Srbija u Evropi, Evropa u Srbiji

UKinSerbia RSS / 16.10.2009. u 22:23

U sredu i četvrtak sam, zajedno sa mojim švedskim kolegom, bio u poseti Vranju, u okviru našeg promotivnog programa - serije poseta ambasadora EU zemalja koji se nalaze u Beogradu, drugim gradovima Srbije. Obično se tokom tih poseta sretnemo sa lokalnim političkim liderima, predstavnicima medija i poslovnim ljudima, ali posetimo i škole.

4017764560_65c9b38bee.jpg

 

Ovoga puta smo posetili Gimnaziju "Bora Stanković" i razgovarali sa dvadesetak učenika i njihovim profesorima. Učenici su vredno radili da bi se pripremili za sastanak. Svaki učenik je, na odličnom engleskom, pripremio kratku prezentaciju o stvarima koje ih najviše interesuju. Tema mnogih prezentacija bila je zaštita životne okoline, tako da su učenici vrlo jasno (i sasvim opravdano) izneli svoje mišljenje u vezi teme. Veoma snažno su izrazili činjenicu da su ponosni na svoju zemlju i njene lepote.

U prezentacijama na temu evropskih pitanja, bilo je ohrabrujuće što je mnogo učenika govorilo o tome šta Srbija može da pruži Evropskoj uniji, a ne obratno, što je čest slučaj. Odgovor je naravno "mnogo". Srbija ima veoma obrazovane ljude, administraciju koja dobro funkcioniše, važna kulturna i naučna dostignuća, centralni geografski položaj u regionu i veliki razvojni potencijal.

Međutim, na mene je snažan utisak ostavila i činjenica da je nekoliko učenika pričalo o Srbiji i Evropi kao da su to potpuno različita mesta. Kao što sam i njima rekao, Srbija je već deo Evrope - predsedavala je Savetom Evrope 2007. godine, uspešno organizovala takmičenje za pesmu Evrovizije 2008., članica je mnogih kulturnih, sportskih, naučnih i trgovinskih organizacija. Srbija se nalazi i na pragu sporazuma koji će omogućiti njenim građanima da putuju bez viza po gotovo celoj Evropi.

Ja razumem da vam se proces EU integracija, povremeno može činiti frustrirajuće sporim, ali ono na šta sam pokušao da ukažem učenicima jeste da, bez obzira da li će proces trajati pet godina ili više, oni će najveći deo svojih života provesti kao građani Evropske unije. Na osnovu onoga što sam video i čuo, biće veliki doprinos svojoj zemlji, ali i Uniji.


Stephen Wordsworth
ambasador



Komentari (24)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mikimedic mikimedic 23:13 16.10.2009

A da li ste ih pitali,

Ja razumem da vam se proces EU integracija, povremeno može činiti frustrirajuće sporim, ali ono na šta sam pokušao da ukažem učenicima jeste da, bez obzira da li će proces trajati pet godina ili više, oni će najveći deo svojih života provesti kao građani Evropske unije. Na osnovu onoga što sam video i čuo, biće veliki doprinos svojoj zemlji, ali i Uniji.


vasa ekselencijo,

koliko njih kada bude bio referendum (do tada ce biti punoletni) ce glasati za ulazak srbije u eu a koliko protiv?
-- pre nego sto ste im rekli da ce provesti veci deo zivota kao gradjani EU.

otkud vi to znate?

ili mozda referenduma biti nece?

ako razmatrate volju biraca na poslednjim izborima, da li smatrate da je vecina glasala za politiku koja vodi ulasku u eu ili protiv ulaska?

p.s. kako mislite da ce proci referendum u hrvatskoj? cini mi se, da ce tamo ipak biti, zar ne?
antioksidant antioksidant 23:34 16.10.2009

Re: A da li ste ih pitali,

klik na link

Narodna skupština Republike Srbije, na Prvoj sednici Drugog redovnog zasedanja u 2004. godini, održanoj 13. oktobra 2004. godine, donela je
REZOLUCIJU O PRIDRUŽIVANJU EVROPSKOJ UNIJI
mikimedic mikimedic 23:44 16.10.2009

Re: A da li ste ih pitali,

mislis da ulazak u eu (i.e. promena ustavnog okvira) ne zasluzuje referendum?
asparagus asparagus 00:17 17.10.2009

Re: A da li ste ih pitali,

mikimedic


koliko njih kada bude bio referendum (do tada ce biti punoletni) ce glasati za ulazak srbije u eu a koliko protiv?


Jos vaznije pitanje - koliko njih ce tada biti u Srbiji.

Ukoliko se zaista radi o mladim, obrazovanim i ambicioznim ljudima koji zdravo razmisljaju, rekao bih 1/20. I taj jedan se verovatno uglavio u neki upravni odbor nekog polupropalog drzavnog preduzeca u svojoj opstini preko predanog rada i clanstva u DS-u.
mikimedic mikimedic 00:22 17.10.2009

Re: A da li ste ih pitali,

Ukoliko se zaista radi o mladim, obrazovanim i ambicioznim ljudima koji zdravo razmisljaju, rekao bih 1/20. I taj jedan se verovatno uglavio u neki upravni odbor nekog polupropalog drzavnog preduzeca u svojoj opstini preko predanog rada i clanstva u DS-u.


utoliko pre je ishod referenduma izvestan.

antioksidant antioksidant 12:38 17.10.2009

Re: A da li ste ih pitali,

mislis da ulazak u eu (i.e. promena ustavnog okvira) ne zasluzuje referendum?

промена устава у тако великј ствари мора бити спроведене референдумом

па да га распишемо онда?
mikimedic mikimedic 16:47 17.10.2009

Re: A da li ste ih pitali,

промена устава у тако великј ствари мора бити спроведене референдумом

па да га распишемо онда?


da.
bobo92 bobo92 23:41 16.10.2009

.

Srbija se nalazi i na pragu sporazuma koji će omogućiti njenim građanima da putuju bez viza po gotovo celoj Evropi


Ahem...
niki m niki m 07:35 17.10.2009

Dirljivo....


Stephen Wordsworth
ambasador

Tema mnogih prezentacija bila je zaštita životne okoline, tako da su učenici vrlo jasno (i sasvim opravdano) izneli svoje mišljenje u vezi teme. Veoma snažno su izrazili činjenicu da su ponosni na svoju zemlju i njene lepote.


I sta kazu mladi Vranjanci na temu zastite zivotne sredine? Da li su vam rekli da u sred Vranja postoji brdo Pljackovica koje ste vi i vase kolege pre deset godina zatrpali osiromasenim uranom tokom junackog napada na TV repetitor? Da li su vam rekli da je ekspertski tim UNEP-a 2001 utvrdio da se u i vazduhu iznad tog brda nalazi nalazi uran i da ga vetar raznosi po celom Vranju i da ga ti mladi Vranjanci jos uvek udisu u svoja mlada pluca. Da li su vam rekli da oksidi urana lako dospevaju u podzemne vode i da se sa Pljackovice, zatim, slivaju u Vranje tako da i mladi i stari Vranjanci piju vodu obogacenu osiromasenim uranom.

Pretpostavljam da su vase ekselencije imale prave odgovore na pitanja iz zastite zivotne sredine.
zlatozubi zlatozubi 11:14 17.10.2009

Re: Dirljivo....

ej uran-ijum su osiromasili kako nece srbiju?
Krugolina Borup Krugolina Borup 08:16 17.10.2009

A mene - ko šiša!

bez obzira da li će proces trajati pet godina ili više, oni će najveći deo svojih života provesti kao građani Evropske unije.


Vaša Ekselencijo, a mi matori?
Šta mi da radimo?
Nama Sloba/sankcije/inflacija/bombardovanje/tranzicija uzeše 10-15 godina...
NAMA 5 GODINA ZNAČI!!!
Oćemo i mi u Evropsku uniju, nemojte samo ove mlade da brojite, pobogu!

Dajte, šapnite koju onim zadrtim Holanđanima, ako Boga znate!
Ode život, ode mladost, ode sve u nepovrat...
Osedesmo čekajući u redovima za vize i čekajući bolje sutra.
zlatozubi zlatozubi 11:12 17.10.2009

da ne budem zlonamjeran....

evo vam predlog za akciju ( da ne budu Srbija i Evropa dvije razlicite stvari). nadje neko iz neke ambasade ili neke medjunarodne organizacije neku nvo da organizuje i odradi projekat putovanja, zbog radi upoznavanja Evrope, za te iste srednjoskolce.... pa kad se vrate pricace. pare nisu problem ... ne kao nagradu bilo kom srednjoskolcu, ne kao uslov za bilo sta, nego kao poklon nekim klincima koji zive u vranju, presevu, kladovu, knjazevcu, molu, somboru, ljigu, pozarevcu..... dovedite njih u evropu a ne vas u njihov grad. neka vide mali pancevci kako u becu radi rafinerija a ne smrdi.... i eto vasa ekselencijo mi dobro , a vi kako te?
gagonini gagonini 11:41 17.10.2009

tamo gde ste Vi bili

u Vranju, prosečna plata je verovatno oko 150e, a to je stvarno daleko od evropskog proseka,
pa bi morali da razumete takvo razmišljanje omladine.
Inače ljudi i tamo i na jugu Srbije su veoma daleko od Evrope, u stvari tamo su ljudi veoma daleko i od Beograda..
Možda Beograd i Vojvodina i udju nekada u Uniju, ostatak Srbije..teško.
Sav novac koji primamo stiže u Beograd i tu ostaje, ustatak Srbije ne vidi ni 10% tog novca.
Iskreno i nisam mnogo željan te Evrope, želimo samo da radimo i da zaradimo svoj novac, pošteno,
ne vidim kako tu Unija može da nam pomogne...mi smo okruženi nesposobnim , korumpiranim lopovskim političarima, i dok se njih ne otarasimo, džabe nam i Evropa i Rusija i Kina i Japan...niko nam ne može pomoći , da nas samih.
filvas filvas 12:48 17.10.2009

Lepo je cuti lepu rec

Međutim, na mene je snažan utisak ostavila i činjenica da je nekoliko učenika pričalo o Srbiji i Evropi kao da su to potpuno različita mesta.


O Srbima se toliko ružnih stvari govorilo da su čak i mnogi medju njima počeli da veruju da su niža rasa. Zato mi je drago da su deca mogla da čuju od vas i nešto pohvalno o sebi.

Na žalost, zbog bombardovanja i Kosova, mislim da Srbi Britaniju (i neke druge evropske zemlje) jos dugo neće moci da vide kao prijatelja, iako će obični ljudi iz Britanije, kao i uvek, biti dobrodosli. Uporedite to sa tim kako Britanci gledaju na Rusiju, Iran ili Libiju, pri čemu Lokerbi ne može ni u kom slučaju da se poredi sa Kosovom. A ako ste spremni da nastavite da podržavate u svakom pogledu neodrživu nezavisnost Kosova, biće jos teže.

Znam da, strogo uzevši, ovo nije tema bloga, ali je teško misliti o vašim javnim diplomatskim aktivnostima nezavisno od uloge vaše države u uništavanju i ponižavanju Srbije.
vlatko_makedonec vlatko_makedonec 17:50 17.10.2009

Mi mnogo nudimo, al' niko neće


Lep tekst, zaista. Onako... ambasadorski. Nekad pozelim da umem ovako da mislim. Sve izgleda lepo i čarobno. Ako neko zna školu za učenje ovakvog mišljenja i stava, molim da mi preporuči. Pa da i ja pomislim kako je Srbija u stvari u Evropskoj uniji, i kako mi godinama predano vodimo računa o životnoj sredini, etici, ravnopravnosti, poštovanju zakona, o obrazovanju, društvenim vrednostima, slobodi, standardu... To mora da je jako lepo.
I ne znam zašto nam se procesi evoprskih integracija čine "frustrirajuće sporim", ukoliko mi već jesmo deo te Evrope. Evo, od januara ćemo putovati bez viza, sa punim novčanicima i kreditnim kariticama na kojima ima dovoljno novca da se vikend provede negde u Evropi. Ma ne mora vikend, moze i duze. Vikend mogu da planiraju samo oni srećnici koji imaju posao. Ostali mogu da putuju do mile volje, bez vize...
I pitam se pride, koju će formu imati EU kada Srbija bude njen deo? (mislim onako, istinski, pravi deo EU, ne ovaj bez viza, iluzorni)
skyspoter skyspoter 19:10 17.10.2009

da li ce

Cameron da raspise referendum za ulazak UK u EC kada osvoji izbore sledece godine?
background noise background noise 08:55 18.10.2009

Baš se lepo igrate

Kako bi bilo da te iste mlade ljude povedete malo u UK i po evropi pa da vide da Srbija i EU nisu dva razlicita mesta?

Ako vec zelite snaznu Srbiju kao oslonac regiona ( puna su usta vasih kolega iz EU o tome ) ucinite nesto da ti mladi ljudi sa kojima ste se tako lepo druzili ostanu u Vranju i od Vranja stvore mesto koje lici na EU ( zao mi je sto i pored najbolje volje ne mogu da u tu EU ukljucim neko rumunsko ili bugarsko Vranje ). Obaska sto bas Vranje koje lici na kasabu vise nego neki nasi drugi gradovi ima i duha i sarma i potencijala.

Naravno, sve to sto sam pomenuo bi trebalo da bude briga Srbije. Ali ako Srbija to objektivno ne moze, delom i zbog vlasti ciji sastav i ponasanje umnogome odredjuje vaša politika, zašto onda gubite vreme? Ako mi ne možemo ili ne umemo, a vi ne možete da pomognete, šta onda?

Zašto su svi vaši najbolji saveznici u nekadasnjim zemljama tranzicije a sada clanovima EU, pridruzenim clanovima ili na putu da to budu, nacionalisti ili barem njihove senke?

Ako udjemo u EU jednog dana, dal'da povadimo pištaljke i bez viza dodjemo kod vas da lupamo u šerpe?

dj dj 14:19 18.10.2009

sramota

postovani gospodine Wordsworth strasno mi je zao sto se na ovaj vas post privalio copor prosjaka i vice... daj meni pare ambasadore... ekselencijo ja bih neki fensi smensi poso... stefane meni jednu prsatu plavusu... bratori, daj lovu za klince da putuju... care, sredi da partizan prezimi u evropi... englez, ja bih nova kola, sa katalizatorom....

ima ovde, u srbiji, par likova koji znaju da kazu hvala ili dobar dan, da kad pogrese kazu izvini, kad prdnu da pocrvene, da kad nesto zele uzmu i rade kako bi to ostvarili.... ostatak, sa referendumom ili bez njega, sa i bez viza, sa prstom u nosu il dupetu, sa adresom u vranju ili berlinu nece biti "evropa" ni u crtanom filmu
mikimedic mikimedic 18:03 18.10.2009

Re: sramota

ima ovde, u srbiji, par likova koji znaju da kazu hvala ili dobar dan, da kad pogrese kazu izvini, kad prdnu da pocrvene, da kad nesto zele uzmu i rade kako bi to ostvarili.... ostatak, sa referendumom ili bez njega, sa i bez viza, sa prstom u nosu il dupetu, sa adresom u vranju ili berlinu nece biti "evropa" ni u crtanom filmu



ima, samo tesko da se ovi koje gore opisujes u prvoj recenici mogu nazvati 'evropom'....i hvala bogu sto je tako jer je njih ipak malo vise...i sto ce odgovor na referendumu od njih i zavisiti....

i...

nekako mi je drago sto je tako.
zlatozubi zlatozubi 18:22 18.10.2009

Re: sramota

nek' si im rek'o
UKinSerbia UKinSerbia 13:41 20.10.2009

Srbija i Evropa

Želim opet da se zahvalim svima koji su postavili svoje komentare, bez obzira da li delimo iste stavove ili ne.

Da li će ili ne Srbija organizovati referendum u vezi članstva u EU je na Srbiji da odluči. Velika Britanija je održala referendum 1975. U ovom trenutku, sudeći po istraživanjima javnosti, ovde postoji solidna većina koja bi odgovorila "da". Ali, u pravu ste, kada kažete da bi bar javna rasprava o članstvu trebalo da bude organizovana, jer će članstvo u EU promeniti mnoge aspekte svakodnevnih života građana. Mnoge stvari će postati bolje, postojaće slobodan protok ljudi, robe, rada i kapitala, uz značajnu podršku fondova Evropske komisije (a Komisija svake nedelje, na ime podrške procesu EU integracija Srbije, već troši oko 4 miliona evra). U nekim oblastima Srbija će morati da prihvati, poput svih zemalja članica, da deo svog suvereniteta prebaci na institucije EU u Briselu; međutim, to znači da će imati i predstavnike u tim institucijama i u Evropskom Parlamentu i imaće mogućnost da oblikuje budućnost Evropske unije.
Ako govorimo o tome da li će mladi ljudi ostati u Srbiji, moja pretpostavka je da će mnogi od njih neko vreme putovati i, moguće, steći i neko radno iskustvo, ali će onda to iskustvo doneti kući. Nešto slično smo u Velikoj Britaniji videli kada se Poljska pridružila. Hiljade radnika iz Poljske su došle u Britaniju da bi zaradili neki novac, veći od onog koji su u tom trenutku mogli da zarade kod kuće, ali su sada mnogi od njih odneli taj novac kući, da ga ulože u neki posao.

U međuvremenu, kao što sam objasnio učenicima u Vranju, mi obezbeđujemo neke stipendije, koje omogućavaju mladim ljudima da dođu u Britaniju na studije, uz jasnu napomenu da se, kada završe studije, moraju vratiti da bi upotrebili to novo znanje ovde.

Vaša Ekselencijo, a mi matori?
Šta mi da radimo?
Nama Sloba/sankcije/inflacija/bombardovanje/tranzicija uzeše 10-15 godina...
NAMA 5 GODINA ZNAČI!!!
Oćemo i mi u Evropsku uniju, nemojte samo ove mlade da brojite, pobogu!


Potpuno vas razumem. Slažem se da je već previše vremena izgubljeno. Ali treba dosta uraditi da biste se pripremili za članstvo u Uniji. Treba usvojiti i primeniti nove zakone i pripremiti srpsku industriju za pritiske konkurencije, koje će članstvo neminovno doneti. Te stvari ne mogu biti urađene na brzinu. Ali, brzina procesa, u najvećem delu, zavisi od toga šta Srbija preduzima. Kao što je neko napisao - na kraju, građani Srbije su oni koji zaista mogu da pomognu Srbiji. Mi, koji smo sa strane, možemo samo da vas podržimo.

SW
mikimedic mikimedic 15:21 20.10.2009

Re: Srbija i Evropa

U ovom trenutku, sudeći po istraživanjima javnosti, ovde postoji solidna većina koja bi odgovorila "da". Ali, u pravu ste, kada kažete da bi bar javna rasprava o članstvu trebalo da bude organizovana, jer će članstvo u EU promeniti mnoge aspekte svakodnevnih života građana.


ne bih rekao. na poslednjim izborima (koji, dok ne bude novih, slozicemo se, su jedino relevenatni) vecinu glasova su dobile anti-evropske stranke -- radikali, dss, nss i sps. Provevropske stranke su ostale u manini, ali su volsebnim kombinacijama uspele da obezbede vecinu -- da budemo otvoreni, prelaskom spsa u proevropske stranke.

da li zaista mislite da se sps predstavljao kao proevropska stranka na izborima, i da su glasaci koji su u tom trenutku glasali za sps zaista glasali za evropu?

ako hocemo da postujemo izbornu volju glasaca kao osnovni postulat demokratije, onda mislim da je u najmanju ruku potrebno organizovati referendum. ili smatrate da demokratija, i volja glasaca, nisu evropske vrednosti koje treba braniti?
nimrod88 nimrod88 18:04 20.10.2009

Napali coveka...

...kao da on odlucuje dal' ce u Srbiji biti referenduma ili ne. Ako se nekom organizuje referendum, zna se kako se to radi - Gradjanska inicijativa: blokce u ruku, pa 100,000 potpisa, pa u Skupstinu, koja je obavezna da raspise referendum po pitanju. Dakle ambasador VB niti moze (niti treba) da organizuje referendum u Srbiji.

mikimedic mikimedic 21:07 20.10.2009

Re: Napali coveka...

...kao da on odlucuje dal' ce u Srbiji biti referenduma ili ne. Ako se nekom organizuje referendum, zna se kako se to radi - Gradjanska inicijativa: blokce u ruku, pa 100,000 potpisa, pa u Skupstinu, koja je obavezna da raspise referendum po pitanju. Dakle ambasador VB niti moze (niti treba) da organizuje referendum u Srbiji.


ambasador ovde prica o tome da on misli da srbija treba da ide u evropsku uniju. on ne odlucuje da li ce srbija ici u tom pravcu, ali ima legitimno pravo da svoje privatno misljenje prenese na blogu. i to je vrlo pozitivno jer predstavlja jedan korak vise ka priblizivanju javnog mnjenja dveju drzava.

niko ovde ne trazi da ambasador organizuje referendum, vec samo da li misli, kao sto misli da bi srbija trebalo da ide ka eu, da bi preduslov clanstvu trebalo da bude uspeh referenduma u srbiji.

ne znam gde si procitao da ambasador treba da organizuje referendum u srbiji?

i by the way, 100,000 glasaca nije jedini nacin pokretanja inicijative o referendumu.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana