Film

Da li je to bilo suviše rano?

Spiridon RSS / 28.01.2023. u 16:10

 

Godine provedene na ovom blogu su me doveli do jednog veoma delikatnog pitanja koje se sve više ponavlja: "Da li sam već pisao ovo o čemu sada želim da pišem?" Zato se unapred izvinjavam, svesno preuzimajući rizik.

Pre neki dan, iz nekog čudnog razloga, opsedala me misao o mojim prvim sećanjima iz detinjstva - injekcijama i spastičnom bronhitisu i td. Međutim, za razliku od nekih mojih vršnjaka, ja se vrlo dobro sećam kako sam se "inficirao" filmom. Ta priča mi je došla puno godina kasnije, kada sam shvatio koliko godina sam imao kada sam po prvi put izašao iz bioskopa duboko zamisljen.

Mislim da sam imao 5 ili 6 godina, obzirom da je film "Specijalno Vaspitanje" Gorana Markovića izašao 1977. godine. Priča je počela kada se u mom životu pojavila Zorica, koja je mogla imati 18-19 godina, sa niskim rastom, kratkom kosom i visokim desnima koji su malo kvarili njen konstantni osmeh. Keva je pronašla Zoricu da me čuva dok su ona i tata radili. Zorica je bila "snimljena" mnogo pre nego što je doneta odluka da joj se ja poverim na čuvanje.

Kao i svi klinci u to vreme, moja opsesija Brus Lijom je bila potpuna, tako da čak požutele fotografije iz tog vremena svedoče o tome. Mislim da je Zorica na moje insistiranje tog dana odlučila da me odvede u bioskop Ibar. Ako se sećate, plakati su bili na levoj i desnoj strani oglasne table, u zavisnosti od toga koji film igra u koje vreme. Na levoj strani je bio poster Brusovog filma, a na desnoj nešto što mi nije privuklo pažnju. Zorica je kupila karte. Film je počeo. Posle prvih par scena, shvatio sam da je u pitanju domaći film, ali sam se u narednih par minuta nadao da će poznati Kung-fu master izleteti odnekud i početi da ih slaže jednog po jednog. Kako je vreme prolazilo, moja izčekivanja su se gasila, ali je zainteresovanost rasla.

Mislim da sam u tom trenutku doživeo katarzu. U tom trenutku, kroz moje male, decije oči, u moj život ulazi gospodin Goran Marković. Mislim da sam svoj celokupni senzibilitet izgradio na osnovu ovog trenutka, koji je kasnijim godinama samo dobijao na važnosti i značenju. Jednostavno, postoje mnogi filmovi koji su došli mnogo godina kasnije, ali ništa od toga ne može da se uporedi sa "Specijalnim Vaspitanjem" i njegovim uticajem na moj život. 

Pitanje koje ostaje je: "Da li je to bilo suviše rano?"

 



Komentari (579)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

gvozden1 gvozden1 14:08 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano


e ti se vadiš kako nisi komunjara a ovamo melioracija.. to ako nije sa sastanka skoja ili tako čega kolji me..

:)

Stvarno, šta ti ovo treba?

Ajd vidi sama koliko si lupila.
Izguglaj.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 14:12 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gvozden1

e ti se vadiš kako nisi komunjara a ovamo melioracija.. to ako nije sa sastanka skoja ili tako čega kolji me..

:)

Stvarno, šta ti ovo treba?

Ajd vidi sama koliko si lupila.
Izguglaj.


dobro bre gvožđo čarli se sa melioracijom susreo tačno 0 puta tokom karijere..
u nekomunističkim društvima ljudi pojma nemaju šta je melioracija..
ja znam jer je do mog doba komisija izglesala da se meće u knjigu geografije..
a čarli zna jer je čuo na savjetu kad su hvalili postignuća.. znamo čija..
normalan svijet ne zna šta je melioracija al pošto si i sam presjedio x sati na sastanku skoja ti toga nisi svjestan
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 14:15 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gedza.73

S obzirom da je Kuća cveća simbol možda bi to bila prekretnica.

rušenje nikako.. ja bi bukvalno i one spomenike iskoristila za nešto.. instalaciju neku, šta bilo, samo ne rušenje.. po meni je to najgore rješenje, u neku ruku dokaz da ti sam sebi ne vjeruješ da si raskrstio s time..
a i nisi..
i to me onda dovodi do te tačke sličnosti sa Kambodžom..
ajde klijentelizam.. to da.. to jeste 100% komi nasljeđe..
al to je nama 10. na listi..
prvi nam je problem mislim svakako nedisciplina i nepoštovanje pravila..
a to nisu komuljare (naprotiv)..
pa onda korupcija, da ne kažem kradljivost (to komuljare nisu suzbijale al nisu ni izmislile)..
pa tek onda negativna selekcija, klijentelizam (opet, nasljeđeni problemi)..
tj. ne bi mi puno bili bolji ni da ih nije bilo.. samo smo mogli bolje da iskoristimo to što jesu ostavili (školstvo i kakvo takvo poštvanje i strah od države).. e al jbg nismo..
gvozden1 gvozden1 14:22 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

nekomunističkim društvima ljudi pojma nemaju šta je melioracija..

Izmislili komunisti popravljanje kvaliteta zemljišta? :)

Vađenje, vađenje, glave došlo mnogima.

Dvosemestralni ispit na fakultetu su melioracije.

Mislim druga godina, ozbiljan ispit, još se sećam kad sam ga položio, a većinu sam zaboravio.
gedza.73 gedza.73 14:28 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

rušenje nikako.. ja bi bukvalno i one spomenike iskoristila za nešto.. instalaciju neku, šta bilo, samo ne rušenje.. po meni je to najgore rješenje, u neku ruku dokaz da ti sam sebi ne vjeruješ da si raskrstio s time..

Više sam mislio kao Mađari (možda sam u brzini napisao rušenje). Presele ga na neko drugo mesto van grada (davao sam predlog da ljudi koji ga podržavaju skupe novac al' se niko od njih svog novčanika ne vata... lakše je u tuđ zahvatiti pa iz njega raspoređivati)
pa tek onda negativna selekcija, klijentelizam (opet, nasljeđeni problemi).

Slobodan Jovanović nema pandan u komunističkoj Jugoslaviji. Milutin Milanković (pisali za njega kako ne razume marksizam i da je neupotrebljiv jer pripada 'matematičkoj kliki') takođe. Čajkanović... Tek Smilju Kostić da ne pominjemo kakav je progon kao naučnik i žena prošla.
Ne da nije bilo negativne selekcije ali to su tek komunisti podigli na viši nivo uvodeđi kategorije 'moralno-politički podoban' i 'društveno-politički radnik'.

A komunisti su tvrdili kako će sve te negativne pojave suzbiti. Niko im nije metao četiri i po decenije. Jedna partija, jedan vođa, jedna državna bezbednost. U ukupnom zbiru su napravili duplo golo i sjebali narednih par generacija.

Sve to bi i moglo da se proguta da smo mi iz toga nešto naučili. Al' opet ona lustracija. Pominjao am odličan bugarski dokumetarac gde su javbno obelodanili imena saradnika službe. naučnicvi, glumci, intelektualci. Ista priča kao i kod nas. Dali smo vam radna mesta, plate, besplatno školovanje, džabe ste se lečili... Lik udbaš koji se pojavljuje na snimku kako saslušava pesnika je bio nešto visoko u sudstvu a onda postavlja pulena (pričala mi Bugarka, prijateljica mojih roditelja, koja je u penziju otišla iz kabineta zamenika državnog tužioca da jeste istina) na čelo službe koji je kapital i medije zaradio preko noći.

Ili čovek, upravnik logora, koji s eu lice smeje bivšim logorašima tvrdeći da lažu.

Komunistički oficir koji na proteste okupljenih građana reaguje uzvikom
-Izvedite tenkove
i motore babe i dede koji s akomunističkim obeležjima viču mladima da su izdajnici Bugarske.

Ako nismo Kambodža onda smo Bugari.
p.s.
samo smo mogli bolje da iskoristimo to što jesu ostavili (školstvo i kakvo takvo poštvanje i strah od države)

Ta škola je bila 'ponavljanje je majka znanja'. Kritičko razmišljanje i inicijativa su stucavani u korenu ili tolerisani u meri koja je bila potrebna za funkcionisanje države. Ima klinaca koji su iz Miloševičevog školstva napravili čudo na svetskom nivou kao i dece danas koja rade u najprestižnijim svetskim kompanijama.

Pravo pitanje šta bi bilo sa nama u nekomm demokratskom uređenju koje je išlo barabar sa Evropom a ne kao satelit i gubernija azijatske despotije.


nikvet pn nikvet pn 14:29 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

newimprovedtadejus
čišćenje zubog kanala, koga je zubarka bješe roknula? il je ona ipak iznudila, ucjenjivala?


И даље је просто и једноставно - ко жели да схвати, наравно. У односу људи важе цивилизацијска правила, наоколо важе друга. Нити сам ја зубарку пиштољем приморао да ради, нити је она мени скалпелом на грлу изнудила паре него обострани пристанак. Или ако твог пса (купи деци аман) очистим од крпеља извршио сам геноцид? Не мешајмо бабе и жабе. Лопов је лопов а вирус је вирус. (Хауг)

Опасно је када неки људи друге људе прогласе за клостридије-крпеље-антракс. Као каубоји Индијанце, Енглези црнце, комунисти домаћине, Хрвати Србе... па према њима тако и поступају, то је опасно. Дубоко антицивилизацијски. Са тим се, господо-другови, не слажем нити оправдавам.
gedza.73 gedza.73 14:33 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

I samo još nešto. Kralj Petar je preveo 'O slobodi' Džon Stjuarta, postojale su neke opozicione partije, opozicione novine. Koju je knjigu o slobodi i demokratskim pravima preveo Tito, koja je opozicija postojal u jugoslovenskoj diktaturi i koje su opozicione novine izlazile?
softelectronics_e softelectronics_e 14:33 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

newimprovedtadejus
softelectronics_e

ja

nuto
Δ = o - p

Eto vidiš!

div d = ρ

Da ne crtam vektore sada.
Mislim, slabi ćeš proći, ako sa mnom počneš da se nadgornjavaš u jednostavnosti iskaza ekstremno kompleksnih pojava.


pa ti kanda nisi baš razumio iskaz, evo i u drugoj notaciji

Δ = X - E[X]

e tebe ova delta zajebe svaki put


Sreća pa ti razumeš iskaze iskaze koje sam ja naveo.
Delta ko delta.

Šta bi, tek, bilo kada bi bila 'naopaka delta'?
softelectronics_e softelectronics_e 14:38 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

newimprovedtadejus
gvozden1

e ti se vadiš kako nisi komunjara a ovamo melioracija.. to ako nije sa sastanka skoja ili tako čega kolji me..

:)

Stvarno, šta ti ovo treba?

Ajd vidi sama koliko si lupila.
Izguglaj.


dobro bre gvožđo čarli se sa melioracijom susreo tačno 0 puta tokom karijere..
u nekomunističkim društvima ljudi pojma nemaju šta je melioracija..
ja znam jer je do mog doba komisija izglesala da se meće u knjigu geografije..
a čarli zna jer je čuo na savjetu kad su hvalili postignuća.. znamo čija..
normalan svijet ne zna šta je melioracija al pošto si i sam presjedio x sati na sastanku skoja ti toga nisi svjestan

Kakvih sam ja sve gluposti od komunjara čuo, to je čudo neviđeno.
Mogao bih da napišem knjigu dužu od Šmuua, Milana Novkovića i tebe, zajedno.
Ali, ti si, ipak, balavica, pa ne znaš kako je to bilo.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 14:48 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

nikvet pn
newimprovedtadejus
čišćenje zubog kanala, koga je zubarka bješe roknula? il je ona ipak iznudila, ucjenjivala?


И даље је просто и једноставно - ко жели да схвати, наравно. У односу људи важе цивилизацијска правила, наоколо важе друга. Нити сам ја зубарку пиштољем приморао да ради, нити је она мени скалпелом на грлу изнудила паре него обострани пристанак. Или ако твог пса (купи деци аман) очистим од крпеља извршио сам геноцид? Не мешајмо бабе и жабе. Лопов је лопов а вирус је вирус. (Хауг)

Опасно је када неки људи друге људе прогласе за клостридије-крпеље-антракс. Као каубоји Индијанце, Енглези црнце, комунисти домаћине, Хрвати Србе... па према њима тако и поступају, то је опасно. Дубоко антицивилизацијски. Са тим се, господо-другови, не слажем нити оправдавам.


ali nikola ovde ne pričamo o pojedincima pa da možemo da izglasamo ovaj lopov ovaj poštenjačina..
priačmo o ideji komunizma i šta je ona ostavila u toj YU..
pa jeste i klanje i nepravde i javašluk ali jeste i to da ti i gospođa ti i ja i moj u mene muž svi mogli da idemo u dobru školu, kod dobrog zubara i dobre babice jer je taj komunizamm kraljav i truo, ipak odlučio da to sve treba da imamo..
pa je red prepoznati dobre stvari gdje ih je bilo..

to što pričaš (da si ti zaslužan za svoje uspjehe i niko drugi) je klasični argument utajivača poreza..
jer kao pa on je sam zaradio svoje milijarde, što sad on da plaća porez da drugi idu u školu i kod zubara.. nek oni sami zarade ko i on pa će onda da plate tu školu i tog zubara..
nadam se da vidiš gdje je problem te argumentacije
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 14:49 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gvozden1
nekomunističkim društvima ljudi pojma nemaju šta je melioracija..

Izmislili komunisti popravljanje kvaliteta zemljišta? :)

Vađenje, vađenje, glave došlo mnogima.

Dvosemestralni ispit na fakultetu su melioracije.

Mislim druga godina, ozbiljan ispit, još se sećam kad sam ga položio, a većinu sam zaboravio.


ne brate nego ga turili djeci u udžebenike geografije za neki peti, šesti razred i trubili o tome na sastancima toliko da i vrabac zna šta je..
u normalnim društvima to zna samo kome je struka i niko drugi..
lakmus test za komuljaru takoreći
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 14:50 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

softelectronics_e

Kakvih sam ja sve gluposti od komunjara čuo, to je čudo neviđeno.
Mogao bih da napišem knjigu dužu od Šmuua, Milana Novkovića i tebe, zajedno.
Ali, ti si, ipak, balavica, pa ne znaš kako je to bilo.


to ti i kažem, odmah sam prepoznala..
nepogrješiv komuljarski narativ
softelectronics_e softelectronics_e 14:52 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gedza.73

...
samo smo mogli bolje da iskoristimo to što jesu ostavili (školstvo i kakvo takvo poštvanje i strah od države)

Ta škola je bila 'ponavljanje je majka znanja'. Kritičko razmišljanje i inicijativa su stucavani u korenu ili tolerisani u meri koja je bila potrebna za funkcionisanje države. Ima klinaca koji su iz Miloševičevog školstva napravili čudo na svetskom nivou kao i dece danas koja rade u najprestižnijim svetskim kompanijama.

Pravo pitanje šta bi bilo sa nama u nekomm demokratskom uređenju koje je išlo barabar sa Evropom a ne kao satelit i gubernija azijatske despotije.



Saglasan!
Naravno, nema tu nikakve Miloševićeve zasluge.

Eeee, da - i ja sam kao mali, i ne samo kao mali, bio zajeban (sličan sam i sad, jebiga, samo na drugačiji način).
I polažem ja neki od ispita, usmeni, profesor nije bio zadovoljan mojim objašnjenje da je napon linijski integral električkog polja i slično.
A ja priđem njemu, turim mu onu kredu kojom sam pisao na tabli u ruku - i kažem, drsko i bezobrazno ... ajde da ja sada čujem vas da mi kažete zašto je napon linijski integral električkog polja.
Jebote, on pozeleneo.
To mi bio jedini ispit koji sam išao dva puta da polažem.
Ali profa nije smeo da kenja pa da me obara pošto je znao da sam zajeban i da ću zahtevati da me ispituje komisija i da bi moglo da mu se desi da ga napravim budalom.

Kritičko promišljanje u Titinom komunalnom sistemu je nonsens.
Mogu samo da zamislim šta su radili 'jadnim' društvenjacima.
Kakvih je samo 'melioracija' bilo po njihovim mladim mozgovima.
Da prosti Tadejus zbog melioracije.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 14:52 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

softelectronics_e

ja

pa ti kanda nisi baš razumio iskaz, evo i u drugoj notaciji

Δ = X - E[X]

e tebe ova delta zajebe svaki put


Sreća pa ti razumeš iskaze iskaze koje sam ja naveo.
Delta ko delta.

Šta bi, tek, bilo kada bi bila 'naopaka delta'?


nije svaka delta ista!
ova delta, kao razlika očekivanog (ili još gore, predviđanog) i ostvarenog se još zove i greška..
a oće često da se pojavi
softelectronics_e softelectronics_e 14:55 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

newimprovedtadejus
nikvet pn
newimprovedtadejus
čišćenje zubog kanala, koga je zubarka bješe roknula? il je ona ipak iznudila, ucjenjivala?


И даље је просто и једноставно - ко жели да схвати, наравно. У односу људи важе цивилизацијска правила, наоколо важе друга. Нити сам ја зубарку пиштољем приморао да ради, нити је она мени скалпелом на грлу изнудила паре него обострани пристанак. Или ако твог пса (купи деци аман) очистим од крпеља извршио сам геноцид? Не мешајмо бабе и жабе. Лопов је лопов а вирус је вирус. (Хауг)

Опасно је када неки људи друге људе прогласе за клостридије-крпеље-антракс. Као каубоји Индијанце, Енглези црнце, комунисти домаћине, Хрвати Србе... па према њима тако и поступају, то је опасно. Дубоко антицивилизацијски. Са тим се, господо-другови, не слажем нити оправдавам.


ali nikola ovde ne pričamo o pojedincima pa da možemo da izglasamo ovaj lopov ovaj poštenjačina..
priačmo o ideji komunizma i šta je ona ostavila u toj YU..
pa jeste i klanje i nepravde i javašluk ali jeste i to da ti i gospođa ti i ja i moj u mene muž svi mogli da idemo u dobru školu, kod dobrog zubara i dobre babice jer je taj komunizamm kraljav i truo, ipak odlučio da to sve treba da imamo..
pa je red prepoznati dobre stvari gdje ih je bilo..

to što pričaš (da si ti zaslužan za svoje uspjehe i niko drugi) je klasični argument utajivača poreza..
jer kao pa on je sam zaradio svoje milijarde, što sad on da plaća porez da drugi idu u školu i kod zubara.. nek oni sami zarade ko i on pa će onda da plate tu školu i tog zubara..
nadam se da vidiš gdje je problem te argumentacije

Ti si danas ipak nešto uzela.
Nema druge!
Ovakve gluposti ne može da piše ni Filip.
Da ne pominjemo jednu žensku blogerku, jer će odmah biti ... vidi mizoginijaaaa.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 14:55 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

softelectronics_e

Da prosti Tadejus zbog melioracije.

naši smo!
softelectronics_e softelectronics_e 14:59 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

newimprovedtadejus
softelectronics_e

ja

pa ti kanda nisi baš razumio iskaz, evo i u drugoj notaciji

Δ = X - E[X]

e tebe ova delta zajebe svaki put


Sreća pa ti razumeš iskaze iskaze koje sam ja naveo.
Delta ko delta.

Šta bi, tek, bilo kada bi bila 'naopaka delta'?


nije svaka delta ista!
ova delta, kao razlika očekivanog (ili još gore, predviđanog) i ostvarenog se još zove i greška..
a oće često da se pojavi

Ihhhhh!
Ti meni da pričaš o greškama?
Pa moja čitava struka i nauka je bazirana na marginama i neodređenostima.
Obrnuta delta se još zove i 'nabla' i skriva ekstremno mnogo toga ... pa da ne širimo.
Udri ti po tome što trošiš, možda u nekom trenutku i prezupčiš i staneš sa ispisom bezvezarija o naprednostima komuljarskog sistema.
gvozden1 gvozden1 15:00 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano


pa jeste i klanje i nepravde i javašluk ali jeste i to da ti i gospođa ti i ja i moj u mene muž svi mogli da idemo u dobru školu, kod dobrog zubara i dobre babice jer je taj komunizamm kraljav i truo, ipak odlučio da to sve treba da imamo..
pa je red prepoznati dobre stvari gdje ih je bilo..

Ne ide tebi, razumevanje, al stvarno.
Pitah te kako da se bude sigurno da je sve to, zubari i ostalo, zasluga komunizma?

Dogodilo se u njihovo vreme, da, ali to nije dokaz da se desilo zbog njih, možda bi, i velika verovatnoća je, da bi se to desilo i bez njih.

Ne može se u zaslugu, a ni krivicu, nekome pripisati nešto za šta nema nesumnjivog dokaza da su oni bili uzrok tome.

Kako ne znamo da li bi bilo bolje ili lošije ekonomsko stanje bez komunista, to ozbiljni ljudi, kojima je stalo do objektivne analize, rast ekonomije ne uzimaju u obzir kad ocenjuju komunistički učinak.

Prosto, nemoguće je znati šta bi bilo bez njih.

Ono što se može sa sigurnošću pripisati komunizmu je diktatura, otimanje, ubijanja.

Ma kako pristrasno zvučalo, to jeste objektivno.

softelectronics_e softelectronics_e 15:03 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

newimprovedtadejus
softelectronics_e

Da prosti Tadejus zbog melioracije.

naši smo!

Uvek bili!
Srbin je mio gde god bio!
A za mene su dijasporski Srbi pravo blago.
Za koje se nadam da će ih srpski narod kad - tad mnogo bolje koristiti.
Na polzu svega roda našeg!

Jebote, kakav lirski sentiment kod mene - a krče mi creva.
Jedva čekam danas pržene domaće kobasice koje mi sestra sinoć dala.
A za prilog će biti rizi -bizi, koji moja žena napravi savršeno.
Naravno, uz kiseli kupus kao salatu.
Blago dopiran alevom paprikom.
gvozden1 gvozden1 15:07 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano


Malo si ustuknula:)

Od
normalan svijet ne zna šta je melioracija

do

u normalnim društvima to zna samo kome je struka i niko drugi..


Red bi bio, a normalani drže do reda, da prihvatiš da si lupila glupost.
Makar da prihvatiš da nisi znala.
Ništa nije strašno ako se pogreši, ali je nenormalno ovo što ti radiš.

Proglašavaš normalnim one koji ne znaju, a nenormalnim one koji znaju.
Bilo šta, pa i značenje reči melioracije.

I to zato što ti ne znaš!
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 15:08 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gedza.73

Ta škola je bila 'ponavljanje je majka znanja'. Kritičko razmišljanje i inicijativa su stucavani u korenu ili tolerisani u meri koja je bila potrebna za funkcionisanje države. Ima klinaca koji su iz Miloševičevog školstva napravili čudo na svetskom nivou kao i dece danas koja rade u najprestižnijim svetskim kompanijama.

Pravo pitanje šta bi bilo sa nama u nekomm demokratskom uređenju koje je išlo barabar sa Evropom a ne kao satelit i gubernija azijatske despotije.

to jeste tačno dobrim dijelom al ipak..
nije ti ni potreban Tesla (ili Milanković).. čemu ti i služe osim da se busaš u grudi kako si i ti praktično malnebi Tesla (meni btw. srednje dijete Nikola, ovde to ljudi shvataju kao žensko ime al onda kažeš Tesla i sve ok, zadužio nas wink wink)..
elem..
mi nikad nismo niti bismo imali Bayer a ni ne daj bože cern, to nije realno..
realno je da imaš neki drugi ešalon u industriji i da imaš dobro funkcionalnu administraciju.. za to je yu školstvo bilo i više nego dovoljno..
ja ne mislim da je sam sistem bio dobar, nije, bio je loš, previše trivije, premalo razumijevanja, ali je dobro što je utjerivao radnu naviku..
gledam sad svoje klince šta i kako uče i vidim tačno šta tamo nije valjalo ali vidim i to da se od mene (nas) tražilo više i na nesreću moje djece ja od njih tražim tu deltu..
i da se složimo da bi kraljivina pratila neki evropski tempo pa prestigla komunjare u nivou i kvalitetu postignutog znanja.. ok.. vjerovatno bi..
ali u distribuciji nikad..
nikad..
pogotovo međ ženama..
a to je takav potencijal.. što smo u međuvremenu dozvolili da nam se kompletan raspe po svijetu to jbg
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 15:13 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gvozden1

Malo si ustuknula:)

Od
normalan svijet ne zna šta je melioracija

do

u normalnim društvima to zna samo kome je struka i niko drugi..


Red bi bio, a normalani drže do reda, da prihvatiš da si lupila glupost.
Makar da prihvatiš da nisi znala.
Ništa nije strašno ako se pogreši, ali je nenormalno ovo što ti radiš.

Proglašavaš normalnim one koji ne znaju, a nenormalnim one koji znaju.
Bilo šta, pa i značenje reči melioracije.

I to zato što ti ne znaš!


sad ne mogu da procjenim jel ti samo da tvoja bude zadnja..
il stvarno misliš da ne znam šta je (a opet pomenula sam, znači mislila sam da znam, samo pogrešno, šta tačno misliš da sam milila da je? nešto u vezi dijabetesa?)
aman..
il mi ne vjeruješ da to nije nešto što ljudi po EVropi znaju?
pazi ne znam ni riječ koja bi bila.. saću guglecnem..
i znaš kako možeš da provjeriš.. guglaš.. pa vidiš koliko se puta pominje i gdje..
e da je bilo gugla onda odmah bi vidio da je to kod nas bilo ko samoposluga.. svuda.. a kod normalnih ljudi se ne koristi i ne pominje nigdje i nikad osim u stručnoj literaturi..
komunjaro!
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 15:22 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gvozden1

pa jeste i klanje i nepravde i javašluk ali jeste i to da ti i gospođa ti i ja i moj u mene muž svi mogli da idemo u dobru školu, kod dobrog zubara i dobre babice jer je taj komunizamm kraljav i truo, ipak odlučio da to sve treba da imamo..
pa je red prepoznati dobre stvari gdje ih je bilo..

Ne ide tebi, razumevanje, al stvarno.
Pitah te kako da se bude sigurno da je sve to, zubari i ostalo, zasluga komunizma?

Dogodilo se u njihovo vreme, da, ali to nije dokaz da se desilo zbog njih, možda bi, i velika verovatnoća je, da bi se to desilo i bez njih.

Ne može se u zaslugu, a ni krivicu, nekome pripisati nešto za šta nema nesumnjivog dokaza da su oni bili uzrok tome.

Kako ne znamo da li bi bilo bolje ili lošije ekonomsko stanje bez komunista, to ozbiljni ljudi, kojima je stalo do objektivne analize, rast ekonomije ne uzimaju u obzir kad ocenjuju komunistički učinak.

Prosto, nemoguće je znati šta bi bilo bez njih.

Ono što se može sa sigurnošću pripisati komunizmu je diktatura, otimanje, ubijanja.

Ma kako pristrasno zvučalo, to jeste objektivno.

pa rekoh ti već jedan sasvim solidan način..
razvučeš podatke o svom relativnom položaju na 100 godina.. pa vidiš gdje si bio u odnosu na Švabu, Francuza, Čeha, batka Bugarina u tih 100 godina..
pa se ispostavi najbolje si stajao osamdesetih..
pogledaš dug..
pa vidiš da nisi bio nešto tragično zadužen.. mogao si da uzmeš više u odnosu na to gdje si bio sa BDP u odnosu na druge..
daleko od toga da je to bilo neko neviđeno postignuće.. mi smo položaj popravili najviše u odnosu na te paćene istočne Slovene jer njih zapade još gori komunizam..
Švabi se nikad nismo puno primakli..
ali jesmo ipak obezbjedili da nas je većina pismena, da nas je nemali broj i ne baš tako strašno neobrazovanih i da smo većinom sasvim solidnog zdravlja..
pa nije slučajno što smo svi kršni.. kur moj bi bili da je ostao tvrdi kapitalizam i da komuljara nikad nije bilo (ni kod nas ni drugje)..
onda bi ti bilo pola nacije pothranjeno, malo sutra bi nam momci danas bili svi po dva metra..
to ako ne vjeruješ odeš u Indiju pa vidiš šta radi neuhranjenost.. odrasli ljudi sa promjerom kukova 50cm a onda sa projerom 200cm..
to genetika ne pravi..
al ajde to sve da kažeš ma štokholmski sindorm..
kao mogli su da nas sve pobiju a eto nisu, hvala im..
položaj žena ipak im se apsolutno ne može poreći.. to je jasno ko dan i danas..
ti bukvalno nigdje u Evropi nemaš toliko žena na čelu u finansijskom sektoru.. nigdje.. pa žena doktora, inžinjera.. to ni u Skandinaviji nije tako..
mene što se tiče to im se ne spije osporavati..
isto toliko koliko se ne smiju poricati ni zločini ni ostali oblici torture..
gvozden1 gvozden1 15:26 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

..
il mi ne vjeruješ da to nije nešto što ljudi po EVropi znaju?

Pa su zbog toga nenormalni oni koji znaju?

O tome se radi.

Možda je termin retko u opticaju, ali to ništa ne znači, i sigurno nisu nenormalni oni koji znaju značenje i takvih termina.

U redu je reći, uglavnom ne znaju, obično ne znaju, ali reći normalni ne znaju, pa ko to kaže taj je nenormalan.

I još, kaže, znam ja, to je komunistički termin.


Daj bre malo vidi gde si, nisi ti baš toliko pametna



I da te naučim, ne znam iz kog razloga, a razlog je sigurno u domenu jezika, ne pedološke (nije komunistički termin, pazi) struke, reč melioracije se uglavnom upotrebljava u obliku množine, skoro nikad u jednini, melioracija.

I ispit se tako zove, melioracije zemljišta
gvozden1 gvozden1 15:28 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

pa se ispostavi najbolje si stajao osamdesetih..

A kako bismo stajali osamdesetih bez komunizma, daj podatak pa da uporedimo.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 15:29 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gvozden1

U redu je reći, uglavnom ne znaju, obično ne znaju, ali reći normalni ne znaju, pa ko to kaže taj je nenormalan.


pa bilo mi malo rogobatno da kažem nekomuljare pa ja rekla normalni..

newimprovedtadejus newimprovedtadejus 15:33 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gvozden1
pa se ispostavi najbolje si stajao osamdesetih..

A kako bismo stajali osamdesetih bez komunizma, daj podatak pa da uporedimo.


pa možeš da porediš sa recimo braćom Grcima..
to ti je solidan reper..
drugog nažalost nemaš jer ostali koji su nam slični (pa ih zakačili Turci) oni su isto pokomuljarili ko i mi..
pa kad pogledaš Grke..
kako da ti kažem.. ne teče ni tamo med i mlijeko..
tu bi to negdje bilo.. možda bi malo bolje odsjekli po pitanju zdravog proizvodnog sistema i male države, al gore po pitanju distribucije i obrazovanja i zdravlja siromašnijih.. ključno bi bilo dal bi nam to pomoglo da se ne pokoljemo devedesetih..
da stavljam kintu na to rekla bi da da..
al to opet ne znači da treba osporavati šta su uradili za žene i sirotinju

edit
napravih ti relativan odnos YU prema GR..
mrtva trka
nego koji bješe ono app za dijelenje slika
napravila sam bila nalog al sad ga ne nalazim
da prepričam stajalo bi da od 1945 do 1980 nismo značajno pomjerili odnos ni gore ni dole.. malo oni istrče naprijed malo mi stignemo pa obrnuto
literatesa literatesa 15:39 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

Dogodilo se u njihovo vreme, da, ali to nije dokaz da se desilo zbog njih, možda bi, i velika verovatnoća je, da bi se to desilo i bez njih.

Da, istina, bez obzira sad na vašu konverzaciju,

Srbija je u odnosu na Bosnu prije početka oba Svj rata bila ozbiljna država u pravom smislu riječi, ili u okvirima tog doba,

i sad je država sa nasleđem koje nije izbrisano komunistima, nije prekrajano devedesetih ili od juče.

Prosvjećenje u Bosni je već dolazilo iz Srbije, opismenjavanje, ne tek sa komunistima.

Možda ste vi ogorčeni unutrašnjim problemima, ali razloga za nipodoštavanje Srbije na tom nekom nivou značaja kojeg je imala i ima, vi nemate. Možda vaša infrastruktura nije kao u Austriji ali Srbija nije manje država radi toga na geografskoj il istorijskoj karti.

Mi u RS, i ne znam koji nam je đavo, smo zapatili taj neki sindrom stvaranja entitetske države od devedesetih sa krizom identiteta, mislim, ako moraju nazor nešto Bošnjaci, ne moramo mi.. I to prijeti da će postati groteska.
gvozden1 gvozden1 15:43 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

pa možeš da porediš sa recimo braćom Grcima..
to ti je solidan reper..
drugog nažalost nemaš jer ostali koji su nam slični (

Grčka sa građanskim ratom i vojnom huntom solidan reper?
Ili to nema uticaja?
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 15:47 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gvozden1
pa možeš da porediš sa recimo braćom Grcima..
to ti je solidan reper..
drugog nažalost nemaš jer ostali koji su nam slični (

Grčka sa građanskim ratom i vojnom huntom solidan reper?
Ili to nema uticaja?


iam uticaja..
bili su dobro skliznuli tad do 1950
pa nadoknadili
solidan reper ipak

evo kaži s čim bi da uporediš.. pa da vidiš kad smo ih stizali a kad zaostajali..
hint.. komuljare nas nisu unazadile u odnosu na ostale
devedesete jesu

edit, našla, flickr, ček saće kačim

newimprovedtadejus newimprovedtadejus 15:51 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gedza.73 gedza.73 15:52 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

ali u distribuciji nikad..
nikad..
pogotovo međ ženama..

Bi. U Srbiji, za to doba i u poređenju sa drugima, bilo ženskih organizacija i bilo je žena koje je kraljevina Srbija stipendirala. Ne kažem da kraljevina nije bila mupko društvo i da žene nisu imale problema nego da nije baš bilo kao u nekim drugim krajevima. Ovde je baš neko pisao kako su se njegovi čudili koliko žene 'Srbijanke' imaju slobode. Opet za to neko vreme, ne poredim ono i današene.

Kragujevčanka u damskoj haljini članica biciklističkog udruženja.

čemu ti i služe osim da se busaš u grudi

Ne zbog busanja. Nego da su pismenost uvodili polupismeni (komunistička krilatica o pismenosti i oslobađanju od stega) a onda jednog svetskog naučnika svedeš na nivo portira jer ne zna marksizam i iz matematičke sekte je. Šta je onda mogao da očekuje neko drugi?
realno je da imaš neki drugi ešalon u industriji i da imaš dobro funkcionalnu administraciju.. za to je yu školstvo bilo i više nego dovoljno..

Naravno kako nismo morali da budemo Cern. Ali ti imaš ustavnu zabranu da drugi ešalon napravi nešto van državne ideologije. A tek administracija je bila blagi užas i stvarno na niovu Kambodže. Zastava je poput mnogih drugih imala razvojni centar koji decenijama nije ništa razvio a regularno su primali platu. Oni su kuvali kupus u kanalima na proizvodnoj liniji. Tako je manje-više funkcionisala državna industrija.

Nama je bre Mrkonjić bio direktor CIP-a. Putevi projektovani za čeze i tamiće kad je legla kilaža na asfalt on se deformisao za par nedelje i pretvorio u oranje.
U Kragujevcu su iz tog školstva energetiku nabili u centar grada u rupu. Zili je pričala za izmeštanje reke.

A đavola smeš da organizuješ građanski pokret ili opoziciju koja će da se suprotstvai.
što smo u međuvremenu dozvolili da nam se kompletan raspe po svijetu to jbg

Na žalost. A osipanje neće da ima kraj nego će samo da ubrzava.

p.s.
Ima GDP per capita na UN data. Jugoslavija uporedno po godinama sa ostalim komunističkim državama tu negde (Bugari nas drali četiri godine čak i RUmunija bila ispred nas jednu ili dve). U proseku za period od dvadeset godina Čehoslovaci imali pet hiljada dolara više od nas u ukupnom zbiru (mislim da je prednost bila četrnaest godina u odnosu na nas). U poređenju sa slabijim kapitalističkim državama katastrofa.


newimprovedtadejus newimprovedtadejus 15:53 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

a evo ti za Austriju
gvozden1 gvozden1 15:54 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano


evo kaži s čim bi da uporediš

Pa ni sa čim.
Nemoguće je znati kako bi bilo bez komunista, i zato im ne treba to pripisivati ni u plus ni u minus.

Isto kao što ti veruješ da im je to plus, neko drugi može da im piše minus uz objašnjenje da bi neko drugi Jugoslaviju doveo u još bolji relativni status.

I niko ne može da dokaže tvrdnju.

Zato je bolje ceniti ih bez uzimanja ekonomske strane u obzir.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 15:55 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

za slučaj da nije jasno..
ovo je mjera na kom je procentu YU BDP po glavi bio u odnosu na BDP po glavi Grčke a na kom u odnosu na Austrijski BDP..
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 15:56 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gvozden1

evo kaži s čim bi da uporediš

Pa ni sa čim.
Nemoguće je znati kako bi bilo bez komunista, i zato im ne treba to pripisivati ni u plus ni u minus.

Isto kao što ti veruješ da im je to plus, neko drugi može da im piše minus uz objašnjenje da bi neko drugi Jugoslaviju doveo u još bolji relativni status.

I niko ne može da dokaže tvrdnju.

Zato je bolje ceniti ih bez uzimanja ekonomske strane u obzir.


tj. vidio si već grfikone?
pa nema boljeg mjerila..
ako si kapitalističke komšije stizao za komuljara znači da ti ne bi bilo puno bolje da si i sam bio kapitalistička zemlja..
prosto vi sebi nećete da priznate da ta Juggoslavija nije bila El Dorado ni 1941.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 16:01 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gedza.73

Ima GDP per capita na UN data. Jugoslavija uporedno po godinama sa ostalim komunističkim državama tu negde (Bugari nas drali četiri godine čak i RUmunija bila ispred nas jednu ili dve). U proseku za period od dvadeset godina Čehoslovaci imali pet hiljada dolara više od nas u ukupnom zbiru (mislim da je prednost bila četrnaest godina u odnosu na nas). U poređenju sa slabijim kapitalističkim državama katastrofa.


evo okačila sam za Austriju i Grčku..
kaži koga još hoćeš, čas posla mi je sad kad sam provalila fazon (još da ga smanjim iha)..
nego znaš gdje grješiš..
porediš sa nekim zamišljenim idealom..
pa svuda ti je javašluk.. zar misliš da u Njemačkoj (ili ajde, tvojoj Italiji) svi rade cakum pakum.. pa ne.. neki rade odlično i prave ferarije neki kradu, razvlače i ne rade ništa (pljuju u prašinu) i svi uđu u prosjek..
kod komuljara su svi ošljarili
ali svi
niko nije pljuvao u prašinu..
pa prosjek ispao ne tako loš..

pride precjenjuješ šta je Srbija nekad bila..
uvijek je bilo teško i na nekom manje ili više niskom procentu u odnosu na Evorpu..
bilo bi čudo da nije bilo tako poslije vijekova Turaka

ps evo ti braća Bugari


gvozden1 gvozden1 16:18 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano


pa nema boljeg mjerila..
ako si kapitalističke komšije stizao za komuljara znači da ti ne bi bilo puno bolje da si i sam bio kapitalistička zemlja..

Ovo uopšte ne mora da proizađe.

Da bi se to dokazalo moralo bi se dokazati da je ceo komunistički blok napredovao u odnosu na kapitalistički.
A to je, boga mi, teško.

Ono što se sa dosta verovatnoće može pripisati Titi, je umešnost korišćenja međunarodnih okolnosti, koje je koristio da sipa pare u potrošnju.

A dizanje samo potrošnje, sad se možda previše petlja u tvoju struku, nije dizanje ekonomije.

Jer pare za potrošnju moraju da dođu sa neke druge strane, a ne iz BDP.


Drugi nesumnjivi plus je smanjenje socijalnih razlika.
Ali i to je malo upitno, jer smanjenje je bilo ravnanje na siromaštvu ne na bogatstvu.
softelectronics_e softelectronics_e 16:31 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

newimprovedtadejus
gvozden1

evo kaži s čim bi da uporediš

Pa ni sa čim.
Nemoguće je znati kako bi bilo bez komunista, i zato im ne treba to pripisivati ni u plus ni u minus.

Isto kao što ti veruješ da im je to plus, neko drugi može da im piše minus uz objašnjenje da bi neko drugi Jugoslaviju doveo u još bolji relativni status.

I niko ne može da dokaže tvrdnju.

Zato je bolje ceniti ih bez uzimanja ekonomske strane u obzir.


tj. vidio si već grfikone?
pa nema boljeg mjerila..
ako si kapitalističke komšije stizao za komuljara znači da ti ne bi bilo puno bolje da si i sam bio kapitalistička zemlja..
prosto vi sebi nećete da priznate da ta Juggoslavija nije bila El Dorado ni 1941.

Tadejus, dobači malo toga što trošiš!
Ni doksumanuti nema tako šta.
gedza.73 gedza.73 16:32 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

kaži koga još hoćeš,

Ja sam gledao na UN data

link za Jugoslaviju po godinama
link za Čehoslvoačku po godinama
Tanko i slabo. Ni nalik onoj mitomaniji da se Evropa plašila SFRJ privrede a da je Japan drhtao od nas.
porediš sa nekim zamišljenim idealom..

Ako čemo pošteno komunisti su poredili sa idealom a u praksi diktatura. Stvano ne poredim sa utopijom nego sa državama koje jesu ili nisu imale komunizam, koje jesu ili nisu imale Tita, Brežnjeva, Hodžu...
(ili ajde, tvojoj Italiji) svi rade cakum pakum

'de rade. Al' tu postoji vrlo bitna razlika. Suštinska. NIko u fabrici u Italiji nije došao i rekao radnicima kako treba da glasaju za Tita. Imaju oni komuniste (uglavnom šminkeri), sindikate ali to nema veze sa onim našima niti sa našom administracijom. Iz prve ruke administracija u SFRJ i Italiji tokom sedamdesetih ili osamdesetih su kao nebo i zemlja.
pa ne.. neki rade odlično i prave ferarije neki kradu, razvlače i ne rade ništa (pljuju u prašinu) i svi uđu u prosjek..

Po državnim preduzećim vrlo moguće. U privatnim već je to nije tako. A te privatne su održale i napravile Italiju. MI to nismo imali jer su komunisti zakonom zabranili.

Mogu mnogo primera da navedem i to od ljudi koji su mi pričali njihova iskustva. Kako su nastajali i kako su se razvijali, kako su pravili proizvode, kako sarađivali sa drugima. Nisu oni pametniji od nas, nije da oni nisu imali škole nego su imali bolji sistem.

Još nisam čuo priču kako je direktor privatne firme prodavao stolice u Jugoslaviju ispod cene jer ga je podmitio državni direktor nego su komunistički direktori prodavali dasku ispod cene (a direktora niti si mogao da smeniš niti si smeo na sastanku da mu se suprostaviš jer je komunista i politički podoban) zato što su izmali mito. Od takvih lopova je nama nastala elita.

Jesu to sitnice ali te sitnice guraju društvo na pravu ili pogrešnu stranu. Naš problem je što mi ne možemo, psoel decenija indoktrinacije, da nađemo izlaz na pravi put. Ono što reče NIkvet ima onih koji prolaze ispod radara ali je to tanko i slabo. To smo trebali da radimo početkom pedesetih a ne početkom dvaes prvog veka.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:02 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gedza.73

Ja sam gledao na UN data


prekratak uzorak, ne vidi se lijepo dinamika, vidi se samo da smo bili bijeda..
kad razmotaš nazad do 1920. onda vidiš da smo uvijek bili bijeda, da smo tih 50-70ih malo se i popravili, pa zglajzali 90ih, popravili se nešto od 2000. naovamo..
ako bi da izdvojiš nešto izdvojio bi nedvosmisleno te 90te.. to nas je koštalo gore nego I SR jer jelda smo bili dovoljno glupi da se koljemo dok drugi galopirajuće odmiču..

nego nisi me ukapirao oko Italije..
naravno da nijedan privatni gazda neće dozvoliti javašluk državne firme..
ali u kapitalističkom sistemu ne rade svi..
Italia je baš dobar primjer gdje jako puno žena i mladih ne radi..
a prosjek čini i taj ferarijev inžinjer i njegova nezaposlena žena a bogami i nezaposleni nećak..
komunjare su duvale prosjek jer nas je radilo puno.. pa svako ponešto na nešto i izađe..


sad naravno govora nema o nekakvom ekonomskom tigru, to taman ko ovaj današnji vučićev al je jednako bajka da su oni kao upropastili super naprednu zemlju..
nisu.. malo su pomjerili u prosjeku naprijed..
u nekim stvarima nanjeli puno štete (ja bih rekla najviše u tom kontu da je ok stalno resertovati sistem)..
a u nekim napravili i korist (emancipacija žena)..
dosta naših današnjih problema nisu posljedica komunizma već višpevjekovnog siromaštva i nesređenosti..
da sad ne idem u to da Česima komunjarluk ništa smetao nije itd. itd.
newimprovedtadejus newimprovedtadejus 18:06 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

gvozden1

Da bi se to dokazalo moralo bi se dokazati da je ceo komunistički blok napredovao u odnosu na kapitalistički.

not so..
mi smo definitivno imali znaćajno različit sistem od ostatka bloka..
da ne pominjem da je recimo SSSR smatran ekonomskim čudom do II SR..
oni su pravili dvocifreni rast rutinski u tom periodu, industrijalizacija prštala ludački..
poslije ispalo neki pocrkali od gladi da bi to tako prštalo al dobro sad drugovi..
nije tako prosta priča ali ako bi da ipak izdvojiš nešto od naše istorije 20. vijeka onda je to ipak pogubnost ratova devedesetih a ne pogubnost komunizma kao ideje..
da se nismo poklali danas bi komunjarkluk bio davno zaboravljena prošlost koje bi se sa sjetom sjećao..
ovako mora da se nađe krivac za kaljugu pa zgodnije da to bude komunjarluk a ne nacionalizam devedesetih..
gvozden1 gvozden1 18:09 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

ovako mora da se nađe krivac za kaljugu pa zgodnije da to bude komunjarluk a ne nacionalizam devedesetih..

Ako moramo da svedeno krivicu na jednu tačku, onda je to ipak osamnaesta, Jugoslavija.
gedza.73 gedza.73 18:24 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

tadejus
prekratak uzorak, ne vidi se lijepo dinamika, vidi se samo da smo bili bijeda..

Od 1970. do 1990. prikazuje učinke jugoslovenskog komunizma u poređenju sa drugim komunističkim i kapitalističkim državama.
vidi se samo da smo bili bijeda..

BDP po glavi u nekom proseku Istočnog bloka. U poređenju sa državama Zapada koje su imale drugo uređenje vrlo jadno i bedno.
kad razmotaš nazad do 1920.

Srbija je u tom trenutku tek dve godine nakon rata u kome joj je nestala trećina stanonvištva, srušeno i opljačkano sve što se moglo. Uža Srbija se uprkos svemu nekako oporavila i taman krenula kad su upali Švabe pa za njima komunisti. Teško je nekoliko pošasti i totalitarnih ideologija ozdržati u par decenija.
Italia je baš dobar primjer gdje jako puno žena i mladih ne radi..

Otac i danas priča kako je tamo u drugoj polovini sedmadesetih viđao na polju žene u toplesu kako kupe seno, da je poptuno normalno i da niko ne bulji. Kod nas je tada tako nešto bilo nezamislivo. I generalno njegove priče pokazuju da su žene u Italiji bile daleko emancipovanije i imale daleko više sloboda nego tada žene kod nas. Znam priče da vrlo malo mladih radi a verujem ti da ima i manje zaposlenih žena. Iskreno nisam obraćao pažnju.
dosta naših današnjih problema nisu posljedica komunizma već višpevjekovnog siromaštva i nesređenosti..

Ima toga. Mada je Srbija ipak, uz sve dečije bolesti i mane, u skladu sa vekovnom okupacijom iapk relativno brzo u drugoj polovini 19. i početkom 20. veka uspela da nadoknadi dosta toga. Parlamentarizam kakav god da je bio ipak je postojao, čak se i privreda stidljivo pojavljivala. U Kragujevcu je na primer krajem 19. veka bio jedan zatvoren bazen i nekoliko javnih kupatila. Radnici su se organizovali, borili za svoja prava. Nije to savršeno ali za prvu deceniju XX veka nagoveštavalo je neke promene u pravom smeru.
da sad ne idem u to da Česima komunjarluk ništa smetao nije itd. itd.

Imali Ruse i komunizam dok smo mi Ruse zamišljali pa mislimo kako će biti bolje ako okrenemo još jedan krug. Skoro baš jedan komunista na tv-u priča kako je za njega Tito najbolji sprski državnik (uredno na drugoj televiziji kuka o srpskim interesima) i kako se u njegovo vreme znao red (u fazonu 'što te biju ovi dobri ljudi?')
Plus što je buknuo neki sirotinjski kompleks udružen sa najgorim oblicima malograđanštine i snobizma uz prstohvat nerada i lenjosti a želje za lakom zaradom. Mladi su sluđeni nakaradnim patriotizmom, kljukaju s e mržnjom. Ne deluje mi kako će ovo na dobro da izađe.
vrabac_onaj vrabac_onaj 19:21 03.02.2023

Re: vjerovatno jeste bilo rano

predatortz

Mislim da bi po sve nas bilo daleko bolje da je Draža, odnosno da su pripadnici JVuO, na vreme ubili Tita, a bili su u prilici. Srbija bi sigurno bolje prošla da je to učinjeno.


Vučko, Vučko, što ga posluša...
Spiridon Spiridon 18:36 30.01.2023

..

Meni se svidja serija "Vera" ... malo podseca na Otpisane -))

Sta cu, kad sam odlepljivao na Prleta i Tihog. Deda me zvao "Tihi".
emilia emilia 04:34 31.01.2023

Majstori



Majstori, majstori
ko vas je zvao?
Zašto dirate moj crni krov,
na kojem stoji roda bela,
na kojem raste trava kudrava,
moj krov u podnožju dugog veka
Zašto ste mi kuću zauzeli?
emilia emilia 04:49 31.01.2023

Neven



Niste me se još oslobodili.
Legendarna Olivera
emilia emilia 04:53 31.01.2023

Before the rain

emilia emilia 05:05 31.01.2023

I kao bonus

literatesa literatesa 11:53 31.01.2023

..

Prije neki dan ne otvarajući ovu vijest potražim na Google Ananasove asove, reko to je neki meteorološki metod.. I sačuvam da bih ovde pokazala.

Trolovi su raskorak u praznom prostoru. Ono što trolu znači puno, tebi ne znači ništa.




Opasno me juče Cukić izbacio iz takta, ili kad razgovaraš s nekim i on ti ne kaže da ptičije govno imaš na ramenu, čuva to ptičije govno kao adut, jedini adut. Otkriše mi se pred očima mizerije u kojima učestvujem.. Mislim da je vrijeme da se pozdravimo.
literatesa literatesa 11:58 31.01.2023

Re: ..

Kad rekoh gore prazan prostor (Peter Brook, The Empty Space)

Može i ovo,

shmoo shmoo 12:02 31.01.2023

Re: ..

literatesa

Mislim da je vrijeme da se pozdravimo.


Да, слажем се.

literatesa literatesa 12:06 31.01.2023

Re: ..

Да, слажем се.

Zaboravih reći, Svetislav je pisac, ne znam šta si se ti uspandrcao oko te činjenice.
predatortz predatortz 12:16 31.01.2023

Re: ..

literatesa
Да, слажем се.

Zaboravih reći, Svetislav je pisac, ne znam šta si se ti uspandrcao oko te činjenice.


Da, i ako razdvojimo ličnost od dela, meni se dopada kako piše.
literatesa literatesa 12:23 31.01.2023

Re: ..

meni se dopada kako piše.

Svašta, kakvo prijatno iznenađenje. :)


predatortz predatortz 12:29 31.01.2023

Re: ..

Svašta, kakvo prijatno iznenađenje. :)


Inače, čoveka sam upoznao onomad. Njega i manje više kompletnu ekipu oko Velje i Batića u tom periodu.

Zato i kažem - potrebno je razdvojiti delo od pisca. U njegovom slučaju, to iziskuje priličan napor.
Uprkos tome, volim njegove knjige.
softelectronics_e softelectronics_e 12:31 31.01.2023

Re: ..

literatesa
Да, слажем се.

Zaboravih reći, Svetislav je pisac, ne znam šta si se ti uspandrcao oko te činjenice.

Seljak.
literatesa literatesa 12:33 31.01.2023

Re: ..

Uprkos tome, volim njegove knjige.

Predatortz, uporavo te gledam nekim drugim očima. :))
literatesa literatesa 12:34 31.01.2023

Re: ..

Seljak.

Da, vjerovatno je i to. :)
predatortz predatortz 12:37 31.01.2023

Re: ..

literatesa
Uprkos tome, volim njegove knjige.

Predatortz, uporavo te gledam nekim drugim očima. :))


A šta će stari panker da voli ako ne ludilo?
literatesa literatesa 12:39 31.01.2023

Re: ..

Spiridon Spiridon 16:21 31.01.2023

Re: Before the rain

Ima jedan citat iz ovog filma koga se drzim i koji me konstantno opominje da ostanem svoj

Kada Rade dolazi u albansko selo i kada ga pita gazda: "Kako ti je tamo u Americi, jel ti dobro?", a on odgovara: "Za one koji znaju da žive, dobro je i tamo i ovde."
dogodinedragosevac dogodinedragosevac 18:14 31.01.2023

Re: Majstori

moj krov u podnožju dugog veka
Zašto ste mi kuću zauzeli?


to na racun onog hila i njegovog celovitog iz pristine?
a vidi tek zelenskog sto je primio majstore u kucu.

slazem se, majstori

nego nikako da neko priupita onog vladimira iz slovacke kad menja ime u volodomir?



kakav zajeb na rodjenju - postade evropski politicar, neko mudo, sta li' a zove se vladimir..

dogodinedragosevac dogodinedragosevac 18:20 31.01.2023

Re: ..

Opasno me juče Cukić izbacio iz takta, ili kad razgovaraš s nekim i on ti ne kaže da ptičije govno imaš na ramenu, čuva to ptičije govno kao adut, jedini adut. Otkriše mi se pred očima mizerije u kojima učestvujem.. Mislim da je vrijeme da se pozdravimo.


izvini. stvarno. nije bila zla namera.
literatesa literatesa 19:40 31.01.2023

Re: ..

izvini. stvarno. nije bila zla namera.

Iako si prvi počeo, stvarno nisam mislila na tebe. Ne bi bilo fer ne odgovoriti. :)
literatesa literatesa 19:42 31.01.2023

Re: Before the rain

"Za one koji znaju da žive, dobro je i tamo i ovde."

Moje dijete prije 20 min govori da sam našla formulu paralelnog stvarnosti dobrog života..
Spiridon Spiridon 20:29 31.01.2023

Re: ..

Mislim da je vrijeme da se pozdravimo.


klikni


literatesa literatesa 20:40 31.01.2023

Re: ..

A vidiš šta rade, Dragoševac uljudan, Gvozden kažu nije ono što se mislilo. :)
dogodinedragosevac dogodinedragosevac 21:26 31.01.2023

Re: ..

stvarno nisam mislila na tebe



literatesa literatesa 21:29 31.01.2023

Re: ..

:)
kamilo_emericki kamilo_emericki 09:12 03.02.2023

Ne klepeći tastaturom

shmoo shmoo 09:56 03.02.2023

Не клепећи статистиком од пре 35 година

kamilo_emericki
Jugoslavija 1918-1988. Statistički godišnjak


Та прича је завршена пре 35 година.

'Ајмо мало да гледамо у ово данас, па ако можемо тиме да отшкринемо врата и да завиримо макар делимично и у оно сутра.

Може?

Зар вам свима није досадило да вртите стално једно те исту причу која је одавно у подрумским архивама прекривена прашином и паучином?







EDIT: Да не буде да су ме за џабе у тој ЈНА научили то што су ме научили.





apacherosepeacock apacherosepeacock 10:14 03.02.2023

Re: Ne klepeći tastaturom

Malo statistike (meni je interesantno recimo) na ovu temu cisto da ne lutamo mnogo :)

Količina robe koje se mogla kupiti za jednu prosečnu radničku zaradu u Jugoslaviji:



Korpa dobara u Jugoslaviji:



Kupovna moć prosečne zarade u Jugoslaviji:



(Izvor: ’’Istorija i statistika o tri Jugoslavije’’, Republički zavod za statistiku, 2020.)


P.S. Uzeti u obzir godine posle 2.sv rata, unistavanja, obnove etc.


Просечна месечна плата (у данашњим доларима):
1912:769 долара
1988:456 долара
1990:728 долара
2019:506 долара

БДП Краљевине Србије 1910. у 1990. доларима: 1.556 $
БДП Краљевине Југославије 1938. у 1990. доларима: 1.496$
БДП СФРЈ 1990(по различитим изворима) у 1990. доларима: 3.549 - 5.040$

БДП Норвешке(све исти параметри)
1938: 5.731 $
1989:17.000 -26.648 $






gvozden1 gvozden1 10:19 03.02.2023

Re: Не клепећи статистиком од пре 35 година

Зар вам свима није досадило да вртите стално једно те исту причу која је одавно у подрумским архивама прекривена прашином и паучином?

Nije, Taso, nije.

Eto ima ljudi koje to zanima, zamisli.
Ima i ludaka koje zanima čak i praistorija, studiraju čak to, države daju pare da se neke kosti i kamenje, bogtepita čije otkopavaju.

Sve ludak do ludaka.
Umesto da pričaju o Čukaričkom oni o istoriji.


Hoću reći, koji vam ne krasni s tim da nikoga ne treba da zanima ono što vas ne zanima?

Ne zanima te, u redu, nemoj čitati, putuj igumane, ali nemoj druge terati da i oni s tobom putuju.
apacherosepeacock apacherosepeacock 10:41 03.02.2023

Re: Ne klepeći tastaturom

Jos malo malo statistike (meni je interesantno recimo) na ovu temu cisto da i dalje ne lutamo mnogo :))





Количине производа који се могу купити од просечне плате.

kamilo_emericki kamilo_emericki 10:48 03.02.2023

Re: Не клепећи статистиком од пре 35 година

shmoo


Та прича је завршена пре 35 година.

'Ајмо мало да гледамо у ово данас, па ако можемо тиме да отшкринемо врата и да завиримо макар делимично и у оно сутра.

Може?

Зар вам свима није досадило да вртите стално једно те исту причу која је одавно у подрумским архивама прекривена прашином и паучином?

Nisam siguran, ali mislim da je Vib napisao:
"Prije rata nismo ništa imali, a onda došli Nijemci i sve porušili."
Poništavanje svega što su napravile generacije prije nas, u bilo kojem sistemu, je greška.
U to sam potpuno siguran.
Ja nemam nikakvu potrebu da bilo koga zapljunem pokušavajući se prikazati da sam bolji, pametniji, ljepši. Ponekad imam poriv da lažovima i falsifikatorima poturim pod nos materijalne dokaze da lažu i da falsifikuju činjenice.
Rijetke su situacije ovdje na blogu kad sam ispisivao veliki broj komentara, naročito dugačkih, da bih sagovornika ili sagovornike ubjedio u tačnost nekog mog mišljenja.
Ako to ne mogu uraditi u 2-3 komentara neću uspjeti ni u 50.
Sa provjerljivim činjenicama je drugo. Spreman sam ih, zavisno od raspoloženja, ponavljati koliko god treba.
Ova statistika lijepo pokazuje da Srbija prije rata, kao ni ostale države nastale iz trupla SFRJ, nije bila raj na zemlji, čak je bila bliže feudalizmu nego evropskom kapitalizmu tog doba. Takođe pokazuje da su je poslijeratne vlasti bitno promijenile i povukle prema toj zapadnoevropskoj želji, bez obzira što im se to pokušava zanijekati.




shmoo shmoo 11:45 03.02.2023

Re: Не клепећи статистиком од пре 35 година

kamilo_emericki

Nisam siguran, ali mislim da je Vib napisao:
"Prije rata nismo ništa imali, a onda došli Nijemci i sve porušili."



Није то ВИБ.

То је Брана Црнчевић.

Он је исто тако написао и:

"Пре рата је мој тата био труо и стар. Данас је мој тата млад и здрав."


Poništavanje svega što su napravile generacije prije nas, u bilo kojem sistemu, je greška.
U to sam potpuno siguran.



И ја такође. И такође сам сигуран у то.

Рецимо, једна од ствари које је тадашњи систем Титославије који ти често помињеш практиковао а за чим данас у доба страначког/партијског кадрирања* можемо само да жалимо јесте да су у оном систему ангажовали оне који су заиста стручни да раде за ту државу и друштво без обзира да ли су чланови Савеза комуниста или нису.

Додуше, нису могли да оду на сам врх хијерархијске лествице, радили су у систему, али су њихово знање и стручност свакако користили они на врху хијерархијске лествице за добробит друштва и државе.

И докле год се тај стручњак (а стварно смо имали врхунске светске стручњаке у разним областима) не би мешао у власт (по Нушићу), партијски моћници би га остављали да ради свој посао на миру знајући да тиме доприноси бољем животу свих у друштву и држави.

Данас тога, на жалост више нема.

Али то је све било, драги мој Камило. Било некада. Once upon a time у једној земљи сасвим лепој и доброј за пристојан живот са достојанством људског бића велике већине тог друштва све док нас нису сјебали, како је то говорио Кркар (пардон мај и Кркарев френч), исто као Ирак који је био много боља земља за живот пре америчког уплитања да им, наводно, донесу демократију.

Немој мој претходни коментар схватити лично јер га ја нисам упутио само теби него свима чије коментаре овде читам данима о четницима, партизанима, Титу, Дражи, Шумадинцима, Слободану Јовановићу,...

И све је то лепо.

Само...

Управо у овом тренутку нам распродају ту државу Србију, једину коју имамо.

(Добро и Република Српска коју на жалост многи Срби не признају па није ни чудо што они који нису Срби неће да је признају.)

И то нам Србију распродају на више начина, од територијалног до стављања читавог друштва у неку врсту робовласничких односа где ћемо ми, становници Србије, имати статус некаквих модерних робова 21. века.

'Ајмо мало тиме да се бавимо.

Југославија, Тито, партизани, четници,...

Све је то прошлост око које се овде на Блогу закрве и запенушају.

А нико не помиње шта нам се данас дешава.

И шта ће са нама и са Србијом бити сутра.

На то сам мислио, Камило.

(А извини што сам се баш на твој коментар надовезао, он је био последњи у том низу коментара који за тему имају прошлост, и то прилично давну прошлост из садашње перспективе, а не садашњост и, евентуално, назирање будућности.)


___________________________________________________________________________


* -




shmoo shmoo 21:49 03.02.2023

Re: Не клепећи статистиком од пре 35 година

gvozden1
Зар вам свима није досадило да вртите стално једно те исту причу која је одавно у подрумским архивама прекривена прашином и паучином?

Nije, Taso, nije.

Eto ima ljudi koje to zanima, zamisli.



Па добро, нека вас ако вам је тако лепо.





Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana