B92 Blog    Članovi    Srecko Sekeljic    SRPSKA ŽENIDBA I CRNOGORSKA UDAJA (živa istina!)

Srecko Sekeljic
21:13
SUB
25
AVG

SRPSKA ŽENIDBA I CRNOGORSKA UDAJA (živa istina!)

Moje selo lepše od Pariza
Moje selo lepše od Pariza
 

Na samom početku moram da vas upozorim da je ovo istinita priča. Radnja je smeštena u Srbiji i Crnoj Gori na pragu XXI veka, a podseća nas na one detalje o nama koji su često nevidljivi kada drugima predstavljamo naše društvo i njegovu političko-ekonomsku situaciju.

Dobro poznajem čoveka iz jednog zabačenog brdskog sela u Zapadnoj Srbiji. Od prethodnih vekova, današnjica se tamo razlikuje samo po tome što je uvedeno čudo zvano struja i pripitomnjena zver zvana traktor. Komunikacije su takođe poboljšane mejnstrimizovanjem mobilne telefonije, a sa TV i radio prijemnika danas krči program Nacionalnog javnog servisa. Zemljani putevi su toliko nepristupačni da, osim traktora i «tamića», jedino džip može da ih savlada bez razbijanja auspuha i ulubljivanja poda (dakle, već znate šta se desilo mom autu). I država i opština izbegavaju da saniraju ove džombe i rupčage, a meštani ne uspevaju da sami organizuju poravnanje puteva i posipanje šljunka iz samo jednog razloga - ne mogu da se dogovore ko koliko treba da plati... Zimi ovaj teren ume da bude toliko zloćudan, da jedino volovska zaprega može da vas preveze preko prevoja, zato svaka kuća drži volove. Kuće su razbacane po brdašcima između malinjaka, šljivika i njiva koje stoje na koso. Oranje je ovde opasan posao, jer traktor ume da pretegne na kosini pa da se isprevrće niza stranu - i nije malo života odneo ciklus obrade zemlje. Zarada nije velika, a i da jeste, način života se verovatno ni malo ne bi promenio. Tu se zna ko kosi a ko vodu nosi. Običaji koji vladaju u međuljudskim odnosima ovde postoje od pamtiveka, ili se makar tako čini. Ljudi je sve manje, u seosku školu danas ide ne više od desetak đaka-pešaka.

E taj čovek, o kome sam počeo da vam pričam, je pre nekoliko godina napunio svojih 40 i već se uveliko govorilo da se on nikada neće oženiti, da je «proš'o njegov voz». Ne bi on bio prvi koga je zadesila takva sudbina da svoj kraj dočeka sam u brdima i da se njegovo domaćinstvo sa njim potpuno ugasi. Međutim, vrcav duh srpskog seljaka i poznavanja reda i starih običaja, njega je motivisalo da se naruga abrovima (glasinama) i da ujedno obraduje svoje rođake.

Naime, povezao je tovar nadaleko čuvenog krompira iz svog kraja da ga proda u Crnoj Gori. Obilazio je tamo mnoga mesta i prolazio kroz mnoge krajolike, a onda se s namerom uputio ka tamošnjem kršu, ka gorštačkim domaćinstvima. Stao je pored neke udžerice od kamena i, kao da je to sasvim uobičajena stvar, prostodušno upitao hajlendera koji tu živi: «ima li ovde neka kuća sa 'ćerima za udaju?» Starcu to nije zvučalo neobično i lepo mu je objasnio kako da dođe do jednog baš takvog domaćinstva, koje se nalazilo tu u neposrednoj blizini. Junak naše priče se zaputi ka rečenom domaćinu i ovaj ga primi kako dolikuje. Gost je uz čašicu loze objasnio meštanu šta ga je dovelo tu: da je došlo vreme da se ženi (iako za muškarca nikad nije kasno), te da je došao baš kod njega jer je čuo da ovaj ima mnogo lepu i vrednu žensku decu. Otac ga je, po običaju, prvo detaljno ispitao ko je, šta je i čime se bavi. Reč po reč, ovaj mu ispriča sve o tome kakvu kuću ima, koliko zemlje, koje useve, kakvu mehanizaciju, koliko stoke, kakav je kraj u kome živi... Sve u svemu, dobra prilika! Razgovor se nije baš previše otegao kada se pater familiae požalio putniku namerniku da je život na planini težak, a da njegova porodica broji i previše članova: ima šest ćerki koje su jedna drugoj do uveta i jednog sina koji je, već prepostavljate, najmlađi od sve dece. Za život bi, kaže, bilo bolje da je obrnuto, jer «ženske ruke ne vrede koliko muške». Zadovoljan svime što je čuo od svog budućeg zeta, poređao je svoje šćeri pred njim, osim one jedne za koju reče: «ona je već zaručena, nju ne gledaj». Osokoljen razvojem situacije, putnik iz Srbije izabrao jednu prijatnu devojku od 18 godina. «Ni premalo, ni previše», pomislio je kroz preplanuli osmeh naš 40-godišnjak.

Već iste godine organizovana je svadba u Srbiji. Šatra za goste, hladnjača za meso i torte, trubači za veselje, prangije za šenlučenje, automobili sa razbijenim auspusima i ulubljenim podovima, domaća rakija, domaće pečenje, domaća atmosfera, radosna rodbina - 72 sata svadba! Crnogorski svatovi kažu da su kuću malo drugačije zamišljali, ali mlada tvrdi da se nije pokajala. Još uvek je bila malo stidljiva, a i patrijarhalno je vaspitana. Đuvegija se veselio i junačio, a poneki seoski samac je bio i ljubomoran na njegov podvig.

Danas su već nekoliko godina u braku i imaju troje zdrave dece (da kucnem u drvo). Domaćinstvo starijeg neženje je ipak produžilo svoj život, u inat seoskim abrovima, a ognjište se neće ugasiti. Žena sama brine o deci i vodi računa o kući, bašti i stoci; muž sam ore, žanje, peče rakiju i pije je; a zajedno plaste seno, beru maline i kopaju krompir. On ide u nabavku, vodi ekonomiju i raspolaže novcem od domaćinstva, a ona odlučuje šta će se ručati i daje zadatke deci, bar dok ne ojačaju. Kada junak naše priče sa komšijom ode do kafane, njegova mlada supruga ugrabi trenutak da natenane popije kaficu sa komšinicom. Ne žure jer znaju da se muškarci neće brzo vratiti - dalek je seoski put od kuće do kafane, a još je dalji od kafane do kuće...

Atačmenti
Selo.860.jpg 42.02 KB image/pjpeg




Komentari (73)
Sakrij replike | Pošaljite komentar 

trba  21:39 25.08.2007
Preporuka: 0

...jedan normalan zivot...

#Link  Replika: 7
...daleko od gluposti koje mi zderemo svaki dan...
Pozdravcina!!!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srecko Sekeljic  22:11 25.08.2007
Preporuka: 7

Re: ...jedan normalan zivot...

Zapravo, ova je priča daleko od idilične. Možda ja imam suviše mekan rukopis... Pokušaću sad malo da razjasnim stvar.

Meni je, na primer, još uvek neverovatno da je, u današnjem vremenu u Evropi, čovek o kome pišem od drugog čoveka tražio da mu ovaj pokloni svoju ćerku (bez ikakvog njenog izjašnjavanja) i da se otac iz prve složio! A posebno me čudi što to ni jednom svatu niti stanovniku tih sela nije bilo čudno.

Drugi detalj koji nije za pohvalu je podela "nadležnosti" između muškarca i žene u seoskom srpskom domaćinstvu, koja nije horizontalna, već vertikalna - to je odnos nadređenog i podređene.

Treća stvar koja mi nije draga je podatak o tome koliko je selo ekonomski zaostalo. Ej, svojim očima možeš da vidiš 19. vek! Mnogi bi odande vrlo rado otišli u obližnju varoš ili grad, ali imanje ne mogu da prodaju za pristojan novac, a i ne znaju da rade ništa osim poljoprivrednih poslova, pa su svesni da verovatno neće naći posao.

Istina je da ta zabačenost i očuvanost mogu da se upotrebe kao resurs za seoski turizam, odnosno kao mesto za bekstvo od naše svakodnevnice "daleko od gluposti koje mi zderemo svaki dan", ali i to tamo je nečija preteška svakodnevnica - i tamo ima prevelikih gluposti koje neko mora da ždere, hteo-ne-hteo.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srki  00:15 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: ...jedan normalan zivot...

Ima ovde kod mene u kraju, tacnije dole u Novom Meksiku jedan gradic koji se zove Taos. U njemu ima pueblo u kome zive Indijanci (ocu reci Native Americans) u veoma primitivnom okruzenju. Bez vode, struje, u zemljanim kucicama. To je naravno veeelika turisticka atrakcija i mi "civilizovani" uzivamo da dodjemo tamo da ih gledamo.

Ova vasa prica i ideja da se to proda kao seoski turizam me malo podseca na to. Cini mi se da ni Guca nije daleko od toga.



   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
networker  10:17 26.08.2007
Preporuka: 14

Re: ...jedan normalan zivot...

Srecko Sekeljic
Zapravo, ova je priča daleko od idilične.

Slazem se 100%. Uopste nije idilicna, stavise onaj ko nikada nije ziveo na selu ne moze to ni da razume. Tu ne ubrajam one koji imaju rodbinu na selu, kod kojih odu iz svojih udobnih betonjerki par puta godisnje da obrste kajmak, sir, kobasice, prasetinu, dzemove, ajvare i ostatak zimnice koji ti mucenici naprave za njih. Smesni su mi ovi likovi koji nam ovde prodaju ekoloske zvake, tipa cist vazduh, neprskano povrce, zivot bez stresa i tome slicno. Podsecaju me na Tvenovog kraljevica koji bi da bude prosjak ili - jos bolje - na princezu Odri Hepbern iz Praznika u Rimu, koja bi malo da pobegne iz dvora, ali na kraju se ipak vraca u luksuz i raskos ...

Alo, ljudi !!! Selo nije nikakva idila, selo je neprestana borba coveka sa prirodom, prezivljavanje u pravom smislu te reci, zivot prepun odricanja, u kome fizicka snaga i izdrzljivost igraju osnovnu ulogu.

Srecko Sekeljic
Meni je, na primer, još uvek neverovatno da je, u današnjem vremenu u Evropi, čovek o kome pišem od drugog čoveka tražio da mu ovaj pokloni svoju ćerku (bez ikakvog njenog izjašnjavanja) i da se otac iz prve složio! A posebno me čudi što to ni jednom svatu niti stanovniku tih sela nije bilo čudno.


E, vidis ... upravo ta surovost zivota u ruralnom podrucju tera ljude da razmisljaju kao primitivna bioloska bica. Njima je opstanak ognjista, sto se ne svodi ni na sta drugo nego na obican bioloski opstanak, odnosno produzenje vrste (bas kao kod Darvina), osnovni zadatak zivota na ovoj planeti. I oni to resavaju kako znaju i umeju. U takvoj sredini nema mesta emancipaciji, beskrajnom "muvanju" i "zabavljanju", idi-mi-dodji-mi vezicama ... jer je sve, pa i seks podredjeno upravo najprimitivnijem prezivljavanju. Zato su nekada i bile retke seoske porodice bez manje od petoro dece ... opet Darvin - prirodna selekcija, jaki prezive, slabi umiru. I taj mladozenja nije krenuo u Crnu Goru u seks-turizam, vec zato da bi sebi obezbedio naslednike. A ta devojka, opet, nije rasla u gradu gde svako vece moze da upozna nekog mladica, vec je svesna da princ na belom konju ne svraca u crnogorski krs i da ce do sledece posete neke muske osobe proteci mozda i vise od 50 godina.

Pominjes Evropu. Mislis li da je u Madjarskoj, Bugarskoj, Rumuniji, pa i Grckoj - "staroj" clanici EU drugacije? A sta cemo tek sa Makedonijom i i Albanijom? I one su u Evropi, zar ne? I je li kod njih bolje?

Lepo je to gledati norveska, svajcarska i holandska sela i filozofirati o tome kako bi drzava, eto, morala da pomogne selo itd. Ali oni su ulozili 50 godina jezivog rada i enormnu kolicinu para da bi smanjili tehnoloski jaz izmedju sela i grada i dostigli danasnji nivo. Mi smo se za to vreme bavili streljanjem kulaka, ubijanjem koza, istrebljivanjem konja, neuspesnim kopijama kolhoza zvanim poljoprivredne zadruge, jos neuspesnijim kopijama sovhoza zvanim PKB & co ... Rec "domacin" ulivala je strah u kosti partijskim funkcionerima, jer su u tome videli sansu da se "tamo neki drugovi obogate", dok su se po gradovima bogatili i bogatili ...

I zato nasa sela nisu nikada odmakla dalje od feudalizma.

I zato ovakve price ne treba nista nikoga ni da cude.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srecko Sekeljic  10:42 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: ...jedan normalan zivot...

networker:

Pominjes Evropu. Mislis li da je u Madjarskoj, Bugarskoj, Rumuniji, pa i Grckoj - "staroj" clanici EU drugacije? A sta cemo tek sa Makedonijom i i Albanijom? I one su u Evropi, zar ne? I je li kod njih bolje?

Lepo je to gledati norveska, svajcarska i holandska sela i filozofirati o tome kako bi drzava, eto, morala da pomogne selo itd. Ali oni su ulozili 50 godina jezivog rada i enormnu kolicinu para da bi smanjili tehnoloski jaz izmedju sela i grada i dostigli danasnji nivo.

Pa, jeste, nismo baš neki izuzetak od "trendova" u regionu.

Mnogo strategija, mnogo posla i mnogo novca nam je potrebno da bi selo krenulo korak napred. A ako su strategije dobre, napredkom se neće izgubiti ona čar sela koja u većini nas budi nostalgiju.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
MilutinM  21:03 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: ...jedan normalan zivot...

Moj mali doprinos je da po mentalitetu selo u Svajcarskoj nije daleko odmaklo od naseg sela. Istina je, kao sto rece "networker" u komentaru, da je tehnoloski napredak omogucio da se iz te svajcarske iabiti lako i brzo stigne do skole ili posla u gradu. Ali, verujte, mentalitet je ostao isto.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
TijanaMC  12:08 28.08.2007
Preporuka: 7

Re: ...jedan normalan zivot...

Slazem se sa Sreckom i mogu samo da ponovim sta tu nije fer i nije normalno. Ali, ono sto je zanimljivo je kako sve moze izgledati normalno i idilicno samo zato sto smo na takvu sliku navikli i sto ce se malo ko ikad zapitati KAKO JE TOJ ZENI i sta tu u stvari ne stima.
Samo njeno cutanje i samozrtvovanje je ono sto sliku cini idilicnom.

U stvari, mi ne znamo ni da li je mozda sanjala o necemu drugom ili o NEKOME DRUGOM pre nego sto su je udali, ni koliko je zaista srecna zbog cinjenice da je muzevljev put od kafane do kuce duzi nego od kuce do kafane...

Srecko, hvala puno za ovaj tekst. On pokazuje koliko zapravo slojeva i dimenzija moze imati jedna jedina prica a koliko smo svi u stvari vise navikli da vidimo samo jednu stranu. Bilo bi jako zanimljivo napisati vise varijacija na ovu temu, poput Kenoovih Stilskih vezbi.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srecko Sekeljic  22:08 28.08.2007
Preporuka: 0

Re: ...jedan normalan zivot...

TijanaMC: U stvari, mi ne znamo ni da li je mozda sanjala o necemu drugom ili o NEKOME DRUGOM pre nego sto su je udali, ni koliko je zaista srecna zbog cinjenice da je muzevljev put od kafane do kuce duzi nego od kuce do kafane...

Da, mi samo znamo da ona nije imala izbor.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
shadow  21:53 25.08.2007
Preporuka: 14

Re:

#Link  Replika: 17
"Od prethodnih vekova, današnjica se tamo razlikuje samo po tome što je uvedeno čudo zvano struja i pripitomnjena zver zvana traktor."

o, please, bez ovakvih komentara. to sto ti mislis da znas kako se zivelo u prethodnim vekovima (a zivot se menja, i to prilicno brzo, oduvek), ne znaci da je zaista tako bilo.
malo previse osecam u ovom postu egzotizaciju i blagi podsmeh. ne dopada mi se.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Bojan Zdravic  22:00 25.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:


Da shadow, prica bi bila lepa, da nije toga sto kazes
malo previse osecam u ovom postu egzotizaciju i blagi podsmeh. ne dopada mi se.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srecko Sekeljic  22:28 25.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:

shadow: malo previse osecam u ovom postu egzotizaciju i blagi podsmeh. ne dopada mi se.


Bojan Zdravic: Da shadow, prica bi bila lepa, da nije toga sto kazes


Meni ova priča jeste egzotična, vrlo daleka od svakodnevnice većine ljudi sa kojima se srećem - zato sam je i ispričao.

Naravno, ovim ljudima se ne podsmevam. Možda se u tonu teksta oseća žaljenje zbog teškog života koji ljudi u nerazvijenim selima vode, a za koji se niko ne interesuje. Takođe, sigurno se oseća nelagodnost zbog saznanja da je sloboda volje isključiva privilegija domaćina kuće.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Bojan Zdravic  00:11 26.08.2007
Preporuka: 14

Re: Re:


Naravno, ovim ljudima se ne podsmevam. Možda se u tonu teksta oseća žaljenje zbog teškog života koji ljudi u nerazvijenim selima vode, a za koji se niko ne interesuje. Takođe, sigurno se oseća nelagodnost zbog saznanja da je sloboda volje isključiva privilegija domaćina kuće.


Da, ali sam pocetak teksta: "Na samom pocetku moram da vas upozorim da je prica istinita" u startu daje taj stimung necega aristokratskog u tebi. Nesto se iscudjavas sve vreme, kao da imas nekakvo aristokratsko poreklo, kao da su tvoji ziveli vekovima na nekom dvoru, pa ti je ovo sad odjednom kao da si otisao na Mars. Ne znam samo odakle ga onda poznajes - kazes dobro ga znas.

Verovatno znas, da ljudi na Balkanu ovako zive vekovima, i da im bas to i nije tezak zivot, vec obican i normalan zivot. Do pre 40-50 godina 80% Balkana je zivelo upravo ovako. Danas daleko manje, ali ovakvih sela ima svuda kao sto ih je i bilo, samo su daleko manje naseljena. I sam nacin vencanja, putevi do sela - uopste nisu neuobicajena pojava na Balkanu. Zato uopste ne moras da vezujes ovo odmah za nacionalno u naslovu.

Inace, da ponovim prica bi bila divna, da nije tog iscudjavanja sa tvoje strane koje je u prvom planu sve vreme i da nije ovakav naslov. Da si u prvi plan stavio nacin zivota i sudbine obicnih, skromnih ljudi sa sela.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  00:38 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:

Bojan Zdravic

Naravno, ovim ljudima se ne podsmevam. Možda se u tonu teksta oseća žaljenje zbog teškog života koji ljudi u nerazvijenim selima vode, a za koji se niko ne interesuje. Takođe, sigurno se oseća nelagodnost zbog saznanja da je sloboda volje isključiva privilegija domaćina kuće. Da, ali sam pocetak teksta: "Na samom pocetku moram da vas upozorim da je prica istinita" u startu daje taj stimung necega aristokratskog u tebi. Nesto se iscudjavas sve vreme, kao da imas nekakvo aristokratsko poreklo, kao da su tvoji ziveli vekovima na nekom dvoru, pa ti je ovo sad odjednom kao da si otisao na Mars. Ne znam samo odakle ga onda poznajes - kazes dobro ga znas.Verovatno znas, da ljudi na Balkanu ovako zive vekovima, i da im bas to i nije tezak zivot, vec obican i normalan zivot. Do pre 40-50 godina 80% Balkana je zivelo upravo ovako. Danas daleko manje, ali ovakvih sela ima svuda kao sto ih je i bilo, samo su daleko manje naseljena. I sam nacin vencanja, putevi do sela - uopste nisu neuobicajena pojava na Balkanu. Zato uopste ne moras da vezujes ovo odmah za nacionalno u naslovu.Inace, da ponovim prica bi bila divna, da nije tog iscudjavanja sa tvoje strane koje je u prvom planu sve vreme i da nije ovakav naslov. Da si u prvi plan stavio nacin zivota i sudbine obicnih, skromnih ljudi sa sela.

Molila bih odgovor. Zasto je normalno da selo ostane na nivou od pre 40-50 godina,a da mi (iz grada) imamo bolje, kvalitetnije uslove zivota!?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Bojan Zdravic  00:43 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:

Molila bih odgovor. Zasto je normalno da selo ostane na nivou od pre 40-50 godina,a da mi (iz grada) imamo bolje, kvalitetnije uslove zivota!?

Pa nisam to nigde rekao, samo sam konstatovao cinjenicu
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  00:49 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:

Bojan Zdravic
Molila bih odgovor. Zasto je normalno da selo ostane na nivou od pre 40-50 godina,a da mi (iz grada) imamo bolje, kvalitetnije uslove zivota!? Pa nisam to nigde rekao, samo sam konstatovao cinjenicu

Ta cinjenica je vrlo tuzna, diskriminatorska i protiv nje se treba boriti. Mada, bice da je kasno.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Bojan Zdravic  01:00 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:

Ta cinjenica je vrlo tuzna, diskriminatorska i protiv nje se treba boriti. Mada, bice da je kasno.

Apsolutno se slazem, ali uopste ne mislim da je kasno.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srecko Sekeljic  01:18 26.08.2007
Preporuka: 7

Re: Re:

Bojan Zdravic: Da, ali sam pocetak teksta: "Na samom pocetku moram da vas upozorim da je prica istinita" u startu daje taj stimung necega aristokratskog u tebi. Nesto se iscudjavas sve vreme, kao da imas nekakvo aristokratsko poreklo, kao da su tvoji ziveli vekovima na nekom dvoru, pa ti je ovo sad odjednom kao da si otisao na Mars. Ne znam samo odakle ga onda poznajes - kazes dobro ga znas.

Zar je aristokrata neko kome je neobično to što je jednom čoveku poklonjena žena? Pored toga, komentar nije na mestu imajući u vidu i okolnost da je baš aristokratija ta koja sklapa brakove na sličan način. Budući da sa toliko žara spekulišeš o mom poreklu, evo udovoljiću tvojoj znatiželji: moj deda je rođen u selu o kome pišem i da on pre rata nije bio primoran da ga napusti (kao najmlađi sin mnogobrojne porodice) ja sada ne bih pisao ovaj blog u pauzi između spremanja ispita, nego bih spavao dubokim snom izmoren od teškog poljskog rada.
Inace, da ponovim prica bi bila divna, da nije tog iscudjavanja sa tvoje strane koje je u prvom planu sve vreme i da nije ovakav naslov. Da si u prvi plan stavio nacin zivota i sudbine obicnih, skromnih ljudi sa sela.

Nije mi bila namera da pišem divnu priču. Pritom, istina je da se iščuđavam nad svim i svačim - to je jedna od stvari koju cenim i kod drugih. Život i sudbina skromnih ljudi sa sela i jesu u prvom planu ovog posta, ali ih ne ostavljam netaknute, ne dajem puki opis ili izveštaj, već temu prikazujem onako kako ona meni izgleda, znajući sve što znam u trenutku dok je obrađujem.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Bojan Zdravic  02:39 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:

Zar je aristokrata neko kome je neobično to što je jednom čoveku poklonjena žena? Pored toga, komentar nije na mestu imajući u vidu i okolnost da je baš aristokratija ta koja sklapa brakove na sličan način.

Mislio sam u kontekstu da nemas vekovno poreklo sa dvora, pa su ti ovakve prica sa sela strane. Posto i sam vodis poreklo iz ovog sela, u kome su ti preci ziveli vekovima, znaci da ne treba da te cudi nista i da se zgrazavas, vrlo cesto se na selu i dan danas ovako prose devojke, i ovako sklapaju brakovi.
Ovo ti sigurno nije prvi put da si bio u svom selu.

Nije mi bila namera da pišem divnu priču

Da si bio iskren, i da si se malo manje folirao dok si je pisao, ovo bi zasigurno bila divna prica. Ali bez obzira - sta god da ti je bila namera, ipak zivotna prica ovo dvoje mladih ljudi - jeste zapravo divna.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jesen  09:50 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:Ha ha..

...pa nisu oboje mladi...on se blizi pedesetoj a ona nema ni 25......
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srecko Sekeljic  11:17 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:

Bojan Zdravic:
Mislio sam u kontekstu da nemas vekovno poreklo sa dvora, pa su ti ovakve prica sa sela strane. Posto i sam vodis poreklo iz ovog sela, u kome su ti preci ziveli vekovima, znaci da ne treba da te cudi nista i da se zgrazavas

Možda si u pravu - ništa ne treba da nas čudi, a pogotovu ne one stvari koje viđamo često ili za koje znamo od malih nogu.

Vidiš, mogao sam i da napišem priču o čedomorstvu, ta pojava se još uvek sreće u selima a utkana je duboko u njihove nepisane anale. Ili o "lapotu" - onom pradavnom humanom načinu da se domaćinstvo oslobodi svojih članova koji više ne mogu da privređuju. Ti se, pretpostavljam, nad ubijanjem novorođenčadi i ostarelih ljudi ne bi zgražavao, jer to su naši preci radili vekovima? Nema tih muka koje nam nisu strane, zato ih treba istrpeti i oćutati.
Da si bio iskren, i da si se malo manje folirao dok si je pisao, ovo bi zasigurno bila divna prica. Ali bez obzira - sta god da ti je bila namera, ipak zivotna prica ovo dvoje mladih ljudi - jeste zapravo divna.

Da sam bio iskren do kraja, napisao bih i ovo što će tebe možda ipak zgranuti: ta porodica sada planira da se, uz pomoć rođaka, preseli u predgrađe Beograda. Ali eto, žrtvovao sam istinu zarad kompozicije teksta...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Bojan Zdravic  15:10 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:Ha ha..

pa nisu oboje mladi...on se blizi pedesetoj a ona nema ni 25......

Covek je bio mlad kada se ozenio, covek sa 40 godina je mlad i mocan - na selu narocito. Zapravo sve je individualno, do coveka. Evo ja u novembru punim 46 godina, i mogu ti reci da sam u punoj i fizickoj i intelektualnoj snazi - zaista se osecam mladim, bez ikakvog foliranja. Naravno, ne izgledam kao kad sam imao 25 godina, niti zelim da se prikazem takvim. Kao sto rekoh sve je individualno, to srednje doba - da kazem produzena mladost, moze da potraje dugo, narocito na selu, jer ljudi imaju mnogo fizickih aktivnosti, i uglavnom su vedri i duhoviti - uvek spremni na salu.....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Bojan Zdravic  15:16 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:

Vidiš, mogao sam i da napišem priču o čedomorstvu, ta pojava se još uvek sreće u selima a utkana je duboko u njihove nepisane anale. Ili o "lapotu" - onom pradavnom humanom načinu da se domaćinstvo oslobodi svojih članova koji više ne mogu da privređuju. Ti se, pretpostavljam, nad ubijanjem novorođenčadi i ostarelih ljudi ne bi zgražavao, jer to su naši preci radili vekovima? Nema tih muka koje nam nisu strane, zato ih treba istrpeti i oćutati.


Izvini molim te nisam cuo za takve slucajeve, verovatno ih ima, ali da su tako cesti cuo bih sigurno. Nisam za to da se bilo sta, bilo kada ocuti.

Da sam bio iskren do kraja, napisao bih i ovo što će tebe možda ipak zgranuti: ta porodica sada planira da se, uz pomoć rođaka, preseli u predgrađe Beograda.

Izvini, ali ovo me uopste ne zgrazava, jednostavno tendencija napustanja sela i dolaska u grad se nastavlja...to je normalno

Hvala na diskusiji.

Pozdrav
Bojan
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ChainReaction  18:55 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:

Nema to veze sa aristokratskim poreklom, vec sa osecajem za ispravno. Ovakav nacin zivota u zabitim brdima u Crnoj Gori i Srbiji (a mozda ne moraju ni biti brda; ima toga SVUGDJE) je daleko od prihvatljivog za danasnje standarde.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jesen  21:49 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:Ha ha..

...ja nisam ni rekla da je neko sa 40 star ali u poredjenju sa nekim ko ima 18 jeste star...naravno da je sve individualno ali u vecini slucajeva ljudi na selu bez obzira na svez vazduh izgledaju starije nego njihovi vrsnjaci u gradu....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
tnosugar  15:54 27.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:


mislim da samo coveku 'koji nikada nije ziveo na selu' moze da padne na pamet da uvodi gradjansku demokratiju na selo. Pogledajte sta je to stvorilo i od grada i od sela za 50 godina klasne normalizacije drustva.
Grad je taj koji unistava selo jer kao administrativni centar sa realnim mocima namece svoju organizacionu logiku koja tu ne pashe...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
My2cents  04:33 28.08.2007
Preporuka: 0

Re: Re:

Bojane u pravu ste. Ne samo na Balkanu vec i u mnogim drugim delovima sveta mozete sresti ovakav i slican nacin zivota ukljucujuci i dogovoreni brak (arranged marriage). Kod mene u Kanadi Menonajti (Menonite) i Amisi (Amish) u Americi i dan danas zive na isti nacin kao i pre nekoliko vekova a odnosi izmedju muskaraca i zena su veoma precizno definisani pa ih ipak niko ne smatra zbog toga zaostalim i primitivnim.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
blue  22:02 25.08.2007
Preporuka: 7

e.. blago njima

#Link  Replika: 2
oni nemaju: net.. kreditne kartice.. rokove.. satelitsku antenu.. pare u banci.. otkaz u fijoci.. decu u strahinjica bana.. premalu garderobu .. zurke subotom... bancenje sredom.. ludacki ritam.. pesticide u paradajzu.. ne trebaju im vize
oni zapravo ni ne znaju shta je sve to.. blago njima..

kako reche da se zove selo ?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srecko Sekeljic  22:35 25.08.2007
Preporuka: 7

Re: e.. blago njima

Imaju i oni svoje rokove, setvu, žetvu, berbu, mužu, ispašu... Ustaje se rano, leže se kasno.

Seoce se zove Brezova.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  22:35 25.08.2007
Preporuka: 14

Re: e.. blago njima

blue
oni nemaju: net.. kreditne kartice.. rokove.. satelitsku antenu.. pare u banci.. otkaz u fijoci.. decu u strahinjica bana.. premalu garderobu .. zurke subotom... bancenje sredom.. ludacki ritam.. pesticide u paradajzu.. ne trebaju im vizeoni zapravo ni ne znaju shta je sve to.. blago njima..kako reche da se zove selo ?

Znam jedno, vrlo slicno. Par kilometara od Divcibara. Tometino polje. Sve je isto ko u ovom blogu, ali,
na zalost znaju za pesticide. I nimalo nije idilicno. Kositi i plastiti seno po ceo dan na livadi, na 50 steni,
da bi se nahranile3-4 krave i prodalo mleko za mesecni prihod od 10-tak hiljada din. sto je jedini redovni
kes u domacinstvu.
Sa tim parama nemas problem kreditnih kartica. A deca su na vasaru, gora frka nego u Strahinjica Bana.
O garderobi se i ne razmislja. Ostalo nije bitno. A znas da postoji i net i kablovska i inostranstvo...
Tako se moze ziveti i u Beogradu, siromasno, jadno, samo treba aktivirati onaj otkaz u fijoci. Fali jedino
vonj septicke jame.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
trba  22:44 25.08.2007
Preporuka: 7

Pozz

#Link  Replika: 4
...mozda se nisam dobro izrazio.Gledam celu pricu kroz prizmu bekstva od svakodnevnice u jedan obican i normalan zivot daleko od svega...znas vec,kad ti se sve smuci...Inace,u pravu si potpuno...iako izgleda idilicno, znam da uopste nije tako.Kako god, sjajan tekst.Pozdrav
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  22:52 25.08.2007
Preporuka: 0

Re: Pozz

trba
...mozda se nisam dobro izrazio.Gledam celu pricu kroz prizmu bekstva od svakodnevnice u jedan obican i normalan zivot daleko od svega...znas vec,kad ti se sve smuci...Inace,u pravu si potpuno...iako izgleda idilicno, znam da uopste nije tako.Kako god, sjajan tekst.Pozdrav

Nadji nekoga a se menjate bar dve,tri nedelje. Da vidis kako bi ti bila tamo lepa svakodnevnica, taj naizgled jedan
obican i normalan zivot. To je tuga od zivota.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
blue  23:03 25.08.2007
Preporuka: 0

Re: Pozz

dobro Ivana.. ne morate nas toliko opletati sto smo citajuci tekst videli nesto sto vi niste i razmisljali o necemu o cemu vi niste.. ne mozete znati puteve nasih asocijacija... i sta se nama ucinilo a vama nije..
naravno da su nam poznate mane zivota koji je opisan..
trba je fin, pa objasnjava da se nije dobro izrazio.. a ja molim za malo tolerancije.. ako moze..
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  23:45 25.08.2007
Preporuka: 0

Re: Pozz

blue
dobro Ivana.. ne morate nas toliko opletati sto smo citajuci tekst videli nesto sto vi niste i razmisljali o necemu o cemu vi niste.. ne mozete znati puteve nasih asocijacija... i sta se nama ucinilo a vama nije..naravno da su nam poznate mane zivota koji je opisan..trba je fin, pa objasnjava da se nije dobro izrazio.. a ja molim za malo tolerancije.. ako moze..

Naravno, ali vratila sam se sa Divcibara pre pet dana i jos sam pod svezim utiscima. Tamo struja nije
stabilna (220 v), pa komp. mozes da ukljucis samo ako imas onaj stabilizator koji je nekada sluzio za TV,
a vrlo cesto je i nema po nekoliko sati. Fiksni telefoni su uvedeni pre 15-tak god. ali skoro uopste ne
rade. Mobilni svaki cas gube signal (limitet service). Prosto nemam ni vremena, ni snage da pisem kako
tamo ljudi zive...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srecko Sekeljic  23:46 25.08.2007
Preporuka: 0

Re: Pozz

Gledam celu pricu kroz prizmu bekstva od svakodnevnice u jedan obican i normalan zivot daleko od svega...znas vec,kad ti se sve smuci...Inace,u pravu si potpuno...iako izgleda idilicno, znam da uopste nije tako.

Pa da, prelepo je posetiti sam onaj kraj. Tri dana je kao tri nedelje, potpuni mir, noću su zvezde na dohvat ruke, priroda me tamo iznova podseća da u gradu propuštam nešto vrlo bitno u svom životu.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Drago Kovacevic  23:00 25.08.2007
Preporuka: 0

Pozdrav...

#Link  Replika: 1
Tekst i jezik lep....
Dobro došao..
Preporuka sa moje strane...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srecko Sekeljic  23:49 25.08.2007
Preporuka: 0

Re: Pozdrav...

Dobro došao..

Bolje vas našao!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Kazezoze  23:13 25.08.2007
Preporuka: 7

mogu

#Link  Replika: 0
da udahnem svezh planinski vazduh sa ove slike i to mi je dovoljno.
onaj koji zhivi tamo je srecan chovek.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Unfuckable  00:21 26.08.2007
Preporuka: 7

Lepa prica

#Link  Replika: 8
...skoro kao neka davna bajka ...
Preporuka, bez ulazenja u musko - zenske kombinacije ...i standard ...Kod Goce mozemo da se otkidamo od te price ...
........ovo je samo dokaz da ljudi postoje, zive i funkcionisu i izvan urbane sredine .... ili : igraju ljudi fudbal iako znaju da nikad nece ni priviriti u Ligu shampiona, ili na Wembley...pa ipak igraju...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
RumuUn  00:34 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Lepa prica


Unfuckable
...skoro kao neka davna bajka ...


Shvatih da je zivot nalik ovom 19. vijeku bio jako lijep? A čini mi se da takav stav preovladava...
eh...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Unfuckable  00:40 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Lepa prica

pa ako mene hoćeš da strpaš u retro malo ćeš se pomučiti ....
dopao mi se stil i ritam kojim je napisan txt ....
decko, jednostavno, lepo piše !
a ti ...sedi - jedan !
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
RumuUn  00:45 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Lepa prica

ne zelim da se raspravljam, neka bude da ste vi u pravu... Samo razmislite malo kako zivot tamo izgleda... Prica jeste lijepa, al mislim da autorova namjera nije bila da to bude...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Unfuckable  00:48 26.08.2007
Preporuka: 7

Re: Lepa prica

RumuUn
ne zelim da se raspravljam, neka bude da ste vi u pravu... Samo razmislite malo kako zivot tamo izgleda... Prica jeste lijepa, al mislim da autorova namjera nije bila da to bude...


Misliš da su bajke samo lepe?
Malo su i surove, zar ne ?
Možda im i to daje lepotu na neki način ......čovek je opisao običan život oko nas - koji smo udavljeni u kablovima...i rokovima, što je neko lepo primetio....i ne možeš reći da to što oni žive nije život .....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
ivana23  00:51 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Lepa prica

Unfuckable

RumuUnne zelim da se raspravljam, neka bude da ste vi u pravu... Samo razmislite malo kako zivot tamo izgleda... Prica jeste lijepa, al mislim da autorova namjera nije bila da to bude...Misliš da su bajke samo lepe? Malo su i surove, zar ne ? Možda im i to daje lepotu na neki način ......čovek je opisao običan život oko nas - koji smo udavljeni u kablovima...i rokovima, što je neko lepo primetio....i ne možeš reći da to što oni žive nije život .....

I nije, uskraceni su za mnogo lepog sto pruza jedan asvim prosecan zivot u Srbiji
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Unfuckable  00:59 26.08.2007
Preporuka: 7

Re: Lepa prica

ivana23
Unfuckable

RumuUnne zelim da se raspravljam, neka bude da ste vi u pravu... Samo razmislite malo kako zivot tamo izgleda... Prica jeste lijepa, al mislim da autorova namjera nije bila da to bude...Misliš da su bajke samo lepe? Malo su i surove, zar ne ? Možda im i to daje lepotu na neki način ......čovek je opisao običan život oko nas - koji smo udavljeni u kablovima...i rokovima, što je neko lepo primetio....i ne možeš reći da to što oni žive nije život .....
I nije, uskraceni su za mnogo lepog sto pruza jedan asvim prosecan zivot u Srbiji


pomešala si citate - al ja ću ti odgovoriti na deo koji se odnosi na mene -
uskraćeni jesu, ali i to je život, stojim iza toga ...kakav - takav, al jeste život ...što se niko ne uzbudi što Eskimi žive pod ledom ...pa šta ?
...jedu, piju, vole se, svađaju se, rode decu....tuku decu ...žive ? ...ili - ako se to ne uklapa u "nečiji" standard - onda nije život .....
...podsetiću te na Pekića ..." Ok,šta je ludilo ?
Odstupanje od normalnog.
Ok....samo ...
Šta je normalno ? "
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srecko Sekeljic  18:32 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: Lepa prica

Unfuckable: ....ovo je samo dokaz da ljudi postoje, zive i funkcionisu i izvan urbane sredine .... ili : igraju ljudi fudbal iako znaju da nikad nece ni priviriti u Ligu shampiona, ili na Wembley...pa ipak igraju...

Da, uveren sam da bi uz dovoljno državne brige ruralna područja oživela, ali i procvala. Kada bi uslovi života tamo bili zadovoljavajući, siguran sam da bi smo bili svedoci i migracije iz gradova u sela. Onda možemo da razgovaramo i o sertifikovanom uzgajanju zdrave hrane i o seoskom turizmu i o vazdušnim banjama...
RumUn: Samo razmislite malo kako zivot tamo izgleda

ivana23: uskraceni su za mnogo lepog sto pruza jedan asvim prosecan zivot u Srbiji

Mi ne prepoznajemo i ne ulažemo u resurse ovih zaista predivnih ruralnih predela, zato ta mesta danas uhode dusi predaka, dok ih savremenici napuštaju i prilagođavaju se životu u drugačijoj vrsti divljine - u betonskim džunglama.
Unfuckable:...podsetiću te na Pekića ..." Ok,šta je ludilo ?
Odstupanje od normalnog.
Ok....samo ...
Šta je normalno ? "

Možda bi bilo idealno da svaki čovek za sebe odlučuje šta je "normalno" (ukoliko pritom ne ugrožava drugog), ali ostaje pitanje da li raspolaže sa dovoljno informacija kad donosi odluku. Ipak, činjenica je da premnogo njih odlučuje da pobegne u grad, a premalo se opredeljuje za bekstvo u selo...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
RumuUn  19:41 27.08.2007
Preporuka: 0

Re: Lepa prica

Unfuckable

Misliš da su bajke samo lepe? Malo su i surove, zar ne ? Možda im i to daje lepotu na neki način ......čovek je opisao običan život oko nas - koji smo udavljeni u kablovima...i rokovima, što je neko lepo primetio....i ne možeš reći da to što oni žive nije život .....


Svakako je život, al žive i žene u saudi arabiji pa nijesam čuo da neko to hvali... Primjer svakako jete pretjerivanje al ta curica se bez svoje volje udala za 40ogodišnjaka i izgubila mogućnost da se školuje.

Možda bi se ona ionako odrekla te mogućnosti, al joj je ipak treba ponuditi...

Ja ne kažem da je moj život u "betonskoj dzungli" idealan ali ja koliko toliko imam više izbora od te curice...

A ja i volim surove bajke (uralske mi najdraže) al ne bih volio da živim u njima....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Dragan Vujanović  02:30 26.08.2007
Preporuka: 0

“Svi će pod orezanu šljivu" - Taraba-mens

#Link  Replika: 2

Zabito selo bez puta, matori mladići, zakorovljeni plotovi… Ovo na žalost postoji. Puno ovakvih sela i ljudi… Neko će reći – Ma, šta na žalost? Diše čovek čist vazduh, uživa bez pesticida i buke… - Takva slika sela romantična je samo u literaturi, dok je u stvarnosti više nego čemerna.

Neka slična sela i slične primere sam video, o nekima slušao… To dakle postoji, pa blog kojim se ovde bavimo ima potpuno opravdanje i potpun smisao. Čitav niz pitanja se otvara. `Ajmo samo dva-tri...

Koliko je stvarno takvih sela u Srbiji i koliko je pojedinačnih takvih sudbina? Koji je procenat ukupnog življa u Srbiji još uvek zarobljen ovim 19-vekovnim „tehničkim uslovima“, i 19-vekovnim shvatanjima? Koliko takvog stanovništva odskora (što može da znači i par godina, i generaciju-dve) živi u gradu i nosi naziv urbanog, osavremenjenog.., zbog čega su manje očekivani i samim tim manje vidljivi elementi „tradicionalnog“ ponašanja? Da o ovim brojkama ne nagađamo, ali sigurno je da one nisu zanemarljive i da poprilično utiču na našu ukupnu sposobnost da se prilagođavamo nekim globalnim dostignućima - u koja, pored ostalog, spadaju i savremena poljoprivreda, i zavidan razvoj saobraćaja, i emancipacija žene... A vrste koje se ne prilagode..!
Dakle, kvalitativno smo izgubili korak.

A kako stojimo kvantitativno?
Ne valja ni tu. Sela se zatiru. Malo zbog bekstva novijih generacija u grad, malo zbog (ne)nataliteta... Nisu zahvaćena samo sela. I ukupno nas je sve manje. No, pošto je još svež blog „Zablude o opasnostima usled negativnog prirodnog priraštaja u Srbiji“, nećemo ovde da lamentiramo, iznova, nad sudbinom naroda kome je „suđeno“ da ga preostane toliko da će se sav sabrati pod jednu orezanu šljivu.

Želim, iznad svega, da naglasim sledeće: I od onog „kvalitativnog“, i od ovog „kvantitativnog„ ima nešto još pogubnije – njihova kombinacija!


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jesen  10:49 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: “Svi će pod orezanu šljivu" - Taraba-mens

Da li cemo uskoro svi pod sljivu manje je vazno...vazno je da oni koji se nadju pod sljivom zive neki koliko toliko kvalitetan zivot dostojan civilizovanog coveka u 21 veku...autor teksta kaze
Tri dana je kao tri nedelje, potpuni mir, noću su zvezde na dohvat ruke, priroda me tamo iznova podseća da u gradu propuštam nešto vrlo bitno u svom životu.
tri dana kao tri nedelje....mogao je da ostane duze kada je toliko lepo pa da mu tri nedelje izgledaju kao tri nedelje...
I u evropskim selima (a svima su puna usta evrope) zvezde se bolje vide nego u gradovima...i tamo moze da se oseti mir, priroda je na dohvat ruke.....i sl.....sustina je u tome da ljudi u tamosnjim selima zive na slican nacin kao i u gradovima....imaju struju, telefone, kupatila, frizidere, televizore......mozda nisu mnogo obrazovani ali su pismeni...tj dovoljno pismeni i obavesteni da zive zivot dostojan coveka....Nisam imala prilike da "vidim zivot" ljudi u nekim zabitima ali sam imala prilike da videm kako zive nasi seljaci u sumadijskim selima koja su vrlo blizu gradova...Ako je neko u porodici bio u inostranstvu na radu pa se vratio i napravio lepu kucu zivot te porodice je potpuno drugaciji od njihovih komsija koje nisu "mrdale" iz svog sela.....Ovi sto nisu "mrdali" i dalje zive u blatu i ne smeta im...Uopste se ne radi o siromastvu (mada ima i takvih primera) jednostavno ljudi nemaju potrebu da nista menjaju...Nose dzempere i vunene carape na 40 stepeni...navike su im iz nekih prohujalih vremena...Jedan moj rodjak lekar u penziji napravio vikendicu-kucu u svom selu....ima divno dvoriste, cvece,bastu, vocke...milina jedna...a prvom komsiji svinjac i stala sa kravama ispred same kuce u kojoj zivi...u dvoristu ni cvetica...basta "ne uspeva"...a ovaj lekar komentarise: "pa ne moze da uspeva kada po ceo dan gledaju serije i grand paradu na pinku"....A kada ne mogu da nadju zenu onda idu u takozvanu "proredu"....stariji clanovi porodice sa sve potencijalnim mladozenjom (a poneki i ne vode mladozenju) krenu po Bosni i Crnoj Gori da traze mladu.....Sve su ovo posledice takozvane socijlisticke industrijalizacije kada je doslo do masovne migracije iz sela u grad.....sela su tako ostala zapustena i "ostarela" pa su preostali stanovnici uglavnom nastavili da zive zivote svojih predaka....Potrebna je ozbiljna drzavna strategija da bi stvari pocele da se menjaju....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Srecko Sekeljic  17:42 26.08.2007
Preporuka: 0

Re: “Svi će pod orezanu šljivu" - Taraba-mens

Dragan Vujanovic: Koliko je stvarno takvih sela u Srbiji i koliko je pojedinačnih takvih sudbina? Koji je procenat ukupnog življa u Srbiji još uvek zarobljen ovim 19-vekovnim „tehničkim uslovima“, i 19-vekovnim shvatanjima?

Sigurno ih je više nego što bismo želeli da prihvatimo.
jesen: I u evropskim selima (a svima su puna usta evrope) zvezde se bolje vide nego u gradovima...i tamo moze da se oseti mir, priroda je na dohvat ruke.....i sl.....sustina je u tome da ljudi u tamosnjim selima zive na slican nacin kao i u gradovima....imaju struju, telefone, kupatila, frizidere, televizore......mozda nisu mnogo obrazovani ali su pismeni...tj dovoljno pismeni i obavesteni da zive zivot dostojan coveka...

Bio sam u jednom švajcarskom selu - takođe predivan prizor! Ali, baš kao što kažeš, tamo prosto postoji infrastruktura i prihvatljiv životni standard. Ima i ljudi koji su završili univerzitete pa se vratili u selo, ili žive u obližnjem gradu pa svaki produženi vikend provode na imanju. Sve je skockano i simpatično, ali je potpuno očuvan duh davnašnjih vremena. Stare stvari se ne bacaju, već se restauriraju.
jesen: Potrebna je ozbiljna drzavna strategija da bi stvari pocele da se menjaju
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
sentinel26  10:44 26.08.2007
Preporuka: 0

Lijepa priča

#Link  Replika: 3
Priča vam je veoma lijepa i lijepo ste je napisali.
Ljudi danas ne gledaju jednako na selo i seoski život, a naročito na uzroke sadašnjeg stanja, pa ne treba da se čudite raznim komentarima.
Patrijarhalni odnosi su se sporo i teško mijenjali, a u mnogim krajevima zadržali baš u opisanom obliku.

Taj "stari" način prosidbe i ženidbe zaslužuje mnogo više tekstova a bio bi pogodan i za ekranizaciju.
Poznate su mi mnoge slične prosidbe i ženidbe ali nijesu se sve ovako srećno završavale.
Bilo je i onih tragičnih.

Jedna od prije 40 i više godina koja je slično započela umalo se nije pretvorila u veliku tragediju i samo sticajem čudnih i srećnih okolnosti završila se dobro (istina ne kao u ovoj vašoj priči - nema braka) ali ova traje i danas i vjerovatno ni neće imati kraj.
Poz

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.