B92 Blog    Članovi    dunjica    Pogled iz insajderskog ugla: ROMI

dunjica
18:17
PON
11
MAJ

Pogled iz insajderskog ugla: ROMI

Ono što me uvijek privlačilo su bili primjeri pojedinaca i grupa koji se opiru mainstreamu, predrasudama, mehanizmima potčinjavanja. Primjeri onih koji ozbiljno dovode u pitanje koncepte i slike koje nosimo u svojim glavama. Otuda i ovaj post koji govori o jednom, ali ne i jedinom, primjeru pro-akcije, odbijanja preuzimanja gotovo predodređene uloge žrtve i „donjega".

Drage i dragi, gošća autorica je Emanuela Stanković, jedna od osnivača Centra romskih studenata i administratorica Facebook grupe Nije me sramota što sam ROM.

ZIgeuner_01.jpg       10.jpg

 


Romi su protieklih 13 vekova - koliko žive na ovim prostorima - bili nipodaštavani, bili su žrtve predrasuda i rasizma, u javnosti su predstavljani u najgorem svetlu. Moram da priznam da smo delom sami krivi za takav stav koji ljudi gaje prema nama. Nedovoljno poznavanje srpskog jezika, nevodjenje računa o higijeni, rano stupanje u brak, nizak stepen obrazovanja, i mnogi drugi faktori su utecali na to da nas ljudi smatraju životinjama. Često se u narodu može čuti - CIGANI NISU LJUDI. Pa ako to nisu, šta su onda?

Za pregršt predrasuda prema Romima možemo zahvaliti npr. i mnogim piscima ili režiserima, koji su za svoje radove birali romske teme. Mnogi od njih su se prema ovom narodu odnosili sa nipodaštavanjem i tako uticali da se savremena evropska i svetska svest gotovo nikada ne oslobodi raznih negativnih stavova i predrasuda prema Romima.

Čist primer su svakako filmovi Emira Kusturice koji romsko društvo naizgled prikazuju na jedan komičan način. Ipak, mnogi će se složiti da se kroz Kusturičine filmove provlači i skriveni sarkazam koji Rome prikazuje u negativnom svetlu.

S druge strane su oni umetnici koji su, prikazavši autentično romsko biće, svojim delima romskom narodu poklonili ljubav. Takvima romski narod vo vjeki vjekova zahvalan biće. Ipak smatram da su dela u kojima su Romi rdjavo predstavljeni više uticali na narod od ovih potonjih.

Romi su dugo živeli u senci, ne preduzimajući ništa kako bi podstakli svoju emancipaciju. Kada se Romi spomenu, javljaju se razne asocijacije - beda, prljavština, vaši, čistači ulice, muzikanti. A nikome ne pada na pamet da postoje i lekari, advokati, profesori, novinari koji su romskog porekla. Mnogi Romi koji su situirani, obrazovani, dobro zaposleni, neće priznati svoje porkelo. Naš osnovni problem je što sami sebe diskriminišemo. Kada se toga oslobodimo, i drugi će nas gledati drugim očima.

Medjutim, kao što se kaže da na mladima svet ostaje, tu su mladi, obrazovani Romi koji se ne stide svoje nacije i koji rade na tome da svojim primerom svom narodu podignu ugled.

 

Dana 8.04. održan je sastanak romskih studenata i srednjoškolaca u prostorijama opštine Vračar. Sastanku su prisustvovali gospodin Branimir Kuzmanović, predsednik opštine Vračar; gospođa Ljubina Krkuš, koordinatorka za romska pitanja na teritoriji opštine Vračar; gospođa Snežana Milčić, andragoskinja udruženja građana ZAJEDNO ZAJEDNO. Cilj sastanka je bio osnivanje Centra romskih studenata koji će se baviti studentskim, socijalnim i drugim problemima, kako romskog, tako i vecinskog naroda i drugih manjina u Srbiji.

Na sastanku su odabrani članovi Upravnog odbora Centra romskih studenata. Ovaj centar je otvorenog i multietničkog tipa - svi oni koji žele da pomognu su dobrodošli.


Cilj nam je da pomognemo svima kojima je pomoć potrebna, da razbijemo sve predrasude o romskoj populaciji i pokažemo da Romi ne umeju samo da igraju i pevaju, već da postoje i mladi, obrazovani ljudi, puni entuzijazma da pomognu svom narodu i narodu zemlje u kojoj žive. Svesni smo da će nam biti jako teško da ostvarimo ovu misiju, jer će uvek biti onih, kako Roma, tako i neroma, koji će nas saplitati. Padaćemo, saplitati se, ali ćemo uzdignute glave, krupnim koracima nastaviti da ostvarujemo svoje ciljeve. Verujemo da ćemo jednog dana podići svest našeg naroda i uspeti to što naši preci nisu - obezbediti svojim potomcima normalan život, bez bede, sirmaštva, bez diskriminacije.





Komentari (106)
Sakrij replike | Pošaljite komentar 

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

bojan ljubomir jugovic  18:57 11.05.2009
Preporuka: 0

Emanuela

#Link  Replika: 2
Emanuela, dobro došla na blog, lijep i nadahnut tekst, ne slažem se baš u potpunosti sa viđenjem E.K-a
bar kad je u pitanju film Dom za vješanje, ("Crna mačka, beli mačor" nisam ni odgledao do kraja) -
ali drago mi je što radiš to što radiš i želim vam puno uspjeha.

Želim samo da spomenem ime jednog velikog roma iz Kragujevca
Slobodana Stojanovića Kepe u čijoj muzici crpim i pronalazim
nadahnuće otprilike čitav svoj život.

A ovdje je, nažalost, užasna vijest iz Niša.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
hexenschuss  19:08 11.05.2009
Preporuka: 1

Emanuela ne Emilija

iako ne mislim da je iz lose namere, mozda ipak malo vise povesti racuna jer ovim prekrstavanjem dobijamo tacno ilustraciju odnosa prema manjinama pa cak i kad su najbolje namere u pitanju.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
bojan ljubomir jugovic  19:11 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Emanuela ne Emilija

hvala, hexenschuss, duboko izvinjenje
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antonacci  20:15 11.05.2009
Preporuka: 2

Vidljivost

#Link  Replika: 40
Slozio bih se sa autorkom teksta da je veliki problem sto u javnosti nema vise price o obrazovanim Romima. Isticati pozitivne primere je veoma vazno kako bi se rasistima zacepila usta.

Samo napred!

PS

Za Kusturicu se ne slazem nikako, ali dobro.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  20:38 11.05.2009
Preporuka: 2

Re: Vidljivost

Za Kusturicu se ne slazem nikako, ali dobro.


Po mom mišljenju, Kusturica prikazuje Rome jednodimenzionalno, podilazeći steretipima. Romi kao egzotična vrsta Balkana.

Kao paralelu bih povukla uobičajeni prikaz stranaca (gastarbajtera) u njemačkoj kinematografiji do nedavno. To je slika koja s mojom realnošću, navikama i sadržajima teško da ima išta zajedničko. Znači, ne mogu se identificirati s njom. Nikako. A teško da i razvija afirmativne stavove Nijemaca prema strancima.

Tako smatram da Kusturičini filmovi zacementiraju sliku o Romima muzikalnim tupavim veseljacima, sitnim kriminalcima i džeparošima i, u svakom slučaju, ljudima koji žive od danas do sutra. Što nikako ne pridonosi promjeni društvenog diskursa o Romima, niti ikoga dovodi na ideju da postoje i neki drugačiji Romi, poput Emanuele, npr.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antonacci  20:52 11.05.2009
Preporuka: 2

Re: Vidljivost

Ne tvrdim ja da su njegovi filmovi realan prikaz romske populacije - jasno mi je da nisu - ali ne bih rekao ni da su rasisticki. Jer ako je Kusturica rasista, onda je i Puskin rasista, a ja mnogo volim Puskinove Cigane, a volim i Dom za vesanje. Mozda su bazirani na stereotipima, mozda su romantizirani preko mere, ali nisu rasisticki.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  21:01 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Vidljivost

Mozda su bazirani na stereotipima, mozda su romantizirani preko mere, ali nisu rasisticki.


Ali ni autorica ne reče da su rasistički, nego pridonose stvaranju/održavanju negativnih stavova i predrasuda, te da se kroz K. filmove provlači sarkazam. Čini mi se da bi se oko ovoga s predrasudama svi mogli složiti, a ovo za sarkazam mogu zamisliti da Romi tako doživljavaju. Da simplifikacija, prikazivanje Roma kao neke egzotične vrste ili golema eksploatacija romske mitologije bude doživljena kao sarkazam.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Vučković  21:05 11.05.2009
Preporuka: 1

Bizniso


Ali ni autorica ne reče da su rasistički, nego pridonose stvaranju/održavanju negativnih stavova i predrasuda, te da se kroz K. filmove provlači sarkazam. Čini mi se da bi se oko ovoga s predrasudama svi mogli složiti, a ovo za sarkazam mogu zamisliti da Romi tako doživljavaju. Da simplifikacija, prikazivanje Roma kao neke egzotične vrste ili golema eksploatacija romske mitologije bude doživljena kao sarkazam.

Svako pravi proizvode od onoga što mu dođe pod ruku. Šta bi trebalo tek reći o "Čarlstonu za Ognjenku"? Sarkazam na kvadrat? :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  21:11 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Bizniso

Šta bi trebalo tek reći o "Čarlstonu za Ognjenku"? Sarkazam na kvadrat? :)


Zanimljivo, bajkovito. A što se tiče sarkazma, kao i na početku, smatram da se o tome trebaju izjasniti oni o kojima film govori ;-)

Edit: ovo je bio comm nakon trailera, ne znam otkud sad iznad?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Vučković  21:33 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Bizniso

Film koji pominješ nisam gledala.

Evo trailer

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
JJ Beba  21:45 11.05.2009
Preporuka: 3

Re: Vidljivost

Tako smatram da Kusturičini filmovi zacementiraju sliku o Romima muzikalnim tupavim veseljacima, sitnim kriminalcima i džeparošima i, u svakom slučaju, ljudima koji žive od danas do sutra. Što nikako ne pridonosi promjeni društvenog diskursa o Romima, niti ikoga dovodi na ideju da postoje i neki drugačiji Romi, poput Emanuele, npr.


i ne samo da tako posmatraju Rome, nego Kusturičine Rome posmatraju kao metaforu za ceo srpski narad, a i šire za balkan, o kome odavno imaju sterotipe kao o kulturnom otpadu evrope.
tako prikazan kusturičin balkan samo učvrščuje već postojeće sterotipe i pruža alibi za sve političke poteze koji sa zapada idu u korist naše štete tipa tako im treba, ništa bolje nisu ni zaslužili, to su divljaci, otpad (čula svojim ušima)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Vučković  21:57 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Bizniso


Zanimljivo, bajkovito. A što se tiče sarkazma, kao i na početku, smatram da se o tome trebaju izjasniti oni o kojima film govori ;-)

Neko je došao ideju da nakrca podužu listu stereotipa u film. Nešto kao strip, samo u igranoj verziji - Batman, Sin City i taj rad. Moj komentar, kao i za Kusturičinu "upotrebu čoveka" koja se pominje - bizniso.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  21:57 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Vidljivost

Eh, JJ, ubola problem u sridu. Sad moram ispričati jedan događaj:

Na jugu Njemačke postoji udruženje građana kojemu je ime - program: "Freundschaft mit Valjevo" / "Prijateljstvo s Valjevom". Članovi su jednako i Srbi i Nijemci, za ostalo ne znam. Pošto se ističu u svojoj djelotvornoj brizi, prije svega za djecu Valjeva, na jednu proslavu su bili pozvani, kako narod veli - ugledni gosti. Među njima i srpski konzul iz obližnje pokrajinske metropole. Održao čovjek govor, fin, pristojan, lokalni Srbi ponosni na svog predstavnika.

Poslije, kada je sve prošlo, udivljeno komentira jedna Njemica: "Iju, taj srpski konzul, pa uopće ne izgleda kao Ciganin!"


Nagradno pitanje: treba li tu itko i ako da, onda tko, biti uvrijeđen?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jesen92  23:13 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Vidljivost

i ne samo da tako posmatraju Rome, nego Kusturičine Rome posmatraju kao metaforu za ceo srpski narad, a i šire za balkan, o kome odavno imaju sterotipe kao o kulturnom otpadu evrope.
tako prikazan kusturičin balkan samo učvrščuje već postojeće sterotipe i pruža alibi za sve političke poteze koji sa zapada idu u korist naše štete tipa tako im treba, ništa bolje nisu ni zaslužili, to su divljaci, otpad (čula svojim ušima)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Vučković  23:25 11.05.2009
Preporuka: 4

Re: Vidljivost

jesen92
i ne samo da tako posmatraju Rome, nego Kusturičine Rome posmatraju kao metaforu za ceo srpski narad, a i šire za balkan, o kome odavno imaju sterotipe kao o kulturnom otpadu evrope.
tako prikazan kusturičin balkan samo učvrščuje već postojeće sterotipe i pruža alibi za sve političke poteze koji sa zapada idu u korist naše štete tipa tako im treba, ništa bolje nisu ni zaslužili, to su divljaci, otpad (čula svojim ušima)


Vidim da je dosta slaganja sa Bebinom pogledom na Kusturičin efekat.

Moram da priznam da mi se od ovog njenog komentara najviše sviđa deo "i ne samo da tako posmatraju Rome, nego Kusturičine Rome posmatraju kao metaforu za ceo srpski narod". Šta da kažem - braćo Romi, srpsko pleme, ne dajmo Kusturici da nam blati ime! :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jesen92  00:53 12.05.2009
Preporuka: 0

Re: Vidljivost

Nagradno pitanje: treba li tu itko i ako da, onda tko, biti uvrijeđen?
...opet Romi....!!!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jesen92  01:02 12.05.2009
Preporuka: 1

Re: Vidljivost

ne dajmo Kusturici da nam blati ime! :)
..a jel tebi ne izzgleda da nas Kusturica predstavlja kao divlje ljude ?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
JJ Beba  01:47 12.05.2009
Preporuka: 2

Re: Vidljivost

Goran Vučković
jesen92
i ne samo da tako posmatraju Rome, nego Kusturičine Rome posmatraju kao metaforu za ceo srpski narad, a i šire za balkan, o kome odavno imaju sterotipe kao o kulturnom otpadu evrope.
tako prikazan kusturičin balkan samo učvrščuje već postojeće sterotipe i pruža alibi za sve političke poteze koji sa zapada idu u korist naše štete tipa tako im treba, ništa bolje nisu ni zaslužili, to su divljaci, otpad (čula svojim ušima)


Vidim da je dosta slaganja sa Bebinom pogledom na Kusturičin efekat.

Moram da priznam da mi se od ovog njenog komentara najviše sviđa deo "i ne samo da tako posmatraju Rome, nego Kusturičine Rome posmatraju kao metaforu za ceo srpski narod". Šta da kažem - braćo Romi, srpsko pleme, ne dajmo Kusturici da nam blati ime! :)



hmm malicioznot vidim ne hlapi vremenom, dapače

ima Roma koji nisu srbi
a ima i stanivnika srbije koji nisu srbi
e sad ako kažem : kusturičina slika širi stereotipe o celom srbijanskom narodu ne valja; ako kažem o o celom srpskom narodu ne vlaja
pošto si maliciozan na tvoj komentar imam samo jedan odgovor - trt


a baš sam mislila ko će prvi da se javi.
znala ko bi se javio na srbijanski, čak sam imala i rang listu, ali na ovo srpski priznajem da si odneo šnjur

a baš bih volela da vidim kako svoju malicioznost trošiš na neke druge, stereotipima veoma zatrovane a sam tim i u mržnju uronjene kometare nekih , s takvim stavovima, poznatim nam blogerima
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jesen92  02:00 12.05.2009
Preporuka: 0

Re: Vidljivost

JJ, nema sekiracije...nebitno je dal je srpski ili srbijanski....Kusturica ljude sa ovih prostora predstavlja kao divljake do kojih civilizacija jos nije stigla...a evropljani to povezuju sa Srbima koji su i bez Kusturice losi momci u filmovima americke i evropske produkcije...Kusturicini filmovi samo im dodju kao potvrda da su u pravu....i da treba jos ostrije sa nama....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Virtuelni Vasilije  07:54 12.05.2009
Preporuka: 1

Re: Vidljivost

Dunjica, Beba, Jesen etc

Tako smatram da Kusturičini filmovi zacementiraju sliku o Romima muzikalnim tupavim veseljacima, sitnim kriminalcima i džeparošima i, u svakom slučaju, ljudima koji žive od danas do sutra
...
ne samo da tako posmatraju Rome, nego Kusturičine Rome posmatraju kao metaforu za ceo srpski narod
...
Kusturica ljude sa ovih prostora predstavlja kao divljake do kojih civilizacija jos nije stigla...a evropljani to povezuju sa Srbima koji su i bez Kusturice losi momci u filmovima americke i evropske produkcije




Emanuela,

zao mi je sto moram da ti, uz dobrodoslicu, odmah uputim i kritiku i neslaganje. Cini mi se da si ti apostrofiranjem Emira Kusturice u negativnom kontekstu napravila gresku i pokazala BAS kako ne bi trebalo da se ponasate ako zelite da ostvarite vas cilj: da se pridruzite prepirkama i hajkama na ljude nazalost tako cestim na srpskoj javnoj i politickoj sceni. Mislim da si i ti podlegla uticaju jedne takve ruzne hajke na Emira Kusturicu koja se upravo ovih dana vodi u srpskoj javnosti i na ovom blogu ...

Tacno je da su mnogi predstavnici i romskog i srpskog naroda u njegovim filmovima prikazani smesnim ... ali su zato i mnogi drugi prikazani kao osecajni, vispreni i duhoviti ljudi. Mislim da samo oni koji suvise bukvalno shvataju umetnost ce neke lose pojedince generalizovati i prenosti na ceo narod. Za razliku od ovoga citiranog, ja mislim upravo suprotno: ni jedan umetnik sa nasih prostora nije doprineo tolikoj afirmaciji romske, srpske i uopste balkanske kulture, umetnosti i ljudi kao Emir Kusturica (sledeci je Goran Bregovic koji je internacionalnu slavu i stekao pre svega preko muzike u Kustinim filmovima) ... Mislim da je uopste pogresno pokusavati propisivati umetnicima sta ce i kako da iskazu u svojim umetnickim delima i deliti ih na politicki podobne i nepodobne...

Losi stereotipi o Romima postoje u glavama mnogih ljudi ukljucujuci i Rome same. Borba da se oni promene je nesto sto ce trajati dugo zato sto su i ti stereotipi stvarani vrlo dugo (vekovima) i mislim da je pogresno voditi tu borbu tako sto ce se traziti krivci (medju "svojima" ili medju nekim "drugima" ). Ne, najbolji nacin je da se izdignete iznad tih optuzivanja i da budete ono sto jeste - pametni, uspesni i pristojni mladi ljudi. Ljudi kojima ce svaka sredina, ukljucujuci i ovu nasu, da se ponosi

U svemu ostalom imas moje najdublje postovanje i podrsku ...

pozz
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Vučković  09:28 12.05.2009
Preporuka: 1

Re: Vidljivost

pošto si maliciozan na tvoj komentar imam samo jedan odgovor - trt

To, naravno, pod uslovom da sam bio maliciozan :)

A što se tiče tvog komentara - šta misliš, da nije možda i on maliciozan stereotip? Kusturica (svojim filmovima) pruža alibi za sve političke poteze na našu štetu? Zar ti to ne liči na ono što, recimo, nacionalisti pričaju o Nataši Kandić ili Sonji Biserko?

Ala bi nam krenulo, kada bi uštrojili dva-tri umetnika?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
JJ Beba  12:04 12.05.2009
Preporuka: 2

Re: Vidljivost

Goran Vučković
pošto si maliciozan na tvoj komentar imam samo jedan odgovor - trt

To, naravno, pod uslovom da sam bio maliciozan :)

A što se tiče tvog komentara - šta misliš, da nije možda i on maliciozan stereotip? Kusturica (svojim filmovima) pruža alibi za sve političke poteze na našu štetu? Zar ti to ne liči na ono što, recimo, nacionalisti pričaju o Nataši Kandić ili Sonji Biserko?

Ala bi nam krenulo, kada bi uštrojili dva-tri umetnika?

pa naravno da si maliciozan.
dugo si na blogu tako da znaš kako ko razmišlja na koju temu.

što se tiče kusturice i njegove umtenosti, istraživanja pokazuju da nas stranci kroz kusturičine filmove percipipiraju kroz sterotipe koji se takvom estetikom samo učvrščuju.
da ti kačim literaturu koja se bavi upotrebom umetnosti u širenju sterotipa, primere iz nauke, kniževnosti .....baš me nešto mrzi... malo autodidakta nije na odmet
a to da zapad voli egzotiku otpada na balkanu notorna je činjenica i takođe je odavno opisano i u upotrebi u je u književnosto još od 19 veka.
zapadnjaci na isti način vole da gledaju "primitivna" plemena , indijance , "divlljake" sa balkana baš kao što vole da gledaju egzotične životinje po zoo vrtovima

što se tiče uštrojavanja umetnika to učitavaš, ja to nigde nisam rekla...dapače. takođe vrlo dobro znaš da sam apsolutno protiv cenzure te me ovde vrlo rado brišu čim zakukam da su cenzorske makaze proradile.
što se mene tiče nek kusturica snima šta god oće (i to uz pomoć subvnencija države) ali to mene ne obavezuje na dopadanje und obožavanje istog samo zato što iza dotičnog profesora i njegove političko/ umetničke estetike & filoSofije stoji ceo srpski establišment , cela političko/ kulturno/ mafijaška srpska ne srbijanska elita
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jesen92  13:01 12.05.2009
Preporuka: 1

Re: Vidljivost

Mislim da si i ti podlegla uticaju jedne takve ruzne hajke na Emira Kusturicu koja se upravo ovih dana vodi u srpskoj javnosti i na ovom blogu
....a ti mislis da je normalno da filmski reditelj upravlja prirodnim resursima i da se istom dodeli "pola" planine za dz..?

ni jedan umetnik sa nasih prostora nije doprineo tolikoj afirmaciji romske, srpske i uopste balkanske kulture, umetnosti i ljudi kao Emir Kusturica
..
-Kusturica je afirmisao sebe a ako je ono nasa kultura onda nije ni cudo sto smo jos u ovoj rupi....
-...nejegovu umetnost ovde niko nije osporavao, bar ja nisam primetila....meni se licno ne svidjaju njegovi filmovi ali smatram da oni koji dele razne nagrade znaju bolje od mene sta je dobar film....
- mozete li da uocite razliku izmedju Kusturice i APetrovica u pristupu temi...?..
U "skupljacima perja', na primer, Romi su ljudi koji zive specificnim nacinom zivota ali nose u sebi posebnu senzibilnost koja osvaja.....nisu prikazani kao karakondzule u ljudskom obliku....
Tacno je da su mnogi predstavnici i romskog i srpskog naroda u njegovim filmovima prikazani smesnim
...tebi su oni smesni??
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Vučković  13:10 12.05.2009
Preporuka: 0

Malicioznost


pa naravno da si maliciozan.
dugo si na blogu tako da znaš kako ko razmišlja na koju temu.

Dovoljno sam dugo na blogu da imam otprilike ideju kako će ko reagovati (ne mora uvek da bude tačna), ali to ne znači da gajim zle namere prema komentatorima sa čijim komentarima se ne slažem. Uostalom, ako ti moje zezanje sa jednim detaljem iz tvog komentara zoveš malicioznost, kako bi onda nazvala tvoj komentar, na koji sam se osvrnuo? Naučno potvrđen uzrok svih zala koja su se desila Srbiji?

A da ti ovaj deo tvog komentara takođe ne zvuči maliciozno (i pomalo ispunjeno predrasudama):
što se tiče kusturice i njegove umtenosti, istraživanja pokazuju da nas stranci kroz kusturičine filmove percipipiraju kroz sterotipe koji se takvom estetikom samo učvrščuju.
da ti kačim literaturu koja se bavi upotrebom umetnosti u širenju sterotipa, primere iz nauke, kniževnosti .....baš me nešto mrzi... malo autodidakta nije na odmet
a to da zapad voli egzotiku otpada na balkanu notorna je činjenica i takođe je odavno opisano i u upotrebi u je u književnosto još od 19 veka.
zapadnjaci na isti način vole da gledaju "primitivna" plemena , indijance , "divlljake" sa balkana baš kao što vole da gledaju egzotične životinje po zoo vrtovima
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
antonacci  13:22 12.05.2009
Preporuka: 2

Re: Vidljivost


Poslije, kada je sve prošlo, udivljeno komentira jedna Njemica: "Iju, taj srpski konzul, pa uopće ne izgleda kao Ciganin!"


Nagradno pitanje: treba li tu itko i ako da, onda tko, biti uvrijeđen?


Inteligencija je jedina koja bi trebalo da bude uvredjena.

Svako ko donosi opste zakljucke o jednom narodu na osnovu igranog filma, ne moze biti bas pod vaser vagom, da izvinete.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunja73  13:41 12.05.2009
Preporuka: 2

Re: Vidljivost

Poslije, kada je sve prošlo, udivljeno komentira jedna Njemica: "Iju, taj srpski konzul, pa uopće ne izgleda kao Ciganin!"


Nagradno pitanje: treba li tu itko i ako da, onda tko, biti uvrijeđen?
*novo

Dunjica ,
kakve veze ima ako je ona Nemica sa time sto je glupa i neobrazovana ?
Hocete da kazete da ako je neko Nemac "treba da bude i jos plus pametan"
Dajte molim vas u Nemackoj se jos uvek beli ves ne otkuvava na 95 C
u Nemackoj dok im raja nije pocela da putuje po Italiji i Turskoj nisu znali da postoje
druga povrca sem "krompira"..(ne globalizujem Nemce vec znam x slucajeva)
Sudovi se danas danji po kafanama ne peru "tekucom vodom"
I sad ona bogati ,sto je Nemica
od nje se nekakva "bistroca i intelegencija " ocekuje ...
Primerak glupe jedne zene koja nista dalje od svoga nosa nije videla ,i to
nikakve veze nema sa Kusturicom APSOLUTNO i vasom teorijom o Kusturici i gledanju Zapadne Evrope na Balkan
ps
Toliko iseljavanje Donau Schwaben smo imali od Marije Terezije pa na ovamo
ka Banartu,Madjarskoj,Rumuniji ,Hrvatskoj....
Vlasnici stanova i vila uglavnom po jugu budu Nemci..
Nase zene ja znam odlicno kako se kotiraju (Srpkinje I Iz ex YU) a kako neke druge...
zato , molim vas
ovo uzeti kao nesto za primer.....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Virtuelni Vasilije  14:05 12.05.2009
Preporuka: 2

Re: Vidljivost

Jesen
....a ti mislis da je normalno da filmski reditelj upravlja prirodnim resursima i da se istom dodeli "pola" planine za dz..?


to o "dodeljivanju pola planine" je obicna laz ... nista njemu nije "dodeljeno za dz". A i to cime on upravlja on NE KORISTI (jel' mozda sece drva pa prodaje?) nego CUVA ... A dato je njemu zato sto je vec od tog kraja napravio nesto VRLO LEPO i sto je pokazao zelju da to i ocuva. I da to ostane svima nama a ne da se profucka i uporpasti. Ako nisi "pazila na casu" procitaj malo detaljnije informacije o svemu: Dosije X Park Prirode Mokra Gora

Ali to sve nema veze sa Romima. Tacno je da Aleksandar Petrovic i Emir Kusturica imaju drasticno razlicite stilove ali to sto ti ovog drugog ne razumes ne daje ti pravo da ga tako napadas i pripisujes mu neke ruzne ili zle namere. To njegovo burleskno prikazivanje je on primenio ne samo prema Romima nego i prema Srbima ... O njegovoj umetnosti su imali prilike da se izjasne neuporedivo kompetentnije osobe nego sto smo ti i ja. A popularnost romske muzike i kulture u Evropi i svetu zadnjih decenija ima sigurno i pre svega da zahvali i Emiru Kusturice. Da nije tako ne bi doslo ni do stvaranja opere sa temama iz njegovih filomova koja je dozivela veliki uspeh u Parizu. Osim silnih filmiskih nagrada covek je dobio i francusku legiju casti ... Ali sta to vredi kod nasih pljuvaca koji su POSEBNO alergicni (da ne kazem zavidljivi) na neciji uspeh ...

Ali ne vredi diskutovati o tome ... i kvariti ovaj lepi blog sa vrlo lepim i uzvisenim ciljevima. U svojoj kritici Emanueli sam i pokusao da kazem zasto je bilo pogresno pominjanje osobe cije ime ovde uvek izaziva ostrascene diskusije(pre svega na politickoj osnovi). Sto se i na ovom blogu vrlo lepo vidi: tema je postao Kusturica ... ispasce da je on glavni i jedini krivac za tezak polozaj Roma i Srba i unistenje srpskih prirodnih lepota ... A jasno je i da i Vucko i antonacci i ja imamo samo reci hvale i podrske za Centar romskih studenata i Emanuelu ...


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunja73  14:08 12.05.2009
Preporuka: 0

Re: Vidljivost

zapadnjaci na isti način vole da gledaju "primitivna" plemena , indijance , "divlljake" sa balkana baš kao što vole da gledaju egzotične životinje po zoo vrtovima

jooj BEboooo
nije draga Srbin i Srbija -Kunta Kinta i tam-tam pleme
nas je devedesetih samo "prodrmalo" pa se zaostalo u nekim stvarima malo vise ..i jos se zaostaje..
to nema veze , ja te komplekse ne mogu da razumem ..
naravno na nekog papka da ce svako da gleda ko na urodjenika i "Kanacke oder Batschake"(inace ovo je nacizam ove dve reci kojima su nacisti Slovene i juzno-turskog izgleda narode )
gastarbeitere iz Grcke,Italije,Spanije i Turske 70-ih godina
nazivali .
s obzirom da znam kako zive i " ovi i oni " i znam kad nas covek provede pravoga zivota bar 10 godina ,
znam da ovo o urodjenicima obicno biva obrnuto
u Nemackoj ...hm ... kod mene tako te stvarcice ne piju mnogo vodu
no ...kompleksi ....
pusti bona Kusturicu ,lik je genijalac i misljenja nekih
"nesrecnika" sto pricaju onoliko koliko i znaju....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  16:19 12.05.2009
Preporuka: 1

Re: Vidljivost

Hocete da kazete da ako je neko Nemac "treba da bude i jos plus pametan"


Dunja,
i ako je od tebe, previše je (učitavanja, interpretacije). Zaključile smo već prije da različito gledamo na sredinu u kojoj se nalazimo. Očigledno ti nije lako kad s toliko ostrašćenosti i nepoznavanja govoriš o ljudima u čijoj sredini živiš.

A i nije mi jasno kakve veze tvoj komentar ima s primjerom koji sam navela?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  16:25 12.05.2009
Preporuka: 0

Re: Vidljivost

Inteligencija je jedina koja bi trebalo da bude uvredjena.


Antonacci, hvala, dobro čini kada ljudi shvate poruku.



Svako ko donosi opste zakljucke o jednom narodu na osnovu igranog filma, ne moze biti bas pod vaser vagom, da izvinete.


Ne znam na osnovu čega je donijela zaključak, ali sam pretpostavila na osnovu veoma ograničene interakcije s ljudima iz Srbije. Primjer koji sam navela je trebao pokazati kako ljudi olako donose zaključke o stvarima koje najmanje poznaju. Što manje o nečemu znaju, to s većom lakoćom izražavaju svoje mišljenje o temi. Široko rasprostranjena pojava, doduše...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  16:29 12.05.2009
Preporuka: 1

Re: Vidljivost

Sto se i na ovom blogu vrlo lepo vidi: tema je postao Kusturica ... ispasce da je on glavni i jedini krivac za tezak polozaj Roma i Srba i unistenje srpskih prirodnih lepota ...


E, vala, to je to. Muka mi i tog razvlačenja Kusturice, kao da je post o njemu, a ne o
Otuda i ovaj post koji govori o jednom, ali ne i jedinom, primjeru pro-akcije, odbijanja preuzimanja gotovo predodređene uloge žrtve i „donjega".

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
JJ Beba  16:58 12.05.2009
Preporuka: 2

Re: Malicioznost

A da ti ovaj deo tvog komentara takođe ne zvuči maliciozno (i pomalo ispunjeno predrasudama):

u balkanskim studijama po raznim belosvetskim univerzitetima pronaći ćeš literaturu koja govori o korišćenju književnosti i drugih umetnosti u širenju stereotipa prema Drugima.
zapad odavno baštini te sterotipe koji su širili razni naučnici, pisci... kažem puni su udžebenici primera mož da nađeš
Kutsruricini filmovi koji ne prikazuju samo život Roma u Srbiji nego su i metafora za kulturu otpada celog balkana (pa i srbijanaca) samo učvršćuju davno uspostavljene stereotipe/ predrasude o nama (balkancima i srbijancima) kao divljim, lenjim , neobrazovanim.... narodima koji su dovoljno primitivni neki Drugi, a ne oni, a dovoljno blizu da ne mora da se putuje mnogo daleko. čista egzotika.

i dosta mi je trolovanja na temu kusturice.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Vučković  17:14 12.05.2009
Preporuka: 4

Re: Malicioznost


Kutsruricini filmovi koji ne prikazuju samo život Roma u Srbiji nego su i metafora za kulturu otpada celog balkana (pa i srbijanaca) samo učvršćuju davno uspostavljene sterotipe o nama (balkancima) kao divljim, lenjim neobrazovanim narodima...dovoljno primitivnim da su to neki drugi, a ne oni, a dovoljno blizu da ne mora da se putuje mnogo daleko. čista egzotika.

Ok, cool. Onda evo moje liste optuženih za nezavidno stanje imidža italijanske nacije:
- Đuzepe Verdi: u najmanju ruku za mučki pamflet zvani Rigoleto, a našlo bi mu se još zločina
- Pjetro Maskanji: za podlo podmetanje pod imenom Kavalerija Rustikana
- Ruđero Leonkavalo: za zločinački uradak zvani Pajaci

EDIT:
i dosta mi je trolovanja na temu kusturice.

Kao da sam znao, šta da ti kažem :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  17:15 12.05.2009
Preporuka: 0

Re: Malicioznost

i dosta mi je trolovanja na temu kusturice.



   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
JJ Beba  17:16 12.05.2009
Preporuka: 1

Re: Malicioznost

Goran Vučković

Kutsruricini filmovi koji ne prikazuju samo život Roma u Srbiji nego su i metafora za kulturu otpada celog balkana (pa i srbijanaca) samo učvršćuju davno uspostavljene sterotipe o nama (balkancima) kao divljim, lenjim neobrazovanim narodima...dovoljno primitivnim da su to neki drugi, a ne oni, a dovoljno blizu da ne mora da se putuje mnogo daleko. čista egzotika.

Ok, cool. Onda evo moje liste optuženih za nezavidno stanje imidža italijanske nacije:
- Đuzepe Verdi: u najmanju ruku za mučki pamflet zvani Rigoleto, a našlo bi mu se još zločina
- Pjetro Maskanji: za podlo podmetanje pod imenom Kavalerija Rustikana
- Ruđero Leonkavalo: za zločinački uradak zvani Pajaci


nisam ni mislila da ćeš da shvatiš
moraš da savladaš prvo pojmove - Drugi, Balkan.....

jbg ubi tehnika
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Vučković  17:54 12.05.2009
Preporuka: 3

Re: Malicioznost

nisam ni mislila da ćeš da shvatiš
moraš da savladaš prvo pojmove - Drugi, Balkan.....

jbg ubi tehnika

E šteta, baš sam se razočarao.

Ali evo da probam da pogađam. Taj Zapad - mora da su to ti Drugi?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jesen92  18:02 12.05.2009
Preporuka: 0

Re: Vidljivost

VirtuelniV, ne znam koliko puta treba da ponovim da ja ne postavljam pitanje umetnosti umetnika ali imam pravo da kazem da se meni njegovi filmovi ne svidjaju i ne svidja mi se kako naas(Srbe i Rome) predstvalja u tim filmovima....Na casu nisam dobro pazila ali sam procitala post po tvojoj preporuci i ne osecam se kao da sam pronasla rupu na saksiji....Prema autorki posta, drzava nije sposobna da radi svoj posao pa je deo posla prepustila reditelju sa vizijom koji se pokazao vise nego dobro...nemam razloga da sumnjam u insajdera ali me i dalje zanima zasto Srbija Sume, Zavod za zastutu prirode, Institut za sumarstvo, Agencija za zastitu zivotne sredine ......itd....nisu bili u stanju da rade svoj posao bar kao jedan filmski reditelj ako ne znaju bolje....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunja73  18:57 12.05.2009
Preporuka: 0

Re: Vidljivost

Očigledno ti nije lako kad s toliko ostrašćenosti i nepoznavanja govoriš o ljudima u čijoj sredini živiš.

Nema to veze sa ostrascenoscu ,
pogotovu kad ovako nesto neko izgovori

Ja komentarisem uvek
KRITICKI ,a da bismo kritikovali morali bi smo nesto i znati , pa bas iz toga razloga
sto ODLICNO poznajem kod Nemaca "mentalitet "
tako da neko kao spomenuta Nemica koja se "zacudjuje" jer konzul Srbin ne izgleda kao Ciganin ..
prvo : rec Ciganin se NE KORISTI JER JE POGRDAN NAZIV ROMA I KAZNJIVO je u Nemackoj ,
Ovde se ne radi o OLAKO izrecenom ,jer NEKO ko ima veze sa konzulatom sigurno kad upotrebljava rec Ciganin prvo dooobro promozga ,jedino ako pravi "vic ili salu"

Mene ZACUDJUJE jer ta rec se toliko RETKO cuje cak i u kaficima u Nemackoj ,pa mi stvarno nije jasno na takvom mestu da tako neko "bupne" ..






[
A i nije mi jasno kakve veze tvoj komentar ima s primjerom koji sam navela?

Kako nije jasno , pa neko ko je tako primitivan ,
i cak "zabranjen izraz" koristi ,
jel ta osoba dostojna uopste ,da se iko bavi njenim recima ,
i zbog slicnih ovoj personi
Kusturicu vesati jer prezentira , tako kako prezentira neke stvari ...
pps
Ja sam se nagledala u svom zivotu filmova i filmova ,u skoro svakom su Nemci
prikazivani kao negativci ,
pa nikad nisam ni pomislila da bi nesto iz filmova mogla da primenim na zivot u BRD ..


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  19:17 12.05.2009
Preporuka: 1

Re: Vidljivost

NEKO ko ima veze sa konzulatom sigurno kad upotrebljava rec Ciganin prvo dooobro promozga

ta žena nema nikakve veze s konzulatom. ničijim.


jedino ako pravi "vic ili salu"




jel ta osoba dostojna uopste, da se iko bavi njenim recima ,

Imaš pravo, njene riječi nisu dostojne da se njima bavimo. Kako je bavljenje stereotipima i borba protiv predrasuda dio moga posla, ja sam osjetljiva na takve stvari, bez obzira ticale me se osobno ili ne. Ali, kao što već rekoh,
Primjer koji sam navela je trebao pokazati kako ljudi olako donose zaključke o stvarima koje najmanje poznaju. Što manje o nečemu znaju, to s većom lakoćom izražavaju svoje mišljenje o temi. Široko rasprostranjena pojava, doduše...


Mada i nije baš neka utjeha... Jedino što možemo učiniti je preispitivati svoje stavove, pa onda neće biti ni ovakvih izjava:
Dajte molim vas u Nemackoj se jos uvek beli ves ne otkuvava na 95 C
u Nemackoj dok im raja nije pocela da putuje po Italiji i Turskoj nisu znali da postoje
druga povrca sem "krompira"..(ne globalizujem Nemce vec znam x slucajeva)
Sudovi se danas danji po kafanama ne peru "tekucom vodom"


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunja73  19:41 12.05.2009
Preporuka: 0

Re: Vidljivost

druga povrca sem "krompira"..(ne globalizujem Nemce vec znam x slucajeva)

"..(ne globalizujem Nemce vec znam x slucajeva)

zasto Dunjice kad je to istina tja pa to nije nikakva tajna ?
mogu da uzmem i izjave da objavim na blogu sa imenima
vidite njima bar ovim mojim poznanicima to nije nikakav blam ili neprijatnost ,naprotiv
recice vam "ja, und"??
ali , ako mene neko nazove "batschake "(urodjenikom) ne vidim gde je problem da se
malo razjasnimo oko nekih stvari....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
JJ Beba  19:44 12.05.2009
Preporuka: 0

Re: Malicioznost

Ali evo da probam da pogađam. Taj Zapad - mora da su to ti Drugi?


ponavljaš
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  19:59 12.05.2009
Preporuka: 0

Re: Vidljivost

ne vidim gde je problem da se
malo razjasnimo oko nekih stvari....


Svakako treba razjasniti, slažem se. Postoje načini; npr. jesi li čula za anti-bias Ansätze? Obrazovanje čini čuda... Uključujući i žilavi stereotip o Nijemcima koji do nedavno nisu poznavali drugo povrće osim krumpira.

to nije nikakav blam ili neprijatnost ,naprotiv
recice vam "ja, und"??

a ja kažem za tvoje poznanike!


Nego, bojim se da ovo nije najbolje mjesto da se oko toga natjeravamo.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunja73  20:14 12.05.2009
Preporuka: 0

Re: Vidljivost

Obrazovanje čini čuda... Uključujući i žilavi stereotip o Nijemcima koji do nedavno nisu poznavali drugo povrće osim krumpira.


Ne treba mi obrazovanje za te stvari , samo odem do par komsija
svi su od 70-80 godina starosti , solidnog obrazovanja , penzioneri,
Bavarci , radili u svetskim firmama
i oni sami pricaju sve sta i kako je bilo
pa to vam je" Buch " live ...
Nego, bojim se da ovo nije najbolje mjesto da se oko toga natjeravamo

naravno i sorry na trolu ,nego kad smo vec ko je urodjenik ,a ko ne....
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
darkonduty  10:40 13.05.2009
Preporuka: 2

Re: Vidljivost

Po mom mišljenju, Kusturica prikazuje Rome jednodimenzionalno, podilazeći steretipima. Romi kao egzotična vrsta Balkana.

Slažem se u potpunosti, način na koji Kusturica prikazuje ne samo Rome negoli i cijelokupni balkanski prostor, običaje i odnose meni je u potpunosti stran i neprihvatljiv.


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
morgenstern  20:19 11.05.2009
Preporuka: 1

Umernici

#Link  Replika: 25
Predlažem uvođenje specijalne komisije koja bi se bavila procenom prikaza Romskih i inih nacija u umetničim delima. Posebno u filmskoj i TV produkciji.

Prosto takva mera predostrožnosti je neophodna, jer konzumenti umetnosti nemaju mozga i lako im se poture ideje koje kasnije prerastaju u opšte predrasude.

Oformiti posebnu pod-komisiju za internet medije.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Bojan Budimac  20:47 11.05.2009
Preporuka: 2

Re: Umernici

morgenstern
Predlažem uvođenje specijalne komisije koja bi se bavila procenom prikaza Romskih i inih nacija u umetničim delima. Posebno u filmskoj i TV produkciji.

Prosto takva mera predostrožnosti je neophodna, jer konzumenti umetnosti nemaju mozga i lako im se poture ideje koje kasnije prerastaju u opšte predrasude.

Oformiti posebnu pod-komisiju za internet medije.

Cenzura?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  20:48 11.05.2009
Preporuka: 1

Re: Umernici

Bojan Budimac
morgenstern
Predlažem uvođenje specijalne komisije koja bi se bavila procenom prikaza Romskih i inih nacija u umetničim delima. Posebno u filmskoj i TV produkciji.

Prosto takva mera predostrožnosti je neophodna, jer konzumenti umetnosti nemaju mozga i lako im se poture ideje koje kasnije prerastaju u opšte predrasude.

Oformiti posebnu pod-komisiju za internet medije.

Cenzura?


cinizam?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Bojan Budimac  20:50 11.05.2009
Preporuka: 2

Re: Umernici

dunjica
Bojan Budimac
morgenstern
Predlažem uvođenje specijalne komisije koja bi se bavila procenom prikaza Romskih i inih nacija u umetničim delima. Posebno u filmskoj i TV produkciji.

Prosto takva mera predostrožnosti je neophodna, jer konzumenti umetnosti nemaju mozga i lako im se poture ideje koje kasnije prerastaju u opšte predrasude.

Oformiti posebnu pod-komisiju za internet medije.

Cenzura?


cinizam?

Apsolutno ne, ali mi jako liči na cenzuru, pa pitam...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  20:53 11.05.2009
Preporuka: 1

Re: Umernici

Apsolutno ne, ali mi jako liči na cenzuru, pa pitam...


moj je utisak da je prijedlog sprdnja s kritikom Kusturičinog & co. prikaza Roma. ispričavam se Morgensternu unaprijed, ako griješim.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
morgenstern  20:54 11.05.2009
Preporuka: 1

Re: Umernici

Uh, dodatak: ukoliko komisija ne uspe da spreči javno prikazivanje diskriminatorskog umetničkog dela,!odmah pristupiti produkciji drugog, izabranih autora, koje će delovati kao balans.

Dakle, ako imamo film o Romima day-to-day džeparošima, muzikantima, odmah napravoti jedan o nekom kao Emanuela. Ako imamo film o prljavim, krezubim, Jugo-Betrugo shady likovima, odmah snimiti jedan kako glavni lik ide sa starim roditeljima u Deutsche Oper, vikendom sa plavuškastim prijateljima odmara na Grunewaldu, čita knjige, razvrstava đubre i redovno kupuje BVG markicu.

Živeo svet ljubavi i slobodne umetnosti!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
morgenstern  21:00 11.05.2009
Preporuka: 1

Re: Umernici

Bojan Budimac
morgenstern
Predlažem uvođenje specijalne komisije koja bi se bavila procenom prikaza Romskih i inih nacija u umetničim delima. Posebno u filmskoj i TV produkciji.Prosto takva mera predostrožnosti je neophodna, jer konzumenti umetnosti nemaju mozga i lako im se poture ideje koje kasnije prerastaju u opšte predrasude.Oformiti posebnu pod-komisiju za internet medije.
Cenzura?


Ne, cenzura je passé.

Prosto -- Komisija.

Mada, ko danas producira, i kako se odobravaju novci... Neće nam ni Komisija trebati.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  21:05 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Umernici

Ako imamo film o prljavim, krezubim, Jugo-Betrugo shady likovima, odmah snimiti jedan kako glavni lik ide sa starim roditeljima u Deutsche Oper, vikendom sa plavuškastim prijateljima odmara na Grunewaldu, čita knjige, razvrstava đubre i redovno kupuje BVG markicu.


ni jedan ni drugi nemaju veze sa stvarnošću. stoga ne razumijem poruku, osim što slutim cinizam.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
JJ Beba  21:38 11.05.2009
Preporuka: 1

Re: Umernici

Predlažem uvođenje specijalne komisije koja bi se bavila procenom prikaza Romskih i inih nacija u umetničim delima. Posebno u filmskoj i TV produkciji.

glupo
cinično
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
morgenstern  21:39 11.05.2009
Preporuka: 2

Re: Umernici

Izvini.

Mislim da sam previše pomerio svoj fokus na jedan line u tekstu tvoje gošće. Ima tu daleko bitnijih stvari. Izvini.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  21:44 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Umernici

Mislim da sam previše pomerio svoj fokus na jedan line u tekstu tvoje gošće. Ima tu daleko bitnijih stvari. Izvini.


OK je, Jutarnja Zvijezdo. Pokušavam razumjeti tvoju poruku, ali mi ne ide od ruke. A da probaš na neki način za nas einfach gestrickt? Na koji redak misliš, sad si me zaintrigirao, baš?

Edit: a zaključujem da si tu negdje iz mog kraja, sadašnjeg...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
flipper58  21:48 11.05.2009
Preporuka: 5

Re: Umernici

Dunjice slutite pogresno. U pitanju je ironija.

Ako hocete Kustu evo ga licno on prosle subote.

Sto se tice njegovog navodnog stereotipskog prikazivanja Roma, to se ne moze videti iz njegovih filmova, jer to su umetnicka dela koja ne predstavljaju Rome, vec Romi u njima predstavljaju ljudska bica i ljudske karaktere. Treba razlikovati filmove od realnosti.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
bojan ljubomir jugovic  21:52 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Umernici

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
flipper58  21:58 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Umernici

bojan ljubomir jugovic
Flipper, samo da ti popravim link

fala ti brate
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  22:12 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Umernici

jer to su umetnicka dela koja ne predstavljaju Rome, vec Romi u njima predstavljaju ljudska bica i ljudske karaktere


Sad dolazimo u područje koje me je žestoko intrigiralo još od osnovne škole: što je autor želio reći? Ima li to veze s onim što nam kritičari tumače da je htio reći?

U tom smislu: i ako jeste tako kako kažeš, kakva vajda, kada većina gledalaca tu vidi Rome i romske karaktere? S čijim prikazom se mnogi Romi ne osjećaju komforno.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
morgenstern  22:13 11.05.2009
Preporuka: 4

Re: Umernici

Draga dunjice, rado bih elaborirao na nekoliko gusto kucanih strana, ali kako imam mali PDA uređaj preko koga se konektujem na blog -- jako me bole prsti! :)

Te ukratko: mindset koji tvoja gošća pokazuje u dva pasusa glede umetnika, umetničke produkcije vrlo lako može da prenese poruku „ne treba sve dozvoliti“, pri tom nemajući jasne kriterijume šta tačno „ne“. Stereotipe?

Sad, problem ne bi postojao da blaga vrsta cenzure već ne postoji. Pored jako ograničavajućih faktora pri izboru forme, velike produkcije i institucije koje finansiraju umetničke radove, sve više i više ulaze u ograničavanja „suštine“ dela: koji, kakav storyline npr. I sve češće srećemo odbacivanje finansiranja tema koje nisu aktuelne sa trenutnom ideološkom pozicijom institucije. Pri tom, velikih institucija (privatnih, državnih) je sve manje i radovi postaju sve uniformisaniji.

Produkcije danas mnogo, mnogo više utiču na produkt rada, nego ikada ranije. Ako ste u komunizmu mogli da kolegama iz komisije proturite ideološki škakljiv materijal „ispod žita“, danas, „kreativnim“ birokratama iscediti novac (za nešto na šta neće jako uticati) je jako teško.

Pri tom mindset vaše gošće ppstaje jako popularan u tim krugovima. Über-politička-korektnost.

Naravno, vi još uvek možete izabrati nezavisni put, ali za neke stvar/idejei to nije rešenje.

I na kraju: ljudi nisu kreteni, pustite ih da misle svojom glavom. Ako zvog jednog filma, neko stekne neke loše predrasude o nekom regionu ili naciji -- jadni oni.

Moji jadni prsti...

A
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
morgenstern  22:17 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Umernici

I da, moj Kiez je Schöneberg. :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  22:23 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Umernici



Hvala, A, na žrtvi (pojašnjenje, bolni prsti)!


ljudi nisu kreteni, pustite ih da misle svojom glavom. Ako zvog jednog filma, neko stekne neke loše predrasude o nekom regionu ili naciji -- jadni oni.


Divno je to povjerenje u zdrav razum! Ponekad se još možemo osloniti na njega, kada oslušnemo, nakon što smo utišali medijsku i inu buku u komunikacijskom kanalu. Mada, kada je masa (ljudi) u pitanju... stvar je mnogo delikatnija...


Otvarajući mojoj gošći prostor za objavljivanje teksta, imala sam na umu zapravo vrlo prozaičnu, da ne kažem prozirnu, ideju: da ponudimo pogled na neke drugačije Rome od onih kakve najviše volimo gledati, a ponajprije SLUŠATI. Jer, diveći se romskoj muzikalnosti i vješajući po blogu slike malih Roma s velikim tužnim očima, ne umanjujemo nepravdu.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  22:45 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Umernici

Schöneberg


nije valjda Nollendorfplatz?!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
morgenstern  22:47 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Umernici

dunjica
Hvala, A, na žrtvi (pojašnjenje, bolni prsti)!


Uhm, „A“ je typo, ne inicijal. :)

I još nešto -- igrajte se predrasudama, budite post-predrasudni. Često tako otkrijete ljude sa „stavovima“.

Moje prijateljicr Dankinje su porno zvezde, Nemice su naravno emocionalno nezadovoljene Nazi, a ako su sa juga onda ih teramo da kuvaju (talenat), Hrvati od milošte Ustaše, UK prijatelji su prljavi imperijalist, Mađari imaju imaginary language, a ja kad uđem u prostoriju upozoravam ih da sakriju upaljače -- Jugo-genetika. Mi smo vrlo „post“ sa tim nacionalno-regionalnim sranjima. I to je okay, mislim...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
morgenstern  22:51 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Umernici

dunjica
Schöneberg
nije valjda Nollendorfplatz?!


Da ne predložite Dolce pizza ili Habibi slučajno? :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
JJ Beba  22:51 11.05.2009
Preporuka: 2

Re: Umernici

I na kraju: ljudi nisu kreteni, pustite ih da misle svojom glavom. Ako zvog jednog filma, neko stekne neke loše predrasude o nekom regionu ili naciji -- jadni oni.

ja ne delim tvoj optimizam vizavi ljudi


Podgrejane umetnošću kusturičinog tipa predrasude postaju problematični , autentični stavovi ; postaju dominantna mišljenja u nečijoj percepciji i emocijama ; postaju opasni sudovi o Drugima .
tako negovana predrasuda se kasnije prenosi na druge generacije i produbljuju ubeđenje da se ljudi dele na rase, da je naša rasa superiornija ....
ovde na ovom portalu često se govori o rasizmu, fašizmu , sterotipima itd ali najčešće se govori kako toga u srbiji nema...najteže ih prepoznajemo u nama sama al zato često čujemo jeste da je Rom al' je divan čovek....
On je gej, ali mnogo pametan čovek reče jedan bloger pre neki dan na jednom drugom blogu
Užasne su predrasude, donose mnogo zla...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  22:59 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Umernici

nije valjda Nollendorfplatz?!



Da ne predložite Dolce pizza ili Habibi slučajno? :)


A da prestaneš s "Vikanjem", važi? Ovdje na blogu to nije po PCju i tu doktrinu podržavam ;-)

Jok, ne predlažem ništa, ja sam samo post-predrasudna Ossi. Jedina mi je predrasuda, za koju imam debele dokaze, da većina Naschies (sad pogodi koji su to!) u ArmAberSexy živi oko Nollendorfplatza ;-)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
margos  23:00 11.05.2009
Preporuka: 2

Re: Umernici

Užasne su predrasude, donose mnogo zla...

Bebo, slažem se.... ali već sam jednom pisala, čini mi se o svojoj prijateljici koja dosta radi sa Romima i prosto kad naleti na nekoga ko ima bilo koju dozu opreza kada se o nekom Romu radi - ona naprasno poludi.

Tako smo jednom imali radionicu s grupom mladih ljudi i tema je bila ''Predrasude, stereotipi, diskriminacija'' i u jednom trenutku se toliko zanela da sam je pitala da li je svesna kolike su njene predrasude prema ljudima koji imaju predrasude o Romima?

Često ovde na blogu upravo oni koji se bore protiv neke predrasude - ulete u svoju sopstvenu, a da to i ne primete. I da, slažem se ''gej, ali je ok...'' i ''Rom, ali čist...'' govori vrlo mnogo o onome ko to izgovara.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
morgenstern  23:20 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Umernici

dunjica
nije valjda Nollendorfplatz?!Da ne predložite Dolce pizza ili Habibi slučajno? :)
A da prestaneš s "Vikanjem", važi? Ovdje na blogu to nije po PCju i tu doktrinu podržavam ;-)Jok, ne predlažem ništa, ja sam samo post-predrasudna Ossi. Jedina mi je predrasuda, za koju imam debele dokaze, da većina Naschies (sad pogodi koji su to!) u ArmAberSexy živi oko Nollendorfplatza ;-)


Čuvaj(te) se predrasuda o Naschies! :)

Jok, meni uleteo »heute billisch, morgen teuer« stan pre par nedelja ovde, pa sam se preselio. A i nije N-platz, malo „kulturnije“ -- Viktoria-Luise-Platz. :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  23:25 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: Umernici

Čuvaj(te) se predrasuda o Naschies!


Radim(o) na tome, radim(o)...


A i nije N-platz, malo „kulturnije“ -


tztztztzt....


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
matityahu  21:27 11.05.2009
Preporuka: 3

manjina

#Link  Replika: 0
Manjinska je tuga pregolema.

I kod Roma se kaže/važi ono:

"Ako hoćeš da budeš bolji od njihovog najgoreg, onda moraš biti bar tri puta bolji od njihovog najboljeg."

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Filip2412  21:48 11.05.2009
Preporuka: 1

...

#Link  Replika: 11
Odmah da kazem, snishodljiva, pasivno - negativna izjava "Nije me sramota sto sam Rom" mi se stvarno ne dopada. Nisam bas nesto ljubitelj ponosa ali opet je bolje "Ponosan sam sto sam Rom".

Jednostavno upotreba reci sramota daje negatvan kontekst i kraj price. Ja sam recimo iz Nisa i uvek me je nerviralo a imali smo prilike da cujemo neke Niske glumce, recimo Zika Milenkovic... kada kazu nije sramota da se govori niskim naglaskom?! Dodje mi da zveknem onog sto tako kaze. Pa brate ili reci ponosan sam sto znam da govorim po niski ili bolje cuti.


dakle, preporucujem blagu korekciju naziva Facebook grupe.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  22:07 11.05.2009
Preporuka: 1

Re: ...

"Ponosan sam sto sam Rom"


Razlika je revolucionarna, a i stvarno bolje zvuči!

Inače, postoje mnogobrojna istraživanja među diskriminiranim grupama (češće puta pominjala ovdje na Blogu angažman Jane Elliott) koja pokazuju da ako diskriminacija dovoljno dugo traje, diskriminirani prihvate model ponašanja koji im se nameće ili, da se tako izrazim, počnu sebe promatrati očima diskriminatora. I toga nisu svjesni.

To saznanje i Flipperov prijedlog bih iskoristila kao dodatni poticaj u osvajanju sloboda i prava, ne samo Roma.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Filip2412  22:14 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: ...

tacno, takav sramezljiv pristup je posledica nesvesnog prihvatanja diskriminacije

Ponosni Romi je mozda elegantiji naziv grupe...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Vučković  22:38 11.05.2009
Preporuka: 3

Re: ...

Razlika je revolucionarna, a i stvarno bolje zvuči!

Sigurno je tačno ovo što pominješ (posmatranje očima diskriminatora), ali čini mi se da je i ovo "ponosan sam što sam ..." postalo na neki način "pattern" koji takođe pokazuje borbu sa problemom percepcije inferiornosti (spoljne ili unutrašnje), samo "naučnim metodama". Pominjao sam na nekom ranijem blogu moje svojevremeno čuđenje kad sam video u Londonu nalepnicu na kolima "Svako jutro kad se probudim zahvalim Bogu što sam Velšanin". Pitam se kako Englezi reaguju na nju...

Rekao bih da tu neka "borba" i nekakav usiljeni "branding" ne pomaže preterano. Ok, može i da odmaže, kad na primer kažeš prvo:
Moram da priznam da smo delom sami krivi za takav stav koji ljudi gaje prema nama. Nedovoljno poznavanje srpskog jezika, nevodjenje računa o higijeni, rano stupanje u brak, nizak stepen obrazovanja, i mnogi drugi faktori su utecali na to da nas ljudi smatraju životinjama.

a onda nađeš krivca - pisca ili režisera ili šta već znam.

Meni se čini da, što se tiče sopstvene slike o sebi, Emanuela može sebi pomoći tako što prepoznaje tuđi rasizam i razume ga kao ljudsku slabost (da se izrazim njenim rečima - i rasisti su ljudi - ako nisu, šta bi bili?). Što se tiče predstavljanja drugima (uključujući i one u kojima prepozna rasizam) - mislim da je važno da predstavlja sebe, a ne ceo romski narod. Mislim da će predstavljajući sebe i pokazujući razumevanje (i određenu dozu humora) u odnosu na tuđi rasizam efikasnije raditi na predstavljanju svoje zajednice nego noseći parolu "ja sam ponosna što sam Romkinja".

A što se tiče facebook grupa i njihovih naziva, moj predlog bi bio da se grupa zove "Romski svet - za Rome i prijatelje". Biće mi zadovoljstvo da se pridružim jednoj takvoj grupi :)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  22:41 11.05.2009
Preporuka: 1

Re: ...

"Svako jutro kad se probudim zahvalim Bogu što sam Velšanin". Pitam se kako Englezi reaguju na nju...


Mislila sam da smo na Blogu već apsolvirali tu o nezasluženom ponosu (WTF, ponos?!) ;-)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Goran Vučković  22:43 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: ...

Mislila sam da smo na Blogu već apsolvirali tu o nezasluženom ponosu (WTF, ponos?!) ;-)

Pa evo nismo - opet se brandiramo ponosom :(
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
margos  22:45 11.05.2009
Preporuka: 1

Re: ...

postalo na neki način "pattern" koji takođe pokazuje borbu sa problemom percepcije inferiornosti (spoljne ili unutrašnje), samo "naučnim metodama".

Bolje je od ''nije me sramota'' a nedovoljno dobro da privuče. I slažem se - ima elemente borbenosti i prkosa, što može da odvuče na drugu stranu.
A što se tiče facebook grupa i njihovih naziva, moj predlog bi bio da se grupa zove "Romski svet - za Rome i prijatelje". Biće mi zadovoljstvo da se pridružim jednoj takvoj grupi :)

Ovaj naziv je još bolji i još otvoreniji:) I privlačan.... evo još jednog člana.:)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  23:01 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: ...

"Romski svet - za Rome i prijatelje".


Ovaj naziv je još bolji i još otvoreniji:) I privlačan.... evo još jednog člana.:)


Prijedlozi sve bolji i bolji... Emanuela, čitaš li?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Filip2412  00:07 12.05.2009
Preporuka: 1

Re: ...

"Romski svet - za Rome i prijatelje"
lepo, svidja se i meni
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Virtuelni Vasilije  10:54 12.05.2009
Preporuka: 0

Re: ...

Vucko
A što se tiče facebook grupa i njihovih naziva, moj predlog bi bio da se grupa zove "Romski svet - za Rome i prijatelje". Biće mi zadovoljstvo da se pridružim jednoj takvoj grupi :)


Bravo Vucko - SJAJNA IDEJA!

Iskreno receno ja sam optimista u pogledu uspeha ovog Centra romskih studenata i njihovih inicijativa. Mislim da je i nedavno prisustvo Borisa Tadica na sahrani Sabana Bajramovica bio jasan znak i da sam vrh srpskih vlasti zeli da napravi bitne pozitivne korake u pogledu poboljsanja polozaja Roma u Srbiji ...

pozz
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  12:10 12.05.2009
Preporuka: 1

Re: ...

nedavno prisustvo Borisa Tadica na sahrani Sabana Bajramovica bio jasan znak i da sam vrh srpskih vlasti zeli da napravi bitne pozitivne korake u pogledu poboljsanja polozaja Roma u Srbiji ...


Iz tvojih usta u SVE uši. Jedino što su kurtoazne geste političara jedan od pozitivnih, nužnih znakova. Dok stav prihvaćanja ne zaživi u narodu, posao nije dovršen. A taj dio je mnogo duži i mučniji proces. Es braucht langen Atem...
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
matityahu  18:28 12.05.2009
Preporuka: 0

Re: ...

ponosan sam sto znam da govorim po niski

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
matityahu  22:46 11.05.2009
Preporuka: 6

GINA Ranjačić

#Link  Replika: 9
U malom slavonskom mestu pod nazivom Biskupec, rodila se 1831. godine jedna devojčica u romskom plemenu Nevlja koje se tu doselilo iz Srbije. Dobila je ime Gina. Prezime Ranjičić. Dolaskom bana Jelačića celo pleme se povlači natrag u Beograd gde Gina postaje sluškinja u kući jednog jermenskog trgovca. Kada se taj trgovac seli natrag u Carigrad ide i Gina. Ona već zna da čita i piše. Jermenin Gabriel joj daje privatnog učitelja nemačkog.Tu se zaljubljuje u jednog Albanca, koji ubija njenog zaštitnika Jermenina. U isto vreme Gabrielov brat Joahim je zaljubljen u nju. Sa Albancem beži preko Srbije u Albaniju. Vraća ce.Odlazi u Italiju. Sve vreme piše na romskom, srpskom, a i na turskom. U Italiji je zajedno sa jednim jevrejskim trgovcem Jakobom Horštajnom koji ju je poštovao i bio mecena sve do smrti. Gina zajedno sa svojim slugom i ljubavnikom putuje po Severnoj Africi i piše pesme. Od Jakoba Hornštajna testamentom dobija 10 000 austrijskih ćesarskih dukata – u to vreme basnoslovna suma. U Parizu kapom i šakom deli novac svima. Vraća se u Hrvatsku i Srbiju, umire. Za sobom je ostavila 250 pesama u vreme kada 99 procenata žena u Srbiji ne zna da čita i piše.

Ovde su izloženi samo mali detalji njenog, blago rečeno burnog života. O njoj nikada niko nije pisao na srpskom osim Rajka Đurića. Nadam se da grešim. Najviše je pisano na nemačkom jer su sve njene pesme prevedene na taj jezik još krajem devetnaestog veka. Proučava se na Univerzitetima, od Gvatemale do Berlina. Prevedena je na švedski i ulazi u antologije žena pesnikinja pod „romska pesnikinja Srbije” „Srpska pesnikinja devetnaestog veka”. Inače samnegde čuo da je sahranjena na Mirogoju. O njoj će još biti reči.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
margos  23:03 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: GINA Ranjačić

Najviše je pisano na nemačkom jer su sve njene pesme prevedene na taj jezik još krajem devetnaestog veka. Proučava se na Univerzitetima, od Gvatemale do Berlina. Prevedena je na švedski i ulazi u antologije žena pesnikinja pod „romska pesnikinja Srbije”

Oooo, sramote, ja prvi put čujem za nju. :(
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  23:04 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: GINA Ranjačić

Mattityahu, nepravedan si! Koliko dugo moram(o) čekati? Ovo je fantastična priča, fascinantna sudbina... daj više, please!

A i gdje je taj Biskupec, u Slavoniji? Zvuči zagorski.

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
JJ Beba  23:29 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: GINA Ranjačić

Ovde su izloženi samo mali detalji njenog, blago rečeno burnog života. O njoj nikada niko nije pisao na srpskom osim Rajka Đurića. Nadam se da grešim. Najviše je pisano na nemačkom jer su sve njene pesme prevedene na taj jezik još krajem devetnaestog veka. Proučava se na Univerzitetima, od Gvatemale do Berlina. Prevedena je na švedski i ulazi u antologije žena pesnikinja pod „romska pesnikinja Srbije” „Srpska pesnikinja devetnaestog veka”. Inače samnegde čuo da je sahranjena na Mirogoju. O njoj će još biti reči.

daj bre tekst o Gini


Rajko Đurić iz Tanjuga?
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
matityahu  23:30 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: GINA Ranjačić

kažu da je u Sclavonii.Priča je fascinantnija nego što svi možemo da zamislimo. Ja se još uvek "opasuljujem".
Ma knjiga je na gotici iz 1892 godine na dojču.
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  23:30 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: GINA Ranjačić

Rajko Đurić iz Tanjuga?


Rajko Đurić, pretpostavljam
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  23:33 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: GINA Ranjačić

kažu da je u Sclavonii


U to vrijeme je taj pojam obuhvaćao geografski šire područje od današnjeg, uklj. sve do Zagreba.

A priču jedva čekam(o)!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
JJ Beba  23:40 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: GINA Ranjačić

dunjica
Rajko Đurić iz Tanjuga?


Rajko Đurić, pretpostavljam

da, na tog Rajka sam i mislila.
Bio je novinar tanjuga, poslanik u prošlom sazivu skupštine (na znam da li je u ovom)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
matityahu  23:50 11.05.2009
Preporuka: 0

Re: GINA Ranjačić

ja, onje to. NAJ,NAJ,NAJ za romologiju - svetski autoritet

i pisac, i pesnik, i lingvista, i govornik, i političar (jedan od mojih kućnih bogova)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
matityahu  23:57 11.05.2009
Preporuka: 1

Re: GINA Ranjačić

nađoh: radi se o mestu Biškupec kod Varaždina. Da, pa tu je došao ban Jelačić kad je naredio vojnu konskripciju svih muškaraca da bi se borili protiv Mađara (čak je uzeo i Rome - Ranjačići pobegli u Beograd)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  00:59 12.05.2009
Preporuka: 0

Preporuka za laku noć

#Link  Replika: 0
Iliti: podsjećanje, jer mi se veoma svidio pristup.

Laku noć!
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
jasnaz  09:27 12.05.2009
Preporuka: 1

Umetnost

#Link  Replika: 1
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
dunjica  09:53 12.05.2009
Preporuka: 0

Re: Umetnost

Teatar TKO iz Kölna, osnovan od balerine-koreografkinje Nade Kokotović i skopski (teatar Pralipe) glumac-režiser-pjesnik Neđo Osman.


Esma i Neđo (u sredini)
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Milutin Milošević  22:42 12.05.2009
Preporuka: 1

Stid?

#Link  Replika: 5
Django se nije stideo



A ni Bireli danas


   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
JJ Beba  23:53 12.05.2009
Preporuka: 1

Re: Stid?

   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Milutin Milošević  00:25 13.05.2009
Preporuka: 0

Re: Stid?

Gde me nađe sa Entre dos aguas
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
JJ Beba  00:50 13.05.2009
Preporuka: 0

Re: Stid?

Milutin Milošević
Gde me nađe sa Entre dos aguas



solea Greaaaaaaaaaat
   
Molimo vas da se ulogujete ili registrujete novi nalog da biste mogli da šaljete komentare.  
Prethodna
Sledeća idi na stranu Idi

Autorove teme
Najnovije - VIP blogeri
Najnovije - blogeri
Najčitanije (48h)

INFO

SPORT

KULTURA

BIZ

ENGLISH NEWS

AUTOMOBILI

ZIVOT

PUTOVANJA