Budućnost| Ekologija| Energetika| Gost autor

Будућност енергетике

zilikaka RSS / 30.05.2021. u 18:34

аутор: алс

У последњих двадесет година дешава се значајна трансформације у начину на који се електрична енергија производи, преноси и дистрибуира. Од настанка електроенергетских система па до краја двадесетог века, велики део електричне енергије производио се у великим и централизованим електранама, одакле је она преношена и дистрибуирана крајњим потрошачима. Током последње две деценије различити дистрибуирани извори енергије све више су се прикључивали на све напонске нивое електроенергетског система, почевши од преносне, па до дистрибутивне мреже.

Ови извори укључују различите типове дистрибуираних генератора, као што су когенерационе електране, ветрогенератори, соларни генератори, микро хидро јединице и други, као и друге видове дистрибуираних извора енергије као, на пример, управљиву потрошњу или системе за складиштење енергије. Ове значајне промене у сектору производње узрокују промене и у експлоатацији и управљању преносном и дистрибутивном мрежом.

Можемо рећи да је стари електроенергетски систем изгледао као водовод. На „врху" смо имали управљивост у водоторњу али затим до наше славине, вода је ишла мање-више неконтролисано где је сама архитектура система била једини управљач. Ако изузмемо пар великих елктрана, систем се бавио енергијом, анализирајући колико је потрошено, док се данас, како мрежа постаје управљивија, бавимо снагом, контролишући стање мреже у сваком чвору у свакој јединици времена.

Мрежа је постала контролабилна из два разлога. Први и главни је тај да се смање капиталне инвестиције и да се софтвером из мреже извуче максимум. На пример, некада се мрежа користила до, рецимо, 70 посто максималне снаге, и када се екслопатација приближи тој вредности, капиталним инвестицијама се проширивала (дода се нови вод, трансформатор, генератор), док се данас софтверски регулише и до преко 90 посто. Тако да смо релативно малим инвестицијама у технологију заменили огромне инвестиције у инфраструктуру. Други разлог је тај да подржимо обновљиве изворе који сами по својој природи нису контролабилни (сунце и ветар). Па ако не можемо да контролишемо доток горива као код нафте, гаса, воде или угља, онда ћемо да контролишемо саму мрежу око обновљивог генератора.
Модерно друштво све више зависи од сигурног напајања електричном енергијом. Електричне мреже будућности морају да иду у корак са променама у технологији, друштвеним вредностима и законима као и трендовима у напретку у очувању животне средине. Према томе, сигурност и поузданост система, заштита животне средине, квалитет електричне енергије, као и цена напајања и ефикасност се морају прилагођавати у односу на промене на слободном тржишту електричне енергије. Екстремне временске непогоде могу значајно утицати на снабдевање електричном енергијом крајњих потрошача. На пример, током урагана Катрина 2,6 милиона корисника остало је без напајања ж. Током урагана Сенди осам милиона домаћинстава остало је без напајања, 1,3 милиона позива упућено је електродистрибуцијама и 25 милијарди долара је процењена штета коју су претрпели пословни корисници због прекинуте пословне активности. Овакве ситуације су неприхватљиве за модерно друштво у којем су људи и њихова делатност све више зависни од стабилног снабдевања електричном енергијом. То се види и у податку да је чак 10.000 позива са намером куповине малих (аутономних) генератора примила једна фирма која продаје генераторе у округу Њу Џерсија пар дана пред удар урагана Сенди.

Врућа тема данас су мале хидроелрктране, које иако су обновљиви извор који не загађује директно, представљају велику претњу животној средини. Мале ХЕ доприносе веома мало укупном билансу електричне снаге, а заузимају практично целу реку у делу тока, мењајући њену природу, животно станиште и систем подземних вода. Рецимо на пример да Србија при максималној потрошњи троши око 7000 мегавата, док су мале ХЕ реда једног мегавата. Према томе, ниво у ком заробимо двадесет река представља статистичку грешку регулације активних снага, док је еколошка штета огромна. Додатно, мале ХЕ не производе поменуту снагу целе године, него зависе од водотокова, тако да је реални допринос на нивоу године још мањи. А како се природа електричне потрошње мења, па лето мења зиму као период највеће потрошње због климатизације, допринос малих ХЕ добија још један минус у дневник јер су нивои вода лети још мањи.

Са друге стране, системи великих акумулационих електрана представљају најбољи извор електричне енергије. Те електране су скупе по CAPEX али јефтине по OPEX или оперативним трошковима, гориво је обновљиво и практично бесплатно, електране у брзе и веома погодне за регулацију, а и сама чињеница да се прави слатководно језеро није лоше са климатског и геостратешког интереса. Једини проблем је биодоверзизет пошто је изграња система акумулације веома инванзивна по животну средину.

У овом моменту одржавају се протести у Албанији против градње пет брана на реци Вјоса у истоименом националном парку у настајању. Наиме циљ протеста је да се оснује национални парк на реци Вјоса и да се блокира изграња брана.

Иако веома ценим напоре који европских научника и активиста који су покренули ову акцију, у разговору са неким од њих на твитеру, покушао сам да скренем пажњу да потражња за енергијом расте и да су акумулационе хидроелектране најбољи избор међу постојећим технологијама, али нисам наишао на размевање. Неки од њих верују да је смањење потрошње решење, што се из угла система немогуће, јер сваки систем како еволуира троши све више енергије, био он социолошки или биолошки.

Како цивилизација одлучили смо да унифицирамо енергије и прогласимо струју као практично једини избор енергије, па идемо у том правцу. Електродистрибуције и електропреносни оператори се сусрећу са све већим притиском регулаторних агенција у којима се захтева смањење емисије штетних гасова због ефекта стаклене баште. Крајњи циљ у овом процесу би била производња која је у потпуности без емисије угљен-диоксида. Потражња за електрицитетом биће све већа сваког дана. Будућност морамо добро промислити јер је на улогу много више од простог економског развоја.

Иако будућност електроенергетикве видим као један Мега Грид систем, са милијардама повезаних паметних и обновљивих извора и милионима интелигентих софтверких агената, који управљају њима, до моућности да изградимо такав систем, и технички, и финансијки, и правно, и економски смо јако далеко. Којим путем ћемо стићи до тамо ће дефинисати и будућност науке, технологије, технике, па и неких целих држава.

 



Komentari (270)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Milan Novković Milan Novković 18:51 30.05.2021

Dakle ...

... Иако будућност електроенергетикве видим као један Мега Грид систем, са милијардама повезаних паметних и обновљивих извора и милионима интелигентих софтверких агената, који управљају њима, до моућности да изградимо такав систем, и технички, и финансијки, и правно, и економски смо јако далеко. Којим путем ћемо стићи до тамо ће дефинисати и будућност науке, технологије, технике, па и неких целих држава...

... fuzija ili ništa

Pa reaktor u kamion, parkiraš na ivici grada, i pokrivaš grad i okolinu.

Posle toga male generatoru u koferče, za po kući i u kola

Učestalost obećavanja fuzije za 2-5 godina ubrzava
alselone alselone 19:00 30.05.2021

Re: Dakle ...

Колико је то времена у реалности, не знам, али рекао бих да без 20, 30 година није сигурно. Пет до 10 година док се направи први одрживи систем, 10 година до Сервице Пацк 2, тј. да се уверимо да је сигурно, и 10ак година до шире примене на нивоу планете. Вероватно сам и оптимиста.
bene_geserit bene_geserit 19:08 30.05.2021

Re: Dakle ...

Pa reaktor u kamion, parkiraš na ivici grada, i pokrivaš grad i okolinu.
Posle toga male generatoru u koferče, za po kući i u kola

A posle mikro generator u dugme na pojasu, jel si čitao ti Zadužbinu ?
alselone alselone 19:09 30.05.2021

Re: Dakle ...

A posle mikro generator u dugme na pojasu, jel si čitao ti Zadužbinu ?


Ma jebeš to, jeste čitali Bogove lično? Punpa, pa punpa među svemirima.
Milan Novković Milan Novković 19:15 30.05.2021

Re: Dakle ...

bene_geserit
Pa reaktor u kamion, parkiraš na ivici grada, i pokrivaš grad i okolinu.
Posle toga male generatoru u koferče, za po kući i u kola

A posle mikro generator u dugme na pojasu, jel si čitao ti Zadužbinu ?


bene_geserit
Pa reaktor u kamion, parkiraš na ivici grada, i pokrivaš grad i okolinu.
Posle toga male generatoru u koferče, za po kući i u kola

A posle mikro generator u dugme na pojasu, jel si čitao ti Zadužbinu ?

Svi smo čitali sve u to vreme, al bilo davno - sad najviše čitam uputstva za upotrebu malih kućnih aparata
stemajz stemajz 19:23 30.05.2021

Re: Dakle ...

пре фузије има још једна ствар - искористити постојећи нуклеарни отпад као гориво и то у толико циклуса док преостала радијација не буде толика да је безипасна за природу, односно, кад се негде одложи, после 200-300г да не остане ништа

и та обећања са фузијом могу да се отегну... па и кад је направе, док се не уведе у експлоатацију, прође бар 10так година...

а ова горе фора већ ради, руси су почели недавно да ложе MOX гориво у њиховом реактору на брзе неутроне и то не експериментално, него уведено у експлоатацију

а нукл отпада има на милионе тона, довољно да даје енергије целом свету пар стотина година...
bene_geserit bene_geserit 19:26 30.05.2021

Re: Dakle ...

sad najviše čitam uputstva za upotrebu malih kućnih aparata

Ja tu koristim metodu pustim ženu da pročita upustvo (ona ga čita i za šerpu a nek moli nešto sa nekom elektronikom unutra) pa je pitam da prepriča.
Što je opet napredak, pre sam koristio onu tradicionalnu metodu - probaš kako ti padne na pamet, pa ako ne radi ili krene da se dimi, pročitaš upustvo.
Milan Novković Milan Novković 19:32 30.05.2021

Re: Dakle ...

bene_geserit
sad najviše čitam uputstva za upotrebu malih kućnih aparata

Ja tu koristim metodu pustim ženu da pročita upustvo (ona ga čita i za šerpu a nek moli nešto sa nekom elektronikom unutra) pa je pitam da prepriča.
Što je opet napredak, pre sam koristio onu tradicionalnu metodu - probaš kako ti padne na pamet, pa ako ne radi ili krene da se dimi, pročitaš upustvo.

Ti si ko naš bivši Rus Yuri: "When everythinbg else fails, read the documentation"

I ja sam, samo se foliram, iako u ... DIYu (sorry Alse, ovo je one off) moram sad ponekad.
Atomski mrav Atomski mrav 16:25 31.05.2021

Re: Dakle ...

Ma jebeš to, jeste čitali Bogove lično? Punpa, pa punpa među svemirima.


Moje omiljeno SF štivo.
Atomski mrav Atomski mrav 16:26 31.05.2021

Re: Dakle ...

Ja tu koristim metodu pustim ženu da pročita upustvo (ona ga čita i za šerpu a nek moli nešto sa nekom elektronikom unutra) pa je pitam da prepriča.


6 hours of troubleshooting/debugging can save you 5 minutes of reading the documentation.
zilikaka zilikaka 17:44 31.05.2021

Re: Dakle ...

Atomski mrav
Ja tu koristim metodu pustim ženu da pročita upustvo (ona ga čita i za šerpu a nek moli nešto sa nekom elektronikom unutra) pa je pitam da prepriča.


6 hours of troubleshooting/debugging can save you 5 minutes of reading the documentation.

Ma sve je to super, al eto mene obeshrabri kad vidim da za kuhinjsku vagu prilože uputstvo od 30 listova.
Ajd što je na najmanje 6 jezika nego što se pravo uputstvo spakuje na pola strane ( koje vešto sakriju u tekstu) a ostalo su upozorenja tipa ne stavljati kesu od vage na glavu.
Najgori su mi bili za kućni kotao. Ajd, tu ima nešto funkcija, pa instalacija, razna podešavanja, pa priključenje daljinskog koji nije deo kotla...a onda shvatiš da toga nema u papirima. Oppet ta upozorenja da ne diraš gole žice kad su pod naponom i ostala vesela predviđanja, a ovo što ti stvarno treba nađeš na internetu. Recimo poslednji put bila zamena bežičnog termostata.
Najbolje što tu uvek stoji napomena da navedene radove smeju da rade samo ovlašćeni inženjeri.
E, tu mi se nasmeje brk i lepo uhvatim i uradim šta treba, kad treba.
zilikaka zilikaka 18:02 31.05.2021

Re: Dakle ...

Da izvine gost domaćin, al setila seš jednog intdresantnog slučaja.
Radilo grejanje lepo godinama i onda počelo da divlja. Uključi se u sred noći, bez obzira na temperaturu, isključi isto tako..nema šansi da uhvatiš logiku. Posle par dana zovemo majstora koji ga inače održava i čovek proveri, liči da je sve ok al usput natukne da komšija, treća kuća od nas ima isti problem gađa se vreme od kad to traje.
Ide kod njih da poveže nivi daljinski jer oni imaju bebu i neće da čekaju, pa će se javiti.
Pitam kako to komunicira, kaže šalje signal određene frekvencije. Odmah mi klikne da je neko u komšiluku priključio nešto novo i svima nam usput reguliše grejanje
I onda internet, uputstvo za promenu frekvencije...i mi popravili grejanje. To je nekih 50 evra novi daljinski, plus montaža još bar 20 plus čekanje da stineš na red.
Za 15 minuta posla.
E, tu je vredelo pročitati uputstvo za te stručne i ovlašćene.

 

Milan Novković Milan Novković 19:36 31.05.2021

Re: Dakle ...

alselone
Колико је то времена у реалности, не знам, али рекао бих да без 20, 30 година није сигурно. Пет до 10 година док се направи први одрживи систем, 10 година до Сервице Пацк 2, тј. да се уверимо да је сигурно, и 10ак година до шире примене на нивоу планете. Вероватно сам и оптимиста.

Baš sam ih sad sitno prelisatavao - ima ih dosta, svašta obećavaju. Mislim da ITER kasni do 15 godina, tj pali se ozbiljno 2035. Britanci prete prvom fuzijom na gridu "sferičnim tokamakom" - to je u kraju gde sam ja ovde došao 1987., tj ja sam bio u jednim od 3 laboratorije tamo (CERN, solid state fizika, super comps, XR još onomad), a ti tokamaci 2, treće labs su bile za nuklearno istraživanje.

Ovi UK su, u stvari, za saa preliminarno deuterijum-tricijum istraživanje za ITER.

Rusi su jedan upravo upalili, isto preliminarna istraživanja za ITER, T-15MD kao naslednik onog prastarog T-15 tokamaka.


Ubrzava se trka sada, svašta je moguće - eno i Kinezi svašta pripaljuju, iako njima ne znš uvek šta radiš.

Ja bih mogao dosta da tipujem na Ruse, oni su maheri na materijalima, iako se skupljaju mnogi oko deuterijum-tricijum ideje gde bi oplata unutar tokamaka bila od litijuma, koji štancuje tricijum kako ga rešetaš brzim neutronima.

Oni uopšte nisu daleko od magičnog dvojstva dovoljno-visoka-temperatura-dovoljno-dugo (3 sekunde su dovoljen), to sad svaka kuća što drži do sebe ima, nego im nedovoljno dobro kontrolisana plasma prebrzo uništava reaktor.

Tj Kinezi, ako se ne varam, svako malo (pola godine, godinu) pale jedan svoj i onda on se duže gura sustainable fusiju.

Jurnjava, neka, bolje tako.

ITER je sitno kilav, tipičan zapadni, kilavi mega-projekat.

TAE Technologies je to be watched, i Google iza njih (od privatnihm, ima ih nekoliko) imaju itneresantne ideje ...

... tj ima ih nekoliko bez problema sa matrijalima pod brzim neutronima, alternativne topologije/rešenja.

Kad je sad pre mnogo godina Skunk Works (Lockheed Martin's Advanced Development Programs) upregnbuo nekog koktoranta sa novel idejom ja sam munjevito, u maniru žarim-te-palim-te-kaljava-si-peć napisao blog, al ćorak, kasne (oni obećavaju 300MW iz većeg kamiona, a 50MW za po kući, da ti pokreće grafičku karticu dok igraš pacmana

bene_geserit bene_geserit 01:49 02.06.2021

Re: Dakle ...

Ma jebeš to, jeste čitali Bogove lično? Punpa, pa punpa među svemirima. ...
Moje omiljeno SF štivo.

I moje. I ne samo to, nego najomiljenije od svega od Asimova, a ja volim sve od Asimova (SF uratke).
mariopan mariopan 18:35 05.06.2021

Re: Dakle ...

E, tu mi se nasmeje brk i lepo uhvatim i uradim šta treba, kad treba.

Lako tebi kad imaš sebe kad si trebaš.
zilikaka zilikaka 19:00 30.05.2021

Super

Imamo novi blog, i sasvim se lapo vidi.

Posebno mi je drago zbog teme.

A inače, spram hidroakumulacije, izgleda da nema besplatnog ručka.
Sećam sa da sam kao dete gledala vodovodni šaht pun vode, kod svojih babe i dede, i uz to prilu da su se podzemne vode drastično podigle od kad je napravljem Đerdap.
Sad, da l jeste il nije bilo tako, vrag će ga znati, al svakako je teško uraditi bilo šta u prirodi, a bez posledica.

Opcija manje potrošnje mi se čini skroz nerealnom.
alselone alselone 19:05 30.05.2021

Re: Super

Opcija manje potrošnje mi se čini skroz nerealnom.


Потпуно нереално.
Имаћемо мањи пад потрошње када будемо дигитализовали све кућне уређаје, па када они буду мало паметнији па се буду самоорганизовали помоћу паметрних софтверских агената. Типа, паметан бојлер, паметна пегла, паметна клима, сви они знају где си ти, јер им телефон јавља твоју позицију, па се пале на време, знају твоје шаблоне понашања па планирају своје ангажовање и усклађују га са кућном батеријом која се пуни када је јефтина струја и тако даље. Али то је само краткорочни пад потрошње само оптимизацијом потрошње, не тиме што заиста трошимо мање.
stemajz stemajz 19:29 30.05.2021

Re: Super

алсе, колико потрошње отпада на индустрију а колико на "домаћинства", има ли ту нека статистика?
alselone alselone 19:34 30.05.2021

Re: Super

алсе, колико потрошње отпада на индустрију а колико на "домаћинства", има ли ту нека статистика?


У USA кућна потрошња цирка 20 посто, остало индустрија и commercial. Колико они деле међусобно, не знам а нисам сигуран ни да се прати та подела. Природа кривих потрошње је различита, то је тачно.

За Србију не знам. Имао сам неки годишњак рахметли Електовојводине и тамо је сигурно био такав преглед, али немам појма где је данас.
bene_geserit bene_geserit 19:38 30.05.2021

Re: Super

alselone
Opcija manje potrošnje mi se čini skroz nerealnom. ... јер сваки систем како еволуира троши све више енергије, био он социолошки или биолошки.

Потпуно нереално.

A ništa ono toplotne pumpe, dobra izolacija, A+++ uređaji ?
Koliko vidim količina energije koja se troši po stanovniku po zapadnim zemljama blago opada u zadnje vreme, dok se broj stanovnika uglavnom smanjuje. Ne znam zašto ne opada više, verovatno što sa jedne strane enregiju uštedimo, a sa druge se troši još više, npr. proizvodnja hrane - deluje da za transport, procesiranje hrane i sl. se troši sve više energije.
Mada sasvim sigurno raste u ostatku sveta. A još i prebacivanje industrije iz zapadnih zemalja u Kinu i gde sve ne je samo muljanje levo desno.
Tako da razumem zašto kažete da potpuno nerealno deluje.
alselone alselone 19:41 30.05.2021

Re: Super

A ništa ono toplotne pumpe, dobra izolacija, A+++ uređaji ?


Да, и то.

Koliko vidim količina energije koja se troši po stanovniku po zapadnim zemljama blago opada u zadnje vreme, dok se broj stanovnika uglavnom smanjuje.

Да ли мислиш на енергију која се "вуче" из мреже или укупна енергија?

Нека је rule of thumb било да се потрошња у развијеним земљама повећава темпом од два посто годишње. Али од како се инсталирају солари где год стигнеш, то повећање се не види на мерењима иако реално постоји. То се стручно зове повећање потрошње in front of the meter или behind the meter.
bene_geserit bene_geserit 19:44 30.05.2021

Re: Super

Да ли мислиш на енергију која се "вуче" из мреже или укупна енергија.

Na ovo, zovu ga TPES (total primary energy supply) koliko vidim.
Šta god ti misliš da ima smisla, ja sam samo izguglovao prvu stvar.

alselone alselone 19:47 30.05.2021

Re: Super

Na ovo, zovu ga TPES (total primary energy supply) koliko vidim.


Не знам за то.

Струја се повећава генерално а и повећаваће се још више када пређемо на електрична возила.
stemajz stemajz 19:59 30.05.2021

Re: Super

нека је и 50% потрошње чисто индустријска, а то је нешто што мора бити перманентно, без прекида, нема "сутра ће бити облачно, па нема струје у фабрици и производна линија стаје"

то изгледа неће моћи без нуклеарки, ако су баш запели да се реше угља и постепено гаса...

и не слажем се да се цивилизација одлучила да унифицира све, електрича кола, са садашњим батеријама је свирање оној ствари
не видим ту "крај историје"
alselone alselone 20:03 30.05.2021

Re: Super

нека је и 50% потрошње чисто индустријска, а то је нешто што мора бити перманентно, без прекида, нема "сутра ће бити облачно, па нема струје у фабрици и производна линија стаје"


Povećanjem broja resursa i njihovom geografskom diverzifikacijom rešavaš se "Gausa", tj. imaš stabilnije napajanje. Nemačka već ima više instalisane snage solara nego što je vršna potrošnja. Zamisli da je ima deset puta više. Uticaj "Gausa" jako slabi.

то изгледа неће моћи без нуклеарки, ако су баш запели да се реше угља и постепено гаса...

Tu se slažem, za sada na vidim mogućnost da idemo bez tradicionalnih spinning elektrana. Nuklearne se ne regulišu gore-dole mnogo, tako da bi nam za to trebalo dodanih hidroelektrane i to reverzibilnih, tako da imaš i energy storage. Zato sam rekao da su to idealni resursi.

stemajz stemajz 20:08 30.05.2021

Re: Super

ма јасно је да увек негде сија сунце, само, док (и кад и ако) људи не дођу до умрежавања на таквим скалама, има још ко зна колико времена да прође

до тада, мораће нешто да се врти...
alselone alselone 20:28 30.05.2021

Re: Super

Super Grid ili Mega Grid kako sam ga spomenuo u tekstu je ovo



S tim da su interkonektivni vodovi dovoljnog kapaciteta da se prenesu ogromne količine energije. Ovako dodatno osnažuješ sistem i smanjuješ uticaj volatilnosti.
stemajz stemajz 21:59 30.05.2021

Re: Super

алсе, овај грид у овом облику још не постоји или?
поготово онај део доле са соларима у африци...

то је супер ствар, само, кад кренеш да правиш све то тако да буде довољно робусно (а не као у тексасу, падне снег на панеле и ћаоздраво), онда дођеш до рачунице колико те такав систем кошта и да ли ће твоја индустрија бити конкурентно способна у свету ако је твоја енергија, лупам, дупло скупља него код кинеза...

ако је прескупа, онда имаш велики проблем и може цела економија да ти де полупа брзо ако тај проблем ниси некако паметно решио...

постављам питања на које не знам одговоре, да не буде забуне
bene_geserit bene_geserit 22:30 30.05.2021

Re: Super

поготово онај део доле са соларима у африци

Nešto ja ne bi energetsku sigurnost Evrope bazirao na nečemu gde sutra neki teroristi mogu da dođu i razruše.
Da stavimo ipak te solarne panele po Španiji i Grčkoj ?
stemajz stemajz 22:34 30.05.2021

Re: Super

хехе, па ни тамо више није сигурно, кад су напримали тих "избеглица" мушког пола и узраста од 18-30г колико хоћеш...

али си скроз у праву, мораш то да чуваш а још и кад опичи нека пешчана олуја па нанесе пола метра песка, треба то очистити а не да ти падне ен систем од тога...

nsarski nsarski 22:53 30.05.2021

Re: Super

хехе, па ни тамо више није сигурно, кад су напримали тих "избеглица" мушког пола и узраста од 18-30г колико хоћеш...



EDIT (posle 24 sata).

Gornji klip se šunja po intenetu pod naslovom "Danke Merkel".
bene_geserit bene_geserit 01:02 31.05.2021

Re: Super

alselone alselone 05:25 31.05.2021

Re: Super

алсе, овај грид у овом облику још не постоји или?
поготово онај део доле са соларима у африци...


Postoje povezni vodovi (nisam baš siguran bez guglanja koliko do Afrike) ali ne u kapacitetu koji je potreban da bi se to moglo smatrati jednim sistemom. Dodatno, ti povezni vodovi planiraju se u high-voltage, direct current (HVDC) tehnologiji (eno Tesla se okreće ) zbog manjih gubitaka i manje propagacije nestabilnosti frekvencije. Znači, ima tu još posla i-haj.
alselone alselone 05:44 31.05.2021

Re: Super

али си скроз у праву, мораш то да чуваш а још и кад опичи нека пешчана олуја па нанесе пола метра песка, треба то очистити а не да ти падне ен систем од тога...


Ono što je zanimljivo je to da solari rade bolje na hladnom a ne na toplom. Mislim na generalnu karakteristiku. Ali da, dole je bolje zbog veoma male oblačnosti i ujednačenog broja sunčanih sati dnevno i godišnje.
stemajz stemajz 10:17 31.05.2021

Re: Super

да, то сам видео да је за солар најбоље хладно и ведро

но, где год да га ставиш, мораш да га обезбедиш да ће пар цм снега који напада бити очишћен одмах (то уме бити проблем и за 4-5 панела на крову а на за хектаре тога...)

исто и ако их туриш у сахару, може ти се деси да олуја нанесе песка па не можеш ни да их нађеш испод дина... (ово претерујем мало, наравно, али поента је јасна)

стабилност мора бити независна од временских услова (обично ти највише струје и треба тад кад је кијамет...)

а то све уме да дигне цену таквог система додатно
alselone alselone 10:20 31.05.2021

Re: Super

Sve je to tačno.
A bilo kakvi dodatni pokretni delovi za (samo)čišćenje dodatno i značajno povećavaju Operations and Maintenance troškove, pa pitanje isplativosti postaje još problematičnije.
stemajz stemajz 10:26 31.05.2021

Re: Super

све би то био мањи проблем ако постоји глобални консензус да се то ради, сви прихвате да је енергија скупља за све и тако је како је

овако, један економски блок ако донесе такву одлуку и не огради се бодљикавом жицом од другог (кинеског) који има драстично јефтинији извор енергије (прљав, овакав, онакав, али јефтинији) има да се сруши јако брзо јер ће бити задављен економски
maksa83 maksa83 14:18 31.05.2021

Re: Super

овако, један економски блок ако донесе такву одлуку и не огради се бодљикавом жицом од другог (кинеског) који има драстично јефтинији извор енергије (прљав, овакав, онакав, али јефтинији) има да се сруши јако брзо јер ће бити задављен економски

Nije baš direktan odogovor na ovo, tj. jeste onako lateralno (imam neke dalje veze sa celom stvari tj. klijentskim softverima koje ti daju tj. prodaju za praćenje), trenutno stanje proizvodnje el. energije u Evropi možeš da vidiš ovde:

EEX Transparency

Klikneš na zemlju na mapi i vidiš na dnevnoj bazi koliko se struje pravi od čega.
stemajz stemajz 14:32 31.05.2021

Re: Super

ово је супер ствар, баш занимљиво

швабе већ плаћају добрано свој отказ од нуклеарки после фукушиме, 50% скупља струја од еу просека - линак

ја кад на овом твом сајту погледам за швабе од чега они струју добијају, испада тек неки мали део од ветра и солара - линак

могуће да сам нешто банално превидео

но, ако би наставио да гураш "зелени" тренд јако горе и погасио јефтиније изворе, могла би ти цена струје толико скајрокетовати да нико од тебе ништа више не може да купи јер си постао прескуп...

maksa83 maksa83 14:45 31.05.2021

Re: Super

ја кад на овом твом сајту погледам за швабе од чега они струју добијају, испада тек неки мали део од ветра и солара - линак

Da, vetar + solar se kreću oko 10-12%, nuklearke oko 5%, fosili (ugalj/gas) su još uvek oko 50%.

stemajz stemajz 14:50 31.05.2021

Re: Super

и те нуклеарке ће да погасе а угаљ исто, бар је такав план
и тад фали страшно пуно струје

онда то можеш компензовати или увозом од комшија (који праве струју на нуклеарке, рецимо, те ће и они да те клепају што већом ценом кад виде да немаш избора) или да правиш гомилу гасних електрана (њих можеш брзо уводити у систем или искључивати, по потреби, ако ти се ветрењаче куробецају јер нема ветра) али онда ће зелени да се осуше од муке јер гас можеш само од руса да купиш
maksa83 maksa83 15:26 31.05.2021

Re: Super

и те нуклеарке ће да погасе а угаљ исто, бар је такав план

Uz ogradu da se ne razumem u celu stvar preterano (takoreći nimalo) meni gašenje nuklearki deluje kao samopucanj u nogu, a možda i u glavu, ali Švabo sigurno zna bolje. No, ponavljam - aj dont nou šit, ja samo mrdam neke bajtove.
stemajz stemajz 15:38 31.05.2021

Re: Super

и мени то исто тако делује - а недавно је еу комисија, у тим својим плановима да постигну неутралност за емисије угљен-диоксида, прогласила нуклеарну енергију тотално зеленом (са тог аспекта), у истом рангу са ветрењачама

ако си тиме и технологију запустио (а то све траје као гладна година) па више не можеш ни да направиш нуклеарку кад видиш да нема друге, онда си у великом проблему...

генерално је запад то, на жалост, у великој мери, запустио, не разумем зашто

вестингхаус био банкротирао, нова нуклеарка у америци није направљена има већ 30г, јако касне са оне неке две у јужној каролини и не знам где још

британцима једну праве кинези

французи исто банкротирали пре неког времена (сименс се пре фузионирао са њима), праве у финској нешто што личи на скадар на бојани, на тендеру у турској су били дупло скупљи од росатома

а руси тамо ћуте и раде све у 16, екипа без тајкуна, јако озбиљни, супер резултати

једини росатом преузима не себе одговорност за нуклеарни отпад, где год је електрана - они га преузимају (јер ће моћи да га рециклирају)
следећи степен код руса је затворени циклус са реактором брест (који плива у течном олову) и где је у склопу саме нуклеарке и постројење за рециклажу отпада...

да ме неко не разуме погрешно, ја овде не мислим да је неко тупав а неко генијалац и сва та срања, него је то ствар стратегије, ко се за шта определио

индијци и кинези исто улажу и раде...

gvozden1 gvozden1 16:41 31.05.2021

Re: Super


да ме неко не разуме погрешно, ја овде не мислим да је неко тупав а неко генијалац и сва та срања, него је то ствар стратегије, ко се за шта определио

A može li za nas tupave neko objašnjenje da shvatimo?

Ovo što pišete je, tako izgleda, pravac u propast.
A nešto ne mogu da poverujem da se Švabe baš tako izrade.

Pa šta im je plan, na šta računaju?
stemajz stemajz 16:55 31.05.2021

Re: Super

ја стварно не знам шта је објашњење (као што не знам ни која је будала звала све оне силне "избеглице" овамо, све војноспособни мушки, неће да раде, од њих нек је један промил терориста и имаш страшан проблем са безбедношћу земље)

што се шваба тиче - чекај ако/да им зелени дођу на власт, па ћеш тек онда да видиш небулозних одлука - то је екипа какву можеш да пожелиш само најгорем непријатељу, без икакве зајебанције, ем необразоване будале које ништа не знају, ем тоталне америчке слуге и још уверене у своју моралну супериорност

хаос

ко је и на који начин притиснуо меркелову да донесе такве одлуке, не знам, лобирања ту имаш свакаквих, почев од америчког газде па до разних међусобних борби... да ли их амери терају да вуку такве погрешне потезе да се не би превише осамосталили и отргли контроли, или је пак један енергетски лоби био јачи од нуклеарног, ко то зна...

но, моћи ће од руса да купе и гас и нафту и нуклеарке и струју и хидроген (ако им газда преко баре дозволи)
maksa83 maksa83 17:04 31.05.2021

Re: Super

што се шваба тиче - чекај ако/да им зелени дођу на власт, па ћеш тек онда да видиш небулозних одлука - то је екипа какву можеш да пожелиш само најгорем непријатељу, без икакве зајебанције, ем необразоване будале које ништа не знају, ем тоталне америчке слуге и још уверене у своју моралну супериорност

Ako su svi kao ona Viola fon Kramon onda kuku lele. Zla glupa raspandrkača.
stemajz stemajz 17:12 31.05.2021

Re: Super

шефови (кристијан хабек и она анелена бербок, кандидаткиња за канцеларку) су тај профил... ужас

ја гледам да прескачем њихове изјаве јер ми више није ни смешно, тотални дебилизам...

gvozden1 gvozden1 17:24 31.05.2021

Re: Super


но, моћи ће од руса да купе и гас и нафту и нуклеарке и струју и хидроген

E pa onda super :)
stemajz stemajz 17:28 31.05.2021

Re: Super

хехе, супер, само што руси планирају све то да продају и кинезима, па ће бити ко да више...

а иначе, тренутно, практично сав течни гас из америке не добацује до европе него све оде у азију - више плаћају...

тако да, ко ће моћи да плати више, може бити неугодна реалност

haklberi_tom haklberi_tom 17:47 31.05.2021

Re: Super

maksa83
што се шваба тиче - чекај ако/да им зелени дођу на власт, па ћеш тек онда да видиш небулозних одлука - то је екипа какву можеш да пожелиш само најгорем непријатељу, без икакве зајебанције, ем необразоване будале које ништа не знају, ем тоталне америчке слуге и још уверене у своју моралну супериорност

Ako su svi kao ona Viola fon Kramon onda kuku lele. Zla glupa raspandrkača.

Ja bih bio oprezan sa ovakvim konstatacijama!
Jer bi moglo da se završi sa mizoginstvom i bla, bla, bla, ...
maksa83 maksa83 17:50 31.05.2021

Re: Super

Ja bih bio oprezan sa ovakvim konstatacijama!
Jer bi moglo da se završi sa mizoginstvom i bla, bla, bla, ...

Pa dobro ako promeni pol biće zli glupi raspandrkač, ne vidim problem.
stemajz stemajz 17:54 31.05.2021

Re: Super

мени је сва та нуклеарна технологија постала занимљива, па сам мало слушао

најлуђа ствар ми је, убедљиво, центрифуга за обогаћивање уранијума (на западу је патентирао шваба који је на томе после рата радио 10г у ссср-у, па кад му је истекао рок и вратио се кући, патентирао... ципе се презива)

углавном, да би се раздвојили уранијум 235 и 238 (овог 235 има тек ваљда 0.5% или тако нешто у уранијуму у природи) потребно је тај уранијум превести у гасно стање и онда га вртети у центрифуги и то са 1500 обртаја у секунди (!)

прво су мислили да је то немогуће (идеју је имао још ферми, али им се практично чинило немогуће), али су совјети и нахватане швабе то направили (координисао све - лично берија)

и руси су те центрифуге до те мере усавршили да раде 30г без престанка, без икаквог гашења, одржавања, 30г се врте са 90к обртаја у минути, механични систем (преко трилион обртаја изврти за то време)... од 1000 центрифуга откаже једна годишње...

тотална пиздарија
stemajz stemajz 17:55 31.05.2021

Re: Super

maksa83
Ja bih bio oprezan sa ovakvim konstatacijama!
Jer bi moglo da se završi sa mizoginstvom i bla, bla, bla, ...

Pa dobro ako promeni pol biće zli glupi raspandrkač, ne vidim problem.


:)))

а може и зло глупо распандркачо, како јој драго
haklberi_tom haklberi_tom 19:02 31.05.2021

Re: Super

maksa83
Ja bih bio oprezan sa ovakvim konstatacijama!
Jer bi moglo da se završi sa mizoginstvom i bla, bla, bla, ...

Pa dobro ako promeni pol biće zli glupi raspandrkač, ne vidim problem.

To već može!
Za to nema problema.
Samo neka je veselo i rodno ravnopravno.
O polu nećemo ovaj puta!

Ono što je zanimljivo kod Švaba je podatak (istina od pre decenije i nešto, dok sam još čitao koješta, ako dobro pamtim) da su oni po pitanju solarne energije (tada) bili drugi na svetu sa cca 38 GigaWata, odmah iza Kine sa cca 42 GW (otprilike snage kao 42 Đerdapa), a braća Ameri bili tek na 3. mestu.
I kako to da je sada to kod njih tako zanemarljiv energetski kapacitet!?
Nešto mi tu nije jasno.
gedza.73 gedza.73 20:45 31.05.2021

Re: Super

stemajz
а им зелени дођу на власт,

меркелову

Negde sam pročitao da nekog biznismena sa ovih prostora (zvučno ime od onih u vrhu al' ne pratim pa nisam zapamtio) u poslu s drogom upucali valjda bivši saborci ili prijatelji u Nemačkoj.
Švabe ga smeste u bolnicu (skoro bilo, možda pre godinu, dve) i daju mu obezbeđenje.

Onda Zeleni postave pitanje u parlamentu što nemačka država plaća obezbeđenje kriminalcu sa balkana. I dobiju zvaničan odgovor da je to, ne sećam se tačne formulacije... ili državni interes ili državna tajna.
stemajz stemajz 21:16 31.05.2021

Re: Super

то је било са неким игором к. из црне горе, што је из свог џепа платио 100к да му поваде неко силно олово на клиници у хановеру

е онда је полиција проценила да би неко могао да дође да га упуца, па да им се то не би десило, заблокирали целу клинику, онда раја и новинари кренули да се распитују (и наравно сва опозиција) па је локални мин ун послова само рекао да је таква њихова процена

било подоста прашине око тога, зелени се само успут помињу
овде има али мора да се преведе

мени се више чини као такав сплет околности (полиција процени да им не треба убиство на немачкој територији које неће моћи да разјасне па би их неко карао због тога)

кад су харадинаја лечили и кад треба да лече неког где је поверљиво, онда ништа ни не знаш, оде се у затворене болнице, приватне клинике или војне...


vcucko vcucko 07:19 01.06.2021

Re: Super

nsarski
хехе, па ни тамо више није сигурно, кад су напримали тих "избеглица" мушког пола и узраста од 18-30г колико хоћеш...



EDIT (posle 24 sata).

Gornji klip se šunja po intenetu pod naslovom Danke Merkel.

Odmah ću da šerujem preko mog naloga, na face grupu citroen c5 fan club srbija. Cenim da će lik naprasno ući u legendu

Nego šteta što nije polomio nijednog VW-a. To ono kad ti raznorazni likovi tupe "za te pare mog'o fi da uzmef golfa peticu ili pafata, f-f-f". A ti ne znaš dal' da uzmeš ključ 18-icu i postupiš ili da iskuliraš kulova.

Što reče drug Uča u Povratku otpisanih, nakupilo se mržnje u narodu za ove 4 godine. Neće na dobro da izađe
gedza.73 gedza.73 10:55 01.06.2021

Re: Super

мени се више чини као такав сплет околности (полиција процени да им не треба убиство на немачкој територији које неће моћи да разјасне па би их неко карао због тога)

Ne bi mi ni ostalo u sećanju jer te crne hronike obično preskačem (ko ih šiša neka se kokaju) al' verovatno me privukla neka ključna reč pa sam pročitao.

Čudan splet okolnosto da ranjeni kriminalac iz Crne Gore-Srbije se leči u nemačkoj bolnici a da ga čuva nemačka policija kako ih neko ne bi optužio zbog ubistva nekog nevažnog dilera sa Balkana kakvih je puna Nemačka. Još se u to umešaju političke stranke. Kao kod nas kad kriminalci sa kapuljačama imaju službene legitimacije.

Ludačka priča.

stemajz stemajz 11:09 01.06.2021

Re: Super

опозиција ће увек да се умеша и критикује власт ако је ствар доспела у медије, то је бар јасно

та клиника у хановеру има програм за операције људи из иностранства, чак и посебан рачун за то

а овај је попио 30так метака ваљда, морали су чим је мало прездравио да га избаце назад

јебе се њима да ли ће он лично да буде упуцан, само им се не допада да то буде на њиховој територији, па да се тиме акају и копају...

лакше овако, само су мало са обезбеђењем претерали (за говнара наваљног нико није блокирао клинику у берлину тако очигледно - додуше није ни било разлога јер је све ионако јефтина подметачина)

но, да је могуће и нешто друго, мене не би изненадило (само онда своје шпијуне чуваш много дискретније, не овако сељачки са брдом полиције)
gedza.73 gedza.73 11:13 01.06.2021

Re: Super

но, да је могуће и нешто друго, мене не би изненадило (само онда своје шпијуне чуваш много дискретније, не овако сељачки са брдом полиције)

Moguće da su i ovi naši novinari 'teli da preuveličaju.
Mada deluje malo škripavo ta sigurna kuća za srbocrnogorske dilere sa ratom ugroženih uličnih prostora. Opet kažem nisam upućen u taj svet pa možda stvarno pije vodu da Nemci štite pored ovih naših i turske i albanske ulične kriminalce kako ih ne bi dokusurila konkurencija dok su na infuziji.

p.s.
Lik je platio sebi operaciju 100 000 eura a nemačku državu je obezbeđenje koštalo milion eura kako piše na nekom CG portalu. Čudna disproporcija. Čak ga je savezna policija isporučila svojim helikopterom. Što kažu u onom vicu ispratili ga ka' kuma
stemajz stemajz 11:46 01.06.2021

Re: Super

ма штите себе, рекох, од додатног посла или неугодних ствари од истраге ако га неко упуца у хановеру (јебе им се хоће ли га упуцати чим оде одатле)

а ко зна, можда тај лик има добре везе са цг властима (држи неког за тестисе, рођак, ко зна)

па онда мило код шваба ургира: тамо је мој сокол у вас у болницу, чувајте ми га,немој длака да му фали...

ђаво ће га знати

а и можда дилер ради за бнд, кога изненађује да се тајне службе дрогом баве?

само би га онда дискретно закрпили, бар би мени то било логично



свеједно
nask nask 12:45 01.06.2021

Re: Super

Odmah ću da šerujem preko mog naloga, na face grupu citroen c5 fan club srbija.

E zbog ovoga ti se opraštaju svi grobarski grehovi.
gedza.73 gedza.73 22:05 03.06.2021

Re: Super

ма штите себе, рекох, од додатног посла или неугодних ствари од истраге ако га неко упуца у хановеру (јебе им се хоће ли га упуцати чим оде одатле)

I to je vrlo moguće. Ko bi ga znao.


mariopan mariopan 18:43 05.06.2021

Re: Super

Opcija manje potrošnje mi se čini skroz nerealnom.

Meni se čini realnom ako bi se nadoknadila iz, recimo, sunčeve energije? Sad se to radi za toplu vodu ali da li bi to moglo ako bi bilo ozbiljnije i značajnije, ne pojedinačno, svaka kuća, nego čitava polja sunčanih kolektora na nekom kršu gde ništa ne raste ali ima sunca?
Naša klima je takva da ima dovoljno sunčanih dana da može da se smanji kućna potrošnja bar u nekih pola godine, dok ima sunca?
magnus magnus 21:11 30.05.2021

blogeri

čekaj , als nema autorsku opciju,a ovaj što pitura vodenim bojicama za dva čitača ima ?
magnus magnus 21:27 30.05.2021

optimizacije

malo manje od 3 godine radio sam u Balkan beltu Suva Reka (96-99) . čak sam i bi gl. ing preventivnig održavanja, energija se trošila uludo, mislim da smo na maksigrafu tukli nekih 15kDM mjesečno. Ja probao angažirati ICCE iz Bg i imali rješenje gdje bi se to za 3-4 mjeseca vratilo, no sve je bolio tuki. o curenju para koje se ne vračaju u sistem, toplinskih gubitaka, da ne pričam. Banalno ogromni ormari sa sklopnicima koji samo na špulnama gutaju mnogo, motori koji se reguliraju otporom u rotoru,, puno ima takvih . Inače ja se ložio ko mlad tetreb da pola pogona svedem na plc i uvedem frekventnu regulaciju ( za mnoge koji ne znaju Balkan Suva reka ,je bio jedan od naj većih proizvođača transportne trake u europi ,za vrijeme največih sankcija izvozili ko nezdravi od ukraine do italije ,španije i njemačke ) prvo sam probo sa Siemensom , al su me dislocirali s penisa , tek poslje me lik na sajmu proganjao kad je svatio koliko je velika firma i puna para . Pa se "zaljubio " u Omron , bila neka dobra firma u Rumi koja ih je dilala. al kad sam ja mučenik dve godine izgubljenih popodneva spremajuči dokumentaciju odustao od posla i otišo za Niš švercart espreso kavu. Nije se moglo sa starim kadrom i referentima nabave koji rade za svoj džep. ukratko . dobra večina srpske industrije treba ozbiljnu rekonstrukciju . a betonske zgrade na NBG trebaju 15cm kamene vune , pa čak možda i panele za grijanje tople vode na južnim pročeljima .
stemajz stemajz 21:52 30.05.2021

Re: optimizacije

хехе, заступник омрона је био драган мићић, беше фирма ваљда ICM, главни инжењер жељко дробњак, ако ме сећање добро служи... радио код њих једно пола године, пред крај факса, беше 2001...
magnus magnus 22:25 30.05.2021

Re: optimizacije

stemajz
хехе, заступник омрона је био драган мићић, беше фирма ваљда ICM, главни инжењер жељко дробњак, ако ме сећање добро служи... радио код њих једно пола године, пред крај факса, беше 2001...
valjda , bilo od omrona neko fuzzy logičko upravljanje za kranove da ne njišu, ,, a nama kranovi stalno palili kontaktore

stemajz stemajz 22:39 30.05.2021

Re: optimizacije

ја нисам ишао даље од пожаревца и бамбија на југ...

а и педери стипсе тамо нису дали да носиш слаткише

у вршцу су ми џак дали, много добри :)

а најлуђе је било кад смо отишли у неко ловачко газдинство негде код оџака ваљда, италијани држали, да монтирамо мотор за лифт неки - а тамо у поткровљу сала неке масонске ложе јбт, велико, мало ми фрка била...
st.jepan st.jepan 23:51 30.05.2021

Re: optimizacije

Неки од њих верују да је смањење потрошње решење, што се из угла система немогуће, јер сваки систем како еволуира троши све више енергије, био он социолошки или биолошки.

Nemoguće ako bi da i dalje šećkaš po stanu u majčici na bratelice.
Ne može, brate, nego bundica, kratka šoferska, ili još bolje, ruska fufajka.
Vidim te kako povazdan sediš za kompom, i da ti ne bude hladno, povazdan greješ tridesetak do pedesetak kubika sobe. Ne tako, nego si lepo (od letvica i plast. folije) sklepaj kabinicu od kubik i po, dva, pa se prigrevaj sopstvenim dahom.
Šalim se, dakako, ali stvarno se (naročito ovde) letrika rasiplje bezobzirce.
Mada, i to se šalim, ogromni su "tehnički gubici" u EPS distribucji, mnogo veći no što bi na primer donele sve izmaštane MHE.

Edit:
Prznajem, o štednji struje (i vode) počeo sam da razmišljam tek pošto sam pre par godina u svoju mobilnu udžericu uveo off the grid letrikku. Paradoksalno, na toj besplatnoj struji cicijašim maksimalno (gadno je kad se noćom baterije isprazne), a na skupoj ne štedim uopšte.
Skontao sam na primer da mi je i bojlerčić od 10 litara (koji vodu zagreje za desetak minuta) u kamperu skroz dovoljan, jer mi specijalna ručice tuša, koja prska samo dok se stiska šakom (koristi se inače za zalivanje bašte), omogućava da za skroz normalno tuširanje potrošim i desetak puta manje vode (pa dakle i struje) no što je regularno spizdim u stanu.
alselone alselone 05:28 31.05.2021

Re: optimizacije

Mada, i to se šalim, ogromni su "tehnički gubici" u EPS distribucji, mnogo veći no što bi na primer donele sve izmaštane MHE.


Za krađu se koristi termin "netehnički gubici", i da, stvarno su ogromni.
alselone alselone 05:41 31.05.2021

Re: optimizacije

драган мићић, беше фирма ваљда ICM,


Nešto mi poznato to ime i ime firme, ukucam u gmail kad ono slalii mi uputstvo za programiranje Omron v7 frekventnih. Puštao sam i ja malo PLC-ove, HMI-jeve i frekventne u ono doba.

а и педери стипсе тамо нису дали да носиш слаткише

Radio sam jednom i neki bočni sistem za preradu vode u Karslbergu i ne dadoše stipse piva. :)
magnus magnus 06:04 31.05.2021

Re: optimizacije

Za krađu se koristi termin "netehnički gubici", i da, stvarno su ogromni.
e tad 98. na Kosovu je valjda svaka druga kuća krala ili sa brojila ili direktno na banderu, al zbog "mira" nije se išlo interventnom policijom da se isključe , uvjek se toga sjetim kad pričaju o policiskom teroru na kosovu

nikvet pn nikvet pn 08:48 31.05.2021

Re: optimizacije

magnus
e tad 98. na Kosovu


У то време и у Параћину СПС председник општине ухићен је у крађи струје, булумента подрепаша и бизМисмена око њега није. Пола Ђердапа за лопове ради деценијама.

Како на неплаћен мобилни иде моментално искључење а на неплаћену струју ништа? Технички немогуће даљинско искључење? Реторичко питање, наравно.
alselone alselone 09:16 31.05.2021

Re: optimizacije

Технички немогуће даљинско искључење? Реторичко питање, наравно.

Jeste, sa starim brojilima tehnički je nemoguće daljinsko isključenje.
nikvet pn nikvet pn 09:48 31.05.2021

Re: optimizacije

Ок. Како ти изгледа нови закон о кућним панелима?
alselone alselone 09:53 31.05.2021

Re: optimizacije

Како ти изгледа нови закон о кућним панелима?

Nisam čitao.
st.jepan st.jepan 10:09 31.05.2021

Re: optimizacije

alselone
Како ти изгледа нови закон о кућним панелима?

Nisam čitao.

Ja jesam.
Odvratan je.
Licemeran.
Ali sad moram... Kasnije ću.
stemajz stemajz 10:12 31.05.2021

Re: optimizacije

alselone
Технички немогуће даљинско искључење? Реторичко питање, наравно.

Jeste, sa starim brojilima tehnički je nemoguće daljinsko isključenje.


у мом селу, жика месар није хтео струју да плаћа, дошли из дистрибуције да секу струју на бандери испред куће а жика седи и пијуцка кафу&ракију са радицом, сеоским електричарем...

ови из дистрибуције видели и рекли: шта нам вреди да се пентрамо и сечемо, радица ће да се попне и прикључи на дивљака струју чим ми иза ћошка замакнемо...

и отишли људи :)
alselone alselone 10:14 31.05.2021

Re: optimizacije

и отишли људи :)


Kulturno. Radica, Stevica, Žikica, Perica i Savica, nisu pravili belaja nego se lepo razišli.
stemajz stemajz 10:23 31.05.2021

Re: optimizacije

иначе. жика месар (покојни већ) је био јако близак род једном професору са телекомуникација са македонским презименом

ми из р српске дистрибуцију дочекујемо са дугим цевима, па ни не долазе
solo solo 16:03 31.05.2021

Budućnost energetike/ energija budućnosti

e tad 98. na Kosovu je valjda svaka druga kuća krala ili sa brojila ili direktno na banderu, al zbog "mira" nije se išlo interventnom policijom da se isključe , uvjek se toga sjetim kad pričaju o policiskom teroru na kosovu



Neću da im potpisujem priznanje nezavisnog Kosova - rekao je Vučić,





p.s.

Napunio 54 godine. Kakva energija,kakva budućnost.

magnus magnus 05:40 02.06.2021

Re: optimizacije

Jeste, sa starim brojilima tehnički je nemoguće daljinsko isključenje
pa kad krade ide mimo brojijala , nema smisla isključnje
alselone alselone 05:47 02.06.2021

Re: optimizacije

pa kad krade ide mimo brojijala , nema smisla isključnje


Sa digitalizovanim elektroenergetskim sistemom se krađe veoma lako otkrivaju.

Imaš digitalno brojilo u svakoj kući, očitavaš koliko troše, imaš merenja u skoro svakom čvoru (a tamo gde nemaš lako proceniš prvim i drugim kirhofovim zakonima (i još malo naprednijim tehnikama)). Da banalizujem - meriš u svakoj kući koliko se troši i očitavaš na početku ulice koliko se troši. Ako ima razlike, neko klepa direktno sa bandere. Pošalješ ekipu na teren i oni provere. Ne moraju da se vozaju po celoj državi i proveravaju svaku banderu nego ih pošalješ di treba.
mariopan mariopan 18:59 05.06.2021

Re: optimizacije

Ne moraju da se vozaju po celoj državi i proveravaju svaku banderu nego ih pošalješ di treba.

Da.
Onda taj pogreši banderu i hoće meni da isključi struju.

Ja pušim na tremu i gledam ga kako visi na banderi, mislim menja nam sijalicu koja je davno crkla i radujem se što ćemo imati osvetljenu ulicu pa ga i pohvalim, a on mi kaže da se ništa ne radujem, sad će da mi seče struju!

Pa ima da je ponovo prikopčaš za pet minuta, nemoj ni da silaziš, ček samo da pozovem one tvoje.....tu on mene pita jesam li ja Mira....kažem nisam....a gde je Mirina kuća....pokažem iza mene. I još pozovem drugu komšinicu što je sa Mirom na istoj banderi da izađe, imamo jednog zbunjenog da ne odseče opet pogrešnu žicu, nek proveri.
Smandrlja se on sa bandere, ode i savesno odseče Miri struju, za državnu platu.
Popodne dođe i popne se na banderu da na divlje prikopča Miru za privatnu platu, šta će, mora malo da zaradi i sa strane.
st.jepan st.jepan 22:44 05.06.2021

Re: optimizacije

st.jepan
alselone
Како ти изгледа нови закон о кућним панелима?

Nisam čitao.

Ja jesam.
Odvratan je.
Licemeran.
Ali sad moram... Kasnije ću.

Zaboravio, sorry.

Elem, Zakon dozvoljava građanima i građankama priključenje na mrežu, i to je dobro, jer ih oslobađa potrebe da investiraju u preskupe baterije, ali višak struje, tj ono što ne potroše i što će upumpavati u mrežu, neće im biti plaćeno ni po povlašćenoj, ni po normalnoj tarifi, nego će se beležiti koliko su isporučili, pa će isto toliko struje moći da besplatno povlače iz mreže noću, ili kad je sunceta premalo.

I to je OK, jer blic kalkulacija kaže da bi uloženih 5 do 10 hiljada obezbedilo domaćinstvima skroz besplatnu letriku tokom mnogih godina, ali to je ujedno i maksimum koji ima smisla uložiti. Jer ako bi građanin uložio više (a mnog bi uložili više), višak struje ne bi smeo da prodaje nikome, pa ni najrođenijem komšiji.

Dakle novi zakon strogo limitira ulaganje u panele, a time i mogući doprinos građana zelenom bilansu. To je ono što ga čini licemernim. Čak, moglo bi se reći da pretežno služi zaštiti profita koje ostvaruju povlašćene bitange. Jer ako bi EPS plaćao struju svima, morao bi da je svima plaća po istoj tarifi, pa bi, zbog mnogih novih proizvođača i mnogo novih "zelenih kilovata", verovatno morala da se ukine povlašćena tarifa, a na tako što se, naravno, i ne pomišlja.

Obični građani mogli bi da struju prodaju samo ako bi osnovali firme, dakle ako bi pristali da se izože maltretmanu svakojakih državnih zulumćara, ali u praksi. ni to im ne bi bilo dovoljno, jer morali bi da se izbore za status povlašćenog proizvođača. Zbog zacrtanih kvota i kastinskih prepreka međutim, to bi im bilo moguće samo teoretski.

Черевићан Черевићан 23:49 30.05.2021

ex professo

дешава се значајна трансформације у начину на који се електрична енергија производи, преноси и дистрибуира

Тесла о'чо.......... спозн'о Америку
....и кликнувши изум'о 'лектрику
,
сам'што ние па ће сличан знати
......Предмет блога одувати
alselone alselone 05:38 31.05.2021

Re: ex professo

Тесла о'чо.......... спозн'о Америку
....и кликнувши изум'о 'лектрику,
сам'што ние па ће сличан знати
......Предмет блога одувати





st.jepan st.jepan 10:05 31.05.2021

"Realno" i realno

Србија при максималној потрошњи троши око 7000 мегавата, док су мале ХЕ реда једног мегавата. Према томе, ниво у ком заробимо двадесет река представља статистичку грешку регулације активних снага, док је еколошка штета огромна. Додатно, мале ХЕ не производе поменуту снагу целе године, него зависе од водотокова, тако да је реални допринос на нивоу године још мањи.

Realni doprinos jeste neuporedovo manji od tog izmaštanog, megavatnog, ali realne isplate ne verujem da su manje. Vučićevim bitangama se, pretpostavljam, isplaćuje onoliko struje koliko bi se moglo isporučiti na osnovu instalisane snage generatora, prečnika cevi, visinske razlike i dužine cevovoda. Inače, teško da bi im se, bez obzira na povlašćenu cenu. goleme investicije ikada isplatile.

Ako bi se garantovala kontrola isplata, svi protesti protiv MHE bili bi nepotrebni - svi MHE investitori bi momentalno odustali od zacevljavanja.
alselone alselone 10:13 31.05.2021

Re: "Realno" i realno

Realni doprinos jeste neuporedovo manji od tog izmaštanog, megavatnog, ali realne isplate ne verujem da su manje. Vučićevim bitangama se, pretpostavljam, isplaćuje onoliko struje koliko bi se moglo isporučiti na osnovu instalisane snage generatora, prečnika cevi, visinske razlike i dužine cevovoda. Inače, teško da bi im se, bez obzira na povlašćen u cenu. goleme investicije ikada isplatile.


Iako nemam ni zrno sumnje u korupciju u ovim slučajevima, sumnjam da se isplaćuje po instalisanoj snazi. Sa tehničke strane to je veoma teško izvodljivo. Lako bi se videla takva mahinacija. Siguran sam da su oni "dobri" i po isporučenoj energiji.
st.jepan st.jepan 10:45 31.05.2021

Re: "Realno" i realno

alselone
Realni doprinos jeste neuporedovo manji od tog izmaštanog, megavatnog, ali realne isplate ne verujem da su manje. Vučićevim bitangama se, pretpostavljam, isplaćuje onoliko struje koliko bi se moglo isporučiti na osnovu instalisane snage generatora, prečnika cevi, visinske razlike i dužine cevovoda. Inače, teško da bi im se, bez obzira na povlašćen u cenu. goleme investicije ikada isplatile.


Iako nemam ni zrno sumnje u korupciju u ovim slučajevima, sumnjam da se isplaćuje po instalisanoj snazi. Sa tehničke strane to je veoma teško izvodljivo. Lako bi se videla takva mahinacija. Siguran sam da su oni "dobri" i po isporučenoj energiji.


Dobro, jesam malo preterao, ali nemoguće je da bi se kilometarski cevovodi golemog prečnika, izgrađeni na nepristupačnim terenima, ikome isplatili, te je stoga preprodaja EPS-ove struje EPS-u, a po znatno uvećanoj ceni, naprosto neminovna.

Verovatno se, da ne bi bilo odveć providno (mada slabo se u srpskim vlastima na providnst obraća pažnja), MHE bitangama tokom cele godine ipak isplaćuje nešto manje nego u onih par prolećnih meseci, kad planinski potočići podivljaju.

Edit:
Sa tehničke strane to je veoma teško izvodljivo

Nema to veze s tehnikom (naravno da neće struja ni tamo ni vamo), već samo sa knjigovodstvom.
nikvet pn nikvet pn 18:22 31.05.2021

Re: "Realno" i realno

Шира слика даје штошта занимљиво:

https://www.ameresco.com/portfolio-item/bmw-landfill-gas-energy/

Па још...

[url=http://dept.uns.ac.rs/geotermalna-energija/][/url]
magnus magnus 07:07 01.06.2021

Re: "Realno" i realno

ovo je velika korupcija u RH , u koju je bio upleten i pokojni Milanovićev brat i lokalne hadezeove faraonke,
http://www.zurnalist.online/blog/aktualno/komentar/sprema-se-hrvatska-pljacka-21-stoljeca-vlada-namjerava-baciti-milijarde-u-vjetar/3827/
jinks jinks 10:49 31.05.2021

...

док се данас софтверски регулише и до преко 90 посто

Šta si mislio pod regulacijom 90% ... da li regulaciju same proizvodnje (tipa regulatori napona ili snaga na samim agregatima ili drugim distribuiranim izvorima) ili regulaciju tokova snaga u EES i distribuciji.

Inače, kao slabostrujašu koji je sticajem okolnosti u oblasti primarne regulacije proizvodnje električne energije, još uvek me fascinira taj koncept regulacije tokova snaga na nivou EES (za regulaciju napona i učestanosti na nivou sistema je nešto donekle jasnije).

Takođe, kad već pominješ obnovljive izvore tipa vetra i Sunca, interesantno da se sve više u samim energetskim petvaračima koji služe za kuplovanje vetro i PV elektrana na mrežu emulira funkcija "virtuelnog sinhronog generatora" kako bi se sa nivoa sistema donekle održala važeća logika u upravljanju, stabilnosti i tokovima snaga EES.
alselone alselone 11:14 31.05.2021

Re: ...

Šta si mislio pod regulacijom 90% ... da li regulaciju same proizvodnje (tipa digitalni ili neki drugi regulatori napona ili snage na samim agregatima ili drugim distribuiranim izvorima) ili regulaciju tokova snaga u EES i distribuciji.


Mislim na regulaciju napona i tokova snaga a u poslednje vreme i na regulaciju snage na obnovljivim izvorima.

Ako imaš mogućnost da pratiš prilike u mreži u svakom čvoru, sa velikom vremenskom rezolucijom i sa velikom tačnošću, to ti omogućava da mrežu koristiš do svojih maksimuma, bez rizika da negde probiješ limite i fizički oštetiš opremu. Što je ranije bio slučaj jer si praktično bio slep na srednjem i niskom naponu.
jinks jinks 14:41 31.05.2021

Re: ...

Koji komunikacioni protokoli se najviše koriste za integraciju merno/upravljačke opreme po čvorovima sistema.
alselone alselone 14:52 31.05.2021

Re: ...

DNP3, IEC 60870 a u budućnosti IEC 61850.
Ima i dosta propiatery, kao što je profibus u industriji.
jinks jinks 15:09 31.05.2021

Re: ...

Do skoro je Modbas za, na primer, regulatore napona generatora, završavao posao, RTU, eventualno ponekad TCP.

Za neke skorije projekte gotovo po pravilu se traži 60870 preko TCP-a, ponekad i 61850.
stemajz stemajz 15:15 31.05.2021

Re: ...

ја кад сам радио у ТИ-ју, једна од муштерија ми је био АББ из манхајма, баш су правили те неке ПЛЦс или шта већ, што контролише електричне мреже, али сам скоро све детаље позаборављао, да ме убијеш

углавном су индустријске муштерије питали за ethercat, profinet, profibus, па ми је сад све живо збркано...
alselone alselone 16:42 31.05.2021

Re: ...

Do skoro je Modbas za, na primer, regulatore napona generatora, završavao posao, RTU, eventualno ponekad TCP.


Jeste, i Modbasa ima dosta.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana