Umetnost| Zabava

Sitkomologija

jinks RSS / 28.01.2022. u 19:28

 skm1.jpg

Koliko god sitkomi nekima možda delovali trivijalno, puni stereotipnih likova i tema, površnih prikaza svih mogućih slojeva urbanog i ruralnog stanovništva, kao i plitkih i predvidljivih poruka, mnogi su odavno uvideli da bi ih trebalo shvatiti krajnje ozbiljno. Kako zbog prilično složenih političkih, ideoloških ili društvenih poruka koje se njima prenose, tako i u smislu formiranja nekakvog globalnog kolektivnog pamćenja, možda čak i više nego bilo koji drugi medij. Jer, popularna kultura je odavno postala glavni prenosnik ideja, po nekima i više nego što su to danas formalno obrazovanje ili umetnost. A opet, televizija je kraljica popularne kulture, uz sitkome kao nesporne kraljeve televizije.

Naravno, oni koji ozbiljnije pristupaju komedijama situacije (da ne pominjemo i sve koji ozbiljno dobro od njih žive) posvećuju im opsežne studije, kao i istaknute naučne radove i disertacije. Do te mere da po nekima sitkom komunicira sa publikom ne na jednom, već na najmanje pet nivoa. I to ne samo po osnovu tema kojima se bave, već i preko uobičajenih likova i premisa na kojima se zasnivaju, kao i samom strukturom i karakterističnom simbolikom koju koriste.

Na primer, prema pomenutim israživačima u sitkomima se neretko provlače plejade karakterističnih likova, tipa "dvorskih luda" (od kojih su najzastupljenije one „mudre"), nasilnika, prevaranata, svadljivih žena, "malih ljudi", kao i mnogih drugih etničkih, religijskih, rasnih ili profesionalnih stereotipa. I gde je jedna od poenti možda upravo i u tome da su pripadnici grupacija kojima se sitkomi bave, koliko god bili međusobno različiti, na određeni način uklopljeni u celokupnu zajednicu.

Sad, tema bloga uopšte i nije u tome da se bavi nekakvim specijalističkim detaljima, već pre da iznese jedan koji mnogi smatraju ključnim, i zbog kojih su sitkomi verovatno upravo toliko i bitni. I šta je to uopšte u sitkomima što ih čini spomenicima lokalne i globalne kulture, kao i sveukupnog "našeg načina života"?

Naime, čitava drama (ili komedija) sitkoma započinje onog trenutka kada uljuljkana svakodnevnica tipičnih junaka (znači sveopšta svakodnevnica, odnosno, "naš način života") preti da bude uzburkana. I gde je sva uskomešana energija unutar sitkoma usmerena ka uspostavljanju stanja normalnosti koje je prethodilo poremećaju, odnosno uspostavljanju prethodnog stanja "našeg načina života" bez ikakve bitnije promene. I to upravo mnogi i potenciraju kao osnovnu karakteristiku sitkoma koja ih i čini toliko uticajnim - da se raspršivanjem privida, kao i osujećivanjem ikakve značajnije mogućnosti suštinske promene upravo i gradi spomenik vladajućoj kulturi i uvreženom načinu života.

Sad, neki bi rekli da je sve to dijametralno suprotno pričama o američkim i drugim pretežno zapadnjačkim snovima o stalnom progresu i promenama, ali i stikomi su pretežno zapadnjački, zar ne. Kao i veličanje uljuljkanosti svih mogućih vidova srednje klase, koje su upravo i nastajale otprilike kada i stikomi. A opet, zar se sitkomi na kraju krajeva u dobroj meri upravo i ne bave različitim vidovima srednjih klasa, ili, ako ništa drugo, ono bar srednjih klasa u pokušaju (ne znam da li postoje sitkomi o sirotinji i proleterima, kao i o tajkunima ili o ko zna kakvim sve ne vrstama magnata).

Naime, gotovo svaka epizoda sitkoma ima identičnu strukturu - nekakva minorna pretnja izazvana sitnim nesporazumom ili blamom, kao i iznenadnom mogućnošću promene, izaziva "pretnju" uobičajenom načinu života junaka. Suočeni sa "opasnošću", problemom ili neočekivanom prilikom, junaci dodatno komplikuju stvari i čine ih još gorim, izazivajući kumulativno dodatne sekundarne probleme. Zaplet divergira (najviše podgrejan nemogućnošću, kao i "tvrdoglavošću" junaka u odnosu na izvesnost promena) i kulminira neočekivanom i ničim zasluženom čudotvornom intervencijom nekakve spoljne sile (nešto slično liku "dues ex machine" iz grčkih drama). Nakon čega se iznenada uspostavlja stanje normalnosti, sve je zaboravljeno i oprošteno, svi problemi rešeni, bez da su naši junaci morali da se promene i za jotu.

Sad, koliko je ovaj model komuniciranja sa publikom efikasan pokazale su decenije, ali bi nešto slično jednako mogla da pokaže i naša svakodnevica. Jer, zamislite koliko bi u tumačenju aktuelnih problema efikasniji bili sitkomi u poređenju sa gomilom eksperata ili političara. Na primer, koliko bi sitkomi o ruskim i ukrajinskim susedima u nekakvom bruklinskom getu, ili možda pre o poslednjim evropskim antivakserima, bili efektniji od drugačijih pokušaja.

Na kraju krajeva, koliko se i naši sitkomi (odnosno pre mešavine sapunica i stikoma koje se vrte i repriziraju zadnjih 30-40 godina - o, ne znam, svim onim boljim životima, vrućim vetrovima ili srećnim ljudima) uklapaju u gore navedene obrasce i modele. Pa, na prvi pogled izgleda prilično.

A opet, što i da ne. Jer, i mi smo još onda, kao i sada, imali nekakvu srednju klasu, ili u najmanju ruku bar srednju klasu u pokušaju.

 



Komentari (174)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Черевићан Черевићан 19:53 28.01.2022

наиме

koliko je ovaj model komuniciranja sa publikom

Гледаоцу .............(мал' не сваком)
кој' ће моћи ....братеее..... угодити,
упитан сам ...ево ...забринуто
- дал' ће такав опште се родити
kick68 kick68 20:17 28.01.2022

*

*Deus ex machina


sitkomi o ruskim i ukrajinskim susedima u nekakvom bruklinskom getu
,
Kanadski programi fokusiraju se često na "obične, male" ljude i njihove živote. Baš dobar sitkom:


Prijatelji su tretirali ozbiljne teme svojevremeno: razvod, odgajanje deteta posle razvoda, bračnu neplodnost, usvajanje dece, gey brak...
docsumann docsumann 20:54 28.01.2022

Re: *

Deus ex machina


iliti


kick68 kick68 22:02 28.01.2022

Re: *

docsumann
Deus ex machina


iliti

Upravo tako:)) A što se Mućki tiče, nema sitkoma koji može da im parira.

Ja imam coping mechanism, iliti metod preživljavanja, da kad god sam u bedaku pokušam da se setim nečeg jako smešnog. E pa ona scena kad Dejl i Rodni upadaju na sahranu obučeni kao Betmen i Robin, neverovatno kako pomaže kad je prizovem u sećanje:))) Najbolje je što su prvo mislili da se obuku kao Blues Brothers :))
mirelarado mirelarado 20:34 28.01.2022

Ima i margine, ima

Jedan od najboljih britanskih sitkoma svih vremena svakako su Mućke, a Troteri su, jasno, sa dna društvene lestvice. Paradoksalno zvuči da je glumac Dejvid Džejson, najviše zahvaljujući ulozi sitnog prevaranta i švercera Delboja, dobio i plemićku titulu. :)
softelectronics_e softelectronics_e 20:37 28.01.2022

Re: Ima i margine, ima

mirelarado
Jedan od najboljih britanskih sitkoma svih vremena svakako su Mućke, a Troteri su, jasno, sa dna društvene lestvice. Paradoksalno zvuči da je glumac Dejvid Džejson, najviše zahvaljujući ulozi sitnog prevaranta i švercera Delboja, dobio i plemićku titulu. :)

Jedan je Dejvid Džejson!

Sumnjam da će ikada biti nešto tako snimljeno.
Ne što se tiče humora, nego sentimenta.
To kako je prikazano da se braća vole, to je fenomenalno.
gedza.73 gedza.73 20:47 28.01.2022

Re: Ima i margine, ima

Jedan od najboljih britanskih sitkoma

Ne mogu da prepoznam neke. Ona prva levo Duh sa nekim pilotom (dal bi lik iz serije Dalas), Porodica Admas, Prijatelji, MASH, Fonzi, Princ od Bel erla, Alf, onog crnca sa naočarima i prenaglašenom glumnom se sećam ali mi se izgleda serija nije sviđala (takav osećaj mi danas), kafić Uzdravlje... šta li je to bilo sa J Fox-om. Sedi dole desno mi nekako poznat a ovo ostalo nije. Tip što liči na Ilona Maska, margaret Tačer, Šer i ovih par ostalih.

mirelarado mirelarado 20:52 28.01.2022

Re: Ima i margine, ima

šta li je to bilo sa J Fox-om

Oboleo je od Parkinsonove bolesti i napustio glumu.

Na crtežu vidim i likove iz Golden girls, ne vidim Treći kamen od Sunca.
jinks jinks 21:15 28.01.2022

Re: Ima i margine, ima

Jedan od najboljih britanskih sitkoma svih vremena svakako su Mućke, a Troteri su, jasno, sa dna društvene lestvice.

Baš mi je ova serija pala na pamet kao kontraprimer za priču o srednjoj klasi, ali zar se upravo Del i Rodni ne trude da sve vreme budu srednja klasa u pokušaju, bez da išta u suštini i promene od svojih navika, iz čega izgleda upravo i nastaje gomila gegova.

A tu je i deus ex machina na kraju, i to u dva navrata (prvi je bio neki navigatorski sat vredan milione funti, a drugi iznenadno nasleđe sa stričeve strane). U stvari, deus ex machina je bilo u najmanje četiri navrata, ukoliko se u to svrstavaju i njihove dve supruge.

Mislim, Rodni i Del su daleko od sirotinje i proletera, oni su neko ko će this time next year biti milioneri.
mirelarado mirelarado 21:28 28.01.2022

Re: Ima i margine, ima

Baš mi je ova serija pala na pamet kao kontraprimer za priču o srednjoj klasi, ali zar se upravo Del i Rodni ne trude da sve vreme budu srednja klasa u pokušaju, bez da išta u suštini i promene od svojih navika, iz čega izgleda upravo i nastaje gomila gegova.


A i to je, donekle, odraz realnosti, i siromašni sanjaju da se uzdignu na društvenoj lestvici.
kick68 kick68 22:36 28.01.2022

Re: Ima i margine, ima

gedza.73
Jedan od najboljih britanskih sitkoma

Ne mogu da prepoznam neke. Ona prva levo Duh sa nekim pilotom (dal bi lik iz serije Dalas), Porodica Admas, Prijatelji, MASH, Fonzi, Princ od Bel erla, Alf, onog crnca sa naočarima i prenaglašenom glumnom se sećam ali mi se izgleda serija nije sviđala (takav osećaj mi danas), kafić Uzdravlje... šta li je to bilo sa J Fox-om. Sedi dole desno mi nekako poznat a ovo ostalo nije. Tip što liči na Ilona Maska, margaret Tačer, Šer i ovih par ostalih.



Ovaj gore desno od Alfa je Dan Levy, "Schitt's Creek," desno od Golden Girls muž i žena iz serije Blackish, a levo od njih ispod Mortiše su likovi iz serije Fresh Off the Boat.
nsarski nsarski 23:38 28.01.2022

Re: Ima i margine, ima

Sedi dole desno mi nekako poznat a ovo ostalo nije.


On je iz mnogo starijeg sitkoma, junak poznat kao Archie Bunker, težak desničar i rasista iz Njujorka, i pored njega je njegova žena Edith Bunker, prosta i ne mnogo bistra žena. U pitanju je sitcom All in the Family koja je išla od 1971 do 1979, i još naredne 4 godine nastavka kao Archie Bunker's Place.
Glavni glumac (Archie) je Caroll O'Connor, koji je u privatnom životu levičar i liberalan, ali je igrao ulogu jednog ograničenog, zatupastog, tvrdoglavog radnika desničara. Njegova žena je Jean Stapleton.



P.S. Edit, Edit, Edit

Ilustracije radi, evog ga jedan klip iz ranih 70-ih, kada Archie razgovara sa "Meathead-om", koji je, inače, dečko/muž plave devojke (Archieve ćerke) koja se u klipu pojavljuje, i hipik, protestant protiv rata u Vijetnamu. Naravno, Archie je svim srcem za rat. U sobu takođe utrčava i Edith, Archieva žena, koja ništa ne razume.
Tokom svađe, Archi počinje da recituje reči pesme "God bless America" ... stand beside her, and guide her...through the night...with the light from above...



Ovakav način svađe je univerzalan i svevremen - neki od sukoba na ovom Blogu su kao preslikani.
nsarski nsarski 00:04 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima


Moram da kažem da sam ja odrastao na američkim sitcoms od rane mladosti. Postoji desetine i desetine njih za koje ovde kod nas niko nije čuo, ili ja bar mislim da nije (Gilligan's Island, Leave it to Beaver, Starsky and Hutch i gomila ostalih...). Kolikogod se mudraci trudili da im pripišu neku vrednost, ja mislim da ta vrednost ne postoji, osim u nekom negativnom socijalnom smislu (pranje mozga). Stabilizacija društvene žabokrečine.

Sitcom je dobar za mentalno zdravlje isto koliko je koka-kola dobra za fizičko zdravlje. Čist treš.
bene_geserit bene_geserit 03:25 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

Sitcom je dobar za mentalno zdravlje isto koliko je koka-kola dobra za fizičko zdravlje. Čist treš.

Sitcomi su oni razni Fraiser, Friends, Seinfeld, M.A.S.H., i slično, el tako ?
Definitivno tu nema ništa za mene.

Sa druge strane dramedy je žanrovski puno bolji (Dr House, Boston Legal i sl.).
softelectronics_e softelectronics_e 07:38 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

bene_geserit
Sitcom je dobar za mentalno zdravlje isto koliko je koka-kola dobra za fizičko zdravlje. Čist treš.

Sitcomi su oni razni Fraiser, Friends, Seinfeld, M.A.S.H., i slično, el tako ?
Definitivno tu nema ništa za mene.

Sa druge strane dramedy je žanrovski puno bolji (Dr House, Boston Legal i sl.).

Ja Sajnfeld gledam obavezno, kada se pojavi na TV.
docsumann docsumann 09:20 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

Dr House


možda sam odgledao dvije-tri epizode, spletom slučajnosti sam se našao ispred televizora u datom trenutku, i bilo mi skroz ok.

pno što me žuljilo uglavu ima veze s kulturnim fenomenom koji je pratio seriju, a to je da su ljudi počeli citirati dr.Hausove replike kao da se radi o autentičnim izjavama stvarnog genijalca, a ne tek pasusi iz scenarija.misim, koliko god dotični scenarista bio (bila) talentovan.
softelectronics_e softelectronics_e 09:26 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

docsumann
Dr House


možda sam odgledao dvije-tri epizode, spletom slučajnosti sam se našao ispred televizora u datom trenutku, i bilo mi skroz ok.

pno što me žuljilo uglavu ima veze s kulturnim fenomenom koji je pratio seriju, a to je da su ljudi počeli citirati dr.Hausove replike kao da se radi o autentičnim izjavama stvarnog genijalca, a ne tek pasusi iz scenarija.misim, koliko god dotični scenarista bio (bila) talentovan.

Pa i mene citiraju, što ne bi njega?!
vcucko vcucko 09:47 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

docsumann
Dr House


možda sam odgledao dvije-tri epizode, spletom slučajnosti sam se našao ispred televizora u datom trenutku, i bilo mi skroz ok.

pno što me žuljilo uglavu ima veze s kulturnim fenomenom koji je pratio seriju, a to je da su ljudi počeli citirati dr.Hausove replike kao da se radi o autentičnim izjavama stvarnog genijalca, a ne tek pasusi iz scenarija.misim, koliko god dotični scenarista bio (bila) talentovan.

U Dr Hausu su američki neolibelrali prikazali sami sebe, onakvima kakvi bi hteli da budu?
docsumann docsumann 09:50 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

softelectronics_e
docsumann
Dr House


možda sam odgledao dvije-tri epizode, spletom slučajnosti sam se našao ispred televizora u datom trenutku, i bilo mi skroz ok.

pno što me žuljilo uglavu ima veze s kulturnim fenomenom koji je pratio seriju, a to je da su ljudi počeli citirati dr.Hausove replike kao da se radi o autentičnim izjavama stvarnog genijalca, a ne tek pasusi iz scenarija.misim, koliko god dotični scenarista bio (bila) talentovan.

Pa i mene citiraju, što ne bi njega?!


kojeg njega?
možda se nismo razumjeli.
citiraju ga kao da je u pitanju stvarni dr,Hous, a ne glumac koji samo izgovara pasuse iz scenarija, koje su pisali neki treći ljudi.
docsumann docsumann 09:56 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

vcucko
docsumann
Dr House


možda sam odgledao dvije-tri epizode, spletom slučajnosti sam se našao ispred televizora u datom trenutku, i bilo mi skroz ok.

pno što me žuljilo uglavu ima veze s kulturnim fenomenom koji je pratio seriju, a to je da su ljudi počeli citirati dr.Hausove replike kao da se radi o autentičnim izjavama stvarnog genijalca, a ne tek pasusi iz scenarija.misim, koliko god dotični scenarista bio (bila) talentovan.

U Dr Hausu su američki neolibelrali prikazali sami sebe, onakvima kakvi bi hteli da budu?


da, rekao bih da u tom grmu grmi grm.

projekcija i transemantika
milisav68 milisav68 10:40 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

docsumann

projekcija i transemantika

Јесте, сви лажу :)

Ти ко моја мајка што је објашњавала њеној најбољој другарици да лав неће да поједе Тарзана јер је то само филм :)

Па и писци књига говоре кроз своје ликове.
docsumann docsumann 11:06 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

milisav68
docsumann

projekcija i transemantika

Јесте, сви лажу :)

Ти ко моја мајка што је објашњавала њеној најбољој другарици да лав неће да поједе Тарзана јер је то само филм :)

Па и писци књига говоре кроз своје ликове.



o, jebo ga patak demistifikovani.
zar je moguće da se toliko ne rzumjemo? čast čučku



PS ne radi se o stavljanju svojih ideja u usta papirnatog/celuloidnog lika, već upravo o percepciji tih riječi od strane publike, gdje se, u transferu, gubi ta papirnatost/celuloidnost
nsarski nsarski 11:23 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

Sitcomi su oni razni Fraiser, Friends, Seinfeld, M.A.S.H., i slično, el tako ?
Definitivno tu nema ništa za mene.


Bio sam malo neprecizan pa se nisam ogradio u onom gore komentaru.
Pod sitcom, ja podrazumevam one klasične situation comedy (sitcom) koja se odvija tako što se uglavnom neki ljudi, najčešće, ali ne obavezno, porodica, nosi sa svakodnevnim "problemima" odlasaka na letovanje, tinejdžerskim hirovima, moralnim dilemama, uvređenim ponosima i sličnim sladunjavim stvarima.
Tipična našminkana stvarnost te vrste je, recimo, sitcom, "Eight is enough" kada se razvedeni muškarac sa četvoro dece oženi sa razvedenom ženom sa još četvro dece (sve zajedno "eight" za zombije koji umeju da broje) i onda oni žive zajedno i imaju razne njao avanture.

Naravno, odmah zatim počinje i "The Brady bunch", slična arhitektura, samo tu su 3 ćerke i 3 sina i služavka, svi nasmejani.


Sve zajedno - srećne američke porodice.
Zanimljivo je primetiti da su u to vreme naši TV stvaraoci, kao što su Radivoje Đukić i Novak Novak odlazili u USA da tamo izuče zanat ubistvene društvene satire koja krasi sitkome, pa su tako nastali "Pozorište u kući", "Crni sneg" i slični "Paja i Jare" uradci. (Novak Novak je sam o tome pričao u nekom intervjuu).

Kod Amera je kasnije počela da se razvija malo drugačija tendencija koja vuče korene iz klasičnog "Mary Tyler More show", "I love Lucy", a potom i "Three's company" i buntovna "Starsky and Hutch", sve belci svi plavooki. Naravno, i još dvadesetak izdanaka i tih programa se zapatilo "Rhoda" "Phylis", i slične splačine. Nešto kasnije su nastale crnačke verzije sitcoma "Jeffersons", na primer, koji su bili isti, samo su glumci bili crni, a onda i razne "Alf" bajke za odrasle. Produkcija, kao i svaka Holivudska produkcija, je bila ogromna i potpuni treš.
Kasnije su se pojavili "Sajnfeldi", "Prijatelji", "Sex and the City", ali ja nisam imao nikakvog interesa da gledam. Ni jednu od pomenutih emisija nisam kompletnu video. Par dijaloga je bilo dovoljno.
Jedini sitcom koji me je zabavio je bio "Kafić u zdravlje" tj "Cheers".
Ove najnovije sitcoms nisam ni gledao niti sam se raspitivao o njima.

Neko je gore pomenuo "Monti Pajton" koji je, po mom mišljenju, bio genijalni šou, ali ja ga ne svrstavam u sitcome. To je prosto bio niz briljantnih skečeva. Za "Mućke" sam čuo, ali nisam gledao - oni se u ono vreme nisu ni prikazivale u USA gde sam živeo. Jedan drugar mi je nasnimio sve "Mućke" koje su kod na prikazivana, ali još nisam stigao da se time pozabavim

Sve zajedno, moje poznavanje sitcoma je delimično detaljno, a delimično sasvim površno. Takav je onda i moj sud o njima koji sam gore napisao.

Koka-kola za zdravlje.
docsumann docsumann 11:28 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

Jedini sitcom koji me je zabavio je bio "Kafić u zdravlje" tj "Cheers".


ekipa za šankom je bila odlična

a i špica im je bila simpatična.
maksa83 maksa83 12:05 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

a to je da su ljudi počeli citirati dr.Hausove replike kao da se radi o autentičnim izjavama stvarnog genijalca, a ne tek pasusi iz scenarija.

Što da ne, isto važi i za Lazarusa Longa iz Heinlejnovih romana, dotle da je Heinlein izbacio The Notebooks of Lazarus Long kao posebnu knjigu.

Izdvojio bih npr.:

"Men rarely (if ever) manage to dream up a god superior to themselves. Most gods have the manners and morals of a spoiled child."

A pazi ovu:

"A poet who reads his verse in public may have other nasty habits."

jinks jinks 12:13 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

nsarski
pa su tako nastali "Pozorište u kući", "Crni sneg" i slični "Paja i Jare" uradci

Deluje da je "Pozorište u kući" baš pravljeno prema gornjem obrascu.

Rođa u novoj sredini sa starim navikama, u pokušaju da u okruženju NBGD blokova izgradi porodicu u blagodetima nekakve tadašnje-ovdašnje srednje klase, a da ostane isti kao što je bio pre.

Sličan je zaplet izgleda i u onoj drugoj seriji koja je došla kasnije "Bolji život" ... gde je čak i intervencija deus ex machine-a još očiglednija, valjda se radilo o nekom iznenadnom bogatom nasleđu oko koga se sve vrti.

Sad da ne preterujem, ali i "Paja i Jare" daluje da se bave problemom pokušaja ljudi malo niže na lestvici da doškolovavanjem obezbede sebi mesto u etabliranom sloju srednje radničke klase sa stalnim zaposlenjem i dobrim prihodima, umesto da se akaju sa kojekakvim privatničkim polusvetom po stovarištima i sumnjivim kafanama.
nsarski nsarski 12:18 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

A pazi ovu:

"A poet who reads his verse in public may have other nasty habits."



Haha. Evo ga Philip Larkin

I can't understand these chaps who go round American universities explaining how they write poems:
It's like going round explaining how you sleep with your wife.
nsarski nsarski 12:27 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

Sad da ne preterujem, ali i "Paja i Jare" daluje da se bave problemom pokušaja ljudi malo niže na lestvici da doškolovavanjem obezbede sebi mesto u etabliranom sloju srednje radničke klase sa stalnim zaposlenjem i prihodima, umesto da se akaju sa kojekakvim privatničkim polusvetom po stovarištima i sumnjivim kafanama.


Pa, ima takvih starih sitcoma mnogo.
Recimo, na pamet mi pada "Alice" o ženskoj tog imena koja u nekom dinneru (greasy spoon joint) u Arizoni radi za izveskog lika (Mel). Ona i još dve koleginice kelnerice prolze kroz razne avanture i pokušavaju da izađu na kraj sa Mel-om, gazdom koji je pohlepan i drkadžija, ali u suštini dobre duše.
Alice je tu dospela jer se razvela i ostala sama sa malim sinom i pokušava da zaradi neku kintu da preživi i malo se popne na društvenoj lestvici. Svoj posao doživljava kao privremen.
Naravno, ove dve ženske, levo i desno na slici, su notorne glupače koje su sasvim srećne da imaju posao koji imaju.

docsumann docsumann 12:45 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

Što da ne, isto važi i za Lazarusa Longa iz Heinlejnovih romana, dotle da je Heinlein izbacio The Notebooks of Lazarus Long kao posebnu knjigu.


well, to je bezazleno, neutralno i povrh svega - simpatično.

no, ja pričam o ideološko-svjetonazorskoj mekoj propagandi, o pamfletima poturenim ispod zadnjih vrata.
što se umjetničkog izražaja tiče tu nama nikaj sporneg. mnogi pisci su koristili svoje likove kao platformu za prenešenje svojih ličnih stajališta, ozbiljnih, poluozbiljnih, ironičnih...

problematičan dio slijedi kad se fiktivni autoritet lika iz romana (filma) počne koristiti u sučeljavanju ideja u javnom diskuesu.
kao najdrastičnijji primjer mi pada na pamet Ajn Rend i Atlas Shrugged.
dakle postaviš likove i radnju po sopstvenom nahođenju.
jedne likove predstaviš (naravno, one koji zastupaju i pronose tvoja lična ideološka stajališta) kao izuzetne ljude, a druge kao štetočine i smetnje prospertetu čovječanstva.
i onda ljudi (čitaoci, novinari, poslanici javne riječi), vremenom, počnu da uzimaju misli tih "sjajnih, velikih ljudi" kao nešto što ima real life težinu proisteklu iz njihovog konkretnog djela!?!

doduše, kod dr.Hausa je to daleko manje radikalno.

softelectronics_e softelectronics_e 13:13 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

docsumann
softelectronics_e
docsumann
Dr House


možda sam odgledao dvije-tri epizode, spletom slučajnosti sam se našao ispred televizora u datom trenutku, i bilo mi skroz ok.

pno što me žuljilo uglavu ima veze s kulturnim fenomenom koji je pratio seriju, a to je da su ljudi počeli citirati dr.Hausove replike kao da se radi o autentičnim izjavama stvarnog genijalca, a ne tek pasusi iz scenarija.misim, koliko god dotični scenarista bio (bila) talentovan.

Pa i mene citiraju, što ne bi njega?!


kojeg njega?
možda se nismo razumjeli.
citiraju ga kao da je u pitanju stvarni dr,Hous, a ne glumac koji samo izgovara pasuse iz scenarija, koje su pisali neki treći ljudi.

I ja sam kao stvarni.

Serija k'o serija.
docsumann docsumann 13:40 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

Serija k'o serija.


pa cijelo vrijeme o tome i pričam.
milisav68 milisav68 16:10 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

docsumann

PS ne radi se o stavljanju svojih ideja u usta papirnatog/celuloidnog lika, već upravo o percepciji tih riječi od strane publike, gdje se, u transferu, gubi ta papirnatost/celuloidnost

Па убедљивије звучи са ТВ-а :)

Главни мото серије је да сви лажу, и око тога се врти прича, зато је и стекла популарност - јер сви ми лажемо.
docsumann docsumann 16:39 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

Главни мото серије је да сви лажу, и око тога се врти прича, зато је и стекла популарност - јер сви ми лажемо.


moguće, al nisam o tome...
gedza.73 gedza.73 18:33 29.01.2022

Re: Ima i margine, ima

'fala svima. Za neke stvarno nisam čuo. A što se tiče umetničke vrednosti to je kao i nekad opere za široke narodne mase. Bel canto i Rigoleto na primer. Anestezira ti mozak na neko vreme.
Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 20:11 30.01.2022

Re: Ima i margine, ima

Jedini sitcom koji me je zabavio je bio "Kafić u zdravlje" tj "Cheers"


Dobar.

Ne znam mnogo sta su snimali Amerikanci ali Britanci su znali (i jos znaju) da prave odlicne sitcomove. Fawlty Towers, The Royle Family, The Office, Father Ted, Early Doors, Still Game, Upstart Crow... plus one sto su kod nas prikazivane.
softelectronics_e softelectronics_e 20:18 30.01.2022

Re: Ima i margine, ima

Neues aus der Nachbarschaft
Jedini sitcom koji me je zabavio je bio "Kafić u zdravlje" tj "Cheers"


Dobar.

Ne znam mnogo sta su snimali Amerikanci ali Britanci su znali (i jos znaju) da prave odlicne sitcomove. Fawlty Towers, The Royle Family, The Office, Father Ted, Early Doors, Still Game, Upstart Crow... plus one sto su kod nas prikazivane.

Mućke.

Neues aus der Nachbarschaft Neues aus der Nachbarschaft 06:39 31.01.2022

Re: Ima i margine, ima

softelectronics_e
Neues aus der Nachbarschaft
Jedini sitcom koji me je zabavio je bio "Kafić u zdravlje" tj "Cheers"


Dobar.

Ne znam mnogo sta su snimali Amerikanci ali Britanci su znali (i jos znaju) da prave odlicne sitcomove. Fawlty Towers, The Royle Family, The Office, Father Ted, Early Doors, Still Game, Upstart Crow... plus one sto su kod nas prikazivane.

Mućke.



Mucke uz Alo, Alo, Crnu Guju i sl. spada pod 'plus one sto su kod nas prikazivane'. Mucke su sjajne.
NNN NNN 00:35 29.01.2022

Nekako sam očekivao

da će da krene licitacija koliko je koji konkretan sitkom dobar i koji je (naj)bolji...
na slički su američki, ali su mi realno britanski za klasu bolji,
eve mi ga folder na kompu:
kick68 kick68 01:13 29.01.2022

Re: Nekako sam očekivao

NNN
da će da krene licitacija koliko je koji konkretan sitkom dobar i koji je (naj)bolji...
na slički su američki, ali su mi realno britanski za klasu bolli


Podseti me: Crashing i Fleabag, radila Phoebe Waller-Bridge, čudo od žene. Pisala je i Killing Eve, ali to je već neki drugi žanr.
tess1 tess1 07:47 29.01.2022

predrasude&šit

svadljivih žena

apacherosepeacock apacherosepeacock 08:42 29.01.2022

Re: predrasude&šit

Sve se slazem.. :)

Od americkih sitcoma Sajnfeld, Treci kamen od sunca, Rozana(i Dzon Gudman) i Ozenjen sa decom..

od engleskih Crna guja, Falicni, Montipajton cirkus.


ove boldovane sam gledala od prve do poslednje epizode, ostale na preskok.


Mislim, Rodni i Del su daleko od sirotinje i proletera, oni su neko ko će this time next year biti milioneri.


Tacno, oni nemaju kombinovano ni 2 radna dana u zivotu..


A Dejvid Džejson mi je besmrtan kao inspektor Frost.
softelectronics_e softelectronics_e 08:46 29.01.2022

Re: predrasude&šit

apacherosepeacock
Sve se slazem.. :)

Od americkih sitcoma Sajnfeld, Treci kamen od sunca, Rozana i Ozenjen sa decom..

od engleskih Crna guja, Falicni, Montipajton cirkus.


ove boldovane sa gledala od prve do poslednje epizode, ostale na preskok.

Čekaj!
Nisam razumeo da li si ti to (od engleskih) zaboravila Mućke ili šta?!
apacherosepeacock apacherosepeacock 08:51 29.01.2022

Re: predrasude&šit

zaboravila Mućke ili šta?!


dopisala sam ih u editu
softelectronics_e softelectronics_e 09:07 29.01.2022

Re: predrasude&šit

apacherosepeacock
zaboravila Mućke ili šta?!


dopisala sam ih u editu

Sada videh.

Inspektora Frosta žena i ja gledamo porodično, nakon ručka.
tess1 tess1 09:45 29.01.2022

Re: predrasude&šit

Sve se slazem.. :)

Des ti. :)

Nisam ni mislila da ću se nastaviti na ovaj blog o svađalicama malenim.
U pandemiji (vrijeme je da pandemiju pišemo velikim slovom, i to vrijeme je za mene uvijek zimus:) ispratim Mućke (drugi put, žena ni nema, samo Kasandra cura od Rodnija, najtiša i najnježnija žena na svijet) i Friendse (prvi put, tu su muškarci veće svađalice i pričalice, njih trojica, jedan kraljica drame, drugi kao neko dijete i treći je od 10 godina snimanja barem 8 bio pijan il drogiran tj pasivno-agresivan, i shvatim tad da je Seinfeld njihova inspiracija il kopija ideje: prijatelji, stan, komšija, ljubavni problemi, porodični, i itd), moja opsjdenutost serijama počinje relativno kasno (ako ne računamo South Park i onu u planinini strašnu zaboravila sam kako se zove) sa TBBT i Breaking Bad (imam DVD od obe), nisam prije toga gledala serije, nisam ni jednu epizodu Sex and the City pogledala ni GOT.
Ok, zle žene, Aleksis u Dinastiji, ali svađalice, bra-te (što bi rekle Lale na Islandu).



U jednoj epizodi Mućki, možda 3. sezona, Kasandra i Rodni u restoranu, ne sjećam se nešto su bili u svađi pa se našli, ova stvar se čuje..

vcucko vcucko 09:49 29.01.2022

Re: predrasude&šit

apacherosepeacock


Mislim, Rodni i Del su daleko od sirotinje i proletera, oni su neko ko će this time next year biti milioneri.


Tacno, oni nemaju kombinovano ni 2 radna dana u zivotu..


Kako se uzme.

Ako misliš na karnet i radne časove, nemaju. Ali Del u cilju "this time, next year" radi sve i svašta, verovatno otkad je prohodao.
docsumann docsumann 10:00 29.01.2022

Re: predrasude&šit

vcucko
apacherosepeacock


Mislim, Rodni i Del su daleko od sirotinje i proletera, oni su neko ko će this time next year biti milioneri.


Tacno, oni nemaju kombinovano ni 2 radna dana u zivotu..


Kako se uzme.

Ako misliš na karnet i radne časove, nemaju. Ali Del u cilju "this time, next year" radi sve i svašta, verovatno otkad je prohodao.


socijalno, bolesTno i redovna plata...
apacherosepeacock apacherosepeacock 10:09 29.01.2022

Re: predrasude&šit

Ali Del u cilju "this time, next year" radi sve i svašta, verovatno otkad je prohodao.


Pa ako u rad racunas kao ono namestanje lustera, pa poslovi razni tipa - evo sacemo da zaradimo prvi mElEon i slicno, jes, rade..
apacherosepeacock apacherosepeacock 10:12 29.01.2022

Re: predrasude&šit

Des ti. :)


Ustala sam rano da gledam zensko finale u sestrinsko/bratskoj Australiji..:)
jinks jinks 10:16 29.01.2022

Re: predrasude&šit

apacherosepeacock
Pa ako u rad racunas kao ono namestanje lustera, pa poslovi razni tipa - evo sacemo da zaradimo prvi mElEon i slicno, jes, rade..

Da, ako baš ne moraju neće da se bakću običnim poslovima, već samo onima koji će odmah da ih lansiraju u višu srednju klasu, najmanje.

Doduše, Rodni ima određeni broj uobičajenih radnih sati, ali su i oni posledica intervencije jednog deus ex machine-a, njegovog tasta.

Naime, Rodni od viler-dilera budućeg milionera (mada je to pre Del nego Rodni), bez ijednog formlanog radnog sata, postaje šef valjda računskog centra firme svog tasta.

Klasična božanska intervencija, from rags to riches (od pijace do šefovske srednje klase), bez nekakvog posebno logičnog sleda.
vcucko vcucko 10:17 29.01.2022

Re: predrasude&šit

apacherosepeacock
Ali Del u cilju "this time, next year" radi sve i svašta, verovatno otkad je prohodao.


Pa ako u rad racunas kao ono namestanje lustera, pa poslovi razni tipa - evo sacemo da zaradimo prvi mEleon i slicno, jes, rade..

To što on radi su celodnevni, zahtevni i opasni (možeš lako u mardelj, a ni za šta posebno) poslovi. Dovoljno što stoji na pijaci satima, pored otvorenog koferčeta i pokušava da proda bilo šta i zatvori konstrukciju za taj dan. O tome može da priča samo ko je probao. Iskreno nisam, ali tu s prozora gledam ove ispred starog Merkatora, znam neke, znam šta i kako rade, veruj mi jako, jako naporno, zahtevno i stresno (da ne ponavljam opasno u svakom smislu).
jinks jinks 10:25 29.01.2022

Re: predrasude&šit

tess1
ali svađalice, bra-te (što bi rekle Lale na Islandu)

Spisak karaterističnih likova sitkoma sam pokupio iz jednog rada koji se time bavi ... nisam hteo da editujem, nego sam ostavio u originalnoj formi.
apacherosepeacock apacherosepeacock 10:29 29.01.2022

Re: predrasude&šit

To što on radi su celodnevni, zahtevni i opasni (možeš lako u mardelj,


Dobro, moze i iz tog ugla da se posmatra, i lopovi.. pardon, profi pljackasi banaka rade veoma zahtevan posao obijaci stanova/kuca takodje..


profi con man/artist pa jos uspesan ne moze svako biti.. (Delboj je neuspesan)
milisav68 milisav68 10:43 29.01.2022

Re: predrasude&šit

apacherosepeacock

Dobro, moze i iz tog ugla da se posmatra, i lopovi.. pardon, profi pljackasi banaka rade veoma zahtevan posao obijaci stanova/kuca takodje.

Дабре, сви су исти :)

Кејт, ко је сад наиван?

tess1 tess1 10:45 29.01.2022

Re: predrasude&šit

Ustala sam rano da gledam zensko finale u sestrinsko/bratskoj Australiji..:)

Kul. :)
tess1 tess1 10:46 29.01.2022

Re: predrasude&šit

Spisak karaterističnih likova sitkoma sam pokupio iz jednog rada koji se time bavi

Ok. :)

apacherosepeacock apacherosepeacock 10:54 29.01.2022

Re: predrasude&šit

milisav68
apacherosepeacock

Dobro, moze i iz tog ugla da se posmatra, i lopovi.. pardon, profi pljackasi banaka rade veoma zahtevan posao obijaci stanova/kuca takodje.

Дабре, сви су исти :)

Кејт, ко је сад наиван?



Izgleda da je nekima problem citanje sa razumevanjem, pa da uprostim..

U mom komentaru nigde nije napisano da je to isto/isto vec da generalno ni dobar pljackaski plan i izvodjenje nije lako niti moze svako.

Vcucko je pomenuo rizik od mardelja za odredjene poslove koje radi Delboj a ja dodala jos neke rizicne..

milisav68 milisav68 11:01 29.01.2022

Re: predrasude&šit

apacherosepeacock

Vcucko je pomenuo rizik od mardelja za odredjene poslove koje radi Delboj a ja dodala jos neke rizicne..

Promaklo ti - ni za šta.
apacherosepeacock apacherosepeacock 11:30 29.01.2022

Re: predrasude&šit

milisav68
apacherosepeacock

Vcucko je pomenuo rizik od mardelja za odredjene poslove koje radi Delboj a ja dodala jos neke rizicne..

Promaklo ti - ni za šta.


Nije mi promaklo..

Da Delboj misli da mu se nece posreciti 'posao' ne bi ni rizikovao. Ali on misli upravo to - 'Today is the day'
tess1 tess1 15:04 29.01.2022

Re: predrasude&šit

Twin Peaks, sjetih se. :)
vcucko vcucko 15:21 29.01.2022

Re: predrasude&šit

tess1
Twin Peaks, sjetih se. :)

Uh, kako je izgledala Lara u Twin Peaks-u



A danas izoperisana do groteske, ko punjena ćurka.
Bož' sačuvaj šta žene sebi rade.

Jutros gledam malo tenis, ona sudinica Veljovićka isto, došla do nekih parica i odmah usta ko božesakloni Trivanka. U stvari kao i sve druge.

Zašto pobogu
softelectronics_e softelectronics_e 15:37 29.01.2022

Re: predrasude&šit

vcucko
tess1
Twin Peaks, sjetih se. :)

Uh, kako je izgledala Lara u Twin Peaks-u



A danas izoperisana do groteske, ko punjena ćurka.
Bož' sačuvaj šta žene sebi rade.

Jutros gledam malo tenis, ona sudinica Veljovićka isto, došla do nekih parica i odmah usta ko božesakloni Trivanka. U stvari kao i sve druge.

Zašto pobogu

Da.
Meni to nije jasno.
Kako ikome usta kao pačji kljun ili majmunska guzica mogu da budu lepa?!
Kako?!
milisav68 milisav68 16:13 29.01.2022

Re: predrasude&šit

apacherosepeacock

Da Delboj misli da mu se nece posreciti 'posao' ne bi ni rizikovao. Ali on misli upravo to - 'Today is the day'

Не, он се нада да ће следеће године бити милионер са неким послом.

Ту је разлика између њега и пљачкаша банке.
milisav68 milisav68 16:15 29.01.2022

Re: predrasude&šit

vcucko

Uh, kako je izgledala Lara u Twin Peaks-u

А тек како је језиком везивала петељку трешње у чвор :)
apacherosepeacock apacherosepeacock 16:34 29.01.2022

Re: predrasude&šit

milisav68
apacherosepeacock

Da Delboj misli da mu se nece posreciti 'posao' ne bi ni rizikovao. Ali on misli upravo to - 'Today is the day'

Не, он се нада да ће следеће године бити милионер са неким послом.

Ту је разлика између њега и пљачкаша банке.



Pa nije, jer su njegovi poslovi takodje van zakona. (mutljavina/prevara)


Posli smo od ove (tacne) premise:

Vcucko
To što on radi su celodnevni, zahtevni i opasni (možeš lako u mardelj, a ni za šta posebno) poslovi.
vcucko vcucko 16:56 29.01.2022

Re: predrasude&šit

apacherosepeacock

Vcucko
To što on radi su celodnevni, zahtevni i opasni (možeš lako u mardelj, a ni za šta posebno) poslovi.


Ali zašto nisi podvukla ono najbitnije: a ni za šta posebno

Onaj koji pljačka banku (da ne idemo dalje) čini teško krivično delo i svestan je šta mu sledi ako omane. Silan narod koji na ulici sa kartona preprodaje šta god samo da bi preživeo je nešto sasvim drugo.
Ne možeš izjednačavati te dve kategorije. To ni štreberka mamina ćera u petom osnovne ne bi tako rekla

Del Boj je naravno ova druga kategorija.
vcucko vcucko 16:58 29.01.2022

Re: predrasude&šit

milisav68
vcucko

Uh, kako je izgledala Lara u Twin Peaks-u

А тек како је језиком везивала петељку трешње у чвор :)

A ti si baš rešio nekog da smakneš. Onako na suvo, bez gvožđa i džebane.

K'o da slutiš... oćel'bit onog rata?!
milisav68 milisav68 17:01 29.01.2022

Re: predrasude&šit

apacherosepeacock

Pa nije, jer su njegovi poslovi takodje van zakona. (mutljavina/prevara)


Posli smo od ove (tacne) premise:

Vcucko
To što on radi su celodnevni, zahtevni i opasni (možeš lako u mardelj, a ni za šta posebno) poslovi.

Па јесте - ни за шта посебно.

Продаје неке глупости на бувљој пијаци, јесте ван закона, али више вреди дан затвора него његова дневна зарада.

Како то не разумеш?

Његова превара се заснива да некој будали прода рецимо обичан сат а да купац верује да га је носио Наполеон :)


И сваки други посао му је препродаја робе којој ће да "скочи" вредност или да иде као алва :)

То су људи са маргине који нису опасни по друштво јер нико физички неће да страда ( зато су симпатични), за разлику од пљачкаша где често има жртава.
tess1 tess1 17:25 29.01.2022

Re: predrasude&šit

Uh, kako je izgledala Lara u Twin Peaks-u

E, lijepa je. Nešto mi se mrsrsrsm razmrsi u sjećanju. Pamtim dobro onu ženu sa drvetom u naručju (a i stvorili su je baš takvu da je svi pamtimo s drvetom u naručju), i dramatičnu atmosferu koja mi em što sam šumski čovjek bliska em u prošlom životu pričala norveški, a tamo šume k'o u časnoj bosanskoj priči, ok, na nečasnim stranicama gdje našu šumu tuđin izvozi mi gledamo svoja posla. :)

Kako Lara izgleda sad, dobro nije neuzabran pupoljak trešnje više.
Ne znam jel mislimo na istu sudinicu (sutkinju?), ako da, u pravu si, premda na to ne obraćam pažnju toliko, sa njom sam kratko pomislila na samouvjerenost i šta se desilo?, da bi stigla do te pozicije već je ima za tri žene ili morala imati..

Nego, pročitam maloprije (ako se sve nije desilo zimus, cijeli život je sigurno stao u maloprije:), i zamislih se, lijepo, lijepo rečeno "književnost ne služi za ispredanje priča već za stvaranje jezika".

"Kao i Vidosav, Beli je bio mag jezika. Kome, međutim, u bednoj kulturi u kojoj se smatra da književnost služi za ispredanje priča, a ne za stvaranje jezika, dokazati da prividna nekomunikativnost - pogotovo nepodilaženje kurentnim temama - zaslužuje svaku pažnju. Nisam sklon teorijama zavere, ali se smem zakleti da je postojala zavera žirija (svih boja) da Beli Marković nikad ne dobije Ninovu nagradu."

U Nedobitnicima piše Svetislav.
tess1 tess1 17:27 29.01.2022

Re: predrasude&šit

А тек како је језиком везивала петељку трешње у чвор

:)

apacherosepeacock apacherosepeacock 17:32 29.01.2022

Re: predrasude&šit

milisav68
apacherosepeacock

Pa nije, jer su njegovi poslovi takodje van zakona. (mutljavina/prevara)


Posli smo od ove (tacne) premise:

Vcucko
To što on radi su celodnevni, zahtevni i opasni (možeš lako u mardelj, a ni za šta posebno) poslovi.

Па јесте - ни за шта посебно.

Продаје неке глупости на бувљој пијаци, јесте ван закона, али више вреди дан затвора него његова дневна зарада.

Како то не разумеш?

Његова превара се заснива да некој будали прода рецимо обичан сат а да купац верује да га је носио Наполеон :)


И сваки други посао му је препродаја робе којој ће да "скочи" вредност или да иде као алва :)

То су људи са маргине који нису опасни по друштво јер нико физички неће да страда ( зато су симпатични), за разлику од пљачкаша где често има жртава.


Nije rec o fizickoj opasnosti, gore sam ti objasnila vec da su obe kategorije van zakona s tim sto je kazna primerena pocinjenom delu.

Na primer, ugovoris posao sa njim i on ti garantuje da posao ume da obavi (a ne ume) napravi ti materijalnu stetu u vrednosti od vise desetina hiljada funti i zbrise.


Pod uslovom da ga nadjes i dignes optuznicu za prevaru i pocinjenu ti stetu, on kaznu dobija da te obesteti u tom iznosu ili mora u zatvor - ekvivalent ucinjenoj steti. (ne moze da te obesteti u takvim iznosima jer nema za sta ker da ga ujede)


To sto je porodica Troter i Dell gledaocima simpatican sitni prevarant ne znaci da bi ti u realnom zivotu bio simpatican da te ojadi za neku krupnu sumu kao sto je tu i tamo prikazano u seriji. Serija ne moralise ali to je otprilike to preneseno u RL.


Mada, mozda ti simpatises prevarante u RL (na svojoj grbaci) mada, cisto sumnjam. :)
apacherosepeacock apacherosepeacock 17:44 29.01.2022

Re: predrasude&šit

vcucko
Del Boj je naravno ova druga kategorija.


Naravno da je druga kategorija, Milisav je izjavio da se on bavi jednostavno poslovima - postenim i nada dobitku i sve po zakonu, a ja mu odgovaram da su Delboju poslovi s onU stranu zakona kao sto si ti sam isto tako utvrdio.

E sad, ako hoces da negiras sta si tamo gore izjavio ili pod izgovorom da on to radi za nista (jok samo pravi konstantno stetu drugima, laze, vara druge iz epizode u epizodu) ili samo da prezivi - ok, ajde da ga shvatimo dok vara druge, konstantno..


Mislim, zamisli tragedije da nadje neki posten legalan posao.. iju.



vcucko vcucko 18:04 29.01.2022

Re: predrasude&šit

apacherosepeacock
vcucko
Del Boj je naravno ova druga kategorija.


Naravno da je druga kategorija, Milisav je izjavio da se on bavi jednostavno poslovima - postenim i nada dobitku i sve po zakonu, a ja mu odgovaram da su Delboju poslovi s onU stranu zakona kao sto si ti sam isto tako utvrdio.

E sad, ako hoces da negiras sta si tamo gore izjavio ili pod izgovorom da on to radi za nista (jok samo pravi konstantno stetu drugima, laze, vara druge iz epizode u epizodu) ili samo da prezivi - ok, ajde da ga shvatimo dok vara druge, konstantno..
Mislim, zamisli tragedije da nadje neki posten legalan posao.. iju.


Rekao sam da lako može da overi mardelj, a skoro ni za šta. Ni za šta u poređenju sa onima koji pljačkaju banke (itd).

Veći deo Delovog posla se sastoji u tome da ceo dan džudži na pijaci i pokušava iz
koferčeta da proda neki sitan bofl, švercovan ili kraden - protivzakonito, naravno, ali ponavljam sića. Inače dobar deo zemlje Srbije tako živi već brat bratu 30+ godina, na svakom slobodnom kvadratu troroara u Beogradu.

A čuveni luster (sem što je gromoglasno kao fazon)? Vidi, grof (ili šta je već) čiji je, trebao bi takav posao da poveri nekoj proverenoj firmi koja radi takve stvari. A ne Delu i Rodniju jer su upola jeftiniji. Samim tim grof traži đavola i recimo da zaslužuje da ga izvaćare.

Meni je večna scena, kad Del uverava gazdu Ragine Glave, da mu da posao krečenja kafane.
- Ja ću da okrečim za dve hiljade funti.
- Ali Irac je već dao ponudu za hiljadu?!
- Upravo tako. Hiljadu podelimo ti i ja, a Ircu damo hiljadu da okreči
Kao danas i ovde da je snimano, ne u Engleskoj pre četres' godina
I ne bilo tako popularno...
jinks jinks 18:14 29.01.2022

Re: predrasude&šit

A čuveni luster (sem što je gromoglasno kao fazon)? Vidi, grof (ili šta je već) čiji je, trebao bi takav posao da poveri nekoj proverenoj firmi koja radi takve stvari. A ne Delu i Rodniju jer su upola jeftiniji. Samim tim grof traži đavola i recimo da zaslužuje da ga izvaćare.

Da, ali Del sve vreme priča kako će ako im uspe taj prvi posao napraviti ime i novac tako što će kao ugledna majstorska porodica prepravljati lustere i po mnogim drugim ostrvskim plemićkim dvorcima.

Znači po svoj prilici nije obična prevara, već san o prečici ka višim slojevima ... i to se uvek ponavlja, dok se na kraju i ne desi (i traje dok ne uprskaju).

Koliko se sećam ima puno primera, između ostalog i onda kada je Del pokušao da postane Slobodni zidar ili plemićki dever.
mirelarado mirelarado 18:29 29.01.2022

Re: predrasude&šit

Znači nije obična prevara, već san o prečici ka gornjim slojevima ... i to se uvek ponavlja, dok se na kraju i ne desi (i traje dok ne uprskaju).


Što je bilo neminovno. Suština je u tome da likovi poput Dela neprestano ponavljaju tu mantru o budućem uspehu, ali zapravo ne veruju u nju, ne veruju da stvarno mogu da uspeju. Zato im je iznenadno (deus ex machina) bogatstvo kratkog daha i Del se ne smiruje dok ga ne straći.

Ne treba zaboraviti da je englesko društvo i dan danas klasno strogo izdiferencirano, a Pekam je još od sredine prošlog veka osiromašena i degradirana londonska četvrt.
gedza.73 gedza.73 18:36 29.01.2022

Re: predrasude&šit

milisav68
apacherosepeacock

Da Delboj misli da mu se nece posreciti 'posao' ne bi ni rizikovao. Ali on misli upravo to - 'Today is the day'

Не, он се нада да ће следеће године бити милионер са неким послом.
Ту је разлика између њега и пљачкаша банке.

I počinje sličnost sa berzanskim mešetarom na Vol stritu.


mirelarado mirelarado 18:40 29.01.2022

Re: predrasude&šit

I počinje sličnost sa berzanskim mešetarom na Vol stritu.


Ima li većih razbojnika od bankara i političara generalno? :)
gedza.73 gedza.73 18:45 29.01.2022

Re: predrasude&šit

mirelarado
I počinje sličnost sa berzanskim mešetarom na Vol stritu.


Ima li većih razbojnika od bankara i političara generalno? :)

A sve po zakonu i legalno.
p.s.
Priča o Parmalatu je filmska. Poput one američke Enron. Samo što je u ovoj 'stečajni upravnik' čuveni Enriko Bondi (hemičar po struci) uspeo da sačuva kooperante, tržište čak da od američkih banaka (koje su bile umešane iako su tvrdile kako nisu ništa znale) povuče deo novca kako bi obeštetio male ulagače (uglavnom su ulagali svoje ušteđevine za penzinerske dane)
Posle je došla francuska kompanija

koja je takođe prevarom (zakonskom za razliku od Del boja) sama (Lactalis) od sebe (Parmalat) uzela pare za sebe (vlasnik)
Ribozom Ribozom 19:14 29.01.2022

Re: predrasude&šit

tess1


"Kao i Vidosav, Beli je bio mag jezika. Kome, međutim, u bednoj kulturi u kojoj se smatra da književnost služi za ispredanje priča, a ne za stvaranje jezika, dokazati da prividna nekomunikativnost - pogotovo nepodilaženje kurentnim temama - zaslužuje svaku pažnju. Nisam sklon teorijama zavere, ali se smem zakleti da je postojala zavera žirija (svih boja) da Beli Marković nikad ne dobije Ninovu nagradu."

U Nedobitnicima piše Svetislav.


Mislim da je Beli bio visoko kotiran za ninovu nagradu za 'limunaciju u celijama'. Ko je citao tu knjigu, shvatio je da jezik na kom je pisana ne govori. Medjutim, malo me zulja tvoja fascinacija Basarom koji gore kaze da knjizevnost sluzi za stvaranje jezika (otud i njegov revolt sto Beli nije dobio nagradu). Ne vezano za ninovu nagradu mislim da je lokalna knjizevnost izgubila funkciju koju je ranije imala, a da neki pisci to nisu shvatili. Sad bih trebao da pustim 'video kills radio stars', ali ti to ne vidis pa necu.
Kada je Basara iz danasa presao u kurir, rekao je da je on dovoljno veliko ime da to moze da uradi bez obzira na pljuvku drugosrbijanaca. I zaista on je veliki pisac za prvosrbijance i drugosrbijance, ali potpuni anonimus za novonastale jutjubere, influensere i vlogere.





docsumann docsumann 19:19 29.01.2022

Re: predrasude&šit

gedza.73
mirelarado
I počinje sličnost sa berzanskim mešetarom na Vol stritu.


Ima li većih razbojnika od bankara i političara generalno? :)

A sve po zakonu i legalno.


koji li je ono od filozofa tvrdio da je zakon i pravljen u svrhu zaštite bogatih i moćnih?
kick68 kick68 19:21 29.01.2022

Re: predrasude&šit

tess1
Twin Peaks, sjetih se. :)

Za ljubitelje:)



docsumann docsumann 19:28 29.01.2022

Re: predrasude&šit

lik dr. Jacobya je inspirsan Terensom MeKenom





maksa83 maksa83 19:28 29.01.2022

Re: predrasude&šit

koji li je ono od filozofa tvrdio da je zakon i pravljen u svrhu zaštite bogatih i moćnih?

Ja znam za filozofa Pola Velera koji je to rekao ovako:

Just one blow to scratch the itch
The law's made for and by the rich

(fenomenalan minimalizam pesma)



milisav68 milisav68 19:30 29.01.2022

Re: predrasude&šit

apacherosepeacock
Milisav je izjavio da se on bavi jednostavno poslovima - postenim

Нигде нисам написао да се бави поштеним послом.

Остали је објаснио ВЧучко па да се не понављам.
docsumann docsumann 19:34 29.01.2022

Re: predrasude&šit

(fenomenalan minimalizam pesma)


ovaj video nije dostupan
maksa83 maksa83 19:47 29.01.2022

Re: predrasude&šit

docsumann
(fenomenalan minimalizam pesma)


ovaj video nije dostupan

E to sad moraš da se zagledaš u sebe i svoje i da vidiš što ste vi to učinjeli Polu Veleru da vi zabrani.
gedza.73 gedza.73 19:53 29.01.2022

Re: predrasude&šit

docsumann
koji li je ono od filozofa tvrdio da je zakon i pravljen u svrhu zaštite bogatih i moćnih?

Platonu je idealna država filozofi, vojnici i robovi dok je Aristotel još grđi. Samo filozofi (bogataši) i robovi (sirotinja). A cela ta antička filozifija se razvila upravo zato što su postojali robovi koji su radili poslove kako bi filozofi u slobodno vreme mogli da filozofiraju i igraju golf. Tako da sve mu to dođe manje, više na isto.
docsumann docsumann 19:54 29.01.2022

Re: predrasude&šit

maksa83
docsumann
(fenomenalan minimalizam pesma)


ovaj video nije dostupan

E to sad moraš da se zagledaš u sebe i svoje i da vidiš što ste vi to učinjeli Polu Veleru da vi zabrani.


a neka, doće on namore...
docsumann docsumann 20:02 29.01.2022

Re: predrasude&šit

gedza.73
docsumann
koji li je ono od filozofa tvrdio da je zakon i pravljen u svrhu zaštite bogatih i moćnih?

Platonu je idealna država filozofi, vojnici i robovi dok je Aristotel još grđi. Samo filozofi (bogataši) i robovi (sirotinja). A cela ta antička filozifija se razvila upravo zato što su postojali robovi koji su radili poslove kako bi filozofi filozofirali i igrali golf. Tako da sve mu to dođe manje, više na isto.


kako je nama moralno strano držanje robova, tako će budućim ljudima biti strana naša okrutnost prema životinjama
nsarski nsarski 20:07 29.01.2022

Re: predrasude&šit

maksa83
koji li je ono od filozofa tvrdio da je zakon i pravljen u svrhu zaštite bogatih i moćnih?

Ja znam za filozofa Pola Velera koji je to rekao ovako:

Just one blow to scratch the itch
The law's made for and by the rich

(fenomenalan minimalizam pesma)





Anatol France:

The law, in its majestic equality, forbids rich and poor alike to sleep under bridges, to beg in the streets, and to steal loaves of bread.
tess1 tess1 20:37 29.01.2022

Re: predrasude&šit

Mislim da je Beli bio visoko kotiran za ninovu nagradu 'limunaciju u celijama'. Ko je citao tu knjigu, shvatio je da jezik na kom je pisana ne govori. Medjutim, malo me zulja tvoja fascinacija Basarom koji gore kaze da knjizevnost sluzi za stvaranje jezika (otud i njegov revolt sto Beli nije dobio nagradu). Ne vezano za ninovu nagradu mislim da je lokalna knjizevnost izgubila funkciju koju je ranije imala, a da neki pisci to nisu shvatili. Sad bi trebao da pustim 'video kills radio stars', ali ti to ne vidis pa necu.
Kada je Basara iz danasa presao u kurir, rekao je da je on dovoljno veliko ime da to moze da uradi bez obzira na pljuvku drugosrbijanaca. I zaista on je veliki pisac za prvosrbijance i drugosrbijance, ali potpuni anonimus za novonastale jutjubere, influensere i vlogere

Vidim. Pusti.

U pravu si za lokalnu književnost, baš sam razmišljala o tome tražeći razlog što bi neko iz Zrenjanina čitao stanare solitera u Prijedoru.

Spomenem li ga, Svetislava, to samo znači da sam se tih dana odljutila, zezam se. :)

Daleko miljama do Islanda da je Svetislav kolumnista kojem nikada ništa ne zamjerim, jesam li nedavno kritikovala vic o Jovani i 9 Jugovića (kad smo kod prostote za velike i male, zaboravih navesti tamo u komentaru o časnom piščevom sudu da mi je i učitelj srpskog ovde rekao da nas je sve, žene, iz Bosne, ionako je*ao Abdulah Sidran, pored hrvatskog aluzija i na moje bošnjačko porijeklo?), ali da neki xy razlozi il naklonost - tinejdžeri s bloga bi rekli simpatije - postoje, to je istina.

Nisam razumjela komentar u cjelosti, izvini, jel njegov prelazak u Kurir degradacija srpskog jezika stoga ne razumiješ moju fascinaciju? Ovako ja to vidim: ako već talente troši ili iscrpljuje na ovozemaljske srpske teme, pisanje u Kuriru niščima duhom je bogougodnije od pisanja onima koji ionako sve bolje znaju i talentovaniji su od njega u Danasu. Suma sumarum: njegovo je carstvo nebesko. :)

*) b
tess1 tess1 20:40 29.01.2022

Re: predrasude&šit

Za ljubitelje:)

Ribozom Ribozom 22:00 29.01.2022

Re: predrasude&šit

Mislim da nikoga vise ne interesuje sta Basara pise u kuriru.
tess1 tess1 22:38 29.01.2022

Re: predrasude&šit

Mislim da nikoga vise ne interesuje sta Basara pise u kuriru.

Ne znam, stekao je dovoljno npr samo neprijatelja koje po navici interesuje gdje je i šta radi nekad u Danasu, sad u Kuriru tj koliko mu loše ide. Drugo, pisati svaki dan kao on - bez obzira jel to ono što želim čuti tj čitati - nije mačji kašalj, tako da Svetislav sigurno ima pored nove raje iz Kurira i staru raju koja gaji ambivalenciju prema njemu jer zna, osjeti da je njegov stil pisanja bez konkurencije..

Nisu ljudi našli ništa bolje bez njega u Danasu niti su sposobni ponuditi bolje sa njim u Kuriru gdje ne navraćaju. Nalaze se u praznom prostoru, Svetislav je ostao isti.

Neko sa strane bi rekao da ne postojim kad otvori blog i vidi 0 preporuka na mojim komentarima, ali ja fizički mogu osjetiti koliku negativnu pažnju ovde imam, sruči se na pleća. Svetislav nije ni imao na umu virtuelni život koji se gasi il ga skrajne u sjenu moderniji podkast, Twitter i itd..
bene_geserit bene_geserit 02:12 30.01.2022

Re: predrasude&šit

Neko sa strane bi rekao da ne postojim kad otvori blog i vidi 0 preporuka na mojim komentarima, ali ja fizički mogu osjetiti koliku negativnu pažnju ovde imam, sruči se na pleća.

Ne paranoiši, evo npr. ja baš volim da čitam (poneke) tvoje komentare.
Istina nemam naviku da bilo šta preporučujem, to mi nešto ko lajkovi ili šta već, tj. ispod časti.
Evo sad sam išao okolo i preporučivao svaki tvoj komentar koji vidim. Da nam se ne osetiš zapostavljena. Pomozite blogodrugari.
kick68 kick68 02:54 30.01.2022

Re: predrasude&šit

Pomozite blogodrugari.

Evo ja pomogla dvaput:)
Limunaciju čitala pre jedno dvajes godina, uh knjiga:)) pokušaću da je ponovo nađem.
Skoro došla do Smrtnog ishoda atletskih povreda, posle #nisam prijavila i onog porodičnog pokolja u Somboru. Ne umem da opišem kakav je utisak ostavila, na momente kao da si i ti u tim scenama, da gledaš ili da trpiš. Strašno.

srdjan.pajic srdjan.pajic 05:16 30.01.2022

Re: predrasude&šit

Ne paranoiši, evo npr. ja baš volim da čitam (poneke) tvoje komentare.
Istina nemam naviku da bilo šta preporučujem, to mi nešto ko lajkovi ili šta već, tj. ispod časti.
Evo sad sam išao okolo i preporučivao svaki tvoj komentar koji vidim. Da nam se ne osetiš zapostavljena. Pomozite blogodrugari.


E, ti baš umeš da utešiš čoveka, dobro, ženu, i učiniš da se bolje oseća.

Ja isto ne dajem preporuke, po sistemu druga Rada Končara - od vas preporuke ne tražim, niti bih vam ih dao (zapravo me mrzi). Ali sam primetio da ovde ima tih navučenih na preporuke i zaljubljenih u svoje komentare, da ne imenujem, svi ih znamo, pa onda krenu da se svađaju ne samo sa onim koji im oponira mišljenjem nego i da kunu i proklinju one koji su tom oponentu dali preporuke. Piš živi kakvih patologija ovde ima, lakših do umerenih.

Tess, evo i ja čitam sve tvoje komentare i često se valjam od smeha, imaš duha, mada nekad preteraš kad popizdiš po meni nesrazmerno situaciji, ali ok, niko ovde nije baš cvećka (dobro, kolega džinks jeste, najsmireniji bloger ovde, i drugarica mirela, mada je i nju čarli par puta iznervirao, pa je letelo perje na sve strane).

Meni i tadejus puno nedostaje, i ona je bila kvalitetan kadar koji je unosio živost u ovo mesto, neko čije komentare i kad znaš da nije u pravu uživaš da čitaš. A umela je i da raskupusa palamudere i znojave dekice kad joj se nameste.

...

Sitkome ne gledam, niti sam, not my cup of tea, zato sam ovde često ispadao glup u društvu kad krenu svi da iz dupeta izvlače reference sitkoma koji su išli na televiziji pre 35 godina, i cerekaju se, a ja buljim i kolutam očima, nemam blage veze o čemu pričaju, ili još gore, kad vide da sam pogubljen krenu da mi objašnjavaju odakle je to, i zašto je smešno.



tess1 tess1 05:45 30.01.2022

Re: predrasude&šit

Ne paranoiši, evo npr. ja baš volim da čitam (poneke) tvoje komentare.
Istina nemam naviku da bilo šta preporučujem, to mi nešto ko lajkovi ili šta već, tj. ispod časti.
Evo sad sam išao okolo i preporučivao svaki tvoj komentar koji vidim. Da nam se ne osetiš zapostavljena. Pomozite blogodrugari.

Na takvo poređenje (ne postojiš - aham, malo sutra il ne čita ga niko - aham, i kad zatvoriš oči misliš da te niko ne vidi) me inspirisao konkretno (naravno:) sinoć pogledan Amikin blog o Ninu (nisam bila sigurna da li su riječ o iscrpljivanju talenta moje ili tuđe, nevjerovatno da mi pamćenje dotle seže), ne mislim da me svi ne vole (ok, iznenadim se da neko uopšte čita šta pišem:), ni ja ne ostavljam preporuke (nesvjesno kao gest čovjeku s druge strane, nekad zaboravim), ali kad u nizu od par komentara par ljudi toliko maltene zloslutno zjapi ta nula ispod tvojih govori da pažnju imaš ali i da paziš na sebe (brr, da se smrzneš)..

Bane, ne mrzim ni ja tebe. :)
tess1 tess1 05:46 30.01.2022

Re: predrasude&šit

Tess, evo i ja čitam sve tvoje komentare i često se valjam od smeha, imaš duha, mada nekad preteraš kad popizdiš po meni nesrazmerno situaciji, ali ok, niko ovde nije baš cvećka (dobro, kolega džinks jeste, najsmireniji bloger ovde, i drugarica mirela, mada je i nju čarli par puta iznervirao, pa je letelo perje na sve strane).

Sad mi je ovo gore od svega, ne znam kako reagovati. :)

(p.s. mene podređivati Emsiju i njegovim pravilima neće, u mom kraju kažu "nema te sile" )
tess1 tess1 05:51 30.01.2022

Re: predrasude&šit

Meni i tadejus puno nedostaje,

Da, ostali smo uskraćeni za dešavanja na Ostrvu iz njenog ugla, i to je šteta.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana