B92 Blog    Članovi    Dušan Maljković    Putevi implementacije zločina Jozefa F.

Dušan Maljković
18:17
PON
26
MAJ

Putevi implementacije zločina Jozefa F.

JozefVest da je  izvesni Jozef Fricl (73), iz austrijskog gradića Amšteten, 24 godine držao zatočenu u podrumu od 60 kvadrata vlastitu ćerku Elizabet koju je od njene 11 godine seksualno zlostavljao i da je s njom dobio sedmoro dece, od kojih je jedno umrlo ubrzo nakon porođaja, troje „usvojio" zajedno za zakonitom ženom, a preostalo troje dece (5, 18 i 19 godina starosti) koja su bila s majkom nikad nisu ugledala sunce, zgrozila je čitav svet, kao verovatno nijedna vest do tada o incestu, pedofiliji i nasilju u porodici. Činjenica da je u Beču svega pre dvadesatak meseci otkriven slučaj devojčice Nataše Kampuš koja je provela 8 godina u podrumu Volfganga Priklopila (od svoje desete godine), kao žrtva pedofilije, smesta je nametnulo pitanje u svetskim medijima - zašto opet Austrija?

Valja odmah podsetiti da su vlastita deca, nažalost, često predmeti crnih hronika svih društava, bilo onih savremenih ili istorijskih (Andre Žid je dokumentovao potresni slučaj „zatočenice iz Poatjea" iz buržoaske porodice koja je bila je zatvorena u svojoj sobi 25 godina i kada je bila otkivena 1901. imala je svega 25 kilograma; grčki vizantinolog Lampsidis je doktorirao na kazni vađenja očiju u Vizantiji, gde je uglavnom prebrojavao izvađene oči u okviru porodice; primera je bezbroj). Nema, razume se, ništa posebno u „austrijanstvu", što bi moglo da uzrokuje slučajeve Kampuš i Fricl, i na što su drugi imuni po sebi. Međutim, postavlja se pitanje da li ipak postoji nešto specifično u društvenoj organizaciji ili pak u „mentalitetu" što je omogućilo ovim zločinima da tako dugo neprimećeno traju? Treba imati na umu da je kroz zgradu u čijem je podrumu bila zatočena E. Fricl sa decom u tom periodu prošlo 100 stanara, da se levo od nje nalazi benzinska pumpa, desno supermarket, apoteka, turistička agencija, pab, doktorska ordinacija. Niko ništa nije primetio ni izvan porodici ni u njoj. J. Fricl je sve vreme živeo iznad podruma sa ženom, a kasnije i sa troje dece-unuka (prvo je usvojio 1993). U zakonskom braku Friclovi imaju sedmoro dece, koji u ovo vreme ne žive zajedno sa roditeljima. Niko ništa nije znao. Niko nije mogao ili nije želeo da zna?!

Postoji čitav niz specifičnih uslova i sticaja okolnosti koji su ovom elektroinžinjeru i uglednom građaninu u svom okruženju omogućili miran provincijski život, na koji on nikako nije imao prava poslednjih decenija. Samo njihova kombinacija, ili bolje sinergija, dopustili mu da 24 godine sprovodi svoj izopačeni plan, neometan od porodice, okoline i vlasti. J. Friclu su naruku katkad išle posledice liberalizacija društva, odnosno zakonodavstva, a katkad su mu arhaični mentalitet okoline i kruti patrijahalni odnosi u porodici bili najbolji saveznici u njegovoj društvenoj mimikriji. Primera radi, iako je Jozef F. silovao 1967. devojku i bio osuđen, a iste godine još jedno pokušao, njemu je dozvoljeno 1993. da usvoji dete, koje je predstavio kao dete koje mu je ćerka, odbegla u opasnu sektu, tajno ostavila pred vratima. U krivičnom registru njegovog imena nije bilo jer rok za brisanje (Tilgungsfrist) istorije prekršaja u Austriji iznosi 15 godina, što je spadalo u deo liberalizacije krivičnog zakonodavstva (nakon slučaja Fricl, po svemu sudeći će u Austriji biti dvostruko povećan za slučajeve teškog seksualnog nasilja). Ostvarenje suvereniteta nad privatnim prostorom u koji zajednica ili država nema pravo da zadire bez jakog razloga, takođe bi bila donekle tekovina savremenog uređenja i normi međuljudskih odnosa koju je Jozef F. zloupotrebljavao. Čak i neke političke prilike su pogodovale implementiranju zločina. Godine 1979. mu je odobreno da proširi podrum u cilju zaštite porodice, jer je savesni Jozef F. izrazio zabrinutost pred pretpostavljenima da će sa Istoka i na Amšteten biti bačena atomska bomba. U jeku hladnog rata i histeričnog projektovanja vlastitih agresivnih namera na druge, izašlo mu se rado u susret, što inače ne bi bilo samo po sebi razumljivo, i nakon pet godina renoviranja i reizgradnje, u podrum je dospela 18-ogišnja ćerka, odmah nakon punoletstva, kako je i planirao. Betonska vrata u podrumu od 1,5 tone i zvučna izolacija nisu čekala na detonaciju i Ruse.

Drugi, tradicionalniji registar uslova, čini se da je Jozefu F. jače duvao u leđa. U ovom slučaju se uistinu može govoriti o nečem specifično austrijskom, ili barem se to ovih dana čini. Austrijski pisac Jozef Haslinger smatra, kako prenosi Der Standard, da se ne treba praviti kao da slučaj Fricl nema veze sa Austrijom. Postoji u Austriji „fatalna tradicija da se stvari guraju pod tepih". Kultura „okretanje glave" je po njemu i dalje dominantna i dosta toga je u vezi s tim što u Austriji zapravo „denacifikacija nije uspela". Dopisnik Neue Zürcher Zeitung-a iz Austrije, Šarl Riterband, problem vidi u sličnom ključu i Švajcarcima piše: „Građanska hrabrost (Zivilcourage) je ovde retkost. Građansko društvo u Austriji je slabo razvijeno, ono nema nikakvu tradiciju. Moć i odgovornost se delegiraju na vlast i pred pretpostavljenima se, koji se rado odgovarajuće ponašaju, saginje glava. Kada „vlast", kao u slučaju familije F. smesta tvrdi da je sve učinila što treba i da ništa nije zapostavila, većina ljudi u to ne sumnja i sve to bespogovorno podnosi". Riterband podseća i da su upravo u Amštetenu bila dva pomoćna logora koji su pripadali KL Mauthauzen. Nakon rata o nacističkim zločinima tu opet niko ništa nije znao niti je čuo.

Ako je od ovakvih odnosa uglavnom sazidan spoljni obruč oko podruma koji ga je štitio od komšija, poznanika, okoline, za konstrukciju unutrašnjeg obruča Jozef F. se despotski pobrinuo da bude sagrađen od još čvršćeg i tradicionalijneg materijala; njega niko iz porodice, po svemu sudeći, nije mogao da probije. Ukoliko je bilo sumnji u to da njegova žena nije ništa znala - živela je s njim godinama iznad, a on je u podrum odlazio svako jutro, ponekad je tamo noćio (izuzev kad je to činio na letovanju na Tajlandu. Nemački tabloid Bild je na internetu objavio video s tajlandske plaže gde se „monstrum sunča dok su mu ćerka i deca u podrumu"), pominju i se studije gde se iznosi da majke u 80 odsto slučajeva slute incest u porodici, onda kad sa sigurnošću ne znaju za njega - nakon brojnih detalja o tome kako su bili regulisani porodični odnosi gotovo je izvesno da ona nije znala, ili da nije mogla da zna. Jozef F. je savršeno otelovio biblijsku definiciju patrijarhata: „apsolutna vladavina muškarca nad ženom, decom i ovcama" (odnosno imovinom). Vladao je tiranski i zahtevao apsolutnu poslušnost. Ženi je rekao da u podrumu pravi konstruktorske planove koje dalje prodaje, zabranio joj približavanje i fertig. Ovde opet stupamo na polje kulturnih specifičnosti jer ni Jozef F. ni bilo ko drugi ne može da samostilizuje svoj društveni identitet kako mu se prohte. Da se takvo ponašanje ne vidi kao puko nasilje, bezobrazluk, egoizam, nego prirodna pozicija koju muškarac treba da zauzima kako čitav društveni poredak ne bi bio doveden u pitanje, ne zavisi samo od J. Fricla, nego od niza institucija i diskursa koji daju kulturnu legitimaciju takvim krutim hijerarhijskim odnosima, u kojima ostaje malo prostora za otpor gospodaru. Ovde se može udenuti „katoličanstvo", više puta spočitavano u slučaju Fricl, koje vekovima u Austriji preporučuje sličnu poslušničku i androcentričnu etiku, nalik na onu koja je u osnovi njene strukture, i koje je anahrone relikte Ura haldejskog uspelo da sačuva i u Amštetenu austrijskom.

Svaki od navedenih elemenata ponaosob koji se odnose na socijalnu strukturu ili „mentalitet", postoji praktično podjednako i u drugim društvima u bližem i daljem okruženju, ali se spoj tih džepova tradicionalizma i modernosti, ne njihova kolizija kako to obično biva, u ovom tužnom slučaju duge implementacije ovakvog zločina, čine pomalo austrijski specifičnim, što opet ne znači da on nije moguć drugde (uz ogradu da bi to „drugde" teško moglo biti, recimo, negde u Africi, gde uglavnom ne postoji slična infrastruktura). Austrijskom društvu, danas prilično zabrinutom za svoj imidž, predstoji lociranje i analiziranje pukotina u mreži institucija, zakona, etabliranih formi međuljudskih odnosa, u koje je Jozef F. mogao neometano da smesti svoj podrum i markira ostale potencijalno opasne društvene procepe u kojima će neko drugi sa incestuozno-pedofilskim porivima pokušati da materijalizuje svoje fantazije dominacije, ne pitajući za cenu. Ukoliko bude bilo konstruktivnog preispitivanja, svakako bi bilo korisno da se i ostali obaveste o njihovim rezultatima.

Dejan Aničić

NIN, 15. 05. 2008. (br. 2994)





Komentari (190)
Sakrij replike | Pošaljite komentar 

Luka Ivanišević  18:34 26.05.2008
Preporuka: 1

GROZOTA JEDNA NEVIĐENA!

#Link  Replika: 3
Kad sam čuo vest o monstruoznosti Jozefa F. načisto sam se zgrozio. Sve vreme pokušavam da shvatim kakav to psihički sklop ličnosti čovek mora da bude da bi tako nešto uradi. Što je najcrnje od svega što ovaj slučaj nije usamljen. Ko zna koliko je takvih slučajeva, a da se o njima ne govori.
Za kraj evo jedne teze za razmišljanje: moj lični utisak je da je patrijarhalno uređenje jedan vid zlostavljanja članova porodice. U ovo sam se uverio na osnovu ophođenja oca jednog mog drugara u čijoj porodici niko nije smeo i ne sme da izrazi svoje mišljenje o nečemu, nego se moralo i mora se raditi što otac kaže pa makar se ostalim članovima to ne sviđalo.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Konbeto-san  19:02 26.05.2008
Preporuka: 3

Re: GROZOTA JEDNA NEVIĐENA!

Luka Ivanišević
Kad sam čuo vest o monstruoznosti Jozefa F. načisto sam se zgrozio. Sve vreme pokušavam da shvatim kakav to psihički sklop ličnosti čovek mora da bude da bi tako nešto uradi. Što je najcrnje od svega što ovaj slučaj nije usamljen. Ko zna koliko je takvih slučajeva, a da se o njima ne govori.
Za kraj evo jedne teze za razmišljanje: moj lični utisak je da je patrijarhalno uređenje jedan vid zlostavljanja članova porodice. U ovo sam se uverio na osnovu ophođenja oca jednog mog drugara u čijoj porodici niko nije smeo i ne sme da izrazi svoje mišljenje o nečemu, nego se moralo i mora se raditi što otac kaže pa makar se ostalim članovima to ne sviđalo.


JEDNA OD ILUSTRACIJA

Vuk o Milošu Obrenoviću

"Miloš javno preti svakome onom koji hoće da je pametniji od njega (tj. koji hoće da misli drukčije nego što on misli); zato i kad koga, običaja radi, zapita za što, niko ne misli kako će mu odgovoriti istinu po svome mišljenju, nego gleda kako bi pogodio što (on) o tome misli i kako bi rad da mu se odgovori."


"Tako ako Miloš danas deset puta promeni mnjenije o jednoj stvari, moraju ga za njim menjati i oni svi koji su oko njega, i sve ono kako on kaže potvrđivati i dokazivati. Zato se upravo može reći da kod Miloša niko nema (niti sme imati) svoga mnjenija, nego svi moraju onako misliti kako on hoće, a kako niko ne može imati svoga mnjenija i postojanoga karaktera, ne može niko imati ni ni pravoga prijatelja na koga bi se osloniti mogao."
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Luka Ivanišević  19:39 26.05.2008
Preporuka: 0

Re: GROZOTA JEDNA NEVIĐENA!

Konbeto-san

.JEDNA OD ILUSTRACIJAVuk o Milošu Obrenoviću"Miloš javno preti svakome onom koji hoće da je pametniji od njega (tj. koji hoće da misli drukčije nego što on misli); zato i kad koga, običaja radi, zapita za što, niko ne misli kako će mu odgovoriti istinu po svome mišljenju, nego gleda kako bi pogodio što (on) o tome misli i kako bi rad da mu se odgovori.""Tako ako Miloš danas deset puta promeni mnjenije o jednoj stvari, moraju ga za njim menjati i oni svi koji su oko njega, i sve ono kako on kaže potvrđivati i dokazivati. Zato se upravo može reći da kod Miloša niko nema (niti sme imati) svoga mnjenija, nego svi moraju onako misliti kako on hoće, a kako niko ne može imati svoga mnjenija i postojanoga karaktera, ne može niko imati ni ni pravoga prijatelja na koga bi se osloniti mogao."

Upravo tako! Baš kako je Vuk rekao za Miloša, baš je takvo patrijarhalno uređenje.Preporuka!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
silver bullet  22:43 26.05.2008
Preporuka: 3

Re: zveri i zverinjak

Svaki od navedenih elemenata ponaosob koji se odnose na socijalnu strukturu ili „mentalitet", postoji praktično podjednako i u drugim društvima u bližem i daljem okruženju, ali se spoj tih džepova tradicionalizma i modernosti, ne njihova kolizija kako to obično biva, u ovom tužnom slučaju duge implementacije ovakvog zločina, čine pomalo austrijski specifičnim, što opet ne znači da on nije moguć drugde (uz ogradu da bi to „drugde" teško moglo biti, recimo, negde u Africi, gde uglavnom ne postoji slična infrastruktura


zašto opet Austrija?


Mislim da je odgovor na pitanje - Zasto bas Austrija - bolno ocigledan.
Nije samo Austrija. Dva slicna slucaja? Cista koincidencija i dostupnost informacija.

Deplasirano je i netacno govoriti da postoje odredjeni narodi koji su patoloski, incestuozni, zatucani ili verski fanaticni i da kao takvi otvaraju mogucnost za monstruozne zlocine kojih kod drugih nema, ili ih bar nema u tolikoj incidenci.

Podela je horizontalna, ne vertikalna. Ne na zle i dobre narode, vec na zveri i ljude.
A zveri ima u svakom narodu i svakoj kulturi. Incest ili odsecena srpska glava koja se kotrlja niz ulicu? Ili delovi roditelja u kontejneru? Ili bebe u zamrzivacu smrznute pre 20 godina?

Mozemo samo reci da odredjene specificnosti naroda, njihova kultura, nacin zivljenja i obicaji, pruzaju mogucnost pojedinim zverima da svoje zlocine na razliciti nacin inkorporiraju u drustvo u kojem se nalaze, da iskoriste njegove mogucnosti da se kamufliraju i zastite mimikrijom.

Zato je rat meka za sve vrste zveri.
To je njihovo prirodno okruzenje gde ne moraju da traze okolnosti da izive svoju patologiju - one su svuda okolo - pakao na zemlji, zverinjak.
I nema te mere zakona, rigidnih religija, patrijarhalnog vaspitanja, kaznene politike koja ce da nas zastiti od zveri.

Mozda u dalekoj buducnosti kad covecanstvo genetski evoluira.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Dolybell  19:06 26.05.2008
Preporuka: 3

Šta posle ?

#Link  Replika: 0

Nije problem kad se nešto otkrije - šta da radimo sa onim što još
uvek ne znamo da se trenutno dešava ?
Kao sprečavati takve slučajeve i razne druge o kojima se skoro
svakog dana u nekim novinama može nešto saznati ?

Kako je moguće, na primer, da sudski zastari događaj
Pahomije ?! Uopšte sudsko zastarevanje učinjenih
krivičnih dela !? Koji je genije to smislio ?

Meni Austrija uopšte nije problem, možda samo kao primer
kakva sve društva mogu da postoje...
Jedno lično iskustvo od pre "n" godina, ostavilo me je zauvek u dilemii.
Imala sam prilike da često odlazim u DDR iliti bivšu
Istočnu Nemačku. Kad god sam nekog od stanovnika mesta
gde sam bivala, pitala za neku ulicu - niko nije znao gde je,
a bila je uglavnom "iza ćoška".
Kako su ulice uvek bile blizu, lako sam ih pronalazila i sama.
Ostalo mi je nepoznato da li stvarno nisu znali ili nisu hteli da mi kažu ?

U mom komšiluku, u susednoj zgradi, živeo je jedan stariji bračni par
u prizemlju te zgrade. Niko nije mogao da uđe u zgradu ili izađe
a da oni to nisu videli. Jednostavno, takvi su bili.
Koliko je to nekome smetalo ili nije, ali moja prijateljica je imala
komentar (živela je u toj zgradi): "Jedno sam sigurna, uvek od njih
saznam kad su mi deca došla iz škole, sa kim su bila, kad su izašla...
- iako me nerviraju što su takvi - ustvari mi pomažu."

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  19:23 26.05.2008
Preporuka: 0

Ispovest

#Link  Replika: 1
Elizabet Fricl večeras na austrijskoj državnoj televiziji

Elizabet Fricl koju je 24 godine držao u podrumu i seksualno zlostavljao monstruozni otac, Jozef Fricl, večeras na austrijskoj državnoj televiziji ORF ima prvi veliki intervju. Sav prihod od prodaje intervjua pripašće Elizabet i njenoj deci.

Pregovori oko intervjua bili su dugi i ona je na kraju pristala da progovori o svemu što se događalo u njenoj nesrećnoj porodici. Ugovoreno je da Elizabet za ORF govori bez novčane naknade, ali da joj pripadne sav prihod od prodaje intervjua drugim medijima.
Očekuje se da će intervju emitovati najmanje 300 televizijskih stanica, što bi za Elizabet i njenu decu bio prihod od „nekoliko miliona evra“, procenjuju u Beču.

izvor


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Markonio  00:30 27.05.2008
Preporuka: 0

Re: Ispovest

ivana23
Elizabet Fricl večeras na austrijskoj državnoj televiziji
Elizabet Fricl koju je 24 godine držao u podrumu i seksualno zlostavljao monstruozni otac, Jozef Fricl, večeras na austrijskoj državnoj televiziji ORF ima prvi veliki intervju. Sav prihod od prodaje intervjua pripašće Elizabet i njenoj deci.

Pregovori oko intervjua bili su dugi i ona je na kraju pristala da progovori o svemu što se događalo u njenoj nesrećnoj porodici. Ugovoreno je da Elizabet za ORF govori bez novčane naknade, ali da joj pripadne sav prihod od prodaje intervjua drugim medijima.
Očekuje se da će intervju emitovati najmanje 300 televizijskih stanica, što bi za Elizabet i njenu decu bio prihod od „nekoliko miliona evra“, procenjuju u Beču.


Odvratno. Mislim, nije odvratno to sto je ona pristala da iznosi svoje traume u javnost, vec sto je nekome u ORF-u uopste pala na pamet tako bolesna ideja zarad promocije i povecanja gledanosti. Bljak.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  19:29 26.05.2008
Preporuka: 4

Elfriede Jelinek

#Link  Replika: 1
Spominjala sam na jednom drugom blogu nedavno njen tekst potaknut slučajevima Natascha Kampusch, a prije svega ovim slučajem iz Amstettena. Što da duljim, osim da preporučim svim ljubiteljima Elfriede, a i drugima. U medjuvremenu je objavljen i na engleskom.

Kaže žena, a moje je skromno mišljenje da nije bez vraga to što veli: "Austrija je mali svijet u kojem veliki ima svoju (generalnu) probu."

www.elfriedejelinek.com pa Aktuelles, pa pod 2008 stoji "Im Verlassenen" / "The forsaken place"

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
AlexDunja  19:42 26.05.2008
Preporuka: 0

uh!


Kaže žena, a moje je skromno mišljenje da nije bez vraga to što veli: "Austrija je mali svijet u kojem veliki ima svoju (generalnu) probu."
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
WoO  19:38 26.05.2008
Preporuka: 0

Krajnji bezobrazluk...

#Link  Replika: 4
Necu da komentarisem ovo sto je ovaj pacijent uradio jer je van svakog zdravog razuma, ali da Vi(autor bloga) postavite sliku ovog lika sa zastavom Austrije iza njega je krajnji bezobrazluk.Sta on je sada kao austrijski junak?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Dušan Maljković  19:54 26.05.2008
Preporuka: 0

Re: Krajnji bezobrazluk...

?!?!?!

Austrijski junak? Mislim da slika to ne sugeriše, samo da je Asutrijanac, a tekst se bavi razmatranjem zašto se sve to odigralo u Austriji.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Beingness  20:23 26.05.2008
Preporuka: 3

Re: Krajnji bezobrazluk...

WoO
Necu da komentarisem ovo sto je ovaj pacijent uradio jer je van svakog zdravog razuma, ali da Vi(autor bloga) postavite sliku ovog lika sa zastavom Austrije iza njega je krajnji bezobrazluk.Sta on je sada kao austrijski junak?


Eee sad, jes' baš je to poruka. Konačno Maljković napiše/objavi nešto ovde što nije trange-frange džej-kej SF storija nego actually čitljivo, i sad ti nađe da mu ga daješ po blesavim zaključcima.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Maksa  21:10 26.05.2008
Preporuka: 6

Re: Krajnji bezobrazluk...

Upozorenje - sledi čaršav od teksta, pa ko ima pametnija posla nek' preskoči...

Mislim da slika to ne sugeriše, samo da je Asutrijanac, a tekst se bavi razmatranjem zašto se sve to odigralo u Austriji.


Jes' da je tekst iz NIN-a, ali ideja nije bez osnova. To naime jeste prilično drugačiji svet sa mentalitetom koji nama deluje kontraverzno (uz punu svest o tome kako naš mentalitet deluje drugima - npr. dok mi njih vidimo kao hladne i krute, oni nas vide kao eratične i neumereno emotivne). Što neko reče negde - slepi smo za naše kulturne pretpostavke kao što je riba slepa za vodu u kojoj pliva.

Elem, Austrija... ne znam baš kako to da složim u koherentnu priču, pa ću da ređam ... nesvakidašnje i čudne stvari onako kako mi padnu na pamet.

- Deda Mraz je u crvenom odelu je, kao što znamo - Koka Kola izmišljotina. Santa Claus, St. Nicholas, Sveti Nikola je zapravo izvorni Deda Mraz iz koje je nastao veseli crveni ho-ho-ho Koka Kola deka. Austrijanci tradicionalno ne zarezuju Koka Kola Deda Mraza kao pojavu, već se drže Svetog Nikole. Kako se ovo manifestuje? Par nedelja pred Božić, u svakom mestu u Austriji se tokom celog dana kao deo pretpraznične atmosfere odvija tradicionalni performans - dva čoveka se preobuku - jedan u Svetog Nikolu, drugi u Đavola, i šetaju po glavnom trgu (u Beču je to npr. onaj deo oko Kertnerstrasse (bečki ekvivalent Knez Mihajlove) i Stefansdoma (ovaj drugi - hrišćanska katedrala koja na portalu ima isklesane paganske simbole plodnosti - penis i vaginuj je priča za sebe). Elem, Sveti Nikola i Đavo uvek Idu u paru i zaustavljaju prolaznike, uglavnom devojke i decu, i pitaju ih i procenjuju da li su bili dobri tokom godine, i na osnovu toga Sveti Nikola simbolično pohvali i nagradi dobru decu a Đavo kudi i kažnjava lošu. Simbolično. Problem nastaje u pasivnim sredinama (kojih u Austriji ima itekako), gde se ponekad dešava da se Sveti Nikola i Đavo napiju, pa se to pretvori u ozbiljan abuse koji se u par navrata završio ozbiljnim nasiljem nad "lošom decom", a pominju se i silovanja ("loših devojaka"). Ovo nije nešto što se dešavalo samo u srednjem veku, nego dan danas.

Dalje, kanonična ilustrovana dečija knjiga u nemačkom govornom svetu je Struwwelpeter - zbirka priča o nevaljaloj deci i šta im se desilo zbog nepodopština. Knjiga je apsolutno mračna, i ne mogu da zamislim ovde nikoga ko bi to servirao svom detetu. Za ilustraciju - jedna od priča je priča o malom Konradu koji je sisao palac, i mama mu je rekla da to ne radi, ali on nije slušao pa je došao Crvenonogi Krojač i odsekao mu prste (sve sa ilustracijama odsecanja prstiju), a ostale priče nisu manje bolesne. Jezzzivo. Po meni nisu ništa bolje ni bajke Braće Grim koje počinju sa "zla maćeha je nagovorila oca da odvede Ivicu i Maricu u šumu da se tamo izgube, što je ovaj i u radio..." .. mis'im, 'alo!

Od čudnih stvari ... postoji mesto koje se zove Hallstatt - priča se da je to najstarije i najduže kontinualno naseljeno mesto u Evropi. Totalna je idila - sa jedne strane prelepo jezero, sa druge predivne stenovite planine, i mesto je praktično zarobljeno između ta dva. Ovo rezultuje time da imaju jako malo groblje koje ne može da primi sve ... korisnike. Kako su stanovnici rešili problem? I dan danas, oni zakopaju svoje mrtve, i kada ovi istrunu dotle da ostanu samo kosti, oni kosti vade, šaraju ih veselim motivima i smeštaju u jednu pećinu/kosturnicu. Dan danas. Ko ne veruje nek gugluje "Hallstatt bones" i klikne images.

Od šašavih stvari, sećam se da je u vreme epidemije bolesti ludih krava negde u Tirolu pobijena veća količina stoke. Tirolskim seljacima je bilo skupo da plate helikopter koji treba da pokupi krave da se komisijski unište (to je padalo njima na finansijski teret) pa su stavili sve krave na gomilu i ... digli to u vazduh dinamitom. ;) Posle su zbog toga platili kaznu. ;)

Kult subordinacije i nedovođenja autoriteta u pitanje tamo stvarno jeste duboko usađen. To ne znači da nema emancipovanog sveta, ali ta nit se jasno provlači kroz njihovu kulturu i ponašanje.

I pored toga, to je jedna stvarno bogata i fascinantna kultura, ali tekst o tome bi bio mnogo duži.

Otvorite bilo koje naše dnevne novine, bilo kog dana, i nađite crne hronike i videćete da ovde nije mnogo bolje. Je l' beše pre pola godine uhapšena ona majka čiji je dečko maltetirao i silovao njeno četvorogodišnju devojčicu, a ona je do smrti tukla zajedno sa njim? Mrakova ima gde god se okreneš - nema nacije pelcovane od psihopatologije.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
mikimedic  23:27 26.05.2008
Preporuka: 2

Re: Krajnji bezobrazluk...

krenuo sam u vienu
da pronadjem svoju djevu
nisam znao sta da radim
isao sam tamo prvi put
hladan kao led
ubilo me beznadje

austrija zemlja teska
za hodace sivih cesta
klasni mir i takve trice
ustajala zabokrecina

hladan kao led
ubilo me beznadje

stara viena dobro ime ima
lijepo ime koje znaju svi
al� djevojke na ulicama
nicemu ne vrijede
i kriplovi su cesti
i svakodnevna stvar
rekoh spasi boze osterreich

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Obrenović  20:12 26.05.2008
Preporuka: 4

"Tihi prezir"

#Link  Replika: 2
Austrijsko drustvo je veoma specificno ... Ziveo sam tamo, imam ih i u familiji (nesto predaka, nesto sadasnje dalje familije) i ne bih sad da idem u previse detalja, ali jedan njihov cuveni novinar je rekao da austrijanci smeju da iskazuju emocije samo kad jedu. Opisivao je svoju sestru kako je krkala po pola pleha kolaca kao mala i samo tad je video iskrenu radost. Kod austrijanaca imate i zal za izgubljenom monarhijom, guranje porekla pod tepih (samo 25%-30% su nemci, ostali su iz ceske, madjarske, ex-yu republika), imate coveka koji se preziva Vujich (Burgendladski Hrvat) koga kad pitas o svom poreklu kaze da su mu zabranjivali diskusiju o tome kad je bio mali i da dobija isti odgovor i dan danas od svojih roditelja baba i deda, totalno imaju "blindspot" kad je rec o nacizmu, tamo tek devedesetih pocinju da pise tekstove "sta si radio deda u ratu?", imate memlu iz starih zgrada i sivo nebo, imate misljenja stranaca da je Bec "balzamovan grad", imate ogroman bes jer su bili jedni od glavnih igraca u Evropi pre 100 godina a sad su neka mala republikica u centru Evrope, imate ogroman provincijski mentalitet jer svako (glumac, pevac, sportista) ko uspe u Austriji odmah ide u Minhen koji je nemacka odskocna daska, imate takodje sindrom "malog brata" nasuprot Nemacke, i imate ono sto stranci opisuju kao esenciju austrijskog mentaliteta ... "tihi prezir" ...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
mariopan  20:54 26.05.2008
Preporuka: 1

Re: "Tihi prezir"

Za te bolesnike ne mogu nista da kazem...ostajem bez reci. Ali se slazem sa Dolybel koja pita kako slucajevi zlostavljanja dece mogu ikada da zastare? Kako to moze, pobogu da zastari? Taj ce se promeniti? Nece, samo ce bolje da se krije i opat da radi sta je radio....najzalosnije je sto se sve to mozda i sada dogadja nekome a mi to ne mozemo da sprecimo niti da uticemo da se kazne za te bolesnike tako sprovode da belog dana ne vide u zivotu...u rupu s njima, u neki podrum, u lance kao u srednjem veku, samo to je za njih.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
angie  21:23 26.05.2008
Preporuka: 1

Re: "Tihi prezir"

austrijanci smeju da iskazuju emocije samo kad jedu.


pa sad cu da umrem od smeha, hej bre obrenovicu, ej si dochekao da je neko drugi nebeski, al sad to nije bash dobro- kad nismo mi, jedini i neprikosnoveni-shta sad se dokazuje da su austrijanci 'specifichni'-zbog ovog ogavno izopachenog ludaka- pa kod nas je najnormalnije, a da nisi za chika docu, da malo zmahnesh sekiricom zbog 15 cm medje na komshiju, ne smem da ponovim sve ovo shto se deshavalo na nashim prostorima zadnjih godina i nije kznjeno, jer javnost je podeljena, da li je to zlochin ili herojstvo,....evo danas, ljubavnik se osvetio zeni, shto ga otkachila- pa joj ubio dete,....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
adam weisphaut  20:37 26.05.2008
Preporuka: 8

Bullshit

#Link  Replika: 19
Da li se nekjo seća one majke što je pobila silnu novorođenu decu tokom godina (bila je i kao predlog na UTN kada je rekla nešto kao da nije znala da to ne treba da se radi). Celo selo je znalo za to pa niko ni reč nije zucnuo.A pošto je očito slaboumna dobri ljudi iz sela su je koristili za zabavu , otud i silna deca. I to je tako trajalo godinama jer iako su svi znali za to i niko nije hteo da se meša. Govoriti o nekoj odrođenoj aAustriji i ostavljati prostora za spekulaciju o nekoj srođenoj Srbiji je obično sranje. A nekako mislim da ljudska patologija cveta nesmetano na svim meridjanima.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
AlexDunja  20:44 26.05.2008
Preporuka: 0

Re: Bullshit

cveta nesmetano na svim meridjanima.

istina!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  21:02 26.05.2008
Preporuka: 1

Re: Bullshit

adam weisphaut
Da li se nekjo seća one majke što je pobila silnu novorođenu decu tokom godina (bila je i kao predlog na UTN kada je rekla nešto kao da nije znala da to ne treba da se radi). Celo selo je znalo za to pa niko ni reč nije zucnuo.A pošto je očito slaboumna dobri ljudi iz sela su je koristili za zabavu , otud i silna deca. I to je tako trajalo godinama jer iako su svi znali za to i niko nije hteo da se meša. Govoriti o nekoj odrođenoj aAustriji i ostavljati prostora za spekulaciju o nekoj srođenoj Srbiji je obično sranje. A nekako mislim da ljudska patologija cveta nesmetano na svim meridjanima.

Porediti slaboumnu zenu iz neke zabiti, sa primerima sa kojima se svakodnevno srecemo u takozvanom civilizovanom svetu je malo degutantno. A da cveta sirom sveta, to je tacno, mada i tu ima gradacije.

primer
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Doctor Wu  21:10 26.05.2008
Preporuka: 1

...

Da li se nekjo seća one majke što je pobila silnu novorođenu decu tokom godina (bila je i kao predlog na UTN kada je rekla nešto kao da nije znala da to ne treba da se radi). Celo selo je znalo za to pa niko ni reč nije zucnuo.

Da, bilo je o tome na bbc-ju pre neku nedelju.
Govoriti o nekoj odrođenoj aAustriji i ostavljati prostora za spekulaciju o nekoj srođenoj Srbiji je obično sranje.

Špekulacije špekulantima. Izgleda opet proradio hector projector. Može se diskutovati o dopuštenim ili nedopuštenim generalizacijama u tekstu, o amaterskom psihologiziranju, ali u njemu niko nije pomenuo Srbiju.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
adam weisphaut  21:23 26.05.2008
Preporuka: 0

Re: Bullshit


Porediti slaboumnu zenu iz neke zabiti

Žena jeste bila slaboumana, ali oklina je dobro znala šta se dešava i to je trajalo godinama.
svakodnevno srecemo u takozvanom civilizovanom svetu

Pa poenta je da takve slučajeve srećemo kako u civilizovanom tako i necivilizovanom svetu.
Da li je onda bezbedno reči da se to dešava u svetu generalno ?
Za gradaciju ti je dovoljno da redovno prelistaš crnu hroniku i srpskih novina.
Pogledaj koliko imaš promera nasilja u našoj sredini, i sad uporedi veličinu Srbije sa tim nemačkim govornim područjem.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Dušan Maljković  21:27 26.05.2008
Preporuka: 2

Re: Bullshit

Izvini -- koji je to necivilizovani svet?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
VladL  21:30 26.05.2008
Preporuka: 1

Re: Bullshit

I ja pitam: koji je to necivilizovani svet? I mislim da je poziv na bilo kakvo "poredjenje" neukusan.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
adam weisphaut  21:32 26.05.2008
Preporuka: 1

Re: Bullshit

Dušan Maljković
Izvini -- koji je to necivilizovani svet?

Ne vidiš da je italic ?
Pošto Ivana govroi o civilizovanom, to implicira postojanje necivilizovanog, zar ne ?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
adam weisphaut  21:34 26.05.2008
Preporuka: 0

Re: Bullshit

VladL
I ja pitam: koji je to necivilizovani svet? I mislim da je poziv na bilo kakvo "poredjenje" neukusan.

Neukusno je onda i staviti austrijsku zastavu uz onog mostruma.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Doctor Wu  21:34 26.05.2008
Preporuka: 1

Re: Bullshit


Pošto Ivana govroi o civilizovanom, to implicira postojanje necivilizovanog, zar ne ?

Ne, Ivana piše o TAKOZVANOM civilizovanom svetu.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
adam weisphaut  21:36 26.05.2008
Preporuka: 1

Re: Bullshit

Doctor Wu

Pošto Ivana govroi o civilizovanom, to implicira postojanje necivilizovanog, zar ne ?

Ne, Ivana piše o TAKOZVANOM civilizovanom svetu.

ONda opet imamo i TAKOZVANI necivilizovani i opet ponavljam otud i italic.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  21:41 26.05.2008
Preporuka: 0

Re: Bullshit

adam weisphaut

Dušan MaljkovićIzvini -- koji je to necivilizovani svet?
Ne vidiš da je italic ? Pošto Ivana govroi o civilizovanom, to implicira postojanje necivilizovanog, zar ne ?

Zar se nisam ogradila recju takozvanom, a ta podela je tako uocljiva na ovom blogu (generalno). Jer zasto si dao bas primer vec skoro zaboravljen (iz Srbije) kada si imao mnogo aktuelije iz drugih zemalja..

Jos jedan primer
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
vladimir petrovic  21:42 26.05.2008
Preporuka: 0

Re: Bullshit

Dusan Maljkovic
Izvini -- koji je to necivilizovani svet?

Ovo je vec zezanje! Nalici na filozofiju iz komunistickog doba - nema visih i nizih rasa (svi su jednaki), nema civilizovanog i necivilizovanog sveta (svi su civilizovani), nema lepih i ruznih osoba (svi su jednaki), nema pametnih i glupih (svi su jednaki) i tako u nedogled.
Ima, Dusane, civilizovanog i necivilozvanog sveta.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Dušan Maljković  21:43 26.05.2008
Preporuka: 4

Re: Bullshit

Ja ne kažem da nema, ja samo pitam. S obzirom da tvrdite da ima, kažite mi koji je to necivilizovan svet. Hvala.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
adam weisphaut  21:50 26.05.2008
Preporuka: 0

Re: Bullshit


Zar se nisam ogradila recju takozvanom, a ta podela je tako uocljiva na ovom blogu (generalno). Jer zasto si dao bas primer vec skoro zaboravljen (iz Srbije) kada si imao mnogo aktuelije iz drugih zemalja..

Jos jedan primer

Pa opet to implicira da postojineka podela, pa makar je ti ne proznavala.
A taj primer nam je najbliži a nije li logično da se priupitamo da li je nešto tako mostruozno moguće i u našem komšiluku.?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
AlexDunja  22:20 26.05.2008
Preporuka: 0

aj , jos jednom

Pa opet to implicira da postojineka podela, pa makar je ti ne proznavala.
A taj primer nam je najbliži a nije li logično da se priupitamo da li je nešto tako mostruozno moguće i u našem komšiluku.?

moguce je. desava se. ovde.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
vladimir petrovic  22:41 26.05.2008
Preporuka: 0

Re: Bullshit

Dusan Maljkovic
Ja ne kažem da nema, ja samo pitam. S obzirom da tvrdite da ima, kažite mi koji je to necivilizovan svet. Hvala.

Navlacite me na tanak led?
OK. Bas veceras (ponedeljak) na HRT 1 je bila ne znam vec koja po redu famozna LATINICA, koja je za temu imala - krvnu osvetu. U samom uvodu, receno je da danas krvne osvete ima samo u Albaniji, na Kosovu u i Crnoj Gori.
Ogradjujem se, prenosim najverodostojnije sto mogu ono sto sam cuo i video na HTV, ne tvrdim ni da je tacno ni da nije tacno.
Iz reportaze iz navedenih krajeva, sa mnogo razgovora i svedocenja, nije se provlacila ideja o visokoj civilizovanosti ljudi koji tamo zive i koji jos sprovode krvnu osvetu, danas, na pocetku treceg milenijuma, na nacin kako se to radilo u Srednjem veku.
Da li vam to nesto kaze? Ili mozda zelite da vam se nacrta?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Dušan Maljković  22:47 26.05.2008
Preporuka: 2

Re: Bullshit

Da li znate gde je bio poslednji slučaj kanibalizma? Ne znate?

U Nemačkoj, pre nekoliko godina. Dakle, ono što se smatralo divljaštvom -- iz evropske perspektive (mada je pitanje da li je kanibalizam ikada bio stvaran) -- desilo se u srcu "evropske civilizacije". Na kakav vas zaključak to navodi, s obzirom da navodite primer krvne osvete?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
vladimir petrovic  23:06 26.05.2008
Preporuka: 0

Re: Bullshit

Dusan Maljkovic
Da li znate gde je bio poslednji slučaj kanibalizma? Ne znate?

U Nemačkoj, pre nekoliko godina. Dakle, ono što se smatralo divljaštvom -- iz evropske perspektive (mada je pitanje da li je kanibalizam ikada bio stvaran) -- desilo se u srcu "evropske civilizacije". Na kakav vas zaključak to navodi, s obzirom da navodite primer krvne osvete?


Hm. Slucaj kanibalizma koji navodite, secam se kao kroz maglu, cini mi se da je u pitanju bio homoseksualac koji je kanibalizovao svog partnera...
Ali to je bio pojedinacan slucaj, kao sto je slucaj monstruma Fricla u Austriji.
Poredjenje tog slucaja kanibalizma u Nemackoj i krvne osvete u nekim regionima Balkanskog poluostrva nije bas adekvatno.
Time must have a stop, rece Huxley!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Dušan Maljković  23:12 26.05.2008
Preporuka: 1

Re: Bullshit

Dakle Vaša teza je da, nasuprot ovom ekscesu, u Crnoj Gori svuda postoji krvna osveta? Ili pak u nekim specifičnim područjima, a možda ipak samo u specifičnim zajednicama? Vidite da se polje sužava -- na kraju stižete do toga da fenomen postoji ipak mnogo ograničenije nego što ste naveli, tako da dolazi u blizinu sa mojim primerom -- možemo pretpostaviti da takvih proždiranja u virtualizaciji kulture ipak ima sve više (čitajte taj fenomen simptomski), pa odatle ne sledi zaključak da je to necivilizavcijski, naprotiv -- upravo je to fenomen koji se dešava u jednoj viskotehlogizovanoj zajednici, naučno naprednoj.

Ali, sve i da je tako kako kažete -- da li bi to implicirali tezu o necivilizaciji ili pak o specifičnoj formi civilizacije? Možete li na osnovu jednog aspekta civilizacije koji proglašavate izrazito negativnim da je otpišete kao takvu, urpkos svemu ostalom?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
VladL  21:27 26.05.2008
Preporuka: 3

Povezivanje

#Link  Replika: 5
Meni nekako uvek smeta kada se u tekstovima na bilo koju temu o Srbiji u inostranim medijima (posebno britanskim), "pod obavezno" makar u prvom ili poslednjem paragrafu stavi nesto o ratovima pre deset godina. Na isti nacin mi smeta kada se u bilo kom tekstu o Nemackoj ili Austriji pomene nacizam. Ovo sto se desilo jeste monstruozno, ali nisam siguran koliko je inherentno samo Austriji, ili povezivo sa kolektivnom "neobavestenoscu" dela drustva (u ovom slucaju austrijskog). Mislim da je za NIN bilo prigodnije da prenese u celosti tekst Spiegel-a ili nekog drugog nedeljnika nego da se time bavi sopstvenom produkcijom.

Generalizacije na temu nacije me uvek podsete na slucaj kada je pre koju godinu kontroverzni britanski eugenicar izneo listu evropskih nacija po inteligenciji, na kojoj su Srbi bili negde na zacelju. Iako bi valjda prvi instinkt trebalo da bude da je samo formiranje takve liste rasisticko, u Srbiji se digla dzeva oko toga zasto su Srbi na zacelju, a ne drugi, kao da bi sve bilo super da je zapravo obrnuto.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Dušan Maljković  21:36 26.05.2008
Preporuka: 0

Re: Povezivanje

U samom tesktu se prenose komentari iz nemačke štampe, a nigde se ne tvrdi da sličan fenomen ne može da se desi na drugom mestu. Pitanje -- zašto baš Asutrija postavilo se s obzirom da je u pitanju drugi put da se nešto slično tamo zbiva.

Takođe, ne treba u nekom apstraktnom globalističkom potezu ukinuti specifičnosti lokalnih kultura -- iako svaka poznaje zločin, on ipak može uzeti specifičnu formu -- "rasizam" poznaju sve "rase", ali je holokaust vrlo specifična implementacija rasizma i svaka desingularizacija jeste zapravo akt podrške nacizmu.

P.S. Tekst prenosim, ne potpisujem -- što znači da ga nudim na diskusiju, a ne da se sa tezama slažem.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
VladL  22:25 26.05.2008
Preporuka: 0

Re: Povezivanje

Dušan Maljković
"rasizam" poznaju sve "rase", ali je holokaust vrlo specifična implementacija rasizma i svaka desingularizacija jeste zapravo akt podrške nacizmu.
Nisam bas siguran na sta se ovo odnosi u mom komentaru...
Dušan Maljković
P.S. Tekst prenosim, ne potpisujem -- što znači da ga nudim na diskusiju, a ne da se sa tezama slažem.
Apsolutno - to sam i napisao. Naravno da znajuci te ni ne mislim da prenosis sve sa cime se slazes :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
vladimir petrovic  22:58 26.05.2008
Preporuka: 0

Re: Povezivanje

VladL
Generalizacije na temu nacije me uvek podsete na slucaj kada je pre koju godinu kontroverzni britanski eugenicar izneo listu evropskih nacija po inteligenciji, na kojoj su Srbi bili negde na zacelju. Iako bi valjda prvi instinkt trebalo da bude da je samo formiranje takve liste rasisticko, u Srbiji se digla dzeva oko toga zasto su Srbi na zacelju, a ne drugi, kao da bi sve bilo super da je zapravo obrnuto.

Zasto bi, valjda, prvi instinkt trebalo da bude da je samo formiranje takve liste - rasisticko?
Zar to nije olako potezanje odbrane jednakosti svega i svakoga?
Vec sam malo pre delimicno o tome govorio. Da dodam da ova aluzija da je formiranje takve liste -rasisticko me podseca na reakcije muslimana u Pakistanu i raznim vukojebinama sirom sveta koji reaguju ako se neki nestasni danski karikaturista nasalio sa prorokom Muhamedom, pa pale i lome i prete ubistvima, jer smatraju da je to sto je uradio nadobudni danski karikaturista - verski rasizam?
Da se vratim na temu - zasto neki blesavi Englez ne bi pravio nekakvu anketu inteligencije evropskih naroda, po kojoj bi normalno morali neki narodi biti napred a neki pozadi, odnosno neko na krajnjem zacelju. I sada predstavnik tih na zacelju odmah vitla sa recju - rasizam? Take it easy.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
VladL  23:54 26.05.2008
Preporuka: 1

Re: Povezivanje

Dragi Vladimire, mogli biste malo da se upoznate sa problemom o kome se trudite da polemisete.
vladimir petrovic
Zasto bi, valjda, prvi instinkt trebalo da bude da je samo formiranje takve liste - rasisticko?
Zar to nije olako potezanje odbrane jednakosti svega i svakoga?
Da ste upoznati sa datom listom, kao i nacinom na koji je sastavljena, verovatno bi i vama bio rasizam prvi na pameti. Eugenika kao koncept je vrlo rasisticki.
vladimir petrovic
rasisticko me podseca na reakcije muslimana u Pakistanu i raznim vukojebinama sirom sveta koji reaguju ako se neki nestasni danski karikaturista nasalio sa prorokom Muhamedom, pa pale i lome i prete ubistvima, jer smatraju da je to sto je uradio nadobudni danski karikaturista - verski rasizam?
Ne verujem da reakcija muslimana na te karikature ima ikakve veze sa rasizmom nego sa povredom verskih osecanja i manipulacijom stanovnistvom. Ne skrecimo sa teme.
vladimir petrovic
Da se vratim na temu - zasto neki blesavi Englez ne bi pravio nekakvu anketu inteligencije evropskih naroda, po kojoj bi normalno morali neki narodi biti napred a neki pozadi, odnosno neko na krajnjem zacelju.
Pomenuti Englez nimalo nije blesav, sto cete videti ako se upoznate sa njegovom biografijom, niti je u pitanju bila "anketa".
vladimir petrovic
I sada predstavnik tih na zacelju odmah vitla sa recju - rasizam?
A zasto pretpostavljate da se ja osecam predstavnikom "tih na zacelju"? Da se ne ponavljam, vidim da niste shvatili sta sam napisao, pa da se onda citiram, sa naglaskom na delovima koje ste propustili:
VladL
Iako bi valjda prvi instinkt trebalo da bude da je samo formiranje takve liste rasisticko, u Srbiji se digla dzeva oko toga zasto su Srbi na zacelju, a ne drugi, kao da bi sve bilo super da je zapravo obrnuto.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  08:27 27.05.2008
Preporuka: 2

Re: Povezivanje

reakcije muslimana u Pakistanu i raznim vukojebinama sirom sveta

Jel´ može konkretno to o vukojebinama? Poučena iskustvom, pomišljam da pod istim podrazumijevate "one koji su drugačiji od nas i naših velepoštovanih uzora"?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
vladimir petrovic  21:34 26.05.2008
Preporuka: 2

What's the point?

#Link  Replika: 7
Preneli ste clanak iz NIN-a o jednom monstruoznom dogadjaju u Austriji. Ja shvatam da taj dogadjaj jeste uznemirujuci, ali smatram da u najmanju ruku nije fer postavljati pitanje da li zato sto se dogodio u Austriji treba izvlaciti zakljucak da su Austrijanci naklonjeniji od drugih naroda da medju sobom odgajaju ovakve ljude kao sto je taj JF... Nisam sklon da se pridruzim takvom procenjivanju. Neverovatne, zaista neverovatne stvari se dogadjaju svuda, i medju vise i medju manje civilizovanim nacijama. Zna se vec da covek, dakle ljudsko bice, moze da iznenadi koliko moze da bude ne-covek, odnosno monstrum u odnosu na druge ljude, ukljuciv (a cesto narocito) clanove svoje porodice i druge bliske osobe.
Ako kazem da mi nije bas jasna motivacija postavljanja ovog teksta onda imam u vidu da je naivno sada "skupljati" cudjenja i zgrazavanja komentatora za nesto sto se podrazumeva kao drustveno neprihvatljivo, pa bilo to u Austriji, ili u Srbiji ili u Zimbabveu.
Ovo tim pre sto i sam NIN-ov clanak je prilicno isprazan, vise sluzi kao informacija o necemu sto se dogodilo, sa cudjenjem, ali bez valjanih zakljucaka ili navodjenja na razmisljanje, u stilu: da li se seksualni porivi u coveku mogu pretvoriti u necuveno zlo za iskoriscavanje odnosno mucenje drugoga i slicno. Ovde se radi i o incestu, ali licno smatram da je on (neka mi se oprosti sto to kazem) nekako sporedan, jer je irelevantno da li se to sto se dogodilo dogodilo sa kcerkom ili sa nekom drugom osobom, odnosno ne bi bilo olaksavajuci da je kreten JF radio to sto je radio sa osobom koja mu nije kcerka...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Dušan Maljković  21:40 26.05.2008
Preporuka: 0

Re: What's the point?

"Nema, razume se, ništa posebno u „austrijanstvu", što bi moglo da uzrokuje slučajeve Kampuš i Fricl, i na što su drugi imuni po sebi."

"Svaki od navedenih elemenata ponaosob koji se odnose na socijalnu strukturu ili „mentalitet", postoji praktično podjednako i u drugim društvima u bližem i daljem okruženju, ali se spoj tih džepova tradicionalizma i modernosti, ne njihova kolizija kako to obično biva, u ovom tužnom slučaju duge implementacije ovakvog zločina, čine pomalo austrijski specifičnim, što opet ne znači da on nije moguć drugde (uz ogradu da bi to „drugde" teško moglo biti, recimo, negde u Africi, gde uglavnom ne postoji slična infrastruktura)."


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
WoO  22:12 26.05.2008
Preporuka: 3

Re: What's the point?

Dušan Maljković
"Nema, razume se, ništa posebno u „austrijanstvu", što bi moglo da uzrokuje slučajeve Kampuš i Fricl, i na što su drugi imuni po sebi."

"Svaki od navedenih elemenata ponaosob koji se odnose na socijalnu strukturu ili „mentalitet", postoji praktično podjednako i u drugim društvima u bližem i daljem okruženju, ali se spoj tih džepova tradicionalizma i modernosti, ne njihova kolizija kako to obično biva, u ovom tužnom slučaju duge implementacije ovakvog zločina, čine pomalo austrijski specifičnim, što opet ne znači da on nije moguć drugde (uz ogradu da bi to „drugde" teško moglo biti, recimo, negde u Africi, gde uglavnom ne postoji slična infrastruktura)."




Ja sam siguran se slican zlocin u Srbiji nikada ne bi otkrio, pa cak ni ovako slucajno kao u slucaju ovog monstruma JF, upravo zbog tradicionalizma kod nas i u nasem mentalitetu.Opste je poznato da kod nas majke cute zbog "bruke u komsiluku".Generalizovati jednu naciju koja je u toleranciji i humanosti bar jedno 50 godina ispred nas, kao naciju koja je specificno sklona ovakvim grozotama je krajnje neodmereno.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
angie  22:18 26.05.2008
Preporuka: 2

Re: What's the point?

".Generalizovati jednu naciju koja je u toleranciji i humanosti bar jedno 50 godina ispred nas, kao naciju koja je specificno sklona ovakvim grozotama je krajnje neodmereno.


al pazi mi- koji smo sada glasali za radikale, a od sps-a zavisi- sa sve onim istim facama i nasledjem iz bliske tragichne proshlosti.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  22:31 26.05.2008