Kosmički vez

nsarski RSS / 29.09.2007. u 03:22

 

 

CatsCradle%281963%29.jpg

Kolevka za macu (Cat's Cradle)

Kolevka za macu - klot

Godine 1963. Kurt Venegat je stampao SF roman, Cat's Cradle, čiji glavni junak, Feliks Heniker, Nobelovac i fizičar po struci, učestvuje u otkriću atomske bombe. Feliks je inače izmisljena ličnost, ali je njegov lik baziran na istinskim osobama kao sto su bili Evard Teler i Stanislav Ulam, na primer, koji su učestvovali u Projektu Manhattan za izgradnju nuklearnog oruzja. Narator romana istrazuje dogadjaje iz Henikerovog zivota, koji nam se postepeno otkriva kao jedan amoralni genije, zainteresvan samo za svoja istrazivanja. Njegovo otkriće jedne posebne vrste leda (Ice nine) najzad dovodi do unistenja zivota na Zemlji, te sačica njegovih potomaka zavrsava na nekom ostrvu na Karibima, osnivajući novo drustvo, novu religiju (Bokononizam) i nove medjuljudske odnose. O tih ostataka ljudske rase formira se zamrseno klupko odnosa, osećanja i ubedjenja koje preslikava u izvesnom smislu ličnost Feliksa Henikera.

[ Primedba: Zanimljivo je da je nedavno zaista otkriven novi blik leda, tzv. Ice XI, koji se formira na pritiscimo od oko 3 Megabara (poredjenja radi, pritisak u centru Zemlje je oko 3.5 Megabara). Ovakav led ne postoji, naravno, u slobodnm stanju u prirodi, ali je vazno znati za njegovo postojanje i njegove osobine zato sto su uslovi pritisaka i temperature na nekim druim nebeskm telima nekad takvi, da se i ovaj oblik leda moze očekivati tamo gde ima vode. Sve zajedno, danas se zna za oko 14 različitih čvrstih oblika leda. Istinski Ice IX nema osobine kakve mu pripisuje Vonegat u svom romanu - na primer ne topi se na +46 C, kako to kaze pisac.]

Vonegatov roman je preveden i štampan kod nas, pod naslovom "Kolevka za macu".

Svračije noge - frket

Izraz Cat's cradle, na engleskom označava dečiju igru koja se igra sa u krug veznim parčetom tanjeg kanapa, ili debljeg konca, a kod nas se ta igra zove svračije noge. Dovoljno je da pogledate sliku na koricama Vonegatovog romana, pa će vam biti jasno o kojoj igri je reč. Svi smo je mi nekada igrali sa drugom decom, razapinjali i uvrtali taj konopčić da dobijemo oblike kao sto su "riba", "pismo", "voda", "svračije noge", "nogare", itd. Onaj oblik na slici gore su "nogari". U engleskoj tradiciji taj oblik gore podseća na izvrnutu kolevku, pa se zato zove "kolevka za macu", ili cat's cradle. Ova igra je jedna od najrasprostranjenijih igara na planeti: krajem 19. veka, antropolozi su sa zaprepašćenjem otkrili da se ona igra i medju Inuitima na krajnjem severu, kao i medju Papuancima, Navaho Idijancima, i mnogim plemenima u Africi. Ona se prvi put opisuje u spisima Heraklasa iz Antičke Grčke, a na jednom mestu se opisuje i povez plintios koji se koristi za učvršćivanje polomljene vilice. Danas postoji i Medjunarodno Udruzenja za Figure od Kanapa sa sedištem u Kaliforniji.

Ove figure mogu da budu lake da se naprave, kao što su "makaze"

scissors.jpg

 

ili veoma teske, kao sto su "dve lisice"

 

2fox.jpg

 

Na ovom linku se moze naći veliki spisak različitih figura sa uputstvima za njihovo pravljenje.

U folkloru Iraca i Kelta, posebno prilikom pravljenja nakita, poznata je tradicija keltskih čvorova

CelticKnots.gif

 

a dzemperi pleteni u irskim selima su nekada imali karakterističnu saru, po kojoj bi se moglo prepoznati iz kog sela potiče neki utopljni mornar, na primer, ako bi bio pronadjen sa tim dzemperom na sebi.

Yggdrasil - kosmičko pletivo

U skandinavskoj mitologiji, Yggdrasil označava drvo zivota

 

Yggdrasil.jpg

 

čiji je razgranat koren zakopan u Zemlji a čije grane se šire do kosmosa. U granama drveta zivota zivi petao, iznad njega orao, a tu se jos nalaze jeleni, veverice i druga bića, a neka su obešena o grane drveta. U njegovom korenu zive zmije i norniri, mitološka bića, kojima bogovi ne mogu ništa i koji zalivaju drvo iz svetog izvora Urda. Yggdrasil kosmologija o devet svetova koje ovo drvo povezuje potiče iz prehrišćanske mitologije, ali ovde, nazalost, ima prostora samo za najpovršnije informacije. Različite reprezentacije ovog drveta postoje. Jedna je i ova:

 

AM_738_4to_Yggdrasill.png

 

Krajem 18. veka, u vreme kada se još nije znalo za periodni sistem elemenata, naučnici su, kao i uvek, pokušavali da razumeju osnovno ustrojstvo sveta. Konkretno, Tompson je smatrao da se elektromagnetski talasi, tada tek otkriveni, kreću kroz etar u vrtloznim putanjama, nalik na čvorove. Oni, i drugi, su razvili čitavu taksonomiju čvorova, misleći da time mogu da opisu raznovrsnost prirode, da na taj način prave neku vrstu tablice molekula. Naravno, sa pojavom Mendeljejevog sistema, ova teorija je odbačena i bila je neko vreme sasvim zaboravljena.

Medjutim, tokom prve četvrtine 20. veka, matematičari su počeli da pokazuju interes za čvorove, posebno za njihove topološke osobine. Najvazniji prodor u tom pravcu pravi J.W. Aleksander, čuveni topology, i jedan od prvih članova prinstonskog Instituta za Više Studije, na kome je pred kraj zivota radio Ajnstajn i mnogi drugi poznati fizičari 20. veka.

Aleksander je uspeo 1924. da klasifikuje čvorove na algebarski način, uvodeći tzv. Aleksandrove polinome. Naime, svakom čvoru moze da se pridruzi karakterističan algebarski izraz, polinomskog oblika, pa dva čvora koja imaju isti pridruzen polinom (Aleksandrov polinom) morali bi da budu toploški ekvivalentni. Konkretno, najprostiji čvor u matematici je obična kruzna petlja kao na slici:

 

Trivial_knots_3D.png

 

Ova dva čvora su ekvivalentna jedan drugom u topološkom smislu, jer se jedan moze tansformisati u drugi neprekidnim deformacijama (bez korišćenja makaza, na primer). Ovaj osnovni čvor se zove nečvor. Čvor, u matematici, se dobija tako što se veze običan čvor, kao sto bi to "normalno" uradili, i onda mu se slobodni krajevi spoje. Nečvor je, dakle, obična struna sa spojenim krajevima. Aleksandrov polinom nečvora je obična konstanta =1.

Topološke karakteristike nekog čvora uključuju pojmove kao što je broj preseka (u slučaju nečvora taj broj je =0), vrste preseka - da li nit ide preko ili ispod druge niti na preseku, itd. U svakom slučaju, dakle, postoji tačno utvrdjeno pravilo kojim se nekom čvoru moze pridruziti Aleksandrov polinom, i čvorovi sa istim polinomima su topološki ekvivalentni, tj. mogu se neprekidnim deformacijama transformisati jedan u drugi.

I ovo je fundamentalni problem u teoriji čvorova: odrediti koji su čvorovi topoloski ekvivalentni.

Primetimo odmah da sve figure koje se mogu dobiti u igri svračije noge su nečvorovi, jer kad izvučete prste oni se raspetljaju u osnovnu prostu kruznu petlju od koje smo počeli. Staviše, i taj dzemper koji vam je za zimu isplela tetka, baba, ili neka druga dobra duša (meni je dzempere pleo brat), je nečvor, jer se prostim povlačenjem niti odmah raspara. Tehnički govoreći, obična kruzna petlja, svračije noge, i vaš omiljen dzmper imaju isti Aleksandrov polinom koji je konstanta =1.

Prvi sledeći slozeniji čvor je tzv. trolist, koji izgleda ovako:

Trefoil_knot_arb.png TrefoilKnot-01.png

 

Ovaj čvor ima tri preseka. Sledeći je "čvor osmica":

 

Figure8knot-01.png

 

koji ima četiri preseka. Dalje slede čvorovi sa 5 (Solomonov pečat), 6, itd. preseka. Kako se broj preseka povećava, povećava se i broj čvorova sa tim brojem preseka: trolista ima samo jedna vrsta, ali zato čvorova sa, npr, 10 preseka ima 165 različitih. Kasnijim razvojem teorije čvorova, posebno u poslednjoj čevrtini prošlog veka, došlo se do bolje algebarske karakterizacije čvorova (posebno sa uvodjenjem tzv. Dzonsovih polinoma), ali izračunavanje ovih polinoma za čvorove sa mnogo preseka se pokazalo kao izuzetno tezak, i, za sada, nerešen problem.

Teorija svega - završna ranfla

Teorija čvorova je dugo bila egzotična matematiča disciplina unutar algebarske topologie. Medjutim - a uvek se nadje neko "medjutim" - potpuno nezavisnim putevima fizičari dolaze do zaključka da se elementarne čestice najbolje mogu opisati pomoću strune (zvuči poznato), i teorija čvorova počinje da na velika vrata ulazi u fizičke nauke. Formalnu vezu je teško opisati na ovako malom prostoru, ali mogu samo da nagovstim odakle ona dolazi. Naime, ako posmatramo tri preseka u čvoru, kao na slici dole:

 

skein_1600.gif 

 

I prvi zovemo pozitivan presek, drugi nulti, a treći negativani, onda prema pravilu o pisanju odgovarajućeg polinoma za taj presek, se lako vidi da

P(L+)-P(L-)=x*P(L0),

Drugim rečima, da je presek s leva, minus presek s desna = nepresek, tj. da se dva suprotna "zamotaja" poništavaju, što svako dete zna. Ali, ali, ali.

Witen je, sa drugim fizičarima, primetio da gornja jednačina mnogo liči na komutacionu relaciju u Kvantnoj mehanici pq-qp=ih, koja, sa svoje strane, na formalan način izrazava Hajzenbergov princip neodredjenosti! Ako nešto "učinimo", i to "odučinimo" u obrnutom redosledu dobijemo broj. Ovo zapazenje je bilo kamen temelja za razvoj savremene teorije struna, ili, Teorije Svega na kojoj najveći fizicari planete i danas rade, pokušavajući da razmrse i razumeju osnovno tkanje kosmosa. Ali, ja se neću na tome zadrzavati sada.

Za kraj bih samo hteo da zaokruzim osnovnu nit ove priče. Radeći na teoriji čvorova, Aleksander je izmislio geometrijski objekt, tzv. "Rogatu sferu":

 

hornedsphere.jpg

Koja na vecoj slici izgleda ovako:

 

300px-Alexander_horned_sphere.png

i koja je topološki ekvivalentna običnoj lopti. Preciznije, ovaj objekat se moze, neprekidnim transformacijama, pretvoriti u obicnu glatku sferu! Isto kao sto ceo dzemper moze da se raspara u jednu nit. Njena unutrašnjost je prosto povezana, ali njena spoljašnjost nije. (Ova sfera je, po konstrukciji, običan fraktalni Kantorov skup, za one koji se sećaju tih stvari iz jednog ranijeg bloga). Mozda je ona i slika istinskog tkanja prostora na veoma, veoma malim rastojanjima.

Naravno, cela ova priča ima rasplet. Moze se dokazati da su svi čvorovi u 4 I više prostornih dimenzija nečvorovi - tj., da se mogu rasplesti. U 4 i vise prostornih dimenzija, zamršenost ne postoji.

Inspirisani Aleksandrovom rogatom sferom, umetnici su nam dali ovakvu reprezentaciju Yggdasila, drveta zivota

hornsph.gif

 

Pred kraj zivota Aleksander se povukao u osamu, posebno kad su počela saslušanja McKartija u USA oko "komunističkih simpatizera" - tzv. lov na crvene veštice. Jedini put kada se ponovo ozbiljnije pojavio u javnosti je bilo kad je potpisao podršku Openhajmeru, "Ocu atomske bombe" koji je smatrao da treba osnovati planetarno udruzenje koe će spreciti nuklearnu apokalipsu sveta. Jer, smatrao je Openhajmer, ako se nasa kolevka civilizacije prevrne to će biti kraj.

Za nama će, u najboljem slučaju, ostati šacica dece na nekom dalekom tropskom ostrvu, i koja će, uhvaćena u kolo, mozda igrati na plazi i pevati:

Kolariću paniću, pletemo se samiću, sami sebe zaplićemo, sami sebe rasplićemo...(Dečija pesmica)

 

 



Komentari (165)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

andjelija andjelija 04:01 29.09.2007

nije ovo

za plavuse, zabole me glava

razumeh do peruanaca

kako ti cvorovi od 4 pa vise su necvorivi kada se sve to 'zapetljalo'? pa to mora da se presece negde?
nsarski nsarski 04:08 29.09.2007

Re: nije ovo

E, to je sjajno zapazanje! Cvor u 4 i vise dimenzija ne postoji jer uvek moze da se razmrsi! Ima neka tajna veza izmedju cvorova i 3 dimenzije:)))
(P.S. Plavusa?! Ma farbana, sto posto, cim ovo razumes.)
andjelija andjelija 04:14 29.09.2007

Re: nije ovo

farbana ali lojalna :))
[kad napravim stetu..ne vazi se ]
Mungos Mungos 04:23 29.09.2007

Re: nije ovo

nsarski
E, to je sjajno zapazanje! Cvor u 4 i vise dimenzija ne postoji jer uvek moze da se razmrsi!


Ti to ozbiljno?

Mungos
nsarski nsarski 04:27 29.09.2007

Re: nije ovo

Kako mislis ozbiljno? To je dokazana matematicka teorema: jednodimenziona struna u 4 dimenzije ne moze da se zamrsi.
Mungos Mungos 04:34 29.09.2007

Re: nije ovo

nsarski
Kako mislis ozbiljno? To je dokazana matematicka teorema: jednodimenziona struna u 4 dimenzije ne moze da se zamrsi.


Hm....

Da li se slazes da je zapravo jedina prava "zapetljancija" izmedju gravitacione i elektromagnetne sile, te da su sve ostale (2) samo posledicne?

Mungos
nsarski nsarski 04:39 29.09.2007

Re: nije ovo

Uglavnom se misli da je "zapetljancija" izmedju gravitacione i ostalih (EM, slabe, jake). Na tome je jos Ajnstajn radio, ali ... znamo vec. One tri su unificirane, ali gravitacija je problem.
E, sada, mozda ti se cini da su EM i gravitacija "slicnije" zato sto su jedine dugodometne, pa kad njih ujedinis, ostalo sledi. Ne znam - meni to nije uza struka (mada sam cak predavao teoriju struna par semestara :)), ali ima u svemu neki catch koji niko ne razume.
Mungos Mungos 04:49 29.09.2007

Re: nije ovo

Ne, uopste ne poentiram na slicnost EM & G. Naprotiv! MEDJUTIM, "kvaka 22" je u njihovoj medjuzavisnosti i one su osnov svega, pa samim tim i pojave jake i slabe nuklearne sile, za koje sam siguran da nisu izvorne, vec samo "produkt".

Mungos
bauer bauer 04:51 29.09.2007

Re: nije ovo

ali gravitacija je problem.

sarski, jel se desava nesto po pitanju otkrica gravitrona? ili kako se vec zove teoretska cestica koja bi bila uzrok gravitacije?
nsarski nsarski 04:56 29.09.2007

Re: nije ovo

Za sada nista, koliko znam. Mislim da Japanci imaju neke eksperimente u toku, ali stvar je zeshctje zahebana, trust me.
(Graviton prenosi gravitacioni uticaj, kao sto foton prenosi elektromagnetni.)
bauer bauer 05:10 29.09.2007

Re: nije ovo

verujem da je zayebana,
Uglavnom se misli da je "zapetljancija" izmedju gravitacione i ostalih (EM, slabe, jake).

a, mozda se iz jedne sile radja druga, i tako u nedogled, u oba pravca?, kao fraktali? ko ce ga znati?

nama gradjevincima je lako, mi pocinjemo od temelja, pa zidovi, pa ploca, pa zidovi... za utehu je sto ni (neki dobri) ljudi oko kopernika nisu razumeli heliocentricni sistem, recimo. pa, ipak, to je danas razumljiva cinjenica. samo vas gledamo, i cekamo.
jesen jesen 10:51 29.09.2007

Re: nije ovo, opet plavusa..

..mene bas zanima ta tajna veza tj zanima me veza cvorova i dimenzija...Lepo ti rece, svako dete zna da ono sto se zapetlja moze i da se raspetlja obrnutim smerom....e sad, petljancija i dimenzija....tu mi nesto nije bas jasno...btw da li mi se cini ili ovo sa L_ nesto nije u redu....?
jesen jesen 10:57 29.09.2007

Re: nije ovo, opet plavusa..

...naravno da mi se cini kad ne nosim naocare.......
Черевићан Черевићан 11:31 29.09.2007

аца,замах . .и готово.да и мач.

г nsarski , читам овај Ваш надахнути састав, ма какав бре састав ,научно штиво и нешто се присећам . . па није ОНАЈ Горди био уопште наиван запетљавајући својег чвора, још да се није појавио син Филипов иданас би, све ми мириши нато, рачунџие думали . .како да га распетљају
nsarski nsarski 12:07 29.09.2007

Re: аца,замах . .и готово.да и мач.

Sto se Gordijevog cvora tice, stva je nesto komplikovanija. Naime, u pitanju je istinski fizicki cvor, napravljen od nekog materijala. Matematicki cvorovi su idealno deformabilni pa se mogu razvezati. Resenje koje je Aleksandar Veliki ponudio (isekao ga macem), je samo ukazivalo da se cvor ne moze razvezati zbog cvrstine materijala, a to ogranicenje u matematici ne postoji. Ovo je jedan od modela



i meni izgleda prilicno otporan na razvezivanje:)
nsarski nsarski 12:39 29.09.2007

Re: nije ovo, opet plavusa..

Pa, tajna veza je u tome sto zavezan cvor u 4 dimenzije moze da se razveze kroz tu ekstra dimenziju bez kidanja. 4 dimenzioni prostor ima ekstra "slobodu" kakvu u 3 dimenzije nemas.
To je kao ona prica o 4 dimenzionom lopovu u svetu od 3 dimenzije
i 3-dimenzionom lopovu u svetu od 2 dimenzije.
U svetu od 2 dimenzije, sef u banci izgleda ovako:



i za 2-dimenziona bica je neprobojan.

Ja kao 3-dimenzioni lopov mogu da udjem u njega "odozgo", kao sto vidis, jer sa te strane, po definiciji, nema zidova.
Slicno je sa 3-dimenzionim svetom i 4-dimenzionim lopovom.
Boris_Treci Boris_Treci 16:53 29.09.2007

Re: nije ovo, opet plavusa..

Hahahahaha, ovo me je odusevilo!

Nego, gosn Nsarski - neka ideja kako da se "predimenzioniramo", ali ne u ove 3 nego u 4 dimenzije? Od pomena imena Fort Nox me svrbi leva ruka pomalo! :)

Sjajan zapis, kao i obicno.
jesen jesen 22:33 29.09.2007

Re: nije ovo, opet plavusa..

Hvala, hvala...sve je sad jasno.....
M a R k O M a R k O 10:39 01.10.2007

Re: nije ovo

Zasto strune nije moguche videti? I da mozemo da ih vidimo recimo "golim okom" sta bi smo videli?

pozz
nsarski nsarski 13:01 01.10.2007

Re: nije ovo

Zasto strune nije moguche videti? I da mozemo da ih vidimo recimo "golim okom" sta bi smo videli?


Pre svega zato sto su strune jaaaako male. Njihove dimenzije su oko 10^(-33) metara, a najvecim sadasnjim ubrzavacime je moguce "videti" stvari na skalama od oko 10^(-18) metara. Znaci nedostaje nam oko 15 redova velicina! Da bi postigli tolike energije potrebni su akceleratori velicine nase Galaksije - a i nesto gotovine da se to napravi.
Ako bi ipak uspeli da ih "vidimo", videli bi nesto ovako:

nsarski nsarski 13:11 01.10.2007

Gravitacija

Malocas mi stigla vest iz Srbije, a vezana za srbsku gravitaciju. Naime, to se u nas ovako objasnjava:

Srbska Teorija Gravitacije (STG):

Telo izbaceno u vazduh ne moze da ostane tamo ni da mu jbsh mater!

Mungos Mungos 04:01 29.09.2007

Da, cuvena Hokingova(?)...

... Teorija stringova koja bi trebalo da poslednji korak pred postizanje Velike objedinjene teorije Univerzuma (V.O.T.U.). Necu da se pravim genijalac (kad' vec jesam:))), ALI, Teorija stringova je cak mogla i da se preskoci, na putu kao uspostavljanju V.O.T.U. Naime, samo razumevanje Teorija relativnosti i cetiri Teorije univerzalnih sila (elektromagnetne, gravitacione, slabe nuklearn i jake nuklearne) vrlo logicno (bar po mom shvatanju) dovode do jedinstvene iliti V.O.T.U. U tom kontekstu, Teorija stringova moze da se klasifikuje i kao side / auxilary theory ili kao sredstvo (tool) za postizanje one glavne, zar ne?

Mungos

P.S. Fenomenalno pisanije, kolega, kao i uvek!
nsarski nsarski 04:06 29.09.2007

Re: Da, cuvena Hokingova(?)...

Pa, ne znam da li je fer zvati je Hokingova teorija stringova - on nije posebno poznat po doprinosu toj oblasti. A teorija struna je neophodna da se cetiri fundamentalne sile objedine. (Istina, niko nema pojma kako to da uradi:)))
Mungos Mungos 04:13 29.09.2007

Re: Da, cuvena Hokingova(?)...

Zato sam i stavi "?" iz njegovog (pre)zimena!)) Prvi je izleteo u siru javnost sa time i automaCki dobio "kredit" za to.
Da, na neki nacin, kao sto i rekoh, Teorija stringova jeste SREDSTVO, ali nikako evolutivni stepen ka "Velikoj objedinjenoj". Ovo vise napominjem zbog onih slabije upucenih, jer je, veruj mi, trapavoscu Hokingovog predstavljanja "problema", veliki deo javnosti upao u neku zabludu, koja je opet stvorila zabuu...:)

Mungos
dragan7557 dragan7557 15:50 29.09.2007

Re: Da, cuvena Hokingova(?)...

Teorija stringova jeste SREDSTVO,


Ja, bih TEORIJE pre svrstao u ALATE nego u sredstva.

Što se Stephen W. Hawking-a tiče on se nekoliko puta osvrnuo na The Theory of Everything ali u kontekstima vezanim za The Direction of Time,Origin and Fate of The Univers i Expanding Universe i problema singulariteta.

Za obične smrtnike publikovana je i knjiga sa audio kasetama The Cambridge Lectures laka za čitanje ili slušanje.
ISBN 0 7871- 0678-X. izdanje DOVE Boeks.
7557
bauer bauer 04:26 29.09.2007

sharski,

vec sam se uplasio da te neko naljutio i oterao sa bloga, kad evo tebe sa postom kao uvod u teoriju struna, koju, bas, ne razumeju ni sami fizicari. cudnovate su to stvari, pararelni univerzumi, strune i slicno. ipak, ulivaju nadu da tamo, negde, necega ima, pored b(l)oga.

enivej, u vezi hawkinga, zar nije on poznatiji po pitanju singulariteta i crnih rupa, i po kontroverznoj teoriji da u crnim rupama, pored svetlosti i materije, nestaje i informacija, sto je sam kasnije opovrgao?
nsarski nsarski 04:31 29.09.2007

Re: sharski,

Da bas tako - on se bavi kosmologijom, ali nekako sa "fenomenoloskog" stanovista. Njegov najpoznatiji doprinos je da je entropija crne rupe srazmerna njenoj povrsini. Teorijom struna se vise bave matematicari. Ako te zanima, predlazem ti sajt John Baez-a. Tu imas svega i to dobro objasnjenog. Covek je neumorni genije.

http://math.ucr.edu/home/baez/

Mungos Mungos 04:38 29.09.2007

Re: sharski,

Obojica ste nacelno u pravu, ali se gore pomenuti ipak malo "zapetljao" i u stringove... A kako vec rekoh, prvi je sire popularizovao tu teoriju....

Njegova teorija singulariteta je nezavrsena (bas zbog nedostatka V.O.T.U.), a teorija "crne rupe"... fijasko.

Mungos
nsarski nsarski 04:44 29.09.2007

Re: sharski,

Pa, to ti kazem. Njegove price su nekako vise "fenomenoloske". Ali uradio je veliku stvar za popularizaciju kosmologije - nije to mala stvar.
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 04:51 29.09.2007

Re: mungose


Mungose, pa sta je sa tvojim potpisima, zasto su nestali:)))

Bojan, The Zabrinut
nsarski nsarski 04:57 29.09.2007

Re: mungose

Mozda,
Mungos the napregnut? (Ko struna:))
nsarski nsarski 05:03 29.09.2007

Re: mungose

Ma, lako je vama ljudi, vi na spavanje. A ja sutra zorom na pecanje. I naucio sam da vezujem snell cvor:

nsarski nsarski 05:05 29.09.2007

Bojane,

jesi video link za country club Babe?
Mungos Mungos 05:05 29.09.2007

Re: mungose

Ne gospodo. Mungos je, sto bi moja pok. Lena rekla, "totalno razlupan" cinjenicom da smo uskraceni za (jos) jednog briljantnog predstavnika ljudske rase, te je privremeno nesposoban za z-word, a i nije mu do toga.

http://blog.b92.net/text/941/Nenad/

Mungos
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 05:10 29.09.2007

Re: Bojane,


Video sam, ma milina znao sam:)))
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 05:11 29.09.2007

Re: mungose


Razumem te skroz Mungose
Mungos Mungos 05:15 29.09.2007

Re: Bojane,

Kako mislis "milina"?!

Mungos
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 05:19 29.09.2007

Re: Bojane,

mungos
Kako mislis "milina"?!


Mungose, to je vezano bilo za nsarskog (za country club babe) ne za tvoj post, tebi sam odgovorio sa
Razumem te skroz Mungose

Mungos Mungos 05:21 29.09.2007

Re: Bojane,

Odlican primer kako losa komunikacija moza da izazove rat.:)

Mungos
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 05:24 29.09.2007

Re: Bojane,

Odlican primer kako losa komunikacija moza da izazove rat.:)

uf, uf, laknulo mi je sad:)
Mungos Mungos 05:27 29.09.2007

Re: Bojane,

Odoh do McDonaldsa, jer nemam nista skuvano, a cooler-storage mi nije nafilovan by sandwich-stuff/

Mungos
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 05:28 29.09.2007

Re: Bojane,


Laku noc
Mungos Mungos 06:01 29.09.2007

Re: Bojane,

"Ebo te, sta materijalisticki nastrojeni otpad od ljudske vrste moze da smisli, samo zarad bolesnog hedonizma, perverznog osecanja moci i bolesnih ambicija...

Eto, privuce me em zuto-crveni logo (mnogo optimisticno deluje), em bljestavi izlog, em sisate "huanite" za 6$/po satu (rada u toj firmi), a cijena proizvoda- prava sitnica!
Donesoh kuci ono sto sam kupio i otvorih kesu, kad' tako zasmrde iz nje! Da, da isto ono sto neki nazivaju "miris Mc Donald's-a"... Otpakovah, zagrizoh... bre, verujem da bi i divlja svinja uginula ako bi bila osudjena da se hrani "ovim" bar mesec dana!

Pri tome, vise od pola zaposlenih u toj firmi, u neposrednom kontaktu sa hranom i musterijama, pravo sa aerdroma dolazi i pocinje da radi BEZ IKAKVOG LEKARSKOG / SANITARNOG PREGLEDA, makar i ako dolazi iz oblasti zarazenih najpogubnijim bolestima! I oni koji to dozvoljavaju, brinu kao, da li neko ima atomsku bombu ili je pravi? Svasta!

Mungos
bauer bauer 06:39 29.09.2007

Re: sharski,

sada malo prosvrljah po baze-ovom sajtu, ono oko izvrtanja sfere? usudicu se da to laicki pojednostavim, znajuci za teoriju po kojoj dve galaksije u slucaju sudara mogu da se prozmu jedna kroz drugu bez znacajne kolizije, zbog medjuzvezdanog razmaka, a uz izvesnu distorziju zbog gravitacionih uticaja (po habl teleskopu), nije li svemir samo kljucala masa cestica koje se konstantno prozimaju? nesto kao valcer...
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 06:44 29.09.2007

Re: Bojane,

Odlican primer kako losa komunikacija moza da izazove rat.:)

a i da razmrsavanje radi
Mungos Mungos 06:52 29.09.2007

Re: Bojane,

Da, ali... mnogo je jednostavnije razmrsiti ako do tuce uopste ne dodje... Cak bar 4 puta (da ti ne iznosim sada formule)

Mungos
gordanac gordanac 08:01 29.09.2007

:) lepo, ali...

... bauer:....nije li svemir samo kljucala masa cestica koje se konstantno prozimaju?..nesto kao valcer...

...nikako valcer
može biti samo - tango :))


Valcer retko ili nikako "zavezuje", tango - uvek.
bauer bauer 08:05 29.09.2007

Re: :) lepo, ali...

svejedno, materija se 'mulja' u ritmu melodije...
gordanac gordanac 08:10 29.09.2007

:))

svejedno? hm...
try tango
speak later...
Šalim se, naravno, ali nije ni sasvim bezveze - ako pratiš liniju valcera (olovkom, ne da gledamo ljude kako plešu) ona bi se realtivno "lako" mogla razvezati, dok je sa tangom situacija skroz drugačija....a možda si u pravu...logično je da je priroda jednostavna
Ali tango je -tango!
Može tango-waltz? :)
bauer bauer 08:22 29.09.2007

Re: :))

valcer, tango, put it any way you want, matter flaws...
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 14:39 29.09.2007

Re: Bojane,

Mungos
Donesoh kuci ono sto sam kupio i otvorih kesu, kad' tako zasmrde iz nje! Da, da isto ono sto neki nazivaju "miris Mc Donald's-a"... Otpakovah, zagrizoh... bre, verujem da bi i divlja svinja uginula ako bi bila osudjena da se hrani "ovim" bar mesec dana!

Nadam se da si svario veceru dobro, i da nije bilo nikakvog trovanja, ne daj Boze, pujpujpuj

Bojan, The Zabrinut (za Mungosa:))
dragan7557 dragan7557 16:11 29.09.2007

Re: sharski,

bauer
sada malo prosvrljah po baze-ovom sajtu, ono oko izvrtanja sfere? usudicu se da to laicki pojednostavim, znajuci za teoriju po kojoj dve galaksije u slucaju sudara mogu da se prozmu jedna kroz drugu bez znacajne kolizije, zbog medjuzvezdanog razmaka, a uz izvesnu distorziju zbog gravitacionih uticaja (po habl teleskopu), nije li svemir samo kljucala masa cestica koje se konstantno prozimaju? nesto kao valcer...


@ Mungos The Prežderani

Ovaj bauer ti poručuje da Mac svinjarije koje si požd'ro neće izazvati koliziju ali je moguće stanje valcera = krčanja
u trbuvu, što nije značajna kolizija već prožimanje sa osećanjem gađenja zbog distorzije koja podseća na valcer.

Ako se desi da proključaš uzmi habl i pregledaj simptome da možda ipak nije nesrećni sudar galaktičke Mac hrane i ove obične u pitanju.
Brzo ozdravljenje želim.
marta l marta l 16:19 29.09.2007

Re: pecanje

pecanje ?! a pocinje nastava na BU... jel' sam propustila neku epizodu lesisevracakuci
ili se nesto zapetljalo
a bas me interesuju utisci posle raspleta...
mariopan mariopan 16:55 29.09.2007

Re: :))

Gordanac,i svi ostali,ja igram tango i valcer ,ali stvarnooo i oci mi se zamrsile od one seme. Moram da je pokazem mom instruktoru za ples,mislim da ce covek da odlepi....)))) on je mislio da zna da igra a i nama se to cinilo,ali vidi ti too.....Posto je grupa dosta velika ,ima nas.... probacemo taj tango svi zajedno,pa kom ruka a kom noga ...pa kad se vezemo u cvor vi budite spremni da pomognete. Vazi? Mislim vi razradite sve seme odmrsivanja bez onog maca ,moze? ;-)))
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 17:14 29.09.2007

Re: :))

maropan
Gordanac,i svi ostali,ja igram tango i valcer ,ali stvarnooo i oci mi se zamrsile od one seme. Moram da je pokazem mom instruktoru za ples,mislim da ce covek da odlepi....)))) on je mislio da zna da igra a i nama se to cinilo,ali vidi ti too.....Posto je grupa dosta velika ,ima nas.... probacemo taj tango svi zajedno,pa kom ruka a kom noga ...pa kad se vezemo u cvor vi budite spremni da pomognete. Vazi? Mislim vi razradite sve seme odmrsivanja bez onog maca ,moze? ;-)))

:))))Ju, ju, ju da izvinite, Boze me oprosti, ovo mi lici na nekakav grupnjak, ja nisam za ovakve valcere da Vam kazem samo:)))
mariopan mariopan 19:12 29.09.2007

Re: :))

Gle ti njega,CVOR NA BAZI TANGA ))) a ne grupnjak, ali sada ako nam predlazete nove korake kao zaplesti i kako rasplesti ,moze da se proba. Samo da znate ,u tangu se noge zaista upletu,i taj pokret se ponavlja vise puta i tesko onome ko se ne drzi cvrsto za partnera,ima da se razbije. Pa probajte :-0))))
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 19:18 29.09.2007

Re: :))

mariopan, da Vas citiram ponovo malo preciznije ovoga puta
..Posto je grupa dosta velika ,ima nas.... probacemo taj tango svi zajedno,pa kom ruka a kom noga

:))) Ne bih ja da ulazim u ovu guzvu bas, nikad se ne zna sa koje strani vreba opasnost da izvinite:))) Opreznost je majka Jana:)) Strpljen spasen, sto kaze nas narod:)))
mariopan mariopan 20:03 29.09.2007

Re: :))

A ja vas bas pozivam ,bice luuuda zurka))))
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 20:17 29.09.2007

Re: :))


Hvala na pozivu, dolazim, al' u ovakve zavrzlame neulazim za zivu glavu:))))
Ja cu da stojim negde uza zid:)))
marta l marta l 20:47 29.09.2007

Re: :))

Konkretno, najprostiji čvor u matematici je obična kruzna petlja

ha, zato se kod nas posten svet drma u kolu, a ne k'o ti tamo Argentinci neke zavrzlame pa nam se Bojan boji
mariopan mariopan 20:56 29.09.2007

Re: :))

HA ,bravo Marta ,saterali smo ga uza zid.KUKAVICA.)))))
vucko vucko 21:32 29.09.2007

Umal'

može biti samo - tango :))

Akhm... ta velika slika liči na pola osnovog koraka, samo što ima suštinsku grešku: dama poluukršta noge u tom koraku 5 (praktično stoji na levoj nozi a prste desne noge stavi iza leve pete).

A to ukrštanje nogu (tj. brzo provlačenje noge između partnerovih nogu i nazad) se zove kuka (gancho) - ako ste na to mislili:

bauer bauer 21:34 29.09.2007

Re: sharski,

@ Mungos The Prežderani

Ovaj bauer ti poručuje da Mac svinjarije koje si požd'ro neće izazvati koliziju ali je moguće stanje valcera = krčanja
u trbuvu, što nije značajna kolizija već prožimanje sa osećanjem gađenja zbog distorzije koja podseća na valcer.

Ako se desi da proključaš uzmi habl i pregledaj simptome da možda ipak nije nesrećni sudar galaktičke Mac hrane i ove obične u pitanju.
Brzo ozdravljenje želim.

dragance, nije tebi lako...
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 21:40 29.09.2007

Re: :))


Ja hocu u kolo, da se razumemo, tu se zna sve - nema iznenadjenja. Snajka sa leve - snajka sa desne strane. Al' u ove zavrzlame - gde se nista ne zna, ni ko je na struju - ni ko na baterije, ne ulazim za zivu glavu - ko' sto vec reko':)))
Kukavica - ne kukavica, da izvinite dupe mi je draze od svega:)))
mariopan mariopan 21:52 29.09.2007

Re: Umal'

Da ,na taj korak sam mislila ali ja nisam znala da se tako zove. Inace plese se postrance i ja idem unazad a partner unapred i zaista se moramo cvrsto drzati jer je korak dosta brz. Ali LEPO JE i gledati i plesati. Hvala za sliku ,bas je lepa.))))
vucko vucko 22:06 29.09.2007

Re: Umal'

Ali LEPO JE i gledati i plesati.

Još samo Bojana da ubedimo... Bojane, ne znam kako da ti objasnim, ali...

Bojan Zdravic Bojan Zdravic 22:17 29.09.2007

Re: Umal'


uf, uf, naso si mi slabu tacku, za ovaj mrezasti step vredi rizikovati:)))
margos margos 00:18 30.09.2007

Re: Umal'

vucko
Ali LEPO JE i gledati i plesati.Još samo Bojana da ubedimo... Bojane, ne znam kako da ti objasnim, ali...

Objašnjenje je savršeno... i neodoljivo:)))
Hvala Vučko!
nsarski nsarski 01:06 30.09.2007

Re: Umal'

Mislis, Mr. Zdravicu, svidja ti se kosmicki vez na ovoj teti?:)
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 03:28 30.09.2007

Re: Umal'


ufuf:)
nsarski nsarski 03:38 30.09.2007

Re: Umal'

I tata bi sine.
Bojan Zdravic Bojan Zdravic 14:01 30.09.2007

Re: Umal'

I tata bi sine.

:))))))
gordanac gordanac 07:48 29.09.2007

eh,

..da je Aleksandar Veliki imao algoritam Aleksandra Posle Njega, gordijev čvor možda ne bi bio sečen (što smatram potpuno neprofesionalnim algoritmom i pristupom), nego bi lepo bio razvezan (što smatram da je i bila namera onoga koji ga je zavezao), a istorija sveta bi izgledala drugačije...

Da je samo malo razmislio, možda bi mu palo na pamet - postoji li "negativni čvor" za ovaj u koji gledam? :)) Onda lepo reši čvor teorijski i napiše :
Č + ( - Č) i dobije - nulti čvor. Ha? (samo malo sekiram "algebarce" :))
Ako je čvor matematički objekt (kao i broj) onda nam sada treba Aleksandar Posle Svih koji će sve šašave ideje fizičara "spakovati" u glatku matematiku.Da postane trivijalno, kao i sve rešeno.
Oduvek tvrdim da je Matematička fizika kraljica-disciplina i - niko me ne sluša.
nsarski, je l može i Mobius u čvornovatu priču?

Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 08:08 29.09.2007

hronosinklastički infundibulum

Kurta Vonegata mi je mnogo puta pomogao da pokapiram i razmrsim neke situacije, uopste sf je majka, prvi pu sam na hronosinklastički infundibulum naletela u Sirenama Titana:

Sirene Titana su čudesna priča o Solou, glasniku robotske civilizacije udaljene 150 hiljda svetlosnih godina od Sunčevog sistema, koji je zbog kvara na svom letećem tanjiru ostao vezan za Titan, Saturnov mesec, noseći poruku u udaljene krajeve svemira povodom značajnog jubileja.

Njegov zahtev za pomoć putovao je 150 hiljada godina do njegove rodne planete, što će reći bilo je potrebno još toliko, da on dobije odgovor. Njegovi, imajući to na umu, angažuju svoj Sunčev sistem u celosti i uz enormne količine energije prenos poruka učine tri puta bržim od brzine svetlosti. Zato je Solo pažljivo sa Titana posmatro planetu Zemlju.

Posle samo 200 hiljada godina uočio je veliki krug (Stoun Hendž). Smisao poruke bio je jasan: "Nismo te zaboravili, očekuj dalje instrukcije". Nakon toga, pojavila se zmijolika struktura dugačka nekoliko hiljada kilometara u prostoru drevne Kine. Poruka je i ovog puta bila jasna: "Samo malo strpljenja, tvoj rezervni deo stiže." (Rezervni deo je bio pregoreli osigurač u pogonskom sistemu letilice.)

Njegov jedini komšija na Titanu bio je znameniti čovek iz Njuporta, država Rod Ajlend, koji je svesno uleteo u hronosinklastički infundibulum, negde iza Marsa, prvim privatnim svemirskim brodom namenjenim za istraživanje dubokog prostora i tako postao delom te vremensko prostorne talasne pojave koja se proteže od Sunca pa do sazvežđa Betelgeza.

Svakih 59 dana čovek iz Njuporta se uredno materijalizovao zajedno sa svojim psom, velikom dogom, u prostoriji ispod stepenica zgrade svog imanja u Njuportu u trajanju od otprilike jedan sat. Singularitet u celom fenomenu predstavljalo je njegovo trajno stanje materijalizovanja na Titanu.

Godine provedene u društvu sa Solom bile su krcate raznim aktivnostim u cilju promene odnosa čovečanstva prema samom sebi. On se pozabavio najmanje istraženim delom čovekovog života, a to je bavljenje samim sobom. Usled svemirskog poremećaja njemu je predstojao trajan odlazak iz Sunčevog sistema. Poslednje trenutke druženja sa Solom protekli su tako što se Solo izvinjavao što su eto baš njegovi koristili baš taj telekomunikacioni proces da bi on dobio osigurač u svom pogonskom sistemu, a čovek iz Njuporta je pričao da bi ljudi takvi kakvi jesu postojali bez obzira na taj osigurač...
v.stojkovic v.stojkovic 08:38 29.09.2007

Igre bez granica

Čini se da oni u Institutu za napredne studije u Prinstonu nemaju pametnijeg posla, pa se igraju.
Herr Warum je, doduše pre dolaska u Prinston, pokazao da se matematički gotovo sve može dokazati, ali da dokazano ne mora biti i istinito. Kasnije u Prinstonu se samo igrao sa čika Albertom i ostalima. Čika Albert je posebno voleo igru koja se zvala "rotirajući svemir", pa mu je tada mladi matematičar, igrajući se, pronašao i matematičko rešenje za nju. Nije voleo igru koja se zvala "objedinjena polja", rekao je da mu čika Albert vrati krpice, da neće više da se igra. Znamo da je Herr Warum bio u pravu, ta čika Albertova objedinjena polja nisu se odnosila na našu Vasionu.
Vidimo da su sada u Prinstonu i šire popularnije druge igre, kao "klot-frket", "veliko bum", "strune"...
Kao deca često smo igrali "gde se buše škare" i "gušlje" ukoliko ima zainteresovanih Prinstonu, rado bi im pokazao kako se igraju te igre, moguće da se i u njima krije neka velika istina. Ko zna?
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 09:12 29.09.2007

Re: Igre bez granica

nemaju pametnijeg posla, pa se igraju


khm, sta je "pametan posao"?
v.stojkovic v.stojkovic 09:20 29.09.2007

Re: Igre bez granica

Hm, hm.. pravo pitanje za one iz Prinstona.
Vesna Knežević Ćosić Vesna Knežević Ćosić 09:29 29.09.2007

Re: Igre bez granica

g stojkovicu, ta oni se igraju, ja sam pitala vas
v.stojkovic v.stojkovic 11:38 29.09.2007

Re: Igre bez granica

Hvala na pitanju. Upravo privodim kraju rukopis knjige čiji je uvodni deo sledeći (kratak je pa ću ga citirati u celini):
"Protagora iz Abdere je pre 2.500 godina izjavio: Kad su bogovi u pitanju, ja ne mogu znati da li postoje ili ne postoje, od kakvog su materijala, ni kakav je njihov oblik. Od Protagore pa do danas egzaktne nauke nisu dale ni potvrdan, ni odrečan odgovor o božjoj egzistenciji, jer se tim pitanjem nisu ni bavile. Na stranicama koje slede ja ću izneti matematički dokaz da Bog postoji[/b]."

Sad Vi procenite sami da li su to "pametna posla" .
GajaR GajaR 22:12 29.09.2007

Re: Igre bez granica

Na stranicama koje slede ja ču izneti matematički dokaz da Bog postoji


ovo je zanimljivi iskaz g.v.stojkovića!!!
može li se znati malo više o toj knjizi?
v.stojkovic v.stojkovic 23:10 29.09.2007

Re: Igre bez granica

Svakako. Knjiga se zove "DOKAZ" i ima dva dela. Naslov prvog dela je "Samo za matematičare", a drugog "Za sve ostale". Prvi deo iz razumljivih razloga nije za citiranje, a drugi počinje ovako:
"Bog razume sve jezike. Kad se molimo razume naše molitve, ali kad nam se obraća On govori svojim jezikom.
Na početku jeste bila svetlost, ali nije bila reč. Bio je broj. Bog se odabranima nije obraćao rečima, na jezicima odabranih, već svojim božanskim jezikom, a taj jezik je bio onakav kakav je i Onaj koji njime govori: savršen."
Ukoliko budete zainteresovani za knjigu "Dokaz" naćićete je u knjižarama, nadam se uskoro, naime tražim izdavača. Do tada biću slobodan da Vam preporučim moju poslednju knjigu "Summa cum laude" (Narodna knjiga -Alfa, 2007). Oni koji su je čitali kažu da je dobra. Reč je o fizičaru koji je diplomirao i doktorirao sa "summa cum laude". Bio je opsesivni obožavalac Teslinog dela. Ponovio je njegove eksperimente iz Kolorado Springsa, šta je otkrio i kako je završio, neću da vam kažem.
PS: izvinjavam se zbog samoreklamiranja.
nsarski nsarski 23:17 29.09.2007

Re: Igre bez granica

Izvinjavam se sto ovako nepozvan uskacem u diskusiju:) Ako smaram, slobodno me ignorisite.
Medjutim, moram nesto da pitam. Naime, sta to znaci "savrsen"?. Recimo, u kontekstu jezika: sta je to savrsen jezik? Ili, recimo, u kontekstu bica i postojanja - sta znaci "savrsen"?
v.stojkovic v.stojkovic 23:35 29.09.2007

Re: Igre bez granica

Koliko je reči imao hebrejski jezik u Mojsijevo vreme? Veoma mali broj. Isto je i sa sanskritom u vreme Bude i arapskim u vreme Muhameda. Zašto im se Bog nije obratio rečima? Verovatno zato jer se Njegova svevišnja misao ne može izreći ograničenim jezikom. A koliko je u tom dobu postojalo brojeva? Isto koliko i danas. Niz prirodnih brojeva je i danas, kao što je bio i kao što će uvek biti, beskonačan. Mi ne znamo kojim jezikom Bog govori, ali jezik matematike je najprecizniji, gotovo savršen u poređenju sa svim ostalim jezicima. Od te pretpostavke sam pošao u svojoj knjizi.
vucko vucko 23:44 29.09.2007

Druga zapovest

Da se ovo sa matematikom ne kači malo sa drugim bullet pointom na Mojsijevim tablicama? :)
gordanac gordanac 23:54 29.09.2007

čubaka...

...evo hitrog odgovora:

vucko vucko 00:10 30.09.2007

Re: čubaka...

Pa dobro sad, da li je drugi ili sedmi a fajl koraptovan... nema veze :)
v.stojkovic v.stojkovic 00:52 30.09.2007

Re: Druga zapovest

U svojoj knjizi opisujem implikacije koje bi izazvao objavljeni naučni dokaz priznatog matematičara sa Prinstona da bog postoji. Kako reaguju njegove kolege naučnici, kako mediji, kako crkve. Nisam ekspert za Bibliju. Ljudi danas ne veruju političarima, crkvi, ne veruju ni biblijskim čudima, veruju naučnicima. Pokušao sam da napišem knjigu o tome. Da li i koliko sam uspeo - ne znam.
nsarski nsarski 01:04 30.09.2007

Re: Druga zapovest

Moram da pitam: da li si citao knjigu "Prinstonska gnoza" -pisao R. Rije? Prosveta objavila kod nas.
v.stojkovic v.stojkovic 01:08 30.09.2007

Re: Druga zapovest

Nisam. O čemu je reč? Da nisam krenu istim putem?
nsarski nsarski 01:12 30.09.2007

Re: Druga zapovest

Ne znam posto nisam citao tvoje knjige.i ne znam tacno o cemu se rade. "Prinstonska gnoza" je vise o uticaju prinstonskih fizicara na generalno poimanje sveta, itd. Nesto u smislu da oni diktiraju filozofske trendove doba. Mislim da im on pridaje suvise veliki znacaj, ali to je samo moje misljenje.
v.stojkovic v.stojkovic 01:17 30.09.2007

Re: Druga zapovest

Uh dobro je, moja je o matematičarima,u stvari o jednom stvarnom i velikom., a ostali likovi su moja fikcija.Baš sam se presekao. Hvala ti sarski.
GajaR GajaR 09:22 30.09.2007

Re: Igre bez granica

.G. sarski, naučnici su uvek želeli sklad i savršenstvo (to isto rade i umetnici, ali drugim alatima)
Lingvisti tragaju za savršenim jezikom...Ako im to uspe imaćemo dobar metajezik za mašinsko prevodjenje. Bar se tako nadam.
U prilogu dajem link sa vikipedije o projektima za savršeno logičnim jezicima.
tek da se vidi da i nefizičari na tom polju nešto rade
Hvala za odličnu temu,
Pozdrav od Gaje,
loglan
GajaR GajaR 09:30 30.09.2007

Re: Druga zapovest

Pa, usvakom slučaju, možda se oko toga negde i sretnemo ili sukobimo
Nešto o tome stavio sam i na vikiknjigama Bog za treći milenijum
v.stojkovic v.stojkovic 12:04 30.09.2007

Re: Druga zapovest

GajaR, imaš interesantan pristup.
nsarski nsarski 13:43 30.09.2007

Re: Igre bez granica

Loglan
Meni se uvek cinilo da su ti pokusaji da se napravi "savrsen jezik" obican uzaludan trud. Nisu potrebni nikakvi jezicki strucnjaci da se takvi jezici naprave - dovoljno je programirati kompjuter, dati mu algoritam, i on ce da generise novi jezik. To je otprlike kao kad bi biolozi pokusali da naprave "savrsenu" zivotinju (stagod to znacilo) - dodas joj rogove, kandze, povecas zadnje noge, bolji vid, stagod, i sad je kao "bolja".
Stvar je, mislim, u tome sto jezik nije samo skup reci i pravila za njihovu upotrebu. Mi, na primer, imamo vise reci koje oznacavaju istu stvar (most i cuprija, recimo), ali stvar je konteksta i namere koju cemo da upotrebimo. "Most na Drini" nije isto sto i "Na Drini cuprija", a isto znaci.
Taj "ambiguity" koji postoji u jeziku je ponekad smetnja, ali i prednost zato sto daje fleksibilnost izrazavanja koje vestacki jezici nemaju. U knjizi "Language Instinct" Pinker o ovome govori na sjajan nacin. Jezik je metod pomocu koga mozemo da komuniciramo drugima svoja mentalna stanja. I kao sto su nasa unutrasnja stanja polu-jasna i nedocvoljno definisana, to ni njihov vokalni izraz ne moze da bude precizniji.
Ovi u Loglanu se zakacili za neke minorne prednosti kao da nece biti nesporazuma tipa "ice cream" i "I scream". Takve stvari su nekad i dobrodosle. Zamisli poeziju bez toga, bez aliteracije, rime i slicnog.
Ovo su neki razlozi zbog kojih u pravljenje vestackih jezika ne verujem.
nsarski nsarski 13:51 30.09.2007

Re: Druga zapovest

Bog za Treci Milenijum

Procitao sam taj tekst. Nigde nije eksplicitno receno, ali cela stvar mi izgleda kao obicna spekulacija. U tekstu mogu da se nadju tvrdnje koje nisu dokazane, a nekriticki se uzimaju kao tacne. Recimo, tvrdnja da nije bilo "dovoljno vremena" da se evolutivnim razvojem dodje do raznovrsnosti zivota kakvu danas imamo je prosto netacna, a koristi se kao krunski argument za postojanje neke druge intervencije, osim evolucije.
Na samom pocetku se kaze da su evolucija i kreacionizam "dve teorije" o nastanku zivota. Evolucija je solidno dokazana. Ni jedna tvrdnja iz kreacionizma nije nicim dokazana ili potkrepljena, a u sebi ta "teorija" sadrzi brojne logicke protivrecnosti - da ne pominjem narusavanje elementarnih fizickih zakona. U tom smislu kreacionizam je "teorija" isto koliko je i astroligija "teorija". Verujem da bi se ti namrstio kada bi ti neko rekao: "Postoje dve teorije o prirodi ovih tela sto vidimo na nebu - atrologija i astronomija".

Kad procitam ovakve tekstove, uvek se setim necega sto je rekao Mencken: "Za svaki kompleksan problem moze da se nadje recenje koje je prosto, jasno i pogresno".
GajaR GajaR 18:22 30.09.2007

Re: Druga zapovest

Verujem da bi se ti namrstio kada bi ti neko rekao: "Postoje dve teorije o prirodi ovih tela sto vidimo na nebu - atrologija i astronomija".


НСарски, постоје две теорије у физици: квантна и она друга))
реци ми која је права!
nsarski nsarski 18:33 30.09.2007

Re: Druga zapovest

Pa, kvantna je tacna, ako cemo da cepidlacimo. Jedino, kad se radi o makroskopskim pojavama, kvantni efekti su zanemarljivi i sasvim lepo moze da se primeni klasicna fizika. (Princip korespondencije). Kvantna i klasicna nisu alternativne teorije jedna drugoj, i jedna drugu ne iskljucuju.
Astrologija i Astronomija jesu, i iskljucuju jedna drugu. Ditto za evoluciju i kreacionizam.
GajaR GajaR 19:00 30.09.2007

Re: Druga zapovest

Kvantna i klasicna nisu alternativne teorije jedna drugoj, i jedna drugu ne iskljucuju.

да ли је на помолу велика обједињавајућа теорија г.нсарског?
ако добијеш нобелову, частим пићем
vucko vucko 19:06 30.09.2007

Re: Druga zapovest

ако добијеш нобелову, частим пићем

Ehm... mogao bi i on da časti u tom slučaju - Nobelova nagrada ima i pristojan novčani deo :)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana