Igrajmo se, ljudi!

Milan M. Ćirković RSS / 13.06.2008. u 02:03

U ovo doba raznih lista, uglavnom jako depresivnih, od poslaničkih do crnih, evo nečega znatno veselijeg u pauzi između dva "ozbiljnija" (a navodnici nisu tu sasvim slučajno!) teksta - obećao sam prilično davno nekim cyber-prijateljima da ću nabrojati omiljene računarske igrice, pa evo da ispunim i to obećanje, a pošto sam duboko ubeđen da se radi o novom i često itekako vrednom umetničkom žanru. Dakle, 10 ličnih favorita sledi, uz kratke i vrlo subjektivne primedbe, a neka ovo bude i poziv svim komentatorima da daju svoje omiljene naslove. Koliko je moguće, trudiću se da izbegnem spoiler-e. Pošto su igrice često predmet žestokih strasti braće gejmera, unapred napominjem da je ovo sasvim lični izbor i svako obrazloženje valja shvatiti kao sasvim subjektivno. Neki odlični naslovi su ispali jednostavno zato što bez obzira na to što sam ih igrao jako mnogo, ipak ne poseduju onu vrstu izuzetne individualnosti i kreativne snage po kojoj ih smesta prepoznajem ili se prisećam trenutaka provedenih uz njih (to se odnosi, npr. na većinu kvalitetnih klasičnih strategija, tipa Master of Orion, Age of the Empires, Galactic Civs i sl.). Nagrada žirija van konkurencije: sa stanovišta društveno-političkog života u Srbiji ipak su nenadmašni Wolfenstein i Return to Castle Wolfenstein iz vrlo prostog razloga - u tim igrama se sa članovima (nacional)socijalističke partije, te njihovim vučjacima, mutantima i robotima, pregovara na adekvatan način.

Idemo, naravno, od kraja liste.

 

10. Ultima Underworld I-II - Ovoga se čak i stariji gameri verovatno ne sećaju, na žalost, pošto se radilo o prvim (ili u najmanju ruku skupa sa Doom 1, Wolfenstein-om i prvim System Shock-om) igricama koje su ostavljale utisak realističnog 3-dimenzionalnog kretanja kroz prostor. A kakav je to samo bio prostor! Tamo negde davnih 1993-94, u doba hiperinflacije i opšte depresije, ja završavao fakultet i lutao kroz lavirint svetova (poetski podnaslov UW2), tek se pojavili prvi monitori u boji, cga, vga... Posle kad sam otišao na postdiplomske, prokrijumčario sam ovu igricu kao piratski softver na... osam ili devet disketa! Origin i njegov Looking Glass Studio već odavno ne postoje, ali njihovo delo će živeti kroz mnoge igrice, a UW se ističu po sjajnoj atmosferi, veoma kvalitetnom role-playing-u, nelinearnosti (posebno UW2), prvim kredibilnim NPC-ovima, prilično teškim zagonetkama koje treba rešiti, itd. isl. Ovome treba dodati i pionirski doprinos u smislu definisanja stvari koje će se kasnije uzimati zdravo-za-gotovo, poput oblačenja "manekena" kao dela inventara ili izbora lica. Mada je grafička rezolucija bila nužno ograničena i danas izgleda naivno, privlačnost atmosfere, priče i boja više je od antikvarnog zanimanja.

Da je Piter Brojgel Stariji bio dizajner kompjuterskih igara, Ultima Underworld bi predstavljala sjajan diptih u njegovom opusu.

 

9. Realms of the Haunting - možda jedini istinski "autsajder" na listi, pošto za ovu igru i mnogi strastveni gejmeri ne znaju, a šteta je, pošto je u pitanju sjajna horor-akciona avantura (objavljena 1997), odlična i na momente istinski zastrašujuća atmosfera i veoma teške, na momente preteške zagonetke. Povest Adama Rendala, koji u potrazi za oslobađanjem zarobljene duše svog oca, ekscentričnog kornvolskog sveštenika, obilazi tajanstvenu kuću pored crkve, odvodi ga doista daleko - ispostavlja se da je kuća znatno veća nego što bi se spolja moglo naslutiti. U duhu prave viktorijanske avanture, iz kuće (van koje na početku besni jedna od realističnijih oluja) se otvaraju skriveni putevi u nekoliko paralelnih dimenzija, zaplet polako postaje standardna epska borba protiv iskonskog zla, filmovane scene se sjajno uklapaju u radnju, a standardne reference žanra - vitezovi Templari, tumačenja Jovanovog
egipatski artefakti u Kornvolu?
egipatski artefakti u Kornvolu?
otkrovenja, staroegipatski artefakti, lavkraftovski mitos - se koriste umereno. Čak dvadeset poglavlja čine avanturu doista epskom po dimenzijama (originalno je bila pakovana na čitava 4 CD-ROM-a, što je valjda rekord za igrice iz 90-tih i pre pojave DVD-a). Neproverena glasina kaže da je ovo bila prva igra u kojoj bi, kada se približite ogledalu (a ogledala, kao što možete da zamislite, igraju veliku ulogu u ovoj vrsti horora), videli adekvatno odraz svog lica. Velika šteta što je zbog antičkih grafičkih protokola, ovo ostvarenje praktično neigrivo na savremenim mašinama.

Da je Edgar Alan Po bio dizajner kompjuterskih igara, u ponekoj noći u Čarlstonu, možda pod uticajem raznih hemija, stvorio bi Realms of the Haunting.

 

 

arhitektura, oružarstvo...
arhitektura, oružarstvo...

8. Elder Scrolls IV: Oblivion - Sa monumentalnim RPG-ovima kompanije Bethesda teško je imati bilo šta drugo osim ljubav-mržnja odnosa. Dok sam prvi Elder Scrolls (Arenu), upoznao preko drage prijateljice Nataše (pozdravljam je ovom prilikom!) i veoma mi se dopao - za ono vreme bio je zaista napredan i imao je ponešto od lepote gorepomenutih Ultima Underworld igara - dotle sam Elder Scrolls 2: Daggerfall istinski mrzeo, ne samo zbog bezbrojnih bug-ova, već prevashodno zbog potpuno neinventivne, repetitivne i dosadne rutine sa kojom se morao igrati. Sindrom marksijanskog gesla da "kvantitet prelazi u kvalitet" je i inače kod Bethesdinih dizajnera česta pojava, ali repetitivni lavirinti ove igre su nadmašili i najluđe ideološke snove, pošto se nakon izvesnog vremena mogu prolaziti potpuno naslepo, sa sve identičnim lokacijama neprijatelja i monstruma. Elder Scrolls 3: Morrowind (2002) je bio veliko poboljšanje u odnosu na svog prethodnika, mada je i on zadržao megalomanske pretenzije, koje su bile pojačane time što se gotovo svaki karakter kretao preko overland mape neizrecivo i izluđujuće sporo - a kad bi potrčao onda bi se, naravno, vrlo brzo zamorio i ne bi ništa mogao da radi dok se ne odmori (realistično, mada krajnje neumesno i frustrirajuće u kontekstu realnog igranja). Sa svojim odličnim ekspanzijama, Morrowind je ipak bio veliki korak napred u svetu kompjuterskih RPG-ova, mada je meni lično smetala činjenica da se pojavio u približno isto vreme kao i Wizardry 8 (vidi dole), objektivno bolja igra koju je zahvaljujući Bethesdinom agresivnom marketingu bacio u senku. 2005. godine Bethesda se vratila na scenu sa dugo pripremanim Elder Scrolls 4: Oblivion koji je pre svega drugog umetničko delo. Naprosto, ništa lepše od raskošnih šuma, livada i reka, pa čak i pećina i srušenih tvrđava na koje se nailazi u Sirodilu, centralnoj provinciji tamrijelskog Carstva nije viđeno do sada u svetu računarskih igara. Igra koja vas tera da zastanete, zaboravite sve zadatke, misije, pa i samo spasavanje sveta od demonskih sila - i mirišete virtualno poljsko cvece! Da ne govorim o sjajnim i veoma individualnim portretima hiljada građana ovog ekstremno detaljno simuliranog sveta. (A o ovome sa sve skupa sjajnom grafikom više na sajtu jedne moje cenjene koleginice, baš ovde!)

Da je Jan Vermer bio dizajner kompjuterskih igara, ne bi se postideo Obliviona.

 

mocni Protosi su stigli...
mocni Protosi su stigli...

7. Starcraft - legenda među real-time strategijama, prva igra u kojoj jedinice rivalskih frakcija nisu tek našminkane i preobučene kopije jedne drugih. Siege tenkovi koje stavite na liticu i makar da ste u drugoj sobi, njihovo karakteristično gruvanje označiće da je zergovska horda blizu... Jedna od retkih igara gde multiplayer doista donosi bitan novi kvalitet u odnosu na single player igranje. Skoro sve o Starcraft-u je dobro poznato: tri vrste, Terani (budući ljudi), Zergovi (bljoćkavi zglavkari ili nešto njima najsličnije), Protosi (klasični tehnološki napredni, ali malobrojni i skupi vanzemaljci), beskrajno mnoštvo različitih mapa i scenarija, sa doduše pomalo repetitivnim podlogama, ali je fanovska mašta u izmišljanju novih i originalnih bojnih polja sve to nadoknađivala. I, naravno, sjajni battle.net, prvi masovni centar gejmerskog okupljanja u virtuelnoj realnosti. Jesam li pomenuo tenkove u siege modu? (Nakon mnogo godina priprema, ovih nam meseci/godina stiže i Starcraft 2 - juuuuuuupiiiiiiiii!)

Da je Rihard Vagner bio dizajner kompjuterskih igara, svoju epsku univerzalnost bi najdirektnije iskazao kroz Starcraft.

 

 

6. Wizardry VIII - Proizvod još jedne nestale, a sjajne kompanije, američkog SirTech-a (napravio i takve rane klasike kao što su bili Jagged Alliance i Realms of Arkania; kanadski deo firme radi i dalje), poslednja epizoda legendarne serije Wizardry mi se čini najinteligentnije koncipiranim kompjuterskim RPG-om ikada. Sloboda pravljenja i evolucije karaktera (igrač kontroliše 6 karaktera, a može unajmiti još dva tokom same igre) ovde je dovedena do vrhunca: mnogo rasa, mnogo profesija, mnogo veština, mnogo predmeta koji se mogu naći, pa i napraviti, mnogo parametara koji se mogu kombinovati na najrazličitije načine.
Originalna priča sa mnoštvom manjih i većih zadataka i zagonetki u velikom svetu planete Dominus. Zanimljiva i za ovaj žanr krajnje nestandardna priča, koja meša standardne fantasy elemente sa SF-om, pa i detektivskim žanrom. Odigrao sam je tri puta od početka do kraja, a započinjao... pretpostavljam da tridesetak puta nije preterivanje.

Da je Bakminster Fuler bio dizajner kompjuterskih igara, ne bi mu bio potrebna bolja ilustracija sinergetike od Wizardry-ija.

 

 

5. Deus Ex (I) - ponajviše uznemiravajući naslov na listi, Deus Ex je igrica začudo nedovoljno poznata u Srbiji, a predstavlja pravi rudnik teorija
svaka slučajnost je slična
svaka slučajnost je slična
zavere svih vrsta. Dakle, sve je tu: od crnih helikoptera (kojima se baš vi vozite!), iluminata, templara, oblasti-51, pariskih katakombi, MJ-12, hakerskih sekti, oružja za masovno uništenje, opasnosti od biotehnologije, veštačka inteligencija, Ren-le-Šato, itd. isl. Vaš lik (pucačina u prvom licu, ali sa likom koji se poboljšava, uči i evoluira) počinje kao pripadnik elitne antiterorističke jedinice UN mutne prošlosti, ali postepeno otkriva čitav niz uznemirujućih istina koje ga navode da u jednom trenutku "promeni stranu". Ovo otvara put dramatičnim dešavanjima ove istinski globalne igre (Njujork, Hong Kong, Pariz, Kalifornija, samo su neke od lokacija, prilično detaljno prikazanih). Pored sjajne zabave, Deus Ex je takođe i jedna od politički i društveno najangažovanijih igrica, koja se može igrati i kao svojevrsna distopijska parabola o iskušenjima i korupciji vlasti. Ljudi koji je danas igraju
čudne ambicije pojedinaca...
čudne ambicije pojedinaca...
verovatno ne shvataju da se igra pojavila pre 11. septembra 2001, tako da je čitava priča o međunarodnoj borbi protiv terorizma (koja je dominantan motiv barem prve trećine zapleta) i njenom naličju zastrašujuće proročka. (Konačno, šta reći o igrici unutar koje možete čitati knjige autora poput Čestertona, Genona ili Jana Fleminga?) Eh, da: sjajna muzička tema koja se pojavljuje već na samom početnom ekranu.

Da je Franc Kafka bio dizajner kompjuterskih igara, Maks Brod bi posthumno sačuvao i objavio Deus Ex, koji bi postao predmet čuđenja i izučavanja potonjih generacija.

 

 

 

 

4. Heroes of Might & Magic I-V - ako je nešto zarazno, onda je to dugoživući serijal fantasy-orijentisanih poteznih strategija ukratko poznatih kao Heroji. Ko voli crtane filmove, teško će odoleti vizuelnom šarmu Heroja, potezne strategije sa klasičnim fantasy motivima (elfovi, patuljci, vitezovi, vatrene lopte, čarobne fontane, itd. isl.) koja je doživela čak pet re-izdanja, a ukupan broj expansion pack-ova do danas je dvocifren. Najnoviji, Heroji V (2006) su proizvod dinamičnog ruskog programerskog studija Nival. Mada je svaki nastavak imao kampanju, tj. seriju tematski povezanih scenarija, ipak je
daleko najbitnija vrlina ovog serijala map editor, koji je omogućio fanovskoj bazi da kreira svoje mape sa najrazličitijim motivima. Čak i pre pojave on-line multiplayer-a, brojne sate sam proveo sa drugarima igrajući Heroje u tzv. hot-seat modu, tj. igrajući neku mapu i međusobno i protiv računarskih AI igrača. Svakako najdruštvenija od igrica na ovom spisku, a i politički korektna u drugim smislovima, s obzirom da je prema mom ličnom iskustvu popularnija među ženskim svetom (a voleo bih da čujem i vaše utiske)!

Da je Džon R. R. Tolkin bio dizajner kompjuterskih igara, opušteno pijuckajući u oksfordskom pabu Eagle and Child smislio bi - Heroje.

 

 

3. Planescape: Torment - bez konkurencije psihološki i literarno najsuptilnija igra na koju sam naišao, verovatno jedina koja dovodi do prave aristotelovske katarze. Mnoge scene ove igre su naprosto vrhunac dramatike - moram da priznam da su mi na momente suze išle na oči u trenucima kada se razotkriva sva dubina i tragika prethodnog života karaktera koji vodite; poneki od delova vas jednostavno ne mogu ostaviti ravnodušnim, a mogu vas, kao i svaka istinski velika umetnost, navesti na preispitivanje sopstvenih potraga za "izgubljenim vremenom". Mehanički građena na bazi nešto slobodnije interpretiranog i idiosinkratski primenjenog 2nd Edition D&D sistema (poznatog i kao AD&D; idiosinkrazija se ogleda, recimo, u tome što u celom multiverzumu nailazite na samo dva mača, od kojih samo jedan - u zavisnosti od postupaka vašeg lika - možete i koristiti, a oklopa, recimo, nema uopšte!), ova igra nije tehnički, vizuelno ili zvučno naročito spektakularna. Ono što joj, međutim, obezbeđuje ovako visoko mesto jeste lirska priča, te živopisna i morbidna (ali bez preterivanja) atmosfera, protkana na momente prilično crnim humorom, ali i najboljim ikad renderingom pravih filozofskih sistema u kontekstu računarske igre. Količina izvrsno napisanog književnog teksta (često u slengu koji zahteva ozbiljniji napor za razumevanje nijansi značenja) u samoj igri je gotovo zastrašujuća, u pitanju je pravi hipertekstualni roman, a broj suptilnih nijansi i varijanti odigravanja istih dešavanja nadmašuje uobičajenu ponovnu-igrivost. Npr. brojne situacije i zadaci se mogu rešiti i „miroljubivim" metodama, tj. bez oružja, ukoliko odaberete prave dijaloške opcije i ukoliko su mudrost i harizma vašeg lika dovoljno razvijene; alternativni ishodi su tako dobro razvijeni da se čak i neke od boss­ fights mogu potpuno
opcije, opcije...
opcije, opcije...
zaobići, opet ne bez promene komplikovanih uzroka i posledica. Pored enigmatičnog, na momente i zastrašujućeg, glavnog lika koji vodite - a motiv amnezije razvijen ovde do neslućenih dimenzija i psiholoških nijansi - poznatog kao Bezimeni (The Nameless One), karakteri koje možete regrutovati su verovatno najbizarnija ekipa u istoriji ove vrste igara: lebdeća lobanja Morte, poznata širom multiverzuma po vulgarnom jeziku; odbegli automat iz carstva večnog reda u kome je nešto „kvrcnulo"; sveštenica zakleta na život vrline koja je pri tom slučajno...sukubus, i još šačica sličnih likova koji međusobno interaguju, svađaju se, sarađuju, ljubomorni su zbog pažnje koju im (ne) poklanjate - a svi imaju duboku ulogu u drami koja se odvija. A ta drama, što je ključna vrlina Planescape-a ne bavi se nikakvim spasavanjem sveta, univerzuma i svega ostalog, već je u pitanju potpuno lična drama protagoniste. I to, gle čuda, čini ovaj naslov toliko ubedljivim.

Da je Johan Sebastijan Bah bio dizajner kompjuterskih igara, sors Planescape-abi, nadam se, bio ponovo otkriven u nekoj mesari i zasluženo zadivio svet.

 

 

2. System Shock II - Ovo je temeljna cyberpunk horor igra i još jedna 1st person pucačina, ali na SF pozadini i sa (donekle ograničenim) razvojem karaktera kao u klasičnom role playing-u. Maestralan zvuk (svojevremeno dobila nagradu za najbolje zvučne efekte u istoriji komp. igara), zastrašujuća i često klaustrofobična atmosfera „nasukanog" - ukletog? - svemirskog
pojedinci deluju providno?
pojedinci deluju providno?
broda ispunjenog leševima i još mnogo gorim stvarima, mnoštvo nelinearnih problema i zagonetki, duboki osećaj usamljenosti koji ova igra neodoljivo stvara, osećaj sićušnosti svega ljudskog, čak i tehnološki najsavršenijeg, pred paskalovskim „ćutanjem beskonačnih prostora". I, naravno, ovome treba dodati apsolutno najnenadmašnijeg Neprijatelja u istoriji gaming-a, "bad girl" sa moćnom frizurom i još moćnijom inteligencijom, mada se tokom većeg dela radnje ne manifestuje kao takva. Moto Starcraft-a „Your only allies are enemies" je ovde još primenljiviji. Ne igrati noću ili u zamračenim prostorijama!

Da je Maks Ernst bio dizajner kompjuterskih igara, stvorio bi igru koja se ni po čemu ne bi razlikovala od System Shock-a, osim po možda par tačaka neodredive boje.

 

 

i konačno, naravno, -

 

 

 

1. Civilization (I-IV) - ali ovde se ništa ne može ukratko objasniti. O Civilizaciji - ceo budući tekst.

 

Da je Gospod Bog dizajner kompjuterskih igara, stvorio bi, naravno, Civilizaciju.

 

 

 

 

 

 

Atačmenti



Komentari (122)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 14:48 14.06.2008

Re: Heroiji

Dexter
Kad sam zadnji put pogledao PLAYED time
bilo je 129 days, 7 hours, 33 minutes....


129 dana, pa to je godinu dana igre po 8 sati dnevno!!!!

Ma covek je velikan, isao sam u skolu sa njim, nema kod njega labavo ;o)
dragan7557 dragan7557 15:00 14.06.2008

Re: Heroiji

Zatim prvi dungen-i za 5 ili 10 ljudi, i posle 3 meseca igranja prvi raid u Molten Core (40 ljudi mlati jedno cudoviste) i tu sam nacisto odlepio. Svaki petak vece mi je bio reservisan za raidovanje. Zena se grdno pokajala sto mi je to ikada donela. I dan danas skoro svaki dan odem on line cisto da vidim sta ima. Kad sam zadnji put pogledao PLAYED time bilo je 129 days, 7 hours, 33 minutes....

Čoveče, žestoko svaka čast kada je na redu Total recolllllllll, on Tera Incognita. Dođi na u posetu, il' se javi preko SETI ja.
Dexter
Kad sam zadnji put pogledao PLAYED time
bilo je 129 days, 7 hours, 33 minutes....


129 dana, pa to je godinu dana igre po 8 sati dnevno!!!!

Jel' sad jasnije o čemu pišem?
U međuvremenu bilo je i nekol'ko ratova, zemljotrese nismo brojali i crklo je nekoliko stotina miliona ljudi polovina leda na Arktiku i Antartiku se otopila nekoliko miliona kvadratnih kilometara Amazone je postalo pašnjak za Hamburger govedurine, Tajfune ne brojimo, pustinje su se proširile nekoliko miliona kvadratnih kilometara a našu hranu tankujemo u SUV ove etc,etc,etc................
Svakih dvadeset minuta nestaje po jedna životinjska sorta itd.
dragan7557
14 jun 2008[b][/b]
IvanDzo IvanDzo 10:22 15.06.2008

Re: Heroiji

Hvala na toploj dobrodoslici.

Obavezno se javi kad budes u ovim krajevima da odemo na neko pivo!!
IvanDzo IvanDzo 10:33 15.06.2008

Re: Heroiji

Dexter
Kad sam zadnji put pogledao PLAYED timebilo je 129 days, 7 hours, 33 minutes.... 129 dana, pa to je godinu dana igre po 8 sati dnevno!!!!


Imas pravo to je puno vremena.
Ali TV ne gledam, pa uvece provedem 2-3 sata uz komp.

Sad pravim pauzu jer cekamo prinovu u kuci, ali se vec radujem nastavku: WOW Wrath of the Lich King.
Rekli su da ce na jesen da stigne:)
Artur Dent Artur Dent 09:15 16.06.2008

Re: Heroiji

IvanDzo
Naime za vreme bombardovanja smo se skupljali kod naseg druga Dzonija u firmi njegovog oca i igrali Heroje na umrezenim racunarima.

Pozdrav Dzo, igralo se svasta tu u Durmitorskoj, pref, poker, vist, Axis & Allies boardgame, a na kompjuterima jos i Football Manager i Panzer General. A te 1999. je u modi bio i Jagged Alliance 2, u igri rusis zlu diktatroku Deidrannu koja je pljunuta Mira Markovic (samo bez cveta u kosi, igre ipak dizajniraju ljudi koji imaju ukusa), koju rusis u stvarnosti. :)
Artur Dent Artur Dent 09:05 17.06.2008

Re: Heroiji

dragan7557

Čoveče, žestoko svaka čast kada je na redu Total recolllllllll, on Tera Incognita. Dođi na u posetu, il' se javi preko SETI ja.

Jel' sad jasnije o čemu pišem?U međuvremenu bilo je i nekol'ko ratova, zemljotrese nismo brojali i crklo je nekoliko stotina miliona ljudi polovina leda na Arktiku i Antartiku se otopila nekoliko miliona kvadratnih kilometara Amazone je postalo pašnjak za Hamburger govedurine, Tajfune ne brojimo, pustinje su se proširile nekoliko miliona kvadratnih kilometara a našu hranu tankujemo u SUV ove etc,etc,etc................Svakih dvadeset minuta nestaje po jedna životinjska sorta itd.dragan755714 jun 2008[b][/b]


Covek bi pomislio da je osoba koja ovako propoveda svojim neposrednim zalaganjem sprecila makar jedan zemljotres i od topljenja spasla makar tri glecera na Grenlandu. I sacuvala od nestanka najmanje pet vrsta.
Milos M Milos M 18:12 13.06.2008

Nema bolje od Civilization

igrao sam sva cetiri dela! svaki je bio revolucija u odnosu na prethodni! od kada je izasla cetvorka ne igram nista drugo! kada je malo izgustiram ne igram jedno mesec, dva pa opet! bas sam jutros do 4 ostao! gore od droge! mislim da jeizasla petica ali za playstation! jedva cekam za pc!! LONG LIVE SID MEIER !!!!!
vladimir petrovic vladimir petrovic 07:47 14.06.2008

Games - Budget Disasters

Video Games Home
Big Budget Disasters
Jun 12, 2008

Waterworld. Hudson Hawk. Showgirls. The movie world is replete with examples of projects that swallowed up vast amounts of cash only to sink beneath the waves, vanish into Bruce Willis' past, or disappear into our darkest nightmares. So too is the world of videogames, and although there's no game failure that can quite match the sheer scale of the movie world's excesses, there's still no shortage of games so unsuccessful that they brought down companies, destroyed careers, and shattered dreams. Here are seven of our favorites.


--------------------------------------------------------------------------------

Sims Online

VIEW GAME PAGE

Estimated budget: $25m

Although megapublisher Electronic Arts usually has a knack for delivering sales smashes, every time it's dipped its toe into the waters of massively multiplayer games since Ultima Online it's ended up badly burned. Its last effort, an online version of The Sims, should have been a smash hit, but, well, let's just say it underperformed a tad. Turns out the best way to make history's most successful videogame franchise into a massively multiplayer game is not in fact to remove most of the features players enjoy and then heap on a monthly fee. The Sims Online underperformed from day one, and although EA re-invented the game as "EA-Land" in February, it's currently marking time until the Grim Reaper comes to turn off the servers on August 1.


--------------------------------------------------------------------------------

Daikatana

VIEW GAME PAGE

Estimated budget: Unknown. Epic.

Once upon a time, John Romero could do no wrong. Flushed with his success at Id Software, where he was instrumental in designing classics like Doom and Quake, he left to form his own studio, Ion Storm, and develop a new first-person shooter. What followed was an intricate and marvelous tale of pride, massive dot-com spending excess, colossal hype, atrociously bad ads, and, once the game was finally released, terrible reviews. Romero's studio collapsed soon after, and with it went most of Romero's once-proud reputation. He reportedly claimed Daikatana actually sold enough copies to recoup its vast costs, but regardless of whether that's true it'll always be remembered as the game that brought down Ion Storm.


--------------------------------------------------------------------------------

The Last Express

VIEW IGN GAME PAGE

Estimated budget: $6m

Some games flop because they're over-hyped. Some games flop because they're terrible. Some flop because they just spent too much money. Prince of Persia creator Jordan Mechner's The Last Express made none of these mistakes, instead falling victim to a perfect storm of catastrophes, all beyond its control. It's still remembered as one of the finest adventure games ever made, but it was released in 1997, right as the gaming public was losing interest in the genre in favor of those new-fangled 3D shooters. The publisher's marketing department up and quit, leaving it with no ads, and a subsequent buyout meant the game vanished from stores soon after its release. Unsurprisingly, it sank without trace - but fortunately, courtesy of GameTap, it's now being distributed again. If you don't play any other games on this list - and, frankly, we wouldn't blame you if you didn't - play this one.


--------------------------------------------------------------------------------

Ultima 9

VIEW ULTIMA X GAME PAGE

Estimated budget: Unknown. Nine-year development cycles are not cheap.

Is there any PC role-playing game series that's as well-loved as the Ultima games? Created by the eccentric designer Richard "Lord British" Garriott, they dominated the genre for a full fifteen years, and remain close to the heart of many RPG aficionados. Garriott's good fortune came to a grinding halt with the 1999 release of Ultima IX: it was nine years in the making, required numerous redesigns and rewrites, and when it finally hit the streets it was a buggy, inconsistent mess with sky-high hardware requirements that excluded many fans. As if that wasn't bad enough, the coming of 3D action-adventures caused the designers to ditch the series' traditional deep, party-based combat and replace it with a system that owed more to Tomb Raider than Dungeons & Dragons. Assorted patches improved the game somewhat, but it wasn't enough to redeem it, and among many Ultima devotees its name is still not spoken. Garriott's latest project, an MMO named Tabula Rasa, is still up and running - but our hunch is that you'll see it appearing in next year's version of this article.

SEE MORE BIG BUDGET DISASTERS >>
Shenmue

VIEW SHENMUE II GAME PAGE

Estimated budget: $70m

Legendary Sega designer Yu Suzuki created classics like OutRun, Space Harrier and Virtua Fighter before turning his attention to the adventure genre in this spectacular epic. For years it stood as the most expensive video game ever made, and it was single-handedly responsible for selling at least seven of Sega's equally ill-fated Dreamcast consoles. Was it any good? Eh, depends on who you ask. Some heralded it as the greatest console RPG ever made. Others just couldn't dig its free-form storytelling and repetitive gameplay. It was originally intended to be a trilogy, but the series looks to have ground to a halt after its second episode. If you've ever wanted to drive a forklift round a Japanese town looking for sailors, give it a go.


--------------------------------------------------------------------------------

The Getaway

VIEW GAME PAGE

Estimated budget: City-sized

Pop quiz: It's 2000, and you want to make a free-roaming driving game. Do you: a) start by hammering together a plot, a quick generic cityscape and a few gangster-type characters, or b) attempt to model 70 square miles of one of the world's busiest and most chaotic cities in exhaustive detail? If you answered mostly As, well done: you have what it takes to be a top games developer. If you answered mostly Bs, well done: you are probably already a top games developer, and you worked on The Getaway. The team trimmed back their ambitions to a "mere" ten square miles of central London, and it eventually saw the light of day in 2002 - a year after Grand Theft Auto 3's release, by which time everything The Getaway did had already been done, and better. Its sequel fared even worse, and a planned PS3 version was canned just days ago.


--------------------------------------------------------------------------------

E.T. the Extra-Terrestrial

VIEW IGN GAME PAGE

Estimated budget: over $50m (inflation-adjusted)

No list of video game flops would be complete without the game that's widely credited with causing the great videogame crash of 1983. Atari paid somewhere around $25 million for the movie license, then had their programmers hammer out a game in a mere five weeks. The video games industry celebrated its release by disappearing into a recession that took years to cure, and Atari was broken up and sold just a year later. E.T. is still remembered as the worst game ever made. Still, if that hasn't put you off (perhaps you are a masochist or otherwise insane) head for the desert and start digging: untold millions of unsold E.T. cartridges were dumped in an Alamogordo, New Mexico landfill where they remain to this day. Best place for 'em.

-------------
Ima i nastavka... ko zeli, na Yahoo!
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 14:56 14.06.2008

Re: Games - Budget Disasters

vladimir petrovic

Estimated budget: Unknown. Epic.

Once upon a time, John Romero could do no wrong.

Eh, za mnoge se to pricalo... Ali ovaj tip je zbilja faustovski lik. Hvala, Vladimire, na ovome!
Dawngreeter Dawngreeter 18:25 14.06.2008

Re: Games - Budget Disasters

Penny Arcade je daleke '98. imao komentar na Romera i Ion Storm - http://www.penny-arcade.com/comic/1998/11/25/john-romero-artiste/

A sledece godine i komentar na Daikatana demo - http://www.penny-arcade.com/comic/1999/3/24/daikatana-is-dumb/
yzma yzma 11:38 14.06.2008

Odlicna lista, svaka cast!

Od prisecanja, samo jednu stvar ste izostavili, avanture.
Lucas arts (Day of tentacle, Sam&max - najbolja avantura ikad :)) i Sierra (police quest, king's quest, Hand of fate...)
I onda Lucas sa the Dig... eh.. good old days, mislio sam prvo da znam koje tacno igre hocu da spomenem, a sad onako naviru iz secanja, Lost in Time, Monkey Island 1&2
Inace, za sve old school gamere:
www.abandonia.com
imate dos emulatore, i tri tovara starih igrica koje su sada abandonware... sve hitic do hitica, za ljubitelje custom automobila, Street rod.. lotus challenge.. ima svastanesto
Preporuka za text u svakom slucaju.
p.s. mali troll niko na blogu ne spominje Marka Knopflera u areni, dal' je moguca da niko nije bio. Koncert je bio odlican inace..
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 14:57 14.06.2008

Re: Odlicna lista, svaka cast!

E, meni je zao sto nisam mogao da odem na koncert, no drago mi je ako je bio dobar. A hvala za link na abandoniu, to je odlican sajt i valja ga koristiti!
vishnja vishnja 12:57 14.06.2008

auuu,

gosn Cirkovicu :)

ovaj post i komentare razumem tek za nijansu slabije nego onaj Vas dijalog sa Zeljkom Buturovic o teleologiji i naturalizmu :)))
u svakom slucaju hvala - razbiste mi predrasudu o igracima komjuterskih igara - aman, ljudi, kad ste stigli da se bavite svim tim raznim stvarima kad ste toliko verzirani u ovome? moram priznati da sam imala slican stav kao dragan7557, ali, evo, vas nekolicina ste zivi dokaz da treba da korigujem svoj pogled na celu pricu.

tako da, eto, hvala jos jednom.
o, sta cu sve jos cuti ovde :))
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 14:54 14.06.2008

Re: auuu,

vishnja
gosn Cirkovicu :)

ovaj post i komentare razumem tek za nijansu slabije nego onaj Vas dijalog sa Zeljkom Buturovic o teleologiji i naturalizmu :)))
u svakom slucaju hvala - razbiste mi predrasudu o igracima komjuterskih
igara - aman, ljudi, kad ste stigli da se bavite svim tim raznim
stvarima kad ste toliko verzirani u ovome? moram priznati da sam imala
slican stav kao dragan7557, ali, evo, vas nekolicina ste zivi dokaz da
treba da korigujem svoj pogled na celu pricu.

tako da, eto, hvala jos jednom.
o, sta cu sve jos cuti ovde :))

E pa draga Visnja (mada sam, u duhu ovih letnjih opustenih meseci, unapred izvinite, cuo i da Vas neki nevaljali blogeri prozivaju i Tresnjom )), uvek mi je veoma drago kad ovde navratite! A eto, covek uvek naidje na nesto novo, kao sto sam onomad citirao Vilera, "Ako niste u danu naisli na nesto cudno, dan vam je propao". A ako je jos to cudno propraceno odustajanjem od predrasuda, onda je to tek dvostruko korisno! A sta cete cuti.... uh, pa tesko je to predvideti, ali obecavam jos iznenadjenja! Jedan od mojih omiljenih vanzemaljaca, Alf sa Melmaka bi rekao "Expect the unexpected!"
dragan7557 dragan7557 15:10 14.06.2008

Re: auuu,

u svakom slucaju hvala - razbiste mi predrasudu o igracima komjuterskih igara - aman, ljudi, kad ste stigli da se bavite svim tim raznim stvarima kad ste toliko verzirani u ovome? moram priznati da sam imala slican stav kao dragan7557,

Niste dobro čitali, ja nemam nikakav stav prema igračima igara oni su van mog interesa (sloboda izbora uključuje i način trošenja vlastitog vremena),
već prema igrama i ne samo kompjuterskim već svim.
dragan7557
14 jun 2008
Черевићан Черевићан 15:02 14.06.2008

тетрис

као и сваки до сада прочитан одВас текст г Ćirković -у и ОВАЈ ми је пружио прилику за едуковање обзиром да у времена она поодавна кад је спектрум харао планетом ја открих . . . . тетриса . . . . и тим нивоом ха,ха, остах информисам до данас што се игрица треперавих тиче.на моју штету и жалост, искрено говорећи.добро, било је ,како су нам деца стасала ,узњих покушаја да се примакнем оној . . .prvoj generaciji računarskih igara koja se sastojala od tekstualnih igara u kojima je igrač kucao komande i tako određivao kuda se želi kretati ( no čisto zarad jezičke pomoći potomstvu) a prisećam se malo kasnije i hibrida između tekstualnih i igara sa statičnom grafikom. upamtih i podatak da je Vodeći žanr između sedamdesetih i osamdesetih godina veka kljoknutog pripadao tekstualnim avanturama . . . .

елем, како за уживање у игрицама мониторским узраст нетреба да је препрека, ко зна , пензос , можда се и усмерим кањима . . . . додуше сам да није те титравостим обзиром да очни вид попушта рапидно.

е сад . . .

Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 04:31 15.06.2008

Re: тетрис

Dobro je ovo prisecanje, u pravu ste, ja se secam svojevremeno kad sam prvi put bio u Petnici (kao predavac), prijatelj mi pokaza sjajnu tekstualnu igricu koju su napravili neku klinci polaznici na tadasnjim 286-icama, jako mnogo desavanja i pitanja, vrlo komplikovano zbivanje, nista nisam uspeo da uradim... ;o))

Inace, naravno, ono sto sam zaboravio da napomenem u samom tekstu, racunar jako dobro sluzi za vezbanje stvari kao sto su sah, bridge, preferans i slicno -- to je nekako van konkurencije, ali je svakako korisno prosirenje repertoara. Da ne govorimo da su sahovski programi danas toliko jaki da ih na visim nivoima ne vredi igrati uopste...

I jos jedna stvar za koju ste mi dali sjajan slagvort: tetris je odigrao ogromnu ulogu u perestrojki i raspadanju totalitarnog sovjetskog sistema. Nedavno je napravljen neki dokumentarac o tome -- jos jedan primer kako igrice itekako imaju i siri znacaj...
Fragoje Fragoje 03:09 26.06.2008

Mortal Kombat?

Nekoliko dana ne proveravah Vas blog, te sa zakasnjenjem uzivah u tekstu! Neko pomenu Another World, izostade odlicni decji Heart of Darkness, ali gde je bloody MK3?!?!


Gassalasca Gassalasca 16:32 16.07.2008

Opet sam zakasnio. Drat!


Ja moram da se pohvalim da jesma cuo za Realms of the Haunting, ali samo zato sto sam u to vreme opsesivno citao SK i znao napamet layout svakog sveta igara (ah, the vagaries of a misspent youth).
Takodje, zameram odsustvo Fallouta s inace mnogo dobre liste liste. Zapravo, druga polovina se prakticno poklapa s mojom.. samo je kod mene Alpha Centaury bolje od svih Civilizacija.
vladdimir vladdimir 01:23 21.07.2008

Evo i moje liste :)

Tek sada sam u prilici da odgovorim na ovaj odličan blog. I nemoj misliti da sam spor, čovek po smrt da me pošalje. Ne. Igrom slučaja post sam pročitao tek pre dva dana . . . Nekako mi je promakao.

Pre svega jedna tehnička stvar; Video sam da ovde često jedni drugima persirate, ali što se mene tiče na to zaboravite (ne persiram tebi Milane, već se obraćam u množini svima koji očekuju da im persiram :))) ).

Što se tiče tvoje liste, mogu ti reći da se ona u 90 % slučajeva NE poklapa sa mojom listom. Ipak, prema njoj imam respekt sličan onom koji sam kao srednjoškolac gajio prema nekom ko je slušao recimo King Krimson (koji mi lično nisu bili interesantni) dok sam ja u to vreme preferirao isključivo ekipu oko Dejvida Silvijena.

U svakom slučaju, čitajući ovo što si napisao, nisam mogao da odolim a da ne napišem i ja svoju ličnu top listu kompjuterskih igara (i upozoravam te da ne koristiš više termin »igrice« zbog mogućnosti da na sebe navučeš vudu kletvu najvećeg domaćeg autoriteta u ovoj oblasti: gosp. M. Kuzmanovića – Kuzmu).

Medjutim, pre nego što počnem, biću slobodan da napravim dve male digresije. Prva će mi pomoći da dam malo »težine« sopstvenoj listi tako što ću na nju staviti 2 tone tešku predistoriju sopstvenog “kompjuteraškog” bekgraunda. Druga je psihološko-komunikacijska i pojasniće zbog čega nikada ne bih odgovarao ili reagovao na TV emisije tipa: »zavisnost od kompjutera« niti odgovarao pojedinim likovima koji pišu komentare na tvom blogu.

Igre na kompjuteru “pičim” još od Spektruma 48K koga sam dobio, prošvercovanog, 1983. godine. U početku nisam znao ni da uključim mašinu, a onda, malo po malo, počeo sam sam da učitavam prve »igrice« (izvini Kuzmo), sa kasetofona. Ova epidemija je uskoro zahvatila celu školu tako da su svi počeli da se igraju i razmenjuju snimljene kasete. E sad . . . ja imam neku urodjenu manu, neki defekt u vaspitanju, da za svaku stvar koja me zainteresuje patološki želim da "joj zavirim unutra«, »da vidim kako radi«. Tako mi nije puno trebalo da počnem da čeprkam po programskom kodu samih igara. Na spektrumu su tada, uslovno rečeno, praktično postojala samo dva programska jezika: bejzik i »mašinski« jezik, kako su ga zvali (u stvari, radilo o nativnim instrukcijama procesora Zilog Z80). Moje znanje programiranja, gledano iz perspektive vršnjaka, nije imalo nekih očigledno dobrih strana. Mislim, nisi mogao time da šarmiraš devojku ili da budeš glavni u društvu. Jedino što sam nekoliko puta u školskom dvorištu izbegao batinanje od strane starijih mangupa, jer sam im objasnio kako mogu da »ubace besmrtnost« u Manic Minera.

Posle faze igranja “igrica” sam se, kao i svaki prosečan Srbin, bacio na kriminal :) - Počeo sam da »razbijam« zaštite na igricama. Na moju žalost, to sam radio bez ikakve materijalne koristi, iz čiste radoznalosti. Jedan kompjuterski časopis je tada pisao o meni jer sam (valjda) medju prvima »razbio« tada hi-tech zaštitu »Speedlock« koja je bila karakteristična zbog toga što je program učitavala preko "same sebe" na taj način menjajući spostveni kod. Ovo moje hakerisanje se pročulo, naravno, pa mi je jedan od najvećih.ako ne i najveći »pirat« (tako su u duhu tog vremena zvali osobe koje prodaju ilegalne kopije) slao originalne kopije programa da ih »razbijam«, skidam zaštitu i na glavnoj slici (koja se pojavljivala prilikom učitavanja) stavim ime i telefon njegove »firme«. U to vreme ja sam bio oduševljen što sam mogao ovo da radim jer sam dobijao besplatno najnovije igre dok je moj patron verovatno trljao ruke čudeći se mojoj naivnosti.

Šta neumitno sledi posle faze »razbijanja zaštite« ? To je, naravno, pisanje sopstvene kompjuterske igre – kada te konačno mač, kojim si tako zadovoljno do samo pre par dana nehajno vitlao kud si stig’o, lupi po okoštaloj tintari. Igru je trebao da otkupi engleski Codemasters, ali je odustao zbog toga što je ista već piratovana i »bačena« u promet ispod tezgi. Jedna igra mi je ipak otišla u »mejdžor« distribuciju i o njoj su u ono vreme pisali svi (da - sva tri :) ) kompjuterski časopisi velike Juge.

Onda sam otišao u vojsku. Kada sam se vratio upisao sam kliničku psihologiju i nikad više u životu nisam napisao ni jedan profesionalni program.

Ali nastavio sam da se igram. :) Doduše - od tada na Pi-Siju, a imao sam ih sve. Kaži koji je postojao – imao sam ga. PC XT, 286, 386, 486, Pentium – imao sam. Naravno pošto nisam normalan čovek – svaki do jednog – sam lično sklopio iz delova, ali to je već druga priča.

Druga stvar na koju sam hteo da se osvrnem, pre nego što konačno objavim svoju top listu, je tvoja polemika, Milane, sa userom pod korisničkim imenom Dragan7557. Možda iz svega ovoga što sam do sada napisao nećeš to očekivati, ali ja sa njime moram da se složim. Slažem se sa njime baš kao što se slažem sa mojim ocem koji kaže da je »motor najlakši način da izgubiš glavu na ulici«. Ja mislim nešto još gore – da je vožnja motora bukvalno »legalizovano samoubistvo«. Ipak, pored svega, ja se ne skidam sa motora, iako sam padao i (igrom srećnih okolnosti ipak) ostao živ. I naravno – ne nameravam da prestanem da ga vozim. Draganova »potpuna averzija prema beskorisnom i besciljnom traćenju najdragocenijeg što čovek ima a to je vreme« je sa matematičko-robotskog stanovišta potpuno tačna. Ko može to da mu ospori ? Kada bih sračunao sumu ukupnog vremena koje sam potrošio igrajući komp. igre i pretvorio je u neki koristan rad – do sada bih verovatno bio milioner, i umesto da ti kuckam ovo, igrao se žmurke sa tri plavuše u nekom jakuzziju na Karibima. A ti Milane ? Isto se može reći i za tebe. Verovatno bi sada tvoj fan, Stiven Hoking, tražio da mu se potpišeš na personalizovani primerak tvoje nove knjige. Medjutim, pošto nismo roboti, suština naših (inače besmislenih) života je upravo u tim trenucima "beskorisnog i besciljnog traćenja" vremena. U kojima naravno uživamo :)

Ja inače, u najvećem broju slučajeva, nemam naviku da polemišem sa neistomišljenicima, ukoliko to neko nije inicirao većom svotom "zelenih novčanica" (kako je to govorila Vaša Visost). Ako imaš živaca objasniću ti i zbog čega. Prekretnica u mojim komunikaciono-društvenim navikama desila se na odeljenju za psihoze jedne psihijatrijske bolnice. Priznaj da si u ovom trenutku posmislio da su me tamo vezanog doveli posle 18 uzastopnih sati igranja Doom-a . . . . ali ne. Tamo sam bio "službeno" kao student na vežbama iz psihijatrije. I tako, jednog dana, pored ostalih pacijenata zapadne mi izvesni Vlada P. sa dijagnozom paranoje ili paranoidne šizofrenije, ne mogu sada tačno da se setim, ima tome više od petnaest godina. Pričao mi je kako ga kada god izadje proganjaju i prate neki crna kola a svaki put kada sedne da gleda televiziju, na svakom programu mu spikeri, glumci, muzicari - šalju poruke. Vlada se još šokirao da to meni nije delovalo očigledno i čudio se kako i ja to nisam primetio. E sad ja, majmun, potpuno neuk, došao tek do druge godine i prirodno naivan (u to vreme) pokušam da njega "izbacim iz koloseka". Da mu u njegov paranoidni sistem ubacim "logičku bombu" kako bi makar malo u njegovoj svesti uspeo da poljuljam ovaj sistem sumanutih ideja. I tako - sat vremena sam proveo pokušavajući da ga na najraznovrsnije načine konfrontiram sa realnošću i činjenicama koje očigledno i nedvosmisleno pokazuju da nije u pravu. Ali ni makac. Na svaki moj argument - on je imao protivargument (nekad manje, nekad više bizaran) koji je uvek više-manje sledio neku “zdravorazumsku” logiku.

I u tom trenutku mi sine.

Njegov sistem nema za cilj, kao kod "normalnih" ljudi testiranje realnosti. Njegov sistem ima za cilj isključivo odbranu ličnosti. Reč je o kognitivnom sistemu naravno. U tom slučaju nikakvim argumentima na njegov sistem ne možete uticati, jer se on na činjenice ne prilagodjava, on se od njih brani. U tom slučaju, svaka priča predstvlja gubljenje vremena. E sad, ja sam naveo primer psihijatrijskog bolesnika, medjutim ova pojava je univerzalna i nalazi se obilato i u van-psihijatrijskoj populaciji. Pokušaj da objasniš nekom zatucanom srpskom nacionalisti kako smo mi narod kao i svaki drugi, ni gori ni bolji (dobro, možda smo ipak malo gori :) ) pa ćeš shvatiti o čemu pričam. Ono što sam hteo da kažem svim ovim pisanijem je da mi ne pada na pamet da polemišem u slučajevima kada primetim da se sagovornik u razgovoru rukovodi odbranom ličnosti umesto testiranja realnosti. Čini mi se da si ti u okviru ovog posta ulazio u ovakve polemike, ali ok.

I eto . . . konačno da se dohvatimo kompjuterskih igara.

Pre svega, da napomenem: ja nikako i nikada igre nisam mogao da igram danju. Isključivo ih igram noću, sa ugašenim svetlima i slušalicama na ušima. Slušalice su neophodne jer eliminišu spoljne uticaje koji ometaju uživljavanje u igru.

Dok nisam počeo da živim sam, imao sam vernog pratioca; mog rodjenog brata koji je učesnik mnogih anegdota u zajedničkom putovanju kroz virtuelne svetove. Sećam se recimo, pre od prilike 15 godina, na PC XT-u i zelenom monohromatskom monitoru, instalirali smo Sim City. Čovek je uzeo ceo kompjuter i preneo ga - u krevet. Sve ovo zbog toga što je PC XT bio jako spor, a on je (u igrici naravno) besomučno trosio budžet, pa je morao satima da čeka da mu pristigne novac od poreza gradjana (takodje u igrici). Jednom je čak i zaspao u krevetu dok je Sim City uredno radio i filovao ga kešom od poreza. Mogu da se zakunem da sam ga tom prilikom video da je, onako komiran, zagrlio monitor. . . . Ili kad smo igrali igricu Lost Vikings (logička igra gde tri vikinga imaju različite individualne "moći" čijom uspešnom kombinacijom se prelaze logičke prepreke u nivoima). On je tada radio i budio se rano, a ja sam studirao i spavao od prilike do 12 posle podne. Igramo mi tako Lost Vikings do kasno u noć i već dva sata ne možemo da predjemo jedan nivo. Posle nekog vremena, kaže on: "batali, odoh ja da spavam". Ujutru u zlo doba zvoni telefon i budi me majka, negde oko 9 sati - što je u vreme dok sam studirao bilo dozvoljeno samo u slučaju rata i opšte mobilizacije. Burazer na telefonu, kaže: "budi se čoveče, sanjao sam sinoć rešenje, uključi kompjuter da vidimo da li radi". Obrišem krmelje, uključujem kompjuter nekako, učitam "Vikingse" - i on krene da mi preko slušalice bifla rešenje: "Idi levo, uzmeš onaj eliksir, skočiš . . . ". Beše čovek u pravu - stvarno ga je odsanjao.

Svoju listu podelio bih na dva (istorijska) dela - jedan spektrumovski (Pre-PC) i jedan PC (post-spektrumovski).

O igrama na spektrumu ovo prilikom ne bih detaljno, možda u nekom sledećem tekstu ukoliko bi reč bio o nostalgiji i o tome kako je sve počelo. Ipak ću nabrojati najlegendarije (trudiću se da od prilike budu po hronološkom redu): Psssst, Jet Pack, Manic Miner, Jet set Willy, Pyjamarama, Everyone`s a Wally, Knight Lore, Hobit.

Što se tiče PC "ere" lista bi izgledala od prilike ovako:

1. Tomb Raider. Znam da će u trenutku dok ovo čitaju igrači koji sebe smatraju za "krem-dela-krem" gejmerskog sveta prekriti rukom oči i napraviti "izgubljeni slučaj" grimasu. Da bih se odbranio posegnuću za analogijom iz moderne popularne muzike. Postoji jedna muzička grupa čije će vas pominjanje, ukoliko se to usudite u društvu osobe rafiniranog muzičkog ukusa, staviti u kategoriju "šabana sa TV Palme". Da su ti momci finiširali svoj muzički angažman posle prvog (eventualno drugog) albuma - danas bi verovatno predstavljali prvi "pik na draftu" svakog avangardno orijentisanog tinejdžera. Medjutim miris novca a pogotovo mora i palmi na Bahamima gde su snimili treći album bio je jači od neopipljivog metafizičkog statusa ovih "kilt heroja" kako su ih u ono vreme zvali. Reč je o grupi Spandau Ballet i njihovom prvom albumu "Journeys to glory" koji, ukoliko je u popularnoj muzici to uopšte moguće, predstavlja ne samo zvučno već i konceptualno remek-delo. Moderna nauka je digla ruke, a beli magovi i astrolozi su ocenili kao nerešivo pitanje: "Kako su genijalci koji su napravili "Journeys" uspeli da naprave takvo djubre kakvo je "Parade" (1985) ili "Heart like a sky" (1989) ???" identična je situacija sa Tomb Raiderom. Revolucionaran i genijalan prvi deo. Genijalan drugi deo. A onda . . . sve crnje od goreg. Iskompromitovali su ime franšize toliko ozbiljno da su i okoreli fanovi počeli da se pitaju: "Čekaj bre (ovo bre su govorili samo fanovi iz Srbije :) ) da li je i prvi deo vredeo nečemu uopšte ??". Ja ću samo, vrlo kratko, prepričati jedan dogadjaj iz vremena kada sam noći provodio trudeći se da dupence Lare Kroft izbegne sve one smrtonosne zamke. MIslim da je bila `96-`97 godina. Vozio sam tada brand-new biciklističkom stazom koju je otvorio novi gradonačelnik Zoki Djindjić. Prolazio sam ispod Kalemegdana tamo gde je sada, mislim, kafić "Bela Vista". Iz te perspektive gledam u Kalemegdanske zidine i odjednom mi se učini da sam skoro negde video nešto slično. Pokušam da se setim o čemu se radi . . . Znam da nisam nigde putovao u skorije vreme. Gde bih mogao da vidim sličan prizor ? Nastavljam da vozim, ali nemam mira dok ne skapiram gde sam to video. I na kraju provalim - pa u Tomb Raideru. Toliko je svet u igri na mene delovao realsitično da sam `ladno pobrkao sa realnim sećanjem.

Posle razočaranja koje je doneo treći Tomb Raider, pa četvrti - ni jedan nastavak više nisam odigrao - mada sam svaki kupio, instalirao i probao . . . I tako sve do skora, do najnovijeg brutalnog i podlog ataka na moje mučeno slobodno vreme - Tomb Raider Annyversary - replika TR keca u hi-tech next-gen game enginu.

2. Doom / Quake / Doom 3 - Ne znam da li znaš, ali u jednom od ranih intervjua Carmack ili Romero (ne mogu tačno da se setim koji od njih dvojice) rekao je da se ono ID iz "ID Software" nikako ne čita "aj-di" već "id" jer se odnosi na jednu od instanci ličnosti u čuvenoj psihoanalitičkoj podeli - Id, Ego, Super-ego. Bilo je FPS igara i pre Wolfenstaina ali je Doom za mene ipak bio prekretnica. Za Quake čak mislim da je bio prva FPS igra na PC-ju u kojoj se prešlo na full 3D svet (osim neba i najudaljenije okoline, koja je i u najsavremenijim igrama danas samo 2D bitmapa). Doom 3 je jedna od retkih igara koju sam u sred igranja zabranio sebi da igram i deinstalirao je, zbog toga što strašne situacije stvara na veštački način. Naime - horor u Doom-u 3 nije izazvan situacijom ili suspensom (kao recimo u Half-Life 2 ili FEAR) već na najseljačkiji mogući način - kada predjete odredjenu zamišljenu nevidljivu liniju obično vam iza ledja, NIOTKUDA, izlazi čudovište, posle čega sledi skakanje sa stolice. Zajebi, neću srce da mi stane - makar ne zbog tako jeftinih fora. Uninstall.

3. Half Life i Half life 2 - Ovde već pričamo o remek delu. U moru FPS bućkuriša, kada žanr več pada u ozbiljnu krizu i svi bivaju ubedjeni da tu ništa više novo ne može da se smisli, dolazi - Half Life. Skriptovani interaktivni "film" koji te u priču uvlači nespremnog da shvatiš šta te je snašlo. Prosto nije bilo bitno što je kraj onako nedorečen i konfuzan - zbog toga što je vožnja bila tako nezaboravna.

A onda se desio "rat endžina". ID Software je spremao novi Doom3 engine, plašeći Valve svojim tech-ingame demoima. Valve je spremao Source engin pokušavajući da odgovori istom merom. I jednima i drugima za završetak bila je potrebno vremena koliko i za pravljenje Keopsove piramide. Obe igre izašle su približno u isto vreme. E sad - nemoj neko da me laže da je Doom 3 bio igra. Doom 3 je isključivo bio technology demo za prodaju njihovog endžina, čije je licenciranje koštalo oko 0.5 mil. zelenih novčanica. A Half Life 2 ? On je predstavljao svojevrstan kuriozitet. Naime, kada jedna igra do te mere postavi standarde, ne samo u žanru, nego u čitavoj industriji - od njenog nasledika uglavnom se očekuje da otalja i na bazi starih poštovalaca ostvari dobru prodaju i to radi svakim sledećim nastavkom dok franšiza dušu ne ispusti. Medjutim Half Life 2 je ostvario neostvarivo. Bio je bolji od prvog dela.

Da budem iskren i pre svega kažem da je priča na kojoj počiva Half Life 2 vešta simbioza nekoliko poznatih knjiga/filmova - pre svega Orvelove "1984" i "Matrixa" braće Vačovski. Medjutim, način na koji u priču bivate uvučeni i okruženje u kojoj se odvija predstavljaju do tada nevidjeni dragulj u sferi kompjuterskog gejminga. Ja sam, recimo, prvi sat igranja proveo samo u proučavanju okoline sabirne stanice Grada 17 - provocirao stražare, jurio se sa njima, ljuljao na ljuljašci, obrtao na točku u dečijem igralištu. . . Prosto sam se divio toj simbiozi veštačke inteligencije, skriptovanih sekvenci i više nego realne fizike. Do savršenstva su dovedeni i NPC likovi - prosto ne znate da li više oduševljava filozofska indoktrinacija Dr. Breena, Barnijeve šale ili "propoved" sveštenika iz Ravenholma. Završetak ? Ništa manje konfuzan i nedorečen od Half Life keca.

4. Syberia. Ponovo ću malo da te sablažnjavam. Pre jedno 4-5 godina sam prolazio kroz fizički i mentalno iscrpljujuć period - u industriji u kojoj sam radio zavladala je kriza, svi smo se čupali kako znamo i umemo da "preživimo". Ja sam i privatno imao mentalnih trzavica jer sam u to vreme kupovao stan. Ako nisi ovako nešto skoro radio - ne mogu da ti dočaram o kakvom je "uživanju" reč. Ako jesi - upoznat si sa svim lepotama poslovanja sa domaćim agencijama za nekretnine. Uglavnom - bio sam u situaciji da dnevno komuniciram sa tridesetak različitih ljudi u jednom furioznom tempu, pa sam uskoro počeo za zaboravljam šta sam, recimo, radio pre dva dana. Na kraju "sezone" to je dovelo do užasnog zamora materijala i sve što sam želeo je da odputujem negde potpuno SAM. Negde 20. septembra, te godine, otputovao sam u praznu Budvu. Poneo sam nešto stvari i jedan laptop sa 20 filmova koje nisam stigao da pogledam i jednom instaliranom igrom - Syberiom. Nikakav "noćni život" me nije interesovao, niti ga je bilo u to doba godine u Budvi. Moj dan je izgledao ovako - budjenje oko 12, onda izlazim klopam, lunjam po plaži koji sam izabrao za taj dan (Lučice, Trsteno, Plavi Horiznoti, Mogren, Sveti Stefan, šarao sam dosta i prelazio priličnu kilometražu). Vraćam se kući oko 20h da večeram, posle čega odem malo do starog grada na neko "pićance" (što bi rekao Šojić :) ) sa društvom koje sam tamo našao. Vraćam se u sobu oko 23h, iznosim laptop na terasu i startujem Syberiu. Ležem oko 4-5 ujutru.

Pod krivičnom, materijalnom i moralnom odgovonošću mogu da tvrdim da ni jedna knjiga ili film nije uspela da me uvuče u lepše osmišljeni fantazijski (a tako realan) svet od onoga koji je stvorila kompjuterska igra - Syberia. Kada bi me neko pitao da mu kratko objasnim šta je to Syberia, morao bih da parafraziram Calvina i Hobsa u situaciji kada Calvin pita: "Šta bi mi uradio kada bih te tresnuo ovim balonom punim vode ?" a Hobs odgovara: "Zamisli najgoru stvar na svetu. E pa nešto sto puta gore do toga". Slično važi i za Syberiju - zamisli najbolju knjigu koju si u životu pročitao - e pa Syberija je sto puta bolja od toga. Ne samo zbog predivne i gotovo nestvarno fantastične grafike koja slikovito dočarava predele u kojima tokom igranja prolaziš. Karakterizacija likova sa kojima stupaš u interakciju je savršena a dijalozi koje sa njima vodiš gotovo literarni. Kraj mi je došao nekako suviše brzo, poželeo sam da sve potraje još koji dan.

5. F.E.A.R. - Pre nego što počnem da pričam o FEAR-u moram da se dotaknem jednog tehničkog pitanja koje do sada nisam pominjao. To je "jačina" konfiguracije na kojoj igra radi. I ranije sam zbog nekih igara činio tu nevidjenu glupost - upgrejdovao mašinu iako je na njoj sve (osim igre :) ) fantastično dobro radilo. Ali što se tiče FEAR-a radilo se o drastičnijem primeru od Doom-a 3 recimo. Mene neki ljudi (medju kojima je moj brat od tetke) ubedjuju da FEAR radi na 512 MB rama, pri čemu JA ZNAM da nema šanse da se igra ukoliko mašina nema makar jedan giga. Naravno, i ja znam da igra može da se startuje sa 512 MB - ali to zaboravi. Magija koju FEAR donosi sa sobom može se osetiti tek sa jakom mašinom, dobrom grafičkom karticom i puno memorije. Na svu sreću, u to vreme sam već zaradjivao toliko da sam bez ikakvih odricanja sebi mogao da priuštim hi-end konfiguraciju, kakvu je posedovalo, recimo, gornjih 5 % populacije (sada recimo imam 22" TFT monitor, AMD X2 4200 AM2 procesor, 2 GB rama, Nvidia 8800 GT 512 Mb, aluminijumsko Cooler Master Centurion kućište i neko zversko napajanje - malo se "puvam" ali mislim da je to 5 % gornjih i sada). Moj, gorepomenuti, burazer koji ima neku "krš" konfiguraciju sa recimo ATI 9500 grafikom poznat je po tome što uzme najnoviju igru i sve grafičke parametre spusti na LOW pa kaže: "E kod mene super radi". Ja mislim, kada bi grafika mogla da se “daungrejduje” na neki žičani model, on bi je tako startovao i pričao kako "igra uveliko igricu i kako super radi i na njegovom kompu".

Kao i Half Life 2 i osnova priče iz igre FEAR "pozajmljena" je iz filma Ring ali, ovoga puta, do te mere da meni prosto nije jasno kako ih ovi nisu tužili. Verovatno je pao neki dogovor "ispod tezge" pre nego što je i počelo da se radi na igri. U svakom slučaju - prvoklasni horor začinjen fenomenalnom grafikom i odlično uradjenim "bullet time" efektom. Ono što najviše fascinira je (za mene) do tada nevidjena veštačka inteligencija (ili što bi ovi "napaljeni" rekli AI :) ). Situacija iz recimo Half-Life 2 : da pobegnete Combine vojnicima u neku zgradu pa ih sačekate iza ulaza i naslažete rafalima jednog po jednog dok bezglavo naleću na metak - u FEAR-u jednostavno ne postoji. Naravno svako ko prvi put igra FEAR i sam će prvom prilikom pokušati da pribegne tom triku. Pošto sam tako pobegao iza vrata, ja sam se gotovo šokirao kada sam video da nikome od Paxton Fettelovih vojnika ne pada na pamet da mi natrči na metak. Stojim tako, čekam i slušam ih šta pričaju. Posle nekog vremena, njihov kapetan naredi nekom od njegovih vojnika da ipak krene kroz vrata i iznenadi me - na šta mu ovaj odgovara: "NO FUCKING WAY !". Šta da kažem osim da 20 sekundi nisam uspeo da zatvorim labrnju od oduševljenja.

6. Pandora`s Box - Jesam igrao ovu igru i završio je do kraja, ali ona za mene imam sasvim drugačiju vrednost i značaj. Naime, ubedjen sam da je ona mom ocu spasila život. On je pre nekih 6-7 godina imao infarkt. Jednostavno je jednog ranog jutra, keva ušla u moju sobu, probudila me i rekla da za 5 minuta dolazi hitna pomoć da vode ćaleta. Kada su ga vratili išao je posle na milion nekih ispitivanja, nosio je holter i sve živo, ali mu se ta aritmija nije povlačila. Vukao je tako aritmiju nekoliko meseci, lekari više nisu znali kako da mu pomognu. Da smo živeli na divljem zapadu, verovatno bi već uveliko oko njega počeli da kruže lešinari. Ja sam mozgao kako da mu pomognem, ali . . . . Bilo mi je jasno da su problemi koje ima sa srcem pre svega psihosomatski, a najviše zasićeni užasnom crtom ličnosti, bolešću koju je i meni nasledno preneo a koja bi se u jednoj rečenici mogla objasniti kao: "Ne želim da to neko uradi umesto mene- ja to mogu bolje". I tako gledam ga kako se bakće i nervira oko svega i svačega i jednog dana mi sine: sklopim mu neki krš od kompjutera iz delova koji su mi se motali po sobi. Menjam se za drugarom za neki jadni polovni 17" CRT monitor, sve mu to unesem u sobu, instaliram i počnem da ga posmatram kao labaratorijskog pacova. Odmah se uhvatio za karte i pasijans. Prvo je igrao po pola sata, pa sat, pa je duplirao, pa je počeo da se "bije" sa kevom ko će da igra na kompu i na kraju sam mu instalirao Pandoru. Umesto da se satima nervira oko svakodnevnih banalnosti, blejao je mirno u onaj monitor uz `ladan špricer pored miša. Završio je igru jedan put, drugi, treći . . . Živeli smo tada svi zajedno u jednom stanu i dešavalo mi se da se u 2-3 ujutru probudim da bi otišao u WC, prolazim pored njihove sobe i vidim njega, sedi go u belim gaćama ispred monitora i "piči" Pandoru. Kroz dva meseca otišao je na kontrolu i lekari su mu rekli da aritmije više nema.

7. Heroes 3. Jedina igra na listi koja nam je zajednička. Uz malu napomenu da sam ja igrao SAMO Heroje trojku i druge verzije me nisu interesovale - i to zbog toga što je ovo jedina igra koju sam sebi lično zabranio da igram zbog njenog perfidnog uticaja na moju nejaku psihu poznatu kao: "Samo još jedan potez". Ti si o igri dosta pisao, tako da ne bih da dužim.

8. Tom Clancy`s Rainbow 6 / Hidden and Dangerous - Obe igre spadaju u neki pod-žanr FPS igara koje bi smo slobodno mogli nazvati taktički FPS i unose mogućnost vodjenja tima od 4 vojnika, pri čemu proizvoljno možeš voditi jednog od likova dok "inteligenciju" ostalih preuzima kompjuter (ili neki plan koji si unapred napravio). Osim ovoga obe igre imaju nešto - po čemu ću ih zauvek izdvajati od ostalih, a to je jedna nestvarna doza realističnosti. Trenutak kada sam u Rainbow Six na drugom nivou izašao iz naftne platforme i našao se na površini Oil Rig-a gledajući u otvoreno more zaista me je naterao da se naježim i da skoro osetim kapljice kiše. Slično je na mene delovao prvi nivo H&D u kome je potrebno preći železnički most i učiniti randesvous sa pokretom otpora na suprotnoj obali.

Osim ovoga, obe ove igre unele su revoluciju još u jednom segmentu koji sam ja, moram priznati, dugo priželjkivao. Milioni metaka koje primiš u sebe igrajući Doom - a koji iz tvog tela volšebno nestanu kada pokupiš slobodnolebdeći oklop - ovde su prošlost. Samo jedno nespretno izlaganje vitalnog dela tela protivničkom snajperu dovodi do smrtonosnog ishoda i natpisa "Game Over".

9. Portal - Ovo je poslednja igra koju sam igrao. Dobija se u kompletu koji se zove "Orange Box" a koji sačinjavaju Half Life: Episode 2 i Team Fotress. Ja se pitam: "Da li postoji bolja zabava za uloženi novac od ovoga ?". Pošto završiš Episode 2, startuj Portal i uslediće iznenadjenje veće od onoga kada je Šešelj ušao u vladu SPS-a. Ufff ružno poredjenje, ovo je ipak fenomenalna igra. Čekaj da pokušam ponovo. Recimo da će uslediti iznenadjenje veće od onoga kada je . . . . ništa mi ne pada na pamet . . . Anyway. . . . Portal je izuzetno kratka igra (ja sam ga završio za dva dana igranja) u kojoj nećeš ispaliti ni jednog metka. Kroz igru te vodi kompjuter koji je Monty Python verzija Hala iz Odiseje 2001. Neodoljivo uvrnuti humor i vrcavost jednostavno ne dozvoljava da prekineš igranje dok ne rešiš "još samo jednu zagonetku". Meni je nasmešniji detalj bio automatski robot koji besomučno puca na tebe čim mu se nadješ u vidokrugu. Kada posle teške muke uspeš nekako da ga oboriš/onesposobiš on dok pada, pre nego što se isključi, dečijim glasom otpeva: "I don`t blame you" :) :) :)

10. Crysis / Call Of Duty 4 - Dakle ukoliko nemaš jak dvojezgarni procesor, 2 GB rama i minimum 8800 nvidiju - nemoj da se trudiš. Ne vredi. Ove dve igre su na listi samo zbog neverovatne realističnosti - i tu ne mislim samo na grafiku, već i na veštačku inteligenciju i motion capture svih likova u igri.

Eto, toliko od mene. Nadam se da nisam smorio, baš sam se nakucao :) Pratim od sada tvoj blog, ubacio sam te na VIP listu, pa ako buden imao nešto pametno da dodam, biću slobodan . . . .

Pozdrav,
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 23:44 23.07.2008

Re: Evo i moje liste :)

Dakle, SVAKA CAST! I ne, na ovom postu nema persiranja (ma koliko da se generalno ne slazem sa tim da ne treba da ga bude na blogu generalno). I super je ovo sve sto si napisao, hvala puno. To se zove feedback, i tu nema zakasnjenja. Sad nesto nemam vremena da detaljnije diskutujem neke teze, ali samo da ti kazem da si me sa nekim stvarima (npr. Portal) bas zainteresovao. Moracu da ih proverim (vreme, vreme...).

Eh taj King Crimson, super poredjenje... ;o))
Gassalasca Gassalasca 20:06 25.07.2008

Re: Evo i moje liste :)

Fina lita nema sta. Jedino sto mi strci je FEAR, koga smatram prosecnom pucacinom sa sjajnom grafikom. Isto vazi i za Crysis, samo 'sjajna' zameniti sa 'neverovatna'.

@Milan - sve preporuke za Portal. Odavno ingracka industrija nije videla ovoliko originalnosti i duha na jednom mestu. Mala ali savrsena celina. Slatka ki bombona.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana