Društvo| Život| Životni stil

Sacred Monsters

Milan Novković RSS / 09.10.2007. u 22:05

sylvieguillem460.jpgNemam pojma kako se ovo prevodi, svaka čast talentima, "Sveti Monstrumi" mi tesko, kao da "monstrum" monstruoznije zvuci na srpskom nego na engleskom.

U modernom baletu pod istim imenom igraju Sylvije Guillem i Akram Khan, ko god se setio svaka mu čast, tesko da je mogao bolje da se seti i prilepi uz lik Sylvije Guillem - neverovatna žena.

Povod za blog su mi ti "monstrumi" (neverovanta je hipnotička moć te mračne strane - gledam kako mi posle par rečenica ono "sveti" već polako i podsvesno ispada iz idioma), ne Sylvija, iako nam balet donosi dva "sveta monstruma" ("monstruma", da skratim), pa tako i definicija postaje lakša:

 

- Akademska perfekcija
- Radoznalost i strast za istraživanjem

I trećeg "monstruma" pozajmljujem od drugih, od I. Berlina:
- Sloboda. Iz zbirke predavanja "Freedom and its Betrayal - Six Enemies of Human Liberty" verbatim, bez neke pažnje i poštovanja prema kontekstu (prosečan esej preko 20 stranica):

1. Helvetius - "We, the enlightened reformers, must not try to convert people by reasoning, because their reason is not powerful enough, in conditions of today, owing to the dreadful misgovernment of the past, to understand  what it is that we tell them".

2. Rousseau, "koji nije rekao ništa novo ali je zapalio sve na šta je naišao" - "Well now, we cannot have total liberty, because that will lead to anarchy an chaos, we cannot have complete authority, because that will lead to the total curshing of individuals, despotism and tyranny; therefore we must draw the line somewhere between, arrange a compromise..................man is trully free who desires what he is able to perform, and does what he desires..."

3. Fichte - "Man becomes man only among other man....Man is destined to live in society; he must do so; he is not complete human being, he contradicts his own nature, if he lives in isolation.............What we need is a leader; what we need is a man to mould us".

4. Hegel - "... the Emperor - that world soul - I saw him ride through the town...It is realy an odd feeling to see such a personality physically concentrated in a unique point of space, seated on horseback, while his imperious thought roams and radiates over the entire world...".

5. Saint-Simon - "... this is the way in which an army marches, and we are an army, the whole of history is an army..."

6. Maistre - "...man is born to love...Whence comes his divine fury? Is it the earth calling for blood..."

Ono što je meni interesantno, verovatno i deo definicije, kod sacred monsters je da su to tačke na potencijalima sa kojima ne možemo da se izjednačimo. Naših 5 godina na ETF-u je počinjalo sa 5 sekundi lekcijom da između dve tačke na različitim potencijalima, ako ih spojimo, nešto poteče. I teče dok se potencijali ne izjednače.

Nemam pojma koji bi mi monstrum bio četvrti, ili peti, i prva tri sam prepisao, ali osećam ih in the force.

GUILLEM11.jpg

 



Komentari (27)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Jasmina Tesanovic Jasmina Tesanovic 22:24 09.10.2007

metodologija

"Ono što je meni interesantno, verovatno i deo definicije, kod sacred monsters je da su to tačke na potencijalima sa kojima ne možemo da se izjednačimo. Naših 5 godina na ETF-u je počinjalo sa 5 sekundi lekcijom da između dve tačke na različitim potencijalima, ako ih spojimo, nešto poteče. I teče dok se potencijali ne izjednače."

A sto bismo smo se izjednacavlii
odnosno kako
Milan Novković Milan Novković 22:34 09.10.2007

Re: metodologija

Iscrpi se energija. Dva pola od baterije su na različitim potencijalima, npr. Kad ih spojiš preko sijalice teče struja, sijalica svetli, dok se baterija ne istroši, tj potencijali se izjednače.
bravar bravar 22:39 09.10.2007

bez naslova

kod sacred monsters je da su to tačke na potencijalima sa kojima ne možemo da se izjednačimo


AlexDunja AlexDunja 22:47 09.10.2007

scary monsters

kuki kuki 00:07 10.10.2007

Mozda pomogne

Guillem descends straight from the stage divinities of the 19th century, "sacred monsters" such as Sarah Bernhardt and Eleanora Duse, after whom her latest project is named.
The term monstres sacrés was coined to reflect the extreme reverence and hysteria with which these early divas were worshipped. It was arguably their levels of fame that ushered in the modern cult of celebrity, elevating Maria Callas, Margot Fonteyn and Rudolf Nureyev, even Madonna and the Beckhams, into minor gods. Yet talking to Guillem about the background to her new work, developed in collaboration with dancer and choreographer Akram Khan, it is clear that she defines her own celebrity in rigidly circumspect terms. "I am only interested in being famous for my dancing," she insists. "For me the concept of the sacred monster is only about the stage - it is not about image."
(Guardian Unlimited )
Milan Novković Milan Novković 08:18 10.10.2007

Re: Mozda pomogne

Hvala, pročitao sam onomad taj review.

Ovu liniju što sam ja naveo sam pročitao kod jedne kritičarke pa mi se učinilo kao interesantna tema. Ne mogu sad da nađem taj članak. Naći ću kasnije i priložiti.

Evo što Guillem kaže: "“I am a classical dancer and have been trained as a classical dancer, but I can’t say that I believe in this, that my ‘religion’ is just one style, one technique, one tradition. What I can say is that the ‘space’ in which I dance, following whichever technique, is, to me, a sacred space. The stage is a monster… my sacred monster,” says Guillem.

snezana mihajlovic snezana mihajlovic 06:06 10.10.2007

...

pitanjce:
je li "whence comes his divine furry" ili "fury"?
ja bih rekla da je ovo drugo...al' da pitam, ipak
Milan Novković Milan Novković 07:48 10.10.2007

Re: ...

ja bih rekla da je ovo drugo

U pravu si Snežana, thanks, ispravljeno
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 11:50 10.10.2007

Re: ...

to, čisto da vidiš da pažljivo čitam : )

key words (iz citata gore) - (no, any, every) religion , sacred space (monster)
sve je rekla
Milan Novković Milan Novković 16:42 10.10.2007

Re: ...

no, any, every .... sve je rekla

Što se tiče terminala (end points) meni je interesantan "one" - jedan ("can't believe in just ......one" - jel pričamo istu stvar?) - Pošto nula i nije neki terminal, više outright robstvo, ostaje "jedan" - i vidim kako to može da bude vrlo tužno u mnogo situacija.

Zamisli perfekciju, ne bilo gde i bilo kad, samo neke, i da možemo da stignemo tamo. Ja sam pre govorio da je taj "terminal" sterilan, tj ume da bude, zato što nemaš više gde da ideš.

Ako sam u pravu zašto je perfekcija sveta? Ako nisam šta da radimo kad stignemo tamo ? :)
(samo provociram, naravno, ima koliko hoćeš odgovora, interesantno je kako ih ljudi biraju)
snezana mihajlovic snezana mihajlovic 17:04 10.10.2007

Re: ...

"can't believe in just ......one"

baš to - ne gde, već kako - otud i ne "one... style, technique, tradition"
ništa te ne vezuje - potpuno si slobodan (fixer dole pisao o padu, verovatno nije slučajno)
pretpostavljam da je "stage sacred monster " upravo zbog ovog "one",
ti si i prostor i stil i tehnika i pozornica - menjaš se jer možda odlaziš u sebe zaboravljajući na sebe
uh..."malo" sam zakomplikovala
al' kad nema "one" onda i mora da bude komplikovano : )
gordanac gordanac 07:16 10.10.2007

:))

"sveta čudesa"
meni dobar prevod :)
Sjajni su jer daju tako mnogo poruka - ja, na primer, čitam "to svako može". Samo uhvati trenutak, volju i stil. I - voila!
Maistre - "...man is born to love...Whence comes his divine furry? Is it the earth calling for blood..."

No, not the earth.
Human being itself.
...da između dve tačke na različitim potencijalima, ako ih spojimo, nešto poteče. I teče dok se potencijali ne izjednače...

...a onda odmah do nove razlike potencijala!
Lepo te čitati.
Milan Novković Milan Novković 08:00 10.10.2007

Re: :))

"sveta čudesa"
meni dobar prevod :)

Dobar, slažem se, iako nam onda ostaje potencijalno mračna strana ovih svetinja - ponekad kontraproduktivno traganje za perfekcijom, izgubljen život u besciljmo traganju, promašena i izgubljena bitka za slobodu protiv zlikovaca.

Uh tog Maistrea je bolje više ne navoditi. Namerno sam izvukao ovaj citat kao deo korena njegovog gledanja na čoveka kao zver sa kojom je njeomu u redu brutalno se obračunavati.

...a onda odmah do nove razlike potencijala!

Heraclitus bio prepametan sa svoje dve reči "Panta Rei".
Armadiljo Armadiljo 10:44 10.10.2007

Re: :))

Ja bih "Sacred Monsters" u kontekstu umetnosti preveo "Svete nakaze".
gordanac gordanac 15:10 10.10.2007

interpretacije

Dobar, slažem se, iako nam onda ostaje potencijalno mračna strana ovih svetinja - ponekad kontraproduktivno traganje za perfekcijom, izgubljen život u besciljmo traganju, promašena i izgubljena bitka za slobodu protiv zlikovaca.
Uh tog Maistrea je bolje više ne navoditi. Namerno sam izvukao ovaj citat kao deo korena njegovog gledanja na čoveka kao zver sa kojom je njeomu u redu brutalno se obračunavati.

Eh, pa traganje je cilj! Ničeg drugog sem traganja i nema, dostignuti cilj pokazan drugima samo kaže "pogledaj me, još tragam!" :))
Ne znam više gde sam pročitala, ali otprilike pamtim citat:
"....zver je prirodno biće čovekovo i najbolje od čoveka dolazi, izlazi i izbija kad jedan krhki deo čovekovog bića ne prihvati svoju zversku prirodu i počne pripitomljavanje zveri u sebi, a još su važnije zveri koje vodi sa sobom i koje ostaju divlje...i uvek je dovoljan samo mig, samo jedna reč ili pokret da se čovek seti svoje zverske prirode....prirpitomljavanje se nikad ne završava..."

Milan Novković Milan Novković 16:24 10.10.2007

Re: interpretacije

Eh, pa traganje je cilj

Naravno, otud reč "sveto" u konstrukciji :) Ali, ima i drguga strana medalje.

Maistre ne prihvata baš ovu ideju o neprihvatanju "zverske prirode". Retko mračan tip.

Meni većina drugih, većih zlikovaca dođu bolesni, ko god da mi ih opisuje, što nameće odsustvo logike u razmišljanju o njima - tj ostaješ "samo" sa kako ih izbaciti iz sistema, kazniti i naučiti lekciju.

Kod Maistrea je to nekako drugačije, on pojednostavljuje ljudsku prirodu na najmonstruozniji mogući način, krv se ledi u žilama kad čitam o njemu, njegovi recepti za "pripitomljavanje" su zašto ga je Berlin dodao u zbirku lekcija.
Milan Novković Milan Novković 16:49 10.10.2007

Re: :))

Ja bih "Sacred Monsters" u kontekstu umetnosti preveo "Svete nakaze".

Pretpostavljam da bi za mnoge ovo bio pravi naziv. Možda ne za sve. Jel imate primer šta je vama "sveta nakaza" u umetnosti? (samo nagađam da možda mislite, između više stvari, na previše skupa dela koja nisu ni približno toliko kvalitetna!?)
Armadiljo Armadiljo 20:16 10.10.2007

Re: :))

Milan Novković
Ja bih "Sacred Monsters" u kontekstu umetnosti preveo "Svete nakaze".Pretpostavljam da bi za mnoge ovo bio pravi naziv. Možda ne za sve. Jel imate primer šta je vama "sveta nakaza" u umetnosti? (samo nagađam da možda mislite, između više stvari, na previše skupa dela koja nisu ni približno toliko kvalitetna!?)


Zapravo nisam imao na umu vrednosni sud. Samo sam tražio adekvatan prevod u kontekstu umetnosti, ali ako bi trebalo da se opredelim oko značenja onda bih ovakvu konstrukciju tumačio pozitivno. Pokušaću i da dam jedan primer, opet iz savremenog baleta, koreografija Marie Chouinard bODY_rEMIX/gOLDBERG_vARIATIONS:
[url=http://www.mariechouinard.com/][/url]
Milan Novković Milan Novković 21:00 10.10.2007

Re: :))

koreografija Marie Chouinard




Moj instict bi bio, više zbog opreznosti i nedostatka čvršćeg stava, znači znanja, da to pre poravnavam sa slobodom, i onda mi je odmah teže da koristim reč "nakaza".

Sloboda u smislu gde nam je potrebno dodatno kodiranje, npr ovo gore, kao što je Fikser "potegao" a cone, a kad nismo baš najsigurniji gde smemo da idemo i gde smemo da se nađemo, kad nam je na neki način uskraćena sloboda da zauzimamo neke prostore, a nemamo jasnu socijalno-moralnu podlogu iza toga. To bi mi bio i deo demonskog naličja slobode kao svetog demona (kupio me Antioksidant sa ovim demonom).

Kad smo uhvaćeni nepripremljeni, pa tako sputani.


antioksidant antioksidant 10:42 10.10.2007

sacred monsters

Obožavani demoni
Kazezoze Kazezoze 11:41 10.10.2007

Re: sacred monsters

neko je vec spomenuo da u grupu sacred monsters mozhemo ubaciti i Mariu Callassa svojim neverovatnim glasovnim mogucnostima, ali malo je poznato (pogotovo na zapadu) da je postojala zhena sa josh neverovatnijim glasom, a radi se o pevachici iz perua Ymi Sumac, koja je jedina bila u stanju da otpeva 6 oktava glas, shto visoki ali isto tako i duboki , zhena koja je otpevala visinu glasa jednog kanarinca, a to je, priznacete, neverovatno
Milan Novković Milan Novković 16:25 10.10.2007

Re: sacred monsters

Obožavani demoni

Meni se "sveti" više sviđa od "obožavani" ali mi je vaše "demoni" mnogo bolje, možda baš reč koja mi je trebala.
milandez milandez 23:31 11.10.2007

Re: sacred monsters

kezozoe
neko je vec spomenuo da u grupu sacred monsters mozhemo ubaciti i Mariu Callassa svojim neverovatnim glasovnim mogucnostima, ali malo je poznato (pogotovo na zapadu) da je postojala zhena sa josh neverovatnijim glasom, a radi se o pevachici iz perua Ymi Sumac, koja je jedina bila u stanju da otpeva 6 oktava glas, shto visoki ali isto tako i duboki , zhena koja je otpevala visinu glasa jednog kanarinca, a to je, priznacete, neverovatno

David Daniels to radi jednako dobro. //www.danielssings.com/
fixer fixer 11:15 10.10.2007

if i should fall behind:.

šta radi čovek kada se nađe u potpuno mračnoj sobi?.
prvo što treba da uradi jeste da izvadi ruke iz džepova..
bar sam ja to uradio kada sam se uvukao u mračan prostor gde je prikazan kultni film line describing a cone entonija mekola..
izbacujem antene da bih se orijentisao u toj situaciji i registrovao prisustvo drugih..
tapacirani zidovi su izolovali svaki spoljni šuum..
zujanje projektora asociralo je na lepršanje insekta zatvorenog u kutiji..
iz aparata izlazi usamljeni plavičasti snop koji kao da progoreva rupu u naspramnom zzidu..
krećem se pipajući i imam osećaj da je prostor pun ljudi..
očekujem da svakog trenutka nekome zabodem prst u oko, a istovremeno pazim da neko ne zabode u moje..
ruke mi tonu u prazno..
možda su se ostali, ako ih ima, nabili u uglove, polegali na pod ili su se pak rasplinuli u lakom dimu koji je ispunio prostor?.
pažljivo vuččem noge..!
na tren osećem da mi je telo odrvenelo, kao da je sabijeno u sanduk:
nešto mora da se desi:
kaad:
neko me uhvati oko struka i nežno, kroz smeh i sveže opranu kosu šapnu mi na uhogrlonos:
ne brini: više: ja sam tu da bismo zajedno padaaaaaallliiiii..
potom nas je gurnulaaaaaaa:
ffffuuuuIIIIIIJJJJJJJUUUuuuu....



eeee:
uzalud sam obilazio prostrane hale mumoka, gde je instalacija e mekola gostovala u okviru postavke moving pictures..
i tražio slatku tačku iz pada
Milan Novković Milan Novković 20:30 10.10.2007

You can never fight a ghost....

if i should fall behind:.


....or can you not


blue blue 15:28 10.10.2007

Sacred Enter


Milan Novković Milan Novković 16:28 10.10.2007

Re: Sacred Enter

Pa još Microsoftovi bugovi povrh ovoga.

Šta ćemo kad mu IT dodaju "decision support features" :)

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana