Ekonomija

Ante Marković- ponovo u Beogradu

Milan Karagaća RSS / 25.04.2009. u 09:57

Sudbina reformisti na balkanskim prostorima je da su završavali neslavno, bilo da su smenjeni, oterani, proglašeni izdajnicima, stranim plaćenicim, ili fizički likvidirani. Posle mnogo godina, dolaskom novih generacija obično im se, uz dužno poštovanje,  daje pravo mesto u istoriji.

Ante Marković je nesumnjivo reformator koji nije uspeo jer je hteo da ona SFRJ bude drugačija nego do tada, savremena , moderna, reformisana, ali su bili jači oni koji nisu hteli nikakvu Jugoslaviju. Bar to je, ako ništa drugo dokazao i besmisleni rat u kojem su skoro svi prošli gore zbog toga što su je rušili, umesto da su je civilizovano preuredili.

On je na vreme shvatio da Jugoslavija možda i nije bila najbolje, ali je svakako bila najmanje rđavo rešenje ali da je sistem  uveliko postao anahron, pokušavajući da ulepšavanjem neuspelog očuva privid savršenog. Umesto ulepšavanja, on se odlučio za odlučne i korenite reforme. Nije držao mnogo do ideologije, a izgleda mu je do bio veliki previd, jer je potcenio nacionalizam. Prevideo je da ideologija, čak i totalitarna, homogenizuje relativno, a samo nacionalizam- pogotovo uz pomoć religije- homogenizuje apsolitno.

Ipak, on je jedan odretkih na ovim prostorima koji je za života dočekao da s dužnim poštovanjem saslušaju, a može se od njega i naučiti.

 

Za kratko vreme koliko je Ante Marković bio jugoslovenski premijer ( mart 1989-decembar 1991.godine) zaustavljena je hiperinflacija, dinar je prvi put posle 2.sv.rata postao konvertibilan, inostrani je dug prepolovljen, a devizne rezerve povećane gotovo deset puta. Istovremeno su realno rasle i plate i penzije.

 

Kada je pre 20 godina predstavljao svoj program izlaska iz krize, Ante Marković je govorio o”novom socijalizmu”,a sada mnogi , kad govore o izlasku iz sveopšte svetske krize, govore o  “novom kapitalizmu “. Da li je to zapravo ono o čemu je Ante još tada govorio?Da, on je mislio na savremeni reformisani sistem koji neće praviti kapitalne greške kao što je to rađeno do tada u socijalizmu, niti socijalne, kao što to čini kapitalizam.

Sigurno je jedno- on nije bio ni dogmata ni demagog, već čovek sa vizijom i reformista. On nije prihvatao komandnu ulogu partije u privredi. Za razliku od vojnog vrha koji se opredelio  da brani partiju a ne državu, Ante Marković je mislio na sveopšte reforme i očuvanje države, sa ili bez  SKJ. Poznata je njegova izjava nakon raspada SKJ na 14.kongresu, kada je na pitanje šta će se sada desiti, hladnokrvno (da li baš ) rekao da se nije ni[tra spektakularno desilo i da država može normalno da funkcioniše.  Sigurno nije bio ni naivan ni neinformisan ali je bio do kraja optimista da reforme mogu pomoći izlasku iz ekonomske pa i političke krize. Drugi , međutim, nisu mislili tako i stvorena je neprincipijelna koalicija protiv njega, tako da je na kraju vratio mandat narodu. U Srbiji su ga orkestrirano proglašavali “srbomrscem i ustašom”, a u Hrvatskoj ga nisu hteli jer je on otvoreno rekao da”neće sa ustašama”.

Ante Marković je izgubio je bitku sa nacionalistima, dogmatama i demagozima, ali im se nije ni predao ni priklonio kao mnogi drugi. U vezio sa raspadom SFRJ kaže:

Nije joj bilo spasa..Ko sve n ije vodio republike, koliko je tu bilo prstiju mafije,političkog podzemlja, nacionalnih i verskih turbulencija. Menije je , na primer, nuđeno da 1991.godine učestvujem u puču (nudio mu Veljo Kadijević). Odbio sam, jer je trebalo pohapsiti sve republičke istaknute političare osim Slobodana Miloševića. Nisam hteo da učestvujem u tome. Milošević se grno naljtio na mene, jer nisam hteo da smenjujem Ivana Stambolića s mesta direktora Jumbes banke. Mesecima nije hteo da govori sa mnom.  I Tuđman se naljutio na mene, jer nisam hteo da sarađujem s njegovim,kako sam mu u lice rekao, ustašama.»

Prošlo je već petnaest godina od završetka ratova, a Ante može dostojanstveno svagde da se pojavi i govori bez gorčine, razlošno kao što je govorio i dok je bio predsednik SIV-a.

Takav je bio i na jučerašnjem skupu u Beogradu.

 

S obzirom na aktuelnu svetsku ekonomsku krizu, evo nekoliko odgovora  Ante Markovića na novinarska pitanja, gde daje ocene i njegovo viđenje mogućih rešenja ali i problema.   

 

 

O tome da li se može  nešto od njegovog ondašnjeg programa primeniti i danas, u doba opšte globalizacije, on kaže:

“Osnovni sadržaj tog progama vredi i danas, barem za prvo razdoblje suočavanja s krizom. Simptomi globalizacije bili su vidljivi već tada i prema mome sudu označili su početak kraja kapitalizma, kakav je dosad postojao. Koji su to simptomi? U svetu se ubrzano počela povećavati količina novca u opticaju, pa je njegov ukupni iznos toliko narastao da je do danas tri do četiri puta premašio ukupni svetski društveni proizvod.

Balon je pre ili posle morao da pukne i sad se to dogodilo. Bivši američki predsednik Džeordž Buš samo je ubrzao negativne procese, ali kriza je nezaustavljivo stizala pre njega i bez njega. Kako je i zašto do toga došlo? To moramo znati jer je i to deo dijagnoze stanja u kojem jesmo.

Jedan je od ključnih odgovora da u uslovima globalizacije, koja istovremeno znači i stvaranje novih krupnih i moćnih monopola, kapitalizam više ne može kontrolisati finansijske tokove. Tako se izgubila jedna od njegovih glavnih funkcija, pa se i reprodukcija preselila u sferu koja nije realna. Kad je to tako, sve postaje moguće, pa i stvaranje bogatstva ni iz čega.

U realnoj sferi, gde se stvaraju nove vrednosti, to, naravno, nije moguće.
Upumpavanjem novca želi se zakrpiti balon koji je pukao. Zapravo, to su iste metode

koje su svet bacile u krizu i kojima se uvodila globalizacija. Dakle, nastavlja se po starom. Šta se događa? Banke nestaju ili se spajaju, što vodi dosad neviđenoj koncentraciji. Karikiraću i reći da će na kraju ostati samo jedna ili dve banke, da monopol ne bi bio potpuno vidljiv.

A velike banke su daleko od života. Za njih postoje samo profit i finansijske špekulacije. One ne prikupljaju realna sredstva da bi ih oplodile ulažući u razvoj, u proizvodnju, u radna mesta... To se mora iz temelja promeniti. Druga mogućnost ne postoji. Kapitalizam će morati da se promeni, i to tako da se ponovo osnaži motivacija, a tržište oslobodi monopola.”

Da li je njegov program imao za cilj  smanjivanje socijalnih izdatka, kaže:
”Ne, to nam nije bilo ni nakraj pameti. Svaku stabilizaciju neko mora platiti, ali mi nismo ispostavljali račun ni zaposlenima, ni penzionerima, ni bolesnicima. Sasvim suprotno, životni je standard svima porastao. Osim toga, društvene delatnosti, kao što smo ih tada nazivali, finansirale su republike, i to putem posebnih fondova, koji su se punili doprinosima.
Ja ne kažem da i tu nije trebalo racionalnije raditi, potpuno suprotno, ali ta se racionalizacija nije trebala sprovoditi smanjivanjem prava na lečenje.

Međutim, upravo je MMF uvek tražio kresanje prava i socijalnih davanja. To je razumljivo. Jednim potezom ostvaruju se velike uštede, a činovnicima MMF-a potpuno je svejedno šta će biti s našim ljudima. Nama, nasuprot tome, nije i ne sme biti.

MMF traži svoje mesto u novoj konstelaciji snaga jer politika koju je sprovodio više ne vredi. Ali s njime se i dosad moglo pregovarati, naravno, ako se zna što se hoće. Ja nisam protiv MMF-a, ali samo ako postoji vlastita politika i vlastiti program. Ako toga nema, onda će MMF uslovljavati kredite rešenjima i receptima koji su retko prilagođeni potrebama konkretne zemlje.
Stoga pregovarač mora imati pravu dijagnozu stanja i znati koja mu rešenja odgovaraju, pa će onda znati i kakvu pomoć tražiti od neke međunarodne finansijske ustanove, bilo MMF-a ili Svetske banke. U suprotnom, ne samo da ne znamo za šta nam MMF treba nego, rekao bih, ni za šta nam ne treba.”

O ekonomskoj situaciji u svim nekadašnjim jugo-republikama Ante Marković je rekao:

–“Stanje po tom pitanju je preslikano.Ekonomski sistemi su postavljeni tako da mladi de fakto nemaju priliku da normalno rade, razvijaju  se, uče o poslu i pristojno zarade.Svuda je na snazi logika « ako ima hleba bez motike». Da odmah zaradi što više para, a da pri

tome radi što manje, odnosno ništa ne radi. S takvim odnosom prema životu i radu teško da postoji neka perspektiva za ulazak u EU.»

O svom iskustvu s novim rukovodećim ljudima u novonastalim državama na prostoru SFRJ  kaže:

– “ Zvali su me da pomognem njihovim ekonomijama. Odazivao sam se vrlo rado, voleo sam tu državu i osećao se njenim pripadnikom. Na čelnim pozicijama bili su uglavnom mladići s partijskom biografijom, ali bez dana radnog  staža. Pa kako su oni uopšte mogli da obavljaju najviše državničke poslove? Nikako. Tako to ne ide. Moja radna biografija počela je  od običnog radnika, a posle decenija i decenija vrednog rada i laganog napredovanja, okončao sam je premijerskom foteljom. A kada je na vrhu jedne države, kako god se ona zvala na Balkanu, takva osoba kao što sam opisao, šta onda očekivati od ostalih njenih državljana. Slovenija jeste,recimo, u EU, ali nisam siguran da je istinski integrisana u evropsko društvo. To su dva različita pojma. O ostalima je iluzorno i govoriti. Evropske države i njihova društva su nešto previše ozbiljno za naš sveukupni balkanski mentalitet ”

O EU ne govori idealistički već realno: “Svaka od sadašnjih članica EU sada grčevito traži rešenja koja joj odgovaraju. To ide tako daleko da bi čak moglo ugroziti evro. Opasnost je realna jer svaka zemlja preduzima mere koje joj odgovaraju, a rabe zajedničku valutu. Nadam se i verujem da se to neće dogoditi jer bi to bio strašan udar za celu Evropu, pa i za svet. Ali objektivno sve ide u tom smeru.“

 

U svakom slučaju, Ante Marković će ostati zapamćen po tome što je hteo da se radi umesto da se ratuje. Pitanje u stilu šta bi bilo kad bi bilo može uvek da se postavi, ali da je pobedio njegov koncept verovatno bi danas na ovim prostorima bilo mnogo bolje nego što jeste, a ne bi se desio onako krvavi raspad.

U svakom slučaju bilo bi drugačije ili bi rasplet bio drugačiji.

 

 



Komentari (61)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Jelena Gall Jelena Gall 10:05 25.04.2009

Čekaj, čekaj!

Pa ti si VIP, čestitam! Nisam bila obaveštena , izvini, zato malo kasnim, ali ovo me stvarno raduje.
Idem i Sentinelu da čestitam, pa se vraćam da čitam tekst :)
Milan Karagaća Milan Karagaća 11:51 25.04.2009

Re: Čekaj, čekaj!

hvala lepo.
hvala i na poseti i dobrim komentarima.
dragoljub92 dragoljub92 10:26 25.04.2009

preporuka

za antu,jedino po tome što su svi bili protiv njega znam da je radio ispravno.ali nije bilo volje da se živi bolje.
Jelena Gall Jelena Gall 10:39 25.04.2009

Re: preporuka

evo ga intervju
i hrvatima je on sada dobar i podoban savetnik...
Exitus Letalis Exitus Letalis 10:40 25.04.2009

Re: preporuka

dragoljub92
za antu,jedino po tome što su svi bili protiv njega znam da je radio ispravno.ali nije bilo volje da se živi bolje.

tačno.
bora jović (dal ga se sećate) pisao je pod pseudonimom tekstove u rubrici "odjeci i reagovanja"
protiv ante markovića.


Rušenje SFRJ je nezamislivo bez rušenja Markovićevog koncepta reformi i njega lično. Rušenje Ante Markovića je počelo 1990. godine na inicijativu Srbije, preko Borisava Jovića, Zelenovića i Koste Mihajlovića, s ocjenom da je “reformska politika SIV-a u 1990. godini bila neuspješna, a planirana za 1991. - besperspektivna”.


“Kadijević i armijski vrh su, suštinski, prekinuli saradnju sa SIV-om u jesen 1990, oduzevši SIV-u ustavnu funkciju odbrane zemlje, što nije samo neustavno ponašanje, nego i određeni državni udar.”

Ambasador Jovica Vejnović
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 10:31 25.04.2009

Ovo je ključna rečenica..

"U svakom slučaju, Ante Marković će ostati zapamćen po tome što je hteo da se radi umesto da se ratuje."

Ovo je ta ključna rečenica...
dragoljub92 dragoljub92 10:36 25.04.2009

Re: Ovo je ključna rečenica..

Drago Kovacevic
"U svakom slučaju, Ante Marković će ostati zapamćen po tome što je hteo da se radi umesto da se ratuje."

Ovo je ta ključna rečenica...

zbog koje su ga svi mrzeli
sybil sybil 10:37 25.04.2009

Re: Ovo je ključna rečenica..

meni je ovoi kljucno Sudbina reformista na balkanskim prostorima je da su završavali neslavno, bilo da su smenjeni, oterani, proglašeni izdajnicima, stranim plaćenicim, ili fizički likvidirani. Posle mnogo godina, dolaskom novih generacija obično im se, uz dužno poštovanje, daje pravo mesto u istoriji.

Exitus Letalis Exitus Letalis 10:45 25.04.2009

Re: Ovo je ključna rečenica..


"U svakom slučaju, Ante Marković će ostati zapamćen po tome što je hteo da se radi umesto da se ratuje."

Ovo je ta ključna rečenica...


ne, nego je ključna rečenica koju stvarnost nije demantovala ova:

Ante Marković je izgubio je bitku sa nacionalistima, dogmatama i demagozima
Milan Karagaća Milan Karagaća 11:32 25.04.2009

Re: Ovo je ključna rečenica..

dragoljub92
Drago Kovacevic
"U svakom slučaju, Ante Marković će ostati zapamćen po tome što je hteo da se radi umesto da se ratuje."

Ovo je ta ključna rečenica...

zbog koje su ga svi mrzeli

Tačno, ama baš svi od Vardara pa do Triglava. Protiv njega su bili udruženi nacionalisti i dogmate iz SKJ koji još niko nije rekao da je drug Tito umro a ni da je srušen Berlinski zid.Dosta naroda mu je verovalo ali narod niko nije mnogo pitao a medijska satanizacija je učinila svoje.
Milan Karagaća Milan Karagaća 11:47 25.04.2009

Re: Ovo je ključna rečenica..

U pravu ste oboje.
Ante Marković je izgubio je bitku sa nacionalistima, dogmatama i demagozima

jer su oni bili skloniji da ratuju ne go da rade, i
"U svakom slučaju, Ante Marković će ostati zapamćen po tome što je hteo da se radi umesto da se ratuje."

a za ovo ste posebno u pravu i sa stanovišta sadašnjeg trenutka
nego je ključna rečenica koju stvarnost nije demantovala ova:

Ante Marković je izgubio je bitku sa nacionalistima, dogmatama i demagozima

upravo ovi su i danas kočnica svakog napretka, reformi, modernizacije.
Exitus Letalis Exitus Letalis 12:52 25.04.2009

Re: Ovo je ključna rečenica..

Tačno, ama baš svi od Vardara pa do Triglava.

ma kakvi, ne od vardara pa do triglava.
samo srbi i hrvati.
a kad su slovenci videli da je đavo odneo šalu,
povukli su se.
sećate se topurkovskog i neprincipijelne koalicije?
sećate li se bosankog predstavnika, kome nisu mogli da oproste
što je srbin a glasa protiv miloševićevih piona?
seća li je iko rize sapundžje, koji je pod hitno zamenjen sejdom
bajramovićem?
nije bilo ni u čijem interesu rasturanje sfrj.
a najmanje u interesu srpskog naroda, koji je živeo
u jednoj zemlji dok se toga nije pojavio milošević (instaliran od
memoradnovaca).
trebalo je uhapsiti miloševića i tuđmana i organizovati
savezne višestranačke izbore, druga bi se pesma pevala.
mungos92 mungos92 13:00 25.04.2009

Re: Ovo je ključna rečenica..

Exitus Letalis
Tačno, ama baš svi od Vardara pa do Triglava.

ma kakvi, ne od vardara pa do triglava.
samo srbi i hrvati.
a kad su slovenci videli da je đavo odneo šalu,
povukli su se.
sećate se topurkovskog i neprincipijelne koalicije?
sećate li se bosankog predstavnika, kome nisu mogli da oproste
što je srbin a glasa protiv miloševićevih piona?
seća li je iko rize sapundžje, koji je pod hitno zamenjen sejdom
bajramovićem?
nije bilo ni u čijem interesu rasturanje sfrj.
a najmanje u interesu srpskog naroda, koji je živeo
u jednoj zemlji dok se toga nije pojavio milošević (instaliran od
memoradnovaca).
trebalo je uhapsiti miloševića i tuđmana i organizovati
savezne višestranačke izbore, druga bi se pesma pevala.


I Izetbegovića, pride.
Nego, mislim da je sada najmanje važno šta je trebalo. Od prošlosti se ne živi, već se njome samo "ubija" slobodno vreme...
Treba tražiti, naći i primeniti rešenje za sada i put u novu renesansu, sveukupnu! Adervajz, vratićemo se na stadijum spermatozoida, svi zajedno.

Mungos, The Evoluirani

Exitus Letalis Exitus Letalis 13:44 25.04.2009

Re: Ovo je ključna rečenica..

I Izetbegovića, pride.

za tvoju info, izetbegović je došao na čelo 4 (četiri godine) posle miloševića.
čak je i tuđman došao dve i po godine kasnije.
mada su njih dvojica najkrivlji, ne najodgovornije, najkrivlji.
osladilo im se da podele bosnu.
sastajali se preko 20 puta u karađorđevu i neznamkommestu u hrvatskoj.
imaš li možda transkripte tuđmanovih sastanaka u banskim dvorima koje su
objavili feral i bh dani?
apsolutno sve piše.
sve što je rečeno.
čak na početku (to su 2 debele knjige) piše da su ostavljene i sve gramatičke
greške, dakle pravi transkript, reč po reč.
rado ću ti dati da baciš pogled.

Od prošlosti se ne živi


to nije samo prošlost. to je istorija.
a poznavanje činjenica o događajima iz prošlosti (i percepcija istih) služi razumevanju sadašnjosti
i budućnosti.
mungos92 mungos92 14:38 25.04.2009

Re: Ovo je ključna rečenica..

Exitus Letalis
I Izetbegovića, pride.

za tvoju info, izetbegović je došao na čelo 4 (četiri godine) posle miloševića.
čak je i tuđman došao dve i po godine kasnije.
mada su njih dvojica najkrivlji, ne najodgovornije, najkrivlji.
osladilo im se da podele bosnu.
sastajali se preko 20 puta u karađorđevu i neznamkommestu u hrvatskoj.
imaš li možda transkripte tuđmanovih sastanaka u banskim dvorima koje su
objavili feral i bh dani?
apsolutno sve piše.
sve što je rečeno.
čak na početku (to su 2 debele knjige) piše da su ostavljene i sve gramatičke
greške, dakle pravi transkript, reč po reč.
rado ću ti dati da baciš pogled.

Od prošlosti se ne živi


to nije samo prošlost. to je istorija.
a poznavanje činjenica o događajima iz prošlosti (i percepcija istih) služi razumevanju sadašnjosti
i budućnosti.


Uf, jedva da se sećam... 1989 sam imao samo 21 godinu, svoj biznis i hrišćansko-islamsku familiju od Vardara pa do Triglava, većinom u Sarajevu, a tata mi je bio još svež vojni penzioner sa jako osetljivog mesta, tako da veze nemam šta se dešavalo

Mungos, The Mali i Neupućen
Milan Karagaća Milan Karagaća 15:22 25.04.2009

Re: Ovo je ključna rečenica..

a najmanje u interesu srpskog naroda, koji je živeo
u jednoj zemlji dok se toga nije pojavio milošević (instaliran od
memoradnovaca).
trebalo je uhapsiti miloševića i tuđmana i organizovati
savezne višestranačke izbore, druga bi se pesma pevala.

i ovo je kljucno.
Exitus Letalis Exitus Letalis 16:13 25.04.2009

Re: Ovo je ključna rečenica..

Uf, jedva da se sećam... 1989 sam imao samo 21 godinu

sećanje nije jedina mogućnost da se nešto sazna.
postoje brojni izvori.
a mogao je i tata sa jako osetljivog mesta da ti štošta ispriča.
ako se on seća.

ostalo je, i pored sve naše poslovične nemarnosti i javašluka, mnogo
dokumenata koji svedoče o tom vremenu.

glupo je reći (ništa lično) - ne sećam se.
istorija postoji da bi se učila. i ne naravno jedan izvor.
kako bismo inače saznali za holokaust da nema toliko dokaza.
da nema toliko žrtava i preživelih.
da nema instituta simon vizental...

naravno, odnosi se na sve događaje iz prošlositi, od kamenog doba naovamo.
sve se nauči, ko hoće.
a i sve se sazna, ako neko želi.
angie01 angie01 18:27 26.04.2009

Re: Ovo je ključna rečenica..

za tvoju info,


inagadadavida inagadadavida 10:36 25.04.2009

e, da je bilo pameti...

vec cujem komentare po ulici , na radnom mestu , i na pijaci........"evo ga, dosao ustasa....mamumjbm"

Na zalost , neke stvari se u srbiji nikada ne menjaju.......nismo hteli da razumemo onda sta je Markovic pricao i radio......a necemo ni sada.....iako je sada vec kasno...
Milan Karagaća Milan Karagaća 11:41 25.04.2009

Re: e, da je bilo pameti...

vec cujem komentare po ulici , na radnom mestu , i na pijaci........"evo ga, dosao ustasa....mamumjbm"

pa zbog ovakvih nije bilo i nema pameti. Lakše je psovati nego raditi, lakše je kriviti druge nego ispravljati svoje greške i predrasude.
Na zalost , neke stvari se u srbiji nikada ne menjaju.......nismo hteli da razumemo onda sta je Markovic pricao i radio......a necemo ni sada.....iako je sada vec kasno...

polako će se menjati ali će se menjati. Moraće.
deset_slukom deset_slukom 12:55 25.04.2009

Re: e, da je bilo pameti...

Sećam se jednog intervjua na radiju sa nekim rukovodiocem iz Banje Luke, rat je upravo počeo. U tom kraju je Ante krenuo u predizbornu kampanju.

Sve je bilo u stilu "Pa, eto, teško je, rat, nema struje, vode, privreda ne radi ..."

A zaključak: "Najvažnije je da smo raskrinkali izdajnika Antu Markovića i nismo podlegli ... bla, bla..."
Exitus Letalis Exitus Letalis 16:24 25.04.2009

Re: e, da je bilo pameti...

A zaključak: "Najvažnije je da smo raskrinkali izdajnika Antu Markovića i nismo podlegli ... bla, bla..."

perica vučinić, novinar, koji nažalost, više nije živ, rekao je kad je na mitingu u banja lici čuo političara koji se sada baškari u nekom evropskom zatvoru, rečenicu - srbi su narod koji može bez glave da hoda pet dana - da se smrzo od straha.
mungos92 mungos92 10:38 25.04.2009

Ante Marković je...

... još jedan od primera kakve ljude NE zaslužuju ovi prostori.
Zbog njega (a i sebe, kao njegovog velikog poštovaoca) bih više voleo da je svoje vreme i ogromnu uloženu energiju trošio npr. u Latinskoj Americi, koja je , generalno, uvek mala mnogo bolju percepciju normalniog društveno-ekonomskog sistema.

Milan Karagaća
A velike banke su daleko od života. Za njih postoje samo profit i finansijske špekulacije. One ne prikupljaju realna sredstva da bi ih oplodile ulažući u razvoj, u proizvodnju, u radna mesta...


Baš pre neki dan sam dobio krunski dokaz te tvrdnje od moje "(ne)poslovne" banke. I, koliko god bio svestan krize čije sam početke dobro osetio na svojoj koži, tamo gde je počela, još krajem 2007(!), tek pre koji dan sam definitivno shvatio koliko je stvar ozbiljna i koliki nas užas tek očekuje, ne uradi li se podhitno nešto normalno.

Mungos, The Pesimista-početnik
Milan Karagaća Milan Karagaća 11:37 25.04.2009

Re: Ante Marković je...

Mene raduje izjava Ante Markovića da su se on i B.Tadić potpuno saglasili oko toga šta bi trebalo raditi da bi se kriza prevazilazila. Nadam se da će naši barem sada nešto poslušati Antu.
Zbog toga sam ja ipak optimista što i tebi toplo preporučujem. I sam dolazak AM na poziv predsednika Tadića je potvrda čvrste reformske orjentacije DS i sadašnje vlade.
mungos92 mungos92 11:57 25.04.2009

Re: Ante Marković je...

Milan Karagaća
Mene raduje izjava Ante Markovića da su se on i B.Tadić potpuno saglasili oko toga šta bi trebalo raditi da bi se kriza prevazilazila. Nadam se da će naši barem sada nešto poslušati Antu.
Zbog toga sam ja ipak optimista što i tebi toplo preporučujem. I sam dolazak AM na poziv predsednika Tadića je potvrda čvrste reformske orjentacije DS i sadašnje vlade.


G. Karagaća, uz dužno poštovanje, ne mogu u poptunosti da se složim sa Vama. Neki dan raspravljasmo, onako ovlaš, o problemu burazersko-pajtaške države koja odlikuje ovu lijepu našu Srbijicu...
Ni 1000 ljudi poput uvaženog AM ne vredi, dok prethodno ne rešimo sudski sistem, koji maltene ne radi, osim po političkim nalozima.
Dosadašnje iskustvo sa BT i DS - u periodu OD likvidacije premijera Djindjića do danas - jako me plaši! Stoga, tu kako je Vi nazivate "čvrstu reformsku orijentaciju DS i Vlade" smatram samo još jednom "šarenom lažom" onih koji ne rade ono zbog čega im je narod dao poverenje niti su iz deklarisanih pobuda na tim mestima.

Više nego ranije imamo priliku da se uverimo u čuvenu Hobsovu "Man to man is a wolf"
A nama najviše fale MORAL & "PETLJA"! Drukčije se ne možemo odupreti raznim "hitmenima", "šakalima", "cleanerima" etc...

Mungos, The Optimista Sa Iskustvom
Milan Karagaća Milan Karagaća 15:27 25.04.2009

Re: Ante Marković je...

sve će se vrlo brzo videti, vremena za čekanje nema puno. Ko uradi uradio je , ko ne uradi sam je kriv. Pa u tom smislu treba gledati i DS. Od DS se očekuje i ne može se čekati mnogo
Milan Karagaća Milan Karagaća 17:51 25.04.2009

Re: Ante Marković je...

Mungos, The Optimista Sa Iskustvom

A valjda i Ante Marković zna šta govori kad to kaže.
mungos92 mungos92 21:00 25.04.2009

Re: Ante Marković je...

Milan Karagaća
Mungos, The Optimista Sa Iskustvom

A valjda i Ante Marković zna šta govori kad to kaže.


Ne sumjam da AM jako dobro zna šta govori, ali sumnjam u prihvatanje njegovog stava na vrhu piramide i realizaciju ideja.
Nije po ukusu Brata, The Velikog, a i mnogih "batica" koje se šetkaju po Srbiji izigravajući političare i bizMismene i još koješta. Kada smo (samo) mi u pitanju, želim da podsetim da nismo imali 6. oktobar. Prvu posledicu toga smo žestoko osetili marta 2003. a onda je krenulo domino efektom. A mnogo je domina u nizu... Zato imamo to što imamo ili, preciznije - nemamo što bi trebalo da imamo.

Mungos, The Skeptik
ssvetlana92 ssvetlana92 11:33 25.04.2009

Lepa vremena

Gospodin Ante Marković je bio i ostao jedini razumljiv čovek na ovim prostorima. Sa malo reči je sve objasnio, i ono što je bitno rekao (izmedju ostalog) je da nema stručnog kadra na odgovarajućim mestima. Činjenica jeste da niko ne radi svoj posao i sunovrat je neminovan.

Milan Karagaća Milan Karagaća 11:38 25.04.2009

Re: Lepa vremena

ssvetlana92
Gospodin Ante Marković je bio i ostao jedini razumljiv čovek na ovim prostorima. Sa malo reči je sve objasnio, i ono što je bitno rekao (izmedju ostalog) je da nema stručnog kadra na odgovarajućim mestima. Činjenica jeste da niko ne radi svoj posao i sunovrat je neminovan.


Da, kao i nekada on se nije libio da kaže popu pop, bobu bob. Valjda će njegova upozorenja uzeti ozbiljno.
mungos92 mungos92 11:40 25.04.2009

Re: Lepa vremena

ssvetlana92
Gospodin Ante Marković je bio i ostao jedini razumljiv čovek na ovim prostorima. Sa malo reči je sve objasnio, i ono što je bitno rekao (izmedju ostalog) je da nema stručnog kadra na odgovarajućim mestima. Činjenica jeste da niko ne radi svoj posao i sunovrat je neminovan.


Razuman - sigurno. Razumljiv - samo malom krugu nas. That's the tragedy of our time!

Mungos, The Razume(o)
ssvetlana92 ssvetlana92 11:57 25.04.2009

Re: Lepa vremena

Da, malom broju je razumljivo ono što govori. Pored njega bi masa demagoga ostala bez posla.
Specifičnost Ante Markovića, je što na pitanje odgovara pošteno i daje rešenje, dok čitava armija političara na pitanje odgovara pitanjem!
mungos92 mungos92 12:04 25.04.2009

Re: Lepa vremena

ssvetlana92
Da, malom broju je razumljivo ono što govori. Pored njega bi masa demagoga ostala bez posla.
Specifičnost Ante Markovića, je što na pitanje odgovara pošteno i daje rešenje, dok čitava armija političara na pitanje odgovara pitanjem!


I zato mnogima smeta... I on i ono što želi da uradi.
Berlinski zid nije pao ni na kakvu priču dok macola nije proradila!



Mungos, The Seća Se
margos margos 12:41 25.04.2009

Re: Lepa vremena

I dalje govori razložno, smisleno i razumljivo, al opet ostaje pitanje da li će ga sagovornici čuti.

Drago mi je da je živ i zdrav. Pošto nije odgovarao nikome u onom trenutku ni Bosancima a dolazi iz Bosne, ni Hrvatima - a Hrvat je, ni Srbima - dobro je izvukao živu glavu. Sećam se da je to bilo - jedva.
ssvetlana92 ssvetlana92 12:47 25.04.2009

Re: Lepa vremena

"Ulagali" ljudi u oružje godinama, pa je bilo greota ne upotrebiti ga u nekom bratoubilačkom ratu. I onda se našao neki Premijer koji je hteo da se radom izvučemo iz krize. E pa nije nego!
Ponekad imam utisak da su ga svi razumeli, ali nije im bilo do rada, nego do otimačine. Moje skromno mišljenje...
margos margos 15:57 25.04.2009

Re: Lepa vremena

Ma ja koliko pamtim, od Milke Planinc pa nadalje - svi su stalno govorili o planovima i reformama, ali retko ko je ozbiljno mislio to što je govorio. Ako pogledam unazad - sem Markovića i Đinđića, svi su bili samo figure, izglasani pojedinci po nekakvom ključu, a ne i osobe sa integritetom. Taman kad su dokazali svoju ozbiljnost - uklonjeni su, te nije ni stiglo do svesti najvećeg broja ljudi šta su zapravo govorili.
JJ Beba JJ Beba 19:54 25.04.2009

Re: Lepa vremena

ssvetlana92
Gospodin Ante Marković je bio i ostao jedini razumljiv čovek na ovim prostorima. Sa malo reči je sve objasnio, i ono što je bitno rekao (izmedju ostalog) je da nema stručnog kadra na odgovarajućim mestima. Činjenica jeste da niko ne radi svoj posao i sunovrat je neminovan.


ja glasala za njega onomad

JJ Beba JJ Beba 19:57 25.04.2009

Re: Lepa vremena

margos
I dalje govori razložno, smisleno i razumljivo, al opet ostaje pitanje da li će ga sagovornici čuti.

Drago mi je da je živ i zdrav. Pošto nije odgovarao nikome u onom trenutku ni Bosancima a dolazi iz Bosne, ni Hrvatima - a Hrvat je, ni Srbima - dobro je izvukao živu glavu. Sećam se da je to bilo - jedva.

jbt kako su ga pljuvali, samo tako
bagra jedna
sentinel26 sentinel26 12:15 25.04.2009

Čini mi se

da je reformistička stranka koju je osnovao Ante Marković, imala bolji uspjeh u višenacionalnim sredinama, dok je u nacionalno "čistim" sredinama, zbog propagande, bila onemogućena da ravnopravno učestvuje u kampanji..
Pitanje u stilu šta bi bilo kad bi bilo može uvek da se postavi, ali da je pobedio njegov koncept verovatno bi danas na ovim prostorima bilo mnogo bolje nego što jeste, a ne bi se desio onako krvavi raspad.

U svakom slučaju bilo bi drugačije ili bi rasplet bio drugačiji.
Verovatnoća da bi SFRJ opstala i prva od soc.lagera ušla u EZ bila velika, sa popustom onda, kakav nijesu dobile Rumunija i Bugarska juče zajedno.

U Beogradu još nijesu bili obaviješteni o padu Berlinskog zida, a VK nema autorska prava na teoriju neobaveštenosti.

Preporuka za tekst i pozdrav.
johnny011 johnny011 15:53 25.04.2009

Ono što niko,

ni autor posta ni komentatori, nije pomenuo jeste da je Ante Marković u Beograd došao posle insisitiranja predsednika Borisa Tadića. I sam Marković je to rekao na konferenciji za novinare, naglasivši da verovatno ne bi ni došao u Bgd da Tadić u pozivima nije bio uporan.

Stalni kritičari Borisa Tadića će verovatno naći razloga da i ovaj njegov potez diskredituju. Ili nađu već neki pristup kojim će to relativizovati. Ili možda neće? Možda će probati samo da to prećute?

A, po meni, to je najvažniji aspekt posete bivšeg saveznog premijera Beogradu. Mnogo važniji od "seciranja" njegovoe politike od pre 20 godina.

Napomena: Tadićeva politika ima i dobrih i loših strana. Tj što bi rekla danas u Dvouglu predsednica NUNS-a Nadežda Gaće, on je "najmoćiji čovek u Srbiji, i u dobrom i u lošem". Zanemarivanje bilo kog od ta dva aspekta je neka vrsta političke zaslepljenosti.

Edit: izvinjavam se Milanu, autoru bloga, jer sam prevideo njegov komentar od 12:37h u kojem je naglasio Tadićevu ulogu i njegov susret s Markovićem. Još jednom, izvinjenje.
Milan Karagaća Milan Karagaća 18:10 25.04.2009

Re: Ono što niko,

Pa u tom smislu sam odgovorio u vezi finansiranja sranaka.
Inače, naša situacija je otprilike takva da pored koze i kupusa imaš i vuka i treba da ih sve prevezeš u čamcu na drugu obali, tako što smeš da voziš samo jedno. Ako odvezeš kozu ostaju zajedno kupus i vuk i to je OK, neće vuk pojesti kupus.
Ali u drugoj turi šta god prevezeš i ostaviš ne slaže se. Ako u drugoj turi dovezeš kupus pojeće ga koza dok se vraćas po vuka, ako dovezeš vuka on će pojesti kozu dok se vraćaš po kupus. Pa probaj da rešiš problem.
E ja mislim da je DS onaj ko treba da vozi čamac, a sitiacija je otprilike komplikovana kao i gore navedena ilustracija.
Nalazimo se uvek u trilemama, počev od toga da jedni vuku napred, drugi koče, treći posmatraju, do toga da često hoćemo i pare i jare i jarca.
Prema tome, DS-u, svakako nije lako, a biće lakše ako spreči da ne bude teže
johnny011 johnny011 18:18 25.04.2009

Re: Ono što niko,

Milane, po cenu da moj odgovor ne bude nimalo "kreativan", a možda i pomalo lenj, mogu samo da kažem da se u ovome što ste napisali potpuno slažemo.
Blade Runner Blade Runner 07:29 26.04.2009

Re: Ono što niko,

Pa probaj da rešiš problem.


vratis se po vuka- prevezes; u povratku vratis kozu; ostavis kozu uzmes kupus - prevezes; vratis se po kozu;

Sve se moze kad se hoce.
U svakom slučaju, Ante Marković će ostati zapamćen po tome što je hteo da se radi umesto da se ratuje.

drug.clan drug.clan 16:15 25.04.2009

protiv svojih i tudjih

Ante nije bio dogmata i ideolog vec prakticar, pragmaticar - inzenjer bas kakav nam je bio potreban.

Covek je bio i ostao socijalista trazisnog tipa (nastavljac dobrih ideja iz SFRJ 60-tih i 70-tih). Njegove reforme su bile realne i efikasne ali nisu odgovarale ni nasim politicarima a pogotovo ono sto se zaboravlja nisu odgovarale zapadnoj evropi, nemackoj narocito. Za evropske uslove velika drzava koja naglo smanjuje strani dug i postaje ekonomski nezavisna, drzava koja podize proizvodnju i ima realni rast GDP-a i izvoza, sa stabilnom valutom nije nikako odgovarala zapadnim zemljama, pogotovo diktatorima kao sto je bio Helmut Kol.


Njegova jedina greska je bila ta sto nije hteo da bude diktator a to je bio jedini nacin da se u tom momentu spase drzava i narod.
nimrod88 nimrod88 18:23 25.04.2009

Samo jedna, od mnogih....

....notornih gluposti, koje svaki ekonomista (ili bilo ko imalo upucen u ekonomiju) moze da raskrinka jednom recenicom: "U svetu se ubrzano počela povećavati količina novca u opticaju, pa je njegov ukupni iznos toliko narastao da je do danas tri do četiri puta premašio ukupni svetski društveni proizvod." - Naravno da je ukupna kolicina novca vecza od svetskog GDPa - GDP meri GODISNJI proizvod, dok kolicina novca meri OCEKIVANJA BUDUCEG DOHOTKA (ili, kako bi GDP recimo izmerio buduci prihod od kamate?).
drug.clan drug.clan 19:33 25.04.2009

Re: Samo jedna, od mnogih....

nimrod88
....notornih gluposti, koje svaki ekonomista (ili bilo ko imalo upucen u ekonomiju) moze da raskrinka jednom recenicom: "U svetu se ubrzano počela povećavati količina novca u opticaju, pa je njegov ukupni iznos toliko narastao da je do danas tri do četiri puta premašio ukupni svetski društveni proizvod." - Naravno da je ukupna kolicina novca vecza od svetskog GDPa - GDP meri GODISNJI proizvod, dok kolicina novca meri OCEKIVANJA BUDUCEG DOHOTKA (ili, kako bi GDP recimo izmerio buduci prihod od kamate?).


a jel realno da bude 4 puta veca?
Exitus Letalis Exitus Letalis 20:35 25.04.2009

ako niste čuli...

RTS - vaše pravo da znate sve, postao VIP i ukinuo komentarisanje.
i još će da tuže čedomira petrovića i b92 ako se ne skine odmah blog "vaše pravo da znate sve".

izvini za trol:)))
mungos92 mungos92 20:50 25.04.2009

Re: ako niste čuli...

Exitus Letalis
RTS - vaše pravo da znate sve, postao VIP i ukinuo komentarisanje.
i još će da tuže čedomira petrovića i b92 ako se ne skine odmah blog "vaše pravo da znate sve".


SUPER! Dokaz da smo demokraCka država!

Mungos, The Happy
dragoljub92 dragoljub92 20:55 25.04.2009

Re: ako niste čuli...

ako se ne skine odmah blog "vaše pravo da znate sve".

па знају да би попили шорку да су оставили отворена врата,најебали би им се мајке само тако.
Exitus Letalis Exitus Letalis 21:07 25.04.2009

Re: ako niste čuli...

dragoljub92
ako se ne skine odmah blog "vaše pravo da znate sve".

па знају да би попили шорку да су оставили отворена врата,најебали би им се мајке само тако.

da.
kakva hrabros'
ima čedomir blog o blogerima.
tamo je jj komentarisala ovu svinjariju rts-a.
JJ Beba JJ Beba 21:21 25.04.2009

Re: ako niste čuli...

SUPER! Dokaz da smo demokraCka država!

Mungos, The Happy


kakvi crni demokratska... već kukavička.
lik se malopre registrovao, ispljuvao blogera i demokratski zatvorio blog za komentarisnje.

ako mu se nije svideo blog in the first place, što odmah nije reagovao kementarima
domaćine izvini za trol

Jelena Gall Jelena Gall 21:23 25.04.2009

Re: ako niste čuli...

па знају да би попили шорку да су оставили отворена врата,најебали би им се мајке само тако.

:)))))
mungos92 mungos92 21:36 25.04.2009

Re: ako niste čuli...

JJ Beba
SUPER! Dokaz da smo demokraCka država!
Mungos, The Happy

kakvi crni demokratska... već kukavička.
lik se malopre registrovao, ispljuvao blogera i demokratski zatvorio blog za komentarisnje.
ako mu se nije svideo blog in the first place, što odmah nije reagovao kementarima
domaćine izvini za trol


Ma, pusti me, Bebo, ne znam šta pričam al zato mnogo lajem! Skot!

Mungos, The Lajavi Krelac

P.S. Oće li neko ovde da se vrati temi?
dragoljub92 dragoljub92 21:39 25.04.2009

Re: ako niste čuli...

P.S. Oće li neko ovde da se vrati temi?

preporuka za vrati temi,a šta je tema?
Milan Karagaća Milan Karagaća 22:36 25.04.2009

Re: ako niste čuli...

dragoljub92
P.S. Oće li neko ovde da se vrati temi?

preporuka za vrati temi,a šta je tema?

I ja molim da se vratite temi, a tema je kao sto u naslovu i tekstu stoji.
miloradkakmar miloradkakmar 22:56 25.04.2009

Gde ga se sad setiše ?


Što se pre ne setiše Ante Markovića i da ga pozovu da im objasni neke stvari ?!
Naslov bi moga da glasi i " Kasno Ante u Beograd stiže ".

PS
Prošlo je već petnaest godina od završetka ratova


Po mojoj računici 14.
Milan Karagaća Milan Karagaća 18:12 26.04.2009

Re: Gde ga se sad setiše ?

Što se pre ne setiše Ante Markovića i da ga pozovu da im objasni neke stvari ?!
Naslov bi moga da glasi i " Kasno Ante u Beograd stiže ".

Moglo je i tako.
Po mojoj računici 14.

Tacno. U navedenom kontekstu i nije toliko vazna godina, mogao je Ante da se pojavi u Beogradu i pre.
leopold_lady leopold_lady 20:05 26.04.2009

Pročitala ja kod tebe....

juče naslov,ali mislila da je neka fora.... Sinoć mi brat od ujaka kaže - Nije fora,stvarno došao.... A ja pitam - Šta će nam?Jednom nas je ekonomski dotukao - pa sad hoće još jednom???
Milan Karagaća Milan Karagaća 21:04 26.04.2009

Re: Pročitala ja kod tebe....

leopold_lady
juče naslov,ali mislila da je neka fora.... Sinoć mi brat od ujaka kaže - Nije fora,stvarno došao.... A ja pitam - Šta će nam?Jednom nas je ekonomski dotukao - pa sad hoće još jednom???

ne delim to misljenje.
leopold_lady leopold_lady 21:13 26.04.2009

Re: Pročitala ja kod tebe....

ne delim to misljenje.


Svako ima pravo na svoje mišljenje.... U tome je čar života....
Milan Karagaća Milan Karagaća 23:30 26.04.2009

Re: Pročitala ja kod tebe....

leopold_lady
ne delim to misljenje.


Svako ima pravo na svoje mišljenje.... U tome je čar života....

Upravo tako.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana