Politika

Jesmo li zaratili piva radi

dali76 RSS / 12.02.2009. u 20:04

 

Omanovac.JPGNajveci vrh ove planinske ljepotice nalazi se na bezmalo 1000 m nadmorske visine. Prekrivena je sumom cija najstarija stabla, da mogu pricati il da ih mozemo razumjeti, mogla bi ispricati price stotinu godina unazad. Na obroncima ove planine gdje su sumska prostranstva davno izgubila bitku s ljudima rastrkala su se sela. No nekako se cini da su se uklopila u ovaj krajolik i da su ovdje gotovo isto dugo koliko i visoki sumski visovi. Brze i hladne planinske rijeke, stanista za pastrmke, ali oduvijek i izvor pitke vode za ljude ovog kraja. Obronci planinski gotovo neprimjetno prelaze u brezuljke gdje se sam bog Dionizije, ko vjeruje, raduje svojim rajskim vrtovima vinove loze. U kotlini podno vinograda smjestio se jedan gradic.

Kraguj.JPGOvako pocinje moja prica o jednom djelu Slavonije koja se umnogome razlikuje od prvih asocijacija koje vecina od vas ima kad razmislja o Slavoniji, pri tome misleci na pitome nepregledne ravnice te usorena slavonska sela. Pod sjeverozapadnim obroncima planine Psunj tece Rijeka Pakra oko koje je i ove zime usnio jedan slavonski gradic.

Grb%20Pakraca.jpg?w=520Pakrac se prvi put u zvanicnim spisima spominje jos u 13 vijeku. Bas negdje u ovo vreme, ili tacnije 1256 godine, ovdje je osnovana prva kovnica novca koja ce iznjedriti kovanicu ili slavonski banovac s cije ce prednje strane biti obrisi kune u trku izmedju dvije rijeke. Ovaj danas prihvacen slavonski grb ujedno jeste i sluzbeni grb grada Pakraca. Mozda u ovome treba traziti razlog zasto gradjani Hrvatske svoju domacu valutu umijesto dinara odlucise nazvati bas kunom.

 
17 stoljece donijet ce oslobadjanje ovog kraja od 150 godisnje turske vladavine i sem gradjevine svojevrsnog spomenika kulture, koja samo u svom nazivu “spahijski podrum” sadrzi vise jezicke nego neke druge ostatke turske vladavine, ovaj grad vam nece otkriti nikakve druge tragove osmanlijskog prisustva. Srbi ce u ove krajeve prvi put organizirano poceti stizati pod Arsenijom III Carnojevicem i kasnije. Kao rezultat austrougarskih povlastica za osnovani region vojne Krajine Pakrac ce sve vise postajati duhovno i kulturno srediste srpskog naroda ovog podrucja. Veci dio starog jezgra grada bit ce kupljen od strane Srpske Pravoslavne Crkve Episkopski_Dvor-Vladicanski_Dvor.JPGZupna_Crkva_Uznesenja_Blazene_Djevice_Marije-Zupna_Crkva_Marijina_Uznesenja.JPGkoja ce Pakrac 1705 i zvanicno proglasiti za centar novo osnovane Eparhije Slavonske. Nekoliko decenija poslje bit ce sagradjen znameniti Vladicanski dvor i odma preko puta hram Svete Trojice. U isto vreme samo koju godinu ranije u Pakracu sagradjena je i glavna gradska rimokatolicka crkva Uzvisenja Presvete Bogorodice. Gradska sinagoga izgradjena 1875 nazalost nece prezivjeti pakao drugog svjetskog rata. Pakracka bogoslovija osnovana u prvoj polovici 18 vijeka ce vremenom prerasti u srpsku uciteljsku skolu koju ce pohadjati i pripadnici drugih vjera sem pravoslavne.

I poslje svih strahota drugog svjetskog rata o kojima svjedoci spomen podrucje bivseg zloglasnog logora Jasenovac, cinilo se da ovo podrucje velikim koracima grabi napred. Pakrac kao i druga mjesta posljeratne Jugoslavije izgradjivao se u moderan grad, ali u jednom, cinilo se mnogo bitnijem, prednjacio je ispred drugih: po popisu iz 1981 Pakrac je bio na prvom mjestu u bivsoj nam drzavi po broju svojih stanovnika koji su se izjasnjivali kao Jugosloveni, nacije koja ce deceniju kasnije podjeliti sudbinu istoimene drzave. Stara_Gradska_Jezgra_Pakraca.JPGKotarski_Sud-Zgrada_Suda.JPGRazlog najbrojnije zajednice mjesanih brakova, te da je nesto vise od cetvrtine stanovnistva se osjecalo i pisalo Jugoslovenima, mozda treba traziti u multinacionalnom i multikulturnom saastavu ovog kraja. Prije rata 1991 uz Srbe koji su bili procentualno najbrojniji ovdje su zivjeli i Hrvati, Italijani, Cesi, Ukrajinci, te u manjem broju Njemci, Madjari i Jevreji. Talijanska zajednica ovdje je najkompaktnija i najbrojnija poslje naravno Istre. Italijani su ovdje izmedju ostalog bili cjenjeni majstori spravljanja konjskih kobasica. Setaliste uz rijeku Pakru u samom centru grada Pakracani znaju pod nazivom “Venecija”. Ima li ovo veze s sugradjanima talijanskog porijekla, ili je vise stvar mastovitosti svih gradjana tesko je reci.

Pakrac je jos po necemu drzao doduse ne toliko slavno prvo mijesto u bivsoj nam drzavi. Naime ako je vjerovati statistici i iskrenosti ispitanika gradjani Pakraca, bili su te 1981 najvece pivopije. Razloge da je ovdje popijeno najvise piva po glavi stanovnika mozda treba traziti u ceskom receptu spravljenja piva. Jos 1840 osnovana je tvornica piva u susjednom Daruvaru cija ce najpoznatija marka postati i ostati “Starocesko pivo”. Spahijski_Podrum.JPGNa svom gostovanju u Pakracu Bora Corba nije krijo svoje zadovoljstvo kad je otkrio pivo spravljeno po ceskom receptu. Ostaje pitanje ko je “Corbi” ukazao na pravi put. Mozda njegov tadasnji gitarista Momcilo Bajagic Bajaga koji je i sam rodjen u ovom kraju, tacnije receno u Grubisnom Polju. Bila su to neka sretna vremena kojih nismo bili svijesni kad su ovaj kraj posjecivali Corba, ”Prljavci” ili ikone narodne muzike kao sto su Lepa Brena, Miroslav Ilic ili Mitar Miric koji su svoja gostovanja odrzavali na lipickim bazenima. Bila su to vremena kad ste u parku mogli sretati reprezentativce FK Crvene Zvezde koji su dolazil na pripreme u turisticko mjesto Lipik na samo 4 km od Pakraca.Kad su se u lipickom kursalonu odrzavale modne revije I ciji je nocni zivot privlacio mlade iz okolnih gradova.

Onda je stigao i zlokobni mart 1991. Pakrac su poceli posjecivati neki drugi i drugaciji poznati ljudi; tadasnji potpredsjednik SFRJ Stjepan Mesic, general JNA Blagoja Adzic, minister policije RH Josip Boljkovac, predsjednik SDS-a Dr Jovan Raskovic.
 
Ime ovog malog slavonskog gradica naci ce se tih prvih martovskih dana 1991 na stranicama domace i svjetske stampe. Naime, Pakrac ce jos jednom osvojiti prvo mjesto doduse po mnogo cemu neslavnije od predhodnih. Bit ce to mjesto prvog oruzanog sukoba izmedju lokalnih Srba i novoformirane hrvatske vlasti. Sukob je bio kratkog daha i bez zrtava s ijedne strane. Specijalne jedinice policije iz Bjelovara i okolnih gradova brzo su stavile pod svoju kontrolu lokalnu stanicu milicije u Pakracu.

Kako je moguce da bas ovdje pod obroncima Psunja, gdje ste rijetko mogli sresti ikoga da nema nekog “drugog” u blizoj il daljoj rodbini, ovdje gdje ekonomska nerazvijenost nije stanovala ni u jednom svom obliku, ovdje gdje je bilo najvise mjesanih brakova u bivsoj nam drzavi, bas ovdje da izbije prvi oruzani sukob ciji ce nastavak usljediti na Plitvicama i ciji ce vihor donjeti rusevine, smrt, proterivanje i nista dobroga. Danas 18 godina kasnije jos uvijek se pitam jesmo li se bas toliko dobro lagali gospodo ili je ipak sve zbog tog piva?
 



Komentari (62)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Unfuckable Unfuckable 20:20 12.02.2009

možda je

uzrok za potpaljivanje Tamo bio gašenje požara Ovde
topcat topcat 04:58 13.02.2009

Re: možda je

Unfuckable
uzrok za potpaljivanje Tamo bio gašenje požara Ovde

A netko gasi?
Unfuckable Unfuckable 03:21 15.02.2009

Re: možda je

da pojasnim :
Miloševiću se zaklatilo ovde marta, 1991.
Kada je potpalio, uz jaku tercu Poglavnika željnog večite slave u izvesnom ishodu, a uz diple srpskohrvatske ekipe nikad raseljene udbe -
po sistemu
" serdare - vojvodo - doglavniče - poglavniče" - pitajte Jovicu - i Mustac Zdravka - drugare stare"
niko više nije trebao imati muda pitati za bilo šta ovde
osim šačice nas
margos margos 20:20 12.02.2009

*******

Ovog trena ću se praviti kao da poslednja tri pasusa nisam pročitala i uživati u pitomosti, lepoti i bogatstvu prirode.
Stvarno je lepo:)))
dali76 dali76 21:43 12.02.2009

Re: *******

Da Margos prica ide od lepog do ruznog kako smo preko noci il jesmo li bas preko noci dosli do tog ruznog?
natasavb natasavb 21:45 12.02.2009

Re: *******

Da Margos prica ide od lepog do ruznog kako smo preko noci il jesmo li bas preko noci dosli do tog ruznog?

Ne bih rekla da je bilo preko noci. Preko noci se desilo samo to da su neki pokazali svoje pravo lice.
margos margos 21:57 12.02.2009

Re: *******

dali76
Da Margos prica ide od lepog do ruznog kako smo preko noci il jesmo li bas preko noci dosli do tog ruznog?

Imala sam sreću, da sam uoči 'dešavanja' imala svoje lične, privatne drame, pa sam ove naše, zajedničke, dočekala sa odeređenom mirnoćom, sa jedinom idejom da živa, mentalno i fizički zdrava, neuprljanja, prođem kroz to, najbolje što mogu. Zato, uvek slušam šta imate da kažete vi koji ste direktno bili uključeni i pokušavam da razumem.

Al evo
Bit ce to mjesto prvog oruzanog sukoba izmedju lokalnih Srba i novoformirane hrvatske vlasti. Sukob je bio kratkog daha i bez zrtava s ijedne strane

Zar ovo nije dobro?
constrictoria92 constrictoria92 20:27 12.02.2009

Nije pivo

ništa krivo...
Ljudi su zveri...
dali76 dali76 20:31 12.02.2009

Re: Nije pivo

neki ljudi jesu ,drugi cute il ne piju dovoljno?
constrictoria92 constrictoria92 20:34 12.02.2009

Re: Nije pivo

Drugi ćute, jer se trude da prežive... Mali, nebitni, ko bi njih čuo?!?
dali76 dali76 20:46 12.02.2009

Re: Nije pivo

jesmo li se mi mali nebitni tako dobro lagali sve te godine ili su nas slagali veliki ,preko noci ..uhvatili nas ..pijane?
constrictoria92 constrictoria92 20:51 12.02.2009

Re: Nije pivo

Ne znam...
Ne mogu da sudim o tome - tad sam bila dete...
dali76 dali76 20:59 12.02.2009

Re: Nije pivo

ma ni ja ne sudim vec glasno razmisljam ..18 godina poslje ...
vladimir petrovic vladimir petrovic 14:02 13.02.2009

Re: Nije pivo

Dobar post, Dali.

Preporuka.

Svaka reč je na svom mestu.

Čak i onda kada se šališ na račun plemenitog pića kao što je - pivo.

Na žalost, dogadjaju se stvari koje nije moguće racionalno shvatiti!

P. S. Ja sam znao jednu familiju koja je poticala iz Pakraca - Crnobrnje. Stari je bio Bogdan Crnobrnja, a sinovi su mu Mihailo i Stanko Crnobrnja.
dali76 dali76 17:41 14.02.2009

Re: Nije pivo

Hvala na komentaru vladimire I dobrodosli… Prezime Crnobrnja mi je poznato , ali godine koje prolaze cine svoje s tim da vise ne zivim u Pakracu.
dunja73 dunja73 21:05 12.02.2009

slavonija

Znam da je izmedju podravske magistrale ( koju mrzim ,ali iskreno jer joj nikad kraja nema..) i auto -puta ...Jedne godine , da bi zaobisli onu " ludnicu" na granici ( Hr -Sr ,bas one god kad bi olimpijada u Grckoj , a kolona 40 km na granici i haos na auto putu) " zapucam " ja tamo tim tvojim krajem , na Viroviticu ,ali ne preko Pakraca nego drugim putem ...Ucinilo mi je se da je za monotonu i dosadnu Slavoniju , tamo pravo osvezenje za oci , brezuljkasto , sveze zeleno ... Jako lep kraj... Evo jedne foto za tebe , nadam se da je prava...

dali76 dali76 21:21 12.02.2009

Re: slavonija

pravo dobar pogled ...
dali76 dali76 21:36 12.02.2009

Re: slavonija

ova prica trazi odgovor na neke mnogo mutnije poglede ..na nas ...a pivo je samo metafora prilicno ironicna..
jecullence jecullence 21:54 12.02.2009

I danas se pitam...

...da li se smo se dobro lagali, ili su nas lagali, a neki od nas naivno verovali....Ili je nastupilo kolektivno ludilo u kojem razuman čovek ustukne pred zverima...
Krleža je jednom rekao :
"O proklete laži neba i domovine kad mudrac ćuti, a laju novine."
jeremija92 jeremija92 22:19 12.02.2009

Bog rata

Nije ni Sarajevo bilo krivo, pa ni nesrećni Princip... ali eto bili su povod za prvi veliiki rat.
Slično je i sa Pakracem, Borovom selom.....i da ne nabrajam
Bog rata odabere cilj, usmeri svoju strelu, odapne i počne zlo.

dali76 dali76 17:51 14.02.2009

Re: Bog rata

Da Jeremija bog rata a ja kazem I dodajem nasi bogovi rata …
Jeddan finski novinar I publicistta koji je posjetio Pakrac vec tri puta pravi poredbu izmedju Pakraca 91 I Sarrajeva 1914.. ono sto je interesantno on trazi sugovornike medju obicnim ljudima da ih pita kako je pocelo I zassto al mu ne ide od ruke. Obicni ljudi manje su spremni od zvanicnih vlasti pricati o ratu.Al nesto vise o tom u sljedecem blogu.
libkonz libkonz 22:53 12.02.2009

Šta reći

Taj gorepomenuti Boljkovac juče izjavi kako je ceo rat bio igrarija Tuđmana i Miloševića i kako su sve odluke donosili zajedno. Kako nakon svega da se čovek oseća?
dali76 dali76 23:17 12.02.2009

Re: Šta reći

“Josip Boljkovac, (član HNS-a) na izbornoj listi SDSS-a! TUĐMANOV MINISTAR POLICIJE, JOSIP BOLJKOVAC, KANDIDAT NA LISTI SDSS- (Srpska Samostalnda Demokratska Stranka).
libkonz libkonz 23:22 12.02.2009

Re: Šta reći

“Josip Boljkovac, (član HNS-a) na izbornoj listi SDSS-a! TUĐMANOV MINISTAR POLICIJE, JOSIP BOLJKOVAC, KANDIDAT NA LISTI SDSS- (Srpska Samostalnda Demokratska Stranka).

Jel to neka šala?
dali76 dali76 23:39 12.02.2009

Re: Šta reći

google pa rovjeri moj prijatelju ...
libkonz libkonz 23:45 12.02.2009

Re: Šta reći

google pa rovjeri moj prijatelju ...

Pazi stvarno. Vest iz 2005. godine.
vladimir petrovic vladimir petrovic 13:57 13.02.2009

Re: Šta reći

Taj gorepomenuti Boljkovac juče izjavi kako je ceo rat bio igrarija Tuđmana i Miloševića i kako su sve odluke donosili zajedno.


Sada Boljkovac trpa i Miloševića kada govori o Tudjmanu, da bi narod to posteriorno bolje progutao (u stilu: nije to činio sam Tudjman, imao je saglasnost Miloševića), mada kaže otvoreno i jasno da je Tudjman bio za rat...
Meni se čini, iako sam ja outsider, da je Tudjman bio prefrigraniji i veštiji igrač od tog zloglasnog Miloševića, te je njega Tudjman iskorišćavao da bi sproveo ono što je hteo (ne samo da stvori nezavisnu državu Hrvatsku, već da je prethodno očisti od Srba, na najgrublji način). Istoričari će to pokazati.
ines08 ines08 23:57 12.02.2009

* * *

Dali, ovaj put pored odličnog teksta na mene su poseban utisak ostavile slike.

Evo jedne koju sam izguglala:

dali76 dali76 00:02 13.02.2009

thanks Re: * * *

thanks Ines ..Kursalon u Lipiku .izgradjen krajem 19 vijeka ...mjesto poznato mladim zbog nocnog zivota...
jecullence jecullence 00:28 13.02.2009

Slavonski banovac

jecullence jecullence 00:28 13.02.2009

Psunj

corlaja corlaja 01:30 13.02.2009

slavonija

U Slavoniji sam sve do 1991. kao klinac provodio letnje raspuste u jednom selu u okolini Daruvara. Tako da mi je taj predeo, a i taj period zivota, ostao u najlepsem secanju. Jos uvek kad zelim da se setim neceg lepog ja vracam slike iz detinjstva koje sam proziveo tamo. Priroda prelepa, ceo kraj je prosaran potocima, poljima, sumama. Setnje po sumama, berba kupina, kosidba, vrsidba zita na parnoj vrsalici .. stvari koje i sad kad se setim izazivaju u meni tako lepa osecanja.
A onda rat.
Ljudi iz tog kraja su mozda bile i prve zrtve dogovaranja Milosevica i Tudjmana, prvo je SDS zapalila ljude, HDZ je odgovorila, a onda je zapadnu Slavoniju JNA napustila po naredbi iz Beograda i Srbi su morali da se povuku sa njima. To je bila mozda prvo masovno preseljavanje stanovnistva u ratovima 90-ih, negde u jesen 91.
I dalje je Daruvar prelep gradic, sa banjom i starim dvorcem Jankovica, ali sad su neki drugi ljudi tu dosli, pre svega Janjevci sa Kosova i Bosanski Hrvati i sad to vise nije isti kraj kao pre 20 godina. Pakrac je sigurno isto tako prosao u ratu, mozda jos i gore jer je Pakrac bio podeljen na srpsku i hrvatsku stranu, i mnogo je stradao u borbama.
Naravno, vreme se ne moze vratiti, ali Slavonija iz mog secanja se sigurno nece nikad vise vratiti, jer ne samo da su se ljudi promenili nego su cak i sela koja su vekovima postojala nestala.
dali76 dali76 02:04 13.02.2009

objasnjenje

Obrisao sam svoj prvi komentar odkad imam blog I dugujem objasnjenje :
Film prikazuje ,kako autorka komentara veli,”Njihovu” verziju.
Tema mog bloga nije verzija bilo nasa bilo njihova vec kako smo stigli preko noci do neprijateljstva I jeli bilo preko noci?
Jesmo li se lagali sve vreme?
Ako bi dopustio ovaj komentar doslo bi do prikaza Pakracke Poljane (srbi ubijani),pa zatvora na Bucju (gdje su Hrvati ubijani)..onda bi smo stigli I do onog rata a u takvu diskusiju ne zelim skrenuti..
Nadam se d ace blogerka imati razumijevanja I shvatiti moju odluku.
jednatanja jednatanja 10:11 13.02.2009

Re: objasnjenje

Tenzije i elektriciteta u vazduhu je bilo toliko, da bismo svakako stigli do čega smo stigli, u Sarajevu je bio dovoljan jedan hitac na svadbi. Sećam se jednog skupa blizu Korenice, na kome je govorio dr. Raškovic...prisustvovala sam kao dete...ja mislila da idemo na neku zabavu...Nisam naravno ništa razumela, ali bilo mi je mučno posle. Ti govori, ta euforija, bradurine. I dan danas dobijem taj neprijatan osećaj kad znam da će stvari krenuti lošim tokom...

p.s. Dali, ovi tekstovi o rodnom kraju su ti najlepši, samo napred!
rayzippo rayzippo 10:40 13.02.2009

Re: objasnjenje

dali,ti si iz pakraca ?
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 17:31 13.02.2009

ne, nego zbog

ZIP-a i Spektra
ps. ko se seti, setio se.
miloradkakmar miloradkakmar 18:16 13.02.2009

Скоро пресликано


У мом случају наслов би могао бити : Јесмо ли заратили вина / беванде ради , смокава и бајама. Скоро пресликано.
Сада више знам о том делу Славоније , нажалост, захваљујући људској глупости / рату /.
dali76 dali76 21:39 13.02.2009

Re: Скоро пресликано

Da, da ZIP..slikom na sliku…
Mediji jesu imali veliku vaznost. Mozda vas TV I nece lako ubjediti da kupite neki deterdzent, ali ubjedit ce vas da vam je komsija,pardon bivsi komsija, kriv za sve I da ste bbas vi zrtva svih ovih godina samo to niste skontali jos kad u isto ubjede I komsiju?
Hej evo terena za prvi pucanj, prvu granatu, a posle je kasno za nazad.
iNnit od piva,nit od bevande , vec od gluposti ljudske covijek se opije ali ima li snage priznati ..mozdasam dok je u sobi ,dok misli ako misli o jucer , a u javnosti?

libkonz libkonz 21:50 13.02.2009

Re: Скоро пресликано

ima li snage priznati ..mozdasam dok je u sobi

Druže moj, taj prvi korak, priznati sebi, po meni je i najteži.
ines08 ines08 21:58 13.02.2009

Dali, ja

nisam osetila ratna dešavanja na svojoj koži, srećom, nisam u ratu izgubila nikog bliskog, ali nisam mogla ni da ostanem imuna na sva ta dešavanja i posledice.

Negde u svojim beleškama sam zapisala, a evo ovde ću podeliti sa vama:

"A rodna je zemlja slavonska...
Tu i granice niknu preko noći, bujaju, prepliću se kao žile bostana...
Male Komšijske Međe iznenada napreduju u službi, zarasle jaruge i drvene tarabice odjednom se u atlasima crtaju isprekidanom crvenom linijom. Udžbenik "Geografija za nepismene" izlazi dnevno, kao novine. Narod mora biti u toku šta mu je odjutros Domovina, a šta više nije? Šta ako još noćas neki Odbegli Robijaš ili Psihopata Zamagljenih Naočara, izda proglas da se napadne druga strana reke, druga strana ulice, druga strana sebe?
Osilio se ološ, do juče zaključavan..."
omega68 omega68 14:56 14.02.2009

Odlično

Hvala ti za ovaj lep i poučan tekst.Ima nas dosta koji godinama ne mrdamo dalje od Bgd-a , pa je lepo kad naučimo nešto o nekom kraju.Nastavi...!
dali76 dali76 03:14 15.02.2009

Re: Odlično

Hvala tebi Omega sto si svratio i zadovoljstvo mi e podjeliti ono sto sam znam ali sam procitati i nauciti od drugih.
taube taube 17:03 14.02.2009

,

Srbi su kao vojni granicari dosli na zemlju tadasnjeg hrvatskog dela Austrije / na faxu smo morali jako da pazimo da pre austro - ugarske nagodbe ne kazemo austro - ugarska jer ona do tada ne postoji, nego samo austrija / i bili unajmljeni da budu vojni granicari, morali su braniti austriju od upada turaka, biti spremni odmah na poziv komandanta i zbog svojih usluga beckom caru bili su nagradjeni tako sto vise nisu morali da placaju nikakve dazbine. hrvatski feudalci su, da kazem, bili ljubomorni na to sto su srbi raskrcili zemlju i zive na njoj bez placanja dazbina. a cija je zemlja - austrijska, hrvatska ili srpska. naivno mislim da su je srpski vojni granicari svojom krvlju otplatili, a vidim i da su potomci vojnih granicara veoma plahoviti i hrabri, narocito autor ovog teksta
usudicu se da kazem da je kod hrvata tada, a i sada bila usmerena doza ljubomore prema srbima kojima postovanje ukazuje austruja, koji imaju svoju drzavu itd, mozda uzroke sukoba treba da trazimo i u nekim psiholoskim momentima, ovo su samo moja naivna razmisljanja, opet napominjem, bez zelje da bilo koga povredim.
mi srbi-ostvarili smo se kao narod vekovima unazad, zao mi je sto izvesni narodi / u ovom slucaju -hrvati / to nisu uspeli do kraja 20.veka, a na koji nacin su uspeli pokazala je operacija oluja koju kako kazes niko vise ne pominje!




taube taube 20:09 14.02.2009

,,

samo da dodam; u vreme doseljavanja srva vojnih granicara to cak nije ni bila hrvatska zemlja nego ugarski deo austrije. srbi dolaze na poziv da budu vojnici dok hrvatska vlastela sedi i ne radi ništa. srbi krce sume neprohodne, stavljaju zivot na kocku, hrvatska vlastela ne radi ništa itd.
ovo je samo skromni pokušaj da svojim skromnim znanjem dokazem da to sve nije bilo preko noci, gomilalo se to, i talozilo.
i ponavljam-nikog ne zelim da uvredim, ne zelim raspravu, svađe mi je preko glave. ako sam nekog uvredila unapred sde izvinjavam
ja osećam potrebu da uzmem u odbranu svoj narod. ja sam Srpkinja. ne omalovazavam time druge narode.
ne želim opet da dođemo u situaciju da ne smem da kažem da sam srpkinja i pravoslavna, a vidim da se društvo kreće u tom pravcu,
nekad smo morali da ćutimo zbog komunista a sad zbog, moram to reći na momente crvenih liberala koji me plaše kao i komunisti jer postaju crveni i crveniji od komunista u nekim segmentima političkog delovanja i stanovišta.
dali76 dali76 20:30 14.02.2009

Re: ,,

Odosmo s teme taube. Oluja I bljesak jesu posljedice mene zanima kako smo preko noci postali neprijatelji ? Od komsije cetnik a od susjeda ustasa?
Jesmo li se lagali svih ovih godina.
Ate price sta je bilo pre kad su dosli ovi il oni imam pitanje: pa Cesi su u te krajeve dosli pocetkom 19 vijeka ; mogu li oni reci ovo nije bila tad Hrvatska pa je sad Ceska? Ili italijani?
Ne kazem da ne bi rekli ,ali vracanje unazad jel nam pomoglo?
I hrvatska je imala svoju drzavu kakvu takvu I ssvoje kraljeve zar ne?
Austro Ugarska je Srbima davala povlastice iz vise razloga; jedan je bio da ih sukobi s Hrvatima I da onemoguci zajednicki otpor protivaustro ugarske vlasti. Ja bih volio kad bi mogli sagledati realno I pragmaticno a ne pricati o junastvu il o hr kulturi (Kreleza je rekao o tome).
taube taube 21:19 14.02.2009

Re: ,,

zao mi je sto ti moj komentar nije dovoljno realan. lično ne bih ignorisala ono što je bilo u prošlosti niti mnogo mislila o česima koji su nebitan faktor za celu priču.
zaista ne znam kad je hrvatska imala svoju državu? krajnje kratko vreme, možda.
Nije Austrugarska postojala pre Austrougarske nagodbe, nauči to ili zapamti to ? Pogledaj u knjige ili na ner kad je bila Austrougarska nagodba već jednom pa koristi termine u skladu sa vremenom u kom su se koristili.
Srbi su imali povlastice nevezano za hrvatsku vlastelu, isključivo zbog svojih ratnih zasluga, takvih zasluga hrvatski podanici austrije nisu naročito imali.
Srbi nikad mnisu trebali stvarati Jugoslaviju, Jugoslavija je grobnica Srba i najskupplja srpska reč! Ne ponovila se. Sa Hrvatima samo dobrosusedski odnosi ubuduće.
p.s. Ako Gavrilo Princip nije bio kriv ja ne znam ko je bio kriv''? On je pucao, zar ne, pucao, ne misleći o posledicama, ishitreno i bez imalo promišljanja a opet na štetu Srbije je i to ' ispalo '
neću više komentarisati pošto očito nemam dara za realno i pragmatično
Zaista ne znam šta fali srpskom junaštvu, zašto ga se odričemo i bežimo od njega?
' crni dane, i crna sudbino, o kukavno srpstvo ugašeno, zla nadživjeh tvoja svakolika, a s najgorim stadoh da se borim ' - Njegoš -još jedan srpski velikan i junak
dunja73 dunja73 18:34 15.02.2009

Re: ,,

p.s. Ako Gavrilo Princip nije bio kriv ja ne znam ko je bio kriv''? On je pucao, zar ne, pucao, ne misleći o posledicama, ishitreno i bez imalo promišljanja a opet na štetu Srbije je i to ' ispalo '




To se danas zove " terorista "
taube taube 21:28 14.02.2009

nagodba

Austro - ugarska nagodba je bila 1867. godine i pre toga Austro - ugarska ne postoji ; postoji samo austrija!!!!
Ne čitam Krležu, izvini, čitam izvanrednog ruskog pisca Solženjicina i nisam za ovu raspravu, krajnje je očito i definitivno
Ko je Gospodin Qeeria ili kako se već zove da sudi o srpskim vladikama - no comment, i za njega a i za tvoj pragmatizam i kad si tako pragmatičan i realan ponudi sam rešenje za uzrok sukoba kad ti već ničije rešenje nije dovoljno dobro!!!
jecullence jecullence 23:27 14.02.2009

Re: nagodba

taube
Austro - ugarska nagodba je bila 1867. godine i pre toga Austro - ugarska ne postoji ; postoji samo austrija!!!!Ne čitam Krležu, izvini, čitam izvanrednog ruskog pisca Solženjicina i nisam za ovu raspravu, krajnje je očito i definitivnoKo je Gospodin Qeeria ili kako se već zove da sudi o srpskim vladikama - no comment, i za njega a i za tvoj pragmatizam i kad si tako pragmatičan i realan ponudi sam rešenje za uzrok sukoba kad ti već ničije rešenje nije dovoljno dobro!!!



dali76 dali76 09:08 15.02.2009

taube

Hvala na ispravci u svezi imena drzave I Austro Ugarskog sporazuma.

“Kada je u Madžarskoj izbio Rakocijev ustanak 1703.godine, austrijska vlast se uplašila da se Srbi ne pridruže ustanicima
, te je patrijarhu vratila slobodu i sva njegova prava.”
Ovo je pragmatizam o kome pricam. Inace ovo je citat s zvanicnog sajta Eparhije slavonske ; Dakle posto se radi o vremenu poslje Austrougarskog sporazuma ko god je pisao ovo pogresio je jer spominje “austrijsku” vlast.
Hocu li ja mom prijatelju inace svesteniku koji je odgovoran za ovaj sajt reci “nauci jednom I zapamti”. !
Ja necu vec postoji ljudski I korektniji nacin razgovora.
Kao sto sam ja ponosan na moju istoriju tako je valda I Hrvat ponosan na svoju,koliko god kracu povijest hrvatskih kraljeva?Ima li u tome sta lose?
Ja se ne odricem junastva vec ga branim protiveci se onim koji bi pod paravane junastva, il kako Hrvati vele domoljublja stavili ko zna sta.
Junastvo se stice I dokazuje svakodnevno a stara slava ne daje kredit zaa ono sto cinimo danas.
Tako je kako je zasto smo izgubili zemlje koje smo krvlju branili jeste tema neka druga ali eto citiracu Djindjica koji kaze ,parafraziram, od ribica iz akvarijuma mozete napraviti riblju corbu al od iste corbe ne mozete ribice; skuvali ste corbu I nazad nema . To je istorija!!
Imamo li snage pogledati iza I poslusati jedni druge?
Eto ja I ti taube oboje smo iste nacije a igramo se gluvih telefona; Kad sam ja to davao rijesenja ? Ja pisem da bismo pricali,da bi iznosili stavove , zar je greh ne sloziti se s tobom , zar je to razlog da reagujes puna srdzbe?
Ne trazim da mijenjas svoj stav I pratis moj ..ne pisem ja sveta pisma vec svoja razmisljanja; al ne zaboga ako neko misli drugacije ti odma “opalis” u svadju.
dali76 dali76 09:14 15.02.2009

resenje kroz stihove moje?

Eto mog resenja Taube kroz moje stihove s rizikom da budem optuzen opet da sam previse emocionalno nastrojen :
Tako je lakes sto da ne
Drugi su krivi komsija Jovane
Vidim, klimas glavom.
Eto I susjeda Josipa
Po drugim paljbu osipa.
Raspolaze istinom pravom.
Obojica kazu nisu neki vjernici
Al na boga se pozivase
Jedan kaze ma sve su to cetnici
Drugi druge zove ustase.
Istoriju ne vole al je dobro poznaju
Iz istorije komadice za svoju istinu vade
Neopravdano lako opravdaju
U ime nacije,slobode I pravde.
Obojica kad su sinove dobili
Vele pamte srecu I sada
Isto ih boljelo kad su se pobili.
S momcima iz drugog grada.
Radost bol ima li nacije?
Zar je tako tesko saznati?
Ljudi smo znam
Al bez garancije da nece od nas nesto drugo ispasti.
Paprenu corbu skupa kusamo
Tesko je tugu vagati
Jos da naucimo jedne druge da slusamo
Upola bar ko sto znamo kazati.
taube taube 14:24 15.02.2009

Re: resenje kroz stihove moje?

odlicni stihovi
moji profesori sa fakulteta obarali su studente na ispitu ako ne znaju kaj bila Austro-ugarska nagodba i kad bi citali ovo smejali bi se kao jecullence. ako se vec pozivamo na istoriju Srba citajmo i Istoriju SRBA, zaboga.
samo sam htela da kazem da nije sve bilo preko noci, a ti me odmah okvalifikovao da sam skrenula sa time. Istoricari iz Beograda ne bi rekli da je to skretanje sa teme, vec dobro polaziste.
Srpska drzavna tradicija i proslost su preduge za ovaj blog, bila bih ti zahvalna kad bi na istorihu srba malo gledao i iz srpskog ugla, uzgred pozdravljam tvoj napor da sagledas sve strane u sukobu.
znamo da je jugoslavija bila tamnica za hrvate iako su najbolje u njoj ziveli i centar finansija bio u zagrebu ali eto nije im bilo dovoljno.
hvala za pesmu
taube taube 15:09 15.02.2009

Re: resenje kroz stihove moje?

cek cek. Rakocijev ustanak je bio 1703. g. i pominje se Austrija, dakle pre nagobe - 1703.g. je pre nagobe-nije, nije pisac pogresio- ok. je-dakle pisac nije pogresio. Austro - ugarska nastaje tek, kako rekoh 1867.godine.
Pragmatizam - to je nesto sto mi Srbi tek treba da naucimo, ako mozes da pomognes - samo napred
dali76 dali76 17:59 15.02.2009

uglovi Re: resenje kroz stihove moje?

Ispada da sam ja dobro I prosao jer eto profesori se I smiju takvima? Ako je ljudska nadobudnost mjerilo bilo cemu onda se slazem da sam dobro I prosao!! Sretan sam sto nisam imoao prilike sretati takve profesore a vjeruj gresio sam I vjerovatno hocu.
Sta je za tebe srpski ugao?Negacije hrvatskog?
Isto kao sto I hrvatski ugao se definise ,za neke, u odnosu na srpski. Tako naprimjer upotreba hrvatskih kovanica ima cilj razdvojiti jezik hrvatski od srpskog. Eto I Branko Copic izbacen iz lektire jer eto nije to hrvatski!!
Godinama tako srpski se ugao definise hrvatskim I obratno.
Rezultati kakvi su vidimo I sami.
Paradoks ili ne Srbi dokazuju srpstvo u odnosu prema Hrvatima a Hrvati svoje hrvatstvo u odnosu prema Srbima.
dunja73 dunja73 18:20 15.02.2009

Re: resenje kroz stihove moje?

odlicni stihovi
moji profesori sa fakulteta obarali su studente na ispitu ako ne znaju kaj bila Austro-ugarska nagodba i kad bi citali ovo smejali bi se kao jecullence. ako se vec pozivamo na istoriju Srba citajmo i Istoriju SRBA, zaboga.
samo sam htela da kazem da nije sve bilo preko noci, a ti me odmah okvalifikovao da sam skrenula sa time. Istoricari iz Beograda ne bi rekli da je to skretanje sa teme, vec dobro polaziste.
Srpska drzavna tradicija i proslost su preduge za ovaj blog, bila bih ti zahvalna kad bi na istorihu srba malo gledao i iz srpskog ugla, uzgred pozdravljam tvoj napor da sagledas sve strane u sukobu.
znamo da je jugoslavija bila tamnica za hrvate iako su najbolje u njoj ziveli i centar finansija bio u zagrebu ali eto nije im bilo dovoljno.
hvala za pesmu



dunja73 dunja73 18:29 15.02.2009

Re: uglovi Re: resenje kroz stihove moje?

Pa naravno kad nismo " isti narod " Dali , u dusi sam Jugo i volim EX Yu , ali moja kuca je moj a kuca , a Hrvatova kuca je Hrvatska . To je tako ...Sve ostalo je integracija ...Kome se ne svidja ..Ima mogucnost izbora ..Eto svi imate po pasos i putovnicu , pa ljudi ... Rat je zavrsen ...Ili se vracajte u Hrvatsku ili zivite u Srbiji ili idite van ....

Ratna stradanja i bol nikad niko nikom nije mogao i uspeo da nadoknadi ...Sa tom cinjenicom se mora ziveti i pomiriti ... Also , idemo dalje...Tako je kako je ...Dalje ....

ps Stvarno te ne razumem - a zelela bih od srca ?
jecullence jecullence 18:50 15.02.2009

Re: uglovi Re: resenje kroz stihove moje?

dunja73
Pa naravno kad nismo " isti narod " Dali , u dusi sam Jugo i volim EX Yu , ali moja kuca je moj a kuca , a Hrvatova kuca je Hrvatska . To je tako ...Sve ostalo je integracija ...Kome se ne svidja ..Ima mogucnost izbora ..Eto svi imate po pasos i putovnicu , pa ljudi ... Rat je zavrsen ...Ili se vracajte u Hrvatsku ili zivite u Srbiji ili idite van .... Ratna stradanja i bol nikad niko nikom nije mogao i uspeo da nadoknadi ...Sa tom cinjenicom se mora ziveti i pomiriti ... Also , idemo dalje...Tako je kako je ...Dalje .... ps Stvarno te ne razumem - a zelela bih od srca ?



Iako odosmo od teme, moram da te priupitam: Tebi onda nema druge no da postaneš Nemica?! Integracija...
Nego, šta predlažeš da se uradi sa tolikima kojima, po tebi, Srbija nije njihova kuća?
ines08 ines08 21:40 15.02.2009

Re: uglovi Re: resenje kroz stihove moje?

dunja73
Pa naravno kad nismo " isti narod " Dali , u dusi sam Jugo i volim EX Yu , ali moja kuca je moj a kuca , a Hrvatova kuca je Hrvatska .

ps Stvarno te ne razumem - a zelela bih od srca ?


Ja mnogo bolje razumem otkad sam pročitala ovu priču.

Pročitaj, ako nisi. Možda malo zastaneš... i razmisliš...

dali76 dali76 19:11 15.02.2009

draga Dunja

Ko tvrdi da smo isti narod Dunja?
Ja samo hocu da kazem da li je potrebno negirati jedne da bi dokazali pripadnost drugima.
IMayo1, inace Hrvat ,je pricao je I slozio se kako se dokazivanje hrvatske svodi na zelju da se bude razlicit od Srba; jel to normalno?Ja mislim da nije I svako od ova dva naroda ima toliko drugih stvari da prikazuju svoju posebnost.
Koristeci se tvojim jezikom ; jel moram paliti kucu drugog da bi moja bila mirna?
I jeli pripadnost razlicitim narodima nas odvaja od obicne cinjenice das mo ipak ljudi?
Jeli to ono sto ne razumes iz mojih stihova?
Sto se naseg nerazumevanja tice ja cu samo spomenuti da si napisala “da bi trebao isuti nesto I iz moje tintare a ne citirati druge” a ja sam onomad citirao tvoje tri recenice a sam napisao barem 50 puta vise recenica.
Takav level nerazumevanja je mozda ipak previsok da bi me mogla ili htjela razumjeti.
Ali hvala na pokusaju.
P S tvoju teoriju o putovnicama razumijem ali se ne slazem. Potrosio sam cijeli blog na to. Mozda bi mogla razumjeti bolje I lakes blogerku EL ;ona se izvinula radi svog komentara.
dunja73 dunja73 22:08 15.02.2009

Re: draga Dunja

Ko tvrdi da smo isti narod Dunja?
Ja samo hocu da kazem da li je potrebno negirati jedne da bi dokazali pripadnost drugima.
IMayo1, inace Hrvat ,je pricao je I slozio se kako se dokazivanje hrvatske svodi na zelju da se bude razlicit od Srba; jel to normalno?Ja mislim da nije I svako od ova dva naroda ima toliko drugih stvari da prikazuju svoju posebnost.



Pa Hrvati i jesu razliciti od Srba , tebi to ne izgleda tako zato sto si rodjen u Pakracu meni je logicno da ti ne mozes osetiti tu razlicitiost ... takodje nekome ko je rodjen u Slavonskom Brodu ili duz granice , a izjasnjava se kao Hrvat , sigurno je blizi Vojvodjanski ili Srpski " duh " ..Ali , to nije nikakav argumentovani pokazatelj ... I nema sta da dokazuju - kad vec jesu razliciti , i raspadom Juge samo su to i verifikovali ..



tintare a ne citirati druge


Ako je za tebe " tintara " uvredljiv izraz , stvarno se izvinjavam


Sve je ok , ja sam uvek polazila od ,, ozbiljne politike " kad su u pitanju tvoji tekstovi ...Ipak je ovo samo UNTERHALTUNG

No , i dalje smatram tvoje pisanje interesantno i kvalitetno i nase nesuglasice mi ne umanjuju zadovoljstvo citanja , naprotiv

.





taube taube 16:02 16.02.2009

Re: draga Dunja

slažem se sa dunjom. iako te teško shvatam i dalje ću uvek čitati ono što pišeš jer mi tvoji tekstovi otvaraju jednu novu dimenziju bez obzira što se uvek ne slažemo.
ja, dali, ne bih imala ni potrebe da ispravljam sveštenika slavonske eparhije jer on nije ništa pogrešio-on je upotrebio odrednicu ' austrijska vlast ' u vezi rakocijevog ustanka 1703. a ti kažeš to je bilo posle nagodbe, pa, ne računaš ti Dali vreme unazad, prvo je bila 1703, a posle 1867.godina. Srbi jesu ucestvovali u rakocijevom ustanku itekako, a hrvati nisu jer su mađarsku vlast osećali kao svoju, praktično im nije smetala, ne znam zašto, takav im je mentalitet, nije kao srpski.
ako sam pisala o psihološkoj strani amimoziteta koji hrvati gaje prema srbima, a to postoji i samo onaj ko ne želi da ga vidi neće ga ni videti, oslonila sam se na istraživanja dr mile alečković nikolić koja je izvrstan psiholog i član je kongresa srpskog ujedinjenja u amewrici i inicijator stvaranja srpskog lobija ili grupe za pritisak pod nazivom '' psihologija i treći milenijum'' . ona je baš dosta pisala o ovoj tvojoj temi ' je li bilo preko noći ' i savetovala nam je uvek da se ponosimo svojim korenima što je jedini način otpora šizofrenoj praznini mondijalizma.
ovo što sad živimo ona je nazvala trećemilenijumskom makroigrom lobija, odnosno svetskih oligarhijskih grupa, i da svakako mi ne možemo da opstanemo mimo ostalog sveta. ali imitativni put nije dobar, treba razmišljati o modelu koji bi negovao sopstvene korene i tradiciju kao što to čine grčka, japan, kina, rusija itd.
izvini, opet sam otišla sa teme, ali rekoh sebi, hajde da naglasim da nisam ' lupala ' svašta već pisala oslanjajući se na razmišljanja gore pomenute doktorke.
Ja nudim rešenje a to je - istina, istina je lekovita, da se zna šta koji narod želi određenom narodu, dobro ili zlo, i da se čuvamo zlih susedskih želja.
naravno, nisam ni za nepotrebno veličanje junaka već da uvek kažemo našim vođama ' gdi je s puta skrenuo ' kako bi rekao jovan sterija popović
dali76 dali76 20:04 16.02.2009

odustajem odista

Postoji selo srpsko selo do njega je selo s hrvatskom vecinom. Zive tu tri vijeka. Jedno do drugog. Ljudi pijuu vodu istu. Rade skupau fabrikama, radjaju im se djeca,umiru bliznji. Obicaji I m se razlikuju jer datume drugacije slave I nosnje su im drugacije ,jedni kolo zaplesu I bez muzike drugi ne.
Druze se ,idu I do kafana skupa. Vole popiti I zapjevati ;nevezano s nacijom vec je od covijeka do covijeka.
Dodje onda rat I jedni su junaci jer su im pretci to bili a drugi nisu jer im to pretci nikad nisu bili.
Ne junastvo nije individualna ljudska karakteristika vec je strogo definisana nacijom koja kroz genetiku iste odlucuje level I steepen junastva.
Jedni ,kukavickog I podanickog mentaliteta , ljubomorni na komsije druge nacije koji to nisu vec su duha slobodarskog.
Ne nije junastvo od covijeka do covijeka , nije to ljudska vrlina vec nacionalna , genetika mentalitet ali I bogom dana blagodet vjer jedine I ispravne koja podrazumjeva pravdanje iskorijenivanja ovih drugih.
Eto, ovu pricu pricaju I neki Srbi I neki Hrvati. Totalno je ista samo se naravno uloge razlikujuu zavisnosti od nacije propovjednika istine.
Eto ja to vise ne kupujem ;hvala vam gospodo draga ;lljepo ste se igrali strahovima ,razarali zivote glumeci male bogove zaboravljajuci da u ime onog kome se molite pravdate sve ono sto vam kaze da ne cinite.
Zao mi je sto ne razumijete da mogu biti dobar Srbin I bez da pricam ovakve price o podanickim mentalitetima jednih, kukavickom mentalitetu drugih , I slicna lupetanja pa maker ona dolazila I od doktorke koja zivi u Americi I pise o sizofrenickom mundijalizmu. Ima jos jedan doctor koji pise o EU kao satanskoj organizaciji ; neka hvala vam dragi doktori visokostrucno obrazovani ja volim biti nerazumljiv I krenuti od sebe da je moje porijeklo srpsko moj ponos kao sto je uostalom drugom njegovo.
Ako su ova moja razmisljanja toliko nerazumljiva ja eto odustajem .
Prihvatam da ste u pravu ,prihvatam da istina stanuje kod vas I prihvatam das u moji pokusaji dailoga zaludni ali eto zanimljivi I obican unterhalting (jbg ne znam kako se pise )
Hvala vama na posjeti I Dunja I Taube ; Gluvih telefona smo se ljepo igrali I jos ljepse se zabavili.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana