Hronika| Moj grad| Život

O zoni smrti i joie de vivre

dunjica RSS / 14.05.2009. u 20:52

 

 4426_79836429772_548864772_1781113_4010976_n.jpg   n548864772_1781114_3405647.jpg

 

~~ PANORAMA

 

 

Ako ste u potrazi za mjestom u Berlinu gdje je njegova preobrazba, proturječnosti između prošlosti i budućnosti opipljivi, srastanje dva nekada suprotstavljena svijeta još nedovršeno, uputite se u Mauerpark. Simboličku snagu tog procesa možete prepoznati u ovom parku nastalom na mjestu nekadašnjeg Todesstreifen - Zone smrti, područja oko Zida; na granici općina Wedding (nekada u francuskoj zoni Zapadnog Berlina) i Prenzlauer Berg (nekada dio Istočnog Berlina).


Mauerpark nije jedan od onih monumentalnih građevinskih poduhvata po kojima je Berlin ´90ih bio toliko poznat. Radi se o slobodnom prostoru usred urbane vreve, open space u najboljem smislu riječi, gdje se tragovi prošlosti grada mogu oćutjeti svim osjetilima.


To je mjesto koje oblikuju građani koji tu žive, kao i oni koji su tu u prolazu: svi oni pridonose stalnoj mijeni, oživljuju, štrapaciraju, ali i njeguju ovaj prostor. Jednom rječju - na ovom komadu gradske zemlje nemali broj stanovnika obližnjih Bezirka živi svoje aktivno građanstvo.


Mauerpark je jedan od najpopularnijih parkova u Prenzlauer Bergu, scenskom kvartu oko istočnog centra Berlina, ali i obavezna postaja turista u potrazi za doživljajem berlinske alternativne scene. Istovremeno je vjerojatno jedino mjesto gdje se stanovnici radničkog, imigrantskog Weddinga i boemsko-buržoaskog, kreativcima i djecom prenapučenog Prenzlauer Berga susreću u većem broju, prije svega ljeti kada se rijeke ljudi iz oba smjera slijevaju k parku i okupljaju oko svojih roštilja, i kada mi koji tu živimo ne otvaramo prozore sve dok dolaskom hladnih dana ne završi sezona intenzivnog roštiljskog dima i mirisa zagorjelog mesa.


Za razliku od većine berlinskih parkova, Mauerpark živi i noću, posebno ljeti. Osobno se osjećam sigurnijom vraćajući se u sitne sate putem kroz park, nego ionako relativno sigurnim ulicama moga Kieza*.

 

Područje koje čine nekadašnje vojno vježbalište pruske vojske (istočni dio, Falkplatz) i svojevremeno najveća berlinska teretna željeznička stanica (zapadni dio), doživjelo je u razmaku od nekoliko desetljeća nekoliko korjenitih promjena.


13. august 1961. je jedan od najdramatičnijih datuma u povijesti Berlina - dan kada je podignut Zid. Teretna stanica s weddinške strane pripala je francuskom sektoru, a bivše vojno vježbalište i strmina podno stadiona sovjetskoj upravi. Granica između sektora, tzv. granična zona - kasnije je naziv zamijenjen prigodnijim eufemizmom Todesstreifen (Zona smrti), nalazila se na području onoga što danas nazivamo Mauerparkom. Drugim riječima, mjesto na kojem se danas slavi život, dobrosusjedski odnosi i aktivno građanstvo bilo je tijekom 30tak godina, sve do 1990., zabranjeno područje. U širokom području Todesstreifen kretanje je bilo dozvoljeno samo vojnicima, graničnim čuvarima i svatko tko se odvažio kročiti na ovaj brisani prostor mogao je bez upozorenja biti odstrijeljen.


Ubrzo nakon ujedinjenja istočne i zapadne Njemačke, koje je donijelo i ujedinjenje podijeljenog grada, pročulo se da se na području nekadašnje Zone smrti planira izgradnja auto-ceste! Kao odgovor na ovu vijest brzo je došlo do spontanog stvaranja građanske inicijative koja se zalagala za stvaranje parka, Parka pri Zidu - Mauerparka. Tu se rodila ideja parka kao zelene oaze na području nekadašnje granice, prostora koji je trebao naglasiti - zapravo zadržati - karakter „ničije zemlje".


Dugačkim tratinama, sporadično posađenim drvećem i s mnogo niskog grmlja ostvarena je atmosfera „ničije zemlje". Ovaj put, nakon traumatičnog iskustva Todesstreifen, postignuto je upravo suprotno - atmosfera prostora koji je otvoren svima.

 

Obrnuta simbolika

Mauerpark je mjesto na kojem prepoznajem "obrnutu simboliku" moje bivše domovine: nekadašnje mjesto razdvajanja, stanište smrti, postao je mjestom susretanja. Nekada granica između dvije države; dva politička, društvena i ekonomska uređenja, danas je obljubljeno susretište mladih, porodica, turista; mjesto umjetničkog eksperimentiranja, sportskih susreta, političkog i ekološkog aktivizma, amaterskih ali i profesionalnih glazbenika, plesača iz hobija, tragača za berlinskim flairom, kupaca i prodavača na nedjeljnom buvljaku, žonglera, grafiti-umjetnika.


U Mauerparku je živo sjećanje na podijeljeni grad koji se ujedinio i postao sinonimom angažiranog građanstva i slavljenja života. Dva svijeta koja su do prije 20 godina onaj drugi (službeno) smatrali staništem crnog vraga, srastaju zajedno, doduše sporo i ponekad bolno, sa Zidom koji je još uvijek u nekim glavama, ali nepovratno na putu uklanjanja.


Sasvim suprotno od zemlje u kojom sam rođena, nekada simbola avangardnog socijalizma i različitosti koje su se međusobno obogaćivale, a koja je u međuvremenu postala simbolom raspada, razdvajanja i zakidanja demokratskih i građanskih vrijednosti.

 

Neukorenjenost

Tako se naziva priča Vladimira Arsenijevića iz njegove zbirke „Predator", također objavljena i u antologiji balkanskih autora „Drugi pored mene", koju sam pretprošle godine predstavila ovdje na Blogu.

Zbog ove priče, srameći se suza koje su nezaustavljivo lile, izašla sam jednog proljetnog dana prošle godine iz podzemne željeznice, na putu od Mauerparka prema nekom od udaljenijih zapadnih dijelova grada. Bila sam potresena vjerodostojnošću kojom „Neukorenjenost" prenosi bolne antagonizme dvije meni bliske stvarnosti: balkanske i ujedinjeno-njemačke, bratomrzačke i berlinsko-anarhističke. Najveći dio radnje se odvija na mjestu koje sam upravo opisala, s protagonistima iz različitih dijelova zemlje u kojoj sam rođena.

O slikama neukorijenjenosti u jednom svijetu koji svoje korijene novodefinira friško probuđenim elanom mogli bi se napisati kilometri teksta i to bi razbucalo okvire ovoga bloga. Zato je bolje da pročitate Arsenijevićevu priču.

 

 

 

* Kiez - berlinski i hamburški lokalizam koji označava područje koje gravitira jednoj većoj ulici ili trgu, nešto kao naš kvart



Komentari (96)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Atomski mrav Atomski mrav 21:09 14.05.2009

Pogrešna asocijacija

Pogledavši prvu fotografiju, pomislio sam da je reč o Pripjatu - gradu duhova u blizini nuklearne elektrane Černobil.
No, možda nisam mnogo ni pogrešio... jedno je bila zona smrti, drugo to jeste još uvek...
drug.clan drug.clan 22:14 14.05.2009

Re: Pogrešna asocijacija

Atomski mrav
Pogledavši prvu fotografiju, pomislio sam da je reč o Pripjatu - gradu duhova u blizini nuklearne elektrane Černobil.
No, možda nisam mnogo ni pogrešio... jedno je bila zona smrti, drugo to jeste još uvek...



Cernobil se oporavio. Suma buja, vratile su se zivotinje (cak neke za koje se mislilo da su izumrle na prostoru ukrajine - Wisent), ptice se gnezde u reaktoru...

Nije problem u radiaciji vec u ljudima.




Atomski mrav Atomski mrav 22:18 14.05.2009

Re: Pogrešna asocijacija

Nije problem u radiaciji vec u ljudima.

Ovo potpisujem jedno sto puta. Sami smo sebi najveća pošast.
dunjica dunjica 22:30 14.05.2009

Re: Pogrešna asocijacija

@drug.clan

Ova druga slika izgleda kao berlinski Marzahn:

sladjamk sladjamk 22:31 14.05.2009

Re: Pogrešna asocijacija

Dobro rece
Nije problem u radiaciji vec u ljudima.
dunjica dunjica 21:26 14.05.2009

Celebrations

dunjica dunjica 21:28 14.05.2009

Ničija / svačija zemlja

dunjica dunjica 21:29 14.05.2009

Roštiljanje za slabo posjećenih dana

dunjica dunjica 21:32 14.05.2009

Uskrs 2009

Jelena Gall Jelena Gall 21:43 14.05.2009

Himmel über...







dunjica dunjica 22:12 14.05.2009

Re: Himmel über...

Šta da kažem, Jelena, a da ne dodam još patetici svog teksta?! Da, to je to, ta atmosfera koju sam pokušala riječima dočarati, a ti u par poteza ilustrirala ključnim momentima.

A Wim... eh! Ovih dana sam po x-ti put pogledala nebesku poetiku i njen nastavak - In weiter Ferne, so nah - koji jednako preporučujem.
Jelena Gall Jelena Gall 22:17 14.05.2009

Re: Himmel über...

тај наставак не знам (ух, остала ми ћирилица у тастатури, ал' не мари), препоручујеш?
јесте патетика. али - ко њу не осети, у споју са животним полетом, тај није био у берлину. а вендерс је био, без обзира на укусе. :)
dunjica dunjica 22:26 14.05.2009

Re: Himmel über...

препоручујем, јашта, иако је мало напоран за сузне жлијезде.

(да видиш да и ја знаДЕм ћирилицу)

Atomski mrav Atomski mrav 22:50 14.05.2009

Re: Himmel über...

Да наставим и ја у истом тону

Нисам био никад у Берлину, али се надам да то неће остати занавек тако. А ово ме подсећа, можда не случајно, на Ремаркова "Три ратна друга"...
hexenschuss hexenschuss 22:54 14.05.2009

Re: Himmel über...

Jelena Gall

јесте патетика. али - ко њу не осети, у споју са животним полетом, тај није био у берлину.

berlin, immer dekadent, nie pathetisch.
dunjica dunjica 23:06 14.05.2009

Re: Himmel über...

berlin, immer dekadent, nie pathetisch.


Und immer sexy!


hexenschuss hexenschuss 23:19 14.05.2009

Re: Himmel über...


Und immer sexy!

stimmt! in alle Ewigkeit!
dunjica dunjica 23:24 14.05.2009

Re: Himmel über...

Hexenschuss,

a da nisi ti unsere? Ovlen, mislim.
dunjica dunjica 23:26 14.05.2009

Re: Himmel über...

Нисам био никад у Берлину, али се надам да то неће остати занавек тако.


Lijepo ti rekoh još onomad: put pod noge! Ima da popijemo kav(/f)icu zajedno u B.
hexenschuss hexenschuss 23:33 14.05.2009

Re: Himmel über...

dunjica
Hexenschuss,

a da nisi ti unsere? Ovlen, mislim.


nazalost ne, ali sam von Kopf bis Fuss auf Berlin eingestellt i rado ga posecujem bar dvaput godisnje. odlicno za mentalnu higijenu i sve ostalo... Du Glückliche...
dunjica dunjica 23:42 14.05.2009

Re: Himmel über...



von Kopf bis Fuss auf Berlin eingestellt i rado ga posecujem bar dvaput godisnje.


znači, imaš (barem) jedan kofer za Berlin


Du Glückliche...


eh, kad bi bilo tako jednostavno i ovisilo samo o gradu! Čovjek nosi svuda sebe sa sobom


hexenschuss hexenschuss 23:53 14.05.2009

Re: Himmel über...

dunjica


von Kopf bis Fuss auf Berlin eingestellt i rado ga posecujem bar dvaput godisnje.


znači, imaš (barem) jedan kofer za Berlin


Du Glückliche...


eh, kad bi bilo tako jednostavno i ovisilo samo o gradu! Čovjek nosi svuda sebe sa sobom



istina. ali se tamo lako pretvori u Liebling der Saison
dunjica dunjica 00:10 15.05.2009

Re: Himmel über...

Pred spavanje još malo lokalnog ugođaja.
Atomski mrav Atomski mrav 07:58 15.05.2009

Re: Himmel über...

Lijepo ti rekoh još onomad: put pod noge! Ima da popijemo kav(/f)icu zajedno u B.


"Vodila me kud je htela, dobar sam ja gost...."
background noise background noise 21:49 14.05.2009

Bas lepo,

Sutra polazim veoma rano na put, taman za spavanje. Lepo je što i dalje ponegde postoje oblesci opste tetznje ljudi da nadju utopiju. Pa ko zna, mozda je neko i nasao cup na kraju duge, ali u njemu nije bilo para pa je zakljucio da je bolje da cuti.

Preporuka!
dunjica dunjica 21:56 14.05.2009

Re: Bas lepo,

Hvala, BN, ne samo na slici duge i ćupa koja budi sjećanja na djetinjstvo!

Sretan put i komadić utopije gdje god!
Atomski mrav Atomski mrav 22:51 14.05.2009

Re: Bas lepo,

Sretan put i komadić utopije gdje god!


Лепо речено (упс, остаде ћирилица ).
morgenstern morgenstern 22:06 14.05.2009

Tvoj Kiez!

Jako, jako, jako lepo ispričano.



dunjica dunjica 22:15 14.05.2009

Re: Tvoj Kiez!

Tvoj Kiez!


Hvala mnogo, sugrađanine!

Moj Kiez i volim ga, baš!
Vlasta92 Vlasta92 22:34 14.05.2009

Re: Tvoj Kiez!

Pridruzujem se aplauzu i u duhu nedavno isparodirane tradicije šaljem ti kiss, balone, bombone i žvake Bazooka, buket, kolač, tortu, cmok, preporuku, slatka moja, tri puta da se pljubimo mpu mpu mpu....
dunjica dunjica 22:39 14.05.2009

Re: Tvoj Kiez!

Bazooka


već si me i samo s Bazookom kupila, sestro slatka (učim, ha?)

sladjamk sladjamk 22:34 14.05.2009

Odlican tekst!

Odlicne slike i video!

Malo patetike na dusi i knedla u grlu. Potvrda da covek zaista zna puno toga da unisti ali i da podigne od pepela opet, samo ako zeli!

Preporuka, svakako
dunjica dunjica 22:43 14.05.2009

Re: Odlican tekst!


Potvrda da covek zaista zna puno toga da unisti ali i da podigne od pepela opet, samo ako zeli!


U čovjeku je i raj i pakao, a on bira kojem će se carstvu prikloniti (da se izrazim u duhu tradicije). Na žalost, nekako smo brži kada treba u prah i pepeo pretvoriti.


U to ime, još jedno podsjećanje na Mauerpark između dvije ere (1990.):


sladjamk sladjamk 22:47 14.05.2009

Re: Odlican tekst!

Ne ponovilo se nigde!
sladjamk sladjamk 22:46 14.05.2009

Jos samo da pitam

Interesuje me od kada zivis u Nemackoj i dali si zatekla nesto od one strave ?

PS. Procitala sam tekst Arsenijevica. I ja isto kao publika u sali nemam pitanja
dunjica dunjica 23:14 14.05.2009

Re: Jos samo da pitam

Interesuje me od kada zivis u Nemackoj i dali si zatekla nesto od one strave ?


Od 1991., zbrisala od onog zla, misleći da je na tjedan, dva. Od tada pa do prije par godina: 2 godine Njemačke, 2 godine Balkana i tako par puta, dok starije dijete nije krenulo u školu.

Nikada prije toga nisam ni pomišljala da bih mogla živjeti u Njemačkoj, sanjala o drugim prostranstvima... I eto, život je pun neobičnih obrta...

Inače, Berlin sam prvi put posjetila u ljeto ´90., obila nekoliko komadića Zida vlastitim rukama i ni sanjala da je to tek predukus jednog kasnijeg druženja.
sladjamk sladjamk 22:38 15.05.2009

Re: Jos samo da pitam

Dugo mi je trebalo da shvatim da je u zivotu najvaznije ne gde si vec s'kim si.
miloradkakmar miloradkakmar 22:50 14.05.2009

Susretanje simbolika

Mauerpark je mjesto na kojem prepoznajem "obrnutu simboliku" moje bivše domovine: nekadašnje mjesto razdvajanja, stanište smrti, postao je mjestom susretanja.

Ovo je na mene ostavilo snažan i poražavajući , sa ukusom srama, utisak.

dunjica dunjica 23:21 14.05.2009

Re: Susretanje simbolika

Milorade,

mene ta obrnuta simbolika presreće na svakom ćošku ovdje gdje sam. A i ne znam kako će dalje biti s ovom našom stranom priče...
jesen92 jesen92 23:05 14.05.2009

sa druge strane

...danas sam bila u drustvu nekih mladih ljudi koji su pricali o letovanju u Hrvatskoj...isli bi a plase se....na pitanje cega se plase, nemaju odgovor a onda kazu... ne vole nas.....Bas sam se potrudila da im objasnim da oni nisu uradili nista lose i da nemaju razloga za strah i da je neophodno "mesanje" na ovim prostorima bas zbog razbijanja predrasuda...i da je neophodno da se licno uvere da su i "na drugoj strani" samo obicni ljudi i da sve sto moze neprijatno da im se desi je na nivou pojedinacnog incidenta koji moze da se desi svuda pa i ovde gde zive....Tuzno je sve to...Preporuka za tekst...Pozz
dunjica dunjica 23:19 14.05.2009

Re: sa druge strane

Ne znam ima li išta novo da kažem? Prošlo ljeto... Istra puna posjetilaca iz Srbije. A i na otocima sam čula čeznutljive uzdahe za gostima "iz Beograda i od preko"...
jesen92 jesen92 23:29 14.05.2009

Re: sa druge strane

...moj sin ide krajem meseca na neki simpozijum u istru, tacnije, u opatiju....on se ne plasi...mnogo se raduje jer ga vezuju lepe uspomene iz detinjstva a bio je i kao student posle 2000te....Problem je u mladima koji nisu nikada bili a zeleli bi...a glava im puna nedoumica.....
dunjica dunjica 11:34 15.05.2009

Re: sa druge strane

Imam osjećaj da će se tvoj sin iz Istre vratiti s mnogo pozitivnih utisaka i da će njegove bojazni biti uklonjene. Istra je najbolje mjesto za "približavanje" Hrvatskoj i zato je mnogi ovdašnji slobodoumni likovi toliko vole (sorry, opet ja s mojom propagandom; bolje da se zadržim na ovoj berlinskoj).

Strašno je to dokle smo bili stigli s tim podjelama i strahovima.

(I javi, zanimaju me utisci kad se vrati!)
dunja73 dunja73 00:36 15.05.2009

P.Fox

dunjica dunjica 10:21 15.05.2009

Re: P.Fox

Sjajno, Dunja! To je glazba iz zadnjeg berlinskog Tatorta. Prilikom prvog prikazivanja je glumac Dominic Raacke (Hauptkomisar Ritter) izjavio nešto o ružnoći Berlina i koliko je naporan grad, ali ipak jedina metropola u Njemačkoj i to još toliko fascinantna (Raacke živi u Münchenu).

Inače cijela ta prča o Hassliebe prema Berlinu ima dugu, dugu tradiciju. Ovo što čujemo u video-clipu je, sigurna sam, inspirirano jednom pjesnikinjom koja je prije više godina rekla nešto kao: "Berlin je bučan, prljav, neljubazan,.... (i onda nabrajala u par rečenica grozote Berlina)... Ali žao mi je svakoga koji nije u mogućnosti ovdje živjeti." Ima nešto u tome, vjeruj mi, a to potvrđuje i činjenica da je ta ambivalentnost stalna tema.
dunja73 dunja73 22:11 15.05.2009

Re: P.Fox

Ovo što čujemo u video-clipu je, sigurna sam, inspirirano jednom pjesnikinjom koja je prije više godina rekla nešto kao: "Berlin je bučan, prljav, neljubazan,.... (i onda nabrajala u par rečenica grozote Berlina)...

Misli se na Kotti ,verovatno Neukölln itd....

Ali žao mi je svakoga koji nije u mogućnosti ovdje živjeti."


meni je jedna od prvih asocijacija na Berlin "Schloss Charlottenburg"
dunjica dunjica 23:13 15.05.2009

Re: P.Fox

Misli se na Kotti ,verovatno Neukölln itd....


ne samo, vjeruj mi. mnogo, mnogo šire. barem uže gradsko područje, kompletno.
noboole noboole 07:29 15.05.2009

hm

"...ali i obavezna postaja turista u potrazi za doživljajem berlinske alternativne scene...."

Meni se cini da je u Berlinu alternativa glavni tok.
dunjica dunjica 10:24 15.05.2009

Re: hm

Meni se cini da je u Berlinu alternativa glavni tok.


Jedan od glavnih, svakako. Međutim, mnogo (ne samo starijih) posjetilaca dolazi zbog berlinskih muzeja i galerija, a ljudi nešto vide i u tom Kurfürstendammu (koji je meni osobno krajnje neprivlačan).

I, naravno, dok je Knut bio ovdje, iz cijele Njemačke su ga dolazili gledati.



mariopan mariopan 11:35 15.05.2009

Re: hm

Za "obrnutu simboliku" stotinak preporuka. Nije pateticno, mislim da je potresno kako i treba da bude da se prizovemo pameti.
Nadam se svemu kao i ti, da se ljudi susrecu umesto da se razdvajaju. Najvece zidove gradimo sami sebi.
Pozdrav i hvala za ovako lep tekst
morgenstern morgenstern 14:12 15.05.2009

Re: hm

dunjica
Meni se cini da je u Berlinu alternativa glavni tok.
Jedan od glavnih, svakako. Međutim, mnogo (ne samo starijih) posjetilaca dolazi zbog berlinskih muzeja i galerija, a ljudi nešto vide i u tom Kurfürstendammu (koji je meni osobno krajnje neprivlačan).I, naravno, dok je Knut bio ovdje, iz cijele Njemačke su ga dolazili gledati.


Ah, kad bi ljudi samo znali kakav underground na Ku'dammu postoji... Ono što je ostalo od ljudi West-Berlin night-life/asfalt scene. Kakve su to divne, tragične egzistencije.
dunjica dunjica 14:29 15.05.2009

Re: hm

tragične egzistencije.


da, u tom smislu imaš pravo. ja sam, pišući comm, mislila na onaj Spießer-K´damm za turiste "iz unutrašnjosti" ;-)


(znam, znam, Robna Kuća Zapada nije direktno, al ipak, taj kvazi-flair...)


I, da, opet se spominje Christiane s kolodvora ZOO u zadnje vrijeme ovdje.
morgenstern morgenstern 15:29 15.05.2009

Re: hm

Čuo sam za dokumentarac o 13-14 godina staroj devojčici o kojoj se staraju dva starija (par godina starija) druga. Oni su deo nove/stare, ponovo oživele heroin scene na S-Bahn stanicama u Zoo okolini.

Underground na koji sam ja mislio su pripadnici mainstream zabave Zapadnog Berlina 70-ih, dobrim delom emigranti koji su i stvorili buzzing atmosferu tog vremena: playboys, stari makroi, ocvale prostitutke, propale aristokrate, ex-milioneri, vlasnici nekadašnjih fancy restorana, prevaranti svih fela.V Većina njih danad propala, zdravstveno i finansijski. Usamljeni, izgubljeni i zarobljeni u vremenu pre pada Zida. Para-univerzum, malo poznat. Težak underground.
dunjica dunjica 17:11 15.05.2009

Re: hm

pripadnici mainstream zabave Zapadnog Berlina 70-ih


To je daleko prije mog dolaska ovamo. Hajde napiši nešto na tu temu, baš si mi zagolicao maštu, a vjerujem i ne samo meni! Vidim da imaš opciju postavljanja tekstova.

Edit:

Para-univerzum

Paralellgesellschaften je jedna od tema o kojoj planiram u dogledno vrijeme pisati. Ovo što pominješ se totalno uklapa u koncepciju; zato piši o tome, važno je i za naše prilike, molim te!
morgenstern morgenstern 19:55 15.05.2009

Re: hm

Zapravo, umoran sam od pisanja na „temu“, poslednjih par meseci, a sve spremajući dokumentarni film. Jako ličan pogled na taj para-univerzum -- iznutra.

Mislim da još nije vreme za puštanje priče javno, ali rado vam mogu poslati kratki tekst, kao i sinopsis + treatment nastao iz njega.

Sad smo u odmskloj fazi razvoja i pred-snimanja nekih scena potrebnih za teaser.

Možda vam bude zanimljivo to što želimo da uradimo, recimo za temu o kojoj planirate da pišete.
vishnja92 vishnja92 16:54 15.05.2009

dunjice :)

ulepsa mi dan....

* Kiez - berlinski i hamburški lokalizam koji označava područje koje gravitira jednoj većoj ulici ili trgu

divna rec - ne postoji u nasem jeziku.
potpuno divna rec :)

пс - извињавам се, остала ми латиница на тастатури....
dunjica dunjica 17:12 15.05.2009

Re: dunjice :)

извињавам се, остала ми латиница на тастатури....


nije problem, prilično dobro čitam latinicu.

Kiez [ki:c]
dunjica dunjica 20:47 15.05.2009

Re: dunjice :)

Višnja,

ove siluete... kao da su nastale na mjestu o kojem je ovdje riječ. Sviđa mi se!
bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 17:07 15.05.2009

Neukorenjenost

Vrlo dobro se sjećam bloga o toj antologiji, mislim da je priča B. Srbljanović o Vladimiru (?) bila
objavljena u rubrici kultura ili tako nešto ali sad bih volio da pročitam tu Arsenijevićevu priču...

Tekst je dirljiv a ovo me je nasmijalo

i kada mi koji tu živimo ne otvaramo prozore sve dok dolaskom hladnih dana
ne završi sezona intenzivnog roštiljskog dima i mirisa zagorjelog mesa.


Thx.


dunjica dunjica 17:20 15.05.2009

Re: Neukorenjenost

Tekst je dirljiv


Tekst je u pomenutoj antologiji, a također i u Arsenijevićevoj zbirci pripovijedaka "Predator" (ne preporučijem čitateljima sa slabijim želucom).

A što se tiče
sezona intenzivnog roštiljskog dima i mirisa zagorjelog mesa.

to je zato jer je Mauerpark jedan od samo 4 gradska parka u kojima je roštiljanje dozvoljeno. A grad ima oko 4 mil. stanovnika. Pa sad ti zamisli! Baš iz tog razloga Tiergarten insajderi prozvaše Scmiergarten (schmier = umrljan, musav).


bojan ljubomir jugovic bojan ljubomir jugovic 17:30 15.05.2009

Re: Neukorenjenost

(ne preporučijem čitateljima sa slabijim želucom).


Mene zaintrigiralo.

Arsenijević ne uspeva svojim faličnim herojima da obezbedi potrebni žig stvarnosti, a i pitanje je koji bi se to literata izborio sa ovakvim skupom odabranih sudbina – potrošena američka TV zvezda koja mašta da skonča pojedena, mladi Kurd koji po internetu propoveda o svojim ratnim, kanibalističkim iskustvima, obolela danska biseksualna dokumentaristkinja, neskladni par balkanskih pesnika koji prodaju svoj čemer evropskim levičarima, tek stasali albanski panker koji se nađe u okružernju evroskvotera i anarhista, BH ovisnik koji umire pred očima turista u Barseloni...


[Predator]

EDIT: A ovdje
Tekst je dirljiv

sam mislio na ovaj tvoj tekst o Mauerparku i njegovoj simbolici,
paralelnom stvaranju (ex-YU) i nestajanju (Zona smrti) granica.
dunjica dunjica 17:48 15.05.2009

Re: Neukorenjenost

sam mislio na ovaj tvoj tekst o Mauerparku i njegovoj simbolici,
paralelnom stvaranju (ex-YU) i nestajanju (Zona smrti) granica.


Da, da, shvatila ja od prve (sad tu fali neki smajli koji se zacrveni).

Eh, žig stvarnosti. Od kad je količina stvarnosti mjerilo za intrigantnost nekog djela?

Ajd da ti otkrijem da ovaj dio
obolela danska biseksualna dokumentaristkinja, neskladni par balkanskih pesnika koji prodaju svoj čemer evropskim levičarima, tek stasali albanski panker koji se nađe u okružernju evroskvotera i anarhista
ima veze s Mauerparkom. Najviše ovaj zadnji (kosovski Albanac, preciznije).
matityahu matityahu 21:08 15.05.2009

berlin

dunjica dunjica 21:56 15.05.2009

Re: berlin

Nevjerojatno kako simboli ostaju čvrsto ukorijenjeni. Kada vidim na ulici, u prijevozu, bilo gdje, ženu Marleninog tipa, uvijek pomislim - eto "prave" Berlinerice.

Npr.


Nadja Auermann

ili dvije Münsterlanderice - usko vezane uz Berlin, ali ih podsvjesno stalno trpam u tu berlinsku "ladicu":


Kitty Hoff


Ute Lemper
matityahu matityahu 21:13 15.05.2009

2eTeil

dunjica dunjica 22:16 15.05.2009

Re: 2eTeil

Hvala mnogo, M! Evo smo se uvalili pred youtube i gledamo sve po redu što se nudi. ... versteckte Liebe...und Viktoria - Siegestante genannt...Moltke, großer Schweiger - Berliner war er also nicht... hahaha. der Humor... so typisch berlinerisch!
matityahu matityahu 23:55 15.05.2009

Re: 2eTeil

Našao sam i jednu super staru pesmu, ali je o Beču, pa da ne bih promašio temu neću je poslati. Inače, bre, bona, stvarno živiš u u najboljem šeheru na ovom dunjaluku.
dunjica dunjica 12:05 16.05.2009

Re: 2eTeil

u najboljem šeheru na ovom dunjaluku



Ne znam je l´ najbolji, ali za mene sada je ono što mi treba. Što još da tražim (nad kruhom pogače)?

A Wienerlied... davaj!
matityahu matityahu 21:20 15.05.2009

3

dunjica dunjica 22:09 15.05.2009

Re: 3

Bornholmer Brücke (znan i kao Bösebrücke) je tu odmah. Znam ljude koji su tu bili te večeri.

matityahu matityahu 21:20 15.05.2009

3

dunjica dunjica 22:12 15.05.2009

Re: 3

Ove slike me uvijek potresu, često rasplaču. Mislim da to zbog te "obrnute simbolike".
rabadabdab2 rabadabdab2 21:28 15.05.2009

jos dan danas

Meni je jos dan danas, tri godine nakon sto sam dosao u Berlin, pravo cudo da se mogu ovde u Mauerpark-u prosetati. Da pre 20 godina nisam imao sansu da idem na drugu stranu zida osim da rizikujem svoj zivot. A da se ova pustinja od peska, sa vojnicima i barbed wire pretvorila u mesto za zajednicki zivot. Ko zna sta ce biti za danasnjim zidovima?

Eh, mislim, da idem jos jednom u Mauerpark pa da uzivam ovo cudo. Pozdrav svima!
dunjica dunjica 22:03 15.05.2009

Re: jos dan danas

Ko zna sta ce biti za danasnjim zidovima?


Svi će završiti kao i berlinski! Tko ne vjeruje, neka mi se javi za par desetljeća
mirelarado mirelarado 22:28 15.05.2009

Re: jos dan danas

Svi će završiti kao i berlinski! Tko ne vjeruje, neka mi se javi za par desetljeća


Ја верујем. Паркови - најлепши део сваког града. Парк уместо Берлинског зида - чиста радост живљења!

dunjica dunjica 22:43 15.05.2009

Re: jos dan danas

Da, na tome rade mnoge od pomenutih grupa i inicijativa. Npr. Freunde des Mauerparks.

dunjica dunjica 22:48 15.05.2009

Viva tehnika!

dunja73 dunja73 22:55 15.05.2009

Re: Viva tehnika!

dunjica
PANORAMA

hvala,na ovoj panorami , savrseno
matityahu matityahu 23:41 15.05.2009

JOŠ JEDNA BERLINICA



Mascha Kaléko
Kurzbiographie in Stichworten
1907 geboren am 7. Juni in Schydlow als Golda Malka Aufen. Später nennt sie sich Mascha Engel.
Tochter eines russischen Vaters und einer österreichischen Mutter. Schul- und Studienjahre in Berlin.
1928 Heirat mit dem Philologen S. Kaléko, von dem sie sich 10 Jahre später scheiden läßt.
1930 Veröffentlichung erster Gedichte in der "Vossischen Zeitung" und im "Berliner Tagblatt".
In Berlin gehört sie zur Künstlerbohème um das "Romanische Café" wie Tucholsky, Ringelnatz u.a.
1933 erscheint "Das lyrische Stenogrammheft", wird begeistert rezensiert und ein Verkaufserfolg.
Mai 1933 wird ihr Gedichtband bereits von den Nazis verbrannt, als sich herausstellt, daß sie Jüdin ist.
1934 druckt Rowohlt dennoch ihr "Kleines Lesebuch für Große" und 1935 eine Neuauflage des Erstlings.
1938 emigriert Mascha mit ihrem zweiten Mann Chemjo Vinaver und Sohn Steven nach Amerika.
Der Verlust von Heimat, Kultur und Muttersprache trifft sie schwer und prägt fortan auch ihre Gedichte.
1956 erscheinen in Deutschland erst die bereits 1945 im Exil veröffentlichten "Verse für Zeitgenossen".
1959 lehnt sie den Fontane-Preis wegen der SS-Vergangenheit eines Jury-Mitglieds ab.
1966 zieht sie ihres Mannes zuliebe nach Israel, lebt dort jedoch in Einsamkeit und Isolation.
1968 und 1973 sterben in zwei schweren Schicksalsschlägen nacheinander ihr Sohn und Mann.
1974 keimt mit dem Versuch einer Rückkehr in ihre alte Heimat Berlin noch einmal Lebenshoffnung.
1975 stirbt Mascha am 21. Januar in Zürich, wo sie krankheitsbedingt auf der Rückkehr strandet.

[url=http://kaleko.magiers.de/][/url]
dunjica dunjica 12:22 16.05.2009

Re: JOŠ JEDNA BERLINICA

Mascha Kaléko


Njene knjige se mogu ovdje posvuda naći. Sporadično sam čitala nešto, ali si me sada potakao na još više.



Za sada, poklanjam nam ovo:


Heimweh, wonach?


Wenn ich »Heimweh« sage, sag ich »Traum«.

Denn die alte Heimat gibt es kaum.

Wenn ich Heimweh sage, mein ich viel:

Was uns lange drückte im Exil.

Fremde sind wir nun im Heimatort.

Nur das »Weh«, es blieb.

Das »Heim« ist fort.


***

Nedavno je na TV bio razgovor s jednom starom Berlinericom koja se u starosti od 83 godine vratila u svoj rodni grad. Prethodno je desetljećima živjela u Jeruzalemu. Ne sjećam se više imena, ali bi ti mogao znati. Žena je nevjerojatna, toliko bistrog uma i schlagfertig da sam joj pozavidjela, iako sam upola mlađa.
matityahu matityahu 23:49 15.05.2009

JOŠ JEDNA BERLINICA 2

ELSE URY



Else Ury (* 1. November 1877 in Berlin; † 13. Januar 1943 im Konzentrationslager Auschwitz) war eine deutsche Schriftstellerin und Kinderbuchautorin. Ihre bekannteste Figur ist die blonde Arzttochter Annemarie Braun, deren Leben sie in den insgesamt zehn Bänden der Reihe Nesthäkchen erzählt …

[url=http://de.wikipedia.org/wiki/Else_Ury][/url]
matityahu matityahu 23:59 15.05.2009

JOŠ JEDNA BERLINICA 3

Sjuper fotografija Lotte Jacobi na kojoj su Erika i Klaus Mann - pravi Berlinlije, Berlinci, Berlinčani



dunjica dunjica 12:45 16.05.2009

Re: JOŠ JEDNA BERLINICA 3

Erika i Klaus su Münchener, iako je Klaus veći dio života proveo slobodan kao ptica, barem što se njegovog duha tiče. U Berlinu je živio samo neko kratko vrijeme u ranoj mladosti, kada se bio zaposlio kao kazališni kritičar.

Inače, njegov "skandalozni" Mefisto, posvećen bivšem Erikinom mužu Gustavu Gründgensu, postao je simbolom svih onih umjetničkih sudbina, beskičmenjaštva koje se stavlja u službu totalitarnim režimima. Ta knjiga je u nekom periodu mog života - kritičkog preispitivanja svijeta u kojem živim(o), odigrala ključnu ulogu. Kasnije su mi se veoma dopale neke njegove pripovijetke.

I Erika i Klaus su dvije prilično tužne sudbine, rekla bih. I pored velikog angažmana protiv nacional-socijalizma, Erika je u USA službeno proglašena nepodobnom i opasnom!

Ah, te egzilantske teme...

Sir Oliver Sir Oliver 00:12 17.05.2009

Re: JOŠ JEDNA BERLINICA 3


zid jednog koktel bara u mom "Kiezu".
gdin mann i sestra mu u natprirodnoj velichini .
dunjica dunjica 13:41 17.05.2009

Re: JOŠ JEDNA BERLINICA 3

koktel bara


Zanimljivo! Gdje se nalazi taj bar? Ili barem kako se zove? Ima nas nekolicina koji bismo rado vidjeli Eriku i Klausa u natprirodnoj veličini.


Erika, Klaus, desno je Gustav Gründgens
Sir Oliver Sir Oliver 15:31 17.05.2009

Re: JOŠ JEDNA BERLINICA 3

bar se zove reingold, nalazi se u novalisstr. , mitte. evo ga:
www.reingold.de
ja ga sasvim najslucajnije pre 2 dana otkrila, neobaveshtena...
malko kichi enterijer, ali ooodlitjni kokteli
dunjica dunjica 15:38 17.05.2009

Re: JOŠ JEDNA BERLINICA 3

Sir Oliver
bar se zove reingold, nalazi se u novalisstr. , ila, neobaveshtena...
malko kichi enterijer, ali ooodlitjni kokteli


Ooo, hvala na preporuci! Novalisstrasse znam vrlo dobro

Evo i link.
dunja73 dunja73 00:13 16.05.2009

jos jedan

BERLINER




dunjica dunjica 12:11 16.05.2009

Re: jos jedan

dunja73
BERLINER



Probaj to reći nekome ovdje. Ovdje je to Pfannkuchen.

A ono što je kod vas Pfannkuchen, kod nas je Eierkuchen.
dunja73 dunja73 12:23 16.05.2009

Re: jos jedan

dunjica

dunja73BERLINER Probaj to reći nekome ovdje. Ovdje je to Pfannkuchen.A ono što je kod vas Pfannkuchen, kod nas je Eierkuchen.

Echhht?

Ovde kod mene u "okolini" je Krapfen (krofna) ili Berliner , bas tipicno
za pekare u vreme Fasinga , ustvari od Bozica do Fasinga , tada se "stancuju"
a fanekuhen-palacinke (kreps) ...
dunjica dunjica 12:50 16.05.2009

Re: jos jedan

dunja73

Ovde kod mene u "okolini" je Krapfen (krofna) ili Berliner , bas tipicno
za pekare u vreme Fasinga , ustvari od Bozica do Fasinga , tada se "stancuju"
a fanekuhen-palacinke (kreps) ...


Pfannkuchen su ove njemačke palačinke, deblje, a crêpes nazivaju ove tanke, po francuski, kakve i mi pravimo. Austrijanci ih nazivaju Palatschinken.

Ti kao vrsna poznavateljica Nijemaca i njemačkoga bi to trebala znati.
dunja73 dunja73 13:32 16.05.2009

Re: jos jedan

Ti kao vrsna poznavateljica Nijemaca i njemačkoga bi to trebala znati.

komm jetzt, necemo sad ....
iskreno nikad me nije interesovalo nista po pitanju krofnica mimo "lijepe nase Svabije "
uvek se nesto nadurim i napuHam kad putujem ka gore ili sto bi Svabe rekle "dole"
valjda poredim sve sa süd-om ..Iako je kod nas pivo -hrana , jos nisam imala priliku za
"Berliner Weisse mit Schuss"
ne sumnjam da je "odlicno "
ps
Doprinela bih jos ovom divnom blogu , izuzetnog teksta i komentara ,ako
bih spomenula , u vezi Berlina nesto sto mi je zaokupljalo interesovanje ,kad
je zid i sve oko zida vec tema , a to je "Die Berliner Blockade: Die Rosinenbomber"


dunjica dunjica 13:34 16.05.2009

Re: jos jedan

Doprinela bih jos ovom divnom blogu , izuzetnog teksta i komentara ,ako
bih spomenula , u vezi Berlina nesto sto mi je zaokupljalo interesovanje ,kad
je zid i sve oko zida vec tema , a to je "Die Berliner Blockade: Die Rosinenbomber"


schiess los!
dunja73 dunja73 13:59 16.05.2009

Re: jos jedan

schiess los!
(da ožežem ,ok , skroz kratko)
"Die Berliner Blockade: Die Rosinenbomber"



Aprila 1948 . posle "valutne reforme" ( kada RM zamenjuje DM) bivaju od strane UdSSR(Union der Sozialistischen Sowjetrepubliken ) blokirani putevi i zeleznica ,osim tri vazdisna koridora u zapadnoj zoni Berlina.
Slobodni deo Berlina je nista drugo no "ostrvo"
26.juna 1948 . pocinje najveca civilna akcija pomoci iz vazduha ,od strane Amera , zapisana u svetskoj istoriji kao "zracni berlinski most "
Stanovnistu iz vazduha se dopremaju cokolade ,zvake , sibice ,papirne maramice , pretpostavlja se i suvo grozdje-Rosinen pa otud i naziv samoga akta ...

[i]

Kod Amera poznatije kao "candy bomber“
jasnaz jasnaz 01:14 17.05.2009

prošlost

dunjica dunjica 13:54 17.05.2009

Re: prošlost

Das Leben des Anderen, još jedan u nizu filmova koje su Wessis (zapadni Nijemci) snimili o Ossis (istočni Nijemci). Na žalost, još nisam susrela nekoga tko je odrastao u DDRu, a da film smatra vjerodostojnom slikom onog vremena.

Zamjerke su na više nivoa:
* (gotovo) nemoguće da je netko u službi StaSi imao grižu savjesti i u skladu s tim djelovao;
* prikaz 80tih godina DDRa više odgovara DDRu 60tih, evtl. početku 70tih;
* prikaz susreta jednog od glavnih likova - režisera s urednikom Spiegela u privatnom stanu za koji se sumnja da je ozvučen, u vrijeme kada je Spiegel već imao svoju istočno-berlinsku redakciju;
itd.

Osobno volim gledati film zbog pokojnog Ulricha Mühe (StaSi inspektora) i cijelog tog romantiziranog prikaza međuljudskih odnosa u ekstremnim uvjetima.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana