B92 Blog    Članovi    Zorana Z. Mihajlović Milanović    Luciferov lanac

Zorana Z. Mihajlović Milanović
20:32
ČET
28
AVG

Luciferov lanac

 Da li smo toliko oguglali na naznake i jasne pojave nepravilnosti, kako u svakodnevnom životu, tako i u poslovanju npr javnih preduzeća? Svega smo se naslušali, od sukoba interesa, zloupotrebe položaja, burazerskih i kumovskih privatizacija, stranačkih nadmetanja do krvi i prepucavanja, a sve „za našu dobrobit“. Usled količine svega, čini se da od miša ne vidimo slona -  da se gotovo ni jedna od tih afera ne završava konkretnim izveštajem, već ukazivanje na problem otpočinje (što je jedino dobro) u medijima, ali se na žalost i završava u medijima i nigde dalje od toga.U Srbiji afere imaju dugi rok trajanja – jedna, dve, tri, ili više u isto vreme...pa tako 365 dana u godini. Kada bi se sabrale vrednosti nekih, verovatno bi to bilo nekoliko % srpskog društvenog bruto proizvoda (GDP) – na primer naj % koji ide na obrazovanje, ili nauku ili kulturu.  

Jedna od onih „afera“ koja traje jeste priča o prevozu transformatora, čiju nabavku je izvršilo javno preduzeće za prenos i upravljanje električne energije u Srbiji. Preduzeće od državnog interesa, zaista krvotok elektroenergetskog sistema. 

Transfomatori su nezaobilazni deo sredstava u elektro-prenosnoj-energetici, veoma velike vrednosti, uglavnom oko 1 do 2 milion evra. Oni, upravo zbog svoje vrednosti i svojih specifičnosti ne stoje na zalihama, već se nabavljaju po potrebi, i to po karakteristikama ili specifikaciji koju navede kupac (ukoliko zna šta želi).Ne ulazeći u ostale potencijalne probleme, vezane za pomenutu nabavku, počev od odabira dobavljača, cena, razloga diskvalifikacije drugih ponuđača..zvuči neverovatno ne samo pitanje njihovog transporta, već i ponašanje aktera ove priče. Gotovo da čovek ne može da se uzdrži i ne prokomentariše da je nekima bolje da ćute.

Kada se transfomatori naruče, proces nabavke obavi, sigurno je da se ukalkulišu i potrebno vreme, ali i neželjene posledice i dr potencijalni vanredni troškovi, ali tesko da se čekanje od preko pola godine, može ukalkulisati.

Dozvoliti da problem postoji, a da se ne rešava je prvi znak ili neznanja ili pojave nekih sumnjivih poslova. Ili se možda nabavljaju transformatori koji nisu neophodni prenosnoj mreži (odnosno radi zaliha), pa je onda jasno da se upliće i nenamensko trošenje novca ili zloupotreba. Ne treba zaboraviti da niko nije reagovao mesecima, dok priča (verovatno nekog od aktera) nije dospela u medije. Povrh toga neobično je da javno-državno preduzeće angažuje bez tenderske procedure preduzeće za transport transformatora, a da to preduzeće nema potrebna osnovna sredstva da posao obavi! U direktnom dogovoru angažuje se „posrednik“, koji će prikolice iznajmiti od preduzeća iz druge države. Ne samo da nije bilo tendera, ne samo da je angažovano preduzeće koje posao ne može obaviti već je na primer transport po ugovoru trebalo da obavi isporučilac, a ne kupac. Ko se kome tu ponudio, vidi se.Kako neko sme da potroši i jedan jedini dinar više od onoga što je neophodno? Da li, i ko ima takvo pravo? Jer to je novac poreskih obveznika, građana ove zemlje. Ovo ponašanje nije neuobičajeno, i mi to gledamo svih ovih godina, a razloga su dva: partijski kadar, koji je postao unisex stručan (sve znaju i u sve se razumeju),  i 2. nepostojanje funkcionisanja državnog sistema, jer on zbog prvog i ne može da radi.Naravno ne treba zaboraviti da svaki od aktera predstavlja po jednu kariku, pa je i javno preduzeće samo jedan deo ovog Luciferovog lanca. Pored njega, neobično je da pomenuto „posredničko“ transportno preduzeće prvo dobije dozvolu od nadležnog ministarstva, a kada priča dospe u javnost, produžetka dozvole nema?! Isti ljudi, isto nadležno ministarstvo, isto preduzeće..ali produžetka izgleda neće biti. Šta se to promenilo? Da li u Srbiji opet posluju ona preduzeća za „jednokratnu upotrebu“ – po sistemi „napravi dogovor, prenesi novac i nestani“. Dodatno, preduzeće koje može obaviti transport a nije dobilo posao, je svojim kamionima blokiralo prilaz transformatorima! Da li to može i sme da se dešava u bilo kojoj zemlji a posebno u onoj koja sebe naziva zemljom na korak do Evrope? Da li bi problem bio rešen da je „posredničko preduzeće“ iznajmilo prikolice u Srbiji od preduzeća koje ih ima, npr onog koje je blokiralo prilaz sredstvima vrednim milione evra a koja su u vlasništvu države?

Verujem da bi to bilo prihvatljivo rešenje za učesnike ovog posla.

Sa druge strane za Srbiju bi to bio još jedan signal da postoje nepravilnosti i da se novac rasipa. Zar nije trebalo da prođe vreme tzv."posrednika"?

Vrednost transporta je velika, jer se radi o specijalnim prikolicama, bilo železničkim ili drumskim. To je takođe i još jedan razlog što su u pitanju visoke nakande koje država uzima za korišćenje svojih putnih resursa, pa trošak transporta iako zavisi od lokacije, može biti čak i 20% od vrednosti novog transformatora.Razlog zbog čega se sve ovo dešava nisu karakterne osobine aktera ove priče. Razlog je nepostojanje procedura, pravila, realnog funkcionisanja institucija, ne samo energetskih, saobraćajnih već i onih pravosudnih. Da li treba podsetiti da je javno preduzeće dužno i da ispostavi fakturu sa kaznenim penalima isporučiocu za svaki dan kašnjenja, a to je bogami 0.5% od vrednosti transformatora nedeljno!  Ako se upitamo zašto se to ne čini, onda odmah moramo da se setimo da je sve Luciferov krug, pa je i razlog jasan. Sažeto učesnici-karike ove priče su-         ministarstvo koje daj, pa ne dalje dozvolu „posredniku“ ,-         javno preduzeće koje angažuje direktnom pogodbom posrednika,-         dobavljač koji  ne obavlja transport iako mu to stoji u osnovnom ugovoru,-         nezavisno transportno preduzeće koje blokira prilaz osnovim sredstvima države Srbije,-         posredničko preduzeće koje bez potrebnih transportnih sredstava aplicira za dozvolu, ili koje kasnije pokušava da ista iznajmi od firme iz druge države... Ni jedan od postupaka nije ispravan, ali se desio. I ne samo da se desio, i da priča traje, već akteri pokušavaju medijski da objasne da je problem na nekoj drugoj strani, da svaki od njih upravo štiti interese države, i da se sve to dešava u stvari zbog "politike"...

Bilo bi dobro da se ova priča zaista rasvetli, ne više zbog samih aktera, koliko zbog budućih poslova ovog i ostalih naročito javnih preduzeća. Milioni evra koji se u njima obrću moraju i treba da budu samo i jedino u korist građana ove zemlje.

Od zatvaranja očiju, nema pomoći. Ili se oči više i ne zatvaraju?

Džaba nama svi zakoni o borbi protiv korupcije, kada se ne primenjuju, ili što je poraznije -  kada nema ko da ih primeni.

Džaba što predsednica Saveta za borbu protiv korupcije svakodnevno ukazuje na potrebu borbe i na silne nepravilnosti..kada se u našoj svesti ne pali crvena lampica, da je korupcija bolest jednog društva.

Bolesni ste onoliko koliko ste korumpirani.

Prema vrednosti afera, reklo bi se da je Srbija na veštačkim plućima.  





Komentari (49)
Sakrij replike | Pošaljite komentar 

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Healer  20:54 28.08.2008
Preporuka: 0

Ćutanje zlato???

#Link  Replika: 0

Nekima je bolje da ćute a ćute onoliko koliko su korumpirani iliti bolesni... da!

Čini se da tu "bolest" ne uzimamo za ozbiljno a u svojoj prirodi je čisto zlo... koje ne vidimo ili ne želimo da vidimo?

Nešto tu smrdi - tačnije - zaudara.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  20:56 28.08.2008
Preporuka: 0

.

#Link  Replika: 4
Dozvoliti da problem postoji, a da se ne rešava je prvi znak ili neznanja ili pojave nekih sumnjivih poslova
ili nemoci
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zorana Z. Mihajlović Milanović  04:53 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: .

Slažem se. Ali kako se dolazi u fazu NEMOĆI?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  10:26 29.08.2008
Preporuka: 1

Re: .

Zorana Z. Mihajlović Milanović
Slažem se. Ali kako se dolazi u fazu NEMOĆI?

negativnom selekcijom

decenijskom. a kad neko odskoci - ti ga streljaj. za nauk drugima
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zorana Z. Mihajlović Milanović  11:10 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: .

istina
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Davie  16:17 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: .

negativnom selekcijom

decenijskom. a kad neko odskoci - ti ga streljaj. za nauk drugima


A jel postoji mogucnost da su se ljudi koji su nesto znali iz oblasti energetike (ili oni koji su bili nadareniji stjudenti) u zadnjih 17-18 godina u poprilicnom broju iselili? Eto ja igrao mali fudbal negde na kraju sveta protiv ekipe u kojoj je bilo 3 energeticara iz EPI&EDB... znate ona cuvena prica, mladi inzenjeri nesto ispod 30, mobilizacije, sankcije, plate od 100-tinak DEM, nedostatak stana, perspektive itajrad. Napominjem da je to bilo na kraju sveta, mogu misliti koliko se njih iselilo u centralne delove globalnog sela...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
telenovela  21:39 28.08.2008
Preporuka: 0

svaka tebi chast

#Link  Replika: 1
"Prema vrednosti afera, reklo bi se da je Srbija na veštačkim plućima."


Dobra konstatacija, potkrepljena argumentovanim tekstom. Imamo poznavaoca i struchnjaka na Blogu. Bravo!

Od obilja korupcionaskih afera ja ovu nisam ni videla, mozda dok procitam i cujem sve "vruce" politicke teme, do ekonomije sam vec toliko iscrpljena pa ... ode voz .. s ili bez transformatora.

Jesama li dobro shvatila da ce ovo da nas debelo koshta?

U svakom slucaju, dobrodoshla!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zorana Z. Mihajlović Milanović  05:01 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: svaka tebi chast

Hvala, sada smo svi zajedno ovde.

Zbog ovakvih i slicnih stvari, odnosno svih tih afera, aferica i "aferetina"..troskovi zivota u Srbiji ni malo nisu niski. Statistika može da pokaže kako plate na primer rastu.., ali svi mi idemo u prodavnice i živimo normalan svakodnevni život...i vrlo dobro znamo ... Troškovi korupcije su visoki, posebno ako je ona "sistemska", a u Srbiji je ima ihi-hi-hi koliko...

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
zeks92  21:41 28.08.2008
Preporuka: 0

Hm...

#Link  Replika: 2
A sta je glavni izvor energije?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
markonio92  02:08 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: Hm...

zeks92
A sta je glavni izvor energije?




   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zorana Z. Mihajlović Milanović  05:03 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: Hm...

Da li se sećate u nekom od saziva Skupštine kada je izbila čitava rasprava i gotovo svađa da li će u skupštinskom restoranu biti PALAČINKI!?
Oko čega su oni raspravljali!!!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
drug.clan  21:46 28.08.2008
Preporuka: 2

korupcija

#Link  Replika: 1
kada svaki nas gradjanin shvati koliko je kobno po drzavu pa sam tim i po njega samog da nosi pare, viski, itd lekaru, sluzbenicima u opstini, policajcima na putu...
Kod nas ne postoji svest da je korupcija losa stvar i to je najveci problem.

zato kod sada
posten covek (onaj ko ima priliku da ukrade a to ne uradi) zove se "budala"
lopov (onaj ko ukrade jer zna da nece biti uhvacen) zove se "snalazljiv" a
VIP znaci "veza i protekcija"

ogroman deo naseg GDP-a odlazi na korupciju, kada bi se taj novac dobro investirao srbija bi mogla biti svajcarska za 10 godina.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zorana Z. Mihajlović Milanović  05:12 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: korupcija

Ne samo da ne postoji svest, već ponekad pomislim da smo mi tako utučeni, da sami sa sobom imamo problem ako na primer ne ponesemo, i ponudimo...
A sa druge strane, u brizi da nećemo dobiti adekvatnu uslugu, posebno ako su tanane stvari u pitanju, kao na primer zdravlje...nećemo isprobavati na sopstvenom primeru...otprilike. Sve razumem, jer ljudi su se opekli.., i imali priliku da vide da se u praksi stvari ne rešavaju..
takođe su videli da ko pokuša da se usprotivi i bori, postaje nepoželjan, i najblaže ima puno puno problema...

Ali ipak ne razumem tu dvoličnost političkog establišmenta - koji je spreman sve da radi zarad svojih političkih interesa, i da se deklariše kako se bori protiv korupcije...da navodi zakone, procedure, pravilnike....koji se donose ...a da sa druge strane ima npr ministra koji javno izjavi - kako je bas sugerisao da nije u redu da se krade, ALI ETO MALO DA SE KRADUCKA, to može da se progleda kroz prste...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
loader  22:05 28.08.2008
Preporuka: 0

Korumpira(n) narod, i političari !

#Link  Replika: 2
Korupcija je 90-tih godina bila jedan od postulata Srbije kao kvazidržave.

Korupcija je i danas u Srbiji izuzetno zastupljena. Upražnjava je najviše običan narod - podmićujući za relativno sitne sume (mada ponekad i za krupne) činovnike, lekare i ostale koji mogu da pomognu "da se lakše završi neki posao". Korumpirani su i oni na višim nivoima društvene lestvice. Naravno, i političari, koji su uvek ogledalo mentaliteta širokih građanskih masa.

Korupcija je način života u Srbiji. Ona se upražnjava čak i onda kad nije neophodna, kao nekakva uobičajenost. Mnogim pojedincima je nelagodno da postupe suprotno toj uobičajenosti, jer onda - kao i svi koji se upravljaju prema većini - rizikuju da sa strane dobiju nečiji pogled čuđenja.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
mariopan  22:26 28.08.2008
Preporuka: 0

Re: Korumpira(n) narod, i političari !

Kazete "dzabe svi zakoni protiv korupcije " :)))) Koji zakoni? Nema zakona koji je donet a da nije odmah sapleten za potrebe "burazera" "kumova" i "politickih istomisljenika" a Verica Barac ce uskoro biti ukinuta jer mnogo bode prstom u oko.....pa ne zatvaramo mi oci, mi gledamo i gledamo...pa vidimo da ni Vladu nisu mogli da sastave dok Gljivicu nisu namirili, kako i cime to se ne zna...pa onda idemo redom na dole, jer riba smrdi od glave a mi je cistimo od repa.

Svaka cast za temu, preporuka.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zorana Z. Mihajlović Milanović  05:19 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: Korumpira(n) narod, i političari !

Korupcija je i danas u Srbiji izuzetno zastupljena. Upražnjava je najviše običan narod - podmićujući za relativno sitne sume

Slažem se da je ima kod običnog naroda..i da nam se čini da je tu najviše zastupljena, višamo to svaki dan.....i ona se kao relativno sitna korupcija, po vrednosti i po tome kako se otkriva..može rešiti..
ali se bojim da ona koja se zove SISTEMSKA ne samo da ju je teško dokazati, već je to korupcija koja krade državu.

Političke partije, njeni finansijeri koji preko partija postavljaju svoje ljude po vladinim i drugim institucijama i javnim preduzećima, a oni onda odradjuju posao, radi se puno, ali je kesa novca negde šuplja.....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Doctor Wu  22:41 28.08.2008
Preporuka: 1

***

#Link  Replika: 18
Džaba nama svi zakoni o borbi protiv korupcije, kada se ne primenjuju, ili što je poraznije - kada nema ko da ih primeni.

Mislite na trzisne zakone, :)? A mozda je problem samo u tome sto je preduzece javno i ima monopol na snabdevanje strujom? Kad bi se znao vlasnik (sa jasno definisanim interesom, a to je, nepogresivo, zelja za ostvarivanjem profita), kad bi postojala slobodna konkurencija i kad bi sudbina upravljaca korporacije zavisila od odluka i zadovoljstva (odnosno profita) vlasnika, problem korupcije bi se resio mnogo efikasnije i brze nego pisanjem novinskih clanaka i pravljenjem televizijskih emisija.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zorana Z. Mihajlović Milanović  05:47 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: ***

Unutar elektroenergetskog sistema postoje dva preduzeća: jedno je EPS i unutar njega se proizvodi el energija i distribuira, i ono zaista drži monopol. i upravo zbog takvog EPSa ne samo da nema konkurencije već nema ni upliva nezavisnih proizvođača energije.
Medjutim, drugo preduzeće o kojem je ovde reč je preduzeće za prenos i upravljanje električne energije. Ima zadatak da proizvedenu električnu energiju prenese do potrošača. Predstavlja prirodni monopol, i u gotovo svim državama sveta je u državnom vlasništvu. To su svi oni dalekovodi i trafostanice...
Ne bi bilo nikako dobro da ono postane privatno, jer kako bi onda izgledao pristup sistemu u srpskim uslovima - ko se kome dopada..., a da ne govorimo što bi u hipotetičkoj situaciji konkurencije - pa bi svako gradio svoje dalekovode i trafostanice....
Ali bas zato sto je ovo preduzeće u državnim rukama, i sto jeste prirodni monopol, odgovornost države mora biti velika, počev od toga da vodi računa koga i na koji način postavlja da vodi i upravlja ovim preduzećem, do toga da mora da intenzivnije kontroliše njegov rad... Ovo drugo gotovo da ne postoji..i zato smo tu gde jesmo
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Brooklyn  08:11 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: ***

***
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Doctor Wu  09:24 29.08.2008
Preporuka: 2

Zorana, vi mora da ste ovaj odgovor pisali

na brzinu. Nije mi jasno o kakvom prirodnom monopolu pišete? Ne znam da li ste imali prilike da prošetate po Kolubarskom basenu, ali da jeste videli bi koliko je kapitala i napora potrebno uložiti za kopanje 1 kubnog metra uglja? Na hiljade hektara Šumadije se prekopava, skreću se reke (Kolubara, Kladnica) kako bi se oslobodila zemlja za površinsko kopanje uglja, kopaju se kopovi više od 200 metara duboki, odlažu se milioni kubika jalovine, otkupljuje se i skoro nepovratno otuđuje obradiva zemlja... O zagađenjima vode i vazduha, Đerdapu, potopljenim klisurama, reperkusijama na vodne režime i kvalitet voda po Vojvodini i okolini Beograda da i ne pričam. Sutra Srbiju čeka prevođenje voda iz sliva Morače, Lima i Ibra u žedni Moravski, tu nas čekaju nova potapanja. Pa valjda su reke, rudna bogatstva više prirodni resurs nego stotinak transformatora u ulju i nekoliko stotina kilometara bakarna žice?

Što se tiče privatizacije wholesale electricity marketa vaša teza da je on "u gotovo svim državama sveta je u državnom vlasništvu" nije tačna. Deregulacija electricity marketa je u Evropi velika tema poslednjih 20 godina (o tome možete pročitati ovde) a u državama u kojima je na snazi, electrical utility supplieri (u UK ih ima bar 10) se bore za svakog potrošača uslugom i, pre svega, cenom. Proces deregulacije je doneo mnoge benefite i potrošačima i kompanijama, pa će sličan model, posle UK, Kanade, USA, skandinavskih zemalja, koristiti i Rusija, Ukrajina, Poljska, Kina...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Brooklyn  10:37 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: ***

Medjutim, drugo preduzeće o kojem je ovde reč je preduzeće za prenos i upravljanje električne energije. Ima zadatak da proizvedenu električnu energiju prenese do potrošača. Predstavlja prirodni monopol, i u gotovo svim državama sveta je u državnom vlasništvu. To su svi oni dalekovodi i trafostanice...

pa, onda jel je preduzece za prenos i upravljanje EE monopol ili su to dalekovodi? jel bi bilo tehnicki nemoguce da vise firmi koristi iste dalekovode za distribuciju energije?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  10:40 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: ***

jel bi bilo tehnicki nemoguce da vise firmi koristi iste dalekovode za distribuciju energije?

proizvodnja - transfer - distribucija

prirodni monopol postoji u transferu (to su dalekovodi) vise distributivnih firmi iznajmljuje transfernu mrezu da bi struju distribuirala ka potrosacima (a kupuju je od razlizitih proizvodjaca)

sistem je tako zamisljen. jos ne funkcionise tako

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Brooklyn  10:46 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: ***

u sustini jedini deo za koji mogu da nadjem opravdanje da bude regulisan (ali ne i drzavna firma) je cena iznajmljivanja infrastrukture (dalekovoda i to) .
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zorana Z. Mihajlović Milanović  11:05 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: Zorana, vi mora da ste ovaj odgovor pisali

MIslim da čitate na brzinu.
i pravite previd, ili mešate.
Poptuno se slažemo oko deregulacije i pojave tržišta, i ne samo da je donela benefite potrošačima već i zemljama gde se desila..
Ali mešate poizvodnju i distribuciju sa PRENOSOM ili kako neko reče transferom električne energije.
jedno je distribucija koja nam direktno isporučuje električnu energiju, a drugo je prenos na visokom naponu. nema deregulacije u prenosu.

Nije u pitanju broj trafostanica ili kilometraža dalekovoda, u pitanju je da su to jedine žice i jedini način da se ono sto se proizvede u npr termoelektranama i hidroelektranama dopremi do potrošača odnosno distributivnih predzeća.
To jeste prirodni monopol, svuda pa i kod nas... pisaću o tome

Sa druge strane EPS unutar kojeg se na zalost nalaze zajedno i proizvodnja i distribucija (a već prema preporukama direktiva EU, potrebno je razdvajanje, a ja mislim kod nas da je nužno, jer u vreći koja se zove EPS, najmanje ide tamo gde treba, a to je proizvodnja), drži monopol, i ne dozvoljava konkurenciju.
Tu treba da se desi deregulacija i da se pojavi tržište električne energije.
Govorim o na primer mogućnosti da biramo našeg distributera električne energije, kao većana građana sveta, ili da na primer počnu da se grade elektroenergetski objekti, poput novih elektrana kako bi, zadovoljili rastuću tražnju.
Ne postoji takodje ni jedan opravdan razlog da se ne dozvoli iskorišćenje obnovljivih izvora energije poput vetra, sunca, recnih tokova pogodnih za izgradnju malih hidroelektrana..., a to se ne dozvoljava, jer je to direktna konkurencija EPSu. U pitanju je zelena energija, a u srpskim uslovima samo energija malih hidroelektrana moze doneti oko 1.6 milijardi kWh električne energije godišnje.
ako znamo da se već sada projektuje rast uvoza električne energije Srbije, da li je normalo da zbog toga što EPS drži monopol, i ne dovoljava konkurenciju...svi trpimo?
naravno EPS je istureno odeljenje onih političkih partija koje ga kao na tomboli dobijaju..
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zorana Z. Mihajlović Milanović  11:09 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: ***

ta cena koju pominjete iznajmljilvanja infrastrukture ...jeste u stvari cena tranzita, jer Bogu hvala, elektroenergetski sistemi su povezani, pa je prirodno da se energija tranzitira..i zbog toga postoje procedure koje pristupa visokonaponskoj mreži, obaveza države koliko ona mora biti otvorena, kao i naravno cena tranzita...(a cene su dnevne, nedeljne...)..
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  11:26 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: Zorana, vi mora da ste ovaj odgovor pisali

Tu treba da se desi deregulacija i da se pojavi tržište električne energije.

neophodan i dovoljan uslov je trzizna cena elektricne energije

nase glasacko telo za to nije spremno zato sto je trenutna (ne trzisna cena) veca nego sto bi trzisna bila (svuda je veca - kad bi mi otvorili trziste moguce su 2 situacije ili svuda da pojeftini ili kod nas da poskupi - mi ne proizvodimo dovoljno - znaci varijanta 2).

dakle - deregulacija ce se desiti kad nas na to natera spoljni faktor a bez podrske glasackog tela
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
gordanac  11:33 29.08.2008
Preporuka: 0

---

Odlično je što će, s očigledno ekspertskog nivoa, biti bavljenja temom energetike, kao izuzetno važnim sektorom i na ovom prostoru komunikacije.
I znam da je ponekad prilično teško iskazati kritički stav zbog selektivne primene propisa, a pri tome izbeći generalizacije, netačnosti i proizvoljnosti, ali to najveću štetu pravi upravo početnim iskrenim naporima da se loša primena zakona kritikuje ili da se dobri procesi ubrzaju.

I samo zato dodajem link:
Zakon o energetici
s predlogom da se obrati pažnja na Poglavlje 2. - "Energetska dozvola", članovi 26., 27., 28.

Restruktuiranja će biti i to se ne odnosi samo na energetske potencijale, već na ceo (za sada) javno-državni sektor. Tok tog procesa je idealan za kritiku, ali izostavljanje činjenice da je proces u toku i šta i koliko se napredovalo u nekim vremenskim granicama - ne pomaže kredibilitetu kritike, naprotiv.


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Doctor Wu  11:46 29.08.2008
Preporuka: 1

Re: Zorana, vi mora da ste ovaj odgovor pisali

To jeste prirodni monopol, svuda pa i kod nas... pisaću o tome

To je pitanje definicije prirodnog monopola i procene socijalne cene istog. I ne tretira su svugde isto (u Španiji i USA, na primer). I u tom sektoru su počele promene, a integracija energetskih sisteme sigurno pomaže u tome.

U svakom slučaju, čini se da je za efikasno i ekonomski zdravo delovanje srpskog energetskog sistema neophodno proizvodnju odvojiti od visokonaponske distribucije a ovu od distribucije. U teoriji, tako bi računi bili čisti, i mogli bi da se daju jasni incentivi za efikasniju proizvodnju, prenos i korišćenje energije.

EPS se prirodno plaši takve podele jer bi ih odvelo direktno od para (tj distribucije) a narod se plaši pričama kako će doći zli stranci, izraubovati već ionako izanđalu opremu, dovesti sistem do klocni i onda ostaviti narod da plaća skupu struju kroz otplaćivanje skupih trafoa ABB-a, Siemensa i koga još ne. Slične priče su se pre neku godinu vodile i oko Beogradskog vodovoda, kada su Francuzi posle 5. oktobra, hteli na brzaka da "pomognu" privatizaciju i kupe distribuciju vode, ali ne i proizvodnju i bunare u Makišu i održavanje infrastrukture. E sad, narod koga su do pre neku godinu iste te čike bombardovale nije lako ubediti u suprotno.

Proizvodnja, izgleda, je u svemu tome najmanji problem.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
gordanac  11:56 29.08.2008
Preporuka: 0

:)

Doctor Wu, imam "osećaj za feeling" da bi se ti `leba mogao najesti u bar još dve oblasti osim one koja te (pretpostavljam something engineer) sada `lebom `rani. :))
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Doctor Wu  12:02 29.08.2008
Preporuka: 2

Re: :)

gordanac
Doctor Wu, imam "osećaj za feeling" da bi se ti `leba mogao najesti u bar još dve oblasti osim one koja te (pretpostavljam something engineer) sada `lebom `rani. :))

eto ti sad! em se bakćeš po blogu, pa te još zajebaju, .
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
gordanac  12:09 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: :)

:)))))))))
saćenasbanuju zarad troll-a :)) (s pravom)
eve, da probam da nas izvučem :

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zorana Z. Mihajlović Milanović  12:57 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: Zorana, vi mora da ste ovaj odgovor pisali

šteta po nas kada treba da nas natera neko sa strane...pa da mi uradimo neke stvari..
ali ste potpuno u pravu, jer praksa upravo pokazuje tako nesto..nama uvek treba neko da nas mlatne maljem, ili zapreti, ...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zorana Z. Mihajlović Milanović  13:03 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: ---

Bojim se da kod nas ovaj proces restrukturiranja..ili kako god ga nazvali predugo traje. Sad ce jos malo decenija..... imamo li čime da se pohvalimo?
a mislim da kada bi samo realizovali ono sto smo doneli...gde bi nam kraj bio..., iako i to što smo doneli je moglo mnogo bolje...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antioksidant  13:08 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: ---

zorana, jedan predlog. da bi bilo lakse za pratiti, na pocetku odgovora citirajte komentar (ili njegov deo) na koji odgovarate ili ga komenatrisete

nama uvek treba neko da nas mlatne maljem, ili zapreti, ...
nisam mislio da ce neko da nas mlati meljavima ili da nam preti - jednostavno ce okruzenje da ode svojim putem a mi cemo kaskati za njim da bi se uklopili.

drugim recima nismo proaktivni, samo reagujemo na eksterne okolnosti onako ... inertivno, bez plana
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zorana Z. Mihajlović Milanović  16:16 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: ---

"nisam mislio da ce neko da nas mlati meljavima ili da nam preti - jednostavno ce okruzenje da ode svojim putem a mi cemo kaskati za njim da bi se uklopili.

drugim recima nismo proaktivni, samo reagujemo na eksterne okolnosti onako ... inertivno, bez plana"

Potpuno se slažem, mada dok sam pisala komentar sam se setila npr aranžmana sa IMF, koji su u jednom svom delu imali i restrukturiranje javnih preduzeća. Da njih nije bilo nisam sigurna da bi se uopšte desilo da se na primer sporedne delatnosti odvoje od osnovne delatnosti po tim javnim preduzećima (razne mlekare, pekare, radionice...,mnogo toga sto je samo optrećivalo troškove osnovne delatnosti)

ja cak mislim da mi nekad i ne reagujemo na eksterne okolnosti, i mislim da je samo jedan uzrok a to je odsustvo politickog konsenzusa...

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
D Bukowski Jevtovic  22:43 28.08.2008
Preporuka: 1

Imam resenjeee

#Link  Replika: 2
Elementarni problem je nepostojanje gradjanske svesti!! I strah naroda od samo dve stvari: svega i svacega. Kad bismo svi izleteli na ulice (svako u svom gradu, mestu, selu, opstini..) i izazvali potpunu gradjansku neposlusnost dok se ne razrese sve afere : Kofer, drumska mafija, pancir, iznajmljeni satelit, fudbalska mafija, gradjevinska mafija, skupstinsko glasanje iz Bodruma... to bi imalo smisla, vodjenje dnevnika uvreda pameti je malo besmislen. Hocu da znam ko mi je upropastio grad u martu ove godine i zasto, hocu da znam zasto je Tijanic predsednik "javnog" servisa, hocu da znam zasto mi treba urinokultura prababine pokojne sestre ako hocu sengen vizu. Hocu da znam odakle Miskovicu pravo da gura nos u sve i kad vec sve drzi u svojim sapama, zasto Srbija ne promeni naziv u, recimo, Deltalend, hocu da znam na koju foru drzava Srbija nema para da trenere nasih atleticara i rvaca posalje na olimpijadu, nego treneri nase olimpijce savetuje SMSom... i hocu da svi odgovorni za sve pobrojano budu u celiji do kraja zivota, obescasceni i da im bude oduzeto sve sto imaju. Samo masovna gradjanska neposlusnost i linc imaju smisla, sve ostalo je q**c, jer ipak je vlast servis naroda, a ne obrnuto.
P.S. Sjajan tekst.
With compliments, d Bukowski
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zorana Z. Mihajlović Milanović  05:50 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: Imam resenjeee

Elementarni problem je nepostojanje gradjanske svesti!!

Gde grešimo? kako da je vratimo ili stvorimo?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
D Bukowski Jevtovic  06:58 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: Imam resenjeee

Gresimo svi: i oni koji su svesni problema i cute rezonujuci "ja nista ne mogu da uradim da to promenim", i oni koji cute rezonujuci "drzava je to" pa se sete golog otoka, prebijanja, mucenja i svega cemu su bili izlozeni oni koji su mislili drugacije od vlasti. Kada je Dejanu Anastasijevic postavljena bomba na prozor i (nevesto) zapoceta akcija blogera sa b92 bloga okuplanja kod crkve Sv. Marka u znak protesta tog nerazjasnjenog slucaja i podrske pomenutom novinaru, dolazilo je par njegovih prijatelja, par novinara koji su bili svesni da je taj prozor mogao da bude i njihov i par fanatika (u vidu moje malenkosti) koji su revoltirani citavim slucajem i to je to. Kada je Pahomije silovao one decake, sta je javnost Srbije uradila? Sprovela se neka on-line peticija, na ponekom sajtu je postavljen baner "Pahomije, Bog je ljut" i, opet, to je to. Dzaba moji pozivi svim ljudima koje znam da se izadje na ulice, dzabe moje insistiranje da studenti Beogradskog univerziteta izadju na ulice prvi. Gradjansku svest ne znam da li mozemo da vratimo, jer ne znam da li je ona ikad postojala na ovim prostorima, ali upornim podsecanjem na stanje stvari (a Srbija je inspirisala film "Memento", sto se zaboravljanja tice) i upornim akcijama i protestima, verujem da se nesto moze promeniti, pa makar to poteklo i od pojedinca. Naravno, mora tu biti ukljuceno dosta ljudi cija rec vredi vise od moje i koji su sposobni da privuku kriticnu masu, protest mora biti organizovan, a ne spontano okupljanje naroda koje ce rezultirati novim patikama iz porazbijanih radnji, ali i dalje se nadam da je sve moguce.
With compliments, d Bukowski
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Черевићан  23:24 28.08.2008
Preporuka: 0

утрнуто светло

#Link  Replika: 1
гђа Zorana Z. Mihajlović Milanović
- Bilo bi dobro da se ova priča zaista rasvetli,


ха,може се десити да ће се понеко касније бранити афоризмом (А.Баљак)

- Ko kaze da smo ziveli u mraku? Ja nista nisam video.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Zorana Z. Mihajlović Milanović  05:53 29.08.2008
Preporuka: 0

Re: утрнуто светло

da da

Sve što čujem, zaboravim
što vidim, ne zapamtim
a što uradim, ne znam
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
vnk  01:39 29.08.2008
Preporuka: 0

Zatvorene oci

#Link  Replika: 0
Od zatvaranja očiju, nema pomoći. Ili se oči više i ne zatvaraju?

Ja bih rekao da se oci, u stvari, vise ne otvaraju. A davno su zatvorene.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jinks  07:52 29.08.2008
Preporuka: 0

Krug ili spirala koja divergira

#Link  Replika: 0
Interesantna je jedna pojava ... Sto je korupcija veca, ona sve vise postaje issue. A sto je vise issue, sve vise postaje i tema na kojoj se prave politike, izrastaju stranke, karijere, dobijaju i gube izbori. I onda, sa vremena na vreme cujete (nekad poverujete, nekad posumnjate) da ti isti koji su se rodili sa belim rukavicama i te kako dobro znaju i za taj drugi zanat, i to ne samo iz ugla nekoga ko je kuzeci po njemu upravo i dosao do dela vlasti.

Izgleda da je stvarno jedna od najdestruktivnijih upravo bela mafija, sve sa kravatom i rukavicama ... i autoritetom neke institucija iza sebe ( visokostrucna komisija, univerzitet, aparat vlasti, )
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Davie  09:30 29.08.2008
Preporuka: 0

Nista cudno

#Link  Replika: 4
ni za Srbiju ni za neku drugu zemlju, mito je pokretac biznisa u javnom sektoru bilo koje drzave na zemljinoj kugli, ima ga cak i u USA, neverovatno ali istinito :)


Da li treba podsetiti da je javno preduzeće dužno i da ispostavi fakturu sa kaznenim penalima isporučiocu za svaki dan kašnjenja, a to je bogami 0.5% od vrednosti transformatora nedeljno!

Hmmm, pretpostavljam da se tih 0,5% spominje u ugovoru ali procedura svakako nije da narucilac posla ispostavlja fakturu izvodjacu, vec obrnuto. Narucilac na ispostavljenu fakturu izvodjaca u skladu sa ugovorom skida odredjene % i to mu uplacuje. Bar tako ide procedura van energetskog sektora.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dragan7557  18:01 29.08.2008
Preporuka: 2

Re: Nista cudno

ima ga cak i u USA, neverovatno ali istinito

Ma nemoj, zar i kod nji' !!!!!!!!!!!!?????????
Zbilja da čovek ne povreruje. Gods own country ?????????
Nšta je ovaj svet spao. Korupcija u najistinoljubivijoj, najpoštenijoj,najslobodnijoj, najdemokratskijoj naaaaaj........
Bože quo wadis ???????????????
dragan7557
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Davie  19:34 29.08.2008
Preporuka: 1

Re: Nista cudno

Ma nemoj, zar i kod nji' !!!!!!!!!!!!?????????


Ako me citirate citirajte me tacno: neverovatno ali istinito :) :p
Eto da ne poverujete sta ima u toj juesej...

Povodom
Proces deregulacije je doneo mnoge benefite i potrošačima i kompanijama, pa će sličan model, posle UK, Kanade, USA, skandinavskih zemalja, koristiti i Rusija, Ukrajina, Poljska, Kina...

zabotavih da napomenem da nije u celovitoj Canadi zapoceta (pogotovo izvrsena) deregulacija elektroprivrednog kompleksa. Do sad su to uradile samo 2 od 10 provincija, neki (oni koji su bogati u resursima i izvoz EE u susednu energijom siromasnu USA im donosi enormne provincijalne prihode) nemaju nameru da prodaju ni deo centralizovanih monopolskih elektro-giganata.

Primer da i centralizovani, monopolski giganti u oblasti energetike vode racuna o potrosacu je BC Hydro, na njihovom racunu koji dobijete svakog meseca i dalje stoji da cena kWh nije menjana od 1994.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Doctor Wu  23:03 29.08.2008
Preporuka: 1

Re: Nista cudno

Do sad su to uradile samo 2 od 10 provincija

Koje 2, ako se moze znati? Mada priznajem da mi nije jasno kako se iskustva Kanade sa tolikim vodnim i rudnim potencijalom i toliko malom gustinom stanovnistva mogu preneti na Srbiju.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
vnk  03:38 01.09.2008
Preporuka: 0

Re: Nista cudno

Doctor Wu
Do sad su to uradile samo 2 od 10 provincija

Koje 2, ako se moze znati? Mada priznajem da mi nije jasno kako se iskustva Kanade sa tolikim vodnim i rudnim potencijalom i toliko malom gustinom stanovnistva mogu preneti na Srbiju.

Obrnuto proporcionalno?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Nikolić  19:29 01.09.2008
Preporuka: 0

istrazivacki blog

#Link  Replika: 0
po ugledu na istrazivacko novinarstvo,
ovo bi mogao biti ''istrazivacki blog''
preporuka
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
brokenballs  15:33 02.09.2008
Preporuka: 0

!

#Link  Replika: 0
korupcija ne potice od 91.kako neko gore rece,vec od 41.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  

Autorove teme
Najnovije - VIP blogeri
Najnovije - blogeri
Najčitanije (48h)

INFO

SPORT

KULTURA

BIZ

ENGLISH NEWS

AUTOMOBILI

ZIVOT

PUTOVANJA