Nauka| Tehnologija| Životni stil

Wolfram Alpha

njanja_de.manccini RSS / 11.05.2009. u 19:49

18-og Maja nova search engine bice lansirana zvanicno. Zove se Wolfram Alpha i osnivac je Stephen Wolfram, matematicar/fizicar iz Engleske i naravno njegov tim od 250 kolega. Prosle nedelje neki su imali prilike da pogledaju Wolframovu prezentaciju koja je odrzana na Harward Law School. Inace Stephen Wolfram je creator popularnog sowtvare-a Mathematica (pitajete Marca za to jer i on to koristi) koji je de rigueur na departmentima matematike sirom Amerike (a verovatno i sire).


Biznis plan za Wolphram Alpha jos uvek nije gotov al bice uskoro. Ova besplatna search engine imace reklame sponzora a profesionane kompanije bice u mogucnosti da koriste havy duty verziju. Detalji kako tacno ce Wolphram Alpha praviti pare jos nisu opredeljeni, al bice...


Naravno niko pa ni Wolfram ne zna dal ce ovo biti jos jedna uspesna prica. Ovo mu dodje kao kad je 1996 godine bio lansiran Google i svi su govorili da to treba proveriti, i pored toga sto su bili zadovoljni tadasnjom search engine AltaVista.


Meni je interesantno to sto je Google vec poceo da koristi neke Wolframove fore, tako da Google Public Data je jedan od pokusaja da napravi pretrazivanje pomocu istog algoritma koji koristi Wolfram (o algoritmu malo nize sledi link). Znaci u Google-u su svesni da je ovo mocna stvar tako da su spremni da se takmice sa Wolfram Alpha-om, ili cak i da kompletno prihvate taj nacin pretrazivanja. Sergey Brin jedan od osnivaca Google-a je radio kao intern za Wolfram ranih 1990-ih.


Stephen Wolfram kaze da cilj ove pretrazivacke masine je da ucini ekspertsko znanje dostupno svim ljudima. Nema direktne konkurencije sa Google-om jer ne pretrazuje informacije na Web-u vec je gradjena oko ogromnog broja podataka koji su proizvedeni od strane javnih i zvanicnih izvora. Znaci ovde nema potrebe da proveravate validnost izvora informacija. Alpha organizuje i preracunava to znanje pomocu sofisticiranog Natural Language Processing algoritma. Naravno da postoji veza izmedju Mathematica sowtvare-a i Wolfram Alphe jer je gradjena na bazi 5 miliona lines of Mathematica code-a.

Korisnici ce biti u mogucnosti da pitaju bilo kakvo pitanje koje moze biti konstruisano isto kao i kod Google pretrazivanja, al radi skroz drugacije od Google-a jer daje odgovore na postavljena pitanja tako sto racuna podatke. Na primer: What was the average temperature in Chicago last year? Ili: If you flip a coin 10 times, what is the probability that four of the flips will come up heads?


Evo nekoliko screan shots-s kako to izgleda:

wolfram_alpha_3.png

wolfram_alpha_1.png

 

 

Ja jedva cekam da probam i to cudo.
Pogledajte ovaj link i ne zaboravite 18 Maj!!!

 



Komentari (112)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

gordanac gordanac 20:06 11.05.2009

e, ako ..

..bude pola dobro kao WolframMath - vredeće svakog klinknalink-a!
Hvala za info.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:13 11.05.2009

Re: e, ako ..

ja mislim da ce da bude super stvar jer se zasniva na tom Natural language processing algoritmu. lakse ce da bude za pretrazivanje jer moze korisnik da prica normalnim jezikom i da ga kompjuter razume. na primer sto ima nekih pretrazivanja koji koriste index search, boolean search, ili builder search to je sve komplikovano za obicnog korisnika jer taj sowtvare se ne trudi da razume korisnika. ovako pricas ko covek i software te lepo razume, a ne naopako da se korisnik trudi da razume sta sowtvare hoce.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:19 11.05.2009

Re: e, ako ..

Делује узбудљиво.

У ствари, уместо тебе копа по архивама, до које би ти прво требало да дођеш а тек онда да је искористиш. Како оно беше: унапред одваја жито од кукоља. (Још ме држи револуционарни жар, па ми је и језик такав. Занимљиво ће, додуше, бити да видимо како ће се понашати, кад смо већ код језика, ако упит није језички исправан.)
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:31 11.05.2009

Re: e, ako ..

Занимљиво ће, додуше, бити да видимо како ће се понашати, кад смо већ код језика, ако упит није језички исправан.)

dali tu mislis na pogresno spelovanje ili gramaticke greske?
kako i da je ja mislim da nece biti velikih problema jer je gradjen na osnovu normalnog ljudskog jezika. a ljudi prave i gramaticke greske i greske u spelovanju.
niccolo niccolo 20:38 11.05.2009

Re: e, ako ..

Hvala za info.

Da, hvala za info Njanjo! Na osnovu ovih prikaza deluje da će biti vrlo koristan...
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:45 11.05.2009

Re: e, ako ..

niccolo
Hvala za info.

Da, hvala za info Njanjo! Na osnovu ovih prikaza deluje da će biti vrlo koristan...

jeste lici tako. inace rezultat pretrazivanja imace i link do izvora tako da odmah znas odakle je podatak. meni ovo najbolje majke mi jer ne moram da proveravam validnost izvora. znamo da na googletu mozemo naci svakakve neproverene gluposti. ovde je to nemoguce.
antioksidant antioksidant 20:13 11.05.2009

.

18. maj?

ponedeljak
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:19 11.05.2009

Re: .

e hvala za happy monday. bas je leglo.
natasavb natasavb 21:35 11.05.2009

Re: .

18. maj?

ponedeljak

ja necu zaboraviti. aleksin rodjenadan.
uvek nam javis za neke super stvari.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 21:57 11.05.2009

Re: .

uvek nam javis za neke super stvari

e bas mi drago da se i tebi svidelo
Blade Runner Blade Runner 20:26 11.05.2009

Tako ljudi probali google

pa vidi sada
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:41 11.05.2009

Re: Tako ljudi probali google

tacno tako. jedino sto se meni ne svidja sad za sad je to sto ce biti samo na engleskom jer kako kazu oni: Alpha will only be in English for now - Wolfram notes that this was already a very hard task and that the company does not currently have the resources to replicate its natural language processing techniques for other languages.
ja vec vidim kako bi mi ova "computational knowledge engine" pomogla na poslu. umesto da idem po razno raznim oficijalnim izvorima mogu ovde da nadjem podatke koji su mi potrebni.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:49 11.05.2009

x^3 sin^2 x dx



ovo je divota za studente
niccolo niccolo 21:02 11.05.2009

Re: x^3 sin^2 x dx

A može i za decu za rešavanje domaćih iz matematike,a?
dobrosavljevic_m dobrosavljevic_m 21:37 11.05.2009

Re: x^3 sin^2 x dx

Pa ako neko ne voli da integrali ručno...
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 21:58 11.05.2009

Re: x^3 sin^2 x dx

dobrosavljevic_m
Pa ako neko ne voli da integrali ručno...

ma danasnja deca ne vole nikako to da rade.
niccolo niccolo 07:21 12.05.2009

Re: x^3 sin^2 x dx

njanja_de.manccini

ma danasnja deca ne vole nikako to da rade.

A kad su deca volela da rade domaće, šta god da je u pitanju?
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 13:13 12.05.2009

Re: x^3 sin^2 x dx

A kad su deca volela da rade domaće, šta god da je u pitanju?

pa ja sam uvek volela da radim domace.
sad me cerka nervira sto ne radi ko ja - ono dodje iz skole i odmah da sedne i da resi domaci, nego ceka do uvece pre spavanja i onda je umorna i tako dalje...moj recept bio bolji, al ko slusa mamu?
niccolo niccolo 15:02 12.05.2009

Re: x^3 sin^2 x dx

pa ja sam uvek volela da radim domace

njanja_de.manccini njanja_de.manccini 21:08 11.05.2009

Re: prve probe

makso drugi link je ovaj
a treci ovaj

nemam pojma sto su sva tri linka bila onaj prvi???

edit: nisam uzivo videla taj novi kindle
gordanac gordanac 21:10 11.05.2009

prve probe

..i Wolfram Alpha..
ovo sve će da bidne izvor
idem ovo da blognem dalje..
veseliće se čestit narod internetski i pretraživački...
maksa83 maksa83 21:16 11.05.2009

Re: prve probe

njanja_de.manccini
makso drugi link je ovaj
a treci ovaj
nemam pojma sto su sva tri linka bila onaj prvi???

Pogrešna stvar ostala u Stevki (stevka = clipboard), evo ispravljam.

edit: nisam uzivo videla taj novi kindle

Tek će na leto da se pojavi.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 21:59 11.05.2009

Re: prve probe

idem ovo da blognem dalje..
veseliće se čestit narod internetski i pretraživački...

gordanac gde je ovo blognuto dalje?
gordanac gordanac 22:09 11.05.2009

Re: prve probe

gordanac gde je ovo blognuto dalje?

ovde kod mene
maksa83 maksa83 22:23 11.05.2009

Re: prve probe

gordanac
gordanac gde je ovo blognuto dalje?

ovde kod mene

E, ovaj tvoj link na New Kind of Science na tom AFŽ sajtu me podseti da se opet pokajnički zapljunem kod Brajovića (ako još uvek beleži) - tamo negde kad je izašla knjiga ja kupio i ... došao do 150-i-neke strane od oko 1200, i tu odložio štivo do daljnjeg ("nastaviću kad budem imao vremena, sad ne mogu, suši mi se neki lepak" ) da mi mozak ne bi pregoreo. Moram da priznam da sam podeljen po pitanju cele stvari - instinkt mi kaže "ima tu nešto", a opet sama kompleksnost uvezivanja ovoga sa ičim realnim na svetu mi celu stvar boji pomalo somnabulno. Ne bi čovek insistirao na ovom poslednjem ("okej, lepo, a šta ćemo sa tim da radimo?" ) da i sam autor ne insistira da će to da Promeni Sve (i sam naslov je prilično pretenciozan - Nova Vrsta Nauke). No okej, Wolfram je stvarno puna glava mozga - jedan od onih Tesla koje kapiraju stvari koje slabo ko kapira. Ono što mu se još zamera oko ovoga je još pretencioznosti - ponaša se kao da je on smislio celularne automate (a ne da ih je izvadio iz nafalina) i kao da niko pre njega o tome ništa nije napisao, a jeste.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 22:25 11.05.2009

Re: prve probe

gordanac
gordanac gde je ovo blognuto dalje?

ovde kod mene

e super, baš se radujem što će neka druga virtuelna zajednica da vidi ovu vest.
gordanac gordanac 22:27 11.05.2009

Re: prve probe

:))))
O celularnim automatima imam gore mišljenje od tebe

više je onako - nek` se zna, `leba ne traži...

Ali math je stvarno dobar, skroz, slično kao ovo za Wolfram Alpha mi jedan gari poslao najavu
..i tako..
stiže mi i ova najava na sličan način, pareko` nek saznaju i drugi, možda koga obraduje
NNN NNN 22:31 11.05.2009

Re: prve probe

Pogrešna stvar ostala u Stevki (stevka = clipboard)
c,c,c, nešto učestalo?
maksa83 maksa83 22:38 11.05.2009

Re: prve probe

NNN
Pogrešna stvar ostala u Stevki (stevka = clipboard)
c,c,c, nešto učestalo?

Ma da, Ctrl taster koji odlazi na ropotarnicu povjesti pa sve češće zađida.
A možda su i godine.

<trol>
Pričaju dva sinior sitizena, alias penzionera:
- Našao sam sjaaajan lek za prostatu!
- E! Koji, koji? Kako se zove?
- Joooj ne mogu da se setiim... kao onaj neki cvet, kako ono beše...
- Karanfil?
- Ma ne, onaj lepši...
- Orhideja?
- Ma ne, onaj najlepši cvet, kraljica svih cvetova...
- Ruža?
- E, jeste! Ruža... <viče i zove ženu> Ružo! Kako mi se beše zove onaj novi lek za prostatu?
</trol>
marco_de.manccini marco_de.manccini 22:58 11.05.2009

Re: prve probe

Максо, све си схватио, не мораш да читаш даље.

Није измислио целуларне аутомате, нити је први (ни последњи) који је схватио да наизглед једноставни системи крију понекад огрому комплексност.

Неко време је био заинтересован за ствари које радимо са колегом па смо имали неке видео конференције. Боље да не причам.

Веома ми је интересантно да је човек који није нашао за сходно да у Mathematica користи обичне заграде () на свим местима где их сваки homo sapiens користи, него користи оне [ ] заграде, промовише претраживање података помоћу питања писаних у природном језику.

На плус страни, спремно потврђујем да је Mathematica стравично моћан програм. Ипак, у принципу, због немогуће синтаксе, кад ми нешто треба прво идем на Maple, јер не морам да копам по приручнику да бих помножио два броја.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 23:08 11.05.2009

Re: prve probe

baš sam se čudila kad će marco da se pojavi i da vam opiše njegov bliski susret sa Wolframom. dobro je - bio je učtiv pa nije.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 23:38 11.05.2009

Re: prve probe

Помало личи на мој опис сусрета са Семољ земљом.

P.S.
Уписао сам ти плус, Максо.
NNN NNN 01:39 12.05.2009

Re: prve probe

- Karanfil?

mirelarado mirelarado 21:33 11.05.2009

Обећава

Погледала линАк и рекла бих да ово обећава.
Today at least, Wolfram Alpha is for the tech crowd--the kind of people who want to dig into the data.
Копање по подацима - то се тражи.
Хвала за информацију, Њањо. Увек си у току.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 22:00 11.05.2009

Re: Обећава

Хвала за информацију, Њањо. Увек си у току.

nema na čemu.
moram da sam u toku inače dobicu slabe ocene na evaluaciji.
vishnja92 vishnja92 21:47 11.05.2009

dobar dan.

kako ste?

laku noc.
mirelarado mirelarado 21:49 11.05.2009

Re: dobar dan.

vishnja92
kako ste?

laku noc.


Лаку ноћ, Вишњичице.
vishnja92 vishnja92 21:55 11.05.2009

Re: dobar dan.

laku noc, nadam se da su te danas nasli :)


dobar dan
kako ste?
laku noc

(ja sam sa one male planete, gde radi onaj siroti lampadzija.... znas, onaj. e taj sam)

dobar dan...
mirelarado mirelarado 22:14 11.05.2009

Re: dobar dan.

laku noc, nadam se da su te danas nasli :)


Нашли, нашли... :)
Поздравља те моја ћера
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 22:17 11.05.2009

Re: dobar dan.

hej zemske sta ima kod vas?
mirelarado mirelarado 22:24 11.05.2009

Re: dobar dan.

njanja_de.manccini
hej zemske sta ima kod vas?


Ништа, Њањо, радимо к'о ударници... и тако.
vishnja92 vishnja92 07:39 12.05.2009

Re: dobar dan.

hej zemske sta ima kod vas?

aevo...
nego - ti obecala drugu temu - onu lepu belu....

u ovome se ic ne razbiram :)

(ne umem da ucestvujem, osim sa "hvala njanjo" )
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 13:14 12.05.2009

Re: dobar dan.

nego - ti obecala drugu temu - onu lepu belu....

ma bice i to nego ovo mi bilo bezveze da preskocim.
vishnja92 vishnja92 14:23 12.05.2009

Re: dobar dan.

pa bilo bi bezveze. bas je lepo :)

covece, kako li ce izgledati diskusije na blogu kada to zazivi?.... trecina ljudi ce da se ubedaci nacisto.
xe xe xe

odose sve svadje oko vakihnakih informacija....
pa kad pocne muckanje sopstvenim glavama, pa kad iznadju da ne boli....
vajdica :)

ili ja to potpuno pogresno kapiram.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 15:20 12.05.2009

Re: dobar dan.


ili ja to potpuno pogresno kapiram.

ti se zezas sa nama.
a mene muci sto sam od 18 -og maja pa sve do petka 22-og na nekom workshopu po ceo dan i bez mogucnosti da visim na internetu - ima da propustim veselje.
vishnja92 vishnja92 15:58 12.05.2009

Re: dobar dan.

e bre njanjo... da mogu da ti poklonim malo svog vremena, rado bih - veruj mi.
prosto mi cudno ovo.
danas nisam otisla na posao, a sutra ujutru cu da smislim za dalje... imam gomilu proslogodisnjeg odmora, tamo opste rasulo, vreme za prelazak u drugu firmu jos nije sazrelo, akomerazumes... nikad mi se ovo nije desilo :)

april - mesec kad investitori pocinju da divljaju (bukvalno) a gle mene: perem prozore i pevam sve u 16.
ups. maj :))))
miloradkakmar miloradkakmar 22:32 11.05.2009

Lepo


Primio k znanju.
Kroz komentare i razumeo o čemu je reč.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 23:09 11.05.2009

Re: Lepo

miloradkakmar

Primio k znanju.
Kroz komentare i razumeo o čemu je reč.

zato ja volim blog - kroz komentare i kroz zezanje naučiš svašta.
miloradkakmar miloradkakmar 16:01 12.05.2009

Re: Lepo

njanja_de.manccini
miloradkakmar

Primio k znanju.
Kroz komentare i razumeo o čemu je reč.

zato ja volim blog - kroz komentare i kroz zezanje naučiš svašta.

Lepo od tebe što nas pripremaš za svakojake novotarije.
I hvala ti !
bauer. bauer. 01:58 12.05.2009

Ej,

ja još ni Google nisam prihvatio nego koristim dobri stari Yahoo! Kauboj, šta da se radi, neke navike se teško menjaju. Ali probaćemo, zašto da ne. I ako bude valjalo, trajaće, a onda će i pare da pravi od reklamnog prostora. A ako ne bude valjalo, onda ništa, idemo dalje.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 02:09 12.05.2009

Re: Ej,

ti ko moja sefica. ona pretrazuje samo kroz yahoo. danas sam trazila neku tabelu u nasem online catalogu i nisam mogla da nadjem, a znam da treba da je tu. kaze seficai ma sto se mucis bre trazi kroz yahoo i odmah ima da nadjes tu tabelu. nije me slagala.
bocvena bocvena 07:37 12.05.2009

hej,

samo da pošaljem poljubac , a vi nastavite...(a ja ću se praviti da razumem o čemu govorite)
myredneckself myredneckself 09:19 12.05.2009

Re: hej,

njanja, pa ova search engine Alfa se ubila za geek-ove !!! hvala ti što nas obaveštavaš uvek i na vreme
zamisli, postaviš mu pitanje - kako ide recept za Vermerovo mućenje boja, ono sa lapis lazuli... recimo ona utramarin plava, taj WA mi se čini mnogo pametan i slutim da će svašta znati oko nauke, statistike...
jedino ne znam kako će s nekim "metafizičkim" temama
myredneckself myredneckself 09:28 12.05.2009

Re: hej,

ne znam, zašto da se podsetimo 18. maja ?
bocvena bocvena 10:13 12.05.2009

Re: hej,

zamisli, postaviš mu pitanje - kako ide recept za Vermerovo mućenje boja, ono sa lapis lazuli... recimo ona utramarin plava,

he, he, he...vraže mali!
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 13:16 12.05.2009

Re: hej,

ne znam, zašto da se podsetimo 18. maja ?

mrns pa tad je zvanicno lansiranje Wolfram Alfe, pa zato vam kazem nemoj da zaboravite da probate prvi dan pa da je oborimo odmaH.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 13:20 12.05.2009

Re: hej,

bocvena jel ima online catalog tvoja biblioteka?
bocvena bocvena 16:39 12.05.2009

Re: hej,

bocvena jel ima online catalog tvoja biblioteka?


Bolje je pitanje - da li tvoja biblioteka uopšte ima katalog? Nema, a ja iz protesta neću da radim lisni katalog. Već 7 godina čekam da mi kupe program za katalogizaciju (poslednji koji sam tražila je koštao 38 000, 00 din i oni su me gledali kao da sam im tražila prvorođenog sina za žrtvovanje). Inače, na ovim prostorima funkcioniše samo COBIS (Slovenci su ga posle raspada Jugoslavije prisvojili i sada ga iznajmljuju po regionu) i to samo u tri najveće biblioteke u Srbiji - Narodna biblioteka, Matica srpska i Univerzitetska. Biblioteka grada i većina vojvođanskih javnih biblioteka radi po BIBIS-u, a Niš i jug Srbije po NISIS-u. Dakle, svaka vaška obaška! A i samo COBIS ima dosledno sprovedenu uzajamnu katalogizaciju.

Što pitaš? Hoće tvoj univerzitet da sponzoriše moje usavršavanje u Americi i automatizaciju rada?
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 16:58 12.05.2009

Re: hej,

Što pitaš? Hoće tvoj univerzitet da sponzoriše moje usavršavanje u Americi i automatizaciju rada

pa to ti nije losa ideja.
daj ubedi tamo neke odgovorne face da vam treba usavrsavanje i softveri za online katalogiranje pa da dodjes ovde da se obucis da to radis. objasni im da stvarno nema smisla da nemate online katalog.
cvexkeks cvexkeks 17:53 12.05.2009

Re: hej,

objasni im da stvarno nema smisla da nemate online katalog.


Neću da grešim dušu, ali mislim da moj direktor nikad nije ni čuo za online katalog. Kad god se vratim sa nekog seminara i sa sjajem u očima krenem da predlažem inovacije, oni dobiju napad smeha. Al' ne odustajem, moja biblioteka će biti prva direktno umrežena sa Kongresnom u Vašingtonu!

edit - tek sad sam shvatila da sam greškom ostavila komentar na muževljev nalog! Još se pitam što mi se njanja zahvaljuje na poseti?!
Laku noć, počela sam da brljam.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 17:57 12.05.2009

Re: hej,

ne odustajem, moja biblioteka će biti prva direktno umrežena sa Kongresnom u Vašingtonu!

eto to je ono sto se trazi!
mora da ima investicije u tom pravcu. morate da ih ubedite da nemoze se ziveti u ovom veku a jos uvek imati kolekcije po bibliotekama za koje niko ne zna.

hvala na poseti
crossover crossover 18:38 12.05.2009

Re: hej,

myredneckself
jedino ne znam kako će s nekim "metafizičkim" temama

Добро размишљаш. За сада, изгледа, никако, за то ћемо морати да сачекамо семантички веб.
Колико сам схватио из линкова које су поставили Њања и Макса, Wolfram Alpha није класичан Web search engine, већ некакав Mathematica front end који ће узгред приказивати и резултате веб претраживања.
Indeed, maybe it is actually wrong to call it a search engine at all (and Wolfram prefers to call it a "computational knowledge engine".
Свеједно, делује ми много занимљиво и корисно, једва чекам да пробам. Видим да већ даје занимљиве одговоре.
Њањо, улепшала си ми дан и смањила продуктивност. Добро рече Брајовић ономад, ово место почиње да личи на неки добар магазин.

ПС Марко, немој много да се жалиш на угласте заграде, то је вероватно зато да их Mathematica не би аутоматски форматирала у смајлије. Мрзим ове жуте флеке.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 19:03 12.05.2009

Re: hej,

Њањо, улепшала си ми дан и смањила продуктивност. Добро рече Брајовић ономад, ово место почиње да личи на неки добар магазин.

e bas mi je drago da sam ti ulepsala dan al ono oko produktivnosti ne pocinji jerbo ja na poslu u zadnja dva dana samo buljim u ovo i jos jednu super stvar:Second Life. gledam neke projekte sto su radili neki pametnjakovici.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 19:03 12.05.2009

Re: hej,

crossover
ПС Марко, немој много да се жалиш на угласте заграде, то је вероватно зато да их Mathematica не би аутоматски форматирала у смајлије. Мрзим ове жуте флеке.

Брајовић ништа мање... (Да и ја цитирам самог себе: "Досетљивошћу их је могуће избећи!'')

Сад иде разрешујућа математичка формула: '')=2 x '+ )≠
maksa83 maksa83 19:29 12.05.2009

Re: hej,

njanja_de.manccini
Što pitaš? Hoće tvoj univerzitet da sponzoriše moje usavršavanje u Americi i automatizaciju rada

pa to ti nije losa ideja.

A taman i da pokupi autogram Dena Brauna.
bocvena bocvena 20:06 12.05.2009

Re: hej,

maksa83 maksa83 20:18 12.05.2009

Re: hej,

Inače, na ovim prostorima funkcioniše samo COBIS (Slovenci su ga posle raspada Jugoslavije prisvojili i sada ga izanjmljuju po regionu)

Pumajkumu, Fruktal sokovi all over again.

Malo sam kopao, i od dž. softvera isplivava ovo: Koha. Dž. je, koristi se izgleda kojekuda, ali sasvim moguće da su njihovi i naši standardi dovoljno raštimovani da bi bilo neophodno prilagođavanje a i bar jedan full IT vičan zaposleni da to montira i održava. (Da nemam ženu i sitnu decu, meni bi to bio to-tal-ni dream job - IT u biblioteci.)
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:25 12.05.2009

Re: hej,

ali sasvim moguće da su njihovi i naši standardi dovoljno raštimovani da bi bilo neophodno prilagođavanje a i bar jedan full IT vičan zaposleni da to montira i održava.

to je verovatno tacno al jedan IT nece moci to da odrzava. previse je velika operacija. nasa biblioteka je na softvare koji pravi kompanija ExLibris. voyager, sfx (za digitalne izvore) i jos ponesto. voyager je dobar al ima i nekih velikih mana kad je u pitanju korelacija kataloging departmenta i finanisjkog departmenta.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:26 12.05.2009

Re: hej,

(Da nemam ženu i sitnu decu, meni bi to bio to-tal-ni dream job - IT u biblioteci.)

makso jeste dream job, a ovde i dobro placaju.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:30 12.05.2009

Re: hej,

njanja_de.manccini
(Da nemam ženu i sitnu decu, meni bi to bio to-tal-ni dream job - IT u biblioteci.)

makso jeste dream job, a ovde i dobro placaju.

Јесте ли спојени са Народном библиотеком Србије или Универзитетском?
mirelarado mirelarado 20:32 12.05.2009

Re: hej,

na ovim prostorima funkcioniše samo COBIS (Slovenci su ga posle raspada Jugoslavije prisvojili i sada ga izanjmljuju po regionu) i to samo u tri najveće biblioteke u Srbiji - Narodna biblioteka, Matica srpska i Univerzitetska.


Сада је већ приличан број библиотека у Србији у COBIS-у. Универзитетска подразумева све библиотеке БУ. Није то лош програм, лако га је савладати. Одређени број књига сам и сама обрадила. :) А тек преузимање записа из Народне - песма.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 20:39 12.05.2009

Re: hej,

Јесте ли спојени са Народном библиотеком Србије или Универзитетском?

imamo pristup na Digitalna Narodna Biblioteka Srbije, al universitetsska biblioteka tamo u Bg ne bi bilo lose da je povezana sa Library of Congres jer su skoro sve svetske biblioteke povezane na nju zbog baze podataka koji se nalaze na OCLC o svim knjigama. odatle biblioteke imaju pristup svim svetskim knjigama, casopisima itd, naravno to se placa. to isto zahteva da budu standardi jedinstveni sirom sveta. pa se mislim ako moze Hrvatska buiblioteka sto ne moze i Srpska.
bocvena bocvena 20:48 12.05.2009

Re: hej,

Сада је већ приличан број библиотека у Србији у COBIS-у. Универзитетска подразумева све библиотеке БУ. Није то лош програм, лако га је савладати. Одређени број књига сам и сама обрадила. :) А тек преузимање записа из Народне - песма.
I dalje je to mali broj. Van sistema je sve van Beograda, sve javne biblioteke (opštinske), a o školskim da ne pričam! Drugo, COBIS uopšte nije user friendly, a Narodna biblioteka dobro naplaćuje obuku za rad u njemu.
Tu je onda i godišnja pretplata i troškovi održavanja sistema, od čega se direktorima digne kosa na glavi.
Treće, zapisi su preobimni za potrebe manjih biblioteka. Ok, divno je što većinu možeš da preuzmeš od Narodne, ali ne možeš ni da zamisliš šta sve živi na policama školskih biblioteka!
bocvena bocvena 20:55 12.05.2009

Re: hej,

to isto zahteva da budu standardi jedinstveni sirom sveta. pa se mislim ako moze Hrvatska buiblioteka sto ne moze i Srpska.

Svaki valjani program za automatizaciju mora da poštuje jedinstveni svetski standard, čak i onaj moj nesrećni od 38 000, 00 rsd ga poštuje.
mirelarado mirelarado 20:55 12.05.2009

Re: hej,

Narodna biblioteka dobro naplaćuje obuku za rad u njemu.
Tu je onda i godišnja pretplata i troškovi održavanja sistema, od čega se direktorima digne kosa na glavi.


Директори школа нису менаџери, не плаћају они то из свог џепа. COBIS или нешто друго, тек каталози ће и код нас морати да пређу у електронску форму, да најзад сазнамо које књиге чаме на чијим полицама. :)
bocvena bocvena 20:58 12.05.2009

Re: hej,

Slažem se, ali uvek imaju preče izdatke.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 21:02 12.05.2009

Re: hej,

тек каталози ће и код нас морати да пређу у електронску форму, да најзад сазнамо које књиге чаме на чијим полицама. :)

e to je to sto je problem. niko ne zna sta sve ima po policama. a zamisli kolko dugo bi trajao proces katalogiranja svih tih knjiga? kolko ljudi je potrebno da to uradi. neke knjige postoje u svetskoj bazi OCLC i odatle ih samo exportujes u svoj lokalni katalog, al one knjige koje nemaju podatke u OCLC neko treba da ih ubaci (ovo se placa - ko ubaci rekord o nekoj knjizi institucija za koju je vezan dobije nadoknadu). mnogo novca je potrebno za sve to i mnogo ljudi.
mirelarado mirelarado 21:09 12.05.2009

Re: hej,

njanja_de.manccini
тек каталози ће и код нас морати да пређу у електронску форму, да најзад сазнамо које књиге чаме на чијим полицама. :)

e to je to sto je problem. niko ne zna sta sve ima po policama. a zamisli kolko dugo bi trajao proces katalogiranja svih tih knjiga? kolko ljudi je potrebno da to uradi. neke knjige postoje u svetskoj bazi OCLC i odatle ih samo exportujes u svoj lokalni katalog, al one knjige koje nemaju podatke u OCLC neko treba da ih ubaci (ovo se placa - ko ubaci rekord o nekoj knjizi institucija za koju je vezan dobije nadoknadu). mnogo novca je potrebno za sve to i mnogo ljudi.


Слажем се, Њањо. Али, морало би да се почне са електронском обрадом барем новопристиглих књига. Када би у Србији било новца да се тај унос плаћа, сигурна сам да би се нашло довољно људи вољних да се за то обуче и да тај посао обаве. Као и за све, дуг је пут пред нама...
mirelarado mirelarado 21:10 12.05.2009

Re: hej,

bocvena
Slažem se, ali uvek imaju preče izdatke.


У то не сумњам. :)))
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 21:13 12.05.2009

Re: hej,

edit - tek sad sam shvatila da sam greškom ostavila komentar na muževljev nalog! Još se pitam što mi se njanja zahvaljuje na poseti?!
Laku noć, počela sam da brljam

ma koja si ti b'e?
jel to bocvena?
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 21:16 12.05.2009

Re: hej,

Слажем се, Њањо. Али, морало би да се почне са електронском обрадом барем новопристиглих књига.

jeste mora od negde da se pocne. al nema se novca ocigledno.
inace nikad nije kasno za te stare knjige da se ubace u katalog. onako uz put moze da se to sredi.
jednatanja jednatanja 10:04 12.05.2009

Sećam se

u prvom razredu srednje, tek je škola dobila neke jednostavne kompjutere, i na jednom času sedimo drugarica i ja, kad ona ukuca onako u DOS-u:

"Koga Jelena voli?"

Ja je pogledam, a ona meni "Pa kompjuteri znaju sve, zar ne?"

To mi je bilo toliko smešno tada (ja sam imala nekog pojma o programiranju zbog Comodora), a danas vidim Wolfram Alpha i nije tako daleko od koncepta, da na svako pitanje dobijemo inteligentan odgovor.
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 13:18 12.05.2009

Re: Sećam se

e kad se setim ja za odgovore na takva pitanja uvek sam se oslanjala na soljicu kafe. eh od kad nisam pila tursku kafu pa da prevrnem soljicu ...
rapunzel rapunzel 10:52 12.05.2009

što

volim kad su žene vako pametne ko njanja,
a ja samo čitam i trepćem (i učim).
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 13:19 12.05.2009

Re: što

rapunzel
volim kad su žene vako pametne ko njanja,
a ja samo čitam i trepćem (i učim).



p.s. ja se samo pravim pametna.
cassiopeia cassiopeia 18:28 12.05.2009

...

ne pretrazuje informacije na Web-u vec je gradjena oko ogromnog broja podataka koji su proizvedeni od strane javnih i zvanicnih izvora. Znaci ovde nema potrebe da proveravate validnost izvora informacija


Na koji način će biti regulisan unos novih informacija i ko je zadužen da procenjuje validnost izvora i da daje zeleno svetlo za upotrebu.

al radi skroz drugacije od Google-a jer daje odgovore na postavljena pitanja tako sto racuna podatke


Da li ovo znači da je program barata samo sa informacijama iz oblasti kao što su matematika, hemija, fizika, astronomija...?

Meni laiku ovaj program deluje baš revolucionarno.

Živeo 18.maj!!!
njanja_de.manccini njanja_de.manccini 18:59 12.05.2009

Re: ...

Da li ovo znači da je program barata samo sa informacijama iz oblasti kao što su matematika, hemija, fizika, astronomija...?

pa ne bas jer u bazi podataka postoje i informacije kojima raspolazu razno razna drzavna i javna preduzeca / organizacije koje se mogu na neki nacin matematicki obraditi. ne mora da bude samo iz prirodnonaucnih oblasti.
validnost izvora se procenjuje time sto se zna da wolfram alfa svoju bazu podataka hrani informacijama sa tih zvanicnih izvora. znaci vec raspolaze tim informacijama koje posle preracunava na osnovu postavljenog pitanja. ako mene na primer zanima da refinansiram svoj kredit za kucu i ukucam "mortgage 6%" Wolfram alfa daje podatke mnogo jasnije i korisnije nego bilo koja banka ili google sto moze da mi da. ovo je pomenuo jedan od tipova koji je pravio testing. znaci podatke kojima se hrani wolfram alfa su isti do koje moze da dodje i ta banka i google al alfa to preracunava na mnogo korisniji i jasniji nacin. evo na primer sta kaze jos taj tip:

Here's the big difference: Google is really good at finding information that has already been put down somewhere, or answering questions that have already been asked and answered. That covers a lot of ground and a lot of research. Wolfram Alpha, though, can answer questions that have never been asked before, provided the data to create the answer exists in its corpus of facts and figures.
cassiopeia cassiopeia 19:18 12.05.2009

Re: ...



Njanjo hvala ti na informacijama:)

Ovo sa bankama je super. Prošle godine sam utrošila sate i sate prikupljajući informacije sa raznih sajtova...e da mi je ovo bilo pri ruci.

A ovaj deo bih citirala više puta. Koja je to prednost.
Here's the big difference: Google is really good at finding information that has already been put down somewhere, or answering questions that have already been asked and answered. That covers a lot of ground and a lot of research. Wolfram Alpha, though, can answer questions that have never been asked before, provided the data to create the answer exists in its corpus of facts and figures.
maksa83 maksa83 19:28 12.05.2009

Re: ...

Ovo sa bankama je super. Prošle godine sam utrošila sate i sate prikupljajući informacije sa raznih sajtova...e da mi je ovo bilo pri ruci.

Sledetji put, ovi nisu loši: http://www.kamatica.com
cassiopeia cassiopeia 19:50 12.05.2009

Re: ...

maksa83
Ovo sa bankama je super. Prošle godine sam utrošila sate i sate prikupljajući informacije sa raznih sajtova...e da mi je ovo bilo pri ruci.

Sledetji put, ovi nisu loši: http://www.kamatica.com


Makso pa gde si ti bio prošle godine?!

Tnx:)
marco_de.manccini marco_de.manccini 19:50 12.05.2009

Re: ...

Кад пробамо програм разумећемо боље, али засад ја разлику схватам овако.

Рецимо да ме интересује популација Београда у 1932.

Ако пробам google "Belgrade" "population" "1932" добијам свакакве стране, неке потпуно ирелевантне, а неке близу онога што ми треба, али морам сам да одвојим жито од кукоља, проверим извор, итд. Ето на пример на некој Wiki страни сам нашао да је популација била око 239.000 у 1931 (укључујући и Земун). Сад треба да одлучим да ли ћу да верујем Wiki као извору и да ли је информација из 1931 довољна за моје потребе (мени је требала 1932).

Ако пробам ово Волфрамову Алфу ваљда ће ми директно дати меродавне податке које већ има у некој бази података чија је веродостојност већ проверена (дакле, морам веровати Wolfram Reseacrh момцима који бирају које ће базе укључити у свој систем као валидне). Успут, даће ми и извор из кога је податак узет па могу и да проверим.

Али ово се само мало разликује од онога што могу и сам са релативно малом упорношћу и вештином да урадим на google.

Оно што или не бих могао или би ми узело неописиво много времена је да на пример нађем 10 градова у Европи са највећим релативним прирастом популације између 1932 и 1938. Не верујем да се баш такав податак налази на иједној страни већ спреман за google претраживање. А ова Алфа, ако сам разумео, ће

1) прочешљати податке за све градове у Европи (с неким минимумом становника),
2) израчунати релативни прираст,
3) упоредити,
4) сортирати,
5) и направити табелу за мене.
cassiopeia cassiopeia 20:11 12.05.2009

Re: ...

Marco hvala ti na objašnjenju.
Eee što moji profesori nisu bili kao ti. Blago tvojim studentima:)
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:22 12.05.2009

Re: ...

marco_de.manccini

Мени је ту најинтересантнији језички алгоритам који разрешава шта се то у ствари тражи као податак/одговор. Остало је чиста пешадија, већ позната, зар не?
marco_de.manccini marco_de.manccini 20:47 12.05.2009

Re: ...

Мени је ту најинтересантнији језички алгоритам који разрешава шта се то у ствари тражи као податак/одговор. Остало је чиста пешадија, већ позната, зар не?


Чим сам протумачио шта заправо питаш, одмах сам утврдио да је одговор да.
Predrag Brajovic Predrag Brajovic 20:51 12.05.2009

Re: ...

marco_de.manccini
Чим сам протумачио шта заправо питаш, одмах сам утврдио да је одговор да.

Какво питање, такав одговор :))
bauer. bauer. 01:36 13.05.2009

Re: ...

Оно што или не бих могао или би ми узело неописиво много времена је да на пример нађем 10 градова у Европи са највећим релативним прирастом популације између 1932 и 1938.

a što ti to treba
marco_de.manccini marco_de.manccini 01:41 13.05.2009

Re: ...

Зар није очигледно? Да бих пробао како Алфа ради.
mirelarado mirelarado 01:50 13.05.2009

Re: ...

marco_de.manccini
Зар није очигледно? Да бих пробао како Алфа ради.


Јасно као дан.

Ово је 99. коментар, па сад ко воли округле бројке нек' изволи.
marco_de.manccini marco_de.manccini 02:04 13.05.2009

Re: ...

хвала, ја нећу. уопште нисам заинтересован за округле бројке.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana