Društvo| Film| Istorija| Politika

Sajmište - istorija jednog logora

Srđan Mitrović RSS / 19.01.2009. u 11:59

 

B92 vam s ponosom predstavlja dokumentarni film iz dva dela “Sajmište, istorija jednog logora”. U samom centru grada, mesto pored koga svakodnevno prolazimo jeste mesto gde je ubijeno na hiljade Jevreja i Srba, mesto užasnih patnji, smrti i uspomena. Prvi put na B92, istorija jednog od najozloglašenijih logora tokom Drugog svetskog rata. Uz sasvim nove podatke i tumačenja, eksluzivna svedočenja preživelih svedoka, i do sada nikad viđene arhivske materijale.

Ovo je priča o jednom sasvim drugačijem vremenu, priča o ljudima kojih više nema, priča  o jednom zaboravljenom stratištu.

Režija: Marko Popović / Srđan Mitrović

Scenario: Boban Jevtić

Direktor fotografije: Filip Jasnić

Muzika: Ivana Ognjanović

Montaža: Srđan Mitrović / Nikola Bižić

Sound design: Robert Klajn

Narator: Pavle Pekić

SAJMIŠTE, ISTORIJA JEDNOG LOGORA,
prvi deo, subota 24, januar u 20.00
drugi deo, nedelja 25. januar u 20.00 



Sajmište
Sajmište
Prvi deo filma govori o dva logora za Jevreje u Beogradu i o holokaustu
koji su Jevreji doživeli za vreme Drugog svetskog rata u Srbiji. Nažalost, Srbija je druga zemlja u Evropi u kojoj su pobijeni svi Jevreji koji su bili zatvoreni, oko 83% čitave populacije Jevreja koja je živela u našoj zemlji pre Drugog svetskog rata. Jedan logor bile su Topovske šupe na Autokomandi, a drugi Staro sajmište. Topovske šupe su prvi logor koji su nacisti uspostavili u Srbiji, a ime je dobio po mestu na kome su bila stacionirana artiljerijska oruđa Kraljevine Jugoslavije. Postojao je od kraja avgusta do oktobra 1941. godine. Iako su zvanični podaci uništeni, procene govore da je kroz njega prošlo oko 5.000 ljudi. U njega su dovođeni Jevreji i Romi iz Beograda i Banata, odakle su vođeni na streljanje u Kumodraž, Bežaniju, Jajince i na Sajmište. U Topovskim šupama na Autokomandi pobijeni su svi muškarci Jevrejii…

Logor na Starom sajmištu decembra 1941. godine takođe su osnovali nacisti. Smešten na levoj obali Save, prekoputa "starog" Beograda, jevrejski logor na Sajmištu (takode poznat kao jevrejski logor Zemun- Judenlager Semlin) bio je jedan od prvih koncentracionih logora u Evropi, namenski izgrađen za internaciju Jevreja. Od marta do maja 1942. oko 7 000 Jevreja, uglavnom žena, dece i starih (što je približno polovina jevrejske populacije u okupiranoj Srbiji), tu je sistematski ubijano u pokretnoj gasnoj komori dopremljenoj iz Nemačke

Film se sastoji od svedočenja pukim slučajem preživelih očevidaca, bivših
logoraša i logorašica, posebno za potrebe filma snimljenih igranih delova i od arhivske građe među kojom ima materijala koji do sada nikada nije viđen.

Sajmište 2
Sajmište 2
Drugi deo filma
govori o logoru na Sajmištu posle ubijanja Jevereja. Nakon što su jevrejski zatočenici ubijeni, Sajmište je pretvoreno u Anhaltelager, prihvatni logor za političke zatvorenike, zarobljene partizane i prinudne radnike, koji su, većinom, dalje transportovani u radne logore širom Trećeg rajha. Od maja 1942. do jula 1944. 32 000 logoraša (najvećim brojem Srba) prošlo je kroz ovaj logor od čega je 10 600 ili ubijeno ili umrlo od gladi, izrabljivanja i bolesti. Uslovi u logoru bili su jezivi, nije bilo hrane, logoraši su bili primoravani da obavljaju teške i besmislene poslove, čuvari su ih tukli i maltretirali. Svaki treći logoraš koji je ušao u logor nije iz njega izašao. Ubrzo posle savezničkog bombardovanja Beograda 1944. godine, u kom je i ovaj logor teško oštećen a veliki broj logoraša poginuo, logor je rasformiran. Sajmište je bilo najveći koncetracioni logor u okupiranoj Srbiji. I drugi deo filma se sastoji od svedočenja nekadašnjih logoraša, namenski snimanih igranih delova te arhivskog materijala.


 

Atačmenti



Komentari (131)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Unfuckable Unfuckable 12:03 19.01.2009

čestitam

a po imenima, kladim se da je - pun pogodak
miniko63 miniko63 12:21 19.01.2009

Konačno

Konačno da neko pokloni pažnju važnim stavarima! Zborav je poguban. On otupljuje!
constrictoria92 constrictoria92 12:21 19.01.2009

Hvala

U svoje i majchino ime Vam se zahvaljujem na ovom filmu. Nama to puno znachi.
Hvala puno...
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 12:26 19.01.2009

zar ne bese...

29. i 30. u prvoj najavi, ili sam ja nesto pomesala?
u svakom slucaju - docekasmo ga, a?
cassiopeia cassiopeia 12:31 19.01.2009

...

Staro sajmište je godinama bilo zapušteno i ostavljeno na milost i nemilost zubu vremena. Koliko je meni poznato još uvek nije proglašeno memorijalnim centrom. Nadam se da će vaš film probuditi uspavane.

Čestitam!
Daniela Stojkovic Daniela Stojkovic 12:34 19.01.2009

hvala

Lepo je, a i tuzno u isto vreme, da ste (smo) konacno setili Sajmista.

Nadam se da ce nas podsetilti na sve one koji ga nisu preziveli, pomoci onima koji jesu (i njihovim porodicama) i nauciti nove generacije o strasnim stvarima koje su se tamo desile. A sve samo zbog jednog:

Da se ne ponovi NIKADA!

Hvala.
dunjica dunjica 12:51 19.01.2009

Nikada nije kasno

Moje poštovanje svima koji su učestvovali i omogućili ostvarenje ovog projekta!

Hoće li film biti dostupan na DVD? Kada? Kako doći do njega?
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 13:06 19.01.2009

Re: Nikada nije kasno

Hoće li film biti dostupan na DVD? Kada? Kako doći do njega?

ja se iskreno nadam. a kad bude, obavestiću te. nema problema
dunjica dunjica 13:31 19.01.2009

Re: Nikada nije kasno

obavestiću te. nema problema


Srđane, ajd me iznenadi, pa održi ovaj put obećanje. Hvala unaprijed!
dragoljub92 dragoljub92 13:02 19.01.2009

#

надам се да сте били бескомпромисни у откривању истине о том стратишту и да такозване ,,српске мајке" нису заобиђене одговорности за своју срамотну сарадњу у овом злочину.
malasneki malasneki 13:09 19.01.2009

Banjica

a sta je sa tim logorom? ima li podataka u ovom filmu?

obavezno moram pogledati.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 13:11 19.01.2009

Re: Banjica

Banjica

ovaj dvodelni film se bavi samo Starim sajmištem i Topovskim šupama.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 13:13 19.01.2009

Re: Banjica

zar Banjica nije dobila citavu igranu seriju svojevremeno?
o Banjici se mnogo vise zna, a o Sajmistu manje. nekako je cudno 'zaboravljeno' za sve ove godine.
alexlambros alexlambros 13:52 19.01.2009

свака част ...

читавој екипи!

Ово ћу обавезно да погледам! препорука!
Е сад читајте и чудите се!

На претпрошлој Недељи моде, два дана ревије су се одржавале у клубу "Посејдон", за који сам касније чуо да је некада био болница логора за време рата! Нисам могао да верујем рођеним ушима! Дакле, на месту некадашњег концентрационог логора, месту на коме су људи систематски мучки убијани, потомци одржавају ревије и журке! Може ли неко од вас да замисли да неко организује журку у Аушвицу или Дахау?

Ето, зар то не говори више од свега о нашем односу према сопственој прошлости?

Да не буде забуне, тај простор је већ био у функцији места за изалазак и провод. Па зове се клуб "Посејдон" и у њему су се одржавале многе техно и остале журке.

Једном је група "Кошин" требала да наступа у том клубу али су отказали наступ кад су чули да је простор заправо некадашњи концентрациони логор.

Ал нама то изгледа не смета уопште.

Још једна ствар коју нисам могао да разумем је то да иако су многи знали за то, чини се да нико није био нешто посебно узбуђен око тога и као да то никоме, сем мени, није било потпуно болесно и ненормално.

BebaOdLonchara BebaOdLonchara 13:54 19.01.2009

Re: свака част ...

Ето, зар то не говори више од свега о нашем односу према сопственој прошлости?

mislim da to govori mnogo i o nasoj buducnosti...nazalost.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 13:58 19.01.2009

Re: свака част ...

Е сад читајте и чудите се!

znam i ne čudim se. malo ljudi zna istinu i sajmištu i oni pokušavaju zaista sve da istina izađe na videlo. težak je to put.
postoje razna udruženja, knjige ali nema ko da čuje. nadam se da će ovaj film pomeriti nešto bar malo.
inače bivša bolnica je sada u privatnim rukama. prodala opština. i tamo se održavaju razne manifestacije. bilo je tu i koncerata, žurki pa čak i boks meč.
prosto ne mogu da verujem da je država nemoća u vezi sajmišta.
doduše, mora da je mnogo skupo građevinsko zemljište koje se nalazi na najlepšem mestu u beogradu
dunjica dunjica 14:04 19.01.2009

nije samo u Beogradu...

inače bivša bolnica je sada u privatnim rukama. prodala opština. i tamo se održavaju razne manifestacije. bilo je tu i koncerata, žurki pa čak i boks meč.
prosto ne mogu da verujem da je država nemoća u vezi sajmišta.
doduše, mora da je mnogo skupo građevinsko zemljište koje se nalazi na najlepšem mestu u beogradu


Nije bio logor, ali je bila sinagoga. 1939. je pretvorena u javno kupalište i u toj funkciji je i danas.


sinagoga u Poznanu


alexlambros alexlambros 14:07 19.01.2009

Re: свака част ...

inače bivša bolnica je sada u privatnim rukama. prodala opština. i tamo se održavaju razne manifestacije. bilo je tu i koncerata, žurki pa čak i boks meč.
prosto ne mogu da verujem da je država nemoća u vezi sajmišta.


Најискреније се надам да ће филм макар мало скренути пажњу на то!

Шта год да је, неопростиво је! Ја не могу да верујем да је тако нешто могуће!
Нешто слично се десило и са Шумарицама у Крагујевцу. Да се разумемо, место где су 21. октобра стрељане неколико хиљада Крагујевчана (и 300 гимназијалаца), претворено је у спомен парк по коме су разасуте многобројне хумке и споменици. То је прелепо излетиште, и врло је популарно међу Крагујевчанима који по лепом времену тамо проводе викенде, шетајући, џогирајући, возећи бајс, а има и једно вештачко језеро где људи лети иду да се купају ... све ми је то ок. Мислим да нема сврхе да спомен парк постоји а да нико никада не зађе у њега.
Али, пре пар година некоме је пало на памет да тамо организује неки техно фестивал (нека фора попут Егзита, која изгледа није заживела) ... И сад замислите, трешти и бубња транс мјуз читаву ноћ на месту које је фактички огромно гробље. А пијани и надувани денсери ђускају около хумки

Ја сам први љубитељ опен еир техно партис, али не могу себе да замислим како ђускам у Шумарицама, па како год.



Srđan Mitrović Srđan Mitrović 14:10 19.01.2009

Re: nije samo u Beogradu...

sinagoga. 1939. je pretvorena u javno kupalište i u toj funkciji je i danas.

pa nije baš isto.
miniko63 miniko63 14:16 19.01.2009

Re: свака част ...

Једном је група "Кошин" требала да наступа у том клубу али су отказали наступ кад су чули да је простор заправо некадашњи концентрациони логор.


Naravno ne bi im palo na pamet, da sviraju na stratištu, a mi smo veoma bahati i ništa nam nije sveto!
Zurke su in, a drugi svetski rat out ili šta? Ko o tome misli? Ko još priča o žrtvama? Prostor je dobar, pa što da ne! Nije samo to problem! Niko se nije setio da od toga napravi dostojan spomenik, da bar dostojno obeleži. E to je zaista jadno!
dunjica dunjica 14:26 19.01.2009

Re: nije samo u Beogradu...

Srđan Mitrović
sinagoga. 1939. je pretvorena u javno kupalište i u toj funkciji je i danas.

pa nije baš isto.

Pa to i rekoh, da nije isto, ali je ipak uvredljivo. Da dodam radi pojašnjenja: Jevreji iz Poznanja još nemaju priliku ovo mjesto vratiti prvobitnoj namjeni, za što se godinama bore.

Obrati pažnju na sličnost: u gasnim komorama je bila scenografija javnih kupališta. Mnogo nesretne simbolike...

Re: nije samo u Beogradu...

pre posejdona tu je bio i filmski grad, zar ne?
jedno od najvecih groblja neprijatelja komunizma je ispod stadiona crvene zvezde, ako se dobro secam. to je, nazalost, uobicajena praksa, da se kapitalni objekti zidaju na mestima masovnih grobnica kako bi sprecili ekshumaciju.
da li to znaci da niko sa ovog bloga ne ide na zvezdine utakmice?
gde god spustis nogu u bgd nekad je bilo neko stradanje.

ps. cestitke za film

Re: свака част ...

alexlambros
Али, пре пар година некоме је пало на памет да тамо организује неки техно фестивал (нека фора попут Егзита, која изгледа није заживела) ... И сад замислите, трешти и бубња транс мјуз читаву ноћ на месту које је фактички огромно гробље. А пијани и надувани денсери ђускају около хумки Ја сам први љубитељ опен еир техно партис, али не могу себе да замислим како ђускам у Шумарицама, па како год.


izvini, ti si onaj militantni ateista, moralista?
Unfuckable Unfuckable 19:26 19.01.2009

Re: свака част ...

Pa, i na Terazijama se vešalo.....onoliko pa to ne znači da sada ne treba tuda da se prolazi.
Mada, mislim da bi bilo u redu obeležiti takva mesta (a ima ih dosta po Beogradu, što Ana reče) bar nekom spomen - pločom, da se ne zaboravi
dunjica dunjica 19:34 19.01.2009

Re: свака част ...

nekom spomen - pločom, da se ne zaboravi


Jedna mogucnost obiljezavanja, doduse izazvala kontroverze unutar Jevrejske zajednice u Njemackoj:
Kamenje spoticanja
Unfuckable Unfuckable 19:46 19.01.2009

Re: свака част ...

pogledao sam link, hvala dunjice - meni izgleda kao dobra i originalna ideja
dunjica dunjica 20:00 19.01.2009

Re: свака част ...

meni izgleda kao dobra i originalna ideja

kontroverze su oko toga sto su ovi blokovi ugradjeni u nogostupu, znaci ljudi svakodnevno gaze po njima. neki smatraju to nedostatkom pijeteta, a drugima je ideja genijalna zbog jednostavnosti i stalnog podsjecanja, pri svakom prolasku.

U Dresdenu ima nesto slicno, gdje su plocice pomaknute u stranu, da se ne vide na prvi pogled, nego se uz pomoc posebnog vodica karte treba potruditi pronaci ih.
Oziljci rata


karta vodic


plocice
Unfuckable Unfuckable 20:20 19.01.2009

Re: свака част ...

pa ok....svakom se rešenju može naći mana ....pri ulasku u mnoge institucije u US lepo se vidi na patosu grb organizacije pa to nikome ne smeta
ali, kao što je odavno poznato - ako tražimo dlaku u jajetu, sva je prilika da ćemo je i naći
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 20:59 19.01.2009

Re: свака част ...

u hamburgu su svuda te plocice i ne mogu se omasiti. kad hodamo, obicno gledamo ispred sebe i u pod, tako da ih uvek vidimo. ponegde jednu, dve, negde i do 15
dunjica dunjica 21:10 19.01.2009

Re: свака част ...

u hamburgu su svuda te plocice

misliš na kamenje spoticanja (Stolpersteine)? ima ih po Njemačkoj, Austriji, Češkoj, Poljskoj i Mađarskoj. sve isti umjetnik uradio.

ovo drugo je samo u Dresdenu i šteta što fotke nisu bolje da se vidi (na donjoj se vidi da su pločice označene jedino brojem, npr. "ORT 12", što zahtijeva određenu angažiranost promatrača, bolje reći istraživača).
alexlambros alexlambros 22:46 19.01.2009

Re: свака част ...

izvini, ti si onaj militantni ateista, moralista?


ateista sam, da, pa? zamisljas ih s rogovima i repom kako djuskaju po groblju?
moralista?!?! pa to je valjda teolosko podrucje? kad si cula da neki ateista nekome drobi sta da radi, kad da posti i s kim da spava i slicne budalastine ...

Re: свака част ...

alexlambros
izvini, ti si onaj militantni ateista, moralista?ateista sam, da, pa? zamisljas ih s rogovima i repom kako djuskaju po groblju? moralista?!?! pa to je valjda teolosko podrucje? kad si cula da neki ateista nekome drobi sta da radi, kad da posti i s kim da spava i slicne budalastine ...


primecujem da poput verskog propovednika pokusavas da nametnes osecaj krivice onima koji nemaju isto shvatanje postovanja nastradalih kao ti. ili mozda mislis da je to potpuno drugacije?
Unfuckable Unfuckable 09:43 20.01.2009

Re: свака част ...

da nametnes osecaj krivice onima koji nemaju isto shvatanje postovanja nastradalih kao ti.

odlično formulisano

Re: свака част ...

Unfuckable
da nametnes osecaj krivice onima koji nemaju isto shvatanje postovanja nastradalih kao ti.odlično formulisano

ti si mene, izgleda, bas zavolEo?
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 14:43 20.01.2009

Re: свака част ...

ti si mene, izgleda, bas zavolEo?

a ko tebe jos nije zavoleo?!

Re: свака част ...

BebaOdLonchara
ti si mene, izgleda, bas zavolEo?a ko tebe jos nije zavoleo?!

vala bas! nek se javi
alexlambros alexlambros 16:15 20.01.2009

Re: свака част ...

primecujem da poput verskog propovednika pokusavas da nametnes osecaj krivice onima koji nemaju isto shvatanje postovanja nastradalih kao ti. ili mozda mislis da je to potpuno drugacije?


ako je moralisanje to sto se cudu cudim da je neko dosao na ideju da organizuje tehno zurke i modne revije u zgradi koja je bila deo koncentracionog logora, onda ok, nek bude da sam moralista ...


Unfuckable Unfuckable 16:34 20.01.2009

Re: свака част ...

pa znaš kako, Ana - trudim se da čitam šta je napisano, a nije mi bitno ko piše...umem da lupam preporuke ljudima koji su me banovali ako mi se komantar dopadne
kao što mogu, kada mi se ne dopadne to što mi na nos naturaju - da likove koji sebe moralistima nazivaju, prekrstim u demagoge, 'ladno
AlexDunja AlexDunja 14:14 19.01.2009

sve cestitke

autorima i svima koji su radili na filmu.

ova najava je kratka,
ali mi se cini da je muzika
bas dobra, u funkciji i nenametljiva...
autorki
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 14:16 19.01.2009

Re: sve cestitke

ali mi se cini da je muzika
bas dobra,

misliš fenomenalna
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 14:17 19.01.2009

Re: sve cestitke


da se obelodanimo...autorka zahvaljuje
AlexDunja AlexDunja 14:37 19.01.2009

Re: sve cestitke

da se obelodanimo...

ovakvim povodom - i treba,
dobar si posao uradila,
hats off to you,bol
dzouzi dzouzi 14:53 19.01.2009

Re: sve cestitke

autorima i svima koji su radili na filmu.


Pridruzujem se :)))

Jelica Greganović Jelica Greganović 23:59 20.01.2009

BOL,

čestitam!

BebaOdLonchara BebaOdLonchara 03:50 21.01.2009

Re: BOL,

hvala!!!!
dunja73 dunja73 14:42 19.01.2009

ima jos toga


Ja sam vec jedan tekst imala koji je vezan za ,oslobodjenje Beograda ,, tu se ne zna brojka ali radi se oko 5 000 nemackih vojnika kojima se ne zna gde su ,,zatrpani,, od strane Crvene armije .

Logori za Vojvodjanske Svabe ,,zene i decu,, Ukupan broj zrtava je 64 000 ,1944-1948

likvidacioni logori:

logor ,,Mlekara,, -Kikinda
Stojkovic-Telep -Vrsac
Stari mlin -Veliki Beckerek ,Molin,Knicanin,Backi Jarak ,Gakovo ,Krusevlje ,Sremska Mitrovica


A u Hrvatskoj :

Valpovo,Josipovac,Velika Pisanica,Krndija,radni logor u Baranji





Jelica Greganović Jelica Greganović 15:38 19.01.2009

Hvala

i čestitam, druže.

fixxerus fixxerus 16:46 19.01.2009

‡:.



stojimo pred streljačkim strojem
nekom se idiotu zaglavio metak
pa čekamo da se to reši

majka me čvrsto drži oko glave
i trlja uši
jer duva

sve smo već isplakali
i sudbinu i suze

čuje se tamo repetiranje puške
i opet psovke
znači: još malo:

još jednom uvežbavamo
kako ću ja da padnem
kad me ona bude stisla
za ruku
sekund pre nego doleti metak

pitam je:
a____ ti
ne brini za mene

rešio sam da odemo zajedno

ona me pogleda
onako široko
i reče:
nemoj slučajno da me izdaš
pa da zajedno padnemo
!ali mama, i ako se izvučem
ovaj vetar će me ubiti





osedlaj jebeni vetar






ii osetih blagi anđeoski stisak
dunjica dunjica 17:07 19.01.2009

Re: ‡:.

ovo je strašno. kao Goranova "Jama".
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 17:38 19.01.2009

Re: ‡:.

kako je ovo tuzno
dunja73 dunja73 17:33 19.01.2009

spomenik

Hocu jos nesto da dodam .U mom rodnom gradu ,u Sumadiji ,na gradskom groblju postoji jedan cetvorostrani spomenik poprilicno visok .Stvarno ne znam ko ga je podigao ,mozda partizani ili oni pre njih...

Na njemu su : katolicki krst ,pravoslavni krst ,mesec i zvezda i jevrejska zvezda .

Podignut je u cast svim palim zrtvama .
nekad-bio-kuki nekad-bio-kuki 17:43 19.01.2009

doprinos

topcat topcat 18:47 19.01.2009

Cestitam,

i zelim puno publike i dobrih kritika.

Uz to, iskreno se nadam, ali stvarno nadam - da ce jednog dana biti objelodanjene price SVIH logora, ne samo onih u kojima su stradali Jevreji. Justice for all! Holokaust nad Slavenima koji se dugo godina sustavno provodio na istocnoj obali Jadrana nikada nigdje nije prikazan. Ne postoje knjige, dnevnici Ana Frank ni filmovi...tek nesto malo zbornika, rezultata povijesnih istrazivanja koji kao da se skrivaju od javnosti. Obzirom na danasnju politiku, uskoro cemo se mozda morati ispricavati sto tu postojimo.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 18:53 19.01.2009

Re: Cestitam,

Uz to, iskreno se nadam, ali stvarno nadam - da ce jednog dana biti objelodanjene price SVIH logora, ne samo onih u kojima su stradali Jevreji.


e ovo je upravo takav film. u prvom delu se govori o stradanju jevreja, a u drugom o stradanju srba, roma, i svih drugih koji su se tu nasli.
topcat topcat 19:03 19.01.2009

Re: Cestitam,

BebaOdLonchara

e ovo je upravo takav film. u prvom delu se govori o stradanju jevreja, a u drugom o stradanju srba, roma, i svih drugih koji su se tu nasli.


Ima logora u kojima nije bilo Jevreja(jer jednostavno na tim prostorima nisu zivjeli) o kojima ne znamo nista! Konkretno, u Hrvatskoj - zasto ucimo o Jasenovcu, a ne znamo za Molat? Jesu li te zrtve manje vazne?

Eto, ja se samo nadam da pravda postoji i da cemo saznati i za Molat i za BROJNE druge logore u kojima su se daleko od ociju javnosti desavale mozda groznije stvari od onih koje smo do sada vidjali na ekranima.
gorran2 gorran2 19:06 19.01.2009

Re: Cestitam,

topcat
BebaOdLonchara

e ovo je upravo takav film. u prvom delu se govori o stradanju jevreja, a u drugom o stradanju srba, roma, i svih drugih koji su se tu nasli.


Ima logora u kojima nije bilo Jevreja(jer jednostavno na tim prostorima nisu zivjeli) o kojima ne znamo nista! Konkretno, u Hrvatskoj - zasto ucimo o Jasenovcu, a ne znamo za Molat? Jesu li te zrtve manje vazne?

Eto, ja se samo nadam da pravda postoji i da cemo saznati i za Molat i za BROJNE druge logore u kojima su se daleko od ociju javnosti desavale i groznije stvari od onih koje smo do sada vidjali na ekranima.
Moja dva ujaka su bila na Molatu. Onaj ko je osnovao logor (kdt. 2. italijanske armije Mario Roata) danas se u školskim udžbenicima slavi kao veliki prijatelj Srba.
topcat topcat 19:16 19.01.2009

Re: Cestitam,

gorran2
]Moja dva ujaka su bila na Molatu. Onaj ko je osnovao logor (kdt. 2. italijanske armije Mario Roata) danas se u školskim udžbenicima slavi kao veliki prijatelj Srba.

Cinjenica je da su se Talijani dobro potrudili izbirsati iz svijesti gradjana svaku asocijaciju na svoj fashizam. Propaganda je ucinila ostalo.

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 19:21 19.01.2009

Re: Cestitam,

Konkretno, u Hrvatskoj - zasto ucimo o Jasenovcu, a ne znamo za Molat?

to je već pitanje za novinare i filmadžije u Hrvatskoj. kada bi mi počeli time da se bavimo, odmah bi nam nabili na nos "počistite svoje dvorište prvo".
topcat topcat 19:24 19.01.2009

Re: Cestitam,

Srđan Mitrović
Konkretno, u Hrvatskoj - zasto ucimo o Jasenovcu, a ne znamo za Molat?

to je već pitanje za novinare i filmadžije u Hrvatskoj. kada bi mi počeli time da se bavimo, odmah bi nam nabili na nos "počistite svoje dvorište prvo".


Mislim da je pitanje drustva i dvostrukih mjerila...ali razumijem da se ogradjujete.

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 19:26 19.01.2009

Re: Cestitam,

ali razumijem da se ogradjujete.

nemam ja problema da se bavim i logorima u Hrvatskoj. drugo je pitanje da li bi naišli na otvorena ili zatvorena vrata.
gorran2 gorran2 19:27 19.01.2009

Re: Cestitam,

Srđan Mitrović
Konkretno, u Hrvatskoj - zasto ucimo o Jasenovcu, a ne znamo za Molat?

to je već pitanje za novinare i filmadžije u Hrvatskoj. kada bi mi počeli time da se bavimo, odmah bi nam nabili na nos "počistite svoje dvorište prvo".
Problem je u tome što se "mi" bavimo time. I to se bavimo na taj način da veličamo fašiste i osnivače logora.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 19:29 19.01.2009

Re: Cestitam,

Problem je u tome što se "mi" bavimo time. I to se bavimo na taj način da veličamo fašiste i osnivače logora.

ne bih baš da generalizujem.
gorran2 gorran2 19:33 19.01.2009

Re: Cestitam,

Srđan Mitrović
Problem je u tome što se "mi" bavimo time. I to se bavimo na taj način da veličamo fašiste i osnivače logora.

ne bih baš da generalizujem.
Piše u zvaničnom udžbeniku iz istorije za srednju školu. Je li to dovoljno generalno?

Inače, tog Roatu čak su njegovi u Italiji osudili zbog fašizma i ratnih zločina na doživotnu robiju. Samo u Srbiji je heroj.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 19:50 19.01.2009

Re: Cestitam,

iše u zvaničnom udžbeniku iz istorije za srednju školu. Je li to dovoljno generalno?

piše po knigama svašta, ali ne veruju svi u to.
nije srbija nešto specifična po tome što slave sumnjive likove. eto naš sused onoliko slavi stepinca i pavelića.
gorran2 gorran2 20:47 19.01.2009

Re: Cestitam,

Srđan Mitrović
iše u zvaničnom udžbeniku iz istorije za srednju školu. Je li to dovoljno generalno?

piše po knigama svašta, ali ne veruju svi u to.
nije srbija nešto specifična po tome što slave sumnjive likove. eto naš sused onoliko slavi stepinca i pavelića.
Fakat. Ali sramota...
dunjica dunjica 20:48 19.01.2009

Re: Cestitam,

eto naš sused onoliko slavi stepinca i pavelića.


aha? baš onoliko?
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 20:52 19.01.2009

Re: Cestitam,

Fakat. Ali sramota...

slažem se
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 20:53 19.01.2009

Re: Cestitam,

aha? baš onoliko?

i više od toga.
dunjica dunjica 20:59 19.01.2009

Re: Cestitam,

Srđan Mitrović
aha? baš onoliko?

i više od toga.

to vjerojatno da zabave besposlene komšije.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 21:05 19.01.2009

Re: Cestitam,

to vjerojatno da zabave besposlene komšije.

pa valjda zbog toga pevaju sa tompsonom na trgu bana jelačića o jasenovcu.
molim te da ne širimo ovu temu. nije joj ovde mesto.
alexlambros alexlambros 22:51 19.01.2009

Re: Cestitam,

piše po knigama svašta, ali ne veruju svi u to.


pise i da su Hrvati Goti ... jednom sam na HRTu gledao prilog o "srednjevekovnoj hrvatskoj velikaskoj obitelji Tvrtkovica"

kao i njhov putopis iz Istambula u kome pominju Hrvata, velikog vezira Mehmed pasu Sokolovica
topcat topcat 06:19 20.01.2009

Re: Cestitam,

Srđan Mitrović
ali razumijem da se ogradjujete.
nemam ja problema da se bavim i logorima u Hrvatskoj. drugo je pitanje da li bi naišli na otvorena ili zatvorena vrata.

Naravno, vi cete profesionalno raditi svoj posao bez obzira na temu.
A temu ipak bira onaj tko je financira.

Govorila sam opcenito, a navela primjer iz Hrvatske jer poznam konkretnu situaciju.



topcat topcat 06:35 20.01.2009

Re: Cestitam,

Srđan Mitrović
pa valjda zbog toga pevaju sa tompsonom na trgu bana jelačića o jasenovcu.
molim te da ne širimo ovu temu. nije joj ovde mesto.

Hvala sto ste potvrdili moju tvrdnju. .
Na stranu Pavelici i Thompsoni (kojima, slazem se, ovdje nije mjesto), cinjenica je da je Jasenovac jedini logor o kojem smo culi, jedini cijim zrtvama dizemo spomenik i smatram da to jednostavno nije posteno. Nadam se da ce i price drugih zrtava biti objelodanjene, da ce jednog dana netko naci razumijevanja i smoci snage da iznese takav projekt, vjerujuci da radi nesto za opce dobro - umjesto da gricka nokte brojeci glave na premijeri.




matityahu matityahu 19:03 19.01.2009

MIRKO ILIC

16. april 2008. | 07:14 | Izvor: B92

Beograd -- Poznati grafički dizajner i ilustrator Mirko Ilić izradio je logo za budući memorijalni centar na Starom sajmištu.


On je, gostujući u Poligrafu, rekao da je izuzetno važno da se taj centar izgradi i ocenio da je neverovatno da je na tom mestu sada disko-klub i da se tamo organizuju bokserski mečevi.

"Mislim da je to neverovatno, povremeno čujem političare odavde koji prigovoraju Hrvatskoj za Jasenovac. Niko nema pravo pokazati prstom na druge dok ne sredi stvar kod svoje kuće. Ako su ti ljudi bili vredni Nemcima da ih uvuku tamo i ubijaju, kako to da ne zavređuju lepše nego polupani spomenik", rekao je Ilić

matityahu matityahu 19:06 19.01.2009

KNJIGA

Najbolje (jedino) knjizevno delo na srpkom o Sajmistu:



Najbolje faktografsko (ako ne i jedino) o Sajmistu:

dunjica dunjica 19:16 19.01.2009

Re: KNJIGA

Najbolje (jedino) knjizevno delo na srpkom o Sajmistu:


Nije jedino. David Albahari je pisao o Gecu i Majeru. Vec sam to spominjala ovdje na Blogu.

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 19:24 19.01.2009

Re: KNJIGA

David Albahari je pisao o Gecu i Majeru

kada smo počinjali priču o dokumentarnom filmu o sajmištu, albaharijeva knjiga je bila kamen temeljac. meni je žao što gospodin Albahari nije mogao više da se angažuje. Ideja je bila da on bude voditelj-domaćin dokumentarca.
veliki pozdrav za njega i veliko hvala za neverovatnu knjigu.
matityahu matityahu 19:25 19.01.2009

Re: KNJIGA

U pravu si:

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 19:28 19.01.2009

mislim da bi najbolji naziv dokumentarca

bio Zaboravljeno sećanje.
nažalost predlog nije prošao.
radojicic92 radojicic92 19:38 19.01.2009

...

cestitam Srdjane
odavno zasluzuje Sajmiste ovakav film
pitanje, hoce li ici i na web stream u subotu i nedelju?
i ko vam je ova kompozitorka?
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 19:47 19.01.2009

Re: ...

pitanje, hoce li ici i na web stream u subotu i nedelju?

nema razloga da ne bude.
i ko vam je ova kompozitorka?

jedna moja prijateljica / blogerka već se gore sama javila
dragoljub92 dragoljub92 20:53 19.01.2009

što

sam ja brisan ovde
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 20:56 19.01.2009

Re: što

što sam ja brisan ovde

pa mora da si nešto napisao što nije baš bilo lepo.
dragoljub92 dragoljub92 21:27 19.01.2009

Re: što

Srđan Mitrović
što sam ja brisan ovde

pa mora da si nešto napisao što nije baš bilo lepo.

šta nije lepo u pitanju da li je dunja ona novinarka sa RTSa, što je izigravala target pa pobegla i ostavila one jadnike da budu bombardovani.ja ne tvrdim da je ona samo pitam da li je to ona?(natera me da upotrebljavam znakove interpunkcije,to ću ti pamtim sve dok ne zaboravim
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 21:31 19.01.2009

Re: što

šta nije lepo u pitanju da li je dunja ona novinarka sa RTSa, što je izigravala target pa pobegla i ostavila one jadnike da budu bombardovani.ja ne tvrdim da je ona samo pitam da li je to

odgovorno tvrdim da to nije ona dunja. inače bih je banovao ali odmah.
dragoljub92 dragoljub92 21:46 19.01.2009

Re: što

Srđan Mitrović
šta nije lepo u pitanju da li je dunja ona novinarka sa RTSa, što je izigravala target pa pobegla i ostavila one jadnike da budu bombardovani.ja ne tvrdim da je ona samo pitam da li je to

odgovorno tvrdim da to nije ona dunja. inače bih je banovao ali odmah.

samo sam to hteo da znam
dunja73 dunja73 20:55 19.01.2009

moj deda,,vojni zarobljenik,,

Kad je poceo drugi svetski rat kod nas moj deda je bio kraljev vojnik ,prve god rate zarobljen i poslat ,,sa ostalima,, u Köln .Proveo 4 god i petu u Francuskoj,,pomoc srbima od Fr,,

Tamo je zavrsio masin-bravarski zanat ,imao platu ,na hranu je se zalio ali tako je tad bilo .Kad su Amerikanci bombardovali nemacku ,pogodjen bude voz i samo deda i njih par prezive .Nikad nije dobio ratnu odstetu . .Umro u 95 -oj god zivota .
49 41 49 41 02:07 20.01.2009

Re: moj deda,,vojni zarobljenik,,

dunja73
Kad je poceo drugi svetski rat kod nas moj deda je bio kraljev vojnik ,prve god rate zarobljen i poslat ,,sa ostalima,, u Köln .Proveo 4 god i petu u Francuskoj,,pomoc srbima od Fr,,

Tamo je zavrsio masin-bravarski zanat ,imao platu ,na hranu je se zalio ali tako je tad bilo .Kad su Amerikanci bombardovali nemacku ,pogodjen bude voz i samo deda i njih par prezive .Nikad nije dobio ratnu odstetu . .Umro u 95 -oj god zivota .


Zalosno!

Ne samo za njega za mnoooge.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 21:13 19.01.2009

...

odlično je što je uradjen film...pre neki dan odgledala najavu i samo je tih par sekvenci bilo dovoljno da se naježim.
i treba da se ježim.

sećam se dokumentarca u kome su preživeli iz aušvica (čini mi se) pričali svoje priče.
jedna od scena koja su mi se urezala u mozak:
na brodu su. oslobodjeni, ti preživeli. i on priča - uz ručak su dobili i voće (dve vrste). vojnika, koji je tu stajao, pitao je da li sme da uzme obe voćke. vojnik mu je rekao da uzme koliko god hoće.

moj pradeda (i ne samo on) je ubijen u jasenovcu.
pre par meseci sam na netu čitala spiskove i kada sam došla do njegovog imena,
ostala sam na toj stranici.
dugo.
piše samo ime i prezime, godina rodjenja i mesto rodjenja.
samo to.
stranicu sam stavila u bookmarks.

i dobro je da se te priče pričaju, dok ima onih da ih ispričaju,
da ostane dokument jednog vremena, koje nije rezervisano za prošlost.
dragoljub92 dragoljub92 21:40 19.01.2009

Re: ...

ja mislim da svi mi imamo ponekog ko je stradao na ovaj ili onaj način
moj stric je nestao u buhenvaldu,teča je bio nekolko godine tamo,brat od drugog strica poginuo u borbi sa četnicima a njegov otac vrati partijsku knjižicu 47-8 godine.usput taj stric je bio u oba balkanska rata i prvi svetski.i ne mislim da je to nešto posebno na ovim prostorima.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 21:54 19.01.2009

Re: ...

".i ne mislim da je to nešto posebno na ovim prostorima."
dragi dragoljube,
ukoliko je moj komentar zvučao kao da želim da se takmičim u posebnosti,
i ukoliko si ga tako shvatio,
žao mi je.
dragoljub92 dragoljub92 22:11 19.01.2009

Re: ...

snezana mihajlovic
".i ne mislim da je to nešto posebno na ovim prostorima."
dragi dragoljube,
ukoliko je moj komentar zvučao kao da želim da se takmičim u posebnosti,
i ukoliko si ga tako shvatio,
žao mi je.

nije,samo sam hteo da kažem da je ovde bilo toliko ratova da svi imamo nekog stradalog u njima.ja kad sam saznavao o stradanjima dragoljuba kroz istoriju to mi je prenošeno kao nešto skoro normalno takvo je vreme bilo i šta ćeš sad.
srećom u ovim zadnjim idiotarijama nemamo mrtvih ni ranjenih,jedino što mi je brat od onog teče iz buhenvalda sad izbeglica iz knina a bratanac otišo u vojsku 91,pošto za njega kao vicešampiona jugoslavije i srbije u gimnastici nije bilo mesta na niškom difu,pa je balavac(sa osamnes devetnes godina je svako balavac za rat)proveo devet meseci po svim vukojebimama gde se pucalo.srćom ostao je normalan.i ne glasa za radikale.
dunja73 dunja73 22:15 19.01.2009

Re: ...

jedino što mi je brat od onog teče iz



a kako prodje u ratu od tece deda ,jel bio ,,solunac,, ?ima li vas u cele kuli ?
dragoljub92 dragoljub92 22:56 19.01.2009

Re: ...

dunja73
jedino što mi je brat od onog teče iz



a kako prodje u ratu od tece deda ,jel bio ,,solunac,, ?ima li vas u cele kuli ?

moj deda je jedino mogo da se bori protiv turaka,a što tebi nešto smeta istorija dragoljuba.
što se tiče solunskog fronta tu izgleda nismo imali predstavnike pošto moj stric koji je bio u tom ratu nije hteo da govori mnogo o tom periodu.e sad priča je ovakva pošto je otišo u vojsku za vreme prvog balkanskog pa ponovo u drugi pa u prvi svetski i vratio se kad i svi,na ptanja gde je bio odgovarao hje da je sve to zapisano u istoriju i ništa dalje.
ja razmišljamovako ako nije prešo albaniju sa našima ,nije se vrati kući,nije dezertirao jer bi ga ili streljali ili zatvorili,jedino mesto gde je mogo da bude je u četničkim odredima koste pećanca činimi se i da učestvuje u onom ustanku koji je ovaj predvodio.e sad izgleda da zbog tih aktivnosti koje su provodili na teritoriji bugarske on nije baš bio ponosan na to.
za više pročitaj iz istorije o topličkom ustanku iz tog doba.
ja ništa ne tvrdim samo pretpostavljam da je to bio razlog zašto nije hteo da priča.
a potvrda da nije mogao biti dezerter je i to što je bio u prijateljstvu sa jednim kapetanom iz tog doba i sećam se baš dobro obostranog poštovanja.
gorran2 gorran2 22:04 19.01.2009

ovo se često zaboravlja

"Pod pritiskom Trećeg Rajha, vlada Cvetković-Maček otpočela je sa propisivanjem i protivjevrejskih mera:
Jedna od prvih mera koje je pomenuta vlada preduzela bila je otežavanje pa i sprečavanje ulaska jevrejskih izbeglica iz zemalja zapadne Evrope, koje je Treći Rajh okupirao, i koje su u Jugoslaviji tražile spas od nacističkih progona i zverstava. Nekoliko hiljada jevrejskih izbeglica koje su uspele da prebegnu u Jugoslaviju, bile su konfinirane u manjim mestima s tim, što se je Savez jevrejskih veroispovednih opština morao da brine o njihovom izdržavanju.
5. oktobra 1940. izdata je pod brojem 1322 »Uredba o merama koje se odnose na Jevreje u pogledu obavljanja radnja sa produktima ljudske ishrane«. Uredbom je bilo zabranjeno Jevrejima da vode radnje sa namirnicama za ljudsku ishranu na veliko, a u industrijskim preduzećima sa proizvodima ljudske ishrane, čiji su vlasnici Jevreji, postavljeni su komesari;
5. oktobra 1940. pod brojem 1323, objavljena je »Uredba o upisu lica jevrejskog porekla za učenike univerziteta, visokih škola u rangu univerziteta, viših, srednjih, učiteljskih i drugih škola«. Tom Uredbom zaveden je za Jevreje »numerus clausus«. Broj upisanih Jevreja morao je da bude u srazmeri broja Jevreja prema broju stanovnika ostalih narodnosti."


(Jaša Romano: JEVREJI JUGOSLAVIJE 1941 — 194)
dunjica dunjica 23:29 19.01.2009

Re: ovo se često zaboravlja

Nekoliko hiljada jevrejskih izbeglica koje su uspele da prebegnu u Jugoslaviju, bile su konfinirane u manjim mestima


npr. OVO
topcat topcat 06:59 20.01.2009

Re: ovo se često zaboravlja

gorran2
Tom Uredbom zaveden je za Jevreje »numerus clausus«. Broj upisanih Jevreja morao je da bude u srazmeri broja Jevreja prema broju stanovnika ostalih narodnosti."

To su sve isto radili Talijani na Jadranskoj obali...i to sustavno i to godinama...
Postoji tek nekoliko knjiga, nesto prezivjelih, a i oni su vec stari, tako da ce uskoro sve pasti u zaborav.
Valjda Slavenski zivalj nije zasluzio da se o njima nesto zna.
Valjda nije zasluzio kamen na trotoaru kao oni Jevreji u Njemackoj.
Pa da...gdje da stave kamen...kuce iz kojih su ih odvodili su ionako bile spaljene i porusene. Ne dao Bog spomen plocu. Mozda su vec bili nauceni na to da ih zivot nije mazio...pa su sve uzeli kao "jos jedno zlo''?
Mozda su bili previse ponosni da prepricavaju potresne price?

Svi znamo o zeljeznickoj "liniji" za Ausvic. Ako nismo citali, sjecamo se inserata iz dokumentaraca, Sindlerove iste, Pijanista, La vita e bella...dopisite sami.
A sto znamo o brodskoj liniji - jednako tako redovnoj i nista ugodnijoj - za Italiju?

Nadam se da ovo nece biti shvaceno kao kritika autoru bloga.
Neka radije bude mali podsjetnik...da ima jos (neekraniziranih) scenarija.

dragoljub92 dragoljub92 12:25 20.01.2009

Re: ovo se često zaboravlja

Nadam se da ovo nece biti shvaceno kao kritika autoru bloga.
Neka radije bude mali podsjetnik...da ima jos (neekraniziranih) scenarija.

a što ti lepo ne npišeš neki blog o tom stradanju ljudi,mene bi interesovalo da se obavestim o tome,prvo jer neznam za to a drugo jer je ovde uvedeno mišljenje da hrvati uopšte nisu stradali u drugom ratu,pa bi to moglo malo da prodrma neke duhove.
ovako ispada da nam prebacuješ da nešto prećutkujemo a izgleda da mi ustvari pojma nemamo za te događaje.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 13:05 20.01.2009

Re: ovo se često zaboravlja

Sindlerove iste, Pijanista, La vita e bella...dopisite sami.

da ti otvorim oci? autori pomenutih filmova su jevreji. ko je nama kriv sto goran markovic, darko bajic, emir kusturica (koji se izjasnjava kao srbin), goran paskaljevic, i da ne nabrajam, nisu pravili filmove o stradanju srba u jasenovcu, o bacanju srba pod led u novom sadu, o sajmistu gde su stradali i srbi...postoje filmovi o kragujevcu i kraljevu, mislim da je taj o kraljevu crno-beli. zar nije bilo potrebe da se na taj zlocin napravi bar jos jedan film?! ali postoje i o holokaustu i pre Schindlerove liste i Pianiste, samo sto pripadnici jevrejskog naroda ne zele da se to prepusti zaboravu. to sto mi izgleda hocemo da stradanje srba u iiww odnese zemlja sa svim onim prezivelim kojima su dani odbrojani (od starosti), to je iskljucivo Nasa odgovornost.
serija o Banjici? to se uglavnom pricalo o stradanju komunista. jos jedan podatak O Nama i Nasem Pogledu na Spostvenu Istoriju.
tako da pre nego sto pocnete da pricate kako se samo holokaust izdize i samo se o njemu prica, a da je sve ostalo u zapecku, pogledajte se u ogledalo i pitajte sta ste vi uradili da to bude tako? sto neko rece, napisite bar blog o stradanju hrvata/srba/roma u iiww - za pocetak. informisite nas. mozda nekom i padne na pamet da napravi film ili seriju o Jasenovcu. u ovoj i ovakvoj srbiji bi sigurno se naslo mnogo para za takav projekat.
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 13:20 20.01.2009

Re: ovo se često zaboravlja

filmove o stradanju srba u jasenovcu

je radio Lordan Zafranović koji i dan danas zbog toga ima probleme u hrvatskoj.
a da ne govorim o njegovom filmu Okupacija u 26 slika, Testament...
žao mi je što mi nemamo svog Zafranovića

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana