Suočavanje sa digitalizacijom

Freedom of Information RSS / 06.07.2008. u 13:26

Autor: Miroslav Janković

Značaj interneta kao izvora informacija, iz dana u dan uporno i vrtoglavo raste. Samo u Srbiji je broj korisnika interneta sa 6 odsto od ukupnog broja građana iz 2003. godine porastao na 16 odsto u 2008-oj. Ovakav razvoj dovodi do sve većeg interesovanja država i vladajućih struktura za sadržaj dostupnih informacija na internetu, a kao nažalost nezaobilazna posledica tog interesovanja javlja se njihova želja za "filterisanjem" istih. 

deseta.jpg

Neke države u svetu već su donele zakone kojima se na određeni način reguliše sloboda izražavanja na internetu. U nekima se to dešava u ovom trenutku. U Srbiji i samo pominjanje ove ideje zvuči kao naučna fantastika, dalja od daleke budućnosti. Iako ova konstatacija ima na prvo slušanje negativan prizvuk, mozda to u ovom trenutku za nas i nije tako loša pozicija. Možda to može biti prilika da na iskustvima drugih uredimo ponašanje na internetu koje neće dovoditi u pitanje slobodu izražavanja, odnosno medijska prava i slobode uopšte. Zasigurno ne na način na koji je to ucinjeno u Saudijskoj Arabiji ili Kini. Ili u Turskoj gde je cenzurisano korišćenje "YouTube".

Najveći problem zakonodavaca kada se bave ovom temom je što nekada misle da rade pravu stvar, ali sve dok u potpunosti ne razumeju svu kompleksnost interneta njihovi napori se mogu pretvoriti u nenamerno (u najboljoj varijanti) limitiranje slobode izražavanja prekomernim "filterisanjem" ili blokiranjem sadržaja. Primera radi, blokirajući jedan deo sadržaja koji oni percipiraju kao nepoželjan ili uvredljiv, moze se desiti da blokiraju ceo vebsajt ili čak ceo domen. "Filterisanje" interneta međutim najčešće rezultira u kombinaciji "prekomernog blokiranja", kada se blokira više informacija nego sto je to nameravano, i "male efektivnosti" jer se takve mere mogu lako zaobići od prosečno edukovanog korisnika interneta. Činjenica je da sloboda izražavanja na internetu ne može biti neograničena jer očigledno postoji "nelegalan" sadržaj. Pomenuću samo dečiju pornografiju ili govor mržnje koji se pojavljuje najčešće na sajtovima neonacističkih organizacija. Zbog svega toga veliki je izazov napraviti razliku između sadržaja koji je nelegalan svugde i po opštim standardima (kao dečija pornografija) i onog sadržaja koji je, primera radi, sa stanovišta vladajućih struktura nepoželjan i koji žele da "uguše" iz političkih razloga.

gateway.jpg

Ima još jedna dimenzija budućnosti interneta na koju se mora obratiti pažnja. Danas se internet još uvek percipira kao "pomagalo" odnosno podrška štampanim i elektronskim medijima. Uskoro, ova konstelacija biće obrnuta. Digitalizacija medija će smanjiti uticaj nacionalnih elektronskih emitera. Izraz "lokalni mediji" neće više biti precizan i tačan sa stanovišta dostupnosti njihovog sadržaja, a zbog prednosti koje pruža internet. Postojeća podela frekvencija biće ozbiljno uzdrmana altrenativnim formama distribucije informacija, poput interneta. Takođe, čini se i da blogovi već u ovom trenutku postaju ozbiljan pandan tradicionalnim predstavama o načinu na koji se javno mnjenje oblikuje. Nameće se i pitanje potencijalnog monopola na internetu zbog njegove lukrativne strane, koja je u porastu.

Razmisljajući o svemu ovome, nedavno sam se zaputio u Svilajnac. Podsetiću da je tamo do skoro na vlasti bio Dobrivoje Budimirović zvani Bidža, a da je to danas kandidatkinja proevropski orijentisane političke opcije. Kada sam ušao u kancelariju predsednice opštine prva stvar koju sam primetio je da ona nema kompjuter. Nema ga ni njen zamenik. Nije ga imao ni Bidža, pa nije imao šta da ostavi. Jedino što je u toj kancelariji Bidža imao je sistem kamera za praćenje svih prostorija u opštini. Bidža je očigledno doživljavao svoj posao voajerski. Bidža je odneo iz kancelarije  i ogromno platno sa svojim portretom u punoj veličini i u generalskoj uniformi. Bidža je, po recima mojih sagovornika, ostavio ovoj opštini dug od 6 000 000 eura.

            internet.jpg                    Bidza-foto-M-IGNJATOVICH.jpg

Upoređujući Bidžu i digitalizaciju mozemo da razumemo svu apsurdnost vremena u kome smo živeli i živimo. Malo li je za novi početak.

 



Komentari (43)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

dracena dracena 16:27 06.07.2008

Uticaj

Digitalizacija medija će smanjiti uticaj nacionalnih elektronskih emitera.

Nije mi baš najjasnije na kakvu digitalizaciju medija mislite, niti na koje medije.
Medjutim, predvidjanja na koja sam ja nailazila govore nešto sasvim suprotno. Naime, elektronski mediji i internet su sve manje u konkurentskom, a sve više u komplementarnom odnosu. U razvijenim zemljama već je izvesno vreme u upotrebi tzv. interaktivna TV, tj spoj TV-a i interneta, koja se stalno proširuje novim ponudama (opcijama). I ovo mesto, B92, kao što vidite, takodje ide u tom pravcu, nešto sporije, ali nema kud ako hoće da prati svetske tokove. Istina jeste da će TV-stanice starog kova, sa glomaznom, tromom organizacijom i nedovoljno stručnim kadrom, bez ozbiljnih kadrovskih, tehnoloških i organizacionih inovacija , sve teže opstajati, ali konkurencija koja njih guši zapravo nije internet, nego drugi, inovativniji emiteri. Ako ste, pak, mislili na velike TV i radio stanice, kao što su državne, moguće je da ste u pravu, pošto produkcija i emitovanje programa sa novom tehnologijom postaje sve jevtinija i time dostupnija sve širem krugu preduzimljivih, kreativnih pojedinaca ili grupa.
Freedom of Information Freedom of Information 17:01 06.07.2008

Re: Uticaj

Mislio sam na digitalizaciju medija, to jest na prelazak sa analognog na digitalni sistem. To je nesto sto bi sve zemlje Evrope trebalo da zavrse do 2015 godine, a Evropske unije do 2012 (po preporuci Evropske komisije)

Novi mediji (internet, web prezentacije, multimedija, virtuelna realnost) ce po mom misljenju sve vise potiskivati tradicionalne medije (tv, radio, stampa...). Time ce smanjiti uticaj (kako ste vi dobro pretpostavili) velikih radio i TV stanica, a porasti znacaj za sada jos uvek zvanih "lokalnih medija". Mislim da ce to biti posledica prelaska sa analognog na digitalni sistem.

Ja vise i ne otvaram novine kao takve, mislim u stampanoj formi. Iskljucivo koristim internet kao izvor informacija. Mnogi ljudi koje poznajem rade isto...
dracena dracena 18:18 06.07.2008

Re: Uticaj

Obično se pod digitalnom TV podrazumeva prijem preko PC. Malo teže izvodljivo kod nas i dogledno vreme, pošto je za to potrebna širokopojasna mreža, koje kod nas ima relativno malo. Preko ptt-ovog dialup-a to sigurno nije izvodljivo, mislim ni preko adsl-a, mada mu ne znam karakteristike. Čak imam utisak da je dalje proširenje širokopojasne mreže malo zastalo u poslednje vreme. Ali možda grešim, ne pratim te stvari.

Kao što se papirna forma u administraciji zamenjuje elektronskom, a da se u osnovi ne menja ni onaj ko dokument izdaje niti onaj kome je namenjen, tako i štampani mediji mogu samo da promene formu, tj. da papirnu dopune elektronskom. Zato ni štampani mediji ako su dinamični i inovativni ne bi trebalo da trpe velike štete od interneta. Istina je da je pitanje naplate elektronskih novina problem, ali zato velike kuće imaju više izdanja, različite nedeljnike, stručne i naučne časopise itd. koji se i na internetu mogu naplaćivati.

Čini mi se da je kod nas najveća prepreka širenju interneta upravo ta želja da sve, svako slovce objavljeno na internetu bude lukrativno, čak i neki tekstovi koji bi morali biti posmatrani kao vrednost od opšteg značaja. Najbolji primer za to su zakoni, od kojih su neki zaključani sa sedam brava, umesto da u zemlji u kojoj se zakoni tako slabo poštuju vlada objavi sve zakone na jednom mestu, sa sve komentarima, tj. primerima iz sudske prakse, i da naravno pristup svakom zakonu bude besplatan. Drugi primer su materijali vezani za srpski jezik. U zemlji u kojoj ima oko 33% funkcionalno nepismenih, pravopis, gramatika, "spelling and grammar" bi morali da budu potpuno dostupni na internetu. I uopšte, država bi morala da pod hitno počne da se bavi pitanjem koje sadržaje ona, tj. državna administracija, naučne i obrazovne institucije mogu da ponude na internetu. Evo još jednog primera: poeziju velikih svetskih pesnika možete naći na svim evropskim jezicima, osim na srpskom. Nešto malo naših pesnika doduše ima, ali prevoda na srpski jako slabo. Mnogo toga bi se moglo uraditi i u svim ostalim oblastima. Različiti priručnici, rečnici, naučni tekstovi itd. O tome bi trebalo da se brine neka državna institucija, agencija... a zasad je koliko vidim sve prepušteno entuzijazmu pojedinaca. Ako želimo da se upotreba interenta u Srbiji poveća, onda taj "naš" internet mora biti koristan za običnog čoveka, a naš internet je još uvek manje-više prazan. Osim firmi koje imaju sajtove radi reklame, skoro da nema drugih sadržaja, bar ne dostupnih bez pretplate. Kad ćemo početi da radimo bazu znanja srpskog jezika? Svi evropski jezici već imaju softversko prevodjenje, samo mi ni makli s mesta nismo, jer nemamo elektronsku bazu znanja jezika. SANU radi rečnik srpskog jezika već skoro 100 godina (hoće li ga više završiti?), ali u papirnoj formi, pomoću kartica. Zar ne bi mogli bar ovih poslednjih nekoliko slova da obrade u elektronskoj formi? Bar nešto. Još puno, puno posla ima, a ništa se ne radi. Internet je odličan, brz, ima svakakvih zgodacija, ali samo ako ga čovek ljudski, pametno i zdravo "nahrani".

PS: Svojevremeno sam potpredsedniku prethodne vlade B. Djeliću ponudila jedan projekat kojim bi sa uz vrlo male investicije pokrenula izrada baze znanja za softversko prevodjenje u kojoj bi učestvovao veliki broj stručnjaka za strane jezike, naučnika itd. i to ne za novac, već u formi razmene usluga. Nije mi odgovorio i njegovom odgovoru se više ne mogu ni nadati, pošto se, evo, formira nova vlada. Zna li neko da mi kaže šta se čeka?
Freedom of Information Freedom of Information 19:02 06.07.2008

Re: Uticaj

Osnovna razlika između analogne i digitalne televizije je u digitalnom signalu. Digitalna televizija nudi mnogo više kanala nego analogna, što znači mnogo više programa, mnogo više sadržaja... Da ne pominjem mnogo veću rezoluciju i još mnogo drugih stvari. Ali dobro, vidim da vi posedujete zavidno poznavanje teme :)

Internet, kao novi medij ima kljucnu ulogu u tome, jer se zapravo radi o "prenosenju" medija na oblike komunikacije i produkcije asistirane racunarima. Zato ste u pravu kada kazete da se pod digitalnom TV podrazumeva prijem preko PC.

Zamena štampane forme novina elektronskom po meni nosi jednu ključnu promenu koja se tiče lokalnih medija. Oni će u toj elektronskoj verziji (na internetu) biti dostupni celom svetu, za razliku od trenutne situacije gde se oni uglavnom mogu pribaviti u štampanoj formi u lokalnim sredinama. Jeste da za sada njihove teme mozda imaju pretežno lokalni karakter ali ih to može inspirisati da pišu i o temama, na nivou države, regiona, pa i šire. To ce stvoriti visokokonkurentnu medijsku sredinu i predstavljati ozbiljan izazov za "velike medije".

Zakonsko regulisanje ove oblasti je ogroman posao, za koji je potrebno razumevanje sve kompleksnosti interneta i novih medija i ja se zaista pitam ko će to raditi kada nekim od nasih opstina rukovode ljudi koji nemaju kompjuter u svojoj kancelariji. To je bila jedna od poenti ovog teksta. Zeleo sam da ukažem i na tu vrstu problema, iako su i svi problemi o kojima vi govorite više nego ozbiljni
dracena dracena 21:06 06.07.2008

Re: Uticaj

OK. Razumem da žestokih otpora ima sa različitih strana i iz različitih motiva. Medjutim, mi (odn. država Srbija) ne bismo smeli da čekamo da razne Biže sami od sebe prekinu svoja dremljiva, lenja naklapanja i počnu nešto da rade, nego moramo da im zadamo striktnu obavezu šta MORAJU da urade U KOM ROKU. Za početak, dobro bi bilo da veliki deo ovih pitanja bude makar pobrojano već u ekspozeu novog predsednika vlade. Time bi se i javnosti i ostalim političarima na republičkom i lokalnom nivou stavilo do znanja da je razvoj informacionog društva obaveza koju je vlada ozbiljno preuzela, a ne puki nedostižni san. Dalje se zna kako se radi: odluka o prioritetima, formiranje stručnih timova, zakoni i dalje sve po redu.

Takodje sam potpuno svesna obima, a naročito kompleksnosti zadataka: na svim nivoima, od zakonodavnog pa nadalje po vertikali i horizontali potrebno je mnogo znanja uvezanog u multidisciplinarne timove, a za njihovo funkcionisanje je, opet, potrebna nova vrsta organizacije, za koju je dalje potreban novi način mišljenja. Svemu tome je malo ljudi kod nas vično. Ali nije neizvodljivo. Kad su mogli drugi, možemo i mi. I uradićemo kad shvatimo da moramo. Trenutno smo slični studentu koji se dva dana pred ispit parališe od obima gradiva i nedostatka vremena. I vrlo slične su i reakcije naših ljudi: oni koji su najsvesniji, najsavesniji i imaju najviše predznanja navale pa ta dva dana ne ispuštaju knjigu, pokušavajući da sabiju što više znanja, oni malo manje savesni proberu po desetak pitanja, usredsrede se na njih nadajući se dobroj sreći, a ima i onih Bidža koji odustanu od ispita, jer je "to ionako neki glupi predmet koji im nikad u životu neće trebati" (a možda im i šteti pošto su negde uočili znak zveri :))). Moramo pronaći mehanizme da ne budemo uvek u situaciji kao student koji nije pipnuo knjigu dva dana pred ispit. Jedan od najjednostavnijih i vrlo efikasnih je da već sutra počnemo da radimo, bez obzira što nam nije baš sve jasno.

PS: Izvinjavam se što su ovi moji komentari ovako nesredjeni, a misli samo nabacane i nedovoljno objašnjene. Nemam mnogo vremena, a htela bih što više da napišem, pošto smatram da su ova pitanja od izuzetnog značaja za naš razvoj.
Freedom of Information Freedom of Information 23:04 06.07.2008

Re: Uticaj

pošto smatram da su ova pitanja od izuzetnog značaja za naš razvoj.


Ne mogu se više složiti sa Vama
zeks92 zeks92 18:20 07.07.2008

Papir i kompjuteri

dracena
Kao što se papirna forma u administraciji zamenjuje elektronskom, a da se u osnovi ne menja ni onaj ko dokument izdaje niti onaj kome je namenjen, tako i štampani mediji mogu samo da promene formu, tj. da papirnu dopune elektronskom.


Jedna od najvecih zabluda elektronske obrade podataka bilo je misljenje da ce se tako smanjiti potrosnja papira...Kompjuteri su povecali potrosnju hartije.To je cinjenica.
dracena dracena 16:30 09.07.2008

Re: Papir i kompjuteri

Potrošnja papira se u početku uglavnom ne smanjuje, jer u prelaznom periodu mora da se vodi dvostruka administracija (papirna i e-), ali ne bi smela ni da se povećava ako su radni procesi iole dobro organizovani. Uštede te vrste (kanc. materijal, prostor itd.) ni kasnije nisu velike, tek za otprilike 2-3 godine investicije u tehnologiju, uvodjenje i obuku bivaju isplaćene uštedama. Ali je korist na širem planu, kod korisnika (privatnih lica, privrede i drugih organizacija) ogromna. Državna i lok. administracija nije profitna organizacija, pa da gleda samo svoj interes, već na prvom mestu mora da joj bude dobrobit gradjana.
Fela Fela 18:56 06.07.2008

...i sta je poruka?

Pa dobro... i sta je poruka?
16% stanovnistva na internetu je sramota za Srbiju.
Jedni od najodgovornijih su politicari koji nista nisu uradili na razvoju ove zemlje. Narocito oni DSS profila (npr. Mihajlov koji je do juce drzao zlatnu deonicu Telekoma u fioci). Gospoda koja sede u RATEL-u koji ne dozvoljavaju da se trziste razvija, pa placamo najskuplji internet u Evropi (i kojima bi zbog toga trebalo izvuci usi, da se ja pitam).

Nije rec, ovde (u Srbiji) o regulisanju informacija na internetu. Ovde ne mogu da se dobiju ni osnovne informacije - pitajte Rodoljuba Sabica. Umesto da se koriste blagodeti novih tehnologija, nasa policija koja je ne znam koliko puta odlagala izdavanje novih dokumenata, danas ima obraza da se zali na tehnicke uslove.

Setimo se svi onog Spasoja Vlajica koji je pricao o internetu kao "Zigu Zveri"(?!?!), a evo sad i ovo. Eto zasto je kod nas ta oblast "ne uredjena".
Pogledajmo se malo u ogledalo, udahnimo duboko, pa krenimo od pocetka. Dakle, ocigledno fali edukacija, dodatne informacije i sl.
Mozda bi i b92 mogao nesto da uradi po tom pitanju!!!
Freedom of Information Freedom of Information 19:17 06.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Pa dobro... i sta je poruka?
16% stanovnistva na internetu je sramota za Srbiju.


Poruka je da ima mnogo, mnogo posla sa kojim ne znam kako ćemo da izađemo na kraj :)
Meni je mnogo upecatljivi podatak o rastu broja korisnika interneta (sa 6 odsto iz 2003 na 16 odsto u 2008) nego sama brojka od 16 odsto za koju vi mislite da je sramota za Srbiju. Ja taj podatak posmatram kao razlog za optimizam :)
St.Pauli St.Pauli 20:04 06.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Monopol je problem. I u Nemackoj se De.Telekom dugo opirao konkurenciji. Regulativna tela su odredili naknadu za zakup mreze. Od tada se pojavilo mnostvo provajdera. Cena DSL prikljucka sa 16mb/s je pala preko noci. Flatrate sa telefonskim prikljuckom moze se naci ispod 30€. To je jedino resenje.
krunoslava krunoslava 20:39 06.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Freedom of Information
Meni je mnogo upecatljivi podatak o rastu broja korisnika interneta (sa 6 odsto iz 2003 na 16 odsto u 2008) nego sama brojka od 16 odsto za koju vi mislite da je sramota za Srbiju. Ja taj podatak posmatram kao razlog za optimizam :)


ne razumem ?! pa radi se o periodu od 5 godina... !?
da je rast ostvaren bar za dve godine pa da zaista bude optimistican ?

inace sa ovakvim tempom rasta koliko je vremena potrebno pa da se
Srbija priblizi zapadnoevropskom proseku ?

Fela Fela 21:40 06.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Pa nisam ja neko ko siri defetizam, naprotiv, ali mislim da je 10% za 5 godina mali skok.
Pri tom, internet je bezobrazno skup. A sve to zbog Telekoma i njegovog monopola.
Mislim da dosta fali sadrzaj, sama drzava ne upucuje gradjane da koriste internet. Nije u pitanju samo puko informisanje. Koji posao ja mogu da zavrsim u upravi ovog grada, ove zemlje? Ni jedan. Dakle, pored skupog interneta, ova zemlja mi ne pruza nikakve administrativne usluge, a kamoli nesto vise. I sto bi onda ljudi i koristili internet. Evo sada izdaju elektronska dokumenta, ni u najavi nema nikakav benefit od uzimanja cipovanih licnih karata, naprimer. A kad se naprave redovi u postama, bankama, policijskim stanicama - onda nemaju dovoljno tehnickih uslova.
Kada se ukuca republicki ombudsman u guglu, izadje fficial&client=firefox-a' target='_blank' class='crvenoNormal'>ovo. On covek jednostavno ne postoji.
U vecini firmi, internet se koristi za slanje mejlova (u smislu porudzbina - sto je malo smesno) i da guse ljude sa power point prezentacijama tipa salji dalje.

U pravu ste, mnogo posla ima...

Pozdrav!
Freedom of Information Freedom of Information 23:08 06.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Flatrate sa telefonskim prikljuckom moze se naci ispod 30€.


I u Srbiji Flatrate 1MB/S možete da kupite za 2400 dinara. što je otprilike oko 30 €....
Freedom of Information Freedom of Information 23:16 06.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Pa nisam ja neko ko siri defetizam, naprotiv, ali mislim da je 10% za 5 godina mali skok.


Daleko od toga da mislim da širite defetizam. Da li je 10 odsto za 5 godina mali ili veliki skok po mom mišljenju zavisi od ugla iz kojeg se posmatra. Uzimajući u obzir sve okolnosti u kojima ovo društvo funkcioniše mislim da imamo razloga za optimizam. Ne može se bez optimizma...
dragan7557 dragan7557 23:53 06.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Freedom of Information
Flatrate sa telefonskim prikljuckom moze se naci ispod 30€.


I u Srbiji Flatrate 1MB/S možete da kupite za 2400 dinara. što je otprilike oko 30 €....

U odnosu na prosečne zarade Internet je u Srbiji bezobrazno skup.
Cena u EU je ispod € 20 mesečno.
Uzgred dok se u modernim državama investiraro u electronic highway u Srbiji se investiralo u ratove, verske objekte i slične idiotizme.
dragan7557
7 juli 2008
banem92 banem92 07:56 07.07.2008

Internet u nas

Ja sam koristio BBS-ove i konferencijski sistem pre dovođenja Interneta u Srbiju, a zatim i odmah po uvođenju sam Internet. Kad pogledam godinama unazad, završio sam mnoge poslove koristeći Internet.

Naručivao sam knjige iz SAD i plaćao preko Interneta. Sve su stigle. :) Radio za razne ljude širom sveta kao freelance programer, sve pare su stigle. :) Čitao zakone drugih zemalja i izvlačio veliku korist (kakvu nije bitno, ali je reč o velikoj koristi). Pronalazio razne informacija, npr. kada treba kupiti nešto novo, valja pročitati mišljenje drugih koji su takvo šta već kupili; kada treba negde putovati pronaći slike, informacije, mišljenje drugih, itd. Koristeći Internet sam u kontaktu sa prijateljima širom sveta. Kao stalni saradnik jednog stručnog časopisa tekstove šaljem preko Interneta. Godinama sam pisao i objavljivao tekstova, a da nisam upoznao bilo koga iz redakcije.

Danas kada god hoću bilo šta da završim, od banalnosti do kapitalnih stvari, krećem sa Internetom. Da li je to kupovina miksera (koji valja, koja cena), cementa (koji i koja količina), šta treba za vizu, zašto mi je mobilni isključen a ja platio račun, koliko ima km do nekog mesta i kuda se voziti, gde naći kamenje za saunu. Treba mi neka knjiga naručim je preko Interneta. Papirne novine nisam kupio u poslednjih pet i više godina. Jedan rođak je našao svoju bolju polovinu preko Interneta i to iz druge države. Itd. Primera je milion.

Stvari se pokreću i kod nas, samo će to ići sporo. Nekima je skupa mesečna pretplata, dobar deo ljudi nema "tehničke uslove" za ADSL priključak, brzina - kad pogledamo okruženje (npr. Rumuniju) - je skromna, mnogi rukovodioci smatraju da radnicima ne treba Internet jer je to "samo za igru" i slično. Umesto da je informacija dostupna tu na ekranu monitora, mnogi ljudi i dalje idu okolo i raspituju se, telefoniraju, dangube.

Situacija će se brzo promeniti jer mlađe generacije već znaju benefite Interneta. Čim budu u prilici da se oni pitaju, Internet će stići u njihove domove.

Kakva je situaciji u Srbiji? Nešto iznad mrtve tačke. Mogu da napišem mail i tu-i-tamo će mi odgovoriti. Da nismo "dobili" strane banke, elektronsko bankarstvo bi bilo san za nas. Međutim, informacije i dalje kasne, npr. rezultate upisa ćemo pre pronaći na oglasnim tablama ili preko telefona nego na Internetu. I - da ne davim, previše je primera gde bi dostupnost informacija bila daleko bolja i ugodnija da se uposle računari.

Evo da nabacam nekoliko ideja koje će ne samo olakšati život građani, već će i različite oblike uštede, od vremena, preko para, do subjektivnog osećaja zadovoljstva:

- Neko je već rekao, ali da ponovim: učiniti dostupnim i to besplatno (?), sve zakone, mišljenja i tumačenja. Sramota je da se to plaća i do su oni nedostupni građanima. Ako ne znamo kako, treba da se ugledamo na bliske nam zemlje, npr. Sloveniju ili Hrvatsku

- Omogućiti predaju zahteva za nove lične karte, pasoše i svaka druga dokumenta PREKO INTERNETA

- SUP/MUP (primer), ali i ostale javne službe moraju da se povežu i da međusobno razmenjuju informacije. Kod nas je građanin u službi kurira, rob javnih službi koje, umesto da služe građanin, on služi njima. Npr. za pasoš treba potvrda o državljanstvu. Građanin onda ode u matičarsku službu, ovi mu daju uplatnice, pa ode na šalter pošte/banke, vrati se sa uplatnicama, čeka na izvod, dođe po njega, odnese izvod u MUP, čeka na LK ili pasoš... Ovo sve može da se obavi, a da građanin ne izađe iz svog stana - podnese zahtev preko Interneta, uplati koliko treba, javne službe razmene dokumenta u ELEKTRONSKOM obliku i kada sve bude gotovo, zovu građanina da dođe po svoja dokumenta Prosto, zar ne? Ne trebaju tu neke velike pare kako nam se, eno juče, MUP žali. Treba dobra volja i temeljna reorganizacija

- Uvesti "elektronski potpis" kao ravnopravan oblik potvrde klasičnom potpisu. Elektronska dokumenta sa elektronskim potpisom moraju da imaju pravnu snagu klasičnog dokumenta. Ići ka tome da se potpuno ukinu klasična dokumenta

- Klasično poslovanje svih preduzeća zameniti elektronskim (ušteda tonera, štampača, ljudstva, vremena, efikasnije poslovanje s manjim angažovanjem resursa)

- Promovisati (skromne) turističke mogućnosti Srbije. Postaviti na Internet informacije kako doći do neke destinacije, šta videti, omogućiti rezervisanje smeštaja i plaćanje unapred preko Interneta. Omogućiti strancima koji dolaze ovamo sve potrebne informacije

- Otvoriti hot-spot mesta na svim autobuskim i železničkim stanicama, aerodromu, sve hotele povezati na Internet i gostima omogućiti lak pristup informacijama

- Povećati brzinu i smanjiti cenu pristupa na evropski nivo

- Ukinuti porez na računare i usluge pristupa Interenetu. Promovisati Internet, ali i bezbednost u saobraćaju, podjednako

Dakle, ideja je mnogo, implementacija relativno laka uz skromne resurse. Ukupan rezultat: velika ušteda u svakom pogledu. Da se ja pitam, da sam ja neko ko odlučuju o svemu pobrojanom, napravio bih Srbiju kao uzor i lidera u svetu po transparentnosti informacija, lakoj dostupnosti i - konačno - olakšavanja života građanima. Ne smemo dozvoliti da takve stvari uradi neko mnogo pre nas, onda mi vidimo da je to dobro i čekamo pravnike i političare da usvoje tamo neke zakone koji će naterati javne službe tako da rade (a to trajeee).

Ovde se javlja "veliki problem". Naša država automatski prestaje da bude birokratsko društvo. Šta ćemo sa parazitima od zaposlenih u silnoj administraciji? Šta ćemo sa Perom koji je rođak Žike koga je Mile zaposlio preko veze i sad ne radi ništa? Ako ćemo da otpustimo Peru ili ga prebacimo na radno mesto gde se radi, onda će Žika da zove kuma Mileta koji će da zove Đorđa da ga obavesti o "nepravdi" nad našim Perom.

Sve to može brzo i lako da se uradi. Samo da se ja pitam....

Kod nas se sve to završava na tome da su određeni ljudi prepoznali mogućnosti i otvorili Internet prodavnice. Posao im sada ide 10 puta bolje nego pre! Ako nekoma pada na pamet obuka radnika, to ne treba. Treba ih samo naterati na nov način rada, pa će i radnici sami uvideti prednosti novog načina rada.
Freedom of Information Freedom of Information 08:23 07.07.2008

Re: Internet u nas

Hvala vam na trudu za pisanje ovog dugačkog i zanimljivog komentara. Sve vaše ideje su dobre i slažem se, ali mislim da sve to nije moguće tako lako i brzo uraditi. OK hotspotovi, ok povećanje brzine interneta i smanjenje cena, ok i promovisanje turističkih mogućnosti Srbije... Birokratija je veliki problem. Glomazna, spora i neprofesionalna kakva jeste teško će se brzo promeniti.

Dovoljno je da odete primera radi u opštinu Novi Beograd radi registracije kola ili vađenja pasoša. Tri ili četiri sata čekanja su vam zagarantovani. U opštini koja ima, ako se ne varam, oko 500 000 stanovnika za registraciju kola rade 2 šaltera od kojih je jedan samo za agencije. Jedan je i šalter za pasoše.
dracena dracena 08:38 07.07.2008

Re: Internet u nas

Freedom of Information
Glomazna, spora i neprofesionalna kakva jeste teško će se brzo promeniti.

Neće? E onda nam nema pomoći! Propali smo. To je prvi korak ka kompletnim reformama. Ako država ne može da reformiše svoje službe, kako će celokupno društvo?

za banem92:
Većina onih usluga koje si naveo da bi mogla administracija da pruža preko interneta spada u e-poslovanje, koje se u nekim službama uvodi, ali to ide spooooooro. Nije samo ni zbog Žike, Pere i Mike, nego ko zna zbog čega, nemara, neshvatanja značaja, neznanja. A mogli smo to da završimo od 2001.-2003. bez naročitih opterećenja.
Žiki, Miki i Peri bi Tadić ili neko drugi trebalo lepo i mirno da objasni da će od danas pa do odlaska u penziju morati da uče i stiču nove kompetencije. Posla u našoj državi ima za još duplo toliko Žika, MIka i Pera, pa ko hoće da radi, neka nauči znanje i prione na posao. Nije teško i ne boli.
Freedom of Information Freedom of Information 08:50 07.07.2008

Re: Internet u nas

Neće? E onda nam nema pomoći! Propali smo.


Sva dosadašnja iskustva pokuzuju da će to ići teško i sporo. To je samo moja procena, dakle nije uklesano u kamenu :)

dragan7557 dragan7557 10:28 07.07.2008

Re: Internet u nas

- SUP/MUP (primer), ali i ostale javne službe moraju da se povežu i da međusobno razmenjuju informacije. Kod nas je građanin u službi kurira, rob javnih službi koje, umesto da služe građanin, on služi njima. Npr. za pasoš treba potvrda o državljanstvu. Građanin onda ode u matičarsku službu, ovi mu daju uplatnice, pa ode na šalter pošte/banke, vrati se sa uplatnicama, čeka na izvod, dođe po njega, odnese izvod u MUP, čeka na LK ili pasoš.

Valjda je Srbija jedina država koja nema pojma o svojim državljanima jer ova nesuvislost da traži od istog građanina da plati određenu svotu novca kako bi sama sebi potvrdila da je isti građanin njen državljanin, i da pri tome sam troši svoje vreme, prevazilazi granice svake ludosti ????????
Potom toj istoj državi (njenoj administraciji) taj dokaz stavlja na uvid. Milijarde sati koje se svaki dan nepotrebno troše na ovakve idiotizme su najdragocenij posed građanina jer je vreme ljudskog života ograničeno ?????????

Sumanutost ovoga "procesa" može da bude "jasna" samo žestoko umno poremećenom zakonodavcu koji ovakav
idiotizam propisuje kao imperativ a takođe mnogo govori i o istim građanima koji mirno i bez protesta prihvataju ovakav načina ponašanja sumanute administracije..

Dovoljno je da odete primera radi u opštinu Novi Beograd radi registracije kola ili vađenja pasoša. Tri ili četiri sata čekanja su vam zagarantovani. U opštini koja ima, ako se ne varam, oko 500 000 stanovnika za registraciju kola rade 2 šaltera od kojih je jedan samo za agencije. Jedan je i šalter za pasoše.

Ove cifre koje ste naveli treba dovršiti i reći da je cena ove glupavosti iznosi 2.000.000 i slovima dva miliona sati samo u ovoj oopštini i samo za navedenu registraciju kola.
Građani su izloženi teroru nesposobne administracije koja je produžena duga ruka nesposobnosti države da rukovodi sa svojom administracijom, a u nastavku nedoraslosti skupštine zadatcima zbog kojih ista postoji.

dragan7557
07.07.2008
dragan7557 dragan7557 11:00 07.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

krunoslava
Freedom of Information
Meni je mnogo upecatljivi podatak o rastu broja korisnika interneta (sa 6 odsto iz 2003 na 16 odsto u 2008) nego sama brojka od 16 odsto za koju vi mislite da je sramota za Srbiju. Ja taj podatak posmatram kao razlog za optimizam :)


ne razumem ?! pa radi se o periodu od 5 godina... !?
da je rast ostvaren bar za dve godine pa da zaista bude optimistican ?

inace sa ovakvim tempom rasta koliko je vremena potrebno pa da se
Srbija priblizi zapadnoevropskom proseku ?


Porast je dva posto godišnje i "ovim" tempom treba 50 godina ???????????? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Freedom of Information Freedom of Information 11:25 07.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Porast je dva posto godišnje i "ovim" tempom treba 50 godina ???????????? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Mislim da ne postoji država na svetu u kojoj 100 odsto stanovnika koristi internet. Tako da... Ne bi trebalo živeti u iluzijama, već stvari sagledati realno. U Engleskoj živi, ako se ne varam, oko 60 000 000 stanovnika, a prema nekim podacima 26 000 000 koristi internet. To je otprilike ono što bi trebalo posmatrati kao ideal. Barem u vremenskom trenutku u kome živimo. Za budućnost, ko zna....

A i siguran sam da će se trend rasta broja korisnika interneta u Srbiji nastaviti, i da će iz godine u godinu procenat biti sve veći.
banem92 banem92 12:10 07.07.2008

Re

undefined
Naš državni aparat, počev od predsednika, pa do poslednjeg službenika je totalno nesposoban za bilo šta ozbiljno.


E, da, osim za podelu vlasti i "plena" u vidu javnih preduzeća. To im ide od ruke, jest da je sporo, sve stoji dok se ne dogovore, ali je sigurno.
banem92 banem92 12:15 07.07.2008

Re: Re

Izgubio mi se ceo post. Toliko o Internetu. :)

Ajoj, ko će ponovo napisati sve... Uglavnom, poenta je da je SRAMOTA šta se radi građanima. Nek barem uvedu brojeve, pa da se ne čeka.
Fela Fela 12:52 07.07.2008

Re: Internet u nas

banem92
Evo uštede od mnogo novaca: Ja dam zahtev za pasoš i LK preko Interneta. MUP to sve završi i pozove me da dođem po dokumenta ili mi čak pošalju kući otkupninom od toliko i toliko para.


Pa tesko da to moze, pre svega zbog uzimanja otiska prsta.
Ali taj dokaz o drzavljanstvu je potpuna glupost i cisto maltretiranje. Ispada da oni nemaju pojma ko su im drzavljani, ja skupljam papire i potvrde za njih - i onda cekam 2-4 nedelje da se smiluju i da mi izdaju pasos. Jednostavno, sve su napravili da ne moraju prstom da mrdnu da bi nesto proverili, klasican birokratski rezon.

Sa uvodjenjem novih isprava, prestaje mogucnost za svako pravdanje o "tehnickim ne mogucnostima" i tada treba sesti na kicmu ovim nasim politicarima.

Gledao sam pre neki dan na b92 emisiju o sudijama kod nas i Sloveniji (mislim da je produkcijska kuca Mreza u pitanju) i u jednom trenutku pokazuju kancelarije nasih sudija. Ljudi, pa ono je strasno... Gomila papira uvezanih kanapom stoje po stolovima, ormanima, podovima... Mislim, tako bi im slatko ubacio neku sibicu u kancelariju. Ono je kao da ste se vratili u 1982, na primer.
Sutkinja iz Slovenije, pokazuje svoj kompjuter: " Evo ovde su zakoni Slovenije, ovde iz EU...", a onda pokazuju nase koji se dovijaju na razne nacine...
Tu emisiju treba pustati novom ministru pravde svaki dan!!!
dragan7557 dragan7557 13:44 07.07.2008

Re: Internet u nas


Pa tesko da to moze, pre svega zbog uzimanja otiska prsta.

U mnogim demokratskim državama je uzimanje otiska prstiju rezervisano za kriminalce i one koji su u sukobu sa
zakonom dok običnim građanima niko uzimanje otisaka ne spominje.

Uzimanje otisaka prstiju za potrebe ličnih dokumenata je nasilje nad privatnošću građana.
dragan7557
07.07.2008
dragan7557 dragan7557 15:16 07.07.2008

Re: ...Varate se

Freedom of Information
Porast je dva posto godišnje i "ovim" tempom treba 50 godina ???????????? !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Mislim da ne postoji država na svetu u kojoj 100 odsto stanovnika koristi internet. Tako da... Ne bi trebalo živeti u iluzijama, već stvari sagledati realno. U Engleskoj živi, ako se ne varam, oko 60 000 000 stanovnika, a prema nekim podacima 26 000 000 koristi internet. To je otprilike ono što bi trebalo posmatrati kao ideal. Barem u vremenskom trenutku u kome živimo. Za budućnost, ko zna....

A i siguran sam da će se trend rasta broja korisnika interneta u Srbiji nastaviti, i da će iz godine u godinu procenat biti sve veći.

Niste stavili tačne podatke

UK

60.943.812 population
41.042.019 Internet users in mrt. 2008 penetration 67,3%

Naši susedi (ranije daleko zaostaliji od nas na svakom polju)

Ma]arska

9.930.915 population
4.200.000 Internet users mrt. 2008

Bugarska

7.262.675 population
4.000.000 Internet users in mrt. 2008

Rumunija

22.246.862 population
12.000.000 Internet users mrt. 2008

Jasno je da je stanje u Srbiji Katastrofalno
Uzimajući u obzir sve okolnosti u kojima ovo društvo funkcioniše mislim da imamo razloga za optimizam. Ne može se bez optimizma...


za ovo su odgovorni ljudi koji rukovode drzavom Srbijom a ne okolnosti. Okolnosti u kojima drustvo funkcionira
su kreirane od strane ljudi koji imaju imena i prezimena a sa nastavljajuci istim putem nije za optimizam
Negde ovde pise da SANU radi recnik srpskog jezika 100 godina dok je za Memorandum trebalo mnogo manje a rezultat poznat. Isto je i sa vlascu sede isti a ne desava se nista vec zaostajemo za svima.
dragan7557
07.07.2008
ps. izvor podataka Internet World Stats (Internet Couching Library)
Freedom of Information Freedom of Information 15:45 07.07.2008

Re: ...Varate se

za ovo su odgovorni ljudi koji rukovode drzavom Srbijom a ne okolnosti. Okolnosti u kojima drustvo funkcionira


pa ja sam rekao okolnosti, a pod time se podrazumeva mnogo toga pa i ono o čemu vi pričate. Ne mislite valjda da meni nije poznata razlika koju pominjete (okolnosti - ljudi)...
Freedom of Information Freedom of Information 15:48 07.07.2008

Re: ...Varate se

Niste stavili tačne podatke

UK

60.943.812 population
41.042.019 Internet users in mrt. 2008 penetration 67,3%

Naši susedi (ranije daleko zaostaliji od nas na svakom polju)

Ma]arska

9.930.915 population
4.200.000 Internet users mrt. 2008

Bugarska

7.262.675 population
4.000.000 Internet users in mrt. 2008

Rumunija

22.246.862 population
12.000.000 Internet users mrt. 2008

Jasno je da je stanje u Srbiji Katastrofalno


Jos jedna stvar - hvala na ovim sjajnim informacijama. Bio bih Vam veoma zahvalan kada biste mi dali neki link gde mogu da se provere jer bi ih koristio pa da znam na koji izvor da se pozovem....
dragan7557 dragan7557 16:26 07.07.2008

Re: Grbača

tada treba sesti na kicmu ovim nasim politicarima.


Prvo ih treba skinuti sa naše grbače, što izgleda nikako nije moguće.
. Gomila papira uvezanih kanapom stoje po stolovima, ormanima, podovima... Mislim, tako bi im slatko ubacio neku sibicu u kancelariju. Ono je kao da ste se vratili u 1982,

Pogrešili ste godinu! Treba da stoji 1882. Registri za dokumente i fascikle za iste su kasniji pronalazak koji se kod nas ne koristi.Arhiviranje dokumenata na Mikro-film je u YU bilo teoretski poznato još 80 ih godina prošlog veka ali je zbog "Objektivnih okolnosti" izgubljeno u nepovrat.

Na http://www.justlawlinks.com/GOBAL/europe-index-global.htm
EUROPEAN LAW & GOVERNAMENT BY COUNTRY INDEX je SCG još uvek zajedno. Tu su i Albanija Andora, Belorusija,BiH, Ukrajina, Srbija i Crna Gora, Švajcarska itd.

Koliko je Srbija zbilja zaostala za drugim državama je neverovatno. Smatram da u Srbiji ima toliko posla da bi bilo potrebno - zaposliti svu raspoloživu radnu snagu i zaposliti ogromnu masu gostujućih radnika kako bi za oko 10-20 godina bili blizu aktuelnog stanja u srednje razvijenim državama. Mi u stvari imamo manjak radne snage i rasipničku državu koja nije u stanju da gazduje sa ogromnom imovinom nasleđenom od generacija koje su stvarale pre. Umesto da gazdujemo stečenim mi to rasprodajemo Kurti i Murti za bagatelu po sistemu ko da manje (a više provizije) sve dok ne budemo imali šta da prodajemo. Kao u pesmi : 'ajde Jano kuću da prodamo, da prodamo Jano dušo, samo da igramo. Mislim da nema pesme koja bolje opisuje tragediju koju smo kreirali.
dragan7557
07.07.'08
dragan7557 dragan7557 16:36 07.07.2008

Re: ...Varate se

Jos jedna stvar - hvala na ovim sjajnim informacijama. Bio bih Vam veoma zahvalan kada biste mi dali neki link gde mogu da se provere jer bi ih koristio pa da znam na koji izvor da se pozovem.

http://www.internetworldstats.com/europa.htm
European Union Internet Usage and Population Stats
ps. izvor podataka Internet World Stats (Internet Couching Library)

dragan7557 dragan7557 17:15 07.07.2008

Re: ...Varate se

Freedom of Information
za ovo su odgovorni ljudi koji rukovode drzavom Srbijom a ne okolnosti. Okolnosti u kojima drustvo funkcionira


pa ja sam rekao okolnosti, a pod time se podrazumeva mnogo toga pa i ono o čemu vi pričate. Ne mislite valjda da meni nije poznata razlika koju pominjete (okolnosti - ljudi)...


Naravno da ne mislim, ali je užasno iritantno da niko ne upre prstom u krivce već se obično priča o okolnostima.
Na sedam miliona stanovnika imamo isti ili veći broj službenika nego SFRJ sa 22 mln.
Broj poslanika ostao isti kao i u SFRJ kao da je Božije slovo.
Potrpredsednika vlade i ministara k'o kusi pasa a državnim sekretarima ni broja se ne zna !!!!!!!

Dok Kinezi otvaraju prodavnice Srbi sede i roštiljaju uz pivo Svetski i Naški.
Vreme je za buđenje i sukobljavanje sa svinjcem koji smo sami sebi napravili i uporno ga održavamo a ljude koji su odgovorni za sve ovo imenovati i prisiliti da daju ostavke.
Meni je od 2000 godine do sada poznata SAMO JEDNA OSTAVKA bivšeg potpredsednika vlade.
Lustracija (suđenje niko i ne sme da spomene) pravni termin nepoznat u Srbiji???????

Sve dok su političari nesmenjivi i ne odgovaraju krivično za počinjena dela ili za nečinjenje neće biti bolje a konkretna krivica pojedinaca na vlasti i njihova odgovornost će biti pretapana u KOLEKTIVNU prćiju.
Koja propast još treba da se desi da se hvati da je kriv Kurta ili Murta ili obadvojica a ne ceo narod ili neko drugi
a mi eto jadni satanizovani od celog sveta.

Stvari se ne mogu podrazumevati već se moraju izložiti kritici i odgovornosti a onda sankcionisati po zakonu.
Kada političari shvate da imunitet ne štiti od robije a partije nisu u stanju da ih odbrane od lične odgovornosti
može se očekivati promena.

Davanjem blanko ostavki šefovima partija je čista ucena a za ucenu se ide na robiju.
Predsednik države krši zakon ( predsednik partije i države) a niko da ga tuži sudu čak ni za otvorenu pretnju članstvu i celom narodu, je nije jasno u kom svojstvu je pretnja (da će imati sa njim posla) izrečena u svojstvu partijaša ili predsedavajućeg državom ??????????
Bivši ministar navraća na krađu (kraduckanje) za čega je zakon propisao robiju i nikom ništa itd.itd.
Ovo nije kritika vas već celog društva koje dozvoljava da bude upropašteno zbog ličnih interesa beogradske kamarile na vlasti. Mislim da se slažete da za lopovluk odgovara lopuža a ne okolnosti, isto je i sa ostalim stvarima odgovara počinilac a ne okolnosti.
Inače veoma cenim i podržavam vaše napore.
dragan7557
07.07.08
dragan7557 dragan7557 18:13 07.07.2008

Re: ...i sta je poruka?


Mislim da ne postoji država na svetu u kojoj 100 odsto stanovnika koristi internet

Za vašu informaciju:

Netherlands:

16.645.313 population

15.000.000 Internet penetration per mart 2008 ili devedeset posto (90,! $)


Slovenia 64,8 %
Portugal 72,9 $
dragan7557 dragan7557 18:30 07.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Za vašu informaciju:

Netherlands:

16.645.313 population


15.000.000 Internet penetration per mart 2008 ili devedeset posto (90,! %

Holandija ima 14 minstarstava i 150 poslanika supštine.

Prema srpskim standardima pošto ima dva puta više stanovništva trebalo bi 500 poslanika i 48 Ministara,
a koliko poslanika bi trebalo da ima Kina ili Indija prema "standardima" Skupštine 5rbije ?????????????????
dragan7557
07.07.08
Freedom of Information Freedom of Information 22:55 07.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Netherlands:

16.645.313 population

15.000.000 Internet penetration per mart 2008 ili devedeset posto (90,! $)


ova informacija deluje zastrasujuce iz nase perspektive :)
dragan7557 dragan7557 10:24 08.07.2008

Re: i sta je poruka?BIDŽALIZACIJA Srbije

A i siguran sam da će se trend rasta broja korisnika interneta u Srbiji nastaviti, i da će iz godine u godinu procenat biti sve veći.


Od godine do godine...............

Prema dole navedenim podatcima CNNIC China Internet Network Information Center report
2007 je u Kini realizovano/ostvareno /priključeno NOVIH sedamdeset i tri miliona priključaka (porast 53 % ????
i brojevima 73.000.000 ZA GODINU DANA
Kinezima bi trebalo (ovim tempom) nešto kraće od jednog meseca da u Srbiji završe posao.

Maglev vozovi idu već po Kini (brzina 400 km na čas) Dok gazda Šarančić i Ekselencija Velja Infrastrukturni Kapitalci srpskog saobraćaja (Internet granski spada u saobraćaj) pribavljaju Lokomotive Polovnjače i vrše generalne popravke Unra Lokomotiva Parnjača i slavnih Šinobusa obećavaju Brze pruge i Srbo autobahn do Požege u Koncesiji Austro (ugarske).

Na svim poljima Srbija zaostaje svakog dana sve više i više dok se čeka na EU.
Od rusofila preko mađarofila pa austrofila pa grkofila do sadašnjih u modi Eurofila ?????????????

Kada će Srbija postati Srbofilna i rešenja potražiti u samoj sebi 'uzdaj se u se i u svoje kljuse'
dragan7557
08.07.'08
avgi92 avgi92 14:54 07.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Dakle, svakog meseca obavezno posetim lokalnu poštu, plaćanje računa i drugi poslovi. Neizostavni deo te priče je da mi uvek neko pridje i zamoli me da mu popunim odredjeni obraza [b][b]" znate ne znam ..."! . I to je u stvari jedna od poruka ovog BLOGA. Nepismenost, funkcionalna nepismenost u stvari OBRAZOVANJE. Naš sistem obrazovanja je polazna tačka od koje mi treba da krenemo kako bismo na kraju došli i do ključne priče ovog BLOGA, suočavanje sa digitalizacijom.
Mi u urbanoj sredini se SUOČAVAMO SA DIGITALIZACIJOM, ali šta je sa onim ljudima u unutrašnjosti? Koliko u unutrašnjosti ima računara, mislim u obrazovnim institucijama? Koliko kod njih ima BIDŽA? Koliko nastavnici u unutrašnjosti imaju računar, koriste ga i upućuju svoje učenike na internet?
Evo ideje za jedno istraživanje! Na internet adresi ministarstva prosvete http://www.mps.sr.gov.yu/code/navigate.php?Id=306 ne možemo da dodjemo do podataka o tome koliko je ukupno računara ušlo u sistem škola od 2000. godine. Znamo da su računari prisutni jedino po internet arhivi dnevne štampe koja je takve dogadjaje pratila u okviru kampanje ministara - političara. Ali zaista, koji je to broj računara, učenika koji su prošli obuku u školi i da li su se osposobili za za rad na njima, kao i radu na internetu ili su se osposobili da budu BIDZA?
I vraćam se na početak priče, reformišimo obrazovanje, reformisaćemo svest i imaćemo DIGITALIZACIJU i NEĆE VIŠE BITI BIDŽA!
Pozdrav

dracena dracena 15:14 07.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Čini mi se da više nemamo vremena da počnemo od jednog problema, već da moramo da napadamo sve probleme sinhronizovano na više tačaka. Tako se i inače danas u svetu radi.
Freedom of Information Freedom of Information 15:55 07.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Mi u urbanoj sredini se SUOČAVAMO SA DIGITALIZACIJOM, ali šta je sa onim ljudima u unutrašnjosti? Koliko u unutrašnjosti ima računara, mislim u obrazovnim institucijama? Koliko kod njih ima BIDŽA? Koliko nastavnici u unutrašnjosti imaju računar, koriste ga i upućuju svoje učenike na internet?


Slažem se sa vama i dobro ste mapirali probleme. Ovo su vrlo bolne teme i da se ne ponavljam, ali nas stvarno očekuje mnogo posla... Naravno one koji su spremni i žele da se suoče sa ovim stvarima.
banem92 banem92 22:25 07.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Evo ideje za jedno istraživanje! Na internet adresi ministarstva prosvete http://www.mps.sr.gov.yu/code/navigate.php?Id=306 ne možemo da dodjemo do podataka o tome koliko je ukupno računara ušlo u sistem škola od 2000. godine


Ovamo u Vojvodini ima različitih primera, često daleko iznad statističkih proseka. Ja sam radio u osnovnoj školi gde je izborni predmet bila nastava informatike (ja sam radio jedno vreme kao nastavnik), a škola ima medijateku koja sarađuje sa nastavnicima ali i učenicima. Dobar deo video i audio materijala je bio digitalizovan. Bivši direktor sam zna kako je dolazio do sredstava da to održava i gradi, ali podrške od onih koji treba nije bilo. Za potrebe nastave sam ja donosio svoj PC od kuće, sve dok jedan dečak nije zapeo za kabel napajanja i oborio ga na pod kada je crkao hard-disk...

Prosek... lako je to gledati. Ja, evo, u mom mestu ne poznajem nekoga, a znam dosta ljudi, koji nemaju PC i nekakav Internet priključak, makar modemski. Kolega iz firme otišao u penziju, kupio svoj prvi računar, prvi put seo ispred njega i uveo ADSL. Ej, čovek od 60 godina života!

Da ne spominjem decu, ona razbijaju računare. To mi je drago iz više razloga. Prvo, naučiće da svaki posao obavljaju maksimalno efikasno. Drugo, računari (roditelji, čitajte PAŽLJIVO) razvijaju INTELIGENCIJU dece jer, po pravilu, u igri se rešavaju različiti problemi, vežbaju se refleksi, podstiče se logičko i strateško razmišljanje. Deca su nam ekstremno inteligentna. U moje vreme u toj dobi ja sam se igrao janina, kupusa i slanina, žmurke ili klikera. Deca, često već sa oko 10 godina prevazilaze inteligencijom roditelje. I šta sad?

Stvar je u tome da, ako uzmemo definiciju (ima ih više) inteligencija, koja kaže da je ona sposobnost rešavanja problema u nepoznatim okolnostima, onda ćemo imati vrhunske stručnjake i radnike u svim sferama života. Radujem se da ovaj deo Srbije ima svetlu budućnost. Ili čak nek to bude nova Srbija, sama za sebe, ali da ima budućnost.

Problem je kako ćemo mi preživeti ovaj birokratski i policijski aparat koji kao parazit isisava životnu energiju građana?

Dok god nam javne službe rade po narodnoj: radio, ne radio, svira radio, teško nama. A Internet ostaje za korisne stvari, ali ne i one od suštinske važnosti, kao što je razmena dokumenata u elektronskom obliku. Ako već policija i sudovi tako vole papire, nek štampaju, pa odlažu (šta ako se upali i izgori? šta je sa životnim vekom papira od oko 100 godina nakon kojeg se papir raspada?), ali - brate - omogućite nama da VAMA šaljemo "papire" preko Internet servisa.

Upravo danas se pokazalo kako imamo na raspolaganju znanje i tehnologiju s jedne strane, a s druge zaostali policijski, birokratski aparat. Gubici su strahoviti i sve se prevaljaju preko leđa kurira javnih službi - građanina.
Freedom of Information Freedom of Information 22:53 07.07.2008

Re: ...i sta je poruka?

Evo ideje za jedno istraživanje! Na internet adresi ministarstva prosvete http://www.mps.sr.gov.yu/code/navigate.php?Id=306 ne možemo da dodjemo do podataka o tome koliko je ukupno računara ušlo u sistem škola od 2000. godine


Mislim da bi bio super, a i efikasno, da se Ministarstvu prosvete podnese zahtev za slobodan pristup informacijama i da se traze podaci o ovome. Ja Vam to predlazem, a na ovom blogu cete uvek moci samnom, Nemanjom ili Sabicem da razgovarate o tome pa i da dobijete pravni savet ukoliko Vam je potreban...
dragan7557 dragan7557 09:22 08.07.2008

Re: .rast 53% godišnje

ova informacija deluje zastrasujuce iz nase perspektive :)

Ako je ova informacija zastrašujuća šta onda za sledeće cifre:

Publikacija China Internet Network Information Center (CNNIC) polugodišnji raport subota 19 januar 2008

1997 broj penetracija Interneta u Kini 620.000
2007 kraj godine 210.000.000 (dve stotine deset miliona) ili 6.000.000 manje nego u USA.
Ovim je procenat korisnika Interneta u Kini procentualno isti kao i u Srbiji 16 % od ukupne populacije.
Ko i kako a osobito gde vodi Srbiju kada je Internet u pitanju pokazuje navedeni primer Bidžalizacije srpskog društva koje kanda još uvek traje

Procenat rasta korisnika Interneta:

2004 rast 20 %
2005 rast 20 %
2006 rast 23 %
2007 rast 53 % (pedeset i tri posto za godinu dana)

Ove impozantne cifre su postignute zahvaljujući državnim organima koji su veoma mnogo investirali (pravilno shvatanje uloge države kao stimulatora) u tehničku infrastrukturu (u Srbiji ministar infrastr. mr V.Ilić koji umesto komjutera više voli Flaše a sada će valjda iz opozicije biti još uspešniji ???)
i brzo priključivanje sela iz provincija na telefonsku i kablovsku mrežu .
Za detaljne info. CNNIC
dragan7557
08.07.08

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana