B92 Blog    Članovi    Tatjana Momčilović    Osnovna škola u Minhenu - učenje reda, tempa i discipline

Tatjana Momčilović
12:08
ČET
02
OKT

Osnovna škola u Minhenu - učenje reda, tempa i discipline

Ima jedna izreka koju sam procitala kad je u Nemačkoj bilo neko prvenstvo u fudbalu pre par godina: Svi igraju fudbal, samo Nemci pobedjuju. O fudbalu neću - već o nemačkom školskom sistemu.

Prve dve godine u školi su tra la la. Crtaju, lepe, boje i uglavnom ništa ne uče. Deca kreću sve ranije u skolu - ove godine je granica 30. oktobar. Znači, svako ko je napunio 6 godinica do 30.oktobra MORA u školu - sem ako roditelji i dečiji psiholog ne dokažu da može zbog problema da se boravak u obdaništu prolongira na još jednu godinu. 

Znači sa nepunih 6 - u klupu. Ipak nekako mi se javlja da to ima smisla. Te prve dve godine uči se - tempo, disciplina, rad i red i posvećenost.

Dolazak

Za početak treba savladati novo okruženje. Nema maženja. Posle 4 dana dozvole da roditelji ulaze u školu, sa decom se pozdravljamo ispred kapije. Nema razvlačenja i nema da mama obuva papuče. Inače - ovde su deca u papučama u školi. 

Kašnjenje

Nema kašnjenja. Učiteljica kaže da ko kasni dobija kaznu. Šta je kazna? Učiteljica jestivim farbama ofarba jedan zubić. Svi znaju da se tog dana zakasnilo u školu. Nema šanse da se zakasni sledeći put.

Tempo

Prošlo je vreme igranja ispred zgrade. Meni je žao što je tako, ali je tako. Konkurencija je, i sami znate, neumoljiva. Dete mora da pre trećeg razreda pliva i to sa sve sertifikatom, pohadja neke van nastavne aktivnosti. Muzika, balet, sport. Ako nema tempa - nema ni postignuća. Raspord dnevnih aktivnosti, planiranje i pakovanje je ključ svakog dana. Bez priprema nema ni uspešnog dana.

Disciplina

Nema divljanja. Osnovna škola koja traje samo 4 godine odvojena je od gimnazije, realke ili zanata koji počinju kasnije(u našem 5. razredu). Ima škola koje objedinjuju osnovnu i neke dalje škole ali one nisu omiljene i na lošijem su glasu. Deca su uglavnom mirna jer nemaju na koga da se ugledaju.

Spoznaja o postignuću

Prve dve godine se učite svim gore pomenutim stvarima. Treći i četvrti razred se boduju za dalji uspeh u školi. Ko je dobar djak može u gimnaziju ko je manje dobar u realku, a resto na zanat. Prosejete decu sa 10 godina. Ako roditelji ne mogu da odluče za šta su deca -sistem će odlučiti.

Lični kontakt sa učiteljicom

Nije poželjan preterano. Ima neka svešćica gde možete da se dopisujete i da pitate šta vam nije jasno. Obavezno da zakažete termin pre nego što dodjete. Dodite nekoliko puta godišnje ali, se najvite.

 

Moja učiteljica je dolazila kući kod nas posle škole. I danas je prijateljica sa mojom mamom. Profesorka istorije je bila više manje stalno u kontaktu (privatnom) sa mojim roditeljima.  Igrali smo se ispred zgrade. Načili da plivamo na moru u plićaku. Osnovna obaeza je bila da istčimo što pre na prvo igralište na Banjici ili na drugo, kad smo krenuli u 5. razred. Moje dete će ovo sve da savlada - pitanje je kako ću ja.

 

 

 

 

 

 

Atačmenti
16092008238.jpg 827.59 KB image/jpeg




Komentari (123)
Sakrij replike | Pošaljite komentar 

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Doctor Wu  12:32 02.10.2008
Preporuka: 1

...

#Link  Replika: 5
Osnovna škola koja traje samo 4 godine odvojena je od gimnazije, realke ili zanata koji počinju kasnije(u našem 5. razredu).

Da, to sam i ja čuo da je nemačko društvo, uprkos svim decenijama socijaldemokratije i, pre toga, populističkog fažizma, zapravo, vrlo segregirano. Tačno se zna ko kosi, ko vodu nosi. Deca su zajedno te prve četiri godine a onda se razdvajaju i raslojavaju da se više nikad ne sretnu- čak ni na ulici. Slična je stvar i u Engleskoj, samo što je ovde taj sistem mnogo više, da tako kažem, money driven.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  12:48 02.10.2008
Preporuka: 2

Re: ...

Deca su zajedno te prve četiri godine a onda se razdvajaju i raslojavaju da se više nikad ne sretnu- čak ni na ulici.


Činjenica je da je razdvajanje sekundarnog obrazovanja na gimnazija - realka - Hauptschule, propala ideja i glasovi o ukidanju su sve prisutniji. neke pokrajine već ukidaju taj diskriminirajući sustav i uvode tzv. Gesamtschule. Već su i vrapci na grani spoznali nepravde koje pominješ, da npr. djeca akademskih građana se kao po inerciji upisuju u gimnaziju, a oni siromašniji i/ili djeca iz migrantskih obitelji prečesto završavaju u Hauptschule, koje imaju jako lošu reputaciju i ne pružaju mogućnost daljeg studija (nemaju maturu).

No, sve su to problemi, kako rekoh, već svima jasni i većina se slaže da su hitne reforme neophodne. Neki su već zasukali rukave...

Ali segregacija do te mjere kako opisuješ... razmisli... da li stvarno vjeruješ da je tako?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Tatjana Momčilović  12:51 02.10.2008
Preporuka: 0

Re: ...

ja verujem. Apsolutno. Neka deca su se ve odvojila sada jer su krenuli u skupe privatne i internacionalne skole. Meseno izmedju 1000-1500evra. Jos godinu dve ce se druziti zajedno a onda cao cao. Svako sa svojima
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Doctor Wu  13:07 02.10.2008
Preporuka: 0

Re: ...

da li stvarno vjeruješ da je tako?

Pa, po onome što sam video ovde, verujem. Ali, kažem, to je sve iz druge ruke. Mogao bih nadugačko i naširoko o Engleskoj (gde je na delu, gotovo, kastinski sistem), ali o Nemačkoj zaista ne znam dovoljno. Socijalna mobilnost (mobilnost familija uz i niz klasnu lestvicu) je u Engleskoj dosta niska, i to je opšte poznata stvar, ali me iznenađuje da slično važi i za Nemačku.

Takođe, pretpostavljam da situacija nije ista za čisto imigrantske porodice i za porodice u kojoj je jedan od članova Nemac.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Brooklyn  13:11 02.10.2008
Preporuka: 1

Re: ...

Socijalna mobilnost (mobilnost familija uz i niz klasnu lestvicu) je u Engleskoj dosta niska,

pogotovo za ove lenstine sto zive u council estateima od socjalne pomoci, koje ja izdrzavam. ako uhvatis nesto da radis, vec se ista magicno povecava.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  13:34 02.10.2008
Preporuka: 3

Re: ...

Takođe, pretpostavljam da situacija nije ista za čisto imigrantske porodice i za porodice u kojoj je jedan od članova Nemac.


Nisam primjetila neku razliku. Rekla bih da su razlike prije svega po tome koji nivo obrazovanja imaju roditelji. Tako npr. imigranti iz Irana (Perzije, kako neki vole reći) su poznati da gotovo svi odreda završavaju visoke škole, imaju veliki broj doktora i prof. znanosti, obzirom na udio u ukupnom broju stanovništva. To je za mene dobar primjer za tvrdnju da pomenuta segregacija ima daleko više veze s obrazovnnim nivoom u porodici, nego s granicama Nijemac - "PoluNijemac"-Stranac (veliki broj doseljenika iz Irana je došao nakon pada šaha, veliki broj inteligencije, visoko obrazovanih stručnjaka). Moja svekrva npr. je nastavnica na Hauptschule (to su oni "donji" i kaže da na njihovoj školi odnos Nijemci-stranci odražava procentualni odnos u društvu.

Činjenica da djeca roditelja s nižim kvalifikacijama i slabijeg imovnog stanja imaju lošije šanse da dobiju dobro obrazovanje, da se upišu na gimnaziju i dalje na fakultet, nije ništa manje zabrinjavajuća nego bilo koji drugi razlog za segregaciju.

Malo sam istraživala biografije tzv. druge generacije gastarbajtera (mučan mi je taj naziv, priznajem), znači, djeca naših ljudi koji su 60tih i 70tih krenuli u pečalbu. Bili su to većinom ljudi niže stručne spreme, neki s vrlo malo škole. Danas njihova djeca su većinom visokoobrazovani (mladi) ljudi, s karijerama na odgovornim pozicijama i priznati u svom poslu. Znači, u prosjeku su naši ljudi prevazišli prepreke i dokazali da znaju iskoristiti šansu, pa makar bila teško dohvatljivom. I da se nisu dali prestrašiti očiglednim preprekama o kojima ovdje govorimo.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  12:38 02.10.2008
Preporuka: 0

Tatjana,

#Link  Replika: 1
vjerujem da je ovako kako opisujete Vaše iskustvo sa školom Vaše kćerke. Međutim, to je jedno od mnogo iskustava. Osobno ne pronalazim mnogo sličnosti sa školom u koju idu moja djeca, a koja je također obična, državna škola, koja - uzgred - u pokrajini Berlin traje 6 godina (u Njemačkoj svaka pokrajina ima autonomni školski sustav).

Na žalost, posebno sam neugodno iznenađena ovim:
Prve dve godine u školi su tra la la. Crtaju, lepe, boje i uglavnom ništa ne uče.


ili

Deca su uglavnom mirna jer nemaju na koga da se ugledaju.


ili

Lični kontakt sa učiteljicom. Nije poželjan preterano.


Izgleda da je ključ u ovome:
Moje dete će ovo sve da savlada - pitanje je kako ću ja.
Iz jednostavnog razloga, jer je to njena socijalizacija i nema priliku konstatirati "prije / kod nas je sve bilo bolje". Za sada...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Tatjana Momčilović  12:49 02.10.2008
Preporuka: 0

Re: Tatjana,

da nadala sam se da cete se javiti. Bas zato sam stavila naslovu- u Minhenu.
Ja sam ubedjena da je ovo period resocijalizacije za sve nas, ne samo za dete. Kao sto ne verujem u postojanje privatnog i poslovnog zivota - ne verujem da se socijalizacija u ovom delu zivota odnosi samo na jednu osobu.
Ja uopste ne mislim da je kod nas bilo bolje. Ja znam da kod nas nije bilo bolje. To me saznanje prati od moje 25 - kad sam zavrsila fakulet i nisam nista znala da radim posle 5 godina sturiranja
Ja samo mislim da je to jedan novi pocetak za mene i moje dete
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Atomski mrav  12:38 02.10.2008
Preporuka: 0

Znam, znam...

#Link  Replika: 6
... red, rad i disciplina ali nekako od deteta nastane mašina :(
No, kad vidim na šta liče naše škole (koje su bile sasvim OK makar po disciplini u moje vreme, a ja sam imao i nastavnike iz one "stare garde" koji su mogli nešto i da nauče decu), bolje je i tako po nemačkom sistemu nego po našem (mada, kod nas izgleda nikakav sistem ni ne postoji)...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
tajcica92  13:21 02.10.2008
Preporuka: 0

Re: Znam, znam...

ja ne znam kako je sada kod nas sto se tice skole...nisam dugo vec tamo....drago mi je recimo da je uvedeno ucenje stranih jezika od prvog razreda a evo i zasto...zivim u belgiji i radim na frankofonskom fakultetu...bruka i sramota od doktora nauka oko mene koji ne znaju dve da sastave na usmenom engleskom ...to sa njihovim skolskim sistemom i jezicima nikako ne ide.......kod nas deca znaju engleski ako nista drugo ono bar sa kablovske i bili dobri ili mega losi djaci uglavnom umeju da se snadju na engleskom skoro pa kao belgijski doktori nauka ha ha ha...
sto se tice tog sistema i ovde je skola od 6 godina...zapravo ovde je, da se ne lazemo, skola od treceg meseca zivota...toliko mame imaju porodiljsko i opste je prihvacena praksa da beba posle toga ide u jaslice manje ,malo vece ili jako velike sve zavisi od ukusa, izbora roditelja i trenutno dostupnih mesta...sistem smatram da je uzasan i vodi totalnom unistavanju porodice i bilo kakvih emotivnih veza unutar iste...dokaz: moj muz belgijanac se redje cuje sa svojim roditeljima koji zive 30 km od nas nego ja sa svojim mamom i tatom sa kojima sam skoro pa u svakodnevnom kontaktu. Ne moze mom sinu da bude dovoljno da bude 2 sata dnevno sa mnom i nekako je normalno da je pod vecim uticajem tete iz vrtica jer sa njom provodi vise vremena...nekako na kraju uticaj roditelja na vaspitavanje deteta se svodi na minimum minimuma a to smatram da je osnova izgradnje jednog ljudskog bica...i kuda ce to da dovede na kraju videcemo sami....verovatno ce i mene moj sin da zove jednom mesecno i da smatra da je to ok...ja na zalost nikad necu....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Atomski mrav  13:46 02.10.2008
Preporuka: 2

Re: Znam, znam...

Ma meni ono farbanje zuba nikako ne ide u glavu...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
tajcica92  13:49 02.10.2008
Preporuka: 1

Re: Znam, znam...

pa to je to..;pravimo ljude masine....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
markonio92  14:25 02.10.2008
Preporuka: 1

Re: Znam, znam...

tajcica92
kod nas deca znaju engleski ako nista drugo ono bar sa kablovske i bili dobri ili mega losi djaci uglavnom umeju da se snadju na engleskom skoro pa kao belgijski doktori nauka ha ha ha...

Da li se u Belgiji strani filmovi zvučno sinhronizuju ili se titluju?
Kod nas dosta klinaca nauči engleski upravo zato što su filmovi/serije/emisije titlovani a ne sinhronizovani. Deca su čudo...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
tajcica92  14:55 02.10.2008
Preporuka: 1

Re: Znam, znam...

belgija je zemlja 2 nacije valonaca(frankofona) i flamanaca (koji pricaju ajd da kazem dutch mada bi se uvredili:)) tj flamanski...tako da, na svu srecu nas sa strane, postoje televizije na oba jezika.... ...ali naravno da valonci sve sinhronizuju svvvveeeeeeeeee...ako je neko nekad cuo kako prica marge simpson na francuskom onda zna sta je strava i uzas...:))srecom flamanci titluju kao i kod nas...u bioskopima imas dve varijante uvek: sinhronizovan film u jednom terminu i titlovan (francuski+flamanski, znaci oba titla) koji pocinje u sali pored 10 min kasnije...ali kazu meni moji prijatelji valonci ma gledao sam ali na francuskom, umoran sam da citam subtitle...eto nisu navikli, njih to umara...bez da budem pogresno shvacena francuski je moj drugi jezik i obozavam ga, da ne bude da se stavljam na jednu stranu valonsko-flamanskog problema:)) ali ozbiljno razmatram da mi dete ide u flamansku skolu da ne bi bilo posle hendikepirano za jezike kao frankofoni....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
aguero  20:39 03.10.2008
Preporuka: 2

NEKA NASA DECA OSTANU NASA

Mislim da je elementarna disciplina osnov svega-i kulture,i nauke i uspesnog rada.Da su gradjani Srbije disciplinovaniji(tu prvenstveno mislim na Srbe) ,gde bi nam bio kraj!Tu bi i nase skole morale da daju veci doprinos.Ali pre svih porodica.Pravila postoje da bi se postovala,a ne zaobilazila!
No,ako bih mogao da biram-uvek bih pre svoje dete upisao u nasu nego u neku inu skolu u tom dobu-mislim na osnovno obrazovanje,odnosno na period od 7-me do 15-te godine zivota djaka.
Imam dve kcerke koje su ovde zavrsile osnovnu skolu,gimnaziju i fakultete.Starija ima 3o godina,zavrsila je bankarstvo,radi 1o godinau banci i jedan je od vodecih dilera u Srbiji-na svetskim berzama trguje najkurentnijom robom-novcem.Moze da radi bilo gde u svetu,jer ce svakoj banci na cija vrata zakuca,kada je prime ,donositi dobru zaradu.Govori francuski,engleski i italijanski jezik.Sada upisuje postdiplomske studije na Ekonomskom fakultetu u Beogradu.Mladja ima 25 godina,diplomirala je na Fakultetu politickih nauka,sada je na postdiplomskim studijama u Rimu,s tim sto obaveznu praksu odradjuje u Medjunarodnoj privrednoj komori u Parizu(od 1. do 31.oktobra).Sama se izborila za stipendiju italijanske vlade,sama je pronasla praksu na vise mesta,ali je odabrala Pariz.U Rimu je,kao jedan od dva najbolja studenta na grupi,dobila nagradni master u trajanju od mesec dana-njih dvoje sa pedesetak studenata zavrsnih godina pravnih fakulteta u SAD.I medju njima je bila vrlo uspesna.Govori engleski,francuski i italijanski i vec aplicira za doktorat.Pre svega toga radila je honorarno kao novinar-od svoje 17. godine.I jedna i druga su obicna normalna deca koja vole zivot i puno vremena provode u druzenju,pa i u 'blejanju'.S ponosom kazem da su uspesne.Ali nisu usamljene-mnogo je nase dece koja se uspesno nose sa svojim vrsnjacima u belom svetu!A osnovu su poneli iz nasih skola.Ne volim zivot na Zapadu.Tamo je cesto sve kao na filmu,ali to nije moj film!I pored teske ekonomske situacije,ovde je kvalitet zivota ljudi mnogo bolji,i zbog toga sto su ljudi u sebi,uglavnom,sacuvali ljudskost,a nisu ni dozvolili da ih posao slomi i da postanu moderni robovi!Sreo sam mnogo nasih uspesnih i veoma bogatih ljudi u dijaspori,svi sanjaju jedan te isti san-da se jednog dana vrate u svoju zemlju,jer je zivot tamo negde daleko kudikamo nepodnosljiviji.Njihova deca i ne znaju za izbor-utopice se u moru morgidza,mukotrpnog rada i profita!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jasmina_70  12:49 02.10.2008
Preporuka: 1

Osnovna škola u Minhenu

#Link  Replika: 11
zdravo!
prvi put sam na blogu, zbog tvoje price sam se registrovala. to sto sam mama deteta koje u "tudjem svetu" krece u skolicu u svojim malim godinicama, nateralo me da pustim glasa.

ziveli smo u nemackoj vise godina, pa znam kako skolski sistem tamo funkcionise. plasilo me to sto klinci tu vec sa 6 godina upadaju u tako strog, organizovan i cvrst sistem. nema cile-mile. i uz sve sto si napisala na kraju price, da te podsetim da skolarci nemaju ni dugi letnji raspust (a ni zimski, u onom nasem, "starinskom", klasicnom smislu, sa zimskim bioskopom na tv-u). sve nesto iseckano i iscepkano na po nedelju-dve, nekoliko puta godisnje.

ALI, kad vidis kako taj Sistem (veliko slovo nije slucajno) funkcionise, verovatno pozelis da ti se dete sto pre uklopi i tako se i ponasa. ili sam se ja previse germanizovala, pa mi je sve deutsche - die beste, ne znam.

elem, sad smo u spaniji. sunce, palme, plaza, kuca na obali. ali deca slabo da mogu u tome mnogo da uzivaju. onako izistinski. u skolu krecu sa 6, ali je vec predskolsko obrazovanje obavezo (i placeno od drzave) i pocinje kad napune 3!!! hej, sa 3 godine su obavezni da sede u klupama od 9 do 2 popodne (sa pauzom za uzinu i jurcanje po dvoristu). ima ih od 22 do 26 u razredu, s jednom uciteljicom (!). imaju odredjen program rada, koji je stvarno raznovrstan i zanimljiv, makar mom sinu. crtaju, lepe, seckaju, boje i sakama i prstima i cetkicama, pevaju, skakucu,... svasta nesto. dvaput tokom skolske godine idu i na celodnevni izlet. u skolici sami otvaraju svoje kutijice za sendvice, odvijaju flasice s vodom i sokicem, gule bananu, obuvaju cipele, sete se kad treba da operu ruke... tako mali vec treba da znaju i da dignu ruku kad nesto zele da kazu ili pitaju uciteljicu ili odu u wc. naravno, sami i u wc-u, pa ko se kako snadje...

moj stariji sin je srecom, sve to uspeo. kaze da mu je u skolici jako lepo. sad vec ima 4 godine i uklapa se decom. kao, trenira i fudbal (to u sklopu vannastavnih aktivnosti).

a, ja, mama kao mama, borim se. i kao-znam kako cu s mladjim sinom, koji ima tek godinu-i-po. pomazu mi i u vrticu, jer vec od 2. godine odvikavaju decicu od pelena. pod obavezno.

kako dani prolaze, i meni se "javlja da to ima smisla". ili sam imala srece sto se moj prvenac lako uklopio i sto ga zanima mnogo razlicitih stvari. ali mi je prilicno nejasno gde se to kasnije izgube i zalutaju ti tako "usistemljeni" spanci, koji od trece godine upadaju u modlu i budu forsirani da se ponasaju disciplinovano i da uredno obavljaju svoje zadatke. u nemackoj to sve ima smisla i stoji, vekovima. onda, evo ko ce sledeci da "vlada svetom". spanci! ha-ha.

srecno nam bilo, i tebi i meni!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Tatjana Momčilović  12:53 02.10.2008
Preporuka: 0

Re: Osnovna škola u Minhenu

hvala na registraciji zbog mene. sve mi je jasno.
zelim vam sve naj naj
tanja
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
tadejus  13:04 02.10.2008
Preporuka: 8

Re: Osnovna škola u Minhenu

i ja se kao stari njemacki djak sjetih jedne zgodne poslovice/pouke:
Ordnung muss sein!
ali ipak treba naci i neku ravnotezu te u to ime

Borhesov testament

Kad bih svoj zivot mogao ponovo da prozivim
pokusao bih u sledecem da napravim vise gresaka,
ne bih se trudio da budem toliko savrsen,
opustio bih se vise.
Bio bih gluplji nego sto bejah, zaista
vrlo malo stvari bih ozbiljno shvatao.
Bio bih manji cistunac.
Vise bih se izlagao opasnostima, vise putovao,
vise sutona posmatrao, na vise planina popeo,
vise reka preplivao.
Isao bih na jos vise mesta na koja nikada nisam otisao,
jeo manje boba, a vise sladoleda,
imao vise stvarnih a manje izmisljenih problema.
Ja sam bio od onih sto je razumno i plodno
proziveo svaki minut svog zivota: imao sam,
jasno, i casaka radosti.

Ali, kada bih mogao nazad da se vratim,
tezio bih samo dobrim trenucima.
Jer, ako ne znate, zivot je od toga sacinjen,
od trenova samo: nemoj propustati sada.
Ja sam bio od onih sto nikada nikuda nisu isli bez
toplomera, termofora,
kisobrana i padobrana;
kad bih opet mogao da zivim,
laksi bih putovao.

Kada bih ponovo mogao da zivim,
s proleca bih poceo bosonog da hodam
i tako isao do kraja jeseni.
Vise bih se na vrtesci okretao,
vise sutona posmatrao i sa vise dece igrao,
kad bih zivot ponovo pred sobom imao.
Ali, vidite, imam 85 godina, i znam
Da umirem.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jasmina_70  13:30 02.10.2008
Preporuka: 2

Re: Osnovna škola u Minhenu

OK, hvala na podsecanju.

srecom, ovde u juznoj spaniji, klinci jos uvek radije jure za loptom u parkicima nego sto se igraju na racunarima. doduse, pocinju kasno popodne, u vreme kad mali nemci vec zavrsavaju "Abendbrot" i krecu na spavanje.

onda, ovde imaju i duuug letnji raspust, od 20 juna do 15 septembra. vruce im u ucionicama, pa ne rade.

mozda na kraju i bude nesto od njih!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ssvetlana92  13:41 02.10.2008
Preporuka: 2

Re: Osnovna škola u Minhenu

Taman se spremih da polemišem o školstvu i tome kako je sistem u Nemačkoj ili Engleskoj mnogo bolji nego kod nas...kad me opali ovaj Borhesov testament po sred čela! :)
Sva sam ošamućena i čini mi se da kada budem imala 89 godina :))... neću imati za čim da žalim! Sve sam se pridržavala ovih uputstava, da mi ne padne jednog dana da nešto slično napisem!
Hvala na testamentu! :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dracena  18:09 02.10.2008
Preporuka: 3

Re: Osnovna škola u Minhenu

ssvetlana92
...i čini mi se da kada budem imala 89 godina :))... neću imati za čim da žalim!
Izvini što ću te možda razočarati, ali čini mi se da u 89. godini svako za nečim žali.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
4krofnica  12:47 03.10.2008
Preporuka: 0

Re: Osnovna škola u Minhenu

meni to sasvim dobro zvuci,-suncana spanija,
i u nasim vrticima deca slicno rade, prosto neznam sta je razlika, od 3 godine sve od navedenog trebaju da znaju da rade, nije mi to nesto strasno, mozda nesede u klupama ali su ustrojeni kao i svugde,
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
pufna92  14:16 03.10.2008
Preporuka: 0

Re: Osnovna škola u Minhenu

u nasim vrticima deca slicno rade, prosto neznam sta je razlika, od 3 godine sve od navedenog trebaju da znaju da rade, nije mi to nesto strasno, mozda nesede u klupama ali su ustrojeni kao i svugde,

meni se cini da ipak ima razlike, sto se tice kvaliteta rada. Evo u cemu.
prvo nase vaspitace niko do kraja njihovog radnog veka ne salje na seminare i ostale vidove doskolovavanja. Sto nije dobro, jer i odrasli trebaju da nastave sa ucenjem. ; )
Ne raspolazu sa toliko materijala za farbanje i bojenje raznih povrsina ( ipak najcesci papir). Ne uce decu raznim tehnikama crtanja ( spatulom, sundjerima na primer).
Nemaju toliku literaturu ( koja je inace jako siromasna kod nas) za decu i sve se svodi na Jovu Zmaja i bajke ( koje bi dekretom trebalo zabraniti ; ) ) i po neka knjiga iz kreativnog centra.
Znam da se sada mnogo vise prevodi nego ranije ( piratologija i ostale knjige ) i da je stampa mnogo bolja, ali je jos uvek malo lepih i poucnih prica.
Takodje ne postoji biblioteka ne bi li deca jednom nedeljno neku knjigu nosila kuci i na taj nacin zavolela da citaju.
Udzbenici su suvoparni i neinteresantni pisani rogobatnim jezikom.
Da ne pominjem uzasavajuca pozorista za decu sa nekvalitetnim predstavama. Branko Kockica nekad i sad su kao dr jekyll mister hide.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
aguero  21:07 03.10.2008
Preporuka: 2

SAMO GA RODI,PA PUSTI DA GA SISTEM VODI

Ako tako nastave ti Spanci,za kojih 1o godina,skole ce uzimati bebe iz porodilista!Na radost roditelja kojima deca nece ni trebati.A babe i dede da i ne pominjem-oni se nacisto ukidaju kao kategorija.Roditeljska i ljubav i nega baki i deka stetna su kategorija za buduceg udarnika Aliju Sirotanovica-u Spaniji,Nemackoj,Engleskoj,Americi,Kanadi.Masinama koje prave novac trebaju cipovi i zetoni u raznim apoenima,proizvodne trake samo melju,a za ljubav,a za zivot,razonodu i veselje ko te pita!
Jadna li su ta vasa deca,ali jadni ste i vi roditelji!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Kad vam deca ne trebaju,samo tucite po kontracepciji!Ako ih radjate da bi vas negovali i pomagali kad onemocate-zaboravite!Kako da vam uzvrate ljubav,kad im je vi niste ni dali?Jer vama 'sve to tamo ima smisla i stoji vekovima'.....
Prst na celo,i vratite svojoj deci majke,oceve,bracu i sestre,babe i dede,tetke,strine,macu i kucu-ne ponistavajte njihove zivote tek sto su zakoracili u zivot!
Ej,bre,sta ce vam sve to sto imate na toj spanskoj obali,kad nemate SEBE!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
yanjing  21:32 03.10.2008
Preporuka: 1

Re: SAMO GA RODI,PA PUSTI DA GA SISTEM VODI

Jadna li su ta vasa deca,ali jadni ste i vi roditelji!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Malo preterujete Aquero i iako je jako lepo sto imate pametne i obrazovane cerke, mislim da ste i sami svesni da su za razliku od zemalja po kojima pljujete, one u Srbiji izuzetak, a ne pravilo. Sami ste rekli da se jedna od Vasih cerki izborila za italijansku stipendiju - divno, ali dakle nju finansira zemlja koja se Vama gadi, dok je ova u kojoj se stipendije jos dele preko veze ili su rezultat medjunarodnih donacija kao super!?
Kako to moze? Zasto niste iz principa odbili te pare? Sto ste je poslali tamo, jos ce Vam nekog hladnog zapadnjaka dovesti za zeta, pu, pu, pu...

Drugo taj program koji je opisan se ne razlikuje mnogo od onoga sto bi deca trebala da rade ovde u obdanistima - samo sto vaspitacice mrzi, ili su im grupe prevelike i jednostavno ne mogu da postignu.
Da li cete nesto zvati predskolsko ili obdaniste je potpuno svejedno, bitno je sta to znaci - a znaci crtanje, ucenje pesmica, rucak, igranje, spavanje, druzenje i tako to. Nema tu nista sto svet jos nije video i ponavljam isto je bilo ovde ranije, i ako bude srece bice ponovo - samo sto ce ljudi koji se nasom decom bave biti bolje placeni i valjda ce biti i dovoljno obdanista, sredstava za njihovo opremanje itd.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
die hard  00:02 04.10.2008
Preporuka: 1

Re: Osnovna škola u Minhenu

srecom, ovde u juznoj spaniji, klinci jos uvek radije jure za loptom u parkicima nego sto se igraju na racunarima.

Nazalost u Srbiji nije vise tako, kao sto svi znamo.Dosadna je prica da sa zapada sve najgore pokupismo, al se u mnogo stvari ispostavi da je tacna.I blago vama na toj juznoj Spaniji, iako sam ne podnosim vrucinu, za klince je to sigurno super.I kakvo sjajno ukljucenje na blog :)))
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
pufna92  00:45 04.10.2008
Preporuka: 1

Re: SAMO GA RODI,PA PUSTI DA GA SISTEM VODI

Roditeljska i ljubav i nega baki i deka stetna su kategorija za buduceg udarnika Aliju Sirotanovica-u Spaniji,Nemackoj,Engleskoj,Americi,Kanadi.Masinama koje prave novac trebaju cipovi i zetoni u raznim apoenima,proizvodne trake samo melju,a za ljubav,a za zivot,razonodu i veselje ko te pita!
Jadna li su ta vasa deca,ali jadni ste i vi roditelji!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Kad vam deca ne trebaju,samo tucite po kontracepciji!Ako ih radjate da bi vas negovali i pomagali kad onemocate-zaboravite!Kako da vam uzvrate ljubav,kad im je vi niste ni dali?Jer vama 'sve to tamo ima smisla i stoji vekovima'

sta vi trucate ovde po blogu? Kakvu licnu frustraciju izbacujete?!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
vishnja92  13:21 02.10.2008
Preporuka: 3

sta znaci

#Link  Replika: 29
ova kazna?
ponizavanje deteta zbog roditeljske greske?

sve ovo, ovako opisano, deluje mi veoma pogresno. na zalost, kod nas (Bg) je jos pogresnije.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Atomski mrav  13:47 02.10.2008
Preporuka: 0

Re: sta znaci

Ni meni to ne ide u glavu. Dobro im ne lupaju pečat na čelo ili nešto još gore... i šta učiteljice rade ako dete odbije da im farba zube?

Nego, zanima me kako izgleda osnovno školstvo u Japanu...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jasmina_70  13:57 02.10.2008
Preporuka: 0

Re: sta znaci

ili u skandinaviji? svedska, recimo. ili, finska (ti su, klinci, izgleda prilicno dobro iskolovani, sudeci makar prema cuvenim PISA-istrazivanjaima)? jel ima neko iskustva odatle?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  14:05 02.10.2008
Preporuka: 1

Re: sta znaci

Atomski mrav
Ni meni to ne ide u glavu. Dobro im ne lupaju pečat na čelo ili nešto još gore... i šta učiteljice rade ako dete odbije da im farba zube?

Nego, zanima me kako izgleda osnovno školstvo u Japanu...


Znači, jedna učiteljica iz MinKena koja na svoju ruku prakticira ponižavajuće disciplinske mjere je među čitateljstvom Bloga B92 postala simbol njemačkog školstva. Time su svi stereotipi potvrđeni. Čestitam!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Atomski mrav  14:13 02.10.2008
Preporuka: 3

Re: sta znaci

Da, u pravu si, nije trebalo generalizovati, mada me interesuje i dalje šta ta učiteljica radi ako joj se neko dete otima i ne da da mu se farbaju zubi...

S tim da i ti generalizuješ poprilično, prozvala si celokupno čitateljstvo bloga B92 bez potrebe, niti su svi komentarisali na isti način, niti svi govore MinKen (ako neko i govori, to je više iz zezancije i po ugledu na Radosava iz kultne serije "Đekna još nije umrla, a ka' će ne zna se".
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jasmina_70  14:14 02.10.2008
Preporuka: 0

Re: sta znaci

mislim da niko to nije ovako (pogresno) razumeo, pa da prepricava dalje da je DE-skolstvo babaroga!!!

ja bar nisam.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
vishnja92  14:15 02.10.2008
Preporuka: 1

Re: sta znaci

nije dunjice.
ja sam reagovala na tekst i na ono sto je u njemu spomenuto.

htela sam da komentarisem i podnaslove - dolazak - kasnjenje - tempo - disciplina - spoznaja o postignucu - licni kontakt sa uciteljicom.

mislim da su veoma subjektivno odabrani (mada, eto, ne znam nista o nemackom skolskom sistemu). imaju odredjen (negativan) emocionalni naboj (kao i sam naslov) a dato je veoma malo informacija. ovo sa zubom zvuci stvarno grozno, ali tu smo mi da pitamo i isprovociramo vas koji znate da nam kazete nesto vise.

ja imam veoma losa iskustva sa skolama mog deteta i veoma me zanima kako se konkretni problemi resavaju u drugim zemljama. i veoma sam spremna da saslusam.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
markonio92  14:17 02.10.2008
Preporuka: 1

Re: Znam, znam...

Atomski mrav
Ma meni ono farbanje zuba nikako ne ide u glavu...

Odvratno.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Brooklyn  14:22 02.10.2008
Preporuka: 2

Re: Znam, znam...

Ma meni ono farbanje zuba nikako ne ide u glavu...

ja bih radije da mi ofarbaju zub jestivom bojom, nego da ceo cas stojim u cosku. ali tada nisam mogla da biram.ali i stajanje u cosku je bolje od klecanja na kukuruzu...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jasmina_70  14:26 02.10.2008
Preporuka: 0

Re: sta znaci (japan i ostalo)

evo, primera radi a i za eventualno pospesivanje diskusije (na osnovu cinjenica, a ne utisaka):

http://en.wikipedia.org/wiki/Programme_for_International_Student_Assessment

ili po (dosad pominjanim) zemljama

http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Japan
http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Finland
http://en.wikipedia.org/wiki/Education_in_Germany
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
vishnja92  14:29 02.10.2008
Preporuka: 2

Re: Znam, znam...

ja bih radije da mi ofarbaju zub jestivom bojom, nego da ceo cas stojim u cosku.

jeste, ali nema vise stajanja u cosku :))
medjutim, ljudska masta je beskrajna kad su represivne mere u pitanju.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
markonio92  14:32 02.10.2008
Preporuka: 2

Re: Znam, znam...

Brooklyn

ja bih radije da mi ofarbaju zub jestivom bojom, nego da ceo cas stojim u cosku. ali tada nisam mogla da biram.ali i stajanje u cosku je bolje od klecanja na kukuruzu...

Pa nije se zbog kašnjenja stajalo u ćošku ili klečalo na kukuruzu.
Osim toga, to je bilo nekada, ovo farbanje se dešava sada.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
tajcica92  14:40 02.10.2008
Preporuka: 3

Re: sta znaci

pa dobro nije simbol nemackog samo...mali flamanci kada i ako zakasne u skolu idu s'mesta kod direktora......nije u pitanju disciplina nego uvodjenje tako male dece u stresni sistem zivota..klesanje i obradjivanje umova da je ceo zivot disciplina, rad i red i pravljenje malih klonova koji ne znaju da misle svojom glavom jer im za to nikad nije pruzena prilika niti ukazana potreba......grozim se je mala rec...jel mi to ocekujemo da se onda iz takvog sistema izrode neki posebni ljudi? umetnici, pisci, kreativni ljudi koji se usudjuju da misle drugacije od vecine? ja bih rekla da se ovim sistemom proizvode samo menadzeri za ne znam ni ja sta...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Doctor Wu  14:41 02.10.2008
Preporuka: 3

Re: Znam, znam...

markonio92

Brooklynja bih radije da mi ofarbaju zub jestivom bojom, nego da ceo cas stojim u cosku. ali tada nisam mogla da biram.ali i stajanje u cosku je bolje od klecanja na kukuruzu...Pa nije se zbog kašnjenja stajalo u ćošku ili klečalo na kukuruzu.Osim toga, to je bilo nekada, ovo farbanje se dešava sada.

Da, obzirom da pričamo o Nemačkoj, ipak se čini da je sve bolje od trake oko ruke.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  14:47 02.10.2008
Preporuka: 1

Re: sta znaci

S tim da i ti generalizuješ poprilično, prozvala si celokupno čitateljstvo bloga B92 bez potrebe, niti su svi komentarisali na isti način, niti svi govore MinKen (ako neko i govori, to je više iz zezancije i po ugledu na Radosava


I ja govorim Minken iz zezanja, slatko mi zvuči, i ne znam zašto si zaključio da mislim kako svi na Blogu tako govore?

Moj je utisak da je ovdje diskusija bila krenula u smislu kako je njemačko školstvo loše, generalno, a sve na osnovu jednog osobnog primjera autoričinog. Počelo zgražanje nad bešćutnošću učiteljicinom (farbanje zubi, što jeste potpuno blesavo i ponižavajuće), o tome kako je naglasak na željeznoj disciplini njem. odlika i sl. Tako je bilo logično da upotrijebim hiperbolu o "čitateljstvu Bloga", što ničim ne odaje da sam mislila na svo čitateljstvo, naravno.

Atomski, zadnjih tjedana sam pročitala toliko ružnih komentara o Nijemcima na Blogu, da se doista pitam odakle toliki animozitet, kao da nas i danas svakodnevno kljukaju ideološkim filmskim i književnim uradcima iz poslijeratnog (II svj.rat) perioda? Otuda vjerojatno i moje žestoke reakcije.

Za vrijeme mojih školskih dana, kao nemirno djete, nastajala sam se po ćoškovima učionica - po kazni, više no što sam sjedila u klupi. Iz te perspektive ne mislim da je to časniji i ugodniji način uvođenja discipline od gore navedenog.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
tajcica92  14:58 02.10.2008
Preporuka: 0

Re: Znam, znam...

Da, obzirom da pričamo o Nemačkoj, ipak se čini da je sve bolje od trake oko ruke.

e ovo je dobro:))
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Atomski mrav  14:59 02.10.2008
Preporuka: 2

Re: sta znaci

Pa to je ono, znaš... ne vole nas Bugari ni Austro-Ugari, mrze nas Japanci i Liliputanci...
Mislio sam jedno vreme da su to animoziteti između germanskih i slovenskih naroda ali u razgovoru sa Nemcima i Holanđanima sam shvatio da se ni oni međusobno baš ne "mirišu"... a i jedni i drugi su germanski narodi (valjda)...

A diskusija jeste krenula u tom pravcu mada je naglašeno da svaka "republika" u Nemačkoj ima autonomni prosvetni sistem.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
tajcica92  15:08 02.10.2008
Preporuka: 3

Re: sta znaci

pa ne slazem se sa tobom...stajanje u cosku je kao bedak a u stvari si frajer pred razredom jer si se usudio da uradis nesto zabranjeno...bojenje zubica jer zaista jos malo pa kao traka oko ruke...sorry ako ti to vredja osecanja prema nemackoj ali tako je...kao sto sam vec navela i kod flamanaca je slicno i samo mogu da se cudim takvim metodama...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
tajcica92  15:09 02.10.2008
Preporuka: 0

Re: sta znaci

pa ne slazem se sa tobom...stajanje u cosku je kao bedak a u stvari si frajer pred razredom jer si se usudio da uradis nesto zabranjeno...bojenje zubica jer zaista jos malo pa kao traka oko ruke...sorry ako ti to vredja osecanja prema nemackoj ali tako je...kao sto sam vec navela i kod flamanaca je slicno i samo mogu da se cudim takvim metodama...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Doctor Wu  15:12 02.10.2008
Preporuka: 2

Re: sta znaci

Mislio sam jedno vreme da su to animoziteti između germanskih i slovenskih naroda ali u razgovoru sa Nemcima i Holanđanima sam shvatio da se ni oni međusobno baš ne "mirišu"... a i jedni i drugi su germanski narodi (valjda)...

O, Bože... Pa istorija Evrope (barem onako kako je se sećam iz naše, inače, najgore škole na svetu) je posle pada Rima istorija ratova i istrebljivanja između germanskih plemena. Saksonaca, Vandala, Angla, Normana, Vizigota, Prusa, Gota, Lombarda, Ostrogota, vikinskih plemena... U poređenju sa Germanima, Sloveni ne znaju šta je mržnja i agresija.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Aleksandar Stosic  15:22 02.10.2008
Preporuka: 1

Re: Znam, znam...

Pa nije se zbog kašnjenja stajalo u ćošku ili klečalo na kukuruzu.

ah, da, bese 10 udaraca pruticem po dlanu :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
germanika  20:31 02.10.2008
Preporuka: 4

Re: sta znaci

tim sistemom se na primer prave i devojcice od 15-16 godina, koje kao temu za seminar koji pisu cele godine dobiju bio hranu. a zadatak je da napisu seminarski koji ima veze sa njihovim krajem (relativno poljoprivredni kraj, malo mesto u centralnoj nemackoj). i devojcice smisle da posete upravu grada i strucnjake tamo, ali i udruzenja poljoprivrednika, anketiraju ih u vezi sa proizvodnjom bio-hrane, posete fabriku za preradu voca u okolini, razgovaraju sa kupcima i osobljem u supermarketima, same isprobaju u dvoristu odrzavanje struka paradajza "bio" i "ne-bio"... upotrebe razna znanja koja su stekle u skoli, ali pre svega svoju mastu i kreativnost, jer bez toga bi pisale rad iz tri knjige i dve statistike ili bi lepo mame i tate platile da to neko drugi napise i kraj. a pri tom su to devojcice koje popodne provode sa drustvom, vikendom idu u diskoteku, a roditelje ne mrzi, niti su od njih previse otudjeni, da se probude u gluvo doba noci da odu po njih.

te bajke o masinama i hladnim odnosima u porodici i ostale gluposti mogu da iznose samo ljudi bez iskustva u tim zemljama ili ljudi koji jednostavno vole da kritikuju sve sto nije njihovo.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dragoljub92  23:07 02.10.2008
Preporuka: 1

Re: sta znaci

niti svi govore MinKen (

a kaj fali minkenu?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dragoljub92  23:10 02.10.2008
Preporuka: 1

Re: sta znaci

htela sam da komentarisem i podnaslove - dolazak - kasnjenje - tempo - disciplina - spoznaja o postignucu - licni kontakt sa uciteljicom.

imamo i mi svij lični kontakat sas učiteljicu eno je sava plava na youtubetu
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dragoljub92  23:18 02.10.2008
Preporuka: 1

Re: sta znaci

te bajke o masinama i hladnim odnosima u porodici i ostale gluposti mogu da iznose samo ljudi bez iskustva u tim zemljama ili ljudi koji jednostavno vole da kritikuju sve sto nije njihovo.

pa niko nije reko da nama treba iskustvo ili nedaj bože pamet da bi kritikovali nekog,eto puna nemcija olandija britanika i amerike naših jadnika koji se svojski muču po tim ladnim i otiđetim zemljama samo da nama pokažu kako je teško živeti na trulom zapadu,vidiš da crkoše od ljubomore što se mi ovde baškarimo
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dragoljub92  00:59 03.10.2008
Preporuka: 1

Re: Znam, znam...

Brooklyn
Ma meni ono farbanje zuba nikako ne ide u glavu...
ja bih radije