Pinokio i druge bajke

Krugolina Borup RSS / 15.06.2009. u 12:25

pinocchio.png 

Ne mogu da se setim ko je od nadležnih i kad tačno perinatalnu smrtnost u Srbiji uporedio sa perinatalnom smrtnošću u Švajcarskoj, ali sam 99,9% sigurna da to nisam sanjala. Ako se neko seća, najlepše umoljavam da mi osveži pamćenje.

Nakon vikenda provedenog zabavljajući se sa bazom podataka Svetske zdravstvene organizacije, mogu da kažem da tabela procenata perinatalne smrtnosti stvarno pokazuje da je situacija gora u Švajcarskoj, pa i u Ujedinjenom Kraljvstvu, nego kod nas.

Zapanjeni?

I ja sam bila.

Dok nisam pročitala fusnotu koja upozorava čitaoce-namernike da ta tabela laže.

Perinatalna smrtnost jeste smrtnost beba pre rođenja plus u prvih 6 dana nakon rođenja, izražena na 1000 živorođenih beba. Kvaka je u tome da razvijene zemlje Evropske unije (stare članice) kao mrtvorođene računaju sve bebe teže od 500 grama, što je otprilike težina beba u 20. do 22. nedelji trudnoće. Kod nas se kao mrtvorođene računaju samo bebe starije od 28 nedelja. Sve ostalo su - pobačaji.

Eto, tako je naša perinatalna smrtnost na nivou perinatalne smrtnosti Francuske, a niža od one u Švajcarskoj i Ujedinjenom Kraljevstvu.

Sva sreća te pomenuta baza sadrži podatke o nekim mnogo pouzdanijim kriterijumima za procenu stanja u našim porodilištima, na osnovu kojih možemo dobiti stvarnu sliku o tome gde smo u odnosu na ostale zemlje Evrope:

- Neonatalna smrtnost (broj umrlih beba starih od 0 do 28 dana, na 1000 živorođenih)

- Rana neonatalna smrtnost (broj umrlih beba starih od 0 do 6 dana, na 1000 živorođenih)

- Kasna neonatalna smrtnost (broj umrlih beba starih 7 do 28 dana, na 1000 živorođenih)

- Postneonatalna smrtnost (broj umrlih odojčadi starih od 4 nedelje do godinu dana, na 1000 živorođenih)

- Smrtnost odojčadi (broj umrle odojčadi od 0 dana do 1 godine starosti, na 1000 živorođenih)

- Maternalna smrtnost (broj smrti porodilja tokom trudnoće, i do 42 dana nakon porođaja, na 100.000 živorođenih)

Kada sam iz ponuđene baze odvojila one zemlje koje imaju podatke svežije od 2000. godine za gorepomenute stope smrtnosti, došla sam do spiska od 35 zemalja. Potom sam uzela najsvežiji mogući podatak za gornje kategorije.

 

MI SMO VAZDA U POSLEDNJOJ TREĆINI SVAKE OD TABELA,
I UVEK ISPOD EVROPSKOG PROSEKA.

 

Evo kratkog pregleda za svaku od pomenutih kategorija, uz poređenje s tri zemlje bivše Jugoslavije za koje postoje podaci (Slovenija, Hrvatska, Makedonija) i tri različita EU proseka (kompletna EU; stare EU članice; nove EU članice):

 

Neonatalna smrtnost
(broj umrlih beba starih od 0 do 28 dana, na 1000 živorođenih)

5. mesto: Slovenija - 01,92
EU prosek (stare članice) - 02,72
EU prosek (sve članice) - 03,14
23. mesto: Hrvatska - 03,88
EU prosek (nove članice) - 04,70
27. mesto: Srbija - 05,02
34. mesto: Makedonija - 08,56

 

Rana neonatalna smrtnost
(broj umrlih beba starih od 0 do 6 dana, na 1000 živorođenih)

5. mesto: Slovenija - 01,36
EU prosek (stare članice) - 01,95
EU prosek (sve članice) - 02,19
26. mesto: Hrvatska - 03,16
EU prosek (nove članice) - 03,23
29. mesto: Srbija - 03,96
34. mesto: Makedonija - 05,99

 

Kasna neonatalna smrtnost
(broj umrlih beba starih 7 do 28 dana, na 1000 živorođenih)

7. mesto: Slovenija - 00,56
11. mesto: Hrvatska - 00,72
EU prosek (stare članice) - 00,75
EU prosek (sve članice) - 00,88
25. mesto: Srbija - 01,06
EU prosek (nove članice) - 01,37
32. mesto: Makedonija - 01.67

 

Postneonatalna smrtnost
(broj umrlih odojčadi starih od 4 nedelje do godinu dana, na 1000 živorođenih)

5. mesto: Slovenija - 00,86
EU prosek (stare članice) - 01,27
17. mesto: Hrvatska - 01,30
EU prosek (sve članice) - 01,59
24. mesto: Srbija - 02,09
EU prosek (nove članice) - 02,71
30. mesto: Makedonija - 03,24

 

Smrtnost odojčadi
(broj umrle odojčadi od 0 dana do 1 godine starosti, na 1000 živorođenih)

4. mesto: Slovenija - 02,78
EU prosek (stare članice) - 03,96
EU prosek (sve članice) - 04,60
21. mesto: Hrvatska - 05,19
27. mesto: Srbija - 07,11
EU prosek (nove članice) - 07,36
32. mesto: Makedonija - 11,29

 

Smrtnost porodilja
(broj smrti porodilja tokom trudnoće, i do 42 dana nakon porođaja, na 100.000 živorođenih)

12. mesto: Makedonija - 04,43
EU prosek (stare članice) - 05,56
EU prosek (sve članice) - 05,82
EU prosek (nove članice) - 07,30
25. mesto: Hrvatska - 09,65
27. mesto: Srbija - 12,68
29. mesto: Slovenija - 15,14


Kad se, evrovizijskom metodom, u svakoj tabeli zemlji koja ima najbolji skor dodeli 35 poena, drugoplasiranoj 34, i tako dalje sve do poslednje na spisku koja dobija 1 poen, pa se poeni iz svih tabela saberu, dobija se sledeća top lista:

 

01. Island - 209 poena
02. Finska - 186 poena
03. Švedska - 180 poena
04. Irska - 168 poena
05. Češka Republika - 162 poena
06. Slovenija - 161 poen
07. Luksemburg - 160 poena
08. Grčka - 151 poen
09. Norveška - 149 poena
10. Austrija - 146 poena
11. Francuska - 142 poena
12. Italija - 139 poena
13. Španija - 136 poena
14. Danska - 134 poena
15. Nemačka - 133 poena
16. Holandija - 126 poena
17. Švajcarska - 114 poena
18. Izrael - 111 poena
19. Estonija - 108 poena
20. Portugal - 104 poena
21. Ujedinjeno Kraljevstvo - 102 poena
22. Malta - 99 poena
23. Hrvatska - 93 poena
24. Litvanija - 84 poena
25. Poljska - 82 poena
26. Slovačka - 72 poena
27. Mađarska - 69 poena
28. Srbija - 57 poena
29. Azerbejdžan - 044 poena
30. Makedonija - 042 poena
31. Latvija - 37 poena
32. Bugarska - 32 poena
33. Moldavija - 26 poena
34. Rumunija - 19 poena
35. Kirgistan - 6 poena

 

Dakle, gde smo u odnosu na ostale zemlje Evrope? Tu smo, pri dnu tabele, u njenoj poslednjoj četvrtini. Bolji smo od Azerbejdžana i Kirgistana.

Ostajte mi zdravo i dobro.

Selim na Island.

 



Komentari (77)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mrvicak mrvicak 12:38 15.06.2009

Opet

u nedostatku vremena za pisanje - samo PREPORUKETINA!
I ajmo ljudi dalje pisati i dosađivati i ne dati da se lopta spusti... toliko je ovo društvo umorno i inertno da kada se jednom digne dževa - to treba iskoristiti, ne dopustiti da krene da jenjava, bude pokrivena sve novim i novim tragedijama i oguglavanjem na iste.
Možda smaram - ali hajte da i prethodna pitanja inspekciji šaljemo mejlom, pa predajemo svi skupa pa.... prosto iskoristimo sve što nam kao grupi građana - watchdog-u - lajavcima - stoji na raspolaganju...
Kru, znam da ovo zvuči kao da tu nešto mi tebi crtamo šta i kako - nit to mislim da treba nit mi je namera da tako zvuči- već ti samo želim reći: znaj da ima nas voljnih vidim podosta da se uključimo u sve vidove akcijašenja, te računaj na nas..
anastasija.p anastasija.p 12:39 15.06.2009

Prva...

Svaka tebi cast na vadjenju ovih podataka... A svaka "cast" i Pinokiju...

Nemam reci!

EDIT: Pretece me Mravicak :)

Dakle, gde smo u odnosu na ostale zemlje Evrope? Tu smo, pri dnu tabele, u njenoj poslednjoj četvrtini. Bolji smo od Azerbejdžana i Kirgistana.


Sad ce Ministar da kaze:"Znate li vi gde smo mi bili devedestih??"
To je odgovor svih odgovora...
mrvicak mrvicak 13:33 15.06.2009

Re: Prva...

Sad ce Ministar da kaze:"Znate li vi gde smo mi bili devedestih??"
To je odgovor svih odgovora...


Eh, to mi omiljeno, to tešenje kako je bilo i gore (babe, njive, 90-te), a i danas ima gore (ruanda, kirgistan etc.)

Nego, evo da ne budemo neskromni, za početak da se (pored svih definisanja stručnih procedura, greške, procedura za istraživanje ne/greške..) evo sva porodilišta u Srbiji zemlji poravnaju sa pančevačkim... a ne životi naši i bližnjih nam da zavise od stihije, slučaja, mesta prijave boravišta i debljine koverte.
A onda da se težimo ravnati svi skupa sa Slovenijom (eto, ne mora island)
marco_de.manccini marco_de.manccini 12:43 15.06.2009

Кру, молим те,

ако ти није тешко, едитуј мало па понови дефиниције и доле где дајеш бројке. Лакше је за праћење. Дакле напиши

Neonatalna smrtnost
(broj umrlih beba starih od 0 do 28 dana, na 1000 živorođenih)

5. mesto: Slovenija - 01,92
EU prosek (stare članice) - 02,72
EU prosek (sve članice) - 03,14
23. mesto: Hrvatska - 03,88
EU prosek (nove članice) - 04,70
27. mesto: Srbija - 05,02
34. mesto: Makedonija - 08,56

и тако за све табеле. Овако, како је, морам да скачем горе доле по тексту да видим шта тачно та табела приказује. Хвала унапред.



bgbgbg bgbgbg 12:49 15.06.2009

Pinokijima nikad kraja

Ne mogu da se setim ko je od nadležnih i kad tačno perinatalnu smrtnost u Srbiji uporedio sa perinatalnom smrtnošću u Švajcarskoj, ali sam 99,9% sigurna da to nisam sanjala. Ako se neko seća, najlepše umoljavam da mi osveži pamćenje.


Ako se ne varam, rece Dr Milan Djukic iz Tirsove u "Utisku nedelje" i osta ziv...
maricacarica maricacarica 13:41 15.06.2009

Re: Pinokijima nikad kraja

I meni se čini da je bio on. A kroz statistiku, možeš da provučeš svašta. Jel imamo nekih novosti od gordanca?
Krugolina Borup Krugolina Borup 14:57 15.06.2009

Re: Кру, молим те,

ако ти није тешко, едитуј мало па понови дефиниције


Popravila.
Krugolina Borup Krugolina Borup 14:59 15.06.2009

Re: Pinokijima nikad kraja

u "Utisku nedelje"


NEDELJU DANA čekam da postave taj snimak u video-arhivu.
Prođe čak JOŠ JEDAN "Utisak nedelje" juče.
I - još uvek ništa.
Nije mi uopšte jasno o čemu se radi.
Već mi kojekakve teorije zavere padaju na pamet...
Krugolina Borup Krugolina Borup 17:02 15.06.2009

Re: Pinokijima nikad kraja

Jel imamo nekih novosti od gordanca?


It's in the mail.
petar_p petar_p 19:53 15.06.2009

Re: Pinokijima nikad kraja

Krugolina Borup
u "Utisku nedelje"

NEDELJU DANA čekam da postave taj snimak u video-arhivu.
Prođe čak JOŠ JEDAN "Utisak nedelje" juče.
I - još uvek ništa.
Nije mi uopšte jasno o čemu se radi.
Već mi kojekakve teorije zavere padaju na pamet...


Snimak je postavljen na Blip.tv jos odavno, ne znam zasto nije linkovan na b92 sajtu (...)
utisak nedelje
(zanimljivo da sam ga ja dan-dva nakon emisije skinuo i pogledao sa blip.tv; sada vise nece da se pokrene... da li i vi imate taj problem? dodatak: izgleda da radi kada se prvo downloaduje pa onda pokrene sa hard diska)
ceca1111 ceca1111 09:29 16.06.2009

Re: Pinokijima nikad kraja

Evio ima na B92.FM:
http://www.b92.fm/channel/Utisak+nedelje/41890.html
antioksidant antioksidant 12:49 15.06.2009

...

statistika je uvek bila nacin da iskrivis realnost i prezentujes je onako kako tebi odgovara
Ne mogu da se setim ko je od nadležnih i kad tačno perinatalnu smrtnost u Srbiji uporedio sa perinatalnom smrtnošću u Švajcarskoj, ali sam 99,9% sigurna da to nisam sanjala. Ako se neko seća, najlepše umoljavam da mi osveži pamćenje.
ne znam koliko je nadlezan - ali to je pominjao drstanojevic u poslednjem gostovanju kod oljebeckovic.

ali ja bih ipak da iskomentarisem ovo:

Selim na Island.


kru, pa da li to znaci prinova???????????????

JUUUUUUUHUUUUUU!!!!!!!!!!!!!!!!!

ps: ili su samo u pitanju danske teritorijalne pretenzije?
kiselkasta kiselkasta 13:50 15.06.2009

istrazivanje

hvala ti sto istrazujes i ovako nam serviras podatke.
parobrod parobrod 14:08 15.06.2009

Re: istrazivanje

http://www.bfs.admin.ch/bfs/portal/fr/index/themen/14/02/03/key/01.Document.21578.xls
evo podataka za svajcarsku po godinama do 2006
perinatalna i infaltilna smrtnos
izvir svajcarski federalni biro za statistiku[u][/u]
limarija limarija 14:13 15.06.2009

Re: istrazivanje

kiselkasta
hvala ti sto istrazujes i ovako nam serviras podatke.


pridruzujem se. zaista ovo je stvarno trebalo istraziti. i ovako rezimirano, opasno bode oci.

kako god da je bilo devetesetih, poenta price je da neko (ne)nadlezan iz branse napamet prica da je srbija na nivou svajcarske po pojedinim pomenutim statistikama. dakle pinokio je poenta. laz, opet u cilju zataskavanja, verujem.


pix3lchick pix3lchick 14:57 15.06.2009

Ma nisi ti stručna, sestro slatka...

Da li si studirala ekonomiju?
Matematiku?
Medicinu?
Da li si ikada radila kao ministarka?
Imaš li magistarski iz statistike?
NISI?!

Onda, dahling... nisi stručna.
I nemoj da se petljaš u Stučne Stvari,
To smeju samo Stručnjaci.
U stvari, nemoj da imaš ni mišljenje o tome.
Nisi kvalifikovana...

Sori, bi ovo jače od mene
Krugolina Borup Krugolina Borup 15:06 15.06.2009

Re: Ma nisi ti stručna, sestro slatka...

Sori, bi ovo jače od mene


Ma, neka si mi rekla!


EDIT:
Problem je u tome što stručnjaci nemaju vremena da čitaju fusnote.
Samo zaludni nestručnjaci imaju vremena da čitaju fusnote.

marco_de.manccini marco_de.manccini 15:08 15.06.2009

Re: Ma nisi ti stručna, sestro slatka...

све то и некако, али не зна ни старогрчки.
Krugolina Borup Krugolina Borup 15:11 15.06.2009

Re: Ma nisi ti stručna, sestro slatka...

marco_de.manccini
све то и некако, али не зна ни старогрчки.


A otkud ti znaš da ne znam?
Kronos, Zevs, Ares, Afrodita, Hermes, Luna...
Jel' dosta za početak?
anastasija.p anastasija.p 15:24 15.06.2009

Re: Ma nisi ti stručna, sestro slatka...

Izdala si se kod DULA... Provalio te strucnjak...
Ma jel' on zavrsio starogrcki? Nije, samo medicinu... Hmmm
mrvicak mrvicak 15:46 15.06.2009

Re: Ma nisi ti stručna, sestro slatka...

A s medecinom je molem vas drugacije. Eee, to kad završiš ihaaa - na svašta ti imaš pravo - da misliš i javno komentarišeš koješta i van struke ti. A tek ako se iole struke tiče - ta možeš i da porediš recimo žene sa kravama, kobilama i sličnim kad se deru ostavljene same u porođaju - jes da nisi veterinar ni zoolog, al stručan si bre.

A bogme imaš pravo i sam sebi da sudiš i da ti se svaka izgovorena bezpogovorno i neupitno prihvata - u protivnom odmah anatemišeš hajkače i bukače neuke.

Da, i ja mislim da je to poređenje sa Švajcarskom pominjao i dr. Stanojević.
petar_p petar_p 20:17 15.06.2009

Re: Ma nisi ti stručna, sestro slatka...

pix3lchick
Da li si studirala ekonomiju?
Matematiku?
Medicinu?
Da li si ikada radila kao ministarka?
Imaš li magistarski iz statistike?
NISI?!

Onda, dahling... nisi stručna.
I nemoj da se petljaš u Stučne Stvari,
To smeju samo Stručnjaci.
U stvari, nemoj da imaš ni mišljenje o tome.
Nisi kvalifikovana...

Sori, bi ovo jače od mene


hahaha hahahahaha

Znaci, samo magistar statistike, i studenti (svrseni ili i nesvrseni? -- post nije bas precizan...) matematike i medicine, i ministri smeju da porede brojeve. By the way, strucni naziv za ">=", i "<=" je da je to tzv. relacija (slabog) poretka, a da bi nesto bila relacija slabog poretka mora pre svega da bude relacija, i jos da ispunjava osobine refleksivnosti, antisimetricnosti, i tranzitivnosti. Sada treba jos reci da je relacija, u opstem smislu, podskup dekartovog proizvoda 2 skupa elemenata... Vise o ovome u udzbenicima matematike, ili na wikipediji (order relation)

Pa jeste, treba dosta predznanja da bi se razumelo da je 3 >= 2!
zilikaka zilikaka 22:00 15.06.2009

Re: Ma nisi ti stručna, sestro slatka...

Psst, kolega, a Plankova konstanta!
sofianada sofianada 15:37 15.06.2009

Ostavka Ministra

Ja ne znam za Utisak, ali znam da se Ministar stalno hvata Svajcarske.Dok se ne vrati iz Kanade. Vec sam jednom rekla da ocekujem da ce onda verovatno da uradi opseznu komparativnu analizu naseg i kanadskog zdravstva, verovatno u nasu korist. Statistika je statistika. Ne verujem ni u podatak da smo ispred Slovenije u odnosu na smrtnost porodilja. U Sloveniji sam na prvom porodjaju dozivela i prezivela eklampsiju. Nacelnik nije bio u smeni, ali je pozvan da hitno dodje, kao sto je i pravilo kada je zivot pacijenta ugrozen, celo odeljenje je bilo na nogama, preduzeli su sve sto treba, i eto, ziva sam. U Kraljevu ne rade tako, jer da rade, Andja bi bila ziva.
Nego, Mrvicak, ti si u pravu. Ode nam silna energija i mnoge dobre ideje na komentare. A stvari ostaju nepromenjene. I ja sam za akcijasenje. Ne bilo kakvo, vec da se dogovorimo o najboljem nacinu. Silna pitanja su ostala bez odgovora.
Ministar je u jednom saopstenju uporedio smrtnost porodilja i rekao da smo , ne secam se, ispred ili iza Svajcarske.
Krugolina Borup Krugolina Borup 15:52 15.06.2009

Re: Ostavka Ministra

Ne verujem ni u podatak da smo ispred Slovenije u odnosu na smrtnost porodilja.


Podaci o smrtnosti porodilja su takođe sumnjivi, ne kada je reč o Sloveniji, već kada je reč o istočnoevropskim i evroazijskim zemljama. Stare članice EU posvećuju veliku pažnju upisivanju tačnih dijagnoza u "prijavama smrti", na osnovu kojih se računa statistika. Ostali? Pa, često žena koja umre na porođaju od, recimo, eklampsije, umesto da bude zavedena pod šifrom koja se odnosi na smrtnost porodilja, bude zabeležena pod šifrom "bolesti srca".

Zanimljivi su upravo ti podaci kod nas, na našem primeru se to lepo vidi. Dala sam u nekom od prethodnih blogova sledeću tabelu smrtnih slučajeva porodilja u nas:

2008 - nema podataka
2007 - nema podataka
2006 - 9 smrti
2005 - 10 smrti
2004 - 2 smrti
2003 - 6 smrti
2002 - 1 smrt
2001 - 7 smrti

Na osnovu ovoga, da se primetiti nagli porast broja smrti u 2005. i 2006. godini.
Znate zašto?
Zato što je od 2005. godine propisan novi obrazac za prijavljivanje smrti u statističke svrhe.
uros_vozdovac uros_vozdovac 16:55 15.06.2009

Re: Ostavka Ministra

sofianada

Nego, Mrvicak, ti si u pravu. Ode nam silna energija i mnoge dobre ideje na komentare. A stvari ostaju nepromenjene. I ja sam za akcijasenje. Ne bilo kakvo, vec da se dogovorimo o najboljem nacinu. Silna pitanja su ostala bez odgovora.


Ima li kakav plan? Ako nema, mislim da treba da ga stvaramo. I mislim da vreme za reakciju suri nepovratno. Dobro bi bilo da se dobrovoljci sastanu, da se pogledamo u oči i vidimo jesmo li ili nismo. I to ne nekad, u budućnosti, možda kad imamo vremena, nego sad, najkasnije za vikend.

Očekujem predlog za vreme i mesto, ili da batalimo...
Krugolina Borup Krugolina Borup 17:00 15.06.2009

Re: Ostavka Ministra

Ima li kakav plan?


Ima.
Sve u svoje vreme.
uros_vozdovac uros_vozdovac 17:04 15.06.2009

Re: Ostavka Ministra

Računajte na nas. BTW porađamo se u avgustu 19.
Krugolina Borup Krugolina Borup 17:06 15.06.2009

Re: Ostavka Ministra

BTW porađamo se u avgustu 19


U tom slučaju, potrebno bi bilo da ponesete u porodilište hemijsku olovku koja snima XY sati svega i svačega. Tzv. "špijun bubu". Može?
uros_vozdovac uros_vozdovac 17:10 15.06.2009

Re: Ostavka Ministra

Podrazumeva se. Ma sve što treba!
sofianada sofianada 17:14 15.06.2009

Re: Ostavka Ministra

Ima li kakav plan? Ako nema, mislim da treba da ga stvaramo. I mislim da vreme za reakciju suri nepovratno. Dobro bi bilo da se dobrovoljci sastanu, da se pogledamo u oči i vidimo jesmo li ili nismo. I to ne nekad, u budućnosti, možda kad imamo vremena, nego sad, najkasnije za vikend.

Očekujem predlog za vreme i mesto, ili da batalimo...

I ja mislim da vreme curi i ocekujem predlog za vreme i mesto, mozda vec ovog vikenda.
Krugolina, kada si nam ovako lepo poslozila statisticke podatke, bilo bo lepo da znamo kako tamo ide u dokazivanju lekarskih gresaka. Kako ide kod nas, nazalost, znamo.
Sta znaci-Postovana je strucna procedura, ali je bilo lekarskih propusta u tretmanu porodilje?
chobanica chobanica 17:21 15.06.2009

Re: Ostavka Ministra

I meni je cudno, sto su smrtnost porodilja i dece u obrnutoj srazmeri... maltene ispada da je u ovim zemljama sa visokom smrtnoscu dece to tako jer spasavaju majku, a da u Sloveniji npr. rade obrnuto
maricacarica maricacarica 17:52 15.06.2009

Re: Ostavka Ministra

I na mene.

sofianada sofianada 15:42 15.06.2009

Ostavka Ministra

A da li ce nekome iz Ministarstva zdravlja da poraste nos?
mariopan mariopan 15:47 15.06.2009

Re: Ostavka Ministra

Odavno ne verujem statistici.
Ne kazu dzabe "Statistika nasa dika sto pozeli to naslika".....samo je ovo tuzna slika nase stvarnosti. Jos crnja slika nase buducnosti.
mrvicak mrvicak 15:52 15.06.2009

Re: Ostavka Ministra

sofianada
A da li ce nekome iz Ministarstva zdravlja da poraste nos?


E tu ulazi u priču još jedna bajka: Carevo novo odelo - tj. raste on, ajme jedva mu se kraj nazire, ali dok mi lajavci to ne obznanimo i javno pokažemo da vidimo tu nosinu - oni se mogu mirne duše praviti švajcarci i prćastonosi i dičiti nabildanim statistikama i logički neodrživim izveštajima
Zato, još jednom bravo za Kru što iznosi tu nosinu na svetlost javnosti i mrskim medijima na uvid
maca22 maca22 17:10 15.06.2009

Re: Ostavka Ministra

mrvicak
Zato, još jednom bravo za Kru što iznosi tu nosinu na svetlost javnosti i mrskim medijima na uvid

Hvala
sofianada sofianada 16:11 15.06.2009

Ostavka Ministra

Ko je odgovoran sto u junu 2009. nema podataka ni za 2007. ni za 2008? Bas me interesuje gde ce da umetnu umrle porodilje?
Apach nam je izneo jedno iskustvo sa Zastitnikom prava pacijenata. Prosto se covek izgubi na vetrometini. A zivoti su u pitanju.
NNN NNN 16:21 15.06.2009

U moru loših stvari

u poslednjim tvojim blogovima, kao (neki mali, ali ipak) melem legne ovaj deo priče sa naslovnice majkahrabrost.com
Kengurica 508
(Beograd, N. front, 2008)

Da li je moguće da se večera deli u 17h i da posle toga do ujutru možeš da grickaš samo ono što si donela? Jedino bih ovde imenom navela spemačicu Jasminu koja me je sačekala u sobi oko 18h (napominjem da me žena prvi put vidi!!!), sa rečima "Dete, čula sam da dolazi još jedna porodilja, a večera već prošla, pa sam ostavila i za tebe, a daću ti i moju večeru, dugo je do jutra, a ja sad završavam i idem kući, ne treba meni. Evo ti i malo soli u čašici, prijaće ti, znam ja, troje sam rodila, hajde samo polako, biće sve dobro!" Sad mi pođu suze kad se toga setim, a ukus te proje koju sam pojela tada pamtiću dugo, dugo...
Pozdrav

Edit:
Možda bi trebalo da u porodilištima rade sestre i lekarsko osoblje koji imaju decu (a po mogućnosti imali su i težak porođaj) malo diskriminacije nikom nije škodilo

Edit Piaf:
Ubeđen sam da znam o kojoj ženi (spremačici) je reč; kad sam poslednji put bio u NF, jedna žena mi je pomogla oko toga koga treba da jurim za neke rezultate, a potpuno odgovara opisu koji mi je dala moja žena u vezi spremačice.
ocesneces ocesneces 16:45 15.06.2009

sudden infant death syndrome

Kada sam se ja pre cetiri godine porodila u Kanadi, medju mnostvom brosura koje sam dobila, nalazila se i jedna gde je roditeljima objasnjen pojam sudden infant death syndrom-a. Odnosi se na neobjasnjivu smrt odojceta do godine starosti- naizgled zdrava deca umru iznenada u toku sna i ne zna se uzrok. Da bi se to sprecilo, u brosuri se savetuje da deca spavaju na ledjima, dalje od duvanskog dima, da ih se sto duze doji i jos par stvari.
Da li je moguce da u Srbiji nikad nije zabelezen ovaj sindrom, posto su me svi kojima sam ovo pomenula bledo gledali, ukljucujuci i jednog ginekologa?
Krugolina Borup Krugolina Borup 16:58 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

Da li je moguce da u Srbiji nikad nije zabelezen ovaj sindrom, posto su me svi kojima sam ovo pomenula bledo gledali, ukljucujuci i jednog ginekologa?


Ako otiđeš na stranicu "Statistika" Instituta Batut, i učitaš statistički godišnjak za 2007. godinu, na strani 273 naćićeš razvrstane uzroke smrti odojčadi do 1 god starosti. Nigde ja tu ne vidim "sudden death syndrome".

baka Evdokija i unuka Djina baka Evdokija i unuka Djina 17:09 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

Mislim da je to u Srbiji poznato kao smrt u kolevci, sa objašnjenjem da neke bebe jednostavno prestanu da dišu, bez vidljivog razloga.
Tako je meni objasnila babica iz Mišovića, 1997.
A nemam pojma kako to definišu u formularima.
Djina
maca22 maca22 17:09 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

E sad kad pročitaju ovde, osćeam da će im se dijagnoza kao izgovor svideti, pa će da je bude.
ocesneces ocesneces 17:18 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

baka Evdokija i unuka Djina
Mislim da je to u Srbiji poznato kao smrt u kolevci, sa objašnjenjem da neke bebe jednostavno prestanu da dišu, bez vidljivog razloga.Tako je meni objasnila babica iz Mišovića, 1997. A nemam pojma kako to definišu u formularima.Djina

Da, to je to, Djina.
I da li onda daju uputstva sta ciniti da do toga ne dodje?
audrey92 audrey92 17:19 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

I u Nemackoj se mnogo govori o tom sindromu (der plötzliche Kindstod). Nisam nikad ranije (u Srbiji) cula nista o tome. Postoji li naziv toga na srpskom?
Krugolina Borup Krugolina Borup 17:21 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

I da li onda daju uputstva sta ciniti da do toga ne dodje?


Meni u porodilištu niko to nije spominjao, ali ja zaludna pročitala (načitana, šta ćeš).
Uputstvo dobijeno u porodilištu je glasilo da dete spava najbolje na boku, a nikako potrbuške.
Krugolina Borup Krugolina Borup 17:23 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

Nisam nikad ranije (u Srbiji) cula nista o tome.


Ovde vlada filozofija: bolje da ne plašimo žene/trudnice/porodilje.
Zato se mnoge stvari prećutkuju.
Ono - kad malo bolje razmislim - nekad ima smisla. Kad sam ja Tata-Kenguru rekla za taj "sudden infant death syndrom", dok dete nije napunilo godinu dana, on spavao nije, nego noću vazda gledao da li dete diše.
baka Evdokija i unuka Djina baka Evdokija i unuka Djina 17:25 15.06.2009

OCESNECES

Nažalost, ne, evo šta mi je rekla te noći, meni se nije spavalo a ona je radila noćnu pa smo pričale.
Ponekad, do godine starosti, ima, retko, ali ima, beba koje umiru bez razloga, prosto prestane da diše.Mi (sestre) to zovemo smrt u kolevci, eto, desilo se pre tri, četiri godine i našoj koleginici, jednostavno, onaj deo mozga koji komanduje srcu i plućima i kad spavamo se ugasi i to je to... Nema ni leka, ni simptoma ni pomoći.
Eto, to je prepričan deo tog razgovora.
I to je sve što znam o tome.
Djina
ocesneces ocesneces 17:27 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

Krugolina Borup
IUputstvo dobijeno u porodilištu je glasilo da dete spava najbolje na boku, a nikako potrbuške.

Hm, u Kanadi samo na ledjima
ocesneces ocesneces 17:32 15.06.2009

Re: OCESNECES

Da, jos uvek ne znaju pravi uzrok, ali daju neke savete, koji sigurno polaze od statisticki obradjenih rezultata, sta drugo.
anastasija.p anastasija.p 17:35 15.06.2009

Re: OCESNECES

Ko zna sta bi savetovali da su citali NASE statisticke podatke...
maricacarica maricacarica 20:13 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

Mojim prijateljima se to desilo. Razlog - vidljiv ne postoji. Meni su pre 10-tak godina pričali da nikako ne stavljam bebu na leđa, prvo zbog formiranja temena, a drugo da se ne bi ugušilo usled nekog povraćanja, ili čak šlajma iz nosića, već na bok. Ništa pametnije od tog ne umem da ti kažem, sorry.
filantrop filantrop 22:09 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

Krugolina Borup
Nisam nikad ranije (u Srbiji) cula nista o tome. Ovde vlada filozofija: bolje da ne plašimo žene/trudnice/porodilje. Zato se mnoge stvari prećutkuju.Ono - kad malo bolje razmislim - nekad ima smisla. Kad sam ja Tata-Kenguru rekla za taj "sudden infant death syndrom", dok dete nije napunilo godinu dana, on spavao nije, nego noću vazda gledao da li dete diše.


I meni se cini da na ovim tvojim blogovima vlada prava histerija kao onomad kod Strongmana.
Racionalnog razmisljanja o problemima u zdravstvu i porodilistima skoro da i nema.
Budu ucutkani odmah .

pix3lchick pix3lchick 22:19 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

maricacarica
Mojim prijateljima se to desilo. Razlog - vidljiv ne postoji. Meni su pre 10-tak godina pričali da nikako ne stavljam bebu na leđa, prvo zbog formiranja temena, a drugo da se ne bi ugušilo usled nekog povraćanja, ili čak šlajma iz nosića, već na bok. Ništa pametnije od tog ne umem da ti kažem, sorry.

To se ranije zvalo "crib death" (bukvalan prevod je baš ovo što Đina kaže - smrt u kolevci). Od pre desetak godina je Američka pedijatrijska asocijacija uvela "standard" da deca spavaju na leđima jer se tako statistički smanjuje šansa za SIDS. Postoji čak i kampanja "Back to sleep, tummy to play" (leđa za spavanje, stomak za igranje) gde se podstiče da bebe spavaju na leđima, a da se na stomak stavljaju kada se "igraju".

Sad... naša pedijatrica od pre 10 godina nam je preporučila spavanje na strani, što zbog pravilnog formiranja lobanje, što zbog izbegavanja da se beba zagrcne ako bljucne u snu. Pedijatrica iz Doma zdravlja, koja je jedna fina načitana žena koja prati savremene trendove u pedijatriji nam je preporučila spavanje na leđima, ispričala za SIDS (kod nas takođe SIDS - sindrom iznenadne dečje smrti) i rekla kako naši pedijatri "prate" sve preporuke Američke pedijatrijske asocijacije.
zilikaka zilikaka 22:26 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

I meni se cini da na ovim tvojim blogovima vlada prava histerija kao onomad kod Strongmana.
Racionalnog razmisljanja o problemima u zdravstvu i porodilistima skoro da i nema.
Budu ucutkani odmah .

Moguće da si u pravu, bar polazim od sebe.
Ali kad već toliko vremena priča samo jedna strana, bez odgovora, mislim da neminovno dolazi do toga. Već je mnogo toga rečeno, no nemamo sagovornika.
Po meni, ovo je samo održavanje pažnje, uz pomalo zastranjivanja, da bi se ista održala.
miloradkakmar miloradkakmar 22:40 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

ocesneces
Krugolina Borup
IUputstvo dobijeno u porodilištu je glasilo da dete spava najbolje na boku, a nikako potrbuške.

Hm, u Kanadi samo na ledjima

Moja unuka spava na stomaku i sama okreće glavu, uz pomoć rukica , čas levo , čas desno...
frondi frondi 17:35 15.06.2009

sudden infant death syndrome

U srpskoj medicini iznenadna smrt odojceta, proucava se u okviru pedijatrije. Nije lepo da tvrdite da to ne postoji i da za to ne znaju. Itekako znaju, zasto ne obavestavaju?To je sustinski problem...
ocesneces ocesneces 17:48 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

frondi
U srpskoj medicini iznenadna smrt odojceta, proucava se u okviru pedijatrije. Nije lepo da tvrdite da to ne postoji i da za to ne znaju. Itekako znaju, zasto ne obavestavaju?To je sustinski problem...

Verovatno je ovo meni upuceno. Naravno da znaju, ali mene je upravo i zanimalo zasto na to ne obracaju paznju, tj. ne obavestavaju, ako ne obavestavaju(nisam cak ni tvrdila nego sam pitala).
Mene su zaista u Srbiji bledo gledali na pomen ovoga, nisam stekla utisak da je bilo kome skrenuta paznja na ovaj problem.
Mozda sam ja paranoicna, ali ako me ovde neko bombarduje podatkom da 4 bebe nedeljno umre u Kanadi zbog ovoga, itekako me interesuje da znam da li postoji nesto sta ja mogu da ucinim a da do toga ne dodje. Nekako me ne smiruje- pa nista, Bozja volja- odgovor
mrvicak mrvicak 17:56 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

Možda to ulazi u "druga respiratorna stanja" kao uzrok smrti odojčadi- vidim da to navode u Stat. godišnjaku. (a ima i druge bolesti i stanja?! pa šifre od do - ali bez detaljnijeg objašnjenja)
Inače, može se naći i na sajtu Rep.zavoda za statistiku (http://webrzs.stat.gov.rs/axd/god.htm )- najfriškiji podaci iz 2006.
apach92 apach92 17:57 15.06.2009

Re: sudden infant death syndrome

ocesneces
Nekako me ne smiruje- pa nista, Bozja volja- odgovor


signature.
zilikaka zilikaka 19:02 15.06.2009

Kratko poređenje..

Već nekoliko meseci mi pada na pamet jedna kratka, autentična priča.
Bili muž i žena. Živeli u vojvođanskom selu, u prvoj trećini prošlog veka. On bio berberin (brica) a ona babica.
Kao takvi, predstavljali su stub lokalne zdravstvene zaštite onog vremena.
On je mušterijama puštao krv i vadio zube, a ona porađala žene i brinula o zdravlju dece. Kod lekara se išlo ređe, ne bez preke potrebe.
On je svoj zanat izučio kod prethodnog majstora, ona išla na kurs u Pečuj, organizovan od strane države, gde je sigurno, na svom nivou, učila najsavremenije postulate tadašnje medicine.
Danas, nakon stotinak godina:
-gotovo da više niko ne seda u zubarsku stolicu, bez da mu se da anestezija, bez obzira koliko je bol prirodna i korisna pojava
-kad žena dođe na porođaj, saspu je pričama kako su se nekad porađale same! (Negde nisu same, imale školovane babice)

Kao prilog za borbu protiv takvih stavova, (mačke, krave..), predlažem da angažujemo lokalnog bricu da ordinira po porodilištu, i pruža usluge vađenja zuba osoblju. Da, obavezno bi se tu našao i dežurni oralni hirurg, sa sve opremom, ali baš nije poželjno da ga bude bez preke potrebe.
anastasija.p anastasija.p 19:24 15.06.2009

Re: Kratko poređenje..

Podrzavam predlog!
Vadjenje zuba bez anestezije... sta fali, ako malo boli...
mrvicak mrvicak 19:39 15.06.2009

Re: Kratko poređenje..

Jest' bogca mu - sjajan predlog
Prirodno je majka.
A i od bola se ne umire, nit se u statistike uvodi nit povećava smrtnost.
maca22 maca22 20:46 15.06.2009

Re: Kratko poređenje..

zilikaka, bas sam o tome razmisljala
zilikaka zilikaka 21:35 15.06.2009

Re: Kratko poređenje..

I nemoj da bi se neko usudio da jauče! Kako mu deda i baba bili junaci, a gle sad on!
Može i šamarčinu da popije!
Šta tu ima, moš' misliti zub!
Malo mu razvale vilicu, malo otekne pa ne može da sedi, (uf, pardon, jede) nekoliko nedelja, al' sve je to prirodno.
Sad, baš i ako dobije sepsu.. Pa znate koji je procenat ljudi pre sto godina umirao od sepse? Ovo nije ništa.
I znate li koji je procenat smrtnosti još sad u npr. Azerbejdžanu?
anastasija.p anastasija.p 21:43 15.06.2009

Re: Kratko poređenje..

maca22 maca22 00:37 16.06.2009

Re: Kratko poređenje..

zilikaka
I nemoj da bi se neko usudio da jauče! Kako mu deda i baba bili junaci, a gle sad on!

Dede mu Solunci bre bili, a on sav svilen.
A kad je trebalo slatko da se jede, umeo je tad da zine.
petar_p petar_p 22:51 15.06.2009

koliko ja kapiram

ovde se vodi borba gde pacijenti sa jedne strane traze odgovorno i savesno lecenje, a lekari na sve nacine pokusavaju da zadrze stare privilegije, gde nikome ne polazu racune i predstavljaju lokalne bogove. Onda, kad ih neko dirne u samoupravljanje, oni kazu kako bolje od njih nemamo, kako su plate male (sto nije istina! posebno komparativno u odnosu na druge profesije u Srbiji), i prakticno, sto mozemo da budemo srecni sto sede u Srbiji umesto da odu u beli svet i svoje znanje i strucnost debelo naplate. Ali ono sto ne kazu -- to je da im u belom svetu diploma ne vazi!! A ne vazi bas zato sto je medicina u belom svetu jako ozbiljna stvar sa velikom regulativom, i niko nece da rizikuje sa ma-kako--strucnim lekarom ako nije sertifikovan po tamosnjim vrlo ozbiljnim kriterijumima. To u praksi znaci da najcenjeniji nas hirurg nema sanse da operise na zapadu pre nego sto prodje jako ozbiljnu sertifikaciju -- nesto sto je za ljude srednje dobi maltene neizvodljivo (niko nece da se sa tim cima). Dakle, oni bi mozda jedino mogli da odu na Kubu, kod Fidelovog brata Raula, i da tamo rade kao i ovde, i da zadrze mozda sve privilegije koje imaju ovde (a koje bezobrazni pacijenti sada dovode u pitanje, zamisli?!)
Ono sto je smesno, to je sto se vodi polemika sa samim lekarima u dz i bolnicama, da sami sebi oduzmu privilegije! Pa to mora da dodje "odozgo", onaj ko ima u ruci batinu vlasti mora da je i upotrebi! Ako ti se ne svidja da radis po pravilima, ok, svet je veliki, siroko ti polje. As simple as that.
Kum Djole Kum Djole 23:46 15.06.2009

Re: koliko ja kapiram

Mogu slobodno da tvrdim da je nepostojanje kodeksa u sprezi s nedostatkom regulativa i podakti, glavna kvaka. Primetio sam da ovde po bolnicama imamo natpise kako postoji institucija zaštitnika pacijenata, ili kako se već zove, i da sve žalbe i problemi treba da idu u tom pravcu. Nekako poučen iskustvom još od srednje škole i VP****, mislim da su naše institucije u tom smislu veoma porozne i da se vrlo brzo sazna i ko se žalio, i našta se žalio, i da moralna odgovornost ili pak odgovornost u odnosu na misiju te pozicije na kojoj zaštitnik radi, nema neku značajnu efektivu. Kolegijalnost i solidarnost u neodgovornosti je pritom fenomen za koga ne mogu baš da kažem da daje kakvu tangible korist bilo kome, da li tom aljkavcu ili ovom što druka, osim što deduktivno dolazim do zaključka da "ja tebi ti meni" i dalje caruje kao u rodovskim zajednicima. Malkice, ali samo malkice primese onog licemerja koje posedujemo možda i po genezi kao nacion, dovoljno je da se uspostavi apsolutno stabilan garant da niti jedan deo sistema ne bude ugrožen, a da drčni i moralu privrženi pojedinac uvek može da ode ako mu se ne sviđa, ili naj... ako suviše odvažno i glasno drma kavez. To bar vidimo u svakoj sferi društva, i svima nam je gadno, a nemamo način da to menjamo jer - svi smo to isto društvo. A opet, svi gledamo filmove, i svi navijamo za Internal Control kad pokvareni narednik izvrši neko krivično delo, pa kao sumanuti iz udobne pozicije obzervera, "to brale sad ga imate, sa'će ga ukebate"... Pusto-tursko? Biće da je to, ali i to je izgovor za sve reklo bi se.

Imao sam tu nesreću :( da četiri godine radim u bolnici u Kanadi i tesno sarađujem s birokratama i belim mantilima kao neka vrsta spone, ni krive ni dužne što se nalazi u takvom procepu, i kada ovde govorim o svojim iskustvima i onome što sam primetio u kanadskom zdravstvenom sistemu, i generalno i specifično, bukvalno se osećam kao sadista u maloj meri i ortodoksni idiot, u velikoj.

Lično sam vrlo besan što još uvek nemamo Zakon o mentalnom zdravlju, mi i Albanija u stvari smo valjda jedini koji ga nemamo. Usled toliko naslova iz crne hronike ne mogu a da se svaki put ne podsetim kako su prošli Bugari kad su prvo usvojli zakon kao preduslov, na neku trte-mrte-kotepita foru, i posle dobili ban na nekih 900 miliona iz pristupnih sredstava dok ne počnu da primenjuju zakon i u najmanjem poljskom improvizovanom domu zdravlja u zemlji, ukinu mučilišta za pacijente s mentalnim poremećajima, i unaprede nivo stručnosti i angažovanosti osoblja. Polomili su se da pokupe lovu, i prve analize kažu, odličan posao za tako malo vremena. A mi? Da nije možda u proceduri? Da nemamo možda finalni nacrt posle šest godina istraživanja? I ko uopšte priča o ZoMZ? Pitao sam ministra dvaput od 2004. i nije se javio. Možda je bio zauzet, možda je gledao film?
oort oort 23:32 15.06.2009

ništa čudno

tja, na odeljenju pulmologije gde je čiko duga nosa vd direktora od 9 do 16 juna 2009 godine je bilo 0 (nula) vizita. lekari razgovaraju sa roditeljima dece u stilu "ništa vi ne brinite, to samo izgleda da mi ne radimo ništa", a dežurni lekari se vade "pa ja sam endokrinolog, šta ja znam o pulmologiji", ili te pogleda sa vrata pa kaže "ah to je bronhitis" i ode.
maca22 maca22 23:49 15.06.2009

Re: ništa čudno

.
oort
tja, na odeljenju pulmologije gde je čiko duga nosa vd direktora od 9 do 16 juna 2009 godine je bilo 0 (nula) vizita.

Cekaj, 16.jun je tek dosao. Vizita treba da bude za 7-8 sati.
oort oort 00:10 16.06.2009

Re: ništa čudno

uh, malo sam preterao, sram me bilo.
sa druge strane... još 7-8 sati? na gastro odeljenju iste ustanove nijedna vizita nije počinjala pre 12, a bilo je i tragikomičnih egotripoidnih nastupa (ja sedim vi stojite pa naopako čitate istoriju bolesti) načelnika sa vizitama (sve) u 16. a pošto nijedne vizite ne videsmo na pulmo, ipak ne treba podcenjivati načelnika i njegovu dr.house melodiju mobilnog...
vlada_bg79 vlada_bg79 09:57 16.06.2009

Koliko para toliko muzike...

Pretpostavljam da se vecina ovde nece sloziti sa mnom, ali mislim da je pomenuta statistika odlicna s obzirom koliko mi kao drustvo ulazemo u zdravstvo i kako se odnosimo prema istom...
Nije naravno samo stvar u parama, narocito ne samo u platama zaposlenih, pitanje je uslova i opreme, i koliko ulazemo u obrazovanje i usavrsavanje medicinskog osoblja. Troskovi zdravstvene zastite svuda u svetu drasticno rastu, sve vise se traze strucnjaci, a mi se sa lekarima odnosimo kao da su makroi ili dileri droge, u stvari kada malo razmislim mislim da ovi drugi cesto dobiju bolji tretman u medijima. Popricajte malo sa bakama i majkama pa se setite koliko je dece i majki umiralo na porodjaju do pre samo neku deceniju, kakva je statistika onda bila, onda cete doci do zakljucka koliko zivota spasavaju ljudi koji rade u porodilistima i na pedijatriji. Mozete da pricate sta hocete, i tacno je da tu ima mnogo zloupotreba, i cak nestrucnosti, bezobrazluka itd. I ja se slazem da bi neki trebali i u zatvoru da zavrse. Ali ne treba zaboraviti ljude koji naporno rade i koji u pola noci poradjaju nase supruge, sestre i spasavaju njihove zivote i zivote te dece koja se radjaju, to je takodje statisticka cinjenica, i ti ljudi zasluzuju, ako ne posebnu zahvalnost, onda barem malo postovanja. Jeste to osetljiva i emotivna tema jer smo licno ugrozeni sa njom, i svi jace reagujemo na bilo kakve slucajeve korupcije ili nestrucnosti u zdravstvu, i to je normalno i treba da bude tako. Ali, ne trebati zaboraviti da zivimo u Srbiji i setite se kolika je nestrucnost i korupcija u policiji, carini, sudovima, javnim preduzecima, opstinama i videcete da je zdravstvo najsvetlija tacka naseg kilavog drustva, iako je daleko od onoga sto bi mogla da bude.
Btw. par stavki koje nisu ukljucene u ovu statistiku, kada je vec iskljucena perinatalna smrtnost, koja slazem se ne predstavlja realnu sliku zbog razlicitih kriterijuma.
- na smrtnost odojcadi i majki utice i opsta zdravstvena kultura, ishrana, pracenje trudnoce, higijena, narocito upotreba duvana i alkohola, i uglavnom je kod nas sve to dosta gore od evropskog proseka (narocito duvan kod trudnica), sto naravno kvari pomenutu statistiku i potpuno je van uticaja porodilista
- u evropi je ucestalije prenatalno dijagnostikovanje nekih urodjenih poremecaja (bolja opremljenst i pracenje trudnoce), takve trudnoce se samim tim cesce prekidaju, i ti slucajevi ulaze u perinatalnu smrtnost ili podbacaje, a ne u neonatalnu kao kod nas
- vec sam pominjao uslove u zdravstvenim ustanovama i opremljenost aparatima, lekovima... Mislim da je svima jasno kako tu stojimo u poredjenju sa evropskim prosekom

Veliki pozdrav i zelim nam svima puno zdravih, debelih beba i zdravih, vitkih mama
Vlada
maca22 maca22 11:28 16.06.2009

Re: Koliko para toliko muzike...

Od debele bebe nema vitke mame (ni tate:))
mrvicak mrvicak 12:34 17.06.2009

Re: Koliko para toliko muzike...

A što imaš predrasudu da se nećemo složiti - ja se evo skoro skroz naskroz slažem sa anamnezom i dijagnozom stanja zdravstva koje si izneo

Ali, naravno da postoji ali - prosto neću da se mirim sa tom drugom (povelikom i mračnom) stranom medalje.
Nije mi uteha ni što je u prošlosti bilo lošije (babe, njive, žutice, jock antibiotici), ni što i u sadašnjosti ima gore (eto Kirgistana, Azerbejdžana, Moldavije - da i ne zalazimo u podsaharsku Afriku sa više od 50% stanovništva zaraženog hiv-om) - tj. terapija koju prepisujem je različita: ne uteha i uljuljkivanje, već sistemske promene i kažnjavanje nesavesnog ili još i goreg u domenu zdravstva.

Naravno da nije sve crno, al ovo što jeste ima da bude isterano na svetlost dana, razjašnjeno i po potrebi procesuirano. Na to svi mi građani ove zemlje imamo pravo.

BTW, te debele bebe i vitke mame baš ne idu u paketu, posebno ako ih je što više (beba)
vlada_bg79 vlada_bg79 10:51 19.06.2009

Re: Koliko para toliko muzike...

pa drago mi je da se slazes, bas sam mislio da ce me svi popljuvati, ali i Krugolina je bas aktivna i produktivna, pa je sada ovaj post manje aktuelan...
Naravno da se ne treba miriti, sa mracnom stranom i treba je menjati i boriti se sa njom, i treba da postavimo najvece moguce standarde. Ali, ako vec hocemo da lecimo zdravstvo, a kada smo kod medicinske terminologije, jedna od najcescih gresaka u medicini uopste je da se leci samo simptom, a ne uzrok bolesti (tipa beba ima temperaturu, a vi joj date lek za obaranje temperature, a ne istrazite sta je uzrok te temperature do kraja...).
Slicna je situacija ovde, korupcija, nedovoljna strucnost, bahatost i sl. su simptom bolesnog drustva pa samim tim i bolesnog zdravstvenog sistema. Uzroci toga krecu od vaspitanja u porodici, preko nacina upisivanja u skole i fakultete, polaganja ispita, zaposljavanja, napredovanja, partijsko-rodjackog nepotizma, kradja u javnim nabavkama itd. dugacak je spisak. Ako hocemo da promenimo drustvo, a sa njim i zdravstvo, moramo sve to da promenimo.
Iskaljivanjem nasih frustracija na neke pojedince koji su srafovi u zardjalom sistemu, borimo se protiv toga isto tako povrsno, kao lekar koji da lek protiv temperature i nada se da ce se resiti samo po sebi.
Znam da je menjati korene drustva mnogo teze, komplikovanije i sporije i lako je odustati od toga i baviti se simptomima, ali to nije u osnovi toliko razlicito od onoga sto rade povrsni lekari, osim sto od njihovog rada zavise zivoti i zdravlje pacijenata, a od ovoga zavisi broj nagrada, pohvala, posecenost blogova itd., kada prodje buka nista se nije promenilo...

Sto se tice debelih beba i vitkih mama, pa znas kako, najcesce ne ide zajedno, ali ima i puno primera koji dokazuju suprotno, i to zavisi od odnosa prema zdravlju, ishrani, fizickim aktivnostima - jos jedna od stvari koju moramo pod hitno da menjamo...

maca22 maca22 12:43 19.06.2009

Re: Koliko para toliko muzike...

Ja sam konkretno mislila na decu koju tove. Onda ta deca ne mogu da porastu u vitke ljude, ni mame, ni tate. :)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana