовековним хроникама непознати великаши а уз њих и неколико дирљивих и великих женских ликова. И тако је у народу једна домишљена историја ступила на место оне праве.DEFEL1Q.png
    Ван свог витешког светоназора и литетерарног импулса, Косовско предање је током историје бивало средство политичких, културних и црквених елита за пропагирање њима важних друштвених идеја и циљева. Таква црта се испољила већ непосредно по смрти кнеза Лазара, када је настао читав низ програмских црквено-политичких текстова о њему, чија се многобројност може мерити само са онима из култова светих Симеона и Саве. Они су за циљ имали да заштите легитимност власти његових наследника и веште "царице" Милице. Због своје сакралне и цизелиране форме ти текстови нису могли рачунати на ширу популарност. Вук Караџић је почетком 19. века вешто успео да Косовско предање врати у ширу јавност и дâ му поједине црте државног програма. Његошев Горски Вијенац је парафраза одсудне Косовске Битке са Турцима, у којој над метафизички забринутим Лазаром превладава делатни Обилић. За Обреновиће и Карађорђевиће витезови Косовог Поља су симболичка стража њихове власти и вођи проширења државе. Напокон, у својој последњој форми пред Први Светски Рат, Косовско предање претворило се у позив на бој за Српску освету и победу на Косову а код великог дела Балканске елите у израз јединства Јужнословенских народа.
    Утолико је можда тачно рећи да права, "аутентична" природа овог мита не постоји, ван оне литерарне које жуди за јунаштвом и правдом. Обилићи и Бранковићи, то је једина подела коју он несумњиво носи. А остало? Остало су дописале веште кабинетске литерате и њихови политички и црквени сродници, за све нас војнике часнога кнеза Лазара.



Komentari (418)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

nask nask 22:28 22.12.2020

Samo za blog?

Je si li ovaj tekst napisao iskjlučivo za ovaj blog?
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:43 22.12.2020

Re: Samo za blog?

Je si li ovaj tekst napisao iskjlučivo za ovaj blog?

Не.
Написао сам га за... себе. У последњих двадесетак дана, када сам поводом Ерлангенског Рукописа, којег сам користио као материјал за свој роман, схватио да тамо нема Косовских песама, али биле ме неке уставне жалбе прекидале, и стајао текст на пола.

И онда данас поподне га завршим и помислим да га понудим некоме. И, као, кренем да видим коме да пошаљем, и нађем моју преписку са уредницом додатка за културу у Политици, која ми је за претходни текст који сам јој послао, онај Принчеви и Гоље, о Кости Куманудију, кад га је Биљана Србљановић опањкавала, мислим Куманудијa, који је текст одличан, у оном смислу да нико о томе није писао, да сам извукао неке ствари по први пут, да је професионално урађен (историчари га тако оценили), да има прелепе фотографије -- е, за тај текст ме та питала, а по чему је актуелан? А Србљановићка свуд по медијима, поводом фашистичког Куманудија и саблажњивања Београда на модерно и голотињу Победника, којег је Кумануди постављао. А био јој је и предуг, текст, и рекла да га објавим у Политикином Магазину, оном недељном додатку, са рецептима. Да се разумемо, ја јако поштујем кување, али... не и глупављење. Текст Далека госпођица Дајч требало је да објави Време, чекали су да ли ће да се изгласа закон о заштити Сајмишта, па је закон скинут са дневног реда, а тако и њихово интересовање за мој текст.

Хоћу да кажем, данашње новине и канали објављивања нису баш најсрећнији. Уосталом, тужна је истина да је вероватно више читалаца мог текста овде него у Времену или НИНу или Политици што би их било. Мислим да Кумануди има 15.000 unique user отварања, то је вероватно око 5-6000 читалаца, то ми каже статистика на Mediumu, да мој текст прочита 40% оних који га отворе. И Хилда једнако толико читалаца има.

Сад ћу да проверим. (P.S: Имају колико сам рекао.)

Српски медији су, иначе, по мом суду, данас у тоталној конфузији. Они више не разумеју шта треба да буду.
По страни од мог гнављења са њима.

Иначе, моји важнији текстови у претходним годинама били су објављени у додатку Политике (Црњански, Мића Поповић, Ђилас) а они краћи у додатку за културу Вечерњих Новости.
gedza.73 gedza.73 22:53 22.12.2020

Re: Samo za blog?

Мислим да Куманудим има 15.000 unique user отварања, то је вероватно око 5-6000 читалаца. и Хилда једнако толико.

Mnogo dobri blogovi. Pre tvog pisanja nikad nisam čuo ni za Kostu Kumanudija ni za Hildu Dajč.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 22:58 22.12.2020

Re: Samo za blog?

Mnogo dobri blogovi. Pre tvog pisanja nikad nisam čuo ni za Kostu Kumanudija ni za Hildu Dajč.

НИН и Време заједно имају, ако бог да, тираж од 10.000 продатих примерака.
Делом су и сами за то криви.
mlatisa mlatisa 23:24 22.12.2020

Re: Samo za blog?

Српски медији су, иначе, по мом суду, данас у тоталној конфузији. Они више не разумеју шта треба да буду.
По страни од мог гнављења са њима.


Српски медији, на жалост, врло добро разумеју шта "треба да буду". Трансмисија воље власника/властодржаца. У то се савршено добро уклапају и митови. Ето и (полу или четврт) мита: Креманска пророчанства, настала зарад борбе против политичких противника, а које је чак и Душан Ковачевић искористио и надоградио као најаву доласка Коштунице.

Ако је за неку утеху, а није, слична ситуација је и на "Западу". Мислим да је потребна нека нова платформа која би била више демократска него што су садашњи медији.
vrabac_onaj vrabac_onaj 23:26 22.12.2020

Re: Samo za blog?

Мислим да је потребна нека нова платформа која би била више демократска него што су садашњи медији.


Твитер!
Поуздано и објективно средство информисања.
solo solo 23:33 22.12.2020

Re: Samo za blog?

Иначе, моји важнији текстови у претходним годинама били су објављени у додатку Политике (Црњански, Мића Поповић, Ђилас)


Fali Šolak
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 23:43 22.12.2020

Re: Samo za blog?

Твитер!
Поуздано и објективно средство информисања.

Па, узми у обзир да сам себи тамо правиш кога ћеш да пратиш. Значи, све је до тебе. Иначе, популарност Твитера у Српском политичко-социјалном простору происходи из чињенице да је то једина платформа-медиј на којој комуницирају међусобно супротстављене друштвене групе.

То можда значи да један такав медиј фали?
freehand freehand 23:46 22.12.2020

Re: Samo za blog?

То можда значи да један такав медиј фали?

Da predložiš to resorno nadležnim ministarkama Čomić&Gojković?
nask nask 00:06 23.12.2020

Re: Samo za blog?

Написао сам га за... себе.

Lepo od tebe što si ga podelio sa nama na ovom mestu.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 00:28 23.12.2020

Re: Samo za blog?

Lepo od tebe što si ga podelio sa nama na ovom mestu.

Хвала, но, да се могао видети мој израз лица док читам моју претходну преписку са уредницом Политике, потом када сам се сетио уредника НИНа Милана Ћулибрка који ме зове да ми каже да је текст добар, али да он, од актуелних тема, за њега нема места, и потом се сетио дописивања са Vremenom и њиховог објашњавања да чекамо да закон о Сајмишту уђе у процедуру... само сам помислио: "А што ово мени треба?"

Не знам, ја не читам ни НИН ни Vreme ни Политику, мислим да их је све прешишало време, ја тамо налазим претежно вриску и наглабање, квалитетније сам информисан и замимљивије на Твитеру, а све то, све ово, једна је рђава ментална слика Србије, с поломљеним вредностима и хијерархијским лествицама.

nask nask 00:48 23.12.2020

Re: Samo za blog?

но, да се могао видети мој израз лица

da se smrzneš?



Ovakve filmiće pravimo koleginica i ja za klince tj. lekcije. U pitanju je resublimacija (bem ti reč, je li imamo mi nešto naše za ovu fizičku pojavu) vodene pare na kovanici koja je uronjena u suvi led (oko -80°C).
freehand freehand 08:42 23.12.2020

Re: Samo za blog?

Predrag Brajovic
Mnogo dobri blogovi. Pre tvog pisanja nikad nisam čuo ni za Kostu Kumanudija ni za Hildu Dajč.

НИН и Време заједно имају, ако бог да, тираж од 10.000.
Делом су и сами за то криви.
A da su samo objavili tvoje tekstove... Ali ko ih šiša. Sami pali, sami se ubili.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 09:23 23.12.2020

Re: Samo za blog?

A da su samo objavili tvoje tekstove... Ali ko ih šiša. Sami pali, sami se ubili.

Нема то везе са мојим текстовима. Има везе са, по мени, промашеним концептом новинарства, као и са рђавом ситуацијом у којој се ментално налазимо. Фактички, ти више и немаш медиј који би овако нешто објавио. Не мој текст, него било који сличан.

Знаш, ја сам престао да читам и НИН и Vreme и Политику са Додатком за културу јер нисам нашао да имају шта да ми понуде. То што је, мени, требало да понуде нашао сам на другим местима.

Са мојим текстовима или без њих, њима иде катастрофално. Зато, тешко да би их моји текстови покварили. Могли су да пробају ;-)

Узгред, пре су им ваљали.
Нисам се ја променио, него они.
vrabac_onaj vrabac_onaj 10:34 23.12.2020

Re: Samo za blog?

Иначе, популарност Твитера у Српском политичко-социјалном простору происходи из чињенице да је то једина платформа-медиј на којој комуницирају међусобно супротстављене друштвене групе.


Da, čak i to što se tamo dešava između tih suprotstavljenih grupa se u neku ruku može nazvati komunikacijom
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 10:39 23.12.2020

Re: Samo za blog?

Da, čak i to što se tamo dešava između tih suprotstavljenih grupa se u neku ruku može nazvati komunikacijom

Боље нема.

Када се у једној заједници прекину уобичaјeни комуникациони канали између различитих друштвених група, онда почињу да дејствују они други, алтернативни -- од тајних друштава, ротаријанаца, специфичних НВО и појединаца до Твитера.

Тврдим, да у Србији постоји иједан медиј који захвата обе стране подељеног друштва, Твитер не би имао оволику популарност у елитним слојевима друштва. Па чак имаш и ТВ емисије које почивају на Твитеру.

TW реално покрива 2-3% друштва у Србијо (свакодневно или баш често логовање), а повремено у њему учествује највише 15% грађана, то је укупан број свих налога.
omega68 omega68 12:58 23.12.2020

Re: Samo za blog?

а које је чак и Душан Ковачевић искористио и надоградио као најаву доласка Коштунице.

Što je naplatio ambasadorskim mestom, kao i svaki normalan srPski intelektualac koga možeš da kupiš za špricer i kavurmu ( ako voli to da jede ), uzgred, što bi rekao panonski genije.
Ono, kad prevaziđeš svoje najbesprizornije junake.I taj nam nešto i dalje truća o mitovima i podelama.Ko ga jebe, ima da se delimo sve dok su takvi ''intelektualna elita''.
dragosevacsutra dragosevacsutra 01:52 24.12.2020

Re: Samo za blog?

Не.
Написао сам га за... себе.


sta ti ono bese brajovicu, pisac?
kuvar?
advokat?
kafedzija?

ni krkarziv ti nije ravan

haklberi_tom haklberi_tom 17:10 24.12.2020

Re: Samo za blog?

Predrag Brajovic
Lepo od tebe što si ga podelio sa nama na ovom mestu.

Хвала, но, да се могао видети мој израз лица док читам моју претходну преписку са уредницом Политике, потом када сам се сетио уредника НИНа Милана Ћулибрка који ме зове да ми каже да је текст добар, али да он, од актуелних тема, за њега нема места, и потом се сетио дописивања са Vremenom и њиховог објашњавања да чекамо да закон о Сајмишту уђе у процедуру... само сам помислио: "А што ово мени треба?" Узгред, ионако ни за један од објављених текстова нисам добио хонорар, али, то је било и због одбијања да потписом на уговор препустим објављивачу права на текст на 5 или 10 година, заборавио сам колико.

Не знам, ја не читам ни НИН ни Vreme ни Политику, мислим да их је све прешишало време, ја тамо налазим претежно вриску и наглабање, квалитетније сам информисан и замимљивије на Твитеру, а све то, све ово, једна је рђава ментална слика Србије, с поломљеним вредностима и хијерархијским лествицама.


Saglasan!
cmix909 cmix909 11:23 23.12.2020

Srbija do Tokija

Sa izuzetkom Damjanovog Zelenka, iznad svih kosovskih stvarnih ili mitskih junaka, zasenjujuci pomalo i Lazara i Obilica, stoje likovi dvojice pobratima iz Reda Zmaja. Jedan, Toplica Milan, najvestiji medju strelcima; drugi, Kosancic Ivan, srpski kensei, poznat i po tome sto je koristio dva maca, dugi i kratki. To je onaj stil kojim se, dva stoleca kasnije, proslavio Mijamoto Musasi, ciji je prevod Kosancicevih uputstava ucenicima objavljen kao Knjiga pet prstenova.

Izgleda da su likovi ova dva viteza veoma neinteresantni domacim sineastima, piscima i crtacima – za razliku od Tihog i Prleta i Mirka i Slavka.
shmoo shmoo 14:44 23.12.2020

Re: Srbija do Tokija

cmix909
Sa izuzetkom Damjanovog Zelenka, iznad svih kosovskih stvarnih ili mitskih junaka, zasenjujuci pomalo i Lazara i Obilica, stoje likovi dvojice pobratima iz Reda Zmaja. Jedan, Toplica Milan, najvestiji medju strelcima; drugi, Kosancic Ivan, srpski kensei, poznat i po tome sto je koristio dva maca, dugi i kratki. To je onaj stil kojim se, dva stoleca kasnije, proslavio Mijamoto Musasi, ciji je prevod Kosancicevih uputstava ucenicima objavljen kao Knjiga pet prstenova.

Izgleda da su likovi ova dva viteza veoma neinteresantni domacim sineastima, piscima i crtacima – za razliku od Tihog i Prleta i Mirka i Slavka.




Има и неких писаца код којих то није тако.

Нема много таквих писаца на српском језику, али их има. Фикција да, али је главни лик ових књига баш Косанчић Иван. И поред њега Топлица Милан. Па Обилић. Па Марко Краљевић. Па браћа Мусићи. Па Лазар...














Писац ових књига је пре свега писац сценарија за стрипове што се види по његовом стилу. Али то не умањује занимљивост ових романа. Напротив. А пише он и сценарије за филмове и тв серије...









Боре се и они како год знају и умеју за своје место под сунцем на овој и оваквој монополистички идеологизованој и острашћеној у нетрпељивости према другима и другачијима културној сцени Србије какву имамо данас са њеним мејнстримом који нам је много чешће и много више пред очима него овако нешто као што су ови романи.



Успут, препорука за читање која нема много везе са митом о Косовском боју.

Или ипак има...





omega68 omega68 11:58 23.12.2020

Немам времена

да читам све коментаре где сигурно има пуно троловања , скретања са теме, свађа и сл.
Немам намеру ни иницијални текст да читам јер знам шта је ауторов мотив и наратив.
Само да кажем, онима који не знају, Срби у време косовске битке још већински нису примили хришћанство и били су Родно верујући.Битка је могла да буде и раније јер су Турци стигли, поставили шаторе и чекали Србе да се појаве.Лазар је чекао дан Световида (касније Светог Вида) јер су га Срби волели и борили се у његово име.
Можда је Лазар и понеки великаш бранио крст, али већина бораца су бранили Световида
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 12:15 23.12.2020

Re: Немам времена

Можда је Лазар и понеки великаш бранио крст, али већина бораца су бранили Световида

Šteta što ondašnji Srbi ovo nisu znali.

Inače, kad smo već kod ove teme, ono "ko je vera a ko nevera" može biti daleki odjek podele u Srpskom hrišćanstvu, raskola, ne na bogumile protiv vernih, ta je priča završena, nego na hrišćane i tzv. poluverce, struju u nekadašnjoj Srpskoj crkvi. Oni nisu bili jeretici, ali jesu bili nekanonski vernici. Kako god, njihovo je sveštenstvo, kao nejednako po značaju, učestvovalo na zvaničnim crkvenim saborima.


9. О полуверцима:
И ако се нађе полуверац, који је узео хришћанку, ако усхте, да се крсти у хришћанство, а ако се не крсти, да му се узме жена и деца и да им се даде део куће, а он да се изагна.

Na fresci u Arilju Nemanja im je iznad glava napisao poluverci, oni nose narodne krstove na sebi i učestvuju na saboru. Pravoslavci su koji su se ogrešili o Nemanjino Grčko pravoslavlje. Bogumilima su se pogrešno nazivali svi koji su bili van kanona, oni nemaju veze sa prvobitnim, pravim bogumilima. Bogumili ne nose krstove*. Poluverci su se držali elemenata prehrišćanske slovenske vere -- verovatno od dodole do paljenja badnjaka.

* Krst nisu smatrali svetim simbolom, već spravom za mučenje na kojoj je razapet najveći predstavnik dobra



Desno su na slici. Pravoverni ih podučavaju.
omega68 omega68 12:46 23.12.2020

Re: Немам времена

Zakonik
Nego kad ga već pominješ evo dokaza u njemu da hrvatijanski jezik ne postoji (što ruši njin mit o ''tisićljet...'' šta već

94. Оубиству:
Ако убијевластелин себра у граду, или у жупи, или у катуну, да плати
тисућу перпера, ако ли себар властелина убије, да му се обе руке отсеку и
да плати триста перпера.
Osam ako Dušan nije bio neki Joža iz Zagorja
omega68 omega68 12:49 23.12.2020

Re: Немам времена

bogu milima


shmoo shmoo 13:15 23.12.2020

Re: Немам времена

omega68

да читам све коментаре где сигурно има пуно троловања , скретања са теме, свађа и сл.
Немам намеру ни иницијални текст да читам јер знам шта је ауторов мотив и наратив.



Не желипш да учествујеш у овој твитер демократији овде?

Па бићеш изопштен из друштва, ја да ти кажем.

П.С. - Ма тко ли је то само откотрљао сир на колодвор?

Односно, тко ли је само то овде први поменуо твитер као једини облик демократског дијалога данас у Србији?


https://twitter.com/MiodragZarkovic/status/1105461523286237184


http://www.kmnovine.com/2019/03/pisac-Predrag-Brajovic.html


Знаш, Омега, ја знам ко сам између осталога

и по пријатеља својих господству.









omega68 omega68 14:29 23.12.2020

Re: Немам времена

Све за паре, мој пријатељу
shmoo shmoo 14:31 23.12.2020

Re: Немам времена

omega68
Све за паре, мој пријатељу






То нарочито важи за оне некомпромитоване интелектуалце, онај најобразованији део овога народа, његову културну и образовну елиту.



gvozden1 gvozden1 14:49 23.12.2020

Re: Немам времена


http://www.kmnovine.com/2019/03/pisac-Predrag-Brajovic.html



Jbg.

Nego, brate Omega, kolko ceniš da je dosta para za ovo?
vrabac_onaj vrabac_onaj 15:11 23.12.2020

Re: Немам времена

gvozden1

http://www.kmnovine.com/2019/03/pisac-Predrag-Brajovic.html



Jbg.

Nego, brate Omega, kolko ceniš da je dosta para za ovo?


Tekst je dno. Najgora komunjarska difamacija.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 15:20 23.12.2020

Re: Немам времена

Tekst je dno. Najgora komunjarska difamacija.

Не да, курва Миодраг Здравковић, податке кога могу да тужим због текста. Писао сам им, не одговарају. Јавно питао за имена и презимена и адресу. Јок. Нерегистровани је медиј. Углавном, безакоње. А срећа за менталну сиротињу.
angie01 angie01 17:15 23.12.2020

Re: Немам времена

kakva klasicna ocigledna zloupotreba deteta,...al ne postoji svest odraslih o tome, nego su u svojoj primitivnosti jos preponosni, umesto da imaju potrebu, refleks da je zastite,...monstruozna je sama ideja da se maloj, preslatkoj i prepametnoj devojcici u usta stave strahotne reci koje ne razume, niti ima spoosbnost da se sa sadrzajem i okolnostima identifikuje,...umesto da peva o leptiru i zeki i igra se sa svojim drugarima na igralistu, ona je dovedena u okruzenje gde se pojavljuju naoruzni likovi u crnom koji cuvaju blindirani auto,...

,,,ne znam gospodo, uz svo uvazavanje o razlicitim razmisljanjima na razne teme, ovaj slucaj sa devojcicom nekako ne moze da sa sobom vuce opravdanje ideoloske ostrascenosti, jer na svim nivoima prelazi granicu prihvatljivog, tako da bih izostavila uobicajeno prostacko prepucavanje o izdajnistvu, placenistvui sl,...

EVO GA SNIMAK
vrabac_onaj vrabac_onaj 17:22 23.12.2020

Re: Немам времена

Jel zna neko, o čemu ova žena priča?
shmoo shmoo 18:06 23.12.2020

Re: Немам времена

Па поменут је твитер као врхунац демократског дијалога у данашњој Србији, у 2020. години јер не постоји ниједан други канал за сучељавање различитих мишљења пошто у Србији, је л' те, влада једноумље и једнопартизам као некада давно, пре 30 и кусур година.

Па ето, рекох да подастрем један леп пример са тог твитера као илустрацију за речено, као и последицу у другим медијима до које је то сучељавање различитих мишљења на демократском твитеру довело.

Само то, ништа више и ништа мање од тога.

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:22 23.12.2020

Re: Немам времена

Само то, ништа више и ништа мање од тога.

Ако могу да те замолим, да својим коментарима не затрпаваш блог. Ја се слажем са свим што си рекао за мене, и све си у праву, и паре сам узео (и то 50.000€, има на једном другом једнако ваљаном интернет сметлишту, пише тако, гуглај сам, да ти не помажем), али, брате -- досадан си.
Баш.
Ништа више од тога.
gedza.73 gedza.73 20:22 23.12.2020

Re: Немам времена

angie01
kakva klasicna ocigledna zloupotreba deteta,...al ne postoji svest odraslih o tome, nego su u svojoj primitivnosti jos preponosni, umesto da imaju potrebu, refleks je zastite,...monstruozna je sama ideja da se maloj, preslatkoj i prepametnoj devojcici u usta stave strahotne reci koje ne razume, niti ima spoosbnost da se sa sadrzajem i okolnostima identifikuje,...umesto da peva o leptiru i zeki i igra se sa svojim drugarima na igralistu


angie01

utomsmislu-Rastku podrska!

(ne mogu se odupreti utisku, da je Rasko sporan samo zato sto zagovara nepopularno mislljenje, da uzvikuje, kosovojesrbija i pederisubolesni-verovatno bi imao vecu podrsku i njegove godine ne bi bile sporene! ne znam,...i ovde i u stvarnom svetu, onolike odrasle budale sa mnooogo vise godina, imaju pravo da nesto kazu i veoma im se ustupa prostor za te gluposti, ponekad veoma stetne i za druge, ne vidim zsto bi necije godine bile prpereka za komunikaciju!)


angie01 angie01 20:53 23.12.2020

Re: Немам времена

gedzo, sta si tacno dokazao ovom svojom uobicajenom budalastinom sa arhivom mojih komentara iz nekog drugog razgovora- kojima opsluzujes i druge, kako sam primetila:))).

ono na spornom snimku je devojcica od 3,4 godine,koja jos ne govori jasno, jos ima bebece sprahfelere i u neprimerenom okruzenju izgovara napamet strahotne stihove koje ne razume, ni sadrzaj, ni kontekst, ni celu tu situaciju, sa sve ogromnim krstom koji joj visi na malenoj usnoj resici, dok izlaze naoruzani likovi koji cuvaju blindiranu cnru limuzinu,...ma hajde molim te-kako rece jedna doktorka psihijatar, to je za prijavu socijalnoj sluzbi za zloupotrebu i neodgovornost.

a Rastko, koliko se secam, ako je uopste bitno, je bio vec razumno dete, koje se interesovalo za materiju o kojoj je pisao- da li dobro ili ne, to je vec druga stvar, on je neke svoje licne stavove iznosi na ovom mestu jer je bio pozvan da kao autor ucestvuje, sto je izazvalo sveopstu histeriju, prilicno neprimerene provinijencije,...i kako su svi prilicno grubo skocili, ja sam kao i uvek, stala u odbranu,...o njegovim stavovima sutinski ne mislim nesto ni bila upucena u to sta i cime se bavi.

posle tog bloga topcat, gde su svi pljuvali Rastka, otisao je moj omiljeni bloger Milan M. Cirkovic, kome je jednako bilo sve to degute.
gedza.73 gedza.73 21:37 23.12.2020

Re: Немам времена

angie01
neprimerenom okruzenju izgovara napamet strahotne stihove koje ne razume, ni sadrzaj, ni kontekst, ni celu tu situaciju, sa sve ogromnim krstom koji joj visi na malenoj usnoj resici, dok izlaze naoruzani likovi koji cuvaju blindiranu cnru limuzinu,...ma hajde molim te-kako rece jedna doktorka psihijatar, to je za prijavu socijalnoj sluzbi za zloupotrebu i neodgovornost.




ja sam kao i uvek, stala u odbranu

angie01 angie01 22:04 23.12.2020

Re: Немам времена

gedzo, koliko se trudis-a ono nista, samo si smarac,...ja isto tako mogu da sledim tu logiku i da kacim kojesta i da tome dodajem delove iz tvojih komentara, al to nije nista drugo do debilizam,....zanimljivo je to, sto u tvom slucaju postoje ozbiljni uslovi da mnoge sramotne stvari ne bih morala da izmisljam i da ti ih tako skockane ucitavam, niti da im kreiram novi kontekst.
shmoo shmoo 23:35 23.12.2020

Re: Немам времена

Predrag Brajovic
Само то, ништа више и ништа мање од тога.

Ако могу да те замолим, да својим коментарима не затрпаваш блог. Ја се слажем са свим што си рекао за мене, и све си у праву, и паре сам узео (и то 50.000€, има на једном другом једнако ваљаном интернет сметлишту, пише тако, гуглај сам, да ти не помажем), али, брате -- досадан си.
Баш.
Ништа више од тога.



Овде се уопште не ради о теби јер ниси ти центар света ма колико год имао високо мишљење о себи.

Овде се ради о нечем другом, много важнијем и од тебе и од мене и од наших сујета.

Али нећу ти више затрпавати твоје блогове било каквим коментарима, не брини се.

Довољно сам до сада видео шта то имаш да нам презентујеш овде на Блогу Б92 и више нисам уопште заинтересован ни да читам то што ти напишеш ни да коментаришем на твојим блоговима на којима први коментар неког госта дочекујеш речима:


Тешко је са овим полемисати. Јер је глупо до бесвести.



и тиме аутоматски дисквалификујеш сваку даљу могућност да неко има другачије мишљење од тебе и да то мишљење и каже на твом блогу на којем си домаћин.

Углавном, хвала ти и на овом досадашњем гостопримству на твојим блоговима, нећу те више ни овде нити убудуће ометати у твојој светој мисији просвећивања српског народа преко Блога Б92.

Покушали смо да комуницирамо, није успело, разлози су небитни.

Нека од сада свако од нас ради свој посао, па докле ко догура.

Ја сам ионако само тек нека "ментална сиротиња" за твоју интелектуалну преузвишеност једног припадника културне елите Срба у овом нашем времену у којем живимо.


EDIT: Али морам и да ти ставим до знања да си ипак много поштенији од неких других блогера на Блогу Б92 који се не удостоје чак ни оволико некоме да напишу када не желе да га виде на својим блоговима попут тебе него га једноставно само банују без речи објашњења иако је узрок сасвим јасан - лична нетрпељивост јер не желе да виде шта тај напише на њиховим блоговима.

И хвала ти на том поштењу сада овде на крају. То морам да ти кажем јер желим да будем мирне савести што се тебе тиче после овог разлаза на Блогу Б92.

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 00:03 24.12.2020

Re: Немам времена

и тиме аутоматски дисквалификујеш сваку даљу могућност да неко има другачије мишљење од тебе и да то мишљење и каже на твом блогу на којем си домаћин.

О чињеницама се не могу имати другачије чињенице, о томе се ради. Ја знам да је теби и тевабији забавно, и мислите... не, не знам шта мислите, знам да ме смарате и лупетате, себи на весеље, и опањкаваш ме говнарски, као аутентична пиздурина, а за то си могао отворити себи блог, да ме не смараш овде, не смета ми баш нешто, него, имa овде лепих прилога, од светог Гргура до Applea, а ти си са ортацима појео једно четвртину блога ни на шта, на гушење.

О томе се ради.
А ја никог нисам никада никог бановао, сматрам себе демократом, разумем мој народ, разумем какав је сав ментални чмар његов део, но, шта да се ради, мој је, али -- смараш...
Барем да смараш и једеш говна к'о Фрајхунд, као прави подлац, жустро, него и то некако уњкаво радиш, цвилећи.

Поздрав.
Слободно се забављај негде другде, мени неће сметати.
shmoo shmoo 00:18 24.12.2020

Re: Немам времена

Predrag Brajovic

сматрам себе демократом






Немаш ти ни Д од демократије у себи.

Ти си једна класична ауторитарна личност, обична и свакодневна, склона самовлашћу само на сву срећу, као и већини таквих на овоме свету, не дају ти, и у праву су у томе, да дођеш у прилику да се дограбиш неке власти над било ким другим сем над самим собом.

Када сам рекао да си поштенији, нисам ни мислио да си пристојнији и боље васпитан од неких других блогера који у оваквим случајевима једноставно "демократски" банују свакога ко се не слаже са њима.

Само си поштенији од њих. Пристојнији и васпитан тако да уважаваш личност саговорника чак и када се не слажеш са њим, то свакако ниси. Види се то и у овом твом коментару.

Само си поштенији. И ништа друго. Буди задовољан собом јер је и то нешто у односу на неке друге који чак ни то поштење немају у себи.

Напреднији си од многих других блогера на овом Блогу Б92 барем што се тог личног поштења тиче.

haklberi_tom haklberi_tom 17:21 24.12.2020

Re: Немам времена

shmoo

...

Довољно сам до сада видео шта то имаш да нам презентујеш овде на Блогу Б92 и више нисам уопште заинтересован ни да читам то што ти напишеш ни да коментаришем на твојим блоговима на којима први коментар неког госта дочекујеш речима:


Тешко је са овим полемисати. Јер је глупо до бесвести.



и тиме аутоматски дисквалификујеш сваку даљу могућност да неко има другачије мишљење од тебе и да то мишљење и каже на твом блогу на којем си домаћин.

Углавном, хвала ти и на овом досадашњем гостопримству на твојим блоговима, нећу те више ни овде нити убудуће ометати у твојој светој мисији просвећивања српског народа преко Блога Б92.

Покушали смо да комуницирамо, није успело, разлози су небитни.

Нека од сада свако од нас ради свој посао, па докле ко догура.

Ја сам ионако само тек нека "ментална сиротиња" за твоју интелектуалну преузвишеност једног припадника културне елите Срба у овом нашем времену у којем живимо.


EDIT: Али морам и да ти ставим до знања да си ипак много поштенији од неких других блогера на Блогу Б92 који се не удостоје чак ни оволико некоме да напишу када не желе да га виде на својим блоговима попут тебе него га једноставно само банују без речи објашњења иако је узрок сасвим јасан - лична нетрпељивост јер не желе да виде шта тај напише на њиховим блоговима.

И хвала ти на том поштењу сада овде на крају. То морам да ти кажем јер желим да будем мирне савести што се тебе тиче после овог разлаза на Блогу Б92.


Ne daj se Šmuu!
Šta te boli patka za takva mišljenja!?
Teraj ti po svome!
Nemaš ti šta da se ikome pravdaš!
Kome smeta, neka preskače.
haklberi_tom haklberi_tom 17:24 24.12.2020

Re: Немам времена

Predrag Brajovic
и тиме аутоматски дисквалификујеш сваку даљу могућност да неко има другачије мишљење од тебе и да то мишљење и каже на твом блогу на којем си домаћин.

О чињеницама се не могу имати другачије чињенице, о томе се ради. Ја знам да је теби и тевабији забавно, и мислите... не, не знам шта мислите, знам да ме смарате и лупетате, себи на весеље, и опањкаваш ме говнарски, као аутентична пиздурина, а за то си могао отворити себи блог, да ме не смараш овде, не смета ми баш нешто, него, имa овде лепих прилога, од светог Гргура до Applea, а ти си са ортацима појео једно четвртину блога ни на шта, на гушење.

О томе се ради.
А ја никог нисам никада никог бановао, сматрам себе демократом, разумем мој народ, разумем какав је сав ментални чмар његов део, но, шта да се ради, мој је, али -- смараш...
Барем да смараш и једеш говна к'о Фрајхунд, као прави подлац, жустро, него и то некако уњкаво радиш, цвилећи.

Поздрав.
Слободно се забављај негде другде, мени неће сметати.

Nisi u pravu!
Čak i da sve što si napisao stoji - opet nisi u pravu!
Jer --- nije važno šta ti (sebi) imaš da kažeš, nego je važno šta tebi drugi imaju da kažu.
U konačnici, to što ti imaš da kažeš je samo trošak, jer to već, ionako, znaš.
freehand freehand 19:47 24.12.2020

Re: Немам времена

Али нећу ти више затрпавати твоје блогове било каквим коментарима, не брини се.




EDIT:



freehand freehand 19:49 24.12.2020

Re: Немам времена

Барем да смараш и једеш говна к'о Фрајхунд, као прави подлац, жустро, него и то некако уњкаво радиш, цвилећи.

Eto kako čovek na internetu postane visok, lep i pametan a i kita mu poraste.
Ne baš neka velika, al nešto, za početak.
Brajoviću, svaka čast!

Kad Vreme i Nin odluče konačno da počnu sa duplericama otimaće se o tebe. Dotle nek crkavaju, zna se ko je gospodar čitanosti!
zaharaga zaharaga 21:12 24.12.2020

Re: Немам времена

Predrag Brajovic
Tekst je dno. Najgora komunjarska difamacija.

Не да, курва Миодраг Здравковић, податке кога могу да тужим због текста. Писао сам им, не одговарају. Јавно питао за имена и презимена и адресу. Јок. Нерегистровани је медиј. Углавном, безакоње. А срећа за менталну сиротињу.


Zar da ih tuzis sto ti ulepsase dan?
st.jepan st.jepan 21:58 25.12.2020

Re: Немам времена

omega68
Zakonik
Nego kad ga već pominješ evo dokaza u njemu da hrvatijanski jezik ne postoji (što ruši njin mit o ''tisićljet...'' šta već
94. Оубиству:
Ако убијевластелин себра у граду, или у жупи, или у катуну, да плати
тисућу перпера, ако ли себар властелина убије, да му се обе руке отсеку и да плати триста перпера.

Ne, to je dokaz da je hrvatski stariji - bliži staroslovenskoj osnovi.
Hiljadu su Srbi kasnije preuzeli od Bugara, a Bugari ko zna od koga.
U svim drugim slovenskim jezicima, 1000 se vika slično tisući (ruski tisjaća, ćeški tisic, slovenački tisoč, poljski... isto tako nekako).

alselone alselone 22:15 25.12.2020

Re: Немам времена

Au bokte imamo i velikohrvatskog nacionalistu ovde.

Cool, man, obogaćuje se zoo.
st.jepan st.jepan 22:31 25.12.2020

Re: Немам времена

alselone
Au bokte imamo i velikohrvatskog nacionalistu ovde.
Cool, man, obogaćuje se zoo.

Što kažu Kinezi, neka cveta hiljadu nacionalizama!
Jok brother, na omeginu zajebanciju (garant je zajebancija) odgovaram zajebancijom.
alselone alselone 22:34 25.12.2020

Re: Немам времена

Ma ne kazu to Kinezi. Kinezi kazu - ne jedi govna za veceru, oce da prisedne.
st.jepan st.jepan 22:40 25.12.2020

Re: Немам времена

alselone
Ma ne kazu to Kinezi. Kinezi kazu - ne jedi govna za veceru, oce da prisedne.

I šta sad? Sad ja treba da smislim nešto još duhovitije?
Mrzi me.
alselone alselone 22:55 25.12.2020

Re: Немам времена

Sto se onda kurcis kad ne znas da letis.
st.jepan st.jepan 23:07 25.12.2020

Re: Немам времена

alselone
Sto se onda kurcis kad ne znas da letis.

Ccc, mator čovek, profesor!
alselone alselone 23:11 25.12.2020

Re: Немам времена

Tako je, dodao bih samo "ne salonski" tako da nema prenemaganja. Moz da dobijes podjebavacki odgovor ako krenes podjebavacki.
st.jepan st.jepan 23:27 25.12.2020

Re: Немам времена

alselone
Tako je, dodao bih samo "ne salonski" tako da nema prenemaganja. Moz da dobijes podjebavacki odgovor ako krenes podjebavacki.

Pa daj onda nešto stvarno podjebavački..., onako, ko u bećarcu, znam da umeš.
Ovo ti je slabo.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 11:35 28.12.2020

Re: Немам времена



Dotle nek crkavaju, zna se ko je gospodar čitanosti!


Вероватно си у праву. Моја два блога су овде најчитанији у протеклих месец дана, и поред тог што први никада није био на насловној страници сајта Б92 а други је тек 6 дана на интернету, и уверен сам да ће доћи до петнаестак хиљада отварања у неком наредном дужем периоду. Узгред буди речено, овај мој блог начелно уопште није подобан за велику читаност, предуг је. Тако да ми је ово изненађење, на садашњој публиком отанчалој платформи Блога Б92 и сајта Б92.

У праву си и оно за киту, али то већ није пристојно да документујем.
shmoo shmoo 13:34 28.12.2020

Re: Немам времена

Predrag Brajovic


Dotle nek crkavaju, zna se ko je gospodar čitanosti!


Вероватно си у праву. Моја два блога су овде најчитанији у протеклих месец дана, и поред тог што први никада није био на насловној страници сајта Б92 а други је тек 6 дана на интернету, и уверен сам да ће доћи до петнаестак хиљада отварања у неком наредном дужем периоду. Узгред буди речено, овај мој блог начелно уопште није подобан за велику читаност, предуг је. Тако да ми је ово изненађење, на садашњој публиком отанчалој платформи Блога Б92 и сајта Б92.

У праву си и оно за киту, али то већ није пристојно да документујем.



Извини, знам да сам рекао да се више нећу јављати код тебе, али жао ми је да те оставим да живиш у заблуди.

Није ти Макса до сада објаснио да постоји баг на Блогу Б92 што се тиче броја прегледа (читаности) неког блога и броја препорука?

Колико сам ја разумео ту техничку заврзламу, та два броја се током времена повећавају мало по мало, сами од себе, ничим изазвани.

Број коментара не, то не не може да се повећава после закључавања блога, али број прегледа и број препорука да.

Ево ти пример:

Моја два последња гостовања код Шарског ( "Умро је друг Тито" - 5. септембар 2020. године и "Пропис или опис, питање је сада" - 14. новембар 2020. године) имају на данашњи дан, 28. децембар 2020. године 14002 прегледа-читаности и 80 препорука, односно 8478 прегледа-читаности и 78 препорука.

А ја не верујем у то, у толики број прегледа-читаности и број препорука за та два моја гостовања код Шарског.

Не верујем не због тебе, него због себе.

Уосталом, питај Шарског ако мени не верујеш да ја не верујем. Коментарисали смо то он и ја у ПП.

И извини још једном, само ми је било жао да те оставим са тим погрешним утиском што се тиче броја прегледа-читаности и броја препорука блогова на Блогу Б92. Овај коментар који сада овде остављам је добронамеран.

А иначе остаје онај договор нас двојице, нећу се јављати на твојим блоговима да ти не бих сметао својим коментарима. Обећање је обећање.

st.jepan st.jepan 16:19 28.12.2020

Re: Немам времена

shmoo

U pravu si, ali samo delimično.
Jeste da poludeli softver umnožava preporuke, nekad i za nekoliko desetina puta, ali prema broju čitanja je, proverio sam, korektan. Jedino ga je, u jednom periodu, pre par godina, strogo duplirao.

A broj čitanje tvojih blogova gostujućih kod Šarskog ne treba da te čudi:
Ko ne bi kliknuo na "Umro je Drug Tito"!?
freehand freehand 16:22 28.12.2020

Re: Немам времена

А иначе остаје онај договор нас двојице, нећу се јављати на твојим блоговима да ти не бих сметао својим коментарима. Обећање је обећање.

To. Daj sad edit.
freehand freehand 16:34 28.12.2020

Re: Немам времена

У праву си и оно за киту, али то већ није пристојно да документујем.
Ma nije problemn. Daj u prirodnoj veličinio pa ko zumira sam se zajebo
gedza.73 gedza.73 17:23 28.12.2020

Re: Немам времена


st.jepan
Ne, to je dokaz da je hrvatski stariji - bliži staroslovenskoj osnovi.
Hiljadu su Srbi kasnije preuzeli od Bugara, a Bugari ko zna od koga.

onda je dokaz da su Srbi narod najstariji a da su hrvati došli kasnije (ovde ide ironični smajli) jer su se još u vreme antičke demokratije Leskovčani na pijaci pogađali u iljadama a postoje i zapisi istoričara Polibija Jr. VI da su Nišlije u vreme vladavine njihovog sugrađanina srpskog cara Konstatnina Velikog prodavali tepsiju bureka za iljadu.




st.jepan st.jepan 17:38 28.12.2020

Re: Немам времена

gedza.73

st.jepan
Ne, to je dokaz da je hrvatski stariji - bliži staroslovenskoj osnovi.
Hiljadu su Srbi kasnije preuzeli od Bugara, a Bugari ko zna od koga.

onda je dokaz da su Srbi narod najstariji a da su hrvati došli kasnije
(ovde ide ironični smajli) jer su se još u vreme antičke demokratije Leskovčani na pijaci pogađali u iljadama a postoje i zapisi istoričara Polibija Jr. VI da su Nišlije u vreme vladavine njihovog sugrađanina srpskog cara Konstatnina Velikog prodavali tepsiju bureka za iljadu.

Ma kakve hiljade, Bog s tobom!
Srbi su u to vreme brojali: jedan, dva, tri, četri, pet, mnogo.
gedza.73 gedza.73 17:51 28.12.2020

Re: Немам времена

Srbi su u to vreme brojali: jedan, dva, tri, četri, pet, mnogo.

Kako su Srbi brojali kroz godine najbolje se vidi ovde



Na primer, ako sam dobro primetio, Hrvatska je bila najveća dok je bila Hitlerov satrap. Ujedno sa lepo vidi na mapi da je granična linija Bugarske i Srbije daleko duža u odnosu na Cro-Srb što se uklapa u moju tezu da su nam BUgari veća braća i kako Srbija treba više da bude okrenuta regionu odnosno Rumuniji, Bugarskoj i Mađarskoj.
gvozden1 gvozden1 18:17 28.12.2020

Re: Немам времена

što se uklapa u moju tezu da su nam BUgari veća braća

Naravno, s njima smo se tukli ko rođeni, nekad i ferka, jedan na jedan.
Što kaže Bora, bio sam tučen i ja sam tukao :)

Ma kakva braća, naravno da nismo ni s njima braća, al da smo sličniji, po veličini, po istoriji, po značaju, stvarno jesmo.

Sad smo nekako dopustili da se merimo sa Hrvatima, ali to je od skoro. Ranije to nikome nije padalo na pamet, ako je neko i razmišljao o ta dva naroda znalo se ko je značajniji, bez dileme.

E sa braćom Bugarima je komplikovanije.
Bilo je i saveza, i ratovanja, ali, a to me posebno peče, oni držali Beograd, mi Sofiju nikad :)
alselone alselone 18:31 28.12.2020

Re: Немам времена

Bilo je i saveza, i ratovanja, ali, a to me posebno peče, oni držali Beograd, mi Sofiju nikad :)


Ali nisu Valjevo! Beograd prođe, Valjevo nikad!
gvozden1 gvozden1 18:39 28.12.2020

Re: Немам времена

alselone
Bilo je i saveza, i ratovanja, ali, a to me posebno peče, oni držali Beograd, mi Sofiju nikad :)


Ali nisu Valjevo! Beograd prođe, Valjevo nikad!

Tako je Alse!

Vidi se šta je čovek Srbin.
:)
gedza.73 gedza.73 18:43 28.12.2020

Re: Немам времена

Ma kakva braća, naravno da nismo ni s njima braća

Ma ja se zajebavam sa onim bratskim 'isti jezik', ista kultura qracpalac region.
Eto mi i BUgari isto zovemo hiljadu što da nam ne budu novi najbolji frendovi?
Rumunija isto velika država, ozbiljna istorija, gotivan narod, klinac mi pričao da imaju neverovatno brz net.

Debelo počelo da mi ide na živce kako Srbi ništa ne znaju, kako su krezubi, nepismeni, divlji (doduše ide mi na nerve i ono navijačko mi narod najprviji što kaže Laušević u Nožu).

Dobro moram da priznam kako mi posebno po ganglijama gaze blogovske Sonje BIserko i Nataše Kandić iz NVO 'Komunistička crvenkapica' nikako da se skinem sa te droze.
alselone alselone 18:52 28.12.2020

Re: Немам времена

Tako je Alse!

Vidi se šta je čovek Srbin.


Sednem u Mačejevce neki dan, kod Erića, sa sinom. Kaže on - što mi je nekako sve ovde drugačije.

Reko, jeste, sine, to su ti prečani, ovde je sve drugačije.
gvozden1 gvozden1 19:49 28.12.2020

Re: Немам времена

alselone
Tako je Alse!

Vidi se šta je čovek Srbin.


Sednem u Mačejevce neki dan, kod Erića, sa sinom. Kaže on - što mi je nekako sve ovde drugačije.

Reko, jeste, sine, to su ti prečani, ovde je sve drugačije.

Ajd budi iskren, reklo dete bolje, ne drugačije :)
alselone alselone 19:53 28.12.2020

Re: Немам времена

Ajd budi iskren, reklo dete bolje, ne drugačije :)


Ma još sam ublažio, zbog babe.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 18:03 23.12.2020

Патријарх је крив

Један данас презрени национал-романтичарски историчар Панта Срећковић изнео је следећу оцену:

shmoo shmoo 18:08 23.12.2020

Re: Патријарх је крив

Гарсули је из Темишвара отпутовао на појутарје Тијелова. Фелдмаршал-лајтнант Франц Карл Леополд барун фон Енгелсхофен поручио му је био да причека мало у Темишвару. Да види последице своје мудрости међу Сербима. Ускоро. Старац је тврдио да су Серби чудан народ и да их Гарсули не зна. Серби су лакоми на почасти, воле медалију, а за туђина би душу дали. Међутим, ако примете да их лажу и варају, да им дата реч није одржана, то памте. У столећа! Са Турцима се – тврдио је Енгелсхофен – носе, око неког Косова (Енгелсхофен је писао: Cassova) већ неких триста шесет година. Серби не заборављају! То је јако непослушна и дивља врста народа. `Ein äusserst unbotmässiges und wilds Element!`


(Сеобе 2, Црњански)



http://blog.b92.net/text/19345/Profesorka-s-onog-sveta-pisem-knjigu-tinta-mi-se-proli/

magnus magnus 20:36 23.12.2020

DEUS VULT


I ženturače crnokošuljašice, razne Kandiqke, borkinje, brankice peščanikuše nit pisnu nit trepavicom manu na ovo maltretiranje žene , ako več država nije poslala policiju da pregazi govna i svakog natera da poljubi slaninu sa tri reda crvenog .
mlekac mlekac 23:17 23.12.2020

Ja sam baksuz

Koji je potrefio da se rodi baš na Vidovdan!
Prvo mi rođendan upropaštavali tradicionalnim deljenjem knjižica baš na taj dan, a posle, tokom škole, podsećanjem na Bitku na Kosovu, pa atentat u Sarajevu, pa Vidovdanski ustav, pa Rezoluciju IB... Prosto da se čovek zapita ima li ova luda zemlja još neki datum il' svi moraju da prave gluposti baš na moj rođendan?
vcucko vcucko 01:07 24.12.2020

Re: Ja sam baksuz

mlekac
Koji je potrefio da se rodi baš na Vidovdan!
Prvo mi rođendan upropaštavali tradicionalnim deljenjem knjižica baš na taj dan, a posle, tokom škole, podsećanjem na Bitku na Kosovu, pa atentat u Sarajevu, pa Vidovdanski ustav, pa Rezoluciju IB... Prosto da se čovek zapita ima li ova luda zemlja još neki datum il' svi moraju da prave gluposti baš na moj rođendan?

Zaboravila si...

solo solo 01:29 24.12.2020

Re: Ja sam baksuz

Ja sam baksuz
Koji je potrefio da se rodi baš na Vidovdan!


Pređi na julijanski kalendar samo sa rođendanom i nemaš problema.

Možeš i na Milankovićev i srećna ti 7529 godina.
Atomski mrav Atomski mrav 15:56 24.12.2020

Re: Ja sam baksuz

Prosto da se čovek zapita ima li ova luda zemlja još neki datum il' svi moraju da prave gluposti baš na moj rođendan?


Ja sam rođen 9. marta...
docsumann docsumann 21:40 24.12.2020

Re: Ja sam baksuz

Atomski mrav
Prosto da se čovek zapita ima li ova luda zemlja još neki datum il' svi moraju da prave gluposti baš na moj rođendan?


Ja sam rođen 9. marta...


ja 10.travnja
gvozden1 gvozden1 21:55 24.12.2020

Re: Ja sam baksuz

ja 10.travnja

Jel slaviš?
:)
docsumann docsumann 22:12 24.12.2020

Re: Ja sam baksuz

gvozden1
ja 10.travnja

Jel slaviš?
:)


ma pusti, u vojsci (Split) nisam dobio izlaz za rođendan. od tad ne slavim
dragosevacsutra dragosevacsutra 01:59 24.12.2020

n1 dezurni gosti

e ova izjava za n1 treba da ostane zabelezena -

misa relic, pajz' sad - nekakvo udruzenje ugostitelja i vlasnika nocnih klubova...
inace malo malo im je tu kao neki komentator (a ja ga se setio ko klinac picili tenis na partizanu).

elem pocinje covek svoj nastup

'najveci problem je sto u kriznom stabu nema ugostitelja'....


nema miso, jebi ga.
zato ih imas po epsu...
freehand freehand 19:32 24.12.2020

Čestitka

Prijateljima, komšijama i susjedima i svim dorbim ljudima koji večeras dočekuju Božić - mir, zdravlje i sreću, i da sve to nastavimo da delimo u slozi i ljubavi. Živeli.
haklberi_tom haklberi_tom 19:47 24.12.2020

Re: Čestitka

freehand
Prijateljima, komšijama i susjedima i svim dorbim ljudima koji večeras dočekuju Božić - mir, zdravlje i sreću, i da sve to nastavimo da delimo u slozi i ljubavi. Živeli.

Zar susjedi nisu komšije?!
freehand freehand 20:05 24.12.2020

Re: Čestitka

haklberi_tom
freehand
Prijateljima, komšijama i susjedima i svim dorbim ljudima koji večeras dočekuju Božić - mir, zdravlje i sreću, i da sve to nastavimo da delimo u slozi i ljubavi. Živeli.

Zar susjedi nisu komšije?!


Postoje teorije u kojima se i trolovi smatraju ljudima.

Inače, komšije i susjedi jesu sinonimi, ali moje komšije katolici ovde kažu komšije. Negde drugde kažu susjedi, a ja čestitam i jednima i drugima.
vcucko vcucko 20:48 24.12.2020

Re: Čestitka

freehand
haklberi_tom
freehand
Prijateljima, komšijama i susjedima i svim dorbim ljudima koji večeras dočekuju Božić - mir, zdravlje i sreću, i da sve to nastavimo da delimo u slozi i ljubavi. Živeli.

Zar susjedi nisu komšije?!


Postoje teorije u kojima se i trolovi smatraju ljudima.

Inače, komšije i susjedi jesu sinonimi, ali moje komšije katolici ovde kažu komšije. Negde drugde kažu susjedi, a ja čestitam i jednima i drugima.

freehand freehand 20:54 24.12.2020

Re: Čestitka

vcucko
freehand
haklberi_tom
freehand
Prijateljima, komšijama i susjedima i svim dorbim ljudima koji večeras dočekuju Božić - mir, zdravlje i sreću, i da sve to nastavimo da delimo u slozi i ljubavi. Živeli.

Zar susjedi nisu komšije?!


Postoje teorije u kojima se i trolovi smatraju ljudima.

Inače, komšije i susjedi jesu sinonimi, ali moje komšije katolici ovde kažu komšije. Negde drugde kažu susjedi, a ja čestitam i jednima i drugima.


Strašna fora. Ne samo da je duhovito nego je baš orginalno.
vcucko vcucko 21:04 24.12.2020

Re: Čestitka

freehand
vcucko
freehand
haklberi_tom
freehand
Prijateljima, komšijama i susjedima i svim dorbim ljudima koji večeras dočekuju Božić - mir, zdravlje i sreću, i da sve to nastavimo da delimo u slozi i ljubavi. Živeli.

Zar susjedi nisu komšije?!


Postoje teorije u kojima se i trolovi smatraju ljudima.

Inače, komšije i susjedi jesu sinonimi, ali moje komšije katolici ovde kažu komšije. Negde drugde kažu susjedi, a ja čestitam i jednima i drugima.


Strašna fora. Ne samo da je duhovito nego je baš orginalno.

Strogo on topic.

Noć posle Kosovskog boja. Preživeli srpski junaci vidaju rane i divane.

Strahinja: Brate Gvozdene, jesi li ti izdao?
Gvozden: Pobogu braćo, ja ostadoh bez noge, šta je vama?!
Strahinja: Ti, brate Ognjene, da nisi ti taj?
Ognjen: E, vidiš li ovu ruku tu dole u blatu, moju ruku; još jednom to reci i ima da je progutaš celu!
Strahinja: Dobro de; a ti, neznani junače, da, ti; šta ti imaš da kažeš o ovome?
Neznani junak: Dajte dećki, najte me zajebavat; zakaj bum vas ja izdal?!

haklberi_tom haklberi_tom 21:09 24.12.2020

Re: Čestitka

freehand
haklberi_tom
freehand
Prijateljima, komšijama i susjedima i svim dorbim ljudima koji večeras dočekuju Božić - mir, zdravlje i sreću, i da sve to nastavimo da delimo u slozi i ljubavi. Živeli.

Zar susjedi nisu komšije?!


Postoje teorije u kojima se i trolovi smatraju ljudima.

Inače, komšije i susjedi jesu sinonimi, ali moje komšije katolici ovde kažu komšije. Negde drugde kažu susjedi, a ja čestitam i jednima i drugima.

Pa zar ti negde drugde ne razumeju da kada kažeš komšije pozdravljaš i njih!?
vrabac_onaj vrabac_onaj 21:18 24.12.2020

Re: Čestitka

haklberi_tom

Pa zar ti negde drugde ne razumeju da kada kažeš komšije pozdravljaš i njih!?


Ma razumeju, ali znaju da se uvrede ako ih tako nazoveš.
haklberi_tom haklberi_tom 21:21 24.12.2020

Re: Čestitka

vrabac_onaj
haklberi_tom

Pa zar ti negde drugde ne razumeju da kada kažeš komšije pozdravljaš i njih!?


Ma razumeju, ali znaju da se uvrede ako ih tako nazoveš.

A, Ok!
A da li oni (onda) Freeju čestitaju kao komšiji?!
Ili isto kao susjedu?
freehand freehand 21:31 24.12.2020

Re: Čestitka

A da li oni (onda) Freeju čestitaju kao komšiji?!
Ili isto kao susjedu?

Sem osnovnog pitanja šta tebe boli tuki kako oni meni čestitaju pitanje je još i da li tebi iko išta čestita i zašto ne. Odnosno, postoji li još neki razlog sem što si skot i što ti je teško da budeš Srbin?
freehand freehand 21:33 24.12.2020

Re: Čestitka

vrabac_onaj
haklberi_tom

Pa zar ti negde drugde ne razumeju da kada kažeš komšije pozdravljaš i njih!?


Ma razumeju, ali znaju da se uvrede ako ih tako nazoveš.

Još nisam sreo nikoga ko se uvrediio. Ali volim da ljudima učinim plezir. Valjda to ne smeta autošiptaristima?
vrabac_onaj vrabac_onaj 21:40 24.12.2020

Re: Čestitka

Jel zna neko, koj je kurac ovom čoveku?
haklberi_tom haklberi_tom 21:43 24.12.2020

Re: Čestitka

freehand
A da li oni (onda) Freeju čestitaju kao komšiji?!
Ili isto kao susjedu?

Sem osnovnog pitanja šta tebe boli tuki kako oni meni čestitaju pitanje je još i da li tebi iko išta čestita i zašto ne. Odnosno, postoji li još neki razlog sem što si skot i što ti je teško da budeš Srbin?

Pitanje je elementarno - šta se toliko uzbuđavaš?!
Meni, pravo da ti kažem, čestita nekoliko prijatelja koješta - i ja njima.
Kada čestitam komšijama, čestitam im kao komšijama - čestitam im bez obzira bili komšije ili susjedi.
Ako ne mogu da budu komšije, ni ne čestitam im.
Ako bi oni meni čestitali kao susjedu, ne bi mi smetalo.
freehand freehand 21:43 24.12.2020

Re: Čestitka

vrabac_onaj
Jel zna neko, koj je kurac ovom čoveku?

Dirali mu Tasu?
haklberi_tom haklberi_tom 21:46 24.12.2020

Re: Čestitka

vrabac_onaj
Jel zna neko, koj je kurac ovom čoveku?

Ma!
Ja sam ga iznervirao sa susjedima.

angie01 angie01 21:58 24.12.2020

Re: Čestitka

freehand
Prijateljima, komšijama i susjedima i svim dorbim ljudima koji večeras dočekuju Božić - mir, zdravlje i sreću, i da sve to nastavimo da delimo u slozi i ljubavi. Živeli.



vrabac_onaj vrabac_onaj 22:19 24.12.2020

Re: Čestitka

freehand
vrabac_onaj
Jel zna neko, koj je kurac ovom čoveku?

Dirali mu Tasu?


Tako ga zoveš?
Maštovito.
freehand freehand 22:22 24.12.2020

Re: Čestitka

vrabac_onaj
freehand
vrabac_onaj
Jel zna neko, koj je kurac ovom čoveku?

Dirali mu Tasu?


Tako ga zoveš?
Maštovito.

E sad opet Vcucko sa još jednim kursadžijskim...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana