Podsticanje verske mržnje ili poziv na linč? (epilog)

Nikola Knežević RSS / 11.01.2009. u 13:19

Poštovani čitatelji bloga B92,

Epilog događaja o kojim sam pisao pre nekoliko dana, ukratko je prenela "Politika".

U članku je ispravljen naziv verske zajednice "Pentakostalska crkva" u "Pentakostalna crkva".

Ispred Hrama Svete Trojice, na Dorćolu, koji pripada Pentekostalnoj crkvi, nekoliko desetina članova organizacije "Obraz" blokiralo je deo Simine ulice u znak protesta što je ova verska organizacija organizovala dodelu paketića deci. Policijski kordon obezbeđivao je zgradu u kojoj se nalazi Hram Svete Trojice, tako da su roditelji sa mališanima nesmetano ulazili i uzimali paketiće. Na izlazu su ih dočekale poruke "Bacite poklone", koje su uzvikivali uglavnom mladi članovi "Obraza", što je izazivalo podsmeh pripadnika Pentakostalne crkve. Mladen Obradović, predsednik "Obraza", rekao je da je protest organizovan zato što su pentakostalci, koje je optužio da su glavna ispostava CIA u Srbiji, zloupotrebljavali pravoslavni Božić za promociju sekte.

protest.jpg

A kako su događaj doživeli propadnici organizacije "Obraz" možete pročitati u zvaničnom izveštaju sa akcije "Stop sektama", evo jednog odlomka:

"Након тога, присутни националисти су блокирали Симину улицу и отпочели са громким певањем родољубивих и духовних песама, уз скандирање „Србија Србима, напоље са сектама", „Ово је превара, душа вам се отима", „Марш из Србије, секташке крвопије"..."

Dakle, sve se završilo mirno. Organi MUP-a su se pobrinuli da sve prođe bez fizičkih incidenata. Ono što smatram neprihvatljivim jeste ravnodušnost autora članka na izjave pripadnika organizacije Obraz. Stiče se utisak da je širenje verske i etničke netrpeljivosti postala toliko raširena i uobičajena pojava, da ne kažem endemična, pa smo kao društvo prestali da obraćamo pažnju i prihvatili to kao svojevrstan normativ.

Uostalom, kada sa skupštinskih govornica slušamo kletve i psovke, ministri nam fizički nasrću na novinare, crkveni velikodostojnici zagovaraju vojne akcije, evaluacije nekih društveno političkih pitanja diskvalifikuju u alegorijama poput Balkanskog špijuna, onda postaje sasvim jasno da je došlo do inverzije vrednosti i da je situacija prilično alarmantna.

Diskvalifikacija i etiketiranje pripadnika malih verskih zajednica se nastavlja, a dezinformacije i optužbe poput ovih da je Pentakostalna crkva ispostava CIA inspirisane su pre svega sada priličnim opusom kvazisocioloških i kvazipsiholoških analiza koje poprimaju formu zavereničkog diskursa čiji su autori brojni "sektolozi". Da stvar bude gora, neke od ovih knjiga upotrebljavaju se kao udžbenici u ustanovama za obrazovanje vojnih i policijskih kadrova.

Dakle, zabrana ultradesničarskih organizacija nije rešenje, jer bi to bilo samo tretiranje simptoma a ne lečenje uzroka bolesti. Smatram da je velika odgovornost na vlasti ali i na NVO sektoru da učini sve što je u njenoj moći da raznim programima edukacije, denacifikacije i odgovarajućim aktivnostima smanji uticaj anahronih i retrogradnih vrednosti u našem društvu, u svojstvu svojevrsne promene svesti našeg društva kako bi se značajno umanjila mogućnost rediciva nacionalističkih i drugih ekstremmih elemenata. Program edukacije ovakve vrste bi trebao biti sistemski, što znači da bi morao biti sproveden u uvršten u programe obrazovnog sistema u državi, od osnovnih škola do visokoškolskih ustanova.



Komentari (311)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

dunja73 dunja73 20:43 12.01.2009

Re: Nemoć vlasti i NVO sektora

Ovo je sve prilicno fascinantno. Prvo sam iznenadjen sto si ti, po svemu sudeci, 'riscanin koji je





, 'riscanin koji

Dawngreeter Dawngreeter 23:37 12.01.2009

Re: Nemoć vlasti i NVO sektora

mishab


Eto, nedogmatska religiozna osoba abrahamskog tipa (mozda i anabaptista? posto spominjes da se bog odabira voljom i razumom). Najozbiljnije sam impresioniran.

Komentarisemo ovo sve na tekstu koji nije posvecen diskuiji tog tipa, pa necu ulaziti dublje u diskusiju. U stvari, odmah u startu cu napomenuti da posle ovog posta necu vise komentarisati, da se ne bi otegla prica nevezana za osnovnu svrhu teksta naseg domacina u nedogled.

Pa sa time u vidu, samo najkrace - americki, aboridzinski i istocnjacki mitovi, pa cak i dobrim delom africki mitovi koliko mi se cini (ipak, izvan Loa bogova i njihovih korena, nisam bas siguran kako precizno afircki mitovi stoje) dosta se razlikuju od proto-mita koji Isus personifikuje. To se, rekao bih, jako tesko (odnosno nikako) ne moze pomiriti sa tezom da je celom covecanstvu data ista istina. Dalje, stotinama godina pre Hrista i pre Biblije su postojali bogovi koji su bili "moralno" (nisam fan tog termina, pre bih govorio o kulturnim tekovinama, ali hajde da zaobidjemo cepidlacenje oko terminologije) bitno razliciti od price koju Biblija propoveda. Koreni mita o Hristu se unazad mogu pratiti korak po korak i mislim da je racionalnom umu savrseno jasno da je u pitanju samo jos jedan u nizu modifikacija istog mita koji se vrti u krug maltene otkako je civilizacije na tim podnebljima. To sve prilicno nedvosmisleno negira postojanje Hrista kao stvarne osobe i legitimitet Biblije kao zbirke mitova koja se sve do osmog veka prociscavala od nepozeljnih delova (sta bi sa Lilit, cisto samo jedan primer). Da li u opste postoji racionalno stanoviste sa kojeg se prica o, recimo, Noju moze smatrati doslovnom istinom? Cak i kada se uzme u obzir, pored svega navedenog, i cinjenica da je fizicki nemoguce natrpati sve te zivotinje na jedan brod?

Malo detaljnije cu do kraja nedelje na svom blogu pokusati da napisem tekst u pravcu ove teme pa te pozivam da svratis i tamo se ukljucis u diskusiju, bilo bi mi veoma zanimljivo ukrstati poslovicna koplja sa osobom tvojeg rezonovanja. Takodje, procitacu sta god ovde odgovoris ali iz vec navedenih razloga necu se dalje upustati u pricu.
alexlambros alexlambros 00:37 13.01.2009

Re: Nemoć vlasti i NVO sektora

Cak i kada se uzme u obzir, pored svega navedenog, i cinjenica da je fizicki nemoguce natrpati sve te zivotinje na jedan brod?


E, pa nisi u pravu. Kazu bogomoljci da moze, jednostavno su uneli jaja koja su se posle potopa izlegla, tako mi objasnise. Kazu da sam bukvalista, tj. opet nisam pravilno "protumacio" ....
mishab mishab 01:17 13.01.2009

Re: Nemoć vlasti i NVO sektora

Dawngreeter

Eto, nedogmatska religiozna osoba abrahamskog tipa (mozda i anabaptista? posto spominjes da se bog odabira voljom i razumom). Najozbiljnije sam impresioniran.


To je učeje Svetog pisma: "A znamo da sin Božji dođe i dao nam je razum da poznamo Boga istinitoga i da budemo u istinitome sinu njegovom Isusu Hristu." (1.Jovanova 5,20) "Branio je pravo siromaha i jadnika ... Zar ne znači to Mene poznavati." (Jeremija 22,16) A za lažnu religiju Sveto pismo koristim pojam opojnog vina koje napoji sve narode (Otkrivenje 14,6-12).

Dawngreeter
U stvari, odmah u startu cu napomenuti da posle ovog posta necu vise komentarisati, da se ne bi otegla prica nevezana za osnovnu svrhu teksta naseg domacina u nedogled.


Naravno, to bi bila zloupotreba gostoprimstva domaćina a i zamaranje čitaoca temom koju ne očekuju. Zato ću se i ja samo na kratko osvrnuti na tvoja pisanja, trudeći se da ne odem previše u digresiju.

Dawngreeter
Pa sa time u vidu, samo najkrace - americki, aboridzinski i istocnjacki mitovi, pa cak i dobrim delom africki mitovi koliko mi se cini (ipak, izvan Loa bogova i njihovih korena, nisam bas siguran kako precizno afircki mitovi stoje) dosta se razlikuju od proto-mita koji Isus personifikuje.


Zavisi šta gledaš kada analiziraš razne religije. Kada govorim o ostacima drevne monoteističke religije onda treba imati na umu da je njeno izopačenje najpre išlo u njenom sadržaju (duhu, smislu), a elementi njene forme mogu negde više ili manje da se prepoznaju, u zavisnosti od toga koliko ne smetaju njenom unutrašnjem novonastalom izopačenom sadržaju. Interesantno je pratiti promenu u mitovima koje su doneli Sloveni na Balkan, pa videti kako su se brzo izgubili neki njihovi elementi a koji su se sačuvali kod ostalih Slovena, zbog toga što su se Sloveni na Balkanu izmešali sa populacijama drugačijeg porekla i drugačijih iskušenja. Ruska Baba Jaga će da te juri, ali možeš da se uzvučeš ako rešiš zagonetku, dok kod nas veštica ima da uradi šta je naumila, a ti kao da si operisan od volje i razuma, ne pokazuješ gotovo nikakvu moć da nešto preduzmeš da joj se odupreš. (Ponositi ljudi nisu skloni samokritici, pa samim tim ne mogu da bud ni odgovorni dok ne pobede svoju ponositost.) Dakle, svako je na isti način transformisao svoje verovanje i odbacivao drevnu monoteističku religiju u onome u čemu mu je ona najviše smetala, dok su neke njene forme mogle da ostanu bez ikakvih problema. Kako ide ta transformacija? Gordim narodima smeta Bog koji je iznad njih i koji je ličnost, dok oni koji su željni moći u Bogu vide izvor moći, a oni koji su prožeti sebičnim sentimentom, izastavljaju iz predstave o Bogu atribute njegove pravde, dok oni koji su prirodno opterećeni krivicom, žele da u Bogu vide strogog sudiju da bi takvim Bogom kod sebe pobuđivali svoj fanatizam. Itd. Treba imati na umu da je biblijska religija u sukobu sa ljudskom psihologijom i zato je prirodno sklona izopačenju. Pogledaj samo kako se brzo deformisala kod samih Jevreja, pa starozavetni proroci opominju Jevreje: "Jer imas bogova, Juda, koliko gradova, i koliko ima ulica u Jerusalimu, toliko podigoste oltara sramotnih oltara." (Jeremima 11,13) U ljudskoj prirodi nije monoteizam, vec mnogobostvo. Zapravo, u svojoj knjizi "Poreklo i degradacija" sam objasnio na koji način čovek prirodno izmišlja sebi bogove i pokazao sam da su ti mehanizmi suprotni psihologiji Svetog pisma, iz čega logično dolazi zaključak da biblijsi Bog nije mogao biti izmišljen, jer onakav kakav je, nikome ne odgovara.

Dawngreeter
Dalje, stotinama godina pre Hrista i pre Biblije su postojali bogovi koji su bili "moralno" (nisam fan tog termina, pre bih govorio o kulturnim tekovinama, ali hajde da zaobidjemo cepidlacenje oko terminologije) bitno razliciti od price koju Biblija propoveda.


Pa u samoj Bibliji imaš takva izopačenja i otpadanje Jevreja od upravo otkrivene istine, što je samo potvrda da tu istinu čovek nije izmislio.

Dawngreeter
Koreni mita o Hristu se unazad mogu pratiti korak po korak i mislim da je racionalnom umu savrseno jasno da je u pitanju samo jos jedan u nizu modifikacija istog mita koji se vrti u krug maltene otkako je civilizacije na tim podnebljima.


Hristos nikome ne odgovara da bi ga ljudi izmislili. Ljudi su prirodno gordi i želeli bi da se spasu svojom zaslugom, a ne Iskupiteljem. Ljudi su prirodno neodgovorni i želeli bi da neko drugi određuje njihovo spasenje, a po Svetom pismu ti moraš da se boriš sa sobom da bi bio sa Bogom. Bog od nas traži ono što mi po prirodi ne bismo želeli, a ono što prirodno želimo proglašava grehom. Sve je suprotno.

Dawngreeter
To sve prilicno nedvosmisleno negira postojanje Hrista kao stvarne osobe i legitimitet Biblije kao zbirke mitova koja se sve do osmog veka prociscavala od nepozeljnih delova (sta bi sa Lilit, cisto samo jedan primer).


Upravo ovakva kakva je Biblija ni najmanje ne odgovara tradicionalnom paganizovanom hrišćanstvu. Vidi samo ovo: "I ocem ne zovite nikoga na zemlji; jer je u vas jedan Otac koji je na nebesima. Niti se zovite učitelji jer je u vas jedan učitelj Hristos. A najveći između vas da vam bude sluga, jer koji se podiže poniziće se, a koji se ponižuje, podignuće se. A vi ste svi braća." (Matej 23,9-12.8) "A kad Petar šćaše da uđe, srete ga Kornelije, i padnuvši na noge njegove pokloni se. I Petar ga podiže govoreći: Ustani, i ja sam samo čovek." (Dela 10,26) "Gle, nemoj, jer sam i ja sluga kao i ti i braća tvoja proroci i oni koji drže reči knjige ove, Bogu se pokloni." (Otkrivenje 22,9) ...

Dawngreeter
Da li u opste postoji racionalno stanoviste sa kojeg se prica o, recimo, Noju moze smatrati doslovnom istinom?


Pa upravo svi drugi pokušaji da se objasne mnogi fenomeni sa kojima se naučnici različitih oblasti susreću (od genetičara do lingvista) nisu racionalno objašnjivi bez suočavanja sa istinom o Potopu, istinom o čudu nastanka različitih jezičkih grupa, itd. O tome sam pisao u pomenutoj knjizi "Poreklo i degradacija", zatim u jednom radu pod nazivom "Degradacija jezika kroz istoriju", itd.

Dawngreeter
Cak i kada se uzme u obzir, pored svega navedenog, i cinjenica da je fizicki nemoguce natrpati sve te zivotinje na jedan brod?


Pre Potopa nisu postojale razlike u klimatskim uslovima na Zemlji zbog toga što je voda iznad atmosfere stvarala efekat staklene bašte, pa zato nisu ni postojale mnogobrojne varijacije životinskih vrsta kakve su nastale posle Potopa Božjim čudfm od onih organizama koji su preživeli Potop. Čak su i ljudi transformisani u različite rase adaptirane mnogobrojnim atributima na različite klimatske uslove. No, da su te razlike nastale slučajno - mutacijama, onda bi one nepotrebne mutacije izbrisale veliku medjusobnu genetsku bliskost koja inače postoji izmedju ljudi različitih rasa (na neutralnim genima).

Dawngreeter
Malo detaljnije cu do kraja nedelje na svom blogu pokusati da napisem tekst u pravcu ove teme pa te pozivam da svratis i tamo se ukljucis u diskusiju, bilo bi mi veoma zanimljivo ukrstati poslovicna koplja sa osobom tvojeg rezonovanja.


Hvala na pozivu! :)
mishab mishab 18:03 12.01.2009

Obraz ne ume da okrene drugi obraz

Pogledajte da li igde iko u Svetom pismu propoveda kako treba da budemo dobri iz casti ili svog obraza?

Sam njihov naziv "Obraz" otkriva da oni nemaju nista sa hriscanstvom, jer hriscani treba da budu pokrenuti na dobra dela ljubavlju, a ne da svoja dobra dela cine iz "obraza" koji zapravo predstavlja izraz ponositosti i licne sujete, koji su po hrišćanstvu najveći gresi. Sujetna osoba cini dobro delo zato sto vidi vrednost u tom delu, a ne iz ljubavi prema drugoj osobi. Kada je ta vrednost narusena, onda se ta osoba oseca licno uvredjenom, i sklona je agresivnom ponasanju. Na taj nacin samo njihovo ime otkriva da su sa suprotne strane od strane Jevandjelja.

Oni kojima je stalo do sopstvenog obraza, brane kroz taj obraz svoj veliki i gordi Ego, pa zato radi svog Ega brane kao značajno sve što laska njihovoj sujeti i gordosti, a to je sve ono što je njihovo (crkva, nacija, jezik, pismo, zemlja...). A o samom Hristu nemaju šta da kažu, već im je njegovo ime samo pokrivalo kao što je Jehova bio pokrivalo za verski fanatizam i nacionalizam Jevreja koji su odbacili Hrista. Duh obraza je stran duhu apostola koji kazu: "Jer mi ne propovedamo sebe, nego propovedamo Isusa Hrista, Gospoda nasega. " (2.Korincanima 4,5)

Ti lažno nazvani hrišćani se više sablazne kada neko dira u njihove idole (stvari ovoga sveta: zemlju, običaje, umrle pretke...), nego kada neko pred njima huli na Boga svojim lošim karakterom - lazima, mrznjom, neverstvom, preljubom, korupcijom i rodjackim vezama, psovanjem Boga. To ih svakako manje ili ni malo ne uznemirava.

Navodno stalo im je da spasu svoju decu od zaglupljivanja koje sprovode verske sekte, a samim svojim nazivom otkrivaju da manipulišu ljudskom sujetom i gordošću, jer ne pokreću kod drugih motiv ljubavi, već motive koji se kriju iza obraza, a to su sujeta i gordost.

Isus nam je rekao da svojim neprijateljima, kada nas udare po jednom obrazu, treba da okrenemo drugi obraz, što znači da treba iz ljubavi da pokažemo krotost i poniznost koja će naše neprijatelje da obrati u prijatelje. Ali gord i sujetan Ego koji se krije iza obraza nije u stanju takvo poniženje da podnese, jer je on i dobar i religiozan radi svoga obraza, a ne iz ljubavi. On ima duh koji od prijatelja stvara neprijatelje.

Čovek koga zaista pokreće ljubav, on u poniženju blista dostojanstvom onako kako je Hristos blistao kada su ga ponižavali, dok gord čovek u poniženju deluje zaista uvređeno i jadno, onako kako deluju članovi Obraza, što im je zapravo glavna pokretačka snaga - ranjeno gordo srce iz kojeg curi gnoj mržnje kojim jedni druge poje.


student.bludent student.bludent 18:09 12.01.2009

Re: Obraz ne ume da okrene drugi obraz

Najbolji komentar koji sam pročitao na celoj temi.

Samo jedna mala opaska; u konfliktu je uvek neophodno biti praktičan - ne možeš goloruk da jurišaš na čoveka sa mašinkom; tako nema ništa sporno u potrebi da se neko promeni, ali da bi nekoga menjao, kao što rekoh moraš govoriti jezikom koji taj neko razume. Za obrazovce je sasvim očigledno koji jezik oni razumeju, samo što su njihovi oponenti previše pacifikovani da im tim jezikom objasne.
mishab mishab 19:10 12.01.2009

Re: Obraz ne ume da okrene drugi obraz

student.bludent
Najbolji komentar koji sam pročitao na celoj temi.

Samo jedna mala opaska; u konfliktu je uvek neophodno biti praktičan - ne možeš goloruk da jurišaš na čoveka sa mašinkom; tako nema ništa sporno u potrebi da se neko promeni, ali da bi nekoga menjao, kao što rekoh moraš govoriti jezikom koji taj neko razume. Za obrazovce je sasvim očigledno koji jezik oni razumeju, samo što su njihovi oponenti previše pacifikovani da im tim jezikom objasne.


Slažem se da treba biti praktičan, ali prethodno pitanje pobuda koje nas pokreću mora da se reši, inače će samo jedno zlo da zameni vlast drugog zla u ime ko zna kako uzvišenih ideala. Na primer, u Starom Izrailju je postojao krivični zakonik "Oko za oko", ali niko nije smeo da u svom srcu gaji osvetoljubivost ili mrznju prema krivcu ili prema neprijatelju: "Ne budi osvetoljubiv..." (3. Mojsijeva 19,18) "Nemoj govoriti osvetiću se za zlo!" "Ne govori: kako je on meni učinio, tako ću ja njemu učiniti." "Kad padne neprijatelj tvoj, nemoj se radovati." "Ako je tvoj neprijatelj gladan, hlebom ga nahrani." (Priče 20,22; 24,29.17; 25,21) Onda kada su Jevreji zloupotrebili zahteve krivičnog zakona, da bi njime izgovorili fanatične porive svojih licemernih srca, došli su pod vlast Rimljana koji su im oduzeli pravo da izriču smrtne presude. Slično se dešava i sa nama. Da nema stranih intervencija na našem tlu, ovaj rat iz devedesetih bi trajao i dan danas. Klali bismo se do međusobnog istrebljenja.

natasakn natasakn 21:38 12.01.2009

Re: Obraz ne ume da okrene drugi obraz

3 kikija za komentar!
Takav način razmišljanja očekujem od svakog ko sebe naziva vernikom. Zapravo, svaki čovek bi morao tako da razmišlja u idealnom svetu.
student.bludent student.bludent 23:09 12.01.2009

Re: Obraz ne ume da okrene drugi obraz

mishab
Slažem se da treba biti praktičan, ali prethodno pitanje pobuda koje nas pokreću mora da se reši, inače će samo jedno zlo da zameni vlast drugog zla u ime ko zna kako uzvišenih ideala.


Ja ne propagiram neke nove ideale za pokret Obraz. Čak im ni ne tražim da se odreknu svog viđenja sveta. Ja štitim ličnu slobodu, dok oni žele da konvertuju ili eliminišu, to je razlika između mene i njih. Jednostavno ne možeš govoriti jedno, kako je tvoja religija prepuna ljubavi prema čoveku, prema Bogu, prema narodu, prema znanju, prema čemu god, prepuna oprštaja i razumevanja, a da tvoja dela funkcionišu sasvim suprotno, ne samo egoistično, već i kao u kakvog čovekomrsca. Oni očigledno kolektivno imaju problema sa netolerancijom bilo drugačije religije i kulture, ksenofobični su a priori (kod osoba koje od negativnih premisa polaze a priori je problem naročito problematičan).

Zapravo, takav nastup je u celosti razvijan pod kišobranom SPC koji često prećutno odobrava, štiti, a nekada čak i otvoreno: Irinej, Ilarion, Pahomije, Amfilohije, a o Kačavendi da i ne govorim... po mom shvatanju, izvor je tu. Obraz je samo manifestacija zastranjenosti kadra SPC.
Milan Lukić Milan Lukić 21:28 12.01.2009

"s*ebali nam tezgu"

Ovde bi neko mogao da bude jako nervozan i svadljiv jer druge hrišćanske crkve obitavaju čak i na ovim prostorima.Prosto,nekom biste mogli da upropastite tezgu.Šta reći?Evo ni za njih nema dovoljno.
Svež primer: na opštini Čukarica u jednoj državnoj ustanovi nadredjeni su "preporučili" svojim uposlenicima da skupe novac za sveštenika i plate ga,za njegove "usluge" koje se tiču "proslave opštinske slave"(o toj bizarnosti ne bih ovom prilikom).To je naišlo na neodobravanje zaposlenih u tom odeljenju (imamo svedokinju kojoj se to dogodilo,tako da nema problema).Traženje dobre tezge,recimo,hajde da sada svaka opština u Srbiji bude globljena jednom godišnje,pri tom se ne pita ni ko si,ni šta si,ni da li imaš novca za takvo nasilno uzimanje novca,i to sistemski,kroz državu,opet,šta reći.
Zdrava konkurencija i pošten rad čak i u sektoru pružanja verskih usluga učinila bi veoma pozitivan pomak.Jeftiniji, iskreniji, pristojniji,takvi bi imali više šansi.Bez monopola u crkvenom sektoru.Zašto da mojim verskim osećanjima manipulišu oni koji su od toga napravili biznis?I to veoma dobar,ako mogu da primetim.
Isus je,znaju to bolje od mene,takve šićardžije najviše prezirao.
Ah,da,važna napomena,osim što su podredjeni u dotičnoj čukaričkoj instituciji bili primorani da plate sveštenika postoji i druga strana tog računa,dosta bizarna-država plaća kandilo i sveću...

3opan_opao 3opan_opao 22:42 12.01.2009

O verskoj slobodi

Covek je navikao da u svom licnom odnosu prema religiji, bio taj odnos pozitivan ili negativan, trazi odgovore na osnovna zivotna pitanja. Ali, nikada se zlo ne cini tako potpuno i radosno kao kada ga neko cini upravo iz verskih uverenja. Naime, religiozan covek prepoznaje da su njegove duznosti date bozanskim autoritetom. Zato je jedan od njegovih prvih zadataka da prepozna ljudska prava u pogledu svog i tudjeg verskog zivota.
Verska sloboda je pravo koje ljudsko biće dobiva rođenjem, činom života. To je sloboda u kojoj svako biće može prema savesti i uverenju oblikovati svoj duhovni život.
Covek je toliko razlicit u odnosu na ostali zivi svet da prava kojima svaka jedinka prirodno raspolaze nesmeju biti predmet zakonskog ogranicavanja.
Nijedan zakon, koliko god pozitivan, nikada nemoze biti uzet kao razlog postojanja ljudskog prava da sledi svoju savest zato sto su ljudski, zemaljski zakoni podlozni promenama. Pravo da covek sledi uverenja svoje savesti je toliko prirodno i fundamentalno koliko i pravo na zivot. Pripadnost ili nepripadnost nekoj verskoj zajednici nikada nesme biti uzrok posebnih povlastica ili diskriminacija i restrikcija.
Tolerancija i sloboda su dva razlicita pojma. Sloboda je apsolutno covekovo pravo da poptuno samostalno izabira uverenja koja ce slediti, dok je tolerancija izraz netrpeljivosti prema necijem pravu da bude slobodan. S druge strane, od tolerancije do progonstva samo je jedan korak. Zato je kovanica “verska tolerancija” znak ljudske slabosti, nedoraslosti i nesposobnosti da se prihvate oni koji su drugaciji.
Svako uplitanje drzave u verske poslove, kao i uplitanje bilo koje verske organizacije u drzavne poslove, predstavlja poziv na odricanje od najvisih dostignuca ljudske svesti o covekovim pravima i slobodama.
Drzava je duzna da omoguci ravnopravnost svih gradjana, i stoga mora ostati neopredeljena u pogledu verskih pitanja.
Uobicajno je da ljudi imaju izgradjene stavove o verskim zajednicama ili uverenjima koje verske zajednice slede.
Dokle god necije uverenje o nekoj verskoj zajednici, ili njenom stavu, ne sprecava pripadnika te verske zajednice da postupa po diktatu svoje savesti i po uverenju koje je stekao - ono ne ugrozava drugoga.
Naigled, cini se da verska sloboda pogoduje samo pripadnicima brojcano manjih verskih zajednica. Medjutim, cinjenica je i da su se sve verske zajednice susretale sa progonstvom svojih vernika, sluzbenika ili misionara u drzavama gde su u manjini. Zato je verska sloboda u sluzbi svih gradjana, ravnopravno ukljucujuci i ateiste kao i verski neopredeljene cija prava ne treba zanemarivati u korist onih koji su verski opredeljeni.
Ljudi moraju posedovati pravo da promene uverenja ako to savest traži od njih. Svako treba da sledi svoju savest u svim okolnostima i ne sme biti nateran da deluje protiv nje.
Svi bi trebalo da budu uvereni u prava drugih isto onoliko koliko su uvereni u svoja sopstvena prava. Niko ne bi trebao da misli da je njegovo versko pravo vece od prava kojim raspolaze neko drugi.
Verska sloboda treba da bude ograničena samo kada nasilničko ponašanje krši ljudska prava drugih.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana