Hrišćanstvo pred sumrakom ili praskozorjem nade?

Nikola Knežević RSS / 05.02.2009. u 21:43

Freefoto-ChristianCrossAtSunsetHD117.jpgGde je hrišćanstvo danas? Nakon dve hiljade godina istorije koliko je ono zaista naučilo iz sopstvenih grešaka? Sudeći po vestima koje ovih dana stižu iz Rima moglo bi se reći da se epoha skandala nastavlja i iznova produbljuje u vrtlogu uzroka i posledica dela raznih klirika koji na ovaj ili onaj način zloupotrebljavaju svoj crkveni položaj i društveni status.

Papa Benedikt XVI je samo nekoliko dana nakon što je ukinuo ekskomunikaciju biskupa Ričarda Vilijamsona koji je poznat po tome što je otvoreno negirao holokaust po čijem je tumačenju, tokom II svetskog rata ubijeno je između 200.000 i 300.000 Jevreja i nijedan u gasnim komorama, unapredio u pomoćnog biskupa grada Linca, Gerharda Mariju Vagnera koji je od pre poznat po svojim izjavama u kojima je Cunami u Tajlandu i uragan Katrinu nazvao osvetom i izlivom Božjega gneva. Od ovakve besmislene izjave može biti gora ona od poznatog baptističkog propovednika Džerija Folvela u kojoj je za događaje 9. Septembra 2001. godine optužio sekularizovano američko društvo ili ona od katoličkog sveštenika Vjekoslava Lasića: "uvjeren sam da je poglavnik Ante Pavelić sada u raju i da zajedno s nevinom dječicom gleda Bogu u lice."

U vreme kada se u svetu javlja sve više glasova koji negiraju holokaust, Rimska crkva koja se ni do današnjeg dana nije izvinila za svoj indolentni stav Pape Pija XII tokom II svetskog rata, koji se oglušio na brojne pozive u pomoć i informacije o holokaustu koji se dešavao samo nekoliko stotina kilometara od njega - ona ovo pitanje dalje produbljuje vraćanjem u službu četiri biskupa pripadnika Lefervista, među kojima je i Vilijamson. Izlišno je u ovom kontekstu i govoriti ali ipak nužno je spomenuti i višedecenijsku tišinu povodom umešanosti klira rimokatoličke crkve u zločine protiv srpskog, jevrejskog i romskog stanovništva u NDH. Nasuprot tome, do nas dolaze vesti kako se na dan godišnjice smrti uštaškog poglavara Ante Pavelića služi misa u njegovu čast u sred Hrvatske prestolnice.

Po svemu sudeći, „Veliki mostograditelj" (Pontifex maximus) ne samo da ne gradi mostove već kao da se sopstvenim postupcima i onima koje donosi Rimska kurija trudi da i one postojeće poruši ili bar olabavi do te mere da se pod težinom konflikta sami sruše. „Nepogrešivi" kao da nekom čudnom dihotomičnom dinamikom pravi sve više grešaka koje ga diskvalifikuju kao poglavara Rimske crkve. Primera radi, Rimska kurija sada protivreči dokumentima II Vatikanskog Sabora koji je Rimsku crkvu otvorio prema ekumenskom pokretu donoseći dekret prema kojima su pravoslavni šizmatična „odvojena braća" i samo poseduju elemente crkvenosti ali nisu istinska crkva, dok protestanti gube naziv crkve. Na taj način ekumenski dijalog vratio se nekoliko koraka unazad, pogotovo kada su u pitanju protestanti jer podsetiću da je 1999. godine učinjen veliki napredak ka približavanju RKC i Evangelika kada su u Agzburgu potpisali Zajedničku deklaraciju o opravdanju.

Hrišćanstvu je danas, možda više nego ikad, potrebna reforma. Sveobuhvatna, duboka, korenita. Ono je ispolitizovano, okoštalo, bez dovoljnog potencijala da hrišćansku veru postavi u savremeni kontekst i približi ga modernom čoveku. U vreme najvećih naučnih dostignuća, epohe veličanstvenosti ljudskoga duha ali i destruktivnosti u koju ga neumitno gura njegova sujeta i pohlepa, hrišćanstvo je izgubilo korak sa čovečanstvom.

Kada ga je izgubilo? Zar nije još u vreme političkih prepiranja patrijarha carigradskog Fotija i Pape Nikole I i nekoliko vekova kasnijeg Velikog raskola, inkvizicije, krstaških pohoda, Vartolomejske noći, cezaropapizma i papocezarizma, etnofiletizma, etnocentrizma i ostalih hroničnih bolesti od kojih hrišćanstvo vekovima boluje? Upravo tada, kada je ono prestalo da bude sluga ljudskome rodu i postalo njegov gospodar, kada je pastirski štap zamenilo carskim žezlom, kada je žeđ za božanskim ugasila pohlepa za materijalnim i zemaljskim.

Zato se hrišćanstvo danas nalazi na raskšću između dva puta. Puta u dalju fragmentaciju i apostaziju u koju ono neprestano odvlači ljude skandalima i protivrečnostima i puta koji vodi u sveopštu reformu koja bi morala da obuhvati sve tri hrišćanske provenijencije i tako dovede do bitnih promena kako u odnosima između hrišćanskih konfesija tako i do odnosa samih konfesija prema društvu u kojem se nalaze. To bi pre svega podrazumevalo sveobuhvatnije angažovanje i korigovanje socijalnih programa crkve, formiranje i revidiranje stavova u odnosu na pitanja bioetike, kontracepcije, homoseksualizma, afirmacije ekumenskog dijaloga, posebno u slučaju Istočno - pravoslavnih crkava. Podsetiću ovom prilikom i na reči našeg bogoslova o. Radovana Bigovića da bi „svaki drugi put Pravoslavnu crkvu vodio u izolaciju i u geto, učinio bi je sektom, nesposobnom za služenje i doprinos duhovnom preporodu Evrope i sveta" (Bigović, 2000).

Mnogo puta do sada smo od bogoslova mogli da čujemo argumente da je za apostaziju kriva sekularizacija društva, radikalni individualizam, bežbožni humanizam, antropocentrizam, tehnokratija, nihilizam ali ipak moramo biti sasvim iskreni i konstatovati da promenu koju hrišćanstvo želi izvršiti u društvu mora prvo doživeti unutar sebe. Dakle, neophodna je korenita promena organizma unutar samih hrišćanskih konfesija kako bi ta revitacizacija dovela do širih društvenih implikacija. Neko je jednom rekao da je hrišćanstvo poteklo iz katakombi i da se ono u nje mora i vratiti. Ovo ne podrazumeva njegov kraj, već naprotiv, njegovu obnovu i povratak onim fundametalnim vrednostima koje je ono imalo u vreme apostola, kada je od društva bilo prezreno i odbačeno ali jedinstveno i nekomprovitovano, u zajedničkoj nameri da poruku evanđelja prenese celom svetu.

Da li je na pomolu sumrak hrišćanske religije kao takve ili se nalazimo pred praskozorjem nade u sveobuhvatnu obnovu i jedinstvo hrišćanskih crkava? Odgovor na ovo pitanje mogu dati samo oni koji sebe nazivaju hrišćanima i koji imaju odgovornost ali i snagu da Hrišćansku Crkvu promene iznutra. Quanta est nobis via? Koliko je dugačak put koji je pred nama? „Prvi problem koji treba da prevaziđemo, jeste neznanje, nepoznavanje i predrasude koje postoje među nama. Kada do toga dođe, tek onda ćemo moći da krenemo napred i da zaista uradimo ono što je potrebno za dobrobit čovečanstva. Nismo više neprijatelji jedni drugima niti smo ravnodušni jedni prema drugima. Mi smo braća i sestre u Hristu, zajedničkom Gospodu i zajednički moramo da radimo na prevazilaženju onoga što nas deli." (Kasper, 2004)

 



Komentari (162)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Nikola Knežević Nikola Knežević 22:25 05.02.2009

Re: ekumenski dijalog

Inace ovih dana ucene vatikanske glave raspravljaju o jednom izuzetno slozenom pitanju: Da li su bebe koje su umrle nekrstene pa su tako dospele u limbo (cistiliste) kvalifikovane da posle nekog vremena predju u raj ili su osudjene da ostanu u cistilistu do kraja vremena. Eto, o takvim stvarima truca crkva.


Verovali ili ne, slažem se sa Vama. Raspravljati o limbu je isto toliko ozbiljno koliko bi bilo ozbiljno kada bi se tri akademika našla i raspravljala o da li je dr Spok u Zvezdanim stazama došao sa Klingona ili Vulkana.... Crkva bi trebala da se bavi mnogo važnijim socijalnim pitanjima a ne fikcijama poput čistilišta...
drug.clan drug.clan 22:38 05.02.2009

Re: ekumenski dijalog

Nikola Knežević
Inace ovih dana ucene vatikanske glave raspravljaju o jednom izuzetno slozenom pitanju: Da li su bebe koje su umrle nekrstene pa su tako dospele u limbo (cistiliste) kvalifikovane da posle nekog vremena predju u raj ili su osudjene da ostanu u cistilistu do kraja vremena. Eto, o takvim stvarima truca crkva.


Verovali ili ne, slažem se sa Vama. Raspravljati o limbu je isto toliko ozbiljno koliko bi bilo ozbiljno kada bi se tri akademika našla i raspravljala o da li je dr Spok u Zvezdanim stazama došao sa Klingona ili Vulkana.... Crkva bi trebala da se bavi mnogo važnijim socijalnim pitanjima a ne fikcijama poput čistilišta...



Ljudi su vremenom stvorili drzavu (ovakvom kakva je sada) da se bavi socijalnim pitanjima, onda smo cak izmislili i NVO da rade isto i ne treba nam jos jedna drzava u drzavi - crkva da se bavi time. Crkva je imala ulogu u istoriji (sa kojom se bas ne moze pohvaliti) ali je njeno vreme isteklo i sada treba da ode u istoriju!
queeria92 queeria92 22:41 05.02.2009

Re: ekumenski dijalog

o da li je dr Spok u Zvezdanim stazama došao sa Klingona ili Vulkana....


Kakva je ovo blasfemija?!?!?

Doktor Spok je polu Zemljanin polu Vulkanac i došao je sa planete Vulkan!!!

NE SPRDAJTE SE SA OZBILJNIM TEMEMA!!!
alexlambros alexlambros 22:42 05.02.2009

Re: ekumenski dijalog

Crkva bi trebala da se bavi mnogo važnijim socijalnim pitanjima a ne fikcijama poput čistilišta...


Crkva bi trebalo da konacno prestane da se bavi bilo kakvim socijalnim pitanjima. Videli smo kako to izgleda kad se crkva bavi pitanjima .... inkvizicija, verski ratovi, proganjanja, sirenje mrznje i gluposti, podsticanje zlocina i zastita zlocinaca, mentalna kastracija, indoktrinacija, licemerstvo ...
Kako je uopste moguce da se 2 000 godina zlocina reformise?
drug.clan drug.clan 22:47 05.02.2009

Re: ekumenski dijalog

queeria92
o da li je dr Spok u Zvezdanim stazama došao sa Klingona ili Vulkana....


Kakva je ovo blasfemija?!?!?

Doktor Spok je polu Zemljanin polu Vulkanac i došao je sa planete Vulkan!!!

NE SPRDAJTE SE SA OZBILJNIM TEMEMA!!!

Ja mislim da u stvari postoje dva Dr. Spoka, prvi je naime ubijen u zaveri (prodao ga kolega za saku klingtonskih zelembaca) pa je zamenjen sa drugim likom koji isto izgleda a koji je sa Klingtona. Medjutim nakon tri dana onaj stari Dr. Spok je uzivljen najsavremenijim ultragigalifeteratorom i zatekao ovog novog i rekao svima " cuvajte se laznih proroka" i zatim se u svom brodu vazneo u nebo i otisao na Vulkan u penziju.
alpeot alpeot 22:49 05.02.2009

Re: ekumenski dijalog

Nikola Knežević
dr Spok u Zvezdanim stazama ...


Mala ispravka, g. Knezevicu: Dr Benjamin Spock je stvarna licnost, ugledan pedijatar, a vi ste verovatno mislili na Mr Spock-a.
Nikola Knežević Nikola Knežević 23:03 05.02.2009

Re: ekumenski dijalog

alpeot
Nikola Knežević
dr Spok u Zvezdanim stazama ...


Mala ispravka, g. Knezevicu: Dr Benjamin Spock je stvarna licnost, ugledan pedijatar, a vi ste verovatno mislili na Mr Spock-a.


Ma znam za Dr Spoka, pedijatra, iako bas ne preferiram njegove pedagoske stavove, naravno mislio sam na Spoka sa planete Vulkan...
alpeot alpeot 23:09 05.02.2009

Re: ekumenski dijalog

Nikola Knežević

Ma znam za Dr Spoka, pedijatra, iako bas ne preferiram njegove pedagoske stavove, naravno mislio sam na Spoka sa planete Vulkan...


Fiktivne planete Vulkan, za sada (protestantski bogoslov gleda "Star Trek"? G. Knezevicu, veoma me prijatno iznenadjujete). Inace, ako ste zainteresovani, astrofizicari su danas procenili da je zivot terestrijalnog tipa moguc na skoro 40000 planeta u galaksiji Mlecni put. Svemirski teleskop Kepler, cije je lansiranje zakazano za 5. mart, tragace (metodom tranzita) za ekstrasolarnim planetama Zemljinog tipa izmedju sazvezdja Deneb i Vega - njihova masa bi trebalo da se krece u rasponu od 0,5-2 mase Zemlje.
Nikola Knežević Nikola Knežević 23:14 05.02.2009

Re: ekumenski dijalog

Vise ne. Ali nekada sam pratio. Sf mi je inace jedan od omiljenih filmskih zanrova. Sto se tice postojanja zivota na drugim planetama, uopste ga ne iskljucujem, naprotiv, verujem da nismo sami. No da ne trolujem vise temu...
alpeot alpeot 23:22 05.02.2009

Re: ekumenski dijalog

Nikola Knežević
Vise ne. Ali nekada sam pratio. Sf mi je inace jedan od omiljenih filmskih zanrova. Sto se tice postojanja zivota na drugim planetama, uopste ga ne iskljucujem, naprotiv, verujem da nismo sami. No da ne trolujem vise temu...


Izvinite na trolu, ali nalazim da ste veoma interesantni, prosto imam utisak da ne pripadate religijskom svetu.

Do sada smo otkrili Super-Jupitere, Super-Neptune, preko 10 Super-Zemalja (planete sa masama ispod 10 masa Zemlje) - sada sledi potraga za samim zivotom u svemiru.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 03:57 06.02.2009

Re: ekumenski dijalog

alexlambros
pa tek 2 000 godina traje dijalog. Da sacekamo jos 2 000?

Па ни код Дарвина мајмуни, на пример, нису настали преко ноћи. Разумеш ;-)

За све је потребно време...
silver bullet silver bullet 10:11 06.02.2009

Re: ekumenski dijalog

Crkva bi trebalo da konacno prestane da se bavi bilo kakvim socijalnim pitanjima. Videli smo kako to izgleda kad se crkva bavi pitanjima .... inkvizicija, verski ratovi, proganjanja, sirenje mrznje i gluposti, podsticanje zlocina i zastita zlocinaca, mentalna kastracija, indoktrinacija, licemerstvo ...
Kako je uopste moguce da se 2 000 godina zlocina reformise?


A da promenite rakurs?
Sve to sto pripisujete religijama, pripisite sustinski ljudskom rodu i dobicete problem i bez postojanja religija.
libkonz libkonz 22:09 05.02.2009

Ne slažem se

Nikola, suviše je zla katolička crkva nanela pravoslavnim narodima. Da bi se pričalo o nekom pomirenju, moralo bi da postoji kajanje za sve te grehe. Toga nema i to se vidi jasno.
Nikola Knežević Nikola Knežević 22:13 05.02.2009

Re: Ne slažem se

Slazem se i ja sa Vama, kajanja nema, upravo zato je potrebno razgovarati i o njihovoj odgovornosti a verujem da se to moze samo u okviru dijaloga.
Exitus Letalis Exitus Letalis 22:15 05.02.2009

Re: Ne slažem se

libkonz
Nikola, suviše je zla katolička crkva nanela pravoslavnim narodima. Da bi se pričalo o nekom pomirenju, moralo bi da postoji kajanje za sve te grehe. Toga nema i to se vidi jasno.

a pravoslavni narodi nikom ništa....
kakvi, ni pomislili...
opet će da ispadne da su sve to komunisti...
i hunta u grčkoj, sve komunista do komuniste...
miniko63 miniko63 22:36 05.02.2009

Re: Slažem se

moralo bi da postoji kajanje za sve te grehe

Bey kajanja nema porociscenja i za vernike i za nevernike

VLJK
libkonz libkonz 22:38 05.02.2009

Re: Ne slažem se

a pravoslavni narodi nikom ništa....

ovde se priča o crkvi.
queeria92 queeria92 22:41 05.02.2009

Re: Ne slažem se

ovde se priča o crkvi.


A pravoslavna crkva nikom ništa?!
libkonz libkonz 22:42 05.02.2009

Re: Ne slažem se

A pravoslavna crkva nikom ništa?!

da nemaš primer?
Exitus Letalis Exitus Letalis 22:52 05.02.2009

Re: Ne slažem se

da nemaš primer?

Exitus Letalis Exitus Letalis 22:53 05.02.2009

Re: Ne slažem se

da nemaš primer?

libkonz libkonz 22:57 05.02.2009

Re: Ne slažem se

uvek ova slika. svi znaju za nju. govori se o organizovanom zločinu, ovde se jedan sveštenik slikao sa oružjem. Šta taj primer treba da kaže?
Exitus Letalis Exitus Letalis 23:00 05.02.2009

Re: Ne slažem se

da nemaš primer?

libkonz libkonz 23:04 05.02.2009

Re: Ne slažem se

Patrijarh Pavle se svom snagom borio protiv zločina. Svi znaju za njegovu izjavu: "Budimo ljudi i ako smo Srbi".
libkonz libkonz 23:07 05.02.2009

Re: Ne slažem se

Taj primer treba da kaze da je SPC i de facto i de iure ucestvovala u ratnim zlocinima. Kao sto jeste ucestvovala, kao sto je organizovano potpaljivala nacionalisticku histeriju, a posledice su poznate. Filaret je samo uhvacen in flagranti - puske su nosili svi. Kompletan Sinod.

Ovo je bezočna laž! Ti očigledno imaš neki problem sam sa sobom kada misliš tako. I to veliki.
queeria92 queeria92 23:08 05.02.2009

Re: Ne slažem se

da nemaš primer?


Православна црква против Богумила
Богумиле су православна црква и немањићка држава прогониле као јеретике, називајући их бабунима.[2] Велики жупан Стефан Немања је 1186. године сазвао црквено-државни сабор против богумила у Рашкој. На сабору је богумилство осуђено као јерес чије је помињање забрањено, њиховом поглавару је "урезан језик у грлу његову" и многе верске старешине су спаљене на ломачи. Након тога су уследили прогони богумила у Рашком, током којих су многи верници кажњени разним телесним казнама и прогнани из земље, сва имовина је одузета, а њихове књиге спаљене. Ипак, и после 150 година непријатељске политике Немањића, са њима се сусрео и Душан Силни, који доноси одредбе против њих у свом законику.
Exitus Letalis Exitus Letalis 23:09 05.02.2009

Re: Ne slažem se

uvek ova slika. svi znaju za nju. govori se o organizovanom zločinu, ovde se jedan sveštenik slikao sa oružjem. Šta taj primer treba da kaže?

pa šta?
on je napredovao.
postao vladika.
kao i kačavenda.
kao i pop rade koji pre podne nosi unuformu a popodne mantiju.
kao i onaj što blagosilja škorpione pred genocid. sve sa mitraljezima.
sve incidenti.

što se crkva nije ogradila od filareta i ostalih?
hoćeš da kažeš da patrijarh nije znao šta mu rade ova dvojica
što stoje iza njega?

p.s. kao što je i pop koljač i ratni zločinac postao svetac.
daj malo objektivnosti.
ivana23 ivana23 23:10 05.02.2009

Re: Ne slažem se

libkonz
Patrijarh Pavle se svom snagom borio protiv zločina. Svi znaju za njegovu izjavu: "Budimo ljudi i ako smo Srbi".

I kada je sklonio kordon iz Kolarceve, bio je dobar. A i studentski deo protesta je svakog dana pocinjao sa intoniranjem himne Svetom Savi.
Ono sto nam ne odgovara zaboravljamo...
alpeot alpeot 23:11 05.02.2009

Re: Ne slažem se

libkonz
Patrijarh Pavle se svom snagom borio protiv zločina. Svi znaju za njegovu izjavu: "Budimo ljudi i ako smo Srbi".


Hahhhaaaaa! Budimo ljudi i ako smo Srbi...
Exitus Letalis Exitus Letalis 23:15 05.02.2009

Re: Ne slažem se

Ono sto nam ne odgovara zaboravljamo...

meni to ni tada nije odgovaralo. da građanske proteste vode popovi.
kako bi izgledalo da studentske pokrete, recimo, u sarajevu vodi hodža ili reis?
šta bi ovde rekli?
baš građanski! baš super!

il u hrvatskoj bozanić, svejedno.
popovima je mesto u crkvi i nigde više.
a naročito im nije mesto u politici.

taube taube 23:16 05.02.2009

Re: Ne slažem se

libkonz , ja se slažem sa tobom, SPC je uvek pozivala na mir, a patrijarh Pavle uvek pozivao na mir u ljudima i među ljudima
libkonz libkonz 23:16 05.02.2009

Re: Ne slažem se

Hahhhaaaaa! Budimo ljudi i ako smo Srbi...

Čovek koji ima nešto u glavi bi shvatio.
Exitus Letalis Exitus Letalis 23:17 05.02.2009

Re: Ne slažem se

Ovo je bezočna laž! Ti očigledno imaš neki problem sam sa sobom kada misliš tako. I to veliki.

ti ovo ozbiljno.
potraži pomoć u literaturi.
alpeot alpeot 23:24 05.02.2009

Re: Ne slažem se

libkonz
Čovek koji ima nešto u glavi bi shvatio.


Vidim da ti ne shvatas, to je bitno.
drug.clan drug.clan 23:25 05.02.2009

Re: Ne slažem se

O cemu vi raspravljate?

Pa dokazano je da su svi zlikovci u prosla tri rata bili izvidjaci. Znaci oni su sve isplanirali!
libkonz libkonz 23:27 05.02.2009

Re: Ne slažem se

Nastavak ove prepirke bi verovatno doveo do mog izbacivanja sa bloga, što ne želim da se desi. Protekli dani su pokazali da je napadanje ateizma veoma opasno i zna da uzrokuje crveni karton. Vama je sve dozvoljeno i nema granice onoga što vi smete ovde da kažete. Poštujem to, takva su pravila kuće. Pošto mi se ostaje, završavam ovu priču, što se mene tiče.
Ono što sam hteo na početku ovog teksta da kažem je da sam konstantno od kada sam na blogu učestvovao u Nikolinim blogovima, sa namerom da raspravljamo na temu našeg shvatanja Boga. Niti jednom to niste dozvolili. Uvek ista ekipa. Nisu vam dovoljni Aleksovi, Kvirijini i drugi blogovi. Morate sve. Zanimljivo je to da neki od vas dolaze na Blog samo kada je tematika verska. Zanimljivo bi bilo analizirati vaše porive. Svaki dijalog ste uspešno upropastili.
Exitus Letalis Exitus Letalis 23:31 05.02.2009

Re: Ne slažem se

taube
libkonz , ja se slažem sa tobom, SPC je uvek pozivala na mir, a patrijarh Pavle uvek pozivao na mir u ljudima i među ljudima


Patrijarh Pavle i Kostunica jemce za Krajisnika

Odbrana bivseg visokog funkcionera bosanskih Srba Momcila Krajisnika zatrazila je juce od Tribunala u Hagu da ga pusti na slobodu do pocetka sudjenja nudeci garantije Republike Srpske i jemstva patrijarha SPC Pavla i predsednika SRJ Vojislava Kostunice


Sudije Međunarodnog suda su Momčila Krajišnika, bivšeg člana rukovodstva bosanskih Srba, danas osudile na 27 godina zatvora, nakon što su ga proglasili krivim za progone, istrebljivanje, ubistva, deportacije i prinudno preseljenje nesrpskog civilnog stanovništva tokom sukoba u Bosni i Hercegovini.
die hard die hard 00:11 06.02.2009

Re: Ne slažem se

Ono sto nam ne odgovara zaboravljamo


Bio svaki dan na tom protestu i pizdeo sto nam sad se crkva mesa u borbu protiv SM.Nije mi bilo drago uopste.
cassiopeia cassiopeia 22:13 05.02.2009

Kriza hrišćanstva

Postoji tumačenje da kriza u sebi nosi dvojnost, da je i destruktivna i perspektivna.
Nadam se da neće ići u smeru produbljivanja nerazumevanja i nesaradnje crkava, no da ćemo krenuti drugim putem, istina težim. A da bi to bilo moguće crkvu bi morali predstavljati neki drugi razumniji ljudi.

A ovaj deo bih posebno izdvojila jer ukazuje i na potrebu samospoznaje i prepoznavanja onoga što je u nama samima a doprinosi nerazumevanju.
„Prvi problem koji treba da prevaziđemo, jeste neznanje, nepoznavanje i predrasude koje postoje među nama. Kada do toga dođe, tek onda ćemo moći da krenemo napred i da zaista uradimo ono što je potrebno za dobrobit čovečanstva. Nismo više neprijatelji jedni drugima niti smo ravnodušni jedni prema drugima. Mi smo braća i sestre u Hristu, zajedničkom Gospodu i zajednički moramo da radimo na prevazilaženju onoga što nas deli." (Kasper, 2004)
drug.clan drug.clan 22:34 05.02.2009

Nama ne treba vise

nikola knezevic
Hrišćanstvu je danas, možda više nego ikad, potrebna reforma.


Mozda je hriscanstvu potrebna reforma ali nama nije! Nije nam potrebno hriscanstvo niti bilo koja druga religija. Ljudsko drustvo je u svom razvoju doslo do momenta kada mu religija vise ne treba (kao sto je pre dosta vekova prestala potreba za mnogobrojnim bogovima i broj smanjen na jedan, tako je sada doslo vreme da se broj opet smanji - ovaj put na nulu).

To sto danas radi katolicka crkva tj. papa nije nista neuobicajeno za sve verske lidere, to su radili oduvek i radice dok postoje. Nista mi ljudi ne mozemo da uradimo da bi se to sprecilo osim da ukinemo religije, ne zabranom ili dekretom vec odbijanjem poslusnosti, odbijanjem terora kojim nas svaka crkva obasipa (naime svako sistematsko uterivanje straha u narod se smatra terorom a plasenje naroda paklom je jasan primer sistematskog uterivanja straha u kosti naroda).
alpeot alpeot 22:52 05.02.2009

Re: Nama ne treba vise

drug.clan

alpeotHrišćanstvu je danas, možda više nego ikad, potrebna reforma.Mozda je hriscanstvu potrebna reforma ali nama nije! Nije nam potrebno hriscanstvo niti bilo koja druga religija. Ljudsko drustvo je u svom razvoju doslo do momenta kada mu religija vise ne treba (kao sto je pre dosta vekova prestala potreba za mnogobrojnim bogovima i broj smanjen na jedan, tako je sada doslo vreme da se broj opet smanji - ovaj put na nulu).To sto danas radi katolicka crkva tj. papa nije nista neuobicajeno za sve verske lidere, to su radili oduvek i radice dok postoje. Nista mi ljudi ne mozemo da uradimo da bi se to sprecilo osim da ukinemo religije, ne zabranom ili dekretom vec odbijanjem poslusnosti, odbijanjem terora kojim nas svaka crkva obasipa (naime svako sistematsko uterivanje straha u narod se smatra terorom a plasenje naroda paklom je jasan primer sistematskog uterivanja straha u kosti naroda).


Zasto mene "citirate"? Ja ovako nesto, kao sto je u citatu navedeno, ni u ludilu ne bih izjavio!
drug.clan drug.clan 22:55 05.02.2009

Re: Nama ne treba vise

alpeot

Zasto mene "citirate"? Ja ovako nesto, kao sto je u citatu navedeno, ni u ludilu ne bih izjavio!

Ja se izvinjavam taj quote je od negde iskocio bice ispravljeno!
miniko63 miniko63 22:59 05.02.2009

Re: Nama ne treba vise

Da zaključimo.
Ja bih autoru i većini komntatora teksta preporučila (preporuka nije obavezujuća) da se najpre malo vrate u Atinu, i prisete se da su ljudi tamo na tim trgovima slobodno govorili. Kada se ta lekcija savlada onda se možemo upuštati u dalju diskusiju.

VLJK
drug.clan drug.clan 23:04 05.02.2009

Re: Nama ne treba vise

miniko63
Da zaključimo.
Ja bih autoru i većini komntatora teksta preporučila (preporuka nije obavezujuća) da se najpre malo vrate u Atinu, i prisete se da su ljudi tamo na tim trgovima slobodno govorili. Kada se ta lekcija savlada onda se možemo upuštati u dalju diskusiju.

VLJK



Nisam bas skontao poentu ali samo da spomenem da je zbog te slobode Sokrat glavu izgubio!
alexlambros alexlambros 23:04 05.02.2009

Re: Nama ne treba vise

Ja bih autoru i većini komntatora teksta preporučila (preporuka nije obavezujuća) da se najpre malo vrate u Atinu, i prisete se da su ljudi tamo na tim trgovima slobodno govorili.


Ma jel ti to zagovaras poganstvo i sve one izopacenosti kojima behu skloni dok covecanstvo nije spoznalo jedinog, istinitog i pravog boga?
miniko63 miniko63 23:05 05.02.2009

Re: Nama ne treba vise

I mislim da ni jedan sloboda ne sme da guši onu drugu slobodu. Šta vi svi mislite o tome! Ili ćemo svi da se pogušmo medjusobno! Molim konkretan odgovror

VLJK
alexlambros alexlambros 23:08 05.02.2009

Re: Nama ne treba vise

Ma jok ja samo zagovaram slobodu govora


Pa da te sotona zavede? Slabe su pameti ljudi za to, kak ne kuzis? Prepusti se da te vodi onaj na koga je sisao sveti duh, takva je bozija volja. Pastir i ovce.
drug.clan drug.clan 23:12 05.02.2009

Re: Nama ne treba vise

miniko63
I mislim da ni jedan sloboda ne sme da guši onu drugu slobodu. Šta vi svi mislite o tome! Ili ćemo svi da se pogušmo medjusobno! Molim konkretan odgovror

VLJK

slazem se

Propovedi verskih predstavnika direktno krse pravo ljudi da zive bez straha, tj. slobodu od straha.

Cak i ako me nekim cudom ubedite da svako ima pravo da bude zastrasivan ako to zeli onda bar treba zasititi maloletnu decu od toga!
dilan_dog_93 dilan_dog_93 23:28 05.02.2009

Re: Nama ne treba vise

drug.clan
Ljudsko drustvo je u svom razvoju doslo do momenta kada mu religija vise ne treba (kao sto je pre dosta vekova prestala potreba za mnogobrojnim bogovima i broj smanjen na jedan, tako je sada doslo vreme da se broj opet smanji - ovaj put na nulu).


A u kom smislu smatrate ovo? Je l mozete blize da pojasnite?
drug.clan drug.clan 23:33 05.02.2009

Re: Nama ne treba vise

dilan_dog_93
drug.clan
Ljudsko drustvo je u svom razvoju doslo do momenta kada mu religija vise ne treba (kao sto je pre dosta vekova prestala potreba za mnogobrojnim bogovima i broj smanjen na jedan, tako je sada doslo vreme da se broj opet smanji - ovaj put na nulu).


A u kom smislu smatrate ovo? Je l mozete blize da pojasnite?


Pa nekada smo verovali da je trebalo mnogo bogova da stvore i upravljaju tako velikim svetom. Onda smo shvatili da kada je vec bog i kada smo mu pripisali velike moci to moze i sam uz nekoliko prirodnih zakona koje smo u medjuvremenu otkrili.

Sada nam vise nije potreban bog da bi smo objasnili svet oko sebe!
dilan_dog_93 dilan_dog_93 23:36 05.02.2009

Re: Nama ne treba vise

drug.clan


Pa nekada smo verovali da je trebalo mnogo bogova da stvore i upravljaju tako velikim svetom. Onda smo shvatili da kada je vec bog i kada smo mu pripisali velike moci to moze i sam.

Sada nam vise nije potreban bog da bi smo objasnili svet oko sebe!

Aha,dobro. Samo me je zanimalo sta mislite.
miniko63 miniko63 23:39 05.02.2009

Re: Nama ne treba vise

Prepusti se da te vodi onaj na koga je sisao sveti duh

VLJK
takva je bozija volja

VLJK
Pastir i ovce

Pa sada o ovčarstvu ne znam bas mnogo, ali naučiću ako rešim da postanem pastir ili u prevodu VLJK
milosib92 milosib92 00:04 06.02.2009

Re: Nama ne treba vise

drug.clan

drug.clanLjudsko drustvo je u svom razvoju doslo do momenta kada mu religija vise ne treba (kao sto je pre dosta vekova prestala potreba za mnogobrojnim bogovima i broj smanjen na jedan, tako je sada doslo vreme da se broj opet smanji - ovaj put na nulu)

Baš kao što su mi kao malom objašnjavali u školi. Sećam se i slike u kojoj neki majmun, polučovek, šta li sa strahom se sklanja od groma koji pogađa usamljeno drvo. Vidi se družečlanu odmah vaše društveno opredeljenje. Nemam ništa protiv, svako misli kako najbolje ume, samo mi ovo bila zanimljiva asocijacija na detinjstvo i drogiranje komunizmom.
Goran Vučković Goran Vučković 00:07 06.02.2009

Re: Nama ne treba vise

Baš kao što su mi kao malom objašnjavali u školi. Sećam se i slike u kojoj neki majmun, polučovek, šta li sa strahom se sklanja od groma koji pogađa usamljeno drvo. Vidi se družečlanu odmah vaše društveno opredeljenje. Nemam ništa protiv, svako misli kako najbolje ume, samo mi ovo bila zanimljiva asocijacija na detinjstvo.

Mene asociralo na molitvu za spas auto industrije u Detroitu, što beše skoro...
drug.clan drug.clan 01:28 06.02.2009

Re: Nama ne treba vise

milosib92
drug.clan

drug.clanLjudsko drustvo je u svom razvoju doslo do momenta kada mu religija vise ne treba (kao sto je pre dosta vekova prestala potreba za mnogobrojnim bogovima i broj smanjen na jedan, tako je sada doslo vreme da se broj opet smanji - ovaj put na nulu)

Baš kao što su mi kao malom objašnjavali u školi. Sećam se i slike u kojoj neki majmun, polučovek, šta li sa strahom se sklanja od groma koji pogađa usamljeno drvo. Vidi se družečlanu odmah vaše društveno opredeljenje. Nemam ništa protiv, svako misli kako najbolje ume, samo mi ovo bila zanimljiva asocijacija na detinjstvo i drogiranje komunizmom.


Ma nema to veze sa komunizmom. najnevernickije drzve na svetu su zapadne demokratije - francuska, holandija itd.
mickonsb92 mickonsb92 10:24 06.02.2009

Re: Nama ne treba vise

drug.clan


Propovedi verskih predstavnika direktno krse pravo ljudi da zive bez straha, tj. slobodu od straha.

Cak i ako me nekim cudom ubedite da svako ima pravo da bude zastrasivan ako to zeli onda bar treba zasititi maloletnu decu od toga!


Ako vaš strah od smrti nije veći od toga, onda još niste shvatili da ste smrtni.
drug.clan drug.clan 13:50 06.02.2009

Re: Nama ne treba vise

mickonsb92
drug.clan


Propovedi verskih predstavnika direktno krse pravo ljudi da zive bez straha, tj. slobodu od straha.

Cak i ako me nekim cudom ubedite da svako ima pravo da bude zastrasivan ako to zeli onda bar treba zasititi maloletnu decu od toga!


Ako vaš strah od smrti nije veći od toga, onda još niste shvatili da ste smrtni.


I strah od smrti je posledica religije jer pakao dolazi posle smrti!

Strah od smrti postoji samo u slucaju da verujete da cete u pakao ili bar da sumnjate da tamo mozete zavrsiti. Jos gore taj strah postoji od prvog "greha" koji sre pocinili znaci od rane mladosti.

Ukoliko smrt predstavlja samo apsolutni kraj - gasenje sijalice koje necete osetiti onda najgora osecanja koja mozete imati su zal i tuga i to samo u momentu kada se kraj bas primakne.
Exitus Letalis Exitus Letalis 18:55 06.02.2009

Re: Nama ne treba vise

Ma nema to veze sa komunizmom. najnevernickije drzve na svetu su zapadne demokratije - francuska, holandija itd.

naravno da nema.
pridružujem češku.
svega oko 27 posto vernika ukupno.
najviše katolika.
morali su da mole građane da izađu i da dočekaju papu.
naročito im se zamerio kada je govorio protiv abortusa i kondoma.
mickonsb92 mickonsb92 10:20 06.02.2009

Nije aktuelno...

Primećujem da tekst nije aktuelan, papa je demantovao da je znao za izjave biskupa i tražio je od njega da se odrekne takvih stavova.
Osuđuju se postupci i stavovi, a ne ljudi.
miloradkakmar miloradkakmar 18:16 06.02.2009

До природног извора

". Dakle, neophodna je korenita promena organizma unutar samih hrišćanskih konfesija kako bi ta revitacizacija dovela do širih društvenih implikacija. Neko je jednom rekao da je hrišćanstvo poteklo iz katakombi i da se ono u nje mora i vratiti. Ovo ne podrazumeva njegov kraj, već naprotiv, njegovu obnovu i povratak onim fundametalnim vrednostima koje je ono imalo u vreme apostola, kada je od društva bilo prezreno i odbačeno ali jedinstveno i nekomprovitovano, u zajedničkoj nameri da poruku evanđelja prenese celom svetu."

До природног извора ,питке воде , чистоте .... једноставности схватања духа, вере , љубави.
Exitus Letalis Exitus Letalis 19:01 06.02.2009

poslednja vest iz spc!



Pismo Sinoda državnom vrhu
6. februar 2009. | 15:37 -> 17:52 | Izvor: B92, Beta
Beograd, Novi Sad -- Sinod SPC u pismu državnom vrhu saopštava da je zabrinut zbog predloga Statuta Vojvodine. Predsednik Tadić primio je pismo, potvrđeno je za B92.

U pismima koje je Sinod uputio predsedniku Srbije Boris Tadić, predsednici parlamenta Slavici Đukić-Dejanović i premijeru Mirku Cvetkoviću, Srpska pravoslavna crkva izražava veliku zabrinutost pokušajem da se od Autonomne pokrajine Vojvodine načini nova država u Srbiji.


b92
drug.clan drug.clan 19:17 06.02.2009

Re: poslednja vest iz spc!

Exitus Letalis


Pismo Sinoda državnom vrhu
6. februar 2009. | 15:37 -> 17:52 | Izvor: B92, Beta
Beograd, Novi Sad -- Sinod SPC u pismu državnom vrhu saopštava da je zabrinut zbog predloga Statuta Vojvodine. Predsednik Tadić primio je pismo, potvrđeno je za B92.

U pismima koje je Sinod uputio predsedniku Srbije Boris Tadić, predsednici parlamenta Slavici Đukić-Dejanović i premijeru Mirku Cvetkoviću, Srpska pravoslavna crkva izražava veliku zabrinutost pokušajem da se od Autonomne pokrajine Vojvodine načini nova država u Srbiji.


b92



Sta njih briga oni su ionako naddrzavna, narodna institucija koja i sada radi u desetinama drzava pa ce moci i u jednoj vise!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana