Laički pogled na SEKU

libkonz RSS / 29.03.2009. u 23:44

Odmah da naglasim da nisam ekonomista. Ovo što iznosim su neka moja razmišljanja vezana za trajanje svetske ekonomske krize. Hvala Nsarskom na objašnjenju zašto je došlo do SEKE.

Pre 10 godina bili smo pod bombama NATO ubica, pa nismo pratili šta se dešava u američkoj ekonomiji. A dešavalo se to da su milioni amerikanaca ostali bez svojih penzija, jer su želeli da se naprečac obogate. Ono što verujem da većina blogera zna je da Amerikanci imaju pravo da raspolažu sa svojim penzionim fondom, odnosno sa novcem koji su godinama odvajali za svoju penziju.

I tako, čuli su milioni Amerikanaca za internet kompanije. Čuli su za Google, Yahoo, ali i da postoje nove, mlade a perspektivne kompanije. Čuju da vrednost deonica vrtoglavo raste. 10, 20, 50 puta. Već maštaju o starosti na Floridi, gde će da troše svoj lagano zarađeni novac. Vrednost deonica raste iako kompanije ne rade ništa. Jedino stalno zapošljavaju nove ljude, grade se zgrade, u kancelarije ubacuju fliperi, fudbalice, kafe aparati. Mladi ljudi, fliper u firmi dođe kao zaštitni znak u Silikonskoj dolini. Vrednost deonica je i dalje rasla, kod nekih kompanija i nekoliko hiljada puta više od početne vrednosti.

I onda je sve puklo. Preko noći. Deonice su prestale da vrede. Postale su bezvredan papir koji nije vredeo ni centa. Država naravno ne garantuje ništa. Milioni ljudi su ostali bez penzija. San o suncu Floride je nestao. Sve to te 1999. godine.

Nepunih deset godina kasnije došla je SEKA. Razlog je isti - Pohlepa. Pošto su krediti za nekretnine, koliko sam razumeo tekst Nsarskog, glavni razlog SEKE, prva posledica je bila pad vrednosti nekretnina. Dalje je sledilo stotine hiljada otkaza, kolaps auto industrije i tako dalje.

Mislim da će važna posledica SEKE biti buđenje ulagača na berzi. Pre deset godina se pričalo kako su glupi Amerikanci ulagali novac u nove nepoznate firme, a oni pametni u reprezentativne firme kao što je Yahoo ili neka druga poznata kompanija iz IT biznisa ili sasvim druge oblasti. Ali sada su vlasnici deonica kupili digitrone i počeli da računaju umesto da samo maštaju. Poznato je da su se deonice kupovale kako bi se posle određenog broja godina prodale po višestruko višoj ceni. O dividendama se nije razmišljalo pre SEKE. Ali SEKA je došla, pomisao da vlasnik deonica možda neće uspeti da proda iste ni po istoj ceni, a kamoli da zaradi. Znači ostaje dividenda. Odgovor na pitanje posle koliko godina se putem dividende isplaćuje vrednost kupljenih deonica kompanije Yahoo je neverovatan. Odgovor je 1200 godina! A Yahoo nije izuzetak, pre će biti pravilo. Suočenje Amerikanaca sa ovim činjenicama biće bolno. Posledice ? Hmm, nemam pojma. Ali sve mi se čini da će SEKA dugo da vlada svetom.

(izvinjavam se ekonomistima sa bloga ako sam puno lupao. ovo je samo moj stav)

 

 



Komentari (26)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

topcat topcat 23:46 29.03.2009

Ha!

prva.
a sad čitam...
mashha mashha 00:08 30.03.2009

SEKA

Evo baš danas odgledah novu epizodu South Parka i njihovu borbu sa krizom
Ne vredi da prepričavam, ostaviću link pa ko voli nek izvoli...
MARGARITAVILLE
libkonz libkonz 00:09 30.03.2009

Re: SEKA

Sutra gledam, obavezno. Odlični su inače.
dali76 dali76 06:05 30.03.2009

...

E libkonz dobro te nasao nazad. Jos jednom ,bar meni, ona nikad ne naucena “ vidimo kol’ko vredi tek kad ode “
Poohlepa jeste veliki problem.
Americki individualizam , koga smatram dobrim,moze da se pretvori u sebicnost i gubitak solidarnosti.
Doduse sad svi smo solidarni da oprostimo pohlepu oni koji su najvise imali I htjeli jos.
libkonz libkonz 08:42 30.03.2009

Re: ...

Hvala Dali.
Sirote Amerikance je Huver svojevremeno toliko isprepadao svojim lovom na veštice da je još uvek kod njih prisutan strah da ih, ukoliko pokažu solidarnost, istog momenta ne proglase komunistima.
niccolo niccolo 09:24 30.03.2009

pohlepa

Pa da pohlepa...inače tako to s vremena na vreme dođe (moglo bi se reći ciklusi)...baš spremam jedan bloz o prvim sekama, još iz 1720. (pa ti vidi...)
libkonz libkonz 09:38 30.03.2009

Re: pohlepa

i prošli tekst na temu SEKE ti je bio odličan. Ali ti si profi, koliko se da primetiti.
niccolo niccolo 12:22 30.03.2009

Re: pohlepa

(ili barem iskusno uspevam da ostavim takav utisak )
libkonz libkonz 12:27 30.03.2009

Re: pohlepa

(ili barem iskusno uspevam da ostavim takav utisak

ako je i tako bar si uspešan
miloradkakmar miloradkakmar 09:49 30.03.2009

Plodored


Nije zlurado , ali kaže se " kako došlo , tako i otišlo ". Dodajem tome, bar je takvo mišljenje u vojvođanskoj ravnici , ako se njiva ne obrađuje kvalitetno i svake godine , ako se ne primenjuju potrebne agrotehničke mere , nema ni zadovoljavajućeg , planiranog roda , pa ni profita , ni sopstvenog novca da se njiva adekvatno obradi i zaseje naredne godine. Naravno, uz sve to neopohdno je i zdravo tržište. Ovdašnji paori znaju da se ne seje kukuruz na kukuruz , pšenica na pšenicu itd , nego da se mora poštovati plodored, jer se zemlja prezasiti. Njiva / zemlja / mora da " odmori " ,da se " osveži "...

Nisam ekonomista, samo moje razmišljanje o SEKI.
libkonz libkonz 11:49 30.03.2009

Re: Plodored

kaže se " kako došlo , tako i otišlo

Mešetari na berzi nisu žrtve. Ne verujem da Soroš danas ima i jednu deonicu Yahoo-a. Žrtve su oni koji su teškom mukom došli do novca, a onda im je neko rekao "Zašto da radite za novac, neka sada novac radi za vas".
miloradkakmar miloradkakmar 22:40 30.03.2009

Re: Plodored


Reč je o nezasitosti.
libkonz libkonz 22:46 30.03.2009

Re: Plodored

Reč je o nezasitosti.

Apsolutno!
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 10:39 30.03.2009

Svakog minuta

Onaj američki ekonomista, nobelovac što je bio u BGD, kaže da je bankarski top i ostali menadžment polazio od pretpostavke da se u Americi svakog minuta rađa po jedan glupan i na tome zasnivao svoje biznis planove.
Izgleda da su se zahebali u proračunima.

Gde god se napravi nova zgrada u poslednjem beogradskom naselju, odmah se otvore filijale bar tri različite banke u najvećim i najlepšim lokalima. Sve u mermeru, staklu, kompjuteri, službenici i menadžeri doterani čekaju žrtve.
Nije potrebno veliko ekonomsko znanje pa videti da tu nešto smrdi, da to ne može dugo trajati...
I nije dugo trajalo.
libkonz libkonz 11:50 30.03.2009

Re: Svakog minuta

I nije dugo trajalo.

Biće ovo vrlo zanimljiva godina.
dunja73 dunja73 13:37 30.03.2009

hm

hm , pohlepa ?
A da li je pohlepa , ako naprimer
kupis jedan auto na rate na 5 godina, koji ti je neophodno potreban
rate su fleksibilne , rastu na gore vremenom ..
ti u medjuvremenu ostanes bez posla ,
vratis ti taj auto , koji je izgubio na vrednosti jer je vozen ..npr...
Ili kupis kucu na kredit naprimer...npr...
Hocu reci , da SEKA nije prouzrokovana samo pohlepom menadzera
vec jednom celokupnim "lancanim" sistemom "presipanja iz "supljeg u prazno" i naravno poslovima "rizika"
Naravno i da su najmocniji i najkrivlji zbog te"halavosti" ja sam vec pisala o Merkle-u
koji je samoubistvo izvrsio ....
ali , ali , ali ...
ima tu jos "svasta nesto"
No, posle svake kise , sija sunce ....
libkonz libkonz 13:43 30.03.2009

Re: hm

da SEKA nije prouzrokovana samo pohlepom

Ja mislim da jeste. Krizu su izazvali oni koji se bave zelenašem (Banke, bogataši i ostali). Imali su višak novaca, povukli su pare sa berze gde su debelo zaradili i gledali gde će sa novcem. Onda su davali novac onima za koje su sumnjali da mogu da vrate, ali su kapirali da imaju hipoteke, tako da mogu samo da zarade.
Ma da se ne bih ja pravio pametan, odeš na blog Nsarskog, mislim da se tekst zove najlakši problem na svetu.
edit:
Nsarski
mada nam i ovaj može mnogo reći
nsarski2
dunja73 dunja73 14:01 30.03.2009

Re: hm

. Onda su davali novac onima za koje su sumnjali da mogu da vrate, ali su kapirali da imaju hipoteke, tako da mogu samo da zarade.

i naravno poslovima "rizika"
Blade Runner Blade Runner 15:17 30.03.2009

Komunizam i liberalni kapitalizam

su oba pala na poznavanju ljudske psihologije
libkonz libkonz 15:29 30.03.2009

Re: Komunizam i liberalni kapitalizam

su oba pala na poznavanju ljudske psihologije

slažem se u potpunosti!
drug.clan drug.clan 13:37 31.03.2009

ima jos

nazalost amerikanci nisu svojom voljom poceli masovno da investiraju na berzi vec su naterani na to od strane drzave tako sto je drzava uvodjenjem sistema 401k ukinula "klasicnu" penziju i prisilila ljude da investiraju. Njihove pare menadzuju tamo neki ljudi koji rade sta hoce i koji ulazu u takve firme koje nista ne rade.


Inace ova kriza je mnogo gora od one prethodne jer su za razliku od banaka i finansijskih institucija i njihovog naduvavanja cena kuca one internet kompanije ipak nesto proizvodile, ne mozete osporiti vrednost internet pretrazivaca, mapa i ostalih korisnih stvari na internetu (ukljucujuci i ovaj blog).
libkonz libkonz 14:12 31.03.2009

Re: ima jos

ne mozete osporiti vrednost internet pretrazivaca, mapa i ostalih korisnih stvari na internetu .

Vrednost postoji, ali ipak su precenjeni. Ako je potrebno 1200 godina da od dividende dobiješ vrednost deonica koje poseduješ, tu nešto ne miriše lepo.
Slažem se da je Amerikance država naterala na sve i oterala u provaliju.
libkonz libkonz 14:19 31.03.2009

Šta ti je kriza

Čitam Večernje novosti i na desetoj strani danas nađem:
* KAKVI su prvi rezultati ulaganja „Delta investmentsa“ na berzi?
- Što se tiče naših rezulatata koje bi mogli da posmatramo kroz prizmu repernih indeksa Beogradske berze beleks 15 i beleks lajn, koji su od početka poslovanja fonda Delta Plus 8. marta 2007. godine pali za 82, odnosno za 74 odsto, onda je rezultat koji je postigao Delta Plus sa padom od 28,4 procenta svakako vredan pažnje.

Kakvo je vreme došlo, pa se hvališ što si investitorima izgubio jednu četvrtinu, dok su drugi izgubili i do četiri petine.
niccolo niccolo 17:07 31.03.2009

Re: Šta ti je kriza

Pa dobro, tako posmatrano i jeste uspeh...inače ja tvrdim da se kod nas trenutno ne može govoriti o postojanju berze...
libkonz libkonz 17:32 31.03.2009

Re: Šta ti je kriza

S obzirom da sam upoznat za znanjem nekoliko "brokera" moram se složiti sa tobom. Otprilike kao da detetu od 9 godina daš da vozi avion.
niccolo niccolo 19:14 31.03.2009

Re: Šta ti je kriza

Pa da, oni mogu sa srednjom da polažu taj neki kurs za brokera...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana