Covjek je covjeku vuk

dali76 RSS / 01.12.2008. u 19:16

  

U cetvrtom osnovne prebolio sam vodene kozice, a onda su dosle godine puberteta i sa njima neke nove "djecje" bolesti.  Nazalost, ne mogu se pohvaliti na  imunost prema nacionalizmu  tih ranih devedesetih proslog vijeka. Mozda bih mogao  pricati o svojim   tadasnjim tinejdzerskim godinama, ali sve bi to zvucalo kao pravdanje,  a to mi nije cilj.  Iako nisam bio dovoljno jak ni   sposoban da se "izvucem" iz kolektivnog razmisljanja vjesto spremanog u  "kuhinjama" balkanskih   nam lidera , ipak nije sve stimalo kad  bih nekad, sam u kutku svoje sobe, razmisljao o onome sto me je okruzivalo.  Prije rata ja sam imao svu slobodu birati svoje prijatelje prema vlastitim i nasim zajednickim interesovanjima. Neko je volio Draganu, neko Boru Corbu il'  Azru; neko je volio izaci u "Zlatnu dvojku" na bilijar, a neko biti uz drustvo  s gitarom ispred stare gimnazije.

Ta neka meni nova vremena i neki novi ljudi oduzeli su mi to moje pravo da biram drugove kako meni pase i uveli nove arsine gdje je  nacionalnost postala jedino mjerilo.  Odjednom  su barikade, a poslije I bodljikava zica s plavim sljemovima,  po gradu odlucivale o tome s kim cu se druziti. Bili smo "mi" i "oni",  a  izmedju nije bilo nista,  samo vakum. Odrastati u komsiluku gdje pravda stanuje samo u "nasem"dvoristu, dok je ostalo  rezervisano  onoj drugoj   strani, ne daje mnogo prostora za gore navedene  nedoumice.    Jos  kad se dese zlocini,  krug pakla se sam od sebe otvori.     Pa, ako  vas  posljedice rata i licno  dotaknu, tad razum i  razmisljanje lako ustuknu  pred bujicom  emocija. Za mnoge sudbonosna 1995. bila je prepuna "oslobodilackih akcija" i to sve su se redom "oslobadjale"  UN zasticenne zone.  Krenulo se s UNPA  zonom "west" tj. s  mojim  djelicem komsiluka.

 Lezao sam u bolnici u nimalo zavidnom polozaju kao i uostalom vecina mojih "drugova u nevolji".  Cudna je ta stvar koliko se covjek sblizi sa "do jucer "strancem kojeg je ista zla kob rata dotjerala do bolnicke sobe. Nevjerovatno koliko je zivota  bilo medju nama , sale, I sto je najvaznije volje za zivotom.  Svi smo imali isti usud ; iz razlicitih prica nosili  smo razlicite  oziljke rata i jednu zajednicku  stvar- srecu da smo ipak ostali zivi.

Zoka je bio moj prvi cimer  , ako se tako moze nazvati kolega po sudbini.  Brzo smo se sprijateljili. Par puta sam pao  pokusavajuci da dodjem do toaleta,  a medicinske sestre  nisu tolerisale moje   avanturisticke poduhvate tipa "ici sam do wc-a koji se  nalazio na samom ulazu sobe ili na  deset sekundi hoda.

Meni je tih 10 sekundi bilo nedokucivo, ali  tvrdoglavost  nekad i nije mana.

Zamolio bih Zoku da mi on pomogne umjesto da obojica "duramo" pridiku sestara, i kao  rezultat ovakve pomoci nekad bismo se obojica nasli na podu.

Vec nekoliko veceri uzastopce sanjao bih baku i neki nemir se uvukao u mene ni sam ne znam odakle.  Moji,  kad  bi dosli u posjetu,  govorili bi uporno i sve  neuvjerljivije  kako su svi, pa i baka, dobro.

Dok jednom nije dosla tetka i  rekla:

Baka je poginula Dalibore,  ali ti moras da budes jak...

Nisam je vise slusao. Zazmirio sam stiskajuci donju usnu zubima, a suze su  tekle niz obraze bez ijednog jecaja.

Ja sam jedan od onih klinaca koga je baka otpremala jutrom u skolu i docekivala iz iste. Kome je poslije kradom,  da ne vide roditelji,  davala dzeparac kad bih polazio u grad. Koga je branila zbog duge kose govoreci mami: "Ma, hajde, pusti  ga,  sve mu lijepo stoji dok je mlad".  

Ni tetka nije skrivala suze ni bol zbog smrti svoje majke.

Moras se boriti, rekla je, stisnula mi ruku i ustala izlazeci iz sobe.

Cutao sam jos uvijek drzeci oci zatvorene.

Cutao je i Zoka.

Ovu tisinu prekinula je  skripa kolica s hodnika, a ubrzo i veseli glas nase omiljene  sestre koja bi nam u ovo vreme   donosila  rucak .

Rucak, gospodo junaci, rekla je a onda  zastala.

Dalibore , sta je bilo ?

Dosla je i sjela  na krevet. Otvorio sam oci , ali iz mene nije  mogla izaci ni rijec.

Nisam odgovarao. Sestra  se okrenula  prema  mom cimeru, a on je samo  jedva cujno rekao:  .

Baka mu je poginula.

Nije nista govorila samo rukom njezno presla preko mog obraza brisuci suze.

Ostavicu ti rucak ovdje.  Trebao bi jesti. Vraticu se  za 15 minuta  cim odnesem rucak u ostale sobe.

Znas Zoka...

Prvi put sam progovorio  kad je sestra odmakla hodnikom  zajedno  sa skripom  kolica  na  kojima su zvonile  tacne s obrocima. 

Ja ih mrzim....Ja ih sve mrzim.

Nije nista odgovarao, a onda bi samo glasno uzdahnuo i rekao

Znam , znam Dalibore, ali...I opet je zastao i tisina bi ponovno zavladala sobom.

U meni je bol prelazila u mrznju iz koje se radjala zelja za osvetom.

Kad tad....

Platice ...kad tad ,  mislio sam  i misli bi nedugo zatim  se pretocile u rijeci.

Zoka je samo cutao  . Taj dan  sestra je odnijela nazad obje tacne s netaknutim ruckom.

 Prolazili smo skupa kroz sve te dane i uspijevali naci nekako razlog i za smijeh, i u svemu tome bili bismo jedan drugom podrska.   

 Doslo je vrijeme da Zoka poslije uspjesnog oporavka napusti bolnicu i vrati se na kucno lijecenje u Banjaluku.

Ne volim rastanke. Tu noc nismo bas mnogo spavali , ali ne zbog rastanka kog smo cekali sutradan.

Znas, Dalibore, ja ti mogu pomoci oko...

Zastao je, a ja sam nastavio:

Oko one male sto dolazi na praksu ovdje i uvijek  tebi prvom daje injekciju?

Nasmijao se, al' na kratko i nastavio ovaj put drugacijim glasom koji je odavao nesigurnost.

Ne, oko osvete....

Oko osvete?! Upitno sam ponovio  njegove zadnje rijeci  iznenadivsi se jer bi seZoka  uvijek do tad trudio skrenuti s ove teme, a sad je on po prvi put spominje.

Znas, Dalibore, ja sam.... Hrvat.

Da mi je rekao da je Marsovac i da ima cvrste dokaze za tako nesto, valjda bih se manje iznenadio.

Moj sok i misli je brzo prekinuo nastavljajuci da prica:

Znas ja nisam kriv...

Ali osjecam potrebu da ti sve ovo kazem i da mi je zao zbog svega sto ti se desilo... pogotovo sto je sve to zlo tebi  uradjeno u ime  naroda  kojem ja     pripadam ...

Cutao sam, a milion pitanja je naviralo kroz glavu.

Da li mrzim   covjeka koji svih ovih  nedjelja i mjeseci dijeli  sa mnom ne samo sobu,  vec i teske trenutke kroz koje smo obojica skupa prolazili.

Gore od ijednog rata je valjda borba covjeka sa samim sobom. Kad se misli sudaraju , kad emocije s razumom se bore...

Poslije svake bitke u srcu, u glavi, samo jedna misao bi ostajala:

Zoka je dobar covjek i  ...Zoka je na kraju I prije svega covjek...

Jutro je svanulo i nisam siguran jesam li odspavao imalo.

 Bilo me je sramota svih onih rijeci sto izrekoh o osveti i mrznji

 . Njegovi prijatelji su  brzo zavrsili pakovanje.

Ustao sam nekako  iz tih kolica i on je stajao na stakama  ispred mene. Stisnuo mi je  rame,  a  malo zatim i   ruku  ...     Stisak ruke je bio cvrst, bas onako kad vam neko hoce kazati drz' se i to je bilo ono sto je i rekao.

Izvini, Zoka  ...Nisam mislio dobro ono o....

Ma, znam, Dalibore , pusti to samo ti meni ozdravi i cuvaj mi sestre ovdje.   Rekao je  ovo nekako seretski, lako i otisao niz hodnik,  dok sam ja ostao naslonjen o stok ulaznih vrata sobe.

Ipak, nesto nije stimalo u tom da ti prijatelje biraju drugi i to samo po jednom jedinom mjerilu- nacionalnosti.

"Covjek je covjeku vuk"-zvala se radio emisija koju sam slusao tih ranih  devedesetih .

Covjek jeste covjeku vuk, ali samo kad zaboravi da je covjek ,  naucicu  te ,za mnoge sudbonosne 1995., kad su se na Balkanu redom "oslobadjale" UN zasticene zone. UNPA sector West  bio je prvi u redu. Moj djelic komsiluka.  

 Kad sam bio  cetvrti osnovne, prelezao sam vodene kozice . Tog ljeta 1995. prelezacu nacionalizam tih ranih devedesetih. 

 Razlicitost kultura, obicaja , vjerovanja  moze postati bogatstvo, a ne izvor  sukoba samo onda kad spoznamo da smo unatoc svim razlikama na kraju  ipak samo ljudi koji se vesele istim ili slicnim stvarima i tuguju zbog istih il slicnih stvari.



Komentari (62)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mikimedic mikimedic 19:30 01.12.2008

E moj Dali....

otkud ti ovde? na blogu92? pa molim te... sad ce osuda 'urbanista'.

i opet podele, proklete podele, a ne mogu se neke stvari razumeti dok se ne prodje kroz nesto...
i nikad necu osuditi onoga koji ne moze da razume.

ali onog koji nece hocu, i te kako.

dali76 dali76 20:52 01.12.2008

Re: E moj Dali....

Odkud ja ovdje ?
Ma margos je glavni “krivac”..Citala je moje price jos u potpalublju I dovela najbolje drustvo usput se ostalo je ..
Istorija?
Ko su “urbanisti”?”
mikimedic mikimedic 20:55 01.12.2008

Re: E moj Dali....

Ko su “urbanisti”?”


pa... likovi (i likuse, da me isti ne proglase rodno nesenzibilnim) kojima ovakve 'petparacke' price ne leze...

nemoj me krivo shvatiti. puna podrska. i preporuka.
Budimac Budimac 19:31 01.12.2008

Teška

priča, za koju mi je drago da sam je pročitao.
dali76 dali76 20:21 01.12.2008

Re: Teška

hvala Budimac....
iz tvojih prica o zemlji u ojoj sad zivis ja sam uvijek izvlacio istu pouku kao sto si ti i rekao u jednom svom komentaru : ljudi se raduju slicnim l istim stvarima , ao i sto tuguju radi slicnih i istih stvari ....ja sam mozda samo platio "vecu skolu "da bih dosao do ovog ....
Unfuckable Unfuckable 20:28 01.12.2008

Re: Teška

hm da
ima nekih škola koje mogu da vrede - ako ih čovek uopšte preživi
dali76 dali76 20:41 01.12.2008

Re: Teška

tough luck .....
margos margos 19:38 01.12.2008

Serum

Tog ljeta 1995. prelezacu nacionalizam tih ranih devedesetih.

Tih godina je na Balkanu bila epidemija - ko je preživeo i preležao , danas služi kao serum za ostale.
Budimac Budimac 19:39 01.12.2008

Re: Serum

margos
Tog ljeta 1995. prelezacu nacionalizam tih ranih devedesetih.

Tih godina je na Balkanu bila epidemija - ko je preživeo i preležao , danas služi kao serum za ostale.

mariopan mariopan 19:44 01.12.2008

Re: Serum

U pravu je Margos, u jednom strasnom vremenu niko od nas nije bio imun na tu bolest, mogu smo da nas lazu i kazu da nisu nikada osetili to isto kao sto si ti.

Lakse je nama koji nismo nikoga izgubili da se od te bolesti otrgnemo, lakse nam je da prihvatimo i pravu istinu o tom ratu jer nismo ogorceni..onima koji su neke svoje drage izgubili mnogo je teze, i kada dozive izlecenje onda je to velika pobeda razuma i volje, pobeda nad sobom.A sebe pobediti je najteze.
dali76 dali76 20:45 01.12.2008

Re: Serum

samo se bojim zaborava sto rece unf..
i knjiga "na zzapadu nista novo" opisala strahote prvog svjetskog rata iz ugla vojnika , pa znamo sta je posle bilo...
No moje e da pisem sto mislim pa ...
margos margos 21:05 01.12.2008

Re: Serum

onda je to velika pobeda razuma i volje, pobeda nad sobom

To je iznad svega pobeda srca:)

Na jednom blogu je Dali rekao kako se izlečio od mržnje, a Ipsi mu odgovorio ''nisi je ti, prijatelju, ni imao''. Upamtila sam to tako toplo obraćanje između dva čoveka koja su prošla pakao i gubitke.

Da Mariopan, lakše je nama - pa opet među nama 'bez gubitaka'' više mrza nego među njima. Imam utisak da se jedan hrvatski vojnik i jedan srpski vojnik bolje mogu razumeti, nego 'prva' i 'druga' Srbija. :(
mariopan mariopan 11:46 02.12.2008

Re: Serum

margos
onda je to velika pobeda razuma i volje, pobeda nad sobom

To je iznad svega pobeda srca:)

Na jednom blogu je Dali rekao kako se izlečio od mržnje, a Ipsi mu odgovorio ''nisi je ti, prijatelju, ni imao''. Upamtila sam to tako toplo obraćanje između dva čoveka koja su prošla pakao i gubitke.

Da Mariopan, lakše je nama - pa opet među nama 'bez gubitaka'' više mrza nego među njima. Imam utisak da se jedan hrvatski vojnik i jedan srpski vojnik bolje mogu razumeti, nego 'prva' i 'druga' Srbija. :(

E , ovde si u pravu. A ne znam otkud to i nisam verovala ni da postoji.

Neke stvari je bolje ne znati, mada onda rizikujem da budem "neobavestena".Ali bolje i tako.
Unfuckable Unfuckable 20:11 01.12.2008

odlična priča


ali samo kad zaboravi da je covjek


dali76 dali76 20:15 01.12.2008

Re: odlična priča

da,unfuckable u toj recenici je cijela poenta , samo to "samo" umije da bude ......
Unfuckable Unfuckable 20:17 01.12.2008

Re: odlična priča

pa, zaborave se ljudi, biva....
možda zato ne podnosim zaboravnost
Jelica Greganović Jelica Greganović 20:29 01.12.2008

Re: odlična priča

Ipak mislim da je čovek čoveku čovek...ne treba se izvlačiti na vukove.
Hvala dali.
dali76 dali76 20:36 01.12.2008

Re: odlična priča


Naravno ovde je u pitanjumetafora… ja vjerujem da kad je neko prije svega istinski samo covijek da drugo nije potrebno.
Mozda naivno vjerujem u tu iskonsku dobrotu ljudi ko ce ga znati.


Hvala vama sto ste svratili.
Jelica Greganović Jelica Greganović 21:07 01.12.2008

Re: odlična priča

Nema na čemu, sa zadovoljstvom (moliću drži se ovdašnjeg pravopisa, dakle pravilno je: Hvala ti što si svratila:)
Ja opet sve verujem da su vukovi dobri, počesto bolji i od ljudi.
myredneckself myredneckself 21:24 01.12.2008

Re: odlična priča

Mozda naivno vjerujem u tu iskonsku dobrotu ljudi ko ce ga znati.

“Seek goodness everywhere, and when it is found, bring it out of its hiding place and let be free and unashamed.”
Dali, ovo je rekao Viliam Sarojan, i ovom izrekom te pozdravljam. Molim te čuvaj dobrotu u svom ranjenom srcu.
Unfuckable Unfuckable 22:25 01.12.2008

Re: odlična priča

Ja opet sve verujem da su vukovi dobri, počesto bolji i od ljudi.


a naročito Vukovi s Ontarija !

dali76 dali76 23:19 01.12.2008

Re: odlična priča

Hvala ti na ovim rijecima myredneckself ….
Ovdje sam da ,izmedju ostalog, da pisem I o mojoj “skoli”, ako samo jedan od deset ljudi I razmisli o ovom ja sam uspio.
Ovdje sam da od drugih naucim , I da kazem ono sto ja znam.


dali76 dali76 04:00 02.12.2008

Re: odlična priča

Znas Jelice moj djed je bio lovac I kao svako dijete uzivao sam slusati njegove price ali falilo mi je tu nesto.
Znasti djede ,jednom sam sav vazan rekao, da ima film o grizliju koji ubija ljude.
Djed mi je rekao ma ne boj se djete zivotinja vec nekih ljudi….
mala25 mala25 20:56 01.12.2008

Nastavak niza tvojih odličnih priča...

Šta reći... sve si rekao ovim svojim mislima pretočenim u riječi... Čekam sljedeću priču, nestrpljivo...
AlexDunja AlexDunja 21:25 01.12.2008

mak

Uspavanka


Kako si njezan i krhak
I kako si lijep i cist
Kao svako dijete kad se rodi
Kosa ti je zasvilila i orosila
Kao lisce mlade stabljike u aprilu
Usne su tvoje pupoljak ruze jos nerazvijen
Ruke kao plavi nagovjestaj zore
Noge o jadnice kao da i nemas
To su dva ljiljana samo za tetosenje
Pa kako ces u svijet poci tako sitan
Kako nezasticen
Nikad se zbog toga necemo rastati mili
Nikad se necemo rastati
Nikada tijelu mog tijela
Duso moje duse
Nikada
Znam
Ti ces me nositi u srcu
Jer sam ti srce i sve oko srca dala
Ti ces me nositi dokle god budes
Pozdravljao radjanje dana
I javljanje zvijezda
Dokle god budes pozdravljao pupanje krosanja
I zalio padanje lisca
Ti ces zivjeti i kad ti se oci sklope
Zivjet ces u svojoj djeci
U tvojoj djeci i djeci njihove djece
Zivjet ces
Zivjeti
Znace se da smo bili trenuci trajanja
Zrnce u pijesku na sprudu
Varnica u ognju
Vlat u travi
Vjecnosti


Kako si
Njezan i krhak
A treba da zivis
Treba da zivis medj ljudima a rijeci nemas
Treba da zivis medj vucima a zuba nemas
A kako ces tek razlikovati covjeka i vuka
Vuka i covjeka

Ruke su tvoje plavi dozivi zore
A njima valja da se hvatas u kostac
Da dijelis bojeve na razmirjima
Sa zmijskim cudima u kojima zivi azdahaka
Zato nek rastu brzo
Nek rastu i jacaju brze


Noge su tvoje dva njezna ljiljana za tetosenje
Al' ja cu te pitati rosom sa mog najljepseg cvijeta
Ja cu ti pricati najljepsu pricu
Ovog i onoga svijeta
Da budes spreman za snove
Za pletisanke i nesanice
U srcu tijesnih krugova
U trnju dugih
Drumova


Usta su tvoja mladi pupoljci
Hranicu te vodicom iz kljuna laste
Da ozubatis za kletvu na zlotvora
Da proguces za dobrodusna namjernika
U zivotu treba mudro da sutis
Al' rijec ako reknes
Neka bude teska kao svaka istina
Neka bude recena za covjeka


Dosao si ovdje
Gdje je najnezahvalnije bilo doci
Ovdje gdje je najludje bilo stici
Ovdje gdje je ipak najjunackije bilo naici
Jer ovdje se ne zivi samo da bi se zivjelo
Ovdje se ne zivi samo da bi se umrlo
Ovdje se umire da bi se zivjelo


Sada je kraj pjesme
Sada je moje slovo cijelo
Paji
Baji
Nikada se necemo rastati mili
Nikada tijelu moga tijela
Nikada duso moje duse
Nikada
Jer treba
Da zivot produzis
Zivot na zemlji valja da produzis
dali76 dali76 00:43 02.12.2008

Re: mak

Sto reci Alex Dunja no od srca hvala za ove stihove sto isto dirnuse I volju covijeku da ide dalje

mirelarado mirelarado 21:55 01.12.2008

Preporuka

Covjek jeste covjeku vuk, ali samo kad zaboravi da je covjek , naucicu te ,za mnoge sudbonosne 1995., kad su se na Balkanu redom "oslobadjale" UN zasticene zone. UNPA sector West bio je prvi u redu. Moj djelic komsiluka.


Dali,
ceo ovaj tekst pokazuje da si ti inteligentan i osećajan mlad čovek. Žao mi je što si do tih saznanja morao da dođeš kroz gorko iskustvo rata o kojem nisi ti odlučivao, niti si takve okolnosti birao. Neizmerno mi je drago što ovako
razmišljaš i što je tvoj tekst na naslovnoj strani. Nadam se da će ga pročitati što više ljudi. Potresan je, iskren i poučan. Sve čestitke.
blackbox92 blackbox92 22:38 01.12.2008

biti čovek čoveku a ne vuk

Hvala Dali za ovakvu priču.
Ipak, dok ima takvih ljudi biće i nade da se strahote nikada više na ovim prostorima ne ponavljaju.
Nažalost ima mnogo i onih zlih, pomračenog uma, bez poznavanja istorijski istina i manipulanata i profitera koji ponovo pozivaju na svađe, mržnju, ratove.
Nadam se da svaki takav koji pročita tvoju priču barem da se malo zamisli.
E da je takvih kao ti više i da na taj način govore a ne o ispravljanju istorije kakvu je oni vide.
Hvala ti još jednom i preporuka ko vrata, Samo nastavi da pišeš.
Dali ti si veliki čovek.
dali76 dali76 00:53 02.12.2008

Re: biti čovek čoveku a ne vuk

Hvala blackbox na ljepim rijecima.
Moram priznati doveo si mi u iskusenje da pogazim svoje obecanje dato samom sebi da necu brisati niti jedan post.
Joj, ja se nisam osjecao nikad kao “veliki covijek”sem sto mi sestre negda prigovore za visak kg .
No, ipak hvala tin a iskrenim rijecima.
Ja I ti volimo istoriju I obojica znamo koliko je tesko ubjediti nekog u drugacije.
Ovdje nismo toga radi vec da bismo bar razmislili o tome kako I drugi ljudi misle.
I ti si svojim tekstovima pomogao meni da razmislim na nekad I drugaciji nacin mada se sustinski slazemo.
Poz

blackbox92 blackbox92 07:27 02.12.2008

Re: biti čovek čoveku a ne vuk

A šta bi i zašto brisao.
pozdrav
adelajda adelajda 22:39 01.12.2008

Covjek je covjeku vuk

Dali,
volela sam zemlju u kojoj nisam bila od devedesetih. Sada mi je hiljaducetrdeset i sest godina i jos uvek sanjam moju mladost, i prvu ljubav (jako mu se obradujem i uvek sam mlada u tim snovima). Nismo mogli da prespavamo vreme mraka, niti da pobegnemo od klizista koje je zatrpavalo blatom i nas, koji nismo uprljalini ruke ni dusu.
Cujem se sa mojim morskim prijateljima - doduse, retko, jer su razgovori skupi. Uglavno onda kada se deca radjaju, stari umiru ili se nasi prvenci vencavaju. O Bozicima i Uskrsima. I traje ta nasa ljubav. Kao hronicna decija bolest, kada bi takva postojala. Do kraja.
ipsi ipsi 22:46 01.12.2008

Napisao sam jednom

da mi je mnogo lakse da se razumijem sa onima sto lezase u rovu preko puta mene vec sa mnogima koji me danas pokusavaju ubjediti da sam genocidan, onima koji moje mjesto pod suncem nazivaju pogrdnim imenima, a moj narod proglasavaju genetski glupim iako istom na neki nacin pripadaju.


Napisao sam ti na jednom od tvojih proslih blogova da ti mrznju nisi pobjedio, jer ne mozes pobjediti nesto sto ne posjedujes i ostajem pri tome.

Na ovu tvoju pricu imam samo jedan komentar, a neka ga prevede svako kako mu odgovara.

Da, svi se mi radujemo slicnim stvarima, tugujemo, zaljubljujemo se, volimo, osjecamo ma gdje zivjeli i ma kojoj naciji pripadali...to je naravno istina, kao sto je istina da prijateljstvo ne moze da odredi pripadnost istoj naciji vec zajednicko prepoznavanje u mnogo drugih, a covjeku bitnih stvari.

Istina je takodje da pripadamo i odredjenom narodu, naciji, vjeroispovjesti i da u vremenima zlim smo uz isti.

To ne moze da pokvari pravo prijateljstvo, ali dozvoljava i da se izrazavamo u mnozini. Ja ne mislim na svoje prijatelje, niti na sve pripadnike odredjenog naroda kada pricam o istome, ali ne vidim ni posebnu potrebu da to naglasavam.

Moji prijatelji hrvati i muslimani veoma jasno prave tu razliku, valjda bas zato sto smo prijatelji.


Covjek covjeku nije vuk, covjek moze samo da bude sam sebi neizljeciva bolest, ako mrzi.
dali76 dali76 00:21 02.12.2008

Re: Napisao sam jednom

Ne sporim ja narod moj Ipsy nit zaboravljam kom rodu pripadam, samo sam htio reci pricom da ne dopustimo licima s tv dnevnika da nam odlucuju ko ce nam biti prijatelji.
Nas obojica smo prosli zlu kob rata I nema mrznje prema drugima.
Zlocin nema naciju bezbroj puta sam ponavljao bas kao I ti a nekad bio optuzivan radi relativizacije a od koga?
Ostavljam neka svatko u kutku svoje sobe u kutku svog srca razumom pobjedi strah I svati da je bol , patnja, il radost prije svega zajednicka osobina ljudi a ne neke nacije.
Postujem drugacije , kao sto I moji prijatelji (oni koji to jesu, postuju moje.
POZDRAV i hvala sto si ovdje…

ipsi ipsi 00:47 02.12.2008

Re: Napisao sam jednom

Oprosti ako nisam bio dovoljno jasan, nisam ni pomislio da ti zaboravljas kom rodu pripadas i shvatio sam sta si zeljeo reci. I sve si lijepo rekao, a znam i sta si prije pisao i zasto su te neki napadali...ali, napisao sam ti i sta mislim o takvim nekima.

Znaci, zanemarimo takve, jer njima ne vrijedi objasnjavati ono sto oni u sustini vrlo dobro znaju, ali svjesno i sa ciljem zanemaruju i razgovarajmo kao da nisu tu.

Znaci idemo, nisu tu, pricaju normalni i opusteni ljudi.

Ne treba biti posebno inteligentan pa osjecati i znati da svugdje ima ljudi, da nam prijatelj moze biti i neko s kim se razumijemo samo cuteci, jer pricamo razlicite jezike. Normalnom covjeku ni jedan novinar ne moze formirati misljenje, jer on vrlo dobro zna da je njegov prijatelj nesto sasvim drugo od toga u sta ga pokusava ubjediti placeni izvjestac.

I za vrijeme rata su prijatelji ostajali u kontaku, iako su ih dijelili rovovi...sjecam se vrlo dobro naseg odlaganja oruzja na Savi da bi popricali jedni sa drugima, raspitali se o ljudima sa kojima smo odrasli, ispusili po cigar i da bi se onda ponovo vratili svako u svoj rov...svom narodu, svojim saborcima. Na toj granici ne prestaje prijateljstvo, samo realnost poprima svoje stvarne oblike.

A stvarni oblici su ti da i pored toga sto je i medju mojim saborcima bilo onih koji su zlocin pocinili, kokosari bili, silovali, kao sto je i medju saborcima mog prijatelja u rovu preko puta mene bilo jos postenih ljudi ne mjenja nista na cinjenici da je preko puta mene bio narod koji je zelio i djelimicno uspjeo da unisti moj narod. Izvrsio genocid nad istim protjeravsi ga iz Hrvatske, ni dan danas ne cini nista da to stanje promjeni, sta vise podnosi perverznu tuzbu za ono sto je sam ucinio....

Dvije realnosti koje se ne pobijaju....postoje prijatelji i medjudrzavni/narodni/nacionalni odnosi.

Klanjam se svim nevinim zrtvama proteklih ratova, prijatelje ne zaboravljam, ali ni ono sto se desilo medju narodima.

Pozdrav i tebi, prijateljski.
dali76 dali76 03:27 02.12.2008

Re: Napisao sam jednom

Ja Ipsi cjenim da ljudi postoje e bas zato sto su mene “ zanemarili “ neki ja ne zelim zanemeravati nikog.
Margos I ja se nismo slozili oko “pusenja na javnim mjestima” al ona je tu I meni je drago zbog tog.
Reci ce neko dobro de ajde to je sitnica.
Ali eto ja I mayo1 koji I sam kaze da je s “druge strane” smo imali par puta razlozne I pristojne diskusije. Ne slazemo se oko dosta stvari negdje se I slazemo, ali eto I on je tu I meni je drago zbog toga.
Ljudi postoje , razliciti stavovi postoje I ovdje smo da pricamo o tome.
Ja jesam bio ignorisan ,paradoksalno, uvijek cesce od onih koji su vredjali .
Ja jesam tu I za one koji mi kazu da relativiziram zlocin sto tvrdim da isti neamju nacije ali I oni postoje I svatko je ovdje dobrodosao s svojim stavovima.
U mom tekstu “oladite gospodo u trendu” ja sam pisao o ljudima koji crtaju crno bijelu sliku o svemu I pozivao ih javno da dodju da pricamo.Nazalost mnogi nisu dosli ali to je njihovo , ja jesam ovdje spreman da pricam , da prihvatim I da kazem sto mislim.
Ti mislis da ne vrijedi s nekima pricati , o ja I te kako mislim da su svi vrijedni razgovora.
Ljudska smo bica nesavrsena I tesko je svakome , I meni nekad, priznati da nisam u pravu.
Ali blog postoji da bi maker razmislili o onom sto drugi pisu.
Kad covijek nesto procita pa legne u krevet sam s sobom. Nema bloga ni blogera pa ako je I razmislio o onom sto je neko drugi napisao I rekao I to je nesto.
Eto tako ja mislim.


mayo1 mayo1 22:51 01.12.2008

Bake

Ja sam jedan od onih klinaca koga je baka otpremala jutrom u skolu i docekivala iz iste.


Ja sam bio na drugoj strani...

I ja sam imao bake... obje su preživjele rat... premda su mjeseci u podrumu i pod bombama, strah, briga za djecu i unuke ostavile traga... prerano su otišle...


Doista mi je žao tvoje bake.

dali76 dali76 00:35 02.12.2008

Re: Bake

I meni je zao svake druge bake I svih nevinih zrtava.
Nekad tako malo treba da bi smo bili ljudi I cjenili nase razlicitosti dal etnicke , dal u politickim stavovima…
Ne moramo se slagati u svemu ali nauciti postovati te razlike pa vala toliko mozemo radi nikog drugog do nas samih.Poz I hvala sto si ostavio svoj komentar

ivana23 ivana23 00:47 02.12.2008

Sve znam...

Dalibore. Svaki tvoj osecaj mi je poznat iz price moje kume koja je te godine provela na Kordunu u svom rodnom mestu Topuskom.
Teske su to traume, ostani jak.
Pozdrav
dali76 dali76 01:15 02.12.2008

Re: Sve znam...

Hvala ti Ivana sto si ovdje kao I svim ljudima koji jesu po prvi put na ovom blogu.
Nmogu da ne kazem jednu stvar.
Kad bi me ljudi pitali :ima li ti dalibore traume iz tog rata moj odgovor bi bio negativan.
Znam, mozda zvuci suludo , ali smatram kad covijek u svojoj 19godini dodje do spoznaje koju sam ja ovdje opisao onda nadjesneki svoj mir I otvoris sebi put za “sutra”.
Kad sam citao Platonovu “Republiku” gutao sam stranice cekajuci sta ce sokrat otkritiu potrazi za istinom.
Dozvolit cu sebi citirati grckog filozofa:
“Ja mozda I ne znam sto je istina ali znam zasigurno kako istina izgleda”
Dne bi bilo zabune I da mislis das am ja vjecno sad nesto operisan od trauma eto reci cu jednu moju sadasnju:
Joj, sav sam istraumiran ovih dana dok mi ne stignu rezultati mog prijemnog za postdiplomske studije.
Sve u svemu u necemu drugaciji nit bolji od svakog obicnog djecaka koji ima neke svoje snove , mozda samo prosao neke “skuplje skole” zivota.
ivana23 ivana23 01:25 02.12.2008

Re: Sve znam...

dali76


Drago mi je sto si uspeo da sve to ostavis iza sebe.

Javi rezultate sa prijemnog.
mikimedic mikimedic 01:37 02.12.2008

Re: Sve znam...

Joj, sav sam istraumiran ovih dana dok mi ne stignu rezultati mog prijemnog za postdiplomske studije.
Sve u svemu u necemu drugaciji nit bolji od svakog obicnog djecaka koji ima neke svoje snove , mozda samo prosao neke “skuplje skole” zivota.


I znas za sta zivis. Razumemo se, potpuno.

p.s.

nek je sa srecom, jedno veliko Majstore (sa velikim M).
dali76 dali76 03:30 02.12.2008

Re: Sve znam...

hvala vam oboma za "srecu" za prijemni ...fortuna mi treba hehe ..castim cim mi jave ,nadam se ..
maya.sangoma maya.sangoma 03:25 02.12.2008

TI

Zivot ti je prvo oduzeo mnogo, pa te je onda pustio da biras - I TI SI IZABRAO NAJBOLJE .
dali76 dali76 03:34 02.12.2008

Re: TI

kazu zivot pise romane. Nekad mi e cini da je moj nobelovac...
trener92 trener92 04:01 02.12.2008

Re: TI

Ja tek sada da te pozdravim., Treba imati jaku volju da se razmišlja na način na koji ti razmišljaš, a ti si to pokazao i ranijim tekstovima,
Joj, sav sam istraumiran ovih dana dok mi ne stignu rezultati mog prijemnog za postdiplomske studije.

Biće to ok, siguran sam
trener92 trener92 04:02 02.12.2008

Re: TI

maya.sangoma

Ja sammalopre došao kod tebe na kafu , kad ono nema nikoga?
dali76 dali76 04:13 02.12.2008

Re: TI

hej hvala sto si svratio , joj nemam kafu al moze pivo ? hladno?
trener92 trener92 04:24 02.12.2008

Re: TI

dali76
hej hvala sto si svratio , joj nemam kafu al moze pivo ? hladno?

Ja sam ti više za žestoko piće. Pivo nisam pio ima oko 20 godina, ovo je najiskrenije, kako su kod nas počeli da muljaju sve i svašta unutra,( počev od kukuruza, do krompira ) ja sam odustao od piva.Hvala ti kao da sam popio
dali76 dali76 20:14 02.12.2008

pitanje za mene i vas

Danas sam dobio poruku od jedne moje dobre prijateljice koju licno poznajem I ciji stav cjenim.
Njena poruka glasi:
“gledam tvoj blog. nisi ti platio nikakvu ' vecu skolu' covjece. ti skoro izgubi zivot, ej!? mi tebe ne mozemo nikad razumjeti.”…
Pa pitam sebe I ujedno I vas :
Jesam li ja uistinu naivan sto vjerujem :
Da covijek kroz sve te sumaglice razlicitosti vjerovanja,kultura,I obicaja jeste sposoban u drugom covijeku covijeka prepoznati?
Ja ne negiram razlicitosti ja im se divim I smatram ih korisnim ali mozemo li gledati kroz njih?
Jesal li bas toliko naivan?
Svjestan sam nesavrsenog svijeta I svoje vlastite nesavrsenosti mislim da je teznja il maker pokusaj prema boljem dostojan tog istog pokusaja.
Moramo li svi izgubiti vid da bi smo “vidjeli “?ili da bi ste me razumjeli?

AlexDunja AlexDunja 20:25 02.12.2008

Re: pitanje za mene i vas

ne, dragi!
takvi kao ti daju snage ovoj planeti da se okrece.
ivana23 ivana23 20:35 02.12.2008

Re: pitanje za mene i vas

AlexDunja
ne, dragi!
takvi kao ti daju snage ovoj planeti da se okrece.

sedma sedma 01:32 05.12.2008

Re: pitanje za mene i vas



dali76
…Pa pitam sebe I ujedno I vas :Jesam li ja uistinu naivan sto vjerujem: Da covijek kroz sve te sumaglice razlicitosti vjerovanja,kultura,I obicaja jeste sposoban u drugom covijeku covijeka prepoznati?Ja ne negiram razlicitosti ja im se divim I smatram ih korisnim ali mozemo li gledati kroz njih?Jesal li bas toliko naivan?Svjestan sam nesavrsenog svijeta I svoje vlastite nesavrsenosti mislim da je teznja il maker pokusaj prema boljem dostojan tog istog pokusaja.Moramo li svi izgubiti vid da bi smo “vidjeli “?ili da bi ste me razumjeli?


Savrsenstvo je nesto cemu svi tezimo celog zivota. Nadam se da nikad necu pomisliti da sam dostigla savrsenstvo u bilo kom pogledu jer bi to bio kraj puta za mene... kraj zivota. Kao fatalista verujem da se sve dogadja iz nekog razloga... nekad vidimo razlog odmah ... nekad nam se otkrije godinama kasnije. Smatram da posledice svakog dogadjaja , bilo negativne ili pozitivne, postoje da bi nas naucile nesto. Mnogi ljudi zariju glavu u pesak ili gledaju pravo u plavetnilo neba i sjaj sunca i sami sebe oslepe. Neverujem da u svakom coveku mogu da vidim coveka iz prostog razloga - nisam sigurna da u svakom coveku postoji covek. Ali uvek trazim.
Jako lep tekst... kao i uvek. Keep on writing...
omega68 omega68 22:49 02.12.2008

Dalibore, Čoveče

Veruj mi, ali najiskrenije, nije patetika, prvi put na blogu, negde na sredini teksta su mi se napunile oči suzama.Kad si pričao o baki i o osećaju kad si je izgubio.Tako si to opisao da se ne bi postideo ni pred velikanima tog zanata.a što se tiče ostalog, najponosniji sam na sebe što nisu uspeli da od mene naprave vuka koji bi pucao na drugog vuka.
Nova zvezda bloga Dali...svaka čast
dali76 dali76 23:41 02.12.2008

Re: Dalibore, Čoveče

Hvala ti Omega , no mislim da je jedina moja veza s “zvezdom” istoimeni klubkoji je jednom davno ostvario moje djecacke snove pobjedivsi “olimpik”
Divim se onima koji nisu morali proci nista od ovog, a misle il slicno razmisljaju , il vjeruju da mozemo biti I razliciti a ljudi na kraju.


mashha mashha 18:58 03.12.2008

:)

Neko je rakao da je čovek biće kome može i Bog da se obraduje, a od koga može i đavo da se zastidi.
Hvala na divnoj priči. Hvala vam što oplemenjujete ovaj svet.
dali76 dali76 19:53 03.12.2008

Re: :)

hvala tebi sto si ovdje , kao to Jelica rece pravilno je kazti :hvala tebi vs hvala vama :)))
Tvoja prica o jednom snu je isto toliko poucna ..Ljudi svracajte u potpalublje ,isplati se ....
mashha mashha 03:48 04.12.2008

Re: :)

maliprinc92 maliprinc92 14:38 04.12.2008

uh

preporuka...
menora menora 19:10 04.12.2008

prelepo

... ovakve misli treba namnozavati naveliko ...
libro libro 21:50 04.12.2008

IDEMO DALJE

Nesumnjivo doživljaj je lepo ispričan pa ako autor ume prepoznavati veličinu i lepotu u sitnim detaljima teških trenutaka može pomoći drugima da sagledaju lepotu, značaj i veličinu života. Umeti sagledati pozitivnu stranu čak i u najtežim i najokrutnijim dogadjajuima svog života je dobar temelj da se pojedinac vine visoko u svom duhovnom razvitku.
Zašto prolazimo teške životne trenutke?
Upravo zato da i sami postanemo veličanstvenijim i da otvaramo srce pobedjujući sve ono što ga može zatvoriti i ugušiti.
Kada smo u jednom teškom dogadjaju čini nam se da težih nema a život je uvek pun izazova koji nam pruže lepe trenutke i užitke a onda nas malo pritegnu i to sve sa ciljen da nas izgrade većim i božanstvenijim.
Jedan težak dogadjaj je samo jedan stepenik u našoj životnoj nadogradnji. Kakav god da je bio taj stepenik, bolan ili sjajan ne treba se previše vezivati za njega - prigrli život i idi dalje.
dali76 dali76 01:01 05.12.2008

Re: IDEMO DALJE

takli ste u sustinu ove moje price.
idemo dalje,napred, s iskustvom od "ucer "
pozdrav ..
topcat topcat 06:24 06.12.2008

Netko je govorio...

...da treba razdvojiti politiku od naroda.

Cinjenica je da kao narod cesto nemamo ama bas nikakav utjecaj na politiku. Mozemo samo sjediti i gledati...ponekad niti to.


Razlicitost kultura, obicaja , vjerovanja moze postati bogatstvo, a ne izvor sukoba samo onda kad spoznamo da smo unatoc svim razlikama na kraju ipak samo ljudi koji se vesele istim ili slicnim stvarima i tuguju zbog istih il slicnih stvari.


Razlicitost i je bogatstvo! Lijepo receno.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana