Najlakši problem na svetu: finansijski kolaps

nsarski RSS / 06.11.2008. u 19:28

article-1057478-02B2910E00000578-742_468x324.jpg

Svaki problem je trivijalan, jednom kada je rešen (I. Ginsburg)

Kolaps svetskog finansijskog sistema se, po svemu sudeći, nastavlja, i niko ne ume pouzdano da kaže kada će se završiti, niti koliko žrtava će odneti. Ovo se posebno odnosi na ''neočekivanu'' hipotekarnu krizu koja ne pokazuje znake povlačenja ili smirivanja. Meni lično, kao laiku za finansije, je neočekivano da hipotekarni sistem uopšte postoji. Ako malo bolje razmislite, ideja da milioni prosečnih ljudi, koji imaju skromna sredstva na raspolaganju, mogu da kupe i poseduju kuću je suprotna zdravom razumu.
Količina novca koja je u pitanju je tolika da je prosečnom gradjaninu potrebno 20 do 30 godina zarade da zajam za kuću vrati. U tom periodu, svašta može da se dogodi - od fluktuacije kamata, do prirodnih nepogoda koje mogu da unište kuću, i naizgled je nemoguće da se bankama i drugim finansijskim institucijama isplati, ili da čak dobro profitiraju, pozajmljujući novac kupcima nekretnina na duži rok. Odgovor je, naravno, u mogućnosti predvidjanja budućnosti pomoću matematičke verovatnoće. Na tome se, zapravo, i zasniva celokupna mašinerija osiguranja, derivata, hedge fondova i slično.
Pošto se spremam da napišem blog o kolapsu složenih sistema, i dinamici tog kolapsa (strogo u matematičko-fizičkom smislu), pomislio sam da bi bilo korisno najpre nešto reći o istoriji matematičkih predvidjanja budućnosti. O tome je ovaj blog.

Antoine Gombaud (1607 - 1684), poznatiji kao Chevalier de Mere, je bio francuski plemić, bonvivan i pisac. Njegove knjige uključuju i rasprave o šarmu, duhovitosti i konverzaciji, kako je to već priličilo krugovima u kojima se kretao. Medjutim, De Mere je takodje bio i bogat čovek, koji je pristojan deo svog bogatstva stekao kockom.
Kocka je, kao što znamo, pronadjena u arheološkim nalazištima koja datiraju još iz Starog Egipta, i u vreme de Mere-a je bila popularna zabava medju bogatašima.
Jedna od de Mere-ovih omiljenih igara je bila da se kladi da iz četiri (4) bacanja kocke može makar jednom da dobije šesticu (6). U toj igri je bio veoma uspešan, a evo zašto. Prilikom svakog bacanja kocke, verovatnoća je 5/6 da neće ispasti 6-ica, i, razume se, 1/6 =1-5/6 da hoće. Kod 4 bacanja kocke, verovatnoća da neće ispasti 6-ica je (5/6)^4, i 1-(5/6)^4 da hoće. Medjutim, ova poslednja verovatnoća iznosi 1-(5/6)^4=0.5177..., ili oko 52%, tako da je de Mere imao više od 50% šanse da će dobiti. Na duže staze, samo na ovoj maloj razlici od 2% je de Mere stekao solidan imetak i proslavio se kao jedan od najvećih kockara svog vremena.
Medjutim, de Mere je tokom svoje kockarske karijere došao do jednog problema koji nije umeo da reši (za njega se pričalo da je bio šarmantan i zabavan u društvu, ali da je bio loš matematičar). Ovaj problem, poznat danas kao Point Problem, ili Problem Završetka se sastoji u sledećem.
Zamislimo da dva igrača bacaju kocku naizmenično, i da prilikom svakog bacanja svaki uloži na talon dogovorenu fiksnu količinu novca, recimo 1 euro. Prvi igrač koji dostigne unapred dogovoreni broj pobeda nosi talon. Recimo, jedan igrač igra na 6, drugi na 1, i igra se u 100 pobeda. Radi jednostavnosti, zamislimo takodje da kocka ima samo šestice i jedinice na sebi, tako da prilikom svakog bacanja jedan od igrača obavezno dobija. Prvi igrač koji je bacio 100 puta svoj broj nosi sav novac na talonu. Problem Zavrsetka je u sledećem:
ako se, iz nekih razloga, igra prekine pre nego što je bilo koji od igrača dostigao 100 pobeda, kako podeliti talon, a da to bude ''fer'', u nekom smislu?
Ovaj problem je bio postavljen još 1494. godine u knjizi Summa de arithmetica, geometrica, proportioni et proportionalita italijanskog matematičara Luke Pacioli-a. Njegovo rešenje je bilo da se svakom igraču dodeli deo talona prororcionalan broju pobeda. Ako se, recimo igralo u 100 pobeda, jedan igrač je imao 30 a drugi 20 pobeda kad je igra prekinuta, onda prvi igrač odnosi 3/5, a drugi 2/5 novca u talonu. Medjutim, ovakva podela nije ''fer''.
Naime, zamislimo da je jedan igrač imao 95 pobeda, a drugi 85, u istoj igri do 100 pobeda. Ovaj sa 95 pobeda je imao mnogo više šanse da pobedi celu igru (i odnese sve), a to se u Pacioliovom rešenju ne odražava. U njegovom rešenju jedino je bitna razlika izmedju broja pobeda, a ne i koliko je svakom igraču preostalo povoljnih bacanja do konačne pobede u igri. Neko ko ima 99 pobeda kad se igra od 100 pobeda prekine ima mnogo više šanse da bude konačni pobednik, nego neko ko je prekinut sa 50 pobeda.
Mnogi matematičari tog vremena (čak neki veoma poznati) su pokušavali da reše ovaj problem, ali bezuspešno. De Mere je predočio ovaj problem B. Paskalu koji počne da se dopisuje sa P. Fermat-om i njih dvojica dodju najzad do rešenja.
Ključni uvid u pronalasku rešenja ovog problema je bio sledeći. Zamislimo da je jednom igraču preostalo 5 a drugom 8 povoljnih bacanja do konačne pobede. (Uopšte nije bitna istorija igre ni kako se došlo do stanja rezltata zatečenog prilikom prekida). Tada je izvesno da bi se igra sigurno završila za najviše 5+8-1=12 narednih bacanja, da je nastavljena do kraja. U tom slučaju, potrebno je napraviti spisak svih mogućih ishoda od 12 bacanja, i talon podeliti prema proporciji ishoda povoljnih za jednog odnosno drugog igrača. Ideja je, dakle, da se izračunaju svi mogući načini na koje bi budućnost mogla da se dogodi, i da se prebroje odredjeni ishodi (i, razume se, njihova verovatnoća) koji vode do pobede jednog, odnosno drugog igrača.
Kad je Fermat predložio ovo rešenje Paskalu, on je u prvi mah odbio da ga razmatra jer je smatrao da je nemoguće matematički predvideti buduće dogadjaje. Ipak, ubrzo je uvideo osnovni koncept i u velikoj meri pojednostavio Fermatovo rešenje.
U ono vreme, ljudi su verovali da budućnost nije predvidljiva, posebno ne na matematički precizan način, i da je sve u rukama sudbine. Danas, mi smo navikli da razmišljamo o 40% verovatnoće da će sutra padati kiša, ili 49% prema 42% prednosti koju Obama ima u odnosu na McCaine-a, itd. U ono vreme to je bio naučni preokret koji je kasnije doveo do razvoja teorije verovatnoće, statistike i ostalih matematičkih tehnika koje nam omogućevaju da trošimo nepostojeći novac na kreditnim karticama, da kupimo automobil, kuću, ili osiguranje.
Brzina kojom se matematika dalje razvijala je zapanjujuća.
· 1657. Christian Huyghens je napisao rad od 16 stranica u kome je u velikoj meri zasnovao savremenu teoriju verovatnoće.
· 1662. John Graunt, Engleski trgovac tekstilnom robom, je štampao analizu londonskih tablica smrtnosti i na taj način zasnovao modernu teoriju statističkog predvidjanja.
· 1669. Huyghens koristi svoju novu teoriju verovatnoće da preciznije proračuna Grauntove tablice smrtnosti
· 1709. Nikolas Bernoulli je napisao knjigu u kojoj je pokazao kako se novi metod moze primeniti u zakonskoj praksi. Recimo, pokazao je kako da izračuna koliko dugo neko može da se zakonski vodi kao ‘'nestao'' pre nego što bude sudski proglašen mrtvim, kako bi naslednici mogli da podele zaostavštinu.
· 1713. Jakob Bernoulli je napisao knjigu u kojoj je pokazao kako se nova teorija moze primeniti na svakodnevni život. Ovde je prvi put reč ‘'verovatnoća'' upotrebljena precizno, u danasnjem smislu. On je takodje dokazao zakon velikih brojeva.
· 1732. Prva američka osiguravajuća kompanija je osnovana u Južnoj Karolini i ograničila se na osiguranje od požara.
· 1732. Edward Lloyd osnovao kompaniju koja je kasnije prerasla u Lloyd-ovu listu, a kasnije i u osiguravajuću kompaniju Lloyds of London.
· 1733. Abraham de Moivre otkriva ‘'zvonastu krivu'', ikonu današnje obrade podataka.
· 1738. Daniel Bernoulli uvodi koncept utility-ja, da bi lakše mogao da razmatra proces donošenja odluka u prisustvu neizvesnosti
· 1760-te. Prve kompanije za životno osiguranje su osnovane.
·
·
· 2008. Planetarni sistem finansija, osiguranja, predvidjanja, špekulacija i opklada na berzi, zasnovan na gornjim metodama, doživi kolaps sa kojim ćemo još godinama živeti. Osim, razume se, ako se nešto neočekivano u medjuvremenu ne dogodi. Hoće li neko da se kladi?

 



Komentari (193)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Budimac Budimac 19:41 06.11.2008

Hoće li neko da se kladi?

Da će se nešto neočekivano dogoditi?
nsarski nsarski 19:44 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Da će se nešto neočekivano dogoditi?

Da cemo dugo ziveti sa ovim krahom i njegovim posledicama...
Budimac Budimac 19:51 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Da cemo dugo ziveti sa ovim krahom i njegovim posledicama...

Neću. :)
To je čini mi se jasno.
nsarski nsarski 19:52 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Neću. :)
To je čini mi se jasno.

Ako se kladimo 1:10? Ili 1:100?

(Nemoj posle da bude ono: kockara ima, samo love nema!)
Budimac Budimac 19:58 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

nsarski
Neću. :)
To je čini mi se jasno.

Ako se kladimo 1:10? Ili 1:100?

(Nemoj posle da bude ono: kockara ima, samo love nema!)

Koliko je "dugo" i kako definišemo posledice, odnosno život sa posledicama?
Unfuckable Unfuckable 20:15 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

da, to i mene zanima : šta je "dugo" u finansijskom smislu ?
nsarski nsarski 20:19 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

da, to i mene zanima : šta je "dugo" u finansijskom smislu ?

'Ajde da fiksiramo - 10 godina?
Unfuckable Unfuckable 20:22 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

ujbt .....
- mada, kad pogledaš unatrag iz "ovih cipela"....šta je još 10 godina u fekalijama naspram 40 proteklih...
ivana23 ivana23 20:27 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Unfuckable
ujbt .....- mada, kad pogledaš unatrag iz "ovih cipela"....šta je još 10 godina u fekalijama naspram 40 proteklih...

Zasto bas 40? Sta je reper?
Unfuckable Unfuckable 20:37 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

reper je granica mog sećanja ; ))))))
nsarski nsarski 20:39 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

reper je granica mog sećanja ; ))))))

I like this one, sto da tajim. Pre mene mrak, posle mene potop:)))))))))
Unfuckable Unfuckable 20:40 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

pa, ja sam ti stara komunjara : istorija počinje mojom pojavom na Planeti
nsarski nsarski 20:52 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Unfuckable
pa, ja sam ti stara komunjara : istorija počinje mojom pojavom na Planeti

Znas, mozemo mi ovde da se segacimo do sutra, ali ova prica mozda ima i tuzan kraj. Naime, ako se u celoj stisci sa lovom pojavi neki Klinganac i ustvrdi da su sve ovo zamesili bankari i komunisti (kao ono 30ih u Nemackoj), pa pokrene mase, pa se naoruza, moze i belaj da se napravi! I onda je kraj svim predvidjanjima i Paskalovim resenjima.
Mozda stvarno bude potop ili stogod...
Mislim, ja u to bas ne verujem, ali i to je svakako jedan od buducih ishoda koje ne treba zanemariti.
Doctor Wu Doctor Wu 20:55 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

nsarski
da, to i mene zanima : šta je "dugo" u finansijskom smislu ?

'Ajde da fiksiramo - 10 godina?

Velika depresija je trajala 13 godina (potpomognuta Velikim ratom, a rat je, kako tvrde ekonomisti, mnogo dobar za ekonomiju) od 1929. do 1942. Mada ima mišljenja da je potpuno završena (Depresija, ne Rat), tek 1948.

Ako se po tome sudi...
nsarski nsarski 21:05 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Ako se po tome sudi...

Да, ако се по томе суди. Некако, у ово време, ствари се одвијају много брже, па не знам да ли поређење стоји...
Doctor Wu Doctor Wu 21:10 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Некако, у ово време, ствари се одвијају много брже...

Da, ali su i krize mnogo veće...
JJ Beba JJ Beba 21:11 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

nsarski
Ako se po tome sudi...

Да, ако се по томе суди. Некако, у ово време, ствари се одвијају много брже, па не знам да ли поређење стоји...

šta vam je bre ljudi mora prvo papa bude crnac, pa da bude veliki pičvajz...
:)
Doctor Wu Doctor Wu 21:14 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

šta vam je bre ljudi mora prvo papa bude crnac, pa da bude veliki pičvajz...

samo ti zazivaj. ovaj rajcinger je preko 80, neće ni on doveka.
a još prošli put su razmišljali da li je vreme za nekog latinosa ili afrikanca.
JJ Beba JJ Beba 21:18 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Doctor Wu
šta vam je bre ljudi mora prvo papa bude crnac, pa da bude veliki pičvajz...

samo ti zazivaj. ovaj rajcinger je preko 80, neće ni on doveka.
a još prošli put su razmišljali da li je vreme za nekog latinosa ili afrikanca.

ti kaem bre, frka.....
nije njima problem da muljaju
bole ih tuki
njima neće se ništa desi, nama će..
oni i njini su možda već na Veneri .))
Doctor Wu Doctor Wu 21:21 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

oni i njini su možda već na Veneri

utekoše,
nsarski nsarski 21:23 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

a još prošli put su razmišljali da li je vreme za nekog latinosa ili afrikanca.

Vidis, a trebalo je da prodje 400 godina da izaberu Poljaka (ne-Italijana). Sada u dva cuga opet ne-Italijani. Sta je sa Kinezima, i medju njima ima katolika?
Coco Rosie Coco Rosie 21:40 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

JJ Beba
nsarski
Ako se po tome sudi...

Да, ако се по томе суди. Некако, у ово време, ствари се одвијају много брже, па не знам да ли поређење стоји...

šta vam je bre ljudi mora prvo papa bude crnac, pa da bude veliki pičvajz...
:)


ja bih isla jos dalje- da papa bude crnac u srecnom gay braku sa nekim orthodox priestom. :)
skyspoter skyspoter 21:46 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

ruse im crkve.
skyspoter skyspoter 21:49 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

ja bih isla jos dalje- da papa bude crnac u srecnom gay braku sa nekim orthodox priestom.



to lici na neki porno sajt
Coco Rosie Coco Rosie 21:54 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

skyspoter
ja bih isla jos dalje- da papa bude crnac u srecnom gay braku sa nekim orthodox priestom.



to lici na neki porno sajt


to lici na sci-fi film.
JJ Beba JJ Beba 22:08 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

a bih isla jos dalje- da papa bude crnac u srecnom gay braku sa nekim orthodox priestom. :)

e pa nema to u proročanstvima
nema ni Nostry ni Tarabići
samo papa crnac.
onda pičvajz
Coco Rosie Coco Rosie 22:11 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?



da, to je i za njih bilo too much :)
skyspoter skyspoter 22:31 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

to lici na sci-fi film.

to ni asimov ne bi uspeo da opise.
skyspoter skyspoter 22:38 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Sta je sa Kinezima, i medju njima ima katolika?


da ima ih u istocnom delu kine, naorcito oko velikih gradova. vernici se okupljaju ali im ruse crkve koje su obicno u kucama, ne u smilu naseg shvatanja crkve. ima ortodox church u shanghai i harbin, na granici sa rusijom, izgradjena 1904 kada je harbin bio ruski, spoljasnost je tipicna ruska, unutrasnjost puna kineza koji prodaju rukavice i majku boziju. na zidovima su ostali tragovi freski...
u shangajsku crkvu nisam uspela ds udjem - pretvorena je u klub koji ne radi pre podne.
u pekingu u glavnoj ulici postoji katolicka crkva koja radi normalno, nju niko ne dira jer je u pekingu, u glavnoj ulici i gde je bus ocitao svoje molitve.
Kazezoze Kazezoze 22:38 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

e pa nema to u proročanstvima
nema ni Nostry ni Tarabići
samo papa crnac.
onda pičvajz

pa u vreme nostrija je vatikan bio gazda na planeti.
ako pogledamo danas - amerika gazduje.
ako je papa glavni dasa vatikana,
onda je predsednik glavni chova amerike,
a on je sluchajno garav ko nostrijev CRNI PAPA ))
pichvajz je josh u opticaju ;-)
Unfuckable Unfuckable 22:41 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

mali trol : (ne znam zašto uvek svi napišemo ovo "mali"....)

a, ču li neko - pošto se Olimpijada evo završi, ima 2 meseca - dakle, ču li neko ikada kasnije za onu, kakosezvaše....neku Oslobodilačku Vojsku Kine ili tako nekako...?
Tko se seća incidenata koji su pratili otvaranje Olimpijade, znaće o kome / čemu pričam.
Takođe, ne zamijećujem da CNN sada mnogo brine o zagađenosti vazduha u Pekingu
ivana23 ivana23 22:44 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Unfuckable
mali trol : (ne znam zašto uvek svi napišemo ovo "mali"....)a, ču li neko - pošto se Olimpijada evo završi, ima 2 meseca - dakle, ču li neko ikada kasnije za onu, kakosezvaše....neku Oslobodilačku Vojsku Kine ili tako nekako...? Tko se seća incidenata koji su pratili otvaranje Olimpijade, znaće o kome / čemu pričam.Takođe, ne zamijećujem da CNN sada mnogo brine o zagađenosti vazduha u Pekingu

A ne spominju ni Tibet. :)))
Unfuckable Unfuckable 22:49 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

taj,taj !!!!.......Tibet....
ništa bre ne spominju !
jel se to sa svakom državom desi - da nestane s lica Zemlje kad ugosti Olimpijadu ?
ivana23 ivana23 22:51 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Unfuckable
taj,taj !!!!.......Tibet....ništa bre ne spominju !jel se to sa svakom državom desi - da nestane s lica Zemlje kad ugosti Olimpijadu ?

Kako bre nestane, pa svaki dan CNN prikazuje neke odrone po Kini, pa zatrpane rudare, melamin u mleku i cemu god hoces, poginulih - ne pitaj.
skyspoter skyspoter 22:53 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Takođe, ne zamijećujem da CNN sada mnogo brine o zagađenosti vazduha u Pekingu


eh miliaband said china rules tibet dok dalaj lama pokusva da napravi neki deal sa pekingom....
Doctor Wu Doctor Wu 22:53 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Takođe, ne zamijećujem da CNN sada mnogo brine o zagađenosti vazduha u Pekingu

Poručili su im Kinezi juče da se ne zezaju puno sa ljudskim pravima, minimalnim nadnicama i carbon footprintima inače nema para za bailout.
skyspoter skyspoter 23:20 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

izgleda da je domacin otisao na spavanje. ima li neka duvka za nas?
MilutinM MilutinM 23:24 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

ima li neka duvka za nas?

Sad ću ja da opalim jedan opušteni
Doctor Wu Doctor Wu 23:32 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Sad ću ja da opalim jedan opušteni

Jel ti, Milutine, nisi objavio (i to javno & svečano) uzdržavanje (post) od svih grehova ovozemaljskih?
Unfuckable Unfuckable 23:39 06.11.2008

Re: Hoće li neko da kadi?

oups Gazda, ofsajd !!!
MilutinM MilutinM 23:48 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Ja sam ovo shvatio kao intelektualnu duvku. Sad ću da opalim blog, šta se ložite
Unfuckable Unfuckable 23:55 06.11.2008

Re: Hoće li neko da kadi?

pa ako nema ništa bolje za opaljivanje....
nsarski nsarski 00:19 07.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

izgleda da je domacin otisao na spavanje. ima li neka duvka za nas?

Nije. Domacin napravio malu pauzu. Evo ga nazad!:))
MilutinM MilutinM 00:26 07.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Pa, dobro došao, domaćine ))
nsarski nsarski 00:44 07.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Pa, dobro došao, domaćine ))

Hvala:) Evo, i rucak sam zavrsio. Back to business....
jumping_genes jumping_genes 01:00 07.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Doctor Wu
Takođe, ne zamijećujem da CNN sada mnogo brine o zagađenosti vazduha u Pekingu

Poručili su im Kinezi juče da se ne zezaju puno sa ljudskim pravima, minimalnim nadnicama i carbon footprintima inače nema para za bailout.


u sridu!
medjutim92 medjutim92 12:00 07.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

JJ Beba
a bih isla jos dalje- da papa bude crnac u srecnom gay braku sa nekim orthodox priestom. :)

e pa nema to u proročanstvima
nema ni Nostry ni Tarabići
samo papa crnac.
onda pičvajz


ja kolko se secam, moderni domaci proroci devedesetih su proricali da je Jovan Pavle poslednji papa, i da ce da bude ubiVen, a onda pitchwise..
JJ Beba JJ Beba 13:52 07.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

medjutim92
JJ Beba
a bih isla jos dalje- da papa bude crnac u srecnom gay braku sa nekim orthodox priestom. :)

e pa nema to u proročanstvima
nema ni Nostry ni Tarabići
samo papa crnac.
onda pičvajz


ja kolko se secam, moderni domaci proroci devedesetih su proricali da je Jovan Pavle poslednji papa, i da ce da bude ubiVen, a onda pitchwise..

ja se držim starih majstora Nostry & Tarabić bros
tamo lepo piše - crnac papa pa pičvajs

naprimer
radojicic92 radojicic92 03:17 08.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

a papa je u to vreme bio otprilke kao danas prez of usa
tako da to je to


ivana23 ivana23 12:42 08.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Pa kada je zena mogla da sedne na papski tron...

Između pape Lea IV i Benedikta III tron Svetog Petra pripadao je Jovanu Anglikusu, odnosno papi Jovani VIII - jednoj ženi koja je bila papa u toku duge istorije Vatikana. (moja imenjakinja )
“Stolica za proveru” (sella stercoraria, posebno pripremljena stolica na koju je svaki novoizabrani papa posle Jovane morao da sedne da bi se na njoj proverio njegov pol) je bila dobro znana u Rimu i to bi bilo vrlo neprirodan običaj, da ženski papa pre toga zaista nije postojao!
buda milic buda milic 12:31 09.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

pa pokrene mase, pa se naoruza, moze i belaj da se napravi! I onda je kraj svim predvidjanjima i Paskalovim resenjima.
Mozda stvarno bude potop ili stogod...


Pre bi se reklo da je to potvrda nekih predviđanja i statistike. Revolucije (čitaj: pokretanje masa, naoružavanje, belaj...) takođe spadaju pod zakone verovatnoće i statistike. Ako se velike pobune događaju u određenim intervalima, nema razloga da verujemo da se neće dogoditi i u našem životnom ciklusu. Zakon velikih brojeva je vrlo tvrdoglav. We can run, but we can't hide:)
constrictoria92 constrictoria92 19:46 06.11.2008

Hocu ja!

Kladim se da ce da nas spasu Klingonci!
Njihov brod jhe pre nekog vremena spazen nad teritorijom Slovenije. :))))))
nsarski nsarski 19:51 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Kladim se da ce da nas spasu Klingonci!

Koliko se secam oni su neprijateljski i ratoborno raspolozeni prema zemljanima i Federaciji. Mozda Vulkanci? Da li je neko njih primetio?:)))
maksa83 maksa83 19:57 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Koliko se secam oni su neprijateljski i ratoborno raspolozeni prema zemljanima i Federaciji. Mozda Vulkanci? Da li je neko njih primetio?:)))

Ako ima nešto dobro u toj finansijskoj krizi, to je što neće biti para za još jedan Star Trek nastavak.

Pošto se spremam da napišem blog o kolapsu složenih sistema, i dinamici tog kolapsa (strogu u matematičko-fizičkom smislu)

Ovo je notirano, i nestrpljivo te držimo za reč. :)
bobo92 bobo92 19:59 06.11.2008

Re: Hocu ja!

nsarski
Da li je neko njih primetio?:)))

Kusinic :)
constrictoria92 constrictoria92 19:59 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Vulkanci su zapalili odavde kad se desio globalni ekonomski krah. Moji izvori kazu da im nije u finansijskom interesu da pomognu stabilizovanje narusene finansijske situacije na globalnom planu.
Medjutim, kako Klingoncima treba sirovine i jeftine radne snage, velike su sanse da nam pomognu.
Izgleda da im je nas region najzanimljiviji, te su napravili osmatranje istog iz vazdusnog prostora Slovenije...
Sta ce biti - videcemo. :))))))))
Čerevicki Čerevicki 20:07 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Da cemo dugo ziveti sa ovim krahom i njegovim posledicama...

Hoću ja! Kakav krah? Crva nije ni bilo!
maksa83 maksa83 20:18 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Medjutim, kako Klingoncima treba sirovine i jeftine radne snage, velike su sanse da nam pomognu..

Već su tu:



nsarski nsarski 20:18 06.11.2008

Re: Hoće li neko da se kladi?

Kakav krah? Crva nije ni bilo!

:))))))))))))))))))
nsarski nsarski 20:21 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Ali su ostavili spavača

Auh, sta je sada ovo???!!! Neka prognozerka? Chevalier de Mere prerusen u zensko?
Unfuckable Unfuckable 20:24 06.11.2008

Re: Hocu ja!

to ti je prerušena reinkarnacija Dafine MIlanović, provalih po šemširu, iz taka
maksa83 maksa83 20:24 06.11.2008

Re: Hocu ja!

nsarski
Ali su ostavili spavača

Auh, sta je sada ovo???!!! Neka prognozerka? Chevalier de Mere prerusen u zensko?


Miss Klingon Empire od 1403 do 2008.
nsarski nsarski 20:29 06.11.2008

Re: Hocu ja!

od 1403 do 2008

Zato valjda ima taj time-warp na glavi...?
constrictoria92 constrictoria92 20:48 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Zato valjda ima taj time-warp na glavi...?

Jeste... Ali to je samo jedan model od mnogobrojnih koje poseduje. :))))
ivana23 ivana23 20:51 06.11.2008

Re: Hocu ja!

maksa83 maksa83 20:54 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Jeste... Ali to je samo jedan model od mnogobrojnih koje poseduje. :))))

Da, sa ovim je pobedila na Mis Klingon Empire 1647.:


nsarski nsarski 20:55 06.11.2008

Re: Hocu ja!

ivana23

Wow!!!! Ko je, bre, ovo bice? Izgleda kao da je neki pijan covek nacrtao...Ili je to maska za Halloween?
maksa83 maksa83 20:57 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Wow!!!! Ko je, bre, ovo bice? Izgleda kao da je neki pijan covek nacrtao...

Bolje da prekinemo, mislim da se zaljubio. )
MilutinM MilutinM 20:57 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Jeste ludi, što je dirate - napisaće sad 4 knjige o tome
nsarski nsarski 20:58 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Jeste ludi, što je dirate - napisaće sad 4 knjige o tome

Ona je impulsivna spisateljica?
maksa83 maksa83 20:58 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Jeste ludi, što je dirate - napisaće sad 4 knjige o tome

E ako, da i ja budem nečija muza.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:00 06.11.2008

Re: Hocu ja!

nsarski
Wow!!!! Ko je, bre, ovo bice?

Једна од интелигентнијих српских жена које живе од писања.
adam weisphaut adam weisphaut 21:00 06.11.2008

Re: Hocu ja!

maksa83
Jeste... Ali to je samo jedan model od mnogobrojnih koje poseduje. :))))

Da, sa ovim je pobedila na Mis Klingon Empire 1647.:



Banujte Maksu zbog upotrebe oružja masovnog uništenja!!!!
nsarski nsarski 21:02 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Једна од интелигентнијих српских жена која живи од писања.

Изадора????!!!!
Није ваљда. Нисам је видео 15 година. Пролепшала се...а да ми је неко рекао тада...ето шта је моћ предвиђања будућности.
MilutinM MilutinM 21:03 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Пролепшала се...

Idi u peršun, bre ))
adam weisphaut adam weisphaut 21:03 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Једна од интелигентнијих српских жена која живи од писања.

U konkurenciji u kojoj je rival MBM, she rocks.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:03 06.11.2008

Re: Hocu ja!

nsarski
Једна од интелигентнијих српских жена која живи од писања.

Изадора????!!!!
Није ваљда. Нисам је видео 15 година. Пролепшала се...

Видиш како си одмах знао. И то нешто говори.
ivana23 ivana23 21:05 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Isidora sa muzem...

maksa83 maksa83 21:07 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Predrag Brajovic
nsarski
Wow!!!! Ko je, bre, ovo bice?

Једна од интелигентнијих српских жена које живе од писања.

Oko ovoga bi se dalo diskutovati.

Ali šeširi jesu ludilo.
Samo zbog njih zavređuje nacionalnu peMziju. Klingonsku.
maksa83 maksa83 21:10 06.11.2008

Re: Hocu ja!

ivana23
Isidora sa muzem...

E, Ivana, da uspostavimo neka pravila - nema kačenja slika bez onih dual purpose (portabl Klingonski kosmodrom, i za sakrivanje antena) kreacija. Red je red.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:10 06.11.2008

Re: Hocu ja!

maksa83
Predrag Brajovic
nsarski
Wow!!!! Ko je, bre, ovo bice?

Једна од интелигентнијих српских жена које живе од писања.

Oko ovoga bi se dalo diskutovati.

Ali šeširi jesu ludilo.
Samo zbog njih zavređuje nacionalnu peMziju. Klingonsku.

За шешире се слажем.
И за дискусију се слажем, не зебем од ње;-)
За пензију -- јок. Уосталом, ти су јој шешири ту пензију већ донели.
Тако да је расправа понегде беспредметна.
nsarski nsarski 21:16 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Уосталом, ти су јој шешири ту пензију већ донели

Mislis, zato sto su u pitanju modeli kakve je nekada nosila moja baba? I to, obicno, na hipodrom.
maksa83 maksa83 21:18 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Mislis, zato sto su u pitanju modeli kakve je nekada nosila moja baba? I to, obicno, na hipodrom.

I ona je ove nosila na hipodrom, ali imaju loša arodinamična svojstva pa niko nije hteo da se kladi na nju na kasačkom derbiju.
nsarski nsarski 21:24 06.11.2008

Re: Hocu ja!

I ona je ove nosila na hipodrom, ali imaju loša arodinamična svojstva pa niko nije hteo da se kladi na nju na kasačkom derbiju.

Makso, pazi kako se izrazavas o divi. Doci ce tebi Malkovich...
ivana23 ivana23 21:26 06.11.2008

Re: Hocu ja!

maksa83
E, Ivana, da uspostavimo neka pravila - nema kačenja slika bez onih dual purpose (portabl Klingonski kosmodrom, i za sakrivanje antena) kreacija. Red je red.

Moze li ovo pokrivalo..?

Doctor Wu Doctor Wu 21:26 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Jeste ludi, što je dirate - napisaće sad 4 knjige o tome

:))))))))))
maksu u hag.
nsarski nsarski 21:28 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Moze li ovo pokrivalo..?

Sfinga. Sto posto zna odgovore o buducnosti...javlja joj se kroz antenu.
crossover crossover 21:29 06.11.2008

Re: Hocu ja!

maksa83
I ona je ove nosila na hipodrom, ali imaju loša arodinamična svojstva pa niko nije hteo da se kladi na nju na kasačkom derbiju.

Па зато и постоје хендикеп трке :)))
maksa83 maksa83 21:32 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Makso, pazi kako se izrazavas o divi. Doci ce tebi Malkovich...

Nek' dođe, štiti me Ženevska Konvencija.
(član 57. - zabranjeno je gađati neprijatelja visoko koncentrisanim Hegelom)

Sad bez zezanja. Nije Izadora skroz loša, samo je nekako previše meta-kemp.
ivana23 ivana23 21:32 06.11.2008

Re: Hocu ja!

nsarski
Sfinga. Sto posto zna odgovore o buducnosti...javlja joj se kroz antenu.


Moze Krugolina da pita za savet..



A mozemo i da saznamo kakva je...

Predrag Brajovic Predrag Brajovic 21:39 06.11.2008

Najlakši problem na svetu: Isidorin kolaps

crossover
maksa83
nsarski
Doctor Wu
Ivana23
adam weisphaut


Evo, ja sam promenio naslov posta.

Kako ono bese: code word?

P.S.
Iynervirao sam se, pa pisem latinicom;-)))
nsarski nsarski 21:41 06.11.2008

Re: Hocu ja!

A mozemo i da saznamo kakva je...

Cekaj, i za ovakve naslove treba imati kreativnost. Ne moze to bas svako da smisli.
iris.davidovich iris.davidovich 21:43 06.11.2008

Re: Hocu ja!

U konkurenciji u kojoj je rival MBM, she rocks.

i VR, nju si zaboravio
ivana23 ivana23 21:47 06.11.2008

Re: Hocu ja!

nsarski
Cekaj, i za ovakve naslove treba imati kreativnost. Ne moze to bas svako da smisli.

skyspoter skyspoter 22:05 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Једна од интелигентнијих српских жена које живе од писања.


je l' to secret code za sponzorusa?

ps: zasto neko ne napise trsic ittle dictionary?
JJ Beba JJ Beba 22:09 06.11.2008

Re: Hocu ja!

Moze li ovo pokrivalo..?

jbt ivana prepade me
ivana23 ivana23 22:14 06.11.2008

Re: Hocu ja!

JJ Beba
jbt ivana prepade me


Si videla strahote.. :)))
Unfuckable Unfuckable 22:33 06.11.2008

Re: Hocu ja!

to vam je kemp, bre
ne kapirate ništa
pihhhhh
JJ Beba JJ Beba 22:37 06.11.2008

Re: Hocu ja!

to vam je kemp, bre
ne kapirate ništa
pihhhhh

misliš laž koja je istina?
:))
MilutinM MilutinM 22:38 06.11.2008

Re: Hocu ja!

maksu u hag.

Kakav Hag? Zaslužio je VIP za ovaj serijal

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana