Turizam vs. nauka na balkanski način

Milan M. Ćirković RSS / 25.09.2008. u 04:06

ko je ovaj čovek?
ko je ovaj čovek?
Ovog leta sam izvršio jedan mali eksperiment. U jednom uglednom turističkom mestu (Dubrovnik) i jednom koje, kažu, ima velike aspiracije u tom smislu (Beograd), otišao sam u turističke biroe/organizacije i lažno se predstavio kao strani turista iz veoma dalekih krajeva. Najpre sam, naravno, tobože pohvalio lepotu i gostoljublje dotičnih krajeva i njihove usluge, sve držeči prekršene prste u džepu, a zatim sam prešao na stvar. Nevešto se trudeći da na "domaći" način izgovorim teška imena, pokušao da utvrdim kakve mi informacije ljubazni domaćini mogu ponuditi o najznačajnijem naučniku koji se vezuje za njihov grad. U Dubrovniku sam, naravno, pitao za Ruđera Boškovića, a u Beogradu, naravno, za Milutina Milankovića.

Rezultati su, predvidljivo, bili katastrofalni.

Osoba A: ja sam...
Osoba A: ja sam...
U hrvatskom slučaju, mladić koji me je prvo uslužio najpre uopšte nije imao pojma, ali je odbijao da to prizna, pa je pozvao čak dve svoje kolegice, koje su za čudo znale da je to bio neki naučnik; jeste, rođen je ovde, ima trg sa njegovim imenom na kome se nalazi i istoimena škola; ne, nema njegovog muzeja niti rodne kuće; ne, ne znamo tačno čime se on bavio; ne, nema monografije ili knjige posvećene njemu, o CD-u ili DVD-u da ne govorimo, sorry, sir. U pozitivnom smeru najviše što sam mogao da dobijem jeste da postoji institut "Rudjer Bošković" (svega nekih par stotina kilometara odatle, u Zagrebu), kao i da pogledam njegov portret u Kneževom dvoru (naravno kopiju britanskog originala). U srpskom slučaju, mlada žena je takodje čula za njega, čak i da postoji ulica i škola sa njegovim imenom - kakve li slučajnosti! - ali sve dalje od toga bilo joj je očigledno blisko koliko i meni moderna tajlandska poezija. I bilo joj je jako neprijatno zbog toga. Ja da malo pomognem, pa pomenuh da je dotični g. Milanković bio, između ostalog, svetski poznat astronom, a ona se sva ozari i posla me u Astronomsku opservatoriju (e tu sam se zakašljao i tobože zagrcnuo, jer ne šalju vas baš svaki dan u sopstvenu firmu po turističke informacije!), doduše opet pogrešno reče da se ista nalazi na Kalemegdanu, umesto u Volginoj, na Zvezdari, ali šta je tu je. Treba biti zadovoljan i malim rezultatima. (Tipično balkanskom ironijom, ono što se stvarno nalazi na Kalemegdanu je astronomsko društvo koje nosi ime - gle čuda! - Ruđera Boškovića) I ne, u Beogradu nema muzeja Milutina Milankovića, ne postoji ni neko turističko izdanje koje bi se bavilo njegovom ličnošću i delom, da ne pominjemo CD-ove, DVD-ove, itd. isl.

Gotovo jungovska podudarnost ovih neznalačkih reakcija me je neprijatno iznenadila. O anketi koju sam, na sličan način, potpuno nasumice izvršio na ulici i po par kafića na oba mesta, neću ni da pričam, to je još daleko depresivnije. Ne radi se samo o jednostavnoj činjenici da je Ruđer Bošković nesumnjivo najznačajnija ličnost ikada rođena u Dubrovniku ili da je Milutin Milanković, iako se nije tu rodio, bez mnogo dileme najvažniji naučnik koji je radio i sve svoje ključne rezultate postigao u Beogradu. Daleko neprijatnija je ta bezbrižnost sa kojom se prihvata da je, recimo, jedini relevantni portret dubrovačkog matematičara, filozofa, astronoma, građevinara, diplomate, zbilja univerzalnog genija, načinio Britanac; ili da je, logično, prevod glavnog Milankovićevog dela na engleski sponzorisala jedna fondacija iz... Izraela. Sve prirodno i logično. Isto kao što je prirodno i logično da kad se želi nešto saznati o nogometašima (na jednoj) ili teniserima (na drugoj strani), svi sve znaju i napuniće vam uši sa otprilike 160% traženih informacija. Sa sve odgovarajućim navijačko-nacionalističkim detaljima.

nenaučena lekcija?
nenaučena lekcija?

E sad, postoji li tu neka dublja priča? Mada je to zanimljiva tema za istoričare i sociologe nauke (evo baš tu ovih dana u Beograd stiže jedan mladi i perspektivni istoričar nauke iz Mančestera da proučava efekte uticaja raspada bivše zajedničke države na saradnju u oblasti fizičkih nauka, dobra tema, nema šta), slutim da se bar deo odgovora krije u neskriveno anti-intelektualnoj crti svojstvenoj balkanskim nacionalizmima. Kad su, početkom 20. veka, nemački nacionalisti hteli da sa reči pređu na dela oni su, između ostalog, osnovali Institut kajzer Vilhelm (danas slavni "Maks Plank"); kad su francuski nacionalisti nešto pre toga hteli to isto, oni su napravili i reizdavali Larusovu enciklopediju. Kad odete u današnju Kordobu, dobićete na svakom koraku hrpu informacija o trojici intelektualnih velikana koji su se rodili i živeli u tom gradiću (Seneki, Majmonidu i Averoesu), mada se nijedan od njih, striktno govoreći, ne može smatrati Špancem; ljudi imaju po sprat u muzeju grada, da razne biste, ploče, obeležja i slično ne pominjem. Gle čuda, nijedan od njih nije bio ni fudbaler ni teniser. Balkanskim nacionalistima je valjda apsolutno na poslednjem mestu liste prioriteta da se bave afirmacijom intelektualnih vrednosti koje bi (da specifični paradoks nacionalizma bude veći) jedine mogle da predstavljaju makar kakvu legitimaciju njihovih ideologija. Ima li šta rečitije od stanja u kome se nalazio Muzej Nikole Tesle tokom 90-tih godina, kad je zloupotreba Teslinog lika u svrhe raspirivanje nacionalističke histerije bila na vrhuncu?

Ovo, naravno, ne znači na postoji ikakva autentično nacionalna nauka. Konačno, kao što mudro napisa jedan veliki ruski pisac, Anton Pavlovič Čehov: Nacionalna nauka postoji isto onoliko koliko postoji i nacionalna tablica množenja. Kad postane nacionalna, ona prestaje da bude nauka. Za ovu današnju omladinu koja (sa časnim izuzecima) ništa ne čita, verovatno je potreban i naročiti disclaimer: ne, taj Čehov, Anton Pavlovič, nije strani plaćenik i/ili aktivista nevladinih organizacija...

Atačmenti



Komentari (183)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

marco_de.manccini marco_de.manccini 04:49 25.09.2008

nije takmichenje

bez ikakve namere (daleko bilo) da se ovo okrene u takmichenje ko je najveci, hteo bih samo da dodam da je josh jedan poznati i priznati nauchnik hodao ulicama beograda i predavao na velikoj shkoli (kasnije beogradski univerzitet) - mihailo petrovic alas.

Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 12:08 25.09.2008

Re: nije takmichenje

marco_de.manccini
bez ikakve namere (daleko bilo) da se ovo okrene u takmichenje ko je najveci, hteo bih samo da dodam
da je josh jedan poznati i priznati nauchnik hodao po ulicama beograda
i predavao na velikoj shkoli (kasnije beogradski univerzitet) - mihailo petrovic alas.


Naravno, naravno -- potpuno ste u pravu. I on je, nesrecan, imao raznih problema u zivotu, a bio je sjajan covek (ako bas pogledate njegovu biografiju, cak i simpaticniji od Milankovica i Ive Andrica, naseg najpoznatijeg sugradjanina) -- i na njega se prica o nepoznavanju autenticnih intelektualnih dometa takodje odnosi. Hvala!
dragan7557 dragan7557 12:15 25.09.2008

Re: nema on pojma

Anton Pavlovič Čehov: Nacionalna nauka postoji isto onoliko koliko postoji i nacionalna tablica množenja. Kad postane nacionalna, ona prestaje da bude nauka.


Nizozemska energo kompanija (jedna od tri najveće) svojim tržišnim robovima liže nacionalističku guzicu na sledeći televiziski način :
........ vetrenjače na NAŠ nizozemski vetar (onze nederlandse wind).......
Naravno ovo je samo primer Nac. Jerihonskih trubetina koje promovišu po milosti Božijoj odabrani nacionalizam u ime Univerzalne volje nasilja nad bližnjim svojim, kojih smo se odrekli i nisu više NAŠI.
dragan7557
boskonet boskonet 13:07 25.09.2008

Re: nije takmichenje

Ne radi se samo o jednostavnoj činjenici da je Ruđer Bošković nesumnjivo najznačajnija ličnost ikada rođena u Dubrovniku

Rudjer Boskovic nije rodjen u Dubrovniku, vec u crnogorskim brdima izmedju Mojkovca i Bijelog Polja, odakle i poticemo svi mi Boskovici. Kao mlad je otisao u Dubrovnik na skolovanje, ostao tamo da zivi i pounijatio se, tj. primio katolicanstvo.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 13:21 25.09.2008

Re: nije takmichenje

boskonet

Rudjer Boskovic nije rodjen u Dubrovniku, vec u crnogorskim brdima
izmedju Mojkovca i Bijelog Polja, odakle i poticemo svi mi Boskovici.
Kao mlad je otisao u Dubrovnik na skolovanje, ostao tamo da zivi i
pounijatio se, tj. primio katolicanstvo.

To moze da se odnosi na Nikolu Boskovica, njegovog oca. Za Rudjera je dobro dokumentovano da se rodio maja 1711. u Dubrovniku. Ili mislite da je njegova majka, Italijanka, zivela u, kako sami kazete, "crnogorskim brdima"?
boskonet boskonet 13:26 25.09.2008

Re: nije takmichenje

Pardon, mislio sam nije poreklom Dubrovcanin. Da, mislio sam na njegovog oca Nikolu, koji se bavio trgovinom u Dubrovniku, i koji je tamo otisao na skolovanje.
dolybell92 dolybell92 19:43 25.09.2008

Re: nije takmichenje

ostao tamo da zivi i pounijatio se, tj. primio katolicanstvo.


Da li se pokatoličio ili se pounijatio - opredelite se.
dragan7557 dragan7557 20:15 25.09.2008

Re: nije takmichenje

dolybell92
ostao tamo da zivi i pounijatio se, tj. primio katolicanstvo.


Da li se pokatoličio ili se pounijatio - opredelite se.

Ko ? Ruđer Bošković ili ovaj boskonet ?
Izvini doly ali mi je smešno ovako direktan zahtev.
radicab23 radicab23 05:15 25.09.2008

Dobar tekst - dobra tema

Mislim da se u skolama skoro nista ne uci o Milankovicu....niti na TV-u postoje neke popularne
(gledljive : )) naucne emisije domace produkcije.
Tako da i nije iznenadjujuce sto ljudi po kaficima znaju samo za fudbalere i tenisere/teniserke. Nazalost.

KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 06:27 25.09.2008

Milutin Milanković zvani Šeki

Veselo mi je počeo dan. Zahvaljujem.
I ja sam pravio mali test u mojoj okolini:
Naš najveći naučnik je verovatno neki Milentije Popović (ovo je njegova ulica-kaže klinac od 30 godina koga sam pitao) a najveći sportista je Uroš Mišić. Najveći pesnik je Marina Tucaković a najbolji političar je Toma Vućić zvani Šešelj, naj kulturna manifestacija je Grand Parada, najduhovitija serija je Kursadžije, ...
U stvari, slagao sam: tužno mi je počeo dan. Mrzim vas zbog ovog podsećanja gde smo i kakvi smo.
Testiranje se nastavlja...
ne.nevena ne.nevena 08:08 25.09.2008

Baš je tužno

Preporuka.
Черевићан Черевићан 08:19 25.09.2008

ееееее, дамије знати

угодно је наново читатиВас г Ћирковићу и за поздравити је Вашу намеру да тестирате околиш а на тему о којој пишете, те ако сте Вашом анкетом инспирисали бар пар испитаника да се замисле над својом неинформисаношћу, задостаје.
Обзиром да припадате слоју интелектуалаца којима је потреба да се вазда надограђује свеукупним сазнањима посве је јасно да вас резултати анкете забрињавају, али ако се притом присетите да је бунар неинформисаности људске далеко дубљи него онај информисаности онда забринутост и нетреба наглашавати, но, ако сте у могућности, на едукацији шире популације се треба ангажовати, имајући притом на уму ону, народну. . . . .све што је људско није ми страно, па ни (благословено) незнање.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 08:52 25.09.2008

Re: ееееее, дамије знати

Черевићан
. . . . .све што је људско није ми страно, па ни (благословено) незнање.

...nista strano nije mi strano
dolybell92 dolybell92 19:46 25.09.2008

Re: ееееее, дамије знати

благословено) незнање.


"Blago niščima duhom - njihovo je carstvo nebesko"

αω
jeremija92 jeremija92 08:44 25.09.2008

Bg turizam

Turizam u Beogradu podrazumeva jeftino piće i hranu i naravno splavove.
Informacije o takvoj vrsti provoda moguće je dobiti i na ulici, a kamoli u biroima.

U Beogradu se ne treba praviti Englez, očas nestane novčanik.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 12:30 25.09.2008

Re: Bg turizam

Nazalost - bas se nasmejah ovom komentaru. (izgleda kontradiktorno, ali nije) U pravu ste, Jeremija, kao i obicno.
Krugolina Borup Krugolina Borup 09:12 25.09.2008

Očaranost i razočaranost

Milan M. Ćirković:
E sad, postoji li tu neka dublja priča? Mada je to zanimljiva tema za istoričare i sociologe nauke (evo baš tu ovih dana u Beograd stiže jedan mladi i perspektivni istoričar nauke iz Mančestera da proučava efekte uticaja raspada bivše zajedničke države na saradnju u oblasti fizičkih nauka, dobra tema, nema šta), slutim da se bar deo odgovora krije u neskriveno anti-intelektualnoj crti svojstvenoj balkanskim nacionalizmima.


Ma, nema to veze s nacionalizmom, dragi gosn. Ćirkoviću. Sociolozi bi se, nagađam, uhvatili za Veberov (dis)enchantment da to objasne. Ili, možda i ne bi, ali meni to prvo pada na pamet.

U turističkim organizacijama ne rade stručnjaci za nauku. Tu radi običan svet, koji isto tako običnom svetu (turistima) daje informacije koje bi njih mogle zanimati. Turiste ne zanima da pune glavu informacijama. Njih zanima da dožive nešto nezaboravno.

Da ste u oba ta grada pitali za Teslu, dobili biste informacije. Zato što su njegov život i rad prepuni enchantment-a. To lako pamti, i u sebi doživljava, običan svet. To može da zanima i turiste. To što je Tesla radio, iako je bila nauka, liči na totalnu magiju. Čist enchantment.

Vi ste izabrali da pitate za dva astronoma. Astronomija je, gosn. Ćirkoviću, totalno disenchantovana, da ne kažem dosadna. Da ste u Dubrovniku pitali za Mileta Dupora, a u Beogradu za Milju Vujanović, kladim se da biste dobili mnogo više informacija, uprkos tome što nemaju ni svoju školu ni svoju ulicu.

Svojevremeno je B92 emitovao jednu emisiju s onim čuvenim lajtmotivom: za i protiv astrologije. S jedne strane je bio astrolog i ljubitelj astrologije, s druge strane astronomi. I, gospođa astronom, u jednom momentu kaže (parafraziram): "Nije mi jasno zašto će ljudi pre pljunuti velike pare astrolozima, nego doći u opservatoriju gde mi besplatno držimo časove i omogućavamo posmatranje zvezda."

Kad nađete odgovor na to pitanje, gosn. Ćirkoviću, imaćete odgovor i na pitanje zašto u turističkim biroima ne znaju za Boškovića i Milankovića.
Jelica Greganović Jelica Greganović 09:53 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Ja se izvinjavam, ko je Mile Dupor?
man ray loves me man ray loves me 10:07 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Sto jes jes, Milankovica niko nije izbo nozem...
To me podseti na Beogradski program gde je Zika (Seljak) ili neko njemu izomorfan rekao : Da, nasi mladi astrolozi [iz matematicke gimnazije] plasirali su se visoko na medjunarodnom takmicenju...
debela.hladovina debela.hladovina 10:10 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

"Nije mi jasno zašto će ljudi pre pljunuti velike pare astrolozima, nego doći u opservatoriju gde mi besplatno držimo časove i omogućavamo posmatranje zvezda."


Ljude daleko više interesuju prizemne stvari nego nauka - običan svet ne uživa u nauci, već u njenim dostignućima. Hoću da kažem da prost narod nije zainteresovan za elektrone, ali jeste za struju; ne interesuju ga neke tamo hemijske reakcije u motorima, ali ga interesuju automobili; nisu mu interesantni algoritmi, ali jesu video igrice - zato ne treba čuditi što se radije okreću gatarama nego lekarima, zašto radije idu kod nadrilekara nego kod lekara, zašto o zvezdama pitaju astrologe, a ne astronome... I zašto su informisaniji o (recimo) Milji Vujanović nego o Milutinu Milankoviću...
Krugolina Borup Krugolina Borup 10:11 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Ja se izvinjavam, ko je Mile Dupor?


Jel' živiš ti u Hrvatskoj?
Ne živiš.
Zato i ne znaš.)

Učitelj Milje Vujanović.
Krugolina Borup Krugolina Borup 10:13 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Ljude daleko više interesuju prizemne stvari nego nauka - običan svet ne uživa u nauci, već u njenim dostignućima.


Tako je.
Glavno pitanje ovde glasi: Zašto?
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 10:14 25.09.2008

A ko je Veber?

"Nije mi jasno zašto će ljudi pre pljunuti velike pare astrolozima, nego doći u opservatoriju gde mi besplatno držimo časove i omogućavamo posmatranje zvezda."


Krugolina, slažem se ja da je lakše prodavati iluzije nego nešto oko čega treba razmišljati i da je skoro svuda u svetu slično. Popularnost često ne ide sa kvalitetom, opštim značajom, moralom i hrabrošću Ali je ovde poenta (sad ja tumačim šta je pesnik hteo da kaže) da se jako malo cene, baš malo, i malo se valorizuju i slabo se obeležavaju neke vrednosti koje su naućne, umetničke, koje zahtevaju malo više moždane aktivnosti. Ne mora da bude da svako zna zna ko je Milutin Milanković ali kad je Trećem Bulevaru u Novom Beogradu promenjeno ime u Ulica Milutina Milankovića mnogi su tek onda saznali ko je on.
Tu u "komšiluku", par tema niže, ima Nebojšina priča o našem slikaru Bosilju. Slično je. Priča je univerzalna. Neka MMĆ-ov prilog bude malecki korak u suprotnom smeru od ružičastog main streama. Ja sam zadovoljan i zato dajem preporuku. Skoro sam siguran da se slažeš sa ovim.
Jelica Greganović Jelica Greganović 10:22 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Glumac?
NNN NNN 10:22 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

nema to veze s nacionalizmom
Slažem se. Verujem i da ste pitali u USA ko je Stiven Hoking, verovatno bi ljudi mislili da je u pitanju Stiven King :) (Što naravno ne govori ništa dobro o nama). Mislim da je ovaj test čist mazohizam :( Ipak hvala za požrtvovanost. Inače RTS je snimio serijal Zaboravljeni umovi Srbije, što je iznenađujuće pozitivno, jer ovde ljudi ne znaju ni ko je bio Mihajlo Pupin (verovatno najveći Srbin, ako bi gledali "ko je veći".
man ray loves me man ray loves me 10:25 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Ljude daleko više interesuju prizemne stvari nego nauka - običan svet ne uživa u nauci, već u njenim dostignućima.

To samo ako pod obican svet mislis - svet bez kulture. U Francuskoj npr uopste nije tako. Roditelji za vikend vode decu u naucne muzeje, laboratorije imaju otvorene dane kad svako moze da dodje i da vidi eksperimente koji su posebno spremljeni za taj dan i uvek je guzva.
Ovde je u pitanju nasledje, legacy, i sta u njega ulazi. A to nije nesto o cemu odlucuje 'obican turisticki radnik', vec vlada. Ta vlada treba da shvati da je Milankovic stub naseg nasledja i da omoguci ljudima koje interesuje da saznaju sve o njemu. U Parizu u ESPCI gde su radili Pierre i Marie Curie, a to je laboratorija koja i danas normalno radi, u jednom delu patos je od stakla, a ispod su njihove sobe, tako da svako moze da prodje i da vidi njihove mashine. (Moze i da prodje pored njihovog stola i da pita - a sta je ovo sto kucka?) Radi se o tome da se neko pobrinuo o nasledju.
nsarski nsarski 10:38 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Glavno pitanje ovde glasi: Zašto?

Zato sto ljudi obicno znaju i nauce one stvari koje misle da im je vazno da znaju.
Od prakticnih stvari (ljudi sa sela znaju kako se muze krava, ali ne znaju da klizaju na ledu), do opstijih koje su im vazne za socijalizaciju i druzenje - ako se kreces medju ljudima koji vole neku popularnu osobu (zabavljaca, sportistu i slicno) onda je vazno da o njoj nesto naucis jer ces ispasti "mimo sveta".
Znanje o kojem se MIlan raspitivao nema neku posebnu "upotrebnu vrednost" medju ljudima koji se ne bave astronomijom. Zato i ne iznenadjuje da su ljudi najcesce neinformisani o onome sa cim nemaju direktnog kontakta.
Najzad, ako je ovo sto sam upravo napisao tacno, onda ta neinformisanost nije nikakav balkanski specijalitet. Istina, tesko je praviti statistiku od jednog uzorka:), ali ja pojma nisam imao ko je (sta je) Mile Dupor.
dragan7557 dragan7557 11:13 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Krugolina Borup
Ja se izvinjavam, ko je Mile Dupor?


Jel' živiš ti u Hrvatskoj?
Ne živiš.
Zato i ne znaš.)

Učitelj Milje Vujanović.

Ja se retko kada izvinjavam ali ponekad pitam :ko su ovi dvoje znači i Mile Dopur a i ova Milja Vujanović.
Osobito sa kojom od mogućih budalaština i ili idiotizma su zaslužili da se o njima piše.
dragan7557
debela.hladovina debela.hladovina 11:15 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Znači francuski seljak kada parkira traktor ide sa decom u muzej. Možda je zaista tako, mada nisam sasvim siguran. Ne sumnjam pri tome da su Francuzi redovniji posetioci muzeja i laboratorija od Srba. I slažem se da vlada treba nešto da preduzme. Da, npr. počnu zaista da se obračunavaju sa kriminalcima, sa korumpiranom birokratijom, da Boža Đelić već jednom prestane da laže o ukidanju viza i da počne da zarađuje svoju platu (i svi Đelići ove vlade), pa će nadam se, jednom i Srbin ili bilo koji građanin zemlje Srbije kada vikendom ne bude morao da razmišlja šta detetu da obuče za školu u ponedeljak imati vremena da skokne i do nekog muzeja. Doduše, ima ih i koji i pored svih briga i muka uspeju da odu u pozorište, u muzej ili da pročitaju neku knjigu. Ali, to ipak nije običan svet. Običan svet je onaj koji dominira, koji preovlađuje. Onaj koji se ne bavi kulturom, već preživljava...
ivana23 ivana23 11:20 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Milja Vujanovic - glumica: Rani radovi, Bube u glavi, Okupacija u 26 slika....



Kasnije pocela da se bavi astrologijom, ali o tome ne znam mnogo.
man ray loves me man ray loves me 11:20 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Znači francuski seljak kada parkira traktor ide sa decom u muzej.
Ne poznajem mnogo seljaka, pa ne znam. Ovo se odnosilo na gradjane, pre svega na parizane. Uporediti sa beogradjanima. Nije uopste stvar u lovi, vec u kulturi. Ima mnogo dana kada su muzeji, opera, pozorista besplatni. Tada je navala. Da li je to slucaj kod nas? I ovde ima puno ljudi koji zive na minimalcu, sto nije sramota. Ali ne otici nikada u Luvr jeste sramota za Francuza. Tako oni gledaju na to.
dragan7557 dragan7557 11:32 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Znanje o kojem se MIlan raspitivao nema neku posebnu "upotrebnu vrednost" medju ljudima koji se ne bave astronomijom. Zato i ne iznenadjuje da su ljudi najcesce neinformisani o onome sa cim nemaju direktnog kontakta.

Nenade,
Paket "upotrebnih vrednosti" ako tako nešto uopšte postoji (?) u ovom slučaju bi trebao da bude relevantni prtljag
kako opšteg obrazovanja "radnika" (izuzetno mrzim ovaj izraz,stoga u orgradu kao i ostala marva), tako i specijalističkih znanja radi optimalnog obavljanja funkcije kojom je odabrao da se bavi.
dragan7557



bindu bindu 11:33 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

man ray loves me
Znači francuski seljak kada parkira traktor ide sa decom u muzej.
Ne poznajem mnogo seljaka, pa ne znam. Ovo se odnosilo na gradjane, pre svega na parizane. Uporediti sa beogradjanima. Nije uopste stvar u lovi, vec u kulturi. Ima mnogo dana kada su muzeji, opera, pozorista besplatni. Tada je navala. Da li je to slucaj kod nas? I ovde ima puno ljudi koji zive na minimalcu, sto nije sramota. Ali ne otici nikada u Luvr jeste sramota za Francuza. Tako oni gledaju na to.


ne moras bas da budes seljak da bi bio seljak.to smo vec doktori-la-la-ri.
ups!

this one for my friend SS
green grass
Lay your head where my heart used to be
Hold the earth above me
Lay down in the green grass
Remember when you loved me

Come closer don't be shy
Stand beneath a rainy sky
The moon is over the rise
Think of me as a train goes by

Clear the thistles and brambles
Whistle 'Didn't He Ramble'
Now there's a bubble of me
And it's floating in thee

Stand in the shade of me
Things are now made of me
The weather vane will say
It smells like rain today

God took the stars and he tossed them
Can't tell the birds from the blossoms
You'll never be free of me
He'll make a tree from me

Don't say good bye to me
Describe the sky to me
And if the sky falls, mark my words
We'll catch mocking birds

Lay your head where my heart used to be
Hold the earth above me
Lay down in the green grass
Remember when you loved me
Remember when you loved me
Remember when you loved me




dragan7557 dragan7557 11:35 25.09.2008

Re: ispravka

funkcije

treba da stoji zanimanje ili posao
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:35 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Krugolina
...Učitelj Milje Vujanović.


Zar je ona jos ziva?
radojicic92 radojicic92 11:36 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Da ste u Dubrovniku pitali za Mileta Dupora


Korcula Krugolina, Korcula
dragan7557 dragan7557 11:39 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

ne moras bas da budes seljak da bi bio seljak.to smo vec doktori-la-la-ri.

Šta kod vas označava pojam seljak?
Uzgred zahvalnost stanovnika Sudana na podsećanje na ovom jeziku na njihovu tragediju za koju smo i mi krivi
zbog nečinjenja.
dragan7557
Krugolina Borup Krugolina Borup 11:40 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

To me podseti na Beogradski program gde je Zika (Seljak) ili neko njemu izomorfan rekao : Da, nasi mladi astrolozi [iz matematicke gimnazije] plasirali su se visoko na medjunarodnom takmicenju...


"Glas javnosti", 12.8.1999, nadnaslov:

"Prema skromnim procenama, oko dve milijarde ljudi u sredu je uživalo u jedinstvenom astrološkom fenomenu "
))))

Ima u arhivi, ali ne linkuje na tačnu stranicu, nego mora da se ide na datum:
http://arhiva.glas-javnosti.co.yu/arhiva/srpski/arhiva-index.html
ivana23 ivana23 11:42 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

vladimir petrovic
Krugolina...Učitelj Milje Vujanović.Zar je ona jos ziva?

Trebalo je da pise - pokojne M.V.
Krugolina Borup Krugolina Borup 11:46 25.09.2008

Re: A ko je Veber?

Krugolina, slažem se ja da je lakše prodavati iluzije nego nešto oko čega treba razmišljati i da je skoro svuda u svetu slično. Popularnost često ne ide sa kvalitetom, opštim značajom, moralom i hrabrošću Ali je ovde poenta (sad ja tumačim šta je pesnik hteo da kaže) da se jako malo cene, baš malo, i malo se valorizuju i slabo se obeležavaju neke vrednosti koje su naućne, umetničke, koje zahtevaju malo više moždane aktivnosti.


Tačno tako.
I to nije naš fenomen - to je svetski fenomen.
U svetu naučnici, skoro pa s dozom panike, organizuju udruženja i konferencije na temu: "Kako ljude zainteresovati za nauku?"
Jedan astronom je na jednoj od tih konferencija izjavio da ljude treba navući na astrologiju, pa im uvaliti astronomiju.
Reko, i ostao živ.))
Obrni, okreni - sve se svodi na "enchantment".
Imam ideju za blog na datu temu, pa možemo razraditi laprdanje tada.
A imam i školski esej na temu "Does cosmos still have meaning in the disenchanted world?"
Dobila odličnu ocenu! (Ko se hvali, sam se kvari!)
Ako je ko zainteresiran, šibnem na email.
Krugolina Borup Krugolina Borup 11:49 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Slažem se. Verujem i da ste pitali u USA ko je Stiven Hoking, verovatno bi ljudi mislili da je u pitanju Stiven King :)


I ja mogu da se kladim.

Mislim da je ovaj test čist mazohizam


))))
quandqqnabonespoire quandqqnabonespoire 11:50 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

nsarski
Glavno pitanje ovde glasi: Zašto?Zato sto ljudi obicno znaju i nauce one stvari koje misle da im je vazno da znaju. Od prakticnih stvari (ljudi sa sela znaju kako se muze krava, ali ne znaju da klizaju na ledu), do opstijih koje su im vazne za socijalizaciju i druzenje - ako se kreces medju ljudima koji vole neku popularnu osobu (zabavljaca, sportistu i slicno) onda je vazno da o njoj nesto naucis jer ces ispasti "mimo sveta". Znanje o kojem se MIlan raspitivao nema neku posebnu "upotrebnu vrednost" medju ljudima koji se ne bave astronomijom. Zato i ne iznenadjuje da su ljudi najcesce neinformisani o onome sa cim nemaju direktnog kontakta.Najzad, ako je ovo sto sam upravo napisao tacno, onda ta neinformisanost nije nikakav balkanski specijalitet. Istina, tesko je praviti statistiku od jednog uzorka:), ali ja pojma nisam imao ko je (sta je) Mile Dupor.


Zbog toga, na prijemnim ispitima za fakultete, na testu opste informisanosti (kulture) postoje pitanja kao npr. Sta je to zaparlozena njiva? na koje retko ko iz gradske sredine zna odgovor, a i ona pitanja ciji odgovor iskljucivo takvi znaju. Pa kom opanci kom obojci. S druge strane, i ti ljudi koji rade u turistickim biroima, su isto neki Working class heroes, i oni sigurno po ceo dan misle kako da prezive sa 300 eura (ako je i toliko) mesecno, i nemaju vremena ili volje da googluju. Prosecan sugradjanin kada vidi racun za struju, sigurno ne misli na Teslu.
I to da li je to sramota ne znati ili ne je tako relativna stvar, svako se obrazuje prema sopstvenim potrebama i mogucnostima.
nsarski nsarski 11:50 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Paket "upotrebnih vrednosti" ako tako nešto uopšte postoji (?) u ovom slučaju bi trebao da bude relevantni prtljag
kako opšteg obrazovanja "radnika" (izuzetno mrzim ovaj izraz,stoga u orgradu kao i ostala marva), tako i specijalističkih znanja radi optimalnog obavljanja funkcije kojom je odabrao da se bavi.

Pa, koliko znam, ne postoji neki standardni minimum opsteg znanja koji se od svakog ocekuje - mozda ono sto se uci u osnovnoj skoli.
Ostalo je stvar licnog interesovanja i orijentacije. Ljudi se najcesce druze sa "istomisljenicima", tj. onima koji se zanimaju za slicne stvari (navijaci sa navijacima, kompjuterdzije sa kompjuterdzijama, pecarosi sa pecarosima). I onda, kao self-fulfilling prophecy, te pitaju "Sta, nisu cuo za Linusa Torvalda?", Pa gde ti zivis, ceo svet ga zna? a ti, na primer, uopste nisi iz tog filma.
Sto se najopstijeg znanja tice, to je, rekao bih, random proces. Veliki broj Beogradjana verovatno ne zna ko je napravio spomenik Pobedniku na Kalemegdanu, ali ni veliki broj Njujorcana ne zna ko je napravio Kip Slobode.
Krugolina Borup Krugolina Borup 11:55 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

U Francuskoj npr uopste nije tako. Roditelji za vikend vode decu u naucne muzeje, laboratorije imaju otvorene dane kad svako moze da dodje i da vidi eksperimente koji su posebno spremljeni za taj dan i uvek je guzva.


E, pa u tome je kvaka!
Odeš u muzej, i vidiš eksperimente - koji za cilj imaju da te očaraju!
Tako se nauka približava ljudima, a ne kao kod nas.

Sećam se časova fizike i hemije u osnovnoj školi.
Pa, to je bilo toliko dosadno da je za neopisati.
Međutim, profesoru fizike jedan dan došlo nešto da bude kreativan, pa vakumski pričvrstio dva neka polutanjira koji su imali ručke. Podelio odeljenje na dve grupe, i jedna vukla s jedne strane, druga s druge. Ne iščupasmo repu.
Hemijom sam se očarala u kuhinji, ne na časovima hemije.
Nikada mi neće biti jasno zašto profesori hemije ne koriste primere iz kuhinje!
Tako se nauka približava deci.

U Muzeju Nikole Tesle u Beogradu, imaju kreativni pristup (ako su raspoloženi. Vodila sam gošću, Engleskinju, koja je Teslom očarana, i u Muzeju je totalno pozitivno odlepila na činjenicu da ne samo da su pouključivali sve one njegove skalamerije, nego su joj dali neonku u ruku, pa upalili šta i gdi treba, pa se skoro upiškila od sreće.

U nauci i u promociji nauke, nema dovoljno stvari koje će ljude navesti da se za nauku zainteresuju.
A kad ima - naučnici su prvi da frknu kako je to "popularna nauka".
Pa, ne može narod da se oduševljava i interesuje za suvoparnu nauku.
Samo za popularnu.
man ray loves me man ray loves me 11:57 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

ti ljudi koji rade u turistickim biroima, su isto neki Working class heroes, i oni sigurno po ceo dan misle kako da prezive sa 300 eura (ako je i toliko) mesecno, i nemaju vremena ili volje da googluju.
dakle, ne rade profesionalno svoj posao. zasto onda primaju platu?
I to da li je to sramota ne znati ili ne je tako relativna stvar, svako se obrazuje prema sopstvenim potrebama i mogucnostima
agreed, of course. ali ovde je prica pocela o srpskom nasledju. sta je minimum?
Ko se hvali, sam se kvari!
a ponekad i blamira, zavisi cime se hvali (ne mislim na esej, vec na poznavanje opusa mileta dupora) :)
A kad ima - naučnici su prvi da frknu kako je to "popularna nauka".

not true. ovde se to zove vulgarizacija nauke, i to je disciplina u kojoj svako mora da bude barem pristojan. ako nisi u stanju da objasnis sta radis u nekoliko prostih recenica koje moze svako da razume, ne radis nista. svakog meseca se pravi seminar vulgarizacije, kada naucnici objasnjavaju nenaucnim jezikom najzanimljivije fenomene (sta je otpor, od cega se sastoji kompjuterska memorija....) radnicima iz kantine, administraciji, ljudima koji dovoze helijum, informaticarima, majstorima za kriogeniku... amfiteatar je uvek pun, dodje cela laboratorija. za coveka koji pravi seminar to je pravi izazov - reci nesto fizicki netrivijalno, obicnim jezikom i pristupacnom analogijom.
Pa, ne može narod da se oduševljava i interesuje za suvoparnu nauku.
Pa naravno da ne moze. Ali Milankovic nije dosadan. But how would you know? Niko nije napravio film o njemu, u turistickoj organizaciji niko nije cuo za njega, niko se nije pobrinuo za to da priblizi njegov rad. Dakle, postoji potreba da se saznaju stvari, ne postoji trud da se priblizi nasledje.
Krugolina Borup Krugolina Borup 11:58 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Zato sto ljudi obicno znaju i nauce one stvari koje misle da im je vazno da znaju.


Dobro, to, ono, u stvarnom životu.
Ovde pričamo o turizmu.)

Najzad, ako je ovo sto sam upravo napisao tacno, onda ta neinformisanost nije nikakav balkanski specijalitet. Istina, tesko je praviti statistiku od jednog uzorka:),


Tačno tako.

ali ja pojma nisam imao ko je (sta je) Mile Dupor.


C, c, c...
Čovek se uči dok je živ.
ivana23 ivana23 12:02 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost



Mislim da ipak velika vecina zna da je u pitanju Ivan Mestrovic.

Medjutim, malo ko zna ko je autor kompozicije Igrali se konji vrani, ispred Narodne skupstine.


Toma Rosandic
Krugolina Borup Krugolina Borup 12:02 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Ja se retko kada izvinjavam ali ponekad pitam :ko su ovi dvoje znači i Mile Dopur a i ova Milja Vujanović.


Mile Dupor i Milja Vujanović su, maltene, jedini astrolozi koji su se u bivšoj JU istom krajnje javno bavili. Prvi u Hrvatskoj, druga u Srbiji.

Osobito sa kojom od mogućih budalaština i ili idiotizma su zaslužili da se o njima piše.


S najvećom budalaštinom od svih: ludom ćerkom pametne majke.
U istoriji astrologije naših prostora, oni su isto što i Bošković i Milanković u istoriji astronomije.

Goran Vučković Goran Vučković 12:06 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

S najvećom budalaštinom od svih: ludom ćerkom pametne majke.

Zar nije pre luda majka pametne ćerke?
Krugolina Borup Krugolina Borup 12:07 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Zar je ona jos ziva?


Nije.
Krugolina Borup Krugolina Borup 12:11 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

radojicic92
Da ste u Dubrovniku pitali za Mileta DuporaKorcula Krugolina, Korcula


Ih. Pa ti, kolega, misliš ja to ne znam?
Nego, gosn. Ćirković bio u TO Dubrovnik, pa ja zato Dubrovnik.ž
Znaju i u Dubrovniku, garantujem
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 12:12 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Krugolina Borup

Kad nađete odgovor na to pitanje, gosn. Ćirkoviću, imaćete odgovor i na
pitanje zašto u turističkim biroima ne znaju za Boškovića i
Milankovića.

Pa ne slazem se sa tim. Narocito sto je Rudjer Boskovic bio znatno vise filozof, matematicar, gradjevinar (zasluzan za ucvrscivanje kupole Sv. Petra u Rimu, izmedju ostalog), pa i politicar, a tek uzgred astronom. Kad se to uzme u obzir, Vas argument uglavnom pada u vodu...
bindu bindu 12:15 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Šta kod vas označava pojam seljak?


seljak je onaj koji radi i zivi na selu i seljak je onaj koji je dosao sa sela u grad da se obrazuje
i tako stekne neki "bolji zivot" i. t. d.
.
Krugolina Borup Krugolina Borup 12:18 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

za coveka koji pravi seminar to je pravi izazov - reci nesto fizicki netrivijalno, obicnim jezikom i pristupacnom analogijom.


Tačno tako.
S tim što ja mislim da je kvaka ovde upravo u "analogiji".
Mogla bih skoro da se kladim da one koje imaju enchanting karakteristike, najbolje prolaze.)

A, ako ćemo o tome da li je poznavanje opusa Mileta Dupora blam... moram da te pitam: poznaješ li astrološki opus Galilea Galileja i Johana Keplera? Je li to blam? Ili je blam samo to što su se oni uopšte time bavili?
radojicic92 radojicic92 12:20 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Krugolina Borup
radojicic92
Da ste u Dubrovniku pitali za Mileta DuporaKorcula Krugolina, Korcula


Ih. Pa ti, kolega, misliš ja to ne znam?
Nego, gosn. Ćirković bio u TO Dubrovnik, pa ja zato Dubrovnik.ž
Znaju i u Dubrovniku, garantujem


znaju malo sutra, ne znaju ni na Korculi, otkud ce da znaju kad se ne uci u skoli, a i da se uci, kao sto predpostavljam Milankovic i Boskovic, opet nece znati. Nema se vremena za te gluposti. Brzo se zivi
Evo ovi ameri, ne znaju bas nista, a opet srecni, prijaju im Papine reci, dole ga je neko pomenuo, Sva sreca nisu svi takvi, ovaj je bas birao




Krugolina Borup Krugolina Borup 12:20 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Goran Vučković
S najvećom budalaštinom od svih: ludom ćerkom pametne majke.Zar nije pre luda majka pametne ćerke?


Niko tu, dragi moj, u stvari nije lud, ni majka ni ćerka, i to što današnji astronomi Kepleru podmeću da je time hteo reći, izvrtanje je Keplera. Ali, o tome će biti blog jedared... Dok završim s pušenjem i porodilištima prvo.
Krugolina Borup Krugolina Borup 12:23 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Pa ne slazem se sa tim. Narocito sto je Rudjer Boskovic bio znatno vise filozof, matematicar, gradjevinar (zasluzan za ucvrscivanje kupole Sv. Petra u Rimu, izmedju ostalog), pa i politicar, a tek uzgred astronom. Kad se to uzme u obzir, Vas argument uglavnom pada u vodu...


A da prepolovimo uzorak?
Da se zadržimo na zemlji Srbiji, Milankoviću i Vujanovićki?
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 12:25 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

nsarski

Znanje o kojem se MIlan raspitivao nema neku posebnu "upotrebnu
vrednost" medju ljudima koji se ne bave astronomijom. Zato i ne
iznenadjuje da su ljudi najcesce neinformisani o onome sa cim nemaju
direktnog kontakta.

Aman, NSarski, Boskovic je bio univerzalni genije, njegova veza sa astronomijom je uzgredna. Ne znati za njega (u ovim krajevima) je isto sto ne znati za Leonarda da Vincija u globalnom smislu... Milankovica sam uzeo kao primer samo zato sto on jeste objektivno nas najpoznatiji u svetu naucnik; da je bio neki, sta ja znam, geolog, sigurno bih uzeo njega kao primer.
man ray loves me man ray loves me 12:26 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

S tim što ja mislim da je kvaka ovde upravo u "analogiji".Mogla bih skoro da se kladim da one koje imaju enchanting karakteristike, najbolje prolaze.)
Da, i to je znak dubljeg sklada i istine, a ne PR. Svaka prava nauka moze biti enchanting. ali nije isto kao kad gledas film - ljudi zele da znaju kako radi kompjuter, frizider, svemirsk brod. zele informaciju, ne samo senzaciju.
A, ako ćemo o tome da li je poznavanje opusa Mileta Dupora blam... moram da te pitam: poznaješ li astrološki opus Galilea Galileja i Johana Keplera? Je li to blam? Ili je blam samo to što su se oni uopšte time bavili?
Za ta dva nisam znala. Cini mi se da se Njutn bavio astrologijom pred kraj zivota kad je poludeo. Nije blam da su osnivaci astronomije trazili svuda. Danas je drugacije, jer postoje odgovori na ta pitanja.
Krugolina Borup Krugolina Borup 12:33 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Što ti je snaga naučne indoktrinacije, pa prosto se sikiram!!

Cini mi se da se Njutn bavio astrologijom pred kraj zivota kad je poludeo.


Naravno. Samo lud čovek može da se bavi astrologijom.

Nije blam da su osnivaci astronomije trazili svuda. Danas je drugacije, jer postoje odgovori na ta pitanja.


Dakle, prvo sam morala da idem da popijem šećera i vode, koliko sam se nasikirala pročitavši ovo!
Sigurna sam da je ovo tačka kod koje će se i gosn. Ćirković i gosn Nsarski sa mnom složiti.
Osnivači astronomije imaju se tražiti u Vavilonu/Mesopotamiji, a ne u Evropi.
I pre mnogo hiljada, a ne pre samo nekoliko stotina godina.

Prvo beše astrologija, majka astronomije.
Astronomija je "bastard child" astrologije, a ne the other way around.
Uostalom, ko je tu nauka? "Logija" ili "nomija"!
(Ovo nisam mogla da odolim, uvek nasikira naučnike. Nek si malo oni piju šećera i vode!)

nsarski nsarski 12:35 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Aman, NSarski, Boskovic je bio univerzalni genije, njegova veza sa astronomijom je uzgredna. Ne znati za njega (u ovim krajevima) je isto sto ne znati za Leonarda da Vincija u globalnom smislu...

Hahahaa, kljucno poredjenje! Da je neko napisao knjigu ili snimio film "Boskovic code", ceo svet bi znao.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 12:39 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Krugolina Borup

Dakle, prvo sam morala da idem da popijem šećera i vode, koliko sam se nasikirala pročitavši ovo!
Sigurna sam da je ovo tačka kod koje će se i gosn. Ćirković i gosn Nsarski sa mnom složiti.
Osnivači astronomije imaju se tražiti u Vavilonu/Mesopotamiji, a ne u Evropi.
I pre mnogo hiljada, a ne pre samo nekoliko stotina godina.

To uopste nije sporno. (Uzgred, Njutn se nije bavio astrologijom ozbiljno, tek samo malkice, on je ipak bio previse verski fanatik za to, njegova glavna stvar je bila alhemija -- crkvene zabrane protiv alhemije bile su znatno slabije nego protiv astrologije, narocito u tom poznom periodu.) Ono sto jeste sporno jeste prenosenje debate na taj plan koji je sustinski irelevantan za ono sto sam hteo da kazem -- poenta je bila ljudi velikih intelektualnih dometa, pa sad da li su ziveli u doba astrologije kao Al-Biruni ili u neko prelazno, kao Kepler, ili neko astronomsko kao Edington ili Milankovic, nevazno je. Zato je i bolje da ne "prepolovljujemo uzorak", sto rekoste, jer je poenta bas u tome da specijalizacija nije bitna -- dok (ne)obrazovanost jeste.
man ray loves me man ray loves me 12:40 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Osnivači astronomije imaju se tražiti u Vavilonu/Mesopotamiji, a ne u Evropi.I pre mnogo hiljada, a ne pre samo nekoliko stotina godina.
mozda se ja tripujem, ali mislila sam da su to prvi kvantitativni zakoni.
Uostalom, ko je tu nauka?
Onaj ko moze da posalje svemirski brod zeljenom putanjom, tj. da na osnovu poznatih zakona prorekne buducnost.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 12:41 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

nsarski

Hahahaa, kljucno poredjenje! Da je neko napisao knjigu ili snimio film "Boskovic code", ceo svet bi znao.

Mislim da tu stavljas konja ispred kola. Knjiga se i probilla zahvaljujuci pominjanju velikana u naslovu (bar jednim delom), pre nego obratno.
Krugolina Borup Krugolina Borup 12:47 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Ono sto jeste sporno jeste prenosenje debate na taj plan koji je sustinski irelevantan za ono sto sam hteo da kazem -- poenta je bila ljudi velikih intelektualnih dometa, pa sad da li su ziveli u doba astrologije kao Al-Biruni ili u neko prelazno, kao Kepler, ili neko astronomsko kao Edington ili Milankovic, nevazno je. Zato je i bolje da ne "prepolovljujemo uzorak", sto rekoste, jer je poenta bas u tome da specijalizacija nije bitna -- dok (ne)obrazovanost jeste.


Ok, gosn. Ćirkoviću.
Nije mi bila namera da trolujem, nego ode diskusija u tom smeru, jer sam se u originalnom postu uhvatila za zajedničko što su Bošković i Milanković imali, a to je astronomija.
Astrologija je pomenuta kao logični primer enchantmenta koji stoji naspram disenchantmenta.
A to je ono što sam htela da naglasim u prvom postu.
Dakle, i dalje mislim da je enchantment/disenchantment logičnije objašnjenje za rezultate testa koji ste sproveli, i da zaključak o "balkanskom nacionalizmu" kao objašnjenju tu ne stoji.
U pitanju je svetski fenomen, a ne balkanski.

dragan7557 dragan7557 12:51 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Pa, koliko znam, ne postoji neki standardni minimum opsteg znanja koji se od svakog ocekuje - mozda ono sto se uci u osnovnoj skoli.

Ma, razumem ja tebe a i očekivana minimalna znanja (koja su uvek minimalna do zanemarljivosti) ali ipak smatram da gilde ili esnafi o kojima je ovde reč treba da propišu sadržaj paketa znanja koje esnaflije moraju da imaju kako bi se bavili turizmom što u stvari nije ništa drugo do pružanje svih informacija gostu, a u svakom slučaju znanja o mestu nalaženja specifičnih informacija koje gost traži.

Dalje okviri koje država propisuje su zbilja minimalni a u Srbiji (prema info.koje imam) katastrofalni (nije izuzetak)
četvrt pismeni ministri propisuju pakete (samar) koji se deci navaljuju na leđa naravno bez okakve potrebe.

Ostatak nisi ni morao da pišeš jer si odgovor dao povodom Gödel, Escher, Bach primedbe, navodeći deljenje BG-a na one koji su knjigu pročitali i većinski ostatak.
Ja imam jednu od najgorih ljudskih osobina - skoro fotografsko pamćenje i jednu još zločinačkiju - upotreba istog.
dragan7557
dracena dracena 13:03 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Ja bih molila sve učesnike u diskusiji, uključujući i autora, da prestanu da troluju i da se vrate na temu: nacionalizam i nauka. Baš me zanima kako će to ispasti.
dragan7557 dragan7557 13:13 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

C, c, c...
Čovek se uči dok je živ.

Aman, krugolina gde nalazite ovakve izreke.
Najveći broj ljudi živi u iluziji da žive i jedva znaju koko se zove država čiji su podanici (previ izraz za ono što se zove građanima) da negovorimo o taštinom datumu rođenja,
evo i primer :
Henri 8. Kralj engleski u obraćanju jednom od ministara :
- Mislite li vi ser X svojom glavom.
Ministar :
-Bože sačuvaj Vaše Veličanstvo.

Ova komunistička besmislica je samo jedna od laži lidera koji su ovim hteli da kažu da i pored toga što zlostavljaju narod još uvek predano uče kako to još bolje da urade.

Svi druge diletantske upotrebe ove obmane su skromnost u poređenju sa krilaticom učiti i samo učiti raznih Drugova.
dragan7557
dragan7557 dragan7557 13:27 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Prvo beše astrologija, majka astronomije.
Astronomija je "bastard child" astrologije, a ne the other way around.
Uostalom, ko je tu nauka? "Logija" ili "nomija"!
(Ovo nisam mogla da odolim, uvek nasikira naučnike. Nek si malo oni piju šećera i vode!)


Dakle ovi nauče njaci nisu u stanju da vam odnjaču da je
Astronomija složenica dve grčke reči astron i nomos = zvezda i zakon
Imali ste posla sa Naučnim Autoritetima. Sledeći put im preporučite da u vodu stave umesto šećera 'feferonku papriku kako bi došli sebi.
dragan7557
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 13:47 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

dracena
Ja bih molila sve učesnike u diskusiji, uključujući i autora, da
prestanu da troluju i da se vrate na temu: nacionalizam i nauka. Baš me
zanima kako će to ispasti.

Pravo cudo nevidjeno -- da se u necemu slazemo! Dakle, doista, idemo nazad na temu. Cehov je svoje rekao - da vidimo ima li nekih suprotnih gledista...
adam weisphaut adam weisphaut 14:25 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost


Pravo cudo nevidjeno -- da se u necemu slazemo! Dakle, doista, idemo nazad na temu. Cehov je svoje rekao - da vidimo ima li nekih suprotnih gledista...

Nema suprotno gledište: samo malo drugačije.
N e bih rekao da je u pitanju nacionalizam kao uzrok nebrige i neiteresovanja za naučno nasleđe na ovim prostorima.
Pre bih rekao da je u pitanju duh palanke, palanka ima potrebe da sve svede na sebi prihvatljiv mit (kao što je recimo mit o Tesli, našem geniju koji zasenjuje mrski zapad svojim izumom-mislim da je prisutan u obe države i Srbiji i Hrvatskoj), dakle ne veliča se neko ovde isključivo zbog nacionalizma već zbog toga što palanka ima potrebu da sve svede na svoju meru, da nadoknadi svoj nedostatak postignuća, tako da je Tesla opet pre Srbin/hrvatski državljanin nego naučnik . Ujedno palanka ima prilično uzak dijapazon interesovanja, Bošković ili Milanković su za nju samo egzotočna imena koja su se nekad čula u školi, pa se i ne trudi da naglasi da su naši.
Krugolina Borup Krugolina Borup 14:41 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

prihvatljiv mit (kao što je recimo mit o Tesli, našem geniju koji zasenjuje mrski zapad svojim izumom


Mit = enchantement
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 14:56 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Krugolina Borup

Mit = enchantement

Draga Krugolina, pa malo je to previse pojednostavljeno... ;o)) Mit u ovom konkretnom slucaju na koji je mislio Illuminatus Primus vise ima smisao obmane, dok enchantement ne mora da ima tu negativnu konotaciju.
Krugolina Borup Krugolina Borup 17:54 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Milan M. Ćirković:
Draga Krugolina, pa malo je to previse pojednostavljeno... ;o)) Mit u ovom konkretnom slucaju na koji je mislio Illuminatus Primus vise ima smisao obmane, dok enchantement ne mora da ima tu negativnu konotaciju.


Dragi Milane, uopšte nije bitno da li je enchantment negativan ili pozitivan. On je narodu potreban. Veber je dao predikciju da će se napretkom nauke svet oko nas sve više i više disenchantovati (tj. raščarati od kojekakvih mitskih i magijskih objašnjenja), i svi ćemo "progledati". Ako pogledate stvarnost, međutim, široke narodne mase daleko su od raščaranosti, uprkos tome što nauka sve više i više toga objašnjava, i uprkos tome što se široke narodne mase od malih nogu uče naučnim objašnjenjima. Štaviše, očaranost se nalazi i u nauci.

Vaš blog sam doživela kao izveštaj o testu koji ste sproveli, i koji je pokazao da ljudi ne poznaju velikane svoje naučne prošlosti. Potom ste dali svoj zaključak - da je to usled balkanskog nacionalističkog mentaliteta.

Ja sam bila slobodna ponuditi drugačije objašnjenje, koje pri tome ukazuje na činjenicu da rezultati vašeg testa nisu balkanski, već svetski fenomen. Prikačite za nešto mit, i ljudi će to pamtiti. Nema li mita i očaranosti - to će pamtiti samo uža struka. Uz Teslu imamo mit. Uz Boškovića i Milankovića nemamo. Prosto ko pasulj.

man ray loves me man ray loves me 18:25 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Prikačite za nešto mit, i ljudi će to pamtiti. Nema li mita i očaranosti - to će pamtiti samo uža struka.

Ako gledas samo tako, kako mozes da razlikujes Teslu od pobednika Velikog brata?
Krugolina Borup Krugolina Borup 18:50 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

I honestly don't get it. Ko je tvoj omiljeni pisac? Zasto ti je drag - zbog njegovih knjiga, ili zato sto je mit?


Ako pričamo o romanima - to je čist mit. Storytelling.
Pisci romana pamte se po romanima koje su napisali (što je mit - izmišljena priča).
Ljudi romane čitaju da bi se očarali, a ne da bi naučili neke činjenice.
Dakle, nisu pisci mit, ali se zbog mitova pamte.

Naucnici se pamte zbog rada, a ne zbog mita. Ako gledas samo tako, kako mozes da razlikujes Teslu od pobednika Velikog brata?


Naučnike zbog radova uvek pamete njihove kolege, takođe naučnici.
Isto je u svakoj profesiji.
Kada je o širokim narodnim masama reč: naučnike (ili bilo koje druge istaknute pripadnike bilo koje profesije) pamtiće ih najpre i sigurno ako je uz iste prikačena neka vrsta mita.

U turističkim organizacijama rade, i u njih dolaze, u najvećoj meri: pripadnici širokih narodnih masa. Ako se pojavi neko s neuobičajeno uskim interesovanjem (naučnik, koga zanima naučna prošlost grada-države-nacije), i priupita nešto o lokalnim naučnicima... a radnicima u TOB-u niko nije propisao da moraju znati dalje od Tesle... istih će se setiti ako su ga po nekom mitu upamtili.
JJ Beba JJ Beba 21:28 25.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Milja Vujanovic - glumica: Rani radovi, Bube u glavi, Okupacija u 26 slika....

milja vujanović je glumica naturščik.
završila je organizaciju na akademiji i mislim magistrirala nešto.
Kraja Kraja 23:34 25.09.2008

...i nije igrala u okupaciji..........

...ona koja se svlacila (kao i Milja u vecini svojih uloga) je Tanja Boskovic............i tesko ih je porediti.......
ivana23 ivana23 23:52 25.09.2008

Re: ...i nije igrala u okupaciji..........

Kraja
...ona koja se svlacila (kao i Milja u vecini svojih uloga) je Tanja Boskovic............i tesko ih je porediti.......

Ko je spominjao svlacenje?
Milja je igrala u tom filmu - evo LINKA
dolybell92 dolybell92 08:00 26.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Ja se izvinjavam, ko je Mile Dupor?


Mile Dupor:
"Ne vjerujte provjerite"
- udžbenik natalne astrologije


Milja Vujanović ga je smatrala svojim prvim i
glavnim uzorom u astrologiji, kojom se ozbiljno bavila.
treger92 treger92 22:23 26.09.2008

Re: Očaranost i razočaranost

Ja se nebih složio sa vama. Mislim da je stvar u tome što se moć medija koristi u pogrešne svrhe, u stvari nekome odgovara da naš narod bude neobrazovan. Ja kada sam bio mali gledao sam na televiziji odlične emisije u školskom programu a i uvečernjim satima je bilo emisija iz oblasti nauke. Mislim da nema starijih generacija koji se ne sećaju Opstanka, Kustoa i da ne nabrajam. Recimo ponedeljkomsu obavezno bile posle dnevnika drame jedne nedelje iz TV Zagreb jede nedelje TV Beograd i narod je to gledao i uživao. Nažalost sada to nemožete gledati osim na kablovskoj. Mislim da kada bi puštali na televiziji opere često kao španske seije da bi narod postepeno počeo da gleda i da shvata šta se deševa.Ovako naši mediji nisu zainteresovani za nešto pametno. Ja sam lično bio u Ivanjici i u saradnji sa tamošnjim astronomskim društvom smo organizovali posmatranje teleskopom Meseca i Jupitera. Za dve večeri preko hiljadu građana je došlo da pogleda i da se raspituje o stvarima koje ih iteresuju. Nažalost iako su dopisnici Novosti i Blica pisali o tome članci su izašli samo u izdanju za taj region. Nije bilo zanimljivo jer niko nije ubijen nikom nije odsečena glava, SRS se još nije raspala itd.Prema tome nije istina da naš narod nije zainteresovan da nešto nauči i sazna ali mu se to ne pruža. Sa neobrazovanima se lako manipuliše.Takođe to važi i za turiste. Niko im ne pruža informacije o pravim stvarima.
naroz naroz 09:55 25.09.2008

Mali Milutin

Dojkinja mog najmladjeg brata Bogdana, Švabica Rozika, iako je govorila rogobatno srpski,umela je lepo da priča. Kada je jene večeri spavalo dete koje joj je bilo povereno, a ona bila nezaposlena, zamolih je da mi priča. Ona mi onda isprica kako je Bog za sest dana stvorio nebo i zemlju, sve zive stvorove na njoj, pa i prve ljude Adama i Evu, kako ih je naselio u vrtu Edenu i posle njihova greha isterao ih odande, a na ulazu u taj vrt postavio heruvime da plemenitim macevima brane put ka drvetu zivota.

Tom prilikom cuo sam prvi put o Bogu koji je sve stvorio, koji zna i vidi sve, a strogo kaznjava svaki prestup svoje zapovedi, pa ticao se on i jedne jabuke. A ja sam ih bolan, krisom jeo u nasoj velikoj basti, slicnoj vrtu Edenu.

Kad dojkinju pozvase na njenu duznost, a ja ostadoh sam u sobi, spopade me neopisan strah od svemocnog Boga. htedoh da se od njega gdegod sakrijem, ali sam znao da je to nemoguce, on vidi sve i njegovo oko me svugde prati. A onda se setih i onoga sto o Bogu vila rece Marku:
“Pobratime, Kraljevicu Marko!
tebe nitko Sarca otet nece,
Nit’ ti mozes umrijeti , Marko,
Od junaka ni od ostre sablje,
Od topuza ni od bojna koplja
Ti s’ ne bojis na zemlji junaka;
Vec ces, bolan, umrijeti, Marko,
Ja od Boga, od starog krvnika.“

Obuze me silan strah od tog „starog krvnika“. Ocajan pojurih do vrata koja su iz susedne sobe vodila u ducan. Tamo opazih kroz staklena vrata oca gde sedi i pise. Odskrinuh vrata i viknuh: „Tata, U pomoc!“
On dotrca, i videci me bledog i preplasenog, sede na stolicu i metne me na svoja kolena. „sta ti je, sinko?“
Pripih se uz njega. „Bojim se“
„Cega?“
„Bojim se Boga!“
„Kakvog boga?“
„Rozika mi je pricala kako je isterao prve ljude iz raja.“
On se nasmeja, pomilova me po kosi i rece: „ Sta slusas tu glupu Svabicu“.
I te njegove reci skidose sav teret sa moje duse.

ivana23 ivana23 10:26 25.09.2008

D. H. Lorens

Sviđaju mi se relativnost i kvantna teorija.
Doduše, ništa o njima jasno ne uspevam da naučim,
ali vidim da se u njima prostor pomera, uvija
kao labud na vodi kad ga neki nemir muči.
Uzalud mu prilaziš sa metrom i satom,
za merenje prostora nikad nije pravi dan.
Jer neku volju, vidite, ima i atom,
pa svaki čas menja svoje htenje i plan.
skyspoter skyspoter 10:30 25.09.2008

cisto sumnjam

da prosecan englez zna nesto o eddingtonu.
Goran Vučković Goran Vučković 10:37 25.09.2008

Re: cisto sumnjam

da prosecan englez zna nesto o eddingtonu.

Kako Holanđani stoje sa Ezgerom Dajkstrom (malo moje struke)?
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 10:42 25.09.2008

Ja te Milka ne volem cisto sumnjam ...

Goran Vučković
da prosecan englez zna nesto o eddingtonu.Kako Holanđani stoje sa Ezgerom Dajkstrom (malo moje struke)?


Siguran sam da Srbi bolje stoje sa Goranom Vučkovićem nego Holanđani sa Ezgerom Dajkstrom)
skyspoter skyspoter 11:07 25.09.2008

Re: cisto sumnjam

Kako Holanđani stoje sa Ezgerom Dajkstrom (malo moje struke)?


ali morars da priznas da nam je turizam shite....sta ti kazes braci skotima kada te pitaju o Beogradu?
Goran Vučković Goran Vučković 11:18 25.09.2008

Re: cisto sumnjam

ali morars da priznas da nam je turizam shite....sta ti kazes braci skotima kada te pitaju o Beogradu?

"Brate, mislim, ono, vrh"
Kazezoze Kazezoze 11:23 25.09.2008

Re: cisto sumnjam

Goran Vučković
Kako Holanđani stoje sa Ezgerom Dajkstrom (malo moje struke)?

pa siguran sam da vishe holandjana zna ko je mateja kezhman nego ezger dajkstra (za kojeg btw i ja prvi put chujem):))))
Aleksandar Stosic Aleksandar Stosic 11:53 25.09.2008

Re: cisto sumnjam

ali morars da priznas da nam je turizam shite....sta ti kazes braci skotima kada te pitaju o Beogradu?

ja ovom prilikom moram da pohalim BG izlog. Bio nedavno i ima lepih stvari da se pazari.
Jedino sto je veliki broj suvenira za gastose - tipa Tmajica na kojoj pise " 31Konjarnik " ili ""17 Zemun"...
A, stos e tice gore pomenutih muzejskih poseta, pa mislim da je beogradski sadrzaj istih oreskroman da bi mogao da racuna na stalne i brojne posete... Treba malo reformisati te institucije.
Inace, kada je pre nekoliko godina bio Stadelijk (ili kako se vec pise) muzej iz Amsterdama u Mu Muzeju Savremenih Umetnosti, doslo je dosta ljudi da vidi te postavke, onda kada su bili oni imresionisti (iako je izledalo sve sacuvaj boze) ljudi su stajalu redu ispred Muzeja, onda kada je noc muzeja na desetine hiljada ljudi pogleda izlozbe...
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 12:20 25.09.2008

Re: cisto sumnjam

skyspoter
da prosecan englez zna nesto o eddingtonu.

Pa zavisi gde pitate. Nisam bio u njegovom rodnom mestu (to je neko seoce), ali u Kembridzu gde je radio i stvarao, svakako ih jako mnogo zna.
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 14:01 25.09.2008

Re: cisto sumnjam

Goran Vučković

Kako Holanđani stoje sa Ezgerom Dajkstrom (malo moje struke)?

E, Dajkstra je zbilja bio veliki car -- secam se da sam i procitao vest kad je umro i bas sam se bezveze osetio. Inace, njega mnogi znaju obicno kao matematicara. I sem toga, puno Vam hvala na razjasnjenju kako se njegovo ime izgovara pravilno, to mi je oduvek bila jedna od velikih jezickih zagonetki...
Goran Vučković Goran Vučković 14:15 25.09.2008

Re: cisto sumnjam


E, Dajkstra je zbilja bio veliki car -- secam se da sam i procitao vest kad je umro i bas sam se bezveze osetio. Inace, njega mnogi znaju obicno kao matematicara. I sem toga, puno Vam hvala na razjasnjenju kako se njegovo ime izgovara pravilno, to mi je oduvek bila jedna od velikih jezickih zagonetki...

Konačnu presudu o čitanju bih ostavio Kazeu, pošto on zna jezik lokalnih domorodaca. Ja sam čuo da se kaže "Dajkstra", a i "ij" se obično čita "aj", koliko sam holandskog video (Rijn, Mathijs, Rijk).

Inače su u Communication of the ACM (otkako su ga sredili pre par meseci) obećali novu seriju tekstova, razgovore sa "starim maherima" (moj termin), a prvi u listi, u dva nastavka, razgovor sa Donaldom Knutom (koji je isto, čini mi se, više matematičar, ali je i programer bez daljnjeg - dokazao na TeX-u). Baš simpatično za čitanje :)

EDIT: Upravo videh - ima fonetski zapis na Vikiju - izgleda da je Ецхер Дајкстра (ili Дејкстра), ili nešto u tom stilu.
Kazezoze Kazezoze 14:49 25.09.2008

Re: cisto sumnjam

Konačnu presudu o čitanju bih ostavio Kazeu, pošto on zna jezik lokalnih domorodaca. Ja sam čuo da se kaže "Dajkstra", a i "ij" se obično čita "aj", koliko sam holandskog video (Rijn, Mathijs, Rijk).

dobro si video, 'ij' se chita 'aj'...dijkstra je chesto prezime u holandiji a u imenu edsger 'g' se izgovara kao krkljajuce 'h'... neshto izmedju 'g' i 'h' (uzgred za to ime sam prvi put chuo, mozhda je frislandsko??)
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:38 25.09.2008

Papa tako kaze

Rimski papa Benedikt XVI je nedavno rekao (parafraziram) da mnogo znanja - skodi.
Goran Vučković Goran Vučković 11:44 25.09.2008

Re: Papa tako kaze

Rimski papa Benedikt XVI je nedavno rekao (parafraziram) da mnogo znanja - skodi.

Pa njegovom biznisu svakako.
nsarski nsarski 12:15 25.09.2008

Re: Papa tako kaze

vladimir petrovic
Rimski papa Benedikt XVI je nedavno rekao (parafraziram) da mnogo znanja - skodi.


Jer gde je mnogo mudrosti, mnogo je brige, i ko umnozava znanje umnozava muku. (Knjiga Propovednikova 3:18)
Milan M. Ćirković Milan M. Ćirković 12:17 25.09.2008

Re: Papa tako kaze

Benedikt je po mnogo cemu ostatak srednjeg veka i sramota za svoju crkvu. Njegovi prethodnici (cak cetvorica pre njega) su bili daleko prijemciviji za ozbiljan interkulturni dijalog i daleko umniji kao ljudi, a nadamo se da ce i njegovi naslednici to biti...
nsarski nsarski 12:22 25.09.2008

Re: Papa tako kaze

Benedikt je po mnogo cemu ostatak srednjeg veka i sramota za svoju crkvu.

Pa, od coveka, poznatog po nadimku "Holly Rotweiler", koji je bio na celu Opus Dei, i nastavljao tradiciju Inkvizicije, vise se i ne moze ocekivati.
bindu bindu 13:28 25.09.2008

Re: Papa tako kaze

nsarski
vladimir petrovic
Rimski papa Benedikt XVI je nedavno rekao (parafraziram) da mnogo znanja - skodi.


Jer gde je mnogo mudrosti, mnogo je brige, i ko umnozava znanje umnozava muku. (Knjiga Propovednikova 3:18)




kniga propovednika???
...3:18...rekoh u srcu svom za sinove ljudske da im je bog pokazao da su kao stoka....(zveri)???
ovde su svi engleski prevodi koji su po meni bolji

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana