Životinjski svet

Ta divna stvorenja

Aleksandra Mitrovic RSS / 02.08.2007. u 11:06

Bull shark
Bull shark
 

Neznanje proizvodi strah. Strah proizvodi agresiju. Agresija proizvodi sukob do unistenja jedne ili druge strane. Unistenje jedne strane proizvodi i unistenje druge strane jer je ravnoteza ultimativni zakon prirode. Jedini nacin da se izadje iz ove spirale unistenja je znanje i obrazovanje.

Covecanstvo misli da je mracni srednji vek koji je predstavljavo dogmatizam, neznanje, zatvorenost i regresiju iza nas, ali se ja ne bih slozila. I u danasnje vreme mi tezimo da unistimo sve sto nam nije poznato pod optuzbom da ta nepoznanica preti unistenju nase vrste a pri tome ne shvatamo da upravo takvim delovanjem  unistavamo sami sebe. Nasa nauka nam je produzenjem zivotnog veka coveka i smanjenjem mrtvorodjenih samo dala kvantitet ali ne i kvalitet novih pripadnika ljudske vrste. I dalje smo isto arogantni i isto netolerantni prema svemu sto nas okruzuje a sve sto nas okruzuje je priroda. Unistavajuci prirodu unistavamo nas same arogantno verujuci da se prirodni zakoni ne primenjuju na nas i da smo mi iznad prirode. 

Mnoge delove prirode smo proglasili svojim neprijateljima i sistematski ih unistavamo u neobjavljenom ratu. Ovi naravo nisu ni svesni toga pa ne pruzaju nikakav otpor. Oni govore jezikom prirode a u tom jeziku pojam „rat” ne postoji. U prirodi se ubija nesto da bi se obezbedila hrana ili zastitila grupa od napadaca koji jedinku iz grupe smatra hranom.

Covek je na najnizoj lestvici u meniju prirode. Nema biljne ili zivotinjske vrste kojoj je covek cak ni usputna hrana. Svi incidenti koji su rezultirali povredom ili smrcu coveka su direktna posledica nepostovanja prirodnih zakona, tj. povrede teritorije odredjene zivotinjske vrste ili prosto izazivanje i neprimereno ponasanje. Nisam jos cula za organizovana okupljanja lavova ili tigrova u lovu na ljude.

Mi moramo biti svesni da su ta stvorenja brza, spetnija, snaznija i prilagodjenija od nas. Medvedi, lavovi, krokodili, zirafe, ajkule, murine, skorpioni, misevi, pacovi, orlovi, psi, macke, kokoske, krave i svaka pojedina zivotna forma na planeti je jaca od nas i mogla bi da nas pregaze k’o plitak potok ako im se tako hoce. Jedina prednost koju mi imamo je nasa inteligencija koju ocigledno ne koristimo dovoljno u cilju izbegavanja fatalnih susreta.

Ja se cesto u svom poslu srecem sa tim tzv. nemanima koje vladaju vodama-jos jednom od neosvojenih teritoruja za ljudsku vrstu. Jedne od mojih omiljenih su ajkule.

Ajkula je jedno od cuda prirode. Starija od dinosaurusa i savsen predator koji se plasi coveka. Od iskona su o njima pricane price i legende. Jedna od biblijskih je dilema koja je zivotinja progutala Jakova? Ajkula ili kit? Postoje zapisi o pronadjenim Belim ajkulama sa celim delfinima i morskim lavovima od 50kg u njihovim stomacima. Francuski naturalista Guillaume Rondelet je zabelezio slucaj mornara u kompletnoj odeci nadjenog u stomaku velike Bele. Na osnovu ovoga mozemo zakljuciti da je ajkula mnogo verovatnije objasnjenje Jakovovog nestanka.

Herodot je u V veku pre NE belezio slucajeve napada ajkula na mornare sa potopljenih brodova a Aristotel je u III veku pre NE prilicno tacno opisao biologiju ajkula. U to vreme se verovalo da ajkula mora da se okrene naopako kako bi pojela plen. Verovalo se da je ovo deo boginje Prirode koja je tako postavila stvari kako bi plenu dala jos jednu mogucnost da pobegne.

Kasnije, oko 77. godine NE Plinije je upozorio na cinjenicu da male ajkule grizu izlozene bele delove tela ukoliko ih ne uplasite na vreme. Jos tada se znalo za plasljivu prirodu ovih stvorenja.

Evropsko vidjenje ajkula kao pobesnelih nemani se uveliko razlikuje od vidjenja onih koji zive u mnogo blizoj sprezi sa morem i imaju bolji uvid u prirodu njegovih stanovnika. Ljudi sa Pacifika i Indijskog okeana, pogotovu robolovci i oni koji zive u priobalnom delu imaju znacajno razlicita misljenja od evropljana. Mnogi ajkulama pripisuju nadprirodne moci, smatraju ih zastitnicima ribara, a obozavanje ajkula je bilo veoma rasireno ukljucujuci ponekad i zrtvovanja ljudi. Neka plemena smatraju da su ajkule njihovi preci i „prizivanje” ajkula se jos uvek praktikuje na nekim ostrvima na Pacifiku. Ajkule su veoma bitan deo kulture i folklora  nekoliko naroda u Melaneziji, Zapadnoj Africi, Australaziji i basenu Amazona. Ostaci mnogih velikih ajkula su pronadjeni u rusevinama Velikog Asteskog hrama ispod centra Meksiko Sitija zajedno sa ljudskim i  krokodilskim kostima.

A zasto su ajkule toliko fascinantne i jedinstvene? To ce nam najpre reci njihova biologija.

Ajkule pripadaju taxonomic podklasi porodice chondrichthyes, ili redu „hrskavicastih” riba. Kao sto i samo ime kaze njihov skelet je napravljen od fleksibilne hrskavice. U njihovom skeletu, perajima ili krljusti nema ni jedne kostice.

Postoje dve osnovne grupe „hrskavicastih” riba. Veca od njih su elasmobranchii (elasmo=plocast, branchi=skrge) koja ukljucuje ajkule, raze i himere. Lako ih mozemo prepoznati po 5-7 pari otvora za skrge sa obe strane glave. Grupa ajkula predstavlja oko 500 do sada poznatih vrsta elasmobranchii-ja. One su obicno cilindricnog, ponekad spljostenog oblika sa karakteristicnih 5-7 otvora za skrge sa obe strane glave. Bocna peraja nisu prikacena za glavu iznad skrga (kao kod ostalih riba). Takodje imaju veliko repno peraje (rep) i jedno do dva ledjna peraja

 

Neke ajkule su spljostene isto kao raze ali se od njih lako razlikuju po polozaju bocnih peraja i skrga.

Raze ili batoidne ribe su u stvari jedna od podvrsta spljostenih ajkula koje ponekad iz miloste zovemo „palacinka ajkule”. Postoji preko 600 vrsta raza.

Vecina naucnika se slaze da se pre oko 400 miliona godina (200 miliona godina pre dinaosaurusa) evolucija prvobitnih riba podelila u dva osnovna pravca. Prva grupa, klasa chondrichtye-ja  je zadrzala hrskavicasti skelet, bez kostiju i sa spljostenim roznatim krljustima. Druga grupa su osteichthye (osteos=kost, ichthos=riba).  Ribe sa kostanim skeletom su mnogo vise rasprostranjenje sa svojih ≈ 25000 vrsta.

Ajkule i njihovi rodjaci su vise rasprostranjene u fosilnim ostacima – vise od 3000 vrsta dos se smatra da su mnoge nestale bez ikakvog traga. Neki fosili koji datiraju od pre 150 milona godina su skoro potpuno identicni sa danasnjim ajkulama, razama i himerama.

Danas nam je iz ove porodice poznato 1100 zivih vrsta i broj raste sa otkrivanjem novih.

Ako vam ovi podaci nisu bili dovoljni da se fascinirate, evo jos nekoliko napomena koje opisuju neke aspekte njihove biologije.

Ribe koje zive u slanoj vodi imaju problem da odrze viskozitet svojih telesnih tecnosti jer so po svojoj prirodi izvlaci vodu iz svega pa i  iz zivih organizama. Ribe taj problem resavaju pijenjem velikih kolicina vode iz svoje okoline a visak soli izbacuju kroz urin i skrge. Ajkule resavaju taj problem na potpuno suprotan nacin. One zadrzavaju so iz okoline tako da sada proces tece obrnuto. Zadrzana so, u obliku uree, privlaci cistu vodu iz okoline. Zbog ovoga je meso ajkula puno uree koja ga cini skoro nejestivim jer se urea kod mrtve zivotinje vrlo brzo pretvara u urin. Neke ajkule su se toliko izvestile u ovoj igri slano-slatko da neke od njih mogu da zalaze u recne estuare i slatkovodna jezera i da se tamo zadrzavaju dok ne potrose zalihe soli (Bull shark).Sve ostale ribe imaju vazdusni mehur kojom kontrolisu svoju plovnost dok ajkule imaju ogromnu dzigericu koja je puna ulja i sluzi u istu svrhu. To ulje je veoma cenjeno u farmaceutskoj i kozmetickoj industriji.

Njihov nacin razmnozavanja je razvijen od polaganja jaja pa sve do radjanja zivih mladunaca u zavisnosti od vrste ajkule.

A sada da malo pojasnim kako to dolazi do napada ajkula na ljude. U 99% slucajeva u pitanju je zamena identiteta. To su uglavnom napadi „ugrizi i bezi” tipa. Ajkula pomisli od bele ruke ili noge plivaca da je riba i onda zagrize ali se istog momenta uveri da je pogresila pa „ispljune” plen i pobegne. Ako jos taj plivac mase po vodi k’o besan leptir, verovatnoca za gresku je jos veca. To verovatno objasnjava cinjenicu da mali crncici u luci u New Orleans-u zaradjuju baksis skacuci za 10-ak dolara medju brodove koji su okruzenim ajkulama. Statisticki najveci broj napada se odigrao u ranim jutarnjim ili kasnim popodnevnim casovima kada ajkule najcesce love. Dodatan faktor zbunjivanja je mutna voda koja nastaje posle i tokom obilnih kisa, vetrova sa kopna ili delovanjem morskih struja. Ronioci skoro nikad nisu napadnuti od strane ajkula osim ako zaista nisu isprovociranje (vicenje za peraja, nosenje ranjene ribe pod vodom, hranjenje ajkula i sl). Sa svojom skalamerijom od opreme i nesnosnom bukom koju prave, ronioci potpuno zastrasujuce deluju na svako zivo bice pod vodom.

Danas su mnoge vrste ajkula pred istrebljenjem najvise zbog preteranog lova i unistavanja stanista ajkula. Ajkule se najcesce love zbog peraja od kojih se pravi supa za pretenciozne biznismene nosioce novog porogresa dok kreditne kartice drze u novcanicima od „shargen”-a (specijalno obradjena ajkulina koza) a ljubavnice koriste uljne parfeme sa osnovom od ajkulinog ulja.

Ovo stvorenje je nadzivelo dinosauruse ali izgleda da ce ih covek satrti sa lica zemlje zbog svog neznanja i pohlepe.

    



Komentari (62)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

bushbaby bushbaby 11:22 02.08.2007

konacno

ovaj tekst podhitno umnoziti i postaviti na vidna mesta duz crnogorskog primorja!

nego, znas li sta je najvise istrebljenju ajkula od strane ljudske ruke? naravno, film "Ralje" (Jaws), koji je, na veliku nasrecu, napravljen pomocu izvanrednih (jezivih) scenskih efekata za ono vreme. Kao i sve sto dolazi iz Holivuda, i ovaj flm je potpuna izmisljotina nastala u studiju, sa sve mehnickom ajkulom, sa prevashodnim ciljem da se prosecnom gledaocu zagrcnu kokice u grlu dok gleda. Sad, sto su ajkule ispale kolateralna steta, nikog nije toliko potreslo.
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 11:30 02.08.2007

Re: konacno

..a najgore je sto su u te filmove poverovali cak i ovi domorodci sa Pacifickih ostrva pa su poceli i oni da zaboravljaju svoje pretke. Holivud je svudaprisutna obmana
Biljana Maksic Biljana Maksic 01:35 03.08.2007

Film Ajkula

je pored zelje da zaradi novac, zapravo prica o ljudskoj gluposti, nemoralu i nesnalazenju u prirodi. Ajkula kakva zapravo ne postoji u prirodi je metafora tamne strane ljudske duse.
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 02:25 03.08.2007

Re: Film Ajkula

....bojim se da je malo ko razumeo metaforu.....
Domazet Domazet 18:15 03.08.2007

Crno-beli svet...

bushbaby
ovaj tekst podhitno umnoziti i postaviti na vidna mesta duz crnogorskog primorja!

nego, znas li sta je najvise istrebljenju ajkula od strane ljudske ruke? naravno, film "Ralje" (Jaws), koji je, na veliku nasrecu, napravljen pomocu izvanrednih (jezivih) scenskih efekata za ono vreme. Kao i sve sto dolazi iz Holivuda, i ovaj flm je potpuna izmisljotina nastala u studiju, sa sve mehnickom ajkulom, sa prevashodnim ciljem da se prosecnom gledaocu zagrcnu kokice u grlu dok gleda. Sad, sto su ajkule ispale kolateralna steta, nikog nije toliko potreslo.


Moje ime je bushbaby, a sve ovo oko mene je crno-bijeli svijet.
reanimator reanimator 11:27 02.08.2007

...

Taman sam hteo da priložim da Bull Shark piči i do nekoliko 100tina km duboko u Amazon i tamo klopa sve što stigne, sa posebnim naglaskom na Lenjivce koji, da bi prešli sa drveta na drvo moraju da plivaju, pa primetio da nisam pazio na času i da je već pomenuto u uvodu.
A nije pomenuto da vrsta ajkule zvana Silk Shark napada i jede samo ranjene ribe :)
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 11:33 02.08.2007

Re: ...

..jao..kada bih ja sada ovde pocela da nabrajam specificnosti svake vrste ajkule.....godinama bi se dopisivali. U svakom slucaju je pohvalno sto se trudite da sto vise saznate o njima i da prestanu da se anatemusu
Jelena Krajšić Jelena Krajšić 11:28 02.08.2007

Aleksandra

Gledala i čitala dosta o odnosu čoveka i ajkule. Kažu da je velikim delom za neprijateljstvo zaslužan Spilberg, i to mi zvuči vrlo smisleno, i još kažu da ljudi neuporedivo češće umiru od prljavštine u svojim kuhinjama i sličnih banalnosti nego što ih ubije ajkula.
Divne su naravno, kao i sva ostala živa bića. Mene recimo fasciniraju kitovi.
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 11:46 02.08.2007

Re: Aleksandra

...e pa najveca riba na svetu se zove kit ajkula. Bozanstveno jedno stvorenje crne boje sa belim tufnama. Moze da bude velika do 20 metara a hrani se iskljucivo zooplanktonom. Vidjala sam ih nekoliko puta...zaista izgleda kao da autobus prolazi pored tebe. Vrlo su radoznali i vole da pridju roniocima - ako ovi nisu previse bucni. I onda se tako gledamo. Oko mu je kao moja pesnica...i nekako...pametno gleda.......
Jelena Krajšić Jelena Krajšić 11:52 02.08.2007

Re: Aleksandra

E pa znaš šta Aleksandra, nemoj sada da mi praviš zazubice, nego se seti da si mi jednom nešto obećavala ronjenje :)) Kad me, dakle, i gde vodiš? Hoću i ja da ronim pored kita ajkule!
Ah, mogla bih živeti u vodi...
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 16:12 02.08.2007

Re: Jelena

...pa slatka moja sidji do Sharma pa da idemo na ronjanje. Nista jednostavnije...samo se potrudi da pogodis sezonu kit ajkula jer one prilaze obali samo u vreme parenja a to je 2-3 meseca godisnje...sto je od prilike sada...
gordanac gordanac 11:56 02.08.2007

:))

e, baš ume da obraduje sinronicitet! (bar kad su ribe u pitanju:))
Moj doprinos ovom sjajnom postu:
dokaz da se malo menjala od početka:

s kime je sve živela, oni nestali, a ona preživela:

a da je savršena - jeste:

kao i mnoge druge fantastične ribe koje smatramo "nižim bićima":

sama lepota, ništa više
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 16:42 02.08.2007

Bodlje

..e, ako sad obratis paznju na ledjna peraja ove ajkule na gonjem crtezu-primetices da svako peraje ima po jednu bodlju. Neke ajkule su ih i danas zadrzale kao i neke vrste raza, s' tom razlikom sto se ta bodlja nalazi u korenu repa. A sto se tice Siva Irvina-covek jednostavno nije imao srece. Direkrno se naboo na jednu od tih bodlji na repu raze (nije ga ona ubola) i bodlja se zabola njemu direktno u srce. Ta bodlja inace poseduje nervni otrov koji deluje paralizujuce sto je omelo rad njegovog srca. Da se ubo na bilo koje drugo mesto osim srca lagodno bi preziveo...mada bi ga ubod jaaaaaaako boleo. Kolika je verovatnoca da se jos neko ovako nabode na bodlju raze.....
Trinidad Tobagović Trinidad Tobagović 12:31 02.08.2007

mene je ipak stra' da idem u duboku vodu

Greota je što ih ljudi istrebljuju ali meni i dan danas sevne pred očima kadar iz "Jaws" svaki put kad se malo udaljim od obale. Čak i u Boki, gde takoreći nema "tih divnih stvorenja". Daleko od toga da imam nešto protiv ajkula, ali nikada neću skapirati "extremne sportove" poput hranjenja istih. Preživeće ajkule i statističku grešku evolucije zvanu čovek, ali daleko im lepa kuća. A autor "the Jaws"(ne znam kako se zove) se šatro pokajao, kad je skapirao koliko je animoziteta prema ajkulama proizvelo njegovo "čedo". Pa je čovek napisao pokajničko delo a la "ta divna stvorenja". Ali tek kad je zaradio milijarde na satanizaciji istih. Glupi, glupi, glupi Holivud. Ipak se ispostavilo da su raže mnogo opasnije (v.Steve Irwin)
flip flip 13:05 02.08.2007

autor ...

"jaws"-a je spilberg ali ne verujem da je taj film inicijator pomamnog straha od ajkula jer je knjiga na kojoj je baziran film pravljena po motivima istinitih dogadjaja iz 1916 (serija neprovociranih napada na ljude kod NJ). hocu reci da je strah od ajkula malo stariji od holivuda (koji svakako ima ne mali doprinos) a verujem i da potice od fasciniranosti coveka prema tom bicu - gospodaru mora sto je upravo tipicna ljudska fasciniranost prema moci i snazi.

elem, moze se naci milion statistika na netu koje pokazuju da je mnogo veca verovatnoca da umremo od udara groma, ujeda pcela ili incidenata sa psima i mackama nego od napada ajkule (2005 odn 2006 zabelezena su u celom svetu 61 odn 62 napada od kojih su po 4 bila fatalna dok za godinu dana vise stotina ljudi strada od groma). opet statistika ti malo znaci ako treba da odes u more a svestan si da je par stotina metara odatle primecena jedna ili vise ajkula. ako takodje znas da je jadran jedno od stanista velike bele eto dovoljno razloga za strah uz svo poznavanje materije. ne vidim koga ce utesiti objasnjenje da ga je ajkula zapravo pomesala i da ga je samo ugrizla i potom pljunula. takodje sve ove statistike gore su vezane za "rizike" kojima smo stalno izlozeni a koliko smo stalno izlozeni ajkulama? one zapravo ni ne zive u priobalnom pojasu tako da kad su vec tu mozda onda statistika i nije bas tako sjajna? nije bas kao da si stao pod jedino drvo na livadi da se zastitis od kise ali opet ...

gde je resenje? ja naravno ne smatram da ajkule treba istrebiti i protivnik sam lova zbog gore pomenutog vaznog sastojka kozmetickih preparata i koje cega. mnogi ljudi u drugim oblastima gde su one svakodnevna pojava normalno zive i kupaju se i njihove drzave su daleko ozbiljnije od nase kad je u pitanju zastita zivotne sredine tako da je "suzivot" moguc, treba se samo pridrzavati pravila ponasanja. sto uostalom i jeste slucaj kad ides nekome u kucu.

a kad smo kod "jaws"-a, mehanicka ajkula koja je sluzila za snimanje je pravila gomilu problema zbog cega mnoge scene nikad nisu snimljene na originalano zamisljen nacin vec je samo prisustvo ajkule indicirano bilo onim zutim buradima koje je vukla bilo samo ledjnim perajem. to je zapravo doprinelo jos vecem strahu kod gledaoca (cista psihologija) jer objektivno kako je to mehancko cudu izgledalo da je zauzelo vise od par minuta filma svi bi rekli - to ajkula? ma daj ... na zalost ta psihologija nas jos uvek dobro drzi.
Spiridon Spiridon 13:16 02.08.2007

U plicaku

Spiridon Spiridon 13:25 02.08.2007

u Juznoj Africi

je povecan broj napada velikih belih ajkula. Razlog za to je ogromno interesovanje turista da iz kaveza gleda ovu fascinantnu ribu. Mali brodici ih normalno privlace tako sto bacaju krv i meso iz brodova i sada jednostavno ne mogu da ih oteraju.

bushbaby bushbaby 15:05 02.08.2007

Re: u Juznoj Africi

2006 - 4 napada (nijedan fatalan)
2005 - 4 napada (nijedan fatalan)
2004 - 5 napada (jedan falalan)
2003 - 2 napada (jedan fatalan)
2002 - 3 napada (nijedan fatalan)
itd itd
izvor: International Shark Attack File (ISAF)

Veliko je pitanje da li podvodni kavezi u kojima turisti gledaju ajkule, imaju bilo kakve veze sa povecanim brojem napada. To bi bilo isto kao da se poveze povecana prodaja hamburgera sa agresivnoscu u ljudi. Naime, ajkule su videle sirovo mesto i pre nego sto su ljudi poceli da ga bacaju u okean. Opet, teorija koja kaze da ajkule na taj nacn 'povezuju' coveka sa hranom, nema bas osnove.

Znatno vece su sanse da je povecan broj napada posledica znatno veceg broja turista u Juznoj Africi, pa i onih koji se kupaju i surfuju. Druga pretpostavka se odnosi na prekomerno ribarenje, shodno tome smanjenom kolicinom hrane za ajkule, koje gladne ne prezaju da love i jedu bilo sta. U svakom slucaju, broj napada se moze jos uvek izbrojati na prstima jedne ruke (pazite na ajkule, dok brojite, da ne odgrizu prst).

Inace sam protivnik hranjenja ajkula, kao i ostalih nepotrebnih interevencija u prirodi od strane ljudi.

Ajkule su, inace, u Juznoj Africi zasticene kao ugrozena vrsta od 1991.
Spiridon Spiridon 15:14 02.08.2007

Re: u Juznoj Africi

2006 - 15684 napada (svi fatalni)
2005 - 4 napada (nijedan fatalan)
2004 - 5 napada (jedan falalan)
2003 - 2 napada (jedan fatalan)
2002 - 3 napada (nijedan fatalan)

kazu da su 2006 poceli da ih hrane mesom uvezenim iz mesare "Papak".
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 16:20 02.08.2007

Re: u Juznoj Africi

...pa to i jeste najveci problem....Na Crvenom Moru je strogo zabranjeno hraniti bilo koje ribe, pa i ajkule. Neki zanemaruju tu zabranu pa ja ne mogu da zivim od malih ribica kada zaronim-oce usi da mi odgrizu. Ribe je vrlo lako navici na to da ih ljudi hrane i one onda stalno traze isto. Inace, ti kavezi nisu nikakva specijalna garancija protiv velikih belih. Kada se ta grdosija razljuti nema tog kaveza koji ce te spasti. Lepo ljudi kazu "ne diraj lava dok spava". Posle im djavo kriv sto ih ajkule jurcaju unaokolo.
nsarski nsarski 13:26 02.08.2007

Veliki pomor ajkula

je napravljen posle WWII. Naime, tokom rata se desavalo mnogim mornarima da se nadju u vodi na otvorenom moru i tada su se prenosile price kako su ih ajkule napadale i ubijale. Posle rata, americka vojska je imala program za sistematsko unistenje ajkula, cak su razvili i specijalno oruzje u te svrhe.
Inace, mnoge ajkule nisu jestive, ali ima nekoliko vrsta koje su sasvim dobre za jelo. Najpoznatija je Mako Shark (ne znam ime na srpskom) koja se standardno modje naci u ribarnicama. Ja sam jedne godine proveo leto u Virdziniji i tamo sam od lokalnih ribara cesto kupovao odreske od ajkula. Malo maslibovog ulja, limuna, zacina, stavis odrezak da se pece - i eto ti vecera za 15 minuta. Tako sam hranio grupu od 10-ak ljudi par nedelja i nisu se zalili, cak su trazili jos:)
Spiridon Spiridon 14:12 02.08.2007

Re: Veliki pomor ajkula

nsarski
je napravljen posle WWII. Naime, tokom rata se desavalo mnogim mornarima da se nadju u vodi na otvorenom moru i tada su se prenosile price kako su ih ajkule napadale i ubijale. Posle rata, americka vojska je imala program za sistematsko unistenje ajkula, cak su razvili i specijalno oruzje u te svrhe.Inace, mnoge ajkule nisu jestive, ali ima nekoliko vrsta koje su sasvim dobre za jelo. Najpoznatija je Mako Shark (ne znam ime na srpskom) koja se standardno modje naci u ribarnicama. Ja sam jedne godine proveo leto u Virdziniji i tamo sam od lokalnih ribara cesto kupovao odreske od ajkula. Malo maslibovog ulja, limuna, zacina, stavis odrezak da se pece - i eto ti vecera za 15 minuta. Tako sam hranio grupu od 10-ak ljudi par nedelja i nisu se zalili, cak su trazili jos:)


a jel si probao nekada špikovanog delfina?
nsarski nsarski 14:40 02.08.2007

Re: Veliki pomor ajkula

Nisam, i nemam zelju. Ali, ima recepata za delfina svugde po internetu. Kod nas je popularan morski pas (on je manji - do 1.5-2m) "pesikan", ima ga svugde po primorju. I naravno, brudet od macke (morske!).
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 16:22 02.08.2007

Re: Veliki pomor ajkula

pa nemoj Nsarski tako....pa to zaista nije lepo jesti ajkule. Pa zar nije dosta sto tamanimo krupnu i sitnu stoku i zivinu do nivoa genocida....a sad i ajkule.....pa gde ce vam dusa ljudi???
nsarski nsarski 16:26 02.08.2007

Re: Veliki pomor ajkula

Ja nisam nikada u zivotu lovio ajkule. Ali sam ih kupovao u ribarnici. Istina, to je slab izgovor - doklegod ima onih koji ce da ih kupe, naci ce se i oni koji ce da ih love. Imas pravo. Necu vise, obecavam.
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 16:29 02.08.2007

Re: Veliki pomor ajkula

e super. Sad mi je lakse. ;-))
Dusan Milosevic Dusan Milosevic 17:36 02.08.2007

Re: Veliki pomor ajkula

nsarski
Veliki pomor ajkula je napravljen posle WWII. Naime, tokom rata se desavalo mnogim mornarima da se nadju u vodi na otvorenom moru i tada su se prenosile price kako su ih ajkule napadale i ubijale. Posle rata, americka vojska je imala program za sistematsko unistenje ajkula, cak su razvili i specijalno oruzje u te svrhe.


Nisam znao za taj podatak, zvuci prosto neverovatno... Jos jedan dokaz da su samo kosmos i ljudska glupost bezgranicni. Nadam se da nece krenuti i sa istrebljivanjem kamila.
http://www.toxicjunction.com/get.asp?i=V2603]
Dusan Milosevic Dusan Milosevic 17:40 02.08.2007

Re: Veliki pomor ajkula

Spiridon Spiridon 20:52 02.08.2007

Re: Veliki pomor ajkula

nsarski
Nisam, i nemam zelju. Ali, ima recepata za delfina svugde po internetu. Kod nas je popularan morski pas (on je manji - do 1.5-2m) "pesikan", ima ga svugde po primorju. I naravno, brudet od macke (morske!).


hebiga Nsarski, ti jedes ajkule pa se posle cudimo sto one nas jedu.

oko za oko ...
reanimator reanimator 14:08 02.08.2007

evo...

..ne maltretiramo ih samo mi :)
Moram da primetim da je u ovoj situaciji octopus ispao totalni peder, jer nije bio napadnut.
Dakle...octopus vs shark
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 16:10 02.08.2007

Re: evo...

....pa inace je poznato da je oktopus najinteligentnije bice pod vodom i samim time najuspesniji predator pred kojim ni (kao sto vidimo) ni ajkule nisu bezbedne. Zanima me samo koliko ljudi se plasi oktopoda?
mikajlo mikajlo 14:29 02.08.2007

Mit ili istina

Aleksandra, hvala ti za divan članak i će ovaj tekst makar malo da natera ljude da ajkule, ali i prirodu uopšte, posmatraju sa više poštovanja i divljenja.

Evidentno je da si veliki poznavalac života u moru, a posebno ajkula, pa bih te zamolio da prokomentarišeš jednu tezu o kojoj sam više puta čuo vrlo različite komentare, a to je činjenica da ajkule ne oboljevaju niti od jedne bolesti. To je navodno razlog, da se veruje da razni organi i delovi ajkulinog tela imaju lekovite, pa i isceliteljske moći, što opet rezultuje besomučnim pomorom ovih divnih, svakog poštovanja vrednih stvorenja. Hvala.
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 16:08 02.08.2007

Re: Mit ili istina

....istina je da ajkule ne oboljevaju ni od jedne bolesti osim od parazita zvanog covek. Mit je da njihovi organi imaju bilo kakvu lekovitu moc. Postoje pokusaji da se od njihovog ulja proizvede nekakav "eliksir" protiv raka, ali su to corava posla. Ajkule su preciznom interselekcijom prezivele tolika milenijuma. Vrlo su prilagodljive na razne uslove ali imaju samo jednu manu-sporo se i tesko razmnozavaju. Zbog toga i jesu mnoge vrste pred istrebljenjem. Ne mogu da stignu da se nakote onom brzinom kojom ih mi unistavamo
bushbaby bushbaby 19:18 02.08.2007

Re: Mit ili istina

sad moram priupitati: je li ovo mit ili istina!? Tacno je da ajkule imaju razvijjen i u velikoj meri neispitan imuni sistem, ali oboljevaju od raznih bolesti, pa i raka.

Interselekcija je takodje diskutabilna. Pre nekoliko meseci (maj 2007) dokazano je da ajkule mogu da se razmnozavaju bez parenja - samo zenka, samostalno. Fascinantno, zar ne? Ovo novo otkrice, istovremeno svrstava sisare u jedinu grupu kicmenjaka u kojiima nije zabelezeno aseksualno razmnozavanje. Hvala.

Jos jedna stvar, isto tako fascinantna: ajkule imaju elektro-senzore, tzv Lorencinijeve ampule, kojima detektuju sasvim male kolicine elektromagnetnog zracenja, koje inace imaju sve ribe. Na taj nacin, mogu otkriti plen koji se krije ispod peska. Ova osobina im pomaze i pri orijentaciji i navigaciji, posto morske/okeanske struje idu pravcu u pravcu magnetnih polja Zemlje, koja ajkule detektuju.
nsarski nsarski 19:35 02.08.2007

Re: Mit ili istina

morske/okeanske struje idu pravcu u pravcu magnetnih polja Zemlje


Koliko se zna morske i okeanske struje nisu u vezi sa Zemljinim magnetnim poljem. Magnetno polje Zemlje, prema za sada prihvacenoj (ali ne i do kraja dokazanoj!) Dinamo teoriji nastaje od strujanja istopljene lave u unutrasnjosti Zemlje. Ove nemaju veze sa strujama u morima i okeanima. Ovo je raspored struja u morima i okeanima:


A ovo magnetno polje Zemlje:
Jelena Krajšić Jelena Krajšić 20:48 02.08.2007

Re: Mit ili istina

Šarski, da sam juče umrla ne bih znala da svakog časa polovi mogu da se obrnu? I da taj očekivani proces kasni nekih par stotina hiljada godina? I da bi Zemlja mogla da ostane bez magnetnog polja, kao Mars? Još jedna od onih "not whether but when" situacija, kao pandemija i udar meteora. Šta li će u tom slučaju biti sa nama i sa sirotim ajkulama :) Samo, znaš šta, ja sam oduvek i zamišljala jug gore, a istok levo :))) To mora da je ženska intuicija.
bushbaby bushbaby 21:18 02.08.2007

Re: Wikipedia

The Ampullae of Lorenzini are the electroreceptor organs of the shark, and they vary in number from a couple of hundred to thousands in an individual. The shark has the greatest electricity sensitivity known in all animals. This sense is used to find prey hidden in sand by detecting the electric fields inadvertently produced by all fish. It is this sense that sometimes confuses a shark into attacking a boat: when the metal interacts with salt water, the electrochemical potentials generated by the rusting metal are similar to the weak fields of prey, or in some cases, much stronger than the prey's electrical fields: strong enough to attract sharks from miles away. The oceanic currents moving in the magnetic field of the Earth also generate electric fields that can be used by the sharks for orientation and navigation.
nsarski nsarski 21:28 02.08.2007

Re: Wikipedia

Da, ali ovde, u navedenom tekstu (masnim slovima), je u pitnaju druga stvar. Ovde se govori o onim okeanskim strujama (ili delu njih) koje se krecu duz magnetnog polja Zemlje, i takvih ima kad se uporede dve mape. Iz prethodnog komentara se dalo zakljuciti da se morske struje krecu sa orijentacijiom magnetnog polja, a te dve stvari nemaju veze jedna sa drugom.
Dakle, kada se dogodi da se morska struja poklopi sa magnetnim poljem Zemlje, onda se generise elektricno polje, itd.
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 02:41 03.08.2007

Re: Mit ili istina

...eto vidis koliko ajkule jos nisu istrazene. Za ovo da je ipak utvrdjeno da oboljevaju od raka jos nisam cula mada su moji najstariji izvori informacija iz 2004. Ocigledno se "ajkunalozi" imati dosta dugo pune ruke posla. A ovo o razmnozavanju je jos fascinantnija stvar jer je to poslednji oblik razmnozvanja koji jos nije bio dokazan kod ajkula.
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 02:41 03.08.2007

Re: Mit ili istina

...eto vidis koliko ajkule jos nisu istrazene. Za ovo da je ipak utvrdjeno da oboljevaju od raka jos nisam cula mada su moji najstariji izvori informacija iz 2004. Ocigledno se "ajkunalozi" imati dosta dugo pune ruke posla. A ovo o razmnozavanju je jos fascinantnija stvar jer je to poslednji oblik razmnozvanja koji jos nije bio dokazan kod ajkula.
Radojicic Radojicic 16:42 02.08.2007

...

Na diskaveriju ove nedelje cela serija o ajkulama i sinoc gledam epizodu u kojoj pokusavaju da objasne zasto su bull ajkule krenule da napadaju kupace u Resifeu. Onda odu na Kubu i iste te ajkule se igraju sa roniocima i ovi ih hrane. Onda provale da su napadi u Brazilu krenuli kada su dovukli industriju i zagadili more toliko da je skoro sasvim nestalo hrane i ove krenu na ljude.
Na svaku ljudsku zrtvu ljudi ubiju nekoliko miliona ajkula tako da i nije nesto strasno.
Ako su uspele da prezive milione godina prezivece i ove manijake.
A surfere cesto napadaju jer im odozdo lice na kornjace koje su im poslastica.
Jelena Krajšić Jelena Krajšić 18:01 02.08.2007

Re: ...

Zjuuuu!!! Poletela! Kakav prizor, bože!
Čini mi se da ajkule jedino negde u blizini južnoafričke obale iskaču iz vode. Aleksandra?
Radojicic Radojicic 18:35 02.08.2007

Re: ...

Jelena Krajšić
Zjuuuu!!! Poletela! Kakav prizor, bože!
Čini mi se da ajkule jedino negde u blizini južnoafričke obale iskaču iz vode. Aleksandra?

ma nije ova tek tako poletela nego je capila morskog lava ili tako vec nesto
Jelena Krajšić Jelena Krajšić 18:44 02.08.2007

Re: ...

Naravno. Ali poletela grdosija!
Koliko god puta da pogledam ovaj i slične snimke uvek ostanem zapanjena



bushbaby bushbaby 18:48 02.08.2007

Re: ...

ako govorimo o "opasnim" ajkulama, iskacu vrlo retko. Desava se recimo, na jednom ostrvu kod Cape Town-a gde se okupljaju foke, Seal Island, vidjene su ajkule kako skacu na kopno da ih 'dohvate', jer su im foke poslastica. Postoje druge vrste, koje izlaze daleko van vode, ali nisu opasne po coveka, i te idu znatno dalje na obalu.
Radojicic Radojicic 18:51 02.08.2007

Re: ...

Jelena Krajšić
Naravno. Ali poletela grdosija!
Koliko god puta da pogledam ovaj i slične snimke uvek ostanem zapanjena

znam, i ja
to je mislim snimak iz nekog nesonal dziografika

onda smesas Sark Atak i bas te briga

dosta leda
dva limuna slajsd
pola ananasa iseckano
Tekila pola case
Triple Sec pola case
sok od pomorandze
sok od ananasa
pola case Bakardija
Maraskino tresnje/visnje

pa sve lepo u veliki bokal i nema vise straha

bushbaby bushbaby 18:53 02.08.2007

Re: ...

Radojicic
Na svaku ljudsku zrtvu ljudi ubiju nekoliko miliona ajkula tako da i nije nesto strasno.


ljudskih zrtava nijedne godine nema preko deset, uglavnom oko pet. Negde sam procitao da se godisnje ubije u proseku oko 38 miliona ajkula.
Jelena Krajšić Jelena Krajšić 18:56 02.08.2007

Re: ...

E pa hvala Radojičiću.
Evo majko odoh u alkoholičare :)))
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 03:05 03.08.2007

Re: ...

pa ima ih dosta koje iskacu iz vode ali jako retko. Nekad hvataju i neoprezne ptice. Postoje i ajkule koje su vrlo poznate po tome a ime im je "spinner". Zamisli samo koliko im je snazan rep kada mogu nekoliko stotina kg tek tako jednostavno da katapuliraju iz vode. Jednom sam se slucajno nasla na putu jednom giant trevaliru (velika mrcina od jedno 1.5m duzine i 100-ak kg tezine) dok je lovio. Slucajno mi je opaucio nogu repom dok je jurcao unaokolo......ala booooliiii!!!!!! Kao da me je neko osamario daskom
Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 14:57 03.08.2007

Re: ...

...zar tone spada u kategoriju genocida??? Ni nemci za vreme II sv. rata nisi sprovodili takve odmazde
omnispacer omnispacer 18:17 02.08.2007

NG

Postovana Aleksandra, zahvaljuem vam se na interesantnom postu koji je zbog vaznosti teme uvek aktuelan. Moram priznati da mi je strah od ajkula najveci strah. S druge strane moje divljenje prema tim stvorenjima postaje sve vece kako i sama spoznaja o njima raste. Dok plivam strah je ogroman, no kada zaronim isti nestaje. Cak sam ga uspeo toliko savladati da sam imao hrabrosti da zaronim ispod jata mlat ajkula (sphyrna mokarran). Prizor se ne moze opisati!

U prilog temi linkovacu jedan tekst koji je izasao i u srpskom izdanju casopisa National Geographic u martovskom broju:
Bahamski morski psi


Nietzsches Aprentice Nietzsches Aprentice 18:40 02.08.2007

...

Ja sam se kao klinac zbog "Jaws" panicno plasio ajkula. Sada mi je, posle macke, omiljena zivotinja velika bela. U medjuvremenu sam radio i seminarske radove na temu te vrste ajkule, citao dosta itd. "Jaws" je doprineo puno trenutnom zalosnom stanju po pitanju broja belih ajkula, i drugih krupnijih (tiger shark, bullshark...) ali mnogo vise doprinose bolesni Japanci koji ih love zbog supe od peraja i to tako sto ulove, odseku peraja i bace ostatak (celu j***** ajkulu?!) matrag u vodu gde ona gine ili zbog krvarenja, ili od strane drugih ajkula u blizini koje osete krv pa je pojedu ili zbog toga sto ne moze da pliva. Niam od onih sto svesrdno podrzavaju agresivnost u borbi za prava zivotinja ali u ovom konkretnom slucaju (kao i u slucaju ubijanja foka zbog krzna) bih uveo duge zatvorske kazne za svakog ko bude uhvacen na delu. Mogu ljudi da prezive i bez jebene supe od peraja. Bolesnici odvratni...
Doctor Wu Doctor Wu 19:42 02.08.2007

Re: ...

Japanci koji ih love zbog supe od peraja i to tako sto ulove, odseku peraja i bace ostatak (celu j***** ajkulu?!)

ima ta nota surovosti kod tih istocnjaka koja mi nikad nece biti jasna. sto kazes, y***la ih supa.
Nietzsches Aprentice Nietzsches Aprentice 20:26 02.08.2007

Re: ...

znas ono, ajde da Japanci bioloski ne mogu da podnesu nikakvu drugu hranu osim supe od peraja, ali ovo je grozno i neverovatno besmisleno i surovo. Zamisli sad cela Srbija krene na dijetu od rakuna...
Jelena Krajšić Jelena Krajšić 20:46 02.08.2007

Re: Mit ili istina

Greška, sorry
Srki Srki 17:27 05.08.2007

Re: ...

Ne razumem zbog cega autorka bloga ili veliki inkvizitor Restak tolerisu ove rasisticke postove (Wu i Niceov Aprentis), valjda im promaklo, sta ja znam.

Pretpostavljam da vi ljudi niste nikad upoznali ni jednog Japanca, a jos manje znate o njihovoj kulturi (i ishrani), pa evo da vam objasnim: necu da pravdam ubijanje ajkula zbog peraja ili lov na kitove, ali ni peraja ni kitovo meso nije nesto sto se kupuje na svakom cosku ko hamburger ili nesto sto svaka domacica moze da kupi na pijaci i sprema kod kuce deci za nedeljni rucak. To se moze naci samo u veoma skupim restoranima, za bogatu i razmazenu klijentelu kakve ima svuda, potpuno nevezano za rasu. Obican Japanac to verovatno i ne proba nikad u zivotu, vec jede pirinac i morsku travu u 99% svojih obroka. Ono sto krasi Japance je da su ziveci na tom ostrvu postali neverovatno stedljivi i obazrivi na prirodne resurse, za razliku od vecine nas ostalih i po tome bi smo mogli samo da ucimo od njih i divimo im se, a nikako da ih nazivamo bolesnicima ili ih prozivamo za neke besmislene "note surovosti".

Evo na primer sta mislite kako mi, recimo Srbi, njima izgledamo kad za 1. Maj ili 29. Novembar napravimo pokolj prasica, jaganjaca i pilica koji samo sto su prohodali? I to nije nesto rezervisano samo za tajkune, vec 99% srpskih porodica uziva u tome o svakom vecem prazniku. Pa tek perverzije sa pripremanjem jos nerodjenih fetusa divljaci, u cemu su uzivali mnogi nasi politicari, jos od vremena Broza i Briona...Ili silom hranjene ptice (Foie gras), ili mozgovi pijanih zivotinja. To je toliko surovo i vecina zapadnjaka ovde gde zivim se zgraza nad takvim varvarstvom i ni za kakve pare ne bi to probala. Da ne pominjem onu staru vest kada su lovci na nasim lovistima hvatali retke ptice i prodavali ih nekim italijanskim svercerima koji su snabdevali egzoticne restorane. Secam se da je za 1 gram pastete od slavujevih jezika bilo potrebno ubiti nekoliko stotina ptica.

Svuda ima sebicnih i imucnih, koji ne znaju sta ce sa parama, ali se to ne moze tako generalisati i proglasiti neki narod bolesnim, mislim, pozdravio vas Hitler!!

Zato bih zamolio vlasnicu bloga da pokaze svoju svetsku kulturu koju je sasvim sigurno stekla ziveci po svetu, roneci na egzoticnim mestima i upoznajuci ljude sa celog globusa, da sankcionise ovakve postove. Ili svemocnog Restaka da s neba zagrmi opomenom a ako treba i sevne munjom ban-ovanja.


Pozdrav.






Aleksandra Mitrovic Aleksandra Mitrovic 23:33 05.08.2007

Re: ...

Srki potpuno si u pravu. Ja sam pustila tu opasku o Japancima da prodje tek tako mada moram priznati da je i meni zasmetala.....ali nisam htela da se upustam u konfrotaciju...verovatno zato sto nisam japanka. Nekako sam mislila da ako pocnem pricu o tome...onda ce nas to odvesti na totalno drugu stranu pa nisam zelela da ljuljam brod previse. U svakom slucaju hvala na kritici koja je potpuno na mestu.
Pozdrav i tebi
Vega Vega 19:25 02.08.2007

u dubokoj vodi

Mirko Kontic Mirko Kontic 20:47 02.08.2007

predlazem da organizovano

pobijemo sve zivo po morima i okeanima, kako bi mogli na miru da se kupamo gde god hocemo.
isto tako sve zveri poubijati i na kopnu, da bi mogli nesmetano da idemo gde zelimo.
predlazem da spalimo svo rastinje, posebno stoletne sume, kako bi nasi naucnici imali na cemu da baziraju
svoje teorije o savrsenoj rasi ljudi na zemlji.
usput, u toku tih radova, mogli bi sve neistomisljenike da eutanaziramo kako bi nas ostalo dovoljno na zemlji da imamo svi pristup resursima vode i hrane.( one hrane koju nismo ubili spalili ).

to bi mogli kao osobinu da ponesemo sa sobom u kolonizaciju svemira.





Spiridon Spiridon 20:55 02.08.2007

Re: predlazem da organizovano

Mirko Kontic
pobijemo sve zivo po morima i okeanima, kako bi mogli na miru da se kupamo gde god hocemo.isto tako sve zveri poubijati i na kopnu, da bi mogli nesmetano da idemo gde zelimo.predlazem da spalimo svo rastinje, posebno stoletne sume, kako bi nasi naucnici imali na cemu da bazirajusvoje teorije o savrsenoj rasi ljudi na zemlji.usput, u toku tih radova, mogli bi sve neistomisljenike da eutanaziramo kako bi nas ostalo dovoljno na zemlji da imamo svi pristup resursima vode i hrane.( one hrane koju nismo ubili spalili ).to bi mogli kao osobinu da ponesemo sa sobom u kolonizaciju svemira.


razmisljam nesto, sta bi po srbiji trebalo istrebiti da bi mogli slobodno da se krecemo???
Spiridon Spiridon 20:58 02.08.2007

osveta ukusnog peraja

Biljana Maksic Biljana Maksic 01:28 03.08.2007

Nece covek nikoga satrti

jer potcenjuje sve druge. A zivotinje imaju teritoriju. Uostalom nema vise ljudi ima samo potrosaca.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana