Svadba u mom kraju

MilutinM RSS / 04.12.2008. u 00:54

Kakvi su svadbarski običaji?

Ko je bio najvažniji na svadbi?

Kada su na svadbu dolazili prijatelji?

Zašto mlada nije smela da jede prasetinu?

Zašto su mlada i mladoženja spavali odvojeno prve noći?

Ko je dolazio na svadbu a ko na igranku?

 

Evo kako su pre pedesetak godina izgledale svadbe u Kolubarskom kraju, kraj Lajkovačke pruge, po kazivanjima moje majke Radmile rodjene u Bogovađi i brata od tetke Miloša iz Donjeg Lajkovca.

Brakovi su se tih godina ugovarali izmedju porodica. Moja Radmila se seća da se njena sestra zagledala u jednog momka iz sela, ali da joj je majka branila i da se vidja sa njim. Kao stariju, vodila ju je na igranke koje su se organizovala popodne, ali je nije puštala od sebe. Od silne ljubavi, tetka se dogovorila da pobegne za tog momka, što je u to vreme bila velika hrabrost i čin koji se retko opraštao. Da li je baba čula ili šta već, tek nekako je sklopila dogovor i na brzinu je udala za Teču, iz siromašne porodice, u brdsko selo Donji Lajkovac. Tetka se ceo vek mučila, moja Radmila i svi mi joj pomagali, a tek su joj unuci stasali u kakvom - takvom pristojnom životu.

 

Na svadbu se zvalo buklijom. Odabrani član bliže familije obilazio je rodbinu i prijatelje noseći šarenu torbu i cvećem ukrašenu testiju ili drvenu čuturu punu rakije. Ponegde u kraju nosila se i jabuka. Običaj je da pozivani otpije uz buklije, a zatim uspe svoju rakiju unutra. Tako se na kraju pozivanja u bukliji nadje mešavina svakojakih rakija. Ako pozivar povremeno cugne, dešavalo se da se napije i putem peva. Buklija se običaja radi kitila novcem (sitnim novčanicama), dok se pozivar darivao košuljom (pogotovo ako je svojta) ili čarapama, peškirom, čaršavom, jastukom...

 

Veče pred svadbu, peku se prasići. U dvorištu se u liniju poredjaju ražnjevi, obično po dva jedan iznad drugog, a izmedju njih i na krajevima raspali se vatra, tako da se prasići peku na žaru dve vatre, sa obe strane. Ispod prasića postavlja se pleh u koji se sa njih topi mast. Ta mast, zvana topljenica, ostala mi je u najživljem sećanju sa svadbe mog brata. Moja vesela tetka Draga, Miloševa majka, pekla je sjajne hlepčiće od crnog domaćeg brašna. Mesila ih je kao loptice, da bi ih zatim spljeskala, rasekla po sredini i razvlačila tako da su konačno imali oblik nalik djevreku. O ukusu da ne pričam. E, pa kad se takvih nekoliko hlebova izumače u topljenicu veče pre svadbe, pojedu se i prsti a svadba sutradan dodje samo kao formalnost.

 

Pečenje prasića bilo je samo za odgovorne i odabrane. Nije to lak posao bio - treba izdržati celo veče i pri tome umerenom brzinom okretati ražnjeve. A ne napiti se! Niti zbrzati posao pa posle prasići spolja izgoreli a iznutra živi.

 

U to vreme, nije bilo momačkih večeri. Od kuda, od čega? Jedva se imalo i za samu svadbu.

 

Ujutro se okupljaju svatovi i polazi se po mladu, po ranije sklopljenom dogovoru. Obično je majka ostajala u kući, a muškarci su se spremali na put. Po mladu se išlo kako se moglo. Ubogi naši prijatelji nisu imali ni kola pa je tetka svom novom domu otišla peške. Po majčinu tetku Stameniju došli su još uveče. Poredjali daske u kanate, pa tako koliko god ih je stalo natrpali se došli i odveli je.

 

Po dolasku kod mladinih, morala se iz pištolja ili puške skinuti jabuka postavljena na neku visoku motku ili drvo. Bio je to zadatak nekoga od mladjih svatova mladoženjinih, koji je u tu svrhu od kuće nosio pušku ili pištolj. Srbi ne bi bili kakvi jesu da nisu jabuku često penjali što je god višlje moguće i vezivali žicama ili ukivali ekserima da napakoste mladoženjenima. Mlada je po običaju sakrivena, sve dok je ne kupi dever, obično mladji brat iz familije. Ja sam, eto, bio dever kada je Miloš uzimao Radovinku, no kako sam bio mali ne sećam baš mnogo detalja. Znam samo da sam morao da joj kupim cipele i da ih posle čuvam tokom cele svadbe jer je običaj da mangupi kradu mladine cipele pa se one posle moraju otkupljivati.

 

Kada mlada seda u kola i odlazi, ne sme da se okrene i pogleda svoju kuću jer će onda deca ličiti na njene a ne na mladoženjine! Pored ostalog, mlada je sa sobom nosila šarenu torbu i povrznicu - veliku maramu u koju je kasnije stavljala ručak a onda ga na obranici nosila u polje ljudima koji su obavljali poljske poslove.

 

Cela povorka bi se zaputila u crkvu, da se obavi obred, pa onda pravac kod mladoženje. Svekrva je na kapiji čekala mladu dajući joj sito u kome su bili jabuka i šećer, da mladenci budu zdravi i da im život bude sladak, a mlada je po dolasku u novi dom bacala to sito preko ili na krov kuće da bi kuća bila bogata i ljubila, darivala i podizala u vis dete - nakonjče - da bi imali dosta dece. Ovo je bila prilika da se mladoj podvali, pa su joj često davali veliko dete koje je ona jadna jedva nosila.

 

A onda je počinjao ručak i veselje.

 

Svadbarski obrok se i jeste i nije promenio sa godinama. Nije bilo današnjih predjela, ali su se obavezno služile piktije. Svadbe bez piktija nema! Služila se zatim supa, pa kuvanje (govedje meso i povrće korišćeno za supu), (svadbarski) kupus bogato prošaran mesom, pečenje i salata. Kad kažem "pečenje", onda mislim na prasetinu. Nije bilo torti, jeli su se kolači, neki filovani a neki na sečke (gurabije). Negde oko pečenja, kuvari su izlazili medju svatove i svako je davao novac na kutlaču, za kuvare, poslugu i sve koji su se angažovali na pripremi i odvijanju svadbenog veselja.

 

Mlada nije smela da jede pečenje za vreme svadbe. Prasetina teško pada na stomak, pa bi mlada morala da ode da se isprazni tokom veselja. E, sada, kako se za to išlo izakuće, u neuslovne poljske toalete, postojala je opasnost da se mlada isprlja pa je za svaki slučaj bolje bilo da se ova nezgoda predupredi.

 

Obavezno se grejala rakija. Najpre, prve tri rakije bile su ladne, a posle kada krene vruća odma se jede. Rakija se kuvala u kazanu. Miloš kaže da su znali i po nekoliko kazana da ispeku za svadbu. Ponegde, po Radmilinom sećanju, na sred avlije stavljalo se bure blage rakije pa je pio ko koliko hoće ili može.

 

Svadbe su se odvijale napolju, u avliji. Nije bilo velikih soba, trpezarija, zadružnih domova ili restorana i sala za veselja. A od vremena i ćudi Svetog Ilije zavisilo je kako će se svatovi provesti. Miloš pamti i svadbe na snegu preko kolena. Nije bilo druge nego se rano ujutro utaba sneg koliko god može, pa se onda iznesu i postave stolovi i klupe. Kakva zima - kada krene vruća, nema više zime!

 

Nije bilo ni onih što iznajmljuju pribor i posudje. Stoga se dan pred svadbu krene po selu i sakupljaju tanjiri, kašike, viljuške, noževi, slanici, čorbaluci - ko šta ima. PaNti još Miloš kako je na svadbi jeo drvenom kašikom iz velike zajedničke zdele. Nije se imalo - sirotinja uboga.

 

Kum je sedao u prvo čelo, a starojko do njega. Stari svat je bio ključna ličnost svadbe - mladenci su samo povod za veselje. Starojko je bio najugledniji član familije, najčešće stric ili ujak mladoženje. Po njegovom taktu se veselilo. Kao takav, ne retko je bio dosadan do zla boga: tražio hranu koja mu padne na pamet, posebna pića i uslugu, svoje pesme i ko zna šta sve. Ja se, opet, sećam strica moje majke, čuvenog Golubana koji je na svadbi mog brata od ujaka uzeo mikrofon i celo veče divnim glasom (zato je i imao taj nadimak) pevao stare narodne pesme koje ne samo ja nego i mnogi drugi svatovi nikada nismo čuli.

 

Od muzike, svirali su violina i bas. Nije bilo pevaljki. To je bila sramota da devojka peva. Da je to bilo, čulo bi se u devet sela, od bruke!

 

Najbolje se spremalo za prijatelje (mladinu Vamiliju i goste). Oni su dolazili drugi dan, a dešavalo se da stignu već prvo veče, da veselje i igranka budu bolji. Ta večernja igranka bila je posle večere, za celo selo, a dolazili su i iz drugih sela, pa i iz daleka ako se svadba pročula i domaćin bio na glasu. Dobar domaćin služio je večerom sve koji dodju na igranku!

 

Osoba od posebnog poverenja je bila zadužena za prijem i čuvanje poklona. Da ne bi neki nestao, pokloni su se uvodili u knjigu, a zatim zaključavali u posebnu prostoriju i brižljivo čuvali. A onda, kada svadba bude u ponom zamahu, ponegde je bio običaj da se čita ko je šta doneo. Dobro se sećam onoga "od kuma togitog - ambasador ćebe"!

 

Na svadbu se nikada nije išlo nepozvan. Čak ni na večernju igranku. Miloš mi je pričao da su se okupljali na putu ili u susednim dvorištima, livadama ili voćnjacima i odatle gledali svatove kako se vesele. Jedne prilike, baš je dete bio, na svadbi u Županjcu do kojeg je trebalo pešačiti dobrih sat vremena, zapazio ih je neki komšija koji je bio stari svat. Kao glavni na svadbi naredio da se i deci odnese jelo tamo u šljivik, i od tada su ga sva deca pamtila kao dobrog čoveka.

 

Veselje je trajalo barem do pola noći, a često su neki gosti i osvanuli. 

 

Prve noći, mlada i mladoženja spavali su odvojeno. Mlada nije imala drugu svečanu preobuku, pa je tu jedinu morala da nosi i drugog dana, da bude lepa i kada na svadbu dodju njeni. E, kako bi se ruvo izgužvalo i valjda zaprljalo (da ne kažem sad baš čime), uzdržavanje je bilo sastavni deo prve bračne noći.

 

Posle svadbe, mlada je prestajala da bude mažena i pažena i preuzimala je kućne poslove. Mnogi su slučajevi raznoraznih zlostavljanja, od pranja nogu svekru, pa do sitnjih kinjenja od strane svekr(i)ve.

 

Svadbena slika držala se u gostinskoj sobi. Ali, kada dodju gosti i treba da prespavaju, onda se ta slika pokrivala da, ne daj bože, mladenci ne gledaju šta gosti bezobrazno rade.

 

Moja majka i otac su se fotografisali pre svadbe, u gradjanskom odelu, pa je fotograf onda tu sliku retuširao i napravio njihovu veliku svadbenu sliku. Majci je nacrtao val (venčanicu), a ocu je ostavio kapu koju je nosio što je i danas majci trn u oku. Majka je tada sakupila 14 tačkica da kupi materijal i sašije komplet u kome se venčala. Nosila je vezenu bluzu, a imala je kiku do pola ledja. Nije htela da nosi belo jer je otac već bio ženjen i imao je sina iz prvog braka - udala se za čoveka a ne za momka!

Atačmenti



Komentari (77)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Jelica Greganović Jelica Greganović 01:07 04.12.2008

braon-bela svadba

MilutinM MilutinM 01:15 04.12.2008

Re: braon-bela svadba

Hvala Jelice. Baš ovakva svadba.

(Nisam kući = pri fotkama. Bilo bi više ovakvih)
nsarski nsarski 01:17 04.12.2008

Zasto ti svadbarski obicaji

u manje vise svim kulturama uglavnom lice na freak show?

Mislim, do pre cca 1000 godina, vencanje se vrsilo u cilju ekonomskog napredovanja zainteresovanih strana - najcesce medju bogatim i plemickim porodicima radi ucvrscivanja vlasti. Cak se smatralo da brak i ljubav nemaju veze jedno s drugim (i da ljubav treba traziti kod ljubavnica/ljubavnika - i usputne venericne bolesti, razume se).

Sad se to pretvorilo u paradu pijanstva i kica (thx, Dj.B.). Ne kazem za te stare, bas najstarije svadbe - mada na njima nikad nisam bio, ali sto sam video snimaka sa Arkanove svadbe, nisam impresioniran.
Jelica Greganović Jelica Greganović 01:21 04.12.2008

Re: Zasto ti svadbarski obicaji

Kud nađe njegovu svadbu za merilo...Ja bila skoro na svadbi kod brata, nit je bilo pijanstva, a kič u neophodimoj meri, jer svadba je ko Božić, Nova godina i ostale cakleće pojave.
MilutinM MilutinM 01:27 04.12.2008

Re: Zasto ti svadbarski obicaji

Ako izdvojimo religiozne praznike, svadba je jedan od tri najvažnija dogadjaja uNas, pored ispraćaja u vojsku i saRana.

Istina je da je ranije svadba bila najviše ekonomski aranžman. Kasnije, opet, pretvori se u kič. No, u poslednje vreme (kao i Jelica), bio sam na nekoliko vrlo kulturnih svadbi, sa izuzetnim duhom.
margos margos 01:28 04.12.2008

Re: Zasto ti svadbarski obicaji

ostale cakleće pojave

:)))) A bez toga nije svadba, već samo venčanje....

Ja volim svadbe, svakakve i kičaste i nekičaste - volim te razne običaje po raznim mestima - od buklije pa do bacanja sita i gađanja jabuke. Naravno, potreban je i ambijenAt - ne može u sred grada ili blokova, bude bljak. Ali selo je nešto drugo - ne može bez folklora.:)
nsarski nsarski 01:37 04.12.2008

Re: Zasto ti svadbarski obicaji

Ako izdvojimo religiozne praznike, svadba je jedan od tri najvažnija dogadjaja uNas, pored ispraćaja u vojsku i saRana.

Kaze Dikens: "kad ne bi bilo zvonjave da najave rodjenje, svadbu, ili sahranu, ja ne bih znao gde da pocnem ili gde da zavrsim svoj roman".
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 02:04 04.12.2008

Како су изгледале моје свадбе

Док сам био студент издржавао сам се (а, богами, и више од тога) снимајући свадбе. Мислим да нисам био на мање од њих двеста. Због тога сам био накратко замрзео сарме и прасеће печење, који су ме свуда дочекивали, а нарочито недопечану прасетину, са оним крвавим цурцима и ожилављеним месом.

Неке користи, осим материјалне, ипак је било. Изучио сам целокупни репортоар свадбарских песама (Узми ме за кума, или старог свата...), открио, на оним свадбама истанчанијег музичког укуса, и цело благо старе српске музике и оне која јој је блиска, двапут уживао у џезу (младожење су били синови наших познатих џез музичара), а једном, када сам сâм био кум, драги младожења је са својим и другим бендовима прашио рокенрол цело вече.

Снимао сам и селебретије, који су тада тек добијали то учено енглеско име, криминалце – виђао сам их после у читуљама, огуглао на пуцњеве к'о ловачки пас – камерa ми се не би ни мрднула, путовао по добром делу Србије, гледао како у јеку рата за дугачким столовима једни наспрам других седе најугледнији полицајци и криминалци, возио се колима док је будалaсти возач у зубима држао кашикару – једном речју, штошта сам видео и проживео.

Аркановског кича, ипак, највише је било код Аркана, то је тај укус лако и брзо богатих људи, а остале свадбе биле су тек бледа сенка свега тога што смо видели на телевизији, према мањем губеру и већем укусу који су их пратили. Гледао сам и како млада хвата залет да што пре превари младожењу, а младожење са кумама по тоалетима, и увек су те куме, по незнано каквом правилу, биле лепше од младе... Упознао сам и свираче са завршеним музичким школама и академијама, који су стрпљиво свирали српске ћириличне Бахове и Шопене чекајући, наравно, хонорар (једног клавиристе се нарочито сећам, био је школован на конзерваторијуму у Бечу), а чудесни су били и Цигани, пардон – етнички Роми, са својим лименим комби-оркестрима где нико није имао возачку дозволу а ипак су возили, немајући ни осамнаест година.

Гледао сам и како се купује млада, за заиста праве и велике паре код имућних, и кад микрофон најављује и прати дародавце, то ме је, ипак, дочекивало једино под шатром, али углавном, заветована љубав и нови живот почињали су у доброћудној вреви и нервози, и једино су набигузичари – тако се у крајевима одакле сам, а по мом презимену није тешко схватити где је тај Југ, називају гости без свадбарске функције – имали прилику да на свадби заиста уживају, не радећи ништа, осим што су јели, пили и веселили се.

А понеки је пут и мени на тим свадбама било пријатно.
radojicic92 radojicic92 03:39 04.12.2008

Re: Како су изгледале моје свадбе

А понеки је пут и мени на тим свадбама било пријатно.


koji si ti car Brajovicu, bas kao i moj kum
evo vam obojici


mashha mashha 04:06 04.12.2008

Re: Zasto ti svadbarski obicaji

Pravljenje buke je nakada davno (usled nerazvijenosti sredstava za komunikaciju) imalo svoju funkciju- svatovi su najavljivali svoj dolazak. I evo danas, bez obzira na to što svako ima mobilni telefon, zadržao se običaj da se trubi iz automobila.
nsarski nsarski 07:34 04.12.2008

Re: Како су изгледале моје свадбе

koji si ti car Brajovicu

:))
Amin!

problem svadbe iz mladinog ugla

moja svadba je tek bila cirkus, ali na moderan nacin. posto je svako imao svoje ideje kako svadba treba da izgleda, udala sam se (za istog coveka) 4 puta.
nemam nista protiv proslava, ali ove tradicionalne diskriminisu po vise osnova.

1 svi bi hteli da poljube mladu. a jos ako su "pravi" srbi, onda pada troljubac
2 zasto jadna mlada ne sme da jede prasetinu dok se ostali ozdiru?

pitanje za milutina i njegovu majku:
da li se na tradicionalnim svadbama ikad desilo da se mlada napije, onako, da svi vide?
mikimedic mikimedic 10:28 04.12.2008

Re: problem svadbe iz mladinog ugla

a jos ako su "pravi" srbi, onda pada troljubac


I ako su pravi zenevljani, isto....

inace, MM mogli bi da dodamo ako nekad uspemo da slikamo slicne kolone automobila ovde.... zaista su razlike u odnosu na Srbiju minimalne...
Unfuckable Unfuckable 10:39 04.12.2008

Re: Како су изгледале моје свадбе

koji si ti car Brajovicu
Amin!

može i odavde isto.....

dakle, odavno, a mislim da još uvek važi - seoske pa i prigradske svadbe imaju daleko više šarma i kolorita od strogo urbanih (koje umeju nekada da iznenade, doduše...) - ali meni je najlepši miks ne previše stroge tradicije sa par krupnijih kapi kiča - jer , kao što - dal mlada treba - dal mladoženja - treba da obuče "nešto staro, nešto pozajmljeno, nešto novo...." kako ono već beše...tako i svadba bez bar malo kiča nije svadba
nsarski nsarski 11:00 04.12.2008

Re: Како су изгледале моје свадбе

nešto staro, nešto pozajmljeno, nešto novo

something old, something new, something borrowed, something blue..
Unfuckable Unfuckable 11:01 04.12.2008

Re: Како су изгледале моје свадбе

hvala šarski, tajrad...
MilutinM MilutinM 11:54 04.12.2008

Re: problem svadbe iz mladinog ugla

da li se na tradicionalnim svadbama ikad desilo da se mlada napije, onako, da svi vide?

Taman poSo! Odmah bi je vratili i tražili novac nazad

Moraću da pitam majku za neki primer, mora da se nešto takvo desilo
loader loader 01:28 04.12.2008

Prestanak šljiva !

Sexualna revolucija, upotreba plastike, propagiranje hedonizma umesto rada i rađanja, prelazak sa njive u fabriku i najezda tehno-islama učinili su da selo gotovo nestane - ili bukvalno, ili iz onog lepog i živopisnog oblika u kome ga znamo (deo je prikazan i ovde, u odličnom postu).
MilutinM MilutinM 01:31 04.12.2008

Re: Prestanak šljiva !

Ostala su samo ona sakrivena, za koja niko nije mario. Pravo je zadovoljstvo naići na tako neko, i onda uživati u običnosti
loader loader 01:38 04.12.2008

Re: Prestanak šljiva !

Mene pri takvoj pomisli uvek uhvati ona prikrivena, teška tuga. Nije mi nepoznato kako je selo srpsko nekada izgledalo. Što sa slika, što iz iskustava svojih i pričanja tuđih, znam kako je tamo nekad sve cvetalo i bujalo, mirisali voćnjaci... kako je sve bilo puno dece, života... Pa zlatne scene u vreme žetve, kad oda životu treperi u vazduhu... Danas uglavnom vlada muk, zlokobno praznilo... Čitav jedan svet je skoro nestao.
Jelica Greganović Jelica Greganović 01:43 04.12.2008

Re: Prestanak šljiva !

Kažem ja, samo kad podilkanim pa kad mi se sve smuči i otperjam u Badnjevac na ono moje placence, ima bogdamevidi...

loader loader 02:00 04.12.2008

Re: Prestanak šljiva !

Oh, kako lepa, obična fotografija... To je to.
Jelica Greganović Jelica Greganović 10:02 04.12.2008

Re: Prestanak šljiva !

Badnjevačka stara vodenica, još uvek radi na kamen i u njoj se može kupiti projino brašno iz snova.
Unfuckable Unfuckable 10:31 04.12.2008

Re: Prestanak šljiva !

Jelice, da li je još uvek na snazi lokalni futbalski rivalitet Badnjevac - Dragačevo ?
mariopan mariopan 13:20 04.12.2008

Re: Prestanak šljiva !

loader
Mene pri takvoj pomisli uvek uhvati ona prikrivena, teška tuga. Nije mi nepoznato kako je selo srpsko nekada izgledalo. Što sa slika, što iz iskustava svojih i pričanja tuđih, znam kako je tamo nekad sve cvetalo i bujalo, mirisali voćnjaci... kako je sve bilo puno dece, života... Pa zlatne scene u vreme žetve, kad oda životu treperi u vazduhu... Danas uglavnom vlada muk, zlokobno praznilo... Čitav jedan svet je skoro nestao.


Evo Loader , da te malo obradujem , nisu sva sela takva

Imam drugaricu koja je iz grada otisla na selo kod svekra, kada su i ona i muz otisli u penziju. Dedu su lepo "gledali" sve po propisu jer selo to sve prati i sve zna, lepo ga sa'ranili kada je bilo vreme i ostali na njegovom imanju , malom i sirotinjskom ali ipak bolje zive nego ikada u gradu gde su radili.

Drustevni zivot im je mnogo bogatiji nego sto mislimo , "Aktiv zena" iz sela radi sve sto su radili stari pa se izlozbe rukotvorina i domace kujne odrzavaju redovno ali i gostuju po selima po celoj Srbiji , sad skoro su gostovali u nekoj banji u Sumadiji (mi smo ovde u Banatu), uz njih se redovno sastaje i folklor...a to da vidite

Deca obucena u nosnje sve vreme setaju gradom , jer oni dolaze i kod nas sa tim izlozbama, a deca slatka , obucena u sarene nosnje svih naroda i narodnosti koje zive u Vojvodini, igraju kolo i pevaju , svako svoj deo programa i sve to napolju dok su okolo sve njihove rukotvorine...zaista jako lepo. To je neka vrsta malog sajma, dolazi i grncar koji na licu mesta pokazuje kako se prave cupovi od gline, zene strikaju i pricaju, vezu , heklaju i slicno . To sve rade ljudi koji zive na selu.

Na te sajmove dolaze isto takvi aktivni stanovnici iz drugih sela pa se cesto takmice ko ima bolje i lepse orgnizovane i prikazane rukotvorine, dele nagrade (simbolicne) koje im mnogo znace i o kojima dugo posle pricaju.
Eto , to bi bilo jedno nase selo, e sad znam da su mnoga sela zamrla i to mi je zao, kao i tebi.
loader loader 16:57 04.12.2008

Re: Prestanak šljiva !

Mariopan, hvala na (makar) ovom jednom primeru, gde seoski život ima svoj smisao i perspektivu. Izuzetak, na žalost. Intermeco utisak: na osnovu tog jednog trebalo bi isforsirati, ohrabriti bar još nekolicinu izuzetaka.

Hvala za osećanje potrebe da se uteši bloger u depresiji. Pozdrav :)
mirelarado mirelarado 02:14 04.12.2008

Selo kojeg više nema

Obuzela me je seta dok sam čitala ovaj izuzetno lep prikaz nekadašnje seoske svadbe u Šumadiji. A ona fotografija na početku, mladenci "glavu uz glavu", istu takvu, samo iz tridesetih godina prošlog veka, uveličanu i uramljenu čuvam na zidu, a na njoj su moji baka i deka (selo Živkovci). Nažalost, taj raj iz mog detinjstva sada je gotovo opusteo...
iris.davidovich iris.davidovich 02:16 04.12.2008

Svadba

bas si (ste) me obradovao ovim tekstom! moja majka je iz kolubarskog kraja, i kao deca smo isli tamo na nekoliko svadbi. baka obicno nije isla, ali je zato bila strucnjak za familije odakle dolaze ovi sto se za nase vencavaju. a posle nas sve ispita u sitna crevca, a vidim krivo joj sto sama nije vidla. mnogim obicajima koje si opisao sam prisustvovala, a nekima se i smejali i cudili, klinci zaludni. jednom dosao rodjak da nas zove buklijom, a brat i ja se gadili sto svi piju radzu iz iste flase. kao da cujem baku: kuvanje, izakuce, starojko, preobuku...
preporuka!
mashha mashha 04:23 04.12.2008

Lep tekst, idilično



Ali na žalost, setih se i običaja iz nekih krajeva kao na pr. da mlada svekru pere noge i onda tu vodu popije, ili da prvu noc provodi sa svekrom...
iris.davidovich iris.davidovich 04:28 04.12.2008

Re: Lep tekst, idilično

buuuh
kao u necistoj krvi
maya.sangoma maya.sangoma 11:23 04.12.2008

Re: Lep tekst, idilično

Mashha , Da li je to stvarno bilo nekada u proslosti ili samo u knjigama Bore Stankovica . Mozda ti znas vise ?
mashha mashha 17:14 04.12.2008

Re: Lep tekst, idilično

Da, zaista je svekar bio taj koji je proveravao da li je mlada nevina (da slučajno ne bi podmetnuli mladom i neiskusnom mladoženji obeščašćenu mladu).
jesen92 jesen92 12:24 05.12.2008

Re: Lep tekst, idilično

Da, zaista je svekar bio taj koji je proveravao da li je mlada nevina (da slučajno ne bi podmetnuli mladom i neiskusnom mladoženji obeščašćenu mladu).
..kakav odvratan obicaj....Meni se vecina starih obicaja, bez obzira dal su nasi ili iz neke druge kulture, uopste ne svidja jer je po pravilu mlada tretirana kao stvar a ne ljudsko bice...
mashha mashha 15:30 05.12.2008

Re: Lep tekst, idilično

Žene su u to vreme generalno bile tretirane kao stvar, tako da ni mlade nisu bile nešto posebno pošteđene.
dragoljub92 dragoljub92 20:32 05.12.2008

Re: Lep tekst, idilično

mashha


Ali na žalost, setih se i običaja iz nekih krajeva kao na pr. da mlada svekru pere noge i onda tu vodu popije, ili da prvu noc provodi sa svekrom...

баш ме интересује где си нашла тај податак
mashha mashha 22:30 05.12.2008

Re: Lep tekst, idilično

Uh, bilo je to na nekom času socijalne antropologije- imali smo brdo etnološko/etnografskog materijala... ali zaista ne mogu da se setim koja je knjiga tj. istraživanje u pitanju...
dragoljub92 dragoljub92 23:49 05.12.2008

Re: Lep tekst, idilično

mashha
Uh, bilo je to na nekom času socijalne antropologije- imali smo brdo etnološko/etnografskog materijala... ali zaista ne mogu da se setim koja je knjiga tj. istraživanje u pitanju...

значи остаје у домену рекла -казала.
пошто је то ипак један врло негативан податак,мислим да неби требало да се износи онако успут већ са тачним прегледом где и кад и зашто.какви су били услови и слично.
мислим ,верујем да је било неке провере али већа је вероватноћа да је то радила свекрва или нека тетка,бабица шта год.
мислим ,народ који не дозвољава да се кумови жене између себе и онда нешто овако.ипак треба мало више података.
losmicicmi losmicicmi 04:26 04.12.2008

Bravo majstore.....

Odlican text, bas me razveselio, 100 bambija za ideju.....
Onomad kada sam bio jos mladji, u podnoziju Cera, malo zapadnije od Kolubare, redovno su se pohadjale svadbe pod satrom, subotom iskljucivo..... Sve su mi one ostale u lepom secanju, i poslednjih par godina stalno zalim kako ne mogu da odem na jednu (mada ih vise i nema valjda, otisla deca sa sela u BG, jbg)....skoro sam bio na ovoj "zapadnjackoj svadbi", bez EMOCIJA (a to me ubija)

TEXT ME JE SKROZ ODUSEVIO I "rastonaglisao"...... bravo majstore.....

PS Topljenicu, u "mom" kraju zovu NATOPLJENICA (smekerski, a?), letos sam ih jeo (ne moze im globalizacija nista) neopisivo su ukusne, recommend: probaj ispod jagnjetine da "natopis".....
maya.sangoma maya.sangoma 06:24 04.12.2008

nacionalno blago

Milutine, priblizio si nam nase narodne obicaje - nase nacionalno blago . Ne smem ni da kazem koliko su mi se puta oci ovlazile : sto nisam tamo , sto nisam ucestvovala , sto mozada nikad necu do kraja razumeti , sto je sve manje ljudi s kojima bih o tome mogla da pricam . Hvala ti ,
Maya
edi-va edi-va 07:46 04.12.2008

A od kuma

stari92 stari92 08:39 04.12.2008

Re: A od kuma

A,od starojka : DA A A LjINAC sa baterije 2 kom. x 1.5 V
edi-va edi-va 09:23 04.12.2008

A od kume

zivo prasence, ajd' zakolji ako smes!

stari92 stari92 09:33 04.12.2008

Re: A od kume

Старојко каже : А , 'што не би могло,иако сам си к'о Џоррџ Клуни,ћу гу изедем пресну,ако треба !?

(за неупућете : Џ.К. оригинал,је им'о мезимицу cca 300 kg.))
mikimedic mikimedic 10:31 04.12.2008

Re: A od kuma

a moze i ovako
MilutinM MilutinM 11:58 04.12.2008

Srpska panda

zivo prasence, ajd' zakolji ako smes


Najugroženija vrsta u zimskim danima po Srbiji

thefreak thefreak 09:28 04.12.2008

Svadba na kaldrmi

stari92 stari92 09:55 04.12.2008

.. иначе

сам ,као добри премудри П.Б. , присуствовао на пар
њу примитивс перформанс хепенинг, и понесен са
емоцију у узаврелим атмосферским приликама
пио шприцер из лавора (тотална идентификација са средином))

Д)
Branislav Kovačević Cole Branislav Kovačević Cole 10:07 04.12.2008

Posto vidim da su nam

koreni tu negde, onda su nam i pamcenja slicna. Moj deda je iz Brankovine (kod Valjeva), sa Desankom M isao u skolu...Ono sto ja pamtim iz davnih vremena je "poziv na igru"[i][/i]...Kad se domacin ispne na neko od brda pa krene po imenu da zove...To je izgledalo otprilike ovako: Oooooooooooooooooooooooo....Jovane Jovanovicuuuuuuuuuuu---dodji veceras kod mene na igru....." i tako redom poziva sve. itd. Zanimljivi obicaji, kao preteca mobilnih telefona!
poz
BKCole
jednatanja jednatanja 10:51 04.12.2008

Madjarska svadba

Kod nas u Vojvodini sam cesto prisustvovala srpsko-madjarskim svadbama. Divno i krasno, malo kolca, malo cardasa, i sve bude u redu ako muzicari donesu sopstvene instrumente. Jednom prilikom je debeljuckast Madjar pozajmio kontrabas debeljuckastom kolegi Srbinu koji je zaboravio da nastimuje taj poveci instrument pa su se zvanice sve nesto okretale sa upitnim pogledima (sta ovde ne stima?) dok je tutnjao fals-Moravac i fals-Uzicko. Odahnusmo, i Srbi i Madjari kad ponovo zasvirase cardas. Obicaj je i da svaka porodica donese svoju tortu i postavi je ispred sebe, ako ostane, nose kuci. U ponoc se mlada odeva u crveno, i plese ponocni ples sa mladozenjom koji isto tako ima neki crveni detalj na sebi. Skuplja se novac...

BTW, lepa tema. Preporuka.
albicilla albicilla 12:17 04.12.2008

svadba mog/mojih dede i babe

negde izmedju Ona dva rata su mi se baba i deda vencali kojih 7 km cirom od lajkovca (uvek sam mislio da pesma "ide mile lajkovackom prugom" govori o mom ujaku). baba je bila seoska lepotica koju su pokusali da otmu radi (prisilne) udaje, pricala mi je o tome. u miraz je iz svog sela donela magazu od tesane hrastovine, danas stoji na placu moje majke, iza vikendice

nikada nisam razmisljao o njihovoj svadbi, a mora da je tako nekako izgledala. kasnije mi se baba razvela (nikada nisam pitao za razlog), pa su ziveli u dvema kucama, a na istom imanju. razvod u sumadijskom selu sredinom xx veka - znak visokog stepena emancipacije (kakva rec!) ili velike povredjenosti , zakljucite sami

a ona cudna forma iz "teme".. valjda bi gramaticki bilo pravilno "mog dede i babe" ali onda ispade da moja baba nije bila moja baba, vec je samo deda bio moj?
MilutinM MilutinM 13:03 04.12.2008

Re: svadba mog/mojih dede i babe

kojih 7 km cirom od lajkovca

Bome, ima nas zemljaka
iris.davidovich iris.davidovich 16:23 04.12.2008

Re: svadba mog/mojih dede i babe

Bome, ima nas zemljaka

ima!
Unfuckable Unfuckable 13:08 04.12.2008

sad se setih još

nečega (o običajima, iz druge ruke)
dakle, udavali su snajku iz Vrdnika, Lalinku za primer, sve po ps-u ... - u Lazarevac.
Kod Lala je, poznato - sramota i uvreda ostaviti bilo šta od ponuđenog u tanjiru, čaši...štagod
Dakle, dočekuju buduću snajku Lazarevčani, došla "na gledanje" i staramajka iznosi slatko u tegli & vodu.
Snajka ozbiljno i odgovorno, te prilježno pristupa zadatku, i kreće da mažnjava ono slatko kašičicom....mic po mic, i - eto je na pola tegle - domaćini se zgledaju, a mlada prevrće malo očima ali iskazuje rešenost da ne posrne na prvom testu poštovanja buduće familije.....
Srećom pa je neko od prisutnih skapirao problem i sprečio samoubistvo u najavi te poturio rakijicu (1 čašicu) izmičući diskretno teglu...
Budimac Budimac 13:18 04.12.2008

Milutine

MilutinM MilutinM 13:53 04.12.2008

Re: Milutine

Malo poznatije svima nego tvoj tekst o svadbi u Turskoj koji je bio sasvim lepo osveženje
Spiridon Spiridon 14:35 04.12.2008

..

ja cuo da postoje sela u Srbiji ili Crnoj Gori gde je obicaj da mladozenjin otac prvi "overi" mladu
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 15:46 04.12.2008

Re: ..

Spiridon
ja cuo da postoje sela u Srbiji ili Crnoj Gori gde je obicaj da mladozenjin otac prvi "overi" mladu

jeste to je bila istina ranije. sad ne verujem.
odlichna pricha zaista.
ja kad sam se udavala nisam imala belu haljinu vec zhutu jer mi ta boja omiljena. to je bio skandal, al svi progutali. moja mama kazhe pa necu da te udajem u zhutoj haljini, na shta ce cale, ma pusti bre zheno zar ne vidish ako se sad ne uda nikad nece (ja bila 30 godina). i tako to bi.
MilutinM MilutinM 16:57 04.12.2008

Re: ..

sad ne verujem.

Danas su mlade emancipicovane
stari92 stari92 12:33 05.12.2008

Re: ..

.. a,ja čuo da se na zapadu deflorisanost za nešto malo evrića vraća u početnu fazu (cvet))
stari92 stari92 15:57 05.12.2008

Re: ..

Oj djevojko,golubice
Znaš li jado
da u našu familiiju bude
samo nevino čeljade !!?!!

- Da,više puta.

Re: ..

istina. tio rade plasticni hirurzi specijalizovani za genitalnu plasticnu hirurgiju. cak nije ni mnogo skupo.
Unfuckable Unfuckable 19:56 05.12.2008

Re: ..

a, jel boli i drugi put ?

Re: ..

mislis tebe ili nju?
nemam pojma, ali mogu da se raspitam. pretpostavljam da boli, ali manje, posto se tu vec svasta desavalo.
Unfuckable Unfuckable 20:46 05.12.2008

Re: ..

mislis tebe ili nju?

heh, odlično pitanje - možda bi bilo pravednije ( a možda i čika - plastičar to majstorski udesi) da drugi put više boli Dečke

Re: ..

odlicna ideja, nesto kao feministicka osveta. da te drugi put ujede
Unfuckable Unfuckable 22:08 05.12.2008

Re: ..

ujbt, nije mi palo na pamet baš da ....ujede
ali ono - neki konkretniji materijal.....i onda :



iz anatomskog atlasa Srbije je ovo, pogađaš.....

mada, sad me malo kopka (odoh u troll) ta "osveta" - zatšo bi se ženstvena žena (hm!), pa makar i feministkinja bila, sa urednim potrebama, svetila nekom za malo praiskonske zabave koja možda i ne ispadne tako loše ?

Re: ..

izvini, ja sam se samo nadovezala na tvoju misao
Unfuckable Unfuckable 22:22 05.12.2008

Re: ..

c'mon, čemu izvinjenje....već sam te utužio moderaciji zbog spolne diskriminacije
mada je to mogao biti uvod u dobar troll o feminizmu kao antipodu nekih, ovde opisanih običaja
MilutinM MilutinM 00:26 06.12.2008

Re: ..

da drugi put više boli Dečke

Jedino da ugrade i protezu usput

nesto kao feministicka osveta

zatšo bi se ženstvena žena (hm!), pa makar i feministkinja bila, sa urednim potrebama, svetila nekom za malo praiskonske zabave koja možda i ne ispadne tako loše ?

Stvarno, ovo je ispalo kao da mi surove muške svinje iskorišćavamo jadne devojke koje se usput samo napate pa onda smišljaju neku osvetu
Unfuckable Unfuckable 02:38 06.12.2008

Re: ..

setih se onog prastarog pitanja :
Kada prstom čačkaš uvo - kome je bolje ?
stari92 stari92 09:06 06.12.2008

Re: .. Ciao Himen Plastic @

Promeni se !
Obraduj svet !
Partneru podari najnoviji cvet !

- 609,69 pound
normalan1 normalan1 19:18 04.12.2008

Bravo

Sjajna priča. Odavno nisam ovako uživao čitajući. I ja se sećam kojekakvih dešavanja sa raznih svadbi, pa me ova priča navela da razmišljam o običajima na srpskim svadbama koje sam video i doživeo. Preporuka k'o vrata!
Blade Runner Blade Runner 19:56 04.12.2008

Buklija i jabuka

Na svadbu se zvalo buklijom. Odabrani član bliže familije obilazio je rodbinu i prijatelje noseći šarenu torbu i cvećem ukrašenu testiju ili drvenu čuturu punu rakije. Ponegde u kraju nosila se i jabuka.

Kolko ja znam jabuka je bila tu da se u nju utisne novac. Davno, davno, kad su ljudi baratali dukatima i metalnim novcem. Malo je bilo papirnatih novcanica za kacenje. Lep tekst . Preporuka.
dragoljub92 dragoljub92 21:54 04.12.2008

ех те свадбе

мени су све свадбе лепе,и оне са парадом кича и без истог.уствари лепе су једино ако се не форсира весеље на силу и не појаве будале које мисле да ако се нису олешили од алкохола то није весеље.и кад стаклени намештај ломе они који знају а не да лету пројектили и да се себаш од пијану будалу.ја памтим две свадбе у животу,као најзначајније

.прва на којој су се женили пријатељи,и момак и девојка су били из ,,нашег друштва".само нико из друштва није позван.на питање зашто -па да не правимо срање.шта ћеш,,,знају" нас малденци.проводили су сваки дан са нама пошто смо им били једино друштво.

друга свадба је исто другарска и овде су се узимали људи из друштва.само сви који смо сматрани за пријатеље смо позвани.једино нису позвани родитељи и родбина.даклем чисто друшво.пошто се сви знамо ко шта и колко може да попије и кафана је изабрана у том циљу.да неби пијани возили из неке вукојебине била је изабрана кафана у центру града,ома преко пута гимназије(немог се сетим више како се зове)попило се онолко искршило онолко а да ниједан пројектил није полетео.млада је обавезно играла на астал.два различита друштва сви(и мушкиње и жемскиње добри пивци)никаква лоша реч се није десила.

е сад што су газда од кафану и келнери добили батине на крај.шта да ги радимо кад су сељаци.јебеш кафеџију који неуме да препозна од коју су му врсту гости па тео да зајебава.тако си и прошо.

мислим на сељачке свадбе нисам био познајем само такозване градске а и ту би могло да се пробере.
MilutinM MilutinM 07:16 05.12.2008

Re: ех те свадбе

Kada smo drug Voja i ja bili kumovi kod Ljube, ja sam, kao drug još iz rane mladosti, bio formalno kum a on kuma. Prirodno, bilo je svakakve zajebancije od one tipa "najlepša je kumina frizura" pa do toga da sam peo kumu na astal da igra (a grdan Voja ima preko 100 kila, pa je bilo baš veselo).
dolybell92 dolybell92 21:56 04.12.2008

1944

Ja ovu fotografiju sad prvi put vidim, pa eto hoću sa vama da je podelim...
ne marim ako je već neko video... ja sad slučajno

talicni talicni 22:42 04.12.2008

Ugovoreni brakovi

Brakovi su se tih godina ugovarali izmedju porodica. Moja Radmila se seća da se njena sestra zagledala u jednog momka iz sela, ali da joj je majka branila i da se vidja sa njim. Kao stariju, vodila ju je na igranke koje su se organizovala popodne, ali je nije puštala od sebe. Od silne ljubavi, tetka se dogovorila da pobegne za tog momka, što je u to vreme bila velika hrabrost i čin koji se retko opraštao. Da li je baba čula ili šta već, tek nekako je sklopila dogovor i na brzinu je udala za Teču, iz siromašne porodice, u brdsko selo Donji Lajkovac.


Mojoj baki je bio ugovoren brak sa momkom iz istoga sela, no ona nije htjela da se pomiri s tim i pobjegla je u susjedno selo i udala se za svoju ljubav - mog dedu.

Poslije pocetne napetosti babin otac je blagoslovio brak i svadba je obavljena po obicajima.

Doduse mislim da je pomoglo to sto je dedina porodica bila mnogo bogatija od nesudjenog mladozenje.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana