Društvo| Zdravlje

pošto?

snezana mihajlovic RSS / 05.10.2007. u 10:14

 

ili ti - sasvim obična priča, drugi deo 

Znam da su ove teme možda dosadne. Znam da je zemlja u teškoj situaciji, znam da se nema para i da ovo mnogima liči na bla, bla, bla, ponavljanje u nedogled. Znam i da su ovo individualni problemi, da postoje preko potrebne i znatno važnije operacije koje bi valjalo odraditi, al’ pročitah pre neki dan kako se ministarstvo angažuje, pa ćemo, eto dobiti i savet za demografsku politiku, pošto je natalitet za 30% manji od onog koji je potreban za obnavljanje stanovništva, pa se nešto razmišljam...

Na vratima porodilišta (kao i na drugim ustanovama medicinskog sadržaja) nalepljen je plakat „imate pravo da...“  U ćošku izlog i groteskne lutke, neki butik valjda. Prilepljeni uz staklo, muževi,  roditelji  i ostali čekaju.

Slučajevi u zadnje dve nedelje

-  Liftom se, u isto vreme voze „ostaci“ od porodjaja i hrana; na pitanje „šta to radiš?“ vozačica hrane kaže „baš me briga!“;

-  Ujutru, sestre uleću u sobu sa rečima „’ajmo žene, sad će vizita, da se malo sredi soba!“;

- Nakon petomesečne „uredne“ trudnoće pozlilo joj je; primljena je na odeljenje i pregledana; lekar ulazi u sobu i hladnim glasom saopštava da je bebina glava nešto – nisam mogla da zapamtim šta, dodajući, citiram „da moraju da odstrane plod“ i dajući joj nekakvu tabletu. Žena počinje da plače, lekar odlazi,  u sobi muk;

- Žena je izgubila bebu, previja se od bolova, zove – niko ne dolazi. Druga, sa sve infuzijom pokušava da nadje nekoga, ko se, po pronalaženju ozbiljno uvredi  „šta ćeš sad!?“;

-  Nakon porodjaja niko u sobu nije ušao preko 15 sati;

- Nakon serklaža,  anestezija je  izazvala povraćanje i glavobolju, a prepar drhtavicu - negovale su je druge trudnice. Čaršav su okrenule na drugu stranu. Doduše, moram da priznam da su reagovali na oticanje ruke "Ju, ju, ju, ko ti je ovako zakačio infuziju!?";

- U kupatilu nema tople vode, vrata od WC-a se ne zatvaraju, ne radi sijalica,  ormari se ne koriste jer su prljavi i puni bubašvaba;

- Majka prvog dana nije  imala mleka, beba je plakala – od gladi (u neko doba se pojavila sestra, sa sadržinom šprica čiji rok trajanja ističe za nekoliko sekundi - rezultat: beba se zagrcnula i sve ispovraćala.),  drugog dana nije znala da je podoji, trećeg je mleko počelo da se zgrušava;

- Sestra (upućeno ženi pre zahvata: serklaž) „dodji ’vamo da ti nešto dam“. To ’vamo je bila operaciona sala u kojoj je preneražena (i sasvim razmažena) trudnica imala čast da prisustvuje izvodjenju carskog reza.

Pitanja

- Je l’ to mi imamo deficit čistačica, pa se od pacijenata očekuje da sredjuju sobe?

- Je l’ to direktor/načelnik, ili bilo ko dao direktivu da se štedi el. energija,  ili štopuje vreme radnicima, te ova, mučenica ne može da sačeka drugi lift?

- Ukoliko su se ove žene osećale kao da će, u jednom trenutku sve da ih pokupe i odvedu na grupno tuširanje crevom, da li je uopšte uputno postaviti pitanje o savesnom lečenju?

- Kamo ga pravo na zaštitu privatnosti informacija?

- Je l’ ima neka specijalna reč za dozivanje sestara?

- Je l’ ove bubašvabe i bubaruse prvo sterilišu, pa ih puste da se razmnožavaju? I ako je zabranjeno ocu da udje u porodilište, što nije i bubama?

- Koliko košta da se promeni sijalica? Koliko košta nečiji život?

Dobro, ljudi, razumem ja da su i te sestre nečija deca, i nečije majke, i da im je težak život, i da su nezadovoljne malim primanjima. Sve ja to razumem. Ali, zar te žene baš moraju da leže krvave, ispovraćane, prljave? Zar je toliko teško promeniti čaršav, ili to možda nije u opisu zanimanja? Je li normalno da nakon porodjaja ili serklaža ili abortusa u 5. mesecu ili spontanog, niko u sobu ne ulazi satima? Je l' zakonom zabranjeno da boli? Je l' u bolnici ne sme da mi ne bude dobro? Razumem i to da  lekari ne mogu baš sve nas za ruku da drže, ali može li to malo suptilnije?

Poštujem ja to što nam je neko iz ministarstva zdravlja rekao da direktori ne mogu da vode računa o higijeni u zdravstvenim ustanovama, ali  ima li ko može? (kad već nema para, daj da se čisti!)

Da li je onaj poster o našim pravima tu nalepljen da bi nam u stvari pokazao koliko su mala ta naša izvikana prava (šta još ’oćeš – jesi li živ, jesi!), a da opet, svako može da radi šta hoće, ili nešto treće?



Komentari (48)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

cecas cecas 10:30 05.10.2007

Brrrrrr....

Pravi pregled situacije u nasim porodilistima.Imala sam licno takva iskustva i sada se jezim kada se setim.
Porodjaj u stali i slami deluje mi kao bajka u odnosu na porodiliste!
Jelena Krajšić Jelena Krajšić 10:44 05.10.2007

Re: Brrrrrr....

Je l’ ove bubašvabe i bubaruse prvo sterilišu, pa ih puste da se razmnožavaju? I ako je zabranjeno ocu da udje u porodilište, što nije i bubama?

Snežana, svaka čast. Sjajan tekst.

Sve ovo što si napisala slušam godinama od mnogih žena. Da li je moguće da je slučajnost?
Sve ovo što si napisala znam, čujem hiljaditi put. Da li je moguće da oni koji treba da znaju još uvek ne znaju?
Isto je u Novom Sadu i u Kragujevcu.
Nisam nikada čula da je neko makar pokušao da objasni.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 10:56 05.10.2007

Re: Brrrrrr....

Sve ovo što si napisala slušam godinama od mnogih žena.

pa da, zato što je normalno da na ginekološki pregled ulaze po dve žene - ne znam samo čemu služi onaj paravan?!?!

pa one, onako postidjene (a kad su trudnice u pitanju i prestravljene) ćute, jer šta li još može da se desi?
doktor ti kaže "šta si se stisla bre! kako misliš da se poradjaš?", a ti ćutiš, a posle u hodniku plačeš.

meni zaista nije jasno koliko vremena treba da prodje da bi se stvari nazvale pravim imenom - mi nemamo problem sa parama, mi imamo problem sa hroničnim i sasvim beskrupuloznim nemarom.

vaša prava - my ass!
drugačije da shvatim, ne umem

Greshka Greshka 11:05 05.10.2007

Re: Brrrrrr....

Sve ovo što si napisala slušam godinama od mnogih žena

Mnoge zene imaju i drugu stranu priche.Da li mi to donosimo zakljuchke na osnovu tudjih iskustava a da to sami nismo proziveli?
Isto je u Novom Sadu i u Kragujevcu.

Sta je to isto u NS sa onim u Kragujevcu?Ja mogu da pricham o NS ali ne mogu o Kragujevcu jer tamo nisam bila.Kako je to u Kragujevcu i imam li ja uopshte osnova da poredim to sa sopstvenim iskustvom?
Nisam nikada čula da je neko makar pokušao da objasni.

Kako nekom objasniti i preprichati neshto shto sam nisi doziveo?


snezana mihajlovic snezana mihajlovic 11:10 05.10.2007

Re: Brrrrrr....

Greshka
ništa mi nije jasan komentar
jedino mi jasno ovo za KG - moja priča je iz KG-a, te je zato Jelena napisala šta je napisala.

edit
i da, niko ne spori da ne postoji druga strana priče
ali postoji i ova
johanna29 johanna29 11:17 05.10.2007

Piiiiiiip ---

...svasta bih rekla, ali samo jedan suvisao iskaz mi se probija kroz salvu psovki u glavi - neverovatno ZALUPANI, to su Srbi kao narod! Pa ni ne cudi me sto se dernjaju doktori na zenski rod, kad - ne zavarajte se - veliki broj predstavnica istog HVALI muske batine, kako su dobre za zenu jer je zena pogan soj!...To su iste one sto veruju da od muskog gnjecenja rastu sise.

Ma, daaaaj...Dok budu cutale, naravno da ce se svaki jadnik izivljavati na njima samo zato sto se oseca superiornim - zaboga, ima kitu u gacama a jos je pritom i Dr - a one su na tim stolovima bespomocne.

PS Pardon my french, ali ... sta drugo reci...

Pozz
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 11:23 05.10.2007

Re: Brrrrrr....

Greshka
Sve ovo što si napisala slušam godinama od mnogih žena

Mnoge zene imaju i drugu stranu priche.Da li mi to donosimo zakljuchke na osnovu tudjih iskustava a da to sami nismo proziveli?
Isto je u Novom Sadu i u Kragujevcu.

Sta je to isto u NS sa onim u Kragujevcu?Ja mogu da pricham o NS ali ne mogu o Kragujevcu jer tamo nisam bila.Kako je to u Kragujevcu i imam li ja uopshte osnova da poredim to sa sopstvenim iskustvom?
Nisam nikada čula da je neko makar pokušao da objasni.

Kako nekom objasniti i preprichati neshto shto sam nisi doziveo?



Ne bih da se mešam, ali mi ovaj "greškin" post liči na empirijokriticizam...o)))
Greshka Greshka 11:27 05.10.2007

Re: Brrrrrr....

Greshka
ništa mi nije jasan komentar
jedino mi jasno ovo za KG - moja priča je iz KG-a, te je zato Jelena napisala šta je napisala.


Jelena je ranije pisala o novosadskom porodilishtu.Moje ikustvo je vezano za novosadsko porodilishte .A ako me secanje dobro sluzi Jelena nije proshla to iskustvo vec je samo chula priche mnogih zena.Na osnovu chega je onda napravljeno poredjenje sa tvrdnjom "Isto je" i sta sa takvom postavkom stvari ochekuje za objashnjenje?

Da li je, Snezana, gore navedeno vashe izkustvo iz porodilishta u Kragujevcu?Ako jeste, vi imate argumente koje mozete da razmenite sa argumentima nekog drugog ko ima slichno iskustvo na drugom mestu.
Moje iskustvo iz novosadskog (starog) porodilishta je sasvim drugachije.Tek ako ukrastimo vishe argumentovanih chinjenica imamo dijalog, a tek nakon toga mozemo doci do objashnjenja i tvrdnji.

Nadam se da sam bila dovoljno jasna.

snezana mihajlovic snezana mihajlovic 11:36 05.10.2007

Re: Brrrrrr....

Da li je, Snezana, gore navedeno vashe izkustvo iz porodilishta u Kragujevcu?Ako jeste, vi imate argumente koje mozete da razmenite sa argumentima nekog drugog ko ima slichno iskustvo na drugom mestu.

Ne, nije. Informacije dajem iz druge ruke, što dakako umanjuje verodostojnost mog iskaza, pošto su me moje kume mogle slagati. S' druge strane, čak i da je o ličnom iskustvu reč Vi opet ne možete biti sigurni u istinitost - možda sam zlonamerna...
Takodje, argumentacija da neko nešto mora doživeti da bi o tome raspravljao, jednostavno ne stoji.
Ono što je ima težinu je istinitost podataka, a ja imam poverenja u svoje izvore.
Ostalo sam objasnila gore.
Jelena Krajšić Jelena Krajšić 11:38 05.10.2007

Re: Brrrrrr....

Mnoge zene imaju i drugu stranu priche.Da li mi to donosimo zakljuchke na osnovu tudjih iskustava a da to sami nismo proziveli?

Da Greshka, ako se moja mama porodila jednom kada sam imala 16, a jednom kada sam imala 18 godina, ako se porodila sestra, ako se porodilo bar još 20 meni veoma bliskih žena, ako sve one imaju veoma sličan utisak, onda da, donosim zaključak na osnovu tuđih iskustava.
Mama - potpisala da posle carskog reza izađe iz porodilišta treći dan jer nije mogla da izdrži ono što se tamo dešava, nije mogla da izdrži da joj ispod prozora radi mešalica za beton, nije mogla da izdrži da ženu u krevetu pored nje, koja je takođe imala carski rez i izgubila dete, sestra grubo gurne kada ova pokuša da se pridrži za nju kako bi ustala.
Sestra - dva dana ležala u krvavom čaršavu u kom se porodila.
Drugarica 1 - sama sebi vadila posteljicu dva dana posle porođaja. Da posteljicu. Došle sestre pa namotavale na lakat ono što su vadile iz nje.
Drugarica 2 - u devetom mesecu trudnoće dobijala da jede kuvani kupus za ručak, za večeru parčekanju salame i hleba od juče (ja videla)
Drugarica 3 - jedva ostale žive i ona i beba
Drugarice sve, mama, sestra - sve imale iskustvo sa veoma grubim osobljem u porodilištu
Tata, sestrin muž, drugari - ni jednom nije dozvoljeno da uđe u porodilište, čak ni kad su neke žene bile u porodilištu nedelju, dve...
Mogu da vam dostavim i fotografije kako izgleda kupatilo u porodilištu.
Ni jedna od svih ovih žena nema drugačiju priču. Slučajnost?

Jedino ako mislite da ne bi trebalo da verujem mami, sestri, drugaricama. Nisu se valjda sve urotile da me lažu? Pa im se još pridružila i Snežana sa istom pričom iz Kragujevca?

Pitala sam da li je sve slučajnost.
Nisam čula da je neko od odgovornih pokušao da objasni.

edit:
Dobro je da su neke žene imale i drugačije iskustvo, ali to ne umanjuje strahotu kroz koju su prošle žene o kojima ovde pričamo.
jesen jesen 11:45 05.10.2007

Re: Brrrrrr....

..Neverovatno je koliko se u nasem zdravstvu ne menja nista godinama..Naravno da uvek ima i pozitivnih primera ali oni sada nisu tema....Sve sto ste napisali da se dogadja "danas" ja sam dozivela pre cetvrt veka u istoj toj kg bolnici koja je sada klinicki centar...Ne bih da govorim o higijeni niti o strucnosti osoblja vec samo o odnosu prema pacijentu..Sestre su se ponasale kao da smo svi mi dosli njih da zezamo i kao da smo zajedno ovce cuvali...U sobi su svi osim jedne porodilje bili "carski rez" ....e ta jadna zena nas je sve opsluzivala....jer osoblje nije moglo da se "dozove"..a komunikacija "ajmo zene'...me je izludjivala....Takodje, kasnije, kada sam vodila malo dete na vakcine, redovne kontrole i slicno....pojavi se neka od sestara i drekne..."majke ovamo"..."majko vodite racuna o tome i tome"...Jednom sam rekla: ja sam majka mom detetu a ne vama.....Gledala me je zacudjeno kao tele...
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 11:51 05.10.2007

jesen

hvala za insajderske informacije
moja svekrva je bila zgranuta kada je pre dve nedelje ušla na ginekologiju
rekla je
"dete, ovo je sve isto ko kad sam se ja poradjala!"
cecas cecas 12:38 05.10.2007

Re: Brrrrrr....

Zanima i mene ta druga strana price.Ja imam jako ruzno iskustvo iz Novosadskog porodilista.Higijena i hrana zna se veoma problematicno.Da napomenem hrana su bila tri koluta cvekle sa polovinom parceta hleba za rucak i nista vise.Sestra ne pripremnom odeljenju veoma gruba i bezobrazna,koja ne dozvoljava pacijentkinjama da se obrate kada nastupi porodjaj.Lekari u zadnjem momentu donose odluke.Da kazem da mi je dete cudom ostalo zivo jer nisu pogledali US da je porodjaj nemoguc zbog bebinog polozaja,pa umesto da urade Carski rez,obrtali su dete u stomaku i jos mnogo,mnogo,mnogo ruznih stvari....Treba li jos ista reci?
p.s.Bilo je i pacijentkinja koje su platile da imaju normalne uslove,ali su prosle kao i mi ostale smrtnice.
jesen jesen 14:14 05.10.2007

Re: jesen

..ja tamo nisam krocila godinama i zato mi sve sto ste napisali zvuci porazavajuce...zar je moguce da vreme stoji u jednoj takvoj ustanovi....?...evo jos malo insajderskih secanja.....Ja sam imala "srecu" da odem na porodjaj u noci kada se u Hotelu Kragujevac desavala takozvana "doktorska zabava"...tako da prakticno nije imao ko da me porodi....odveli su me u salu...bila je tu neka "babica" koju sam poznavala i neki stazisti...i jos jedna "pacijentkinja" tj neka Georgina koja nije mogla danima da se porodi...takva je bila "organizacija" da je jedan pacijent prisustvovao svim mojim mukama....nastali su neki problemi...svi su se uspanicili....agonija je trajala poduze...georgina me je "zabavljala" svojim pricama....i onda je ranom zorom pravo iz kafane dosao doktor sa kojim sam imala dogovor oko porodjaja....Porodjaj se zavrsio carskim rezom ali sa posledicama koje su trajale nekoliko godina....Nije mi vise palo na pamet da radjam decu.....
Gothsa Gothsa 17:45 05.10.2007

Re: Brrrrrr....

Izgleda da je to standardna procedura za sva porodilista u Srbiji.
Prezivela sam nekoliko situacija od nabrojanih u postu i za sve su krive medicinske sestre (ili sama uprava), koje su lenje, nadrkane, cesto ne umeju da urade svoj posao a drhte od doktora (da se doktor ne nervira kad vidi neseser torbicu na ormaricu a sto lezis u krvavom carsafu 4 dana to je normalna stvar? ) te im onda ostaje da se izivljavaju nad porodiljama. Ja sam se izborila tako sto sam im pretila a nisam se libila ni da galamim i placem-to sam upotrebila kad mi nisu dali da vidim i da podojim svoju bebu, scenu sam napravila pred hirurgom pa je on naredio da mi se donese dete. Medjutim ovo je sve sala, kozmetika, naspram ozbiljnih stvari, sto je takodje napomenuto u postu-smrtni slucajevi, komplikacije... Secam se da mi je drugarica pricala kako je insistirala da joj babica sklopi posteljicu kako bi se uverila da je kompletna...Ako odete na porodjaj u jednu od nasih porodilista morate da se izborite za sebe i koristite sva oruzja-pretnje, plakanje, vikanje...apsolutno sve sebi dozvolite i budite bez kompromisa. Muzeve naterajte da svakih pola sata zovu hirurga koji vas poradja. Ne smete biti pasivne i nemojte se plasiti porodjaja jer je to fenomenalan dozivljaj.
kata kata 22:28 05.10.2007

Re: Brrrrrr....

Porodila sam se u kragujevackom porodilistu pre tacno dest godina. Sva moja iskustva su licna, i zato i hocu da ih napisem. Tacno je - uslovi su tada bili katastrofalni. Ne znam kakvi su danas. Tacno je - nije bilo tople vode na ginekologiji, jer se cela bolnica snabdevala sa istog sistema. Tople vode je bilo jedino oko pola deset uvece - kada su svi, ali bas svi, u celoj bolnici, sedeli i gledali "Kasandru". Tad sam mogla da se tusiram do mile volje, iako su me sapatnice iz sobe upozoravale da ne smem da se toliko "zapiram". Iste su me upozoravale i da cu da izgubim oci, jer sam stalno citala. Hrana je bila ocajna - donosili su mi od kuce. Posle porodjaja, svadjala sam se sa glavnom sestrom. I onda su me, kao baksuza, pazljivije tretirale. Vikala ona - vikala ja. Bebe slusale, ostale majke me prekorno gledale.
Ipak - iako mnogo toga nije valjalo, lekari su bili divni. Bas divni. Pazljivi, brizni, odgovorni. Da ne genaralizujem - dr Folic je divan covek, dr Varjacicka, dr Nesa, dr Janko....
Rodila sam zdravu devojcicu, porodjaj je, sam po sebi, protekao idealno. Brzo sam zaboravila sve ruzno. Bio mi je vazan cilj, a ne proces.
Sada sam ponovo u drugom stanju - sve ove price me plase. Mislim da cu se opet, svim silama skoncentrisati na cilj.
johanna29 johanna29 10:44 05.10.2007

Deluje kao horor film

a pri pomisli da je STVARNO tako dize mi se kosa na glavi...Pa ti onda kazu - mali je natalitet, radjaj,radjaj...

AHAAAA... mozda negde gde vladaju normalni uslovi - NORMALNI - tipa: imas cisto kupatilo sa toplom vodom i BEZ nezeljenih "cimera" u sobi, zaboga...Ne mogu da verujem da od pacijenata traze da ciste sobe. AUTREJDZ'S!!!...

Ja posetila prijateljicu u jednom porodilistu, ne bas tako davno - i svratim do toaleta, i zamisile IMA sapun! Zaradujem se ja tu, bas lepo, najzad misli se na higijenu u bolnici, ju-hu...Cist napredak...
Iz kabine do one u kojoj sam bila, izasla je istovremeno kad i ja medicinska sestrica, onako, mlada slatka... I ja sad - jer bese samo jedan lavabo - rekoh, da joj ustupim da prva opere ruke, mozes misliti, ja sva fina, zastala...

...a zenska prodje, sto 'no kazu, k'o pored turskog groba, pored mene i lavaboa sve sa osmehom...I izadje iz toaleta.

...zaboga...medicinska sestra nije oprala ruke posle upotrebe toaleta...
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 10:58 05.10.2007

Re: Deluje kao horor film

nije oprala ruke posle upotrebe toaleta...

pa bubašvabe su onda majka mara
sabi sabi 11:09 05.10.2007

Kako se poroditi (opet)?

Eh, kako je tesko majci kada vidi da joj bubasvaba seta po licu tek/jedva rodjenog deteta. Kako je tesko porodilji koja je posle carskog reza prinudjena da koristi kupatilo sa soljom koja cak ni dasku nema, pa mora da "skija'' sam a bolovi u stomaku neizdrzivi,..A tek kada dodje vizita pa te 10 lekara gleda onako golu i raskrecenu, a pri tom rez ti je na stomaku (uspravni, skoro do grla), i jos ti se smeje sto te je stid,...kada sestra, skidajuci ti kateter, oanko poluonesvescenoj kaze: Sta je, sad ti nezgodno, a kada si se j***la nisi se zalila...
Dragan Vujanović Dragan Vujanović 11:24 05.10.2007

CEVČICA S KISEONIKOM ..!



Jel sve to čudno, ili neočekivano? Nije! Na žalost, nije. Osim što je oblast krajnje osetljiva, da se tako izrazim, i osim što je u priči dosta "biološkog materijala" u formi krvavog sanitetskog otpada i hrane koja se u blizini muva, pa je priča upečatljiva - mi tu zapravo nailazimo na probleme kakvih ima u skoro svim oblastima našeg društvenog života. Nemar, dezorganizacija, nepoštovanje profesije, nepoštovanje drugog čoveka, zlovolja, sklonost ka primanju poklona, iživljavanje nad slabijim, odsustvo svesti da posao više nije zagarantovan... To je sve već viđeno, i viđaće se. Još dugo.

I kad bi postavili najsposobnijeg mogućeg direktora na čelo neke zdravstvene ustanove, ne biste imali zadovoljavajuć efekat. Na svakom koraku bi imao otpor. Ne onaj organizovan otpor, već spontan otpor ljudi koji su raznoraznim, dugogodišnjim okolnostima ustrojeni da rade kako već rade (nešto od tih navika je opisano u samom blogu).

Dakle, Osma sednica, godine moralnog i materijalnog sunovrata, ratovi i ratni porazi, beda, rasulo, gubljenje samouverenja, nervoza i depresija, gledanje kako se nakaze društva bogate i vode glavnu reč, sve veći strah za decu... Naš prosečni građanin je prošao sve to, i još mnogo zasebnih, ličnih drama. Taj, koji je prošao kroz sve to, stiže ujutro na posao i ... Ne, ja ne očekujem da taj uđe sa zdravim osmehom, kaže "dobro jutro" i pun volje krene da obavlja svoje profesionalne zadatke.

E, da bi taj došao manje zlovoljan - na bilo koji posao pa i u medicini - treba prethodno da nazre nekakvu perspektivu u životu. Život treba da mu ne bude samo strepnja i neprekidno gorko iskustvo. Treba mu svež vazduh. Treba...

Društvu treba kiseonik. Jednu cevčicu s kiseonikom uspostavili smo 5.OKTOBRA . I nju gledaju da iščupaju! Borimo se dalje!!



snezana mihajlovic snezana mihajlovic 11:46 05.10.2007

Re: CEVČICA S KISEONIKOM ..!

Na svakom koraku bi imao otpor. Ne onaj organizovan otpor, već spontan otpor ljudi koji su raznoraznim, dugogodišnjim okolnostima ustrojeni da rade kako već rade (nešto od tih navika je opisano u samom blogu).

a šta bi recimo bilo kad bi se te radne navike, recimo sankcionisale?
da li bi se i u tom slučaju ovo već vidjeno vidjalo još dugo?
oldtajmer oldtajmer 14:48 05.10.2007

Re: CEVČICA S KISEONIKOM ..!

mi tu zapravo nailazimo na probleme kakvih ima u skoro svim oblastima našeg društvenog života. Nemar, dezorganizacija, nepoštovanje profesije, nepoštovanje drugog čoveka, zlovolja, sklonost ka primanju poklona, iživljavanje nad slabijim, odsustvo svesti da posao više nije zagarantovan... To je sve već viđeno, i viđaće se. Još dugo.


U neku ruku, ovo su sve osobine koje su dovele do onako nehumanog i brutalnog ponasanja tokom proteklih ratova ex-SFRJ. Nazalost postovanje prema coveku (kako drugome, tako i sebi) je nesto cime se Balknaski narodi nikad nisu previse opterecivali.
oldtajmer oldtajmer 14:52 05.10.2007

Re: CEVČICA S KISEONIKOM ..!

I kad bi postavili najsposobnijeg mogućeg direktora na čelo neke zdravstvene ustanove, ne biste imali zadovoljavajuć efekat. Na svakom koraku bi imao otpor. Ne onaj organizovan otpor, već spontan otpor ljudi koji su raznoraznim, dugogodišnjim okolnostima ustrojeni da rade kako već rade (nešto od tih navika je opisano u samom blogu).


NIsam siguran da je bas tako. Ljudima treba to postovanje povratiti, prevaspitati ih. Moze se to, i nije tako tesko. Cesto cujemo primere kako se "nasi ljudi napolju" prilagode na norme ponasanja, itd. Niko ne baca djubre po ulici, niko ne pljuje, ne psuje, ljubazno se odnose prema drugima, itd.

Sankcinoisanje je svakako jedan deo price. Ali drugi deo price je licni primer, od vrha na dole. Verovatno se direktor tako dere na svoje potcinjene, doktor na sestre, glavna sestra na ostale, a sestre na cistacice i pacijente! Takodje bitne su i sitne stvari koje ljudima mnogo znace - da je cisto, da nema buba, ne dao bog malo dekoracija, itd, itd) i ljudi pocnu automatski bolje da se odnose prema svemu.
Dragan Vujanović Dragan Vujanović 16:01 05.10.2007

Re: CEVČICA S KISEONIKOM ..!


a šta bi recimo bilo kad bi se


Šta bi bilo kad bi bilo... Da je to izvodljivo već bi se desilo. Nije izvodljivo, jer je stanje baš onakvo kako je opisano u komentaru. To je uzrok što nema pravih pokušaja da se nešto reši (jer većina neće).

kad bi se te radne navike, recimo sankcionisale?


A najveći problem je što je to uobičajena pojava. Kod nečega što je nezvanično, javno usvojeno ponašanje nisu efikasni zakoni, odnosno direktne sankcije. Jer, em ne možete da stignete da sve kaznite, em ne možete da nađete lako onoga ko će pristati da kazni sve ostale. Ljudi bi radije da se ne zameraju tolikoj većini.

Stoga je rešenje u kombinaciji više stvari. Najpre atmosfera u društvu, pa svest o važnosti poštovanja pravila i zakonitosti, pa mentalitet, pa stalno javno ukazivanje da nešto nije dobro.., pa sankcije - koje tek tada imaju smisla. Tek tada sankcije nisu iskaljivanje strogoće nad nekim pojedincima koji nisu imali sportske sreće (pošto ih je neki nervozni direktor uhvatio na delu), već postaju zaslužena kazna za ono o čemu većina zna da ne treba činiti i samim tim kaznu ne osuđuje.







Lilu Lilu 11:32 05.10.2007

ajde, da platiš

Platiš lekaru koji radi na državnoj klinici da ti vodi trudnoću, ne bi li te iko pogledao kad dođeš da se porodiš. Ako nekim slučajem nisi unapred platila porođaj, onda lekar koji te porodio 20 sekundi posle porođaja zove tvog muža na mobilni i kaže:"Čestitam, red je da častiš." Ovo prvo sam ja uradila bojeći se priča o tretmanu kad to ne uradiš, a ovo drugo sam čula dok sam posle porođaja ležala 3 sata u hodniku pored sale za porođaje jer nije imao ko da me odgura u sobu.
Pošto mi je porođaj krenuo skroz naopako, prvo su 20 sati urlali na mene da ne kukam, pa onda otišli da piju kafu. Da nije ušla sestra da uzme nešto iz sale ne bih bila živa, jer mi je beba krenula baš na pola njihovog trača a da ih zovnem nisam imala snage. Onda je nastala frka, dete rođeno plavo a ja se onesvestila i gubili mi se znaci života. Kad sam se osvestila, ja u već pomenutom hodniku, o detetu ne znam ništa.
Posle cele gungule u viziti su mi lekari (osim neonatologa koji mi je prišao i rekao mi tiho da su napravljene grozne greške lekara u toku porođaja) rekli da sam razmažena i da sam zamalo ubila svoje dete.
Ležala sam u krvavoj posteljini, u njihovoj prljavoj spavaćici, jer nisu dozvoljavali da se unese ni posteljina ni garderoba. Bilo je užasno hladno, ćebića nije bilo, pa smo sve spavale u bade mantilima i sa po 3 para čarapa..
A kud odoše one silne donacije za bolnice, baš me zanima...
ana t. ana t. 12:50 05.10.2007

Re: ajde, da platiš

Pocinje da mi bude jasno zasto kod nas ne pustaju muzeve u bolnicu. Moj, po prirodi smiren covek, kad bi cuo da me je neko u porodilistu popreko pogledao, pa ne znam, to bi bio sou. Dobro sad, znam da nasilje nije resenje i da bi ga vrlo verovatno ubrzo privela policija ali ne bi ni ta policija tako brzo dosla.
Krugolina Borup Krugolina Borup 14:00 05.10.2007

Re: ajde, da platiš

Strašno Lilu, strašno.
I posle mi kažu "govor mržnje" kad se usudim priznati da dobijem poriv da ih bijem.
A kako se zove to što oni rade, onda? Akt mržnje?
oldtajmer oldtajmer 14:58 05.10.2007

Re: ajde, da platiš

Pocinje da mi bude jasno zasto kod nas ne pustaju muzeve u bolnicu...


pa naravno! pobili bi govna!

Kao dete sam imao operaciju, nije bas tema znam, i na decjem odeljenju gradske bolnice bilo je veoma slicno onome opisanom ovde. Moje jedino secanje je WC u kome su bukvalno PLIVALE fekalije i urin po podu, i da nismo mogli tamo ni da pridjemo. Cekala se poseta roditelja koji bi doneli nose, ili kadice za kupanje dece... A izmedju? Pa nista, uzdrzavas se! A ako se nekom detetu omane, ne dao mu bog kako ce da "dobije" od onih sestara.
Krugolina Borup Krugolina Borup 13:30 05.10.2007

baba i uštipci, rerun

Snežana, hvala za ovaj blog i priliku da se više o svemu kaže. Čita li gospodin Djelić ovo, ako je već medju VIP blogerima naveden, a najavljuje i taj Savet za demografiju, šta li...? Ostaje nam nada.

Jelena, MOLIM TE, PREKLINJEM TE NA KOLENIMA, objavi sliku kupatila iz porodilišta.

Pitanje: ako neko piše na osnovu ličnog iskustva, dobije kritiku "ako si ti prošla tako, nisu ostale". Ako li navede ostale, dobije kritiku "što pričaš ono što nisi doživela". Ko je tu lud?

Moja iskustva su horor, čisti horor. Pisala sam o njima na prethodom blogu, pa je sad u arhivi, te ovde kopiram najzanimljivije momente.
--------------------------
Tri godine ima kako sam se porodila, i jos uvek sam u stanju zaplakati se svaki put kad na to pomislim ili o tome pricam. I necu vise dece imati sigurno, samo i iskljucivo zbog iskustva iz porodilista. (Razumem pomenutu Generalicu u potpunosti.) A sve dok je situacija u tim porodilistima takva kakva jeste, smatram da Srbi treba da izumru bez ikakve civilizacijske stete. (Jeste, i politicko je to pitanje - trube o beloj kugi, a ovamo nista ne cine da podstaknu radjanje - naprotiv.)

Ne radi se o kovertama, ne radi se o potplacenosti lekara i ostalog medicinskog osoblja. Radi se o njihovoj AROGANCIJI, JAVASLUKU i NEZNANJU. Platio, ne platio - isto ti je. Ja platila, pa ostala bez prednjeg zuba (izbio anesteziolog prilikom intubacije). Tri meseca nisam mogla da ga namestim, jer sam 13. dan po porodjaju dobila ovcije boginje, a beba 25. dan po porodjaju. Zna se period inkubacije boginja, pa racunajte gde sam ih zaradila.
Indukciju su mi dali, a da me niko nije - ne samo pitao - vec ni obavestio da mi je data. Sta ima priplodna krava da bude upoznata s bilo cime sto joj se desava, jel?

Tri dana na intenzivnoj nezi po porodjaju hitnim carskim rezom (nakon 18 sati prethodnog pokusaja da porodjaj protekne normalno) ne daju mi da vidim dete. Ne dozvoljava protokol bolnice. Tri dana me vezali za krevet, s jedne strane infuzijom, s druge kateterom. Hirurg kaze: setaj. ??????? Pa, jedino krila da mi porastu pa da letim!

Molimo sestru da nam krevete spuste iz polusedeceg u lezeci polozaj, kicmu iskrivismo spavajuci tako, a ona kaze (citiram): "Ne moze. To govno su nam Amerikanci dali kao donaciju, i odmah se pokvarilo." (Sto mu dodje drugi politicki momenat u ovom mom komentaru.) Drugi dan nam jedan lekar otkrije kvaku - samo treba da se ukljuce u struju, i savrseno rade. Ali, treba neko da ih ukljuci u struju, jel'. Nece valjda sestra to da radi svaki cas!!! Razumljivo, jelte.

Po izlasku iz bolnice i prvom prepoznatom pliku ovcijih boginja, u prvih 12 sati razgovarala sam s 5 zdravstvenih radnika: 1) volonterima na "Halo beba" (ne znam sta su, sestre ili lekari); 2) pedijatrom; 3) ginekologom; 4) lekarom opste prakse; 5) infektologom. NIKO od njih nije mi rekao da treba da odvedem bebu na infektivnu kliniku da joj u roku od 72 sata od pojave mog prvog plika daju privremenu zastitu od boginja. NIKO!! Ja sam tu informaciju nasla na internetu, ali avaj, tek 4. dan, kad je rok vec istekao. I isti cetvrti dan zvala me je nacelnica neonatologije bolnice u kojoj sam se porodila (jer je cula od nekog da sam dobila boginje) da mi kaze da to uradim. AVAJ, kasno.

Preko 20 zdravstvenih radnika s kojima sam se od tad raspravljala o tome da li se ovcije boginje mogu dobiti ponovo nakon sto se jednom preleze, nisu znali tacan odgovor. Samo dvoje jesu. Ostali su mi donosili udzbenike stampane 1950-tih godina u kojima pise da je to nemoguce. I svadjali se sa mnom, i vredjali me. Pa, ne mogu valjda ja da znam vise od njih? Ja sam samo priplodna krava!

Dakle, nije rec o nedovoljnoj placenosti osoblja. Rec je o tome da su PREPLACENI, s obzirom koliko znaju i kako se ponasaju.

johanna29 johanna29 13:48 05.10.2007

Re: baba i uštipci, rerun

@ Krugolina Borup

... ALAL VERA, citam i ne verujem...ja bih valjda pobila doticni personal MIMO REDA, randomly i to vec u trecem pasusu...

Kontradiktorna je ova nacija do bola. Oce da im se radjaju bebachi, a ovamo... Pa kladim se da i te, kako kazes, priplodne krave kad se tele, veterinari tretiraju sa vise dostojanstva.

Sad mi je jasno zasto se termin "majka" toliko povlaci po srBIJANskim psovkama. Koliko respekta i dan danas imaju za tu "instituciju zivota", vidi se iz prilozenog. Umesto da igraju sitno kolce od srece sto ih jos ima, i sto ima jos majki, hrabrih i ludih, koje ih radjaju!...

Tuga.
Krugolina Borup Krugolina Borup 13:55 05.10.2007

Re: baba i uštipci, rerun

johanna29
Pa kladim se da i te, kako kazes, priplodne krave kad se tele, veterinari tretiraju sa vise dostojanstva


A, kad hoće s dostojanstvom da nas tretiraju, oni koriste latinski.
Oš' čuješ kako se kaže "priplodna krava" na latinskom?
"Sekcija iz sobe broj 8."

Ma, ima tu još mnogo stvari koje sam doživela tokom i nakon trudnoće.
Ovo su samo "highlights".
Gothsa Gothsa 17:53 05.10.2007

Re: baba i uštipci, rerun

Krugolina Borup



A, kad hoće s dostojanstvom da nas tretiraju, oni koriste latinski.
Oš' čuješ kako se kaže "priplodna krava" na latinskom?
"Sekcija iz sobe broj 8."

E da to sam zaboravila-SEKCIJA!!
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 16:16 05.10.2007

e super tema

snjeshka :)

poshto sam ja hteo slichnu (mesara Betanija) da nachnem, ali nije mi nije dala supruga da pishem poshto sam subjektivan, a nisam ni bio na licu mesta.

treba samo reci da su lekari tamo sjajni s obzirom na to pod kakvim uslovima rade. sve ostalo je horor-film.

jedna od stavki je da nije bilo tople vode, dakle, ponavljam, prvi dan nakon porodjaja u elitnoj novosadskoj mesari Betanija, supruga nije imala tople vode da se okupa.

zanima me samo kakva su to pozitivna iskustva koja je Greshka, respektivno, ponela iz ove chuvene novosadske mesare?

ps. naravno, i neizbezhne pratilje u mesari, bubashvabice-cakanice.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 16:18 05.10.2007

Re: e super tema

uzgred, da se ja shta pitam, tema bi trebala na naslovnu celog sajta da ode.
Jelena Krajšić Jelena Krajšić 16:39 05.10.2007

Re: e super tema

uzgred, da se ja shta pitam, tema bi trebala na naslovnu celog sajta da ode.

Dodaj i moj glas.
mariopan mariopan 20:29 05.10.2007

Re: e super tema

HOROR od pre trideset godina ,moj licni , ali ne verujem da se nesto promenilo.

Rodila sam jedno za drugim dvoje dece ,razmak godinu dana,nisam htela nikakve intervencije ili hormone za zastitu dok ja ne rodime dece koliko ja hocu, da mi budu zdrava a i odlucila sam da ne radim dok mi ne podju u skolu ,pa neka rastu zajedno. Ali desi se neplanirana trudnoca,deca jako mala,sta cu...kiretaza.

U prostoriji nas je bilo oko 40 zena ,ide to ko na traci ,udjes-iznesu te...udjes-iznesu te,sve pod anestezijom. Vratim se kuci i legnem. Lezala stvarno i pomalo setala,pa necu ja sebe da upropastim mala su mi deca. Imam bolove ali mislim normalno je. Vise me brine nadutost stomaka kkoja se povecava.Treci dan popuste malo bolovi ali ja se ne osecam isto nego kao da sam odrvenela pa zato ne osecam bolove. Peti dan odem na svoju ruku jer su rekli kontrola oko nedelju dana posle. Ja odem peti dan...primi me zaista fini doktor. pokusa da me pregleda ali kao da mi oci vadi ..ja se onesvescujem od samog pregelad. On me odmah smesta na odelenje a sestra me prati ko zatvorenika da ne odem kuci i zamnom zakljucava vrata.

Na odelenju vidim one zene sto sam ih videla tamo u sali skoro svih 40...sve sobe pune..jedna je dosla odmah sutra imala strasno krvarenje druge dan dva posle ja peti dan...

Niko kod kuce ni ne zna da sam zadrzana u bolnici a sestra je zakljucala vrata da ja ne odem kuci po spavacicu i da decu ostavim svekrvi..jer vec joj je doktor rekao da mi je zivot ugrozen i ako odem ko zna..A ja to ne znam

Legnemo uvece,bolnica jadna ko i danas,ujutru ulaze sestre i isti tretman,mene salju da vadim krv u krugu bolnice druga zgrada a tamo sto ljudi i ja idem sama a lelujam se isve mi se smraci..Kad sam se vracala posle vadjenja krvi dosao dorucak i ja se setim da nista nisam jela,pa pomislim od toga mi se muti i muka mi je pa da jedem? I jedem ja malo. Vratimse u sobu a tamo me cekaju dve sestre kao policajci i kazu da sidjem u operacionu salu jer ce da me operisu. Sidjem ja sama,nema pratnje iako je to drugi sprat pa u podrumu su sale..tamo ceka cela ekipa doktore i ja se izbecim na njih i pitam sta su naumili? Jer meni niti ko govori sta je meni niti ja znam sta oni hoce da operisu..nista..Pa tu saznam da je ona doktorka ( koja doktorka kad sam ja na kiretazi imala doktora) pa ta doktorka je na specijalizaciji pa nije znala da tu ne radi nesto,valjda sto usisava,pa je sve te zene kiretom usitnila plod ali ga nije POVADILA napolje i tako smo mi,koja manje koja vise bile pogodjene sepsom.

Ja im onda kazem da sam doruckovala a oni se zgranu jer ne sme anestezija. Ja kazem dobro onda sutra? A oni meni KAKVI SUTRA UMRECES VEC SMO ZAKASNILI PET DANA. Jao ,kad sam to cula pa kad sam pocela da vristim da ce ih moj muz sve pobiti. SVE. Da ce se saznati da smo mi njima bili pokusni kunici. Ja vristim oni me stisavaju ali moraju da operisu i domundjavaju se da li da taj rizik preduzmu. Pa posto mi je zaista zivot bio u pitanju oni su ipak operisali i kao probudim se a o0ko mene svi bledi ko krpa ,nesto je bilo ali meni ne govore koliko su me tesko vratili iz anestezije. One ostale zene koje su bile lakse od mene zahvacene neke vec otpustaju kuci,njih cak polovina ni ne zna zasto su se ponovo morale podvrci svemu tome.

Moje telo je odbijalo da se oporavi.dobijala sam nasasvremenije lekove i ostala u bolnici skoro tri meseca ali infekcija je naprediovala i oni su skoro svake nedelje nesto intrevenisali.Moj doktor je nadcovecanske napore ulozio,dolazio i popodne ali ja sam imala sve losije rezultate krvi i on je mom muzu rekao da se ja necu izvuci...To je posle tri meseca bilo jasno jer mi je sedimentacija bila trostruko veca od one najstrasnije koja mi je odmah po prijemu uradjena,dakle ne oporavljam se nego ide na gore.

Moj muz je dosao kuci,pa tek mi posle pricao,otisao kod komsije da palce nije smeo kuci da ga deca vide. Sin je tada imao 2 god a cerkia 1 god. Kada sam ja shvatila da tamo dzabe lezim i da mi nije bolje izadjem iz bolnice na moju odgovornost. Imala sam oko 45 kg.Visina 170.Lelujam se ne mogu ni do kupatila ali necu tamo nego kuci kod moje dece. Tako sam kod kuce MORALA jer deca traze pomalo da ustajem,svaki dan u bolnicu po terapiju ujutru i uvece ,ali mislim da me je izlecilo samo to sto sam znala da necu moju decu ,tako malu da ostavim Lecila sam se oko godinu dana a jos bar vde -tri vukla posledice. Koliko sam ja shvatila ,kada zena udje u salu nju primi doktor koji jeste ginekolog specijalista ali kad zena zaspe na njoj se vezba specijalizant.Kao pod nadzorom...ko je ovu nadzirao? A dosla je jednom u vizitu i ona ,valjda da nauci i to, i sva nadmena..ma ne gleda u pacijente koliko se visoko drzi..kad je dosla do mog kreveta ja samo dreknem MARS ostale iz sobe ne znaju zasto...one su tek dosle ili su par dana a ja skoro tri meseca pa nisu ni mogle znati sta mi je uradila .ali jos dok je bila u sobi ja joj odbrusim da je ona kasapin i da samo cekam da izadjem pa cu celu ekipu da tuzim..

Kakav tuzba.,to je bilo komunisticko vreme ,direktore postav;ljali oni,pa gde sme da procuri takva vest.Nista od toga nije bilo a ja evo ostadoh ziva..
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 21:02 05.10.2007

Re: lanac mesara srbije

stravichna pricha. zhao mi je shto ste morali kroz tu torturu nashih mesara koje, dojam je, chine lanac, da prodjete...

da, taj komunistichki duh je i dalje opshte-prisutan, s tim shto klinike izgledaju kudikamo pristojnije od fiktivne klinike iz filma variola vera. uprkos delimichnim novinama, i lekarima mladje dobi, imamo i dalje olupine vremena u kojem ste vi bili podvrgnuti torturi. to je ista birokratija, isti deo osoblja koje radi vec trecu deceniju tamo, ista prokleta birokratija, pa mi se chak chini i da su bolnichki kukci starosedeoci iz davnina.

strashno. kome se onda drzhavnici zhale shto zhene u srbiji izbegavaju da budu majke?
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 08:23 06.10.2007

Re: lanac mesara srbije

još jednom ću napisati da me se pogrešno ne shvati
ovim tekstom nisam želela reći da je svo medicinsko osoblje loše
već da postojanje ovakvih slučajeva pokazuje koliko smo naviknuti - jedan od saveta koji ćete čuti (a ima i ovde, Gotsha) je da - se sve to zaboravi, i zaista mi sve to zaboravljamo jer smo ostali živi, drugi je - šta ćeš, jer sve to tako mora.

čini mi se da je kata pobrojala neke od jako dobrih lekara, imate tu i Babića, koji je divan - ja nisam mogla verovati da ginekološki pregled može tako da izgleda jer sam bila naviknuta na ono što je normalno. (to je, ujedno, jedini ginekološki pregled, gde je doktor sa mnom razgovarao, postavljao razna pitanja - od toga da li sam imala izvesne zdrav. probleme u detinjstvu - pa preko mojih roditelja, čovek stigao do boje mog glasa.)

srdjan je napisao da je super tema, a ja mislim da bi bilo super da ovo nije tema
mogla sam navesti i drastičnije primere, nalik ovom koji je postovala mariopan, (gde neko nije imao sreće da preživi), ali nisam želela da neko pomisli da pljujem radi lične promocije (ne znam čega), te sam se zadržala na bazičnim stvarima.

problem nije u tome što ovakvih slučajeva ima, već što ih ima jako mnogo. (a pritom ne mislim da je dozvoljeno da od 10 pacijenata samo 1 doživljava šikaniranje)
problem je u tome što ja poznajem babicu, koja mi otvoreno kaže da nemam da brinem, a onda ispriča stvari od kojih mi se digne koža na glavi i koje se meni sigurno neće desiti.
problem je u tome, što su mojoj kumi prišle (slovima) dve babice (jedna je gore navedena, a druga je pročitala u kartonu da bi zanimanje pacijentkinje moglo da se isplati), i što joj je tek nakon 5 dana posle porodjaja rečeno da njeno dete ne jede.
problem je u tome, što su, (u ovom slučaju) neke žene uplašene - pa ne smeju da viču; neke ne znaju - pa ćute; a sve su generalno skoncentrisane na cilj - preživeti i izaći. idemo dalje.

mene ovakve teme zanimaju, jer verujem da to može drugačije; jer verujem da je mali Andreja zaslužio da mu se dijagnoza postavi pre 10 godina, jer verujem da njegov život vredi. ne živim u iluziji da ovim činim veliku stvar i da će se sve promeniti jednim postom na sajtu b92, ali znam da će se stvari promeniti, onda kada se budemo, kao društvo jasno odredili.



Krugolina Borup Krugolina Borup 09:09 06.10.2007

Re: lanac mesara srbije

snezana mihajlovic:
se sve to zaboravi,


Jeste, to je valjda propisana uteha koju ti svi ponavljaju kao hipnotisani, dok ti plačeš i pričaš kako su te maltretirali.

Kako se to zaboravi? Ako neko ima recept, molim da mi ga pošalje. Ja ni skoro četiri godine posle svega ne mogu to da zaboravim. A kad se usudim da kažem da to nikad neću zaboraviti, dobijem kvalifikaciju "loše majke", jer dobra će sve da zaboravi, samo kad je dete dobro. Ili si majka-hrabrost ili majka-kukavica.

Slažem se da je o ovome važno pričati. Mnogo su me nervirale žene na prošlom blogu, koje su me napadale što "plašim trudnice i one koje još nisu radjale". Tada je bilo tek nas par koje smo se usudile izneti loša iskustva. Dobro je da ovde ima puno priča. Treba da ih je što više. Onda će valjda jednom za svagda postati jasno da to nisu pojedinačne, već masovne pojave. Ne rešava se ovakav problem ćutanjem, već nadizanjem frke. A žene bolje da znaju unapred, pa da se pripreme, a ne da idu ko ovce na klanje.

Ono što meni nije jasno jeste: a što se mediji ne bave ovim? Mislim, ovde ima materijala za serijal ala telenovela. Mediji uglavnom izveste ukratko kad neko umre (majka, dete...), i to ne svaki put kad se to desi. Ma koliko je tragično to što neko u celoj toj scenografiji horora umire, suština priče nije ta smrt. Suština priče je okruženje, scenografija, sporedne i epizodne uloge u tom hororu, koji na kraju tu smrt izazivaju. Jer, da nije te horor scenografije, ne bi ni velikog broja tih smrti bilo.

Ne znam. Valjda ni oni neće da plaše trudnice i žene koje još nisu radjale...
Greshka Greshka 12:22 06.10.2007

Re: e super tema

zanima me samo kakva su to pozitivna iskustva koja je Greshka, respektivno, ponela iz ove chuvene novosadske mesare?


Da li su pozitivna to je vec moje gledishte.Ja sam rekla da su drugachija i da ne mogu na osnovu svog iskustva da tretiram novosadsko porodilishte isto kao kragujevachko.Ne mogu da tvrdim neshto shto ne znam.
Da bi stvari sagledali realno potrebno je i malo znanja uz neko iskustvo.Kao primer dajem gore pomenutu prichu o namotavanju posteljice na lakata shto Jelena navodi kao primer drugarice br.1.-totalno bez svakog osnova.Imam i ja drugarice, majku, tetku, sestre...na kraju radim sa 30ak zena od kojih 95% ima decu.Volela bih kada bi neko struchan prochitao ovo i dao svoj komentar.Posteljica ili placenta je neshto u chemu beba zivi svih 9 meseci , 10 lunarnih meseci ili 40 nedelja.Ispada iz materice odlubljivanjem od njenog zida odmah nakon porodjaja.Izgleda kao spuvan balon sachinjen od krvnih sudova i nema velichinu da bi se mogao namotavati na lakat.Ako i jedno parche posteljice ostane u materici vec posle par sati pochinje da se ponasha kao strano telo i da truli shto dovodi do pavecanja temperature i ukoliko se ne odstrani na vreme moguce je da izazove sepsu gde krajnji ishod moze biti smrt.Od ovoga su zene nekada naveliko umirale.Danas se to kontrolishe i prati ponashanje trudnice nakon porodjaja pa se ipak desi kao shto se desilo zeni moga brata.Za zene kojima sledi porodjaj ovakve priche mogu samo da naude jer je zena kako fizicki tako i psihichki potpuno u drugom stanju, a sam porodjaj je neka vrsta traume i svaka ga dozivi na svoj nachin.
Neko ko nije bio u porodilishtu ne moze da zna kako je tamo.Bez svakog osnova je da pricham o iskustvima svojih prijateljica i rodjaka iako ih znam dosta.Znam koja je i shta proshla pre, za i posle porodjaja.Pordjale su se i pre i posle mene u istom tom novosadskom porodilishtu.Ako vec spominjemo novosadsko ono je nadam se da ste upoznati sada potpuno novo.Kazu savremeno, ne znam, nisam bila.Chula sam.Ono shto znam da je isto novo porodilishte imalo problem sa vodom.Ceo sistem vodovoda je bio zagadjen.Voda nije bila za upotrebu, ni za pice ni za ista drugo.To niko ovde nije spomenuo.Ko su odgovorni za to?Lekari?Osoblje?

Ja mogu da pricham o porodilishtu pre novog porodilishta.
Moje iskustvo kaze da se porodilishte sastoji iz mnogo vishe odeljenja od onog gde su zdrave porodilje u kojima se ovde najcheshce pominje.Kad kazem zdrava porodilja to je ona koja izlazi iz porodilishta za 24 do 48h.Istina taj deo je bio katastrofalan.Jedno kupatilo na kraju hodnika, 10 do 20 zena u sobi.Bezuslovno potpuno.To je istina.
Sa duge strane, postoji patologija trudnoce gde zene chuvaju i paze svoju trudnocu, a sa njima zajedno to radi i osoblje.Josh ovde niko nije dao svje iskustvo iz takvog jednog dela porodilishta, a zene tamo leze od par dana do par meseci.One bi mogle da daju pravu sliku toga kakvo je osoblje bilo prema njima, ako vec prichamo o ljudskosti i odnosu osoblja i pacijenata, shto je po meni najnaglashenije u ovoj temi.

Moje iskustvo iz novosadskog porodilishta:
2001 staro porodilishte.Normalna i zdrava trudnoca.Zelela sam prirodan porodjaj.Spremala se u shkoli za trudnice sa 20ak zena, bar za polovinu njih znam kako su se porodile.U tom programu shkole za trudnice postoji obilazak porodilishta i gledanje samog porodjaja.Neke zene to ne mogu da izdrze.Ne mogu da slushaju kuknjavu i vapaj zene koja se poradja, ne mogu da gledaju porodjaj jer im je zlo kao nekom shto je zlo od vadjenja krvi iz vene.Lichna stvar.
I pored ovoga moj lekar insistira na carskom rezu, njegovi parametri kazu da je beba prevelika da nije ushla u porodjajni put i da ce porodjaj biti losh po bebu.Shok za mene.Neopisiv shok.Strah od carskog reza, operacije, strah od onog shto me cheka.Majka moje bake umrla je posle carskog reza.Tada u selu iste godine umrle su tri zene u ranim tridesetim posle carskog reza.Sepsa.I pored svega toga pristajem na carski zarad zdravlja mog deteta.Prolazim fazu pripreme na patologiji, sama spavam jednu noc u novom delu gde leze po tri zene.Nema vise zena na pripremi do mene.Klistiranje, brijanje sve to je odvratno i ruzno dakako ne moze biti lepo.Sigurno nije lepo ni sestri koja to radi, ali se mora.Mora ona i moram ja.Bez objashnjavanja.Idemo dalje u pripremu na porodjajno.Zene leze, neke cute, neke kukaju, primaju indukciju.Meni sledi kateter i nekoliko inekcija samo 10 min pre ulaska u operacionu.Ne znam shta je operaciona sala, nikad nisam ushla pre tamo.Par minuta shvatam da sam ushla u svemirski brod.X-Files.Sve je metalno, ogromne lampe, lekare ne poznajem koliko su maskirani u zeleno..Stavljaju me na uzak sto i vezuju kaishem desnu ruku i obe noge na uskom stolu.Gola sam.Hladno mi je.Lekar me maze nechim zutim po stomaku i grudima.Neki od njih razgovara sa mnom.Pita me za godine i ime.Kasnije sam shvatila da je to anesteziolog koji je u par rechenica pokushao da zakljuchi moje psihichko stanje.Kasnije sam shvatila da je dobro procenio.Odradio je svoj posao vrhunski.Ne znam ko je ni kako se zove al sam mu beskrajno zahvalna.Moj lekar me i dalje maze i cuti sve dok ja ne prozborim.Doktorka pa to ste vi?Da ja sam sa osmehom, malo sam se maskirala.Gledam u veliku spravu koja mi stoji iznad desne ruke i iglu koja ulazi u venu, pa technost koja pochinje da se izliva u istu i tu je kraj filma.Horor film.Budim se sa pitanjem kako ce se zvati devojchica?
Sledi mi shok soba.Nas dve u sobi.Spavam, probudim se onog momenta kad sestra proverava braunilu kroz koju dobijam infuziju.Osetim da mi kateter neko povremeno dira.Kakav ruzan osecaj.Zedna sam.Ne smes da pijesh kaze mi jedna sestra.Donosi vatu natopljenu vodom i prelazi mi preko usana.U snu provodim ceo dan, budim se samo kad me obilaze sestre i neshto oko mene rade....Dete sam videla jednom, divna je i roza, ne plache.Nisam u stanju da je uzmem na moju zalost, neko se drugi brine o njoj.Sledeci dan sam budna, josh sam na infuziji.Ne pitam zashto.Ide jutarnja vizita.Visok crn lekar mi pregleda ranu.Pita da li imam gasova.Pita kako se osecamo.Rashirite noge, peru nas vlaznim tupferom izmedju nogu.Menjaju charshafe ispod nas.Nisam znala da krvarim isto kao da sam se porodila prirodno...Cimerka i ja danas razgovaramo.Mladja je skoro 10 god od mene.Sve je boli.Operisana je 10 sati kasnije od mene.Morala je hitno na carski.Plashljiva je.Nije svesna shta joj se dogodilo.Ostace tu malo duze od mene.Imam josh dve flashe infuzije i posle toga cu ici obrok.Shta je obrok?Chaj.Nishta vishe za pochetak.Chujem zvuke u stomaku.Svaki lekar koji udje u sobu pita za to.Posle infuyije prebacuju me na poluinteyivnu, i mene i moju cimerku.Tamo su trokrevetne sobe.Ima i kupatilo.Sve je chisto i novo.Tri nas je u sobi,jedna je vec raije lezala u njoj.Uspanichena je jer ima temperaturu.Proshli put je temperaturu dobila kod kuce zbog urinarne infekcije.Mere joj temperaturu svaki sat.Bebe nisu sa nama.Donesu ih na sat poloze pokraj nas pa ih posle pokupe.Ne mogu da srachunam da li sam u toj sobi bila 2 ili 3 dana ali znam da su se za to vreme smenjivale sestre i lekari koji su pristojno radili svoj posao.Odradili su ga kako treba.Istusirala sam se u kupatilu uz sestrinu pomoc.Kad sam prvi put imala stolicu, kad nije vishe bilo znakova da neshto ne valja, nije bilo temperature okupali su mi dete u istoj toj sobi obukli ga u ono shto sam spremila i otpustili kuci.Od ponedeljka do subote koliko sam provela u istoj ustanovi bila je jedna zena kojoj mogu neshto da zamerim.Lekar pedijatar koja je ushla u shok sobu, koja je kako sam kasnije saznala bila na mom porodjaju, krenula je sa nekom prichom o snimanju glave deteta i podelila nam vizitkarte da dodjemo kad izadjemo iz porodilishta.Drugi lekar pedijatar napisao je sve o mojoj bebi na otpusnoj listi i rekla mi da ne brinem, da je sve u redu.Kasnije je to potvrdio i drugi lekar pedijatar koji danas lechi moje dete.Saznala sam kasnije sve o izvesnoj doktorici,nekoliko puta je menjala mesto zaposlenja i eto imala je varijantu da navlachi zene na posetu u njenu privatnu ordinaciju.To je najgora stvar koju sam tamo chula i videla, ali to direktno na mene nije uticalo.Sve ostalo traumatichno shto sam dozivela je bol, gadjenje, nemoc ali to je u direktnoj vezi sa onim shto su mi radili.Ni jednog od ljudi sa kojima sam dolazila u kontakt ne mogu da optuyim da je kriv zbog toga.Da li je moj lekar ikako komunicirao sa osobljem pa su svi bili kulturni i profesionalni prema meni ne znam, a ako je i tako svaka joj chast.Brinula se o meni znachi.I da naglasim, nisam platila carski rez niti bilo shta od toga shto mi je radjeno.Dakle ne mogu da kazem da je osoblje na novosadskom porodilishtu i jednog momenrta prema meni postupilo neprofesionalno.Ne kazem da su svi bili nasmejani da su me mazili i pazili, nisu bili grubi i samo su radili svoj posao.Zene koje su sa mnom lezale dozivele su isto to.Razlika medju nama je u tome koliko je koja dozivela svoj bol.Koga su vishe bolela ledja, koja je vishe krvarila, kojoj je krenulo mleko kojoj ne, koja je imala temperaturu koja ne, u samoj trudnoci i momentu porodjaja, njegovoj rizichnosti, fizichkom i mentalnom stanju, godinama... i svaka od nas je to dozivela na razlichit nachin.Prema svima nama odnosili su se profesionalno.Eto to je moje iskustvo vezano za to toliko spominjano novosadsko porodilishte koje je danas potpuno drugachije od onog shto je bilo, kao shto je bilo drugachije u trenutku kada sam ja bila u njemu od onoga od pre 15 godina koje Jelena spominje u svojoj prichi kad je njena majka radjala.
Jeste ruzno je sve to, sve boli, svaka igla, rana.Boli te svugde po celom telu, ne znash gde ne boli.Svugde je krv oko tebe, lekovi, mirisi i to traje josh neko vreme i nakon porodjaja.Traje i prodje.Jednostavno zena koja namerava da rodi dete mora da bude svesna boli koja je ochekuje.

Mogu da shvatim svaku traumu koja zena pretrpi u tom chinu porodjaja, jer postoji i takozvana postporodjajna trauma kao oblik psiholoshke bolesti, o kojoj se u nashim sredinama jako jako malo pricha i prema njoj postoje izrazito konzervativna shvatanja, ali ne mogu da shvatim potrebu zena koje nemaju iskustvo roditeljstva i china porodjaja da toliko o tome prichaju i to iz negativnog ugla.Jedini odgovor koji mogu da nadjem kao validan za takvo neshto je strah.
Zelimo bolje ovoj zemlji?Natalitet?Onda treba da radjamo decu i prichamo malo vishe o shushtinskim stvarima.Kakvo je blazenstvo trudnoca, i koliko toga ima lepog u tome naspram tezine samog china porodjaja.Kako muskarac i otac to dozivljava?Postoji li i jedna tema tog tipa na Blogu B92?




snezana mihajlovic snezana mihajlovic 14:07 06.10.2007

Re: e super tema

Uh, ne znam kako da komentarišem, a da ne izgleda kao da napadam.
Ja ovde ne govorim o traumama za vreme porodjaja. Da li ste to igde videli?
Sve što je napisano je OK (i hvala što ste podelili iskustvo sa nama), do zaključka gde se govori o postporodjajnoj traumi kao obliku psihološke bolesti, što valjda treba da uputi čitaoca da slučajevi o kojima pišem (s'obzirom da nisu iz ličnog iskustva) nisu relevantni, ili šta god.

ali ne mogu da shvatim potrebu zena koje nemaju iskustvo roditeljstva i china porodjaja da toliko o tome prichaju i to iz negativnog ugla.Jedini odgovor koji mogu da nadjem kao validan za takvo neshto je strah

da li u žene u bolnicu idu samo kada se poradjaju? da li se ovde govori o vapaju žena što mora da ih boli?

žao mi je što niste shvatili suštinu priče - ovde se uopšte ne govori o težini poradjanja i strahu od istog (ako pročitate moj prethodni blog, možda će Vam biti jasnije)

što se lepote radjanja tiče i nataliteta - ne vidim kakve veze to ima sa ličnim osećajem lepote roditeljstva, ali to možda i ne čudi jer nisam roditelj. (na blogu je, medjutim bilo reči o tome ranije.)
Gothsa Gothsa 14:25 07.10.2007

Re: lanac mesara srbije

snezana mihajlovic
još jednom ću napisati da me se pogrešno ne shvati
ovim tekstom nisam želela reći da je svo medicinsko osoblje loše
već da postojanje ovakvih slučajeva pokazuje koliko smo naviknuti -
jedan od saveta koji ćete čuti (a ima i ovde, Gotsha) je da - se sve to zaboravi, i zaista mi sve to zaboravljamo jer smo ostali živi, drugi je - šta ćeš, jer sve to tako mora.

Snezana i tekako mislim da su medicinske sestre neznalice i vrlo, vrlo lenje - bar u Betaniji (NS) i to u onoj postavi kakva je bila kad sam se ja poradjala, 2001, na odeljenju sekcije. I doktori su pomereni u svom znanju, meni su na silu probili vodenjak pa sam zavrsila sa carskim rezom - bila sam prestravljena jer necu moci kontrolisati situaciju onako kako sam zamislila. I kako je krugolina rekla tretiraju nas kao krave-to je istina. Ima bezbroj razloga zasto je to tako - drustvo nam je bolesno od vrtica do predsednika drzave.
Nisam rekla da se zaboravi, jer da sam zaboravila ne bih nista napisala, vec da porodilje preduzmu sve moguce mere kako bi sebi i bebi olaksale boravak u porodilistu jer osoblje to nece uraditi - ni doktori ni sester. Usla sam u pripremno odeljenje sa recima upucene muzu: Mozda necu izaci odavde, mozda ce biti uzasnih komlikacija, ne smes me ostaviti i otici kuci - sedi ovde u holu i telefoniraj doktoru (nismo nikog platili i nismo imali svog lekara) svakih pola sata i interesuj se za moje i bebino stanje, ako bude problema telefoniraj ovom, ovom i ovom. Zvao je doktoricu, raspitivao se kako tece porodjaj...uradio je sve. Ostao je do kasnog jutra kada je lupao i vikao da mu pokazu Anu i kada je saznao da sam OK.
Bitno je da porodilje budu svesne stanja u nasim porodilistim i da se izbore za svoje i bebino dobro dok se doktori i sestre ne osveste.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 17:44 07.10.2007

Re: lanac mesara srbije

e, pa zbog toga napisah tekst
Nisam rekla da se zaboravi, jer da sam zaboravila ne bih nista napisala, vec da porodilje preduzmu sve moguce mere kako bi sebi i bebi olaksale boravak u porodilistu jer osoblje to nece uraditi - ni doktori ni sester.

i zbog ovoga
ne smes me ostaviti i otici kuci - sedi ovde u holu i telefoniraj


i u suštini, to je samo nastavak prethodnog bloga, pa je priča skoncentrisana na trudnice
a, u stvari - isto je svima
hvala što si imala strpljenja
i što si želela da shvatiš
Gothsa Gothsa 21:22 07.10.2007

Re: lanac mesara srbije

Snezana kad bi bar postavili knjigu utisaka u porodilista ili kad bi sproveli obimnu anketu sa jedinim pitanjem kako ste dozivele tretman pre porodjaja, tokom porodjaja i posle porodjaja mislim da ne bi imali ni 1 promil pozitivnih odgovora. Ali mislim da bi bio neki pomak jer bi procitali gomilu losih impresija koje porodilje ponesu sa sobom kuci.
Zene su u ovom drustvu ucene a postoji i stereotip kako medju samim zenama a o muskom svetu da ne pricam, da zena trpi i nosi bol i cuti. Pa sta reci kad su ukinuli epiduralni porodjaj-procitah pre neki dan.
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 06:40 08.10.2007

Re: lanac mesara srbije

stereotipi, knjiga utisaka i pomak

kada ljudi žive pod okriljem stereotipa, nemaju potrebe ni da pišu utiske (ono za zaboravljanje nisam mislila da je tvoj savet, ali je generalno savet - ćuti i idi dalje, kakvi utisci)
dalje - takva postavka stvari nas samo ubacuje u sistem - traži, vidi, daj, pozovi, usluga...
a sve to daje legitimitet da se nešto ne bi pomeralo
primeni na koji god hoćeš problem - isto je

ja bih, za početak samo da svako radi svoj posao, ništa više
dunjica dunjica 11:51 06.10.2007

Snežana,

Pročitala sam tekst. Ostaje muk, mučnina, ozlojeđenost, osjećaj bespomoćnosti i gnjeva. Hvala ti da javno govoriš o tome.
mariopan mariopan 16:26 06.10.2007

Re: Snežana,

Kako sam ja razumela niko i ne kaze da je svo medicinsko osoblje takvo niti su sva porodilista ista.

U mojoj prici koja je tako strasna da je pamtim svih ovih trideset godina, sve vreme POSLE te nesrecne intervencije o meni se brinuo divan doktor, necete verovati da je on i popodne dolazio da me vidi,toliko je bio zabrint. Cesto je sazivao i konzilijum,obavljao i sva snimanja,na drugim odeljenjima recimo kad je bolest pocela da se siri na trbusnu maramicu i creva, on je sve to profesionalno odradio,i verujem da upravo njemu mogu i da zahvalim sto sam ziva.

A cela tema je zapravo da se ukaze na negativne pojave. Mnogo lekara radi vrlo savesno i pozrtvovano,cesto nemaju uslove ni sredstva pa se snalaze, to je tezak posao u ovako siromasnoj zemlji.Ali recimo zasto bismo cutali i dozvolili da se neke pojave ni ne spomenu,a strasne su ,samo da ne bi izgledalo da sve lekare ovde napadamo. Pa ne, ne napadamo, nego skrecemo paznju na te pojave da bi se ucinilo nesto zarad zdravlja malisana i majki i zdravijeg potomstva. Namera je humana i potrbno je to da se kaze.

Jos bih spomenula doktora koji je mrtav pijan svaki dan dolazio u bolnicu,osorno se obracao i svojim kolegama i sestrama a pacijente tretirao kao stoku. On je verovatno bio neki politicki postavljen covek jer mu niko nista nije mogao.Dzabe su pisane prijave kada je tako mrtav pijan otpustio pola odelenja,sve operisane pacijentkinje i tek porodjene. Izgleda da su sestre pozvale nacelnika pa je on odmah dosao i morali smo u zapisnik da izjavimo kome je promenio terapiju,koga otpustio i slicno a bio je vikend pa su te zene skupljli i zvali telefonom da se vrate. On se u ponedeljak sasvim normalno pojavio na poslu,mrtav pijan kao i uvek. Ne znam da li doktori to i danas rade ?
tom tom 15:32 20.02.2008

zdravstvo

Ovo treba poslati g. Tomici Milosavljeviću, ministru zdravlja, koji je već u trećoj vladi zaredom. Valjda zbog velikih uspeha u reformi zdravstva?

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana