B92 Blog    Članovi    Goran Nikolić    Pad ekonomske nejednakosti u Srbiji?

Goran Nikolić
13:24
PET
20
JUN

Pad ekonomske nejednakosti u Srbiji?

            I pored toga što preko dve milijarde ljudi živi sa manje od dva dolara dnevno, 10% najbogatijih kontroliše 54% svetskog bogastva, čak jedna milijarda ljudi nema vodu za piće, 110 miliona dece ne ide u školu, pošteno je i reći da najveći deo svetske populacije nikada nije bolje živeo nego danas. Trend smanjenja siromaštva u Srbiji je nesumnjiv od 2000. Podaci govore da siromaštvo opada, sa 14% 2002. na 6,6% ukupne populacije Srbije danas.

         Poslednjih godina siromašno stanovništvo počelo je da troši manje novca na ishranu, a više na ostale izdatke kao što su odeća, obuća i stanovanje (stvar donekle olakšava i to što oko 200 000 ljudi radi na crno [1]). Istraživanja ukazuju da u Srbiji trenutno 10% najbogatijih troši čak šest i po puta više od 10% najsiromašnijih. Prema najnovijim podacima RZS broj siromašnih u Srbiji 2007. bio je duplo manji nego 2002, ali još oko 490 hiljada ljudi živi ispod granice siromaštva.[2] U posebno nepovoljnom položaju je romsko stanovništvo, kao i osobe sa invaliditetom (skoro polovina Roma u zemlji siromašna). Politika Vlade Srbije efikasno je usmerena ka siromašnom stanovništvu, a posebno socijalni programi i ekonomski rast, koji su najuspešnije doprineli pomeranju siromašnih iznad linije siromaštva (srednji slojevi nisu osetili znatnije pozitivne promene). Prema podacima Ankete o životnom standardu, za koju su intervjui rađeni u maju i junu 2007 (koja je obuhvatila 5.557 domaćinstava), profil siromaštva je ostao nepromenjen u proteklih pet godina. I dalje su najsiromašniji stanovnici seoskih područja, naročito jugoistočne Srbije, kao i neobrazovana i nezaposlena lica, starije osobe i domaćinstva sa malom decom. Jaz izmedju životnog standarda u gradskim i seoskim područjima u Srbiji porastao je u zadnjih pet godina, a rast životnog standarda u seoskim područjima je bio sporiji.[3]Prosečna primanja od glavnog posla u istom periodu povećana su za 2,5 puta, prosečna godišnja stopa nominalnog povećanja plata iznosila je 19,6%, a realno povećanje plata u poslednjih pet godina 43%.[4]Inače, Nacionalna strategija za smanjenje siromaštva primat daje oblastima obrazovanja, zdravlja, privrednog razvoja, poljoprivrede i ruralnog razvoja.

Šta kaže Gini koeficijent?  

                   Siromašenje i rast ekonomskih nejednakosti je u našoj zemlji počelo osamdesetih (sa dužničkom krizom) i, naravno, najveće razmere poprimilo s godinama nedavnih ratova, bombardovanja i ekonomskih sankcija. Jedna je dimenzija pada standarda stanovništva je snažan pad GDP-a, jer se od manjeg kolača svi ne mogu u dovoljnoj meri namiriti. Pored toga, dolazi do kriminalizacije privrednih tokova i korupcije na gotovo svim nivoima društvenog života.Poznat je Gini (Džini) koeficijent, koji meri nejednakost i koji je, u stvari, mera koncentracije dohotka, koja može ima vrednosti od nula do 100 (a faktički od 20 do 70). Više vrednosti ukazuju na veću nejednakost (treba reći da što je zemlja lošije rangirana prema indeksu korupcije i siromaštva, verovatnije je da ima i visok Gini koeficijent). Ovaj indeks je u EU kontinuirano ispod 30, u SAD oko 35 (ili 40 po nekim merenjima), kod arapskih zemalja oko 40 a najviši je kod zemalja Latinske Amerike (Brazil oko 66, Meskiko 63). Od evropskih zemalja visok Gini koeficijent ima Rusija sa preko 40, kod Hrvatske on iznosi 28, kod Bugarske i Rumunije nešto preko 30, dok je najniži kod skandinavskih država (Švedska i Danska oko 20). Ipak se iz vrednosti ovog indeksa ne može nazreti jaz imeđu država, npr. Slovenija i Rumunija su krajem devedesetih imale sličan Gini keoficijent iako je dohodak po stanovniku bio šest puta veči u Sloveniji, dok je stopa siromaštva u ‘’alpskoj republici’’ od 1% bila mnogostruko manja od rumunske. Činjenica je da su merenja Gini koeficijenta pokazala da priče o izrazito velikim razlikama u distribuciji dohotka u Srbiji nisu tačne. Taj koeficijent, koji je opadao posle 2000, je za Srbiju 2003 iznosio 0,28 - slično kao i prosečan Gini koeficijent u zemljama članicama EU-a, odnosno tek malo viši nego što je 1999. godine bio u Sloveniji, Češkoj ili Poljskoj. Istina, bitno je napomenuti da neka druga merenja pokazuju višu vrednost ovog indeksa za Srbiju (po jednoj studiji Svetske banke čak 35). Po jednom recentnom istraživanju (MAT, br. 6. 2007), koje obuhvata zemlje našeg regiona Srbija, pak, nije dobro kotirana jer veću nejednakost od nje imaju samo BIH i Makedonija. U borbi sa siromaštvom i nejednokošću manevarske sposobnosti postkomunističkih vlada, pa i srpske, su vrlo ograničene, čak i kad to žele. Međunarodni monetarni fond, svetske vlade i svetski bankari nametnuli su stroge režime i ne podnose s radošću lokalne inicijative, osim one ako ne pridonose  stvaranju povoljnih uslova za tržišne sile (Walerštajn, Bauman).

Uticaj tranzicije na distribuciju bogatstva 

Mnogi kritičari ukazuju da ekonomski rast u tranzicionim zemljama Evrope nije mnogo pomogao siromašnima. Slično je u Latinskoj Americi; povratkom rasta devedesetih (nakon pada GDP-a osamdesetih) nejednakost je smanjena samo u jednoj zemlji (i to Kolumbiji). Predviđanja o sposobnosti rasta da ljude izvuče iz siromaštva stoga treba praviti vrlo oprezno. Štaviše, postoji opasnost da, ako ekonomski rast ne uspe brzo pomoći siromašnima, oni postanu potklasa čije karakteristike će ih vremenom sve više i više odvajati od nesiromašnih. Treba reći da su borbi sa siromaštvom i nejednokošću manevarske sposobnosti postkomunističkih vlada vrlo ograničene, čak i kad to žele. Međunarodni monetarni fond, svetske vlade i svetski bankari nametnuli su stroge režime i ne podnose s radošću lokalne inicijative, osim one ako ne pridonose  stvaranju povoljnih uslova za tržišne sile (Walerštajn, Bauman). Siromašenje i rast ekonomskih nejednakosti je u našoj zemlji počelo osamdesetih (sa dužničkom krizom) i, naravno, najveće razmere poprimilo s godinama nedavnih ratova, bombardovanja i ekonomskih sankcija. Jedna je dimenzija pada standarda stanovništva je snažan pad GDP-a, jer se od manjeg kolača svi ne mogu u dovoljnoj meri namiriti (onda država niskim cenama hrane, energije, komunalija o ostalog što presudno utiče na standard održava kakav-takav društveni mir). Pored toga, dolazi do kriminalizacije privrednih tokova i korupcije na gotovo svim nivoima društvenog života.Treba napomenuti da su padom prihoda bile više pogođene izbeglice, porodice sa decom, zaposleni u industriji i trgovini, urbana populacija. Psiho-ekonomska istraživanja ukazuju da građane posebno pogađa bogaćenje malog broja ljludi što je, dobrim delom, posledica Miloševićeg vremena bezakonja. Pokazalo se da razni oblici socijalnih transfera prema građanima (socijalna pomoć, dodaci za decu, naknade za vreme nezaposlenost, penzije) imaju veliki efekat na suzbijanje siromaštva.Problem ekonomskih nejednakosti treba shvatiti i u kontekstu olakšavanja neminovnih reformi jer bi produbljivanje jaza između siromašnih i bogatih potencilano vodilo socijalnim potresima, političkoj nestabilnosti i pogoršavanju poslovne klime što je od ključnog značaja za priliv stranog kapitala. Analiza dobitnika i gubitnika reformi može postaviti parametre za razumevanje mogućih tačaka pritiska i osigurati vodič za pravljenje izvodive reformske strategije. Uticaj globalizacije na nejednakost je pritivrečna; npr velike zemlje kao Indija, Kina i druge pacifičke zemlje smanjile su razlike u odnosu na bogatije države, ali se u njima povećao jaz, isto kao i u SAD. Naime, 1% najbogatijih Amerikanaca zarađuje nešto preko 15% ukupnog dohotka SAD, što je skoro duplo više u odnosu na 1980. Ipak, njihov udeo u ukupnom bogastvu zemlje je daleko manji nego 1916. što se može posredno videti po tome što je te godine samo petina njihovog dohotka bila od plaćenog posla dok je danas taj procenat čak preko 60. Predlog uglednog ekonomiste Svetske banke B. Milanovića, da se zemljama sa enormnin nejednakostima daje manja pomoć kako bi bogati pojedinci shvatili svoju ličnu odgovornost za stanje u kom se nalazi njihova država, a da se znatno veća pomoć usmeri direktno pojedincima (a ne preko državnog aparata), još uvek nije zaživeo (Kako spojiti ''Odvojene svetove''[5]).    


[1] S druge strane, otežavajuće je to što strani investitori nerado ulažu u nerazvijena područja Srbije iščekujući veći podsticaj države (najmanje siromašnih ima u Beogradu: 3%).
[2] Studija o životnom standardu - Srbija 2002-2007. godine, Republički zavod za statistiku, Svetska banka, 2008. Beograd.
[3] Razlike su velike između građana sa različitim nivoom obrazovanja, što ilustruje podatak da je siromašno 0,6% fakultetski obrazovanog građanstva i čak 18,7% građana koji nisu završili osnovnu školu. Siromašno je 5,8% domaćinstava bez dece do šest godina starosti i 30,5% onih u kojima broj male dece premašuje dva. Siromaštvo je najviše smanjeno među izbeglicama - sa 24% 2002. na 7,4% prošle godine i raseljenima - sa 29,6% u 2002. na 14 odsto u 2007.
[4] Treba napomenuti da su padom prihoda bile više pogođene izbeglice, porodice sa decom, zaposleni u industriji i trgovini, urbana populacija. Psiho-ekonomska istraživanja ukazuju da građane posebno pogađa bogaćenje malog broja ljludi što je, dobrim delom, posledica Miloševićeg vremena bezakonja (u Srbiji trenutno živi nešto preko 18 000 dinarskih milionera). Pokazalo se da razni oblici socijalnih transfera prema građanima (socijalna pomoć, dodaci za decu, naknade za vreme nezaposlenost, penzije) imaju veliki efekat na suzbijanje siromaštva.Problem ekonomskih nejednakosti treba shvatiti i u kontekstu olakšavanja neminovnih reformi jer bi produbljivanje jaza između siromašnih i bogatih potencilano vodilo socijalnim potresima, političkoj nestabilnosti i pogoršavanju poslovne klime što je od ključnog značaja za priliv stranog kapitala. Analiza dobitnika i gubitnika reformi može postaviti parametre za razumevanje mogućih tačaka pritiska i osigurati vodič za pravljenje izvodive reformske strategije.  
[5] Reč je o novoj knjizi (2007) najvećeg srpskog ekonomiste Branka Milanovića: ''Worlds Apart''.




Komentari (101)
Sakrij replike | Pošaljite komentar 

sladja82  13:31 20.06.2008
Preporuka: 1

sve bolje

#Link  Replika: 38
sve bolje po Goranchetu,
blago nama,
sta se pogorsalo u poslednjih 8 godina,
mozda nista.....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  13:36 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

skoro nista, zaista, ali to i nije bilo posebno tesko
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  14:25 20.06.2008
Preporuka: 1

Re: sve bolje

kad su pre 7 godina privodili milosevica skupilo se na topciderskoj zvezdi 250 penzionera

kad bi danas neko uhapsio mladica sutra bi na trgu bilo 100 000 penzionera, nezaposlenih, zaposlenih i omladine

to je meni gore
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Brooklyn  14:28 20.06.2008
Preporuka: 4

Re: sve bolje

antioksidant
kad su pre 7 godina privodili milosevica skupilo se na topciderskoj zvezdi 250 penzionerakad bi danas neko uhapsio mladica sutra bi na trgu bilo 100 000 penzionera, nezaposlenih, zaposlenih i omladineto je meni gore

pa jesu uhapsili zupljanina pre neki dan, pa se nije skupio ni jedan. odakle ti da bi se za mladica skupilo bas 100,000?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  14:40 20.06.2008
Preporuka: 1

Re: sve bolje

ne verujem druze......
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  14:44 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

Brukline, reci mu:-)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Ivan Marović  14:45 20.06.2008
Preporuka: 1

Re: sve bolje

antioksidant
kad bi danas neko uhapsio mladica sutra bi na trgu bilo 100 000 penzionera, nezaposlenih, zaposlenih i omladine
Ma kakvi. A čak i kad bi se pojavili, šta bi bilo? Ništa. Pojavili se i na molebanu proletos pa ništa. Nacionalizam je poražen u Srbiji, još 2000. godine, samo to neki nisu shvatili.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  14:45 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

pa jesu uhapsili zupljanina pre neki dan, pa se nije skupio ni jedan. odakle ti da bi se za mladica skupilo bas 100,000?

u srbiji postoji kult mladica. ni karadzic nije toliki problem za uhapsiti.

ne znam da li se secas kad su hapsili sljivancanina - popalili su pola naselja (a covek bio u svom stanu zakljucan)?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  14:48 20.06.2008
Preporuka: 2

Re: sve bolje

Nacionalizam je poražen u Srbiji, još 2000. godine, samo to neki nisu shvatili.

a sto ja nisam mogao da klopam mac od februara do prosle nedelje? (nije da su se ovi iz picerije na trgu nesto bunili)

nacionalizam je i dalje tu, najlekse je upaliti vatru na njemu. trenutno ne gori ali goriva je sve vise. a ni budala sa sibicama ne manjka.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Ivan Marović  14:52 20.06.2008
Preporuka: 2

Re: sve bolje

antioksidant
sto ja nisam mogao da klopam mac od februara do prosle nedelje?
A to je već nutricionizam :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  14:54 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

Budala je bilo i bice,
samo nas biti nece:-)
salim se,
sve ih je manje
i to je klljucno
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  15:06 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

MAC je uvek radio:-)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  15:13 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

Goran Nikolić
MAC je uvek radio:-)

Ovaj da :-)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  15:27 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

:-)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
wk  16:45 20.06.2008
Preporuka: 4

Re: sve bolje

kad bi danas neko uhapsio mladica sutra bi na trgu bilo 100 000 penzionera, nezaposlenih, zaposlenih i omladine

Zbog Mladica bi bili tamo ili zato sto misle da su opljackani?

Ako zato sto misle da su opljackani, onda se to uklapa u moju teoriju o "apsolutnim dobitnicima a relativnim gubitnicima".

Ta moja teorija kaze da je u Slobino doba bila vrlo cuda raspodela bogatstva. Ja sam u jednom trenutku 2000. kao dipl. inz. radio za 100 maraka (slovima: sto maraka), dok je gomila penzionera imala skoro kao ja, gomila svercera i slicnih hostaplera mnogo vise od mene, a o raznim "bizmismenima" da i ne pricamo. Sada su neke stvari ipak dosle na svoje, moja plata je zestoko veca, i rekao bih da sam su stvari manje-vise blize normali. U smislu, da je veca korelacija pravih zarada i ocekivanih zarada. A ocekivano je da ja ipak zaradjujem vise od penzionera i svercera.

Ako uzmemo npr. penzionere, oni apsolutno napredovali - penzije su mnogo vece nego pre - ali se razlika izmedju mene i njih povecala. Dakle, u apsolutnom iznosu oni imaju vise, relativno gledano oni imaju manje. Zato su oni u isto vreme i apsolutni dobitnici i relativni gubitnici. A coveka jako boli kada izgubi mesto na drustvenoj lestvici (koja se de facto odredjuje parama), tako da njih taj apsolutni dobitak ne raduje jer su izgubili drustveni polozaj, kao posledicu losijih relativnih primanja.

Ovo je najbolje opisao Krkobabic kada je rekao pricajuci o Slobinim vremenima "mozda su penzije bile male, ali su svima bile male". To bi valjda trebalo razumeti kao "radije cu biti siromasan nego da ti budes bogat". (naravno, Krkobabic nije imao problema ni sa svojim licnim relativnim ni sa apsolutnim siromastvom, ali to je vec prica za sebe.)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Brooklyn  17:13 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

wk, potpisujem, bas tako!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
mariopan  17:20 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

wk....ne znam na koje penzionere mislis? Mozda na one sa dobrim penzijama za koje se taj Krkobabic i bori...jer on kaze da nije za preraspodelu novca unutar penzinerskog fonda vec samo za povecanje penzija za 10 odsto svima...znaci oni koji imaju velike penzije dobice jos vise a oni sa malima moci ce jedno mleko vise da kupe. Ja se ne secam vremena kada je moja penzija bila ista kao plata mog zeta naucnika.....ali se secam da on nije dobio platu 6 meseci pa otisao u Kanadu...a ja sam onu crkavicu od penzije dobijala. Samo tada sam ja imala vise od njega i to ne zahvaljujuci nekoj nebulozi od zakona vec cinjenici da su neke firme bedno ili nikako placale svoje zaposlene, visoko obrazovane ljude.
Vise od polovine penzionera dobija manje od prosecne penzije i oni spadaju u siromasne, oni to i jesu, o njima se ovde govori, ne o onima koji imaju prosecne ili vece....a to je brojka od oko 500 000 penzionera od kojih mnogi zive po dvoje (bracni drug) od to malo para. Znam takve ljude i strasno je videti kao zive, koliko su stari i bolesni i kako nemaju nade da ce nesto bolje za njih da se desi..
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  17:31 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

Ako uzmemo npr. penzionere, oni apsolutno napredovali - penzije su mnogo vece nego pre - ali se razlika izmedju mene i njih povecala. Dakle, u apsolutnom iznosu oni imaju vise, relativno gledano oni imaju manje.

Apsolutno imaju vise - slazem se

Relativno imaju manje - samo ako tebe uzmu za reper. A zasto bi to radili? Dok god im je jedini cilj da imaju vise od tebe, nezavisno od tog koliko ti imas lako im je zadovoljiti zahtev da penzija bude 70% plate - samo se smanje plate i sve je ok.

A sad odgovor na ovo prvo pitanje Zbog Mladica bi bili tamo ili zato sto misle da su opljackani? - zbog Mladica. Zasto mislim da je tako? Zato sto je ono tuce sto je otperjalo u Hag ispraceno kao herojsko jato koje ce se zrtvovati pred zlim tribunalom koji zeli da nam napakosti. A Mladic je heroj.

Postojao je trenutak kada su ljudi bili zgrozeni da je neko ubijao u njihovo ime. Kasnije je ta prica sklonjena sa scene. Sad je Mladic heroj. Mada niko od tih ljudi koji kazu da jke Mladic heroj nikada ne bi herojskim nazvao ubistvo nenaoruzanih ljudi (sto se jasno videlo po reakcijama kad je prikazan snimak streljanja momaka iz Srebrenice). Ali ta cinjenica da su ljudi ubijeni je sklonjena u stranu. Kazu - smarate sa tom pricom. Nije vreme pricati o moralu. Zato je Mladic heroj.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
wk  17:32 20.06.2008
Preporuka: 1

Re: sve bolje

Ja se ne secam vremena kada je moja penzija bila ista kao plata mog zeta naucnika...

Mariopan, ja pretpostavljam da ste vi normalna osoba - citao sam vase komentare ovde redovno - ali pokusajte da zamislite ovakvu situaciju. Cerka, zet i tasta "donose pare u kucu", u nekom odnosu 1:1:1. Ta hipoteticka tasta ima prilican uticaj na budzet - 1/3. Par godina kasnije, odnost postaje 4:4:1. Tasta ima uticaj od 1/9. Naprasno je i manje bitna. Mislite da nije bilo porodicnih svadja kada su se mladje generacije morale da povuku iz konkretnog razloga zvan "1/3 budzeta"?

Ja nemam dokaze za moje tvrdnje, mozda neke anegdotske, ili mozda izmisljene situacije kao sto je ova gore, ali imam razloga da verujem da ljudi ne vole da im se menjaju relativni prihodi.

Jedna od retkih stvari zasto je covek spreman da se ubije je gubitak polozaja u drustvu. To je faktor koji niposto ne sme da se potcenjuje. Zasto postoji otpor prema novo-obogacenima? Zato sto establisment gubi relativnu poziciju - javlja se jos neko "jednako dobar". Ne buni se zato sto je ostao bez svojih para.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  17:34 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

mariopan
Vise od polovine penzionera dobija manje od prosecne penzije i oni spadaju u siromasne, oni to i jesu, o njima se ovde govori, ne o onima koji imaju prosecne ili vece....a to je brojka od oko 500 000 penzionera od kojih mnogi zive po dvoje (bracni drug) od to malo para. Znam takve ljude i strasno je videti kao zive, koliko su stari i bolesni i kako nemaju nade da ce nesto bolje za njih da se desi..

MAriopan - ako ti ista znaci - moje misljenje je da se penzionerima mora ispaltiti onoliko koliko su i uplacivali u taj fond - a to je dovoljno. Fond je prazan i to je cinjenica ali svi sadasnji penzioneri su ga posteno punili svojim radom. Zasluzili su da im se to posteno vrati.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
wk  17:39 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

Dok god im je jedini cilj da imaju vise od tebe, nezavisno od tog koliko ti imas lako im je zadovoljiti zahtev da penzija bude 70% plate - samo se smanje plate i sve je ok.

Pa to ce na kraju tako i da se desi, ali to je vec druga prica o tome sto treba videti koliki je realan procenat a da privreda moze to da izdrzi.

Posto si u prvom postu rekao da ce na ulicu izaci "100 000 penzionera, nezaposlenih, zaposlenih i omladine", pomislio sam da mislis na neko socijalno okupljanje (prevideo sam da si spomenuo i zaposlene), a da bi Mladic bio samo motiv.

A licno mislim da postoji veza nezaposlenost-nacionalizam, mada vrlo komplikovana, pa me je i to povelo na odgovor koji sam napisao. (Mislim da bih svojim nepoznavanjem drustvenih teorija samo iskompromitovao tezu ako krenem da je objasnjavam, pa cemo to za neki drugi put, kada malo sredim misli.)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
wk  17:42 20.06.2008
Preporuka: 1

Re: sve bolje

moje misljenje je da se penzionerima mora ispaltiti onoliko koliko su i uplacivali u taj fond - a to je dovoljno

Zamisli da para nema dovoljno. Da li im onda treba isplacivati koliko se moze, ili treba im isplacivati dovoljno, a da ostatak zemlje ode u majcinu, pa da posle ne mogu da im isplacuju nista? "Neka vlada pravda, pa makar propao svet" lepo zvuci, ali kosta mnogo. Kosta "svet".
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
vladimir petrovic  17:52 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

Antioksidant
u srbiji postoji kult mladica.

Bio bih slobodan da se ne slozim. Naime, nije tacno da ovde postoji kult imenovanog, mozda sacica ljudi se sa tim zaludjuje, ali govoriti o kultu, to je (nepotrebno) preterivanje.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
mariopan  17:54 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

:-)))
Zaista je istina da bi ljudi ubili da zadrze neku poziciju...ne izostavljam ni penzionere u tome ali zaista ne govorim sad o onima koji imaju...a imaju, recimo pola onih koji imaju prosecnu i iznad proseka, oni zaista zive bolje. Oni zive bolje i od nekih radnika koji sada rade i imaju decu a zaradjuju manje plate od onog famoznog prosecnog dohotka, tu mislim na tekstilace, kozare i slicno...eto samo kazem da pola penzionera jako lose prolazi sa svojim penzijama. Obracun penzija je bio takav da je zavisio od posla kojim se neko bavio,i firme u kojoj je radio, pa recimo moj komsija koji je radio u Naftagasu (kv radnik) ima penziju 48 000 dinara a moja sestra koja je profesorka (bila) ima penziju od oko 30 000 dinara..tu razliku mislim da treba ispraviti jer je nepravedna ali Krkobabic se ukopao na svojoj poziciji pa ne zeli da prerasporedjuje novac nego samo svima da poveca za 10 posto. :-)))) Tu vidim tu odbranu stecenih pozicija..toga ima naravno.
Mislim samo da penzije ne bi smele da padnu ispod onog minimuma koji je potreban za goli zivot a toga ima sada dosta, otpusteni radnici, svi su na jaslama sa nama, imaju jako male prihode ali se zovu penzije, iamam jos jednog zeta i zaovu koji zive od 8 000 din mesecno oboje, propala firma, preveremena penzija i to je sve. na njih mislim kada kazem da ima jako siromasnih penzionera tu nesto mora da se menja.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  17:54 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

Zamisli da para nema dovoljno

zamisljam, jer neces mi verovati ali para ima dovoljno (bar za sad). Nasa drzava jednostavno trosi previse para na drugim stvarima.

Trenutno je u Srbiji veca prosecna plata u javnom sektoru nego u privatnom.

A licno mislim da postoji veza nezaposlenost-nacionalizam, mada vrlo komplikovana, pa me je i to povelo na odgovor koji sam napisao
Ova veza i nije toliko komplikovana. LAkse je manipulisati praznim stomakom nego sitim ljudima. Nezaposlenost donosi nesigurnost. Nesigurnost izaiva strah. Od straha do ksenofobije posle nije daleko. Po neki put je dovoljan jedan dobar govornik
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  17:58 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

vladimir petrovic
Antioksidantu srbiji postoji kult mladica.Bio bih slobodan da se ne slozim. Naime, nije tacno da ovde postoji kult imenovanog, mozda sacica ljudi se sa tim zaludjuje, ali govoriti o kultu, to je (nepotrebno) preterivanje.

pa zar je za kult potreban neki veliki broj?

U Beogradu se prodaju majce sa njegovim likom. Ne prodje nedelju dana a da ne sretnem nekog ko je nosi. (sad ide lepse vreme pa pretpostavljam da ce toga biti vise)

Naravno - vrlo verovatno gresim. JA se iskreno nadam da ce jednog dana uhapsiti Mladica i da ce sve proci kao sa Zupljaninom. Niko nece reagovati
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
mariopan  18:01 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

antioksidant
mariopan
Vise od polovine penzionera dobija manje od prosecne penzije i oni spadaju u siromasne, oni to i jesu, o njima se ovde govori, ne o onima koji imaju prosecne ili vece....a to je brojka od oko 500 000 penzionera od kojih mnogi zive po dvoje (bracni drug) od to malo para. Znam takve ljude i strasno je videti kao zive, koliko su stari i bolesni i kako nemaju nade da ce nesto bolje za njih da se desi..

MAriopan - ako ti ista znaci - moje misljenje je da se penzionerima mora ispaltiti onoliko koliko su i uplacivali u taj fond - a to je dovoljno. Fond je prazan i to je cinjenica ali svi sadasnji penzioneri su ga posteno punili svojim radom. Zasluzili su da im se to posteno vrati.

Hvala sto to mislis....e sad da li je to moguce? Bilo bi da je uradjen onaj obecani deo price, da se lopovima oduzmu pare sto su nam pokrali pa da se varte u privredu, pa da se otvore radna mesta, da rade mladi, da dobro zaradjuju a onda i mi da imamo penzije, ne mora ni tih 70 % samo neka je "dovoljno" sto kazes.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  18:04 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

Bilo bi da je uradjen onaj obecani deo price, da se lopovima oduzmu pare sto su nam pokrali pa da se varte u privredu, pa da se otvore radna mesta

Mariopan. Drzava ne otvara nova radna mesta. TAko propada i drzava i radna mesta. Drzava stvara uslove da privatni kapital otvori radna mesta. PA drzava rebne porez privatnom kapitalu pa da penziju.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
mariopan  18:33 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

antioksidant
Bilo bi da je uradjen onaj obecani deo price, da se lopovima oduzmu pare sto su nam pokrali pa da se varte u privredu, pa da se otvore radna mesta

Mariopan. Drzava ne otvara nova radna mesta. TAko propada i drzava i radna mesta. Drzava stvara uslove da privatni kapital otvori radna mesta. PA drzava rebne porez privatnom kapitalu pa da penziju.

Znam, na te uslove sam i mislila, na primer neke kredite mladima za pocetak biznisa ali ne 2-5 000 evra kao sada sto radi jer od toga se ne moze nista uraditi.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  19:22 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

ne znam da li znate da od tih
start up
kredita maksimalno petina uspe....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  19:23 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

Antioksidantu,
ova vaša tirada
o ulozi države je načelno
u redu......
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  19:28 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

Mariopan,
naravno da je puno nepravde,
ni najbolja vlast ne može
potpuno ispraviti
nepravdu
Ako napravi neki
korak u pravcu pravicnosti
dosta je......
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  19:30 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

Antioksidantu
pa svakako da nece pasti nebo toga dana
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  19:32 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

Antioksidantu,
sigurno da postoji veza nacionalizma sa ekonomskom
situacijom,
ali verujem da je to daleko do jednostavne kauzalnosti
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  19:41 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

Mariopan
što se tiče penzija
koliko sam ja to nešto pratio
osim povećan ja za one sa minimumom
dodatno povećanje mora biti linijsko,
sve ostalo bilo bi vrlo problematično
i teško sprovodivo
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  19:43 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

g. Petroviću,
složio bih se,
ipak, kult je možda prejaka reč
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  19:46 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

WK
siguran sam da će se tu naći racionalno rešenje,
i PUPS-u nije u interesu da zemlja ode u
finansijsku krizu
zbog snažnog rasta penzija
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  19:49 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

WK
pa teško da će sa proevropskom Vladom
pasti plate,
pre će snažno rasti i
praviti ''slatke probleme''
monetarnoj politici,
odnosno NBS
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
wk  21:18 22.06.2008
Preporuka: 0

Re: sve bolje

WK
pa teško da će sa proevropskom Vladom
pasti plate,
pre će snažno rasti i
praviti ''slatke probleme''
monetarnoj politici,
odnosno NBS

I ja se nadam da plate nece pasti, daleko bilo da su to moje zelje, ali licno mislim da rast plata mora da bude bar donekle i korelaciji sa rastom produktivnosti a penzije i plate u javnom sektoru da budu u skladu sa mogucnostima budzeta, jer kada je budzet 50% od nacinalnog dohotka, sto se nama trenutno desava, drzava je u ozbiljnom problemu.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Doctor Wu  13:32 20.06.2008
Preporuka: 0

Ima li Branko Milanović

#Link  Replika: 3
svoj blog?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  13:36 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: Ima li Branko Milanović

Nema, na zalost,
on zivi u Vasingtonu,
i retko je ovde
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Doctor Wu  13:57 20.06.2008
Preporuka: 3

Re: Ima li Branko Milanović

Nema, na zalost,
on zivi u Vasingtonu,
i retko je ovde

ovo kao ono: "on nema telefon. ima radio."
ljudi u Vašingtonu nemaju blogove?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  14:13 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: Ima li Branko Milanović

pa pise povremeno
za Politiku,
a i mnogo radi,
istrazuje.....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
beli  13:40 20.06.2008
Preporuka: 0

realno

#Link  Replika: 13
Kako su stajale bivse socijalisticke zemlje po Gini koeficijentu?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  13:42 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: realno

slicno kao one
na zapadu
ili cak malo bolje,
ako su bila
tacna merenja,
u svakom slucaju daleko bolje od
ostalih delova sveta
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
mariopan  14:08 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: realno

Psiho-socijalna istrazivanja su tacno pokazala da narod najvise boli sto su ga opljackali ali gresi sto to vezuje samo za Slobodana Milosevica...razocarenje je usledilo posle, kada je taj narod video da obecanja nove garniture politicara da ce tu nepravdu ispravili zapravo sluze samo da bi oni dosli na vlast. To niko u Srbiji nije uradio i ti ljudi i danas vladaju Srbijom, oni su nasi vlasnici...i kolac je ceo njihov....do nas stizu samo mrvice.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  14:21 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: realno

Mrvica po mrvica:-)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Ribozom  14:35 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: realno

...ima da te pojedu kerberi ako primete da afirmises bivsu vladu v.k.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  14:42 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: realno

moja glava odavno je na panju:-)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  14:49 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: realno

Ribozom
...ima da te pojedu kerberi ako primete da afirmises bivsu vladu v.k.

ne afirmise on celu vladu - samo reformski deo
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  14:55 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: realno

Upravo,
DS + :-)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  14:57 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: realno

Goran Nikolić
Upravo,DS + :-)

izgleda da sam morao da upotrebim navodnike. dakle ponavljam:

ne afirmise on celu vladu - samo "reformski" deo

naravno - goranov odgovor ostaje isti

Goran Nikolić
Upravo,DS + :-)

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  15:09 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: realno

glup decko.....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  15:12 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: realno

Goran Nikolić
glup decko.....

?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  15:28 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: realno

Pa sta tu nije jasno
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  16:05 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: realno

GLUP je tezak izraz. Nije mi jasno zasto si ga upotrebio?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  19:20 20.06.2008
Preporuka: 0

Re: realno

Antioksidantu,
šalio sam se na svoj račun
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
MilutinM  14:55 20.06.2008
Preporuka: 0

Ide na bolje, mada...

#Link  Replika: