SLOBODNI TEATAR U ZATVORU

Sestre Bogavac RSS / 04.09.2007. u 21:33

Primila sam mail od beloruske nevladine organizacije. U mailu se apeluje na umetnike i pozorištance iz čitavog sveta, da upute protest protiv diktatorskih  vlasti koje su 22. avgusta uhapsile "Slobodni teatar".  

Glumce, autore, direktora, menadžere i tehniku, zajedno sa publikom. Svi u aps! Svi, računajući i decu od 6, 7 i 8 godina koju su te večeri roditelji poveli na premijeru. Sve u aps! Goste iz inostranstva, takođe. Francuski reditelj Christian Benedeti a asistentknjinom Ninom Reno, Jerome Inpeledzeri, menadžer pozorišta Atroville i dvoje profesora više teatarske škole iz Holandije... svi su pohapšeni zbog krivičnog dela gledanja predstave "11 majici" autora Edvarda Bonda, čiji se socijalno angažovani komadi bave problemima nasilja u društvu.

U publici je bilo šezdeset gledalaca. U tri specijalne jedinice, skoro isto toliko naoružanih pandura. Oni sasvim sigurno nisu čitali Bonda. Po mom mišljenju,  prava je šteta što su propustili tu premijeru.

Primila sam mail od beloruske nevladine organizacije, i danima ga ignorisala.

Pa, dobro, pomislila sam, to nije prvi put da imaju tu vrstu problema.

Zaista, biti na mail listi "Slobodnog teatra" znači primati mesečne izveštaje o prekinutim predstavama, iznajmljenim stanovima u kojim igraju, probama koje drže u podrumima, nastupima u ilegali. Nastupima u klubovima, koji se potom zatvaraju. Po šumama i vrletima, koje potom čuva vojska.

Kada sam poslednji put na festivalu srela jednog od njihovih dramaturga, kazao mi je kako se privremeno odselio iz Minska zbog pretnji. Prećeno mu je, koliko mogu da se setim, zbog prevoda i postavke teksta Sare Kejn...

Pa, dobro, pomislila sam. Navikli su oni na svašta. Uostalom, umetnost u ilegali obećava. Sve te priče o sankcionisanju napredne inteligencije, zvuče uzbudljivo. A zatim mi je palo napamet da ukucam "Svabodny teatar" na googlu.  

Par redova u Guardianu. Još par-nepar na drugim mestima. Opširna reportaža na beloruskom sajtu chapter97, koji me je podsetio na B92 iz vremena "odbrane i poslednjih dana". Oštar protest Micka Jaggera koji ne shvata zašto beloruskom predsedniku smetaju predstave koje se čak ne mogu nazvati političkim teatrom...kratke vesti na pozorišnim sajtovima i to je otprilike- to.

Ne bi se moglo reći da je svetska javnost uzburkana, zbog neke tamo grupe umetnika u Lukašenko landu. A stvar je jasna da ne može biti jasnija. U pitanju je kršenje Ženevske konvencije, "prohibition of profession", zabrana slobode govora i izražavanja, zabrana savremenog dramskog teksta, hapšenje maloletnika... šta god. Za ponašanje diktatora nema nikakvog opravdanja.  

Pa, eto... Nije baš da mogu da pomognem, ali bar znam da sam pokušala.

Protestujem, dakle, protiv diktatorskih vlasti koje su 22. avgusta pohapsile publiku, glumce, autore i stuff Slobodnog teatra u Minsku.

Ne ignorišem mailove beloruskih nevladinih organizacija i mislim na Brehta, kad na jednom mestu piše: "Teatar cenzura može samo da ojača. Cenzora da oslabi. Oni koji su pozorište potpuno zabranjivali nestali su iz politike pre nego trećerazredni, provincijski glumac sa scene!"

Od tog citata postajem oštrija... U tom smislu,

Lukašenko, dobro me slušaj. Oslobađaj Slobodni teatar da ti ne bih... Da ti ne bih posvetila još jedan tekst na blogu!

Oštra kao grubo ćebe,

Milena Bogavac

Atačmenti

  • 03.jpg / 10.61 / KB image/pjpeg


Komentari (23)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 22:39 04.09.2007

evo

još jedan glas za protest.
jet to treba da rade diktature da bi sestre bogavac postavile post?
Sestre Bogavac Sestre Bogavac 22:49 04.09.2007

Re: evo

Očigledno DA. :)
Ma, šalim se... Jesmo malo izostajale s bloga, ali imamo opravdanje. :)
A što se Lukašenka tiče, sad kad si nam se Ti pridružio - puko je! Pazi šta ti kažem. :)

Pozdrav za mog omiljenog blogera. :)

Srđan Mitrović Srđan Mitrović 22:52 04.09.2007

Re: evo

evo gledam tenis, i radujem se koncertu davida sylviana.
a lukašenko je lukašenko. trebaće nešto teže od mene da pukne. tvrd je to orah.
pozdrav i moojim omiljenim sestrama. em seste, em blogerke. šta ćeš lepše.
Sestre Bogavac Sestre Bogavac 22:54 04.09.2007

Re: evo

sestre+blogerke+bogate, naprimer...
:)
Srđan Mitrović Srđan Mitrović 22:57 04.09.2007

Re: evo

što iskreno želim. možda sledeće godine kad počnu da daju mito žiriju srebrne šljive
Urosh Urosh 01:31 05.09.2007

Podrska

Minji za tekst i podrska ljudima iz beloruskog pozorista.
SMRT DIKTATURAMA!
tuzlanac tuzlanac 06:35 05.09.2007

Re: Podrska

ajatolah lukasenko voli drugu vrstu teatra....
apatrid apatrid 13:14 06.09.2007

Re: Podrska

SMRT DIKTATURAMA!


Slažem se! Prvo najvećoj, američkoj...
Urosh Urosh 21:34 08.09.2007

Re: Podrska

apatrid
SMRT DIKTATURAMA! Slažem se! Prvo najvećoj, američkoj...

Ne vidim po cemu je USA diktatura.
Ali smrt najvecoj diktaturi-PUTINOVOJ!
Jelica Greganović Jelica Greganović 08:06 05.09.2007

Stigoh i ja,

potpisujem i upućujem ozbiljno mrki pogled ekipi koja 'apsi pozorišta, sram ih bilo! PUSTITE POZORIŠTE NA SLOBODU!
Malisa Malisa 08:19 05.09.2007

Pocetnik

Evo da i ja ovako kao pocetnik bidnem u svakoj corbi mirodjija pa da ulozim i ja protest.:)))
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 09:31 05.09.2007

smrt fashizmu

sloboda pozorishtu
________
bre bre 'de i publiku da apse, ovo za metapredstavu
apatrid apatrid 13:15 06.09.2007

Re: smrt fashizmu

bre bre 'de i publiku da apse, ovo za metapredstavu


Nije to ništa. Svojevremeno je u Novostima bio objavljen tekst pod naslovom: Pohapsili celu svadbu! To je nešto.
fixer fixer 11:38 05.09.2007

apsolutna.. pantomima:.

marsel marso je došao do tačke u kojoj savremena umetnost postiže veličinu po cenu svog odricanja od laži..
ali tada mora da se obnaži do kraja..
evo nam!.!.
pantomima je gluma, navlačenje maski..
mm je na vrhuncu svoje umetnosti pokušao da ukroti haos, tako što je stvorio apsolutnu pantomimu:.. u kojoj su se izbrisale granice između maske i lica, između glume i istine..
mm stvara svet i pantomimom pokazuje da je svet haos..
dalje se valjda ne može otići..



ili ipak može?:
izaberem da marsela marsoa doživim u bojanu stupici - leti!.
haos..
ponesem oobavezno dve lepeze:
izaberem dve već orošene sisterke bez dve lepeze i sednem međjavom i međ nji..
ne vadim još uvek..
mm tamo već kreno da oponaša leptira, u publici se već čuje kako se publika pita: opadaju li latice s neke trešnje u japanu, makar se ovde samo oponaša leptirov lepett?.(il opadaju latice samo sa marselovih trešanja)
i ove dve s se pitaju kakav je to arhitekta bio onaj bojan kad ova konzerva od pozorišta gori li gorii!? a i ovaj marsel kakogod: znoji li se u tom crnom trikoju, il samo oponaša znojenje?.
ja ne vadim još uvek..
ee sad hladile bi se sestre nekim programima, al neema.. odpantomimisali su nam pre predstave i programe..
haos - opasno je vruće - kao u svakom haosu:.
ova leva počinje da se meškolji i oće da izađe al joj frka u sredini je bojana.. a to je stupica.. morala bi da digne sve one p od kritičara aa i šire..
tada ih vadim: dve savršene lepeze, kupljene tetkatamari i tetkazvezdani, na rialtu na srednjoškolskoj exkurziji - zini da ti kažem kad..
haos..
prvo ih držim i kao gledam sa neviđenom pažnjom prema mm.. ove dve gledaju u moje lepeze i curi im na sve strane..
čista erotika kobireko u bojanu..
i onda im brzo ali svečano, ko primopredaja štafete, turim u ruke - prvo ovoj do mene pa onda i ovoj do mene..
baticeeeee.. ma jeeeste marsel je marsel, leptir je haos i latice su haos, al sled događaja menjaju lepeze..

u jednom trenutku mi se čvrsto držimo za ruke(ko i mi na ovom blogu), fratelle se grohotom smeju i mašu ko puštene s lanca, te pooolako ali sve odlučnije, mi uzleeeeeććććeeeeemmmmooooo
Urosh Urosh 12:08 05.09.2007

@ Jelena i Minja

Ako se bude potpisivala internet peticija za slobodu za pozoriste iz Belorusije, imate moju podrsku.
Pozdrav obema.:)
Kada Kada 14:56 05.09.2007

SLOBODNI TEATAR U ZATVORU


Evo, i ja se pridružujem protestu ... i da, ... jeste ... onaj Kada ...

Pozdrav,
Kada
dunjica dunjica 15:02 05.09.2007

Primjeri s drugih strana vjetra

Opet sjajan i važan tekst o teatru!

Čitala sam baš ovih dana jedan članak o položaju teatra za vrijeme vojne diktature u Brazilu 1964-84. Analitičari i teatarski kritičari su gotovo jednoglasni oko onoga što se ovdje na blogu već spominjalo, samo u bjeloruskom kontekstu:

- vrijeme cenzure, zabrana i zatvaranja teatarskih institucija u Brazilu 1964-84. se smatra jednim od najplodonosnijih etapa u brazilskom teatarskom životu općenito. Unatoč progonima i hapšenjima najistaknutijih ličnosti teatarskog života, te cenzuri, uspio se zadržati visok kvalitet i dostojanstvenost teatra, što je svakako bila snaga koja ga je nosila kroz to teško vrijeme, sve do pada diktature.
- nastojanja vojnog režima da se glas teatarske uloge u otporu ušutka, pokazuje da je teatar u to vrijeme u Brazilu bio jedan od najistaknutijih nosilaca porbe protiv opresije i zločina istog tog režima.
- u tom periodu u Brazilu su nastali neki od najzanimljivijih i izuzetno značajnih eksperimenata, tekstova i inscenacija, znatno različiti od onoga što se do tada na tamošnjoj sceni moglo vidjeti.


Eto, opresije dolaze i prolaze, a ono što vrijedi, što je ispravno i istinito i pravedno, ostaje. Možda je ovaj brazilski primjer (ima ih, dakako, još; to vi, autorice bolje znate) podsjećanje i ohrabrenje onima koji danas prolazne kroz slične Scile i Haribde.
glupi ushke glupi ushke 20:36 05.09.2007

Zakon akcije-reakcije

No kad su vec svi ( i glumci i autori i publika, sto bi rek'o Dado Topic ) tamo ( u zatvoru ), neka ga ( komad ) i odigraju tu gde su ( a za bolje, sigurno jesu ). ;-)

I u tzv tamnici naroda ( ne-blagopocivsoj-nam-SFRJ ), pozoriste je bilo najlepsa reakcija na represiju. Prisecam se Godo FEST-a u podrumu ( M.Karanovic + Koja ), Sekspira i D.Jovanovica na Adi, SKC-a na pocetku '80-tih, i voleo bih da i danasnje pozoristarije idu tim slavnim stopama.

Smrt zatvoru - sloboda pozoristu !

Pozdrav i podrska pozoristnicima uvek i svuda.
Dejan Stanković Dejan Stanković 09:59 06.09.2007

A sad malo Tarabic

Ja im predvidjam slavnu buducnost! rece o Slobodnom Teatru iz Bele Rusije M. Trabic, seljak i prorok .
Sada samo treba CNN da napravi srceparajucu reportazu o njima i eto njima medjunarodnog priznanja s Free your mind nagradom. Posle ce s godinama da postanu mejnstrim i konkurencija narodnom pozoristu iz Minska, a na premijere ce da im dolaze ministri i tajkuni.
apatrid apatrid 13:18 06.09.2007

Re: A sad malo Tarabic

Ja im predvidjam slavnu buducnost! rece o Slobodnom Teatru iz Bele Rusije M. Trabic, seljak i prorok .
Sada samo treba CNN da napravi srceparajucu reportazu o njima i eto njima medjunarodnog priznanja s Free your mind nagradom. Posle ce s godinama da postanu mejnstrim i konkurencija narodnom pozoristu iz Minska, a na premijere ce da im dolaze ministri i tajkuni.


I meni se javlja slična vizija.
Sestre Bogavac Sestre Bogavac 16:02 07.09.2007

Tarabic Foundation feat. Free Your Mind

Što se tiče Tarabića, i sličnih vizija ... moram da Vam priznam da sam ih neko vreme gajila i ja.
Sve mi je to izgledalo kao "mućenje plitke vode, ne bi li se učinila dubljom" i kao akcija podržana od strane inostranih fondova. Onda sam se malo udubila u problem beloruskog teatra (verujem da svako društvo ima pozorište kakvo zaslužuje!) i shvatila da sam zapravo cinični ignorant. Odnosno, da me se tiče samo ono što me lično pogadja... Počela sam da razmišljam o diktaturi, setila se naše druge scene na svojim počecima, onoga što je pre deset godina radio DAH, radila Sonja Vukićević ... igranja pred kordonom i opšteg uličnog teatra u kom smo svi učestvovali. Čini mi se da nam je tad bilo veoma stalo do toga da nas neko iz sveta PRIMETI.
Ne mogu da zamislim poziciju članova Slobodnog teatra.
I pored iskustva stečenog u Miloševićevoj Srbiji, čini mi se da nikad nismo bili suočeni s tim i takvim oblikom diktature. Ovde se diktatura više bazirala na ignoraciji. Makar u Beogradu. Mogao si da pričaš i radiš šta si hteo ako to ne diže SUVIŠE buke. ( ... i ostatak Srbije o tome nema pojma!)
Koliko je zaista zabranjenih predstava u istoriji srpskog pozprišta?
"Godo", "Kad su cvetale tikve" (odlična knjiga Feliksa Pašića "Kako smo čekali Godoa dok su cvetale tikve" - svima je preporučujem!!!!) , "Golubnjača" i onaj nesrećni "Sveti Sava"... Možda sam nešto i preskočila, ne znam... U svakom slučaju, igranja u ilegali (kakva su svakodnevna u Slobodnom teatru, npr)kod nas nikada nisu bila baš tako pogubna, kao za ove ljude.
Kakav je to diktator koga plaši savremena drama?!
Izgleda mi da se Lukašenko, za razliku od Miloševića, mnogo više prima na pozorište.
Budnom oku njegovih specijalnih jedinica ne može da promakne ni premijera na koju dolazi 60 LJUDI!
Aman, nije 60 ljudi toliko kritična masa, zar ne? Pa, više ljudi dođe na dečiji rođendan!!! A kamoli na otvaranje 40. BITEFA... Ipak 60 ljudi je stravična masa, kad su u zatvoru. Nevini.
Nisu čak ni POGLEDALI tu famoznu predstavu.
Nije dakle, ni utvrđeno kako je ona mogla da našteti Lukašenku i njegovoj sviti.

Čitala sam malo šta kažu o "Svabodnom teatru" oni koji su ga gledali.
Poredeći ga s Narodnim pozorištem u Minsku, gledaoci tvrde da im je dosta predstava o seljacima i prostim ljudima i da gledaju Slobodni teatar, jer jedini nudi savremene teme. ...
Strašna je ta diktatura koja ti oduzme pravo na savremenost!

Dunjice, Dunjice,
Volim tvoje komentare. :)
Na tako sam nešto mislila kad sam napisala da umetnost u ilegali zvuči uzbudljivo.
Pozorište može da bude manje ili više zabavno, manje ili više estetično ili ZAISTA VAŽNO u trenutku kada autori imaju šta da KAŽU. Sve to liči na onu mnogo puta citiranu, o ubogim sredinama, iz Andrićevog "Razgovora sa Gojom". Ne bih opet da je navodim, da ne trošim dobar citat... svi znate na šta mislim.

Ako se pojavi peticija za oslobađanje Slobodnog teatra, verovatno ću je dobiti pa ću je okačiti na blog.
Hvala Vam svima koji ste podržali protest...

Već i to da svi znamo šta im se događa, znači nešto... Nadam se.


Fixer!
Fantastične li fantazije... LET, LET !!!
Nego zamisli, i ja imam pozorišnu lepezu. :) Ko Goldonijeva baka, istu. :)
"Venecijansku" , tvrdi jedan mladi kolega, "Pravili je gondolijeri!"
Poneću je na razgovor o predstavi "Sluga dvaju gospodara" , koja će se igrati u pratećem programu BITEFA.
Imam nešto da priupitam dramaturškinju GRAND TEATRA... finese o razlici između POLITIČKOG i SOCIJALNOG POZORIŠNOG ANGAŽMANA... Trebaće mi ta lepeza, da se ladim ako neka od nas dve padne u vatru... Eh, šta ti je strast prema teatru.

Kado, Kado, onaj Kado... The Kado! Gde si ti?
Lepo te je sresti, pa makar i u cyber spaceu. :)


Trile Trile 16:57 08.09.2007

Turbo taktika

Ne znam da li je Sloba pisao neke tajne memoare tamo u Hagu, mislim Markiz de Sad je to činio u njegovoj situaciji, ali mi se čini da Belorusi idu taktikom erodiranja kulture i umetnosti, koristeći se Orvelovskim metodama, u cilju kreiranja jednog paranoidnog 'narodnjačkog' društva. Zvuči poznato? Prazni ljudi - jak sistem! Pozorište ili istraumirana deca iza rešetaka; izbor praktično ne postoji!
Onaj ko je rekao da je brak ćelija društva je grdno pogrešio. Stem ćelija društva je zatvorska ćelija!!!
Sestre Bogavac Sestre Bogavac 21:30 08.09.2007

Re: Turbo taktika


FACT:
Onaj ko je rekao da je brak ćelija društva je grdno pogrešio. Stem ćelija društva je zatvorska ćelija!!!


Trile, imaš poentu.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana