Pravilna upotreba reči i pravilno slušanje

miniko63 RSS / 26.01.2009. u 21:11

Pravilna upotreba reči je jedna od ključnih stvari za ljudsku sreću. Rečima se predstavljamo spoljnom svetu, preko njihove poruke i njihovog smisla drugi ljudi stiču utisak o nama. Zauzimaju stav prema nama u odnosu na sliku koju ostavljamo u njihovim glavama. Drugi ljudi reaguju sasvim različito od onoga što je naša predstva da bi trebalo da bude njihova primerena reakcja na nas. Najčešće je tako. Slike se razlikuju naša sopstvena i njihova predstava gotovo redovno imaju različito značenje. Zbog toga dolazi do onog pozantog ja sam mislila da si ti mislio. Ili ti si rekao, a ja sam rekla, a zapravo sam htela da kažem, dok ti meni nisi rekao i sl. Zašto se ne razumemo, i zašto su naše predstave potpuno različite?

Razloga je mnogo . Prvi i najvažniji je nepravilna upotreba reči. Šta znači nepravilna uptreba reči? Jedan od ogovora je da govorimo ono što do kraja ne mislimo (imamo delimičnu inhibiciju da nešto kažemo), govorimo ono što uopšte ne mislimo (imamo totalnu inhibiciiju). Retko, ali po nekada, kazemo šta zapravo mislimo. Retko pravilno upotrebljavamo reči. U tome nas sprečavaju inhibicije koje potiču iz našeg vaspitanja, merila vrednosti, nedostatka slobode, emocionalnih obrazaca koje smo prihvatili dok smo se formirali kao ličnosti, počev od detinjstva i sl. Drugi ne manje važan je nepravilno slušanje. Ne slušamo druge ljude do kraja, ili ih uopšte ne slušamo bolje rečeno, ne čujemo i ako navodno slušamo.Zašto ne slušamo? Nekada ne želimo da čujemo, nekada ne možemo da čujemo. Opet su razlog inhibicije koje imamo i opterećenost sobom.

Ukoliko bi uspeli da sebe oslobodimo inhibicija bili bi smo u stanju da pravilno upotrebljavamo reči, i da pravilno slušamo. Bili bi smo mnogo srećniji, mnogo bi bolje razumevali život i ljude oko sebe ne bismo imali nesporazume niti sami sa sobom niti sa drugima.

Da bi se to postiglo potrebna je vežba, stalna vežba.

 



Komentari (19)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

taube taube 00:01 27.01.2009

i agree

slažem se. moramo vežbati. stalno.neprestano vežbati. odličan tekst
miniko63 miniko63 00:31 27.01.2009

Re: i agree

Drago mi je da delis moje mišljenjeMora da sam bar ovom prilikom pravilno upotrebila reči
NNN NNN 01:35 27.01.2009

Re: i agree

Mora da sam pravilno upotrebila reči
Meni to ne ide baš kao što bih voleo
miniko63 miniko63 02:07 27.01.2009

Re: i agree

Zato vežbati vežbati i samo vežbati Ni meni ne ide uvek najbolje
taube taube 18:09 27.01.2009

Re: i agree

jesi, nisi pogrešila nijednu jedinu reč, niti slovo, sve je ok
topcat topcat 05:38 27.01.2009

Cuj...

ja uglavnom kazem sto mislim, a posljedice su cesto drugacije od ocekivanih.
miniko63 miniko63 08:00 27.01.2009

Re: Cuj...

Imam jednu prijateljicu koja se najšeće samo smeši i izostavi komentar. Vrlo retko govori. Njene poruke su šture kratke i jasne. Nije čudo što smo je dobila nadimak Gospodarica
niccolo niccolo 06:29 27.01.2009

Vežba

miniko63 miniko63 07:49 27.01.2009

Re: Vežba

E da i osmeh na licu i te kako važan za pravilnu upotrebu. Mislim da je to jedan od ključnih momenata. Tnx Niccolo uvek se najlepše setiš
niccolo niccolo 18:41 27.01.2009

Re: Vežba

uvek se najlepše setiš

thx
miloradkakmar miloradkakmar 08:42 27.01.2009

Reč ne postoji !?


Pobornik sam teorije -ideje da reč ne postoji. Samo izgovoriti reč / može pravilno ili ne / ne znači ništa, reč mora da se vidi , opipa , odnosno da se preko spoznaje smisla otelotvori , konkretizuje u nečemu.
Inhibicije, odnosno da li ćemo reći ono šta mislimo ili ne , po meni ne igra veliku ulogu u vezi sa upotrebom reči, to se više odnosi na iskrenost, laž i ili neka druga psihološka stanja. Čovek ima potrebu , da ne kaže ono šta misli ili ne u potpunosti , oni time svesno štiti sebe , kao i druge , jer šta bi bilo da svi u jednom trenutku kažemo ono šta mislimo. Posle toga nastao bi muk, večna tišina , jer ne bi više imali šta da kažemo.
miniko63 miniko63 08:52 27.01.2009

Re: Reč ne postoji !?


Samo izgovoriti reč / može pravilno ili ne / ne znači ništa, reč mora da se vidi , opipa , odnosno da se preko spoznaje smisla otelotvori , konkretizuje u nečemu.

Slažem se

Inhibicije, odnosno da li ćemo reći ono šta mislimo ili ne , po meni ne igra veliku ulogu u vezi sa upotrebom reči,

Inhibicije igraju ulogu i u situacijama kada ne govorimo, dakle ne upotrebljavom reči, zašto bi bilo drugačije kad govorimo.

quote]oni time svesno štiti sebe , kao i druge

Nekada je upravo tako kako si rekao, nekada je sasvim drugačije. I drugi imaju pravo da znaju šta zapravo mislimo. Da li ih prikrivanjem štitimo?Nekada da a nekada zaista ne.
maya.sangoma maya.sangoma 13:03 27.01.2009

Re: Reč ne postoji !?

Miniko , odlican tekst . Odusevila sam se
Nesporazum je uzrok mnogih losih, pogubnih odluka ,
ali niko prvo ne razume to , a posle (iako razume ) ne
radi nista da i izgradjuje sebe . Ja sam primetila ,
da neki ljudi ( vise muskarci )ne kazu ni minimum
da bi bili shvaceni pa se posle cude sto se ne
razumeju sa drugima . Moram da konstatujem :
Za sve , ama bas, sve najbolje su party girls,
kao ti i ja hahaha
miniko63 miniko63 13:13 27.01.2009

Re: Reč ne postoji !?

ne kazu ni minimum
da bi bili shvaceni pa se posle cude sto se ne
razumeju sa drugima .


A pa nije lako preuzeti odgovornost za sebe ups za svoje reči Najlakše je ostati neshvaćen i pripisati krivicu suprotnoj strani ko joj je kriv kad je glupa i ne razume
mashha mashha 17:43 27.01.2009

...

"Ako je istina da zidovi imaju uši, onda je još veća istina da uši imaju zidove"- Djuro Šušnjić, Dijalog i tolerancija
miniko63 miniko63 17:47 27.01.2009

Re: ...

onda je još veća istina da uši imaju zidove


Tako istinito

cenim

ventilaciju kroz govor kao nacin prevencije. samo, forma mora da se prilagodi sagovorniku i trenutku, inace ne pomaze.
miniko63 miniko63 00:56 28.01.2009

Re: cenim

Zato i ćutanje a ne tutanje kako bi margos rekla igra veliku ulogu
dunjica dunjica 18:28 02.02.2009

govorimo s 4 jezika i slušamo s 4 uha


Model 4 jezika i 4 uha - iliti 4 nivoa verbalne komunikacije, prema F. Schulz von Thun

1 - nivo informacija
2 - što govornikove riječi otkrivaju o njemu/njoj samom/oj
3 - govornikov odnos prema slušatelju/ici
4 - apelacioni nivo, što govornik želi postići

Npr. suvozač kaže vozaču: "Vidi crveno!"
1 - informacija da je crveno na semaforu
2 - aktivno učestvuje u vožnji, pazi na znakove, profesionalna deformacija profesionalnog vozača, ...?
3 - nem povjerenja da vozač vidi crveno svjetlo?
4 - obrati pažnju, crveno! ili ...

Analogno 4 uha:
1 - informacija koju slušatelj/ica čuje
2 - što "želi" čuti
3 - slušateljev/icin odnos prema govorniku/ici
4 - "što ja sad trebam raditi/misliti/reći?" (slušatelj/ica)

Primjer gornji:
1 - crveno je na semaforu
2 - što hoće on/a? zašto mi govori, kao da ne vidim i sam?
3 - opet se mješa u moj posao! zar misli da nepažljivo vozim? ili...
4 - trebam stati.
ili nadopuniti vlastitim idejama i iskustvima...


Problem je kada se jednome aspektu dade daleko veći značaj no što mu pripada, pri tome zanemarivši ostale aspekte. primjeri su u svakodnevnom životu - kao i na Blogu bezbrojni ;-)


Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana