Bez Kralja ne valja – ili malo dobre esejistike

Milan M. Ćirković RSS / 14.08.2008. u 04:04

Nikada nisam bio veliki fan proze Stivena Kinga - čoveka koji je, ne samo po prezimenu, već iznad svega po produktivnosti, tiražima i broju izdanja svakako "kralj" pop-književnosti. I to ne zbog samog horor žanra (neki od meni najdražih pisaca, poput Gogolja i Lavkrafta, vrlo su uspešno plivali u tim vodama), već pre svega zbog nečega što bih nazvao "naivnom superambicijom" velikog dela proznog univerzuma koji je stvorio, koja me, iz razloga koje ne mogu sasvim da ekspliciram, ostavlja prilično ravnodušnim - i to baš u onim momentima zapleta kada je očigledna autorova namera da čitalac ne sme biti ravnodušan. To, naravno, ne znači da u tom moru nema bisera: više od proseka su me impresionirali The Tommyknockers, The Green Mile, omnibus Hearts in Atlantis i poneki - ali samo poneki! - delovi epskog The Stand-a (naravno, onog docnijeg, celokupnog izdanja, a ne originalno iskasapljene knjige). Takođe, Kingov roman Needful Things (1990) mada nije bogzna šta, ima par potpuno nezaboravnih komičnih momenata. Na prvi pogled, relativno malo pozitivnih utisaka čak i za tekst na blogu - ali sam pre koju nedelju otkrio nešto što me je navelo da značajno promenim mišljenje o Kingovom sveukupnom opusu: naime, pročitao sam njegove dve esejističke knjige (što bi rekli non-fiction). I one su, ukratko, sjajne!

(Možda se treba odmah ograditi da i pored skepse prema njegovom književnom opusu nikad nisam sporio da je King jednostavno sjajan lik. Brojne crtice i anegdote to višestruko ilustruju: od njegove platonističke teorije književnosti - "Priče se pronalaze u tlu, poput fosila; samo je pitanje alata koji koristite za njihovo vađenje, da li to radite pneumatičnom bušilicom ili finom četkicom" - preko njegovog izrazitog liberalizma i pacifizma - "Ako ste pismeni, možete svašta da naučite i nešto postignete u životu; ako ne, uvek vam ostaje vojska, Irak i slično" rekao je nedavno na predavanju u jednoj školi - pa sve do raznih humanitarnih akcija koje sprovodi sa svojom suprugom Tabitom, takođe piscem i novinarem. Čak i ceo njegov životni put, od odlaska oca da kupi cigarete - kad je Stivenu bilo dve godine - preko pronalaska starih primeraka časopisa Weird Tales sa Lavkraftovim pričama na tavanu svog dede, preko raznih bedno plaćenih i mučnih poslova kojima se bavio pre objavljivanja prvog romana, Carrie, preko teške borbe sa bolestima zavisnosti iz koje je izašao kao pobednik, sve do neobične saobraćajne nesreće od pre devet godina, baš kao prepisane iz neke od njegovih knjiga - sve to dakle nezavisno od njegove "Big Mac" proze, kako je sam skromno naziva, ukazuje na veoma živopisnu i simpatičnu ličnost.)

Dakle, dve Kingove non-fiction knjige koje sam tu skoro pročitao su, svaka na svoj način, remek-delo esejistike. Danse Macabre (upravo sa tim spelovanjem!) je omnibus tekstova koji daju presek istorije književnog, teatarskog, radio i filmskog horora na engleskom govornom području. Iako može zvučati suvoparno, knjiga je sve samo ne to, jer je napisana živahnim stilom, nije nikakav udžbenički hronološki prikaz, već se koncentriše na "uporne motive" i analizira ih na eruditni, ali uvek nenametljiv način. Pored svojevrsnog omaža Lavkraftu i njegovom pionirskom eseju na tu temu "Natprirodna strava u književnosti", King daje nekoliko zapažanja od daleko šireg umetničkog značaja. Evo jednog lepog odlomka (zapaziti nekoliko igara rečima u ovom kratkom odlomku, zbog kojih bi amaterski prevod - kakav bi moj sigurno bio - sve pokvario!) koji se bavi perenijalnim pitanjem neopravdanog skepticizma prema fantastičnoj književnosti:

 

When Coleridge spoke of 'the suspension of disbelief' in his essay on imaginative poetry, I believe he knew that the disbelief is not like a balloon, which may be suspended in air with a minimum of effort; it is like a lead weight, which has to be hoisted with a clean jerk and held up by main force. Disbelief isn't light; it's heavy. The difference in sales between Arthur Hailey and H. P. Lovecraft may exist because everyone believes in cars and banks, but it takes a sophisticated and muscular intellectual act to believe, even for a little while, in Nyarlathotep, the Blind Faceless One, the Howler in the Night. And whenever I run into someone who expresses a feeling along the lines of 'I don't read fantasy or go to any of those movies; none of it's real,' I feel a kind of sympathy. They simply can't lift the weight of fantasy. The muscles of imagination have grown too weak.

(Danse Macabre,izdanje Hodder, London, 1991, str. 120)

 

Druga Kingova knjiga koju želim da pomenem je On Writing, sa podnaslovom "Memoar o veštini", svojevrsni prijateljski savetnik za mlade (i mlade duhom!) pisce, ali ne nužno prozne pisce, već kao što sam kaže, većina materijala se odnosi čitav raspon od pisanja privatnih pisama, preko novinarstva, do naučne i umetničke proze. Jedan poznati svetski astrofizičar koji se poslednjih godina pročuo i kao pisac jako dobrih naučnopopularnih knjiga na kosmološke teme, u jednoj od tih popularnih knjiga je naveo da je mnogo korisnih saveta našao u ovoj Kingovoj knjizi; i mada sam taj citat tek tu skoro "proverio", čovek je definitivno bio u pravu! Kuriozitet u vezi sa On Writing jeste da je njen najveći deo napisan u bolnici, dok se autor oporavljao od operacija nakon pomenute saobraćajne nesreće na seoskom putu u Mejnu. Evo primera koji dobro pokazuje njegov beskompromisno duhovit stil, a sadrži i širu pouku:

 

Reading is the creative center of a writer's life. I take a book with me everywhere I go, and find there are all sorts of opportunities to dip in. The trick is to teach yourself to read in small sips as well as in long swallows. Waiting rooms were made for books - of course! But so are theater lobbies before the show, long and boring checkout lines, and everyone's favorite, the john. You can even read while you're driving, thanks to the audiobook revolution. Of the books I read each year, anywhere from six to a dozen are on tape. As for all the wonderful radio you will be missing, come on - how many times can you listen to Deep Purple sing 'Highway Star'?

Reading at meals is considered rude in polite society, but if you expect to succeed as a writer, rudeness should be the second-to-least of your concerns. The least of all should be polite society and what it expects. If you intend to write as truthfully as you can, your days as a member of polite society are numbered anyway.

Where else can you read? There's always the treadmill, or whatever you use down at the local health club to get aerobic. I try to spend an hour doing that every day, and I think I'd go mad without a good novel to keep me company. Most exercise facilities (at home as well as outside it) are now equipped with TVs, but TV - while working out or anywhere else - really is about the last thing an aspiring writer needs.

(On Writing, izdanje Hodder, London, 2000, str. 167-8)

 

Ukratko, da ironično parafraziram ono što je sam King napisao o Ogastu Derletu, čini mi se da ovde imamo slučaj sasvim prosečnog pisca, ali genijalnog esejiste. U tom svetlu, nadam se da ćemo biti prilike za čitanje još Kingovih ogleda (a možda nekoga kojim čudnim slučajem ovo inspiriše da ovakvu i sličnu dobru esejistiku prevede i kod nas). U svakom slučaju, kao što dobri stari džingl nekadašnje "devedeset dvojke" lepo kaže - knjige u šake!

Atačmenti



Komentari (39)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

bindu bindu 08:25 14.08.2008

.twilight zone

"kralj" pop-književnosti.


riding the bulet
jeremija92 jeremija92 09:36 14.08.2008

Ljudi su dosete

Da se Umberto Eko nije jednog dana dosetio, presavio tabak i napisao triler "Ime ruže" i danas bi verovatno bio nepoznati profesor srednjovekovne književnosti, držao umna predavanja i pisao isto tako umne eseje.

Da se Dž.M. Kuci, profesor iz Kejptauna, nije dosetio, pa umesto predavanja na Prinstonu studentima ponudio malu knjižicu "Životi životinja", kao temu za raspravu, možda svet nikad ne bi čuo za "Fo"; "Sramotu", "Čekajući varvare"...a možda ne bi bilo ni Nobelovog venca.

Pametni ljudi se dosete.
Na njihovu i našu sreću.

Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 13:36 14.08.2008

Re: Ljudi su dosete

jeremija92
Da se Umberto Eko nije jednog dana dosetio, presavio tabak i napisao
triler "Ime ruže" i danas bi verovatno bio nepoznati profesor
srednjovekovne književnosti, držao umna predavanja i pisao isto tako
umne eseje.

Da se Dž.M. Kuci, profesor iz Kejptauna, nije dosetio, pa umesto
predavanja na Prinstonu studentima ponudio malu knjižicu "Životi
životinja", kao temu za raspravu, možda svet nikad ne bi čuo za "Fo";
"Sramotu", "Čekajući varvare"...a možda ne bi bilo ni Nobelovog venca.

Pametni ljudi se dosete.
Na njihovu i našu sreću.


Stvarno dobri i istiiti primeri. Hvala, Jeremija!
d j o l e d j o l e 09:36 14.08.2008

Interesantno sto

ste Gogolja i Kinga pomenuli u istom kontekstu. Po secanju, u horor zanru malo ko je toliko duboko zagrebao po prirodi svojih negativaca na nacin na koji su to ucinili Gogolj i King. Naprimer, Gogolj u pripovetci Vij i King u filmu It.

medjutim92 medjutim92 09:36 14.08.2008

The Shining...

.. prva strana knjiga koju sam procitao u originalu (ako izuzmemo Druzbu Pere Kvrzice i slicno), i tako dobra da nemam reci. I to ne samo zbog suspenseta.

King je kralj, koji se malo potrosio u hiperprodukciji, ali i to mnogo manje nego drugi u slicnoj situaciji..
nsarski nsarski 11:16 14.08.2008

Ova Kingova recenica

Most exercise facilities (at home as well as outside it) are now equipped with TVs, but TV - while working out or anywhere else - really is about the last thing an aspiring writer needs.

me podseti na Groucho Marxa i njegovu primedbu: I find TV very educating. Every time somebody turns on the set, I go into the other room and read a book.
Kingovi saveti su zaista odlicni. Nazalost, ni jednu od pomenute dve knjige nisam citao, ali sada bar znam koje cu knige da narucim vec danas:) Hvala!
Sto se Kolridzovog "suspension of disbelief" tice, potrebna je imaginacija da se ta vrsta mentalnog stanja postigne. Tu vrstu imaginacije prirodno imaju deca, a odrasli je sticu citanjem. Po mom misljenju, najbolja knjiga napisana na temu "suspension of disbelief" je "The Fantastic" Tzvetana Todorova. Knjiga moze da se nadje i na internetu The Fantastic. Preporucujem.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 13:41 14.08.2008

Re: Ova Kingova recenica

Cekaj, a jel to ista Todorovljeva knjiga koja je kod nas prevedena kao "Uvod u fantasticnu knjizevnost" u onoj sjajnoj ediciji "Pecat", tamo negde jos krajem 80-tih? Pocinje sa poglavljem o knjizevnim zanrovima, a na kraju ima neki detaljniji spisak dela koja imaju fantasticne odlike...

Inace, svi smo mi pomalo grouchomarksisti... ;o)) Hvala, Nenade!
nsarski nsarski 13:53 14.08.2008

Re: Ova Kingova recenica

Milan M. Ćirković
Cekaj, a jel to ista Todorovljeva knjiga koja je kod nas prevedena kao "Uvod u fantasticnu knjizevnost" u onoj sjajnoj ediciji "Pecat", tamo negde jos krajem 80-tih? Pocinje sa poglavljem o knjizevnim zanrovima, a na kraju ima neki detaljniji spisak dela koja imaju fantasticne odlike...

Inace, svi smo mi pomalo grouchomarksisti... ;o)) Hvala, Nenade!

Sasvim moguce da je u pitanju ista knjiga. Nisam ni znao da je prevedena.
Na linku koji sam gore postavio ima sadrzaj (i dober deo teksta).
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 19:20 14.08.2008

Re: Ova Kingova recenica

Definitivno, to je doticna knjiga! Eh, ta edicija "Pecat" je bila sjajna, tu su bili objavljivani i Zak Mono, Elejn Pejgels, Ivan Ilic i drugi sjajni autori... Danas, posebno otkad su se ugasili novosadski "Svetovi", nema ni priblizno slicno ozbiljnog izdavackog projekta u Srbiji. ((
shinbojan shinbojan 12:03 14.08.2008

IT

Prosto obozavam ovaj roman, a i Skrobonji bas lezi da prevodi Kingove romane, steta sto poslednje Kingove knjige nije on prevodio.
dzouzi dzouzi 23:40 14.08.2008

Re: IT

Prosto obozavam ovaj roman


Shin... :)))

Ja ga citala nekoliko puta...Savrsen!

Film nije nista u poredjenju sa knjigom...
Vanja Montenegro Ljujic Vanja Montenegro Ljujic 14:42 14.08.2008

:)

slučaj sasvim prosečnog pisca, ali genijalnog esejiste
dragan7557 dragan7557 18:28 14.08.2008

Re: :)

Pošto pominjete,
nije zgore pomenuti i Kingovog prijatelja i u dva dela koautora (The Talisman i Black House) Peter Straub koga lično smatram još boljim od Kinga, i radije čitam kada za ovu literaturu imam vremena.Pisac trilera nenadmašnog stila
sa izuzetno dobro obrađenim likovima i zapletima koji čitaoca tera na razmišljanje o temama i likovima koje nudi.
dragan7557
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 19:16 14.08.2008

Re: :)

Dragane, potpuno ste u pravu! Jeste, zanrovski gledano, Straub je po mnogim parametrima bolji pisac (zapravo, u "Danse Macabre" mu je King to prakticno eksplicitno priznao), i licno mi je zao sto nisam vise Strauba procitao - ali to ce se vec nadoknaditi! Hvala Vam, Dragane, standardno ozbiljan i dobar komentar.
Vera Johnson Vera Johnson 02:04 15.08.2008

Re: :)

sa vasim misljenjem, dragane ne mogu da se ne slozim. procitala sam neke kratke price, sta vise, imam dve knjige gde su king i straub pisali (zajedno) izvanredno.
Filip2412 Filip2412 21:22 14.08.2008

...

vrlo slabo sam citao fantastiku upravo zbog toga sto .......none of it's real

ali.... recimo knjige Hermana Hesea ili Karlosa Kastanede me opcinjavaju
Lord of The Rings prica takodje.... mada :) samo sam film gledao u par verzija.... zivot bre kratak ne moze toliko da se cita :)

iako se za njih takodje moze reci .......none of it's real

horor, sta ja znam ... nekako mi je to neozbiljno, za mene je pravi horor Steppenwolf od Hesea (koliko je samo ta knjiga uznemiravajuca a eto uopste ne spada u horor) ili Zlocin & Kazna Dostojevskog...

problem sa hororom je sto u startu pripada zanru, dakle osecam se bezveze kada ocekujem da me neko uplasi, gde je tu iznenadjenje? zatim, ako se ne uplasim nesto nije uredu samnom??
mislim, zasto bi pisac unapred tako eksplicitno odredjivao umetnicko delo, to mi nije bas jasno... Mona Liza se smeje ili je melanholicna ili.... tuzna you know what I mean... umetnicko delo treba da ostavi nedoumicu

Ipak, moracu da dam sansu Kingu, ovi iseci iz On Writing mi se bas dopadaju



dzouzi dzouzi 23:27 14.08.2008

Naslov sve govori...

Stiven King je stvarno KRALJ

Volim ga najvise na svetu!!! :)))))))))

Prepoucujem vam "Vrecu kostiju" i
" Dream catcher-a"....ma sve vam
preporucujem :)))))

Varaju se ljudi kad misle da je to
"samo horor"... to je nesto mnogo
vise od horora, potrebno je samo
prevazici predrasude...

Pozdrav autoru i preporuka :))))


dzouzi dzouzi 13:25 15.08.2008

Re: ...

horor, sta ja znam ... nekako mi je to neozbiljno


Filipe,

To sto pise Stiven King, to nije onaj sirovi i obicni horor....
nije njegov jedini cilj da uplasi coveka,
on prenosi jos neke osecaje...duboko
zakopane u nasim dusama...
to je nesto cemu tek treba da damo ime...
da mu dela ne kvari rec - horor.

Izvini, zanela sam se...previse sam
subjektivna kad je on u pitanju...
Mnogo ga volim! ))
Necu vise da pisem.

Pozdrav,
dz




Filip2412 Filip2412 15:17 15.08.2008

Re: ...

horor, sta ja znam ... nekako mi je to neozbiljno

Filipe,

To sto pise Stiven King, to nije onaj sirovi i obicni horor....
nije njegov jedini cilj da uplasi coveka,
on prenosi jos neke osecaje...duboko
zakopane u nasim dusama...
to je nesto cemu tek treba da damo ime...
da mu dela ne kvari rec - horor.


Hvala dzouzi, i ja pretpostavljam da je za dodeljivanje horor etikete vise odgovar marketing ili mozda sales department nego sam autor :)

evo sad bas gledam za sta prvo da procitam


Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 15:18 15.08.2008

Re: ...

Ama draga Dzouzi, slobodno pisite, vrlo ste dobrodosli! Hajde, kad smo vec kod toga, na primer, kojih su 5 vasih top Kingovih knjiga? Misljenja fanova se jako razilaze u svetu, pa me bas zanima da cujem Vase!
dzouzi dzouzi 18:20 15.08.2008

King is the King...

Milan M. Ćirković
Ama draga Dzouzi, slobodno pisite, vrlo ste dobrodosli! Hajde, kad smo vec kod toga, na primer, kojih su 5 vasih top Kingovih knjiga? Misljenja fanova se jako razilaze u svetu, pa me bas zanima da cujem Vase!


Cirkovicu,

Hvala na dobrodoslici ....

Pa da krenem sa 5 top knjiga, ali sve su mi "kao deca" sto bi rekli oni sa estrade... )

1. TO
2. VRECA KOSTIJU
3. ZAMKA ZA SNOVE
4. TALISMAN
5. CRNA KUCA

Prva knjiga "TO" me osvojila na prvo citanje...
tada sam zavolela i samog autora.

Dok citam njegove knjige uvek sam fokusirana
na ono "izmedju redova" gde Stiven ostavlja, po
mom misljenju, veliki deo sebe...uvek ima i njega
u romanima, ima onog telepatski neraskidivog
prijateljstva, mnogo emocija, ljubavi...

Naravno, ima i tog horora...ali meni je to vise
onaj nas unutrasnji strah, i svako ga dozivljava
na svoj nacin (mislim svako se nekako projektuje)...
Na kraju citanja dozivim neku vrstu katarze, nemam
vise strahova a ostane mi onaj divan osecaj koji
sam gore navela...

Mozda ce zvucati neverovatno, ali kad sam citala "vrecu kostiju"
ja sam plakala...to je divna knjiga puna strahova, nocnih mora,
ali i ljubavi (!) - pa ko izdrzi neka prica...

Eto, napisala sam ukratko moj dozivljaj Kingovih knjiga.
Ali to je potpuno individualno i ne mozemo nametati
svoje misljenje ...

Zao mi je sto nemam oko sebe ljude koji vole Kinga,
Zao mi je sto nemam s kim da podelim moje impresije...
Zato me i privuklo da ovde kod tebe pisem i da vidim
da li imam istomisljenike...


P.S. Nadam se da necu biti "lincovana" zbog
mog dozivljaja "Bez Kralja ne valja..."


Aleksandar T Aleksandar T 22:58 14.08.2008

Preporuka

Milane,
hvala što ste mi pomogli da Kinga posmatram drugačije nego kao uvijek dostupnog autora u aerodromskim knjižarama, let sa njegovim pričama definitivno prolazi brže, prosvrljacu Amazon a nadam se i izdanju preporučenih eseja na nekom od naših jezika...

Черевићан Черевићан 00:02 15.08.2008

ја, докон

нажалост нечитам г. Кинга али прочитах о њему . . . .Kada je Stiven King 1996. godine zasluženo dobio prestižnu O.Henri nagradu za najblju američku priču, "The Man in the Black Suit"4, mejnstrim svijet se poprilično uzburkao. Nedavno je dobio još veću nagradu, za unapređivanje američkog pisma i za životno djelo, no to je možda i irelevantno napominjati, jer u posljednje doba King pretežno piše repetitivna (iako nadasve čitljiva) sranja, dok mu većina patetičnih priča publikovanih u Njujorkeru, lutaju po borhesovskom anahronističkom, postmodernom feelingu. .....

Г. Ћирковићу као последицу ж.година ваљда почех се окретати стварности па отуд онда и мој однос према делу г Кинга. а има томе зарекохсе се да . . несмем остарити . . .етое збуњозе на кубног корена, па незамерте док уживам у овом Вашем саставу.


dzouzi dzouzi 01:18 15.08.2008

Za pocetak...

нажалост нечитам г. Кинга


Чер,

Promenices misljenje ako, za pocetak,
odgledas film "Zelena milja"...

Drugi predlog je film "Bekstvo iz Šošenka",
takodje po rukopisu S.K.

Da ne nabrajam vise.

Veruj mi :)))



Vera Johnson Vera Johnson 02:07 15.08.2008

Re: Za pocetak...

oprostite, dzouzi, mislim da bi gos'n cher bolje shvatio kinga ako prvo procita knjigu pa onda pogleda film. mislim na green mile (zelenu milju). film je odlican, knjiga jos bolja. narocito kad se ima u vidu da se knjiga moze citati i na plazi. film je vec nesto drugo :)

edit: typo
dzouzi dzouzi 02:44 15.08.2008

Re: Za pocetak...

Vera Johnson
oprostite, dzouzi, mislim da bi gos'n cher bolje shvatio stevena kinga ako prvo procita knjigu pa onda pogleda film. mislim na green mile (zelenu milju). film je odlican, knjiga jos bolja. narocito kad se ima u vidu da se knjiga moze citati i na plazi. film je vec nesto drugo :)edit: typo


Vera,

Mozemo i na "ti", ako nemas nista protiv ? :)))

Slazem se s tobom da je knjiga bolja (uvek je tako),
ali sam mislila da je za nekoga ko ima otpor prema
S.K. bolja prvo "vizuelizacija"... to su mi metode i za
druge ljude oko mene...tako ih "upecam" :))))

Pozdrav :)))

Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 02:55 15.08.2008

Re: Za pocetak...

Vera Johnson
oprostite, dzouzi, mislim da bi gos'n cher bolje shvatio kinga ako prvo
procita knjigu pa onda pogleda film. mislim na green mile (zelenu
milju). film je odlican, knjiga jos bolja. narocito kad se ima u vidu
da se knjiga moze citati i na plazi. film je vec nesto drugo :)

Pa, danas se i film moze gledati na plazi (laptop, palmtop, etc.) ;o)) No slazem se generalno - gore sam i pomenuo da je Green Mile jedan od njegovih romana koje vise cenim, a film je jako dobar, bez obzira na meni licno antipaticnog glavnog glumca, ali su Dejvid Mors i Majkl Dankan izvrsni.

I, naravno, mis koji nazalost nije jedan glumac, vec je imao mnostvo "dublera"...
Vera Johnson Vera Johnson 03:45 15.08.2008

Re: Za pocetak...

naravno, dzouzi, mozemo na ti. nego, ovaj gospodin milan m. cirkovic mi dize i onako nizak pritisak nosenjem elektronske opreme po plazi. ;(

alo, milane, ako cete na plazu, ne nosite televizije (raznorazne sa sobom und predsobljem).

e, sad salu na stranu. kingove knjige su napisane lepim jezikom. pismeno... imaj jos jedna... neki domazet je pomenuo na jednom drugom blogu...
nova spisateljica pod imenom stephenie meyer. sadrzaj je moz'biti bull, ali jezik, pravopis i nacin na koji devojka pise je super.
dzouzi dzouzi 08:48 15.08.2008

Re: Za pocetak...

e, sad salu na stranu. kingove knjige su napisane lepim jezikom. pismeno... imaj jos jedna... neki domazet je pomenuo na jednom drugom blogu...
nova spisateljica pod imenom stephenie meyer. sadrzaj je moz'biti bull, ali jezik, pravopis i nacin na koji devojka pise je super.


Vera,

Hvala ti za predlog, mada ne znam o kom
delu je rec. Verovatno ce se javiti neko ko
zna, onda cu je uzeti i procitati po tvojoj
preporuci.

Pozdrav

P.S. Ne dozvoli da ti iko dize pritisak :))
Vera Johnson Vera Johnson 21:50 15.08.2008

Re: Za pocetak...

dzouzi
e, sad salu na stranu. kingove knjige su napisane lepim jezikom. pismeno... imaj jos jedna... neki domazet je pomenuo na jednom drugom blogu...nova spisateljica pod imenom stephenie meyer. sadrzaj je moz'biti bull, ali jezik, pravopis i nacin na koji devojka pise je super.Vera,Hvala ti za predlog, mada ne znam o komdelu je rec. Verovatno ce se javiti neko ko zna, onda cu je uzeti i procitati po tvojojpreporuci.Pozdrav P.S. Ne dozvoli da ti iko dize pritisak :))


http://www.stepheniemeyer.com/ts_fansites.html

evo linAk. s nestrpljenjem ocekujem cetvrtu knjigu (cita je trenutno moja cerka). sve je to reklamirano kao stivo za tinejdzere. mislim, medjutim, da prosecan americki tinejdzer ne bi ovu seriju knjiga mogao da cita bez recnika. ima mnogo "nepoznatih" reci i recenickih konstrukcija koje u tinejdzerskom pop govoru nisu uobicajene.

sto se tice "dizanja pritiska" za mene je to dobro. :) svi "niskopritiaskashi" bi to priznali. :)
dzouzi dzouzi 23:06 15.08.2008

Re: Za pocetak...

http://www.stepheniemeyer.com/ts_fansites.html

evo linAk. s nestrpljenjem ocekujem cetvrtu knjigu (cita je trenutno moja cerka). sve je to reklamirano kao stivo za tinejdzere. mislim, medjutim, da prosecan americki tinejdzer ne bi ovu seriju knjiga mogao da cita bez recnika. ima mnogo "nepoznatih" reci i recenickih konstrukcija koje u tinejdzerskom pop govoru nisu uobicajene.



Vera,

hvala ti za link, idem posle da vidim....

Da ti priznam nesto: imam i ja cerku (15 god.)
od koje "kradem" neke knjige ))
tako sam se upecala i na Harija Potera,
nije mi zao zbog toga - naprotiv - obozavam ga!
Na jednom blogu su ga bas ispljuvali, ali sta ces...
neko ne moze da shvati taj svet carobnjastva...

P.S. I Stiven King je citao H.P. )))))))
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 01:38 16.08.2008

Re: Za pocetak...

Pa citao je, bez daljnjeg, mada je na njega mnogo veci utisak ostavio i uticaj izvrsio jedan drugi H.P. (koga, nazalost, ljudi malo nedovoljno citaju, iako je zasluzan za dobar deo pop-kulture) - H. P. Lovecraft... ;o))
Vera Johnson Vera Johnson 02:36 16.08.2008

Re: Za pocetak...

Milan M. Ćirković
Pa citao je, bez daljnjeg, mada je na njega mnogo veci utisak ostavio i uticaj izvrsio jedan drugi H.P. (koga, nazalost, ljudi malo nedovoljno citaju, iako je zasluzan za dobar deo pop-kulture) - H. P. Lovecraft... ;o))


draga dzouzi:

vi's kako mi dize prEtisak?! umesto kao ph.d. i EDUKATOR da nam lepo kaze o cemu je rec, on kao "kisa oko kragujevca". dobro, znam ja o chem' on, al' ima ovde i mladjih.

sram vas bilo gos'n cirkovicu :)
Vera Johnson Vera Johnson 02:55 16.08.2008

Re: Za pocetak...

ufff.... kad se "majka" harija potera ispilela, king je imao veliku decu :) tako da, ne znam kako da kazem a da ne....ufff
dzouzi dzouzi 07:27 16.08.2008

Re: Za pocetak...


Ma, neka mi neko od vas dvoje kaze
ko je H.P. Lovecraft?

Nista mi nije jasno... (

Cekam vas da mi odgovorite,
zivo me interesuje sta se to
prica o S.K.

A, ako je tolko negativno,zasto je
onda postavljen ovaj tekst?
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 14:30 16.08.2008

Re: Za pocetak...

Ma ne znam ja sta to Vera nesto imputira... ;o) Ozbiljno govoreci, HP Lovecraft je takoreci godfather weird fiction, pa i horror literature 20. veka, verovatno najznacajniji pisac u ovim zanrovima svih vremena. Veoma zanimljiva i ekscentricna licnost, za zivota nije video nijednu svoju knjigu objavljenu, a danas, vise od 70 godina nakon njegove smrti, ima na desetine izdanja sirom sveta svake godine. Mislim, o njemu ima da se prica i prica, dovoljno za pet tekstova ovde na blogu (a ima i dosta resursa na webu) -- a od relevantnih stvari je to da je Stiven King pronasao u detinjstvu na tavanu stare (iz 1930-tih) primerke casopisa Weird Tales gde je HPL bio jedan od najznacajnijih autora i da ga je upravo to i divljenje za Lovecrafta usmerilo u pravcu knjizevne karijere, pisanja, itd.
srbasm srbasm 12:42 15.08.2008

...I dont want to live my life again...

Dawngreeter Dawngreeter 18:42 18.08.2008

Komentar sa zakasnjenjem...

King je sjajan lik. Nisam odusevljen njegovom hiper-produkcijom ali je nesumnjivo da ima daleko vise njegovih sjajnih dela sa kojima nisam upoznat nego losih (ili radije, ne toliko sjajnih) sa kojima jesam.

On Writing nikako da uzmem da procitam, a do sada sam toliko toga procitao o knjizi da sam komotno za to vreme mogao samu knjigu bar dva puta da procitam. Potpuno bizaran fenomen.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 01:52 19.08.2008

Re: Komentar sa zakasnjenjem...

Prijatelju, to se svakom desava, posebno u ovo cesto prebrzo doba...ali kad stignes, svakako procitaj, pa javi utiske! Hvala ti na javljanju, svakako!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana