Pregovori sa MMF. Sta oni traze od Srbije?

drug.clan RSS / 16.03.2009. u 14:26

Iznenadjuje me nezainteresovanost nase javnosti za uslove koje Medjunarodni Monetarni Fond trazi tokom pregovora sa Vladom Srbije za dobijanje kredita. Naime kao sto se pokazalo u poslednjih 60-tak godina od kada ta kompanija hara svetom da su uslovi koje oni postavljaju u velikoj vecini slucajeva veoma losi po stanovnistvo tih zemalja a vrlo cesto i po drzavu kojoj se odobrava kredit. 

MMF je insitucija koja nastavlja svetlu tradiciju kolonistickih kompanija koje su svetom vladale tokom 19 veka. Njihovi uslovi uvek imaju za cilj smanjanje radnickih i svih drugih socijalnih prava, smanjenje ili ukidanje drzavnog penzionog i zdravstvenog sistema, ukidanje ili smanjenje besplatnog visokog obrazovanja isl i na kraju povecanje profita velikih multinacionalnih kompanija sa naglaskom na finacijske institucije sa wall street-a.   

Prostim jezikom receno MMF od zemlje koja dobija kredit trazi da sto vise lici na USA kao idealan model koji svi treba da prate. Posledica ovakvih aranzmana je obespravljivanje radnika u koje potom ulecu medjunarodne korporacije koje iskoriscavaju radnu snagu i ostvaruju ekstraprofit.

 

Koje uslove ce MMF postaviti pred Srbiju?

 

Vec nekoliko godina MMF vrsi konstantan pritisak na Vladu Srbije da reformise penzioni sistem. Verovatno se pitate zasto penzioni sistem! Sta je to toliko bitno u penzionom sistemu sto motivise MMF na takve akcije?

Cilje MMF je da se reformise penzioni sistem na prvom mestu i to na nacin koji ce osiromasiti zemlju, izvuci pare iz nje, najvise pogoditi najranjiviju populaciju u zemlji, naterati ih da zbog siromastva rasprodaju imovinu pre smrti i sprece bilo kakvo prenosenje imovine na mladje generacije - nasledjivanje i tako mladima onemoguci zdrav start u zivotu vec da ih skupim obrazovanjem natera u prvi kredit sto ranije. Tako dobijaju coveka roba koji ne moze da se zali, buni, strajkuje jer mu kreditor visi oko vrata, dobijaju coveka koji ceo zivot radi za kamate, coveka kojem buducnost zavisi od stanja na Wall street-u jer je prisiljen da se kocka buducnoscu jer novac od penzije mora da investira na berzi. Takav covek mora zeleti dobro Wall street-u i velikim svetskim korporacijama - bankama, mora uciniti sve da one rade lako i profitabilno jer nejgova buducnost lezi tamo. Tako bogati kapitalisti obezbedjuju sigurnost i slobodu da rade sta hoce jer u momentima kada pokradu sve pare na scenu stupa poreski obveznik koji spasava njihove firme misleci da spasava svoju penziju. (sada smo svedoci toga)

 Sta MMF predlaze tj na sta tera Srbiju?

 

Uvodjenje penzionog sistema slicnog onome koji postoji u USA.

Naime oni "predlazu" da se sistem reformise po sledecem kljucu:

1. Obavezno drzavno penziono osiguranje koje ce po odlasku u penziju isplacivati penzije koje su do 25% plate radnika. Drugim recima ova penzija nece moci da pokrije ni komunalije. Ovo znaci postepeno ukidanje drzavne penzije i stvaranje osecanja da vas drzava vara.

2. Uvodjenje obaveznog privatnog osiguranja. Znaci otvaranje fondova koji ce za sopstveni profit uzimati vas novac i investirati ga uglavnom u ekonomiju razvijenih drzava (Amerike i zapadne evrope pre svega). Na taj nacin se jednim udarcem ubijaju dve muve - izvlace novac iz Srbije i tako sprecavaju razvoj zemlje a sa druge strane ulazu novac u americku ekonomiju koji ce vam kasnije vratiti kao kredite uz debelu kamatu i tako omogucuje jos vece bogacenje bogatih. Znaci od vaseg novca vam daju kredit na koji vi placate debelu kamatu. Na ovaj nacin vasa penzija takodje postaje manje sigurna jer drzava ne stoji iza nje i postaje veoma zavisna od performansi berze (moguce je da izgubite velike delove ili da zaradite vise u zavisnosti od toga kako ide berza - sada ide jako lose pa su Americki radnici izgubili 2 hiljade milijardi dolara u 15 meseci  tj te pare su otisle u dzepove mesetara na berzi) Osim toga na ovaj nacin vam ogranicava sumu koju mozete podici za svog zivota jer mozete dobijati penziju samo onoliko koliko imate. Ukoliko zivite duze vrlo verovatno necete imati dovoljno do kraja zivota te cete morati prodati nepokretnu imovinu koju ste stekli za zivota. Ukoliko posle smrti pak ostane novca veoma visokim porezima na nasledstvo (kada se dodaju svi porezi moze lako da predje 50%) prakticno uzmu skoro sve pare koji ste vi stekli i ustedeli a niste stigli da potrosite.

3.  Uvodjenje dopunskog penzionog osiguranja koje je u mnogome slicno kao i prethodno sa tim sto nije obavezno ali je neophodno jer se sa prva dva ne moze racunati na normalan zivot posle odlaska u penziju. Osim toga fondovi koji menadzuju ovakve penzije imaju veci profit i manju odgovornost te ulaze u veci rizik tokom investiranja sto potencijalno znaci da je sansa da cete izgubiti pare veca.

 

 Eto sada svi u glas podrzavaju reforme kod nas iako ne znaju sta one nose sa sobom, a nasa neodgovorna vlada je uspela da dovede ovu zemlju u situaciju da mora da pristane na svaki uslov koji joj postave. MMF se nece zaustaviti na ovome vec ce za sledeci kredit koji ce nam uskoro trebati traziti reformu zdravstenog sistema i uvodjenje nehumanog profitalnog sistema americkog tipa, zatim ce traziti od drzave da prestane finansiranje visokog obrazovanja i natera studente u kredit koji ce ih naciniti modernim robovima. 



Komentari (9)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

niccolo niccolo 15:18 16.03.2009

Добар текст!

за објашњење око ”стубова” пензионог система...
drug.clan drug.clan 15:39 16.03.2009

Re: Добар текст!

niccolo
за објашњење око ”стубова” пензионог система...


nema na cemu

stvari treba razotkriti i pokazati onakvim kakve jesu, nazalost vrlo su ruzne kada su gole
miloradkakmar miloradkakmar 18:45 16.03.2009

Уништавање пензионера



Па , ја треба да идем следеће године у пензију! Има још да радим , тек сам за коју годину преваило пола века.
Пре пар година сам чуо нешто о томе , када су Осигуравајућа друштва кренула у допунско пензијско осигурање, представљено као хуманистичко дело, нисам ни помислио на овакво уништавање пензионера , људске личности ,достојанства ....!
drug.clan drug.clan 12:55 17.03.2009

Re: Уништавање пензионера

miloradkakmar


Пре пар година сам чуо нешто о томе , када су Осигуравајућа друштва кренула у допунско пензијско осигурање, представљено као хуманистичко дело, нисам ни помислио на овакво уништавање пензионера , људске личности ,достојанства ....!


Milosrdni andjeo na delu, sve za bolji zivot radnicke klase
sentinel26 sentinel26 14:07 17.03.2009

Re: Уништавање пензионера

"Милораде бекријо
Пензије си попио
Ем-Ем-Еф је долазио
Нову креду доделио ?
................................. "
Ха-ха. :))
(наставак слиједи корз 2 године)

Приписивање кривице ММФ-у даје шансе овим нашим "ескпертосима" да се правдају.

Зар треба ови из ММФ-а да нам кажу да нам је државна администрација неподношљиво велика. Да мора општа потрошња да се креше.

У посљедњих 5 година она је најмање удвостручена у већини локалних самоуправа.


drug.clan drug.clan 15:56 17.03.2009

Re: Уништавање пензионера

sentinel26
"Милораде бекријо
Пензије си попио
Ем-Ем-Еф је долазио
Нову креду доделио ?
................................. "
Ха-ха. :))
(наставак слиједи корз 2 године)

Приписивање кривице ММФ-у даје шансе овим нашим "ескпертосима" да се правдају.

Зар треба ови из ММФ-а да нам кажу да нам је државна администрација неподношљиво велика. Да мора општа потрошња да се креше.

У посљедњих 5 година она је најмање удвостручена у већини локалних самоуправа.




U pravu si da se drzavni aparat povecao mnogostruko i da su ovi potpuno osiromaslili drzavu.

Ali problem je u tome sto ce MMF traziti da se smanje socijalna davanja a ne birokratija.

Uostalom nigde nema toliko birokratije kao u Americi odakle MMF-ovci dolaze. U americi ima vise od 10 miliona zaposlenih od strane samo federalne vlade ne ukljucujuci vojsku (1.5 miliona i postu 0.8 miliona). Ovde nisu uracunati ni policija (osim FBI), ni nastavnici, ni zdravstveni radnici, Ako se na ovo doda jos nekoliko miliona state birokrata jasno je da MMF-u ne smeta birokratija vec nesto drugo.
112358oo 112358oo 14:29 18.03.2009

***

da dodam da je jedan od osnovnih problema održivosti pay as you go načina finansiranja penzija (prvi stub) očekivana promena demografske strukture stanovništva... naime, očekuje se da će u narednom periodu učešće starijih osoba i time penzionera rasti na uštrb učešća mlađih osoba i time poreskih obveznika sa posledicom da prikupljena sredstva od poreskih obveznika na ovaj način neće biti dovoljna za isplatu penzija počev od 2025. ...

ovde je grafikon starosne piramide za 2000. i projekcijom za 2050. ...

hvala na tekstu...
drug.clan drug.clan 15:36 18.03.2009

Re: ***

112358oo
da dodam da je jedan od osnovnih problema održivosti pay as you go načina finansiranja penzija (prvi stub) očekivana promena demografske strukture stanovništva... naime, očekuje se da će u narednom periodu učešće starijih osoba i time penzionera rasti na uštrb učešća mlađih osoba i time poreskih obveznika sa posledicom da prikupljena sredstva od poreskih obveznika na ovaj način neće biti dovoljna za isplatu penzija počev od 2025. ...

ovde je grafikon starosne piramide za 2000. i projekcijom za 2050. ...

hvala na tekstu...


Problem starenja je problem koji utice na sve nacine finansiranja penzija. Ukoliko se znatno uveca staro i radno nesposobno stanovnistvo moze se ocekivati pad GDP-a sto ce dovesti do manjih prihoda drzave za penzije (pay as you go varijanta) ali ce postepeno znacajno obezvrediti i fondove u slucajevima gde se penzije finasiraju od ustedjevine.

Primecujem na grafovima da ce se istovremeno sa porastom broja starijih znatno smanjiti broj mladjih od 20 godina pa ce se onda pare koje danas idu na tu populaciju samo preliti na starije

Ovo je long term lose tj definitvno ce dovesti do pada GDP-a a to mozemo izbeci na dva nacina, radjanjem vise dece sto preterano mudro u situaciji kada ce svet imati 10+ milijardi ljudi ili smanjenjem broja starijih postepenim ukidanjem zdravstvene zastite i penzije sto je krajnje nehumano.

A ukoliko ne bude dovoljno sredstava za isplatu penzija u budzetu porez ce se uvecavati tj u toj varijanti svi ce podjednako osetiti pad standarda.
112358oo 112358oo 16:50 18.03.2009

Re: ***

onoliko koliko sam ja ispratio, aktuelna su dva predloga:
- prelazak na dobrovoljno obavezne i privatne penzijske fondove (što nije obavezno, tu je kontrola centralne banke manja, pa time i rizik veći) i
- povećanje dužine radnog veka, tj. odlazak u penziju sa 65 i 70 (ili čak više) godina...

za pretpostaviti je da će rešenje biti kombinacija oba predloga... doduše, još nema saglasnosti, ali se svi slažu da postojeće stanje (pay as you go) nije održivo...

u pravu si i da će efekat prelivanja investicione u javnu potrošnju na duži rok umanjiti rast gdp per capita, a u nekim državama će doći i do pada ovog pokazatelja... razvijenije zemlje će ovu tranziciju lakše podneti, siromašnije će, sa druge strane, imati velikih problema i ostaje im kao jedino rešenje povećanje dužine radnog veka zaposlenog... u svakom slučaju, najveći teret će poneti generacije u prelazu...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana