Putovanja

Sveto mesto

marco_de.manccini RSS / 11.04.2009. u 09:11

 

Sve ovo liči na još jednu u nizu priča o pokidanim nitima i izgubljenim podsetnicima na prošla vremena i ljude. Sve, osim jednog detalja koji celoj priči dodaje neobičan sloj univerzalne ljudske vere i povezanosti.

 

Од аутобуске станице у подножју брда до Природно-математичког Факултета на врху води стаза прошарана степеницама и делимично осенчена дрвећем. Студентима прве године се чини стрмија и дужа него што јесте, док они из виших година лете по њој без задиханости. Пошто је факултет прилично изолован на врху, студенти понекад имају потребе за силажењем и пењањем уз стазу и неколико пута дневно - да оду до копирнице, да купе испитне пријаве, цигарете, ... Ова двосмерна река студената се, негде око половине стазе, готово саплиће о остатке мале грађевине чији су темељи и под, у промеру од свега неколико корака, тик уз стазу. Осим тог темеља и пода, од грађевине није остало ништа. Огромна већина студената нема никакву представу о којој и каквој грађевини је реч. Током времена се толико навикну на исту, да се, када их неколико година после факултета приупитате о њој, са тешкоћом сете и да постоји.

До педестих година двадесетог века опстајало је на падинама брежуљка турско гробље. Најзначајнији споменик на гробљу је било турбе о чијим остацима говоримо. Ретко понеки студент ће знати да је то турбе Гази Бабе, по којем су и брежуљак, и место, и данашња скопска општина, добили име, и ништа даље од тога.

У историјским списима Гази Баба се може наћи под именом Ашик Челеби, песник, преводилац, хроничар уметности, и кадија у скопском округу. Рођен је 1519 у Призрену, а умро 1572 у Скопљу. Део његове поезије је посвећен Мехмед Паши Соколовићу, углавном је преводио са арапског, а његов биографски речник отоманских поета и поезије је вероватно најзначајнији и најпоузданији извор у свету на ову тему из XVI века.

Поштовање које је задобио међу суграђанима је потврђено изградњом турбета у његову част. Ово турбе је изгорело у пожару у XIX веку, после чега је изграђено ново, осмоугаоног облика и висине од око осам метара. Негде до 1955 турско гробље које је окруживало турбе је уништено, а само турбе је опстало до земљотреса у 1963 у коме је срушено до темеља. Нити влада Македоније, нити турска заједница у Македонији нису смогли снаге и воље да обнове овај споменик. Наравно, може се рећи да је део разлога политичке природе, али је и тачно да је део разлога и у објективним приоритетима, јер су током земљотреса изгубљени и значајнији објекти и споменици, од којих су неки обновљени.

Све ово личи на још једну у низу прича о покиданим нитима и изгубљеним подсетницима на прошла времена и људе. Све, осим једног детаља који целој причи додаје необичан слој универзалне људске вере и повезаности.

Остаци воска и поцрнели темељи сведоче о небројеним запаљеним свећама. Понекад се око темеља могу видети и делови остављене дечје одеће. Наиме, током времена је ово постало свето место на које жене које желе да роде а не могу, долазе, пале свеће, и помоле се. Долазе саме, без мушкараца, веома рано, док још нема никога по стази.

Постоје писани трагови о веровању у чудотврорност и светост овог места међу турским женама пре Другог Светског Рата, док је и турбе, а и цело гробље, било још увек очувано. Али данас ово ходочашће није ограничено на Туркиње. Долазе Албанке, Македонке, Ромкиње, Српкиње, … Долазе подједнако и муслиманке и хришћанке, пале свеће и једне и друге (!), помоле се или само тешко оћуте. Погледају ли се у очи кад се сретну, стисну ли руку једна другој, проговоре ли реч утехе и охрабрења? Дођу ли понекад и оне којима се већ посрећило да се помоле за друге? Јесу ли оне те које остављају оне дечје стварчице или су то ипак оне које још увек гаје наду? 

Загрижени атеисти, као и загрижени верници обе вере, се ужасавају и подсмевају, свако из свог ускогрудог угла контролора туђих живота, на ову појаву.

А ко зна, можда, и без икаквих чуда, није за подсмех? Можда ови празни темељи ипак нешто подупиру? Можда је баш овакво, ако не баш ово, место неопходно? Тихо место које је увек и свима доступно, без икаквих захтева, рокова, услова, надокнаде, …

Место где жене, с јутарњим сунцем на лицу, налазе наду и снагу за још један покушај, за још једну посету лекару, за још једну процедуру, … за обнављање своје решености и охрабрење за даље кораке.  

За враћање себе у свој центар, за медитацију уз песму птица, за оптимизам и равнотежу.

На жалост, неким женама никад и ништа неће помоћи. Па ипак, њима ово место можда служи за спој са сестрама у чежњи, за задњу сузу, за смирај и опроштај од сна.

И без икаквих чуда, можда су сама универзалност и количина љубави и наде којом, у свом исконском разумевању живота, жене исијавају на овом месту управо оно што њега чини светим и кроз ту љубав су ове жене, разних вера и народа, мудрије и делотворније од свих острашћених, подсмешљивих и бескорисних тумача и зналаца. 

======

Кажи кажи либе Стано 

 

Atačmenti



Komentari (304)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

marco_de.manccini marco_de.manccini 09:12 11.04.2009

само полако

Да се одмах оградим да не мислим да је рађање једина важна функција жене у савременом друштву. Прескочите ме одмах с таквим глупостима. Не прописујем никоме шта треба да ради и како да се осећа. Свако по свом нахођењу. Само, бесмислено је порећи да, веома често, огромна жеља за потомством постоји и да је оваква жеља сасвим природна.

gordanac gordanac 09:39 11.04.2009

uteha

Загрижени атеисти, као и загрижени верници обе вере, се ужасавају и подсмевају, свако из свог ускогрудог угла контролора туђих живота, на ову појаву.

Tačno.
Zato što i jedni i drugi smatraju da imaju "tapije" na davanje nade i pružanje utehe, pa o čemu god se radilo.
A - nemaju, naravno.
Ko zna kako je "krenula magija" o posebnosti i čudotvornosti mesta, verovatno sasvim slučajno, "od usta do usta" kao sasvim pouzdana priča o moći koju mesto poseduje.
Tako uostalom nastaju sve magične priče, legende, bajke, sve čarobne male skaske kojima ljudi jedni drugima prenose nadu da je utehu moguće naći...

Mnogo lep tekst, mnogo.
marco_de.manccini marco_de.manccini 09:53 11.04.2009

Re: uteha

хвала горданац. а сад морам на спавање, стварно.
omega68 omega68 12:16 11.04.2009

Re: uteha

сад морам на спавање, стварно.

A kad se probudiš - će se ćudiš koliko imaš preporuka
Bio jedan film u kome jedan otac Makarije lečio sterilitet
marco_de.manccini marco_de.manccini 17:31 11.04.2009

Re: uteha

Не знам тај филм. Сећаш ли се наслова?
medjutim92 medjutim92 10:46 13.04.2009

Re: uteha

marco_de.manccini
Не знам тај филм. Сећаш ли се наслова?


Bese Cudo nevidjeno?
Velimir Mladenovic Velimir Mladenovic 10:28 11.04.2009

.

jako lep tekst
marco_de.manccini marco_de.manccini 16:51 11.04.2009

Re: .

хвала, трудимо се.
bauer. bauer. 10:44 11.04.2009

toponimi...

...na drugo čitanje, podsetila me ova tvoja priča na još jedan spomenik besmislu. Kada smo jednom, davno, išli u Grčku na letovanje, neki zastoj na auto-putu nas navede na alternativni pravac pred samom makedonskom granicom. Nerviram se tako, vozim onim krivudavim drumom, vrućina, deca se svađaju na zadnjem sedištu... i odjednom, iza jedne krivine bljesne kolosalna građevina, kompleks manastira Prohor Pčinjski in High Definition. Upečatljiva da ne može biti upečatljivija.

Znaš šta mene interesuje? Ko su bili ti ljudi koji su ga osmislili, i oni koji su ga napravili. Ne mislim na njihova imena, sve se to može naći na mreži, mada, uz znatan napor. Nego, kako su klesali kamen i tesali drvo, šta su jeli za doručak, i da li su popili rakijicu pre doručka, kao što se valja. I da li su znali koliko će trajati to što su napravili. I kako su doputovali ti majstori iz Dubrovnika, ili odakle već? I jesu li imali per-diem, i kakav? I kako su ih uopšte našli?

I sad sve to stoji na nekakvoj međi. Ne volim međe.

Edit: najviše što sam ja Pronašao o Prohoru Pčinjskom
vishnja92 vishnja92 12:02 11.04.2009

Lorde moj,

divan, divan tekst :)
Nego, kako su klesali kamen i tesali drvo, šta su jeli za doručak, i da li su popili rakijicu pre doručka, kao što se valja. I da li su znali koliko će trajati to što su napravili. I kako su doputovali ti majstori iz Dubrovnika, ili odakle već?

kakva neodoljiva dundjerska zapitanost :)
i ja bih to da znam, isto. uh, sto bih volela da sam tesar.
gordanac gordanac 12:47 11.04.2009

toponimi i legende...

"Legenda o osnivaču manastira govori da je on podignut u XI veku.Njegov ktitor je bio vizantijski vasilevs Roman IV Diogen(1067-1071).Podaci o podizanju manastira Sv.oca Prohora nalaze se u njegovom žitiju.Jedan od najvećih balkanskih i slovenskih anahoreta sv.Prohora Pčinjskog, pripoveda o njegovom susretu sa mladim čobaninom koji je lovio ne planinama planine Kozjak.Tom prilikom svetac je čobaninu rekao da treba da ode u prestonicu vizantijskog carstva gde će postati vasilevs.Nekoliko godina kasnije kad je car Ronan IV (nekadašnji čobanin) saznao da se pustinjak upokojio, on je na mestu njihovog susreta podigao manastir posvecen Sv.Prohoru Pčinjskom.
Roman IV je, inače, neslavno završio svoj život.
Manastir Sv.Prohora Pčinjskog pripada Milutinovoj zaduzbini,jer ga je on najverovatnije obnovio.
-Slikarstvo današnjeg oltarskog prostora-
Današnji oltarski prostor crkve obuhvata ostatke crkve iz Milutinovog perioda.Na zidovima su sačuvana dva sloja živopisa.Ispod oštećenih delova novijeg sloja slikarstva,u najnižim zonama zidova vide se ostaci starijeg živopisa.Stariji sloj se datira (1309 i 1316) u XIV vek,a novije slikarstvo (1488/89) u XV vek."

PROHOR
Značenje:
Srpsko, hrišćansko nasleđe.
Izvodi poreklo iz grčkog "prochoreuo" u značenju "horovođa, koji uspeva, koji napreduje".U srednjevekovnoj srpskoj državi bilo je popularno ime ovog svetitelja čiji je kult istočnog porekla. Verovatno je to i razlog što je kralj Milutin zidao svoju zadužbinu, crkvu Prohoru Pčinjskom. Kalendarsko je ime.

marco_de.manccini marco_de.manccini 16:57 11.04.2009

Re: toponimi i legende...

I kako su doputovali ti majstori iz Dubrovnika, ili odakle već? I jesu li imali per-diem, i kakav? I kako su ih uopšte našli?

Имам ја ту једну тоерију.

У то време је ударила СЕКА, а Милутин је, као паметан и способан вођа, одмах схватио да је најважније покренути економске и финансијксе токове и да је то лако урадити кроз јавне радове. И тако, позове он много мајстора, ови раде, зарађују, троше новце у оближњим супермаркетима, који опет наручују ствари и од локалног, али и од удаљених тржишта, шаљу новце својим укућанима у далеке крајеве, који опет троше новце у тамошњим супермаркетима, ... И док дланом о длан, никну многе Милутинове задужбине и успут се и светска економија ратосиља беде.
Dr M Dr M 18:31 11.04.2009

Re: toponimi i legende...

У то време је ударила СЕКА, а Милутин је, као паметан и способан вођа, одмах схватио да је најважније покренути економске и финансијксе токове и да је то лако урадити кроз јавне радове.


Da li sam dobro cuo, ili sam nesto pomesao, da je Milutin pominjan kao falsifikator novca( inflator?), kod Dantea?
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:11 11.04.2009

Re: toponimi i legende...

ух то ја не знам. мирела, ако сврати, можда зна.
bauer. bauer. 20:01 11.04.2009

Re: toponimi i legende...

Gordanac, kad Šesto čulo izađe na tržište, znaš ono o kome je Njanja pisala, tebe ću prvo da bukmarkujem
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:35 11.04.2009

Re: toponimi i legende...

marco_de.manccini
ух то ја не знам. мирела, ако сврати, можда зна.

Исправиће ме Мирела, кад дође, ако само погрешио, али биће да је реч о краљу Милутину, којега Данте, не спомињући му име, већ као краља Рашке (e quel di Rascia), оптужује да је ковао млетачке дукате мање тежине него што су они требали да буду.
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:38 11.04.2009

Re: toponimi i legende...

е па ето, расветљена је мистерија како су дубровчани добили per-diem.
mirelarado mirelarado 23:28 11.04.2009

Re: toponimi i legende...

Predrag Brajovic
marco_de.manccini
ух то ја не знам. мирела, ако сврати, можда зна.

Исправиће ме Мирела, кад дође, ако само погрешио, али биће да је реч о краљу Милутину, којега Данте, не спомињући му име, већ као краља Рашке (e quel di Rascia), оптужује да је ковао млетачке дукате мање тежине него што су они требали да буду.


Тачно, спомиње се у тридесетом певању Пакла, међу кривотворцима, али да ли је Милутин, или Стефан Урош, морала бих да проверим...

П.С. Марко, диван текст, прочитала сам га и препоручила још пре подне. Увек се питам какве догађаје памти тле по којем, расејани и непажљиви, ходимо.
tyson tyson 15:38 13.04.2009

Re: toponimi...

bauer.
...na drugo čitanje, podsetila me ova tvoja priča na još jedan spomenik besmislu.
Ih, što besmislu?
Ono što je za tebe besmisao, za nekoga je osnova života. Nemoj tako olako da sudiš.


Ko su bili ti ljudi koji su ga osmislili, i oni koji su ga napravili. Ne mislim na njihova imena, sve se to može naći na mreži, mada, uz znatan napor. Nego, kako su klesali kamen i tesali drvo, šta su jeli za doručak, i da li su popili rakijicu pre doručka, kao što se valja. I da li su znali koliko će trajati to što su napravili. I kako su doputovali ti majstori iz Dubrovnika, ili odakle već? I jesu li imali per-diem, i kakav? I kako su ih uopšte našli?
U tadašnjoj Srbiji glavno jelo bila je kaša, najčešće od ovsa ili zobi; od mesa jela se divljač i riba te živina, od povrća sočivo, kupus, repa, luk. Hleb se uglavnom mesio od ječma, raži i pšenice, ponekada od heljde i zobi. Pilo se mleko i jeli mlečni proizvodi (od kravljeg i ovčijeg mleka), mada su stočari uglavnom bili Vlasi-nomadi i njihovi mlečni proizvodi su bili najcenjeniji i dosta skupi. So je dovožena sa mora, za zaslađivanje se koristio med.

Zidarski zanat je bio jako cenjen u Evropi tog doba, i iz tih vremena potiču današnja masonska udruženja (Slobodni Zidari). Arhitekte i građevinci, da ih nazovemo današnjim rečnikom, su bili glavni na gradilištu, zajedno sa umetnicima koji su radili na finoj plastici. Svi su bili vrlo dobro plaćeni, jer su praktično bili nezamenjivi. Tesari i kamenoresci su bili više kao radna snaga. Kamen i drvo su se obrađivali na način koji je ostao isto do pre koju stotinu godina, zaključno sa Golim Otokom. Lokalna NKV radna snaga je uglavnom radila za džabe, pod radnom obavezom koja je bivala jasno precizirana (koliko dana, kada, itd).

Rakija teško da se pila u vreme kralja Milutina. Od alkohola se u to vreme pilo vino (za običan narod ne naročito kvalitetno i svakako razblaženo vodom) i medovina.

Karavani iz i ka Dubrovniku su bili svakodnevna pojava; razmena dobara je bila jako živa. U većim srpskim trgovima postojale su stalne kolonije Dubrovčana; Dubrovčani su snabdevali srpski i vlastelinske dvorove svom manje ili više luksuznom robom koja se u Srbiji nije mogla naći (od začina preko kvalitetnog oružja i oklopa do umetničkih predmeta i fine odeće). Uostalom, srpske države su bile u neposrednom zaleđu Dubrovnika još od postanka slovenskih organizovanih državnih tvorevina (Hum, Zahumlje).

Život je tekao i tada svojim tokom, uređen po nekim tadašnjim uzusima, a izgradnja jedne monumentalne građevine kakva je bio manastir je predstavljala centralni događaj u celoj župi ako ne i šire.


marco_de.manccini marco_de.manccini 16:55 13.04.2009

Re: toponimi...

Хвала Тајсоне, свачега је било у средњем веку, ми га често веома погрешно замишљамо. На пример, могла се уплатити нека сума у Дубровнику, а онај коме је послато подигне у Јерусалиму. При томе уплаћене паре не путују никуд, нешто као електронски трансфер.
tyson tyson 22:15 13.04.2009

Re: toponimi...


Ma naravno; život uvek teče nekim svojim tokom.

Meni se npr. sviđa apsolutna simbolika svakog detalja u raznim srednjevekovnim ceremonijama, gde se tačno znalo zašto se šta radi, u kom trenutku, i kome kakav tretman sleduje.

A ta maca sa "slanjem" para i dan-danas izluđuje policije širom sveta u brobi protiv nekontrolisanih tokova novca


bauer. bauer. 06:14 15.04.2009

Re: toponimi...

Ih, što besmislu?
Ono što je za tebe besmisao, za nekoga je osnova života. Nemoj tako olako da sudiš.

Sad kad je malo utihnulo, da ti odgovorim, jer nije lepo postavljati komentare na prvoj strani, kad blog odmakne...

Kad sam pomenuo spomenik besmislu, mislio sam samo na činjenicu da se vekovima po izgradnji manastira kroz njegovo dvorište provukla državna granica, pa je tu bilo nekih trvenja. Međutim, na sveopšte zadovoljstvo ta priča se završila bez ispaljenog metka, što je pravo čudo u ovim krajevima, da ne kažem na našim prostorima. Ali u pravu si, trapavo sam se izrazio. Što se tiče samog manastirskog kompleksa, od mene samo divljenje.

A za rakiju si potpuno u pravu, destilacija alkohola je otkrivena u osamnestom, devetnestom veku, davno pošto je Prohor Pčinjski napravljen. Zanele me emocije i uspomene...
tyson tyson 17:01 15.04.2009

Re: toponimi...


Da, šteta što se ovaj blog pretvorio u štrebersko nadgornjavanje bivših polaznika Matematičke gimnazije

Posle razjašnjenja tvoj prvobitni komentar zvuči kudikamo drugačije i, zašto i to ne reći, lepše; drago mi je da sam te isprovocirao da reaguješ



marco_de.manccini marco_de.manccini 17:44 15.04.2009

Re: toponimi...

Иди бре Тајсоне, шта фали да се мало размрдају кликери? Нема штете од мозгалица, има много горих начина да се проведе време на блогу.
Unfuckable Unfuckable 11:56 11.04.2009

...



marco_de.manccini marco_de.manccini 17:36 11.04.2009

Re: ...

неко је изгледа узимао часове код мис 23.
bocvena bocvena 11:56 11.04.2009

nemam ništa da dodam


На жалост, неким женама никад и ништа неће помоћи. Па ипак, њима ово место можда служи за спој са сестрама у чежњи, за задњу сузу, за смирај и опроштај од сна.

И без икаквих чуда, можда су сама универзалност и количина љубави и наде којом, у свом исконском разумевању живота, жене исијавају на овом месту управо оно што њега чини светим и кроз ту љубав су ове жене, разних вера и народа, мудрије и делотворније од свих острашћених, подсмешљивих и бескорисних тумача и зналаца.

======



Sve si tako lepo razumeo i objasnio.
marco_de.manccini marco_de.manccini 17:51 11.04.2009

Re: nemam ništa da dodam

Нисам сигуран. Ко ће жене разумети.
NNN NNN 12:09 11.04.2009

Pa sad

hteo-ne hteo.. posle ovakvog teksta počeće ljudi da te shvataju ozbiljno.. Sjajan tekst...sjajan...
BFN

vishnja92 vishnja92 12:17 11.04.2009

Re: Pa sad

ja ga shvatam ozbiljno od prvog dana.
neozbiljno shvatam samo one koji su sami sebi dali na znacaju pa im mi drugi i ne trebamo.

to je Lord :)
NNN NNN 12:43 11.04.2009

Re: Pa sad

ja ga shvatam ozbiljno od prvog dana.
I ja, nego ovo je na račun njegove izjave kod njanje na blogu.. добродошла у клуб људи који ме, из потпуно недокучивих разлога, схватају озбиљно.
BFN
mariopan mariopan 13:44 11.04.2009

Re: Pa sad

To mesto je sveto upravo zato sto se tu nejlepse zelje i nadanja odsanjaju, svakome se vrati malo volje za zivotom i verujem da sa olaksanjem i novom nadom odu kuci. Upravo to i treba da rade sveta mesta.
Lep blog
marco_de.manccini marco_de.manccini 17:03 11.04.2009

Re: Pa sad

posle ovakvog teksta počeće ljudi da te shvataju ozbiljno.

А ја се и даље надам да неће. Мало је шта тако слабо продуктивно и бескорисно као озбиљност.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 17:26 11.04.2009

Re: Pa sad

marco_de.manccini
posle ovakvog teksta počeće ljudi da te shvataju ozbiljno.

А ја се и даље надам да неће. Мало је шта тако слабо продуктивно и бескорисно као озбиљност.

Управо тако. Па чак и неке од најважнијих математичких теорема или формула које описују физички свет веома су духовите и неозбиљне. Ево, шта, на пример, рећи на ово:




vishnja92 vishnja92 18:18 11.04.2009

Re: Pa sad

ih, pa vi rec "ozbiljnost" neozbiljno shvatate :)
nije to losa rec. sadrzi u sebi neuozbiljenost kao takvu, a iskljucuje nedotupavstinu (po onome kako je je ja razumem)
marco_de.manccini marco_de.manccini 18:42 11.04.2009

Re: Pa sad

Ја је схватам као ограничавајућу уштогљеност и непоравдану ароганцију.

У том смислу, ове су жене веома неозбиљне. Хришћанке иду и моле се на гробу муслимана, а муслиманке пале свеће на истом. Зато и шкргућу зубима озбиљни карактери, али не смеју ништа да ураде, јер ваљда виде да нема шале.

Да те подсетим

What has hardened will never win. (Stalker)
vishnja92 vishnja92 19:15 11.04.2009

Re: Pa sad

ih, a vidis - ja nekako te "ozbiljne karaktere" nisam u stanju ozbiljno da shvatim, te ih kao takve smatram neozbiljnima.
bitno je obostrano kapiranje terminologije, sve drugo klizi posle.

ne zameri mi sto o tim zenama ne mogu ni rec. to jednostavno prevazilazi moju sposobnost izrazavanja.
nekako se... stidim.
uvek je tako.

i naravno - sto se vere tice , to je potpuno sekundarna tema tu.
maksa83 maksa83 20:03 11.04.2009

Re: Pa sad

Па чак и неке од најважнијих математичких теорема или формула које описују физички свет веома су духовите и неозбиљне.

gordanac gordanac 20:59 11.04.2009

Pa sad ...

..a šta piše na leđima te majice, ha?
To mi kaži.
marco_de.manccini marco_de.manccini 21:00 11.04.2009

Re: Pa sad ...

бадава, кад год прочита оно се одмах промени и више не пише то исто. нека квантна зајебанција.
maksa83 maksa83 21:22 11.04.2009

Re: Pa sad ...

..a šta piše na leđima te majice, ha?
To mi kaži.

He, he, he (c)

gordanac gordanac 21:24 11.04.2009

Re: Pa sad ...

бадава, кад год прочита оно се одмах промени и више не пише то исто. нека квантна зајебанција.

To ti pričam!
Najozbiljnija stvar na svetu je uvek sadgavidišsadganevidiš !
I kvantno i Newton-ski...
A o nadi i utehi i da se ne govori...
(da je neki drugi pevao i svirao, a ne onaj koji je, tu bi sad legao stih "samo nam je ljubav potrebna..", i time bismo iscrpeli sve ozbiljno sa čime ljudi imaju posla, osim - igre, naravno)
marco_de.manccini marco_de.manccini 22:02 11.04.2009

Re: Pa sad

i naravno - sto se vere tice , to je potpuno sekundarna tema tu.

Па то некако и ја покушавам да кажем. Људи пре свега.
vishnja92 vishnja92 07:59 12.04.2009

Re: Pa sad ...

A o nadi i utehi i da se ne govori...

vala bas. najutesnija macka na svetu :))
gordanac gordanac 09:36 12.04.2009

:))

vala bas. najutesnija macka na svetu :))

:))
Pazi, kad si u pravu (htela - ne htela)
Schrödinger's cat JESTE "najutešnija" mačka na svetu, taj "gednakenexperiment" je, osim što je beskrajno fino ilustrativan, ustvari "utešio" mnoge tragače za slikom kontinuum-sveta u kojoj je moguće "jednoznačno" saznati, izračunati i izmeriti sve što ti treba.
U tom smislu je ona "sveto mesto" mnogima kojima baš i nije važno šta su osnovi intuitivne "nauke" (više sredstva i mehanizma nego nauke u klasičnom smislu reči) kakva je kvantna mehanika (ili uopšte ideja o "diskretnom" ).
Ili je recimo moguće i ovako o tome govoriti:
The story of Schroedinger's cat (an epic poem)





U gornjoj sličici i smešnoj formuli ti je sva "uteha" koja ti ponekad "zafali". Kao i nada da će ishod događaja biti baš onaj priželjkivani....
vishnja92 vishnja92 11:38 12.04.2009

Re: :))

Ili je recimo moguće i ovako o tome govoriti:
The story of Schroedinger's cat (an epic poem)

:)))
ala su ga spakovali :)
medzik.

nego, u ovu formulu sa "ћ" se ic ne razbiram. valjda tako treba, al nije mi bas milo. jel postoji prepev za nas koji smo zaboravili i ono malicak sto smo skolski znali, al smo radi da ucimo? kapiram da se odnosi na istu stvar. ove delte i ћ-ovi - sta su oni tacno?
dobrosavljevic_m dobrosavljevic_m 12:01 12.04.2009

Re: :))

Hajzenbergove relacije neodređenosti.
Delta x je neodređenost koordinate, a delta p neodređenost impulsa.
ћ je Plankova konstanta h podeljena sa 2π (valjda tako beše ).
gordanac gordanac 12:04 12.04.2009

Re: :))

nego, u ovu formulu sa "ћ" se ic ne razbiram. valjda tako treba, al nije mi bas milo. jel postoji prepev za nas koji smo zaboravili i ono malicak sto smo skolski znali, al smo radi da ucimo? kapiram da se odnosi na istu stvar. ove delte i ћ-ovi - sta su oni tacno?

To ti je "sveto mesto" - Heisenberg-ova relacija neodređenosti, tako joj tepaju..
A kaže:
"Što tačnije znaš (meriš) mesto (x,y,z) nečega to mu netačnije znaš (meriš) momenat (impuls p = m x v)"
Poetski
"..ne mo`š da ga u`vatiš kako ti `oćeš, nego samo da mu izračunavaš verovatnuću za "mesto" i "momenat", pa otprilike, kad te pitaju "gde je? gde je? - recimo elektron", a ti odgovoriš "tu je, tu je majkemimoje !"
Werner Heisenberg je uveo "Uncertainty Principle", a ћ (h sa crtom, ustvari, samo mi to čitamo kao naše čirilčno "ć", a crta je od deljenja sa 2 puta PI) je Planck konstanta i ona iznosi 6.626 068 96(33) × 10−34 Js, što znači da ima dimenzije momenta.

Neodeređenost (ili "uncertainty" je - skoro pa poetska stvar. osim što te upućuje na dvostrukost celokupne postojeće prirode (koja je uvek istovremeno i čestica i talas, samo što mi našim mernim instrumentima "izvlačimo" samo jedno od ta dva svojstva, ne umemo istovremeno da merimo - oba, a ne verujem ni da ćemo ikada moći), istovremeno te upućuje i na centralno mesto u današnjoj kvantnoj mehanici.
Kad te formulice prevedeš na svakodnevne pojmove - verovatnoće događaja u svetu velikih masa i malih brzina (to je naš. čulni, opažajni svet, svet vidljivog dela svetlosnog spektra), otvara ti se čitav čudesni svet "spekulacija", "asocijacija", priča o svemu i svačemu dvostrukom, verovatnom, priželjkivanom, očekivanom...jer bez obzira što Hiesenberg - svet nije dostupan našim čulima, mi smo njegov deo, od njega smo napravljeni i po njemu se moramo vladati...negde na nivou skoro pa beskrajno malih masa i neverovatno velikih brzina...
dobrosavljevic_m dobrosavljevic_m 12:14 12.04.2009

Re: :))

Višnjaaaaa(šaputavim glasom), spavaš li?

Spava...

Ups, aj did it agen
mirelarado mirelarado 12:17 12.04.2009

Re: :))

"..ne mo`š da ga u`vatiš kako ti `oćeš, nego samo da mu izračunavaš verovatnuću za "mesto" i "momenat", pa otprilike, kad te pitaju "gde je? gde je? - recimo elektron", a ti odgovoriš "tu je, tu je majkemimoje !"


Ово ме подсети на друга из школе, када смо први пут чули за атоме, електроне и то, а он рекао одељењском штреберу: "Ма све је то лепо што ти причаш, али покажи ти мени тог електрона. :))
vishnja92 vishnja92 12:22 12.04.2009

Re: :))

eee hvala :)

osnovni koncepti ostanu negde u mozgu na nivou utiska, ali sve vise od toga se izgubilo i istopilo. a lepo je znati :)
gordanac gordanac 12:23 12.04.2009

Re: :))

"Ма све је то лепо што ти причаш, али покажи ти мени тог електрона. :))


evegana :))


zar nije prelepo ovo "sveto mesto"? msleeeeeem, ne gine ti "fallinlove" ako zaređam sa sličicama!
vishnja92 vishnja92 12:26 12.04.2009

Re: :))

Spava...

ama jok

napisala sam jos gomilu pitanja pa sam onda shvatila da ustvari pokusavam da odlozim mucne kucne poslove i da sam zapala u nefokusirano lupetanje. nek bog pozivi dugme "odustani".

volim ja bre te stvari i te teme, nego su daleko od mene vec eonima.
vishnja92 vishnja92 12:27 12.04.2009

Re: :))

evegana :))

e gle lepote :))))
sad ce gordanac sve da nas ispohipnotise, pajz samo....... :)
pocela je
dobrosavljevic_m dobrosavljevic_m 12:29 12.04.2009

Re: :))

e gle lepote

Vala ovo je čista ljubav!
maksa83 maksa83 12:32 12.04.2009

Re: :))

Werner Heisenberg je uveo "Uncertainty Principle",

Po tome se zove i klasa bagova - tzv. Hajzenbagovi (Heisenbugs) - oni bagovi koji nestaju kada probaš da ih uočiš, ili bagovi za koje ako znaš mesto na kome će da se manifestuju ne znaš trenutak, i obrnuto.

- Jesi sredio ono?
- Ma, Hajzenbag..
- Aupm
bauer. bauer. 12:33 12.04.2009

Re: :))

e gle lepote :))))
sad ce gordanac sve da nas ispohipnotise, pajz samo....... :)
pocela je

Višnja, samo da te upozorim, ona će te omađijati sa nematerijalnim česticama (dobro, materijalnim, ali na sasvim nekom drugom nivou) Mi GRadimo u realom svetu.. nedaj se...
mirelarado mirelarado 12:51 12.04.2009

Re: :))

vishnja92
evegana :))

e gle lepote :))))
sad ce gordanac sve da nas ispohipnotise, pajz samo....... :)
pocela je


:)) Ево, већ сам хипнотисаТа. Стварно је прелепо.
vishnja92 vishnja92 13:16 12.04.2009

Re: :))

Mi GRadimo u realom svetu.. nedaj se...

nisam bas sigurna....

uostalom, ja sam u MG najvise od svega (osim da maltretiram profanku iz srpskog) volela neeuklidsku geometriju, ono poslednje poglavlje u zutoj Lopandicevoj knjizi. Lobacevski i svi ti ludaci, bas je bilo inspirativno i lepo :)

nece nigde da bega realan svet, pa sve i da mi to od njega ocekujemo. jedna dobra makara spuca sipove gde treba, i nema da brigas - kad vec srce iste gradiliste. pravi si dundjer :)))
(i ja sam - nego se pravim da mi nije nista, sad dok cekam)
vishnja92 vishnja92 13:19 12.04.2009

Re: :))

- Jesi sredio ono?
- Ma, Hajzenbag..
- Aupm

e, a ovi su nepredvidiva i nekontrolisana sorta :)
znam ih od malih nogu. ne bagove, nego ove.... programere. propas.
builderka builderka 15:18 12.04.2009

Re: :))

nisam bas sigurna....

da, kupiš ceo sprat i vrtiš se do mile volje
marco_de.manccini marco_de.manccini 15:27 12.04.2009

Драма о брзој вожњи, везама и познанствима

- Добар дан, возили сте пребрзо
- Добар дан, а како знате?
- Па измерили смо. Тачно 15км преко ограничења.
- Скроз тачно?
- Скроз.
- Е па онда нисте могли знати где сам и не би ме могли зауставити.
- Еј Ђоле цепај пријаву, овај се зна са Хајзенбергом, не вреди ни писати. Ништа, извињавамо се на сметњи.
vishnja92 vishnja92 18:27 12.04.2009

Re: :))

da, kupiš ceo sprat i vrtiš se do mile volje

videla sam tvoje malopredjasnje pitanje i napisala ti odgovor, al ga nisam objavila jer je na nivou napametne spekulacije i vesele igrarije. u poslednjem momentu sam se setila da blog to ne trpi.

problem nije kako radi nego sta biva sa instalacijama. toga mogu da se igram s jackom ako bude raspolozen kad se vrati. stvar je u tome sto nisam nasla nista od podataka a nisam sigurna da ih nema. meni se svidja da smisljam kako bi sve ta kuca mogla da funkcionise, al sta ako se pop vrati u obliku gradjevinca?

eto, to je, i izvini sto sam cutala :)
builderka builderka 19:16 12.04.2009

Re: :))

a, ja htela da sklonim pitanje pre nego što vidiš
jer pretpostavljam da oni to drže u nekakvoj tajnosti kao i za Burž Dubai.
problem nije kako radi nego sta biva sa instalacijama

e, to je i meni najveća misterija
mada mi je i sve ostalo za

p.s. juče sam videla šta planiraju
meni prilično ružno



vishnja92 vishnja92 20:09 12.04.2009

Re: :))

e, to je i meni najveća misterija

pa da, al mi je zabavno da nagadjam :)
mada mi svaki koncept zvuci potpuno sumanuto.
p.s. juče sam videla šta planiraju
meni prilično ružno

aha, gadnjikavo. otrglo se...
builderka builderka 20:56 12.04.2009

Re: :))

kad smisliš ili otkriješ nešto zanimljivo - viči
vladimir petrovic vladimir petrovic 13:59 11.04.2009

Congrats

Pridružujem se, sa zadovoljstvom, onima koji ti daju komplimente za lepo ispričanu priču (ovo "priču" ne treba shvatiti u nekakvom pežorativnom smislu, jer sve što pričamo jeste - priča).

Pretpostavljam da si ti završio PMF, koji pominješ (bistar li sam?), pa se pitam kako li bi tek pisao na blogu (a i drugde) da si slučajno završio - kako se ono zvaše u starim dobrim vremenima? - jugoslovensku književnost?!
Ne šalim se, očigledno je da u pisanju imaš tečan i gladak stil, trezven i kristalno jasan.

P. S. Ipak, nisam siguran da je trebalo da staviš onu napomenu:
Да се одмах оградим да не мислим да је рађање једина важна функција жене у савременом друштву. Прескочите ме одмах с таквим глупостима. Не прописујем никоме шта треба да ради и како да се осећа. Свако по свом нахођењу. Само, бесмислено је порећи да, веома често, огромна жеља за потомством постоји и да је оваква жеља сасвим природна

Zar se to nije podrazumevalo?

No, to nikako nije umanjilo moje zadovoljstvo subotnjeg popodneva.
marco_de.manccini marco_de.manccini 17:13 11.04.2009

Re: Congrats

Прво, подразумевало се међу нормалним људима. Али наилазе по блогу разни леваци и само сам хтео да их одмах испратим кућама. Уопште ми није до дискусије о томе да жене имају права да одаберу да не рађају децу, да не оснују породицу, да се потпуно посвете нечем другом, ... Све се то подразумева. Овај блог је о нечем другом.

А друго, ко зна како бих писао да сам био на књижевности. Можда не бих ни писао. Ишао сам где ме је срце вукло и дуго сам радио далеко од света речи. Али једно испуњење ме је полако вратило у друго, сетио сам се неких својих давних димензија, па је све испало у реду.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 14:00 11.04.2009

jedna od onih

Огромна већина студената нема никакву представу о којој и каквој грађевини је реч. Током времена се толико навикну на исту, да се, када их неколико година после факултета приупитате о њој, са тешкоћом и сете да постоји.

eto ja sam jedna od tih koja nije znala da to mesto postoji. kad mi reko marco da će da piše blog o tome ja sam se baš začudila o čemo on to priča. al kad mi lepo objasnio gde je tačno to mesto setila sam se da sam tamo vidjala hiljade i hiljade otopljenih sveća i svašta nešto pored.

marco preporuka za tekst! kad je tvoj blog u pitanju nema nikakve potrebe ni da se čita!
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:16 11.04.2009

Re: jedna od onih

само се ти зезај, али сети се само како је прошао тај што је тако хвалио.
leopold_lady leopold_lady 15:01 11.04.2009

Pitanjce ....


Za marco_de.manccini i njanja_de.manccini - ako sam ja dobro razumela - to se radi o Skoplju ?
marco_de.manccini marco_de.manccini 17:16 11.04.2009

Re: Pitanjce ....

Да, одлично си разумела, ради се о Скопљу и о тамошњем ПМФ-у.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:06 11.04.2009

Moć autosugestije

Postoji više antropoloških zapisa o izdvojenim plemenima u kojima su vračevi imali izuzetnu moć.
Za najteže prekršaje plemenske discipline vrač bi izricao najtežu kaznu.
U jednom od tih plemena vrač bi, izričući najtežu kaznu, kratko rekao: Idi i umri.
Osuđeni bi odlazio na određeno izdvojeno mesto (šipražje, šumarak...)... i umirao prirodnom smrću.

Istarživanja su pokazivala - kažnjenik je umirao bez ikakvih fizičkih povreda, ne u strahu ili panici.
Istraživanja, su pokazivala, međutim, još nešto: takve kazne su se uspevale samo kad su izricane pripadnicima plemena, vrač nije imao tu moć kad bi, recimo, kažnjavao misionare.

Psiholozi navedeni fenomen tumače kao snažnu autosugestiju.

Moguće da se ovaj fenomen i to o čemu ti, marco, pišeš mogu povezati, a možda i ne.
Možda nije reč o autosugestij, sve je to pomalo nesigurno...

Sigurno je, međutim da ti, marco, lepo pišeš.:)))
marco_de.manccini marco_de.manccini 17:23 11.04.2009

Re: Moć autosugestije

Ја мислим да је унутрашња људска снага огромна и да може да делује и позитивно и негативно. О томе и покушавам да говорим. Нису потребна чуда у директном смислу те речи. Људи стварају чуда заједно. Ако једна од 100 жена успе да помогне себи захваљујући снази коју је сама дала том месту а онда је извукла умножену из истог, оно јесте извржило своју чудотворну функцију.
scabies scabies 20:12 11.04.2009

Re: Moć autosugestije

Psiholozi navedeni fenomen tumače kao snažnu autosugestiju.
Ili: svaka je ikona cudotvorna ako je dovoljno vere u srcu.
Sigurno je, međutim da ti, marco, lepo pišeš

Unfuckable Unfuckable 20:17 11.04.2009

Re: gluh na sugestiju i autosugestiju

U jednom od tih plemena vrač bi, izričući najtežu kaznu, kratko rekao: Idi i umri.


sada tek kapiram odakle mojoj starijoj sestri deo onovremenog uobičajenog repertoara...
he, he, he, boktemolovo, kapirala je sebe kao plemenskog vrača
myredneckself myredneckself 23:14 12.04.2009

Re: Moć autosugestije

Moguće da se ovaj fenomen i to o čemu ti, marco, pišeš mogu povezati, a možda i ne.
Možda nije reč o autosugestij, sve je to pomalo nesigurno...

Autosugestija je samo pitanje vere u nju, jer sve nam počinje
iz glave...... mada u Bibliji piše nešto kao
..ako bi imali vere kao zrno bibera,
mogli bi reći planini da se pomeri,
i pomerila bi se....
jedno je sigurno marco...dobro je da si svojim evidentnim sklonostima i daru, u vezi pisanja, koji su se malo povukli u neko doba, kontra matematike, ipak dao krila
predivno!
marco_de.manccini marco_de.manccini 05:20 13.04.2009

Re: Moć autosugestije

Хвала MRNS.
ivana23 ivana23 15:11 11.04.2009

***

Nije li neobicno sto i u Beogradu u neposrednoj blizini (bivseg) PMF-a postoji jedno turbe?!


Турбе (маузолеј), на углу Браће Југовића и Вишњићеве улице, саграђено је 1783/4. Натпис на плочи изнад улаза говори да се ради о месту где је сахрањен Шеик Мустафа Багдађанин, дервиш садијског реда. Турбе је подигнуто по налогу Хасни Ефендије (заменика везировог).
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 15:30 11.04.2009

Re: Matematika je sveta među naukama

Ja sam prvo pomislio da je reč o PMF u Beogradu, pitajući se našta će ovo da izađe.:)

Jer, matematika je sveta među naukama.:))
marco_de.manccini marco_de.manccini 17:27 11.04.2009

Re: Matematika je sveta među naukama

Jer, matematika je sveta među naukama.:))

Лепо кажеш. Могао сам да прескочим то турбе и сконцентришем се на чуда која се догађају у самој зглради ПМФ-а. Свеједно којег, како је Ивана приметила. Сви они имају неко турбе около, а и понеко унутра.
dobrosavljevic_m dobrosavljevic_m 17:57 11.04.2009

Re: Matematika je sveta među naukama

matematika je sveta među naukama.

Naravno

Marko, preporuka
vishnja92 vishnja92 18:15 11.04.2009

Re: ***

Nije li neobicno sto i u Beogradu u neposrednoj blizini (bivseg) PMF-a postoji jedno turbe?!

da, i ja sam najpre pomislila na bgd.
bauer. bauer. 20:18 11.04.2009

Re: ***

da, i ja sam najpre pomislila na bgd.

I ja. Pitaj marca. Mufljuz jedan
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:24 11.04.2009

Re: ***

па такви смо ми београђани, увек прво београд у мислима.

(е да питам вас двоје грађевинара, хоће ли цене кућа у околини Авале скакати или не?)
vishnja92 vishnja92 20:24 11.04.2009

Re: ***

Mufljuz jedan

aaa :)))))
nego deco, jel znate neko zgodno musko ime? narucen mi je spisak, postacu tetka :)
scabies scabies 20:27 11.04.2009

Re: ***

postacu tetka
Pa, cestitam! A evo i spiska!
vishnja92 vishnja92 20:27 11.04.2009

Re: ***

(е да питам вас двоје грађевинара, хоће ли цене кућа у околини Авале скакати или не?)

ovo ce bauer, on je bolje informisan.

otkud znam bre hoce li skakati!!! kako da skacu kad sve pada? nama su svi ugovori na ledu jer su se cene materijala strmopizdile u rupu bez dna, pa se reviduje sve sto moze da se reviduje.... falimtisebozedragi na toj neocekivanoj prolecnoj dokolici.

aj provericu.
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:28 11.04.2009

Re: ***

jel znate neko zgodno musko ime?

паааа .... рецимо .... марко?

(права тетка? мој комшија ће бити тата? честитке и теби и мами и тати)
topcat topcat 20:29 11.04.2009

Re: ***

vishnja92
Mufljuz jedan
aaa :)))))
nego deco, jel znate neko zgodno musko ime? narucen mi je spisak, postacu tetka :)

Od koga je narudžba, brata ili žene mu?
Jer ako je ovo drugo...džaba spisak...
ivana23 ivana23 20:30 11.04.2009

Re: ***

vishnja92
nego deco, jel znate neko zgodno musko ime? narucen mi je spisak, postacu tetka :)

Knjiga imena
bauer. bauer. 20:31 11.04.2009

Re: ***

nego deco, jel znate neko zgodno musko ime? narucen mi je spisak, postacu tetka :)

Sergej, Pavle, Djordje, Marko...Boris valjda ne dolazi u obzir? Ili Boris II? Neah...
scabies scabies 20:32 11.04.2009

Re: ***

ivana23
vishnja92
nego deco, jel znate neko zgodno musko ime? narucen mi je spisak, postacu tetka :)

Knjiga imena
Bila sam brza ovaj put
vishnja92 vishnja92 20:33 11.04.2009

Re: ***

паааа .... рецимо .... марко?

pazi kad je to prvo na spisku :)
Boris kaze da Manja navija za sva imana koja pocunju na "Mar" (pitaj boga zasto :)) a i moja deca nesto zapela za to ime iz nevezanog...
Jer ako je ovo drugo...džaba spisak...

ama jok, super mi snajce. najbolji deo stecenog dela familije ikad.
vishnja92 vishnja92 20:36 11.04.2009

Re: ***

Boris valjda ne dolazi u obzir? Ili Boris II? Neah...

Bozi je to prvo na spisku, sledece mu je Zagor :)

scabies i ivano, hvala na knjizi :)
sad cu da mu linkujem.

mislim da se oni inace malo gube sa kolicinom tih imena.
topcat topcat 20:37 11.04.2009

Re: ***

vishnja92

Boris kaze da Manja navija za sva imana koja pocunju na "Mar" (pitaj boga zasto :)) a i moja deca nesto zapela za to ime iz nevezanog...

I meni je Marko prvo palo na pamet.
Možda je onda to - to.

ama jok, super mi snajce. najbolji deo stecenog dela familije ikad.

Blago tebi.
ivana23 ivana23 20:41 11.04.2009

Re: ***

scabies
Bila sam brza ovaj put

Jesi , al' nisi odvojila muska od zenskih...
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:57 11.04.2009

Re: ***

ama jok, super mi snajce. najbolji deo stecenog dela familije ikad.

ма дај вишња, па не чита она овде, слободно реци све.
vishnja92 vishnja92 21:10 11.04.2009

Re: ***

ма дај вишња, па не чита она овде, слободно реци све.

nemam sta, Boris ima prirodjen talenat za ljude, i to je sva istina :)

danas landram po gradu sa decom i padne mi na pamet da proverim da li je Veliki Boza u blizini, posto obicno bude. bio je i ovog puta i pojavio se sa svojim smb cegerom u kome je bila: crna pogaca, puter, parce budjavog sira, flasa vina. i onda smo se odveli na kalemegdansku terasu - ima tamo ispod vojnog muzeja kafance sa drvenim klupama i pogledom na reke - i sedeli i jeli. vino nismo otvarali jer je Boza rekao da "nije takav dan" nego smo pili pivo, al smo zato smazali skoro sve. i sedeli u toj hladovini i bilo nam skroz lepo i opustencija.

a veliki Boza je Borisov kum. sto bi zenu odabrao losije nego prijatelja?
super mi je snaja.
topcat topcat 16:15 11.04.2009

...

За враћање себе у свој центар, за медитацију уз цвркут птица, за оптимизам и равнотежу.




(šutim...da ne pokvarim)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana