Literatura

Monika i ja (II)

vladimir petrovic RSS / 26.11.2009. u 21:10

How do you know you're leading a sad life?

When a nymphomaniac tells you: «Let's just be friends»

Volim četvrtak. Tog dana se osećam nekako poletnije nego, recimo, sredom. Moniki nije baš jasno zašto je to tako. A nije se smejala ni kada sam joj ispričao šalu koju sam stavio kao motto. Ne smeje se svakom mom pokušaju da budem duhovit.    

Monika: Da ti nešto ispričam. Vidiš, smatram da nije dobro kada roditelji prave razliku medju svojom sopstvenom decom, tako što jedno dete vole više od drugog. To može izazvati patnju kod manje voljenog deteta (jer, dete to oseti) i frustracije koje će se odražavati u kasnijem životu.

Ja: Otkud ti je to palo na pamet?

Mo: Čitam jednu američku knjigu, od autora starije generacije, o dilemi majke koja primećuje da su joj deca (kćerčica i sinčić) različita. Da ti pročitam ovaj pasus:

«Alisa je bila dobra devojčica, koja nikad nije plakala niti prljala odeću, i koja se, već sa tri godine, lepo ponašala. Izgledalo je da već shvata da je bleda i dosadna i da to nekako mora nadoknaditi time što će biti nežna i prijatna. Kada bi prolazili pored dece na promenadi ili na plaži, šetači nikad nisu zapazali Alisu, već su razgovarali s njenim bratom, koji je zlatokos i plavook, sedeo u dečjim kolicima. Govorili su da je andjeo, ljubak i lep, i milovali ga po kovrdžavoj kosi. Ako bi uopšte primetili Alisu, onda bi samo rekli: ‘I ona je slatko dete. Kako si, devojcice?' A Alisa bi učtivo odgovorila: ‘Vrlo dobro, hvala'.

Strašno je bilo to što je i sama majka Suzi, u srcu, duboko u duši, osećala isto što i ostali ljudi na plaži. Kad bi ugledala malog Herberta, srce bi joj zakucalo od radosti; kad bi ugledala Alisu, ne bi osećala uopšte ništa. Glava joj je govorila: ‘Moraš biti dvostruko dobra prema Alisi da nadoknadiš tu razliku'. Ponekad, skoro u strahu, pomislila bi: ‘Oh, zašto Alisa ne izgleda kao dečak.Za dečaka nije vazno kako izgleda. Dečak se može snaći i bez toga'. Alisa je bila tako dosadna i tako dobra, a mali Herbert, već sa dve godine, bio je žuštar, svojeglav i nevaljao. Ponekad se pitala na koga je Alisa, jer izgledom i ponašanjem nije nimalo ličila ni na nju ni na oca. Čak ni njena spoljašnost ne bi bila tako važna da nije bila toliko mlitava i dosadna». (Luis Bromfild: Gospodja Parkington)

Ja, pomalo zatečen: Pa, ne znam šta da ti kažem. Ljudi se razlikuju medjusobno, to biva vidljivo još u ranom detinjstvu. Naime, roditelji to prvi uoče. A opet, slažem se da bi oni  morali voditi računa da, uslovno govoreći,  podjednako vole svoju decu, bar dok su - deca.

Mo: Tako je. Ja ću se truditi, kada budem majka, da podjednako volim svu decu.

Ja, bez razmišljanja: I ja ću se truditi da budem dobar otac, he, he, he... Nego, dušo, dotle, ima još nekoliko važnih predradnji koje treba uraditi, zar ne?  

Mo: Znam, ja to tek onako.

Ja: Nego, otkuda to da sada čitaš američke pisce? Koliko znam, oni nisu baš tvoj fah, da tako kažem.

Mo: Dobro, ja koja sam, priznajem, prilično evrocentrična, ne volim mnogo američku književnost, to je tačno. Ali, treba povremeno čitati i njihove knjige.

Ja, namignuvši joj šeretski: Treba. 

Ja: Ova tvoja opaska oko odnosa roditelja sa decom me tera da pomislim kako nije lako roditeljima da ne budu nimalo pristrasni kada su njihova sopstvena deca u pitanju. Tako je to, manje-više, sa svim stvaraocima ili stvoriteljima. Mada najčešće nastoje da vole sve što stvore, ipak, pre ili kasnije, osete razliku u svojoj naklonosti. Evo, pada mi na pamet da čak ni Bog nije bio istomeran kada je prosudjivao o ljudima koje je sam stvorio, ako se može verovati Lešeku Kolakovskom. Ovo pominjem zato što sam se malopre malo bavio sa Lešekom Kolakovskim (Leszek Kołakowski). Znaš, taj poljski filozof  je u mladosti bio komunista-marksista, da bi se zatim pretvorio u jednog od najoštrijih kritičara marksizma. (Ostala je zapamćena, medju mnogim drugim, njegova izjava, uoči smrti, da «akademski marksizam još uvek postoji, no njegov je uticaj danas posve mali»). Nakon što se pobunio protiv marksističke ideologije, Kolakovski je od kraja 60-ih godina prošloga veka živeo u egzilu, a njegova dela bila su ilegalna u Poljskoj i mogla su se naći samo u nezvaničnim, samizdat izdanjima. Živeći u izgnanstvu, predavao je na poznatim zapadnim univerzitetima. Nedavno je umro, pa su svi poznatiji svetski mediji to obeležili. Nakon pada komunizma, Kolakovski je rehabilitovan, a danas se smatra «prominentnim kreatorom poljske kulture».

Mo: Ja Kolakovskog shvatam prvenstveno kao religijskog filozofa, specijalizovanog za XVII vek. Pored toga, rado je pisao i o mitovima.

Ja: Tačno. Upravo hoću da ti kažem da sam baš čitao kako duhovito govori o biblijskim (starozavetnim) pričama o Kainu i Avelju, kao i o Noju. Tako u tekstu pod naslovom: «Kain ili interpretacija načela: svakome po zaslugama», ovako beleži:

«Kao što je poznato, Kain je bio zemljoradnik, a Avelj čuvar stada. Stoga je na izgled bilo prirodno što je prvi  prineo Bogu žrtvu od kukuruza, lana, cvekle i sličnih plodova, a drugi pak - od loja, mesa, astrahana i ovčijih grudi. Ali bilo je, na žalost, jednako prirodno da je, s tačke gledišta tržišnih cena, Aveljeva žrtva predstavljala dar neuporedivo veći i da se Bog upravo njima zainteresovao, a na Kainove poklone je prezrivo mahnuo rukom i možda je čak izustio nešto ne previše učtivo; nema, uostalom, razloga da mislimo da je bio vegetarijanac - jer bi tada, možda, stvar poprimila potpuno suprotan obrt. U svakom slučaju desilo se. Posledice znamo...». (Lešek Kolakovski: Ključ nebeski, Razgovori sa djavolom).

Ja, nastavljam: A na jednom drugom mestu, Kolakovski piše o Noju (pod nazivom: Noje, ili iskušenje solidarnosti»), pa kaže: «Noje je bio nevidjen dupelizac. Ako učitelj, o kome se manje-više zna da je preterano prek, zavidljiv, osvetoljubiv i sklon zlobi, sipa gromove na ceo razred, a samo jednog učenika obasipa pohvalama, moguće je bez muke, zaključiti do kojih razmera seže servirno ulizištvo tako privilegovanog vaspitanika. Ali i Noje je imao iskru poštenja u srcu. Dok su se konflikti sa Gospodom završavali samo galamom i pretnjama, on je polako zadobijao i njegovu milost, ulizivao se i laskao mu. Ali najzad je uvideo da stvar dobija ozbiljan obrt - radilo se već o životu čovečanstva. Noje je dugo mozgao o svojoj situaciji. S jedne strane elementarna ljudska solidarnost mu nije dozvoljavala da se odvaja od svoje braće i sestara ugroženih uništenjem i da se koristi zaštitom istog onog tiranina koji uništava svu njegovu rodbinu i prijatelje... Posle dugih kolebanja, Noje je rešio da preuzme na sebe sramotu totalne izdaje čovečanstva ako samo time čivečanstvo može da bude spaseno... Kada je upoznao braću i poznanike sa svojom odlukom, svi su se s prezirom okrenuli od njega i smatrali da je Noje naprosto ostao onakav kakvim su ga poznavali - nepopravljivi ulizica. Nikome nije padalo na pamet koliko je dramatična bila njegova odluka.... Naravoučenije: slobodno je ponekad sluginski podlegati moćnima i izdavati, zbog njih svoje prijatelje - ali samo tada kad znamo sigurno i bez dilema da je to jedini način spasenja celog čovečanstva. Bar do sada, Noje je bio jedini koji se našao pred takvom dilemom...». U svakom slučaju, zanimljivo je baviti se Kolakowskim, makar i u manjoj meri. 

Mo: Ne budimo preozbiljni. Znaš li ti, mon petit chou, da je pesma Žaka Brela «Ne ostavljaj me» (Jacques Brell: Ne me quitte pas) proglašena za najbolju francusku pesmu XX veka? Prva je na listi od 100 najlepših šansona.

Ja: Kada pominješ francusku šansonu, ne mogu a da se ne setim i ne izrecitujem ti pesmu Žaka Prevera (Jascques Prevert), pod prostim naslovom «Šansona», u prevodu Miroslava Karaulca:

Koji je danas dan

Danas je svaki dan

Draga

Danas smo ceo život

Ljubavi

Volimo se i živimo

Živimo i volimo se.

I ne znamo šta je to život

I ne znamo šta su to dani

I ne znamo šta je to ljubav.

- Mo: Eh, ti pesnici! Život bi bio nesnosniji da nema pesnika. I onih koji ukazuju na njih, kao što si ti. Nego, dodji da malo sedimo zajedno, da se odmorimo.

Ustajem sa kompjuterskog stola i sedam pored Monike. Ona se privi uz mene. Iz ruke joj skliznu knjiga, koja pade na pod. Monika je ostavlja da leži na podu. Knjiga, čemu?



Komentari (58)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

niccolo niccolo 21:16 26.11.2009

Mene zanima

Za dečaka nije vazno kako izgleda. Dečak se može snaći i bez toga

kako je došlo do ovog opšteg verovanja...
Filip2412 Filip2412 21:28 26.11.2009

Re: Mene zanima

This undemanding love
that our staggered births
have purchased for us --
You in your generation,
I in mine.
I am not the one
you are looking for.
You are not the one
I've stopped looking for.
How sweetly time
disposes of us
as we go arm in arm
over the Bridge of Details:
Your turn to chop.
My turn to cook.
Your turn to die for love.
My turn to resurrect.
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:33 26.11.2009

Re: Mene zanima

Niccolo
... kako je došlo do ovog opšteg verovanja

Stereotipi ne odumiru lako...

Za prvog
niccolo niccolo 21:44 26.11.2009

Re: Mene zanima

Za prvog

Hvala, hvala...
sesili sesili 22:03 26.11.2009

Re: Mene zanima

Kako je moguće da roditelji prave razliku među decom, da im mere količinu ljubavi? Imam dva sina i u svemu su različiti. Ali baš u svemu. A meni je ta različitost lepa. Ne pišem pod indigom savete(mlađi možda ne znaju ni šta to znači). Ali, ne mogu da kažem da mrvicu volim više jednog ili druog.
Filip2412 Filip2412 22:25 26.11.2009

Re: Mene zanima

osim ako to nije ocigledno, kod zaista bolesnih porodicnih odnosa, cesto roditelji nisu svesni da prave razliku

za pocetak, ne treba previse da vole ni jedno dete, to jest, treba da im daju prostora, ljubav ponekad gusi jel tako... tako je
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:39 26.11.2009

Re: Mene zanima

Sesili
... Kako je moguće da roditelji prave razliku među decom, da im mere količinu ljubavi?

Naravno, pitanje je na mestu, ali svi znamo (nije to samo tako u literaturi) da u stvarnom životu itekako ima slučajeva gde roditelji, svesno ili nesvesno, pre ili kasnije - prave razliku.

Primetno je da je, i Monika, iz ovog bloga, zaprepašćena (ona je zato i pokrenula taj razgovor), te obećava da jednog dana, kada ona bude majka, to se njoj neće dogoditi.

Sama knjiga je jedna od boljih knjiga Luisa Bromfilda, po kojoj je sniman i istoimeni film:

vladimir petrovic vladimir petrovic 22:45 26.11.2009

Re: Mene zanima

Filip 2412
... cesto roditelji nisu svesni da prave razliku
za pocetak, ne treba previse da vole ni jedno dete, to jest, treba da im daju prostora, ljubav ponekad gusi jel tako... tako je


Ma, bolje je da ima ljubavi nego da je nema (od viška manje boli glava nego od manjka, he, he, he), ali je tačno ono da podizanje dece veoma varira od porodice do porodice.
A ja, mada nemam velikog životnog iskustva, znam da ima svakakvih slučajeva. To svi znamo. (Uzgred, mnogi roditelji bi trebalo prethodno da se edukuju kako da podižu i vaspitavaju decu, jer se ponekad pokazuje da neki ljudi nisu podobni za roditelje).
marco_de.manccini marco_de.manccini 06:23 27.11.2009

Re: Mene zanima

Uzgred, mnogi roditelji bi trebalo prethodno da se edukuju kako da podižu i vaspitavaju decu, jer se ponekad pokazuje da neki ljudi nisu podobni za roditelje

не може. нема тог образовања, нема тих књига, тог испита.

ево реци ми, који је најбољи начин да се утврди да ли нека кокошка може да снесе јаје?
muaddib92 muaddib92 18:34 27.11.2009

Re: Mene zanima

ево реци ми, који је најбољи начин да се утврди да ли нека кокошка може да снесе јаје?

..lako! Treba imati straašnog petla
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:27 27.11.2009

Re: Mene zanima

muaddib92
... lako! Treba imati straašnog petla

Tačno. A ako je potrebno, naći i DVA petla!
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:30 27.11.2009

Re: Mene zanima

Marco de.manccini
...који је најбољи начин да се утврди да ли нека кокошка може да снесе јаје?

Vidi se, Marko, da nisi veliki stručnjak za jaja, odnosno da nisi jajara.
miloradkakmar miloradkakmar 01:49 27.11.2009

Ne znam

kako roditelj može da voli jedno dete daleko više od drugog. Po mojoj teoriji roditeljstva to je nemoguće. Istina je da ta ljubav nije uvek podeljena na 50:50, jer i to je nemoguće. Ne postoji precizan kantar za ljubav i malu prevagu, više od 50, odnose specifične situacije u kojima se deca nalaze /duže odsustvovanje od kuće, bolest.. /
nsarski nsarski 06:17 27.11.2009

Majstor!

Ustajem sa kompjuterskog stola i sedam pored Monike. Ona se privi uz mene. Iz ruke joj skliznu knjiga, koja pade na pod. Monika je ostavlja da leži na podu. Knjiga, čemu?


Pa, kako cemu? Zar ne rece u prvoj recenici "Volim cetvrtak"? I jos americka knjizevnost...



Ah, slatki cetvrtak! Jedan je u svom rasporedu nedeljnih aktivnosti ovako upisao: "Cetvrtak 19-19:30h - uzivanje u zenskom polu Vlaisavljevic Katice"
vladimir petrovic vladimir petrovic 07:58 27.11.2009

Re: Majstor!

Nsarski
... Ah, slatki cetvrtak!

Baš tako!

Jedan je u svom rasporedu nedeljnih aktivnosti ovako upisao: "Cetvrtak 19-19:30h - uzivanje u zenskom polu Vlaisavljevic Katice

Hedonista!
Samo, mora da je bio državni činovnik; kratko uživa (samo pola sata). Ja, kad mogu, činim to duže
shumska shumska 10:42 27.11.2009

ako

podjemo od toga da je tako nešto moguće, čini mi se da tu podjednako nadrljaju oba deteta.
evo zašto: ovo dete koje "dobija višak ljubavi" tako nešto nije ni tražilo. ono kasnije ima problem da ga brat/sestra prihvate . ovo drugo em ima problem što je "zakinuto" od strane jednog roditelja jer to recimo oseća, em ima "suparnički" odnos sa bratom/sestrom.
baš nepotreban teret, taj potencijalni "višak".
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:30 27.11.2009

Re: Majstor!

Pa, kako cemu?

Postoji jedna španska reklama

¿QUÉ DIRÍA TU MAMÁ
SI TE VIESE CON ERISTOFF?
VODKA ERISTOFF. UN LENGUAJE DISTINTO
nsarski nsarski 18:29 27.11.2009

Re: Majstor!

Hedonista!

Hedonista?!

Bogami, ja pocinjem svoj slatki cetvrtak ovako:

7:00h - Uzimanje energije kroz ziva jaja.
Ziv limun.
7:30h - Bacanje prvih skladnih misli na hartiju.
Kreacija jednako poezija

ITD.

Sta je tu hedonizam? Koji prezirem, ako tako mogu da kazem, he, he, he....
maksa83 maksa83 20:07 27.11.2009

Re: Majstor!

7:00h - Uzimanje energije kroz ziva jaja.
Sta je tu hedonizam?

Meni zvuči kao ruski rulet sa salmonelom.

vladimir petrovic vladimir petrovic 20:56 27.11.2009

Re: Majstor!

Maksa
Meni zvuči kao ruski rulet sa salmonelom.

Bože Makso! Kad ciljaš direktno u čelo, ti to potkrepljuješ i slikom.

Zaboravljaš da nekome ništa ne može ni - ruski rulet!
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:22 27.11.2009

Re: Majstor!

Nsarski
Sta je tu hedonizam? Koji prezirem, ako tako mogu da kazem, he, he, he....

Nije ovde reč o hedonizmu. Naravno da je hedonizam slabost per se, ali ljudi povremeno podlegnu sitnim iskušenjima, što ih ne umanjuje, već pokazuje da su od krvi i mesa. I da imaju potencijala da se, jakom voljom, podignu i idu dalje. Sa novim snagama, nastavljajući svoj rad aspiriranjem prema visokim ciljevima.

Ja, koji sam priznao da držim do stvari srca, svestan sam značaja reči Isidore Sekulić: "Kad srce može da preskoči liniju, zašto ne i mozak?". (To, recimo, Kazezoze ne može da shvati. Tant pis pour lui). Dakle, poneki put preskačem liniju, i mozgom i srcem; čineći to ne zato da bih se valjao u poroku, već da bih, potom, krenuo dalje, nov, sa novim poletom.
A četvrtak mi je, so far, najpoletniji dan.
nsarski nsarski 21:49 27.11.2009

Re: Majstor!

Ima li sanse da citiras (a Monika sve zna o tvojim citatima) Andrica o valjanju u poroku - upravo suprotno vidjenje od ovoga koje ima I. Sekulic.
vladimir petrovic vladimir petrovic 07:14 28.11.2009

Re: Majstor!

Nsarski
...Andric o valjanju u poroku

Ma, ne znamo sve citate (ne stiže se!), ali pametni ljudi kažu da povremeno valjanje u blatu može biti lekovito.
Problem je samo što su neki stalno u blatu, pa to i ne primećuju, te kod njih blato nije više lekovito.
A oni koji se nikada nisu ukaljali nisu - normalni.
I nedavno preminuli Patrijarh Srpski g. Pavle je isticao da - Bog ne voli bezgrešne, he, he, he...

Re: Majstor!

aha - priznao si !
nsarski nsarski 08:33 28.11.2009

Re: Majstor!

I nedavno preminuli Patrijarh Srpski g. Pavle je isticao da - Bog ne voli bezgrešne

Neko mi rece da su poslednje reci Patrijarha bile: "Deco moja, lako je s tudjim q. gloginje mlatiti". Veoma poucno.

Re: Majstor!

nsarski
I nedavno preminuli Patrijarh Srpski g. Pavle je isticao da - Bog ne voli bezgrešneNeko mi rece da su poslednje reci Patrijarha bile: "Deco moja, lako je s tudjim q. gloginje mlatiti". Veoma poucno.


Nsarski, nsarski, ko bi se tome od tebe nadao
sad si me podsetio na jednu gospodju nevenku, sto radi u jednoj izdavackoj kuci, zavrsila svetsku knjizevnost, doterana, odmerena, u svojim ranim pedesetim... na jednom sastanku je rekla u vezi propalog projekta: "deco, ne mozemo stalno dizati Q mrtvom magarcu!"
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:01 28.11.2009

Majstorka

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
.. na jednom sastanku je rekla u vezi propalog projekta: "deco, ne mozemo stalno dizati Q mrtvom magarcu!"

Lepo je zborila gospodja Nevenka.
Volim kada ženama proradi poslovni instinkt (često su realnije od muškaraca) i kada stvari nazivaju pravim imenom. Nadam se da je posle tog projekta, u stilu "jao pao", gospodja Nevenka imala više sreće, pa nije bilo potrebno pridržavanje...
dirtyharry dirtyharry 11:30 29.11.2009

Re: Majstor!

nsarski
Neko mi rece da su poslednje reci Patrijarha bile: "Deco moja, lako je s tudjim q. gloginje mlatiti". Veoma poucno.


He, he, he. Nisam to očekivao. Par puta sam se ubo kao dete na glogovak pa mi je nedelju dana ruka bila kao krofna. Mogu samo da zamislim istinitost ove izjave
vladimir petrovic vladimir petrovic 15:30 29.11.2009

Re: Majstor!

nsarski Neko mi rece da su poslednje reci Patrijarha bile: "Deco moja, lako je s tudjim q. gloginje mlatiti". Veoma poucno.

Dirtyharry
... He, he, he. Nisam to očekivao.


Od dobrog Nsarskog treba sve očekivati. U pozitivnom (pa čak i u edukativnom) smislu, svakako.
Meni ponekad, možda u trenucima moje intelektualne rastrešenosti (što nije retkost!), njegov humor deluje kao jevrejski, i to konkretno kao "jidiš" humor, tako da ako bih priznao da ga ne shvatam momentalno ispadalo bi da sam ja blokiran u razumevanju nekih svakidašnjih stvari...

S druge strane, kao što Englezi kažu "God Save Queen", ja kažem, naravno, "God Save Nsarski".
Iz poštovanja, iako je umeo da bude nemilosrdan prema meni. (uostalom, zato sam i citirao onu špansku reklamu
¿QUÉ DIRÍA TU MAMÁ
SI TE VIESE CON ERISTOFF?
VODKA ERISTOFF. UN LENGUAJE DISTINTO).

A umeju da budu nemilosrdni prema meni i drugi, ali me to ne boli previše.
To me podseća na jednu izreku Isidore Sekulić: "Umeo je da prima udarce, ali je uživao u tome da daje udarce". Nema nevinih.

Šta vredi da dalje pričam?
vanja.t vanja.t 10:05 27.11.2009

razlike

Kad bi ugledala malog Herberta, srce bi joj zakucalo od radosti; kad bi ugledala Alisu, ne bi osećala uopšte ništa

ovo je baš preteran opis, nije moguće da roditelju zaigra srce kad vidi jedno dete a da ne oseća ništa prema drugom. ostalo je u redu, često se događa da deca pokazuju velike razlike u karakteru, pa stoga nailaze i na različita iskustva u okruženju, da jedno dete bude bolje prihvaćeno, možda samo lakše i spontanije - a roditelji onda prave grešku, ne shvatajući o čemu se radi, pa pomisle da jedno ''bolje'' drugo ''lošije''. u suštini deca iako mala od sveta uzimaju i svetu daju tačno oniliko koliko im treba i kad im treba.

mislim i da deca (rođeni brat ili sestra) u okruženju nastupaju kao ''tim'', dopunjavajući se, čak i kad su jako mali i kad se svađaju - ja uvek vidim celinu u odnosu na okruženje kao i velike razlike među njima, na tim razlikama kao da uvežbavaju buduće situacije i uloge koje ih očekuju

u svakom slučaju, najbolje je imati bar troje dece, tada se većina situacija u odrastanju rešava sama od sebe
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:35 27.11.2009

Re: razlike

Vanja.t
...ovo je baš preteran opis, nije moguće da roditelju zaigra srce kad vidi jedno dete a da ne oseća ništa prema drugom.

Slažem se. Nije normalno. I pogrešno je, bar dok su deca mala. Ja sam nekoliko puta ovo naveo (dok su deca mala i bezazlena), jer smatram da je sveta dužnost svakog roditelja da voli svoju malu decu podjednako, i da im to pokazuje. A kada deca odrastu, postavši punoletna, onda se dolazi u novu situaciju. Jer, da se ne lažemo, teško je da roditelj, do kraja svog života, podjednako voli decu. On može biti fer prema svima, ali intimno će, ipak, nekoga više voleti. S tim u vezi, imam u vidu i činjenicu da ima dece (naročito sinova) koja bivaju nevaljala i zločesta; takvi sinovi umeju, ponekad, da maltretiraju roditelje i druge članove porodice, pa ih nije lako - voleti. (Znam jednog dečka koji je živeo sa bakom, i tukao je baku svaki put kada mu se nije svidelo ono što je baka spremila za jelo). Dobro, shvatimo da se ovo retko dogadja, ali je tačno da svakakvih kretenčića ima.

U knjizi "Gospodja Parkington" Bromfild je dao lik jedne jake žene, ali njoj majčinstvo nije bilo jaka strana.
A moramo shvatiti da je majčinstvo samo jedna od odlika žene, zar ne? Jer, ima slučajeva velikih žena, koje nisu bile dobre majke, ali su bile - velike žene.
lavinia_amaldi lavinia_amaldi 13:22 27.11.2009

Re: razlike

vladimir petrovic

A moramo shvatiti da je majčinstvo samo jedna od odlika žene, zar ne? Jer, ima slučajeva velikih žena, koje nisu bile dobre majke, ali su bile - velike žene.

cekaj, zar nema i "slucajeva" velikih zena koje nisu bile niti su majke, stocereci da je majcinstvo odlika majki a ne zena (generalno) lol

a inace koji roditelj nije bar u necemu pogresio prema svojoj deci, cak i ako je to sve iz najboljih namera,
tj, svi smo manje ili vise pogodjeni tom 'bolescu', pitanje je samo kako se svako od nas sa tim nosi
ako se.



muaddib92 muaddib92 18:51 27.11.2009

Re: razlike

vanja.t
u svakom slučaju, najbolje je imati bar troje dece, tada se većina situacija u odrastanju rešava sama od sebe

Nije uopšte tako jednostavno ni sa troje, verujte. Možda je samo nešto manje dramatično.. Naš sin je prve tri godine bio jedinac, obožavan od šire porodice, pa je dobio sestre bliznakinje. Posvetili smo sinu dosta pažnje i posle njihovog rođenja, sa njime je sve bilo OK.. a devojcice smo morali da podelimo od prvog dana: majka je prvorodjenoj odabrala ime, hranila je, kupala, sve - ja isto to sa mlađom. Deca sve to osete čim progledaju i potom pamte, verujem i danas kada su poodrasli, kao što i ja pamtim svojim roditeljima sve ono od pre pola veka dobro i malo manje dobro
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:37 27.11.2009

Re: razlike

Lavinia...
...a inace koji roditelj nije bar u necemu pogresio prema svojoj deci, cak i ako je to sve iz najboljih namera,

Ovo je verovatno tačno. Zato treba imati što više dece, pa iskustva stečena sa onom prvom decom prenositi na kasniju, he, he, he... (Uopšte se ne šalim; u supsaharskoj Africi, gde sam kao klinac živeo, žena posle četvrtog deteta mnogo je iskusnija nego prvorotkinja).
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:46 27.11.2009

Četvrtak, čemu?

"Volim četvrtak."
..........
"Ustajem sa kompjuterskog stola i sedam pored Monike. Ona se privi uz mene. Iz ruke joj skliznu knjiga, koja pade na pod. Monika je ostavlja da leži na podu."

Zar nije više petak emotivni dan?
Ili da budem jasniji:
Zar nije više petak dan za metak?

Ako je došlo do promene, zašto mene niko nije obavestio?
nsarski nsarski 19:00 27.11.2009

Re: Četvrtak, čemu?

Zar nije više petak dan za metak?


Zar i ti sine kume?!
niccolo niccolo 19:40 27.11.2009

Re: Četvrtak, čemu?

Ako je došlo do promene, zašto mene niko nije obavestio?

Dozvoljeno je to raditi svim danima, mislim ako imaš s kim...(a neki kažu i ako nemaš )
vladimir petrovic vladimir petrovic 20:51 27.11.2009

Re: Četvrtak, čemu?

Vojislav Stojković
Zar nije više petak dan za metak?

E, nije.
Za mene je to četvrtak, ako baš moram direktno da se izjasnim. Ja pokušao da to kažem zaobilazno, kao kiša oko Kragujevca, u stilu "četvrtak je za mene najpoletniji dan", ali izgleda da to nije bilo dovoljno jasno. Sweet thursday, kako je na to podsetio sveznajući Nsarski, za mene i Moniku ima poseban značaj, odnosno baš ono što treba da znači. Dan kada olako stremimo ka emotivnim vrhovima.

Pa, kume Jeremija, dozvoli da se malo menjamo. Uostalom, sve se menja, osim za onoga ko to ne želi da vidi. A promene su uvek dobrodošle.
Nekada je bilo tako: petak-metak! Ali za mnoge je petak bio turski svetak, i to su oni proslavljali na svoj način, što je sve bilo odavno. Le passé. (Ne bih voleo da ovo vidi Monika, jer bi pomislila da su Srbi ranije bili aseksualni, odnosno nedovoljno seksualni). Sada slavimo i druge dane, jer u Srbiji u poslednje vreme ionako nema mnogo zabavnijih stvari za radnju.
Dakle, sada je glavni metak četvrtkom (neka oproste čedne duše na otvorenosti izražavanja), a ostala municija ide svakim danom, nekad manje nekad više. (Dok ovo pišem, pocrveneo sam do ušiju).


Vojislav Stojković Vojislav Stojković 00:01 28.11.2009

Re: Četvrtak, čemu?

O tempora, o mores!



4krofnica 4krofnica 20:23 27.11.2009

*****

ja ne bih ni o deci ni o knjigama.
mnogo mi se svidjate Mo i ti.

ah, la murr
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:36 27.11.2009

Re: *****

4krofnica
...ja ne bih ni o deci ni o knjigama.
mnogo mi se svidjate Mo i ti.

Hvala.
Aznavur je, takodje, visoko na našoj listi. Monika stalno ističe da su na listi "Sto najboljih francuskih pesama u XX veku" Brel (sa Ne ostavljam me) - prvi, a Aznavur (sa Boemkinjom) - osmi.

Slažem se, ali ponekad uspevam da slušamo i Editu Pjaf, jer i njene pesme su visoko na listi (Himna ljubavi je druga, zatim su tu i Milord i Ne žalim ništa). A onda se trgnemo, pa kažemo da se od lepote ne može živeti, pa svako radi svoj posao, he, he, he..

Unfuckable Unfuckable 00:22 28.11.2009

ceo ovaj Đez

kreće od jedne krajnje sumnjive pretpostavke da su roditelji - nepogrešivi.
Osim toga : deca gledaju, a tako i kapiraju.
Obično mlađe (ja na primer) malo bolje prođe jer - gleda i pamti greške starijeg i sve implikacije.
Naravno da će se kasnije time steći lažni dojam da je jedno dete "lakše" a drugo -*"nemoguće".
Još nešto : uopšte nije nenormalno da roditelji različito vole svoju decu, ne samo zbog ovoga što sam gore naveo.
Različita su, falabogu.
Prastara podela na sinko - keva i ćera- ćalac, opšte je poznata, i svodi se na "dobar pandur - loš pandur" raznopolnu priču uglavnom
(objašnjivu i u mnogim drugim segmentima odraslog života - žena će pre uspeti da proda bilo šta muškarcu nego drugoj ženi, i obrnuto)
- a koreni toga su negde duboko u edipovštini, pretpostavljam, ali da ne pametujem - ipak sam ja tek intelektualac u Pampersu, heh.
vladimir petrovic vladimir petrovic 07:24 28.11.2009

Re: ceo ovaj Đez

Unf
...uopšte nije nenormalno da roditelji različito vole svoju decu

Različita su, falabogu.

Ma, radi se o tome da roditelji treba - dok su deca mala - da se foliraju, te da se prema svoj deci ponašaju podjednako. Jer, malom detetu teško pada kada vidi da nije dovoljno voljeno, a ne može da shvati zbog čega je to tako.
A kada dete odraste i postane bilmez (učim turski ovih dana), onda i samo shvati šta zaslužuje.
i u mnogim drugim segmentima odraslog života - žena će pre uspeti da proda bilo šta muškarcu nego drugoj ženi, i obrnuto

Za ovo ne znam, ja mislio da žena koja je dobar trgovac prodaje svima koji hoće da kupe, bez obzira na pol, he, he, he...
ipak sam ja tek intelektualac u Pampersu, heh.

Ili jesi ili nisi. I čovek ne može da bude ono što nije, niti da ne bude ono što jeste.
A smisao za humor posedujemo i mi. Ne mnogo, ali ga imamo, povremeno.
cult cult 11:45 28.11.2009

to be continued

Ustajem sa kompjuterskog stola i sedam pored Monike. Ona se privi uz mene. Iz ruke joj skliznu knjiga, koja pade na pod. Monika je ostavlja da leži na podu. Knjiga, čemu?


Ja sam bio to manje voljeno dete, što je, naravno, očigledno ostavilo posledice. Preleteo sam ceo tekst, sve do gorecitiranog pasusa i zeljno iscekujem Monika III. Kao majstor blogopisanja, Vladimire Petroviću, zaustavio se se na najzanimljivijem mestu : )
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:17 28.11.2009

Re: to be continued

Cult
Ja sam bio to manje voljeno dete, što je, naravno, očigledno ostavilo posledice.

Verovatno se šališ, jer mi se čini da ne deluješ kao neko ko nije bio voljen i mažen u detinjstvu, he, he, he...
to be continued

Da, dok mi ne padne na pamet nešto smislenije i originalnije, napisaću još nekoliko tekstova na ovaj način.

Da se našalim na svoj račun:
kada sam ranije pisao o istočnjačkim religijama (što jeste, sama po sebi, jedna značajna tema) bio sam se zaustavio (i to ne lako!) na osmom nastavku. Bilo je to malo dugačko, priznajem, pa ove moje pričice sa Monikom neće toliko dugo trajati.
cult cult 11:45 28.11.2009

to be continued

udvajanje komentara, čemu?
batakameni batakameni 16:30 28.11.2009

Juliette

Evo, Vladimire, muzike za tebe i Moniku.

vladimir petrovic vladimir petrovic 17:33 28.11.2009

Re: Juliette

Evo, Vladimire, muzike za tebe i Moniku.

Hvala i dobrodošli.
Kako se samo setiste Žilijete Greko?

Za one koji je manje znaju o njoj, to je bila jedna veoma koloritna ličnost Pariza sredinom prošlog veka, pevačica i glumica, koje je negovala "svoj stil" u mnogo čemu (jedno vreme se oblačila samo u crno). Družila se sa mnogo poznatih umetnika tog vremena, a posebno je isticano njeno prijateljstvo sa filozofom Žan-Polom Sartrom.

Volimo je, a Moniki se naročita svidja njena pesma "Je suis comme je suis" (Takva sam kakva sam, svidjam se kome se svidjam), za koju je reči pisao Žak Prever.
batakameni batakameni 02:44 30.11.2009

Re: Juliette

Je suis comme je suis.

Treba upamtiti.
brankapop brankapop 18:21 28.11.2009

Ah, Brel! Ah, Prever! Oh, ljubav!

Ljubav u vazduhu!

Vladimire, mnogo vam je lep ovaj tekstić. Da li uvek tako lepo pišete?
I ja volim Aznavura.



He, he, uspela sam čak i da stavim klip!

A kako ja da napišem tekst o mom omiljenom pesniku Preveru?
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:06 28.11.2009

Re: Ah, Brel! Ah, Prever! Oh, ljubav!

Brankapop
Ljubav u vazduhu!
Vladimire, mnogo vam je lep ovaj tekstić. Da li uvek tako lepo pišete?

Hvala, hvala. Uz dobrodošlicu i vama, naravno.
A kako ja da napišem tekst o mom omiljenom pesniku Preveru?

Samo vi napišite dobar blog o Preveru, pa pomoć neće izostati.
vladimir petrovic vladimir petrovic 21:29 28.11.2009

Kažu da ima nevoljenih

U knjigama se može naći skoro sve, kao što sam već ranije rekao.

Ova tema: da li treba svu decu, dok su deca, podjednako voleti, makoliko to nekim roditeljima biva teško, podstakla me je da se setim nečega, s tim u vezi, ali sa dalekosežnijim posledicama po čoveka.

U jednom delu Milorada Pavića pročitao sam nešto što mi je ostalo u pameti, pa ću da parafraziram (ne mogu da tražim i prenesem tačno kako ta izjava glasi):

Postoje muškarci koje su majke volele kada su bili mali, koje su supruge volele kada su se oženili, koje su kćerke volele kada su postali očevi; s druge strane, postoje muškarci koje majke nisu volele dok su bili mali; koje supruge nisu volele kada su se oženili i koje kćerke nisu volele kada su postali očevi.

Drugim rečima, tvrdi se da postoji odredjen soj muškaraca koji nikada nisu bili voljeni od ženskog roda.
Teško je poverovati da ima takvih nesrećnika.
Pa se pitam da li neko zna za neki takav slučaj?

Naravno, ja znam da knjigama (pa i piscima) ne treba sve verovati. A opet, hteli mi to da priznamo ili ne, knjige odražavaju život, nekada bolje a nekada lošije, ali veoma često knjige se upravo bave životnim temama, zar ne?
dirtyharry dirtyharry 11:43 29.11.2009

Malo

iz ugla dece.





Unfuckable
ipak sam ja tek intelektualac u Pampersu, heh.


Unfack, imaš li koji komad na zajam? Meni ponestaje...
vladimir petrovic vladimir petrovic 15:37 29.11.2009

Re: Malo

Dirtyharry
...Unfuck, imaš li koji komad na zajam? Meni ponestaje...

Ovo ti je dobro.

Ne znam šta će i da li će Unfuck odgovoriti, ali ja znam da, povremeno, svima nama zatrebaju nekakve dodatne "pampers", kada shvatimo da, i pored tolikog truda (dobro, neke stvari se dogadjaju spontano, mimo naših htenja), nešto nam nedostaje, he, he, he...


dirtyharry dirtyharry 16:05 29.11.2009

Re: Malo

vladimir petrovic
Ne znam šta će i da li će Unfuck odgovoriti,

Ma hoće bre, vidi taj sve kao all seeing eye. Samo neće da tupi tastaturu uvek.
omega68 omega68 19:55 29.11.2009

čitam

ja
ali kao da je sve rečeno.
Valjda svi vole svoju decu.
Gleda neki čovek Ciginu decu i hvali ih kako su lepi...

-Aha, 'oćeš da ti u'vatim jedno
topcat topcat 16:18 30.11.2009

Jel može trol?

Može...ok.

danas u parku gledam neke "skulpture", kad neki tip dobacuje: Are you english?
Ja: no! - i nezaintereseirano (da ne kažemo nadureno) produžim...
Ovaj ne odustaje...bla, bla (dovikujemo se jer sam ja već odmakla)...pita odakle sam. Ja ispalim CRO (idealno rješenje: nema pojma gdje je to i pušta me na miru!)
A on meni: Do you know Boban?
U tom trenu mi je sve bilo jasno - okrećem ploču i odgovaram na talijanskom: naravno, i Bokšića! ; ))))

Eto, Pižone, ako misliš da je Giuseppe iz Varesea kraj Milana "uspio" - imaš recept.

edit:
aj da nešto kažem o temi - red je.
Moji su se roditelji maksimalno trudili da nam svima pruže jednako - ako je dobio jedan, dobio je drugi...
Isto sad primjenjuju na unucima - čak i ako je jednom rođendan taj "glavni" dobija veći poklon, a ovi ostali bar sitnicu da ne bi bili zapostavljeni. : )))
Ipak, uza svu pažnju i šanse koje su nam pružene, kad ja putujem/ doputujem tata je taj koji prvi zove, šalje sms, prati, dočekuje me....itd...itd... Bez obzira na umor, a i neke godine, ostavlja sve jer "ide po malu". To je već ritual. Putem kući se lukavo smješka jer "ima iznenađenje". Uvijek skuha nekakva čuda.
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:38 30.11.2009

Re: Jel može trol?

Ovo je lepo:
Topcat
... da nam svima pruže jednako - ako je dobio jedan, dobio je drugi...
Isto sad primjenjuju na unucima - čak i ako je jednom rođendan taj "glavni" dobija veći poklon, a ovi ostali bar sitnicu da ne bi bili zapostavljeni. : )))

A ovo još lepše:
kad ja putujem/ doputujem tata je taj koji prvi zove, šalje sms, prati, dočekuje me....itd...itd... Bez obzira na umor, a i neke godine, ostavlja sve jer "ide po malu". To je već ritual. Putem kući se lukavo smješka jer "ima iznenađenje". Uvijek skuha nekakva čuda.

jer pokazuje dve strane medalje - ne samo da je "stari" dobrodušan, nego je dobar i onaj koji prima pažnju, jer je oseća srcem...

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana