B92 Blog    Članovi    Freedom of Information    Normalna stvar

Freedom of Information
13:17
UTO
17
JUN

Normalna stvar

Autor: Rodoljub Šabić

Nedavno su mi, prvo na ovom sajtu, kasnije i u nekim drugim medijima privukle pažnju informacije o oštrim kritikama Enerdziobserver-a, specijalizovanog energetskog sajta, upućenim na račun Agecije za energetiku i Agencije za energetsku efikasnost. Tvrdeći da nisu opravdale svoje postojanje, da u zemlji decenijama nije dignut nijedan proizvodni objekat, da preti kriza i restrikcije, Enerdziobserver je od rukovodstava agencija zatražio da podnesu ostavke. Naravno, naša energetska situacija nikad nije neinteresantna tema, a posebno je provokativna priča o kontrastu između, s jedne strane dve agencije za energetiku (i jednog ministarstva) i s druge strane, manjka energetskih resursa, preteće krize i redukcije. Ipak, moju pažnju nisu privukle oštre kritike, (koje bi naravno tek morale da budu verifikovane od šire stručne javnosti), a ni pozivi na ostavke, već nešto treće. Naime, uz kritike, i pozive na ostavke, Enerdziobserver je agencijama uputio poziv da obaveste javnost koliko su od osnivanja potrošile novca, od donacija i iz budžeta, a Ministarstvu finansija da objavi podatke koliko agencije koštaju na godišnjem nivou.

Taj poziv je vredan posebne pažnje jer daleko prevazilazi granice “slučaja  energetičara”. Formalno upućen na ove dve, tri adrese, zapravo se odnosi na neuporedivo više njih. Ustvari, na sve korisnike javnih sredstava. A, bar aproksimativno, reč je o armiji od približno 11 hiljada  subjekata, čiji kilometarski dug popis, možete pogledati u Katalogu organa javne vlasti (www.poverenik.org.rs ).

Ako je pretenciozno očekivati da se svi oni na poziv odazovu, to nikako ne bi smeo biti slučaj bar sa onim na najvišem, državnom nivou – koji raspolažu i sa najviše vlasti i sa najviše novca. Utoliko pre što odazivanje pozivu i ne bi smelo biti, odnosno nije stvar dobre volje. Naime, po našem Zakonu o slobodnom pristupu informacijama od javnog značaja podaci svih korisnika o raspolaganju javnim sredstvima, i bez posebnog zahteva, morali bi biti potpuno dostupni javnosti, javno objavljivani, uključujući i objavljivanje na Internetu.

Indikativno je koliko mnogo njih “ne razume” ovu obavezu. A još je indikativnije, često, gotovo po pravilu, blago rečeno, neadekvatno reagovanje na pojedinačne konkretne zahteve da se ovi podaci učine javnim. Neophodno je da se to promeni. Neophodno, i ne samo zato što se zakoni moraju poštovati. Jer, da budemo načisto, u ovom odnosu ne radi se samo o zakonitosti, nego i o nečem elementarnijem – o zdravom razumu. Svako ko od javnosti krije podatke o trošenju javnog novca, ne samo da vređa zakonom Srbije utrvrđena prava njene javnosti, nego se i podsmeva  zdravom razumu njenih građana.  U svakom normalnom, uređenom društvu obaveza onih koji troše javni novac da polažu račun onima koji novac obezbeđuju je nesporna. I kod nas to mora postati. A čak i onima, kojima to do sad “nije bilo jasno”, moralo bi biti jasno da (uznemiravajuće) informacije o deficitu našeg budžeta, koji može biti “saniran” samo prodajom nekog iz ograničenog kruga resursa, govore da je bukvalno krajnje vreme za to.




Komentari (9)
Sakrij replike | Pošaljite komentar 

mariopan  14:13 17.06.2008
Preporuka: 1

Pitanje

#Link  Replika: 1
Mozda nije vezano za temu ali....pokusala sam na internetu da nadjem podatke o sredstvima namenjenim ustedama u energetici....a sve zato sto je negde prosle godine na sva zvona objavljeno (mediji) da ce davati kredite za utopljavanje kuca, manjih privatnih kuca koje veoma mnogo trose na grejanje buduci da su nase privatne kuce gradjene bez toplotne izolacije i da bi usteda mogla biti znacajna. Tada je receno da ce te kredite davati od februara ove godine i da ce kamata biti veoma mala zato sto su ta sredstva vec izdvojena i ne smeju se upotrebiti ni u kakve druge svrhe. Licno sam zainteresovana, pratila po medijima, nema nista od toga...pa da li taj fond jos uvek postoji i da li ce to neko da pokrene i uradi...jer sezona je sada da se nesto uradi, ako ce,? Sredstva su trebala da posluze za promenu stakala ili prozora i "demit" ili neku drugu fasadu koja je termoizolaciona.

Mnogi gradjani nemaju prihode koji bi im omogucili otplatu kredita nekoj stranoj banci po onako visokim kamatama, ali zato placaju stravicne racune za grejanje i to dodatno osiromasuje jedan sloj ljudi, oni koji su bogatiji taj problem su sami i resavali zato su ta sredstva bila predvidjena za kuce neke normalne i manje kvadrature...sta se desilo sa tim parama? I zasto ti podaci nisu dostupni...eto ja trazila pa nisam nasla? Mozda sam trazila na pogresnom mestu ali to je trebvalo da odradi neko iz "ustede u energetici", sve sto sam o tome procitala nema veze sa ovom temom koja me zanima. Hvala.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dragoljub  18:20 17.06.2008
Preporuka: 1

Re: Pitanje

gosn Švabiću ja ovoj državi verujem samo kad kaže nemaili nemože za teber dragoljube znam da je to nema i nemože zacementirano jer nemam nikog ko bi to promenio,ko mi kriv što nisam iz niš a ni iz okolinui što nemam porodicu ,mislim na bližu dalju i najdalju uniš,daklem sem par prijatelja koji i nisu nešto jaki jedva i za sebe sređuju.pošto u glavnom i živimo u rodovskoj zajednici stvarno ko mi kriv.
zato i poštujem Vas i Vaš trud jer iako su vas vlastodrštci postavili na taj položaj,oni su to uradili samo da se pred svetom pokažu ,a da im ovi ne zamere,kako eto imaju i jedan takav organ u svojoj ,,demokratiji",mada uopšte i nemaju nameru da ispštuju bilo kakav zahtev sa vaše strane kad radite svoj posao što je u ovoj državi retko taman toliko kolko od ptice mleko,mislim mešati se u svoj poso ili čak pokušati da ga radite .pa gde to ima.

zato želim vam jake živce i nedozvolite da vas promene,u smislu da prestanete da se mešate u svoj poso,a ja kolko mogu,a nemogu ništa ,pomoći ću
spoštovanjem dragoljub
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivy  14:20 17.06.2008
Preporuka: 0

pitanje

#Link  Replika: 0


Postovani Gospodine Šabiću,

Možete li nas uputiti na tekst Energyobservera gde analizira rad Agencije za energetsku efikasnost i Agencije za energetiku? Bilo bi interesantno znati konkretne podatke. A tema vise nije aktuelna, postala je vruca i uticace na veliki broj aspekata nasih zivota.

Hvala Vam unapred. Nastavite sa svojom misijom.

Pozdravljam Vas
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Inner Party  19:04 17.06.2008
Preporuka: 0

Zanimljivost

#Link  Replika: 0
Postoji izreka da se u Srbiji za dva dana desi vise stvari nego sto se u Svajcarskoj desi za dve godine.
Dakle, u Srbiji JE PROSECAN COVEK PREZASICEN INFORMACIJAMA.

I sto je najgore, da se sve aktivnosti vlade i javnih sluzbi svakodnevno prate i do tancina ispituju - nepoverenjene ne bi prestalo!!!

Dakle, srecno vam bilo!!!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Freedom of Information  08:46 18.06.2008
Preporuka: 0

Re: Ivy

#Link  Replika: 1
Nažalost, ni sam nisam video integralni tekst. Video sam, kao što sam rekao, vesti na B92, u Danas-u i još negde. Slažem se da bi bilo interesantno videti ceo tekst ali meni je za ovu priliku bio zanimljiviji poziv da se javno objave troškovi rada agencija za energetiku i energetsku efikasnost. Razume se pre svega zato što mislim da se ovaj poziv ne odnosi samo na njih nego na sve korisnike javnih sredstava. Pozdrav, R.Š.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivy  14:02 19.06.2008
Preporuka: 0

Re: Ivy



Postovani Gospodine Sabicu,

Ako dodjem do teksta, prosledicu Vam. Potpuno sam procesljala sajtove obe agencije i sto se informativnosti o radu tice, zaista nula. Sa druge strane, upucena sam u broj zaposlenih i ukvirno u programe koje realizuju i administriraju, ali nista od finansijskog dela.

Bas me zanima koja muka treba da ih pogodi da bi bilo sta objavili.


Srdacan pozdrav
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Freedom of Information  08:48 18.06.2008
Preporuka: 0

Re: Inner Party

#Link  Replika: 2
Mislim da prosečan čovek u Srbiji nije zasićen informacijama nego dezinformacijama. Baš zato se i zalažem da dobije što više dokumentovanih informacija. Mislim i da je to jedini dobar način da se smanji nepoverenje. To je provereno u dobrom delu sveta, mora funkcionisati i kod nas. Naš je problem ako nam za to bude trebalo više vremena nego drugima, ali drugog puta nema. Zato, srećno NAM bilo. R.Š.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
mariopan  14:54 18.06.2008
Preporuka: 0

Re: Inner Party

Evo mene ponovo da vidim da li ima nesto novo u vezi onih kredita za ustedu u energetici...i da li je taj fond negde potrosen pa zato cute? Vidim da nema? Onda verovatno nema ni para nego u se i u svoje kljuse, to jest u prvu banku koja daje kredite, pada mi nesto na pamet da nije to odlozeno samo dotle dok narod ne crkne davajuci pare onim bankama pa ce onda kada to vec uradimo neko da nam toboze ponudi te pare sa malom kamatom? Dok se one banke ne okoriste situacijom?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Freedom of Information  13:03 19.06.2008
Preporuka: 0

Re: mariopan

Slažem se s Vama da bi podaci koja vas zanimaju trebali da budu opšte dostupni – na internetu. Ako, nažalost, i nisu, organi vlasti koji ih imaju bili bi dužni da ih, na zahtev, daju. Ako ih uskrate, tražilac informacija imao bi pravo žalbe Povereniku za informacije. Možda da ipak pokušate? Pozdrav, R.Š.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Autorove teme
Najnovije - VIP blogeri

INFO

SPORT

KULTURA

BIZ

ENGLISH NEWS

AUTOMOBILI

ZIVOT