Kristalna noc, Berlinski zid, Stari most

Neven Anđelić RSS / 09.11.2007. u 20:41

Cudna su stvar te godisnjice, kako se svasta nesto preklopi i dogadjaji povezu koji nisu trebali imati nista zajednicko, a opet, moguce je tvrditi da su se upravo i desili zbog neceg zajednickog. Sjecam se kada je srusen stari most u Mostaru. Bio je deveti novembar. Sjeo sam i napisao pismo saucesca mostarskom pjesniku Misi Maricu u Exeteru. On je bio jedan od rijetkih Mostaraca koje sam poznavao i znao sam da je jako tuzan, ne samo zbog mosta vec i zbog same cinjenice da egzistira u Exeteru a ne u Mostaru. Tuzan sam bio i sopstvena muka potpuno me odvukla od proste cinjenice, toliko vidljive, da je most srusen na godisnjicu zloglasne Kristalnacht. Je li to bilo namjerno ili ne, ha, tesko je dokazati bilo sta. Pogotovo medju nama koji smo puni teorija zavjera. Neki ce rado reci to je dokaz da Hrvati slijede nacisticku ideologiju, pri tome misleci valjda na HVO ili loseg rezisera i jos goreg generala Slobodana Praljka a ne na Hrvate generalno. Ili mozda ipak misle i to dozivljavaju kao krunski dokaz? Ja mislim da se slucajno to desilo. Opet, ove godine jedan od dva hercegovacka HDZ-a odrzava stranacku konferenciju upravo na godisnjicu, mosta ili kristalne noci, sta vam je drago. Ali trebaju li datumi biti svetinje? Sami Njemci imaju ponajvise problema sa tim nesretnim godisnjicama. Deveti novembar je veliki datum za njemacku istoriju; ne samo da se desila zloglasna Kristalna noc vec je pao i zloglasni Berlinski zid. Nacija koja je desetljecima bila podijeljena, ponovno je ujedinjena na datum kada su pripadnici iste te nacije pocinili strasan zlocin, pocetak niza jos tezih koji ce zavrsiti genocidom. Konacno, zbog tog genocida, ali i geopolitickih odnosa u svijetu, nacija je zivjela podijeljena do tog sudbonosnog devetog novembra 1989. Razlog za slavlje ali zlobnici ce opet primijetiti da se Njmeci raduju na godisnjicu Kristalne noci. I sami njemacki drzavnici, Helmut Kohl nadasve, bili su u problemu: proglasiti nacionalni praznik ili ne? Sta god uradili uslijedice kritike. Nisu ni Srbi daleko sa Vidovdanom. Znam, sada ce uslijediti kritike sta se negativno desilo na Vidovdan, kako se mogu Srbi i Njemci porediti. Krenimo od drugog pitanja. Naravno da mogu jer kao i ostale nacije i ove dvije dale su mnoge velikane svjetskoj istoriji te takodje i kojeg zlocinca te cinile zlocine u ime nacionalne opstojnosti. Milosevic na Gazimestanu najavljujuci oruzane borbe, Vidovdanski ustav, Principovi pucnji u Ferdinanda,... Nesto od ovoga bi trebalo oznaciti kao zlocin, mozda i sve. Iskreno mislim da je sve ovo bilo kriminalno iako mi je Princip nekako najprihvatljiviji. No, tu odlazimo vec dalje od teme. Godisnjice, datumi, trebamo li robovati istoriji ili, poput jednog od dva hercegovacka hadezea trebamo ignorisati dogadjaje iz bliske proslosti, cak i kada su pocinjeni u nase ime?

 

 

Atačmenti



Komentari (59)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

AlexDunja AlexDunja 20:50 09.11.2007

evo!


Čekajući Godoa


Koliko god besmisleno da jeste
Dužan si čekati Godoa
Sve dok u tebi je
Mala, manja i još manja,
I još manja sehara pjesme.
Ona pokazuje
Na kom jeziku vodiš ljubav,
Ulijevaš nadu u kuli od slonovače,
Zbrajaš prolaznost i vječnost,
Ušivaš napukle šavove srca,
Smišljaš izgubljenog sebe.
Sjeti se igre truhle kobile
I mjesta gubljenja nevinosti,
Nestašni dječače.
Sva tvoja mjesta
Sa znakovima predaka na putu
Ostala su prazna.
Zato, krivuljom postmoderne
U prazninu ucrtaj
Brodolom prognanika,
Kušnje beskućnika.
Ne zaboravi u mapi ni one
Čiji je hobi zločin
Ni plodove njihovog hobija:
Čovjeka-kukca,
Čovjeka-sjenku,
Čovjeka-kostura,
Čovjeka-fosila.
Pažljiv budi prema dragoj.
Eksplodirat će tvoja nježna
Kutija srca kad nacrtaš dragu
Kako izlazi iz usamljenog dimnjaka
Srušene kuće
Noseći djeliće tvoje tuge.
Pretpostavljaš šta će se desiti
Tvojoj olovci s upaljenim srcem,
Iz koga jedno dijete progovara.
Znaš li kuda će tvoja ruka otići
Nakon završetka crteža?
Možda shvatit ćeš da svejedno je,
Da isti pokret je ruke na licu,
Staklu i nebu, samo njeno mjesto
Ostaje prazno, a ti stići ćeš tamo
Gdje niko prije tebe.
KRALJMAJMUNA KRALJMAJMUNA 20:55 09.11.2007

Re: evo!

Ovo je novi most?
AlexDunja AlexDunja 20:59 09.11.2007

Re: evo!

najstariji
dunjica dunjica 21:51 09.11.2007

Re: evo!

Ovo je novi most?

"Stariji i ljepši", mislim da je rekao Praljak osobno.

Otvaranje Berlinskog zida prije 18 godina, 200tinjak metara zračne linije od mjesta gdje danas živim. Kada gledam snimke iz tih dana, rasplačem se kao kiša. Dugo nisam razumjela zašto me to toliko dira? I onda sam nedavno došla do zaključka da me rastuži vjerojatno taj reverzibilni proces u odnosu na onaj koji sam doživjela u vlastitoj domovini tih godina: ovdje su se ujedinili oni koji to još par mjeseci ranije nisu smatrali mogućim, a tamo gdje sam rođena se raspalo ono za što par godina ranije nismo vjerovali da je tako gadljivo/krvavo raspadljivo.

Otvaranje njemačko-njemačke granice, Bornholmerstrasse/Berlin, 9.novembra 1989.:
Neven Anđelić Neven Anđelić 22:13 09.11.2007

Re: evo!

obzirom na lokaciju, zanima me da li bi se moglo doci do naslova nekoliko filmova koji govore upravo o tom dobu, o istocnom berlinu, zidu. mislim da je jedan bio svojedobno i mali hit, prije desetak godina, govorio nesto o sportu, da li dinamu, a drugi opet o grupi koja je odrastala pored zida s istocne strane. mozda je i neke nagrade osvojio. ovo malo koristim medij zarad licnih dobitaka kako bih napokon vidio mozda te filmove.
inacxe ni ja nisam tada razumi svu tezinu zida. sjecam se da sam bio u parizu i posmatra snimke na teveu ciji jezik nisam razumio pa je i to mozda doprinijelo. ali ubrzo su nasi kod kuce pomogli mi da shvatim. mozda se i treba dijeliti ako vec ne valja ujedinjeno. ne znam.
dunjica dunjica 22:29 09.11.2007

Re: Filmovi

Ima puno filmova, i uglavnom su ili značajni predstavnici tzv. Ostalgie (nostalgija za Istokom) ili su rađeni po principu "u DDRu je sve bila strahota". Zanimljivo je i da su gotovo svi filmovi snimani od strane Wessis (zapadnih Nijemaca) režisera i producenata.

Najpoznatiji je dakako Das Leben der Anderen (Život drugih), koji je prošle godine dobio i Oskara za najbolji strani film (metode StaSi - Staatssicherheit, uloga pojedinca u istoj mašineriji - unutarnjoj tajnoj službi). Za njim je slijedeći najpoznatiji Good bye, Lenin (primjer Ostalgie), a ovaj što spominješ o životu pored Zida je vjerojatno Tunnel, koji govori o istinitom događaju bijega iz DDRa na Zapad.

Dakako, postoji još mnogo filmova, posebno urađenih za njemačku TV, od kojih su neki sasvim "pristojni".

Mene osobno trenutno zanimaju filmovi koji govore o vremenu sadašnjem i progovaraju o neispunjenim očekivanjima, o još vidljivim razlikama između zapada i istoka zemlje, te povrh svega - o Zidu koji je, složiti će se većina Nijemaca, u glavama ljudi još uvijek prisutan. U tom smislu posebno preporučujem ovogodišnji Du bist nicht allein (Nisi sam).

Što se tiče njemačko-njemačkih odnosa, a ima veze s nogometom, koji spominješ, moguće je da misliš na Das Wunder von Bern (Čudo iz Berna)?
Neven Anđelić Neven Anđelić 22:51 09.11.2007

Re: Filmovi

puno hvala. i ova britanija se europeizira pam ozda dodjem do nekog od filmova koji su manje poznati. good bye lenin sam gledao, sladak film, a ovaj oskarovski cekam da pogledam ovih dana.
BebaOdLonchara BebaOdLonchara 23:16 09.11.2007

Re: evo!

e dunjice, kako meni sve to tera suze na oci, znas vec. spajanje berlina mi je jedan od najdirljivijih momentara u novijoj istoriji.
Exitus Letalis Exitus Letalis 23:44 09.11.2007

Re: evo!

ne, nije. stariji i ljepši - rekao je vučurević za dubrovnk.

inače stari most su zajedno rušile srpska i hrvatske snage, tačnije jna i hvo.
ovde voli da se kaže da su hrvati srušli most. hrvati su mu dali završni udarac. to je tačno.

dok smo između dva predsedništva palili sveće za sve civilne zrtve rata, doša je jedan rezervista koji nam
je pričao da jna radi "grube radove" to jest gađa mostar s brda (kao i obično s bezbedne udaljenosti) a da šešeljevci ubijaju i kolju po ulcama, podrumima i kućama. to nam je isto pričao i novinar rts-a čije ime ne želim zbog njega da kažem a koji je bio na aerodrpmu koji je držala jna a gde su bili smešteni i šešeljevci, koji su imali potpunu logističku podršku vojske (oružje, smeštaj, hrana etc.)

bila sam na antifašističkom skupu na trgu. više je policije bilo nego nas. al su zato zara i mango bile prepune, kafiči takođe. ljudi imaju druga posla. uostalom, zar nisu isto fašisti i antifašisti, pa to kažu ljudi s vlasti. a građani koji slušaju vlast, neće da se mešaju s nama kad je to isto kao da si fašista. zar ne?
Malanika Malanika 01:25 10.11.2007

Re: Filmovi

O masi nemackih filmova novije produkcije mogu reci samo - presrecna sam kada se pojavi film o kojem mogu reci - podnosljivo. Cak sam o "Zivotu drugih" citala kritike ponikle iz sredine ´pogodjenih´, dakle samih Istocnonemaca: osecaj da se filmovi prave po "slici drugoga" koju mocni kapitalisticki pobednicki Zapad ima o do nogu potucenom komunistickom Istoku.

Zanimljivo je i da su gotovo svi filmovi snimani od strane Wessis (zapadnih Nijemaca) režisera i producenata.
odlicna primedba


Preporucujem samo da se setite filmova o nama, snimanih u Americi... Bolelo je to sabloniziranje, nepoznavanje, pojednostavljivanja, prikazivanje, na momente, nekih tzv "ljudskih scena", u smislu, gle, i oni su, ipak, ljudi...

Pokusala sam da nadjem link, ali ne uspeh, jedne Postkarte pod nazivom Grüße aus den neuen Bundesländern - pa moram opisati - debeli zapadnonemacki Svaba u sandalama s belim soknama, sorcu i safari sesirom na glavi, posmatra, naslonjen na zid, Nove Nemacke Zemlje, kroz dvogled. A tamo, sa druge strane :arheopteriksi, diplodokusi, brahiosaurusi i ostali tiranosaurusi, prozdiru u svojoj pustosi i kamenjaru jedni druge, kidaju si uzajamno udove, tetive... Paralele?
O nasim "zidovima", prozdiranjima, rusenjima mostova, kao i o "kristalnim nocima", jos uvek mogu samo da cutim, bolno neshvatajuci.

I ne slazem se, s jednim blogerom, da se iz istorije ne moze nista nauciti. Moze, treba i mora.

Da, Dunjice, setih se jednog normalnog nemackog Filma: "Halbe Treppe", Andreas Dresen...


dobronamjeran dobronamjeran 04:46 10.11.2007

Re: evo!

Stariji i ljepsi bio je izraz od Vucurovica kad je napadao Dubrovnik. Mozda je to Praljak samo ponovio.
Neven Anđelić Neven Anđelić 11:03 10.11.2007

Re: evo!

Mit. Vucurevic jeste to rekao za Dubrovnik, a Praljak nije vec su rijetki pozitivci poput redakcije Ferala narpavili zezanje u stilu hocemo li napraviti jos stariji i ljepsi stari most posto je nedugo prije Vucurevic i konsekventno Srbi bili stalno ismijavani zbog notorne gluposti i zlocina.
dunjica dunjica 17:18 10.11.2007

Re: Filmovi

Malanika,
svi osim jednog Nijemca/ica s kojima sam bila razgovarala o filmu "Das leben der Anderen", a koji su odrasli u DDRu, mi rekoše da je nerealno to što se opisuje u filmu, da idealizira značaj ljudske savjesti. Tako sam se dugo bila opirala gledanju filma, a na kraju ga ipak pogledah zajedno s kolegicom koja se godinama intenzivno bavi temom kolektivnog i komunikativnog sjećanja u istočnoj Njemačkoj i Rusiji. Bilo je prava poslastica s njom poslije gledanja film analizirati, razmijeniti mišljenja i osjećaje.

Sada mislim da nije nemoguće da se situacija iz filma dogodila, čak i u jednom despotskom režimu kakav je bio DDR, prije svega StaSi.
stevie stevie 23:03 10.11.2007

Re: Filmovi

da, "zivoti drugih" idealizuje, ali nije imun ni na prikazivanje brojnih ljudskih slabosti. ne znam da li je film uspeo da izbegne stereotipe i preterivanja (nisam zivela ni u istocnoj ni u zapadnoj nemackoj da bih to do kraja pozdano znala; ali, da li i svaki istocni nemac zna istinu do kraja?), ali je kao umetnicko delo apsolutno fenomenalan.
sa druge strane, ja ga nisam gledala kao nekakav manifest, a jos manje kao istinitu pricu. pa cak i takvi filmovi, bazirani na istorijskim faktima i istinitim karakterima i dogadjajima, ukoliko su iole dobri, govore mnogo "siru" i univerzalniju ljudsku pricu. za lekcije iz istorije gledati dokumentarce i citati, mada su i tu razlicita vidjenja i tumacenja, pa i ucitavanja, moguca.
sa druge strane, prostim skolskim recnikom - poucno je, a i uliva nadu i veru u ljudski rod, da umetnost uspeva
da idealizira značaj ljudske savjesti
ili da, kao "goodbye, lenin", ima duha, nepretencioznog humora i sarma u svoj toj komunistickoj seti (mada je i tu pitanje da li je film podjednako sarmantan i bitan nama koji se istorijski prepoznajemo, i nekome ko je vazda znao za slobodu izbora).
lilit lilit 01:18 11.11.2007

Re: Filmovi

stevie
da, "zivoti drugih" idealizuje, ali nije imun ni na prikazivanje brojnih ljudskih slabosti. .


Slazem se sasvim sa tvojim komentarom. Ne samo da nije imun, vec je zapravo bas to njegov kvalitet: tu nema crno belih likova, niko tu nije heroj, svi su u nekakvom kompromisu sa samima sobom, ko manje ko vise.
I to je ono sto fascinira, nebitno od toga da li je verodostojan ili nije.
Retko elegantan, sa glavnim glumcem neverovatnog intenziteta (cija je zena inace, u stvarnom zivotu, bila Stasijev obavestajac, a da on to nije znao), ovaj film je jedno malo remek delo i pravo je cudo da je reziser uspeo da sa samo 34 godine realizuje ovakav rafinirani poduhvat.

Ipak, pitam se da li je ideja filma
da idealizira značaj ljudske savjesti
, ili pak da nam pokaze koliko je zapravo sve svedeno na puku sudbinu i slucaj: neko ko za svoj licni zivot smatra da je izgubljen i jos samo u zivotima drugih moze da pronadje lepotu, strast, bol, ljubav, u jednom trenutku se prepoznaje u poeziji Brehta i muzici Betovena, i resava da svoj zivot stavi na kocku zarad sacuvanja tudjeg vrednog za zivljenje. Nije li to zapravo iskupljenje i osmisljavanje sopstvenog zivota i u polsednjoj istanci - egoizam? Egoizam u najboljem smislu reci, tamo gde voleti sebe znaci voleti sebi slicnog i zrtvovajuci se za njega pokusati povratiti izgubljeno dostojanstvo i dati sebi konacno ulogu onoga ko moze da upravlja i svojom a ne samo tudjim sudbinama.

dunjica dunjica 10:54 11.11.2007

Re: Filmovi

Stevie,
nekome ko je vazda znao za slobodu izbora

Možda malo provokativno pitanje, ali zanima me koga bi tu ubrojala (politički gledano)?
Malanika Malanika 17:48 11.11.2007

Re: Filmovi

Draga Dunjice,
hvala na odlicnom pitanju za Stevie.

dunjica
Stevie,
nekome ko je vazda znao za slobodu izboraMožda malo provokativno pitanje, ali zanima me koga bi tu ubrojala (politički gledano)?



Slazem se da filmove treba posmatrati uvek kao umetnicka, ali kada se bave ovako specificnim politickim temema, svakako i kao dokumentarna ostvarenja. Ima mnogo filmova koji svoje , nazovimo to, samo okvirno, "umetnicke pretenzije" ostvaruju ne prizivajuci, kao svoju osnovnu temu, totalitarne rezime, politicke i socijalne represalije i sl. Ovi drugi, nazivamo ih angazovani, otvaraju nebrojena politicka pitanja u smislu covekovog bivanja u polisu, u drustvima organizovanim na bazi mnogih ideologija. A za interpretacije ideologija - znamo.

Zasto sam srecna sto zivim na zapadu - jer je tradicija demokratije u korenima funkcionisanja ovdasnjih drustava. Ali daleko je stvarnost, pa cak i u tim drustvima, od slobode izbora.
Zato ne potcenjujem informativno-obrazovni sadrzaj filma kao medija, znajuci koliko formira stavove i misljenja o stvarnosti.

Zivoti drugih neminovno predstavlja ljudsku moralnu dramu, a ona uvek pocinje od sebe, ka drugima i pokazuje koliko su zivoti svih nas, isprepletani. To je osnova angazovanosti - etika. Pa ako je sve to jos i uspesno estetski, eto kandidata za nagradu (o Oskaru, drugom prilikom)

dunjica dunjica 17:56 11.11.2007

Re: Filmovi

koliko su zivoti svih nas, isprepletani.

Pa to je barem trenutno in u filmovima, tema globalne povezanosti, isprepletenosti sudbina. Ne samo film Babel, nego i najnoviji film Fatih Akina (s Hannom Schyhullom) Auf der anderen Seite (Na drugoj strani), koji me se osobno veoma dojmio, te još nekolicina drugih filmova ovih godina.
Malanika Malanika 22:22 11.11.2007

Re: Filmovi

Da tacno, Na drugoj strani - dobar nemacki film, preporuka za gledanje, autor je tuskog porekla, sto se vrlo vidi u filmovima. Meni jos drazi njegov Gegen die Wand - (Glavom kroz zid?)... Znam da je gostivao i u Begradu
stevie stevie 04:40 12.11.2007

Re: Filmovi

dunjice, a i malanika,
mozemo mi sada filozofirati na temu stvarnih sloboda i izbora i u najsocijalno blagorodnim i uredjenim demokratskim drustvima, ali sigurno ne mozemo porediti slobode nekoga ko je ziveo u komunizmu sa slobodama i mogucnostima izbora, najpre licnim, profesionalnim takodje, nekoga iz, recimo, francuske, engleske, ili svedske.

kao sto se (ispravno) pitamo o ovome
Ali daleko je stvarnost, pa cak i u tim drustvima, od slobode izbora.

znamo valjda i da je (politicka, humanisticka, ekonomska,...) etika po crno-belo principima gotovo nedostizna u svetu u kome zivimo. istina ima mnogo lica, a prica/film nam nude samo jednu od njih. oni dobri nam, doduse, otvore brojna vrata i dobre diskusije

troll za kraj - samo jos jedan u nizu pristupa predstojecim izborima u (commies obsessed) usofa:
this is your brain on politics
dunjica dunjica 11:07 12.11.2007

Re: Filmovi

slobodama i mogucnostima izbora, najpre licnim, profesionalnim takodje, nekoga iz, recimo, francuske, engleske, ili svedske.


Prvo, nisu te slobode za sve građane iste, šta god se proklamiralo. Npr. u Njemačkoj je konačno progovoreno o tome kako se nivo i način edukacije reproducira s koljena na koljeno (djeca intelektualaca i bolje stojećih pohađaju po inerciji gimnazije, a djeca migranata uglavnom automatski završavaju u Gesamt- i Hauptschule, da pomenem najsvježiji primjer koji mi je blizak).

Drugo, brainwash kojem smo svakodnevno izloženi i odgoj da budemo dobri/poslučni konzumenti je, po mojoj procjeni, barem jednako toliko poguban kao i "otvorene" (vidljive) neslobode (ograničene slobode kretanja, siromaštvo, ...)
Nadpalfi Nadpalfi 00:18 29.11.2007

Re: evo!

A mojoj supruzi koja je rodjena Njemica, iz okoline Dresdena, idu takodje suze na oci kad se toga sjeti, ona bi da sagradi jos veci zid, jer su "wessiji" sve unistili. Jednostavno receno, "ostaglicarka", a jos se potrefi da sam ja iz Mostara, pa sta sad da kazem na Nevenov tekst? Suze mi idu na oci za starim Mostarom i Starim Mostom. A i za emisijama Omladinskog programa Radio Sarajeva
Neven Anđelić Neven Anđelić 12:08 04.12.2007

Re: evo!

gledati naprijed, a cuvati sjecanja. mada, surovo je ali od sjecanja se ne zivi. opet, ljepse je sa sjecanjem i prosloscu. bogatiji je covjek.
Slavko oci moje Slavko oci moje 21:42 09.11.2007

Istorijsko "ne"

Ja sam protiv "Istorije" jer nam ( ljudskom rodu) nista dobrog nije donijela.
Treba je ukinuti. Odmah.
Nismo se ucili na greskama i iskustvima iz te " Istorije".
" Istorija " nam je sluzila samo za podjele i nove sukobe.
Mijenjala se prema dnevnim potrebama i isti dogadjaj je za jedne bio praznik a za druge dan zalosti.

Jos sam vise protiv datuma, rodjendana, godisnjica braka.
Da, posebno sam protiv godisnjica braka jer su tu samo da naprave razdor u porodici ukoliko se zaborave ili ukoliko poklon nije odgovarajuci.
Za to sam da dan drzave, rodjendan, godisnjica bilo cega svake godine bude drugi dan u godini. Ako je ove godine bio kisan dan ili hladan slijedece godine ga 'ladno promjenimo. Ako je neki znacajan dogadjaj u toku ( kao svjetskoo prvenstvo u fudbalu) onda dan drzavnosti slavimo poslije ( ili prije ako znamo da cemo popusiti na istom).

vipera vipera 22:41 09.11.2007

Prevelika očekivanj

Stvarno bi bilo previše očekivati od pomenutih likova iz HVO da su u tom vremenu imali pojma o ikakvim datumima godišnjicama i povjesti. To su bili psihopati, željni krvi, koji su na žalost proglasili da su to napravil u moje ime. Srušili su most na kojem sam naučila hodat, na kojem je moja sestra izgubila sandalu u naše ima. To je bio najstrašniji dan u ratu kojeg se sjećam. Za sve druge strahote su bili neki drugi krivi, a za ovu smo bili mi, ili moji.
Jedini su u tom trenutku digli glas pokojni Ivan Supek kao predjsednik HAZU, novinar Stjepo Martinović i još par ljudi. Jedino ih je Radio 101 pustio u eter. Prestrašno za sjetiti.
Neven Anđelić Neven Anđelić 22:50 09.11.2007

Re: Prevelika očekivanj

Veliki Ivan Supek. Steta sto nije dobio Nobelovu nagradu nikada.
Aleksandar T Aleksandar T 22:58 09.11.2007

Slika

Put od Jablanice do Mostara smatram jednim od najljepsih u BiH. Pogotovo dijelovi kada gotovo vozis u nivou Neretve. Ta kombinacija kanjona, zelenkasto plave Neretve najbolje dolazi do izrazaja kada je suncano. Kao da jedris. Cesto putujem za Mostar i sada mnogo vise nego li prije uzivam u krajoliku kroz koji prolazim. Prvi put u Mostaru je bilo traumaticno srednjoskolsko iskustvo kada sam sa amaterskom pozorisnom predstavom isao u Ljubuski. Sofer je bio nabrijan da je vino jako jeftino, pa nas je razglasom pozvao da sastavimo nesto dinara i za vrijeme pauze u Mostaru kupimo desetak litara, da bi pijuckali uz put, kako nam je rekao. Ostavio nas je pored nekadasnjeg Hotela Ruza a on je sa busom krenuo u nabavku domace blatine. Tada sam prvi i poslednji pout stajao na originalnom Starom Mostu. Fotograf entuzijast iz grupe nas je slikao sa udaljenosti od 70-100m od mosta tako da i ako danas postoje te slike tesko bi mi na njima bilo prepoznati mrsavog tinejdzera sa repovima.
U povrtaku nisam uzivao u Neretvi jer gledali smo kako da ostanemo zivi. ” Pomagali ” smo nasem soferu, zvao se Alija, u ispijanju vina jer prijetilo je da sve popije sam.
Most je srusen, ne mogu se sjetiti ni imena mojih drugara iz trupe pa mi je slika o kojoj sam pisao gotovo izblijedila.
Sada je drugacije, cesto ostanem u Mostaru i po par dana. Imam sjajne prijatelje i gotovo da neke ulice znam napamet. Jos ako je Mostar osuncan, vrh. I sada sa novog Starog Mosta gledam tu terasu sa koje smo slikani i najezim se kada pomislim da je tu nesto godina posle moje posjete bio neki snajperista koji je tukao po tom istom mostu. Bez blica.




Mostar je podijeljen i tu se se stvari tesko mijenjaju. Ulice imaju po dva imena i cesto su nezvanicna linija razdvajanja. Steta, ovako lijep grad zasluzuje bolje, ili se barem tako meni cini dok vozim ka Trebinju….

Vise mojih slika na ovu temu na
http://picasaweb.google.com/aleksandar.trifunovic/Mostar
Exitus Letalis Exitus Letalis 23:48 09.11.2007

Re: Slika

Aleksandar T
Put od Jablanice do Mostara smatram jednim od najljepsih u BiH. Pogotovo dijelovi kada gotovo vozis u nivou Neretve. Ta kombinacija kanjona, zelenkasto plave Neretve najbolje dolazi do izrazaja kada je suncano. Kao da jedris. Cesto putujem za Mostar i sada mnogo vise nego li prije uzivam u krajoliku kroz koji prolazim. Prvi put u Mostaru je bilo traumaticno srednjoskolsko iskustvo kada sam sa amaterskom pozorisnom predstavom isao u Ljubuski. Sofer je bio nabrijan da je vino jako jeftino, pa nas je razglasom pozvao da sastavimo nesto dinara i za vrijeme pauze u Mostaru kupimo desetak litara, da bi pijuckali uz put, kako nam je rekao. Ostavio nas je pored nekadasnjeg Hotela Ruza a on je sa busom krenuo u nabavku domace blatine. Tada sam prvi i poslednji pout stajao na originalnom Starom Mostu. Fotograf entuzijast iz grupe nas je slikao sa udaljenosti od 70-100m od mosta tako da i ako danas postoje te slike tesko bi mi na njima bilo prepoznati mrsavog tinejdzera sa repovima.
U povrtaku nisam uzivao u Neretvi jer gledali smo kako da ostanemo zivi. ” Pomagali ” smo nasem soferu, zvao se Alija, u ispijanju vina jer prijetilo je da sve popije sam.
Most je srusen, ne mogu se sjetiti ni imena mojih drugara iz trupe pa mi je slika o kojoj sam pisao gotovo izblijedila.
Sada je drugacije, cesto ostanem u Mostaru i po par dana. Imam sjajne prijatelje i gotovo da neke ulice znam napamet. Jos ako je Mostar osuncan, vrh. I sada sa novog Starog Mosta gledam tu terasu sa koje smo slikani i najezim se kada pomislim da je tu nesto godina posle moje posjete bio neki snajperista koji je tukao po tom istom mostu. Bez blica.




Mostar je podijeljen i tu se se stvari tesko mijenjaju. Ulice imaju po dva imena i cesto su nezvanicna linija razdvajanja. Steta, ovako lijep grad zasluzuje bolje, ili se barem tako meni cini dok vozim ka Trebinju….

Vise mojih slika na ovu temu na
http://picasaweb.google.com/aleksandar.trifunovic/Mostar


mostar je moj rodni grad. na neretvi sam naučila da plivam. najzelenija reka na svetu. i najlepša.

hvala ti

p.s. ne mogu iz nekog razloga da otvorim ove ostale fotke.
jesen jesen 23:58 09.11.2007

Re: Slika

...meni je zanimljivo da se vrlo malo ili uopste ne govori o cinjenici da je Mostar podeljen grad....Posebno mi je cudno sto o tome ne govori ni medjunarodna zajednica ni ovdasnji i tamoslnji borci za ljudska prava...pored podeljenosti, koliko znam, trece strane tj srba tamo vise nema.....Imala sam dobre prijatelje u Mostaru, muslimane ako je to vazno, koji su sada u USA i verovatno se nikada nece vratiti....Oni su obozavali Mostar a sada kazu da to nije vise njihov grad...Ponekad se pitam da li politicari imaju dusu.....
Neven Anđelić Neven Anđelić 00:37 10.11.2007

Re: Slika

Tim lijepim putem prema Mostaru, mislim da prolazite kroz Bijelo Polje, malo selo prigradsko na obodu doline. Tu se sada smjenjuju zastave, 'sahovnice' i 'ljiljani', a kada njih nema moguce je po grobljima prepoznati cije je selo ili red kuca. Srpska groblja stoje neposjecena, oni koji bi trebali ostaviti buket cvijeca vjerovatno s uzvisine prema Nevesinju iz daljine posmatraju dolinu. Medjutim sve ovo poceh pisati zbog slucaja da postoje dva fudbalska tima istog naziva iz istog mjesta i u istom rangu takmicenja/ Jedan je HNK Bjelopoljac a drugi FK Bjelopoljac. Volio bih na 'derbi' otici.
Exitus Letalis Exitus Letalis 01:24 10.11.2007

Re: Slika

jesen
...meni je zanimljivo da se vrlo malo ili uopste ne govori o cinjenici da je Mostar podeljen grad....Posebno mi je cudno sto o tome ne govori ni medjunarodna zajednica ni ovdasnji i tamoslnji borci za ljudska prava...pored podeljenosti, koliko znam, trece strane tj srba tamo vise nema.....Imala sam dobre prijatelje u Mostaru, muslimane ako je to vazno, koji su sada u USA i verovatno se nikada nece vratiti....Oni su obozavali Mostar a sada kazu da to nije vise njihov grad...Ponekad se pitam da li politicari imaju dusu.....


mislim da otvaraš priču o kojoj ne znaš dovoljno.
srbi su se iselili pre nego što je počelo granatiranje mostara od strane perišića i po naređenju/uputstvu jna i nadam se da će o tome biti reči u suđenju koje mu predstoji i za mostar.
o tome je više puta govorila rada žarković, pravnica iz mostara.
čak je zvala perišića, jer je ona ostala u mostaru sve sa dve devojčice, i pitala ga što gađa mostar. on joj je odgovorio da ako je srpkinja izađe iz mostara.
zvala ga je i vesna pešić. i taj razgovor smo slušali na studiju b te 92. godine.
nije bilo efekta.
podelu grada su dogovorili perišić i praljak, mimo treće najbrojnije strane. nažalost perišićevu, nije mu se ostvario plan da te treće bace u neretvu, kako je takođe svedočio reditelj iz mostara ivan đidić.
al podela je ostala. ona je sada nešto blaža.
vraćaju se bošnjaci na tu takozvanu hrvatsku stranu.
neće biti kao što je bilo. ali ništa nije kao što je bilo.


Unfuckable Unfuckable 01:32 10.11.2007

Re: Slika

Mostar je i pre rata u BiH bio podeljen, tako sam shvatio meštane tokom svog boravka tamo 87-88...tu negde...već tada visilo je nešto prokleto u vazduhu, dobro se moglo osetiti.
Ali je bio prelep grad. Posebno Kafe Teatar, sa strane mosta na samoj obali Neretve. Zanimljivo mesto predstavljao je i kafić nekog kuturno - umetničkog štatijaznam u samom centru grada, odmah pored zida Zatvora - da, zatvor se nalazio maltene u centru grada
Vrelo Bune ....wow...Počitelj...wow
jesen jesen 01:24 11.11.2007

Re: Slika

.....ne razumem sta ja to po vama ne znam i koju to temu otvaram....Mostar je podeljen izmedju hrvata i muslimana i to je cinjenica....a da li ga je Perisic delio i hteo srbe da podavi kao trecu stranu, to ne znam.....:).....Znam ja odlicno ko je granatirao Mostar i taj je sada u Hagu ali znam i ko je srusio ovaj prelepi most.....a evo sta kaze Neven
Tu se sada smjenjuju zastave, 'sahovnice' i 'ljiljani', a kada njih nema moguce je po grobljima prepoznati cije je selo ili red kuca. Srpska groblja stoje neposjecena, oni koji bi trebali ostaviti buket cvijeca vjerovatno s uzvisine prema Nevesinju iz daljine posmatraju dolinu.
...Moj predhodni komentar uopste niste razumeli, srbe sam pomenula usput a poenta je bila u tome koliko politicari ne vode racuna o ljudima i njihovim sudbinama....Ja inace ne poznajem ni jednog srbina iz Mostara vec samo muslimane koji su izbegli u Nemacku pa u USA....i koji ne zele da se vrate u svoj rodni grad...Posle zadnje posete Mostaru prosle godine, jedan od njih je rekao da ce svojima placati avio karte da dolaze kod njega da se vide ali da on vise nema nameru da dolazi u Mostar....sta mu toliko smeta, nisam pitala....
Aleksandar T Aleksandar T 23:38 13.11.2007

Re: Slika

Probaj prekopirati ovaj link, i ja ne mogu da otvorim ako kliknem ali mogu ako prekopiram, ne znam zasto

http://www.picasaweb.google.com/aleksandar.trifunovic/Mostar
http://www.picasaweb.google.com/aleksandar.trifunovic/Mostar

Pozdrav
vipera vipera 19:15 14.11.2007

Re: Slika

Smea to što se vraćate u potpuno drugi grad, drugi svijet. Ja pokušavam svake godine posložiti kockice i odlučiti. I nikad nisam zadovoljna, ako odem, razočaram se. Ako ne odem, opet nisam sretna, mučim neka sjeta.
Vidi te ljude, koje ne poznate. One, s kojim ste odrasli nema, prije ćete ih sresti u Americi i Kanadi nego u Mostaru ili Čapljini. Nema onog duha, koji vas je vezao, s kojim ste živjeli. Dušli su neki drugi, u ovom času čak ni nacionalna pripadnost nije bitna, jer su u pitanju potpuno drugi životni nazori, problemi ciljevi. Jednostavno vaš svijet je srušen, a svaki povratak tu činjenicu razbija o glavu.
I stalo živite negdje između. Postoje oni, koji su presjekli, odlučili i ne vraćaju se niti na kavu. Meni jako pomaže skype, i ostali messaeger-i, da dođem do ljudi s kojm sam odrasla. To mi je važnije od samog mjesta.
ivana23 ivana23 00:53 10.11.2007

Mali (veliki) trol?

"Чак и ако не знате руски језик, недавна реклама за „Луј Витон“ на неки начин представља визуелну шалу: Михаил Горбачов, последњи лидер некадашњег Совјетског Савеза, седи у лимузини која пролази поред онога што је остало од Берлинског зида, а на седишту поред њега башкари се торба познате марке „луј витон“, пише „Њујорк тајмс“.
Ако, пак, знате руски, реклама је чак и занимљивија: из поменуте торбе извирује часопис на чијим је корицама интригантан наслов: „Убиство Литвињенка: хтели су да предају осумњиченог за 7.000 долара“.
Ово се, наравно, односи на Александра В. Литвињенка, некадашњег агента КГБ-а, који је у новембру прошле године умро од последица тровања радиоактивним изотопом, полонијумом-210. На самртној постељи Литвињенко је оптужио председника Владимира Путина за организацију његовог убиства; британске власти су за овај злочин окривиле једног од Литвињенкових сарадника, Андреја К. Луговоја, и захтевале његову екстрадицију из Русије, што је Кремљ одбио.
Прошле недеље, откако је превод наслова из часописа почео да кружи Интернетом, појавила су се нека, сходно томе, питања која се природно намећу. Да ли је поменута порука намерно стављена на то место? Шта она значи?"



Unfuckable Unfuckable 05:10 10.11.2007

Re: Mali (veliki) trol?

ivana23 The Veliki Nalazaču & Iskopaču Slika & Ostalog
Duguješ mi Harisa Silajdžića & Bono Voxa kako si čačkaju krajnike
Nije valjda nedostupno...
rayzippo rayzippo 07:34 10.11.2007

Re: Mali (veliki) trol?

mostar je bio poznat i po uzgoju "travnatih povrsina"...bus linija sa-mo ne da je bila rentabilna..
Doctor Wu Doctor Wu 10:30 10.11.2007

Re: Mali (veliki) trol?

ivana23 je najčistiji, nepatvoreni genije. A to za Bono Voxa i Har'sa kao i učešće U2 na takmičenju za miss Bosne bi baš moglo.
Neven Anđelić Neven Anđelić 11:08 10.11.2007

Re: Mali (veliki) trol?

ne znam za silajdzica ali znam za novogodisnju proslavu sa sacirbeyom. ovo donekle otvara drugi problem a to je kada velikani iz daljine zele nekome pomoci pa izaberu pogresnu individuu. ja sam tvrdio da je tu novu godinu u sarajevu trebao proslaviti i napiti se sa nekim od rokera koji cami u podrumu pod granatama. mica vukasinovic recimo ili neko od mladjih nepoznatih a ne sa tadas njim ministrom i sadasnjim bjeguncem od pravde, dakle skoro dokazanim kriminalcem. nedokazan zato sto bjezi od suda.
Unfuckable Unfuckable 12:17 10.11.2007

Re: Mali (veliki) trol?

ne znam za silajdzica ali znam za novogodisnju proslavu sa sacirbeyom


/quote]
.... potpuno si u u pravu - tj ja sam totalno permutovao likove !!! Sacirbej je u pitanju, hvala na ispravci.
ivana23 ivana23 15:28 10.11.2007

Re: Mali (veliki) trol?

Unfuckable
ne znam za silajdzica ali znam za novogodisnju proslavu sa sacirbeyom/quote].... potpuno si u u pravu - tj ja sam totalno permutovao likove !!! Sacirbej je u pitanju, hvala na ispravci.

E, pa zato nisam mogla da nadjem... das mi pogresne podatke i ocekujes rezultat. OK, bice...
Unfuckable Unfuckable 16:59 10.11.2007

Re: Mali (veliki) trol?

E, pa zato nisam mogla da nadjem



...pazi...po onome što sam ja kaotakav malko progooglao ...no chance, zero ....tako da je ovo real challenge za profija kao što si ti
Doctor Wu Doctor Wu 22:43 10.11.2007

Re: Mali (veliki) trol?

a to je kada velikani iz daljine zele nekome pomoci pa izaberu pogresnu individuu

Na koje velikane iz daljine misliš? Bono Voxa?
Taj čovek je totalna dijabola. 'Ajde dobro, dvolična, da mu damo neki kredit.
vucko vucko 23:24 10.11.2007

Re: Mali (veliki) trol?

Na koje velikane iz daljine misliš? Bono Voxa?
Taj čovek je totalna dijabola. 'Ajde dobro, dvolična, da mu damo neki kredit.

Svaki velikan dobije kad-tad spomenik. Bonu je spomenik sagradila ekipa South Park-a
Doctor Wu Doctor Wu 23:57 10.11.2007

Naš čo'ek, :)

Da me se ne bi pogrešno shvatilo (kako odoleti ovim jezičkim 'a la Kusovac' skalamerijama?) ali čovek nosi u sebi nešto duboko zagorski. (Briši ako si opet na Supermod zadatku, :))
angie angie 02:46 11.11.2007

Re: Mali (veliki) trol?

Na koje velikane iz daljine misliš? Bono Voxa?
Taj čovek je totalna dijabola.




Couldn't agree more!
Neven Anđelić Neven Anđelić 10:06 11.11.2007

Re: Mali (veliki) trol?

tend to disagree....

mislim da mu je muzika odlicna sto je stvarl icnog ukusa pa ne bismo trebali vjerovatno na tu temu...
a njegov humanitarni angazman, po mom sudu, zasluzuje svaku pohvalu. naravno, opetl icno misljenje jern ije mi se bas svidio nakon 11. septembra s prvim reakcijama ali postoji niz akcija koje on apsolutno ne bi imao interesa da provede a vodio ih je ili ucestvovao u njima. da svedemo stvari na sarajevsku epizodu. zamjeram mu drustvo tokom proslave nove godine ali cinjenicu da je odrzao koncert u gradu protivno svakoj finansijskoj logici ucinila je desetke hiljada obicnih, dobrih ljudi sretnim. i danas o tome pricaju kao necemu najljepsem sto im se desilo jos od prije rata. zato mislim da je veliki. njegovo malo djelo toliko mnogo znaci velikom broju ljudi.
dobronamjeran dobronamjeran 12:22 10.11.2007

A sto bih tek ja rekao?

Kod mene je godisnjica braka devetog studenog a stariji sin je rodjen dvadesetog travnja.
dunjica dunjica 16:39 10.11.2007

Re: A sto bih tek ja rekao?

a stariji sin je rodjen dvadesetog travnja.

I moja Dunjica. Ali njen dječji liječnik je to pozitivno postavio: "Gledajte kako praktično za pisati datum rođenja: 200400."
strava strava 21:51 11.11.2007

Kakav narod - takav i most

Novokompovani narod dobio je novokompovani most.
strava strava 21:51 11.11.2007

Kakav narod - takav i most

Novokompovani narod dobio je novokompovani most.
Neven Anđelić Neven Anđelić 00:55 13.11.2007

Re: Kakav narod - takav i most

Nije mi ovo bas najjasnije. Gramaticke greske sigurno nisu pomogle razumijevanju iako nazirem namjeru.
MilutinM MilutinM 22:17 11.11.2007

Lijepi li su...

dunjica dunjica 18:30 13.11.2007

Nevene,

upravo sam ovo pronašla, pa sam mislila da paše uz tvoj text:
Neven Anđelić Neven Anđelić 23:09 13.11.2007

Re: Nevene,

strasna je ilustracija. hvala.
Kazezoze Kazezoze 10:10 14.11.2007

Re: Nevene,

U Holandiji zhivi i radi jedna ekipa muzichara koji se zovu Mostar Sevdah Reunion, a njihova dva chlana su napravili album stari most II (The Old Bridge - Two)... inache sjajna svirka na akustichnim gitarama.
evo jedne stvari koja se zove Summer in Mostar
Neven Anđelić Neven Anđelić 06:51 15.11.2007

Re: Nevene,

bio sam im na jednom koncertu i moram reci da generalno sevdalinke nisu moj tip muzike ali nakon trece stvari koju su odsvirali osjetio sam strasan ritam,naboj, nesto sto me nosi kada cujem dobru muziku, dobar koncert. zaista su jako dobri. fantastican jek oncert bio. nego ima sada jedna stvar koja me ponekad podstakne na razmisljanje. mostar sevdah reunion vjerovatno nikada ne bi napravi osto jeste da nisu bili prisiljeni napustiti svoj grad. dio njih barem. zeljko samardzic takodje. a bili su jednake vrijednosti i ranije samo se nije znalo za njih. znam da mostar sevdah reunion nisu postojali ali... nan eki nacin nevolja ih je natjerala da uspiju.
Kazezoze Kazezoze 09:29 15.11.2007

Re: Nevene,

pa koliko su dobri govori i podatak da su svirali i na north sea jazz festivalu u roterdamu pre nekoliko godina.
pevala je ljiljana buttler, nekada petrovic, romkinja sa dubokim altom, a napravili su i sjajan album sa shabanom bajramovicem.
mi smo inache poznati da diskvalifikujemo svoje vrednosti, te tek kad izadju vani te vrednosti izlaze na povrshinu. takav je sluchaj i sa mostar sevdah reunion.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana