Malo o komšiji Anti

Dejan Tiago Stanković RSS / 10.09.2008. u 01:38

3666.jpgSveti Lisabonac nije od onih namrgođenih svetaca, što kada se naljute umeju da budu strogi, pa čak i surovi. Dobroćudnom svetom Antoniju nijedan zadatak nije suviše sitan i nijedna molba besmislena. Zato na njega računaju gladni, kljasti, siromašni i ugnjeteni. Na primer, zapaženo je da nema boljeg načina da se nađe izgubljena stvar nego da se obratite svetome Anti. Čak nije nužno da ste izgubili nešto zaista vredno. On će vam jednako pomoći pri traženju igle zapale u tepih, zaturenog venčanog prstena ili kad vam se dete izgubi među pijačni tezgama ili ne možete da ugledate auto na parkingu. Posebno je umešan u rešavanju porodičnih briga. Uvek je tu da vam pomogne da nađete sebi bračnog druga, da rešite kućne razmirice, da zaimate dece. Ali ljudi kao ljudi, umeju da zloupotrebe dobrotu. Matore devojke znaju da, kad već izgube nadu da će se udati, okrenu sveca naglavačke i priprete mu da ga neće postaviti na noge sve dok im ne nađe čoveka po njihovom ukusu. A one udate kojim Bog ne dâ poroda, umeju da iz naručja svečevog ukradu malog Hrista i ne vraćaju mu ga dok ne zanesu. Zato se crkva dosetila pa je naredila de se svetac i čedo koje nosi u naručju prave od jednog komada drveta ne bi li predupredila bezobrazluke očajnih jalovica.

Ponekad, opet, ni uz najbolju volju sveti Antonije nije kadar da pomogne. Na primer, moja komšinica s drugog sprata godinama je sakupljala figure svetog Antonija u franjevačkoj odeždi, s užanim pojasom vezanim u tri čvora i detetom u naručju. Ima ih čitavu kolekciju, jedan lepši od drugoga. Toliko joj je sveti Ante bio drag da je po njemu nazvala i sina. Odnedavna je počela da sakuplja figure Majke Božje, kaže, malo je razočarana u Antonija od kad se razvela.

Zato što je takav, dobričina i blagorodan, moćan i svetom čuven a opet jednostavan i pristupačan svetac, a još povrh svega njihov sugrađanin, zato Lisabonci toliko vole i tako zdušno slave svog svetog Antu. A ljubav se ljubavlju plaća. I priča se da od svih mesta, a njegovih crkava i slika ima širom katoličkog sveta, sveti Antonije najprilježnije svoj čudotvorački posao obavlja baš u Lisabonu. Tako se priča, a mene ne bi čudilo da je istina. Razumljivo je da se svetac najviše odaziva tamo gde ga najviše zovu, jer svecima je posao da vam priteknu u pomoć a ne da vas uhode i nagađaju šta vam treba. S druge strane, verujem da jedan useljenik, koliko god zaposlen i dobro uklopljen u novu sredinu, uvek ima slabost prema svojim starim zemljacima. To vam kažem iz sopstvenog iskustva.

Lisabonci svetog Antonija nazivaju lisabonskim iako ga crkva, smatrajući ovaj svet samo prolazom u večni život, po mestu smrti naziva padovskim. Nije ni čudo da mnogi Lisabonac čak veruje da je Antonije zaštitnik Lisabona, što je takođe netačno. Kao što već znamo još od pre njegovog rođenja time se bavi njegov stariji kolega, Vikentije.

Pa zašto se onda ako im je zaštitnik jedan, Lisabonci obraćaju drugom svecu? Znamo da nema tog svetitelja koji vam može obezbediti potpunu sreću, niti tog nečastivog koji vas može u potpunosti unesrećiti, pošto sreća i nesreća jedna drugu uvek prate u stopu i bez jedne nema ni druge. Ako se u obzir uzmu samo fundamentalne i strateške nadležnosti patrona - briga o miru, bezbednosti, o ekonomskoj te političkoj stabilnosti, napretku i trajnosti vlasti, kulturnih i moralnih vrednosti građanstva a posebno i pre svega vere i crkve - mora se priznati da se sveti Vikentije oduvek pokazivao izuzetno dobrim pokroviteljem. Preko osam vekova danonoćno je pazio na grad i gledao da, koliko god može, odagna rat, glad, epidemije i prirodne kataklizme. Posmatrano sa vremenske udaljenosti, odakle se događaji vide u svojoj pravoj veličini, osim velikog zemljotresa (o kome su mišljenja podeljena jer jedni tvrde da je bio kazna Božja, drugi mogućnost za preporod, a treći da nam je na taj način Bog ukazao koliko smo krhki i ranjivi) i par epidemija bubonske kuge (koje su odnele više života od zemljotresa ali nisu činile materijalnu štetu pa su lakše zaboravljene) potresi koji su pogodili grad i krize koje je progurao nisu bili katastrofalni ni fatalni. Sveti Vikentije, dakle, može da se pohvali da je u prestonici u kojoj počiva uspeo da održi opšti pozitivnu tendenciju. Smenjivale su se generacije, periode krize pratili su periodi oporavka, a grad je rastao i napredovao sigurnim korakom. Znam da nije lepo da poredim, ali, ruku na srce, sveti Sava, zaštitnik mog rodnog Beograda, mnogo lošije je obavio svoj posao. Nema tog rata i krize, nesreće i belaja koji su zaobišli Beograd. Ja bih, da sam na Savinom mestu stavio prst na čelo.

S druge strane svaki narod, pa i lisabonski, iako nikako ne dovodi u pitanje važnost onoga čime se bavi sveti Vikentije ipak najviše muče sasvim trivijalne muke. Devojka se najviše brine da se brzo i dobro uda, mlada žena želi da ima poroda, majka bi da joj deca budu zdrava i srećna, gladan bi hleba, žedan vode, posvađan mir, napušten da bude kako je bilo, bolestan zdravlje, tužan utehu, nevoljen ljubav, rob slobodu, starac da poživi kao čovek, putnik i mornar da stignu na odredište. Istini za volju po tim pitanjima sveti Vikentije je pomalo zakazao. Stiče se utisak da, zamajan višim interesima važnijih državnom i crkvenom vrhu nego narodu, sveti đakon nije čuo ili nije stizao da usliši mnogobrojne molitve običnih ljudi niti da se preterano posveti njihovim banalnim molbama, žalbama i prohtevima. Vikentije naprosto nije bio niti je svetac skovan za takav posao. On je jedan od onih posebnih ljudi rođenih za velika i iz daljine vidljiva dela. Za života bio je fanatično odan svom pozivu, njegovom krvlju poškropljeni su temelji crkve, kao što je temelj vere sama krv Isusova. Uvek je, i pre i posle smrti, bio čovek institucije a ne dušebrižnik i dobri samarićanin.

Zato se Lisabonci, iako formalno pod zaštitom svetog Vikentija, po pitanjima svojih malih života često osete prepušteni samim sebi te je mnogo koji bio prinuđen da se za pomoć obraća drugim svecima, a posebno svetom Antoniju, svom zemljaku. Kao Lisabonac, (a u Boga verujem retko, u gluvo doba noći, jer ne znam da li postoji ili je ikada postojao a i ako jeste sumnjam da ima vremena da se bavi mojim životom) u komšiju Svetog Antonija zaista imam poverenja. Čak ponekad, kad me pritisne neka moja samo meni razumljiva muka i ne dâ mi da se smirim, pomislim (doduše ne izgovorim) Aj, komšija Antonije, pokaži se. Da vidimo kako ćeš iz ovoga da me izvučeš. A posle, kad briga prođe, nisam više siguran da li sam samo ja zaslužan za tu pobedu ili mi je zaista pomogao pokojni komšija Ante. 

Atačmenti



Komentari (35)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

palilula92 palilula92 02:07 10.09.2008

preporuka

Bas interesantan blog. Moram da priznam, da je meni je tvoj "Ovih noci sanjam na srpskom" najdrazi blog svih vremena.
Dejan Tiago Stanković Dejan Tiago Stanković 02:10 10.09.2008

Re: preporuka

hvala. :) verovatno si dijasporac. :)
palilula92 palilula92 02:13 10.09.2008

Re: preporuka

Da, ja sam u Americi, i skoro sam u poseti Lisabonu srela neke tvoje prijatelje iz Kaskaisa da ne spominjem imena. Eto, ovog puta sam probala i puzeve.
djole63 djole63 08:30 10.09.2008

Re: preporuka

I od mene preporuka
Kao Lisabonac, (a u Boga verujem retko, u gluvo doba noći, jer ne znam da li postoji ili je ikada postojao a i ako jeste sumnjam da ima vremena da se bavi mojim životom) u komšiju Svetog Antonija zaista imam poverenja

Il verujes, il ne verujes, u tvom slucaju bice da verujes.
Pozdrav od jos jednog "dijasporca" koji takodje svako malo pa procita "Ovih noci sanjam na srpskom"
mrkzhv mrkzhv 10:13 10.09.2008

Re: preporuka

Ja najviše volim priče o Anđi, kako piški po susedovom vešu, kako se skriva između automobila...
Šta radi ona?
nsarski nsarski 02:43 10.09.2008

Evo ga C. Durang

Sister Mary Ignatius Explains it All For You

"Sveti Juda je svetac zastitnik beznadeznih slucajeva. Kada imate narocito tezak problem koji ima malo nade da se resi, tada se molite sv. Judi. Kada izgubite ili zaturite nesto, molite se sv. Antoniju."

Sestra dalje ovako opisuje svoje detinjstvo:

"Ponekad, dok smo bili mali, dosli bi kuci i nismo mogli da pronadjemo majku, pa smo se molili sv. Antoniju da nam pomogne da je nadjemo. Onda bi je pronasli kako drzi glavu u pecnici plinskog sporeta, i molili smo se sv. Judi da je ponovo nacini normalnom."


Ako ti se ne resi problem, mozda si prizivao pogresnog sveca? Probaj, u beznadeznim slucajevima, sa Judom. Preporucujem:)


Impossible we do at once. Miracles take a little longer.
gordanac gordanac 03:49 10.09.2008

---

Posmatrano sa vremenske udaljenosti, odakle se događaji vide u svojoj pravoj veličini, osim velikog zemljotresa (o kome su mišljenja podeljena jer jedni tvrde da je bio kazna Božja, drugi mogućnost za preporod, a treći da nam je na taj način Bog ukazao koliko smo krhki i ranjivi) i par epidemija bubonske kuge (koje su odnele više života od zemljotresa ali nisu činile materijalnu štetu pa su lakše zaboravljene) potresi koji su pogodili grad i krize koje je progurao nisu bili katastrofalni ni fatalni.

:))
e, mnogo si fino ovo opisao!
Meni je uvek bilo zanimljivo to sa izborom "sveca zaštitinika" za gradove, naselja, zgrade, (sakralne ili svetovne, svejedno) sve do ekstremnog,("ekstremnog" kao veoma retkog, da ne bude zabune), skoro pa jedinstvenog slučaja "porodičnog, ličnog sveca zaštitinika" kao što je slučaj u našoj tradiciji. I ništa mi, kao taj lep običaj (porodičnih slava, porodičnih odnosno "ličnih" svetaca zaštitnika) bolje ne govori o finoj, tankoj liniji između paganskog i monoteističkog.Možda čak i o, katkada, tankoj liniji između sujeverja i vere (bilo koje).

I uvek ima neka lepa legenda, priča, mit, bajka, predanje, šta god, što nekog sveca vezuje baš za to neko posebno, jedno mesto i baš za te neke "jedne ljude" koji "biraju" svog sveca (ili on/ona biraju njih, svejedno).
"Dupli" zaštitinici, kao što su u slučaju Lisabona Vikentije i Antonije nisu tako redak slučaj i sjajna su ilustracija ustvari o karakteru lokalne zajednice, možda tačnije nego bilo šta drugo.
nsarski nsarski 03:53 10.09.2008

Re: ---

Ja se, prema gornjoj prici, nisam bas usrecio. Moj svetac (slava) je sv. Sava:)))
gordanac gordanac 04:05 10.09.2008

Re: ---

:)
Sv.Sava je skroz odličan i fini svetac, kad pogledaš šta je sve radio, kad pročitaš šta je sve ispisao i kuda lutao željan znanja, svojevremeno, dok je "`odo ovijem dolinama" :))
Istovremeno i - školska slava, šta fali?
Skroz dobar.
E, sad, da li je bio "pri ruci" Beogradu baš uvek, to je za razmatranje! :)
I kako ga se sve tumači - i to je za razmatranje...možda je i to dokaz da je "izbor svetaca" istovremeno i dokaz karaktera lokalne zajednice...
A kod porodičnih slava je interesantno da muškarac ne može da je "menja" (ako ima nekih "primedbi", a žena mora da menja slavu udajom...go figure - prednost ili manjkavost? :)
Vlasta92 Vlasta92 07:08 10.09.2008

Ćao Dejane, baš se dugo nismo družili...

Ajd dođi na pivo! Solo sam kući, možemo i da pušimo!! I da ogovaramo svece.
A Gordanac da smisli koji nam je novosaCki, da ne ogovaram tuđe. Nije lepo.
gordanac gordanac 07:28 10.09.2008

Re: Ćao Dejane, baš se dugo nismo družili...

Hola Queen! :))
Kažu da Neusatz ima "tri", tj. "Tri jerarha" , kojima je inače posvećena Almaška crkva (a koje je svoje "svetovno" ime dobila po reči "alma" što na mađarskom znači "jabuka" jer su se, valjda, nekada tu gde je ona danas, u Almaškoj ulici (a gde bi inače?:)) nalazili jabučnjaci), mislim da su "Tri jerarha" februara meseca, (šta ćeš, tak`i smo kanda, o`ma tri, malo nam jedan! :)), ali nisam sasvim sigurna....saću d` proverim pa prenosim šta saznadoh o svecima našijem ovdašnjijejšima (imam koga pitati...)


EDIT:
Greška, kažu da je "novoustanovljena slava Novog Sada" - Djurdjic 16.novembra, ustanovilo ga se "na predlog Vladike Irineja" u prethodnom sazivu Gradske skupštine, juna 2007.
Eto.
Vlasta92 Vlasta92 08:42 10.09.2008

E, super,

hvala što si risrčovala umesto mene )
Nego, đe nam je Sent Dany?
More bit da još knjava.
blackbox92 blackbox92 09:33 10.09.2008

Re: ---

Meni je uvek bilo zanimljivo to sa izborom "sveca zaštitinika" za gradove, naselja, zgrade, (sakralne ili svetovne, svejedno) sve do ekstremnog,("ekstremnog" kao veoma retkog, da ne bude zabune), skoro pa jedinstvenog slučaja "porodičnog, ličnog sveca zaštitinika" kao što je slučaj u našoj tradiciji.

Meni još zanimljivije da političke stranke imaju svece zaštitnike i krsne slave.Valjda to samo ima kod nas kao izraz višeg stepena emancipacije i civilizacijskog napretka od onih, tj. svih ostalih, koji to još nisu spoznali.Još nam fali samo da vladike sede u glavnim odborima.
Valjda je to normalno, jer ne mogu stranke mimo naroda. Jedino je pitanje da li su nam stranke više sakralne i svetovne-moderne.I zato je Vaša konstatacija:
"I ništa mi, kao taj lep običaj (porodičnih slava, porodičnih odnosno "ličnih" svetaca zaštitnika) bolje ne govori o finoj, tankoj liniji između paganskog i monoteističkog.Možda čak i o, katkada, tankoj liniji između sujeverja i vere (bilo koje)."100% tačna
Dejan Tiago Stanković Dejan Tiago Stanković 09:37 10.09.2008

Re: ---

ja cak mislim da je zastitnik beograda Sveti Marko, al Sava mi bio zgodniji. Onolku crkvu mu podigli.
blackbox92 blackbox92 09:43 10.09.2008

Re: ---

A kod porodičnih slava je interesantno da muškarac ne može da je "menja" (ako ima nekih "primedbi", a žena mora da menja slavu udajom...go figure - prednost ili manjkavost? :)

Nije je problem da porodično slave obe ali se kod nas ni slave više ne slave u tom duhu, već bučno po kafanama i uz Pink muziku. Nije bitno da li znam zašto slavim , bitno je da komšije vide da slavim i da sam sada veći vernik i, naravno Srbin, nego što oni mogu pretpostaviti.
To je sociološki problem kad nam se tradicija utapa u primitivizam, a to je šteta jer je tradicija deo kulturne baštine i identiteta naroda a estradni primitivizam negacija svega toga jer rađa novi primitivizam i gura u zaborav deo identiteta i kulture naroda.
dolybell92 dolybell92 06:03 11.09.2008

Re: ---

"I ništa mi, kao taj lep običaj (porodičnih slava, porodičnih odnosno "ličnih" svetaca zaštitnika) bolje ne govori o finoj, tankoj liniji između paganskog i monoteističkog.Možda čak i o, katkada, tankoj liniji između sujeverja i vere (bilo koje)."100% tačna



Sad ću da te razočaram, verovatno.
Ta tanka nit između paganskog i monoteističkog je ostala samo zato da bi
crkva pridobila vernike. kako je bilo nemoguće iskoreniti tzv. praznoverje - crkva ga je prihvatala
u određenoj meri i indirektno usvajala, ne bi li joj novi vernici postali odani, i da bi lakše
i brže njoj prilazili. Da to nije činila - malo bi ili nikako, vernika pridobila.
To se sada zovu običaji - koji su različiti od sela do sela, a često i zaselaka.
Katolička crkva je na isti način, prihvatala sve nove redove koji su se vremenom pojavljivali.
Nije ih se odricala. Praktičnije je prihvatiti ih i tako držati pod svojom kontrolom.

Kad nešto ne može da promeniš - onda ga prihvatiš - i onda si na dobitku.

ne bas...

kod porodičnih slava je interesantno da muškarac ne može da je "menja" (ako ima nekih "primedbi", a žena mora da menja slavu udajom...go figure - prednost ili manjkavost? :)

Moja baba je kao naslednica pradedinog imanja nasledila i slavu, tako da se uvek slavila i njena i dedina. Deda je kao veliki smeker rado prihvatao salu na svoj racun i simbolicno sluzio goste kafom na babinoj slavi.
Emancipovan covek, kao nas domacin, Mr Tiago
skener92 skener92 06:15 10.09.2008

posle

munteovog 'san mikele' najdrazi svetac mi je franja asiski.
ne.nevena ne.nevena 08:00 10.09.2008

ni ja nisam vernik

ali tekst vam je toliko lep i plemenit, da ga od srca preporucujem.

moram da vam kazem da sam ove godine, po prvobitnom planu trebala da za novu godinu idem u istambul, ali da sada sve vise razmisljam o lisabonu. toliko lepo pisete o tom gradu da sam vrlo zaintrigirana.

hvala vam na divnom tekstu.
dolybell92 dolybell92 06:05 11.09.2008

Re: ni ja nisam vernik

moram da vam kazem da sam ove godine, po prvobitnom planu trebala da za novu godinu idem u istambul, ali da sada sve vise razmisljam o lisabonu. toliko lepo pisete o tom gradu da sam vrlo zaintrigirana.



Nemoj da biraš, idi na oba mesta, naravno ne u istom momentu.
Koje će biti prvo - nije bitno.
Ninoslav Randjelovic Ninoslav Randjelovic 08:10 10.09.2008

Tiago

a kada se setis zastitnika tvog rodnog grada ?
U koje doba dana ili noci ?

vrlo poucan tekst

kapiram da je franjevac je uvek blizi pucanskim problemima nego npr jezuita.
nego, odakle ti ovo srednje ime?
Dejan Tiago Stanković Dejan Tiago Stanković 09:40 10.09.2008

Re: vrlo poucan tekst

cekao sam da fudbaler promeni ime, a on nista. ocigledno mu ne smeta. Na kraju uzedoh prezime svoje dece. doduse nezvanicno. ideju su mi dali pogranicni sluzbenici sto se stalno izcudjavaju zasto moja deca imaju drugacije prezime od mene.
vishnja92 vishnja92 11:03 10.09.2008

Re: vrlo poucan tekst

ideju su mi dali pogranicni sluzbenici sto se stalno izcudjavaju zasto moja deca imaju drugacije prezime od mene.

ja se iz slicnog razloga vencala :(
vishnja92 vishnja92 08:35 10.09.2008

priprecivanje

svecu :)))

a jel moze on da se prisvoji i kad nisi iz njegove price? uz prethodno obecanje da ce lepo s njim da se postupa (bez pretnji i otmice dece), naravno. samo fine molbe i povremeno prijateljsko gurkanje.

bas je neki fin i blizak.
vladimir petrovic vladimir petrovic 08:36 10.09.2008

Ante?

Zanimljivo stivo.
Medjutim, zaintrigiralo me je igranje sa imenom protagoniste. Negde je Sv. Antonije, negde Sv. Ante
Dejan Stankovic
Toliko joj je sveti Ante bio drag da je po njemu nazvala i sina.

Vidim da je tekst pisan na srpskom, a u srpskoj tradiciji imena postoje Antonije, Anton, Antun i eventualno Anta - koliko ja znam, a Ante postoji u Hrvatskoj. Stvarno nisam cuo da se nekome, recimo u Sumadiji, obracaju sa: Ante!
(Da se razumemo, u evropskim katolickim zemljama - Francuskoj, Italiji, Irskoj i drugim Sv. Antonije se drukcije pise i izgovara, dakle, svaka zemlja na svoj nacin; i to se uvazava).
Da mozda niste, podsvesno, jugonostalgicar?
Dejan Tiago Stanković Dejan Tiago Stanković 09:43 10.09.2008

Re: Ante?

nemam pojma. slucajno. da je namerno i vikentije bih zvao vinko. :) nije lektorisano, dakle sigurno ima i drugih propusta.
inace nisam jugonostalgicar vec post-Jugosloven.
a jezik je jedan. u to verujem 100% i nisam jedini. Samo cutimo da se ne bismo upitali u rasprave.
Goran Vučković Goran Vučković 09:59 10.09.2008

Re: Ante?


Vidim da je tekst pisan na srpskom, a u srpskoj tradiciji imena postoje Antonije, Anton, Antun i eventualno Anta - koliko ja znam, a Ante postoji u Hrvatskoj. Stvarno nisam cuo da se nekome, recimo u Sumadiji, obracaju sa: Ante!

Možda zbog onog verskog objekta u Bregalničkoj 14? :)
ne.nevena ne.nevena 11:31 10.09.2008

Re: Ante?

Dejan Tiago Stanković

a jezik je jedan. u to verujem 100% i nisam jedini. Samo cutimo da se ne bismo upitali u rasprave.


priznajem... i ja sam od takvih.
jasnaz jasnaz 09:27 10.09.2008

izbor-i

Razumljivo je da se svetac najviše odaziva tamo gde ga najviše zovu, jer svecima je posao da vam priteknu u pomoć a ne da vas uhode i nagađaju šta vam treba.

grad izabere / ustanovi / formalno je pod zaštitom..........
a da Oni biraju? možda bi veze bivale bolje.........



Jelica Greganović Jelica Greganović 13:55 10.09.2008

Moj svekar

se zove Antun, možda i zbog toga smo Žmu i ja očas posla dobili troje dece...
Tiago? Mali sin mog pokojnog druga, Diego je Tiago...Tiago je zapravo Diego. Je l' tako?
Dejan Tiago Stanković Dejan Tiago Stanković 14:08 10.09.2008

Re: Moj svekar

Tiago je Josif. Apostol. Na engleskom James. Na spanskom isto Tiago, Otuda Santiago.
Jelica Greganović Jelica Greganović 15:19 10.09.2008

A

Diego? Zar nije to isto ime, drugačije izgovaranje?
MilutinM MilutinM 17:32 11.09.2008

Antonije

Lepo napisano, puno duha. Naš kao i Antonije i njegovi Lisabonci. Imao sam sreću da ove godine bude na taj dan u gradu. Kakva je to ludnica i veselje. Bili smo na Casa dos Bicos i jedva se moglo proći. Svi veseli, opušteni. Nema spavanja!
Черевићан Черевићан 20:22 12.09.2008

важноје веровати

малтези дубоко верују у своје Свеце заштитнике и ама баш свако место на острвима малта и гозо има својега заштитника ( наравно подоста њих и заједничког) којем је додељен 1 дан у години када се у његово име организује црквена феста.тога дана се неради,организују се литије са бистом Светца по улицама, ватромет растура,пијесе једесе, весели, музика трешти . . ма празник за очи организују малтези себи , а додуше ни туристи не остају равнодушни за догађање.

вреди доживети. и тако . . . .11 месеци у години .но током октобра месеца је нема.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana