Hronika

Vreme heroja, slave i ponosa...

Drago Kovacevic RSS / 22.08.2009. u 10:16

Velikan Cerske bitke
Velikan Cerske bitke
Evo, proteklo je 95 godina od pobede srpske vojske na Ceru, što je ujedno i bila prva saveznička pobeda u  velikom svetskom ratnome požaru, 1914. godine.

Moj je utisak da se tome događaju, kao i još nekim značajnim događajima u našoj istoriji daje malo pažnje, odnosno ne daje se ona pažnja koju objektivno zaslužuje.

Pobedom na Ceru, srpska vojska, narod i država, stekli su ogroman ugled u tadašnjem svetu i među saveznicima.

Bitka na Ceru počela je 12. avgusta, a završila se 23. avgusta, 1914. godine. Austrougarske snage pod komandom Oskara Poćoreka brojale su 200.000 ljudi, najelitnije vojske tada moćne carevine. Srpska vojska ih je dočekala sa ukupno 180.000 vojnika. Mobilisano je tada sve što se u Srbiji moglo mobilisati. Na frontu širokom 50 kilometara, vodila se bespoštedna borba u kojoj je upotrebljeno svo najmodernije oružije koje je tada postojalo.

Od strane srpske ratne komande, proveden je briljantan strategijsko - taktički manevar, i taj model se danas izučava kao čist primer prelaska iz strateške odbrane u kontranapad i slamanje neprijateljske ofanzive.

Posebno značajnu ulugu i veliki teret u Cerskoju bici imala je 2. armija pod komandom đenerala Stepe Stepanovića, koji je nakon toga unapređen u zvanje Vojvode.

Nakon 9 dana krvavih borbi, austrougarska vojska je isterana iz Srbije. Imali su gubitke od 25.000 poginulih i 5.000 zarobljenih vojnika i oficira.

Na srpskoj strani je bilo 15.000 mrtvih vojnika i oficira.

Mislim da se ovim događajima iz srpske istorije mora poklanjati mnogo više pažnje i na njimja graditi patriotizam i odnos prema otadžbini.

Cerka bitka će 23. avgusta biti obeležena u Tekerišu, selu u brdima iznad Loznice.Učestovaće državni zvaničnici, biti položeni venci i cveće. I to je važno. Ali još je važnije da se mlađim generacijama, da se u školskim programima ovi događaji vrednosno interpretiraju. Da se ističu kao vrh etičnosti, rodoljublja i herojstva, jer se Srbija tada branila i bila na strani dobra i pravde. Srbija je tada bila bolji deo sveta.

 

Atačmenti



Komentari (78)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

behemot123 behemot123 10:29 22.08.2009

Живела, живела...

...Отаџбина Србија. И дан-данас нас мрзе због те победе. И због каснијих. Наши греси из скорије прошлости не могу избрисати неизмерну славу српског народа. Као што греси нацистичке Хрватске не могу бити избрисани скорашњим победама. Хвала на подсећању. Ајд, и од вас нешто паметно .
gorio92 gorio92 15:36 22.08.2009

Re: Живела, живела...

И дан-данас нас мрзе због те победе


Ko?
gbls gbls 16:18 22.08.2009

Re: Живела, живела...

gorio92
И дан-данас нас мрзе због те победе


Ko?

gorio92 gorio92 17:14 22.08.2009

Re: Живела, живела...



Zbog njega smo mislili da je Srbija nastala 1945.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 17:25 22.08.2009

Re: Живела, живела...

Zbog njega smo mislili da je Srbija nastala 1945.

Što zbog njega....Pa on je oslobađao Srbiju od fašizma, zar ne....
gbls gbls 17:41 22.08.2009

Re: Живела, живела...

Drago Kovacevic
Zbog njega smo mislili da je Srbija nastala 1945.

Što zbog njega....Pa on je oslobađao Srbiju od fašizma, zar ne....

ne, on je najveci fasista i diktator
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 17:44 22.08.2009

Re: Живела, живела...

gbls
Drago Kovacevic
Zbog njega smo mislili da je Srbija nastala 1945.

Što zbog njega....Pa on je oslobađao Srbiju od fašizma, zar ne....

ne, on je najveci fasista i diktator

Diktator, možda....ali fašista ne....on je antifašista...i to svetski priznat antifašista...
I molim te, budi argumentovan....
gorio92 gorio92 17:45 22.08.2009

Re: Живела, живела...

Pa on je oslobađao Srbiju od fašizma, zar ne....

Ne znam kako da te razumem,oslobodio me jednog zla, pa nametnuo drugo.?
uros_vozdovac uros_vozdovac 17:49 22.08.2009

Re: Живела, живела...

gorio92


Zbog njega smo mislili da je Srbija nastala 1945.


Mislio sam da prećutim, ali neka zvuči kako zvuči ja ću da napišem...
Rođen sam 1967. godine i dobar deo života sam proživeo u režimu koji je stvorio ovaj čovek. Detinjstvo proveo u Skoplju, otac oficir JNA majka učiteljica. Za života u Skoplju nikad, ali nikad nisam osetio nikakav šovinizam niti se osećao manjinski ili diskriminisano. Makedonski sam naučio isto tako dobro (ili loše, kako ko hoće) kao i srpski. Lako i jednostavno sam prelazio sa jednoga na drugi.
Uvek sam govorio i osećao se pripadnikom srpskog naroda, nikad to nisam krio niti sam u tom pripadanju video neku opasnost, niti sam smatrao da su mi društvene šanse umanjene zbog toga. I uvek su mi bili nejasni ljudi koji su krili nacionalnu pripadnost ili se bojali da u tom režimu idu u crkvu i slave slavu ili pevaju neke pesme za koje su mislili da su zabranjene. Ja sam sa svojim društvom sve to radio (osim crkve, religija se kod mene nikad nije primila duga i komplikovana priča). Taj ketmanizam kod ljudi sam uvek smatrao i smatram i danas kao intelektualni kukavičluk i povlađivanje mejnstrimu, ma koje boje on bio.
Ako sam na nešto ponosan iz svoje istorije i istorije moje porodice, koja je delom sačuvana upravo u rukopisima Živote Uroševića (retko pismen čovek za nekoga bez formalnog obrazovanja) to je taj period kraj 19. i početak 20. veka, kada je Srbija bila rame uz rame sa civilizovanim svetom, kada je delila vrednosti i etiku sa najrazvijenim državama i lako i jednostavno bez velikih otpora tradicionalista usvajala moderne tehnologije i način života.
Kasnije generacije nisu bile tog kvaliteta, problemi koji su postavljani pred te generacije bili su izgleda mi previše teški i komplikovani i te generacije nisu bile u stanju i volji da ih rešavaju, pa je naše društvo pribeglo omiljenom sportu, ketmanizmu i pronalaženju krivaca za stanje u društvu. Pa su nam bili krivi i Pašić i Aleksandar i onda dugo dugo Tito i Sloba. A problemi se gomilaju niko ih ne rešava. I onda je najlakše reći, nije se smelo, Tito nije dao a on mrzi Srbe, pa ni ja nisam smeo... Uzgred, ako je nešto Tito radio dobro onda je tu vrstu nepravdi raspoređivao ravnopravno na sve narode, to mu se mora priznati.
Dakle moj kolega, pošto repliciram Vama, ukoliko Vam je Tito kriv da ste saznali da Srbija počinje 1945. a to mu je veliki greh, onda ja mislim, nek mu je alal. Srećom stigla je promena režima, pa sada slobodno možete reći da ste Srbin i natenane izučavati istoriju Srbije.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 17:51 22.08.2009

Re: Живела, живела...

gorio92
Pa on je oslobađao Srbiju od fašizma, zar ne....

Ne znam kako da te razumem,oslobodio me jednog zla, pa nametnuo drugo.?

Verujem da za po nekoga jeste bilo zlo,verujem da ima značaj broj ljudi koji je to teško podneo, ali da je to ipak bila jedna prosvećena diktatura....
Ako bi uradili bilans te vlasti, mislim da Tito svakako ne bi bio u minusu....
gorio92 gorio92 18:20 22.08.2009

Re: Живела, живела...

Uroše, ne vidim razloga zašto bi bilo šta prećutao.
Meni je dovoljno što nisi prećutao sledeće
Ako sam na nešto ponosan iz svoje istorije i istorije moje porodice, koja je delom sačuvana upravo u rukopisima Živote Uroševića (retko pismen čovek za nekoga bez formalnog obrazovanja) to je taj period kraj 19. i početak 20. veka, kada je Srbija bila rame uz rame sa civilizovanim svetom, kada je delila vrednosti i etiku sa najrazvijenim državama i lako i jednostavno bez velikih otpora tradicionalista usvajala moderne tehnologije i način života.
Kasnije generacije nisu bile tog kvaliteta

Ako bolje razmisliš to sam i ja rekao.
NNN NNN 21:44 22.08.2009

Re: Живела, живела...

U šta se pretvara priča o Cerskoj bitci?
dubogdanovic dubogdanovic 22:40 22.08.2009

Re: Живела, живела...

Bravo, Kovacevicu! Tvoji vrcavi blogovi se, sa duznim postovanjem i ne bez odusevljenja, citaju i u Malom Losinju.
Samo tako!
Supermod Supermod 23:07 22.08.2009

Obaveštenje

NNN
U šta se pretvara priča o Cerskoj bitci?



Veći deo trola je obrisan i molimo učesnike da se ne nadovezuju na započeti trol, jer to nije tema ovog bloga.

libkonz libkonz 10:44 22.08.2009

Живео ти нама 100 година !

Mislim da se ovim događajima iz srpske istorije mora poklanjati mnogo više pažnje i na njimja graditi patriotizam i odnos prema otadžbini.

Jelena Gall Jelena Gall 00:04 23.08.2009

Re: Живео ти нама 100 година !

libkonz
Mislim da se ovim događajima iz srpske istorije mora poklanjati mnogo više pažnje i na njimja graditi patriotizam i odnos prema otadžbini.


mislim da...
- se ovim događajima iz (srpske) istorije mora poklanjati (mnogo) više pažnje
- i na njima graditi patriotizam u onoj meri u kojoj to ne podrazumeva istovremeno slepilo za sadašnje vreme
- i mislim da odnos prema otadžbini ne mora imati NIKAKVE veze sa ovakvim događajima u prošlosti

drago, preporuka, zato što verujem u dobru volju kojom si ovaj blog napisao.
ali ne verujem u heroje, slavu i ponos - ne danas. to je ono poslednje čime treba da se hranimo sada.
znam da razumeš, iako će mnogi ovaj komentar površno shvatiti.
Srđan Fuchs Srđan Fuchs 05:35 23.08.2009

Re: Живео ти нама 100 година !

Jelena Gall

drago, preporuka, zato što verujem u dobru volju kojom si ovaj blog napisao. ali ne verujem u heroje, slavu i ponos - ne danas. to je ono poslednje čime treba da se hranimo sada. znam da razumeš, iako će mnogi ovaj komentar površno shvatiti.


ja sam, iz nekog razloga, kada sam prochitao kako se na Ceru vodila besposhtedna borba iz svih raspolozhivih oruzhja, pomislio na nocashnji dvoboj izmedj Nole i Rafe...
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 10:26 23.08.2009

Re: Живео ти нама 100 година !

drago, preporuka, zato što verujem u dobru volju kojom si ovaj blog napisao.
ali ne verujem u heroje, slavu i ponos - ne danas. to je ono poslednje čime treba da se hranimo sada.
znam da razumeš, iako će mnogi ovaj komentar površno shvatiti.

Da, znam šta si mi htela reći..i mogu se sa tim lako složiti. Sve je pitanje konteksta.Društvo danas ne sme počivati na herojima. Ono mora počivati na građanima, pravu i jednakim šansama. Gde su heroji, tu je patnja pod obavezno...
tyson tyson 00:15 24.08.2009

Re: Живео ти нама 100 година !

ali ne verujem u heroje, slavu i ponos - ne danas. to je ono poslednje čime treba da se hranimo sada
Moram da priznam da ovo ne razumem. Šta je loše u idealima herojstva, slave i ponosa danas...? Šta treba da budu ideali danas, a da ne uljuluju neki od ova tri pojma?

Ne moraju nužno herojstvo, slava i ponos da podrazumevaju pušku u ruci...

Svako vreme traži i heroj, i slavu, i ponos. Zaista ne razumem šta je tu negativno. Danas.



AlexDunja AlexDunja 11:04 22.08.2009

...

uros_vozdovac uros_vozdovac 11:25 22.08.2009

Re: ...

AlexDunja


Ovo je kapela na Mačkovom kamenu?
AlexDunja AlexDunja 11:32 22.08.2009

Re: ...

Ovo je kapela na Mačkovom kamenu?

jeste:)
otvarala spomenike pa zbrzila...
a nisam proveravala, rasejana
tnx!
uros_vozdovac uros_vozdovac 11:23 22.08.2009

Mislim

da si pogodio u centar ovim blogom. Lepo, iskreno, od srca napisano o jednom romantičnom vremenu. Vremenu kada je srpska država na svoje građane gledalao kao partnere, kao podršku, kao izvorište i ishod, a ne kao danas gde nas sve država tretira kao teret i kao protivnike.

A to jeste bilo romantično i lepo vreme, to najbolje opisuje Stevan Jakovljević u Srpskoj trilogiji ( čak i kod Dobrice u Vremenu smrti to vreme izgleda dobro, kad je dobar materijal koji opisuješ ni neumerena količina sumnji i strepnji ne može da ga upropasti.)

Šteta je ogromna što je taj veliki napor jednog naroda i njegove elite iako proizveo veliki rezultat docnije zamro i kasnije generacije nisu uspele da održe duh tog napora. Iako slažem se, postoji nada, na trenutak sam je video jednog 5. 10.I čini me se da nije problem u ljudima nego u eliti... Imao sam priliku da obiđem kosturnicu Srpske vojske na Kajmakčalanu i način na koji se srpska država ponaša prema tom spomeniku možda na najbolji način opisuje kako se moderna srpska država ponaša prema vrednostima iz istorije.

Ja ću svoju decu da učim i da im pričam o tom slavnom vremenu onako kako najbolje umem i znam, jer ti junaci to zaslužuju. A država? Što se nje tiče ti događaji mogu slobodno da padnu u zaborav.

Unuk Živote Uroševića, kaplara Drinske divizije I poziva

uros_vozdovac uros_vozdovac 12:21 22.08.2009

Re: Mislim


Kosturnica na Kajmakčalanu
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 16:57 22.08.2009

Re: Mislim

Unuk Živote Uroševića, kaplara Drinske divizije I poziva

Evo, prijatelju ovo nisam znao...Ti imaš i lične razloge za ponos...
pozz
sinergija92 sinergija92 18:50 22.08.2009

Re: Mislim

Drago Kovacevic
Unuk Živote Uroševića, kaplara Drinske divizije I poziva

Evo, prijatelju ovo nisam znao...Ti imaš i lične razloge za ponos...
pozz


Moj pradeda je poginuo na Ceru....

SLAVA JUNACIMA !



p.s. preporuka za tekst


........................................
gorran2 gorran2 11:38 22.08.2009

Nije tako velika pobeda,

ali vredi i to pamtiti. Na današnji dan 1943. počeo je napad 3. i 4. krajiške brigade na Crnu legiju u Bugojnu. (Treća krajiška je inače formirana na današnji dan 1942.)
gorran2 gorran2 11:39 22.08.2009

A bilo je i poraza,

kao što je ovaj na Udbini pre 67 godina.
NNN NNN 12:17 22.08.2009

Re: Nije tako velika pobeda,

Moj je utisak da se tome događaju, kao i još nekim značajnim događajima u našoj istoriji daje malo pažnje, odnosno ne daje se ona pažnja koju objektivno zaslužuje.
Možda baš zbog ovakvih (vidi naslov ovog komentara, koji je odnosi na na tekst o prvoj pobedi saveznika u Prvom svetskom ratu)
gorran2 gorran2 12:26 22.08.2009

Re: Nije tako velika pobeda,

Jel to nešto na moj račun? Ako jeste, radi se o nesporazumu. Ja nikad nisam krio divljenje prema Srbiji, zemlji i narodu, i slavnoj borbi za slobodu. Naslov mog komentara ne odnosi se na Cersku bitku, nego na onu koju sam naveo u komentaru, koja je mnogo manja po obimu, a pada na isti dan.

Inače, moji nisu učestvovali na Ceru i Kolubari, ali je moja pokojna baka znala napamet ovu pesmu:

А из ваше крви тих времена
Сину зора Јужнијех Словена
Пошто Балкан вас тама притиште
И српско се угаси огњиште,
Сви Словени изгубише наду,
Што робују Бечу и Западу.
Србин не шће ни тада да клоне
Пред силама што га тако гоне,
Но поносно стао и пријети
Сили која про Европе лети.
Под Мојковцем на црноме пољу
Црногорци са Швабом се кољу,
Јер их ратни интереси вуку,
Те се тако неболеће туку.
Није чудо што се Њемци бију
Јер узеше Ловћен и Србију,
Но окошта Црногорци гину
Кад су Швабе на престолу њину?
И у такве страшног суда дане
Црногорци град Мојковац бране.
Не бране га да се њиме спасе,
Но да силу дочекају на се,
Која шћаше Србе да претече
Да им жива ока не утече,
Да направе страшну костурницу,
У Ругову, тврду качаницу...

pa je znam i ja...
NNN NNN 12:34 22.08.2009

Re: Nije tako velika pobeda,

Onda veliko izvinjenje!
Učininlo mi se da se minimizuje Cerska bitka.
Moji jesu učestvovali, a ne znam pesmu

Još jednom izvini i pozdrav.
gorran2 gorran2 12:42 22.08.2009

Re: Nije tako velika pobeda,

NNN
Onda veliko izvinjenje!
Učininlo mi se da se minizuje Cerska bitka.
Moji jesu učestvovali, a ne znam pesmu
Još jednom izvini i pozdrav.
Nema potrebe, sve je u redu.
Srpski narod i Srbija zaista zaslužuju divljenje za odvažnost, srčanost, stamenost i hrabrost, i duboko poštovanje za ogromne žrtve. Tek kad sam počeo upoznavati Srbiju, uvideo sam kolike ogromne žrtve je podnela za slobodu. Po selima, to se kreće između četvrtine i polovine muškaraca.
Milan Karagaća Milan Karagaća 14:00 22.08.2009

Re: Nije tako velika pobeda,

Srpski narod i Srbija zaista zaslužuju divljenje za odvažnost, srčanost, stamenost i hrabrost, i duboko poštovanje za ogromne žrtve. Tek kad sam počeo upoznavati Srbiju, uvideo sam kolike ogromne žrtve je podnela za slobodu. Po selima, to se kreće između četvrtine i polovine muškaraca.

Svakako da zaslužuje i da sam treba da neguje tradicije i sećanja na velike doigađaje.
Mogli su i tada vojvode Putnik, Mišić, Stepa i drugi na čelu sa starim čika Perom da se sklone negde u inostranstvo a Srbiju prepuste prijateljskoj okupaciji i čekaju dok savežnici pobede pa da se onda vrate, kao što su to uradili neki na početku 2.svetskog rata i još se zakljinju kralju i otadžbini.
gorio92 gorio92 16:05 22.08.2009

Re: Nije tako velika pobeda,

Mogli su i tada vojvode Putnik, Mišić, Stepa i drugi na čelu sa starim čika Perom da se sklone negde u inostranstvo a Srbiju prepuste prijateljskoj okupaciji i čekaju dok savežnici pobede pa da se onda vrate,


Ne daj Bože. Komunisti bi onda vladali više od 80 godina.
Milan Karagaća Milan Karagaća 21:08 22.08.2009

Re: Nije tako velika pobeda,

gorio92
Mogli su i tada vojvode Putnik, Mišić, Stepa i drugi na čelu sa starim čika Perom da se sklone negde u inostranstvo a Srbiju prepuste prijateljskoj okupaciji i čekaju dok savežnici pobede pa da se onda vrate,


Ne daj Bože. Komunisti bi onda vladali više od 80 godina.

Čisto informativno, tada komunista nije ni bilo.
gorio92 gorio92 22:39 22.08.2009

Re: Nije tako velika pobeda,

Čisto informativno, tada komunista nije ni bilo

Bilo je 1919, kada je rat završen.
Milan Karagaća Milan Karagaća 23:55 22.08.2009

Re: Nije tako velika pobeda,

gorio92
Čisto informativno, tada komunista nije ni bilo

Bilo je 1919, kada je rat završen.

Jeste i bili su treća stranka po broju osvojenih glasova na izborima u Beogradu, a Jugoslavija tek u formiranju, što će reći da Srbi nisu baš bili toliko antikomunistički nastrojeni niti je tačno da komunisti nikada nisu imali uporište u Srbiji.
A već 1920. godine, kada više ni Ž.Mišić, ni Stepa nisu bili u vojsci jer se Srbija naročito prema Mišiću odnosila tako da i današnje generacije treba da se stide, ta demokratska vlast u nekomunističkoj Srbiji i Kraljevini SHS je zabranila treću po snazi političku stranku koja odlazi u ilegalu i biva podvrgnuta strahovitom teroru.
Vladimir Maričić Vladimir Maričić 11:46 22.08.2009

Preporuka

Mislim da mnogo možemo naučiti imitacijom uspešnih zemalja. U Britaniji, SVI mediji - javni i privatni servisi - intenzivno obradjuju slične jubileje:
1. U vestima
2. Radio i TV dokumentarnim programima
3. Sa člancima u novinama.

Znači da urednici novina i novinari trebaju biti "osvešćeni" na neki način.

U srpskim medijima i blogovima ljudi često komentarišu u stilu "narod zaboravio", ali mediji su ti koji su danas "kolektivno pamećenje" jedne države. Zato je dobro što si spomenuo značaj ovog dogadjaja.

Jedan dogadjaj koji se nedovoljno obeležava u Srbiji je uništenje šireg centra Smedereva i pogibija 2000 ljudi.
arianna arianna 12:03 22.08.2009

vreme heroja, slave i ponosa

....Ali još je važnije da se mlađim generacijama, da se u školskim programima ovi događaji vrednosno interpretiraju. Da se ističu kao vrh etičnosti, rodoljublja i herojstva, jer se Srbija tada branila i bila na strani dobra i pravde. Srbija je tada bila bolji deo sveta.






pozdrav i preporuka za blog
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 16:54 22.08.2009

Re: vreme heroja, slave i ponosa

pozdrav i preporuka za blog

Hvala, pozdrav i tebi...
Vladimir Maričić Vladimir Maričić 21:33 22.08.2009

Re: vreme heroja, slave i ponosa

....Ali još je važnije da se mlađim generacijama, da se u školskim programima ovi događaji vrednosno interpretiraju. Da se ističu kao vrh etičnosti, rodoljublja i herojstva, jer se Srbija tada branila i bila na strani dobra i pravde. Srbija je tada bila bolji deo sveta.


Јеби младе генерације, потребно је стално обнављање знања и усавршавање старијих генерација, Одавно смо прешли у фазу сталног учења и усавршавања РАДИ ПРЕЖИВЉАВАЊА и РАДИ УСАЂИВАЊА ОНИХ ВРЕДНОСТИ које се нису раније прилепиле уз њих.
NNN NNN 12:09 22.08.2009

SLAVA

Biljana 77 Biljana 77 12:58 22.08.2009

Vreme ...

rata. Mada sam sa oduševljenjem pročitala Jakovljevićevu Trilogiju mora joj se priznati određeni romantizam. Odlična knjiga je Tri sile pritisle Srbijicu, skup autentičnih ispovesti preživelih solunaca mahom iz okoline Smederevske Palanke. Priče su veoma iskrene, jednostavne i autentično svedočenje o tom vremenu. Za koje moram da dodam da ga bez obzira na sve strahote rata kao takvog, smatram za jedno veliko, junačko doba u kojem smo se kao nacija za svagda upisali među ljude.
drug.clan drug.clan 15:00 22.08.2009

borba za slobodu

Ti ljudi su znali sta zele i za sta se bore, znali su ko im je neprijatelji i voleli su svoju zemlju

Sad samo cekam da se jave neki koji ce da kazu da se moglo boriti i na drui nacin, kao 25 godina kasnije
Vladimir Maričić Vladimir Maričić 21:36 22.08.2009

Re: borba za slobodu

drug.clan
Ti ljudi su znali sta zele i za sta se bore, znali su ko im je neprijatelji i voleli su svoju zemlju

Sad samo cekam da se jave neki koji ce da kazu da se moglo boriti i na drui nacin, kao 25 godina kasnije



Ево дочекао си! То је све било буржујско истицање класне припадности - одма' иза народне аристократије Карађорђевића.
Milan Karagaća Milan Karagaća 13:22 23.08.2009

Re: borba za slobodu

drug.clan
Ti ljudi su znali sta zele i za sta se bore, znali su ko im je neprijatelji i voleli su svoju zemlju

Sad samo cekam da se jave neki koji ce da kazu da se moglo boriti i na drui nacin, kao 25 godina kasnije

Kao 25 godina kasnije sigurno ne, ali je bilo dosta neslaganja oko donošenja sudbonosnih odluka.
Mišića nisu slušali.
teska odluka, velika tragedija
switch92 switch92 15:55 22.08.2009

Pravo partnerstvo...

Srbija je tada bila bolji deo sveta.


Mislim da je ova, poslednja recenica, u stvari smisao celog Dragovog bloga. Uspeo je vesto da nas navuce na rodoljublje(mada i sam cenim jako lep tekst i na pravi nacin isprican). Ipak, mislim da je Drago hteo da prenese poruku da smo tada bili partneri sa USA & UK, a danas potpisujemo Kinu...

Hvala Drago na divnom blogu, preporuka!

Ja sam ovo shvatio na svoj nacin i jako si lepo iskoristio ovaj veliki momenat nase proslosti da nam ukazes na promasenu viziju...

Definitivno>>>
Mislim da se ovim događajima iz srpske istorije mora poklanjati mnogo više pažnje i na njimja graditi patriotizam i odnos prema otadžbini.

Drago Kovacevic Drago Kovacevic 17:02 22.08.2009

Re: Pravo partnerstvo...

Hvala Drago na divnom blogu, preporuka!

Hvala i tebi, a ja sam pisao u skladu sa svojim osećanjima i asocijacijama...zaista...
gorio92 gorio92 18:05 22.08.2009

Dva razloga

Neslaganje u vezi Josipa Broza, što uostalom nije ništa neobično, ne mogu me sprečiti da pohvalim ovaj blog, iz bar dva razloga.
Prvi je što si nam svima, na jedan lep način ukazao na izuzetan dogadjaj u istoriji Srbije, koji je blago rečeno bio zanemaren.
Drugi, važniji, zbog one rečenice na kraju. "Srbija je tada bila bolji deo sveta."
Preporuka..
gorran2 gorran2 18:47 22.08.2009

Pitanje koje čuči u pozadini

Pridružujući se pohvalama za ovaj blog, kao i divljenju prema srpskoj vojsci i srpskom narodu u WW1, usudiću se da izgovorim pitanje koje, vidim, visi u vazduhu:

Šta je to 1941. bilo toliko drugačije?

Znam da je tipičan odgovor "izdaja Hrvata", ali bojim se da su stvari složenije. Na primer, Treća grupa armija pod komandom generala Milana Nedića bila je većinski etnički srpska po sastavu, pa nije pružila adekvatan otpor Nemcima. Nemački 40. korpus je pregazio Moravsku diviziju, i već 7. aprila uveče bio u Skoplju.
Veoma loš otpor omogućio je Nemcima da kroz Makedoniju prodru u Grčku, u zaleđe utvrđene linije koju su Grci držali prema njima u Trakiji, tako da se ta slabost pokazala i kao nelojalnost prema savezniku.
adam weisphaut adam weisphaut 19:34 22.08.2009

Re: Pitanje koje čuči u pozadini

Na primer, Treća grupa armija pod komandom generala Milana Nedića bila je većinski etnički srpska po sastavu, pa nije pružila adekvatan otpor Nemcima. Nemački 40. korpus je pregazio Moravsku diviziju, i već 7. aprila uveče bio u Skoplju.

Eto kako je Milan Nedić prvi među Srbaljima primenio metodu nevidljivog otpora, koju je kasnije uspešno prihvatio Prvi gerilac ....
background noise background noise 19:48 23.08.2009

Re: Pitanje koje čuči u pozadini

Brzopleto i tendenciozno, obojica.

mladen.mladen mladen.mladen 20:30 22.08.2009

...

ma sve sve.. nek zaboravlja narod sitnice, godine, brojeve... nek pamti ko treba da pamti... ali kako smo posle te i prethodnih im generacija neke druge nazvali generalima i vojvodama? o herojima i da ne pricam.

a put na Cer,, od Sumadije do vrha, usiljenim marsem za 20 sati. onda direktno u borbu pred zoru, pa posle par sati prva zamena koja je utom stigla...

kada su Misicu visoki oficiri saveznika rekli da je sve to u redu zamisliti, sto su zamisljali srpski komandanti, ali da je njima nemoguce da izdaju vojsci takve nerealne naredbe, on je odgovorio:

- Morate razumeti da ovo nije obicna vojska. Ovo su seljaci. A oni znaju, kad nesto mora da se uradi, to mora da se uradi. Kad se kisa sprema a seno je na livadi, mora da se pokupi. Kad je neprijatelj tu, mora se isterati...
mara92 mara92 02:16 23.08.2009

Re: ...

kada su Misicu visoki oficiri saveznika rekli da je sve to u redu zamisliti, sto su zamisljali srpski komandanti, ali da je njima nemoguce da izdaju vojsci takve nerealne naredbe, on je odgovorio:

- Morate razumeti da ovo nije obicna vojska. Ovo su seljaci. A oni znaju, kad nesto mora da se uradi, to mora da se uradi. Kad se kisa sprema a seno je na livadi, mora da se pokupi. Kad je neprijatelj tu, mora se isterati...


...Најежих се... војска за пример, официри за понос....
gorran2 gorran2 20:54 22.08.2009

Istoriju treba poštovati,

tradicije treba gajiti. Ružno je, nekulturno i potencijalno opasno zaboravljati sopstvenu istoriju. A još gore iskrivljavati je, mistifikovati i manipulisati podacima.

U istoriji ne treba živeti - ali treba sve stvari postaviti na svoje mesto. Nadam se da se na tome danas kod nas ozbiljno radi.
kažem, nadam se, ali se bojim suprotnog.
Poučen suprotnim tendencijama koji traju već 20 godina, rešio sam da tu i tamo i sam pokušam da sačuvam poneki podatak. Danas sam, na primer s obzirom da je danas godišnjica, okačio na web spisak boraca Treće krajiške brigade NOVJ na formiranju, kao početak objavljivanja sećanja boraca Treće krajiške.
Nekima verovatno izgleda suvišno, a neki će se možda i zaiteresovati, pa, na primer, eventualno potražiti imena nekih svojih...

Ovo je nekad bio lep primer:



(spomen-dom u Vraniću kod Beograda, sa imenima poginulih u prvom i drugom svetskom ratu na pločicama) - ali se ovaj dom više ne održava.

A ovo je ružan primer:



Spomenik u Drvaru.
radojicic92 radojicic92 22:23 22.08.2009

...



ratni fotograf Rista Marjanovic, tada cuveni u svetu, danas zaboravljen i kod nas





























'zvinte na broju slicki, al' zasluzuje Rista
gorran2 gorran2 22:24 22.08.2009

Re: ...

Dobar!
Štaviše, sjajan!
mara92 mara92 02:18 23.08.2009

Re: ...

не извињавај се Радојичићу - хвала ти!
...
Ех, шта смо ми некад били....
radojicic92 radojicic92 03:48 23.08.2009

Re: ...

gorran2
Dobar!
Štaviše, sjajan!

jeste
prosao je sa srpskom vojskom od balkanskih ratova, Cera, Kolubare, Drine sve do Krfa, preko njegovih fotografija se i saznalo za vreme heroja, slave i ponosa, izlozbe u Parizu, Londonu, Njujorku...
jos ga se samo secaju u njegovom Sapcu



radojicic92 radojicic92 04:14 23.08.2009

Re: ...

Ех, шта смо ми некад били....

pa i sad smo Maro, srpski seljak je odavno evropljanin
jos samo da se gradjani dosete

bioskop


mara92 mara92 07:48 23.08.2009

Re: ...

pa i sad smo Maro, srpski seljak je odavno evropljanin
jos samo da se gradjani dosete

јес' вала, баш тако и никако другачије...
De Selby De Selby 00:15 23.08.2009

Vreme slave ili vreme smrti?

Pitam se Drago, kako Vi, koji ste rat i njegove strahote gledali svojim očima, za razliku od mene, koji sam ga gledao uglavnom samo na televiziji, i pomalo kroz prozor dnevne sobe, možete neki ratni period nazvati "Vreme heroja, slave i ponosa".

Zar to nije uvek samo vreme smrti i jada?

Koja kod strana pobeđivala uvek je bilo mrtvih na obe strane i među vojnicima i među civilima. Zar nije ta bitka, iako dobijena, bila samo uvod u jedan od najvećih poraza i početak jednog od najtežih perioda u istoriji Srba.

Potputno se slažem da ovaj događaj treba obeležiti na pravi način, i ne želim da protivurečim bilo čemu što ste napisali, samo se pitam da li mu treba i dati bilo kakvu dozu romantike‚ kad je to bio ipak samo uvod u jedan od najstrašnijih perioda celog čovečanstva, koji je na kraju odveo u smrt više od 15% naših sunarodnika.

Njima svako večna slava i večno pamćenje.


Drago Kovacevic Drago Kovacevic 10:05 23.08.2009

Re: Vreme slave ili vreme smrti?

Zar to nije uvek samo vreme smrti i jada?

Da, jeste....Rat je uvek vreme smrti i jada..Vreme ljudskoga ponižavanja..
Pobednici sa Cera nisu hteli rat...Verovali su da brane svoju zemlju i to radili nepokolebljivo..čak iznad objektivnih mogućnosti. I zato ih treba pominjati u najboljemu svetlu...
mara92 mara92 02:29 23.08.2009

Драго хвала!

Читам новине - нико ни да помене...
Рекох горе: тад смо били заиста неко и нешто. Мала земља, мали народ, а храбар... Официрски кадар за понос. Што неко рече, тад се знало ко је ђенерал, ко војвода...али је и најобичнији редов - до јуче на ораници и свом имању био војник који је знао шта брани, за шта се бори и како се бори.
Нисам монархиста, али ћу рећи следеће Петар Карађорђевић - краљ Србије је заиста био велики човек, са својим народом, са својом војском у победи и после у повлачењу, преко Албаније до Крфа и поново назад...Александра је поставио ако се добро сећам за команданта Прве армије...
...слава им - то су били јунаци (српска војничка гробља се налазе и у Северној Африци, у Тунису мислим)...
rankot rankot 10:46 23.08.2009

Re: Драго хвала!

mara92

...слава им - то су били јунаци (српска војничка гробља се налазе и у Северној Африци, у Тунису мислим)...

Ја сам посетио оно у Бизерти. Узео сам лепо рент-а-кар из Хамамета, и правац Бизерта. Гробље се лако нађе, није богзна како одржавано, али није ни лоше.
Honesty Honesty 11:22 23.08.2009

Re: Драго хвала!

mara92

Нисам монархиста, али ћу рећи следеће Петар Карађорђевић - краљ Србије је заиста био велики човек, са својим народом, са својом војском у победи и после у повлачењу, преко Албаније до Крфа и поново назад...Александра је поставио ако се добро сећам за команданта Прве армије...
...слава им - то су били јунаци (српска војничка гробља се налазе и у Северној Африци, у Тунису мислим)...

Aleksandar je bio komandant Prve armije u balkanskim ratovima, a od 1914. je bio regent, sto znaci da je vrsio duznost kralja, a samim tim i vrhovnog komandanta u Prvom svetskom ratu. Sto se tice kralja Petra, slazem se donekle, i divim mu se sto je tako star ostao sa vojskom, ali on nije imao velikog uticaja na ratne odluke. A isto tako smatram, da je najveci heroj u tom ratu, mnogo veci od Karadjordjevica, politicara i oficirskog kadra, bio srpski seljak-vojnik.
Drago Kovacevic Drago Kovacevic 11:45 23.08.2009

Re: Драго хвала!

A isto tako smatram, da je najveci heroj u tom ratu, mnogo veci od Karadjordjevica, politicara i oficirskog kadra, bio srpski seljak-vojnik.

Slažem se, mada je za uspeh uvek potrebna i usklađenost...
Strmoglavi badža Strmoglavi badža 10:13 24.08.2009

Re: Драго хвала!

mara92
Нисам монархиста, али ћу рећи следеће Петар Карађорђевић - краљ Србије је заиста био велики човек, са својим народом, са својом војском у победи и после у повлачењу, преко Албаније до Крфа и поново назад...


I loše je govorio srpski, kao i današnji princ, njegov potomak.
Na znam samo da li su se i njemu smejali kada je došao u zemlju i pričali kako nije za Kralja.
Zašto ovo pišem, zato što ga danas svi hvale kao najomiljnijeg srpskog kralja
a niko se ne seća da je i on bio 'stranac' u svojoj zemlji kada je došao.
Bez namere da biram stranu republika versus monarhija moram da kažem i sledeće:

Na ovogodišnjoj proslavi ustanka u Topoli radikali (spontano, kao i uvek) su sve vreme zviždali premijeru
za vreme njegovog govora (nije bitno dal je zaslužio, nije bilo ni vreme ni mesto)
na šta su se svi prisutni političari pravili da ne čuju.
Jedino je Princ osetio potrebu da sidje sa svečane bine, otrči prema radikalskoj raji i iznervirano im
mahne i vikne da prekinu. Više puta.
E, to je Princ, Petrov potomak.


escherichije_colic escherichije_colic 11:50 23.08.2009

svedočenje učesnika

Udari Švaba, objavi se rat! Mi u Beogradu čuvamo granicu: ne daj otud od Zemuna da pređe. On gađa ovamo preko reke, samo preleću granate! Dok dobismo naređenje: Napred, u Jadar, na planinu Cer. Nadire Švaba preko Drine, pa borba očajna. Pokret, pokret! Usiljenim maršom! Kad dođosmo do sela pecka, u onoj dolji, samo kuka ranjenik. Da l' su naši, da l' njini, mi ne znamo - noć je, ne znamo ni de smo, samo napred s topovima! Vataj položaj i udri pa šta bog da.
Uvati položaj naša baterija na jednom ćuviku. Ipsred nas su naši sa manjim topovima, brđani što se zovu, a narped pešadija. Mi gađamo Švabu i preko tih brđana i preko pešadije, a tako isto i Švaba gađa nas otud.
Tek se bilo onoćilo, ono kad udari razorna granata švapska, pa se rasprsnu, mi velimo - pobi nas sve. Al po sreći, malo zakači vojnike kod topova, više ispred zaklona udari, de su konji baterijski. Pootkidaše se konji, neki ranjeni, neki mrtvi - uzeo se vrisak: dvadeset i četiri konja bilo samo iz naše baterije, a baška što sledeća granata pogodi u zaklon de su konji druge baterije. Jurnuše konji u mrak, u paniku, nadade se tutanj. Mi za njima: juri, vataj po onim mraku, a ono borba samo uji.
I danju i noću pucamo, tučemo njine položaje, podržavamo vatrom našu pešadiju. Dobro bijemo - javljaju naši osmatrači, i komanda naša javlja: samo odleću Švabe i Mađari. Al oćeš đavola! Ide komandir naš od topa do topa i kaže: "Prišteđujte municiju. Jakom stiže glavna količina savezničke municije ..."
Deset dana tako na Mačkovim kamenu: ni mi tamo, ni oni ovamo. Kad učestaju njine granate oko nas, mi odma menjaj položaj. Pa kad oni jurišu na našu pešadiju, na rovove, mi udri tamo. I, šta će da bude, jedne noći, iako seva na sve strane, zaspi naš osmatrač! (Po tri osmatrača imamo, na smenu gledaju de naše granate padaju i javljaju ni) Al te noći zaspi naš osmatrač. A mi baš preneli vatru: neprijatelj navalio i juriša na rovove bočno od nas. Javlja onaj otud komandir, preti, jebe nam sve po spisku: sve će da nas pobije što smo poslali dve granate u njegove rovove ... Ono tuče vatra, zemlja gori! Nebo gori! premeštaj mi brže bateriju, vataj novi položaj ... Pogibe konj poda mnom sutradan. Menjam konja, kurtališem onog mrtvog, preži, teraj, belajiši. Tako svaki dan i svaku noć, skoro deseta dana tako, nemaš kad ni da jedeš leba, ni oči da opereš od baruta, a crno ti da spavaš. Udri, udri ... Ali opet ponestaje municije, prišteđujemo, samo da zapevaš.
Udariše jedne noći na naše krilo, primakli se Mađari u zoru, pa po nama raspališe. Mi brže menjaj poožaj: teraj bateriju preko one dolje de su borbe pešadije bile očajne, tri puta položaj prelazio iz ruke u ruku. Gazimo baterijom mrtve vojnike, nemaš kad da uklanjaš i nemaš de od drveća da zaobilaziš. Da l su bili naši, da l švapski ti jadnici?
Potukosmo tu, na Ceru, Švabu. Pobeda srpske vojske. Nego šta!


Ranko Aleksandrović (1892) artiljerac iz Jagnjila (Donja Jasenica), iz knjige "Tri sile pritisle Srbijicu" (svedočenja veterana prvog svetskog rata) D.Paunića i M.Đorđevića
Strmoglavi badža Strmoglavi badža 10:25 24.08.2009

Re: svedočenje učesnika


Sjajan isečak, hvala!
djole63 djole63 16:18 23.08.2009

Ovoga cu se secati dok sam ziv ...



A onda ovo ...



Pozdrav
background noise background noise 19:40 23.08.2009

Re: Ovoga cu se secati dok sam ziv ...

Da te ne razocaravam, ali Austrijske snage su se itekako snalazile po brdima, skoro sve koje su napale Srbiju su vezbale na Kalinoviku, ukljucujuci i Adolfa ( Hitlera).

Vreme je pregazilo generala Poćoreka a naš komandni kadar je upravo izašao iz balkansikh ratova.
background noise background noise 19:34 23.08.2009

U četvrtak uveče bio na Vidu

Čudna jeza, razmišljanje o dalekom vremenu, ako smo ikad bili ljudi - tad smo bili. U našoj kući ( otac ubedjeni komunista ) knjiga i monografija "Kroz Albaniju 1915 - 1916" uvek su imale počasno mesto, a ja još kao dete čitao i divio se tom epskom podvigu.

Sjajan tekst, pre svega dovoljno kratak.

Kasnije generacije nisu bile tog kvaliteta


Pa naravno, kad u dva rata najhrabriji izginu . . .
milisav68 milisav68 21:08 23.08.2009

nije tako velika pobeda,

....al moram da pomenem NOB.....
milisav68 milisav68 21:17 23.08.2009

nije tako velika pobeda,

..
Strmoglavi badža Strmoglavi badža 09:53 24.08.2009

Brilijantan manevar


Kao prvo, hvala na tekstu, sjajno podsećanje na čuvenu bitku.
Pradeda mi je tu poginuo. Eto, da nije na vreme napravio sina, ne bi ni mene danas bilo...
Sreća pa su tada srpske porodice na selima imale puno dece pa je poneko i preživeo rat.
Na ovo moram da se osvrnem:

''Od strane srpske ratne komande, proveden je briljantan strategijsko - taktički manevar, i taj model se danas izučava kao čist primer prelaska iz strateške odbrane u kontranapad i slamanje neprijateljske ofanzive''

Lepo rečeno, ali da li je sasvim i tačno?
Ja volim da čitam istoriju i nešto nisam siguran da je bio 'čist primer prelaska' ...
Ja sam čitao da je moralo doći do naredbe o prekom sudu i nizu streljanja da bi se disciplinovala
vojska koja je bežala pred neprijateljom. Nije to sramota, dešavalo se i dešavaće se u svim ratovima.
Najnormalnija ljudska reakcija. Treba biti pošten pa ću reći da je moje mišljenje da se u tavkim situacijama
ne biraju sredstva i da sila Boga ne moli kada se brane zemlja i najmiliji.

Zašto ovo pišem, zato što ne volim kada sami sebe lažemo - to nas neće učiniti boljima.
Kao što su komunisti preterivali u hvalospevima o svojim bitkama , tako se dešava i sa ovim periodom istorije.

Palim borcima neka je večna slava i hvala - šta reći.
Bilo ne ponovilo se.
dragoljub92 dragoljub92 09:24 28.08.2009

Re: Brilijantan manevar

Lepo rečeno, ali da li je sasvim i tačno?
Ja volim da čitam istoriju i nešto nisam siguran da je bio 'čist primer prelaska' ...
Ja sam čitao da je moralo doći do naredbe o prekom sudu i nizu streljanja da bi se disciplinovala
vojska koja je bežala pred neprijateljom. Nije to sramota, dešavalo se i dešavaće se u svim ratovima.
Najnormalnija ljudska reakcija. Treba biti pošten pa ću reći da je moje mišljenje da se u tavkim situacijama
ne biraju sredstva i da sila Boga ne moli kada se brane zemlja i najmiliji.

Zašto ovo pišem, zato što ne volim kada sami sebe lažemo - to nas neće učiniti boljima.
Kao što su komunisti preterivali u hvalospevima o svojim bitkama , tako se dešava i sa ovim periodom istorije.

Palim borcima neka je večna slava i hvala -

да,мало разума није никад на одмет

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana