Literatura

Veselost, literatura, čemu?

vladimir petrovic RSS / 10.12.2009. u 15:36

Razmišljam na isti način na koji devojka zadiže suknju (Žorž Bataj)

                                            U životu, prazna doza za cigarete može izazvati više neraspoloženja nego odsutnost ljubljene osobe; nikada u knjigama (Oldos  Haksli)

1. Stiže četvrtak, i to me veseli. A primetio sam sledeće: od kada sam rešio da ovde pišem četvrtkom, svaki novi četvrtak stigne - dok lupim dlanom o dlan. S druge strane, kada ponekad, usled lošeg bioritma, već od početka sedmice počnem da priželjkujem da što pre dodje vikend, dani prolaze sporo, pa sam skoro spreman da poverujem da od jednog petka uveče do drugog petka uveče ima više dana nego što je to predvidjeno u jednoj sedmici.

Ali, četvrtak dolazi bez zakašnjenja. A osećam se veselim i zato što sam video da postoji kod nas jedna grupa zaljubljenika u - strip, koja se zove «Veseli četvrtak». Baš lep naziv, zar ne? Siguran sam da ti entuzijasti imaju dobre razloge zašto su izabrali takav naslov, jer ja ne mogu da ih zamislim kako se zovu, recimo, «Veseli utorak». Naime, ja sam čuo da postoji narodno verovanje da se nijedan važan posao ne sme započeti - utorkom. Zato se, valjda, ljudi retko venčavaju utorkom. (Ako ste vi, ipak, čuli za neki takav slučaj, onda je njihov brak, verovatno, bio na klimavim nogama od samog početka)! Stoga, ja svoje blogove ne pišem utorkom, već isključivo četvrtkom. So far so good.

Ja, zapravo, volim sve što je veselo. Naime, ne samo da volim «veseli četvrtak», nego volim, recimo, i «veselu nauku». Prvi put sam saznao za to kada sam čitao biografiju F. Ničea (Nietzsche). Makoliko mi njega zamišljamo kao sumornog i teškog čoveka, on je napisao i delo pod poetičnim naslovom (započeo ga je na sunčanoj Siciliji) «La gaya scienza»(Vesela nauka, Die fröhliche Wissenschaft).

A čuo sam i da, u svakodnevnom životu, pod «veselom naukom» neki podrazumevaju matematiku, pa čak i fiziku. Kažem «pa čak i fiziku», jer ja bih (neka mi ne zamere previše fizičari) dao dve fizike za, recimo, jednu geografiju. Zašto? Pa zato što sam ja, po prirodi, pragmatičan čovek i volim da se dobro snalazim pred geografskim mapama. A kako često putujem po svetu, bilo bi loše da, recimo, brkam Tubkal (Jbel Toubkal, جبل توبقال), najviši vrh Atlasa, u meni dragom Maroku, sa - Popokatepetlom, u dalekom Meksiku.  

2. Da sada predjem na ozbiljnije stvari. Na knjige. Da ima dobrih i loših knjiga to svi znamo. Naravno, pod dobrim i lošim knjigama ja ne podrazumevam «zabavne versus dosadne knjige», jer to bi bilo suvišno uprošćavanje stvari. U vidu imam - suštinu knjiga, a suštinu knjiga razni ljudi različito doživljavaju. Naime, neki smatraju, recimo, da je «Da Vinčijev kod» dobra knjiga, a neki drugi smatraju da je «Dragulj Medine» dobra knjiga. A ja smatram da su obe knjige - loše. Naravno, ako se neko ne bi složio sa mnom, ja bih odmah iz rukava izvukao ono odbrambeno: «De gustibus non est disputandum».

Moja namera jeste, zapravo, da se kratko osvrnem na dvojicu autora, Engleza i Francuza, koji me, ovih dana, dotiču na različite načine. Pokušaću da budem kratak zato što čujem od nekih blogokoleginica da ne vole dugačko, pa čim vide dugačak tekst izgube volju za čitanjem, te ostavljaju «za kasnije», a onda sve zaborave. 

Prvi je Oldos Haksli (Aldous Huxley), koji mi je drag, priznajem, i koga uvek rado pročitavam. Drugi je Žorž Bataj (Georges Bataille), koji je daleko od toga da meni bude drag, ali ga smatram neobičnim piscem, i baš zato se povremeno bavim njime, pošto ja, po defoltu, ne volim obične ljude. (Ovde reskiram da neko zatraži da definišem šta podrazumevam pod nazivom «obični ljudi», kao što je od mene nedavno bilo zatraženo da se izjasnim šta podrazumevam pod «običnim pićem», te sam morao, nevoljno, da naknadno priznam da ne volim koka-kolu, he, he, he).

Šta imaju zajedničko Haksli i Bataj? Ništa, ili skoro ništa. Ali ja ću pomenuti samo neke njihove stavove prema literaturi u kontekstu onoga što mene ovih dana zanima.

Podsećam da je Haksli bio dobar pisac, koji je dao čitavu plejadu zanimljivih karaktera u svojim knjigama, mada neki mudri ljudi tvrde da njegovi likovi služe samo «kao glasnogovornici piščevih ideja i nemaju sopstvenog života izvan te funcije u romanu». U ovom trenutku meni je važno saznanje da su njegove ideje umnogome po mom ukusu. Tako je on, preko jednog junaka knjige «Slepac u Gazi» (Eyeless in Gaza), zabeležio misao koju sam stavio gore, kao motto, da je ponekad čoveku važnije da popuši cigaretu nego da se vidi sa voljenom osobom. Za mene, koji nisam pušač, tako nešto izgleda prilično - unbelievable! A o tome knjige ne pišu. Naime, Haksli kaže da beletristika «ne vrši svoju dužnost», pa da čak i laže, odnosno da ne odražava život u onoj meri u kojoj naivni čitaoci to veruju, navodeći pritom dosta stvari (uglavnom fiziološke prirode) o kojima se, iz ovih ili onih razloga, ne piše u knjigama. 

No, ako je Haksli govorio da literatura ponekad laže, Bataj je tvrdio nešto drugo - da literatura i zlo idu zajedno, odnosno da su dosadne one knjige u kojima nema - zla. Skoro da to kaže u stilu: bez zla, ne valja! Tako je on napisao knjigu «Literatura i zlo» (La littérature et le mal),  pokušavajući da dokaže da zlo itekako postoji u literaturi, na način kako postoji u životu. Navodno ga je na pisanje knjige bila navela izjava filozofa i pisca Žan-Pola Sartra (Jean-Paul Satre) "da je literature nevina"; zato je on našao za shodno da ustvrdi kako to nije tačno, «da literatura nije nevina već kriva», te da se na to mora ukazivati. U knjizi je razmatrao osmoro autora u čijem je pisanju video zlo: Emili Bronte, Bodlera (Baudelaire), Blejka (Blake), Mišlea (Michelet), Kafku, Prusta (Proust), Ženea (Genet) i De Sada (De Sade). Svi ovi pisci su, prema Bataju, pisali svoja dela «zaneti vrtlogom zla, koje je nerazdvojivo od prave književnosti». Pobunom i negiranjem moralnih zakona, ovi autori su "eksperimentisali sa neodoljivom privlačnošću zabranjenog", što god to moglo da znači. U knjizi ima, mora se priznati, i zanimljivih opservacija o piscima o kojima govori. Tako Bataj ukazuje da Emili Bronte «daje čudan kontrast izmedju nežne, mlade žene u ‘Orkanskim visovima', i čestog nasilja i opscenosti»; za Kafku kaže da, zato što se odao pisanju protivno željama roditelja, što je odbijao da odraste (sic), da se oženi i ima decu, sve to stvaralo je u njemu osećaj krivice, koji se odražavao na njegovo pisanje»;  Ženeu je zamerao što je olako izdavao sve one ljude koji su mu iole pomagali u životu; Bodleru zato što je sumnjao u Boga, te često otvoreno iskazivao naklonost prema Sotoni, pokazujući to i stavljanjem same reči zlo u naslov svoje najbolje zbirke pesama - Cveće zla, itd.).

U vezi sa iznetim, moram, na kraju, reda radi, da kažem još nekoliko uopštenih reči o Bataju. Taj pisac i filozof bio je, kao što je poznato, prilično raznovrstan u svojim interesovanjima. Pored toga što je interpretirao Ničea na način koji neki smatraju prilično originalnim, on je pisao o erotizmu (L'Érotisme), po čemu je danas, izgleda, najpoznatiji. Mnogi znaju za njegovu tvrdnju da je "suština erotizma u kaljanju nečije lepote; što je lepota veća, kaljanje je dublje, a erotski užitak snažniji". A kako je izmedju erotizma i pornografije tanka crta, to se neka njegova pisanja , bez mnogo razmišljanja, mogu okarakterisati kao pornografija. Pisao je on, naravno, i o incestu, nekrofiliji i drugim seksualnim perverzijama. Bio je i marksista. Medjutim, istovremeno, Bataj  je bio duboko fasciniran zlom per se, kao i okrutnošću (o tome je napisano više knjiga, recimo, Pascal Louvrier: Georges Bataille, la fascination du mal). Ta njegova fascinacija zlom me podseća na ponašanje čoveka koji ide na koridu (a Bataj je rado posećivao koride), ne zato da bi se divio viteškoj borbi toreadora sa bikom, nego zato što očekuje da mladi toreador bude - žrtva. Ili, nalikuje na one ljude koji posmatraju automobilske trke, ali ih ne interesuje ko će da pobedi, već jedino da li će neko da - pogine. Jer, Bataja su mnogo uzbudjivale ljudske žrtve: jedno vreme je čak izdavao časopis (navodno i formirao tajno društvo pod nazivom) «Acefal» (Acéphale), sa značenjem - čoveka bez glave. Zato ga neki  smatraju osnivačem «bezglave (acefalne) filozofije», filozofije koja je «odbacivala paradigme zasnovane na hijerarhiji i centralizaciji, i zamenila ih slobodnom formom nasumične kreativnosti i nihilističkog misticizma». Drugim rečima, mnogi Bataja vide jednostavno kao čoveka koji je bio zainteresovan za seks, zlo, degradaciju, opscenost i smrt. Što mnogima ne smeta da budu njegovi poštovaoci.

                                                                                                Vladimir The Veselnik

P. S. Nemam vremena da pišem o tome kako ja vidim, recimo, odnos veselosti i sreće. Generalno govoreći, nesrećan čovek ne može da bude istinski veseo, dok srećan čovek može da ne bude - veseo. Tako je H. Hese (Hermann Hesse), u svom najboljem delu «Igra staklenim perlama» (Das Glasperlenspiel), jednom rekao za svog junaka: «On je srećan, ali nije veseo»; pritom je pošao od toga da sreća znači i - odgovornost. Ja jesam veseo, a nisam srećan, već sam na putu ka sreći, he, he, he...

Atačmenti



Komentari (60)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Filip2412 Filip2412 16:26 10.12.2009

Happy Thursday!

U životu, prazna doza za cigarete može izazvati više neraspoloženja nego odsutnost ljubljene osobe; nikada u knjigama (Oldos Haksli)
ima smisla.... ko ne pushi neka replejsuje cigaretu recimo.... parcem cokolade?

"uština erotizma u kaljanju nečije lepote; što je lepota veća, kaljanje je dublje, a erotski užitak snažniji
ima smisla i ovo.... ali svakako ne bih reko "sustina", pretenciozno je

E stvarno ti je super ovo svakog cetvrtka i nekako... sha ja znam, dobre su ti teme


EDIT:
a da, PRVI!
vladimir petrovic vladimir petrovic 16:32 10.12.2009

Re: Happy Thursday!

Hvala, Filipe.
Naravno, razumem ja (foliram se kada se, eto, iščudjavam!) šta su Bataj i Haksli hteli da kažu.
Jer, obe izjave jesu dosta "bombaste", te se mogu tumačiti na više načina.

Za prvog? Šta ponuditi prvom?

Pošto sam ja ovom prilikom u fazonu Anrija Matisa (Henri Matisse), od srca nudim
LA DANSE, iliti kolo na francuski način!

Re: Happy Thursday!

videla ovu sliku uzivo. veeeliki format. bozanstvena je!
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:08 10.12.2009

Vladimir The Veselnik

Kume, vrlo inspirativan i razigran post. Prosto čovek ne zna čega da se dohvati, pa da komentariše, toliko je toga u samo nešto više od 4.000 znakova.

Čitajući deo o veselom četvrtku, veselom utorku i veseloj nauci, hteo sam da ti kažem, kume, kako si zaboravio na vesele udovice, a i toga ima, nije da nema. I taman kada sam hteo o tome da napišem komentar, ono ti već pređeš na ozbiljne stvari. Na Hakslija i njegove knjige.

Tu htedoh da te kritikujem što nisi spomenio Hakslijev Kontapunkt , pa da napišem nešto o tom divnom romanu ili o onome kako je Oldas rešavao problem svoje kreativne blokade koristeći lek pod imenom LSD, kad ti, kume, već prešao na Bataja i njegovo skeniranje problema zla u književnosti.

E, tu sam te čekao, kume, pomislim, sada ću ja komentar o Dostojevskom. Jer, kada je reč o tumačenju izvora zla i formi ispoljavanja, ne može se bez Fjodora, najvećeg psihologa svtetske književnosti. Mislim se, dal da započnem Raskoljnikovim ili Karamazovima, kada ono vidim na kraju tvoj potpis:
Vladimir The Veselnik.

U decezivnoj prestimulaciji (Alvin Tofler, Šok budućnosti) u kakvu si me ti, kume, doveo odlučio sam, ipak, da napišem komentar o Veselniku.

U nekim krajevima Šumadije i u Sremu, puštaju ostarelog konja, često i uškopljenog, u obor mladoj kobili. On, taj jadni konj, obigrava oko kobile spremne za parenje, ali ništa sam ne može. Međutim, kobili to prija, i kada se ona zagreje i opusti, kada bude spremna za parenje, dovode rasplodnog ždrepca. Taj kako uđe, odmah naskoči i završi posao.
Onog prvog konja seljaci u Šumadiji i Sremu zovu Veselnik. Pretpostavljam, zato što uveseljava kobile.

Naravno, kume, svaka sličnost sa tvojim potpisom i narečenim konjem Veselnikom, je slučajna.
Ali, kume,molim te, ipak pazi kako se potpisuješ. Svašta bi zlonamerni ljudi i oni koji te ne znaju mogli da pomisle.

Tvoj kum, Jeremija The Zabrinuti.
Kazezoze Kazezoze 17:49 10.12.2009

Re: Vladimir The Veselnik

mislim da se mladi neiskusni zhdrebac za napalu zove veselko...

vukajlija kazhe:

"Mlad,lep,neiskusan konj koji se prvi pusta kod kobile da je potpali,bez ikakvog kontakta,a posle njega ulazi prekaljeni,iskusan pastuv,koji dovrsava posao."
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:54 10.12.2009

Re: Vladimir The Veselnik

Vojislav Stojković
...Kume, vrlo inspirativan i razigran post. Prosto čovek ne zna čega da se dohvati, pa da komentariše, tolikoje toa samu u nešto više od 4.000 znakova.


Hvala. Drago mi je da sam uspeo da te inspirišem da daš ovako dug komentar.
Ja nisam smeo da pominjem "vesele udovice"
hteo sam da ti kažem, kume, kako si zaboravio na vesele udovice, a i toga ima, nije da nema

jer, ja sam još pod prismotrom, pa ne bih voleo da neko ko mi je drag, a ponekad zaviri u moje pisanje na blogu, poveruje kako sam previše lakomislen, he, he, he...

Što se tiče Hakslija, pošao sam od laganije strane, jer me je zaintrigiralo ovo njegovo čudjenje oko "nervoze pušača". Ja volim njegov intelektualizam, pa čak mi ne smeta ni kada je često ciničan, jer kažu da je cinizam u nevelikoj dozi dobrotvoran. Na njega ću se kasnije (verovatno) povremeno vraćati.

Medjutim, ja ne poznajem mnogo Bataja, i kao i svi nadobudni čitaoci, prvenstveno sam znao o njemu kao čoveku koji se bavio erotizmom... Medjutim, dosta me intrigira ta njegova evidentna fasciniranost sa - zlom! Naravno, nije on jedini te vrste medju piscima, ali drugi za koje ja znam čine to nekako sofisticiranije, pa ispadne da ukazuju na postojanje zla, a ne pokazuju da uživaju u tome što zlo postoji.

Ja sam u tekstu, kobojagi indiskretno, naveo ono da je Bataj voleo da gleda kako na koridama bik raščerečuje mladog toreadora. Bez želje da sudim preoštro, meni je to saznanje pomalo degutiralo.

Njegova poslednja knjiga, objavljena uoči njegove smrti, jeste “Suze Erosove” (The Tears of Eros, 1961), koju ja nisam čitao, a kažu da u njoj autor daje istoriju erotizma i nasilja (kod njega to obavezno ide jedno s drugim) od starih do poslednjih vremena. U kritikama se navode, recimo, ovakvi stavovi:

In the last chapter he wrote about the Chinese torture and presented photographs of an ecstatic man who is cut to hundred pieces. The strange, exalted facial expression of the man fascinated Bataille: "I have never stopped being obsessed by the image of this pain," he said.

A zna se i da je u vreme objavljivanja ove knjige minister kulture bio pisac Andre Malro (André Malraux), koji je u svom zvanično svojstvu oštro osudio Batajevu knjigu.

A što se tiče izraza "veselnik", znam da se može tumačiti na mnogo načina (mada nisam znao baš za ovo što ti navodiš - ulogu starog konja). Znam da može da znači "nesrećnik koji nam je drag", neko u čijim neprijatnim dogodovštinama saučestvujemo i slično.

Šta ćeš, poenta je bila u tome da iznesem da umem da budem veseo... da još umem da se oduševljavam, što se sve može tumačiti na različite načine (recimo, da se u ovim teškim vremenima oduševljavaju samo plitkoumni ljudi, bla, bla, bla... ).

Bilo kako bilo, ja volim vesele četvrtke!
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 17:54 10.12.2009

Re: Vladimir The Veselnik

Kazezoze
mislim da se mladi neiskusni zhdrebac za napalu zove veselko...

vukajlija kazhe:

"Mlad,lep,neiskusan konj koji se prvi pusta kod kobile da je potpali,bez ikakvog kontakta,a posle njega ulazi prekaljeni,iskusan pastuv,koji dovrsava posao."


Praksa je različita, ali Veselnik je Veselnik.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:00 10.12.2009

Re: Vladimir The Veselnik

vladimir petrovic


Šta ćeš, poenta je bila u tome da iznesem da umem da budem veseo...

Razumeo sam te, kume, ali onda se potpisuj:
Vladimir The Veseljak, a ne Veselnik.
Kontaš?
Kazezoze Kazezoze 18:06 10.12.2009

Re: Vladimir The Veselnik

Vojislav Stojković
Kazezoze
mislim da se mladi neiskusni zhdrebac za napalu zove veselko...

vukajlija kazhe:

"Mlad,lep,neiskusan konj koji se prvi pusta kod kobile da je potpali,bez ikakvog kontakta,a posle njega ulazi prekaljeni,iskusan pastuv,koji dovrsava posao."


Praksa je različita, ali Veselnik je Veselnik.

kad je kod prakse rech, mislim da je logichnije da mlad zhdrebac mozhe da napali kobilu, a ne star. star odradjuje posao, a mlad je mamac...
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 18:17 10.12.2009

Re: Vladimir The Veselnik

Kaz, koga ti braniš konja ili Vladimira?
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:20 10.12.2009

Re: Vladimir The Veselnik

Vladimir The Veseljak

Pa bi mi onda mangupi u ulici govorili, kao što to rade klinci:

Veseljak! Više "seljak" nego "ve"....

Šalim se, naravno, ali "veselnik", čini mi se, ima nekako širi dijapazon. U načelu, volim pojmove koji se mogu višestruko tumačiti. I neka ne bude negativna konotacija na prvom mestu!

Evo jednog lepog videa o Matisu, uz muziku Šostakoviča

vladimir petrovic vladimir petrovic 18:24 10.12.2009

Re: Vladimir The Veselnik

Kazezoze
...star odradjuje posao, a mlad je mamac...

Bez starca nema udarca?
Kazezoze Kazezoze 18:29 10.12.2009

Re: Vladimir The Veselnik

Vojislav Stojković
Kaz, koga ti braniš konja ili Vladimira?

pa konja, naravno...zar si sumnjao?
a kad smo vec kod veselnika, evo shta vukajlija kazhe za njega ~ klikni!
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:45 10.12.2009

Re: Vladimir The Veselnik

Kazezoze
Vojislav Stojković
Kaz, koga ti braniš konja ili Vladimira?

pa konja, naravno...zar si sumnjao?
a kad smo vec kod veselnika, evo shta vukajlija kazhe za njega ~ klikni!

Koliko sam ja razumeo, tu se ne radi ni o konju, a ni o Vladimirru, već o volu.
Uostalom, evo šta ta odrednica o Veselniku u Vukajliji kaže:

Veselnik je ustvari vo, koga dovedu na livadu samo da naloži kravu (da je čačka kitom dok ne ovlaži), a onda dovedu pravu rasplodnu volinu koja obavi pos'o. Kod ljudi se takvi slučajevi zovu pičkopaćenici. Pičkopaćenik po ceo bogovetni dan šalje komplimente koleginici, komšinici ili školskoj drugarici. Te "jao što smo danas lepi", pa "Bože, danas prosto sijaš", i ostale pederske komentare koje samo on može izgovoriti. Naravno, svakoj ženi to imponuje. A onda dođe muškarac, i samo joj turi. On se tada zove pičkoposednik.

Edit. ovu odrednicu su pisali ljudi iz grada, čak i poslednje seljačko dete zna da vol, pa čak ni volina, ne može biti rasplodan, tj. potentan. To može samo bik. Razlika između vola (voline) i bika je u mudima. Prvi ih nema, a drugi ima.
Slično je i sa muškarcima.
Filip2412 Filip2412 18:40 10.12.2009

...

Vladimire danasnji komentatori promasuju temu... kao da su.... pristupili k temi iz pogresnog smera

ninasimone ninasimone 19:02 10.12.2009

Re: ...

Filip2412
Vladimire danasnji komentatori promasuju temu... kao da su.... pristupili k temi iz pogresnog smera

na fotku
nisam jos procitala tekst ali mi ovo privuklo paznju
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 20:49 10.12.2009

Re: ...

Filip2412
Vladimire danasnji komentatori promasuju temu... kao da su.... pristupili k temi iz pogresnog smera


Prosvetli nas, o Filipe.
Pokaži nam put.
Filip2412 Filip2412 23:16 10.12.2009

Re: ...

Vojislav Stojković
Filip2412
Vladimire danasnji komentatori promasuju temu... kao da su.... pristupili k temi iz pogresnog smera


Prosvetli nas, o Filipe.
Pokaži nam put.


baksuz... sad ni ja ne znam de sam stao...

nikad više ne ostavljam prvi komentar, vidiš da sam zaključao diskusiju načisto
Unfuckable Unfuckable 09:18 11.12.2009

Re: ...

možda i promašuju, kao onaj vo na livadi, ali Jeremija briljira
Filip2412 Filip2412 15:42 11.12.2009

Re: ...

Unfuckable
možda i promašuju, kao onaj vo na livadi, ali Jeremija briljira

dakle neki su ovde samo da razvesele i opuste temu dok ne dodju pravi diskutanti koji zatim direktno poentiraju... mislim pogadjaju poentu... pravo u centar
Unfuckable Unfuckable 19:57 11.12.2009

Re: ...

ako je meni upućeno, a skromno mislim da naravno jeste - zahvaljujem na prepoznavanju mog izvanrednog truda kao trajne orijentacije u pravcu intelektualnih pregnuća najviših dometa, ali moram da dodam da nas je gospon' Jeremija u ovih par rundi nadhebao za 3 koplja.
miloradkakmar miloradkakmar 01:34 11.12.2009

Mi

smo imali " veseli petak ", ostajalo se u kafani do subote ujutro.
Subotom bi započinjali čitanje knjiga koje su bile razlog da se u kafani ostaje " veselog petka " do subote ujutro.
Sad smo samo na čitanju knjiga.

Unfuckable Unfuckable 09:20 11.12.2009

Re: Mi

imali " veseli petak "

a mi smo imali "susrete četvrtkom" (ali ne u ovom Pižonovom smislu već skroz klinački) kada su nas sve đuture vukljali u Dom pionira.
stasava stasava 08:26 11.12.2009

Literatura i zlo

Ne znam da li moze neodoljiva privlacnoost zabranjenog ili mucan osecaj krivice kod Kafke da se poveze sa ZLIM. Jedno je sigurno-Kafka ne bi tako izvrsno pisao da ga nije toliko mucio osecaj krivice. Sumnja u Boga kod Bodlera-O, kako je sumnja potrebna u literaturi. Stefan Cvajg pise izvrsne biografije, npr. o Niceu-a izvrsio je samoubistvo. Cin samoubistva je grozan, mozda sadrzi izvesnu dozu ZLA, ali ne umanjuje knjizevnu vrednost dela Cvajga.
vladimir petrovic vladimir petrovic 09:47 11.12.2009

Re: Literatura i zlo

Stasava
... Ne znam da li moze neodoljiva privlacnoost zabranjenog ili mucan osecaj krivice kod Kafke da se poveze sa ZLIM.

I ja (isto) mislim da pre ne može nego što može.
Jedno je sigurno-Kafka ne bi tako izvrsno pisao da ga nije toliko mucio osecaj krivice.

Ja sam kratko naveo da u knjizi "Literatura i zlo" ima i dobrih opservacija; medjutim, ima i opservacija koje meni izgledaju, jednostavno rečeno, naivne.
Hvala Bogu što je Kafka pisao baš tako kako je pisao, obogativši na taj način svetsku literaturu svojim nezaboravnim delima. Ne mogu da zamislim da bi njegova dela bila bolja da (hipotetički) nije imao taj osećaj krivice.

S druge strane, možemo reći i da je sama reč "zlo" - dosta rastegljiv pojam, jer kao što postoje bela i crna magija, možda bi se moglo reći da postoje i belo i crno zlo (ovo drugo je najgori kriminal).

Hvala ti što si pomenula Cvajga (Zweig). Ja izuzetno volim njegove romansirane biografije poznatih ličnosti, od kojih je svaka malo umetničko delo. Pored njega, još samo je Andre Moroa (Andre Maurois) umeo da piše tako dobre biografije (Prusta, Balzaka, Bajrona, Šelija, Dizraelija, Žorž Sandove i drugih).
Cin samoubistva je grozan, mozda sadrzi izvesnu dozu ZLA,

Ovo je posebna priča. Svakako da je samoubistvo zlo, zlo prema sebi, jer ono jeste ubistvo čoveka - ubistvo samoga sebe. Naravno, ja ne odobravam samoubistva, ali imam dosta razumevanja za one koji su to uradili (o tome sam govorio kada sam pisao o japanskom piscu J. Mišimi).

Evo jedne lepe Matisove slike - Radost življenja (La joie de vivre):

njanja_de.manccini njanja_de.manccini 17:23 11.12.2009

Bataille

sad si me podsetio na moju profesorku iz digital imaging koja nam je dala na razmatranje knjigu Lascaux, ou la naissance de l'art zbog toga sto tamo se kaze da je neophodno da covek vidi svojim ocima na primer slike a u slucaju ove knjige tu pecinu jer kako se tad verovalo fotografija ne moze da docara sve ono sto moze covek svoji okom da vidi:

the necessity of seeing the images in person is crucial. The experience of visiting the caves is one that cannot be replaced, even by the highest quality photographic reproductions. "What the eye sees is not necessarily what the camera registers," "

medjutim sad vise nije tako jer sad su kamere mocne i beleze i ono sto covekovo oko ne moze da vidi: long live digital imaging!

ja mislim da je lepo da covek svojim okom vidi sva ona umetnicka dela po muzejima, sve sto priroda je spremila za nas, al u nemogucnosti da se to dozivi digitalna fotka je sasvim OK.
evo ti jedna japanska basta

vladimir petrovic vladimir petrovic 00:29 12.12.2009

Re: Bataille

Njanja de.manccini
... ja mislim da je lepo da covek svojim okom vidi sva ona umetnicka dela po muzejima, sve sto priroda je spremila za nas, al u nemogucnosti da se to dozivi digitalna fotka je sasvim OK.
evo ti jedna japanska basta

Hvala ti, Njanja.
nsarski nsarski 20:33 11.12.2009

Mislio, mislio kako da te obradujem...

i setim se!!!

Evo tebi malo teselacija hiperbolicke ravni da se usrecis!

Filip2412 Filip2412 22:26 11.12.2009

Re: Mislio, mislio kako da te obradujem...

neko posluži sitne kolače a nsarski teselacije hiprbolicke ravni
nsarski nsarski 22:29 11.12.2009

Re: Mislio, mislio kako da te obradujem...

neko posluži sitne kolače a nsarski teselacije hiprbolicke ravni


Da citiram naseg domacina, a sve u stilu galskih petlova - Pourquoi Pas?
vladimir petrovic vladimir petrovic 00:26 12.12.2009

Re: Mislio, mislio kako da te obradujem...

Nsarski
Da citiram naseg domacina, a sve u stilu galskih petlova - Pourquoi Pas?

Kao i uvek, u pravu si.
Ceo moj dosadasnji zivot se vrti oko tog prokletog pitanja: Pourquoi pas?
Zasto da ne?

Zato je i ovaj blog neuspesan.

Osecam se, nakon bancenja petkom uvece, sada kada sam stigao kuci, kao crvena ribica u akvarijumu.



Edit:
Uz rizik da postajem patetican, cini mi se da se one poznate reci spanskog kralja (upucene venecuelanskom predsedniku Chavezu) "¿Por qué no te callas?" i na mene odnose.... Trebalo bi da cutim.
topcat topcat 00:43 12.12.2009

Re: Mislio, mislio kako da te obradujem...

vladimir petrovic

Zato je i ovaj blog neuspesan.

Još nisam pročitala ni uvodni tekst, a blog je već ispao neuspješan.

edit:
evo, sad kad sam pametnija za "još jedan neuspjeh" - ja imam pravilo (naslijedila od oca) da petkom ne idem na sastanke gdje se treba početi nešto novo. Ljudi su jednostavno premoreni, jedva čekaju da idu kući, samo ih par sati dijeli od vikenda i opuštanja (ili bar tako izgleda iz kancelarije) a onda ulazim ja, sa svojim briljantnim idejama. Budimo realni - koga to zanima?
Ok, ponedjeljakom ih vjerojatno jednako tako ne zanima, ali ponekad djeluje da im te ideje malo razbiju monotoniju...Ne znam. Kažu da ponedjeljkom treba izbjegavati sushi. ; ))
miloradkakmar miloradkakmar 00:48 12.12.2009

Re: Mislio, mislio kako da te obradujem...

Osecam se, nakon bancenja petkom uvece, sada kada sam stigao kuci, kao crvena ribica u akvarijumu.

Znači prelaziš na " veseli petak "?
Zato je i ovaj blog neuspesan.

Zašto neuspešan ? Ja sam ga pročitao tri puta i šta god bih pomislio da napišem u komentaru već se nalazi u tekstu kojim si kod mene inicirao potrebu da čitam Hakslija i Bataju.
Hvala ti.
vladimir petrovic vladimir petrovic 00:55 12.12.2009

Re: Mislio, mislio kako da te obradujem...

Miloradkakmar
....Znači prelaziš na " veseli petak "?

Ne, bancenje me ne veseli. Kao sto sam rekao za Heseovog junaka: Bio je srecan, ali ne i veseo.
topcat topcat 00:55 12.12.2009

Re: Mislio, mislio kako da te obradujem...

miloradkakmar
Zašto neuspešan ?

Zato što Pižon otvara Klub Patnika bloga B92.

vladimir petrovic vladimir petrovic 01:09 12.12.2009

Re: Mislio, mislio kako da te obradujem...

Zato što Pižon otvara Klub Patnika bloga B92

Sve je ovo, mozda, samo san, kako je to naslikao Matisse



Znam, patetika i patnja ne resavaju stvar.

Zar Latini nisu govorili: VIDEO MELIORA PROBOQUE, DETERIORA SEQUOR?
vladimir petrovic vladimir petrovic 01:13 12.12.2009

Re: Mislio, mislio kako da te obradujem...

Ne znam. Kažu da ponedjeljkom treba izbjegavati sushi. ; ))

topcat topcat 01:38 12.12.2009

Re: Mislio, mislio kako da te obradujem...

vladimir petrovic

Sve je ovo, mozda, samo san, kako je to naslikao Matisse

Nismo li se kao fol budili u prošlom blogu? ; ))




Filip2412 Filip2412 01:50 12.12.2009

Re: Mislio, mislio kako da te obradujem...

Nismo li se kao fol budili u prošlom blogu? ; ))
Budjenje je pozeljno samo iz loseg sna. U tom slucaju budite se kako znate i umete!

nsarski nsarski 12:09 12.12.2009

Re: Mislio, mislio kako da te obradujem...

Osecam se, nakon bancenja petkom uvece, sada kada sam stigao kuci, kao crvena ribica u akvarijumu.

Meni tvoj opis vise lici na nesto ozbiljnije. Vec zamisljam sta bi na to rekla tvoja guvernanta:



vladimir petrovic vladimir petrovic 15:50 12.12.2009

Re: Mislio, mislio kako da te obradujem...

Malo se sada stidim što sam noćas upotrebio reč "bančenje" (još bi se moglo pomisliti da je to išlo zajedno sa nekakvim orgijanjem, što nije bio slučaj). Dakle, bančenje je (ipak) prejaka reč, ali mi je, kada sam stigao doma, glava bila teška od crnog vina, mnogo teža nego u nekim drugim prilikama...

Fotka je lepa per se, samo ja ne volim bičevanje. (By the way, ne privlači me ništa što na bilo koji način podrazumeva kinky stvari...
topcat topcat 16:05 12.12.2009

Re: Mislio, mislio kako da te obradujem...

vladimir petrovic
(By the way, ne privlači me ništa što na bilo koji način podrazumeva kinky stvari...

Kinky podrazumijeva jeftino.
A bič ne mora biti onaj...od umjetne kože...
ninasimone ninasimone 04:18 12.12.2009

Ajd' da probam nesto kasti...

Vladimir Petrovic
No, ako je Haksli govorio da literatura ponekad laže, Bataj je tvrdio nešto drugo - da literatura i zlo idu zajedno, odnosno da su dosadne one knjige u kojima nema - zla.

Tu bi nekako spadalo i ono Tolstojevo da su sve srecne porodice slicne jedna drugoj a da je svaka nesrecna na svoj nacin. Drama je glavna hrana literaturi, a u dobru drame nema, dobro je dosadno. Literatura bez sukoba, unutrasnjih i spoljasnjih, bez rusenja tabua, bez gledanja pravo u oci nesagledivom, bez ceprkanja i analiziranja sopstvenih iznutrica - ma kako poetski one bile opisane - nije nista. Telefonski imenik je uzbudljiviji za citanje od romana gde su svi savrseno lepi/srecni/razumni.

A, Bataj, ne znam sta o njemu da mislim. Ako sam ga i citala (a trebalo je da jesam, takva mi je skola bila) uopste ga se ne secam (nije bio dovoljno "zao", perhaps? early stages of Alzheimer?). Ovako kako opisujes njegove stavove, zvuci mi kao voajer, a peeping tom, neko ko nema hrabrosti da poput de Sada zaroni naglavacke u tu septicku jamu ljudskih poriva, pa gviri sa strane, istovremeno sablaznjen i uzbudjen.

A sta je Prustu zamerao?
omega68 omega68 09:50 12.12.2009

Re: Ajd' da probam nesto kasti...

jako inspirativan i pitak tekst, hvala lepo
Ali dalja rasprava je samo još jedan prilog mom uverenju da mnogi blogovi treba da se zaključavaju jer se na kraju završe naskakanjima na kobile i krave.
vladimir petrovic vladimir petrovic 13:56 12.12.2009

Re: Ajd' da probam nesto kasti...

Ninasimone
...zvuci mi kao voajer, a peeping tom

da, može se tako reći
A šta je Prustu zamerao?

Zamera mu što je preokupiran najsramnijimm strastima (Proust, occupé aux plus inavouables passions..), pa sve do “dugačkih rečenica, koje su atak na klasični francuski jezik”

(The thought of evil, so present in the work of Proust, cannot be separated from the literary and philosophical influences directing it: the reference to Dostoïevski and to the “ground” thinking in Jacob Boëhme and Schelling. Georges Bataille in l’Expérience intérieure introduces the question of the Holocaust of words and the repairer Ravage. In the writing of Proust, evil is represented by the “Mean Ones”, and by a writing where wrinkles, claws, incisions, and tears are essential. Proust’s long sentences are an attack against the classical French writing and his mother tongue, intensified by an attack against names. The polemist’s violence, as well as the cruelty of the words are present in the writing of Remembrance of Things Past. Proust, dead and alive during the writing of Remembrance, makes of the symbol the murder of the Thing).

Nego, kada pominjemo Prusta, nedavno su francuski mediji opširno pisali o stavu glasovite Žermene Grir (Germaine Greer) o Prustu, uglavnom pod naslovom "Čitati Prusta je gubljenje vremena", ili "Bolje je šetati psa ili posetiti bolesnog rodjaka nego čitati Prusta"...

“If you haven’t read Proust, don’t worry. This lacuna in your cultural development you do not need to fill. On the other hand, if you have read all of A la Recherche du Temps Perdu, you should be very worried about yourself. As Proust very well knew, reading his work for as long as it takes is temps perdu, time wasted, time that would be better spent visiting a demented relative, meditating, walking the dog or learning ancient Greek.”

Re: Ajd' da probam nesto kasti...

ovo je malo prestrogo. rocitala sam "u potrazi za izgubljenim vremenom" i savrseno mi je pristajalo u tom trenutku (vise nedelja) u boki
vladimir petrovic vladimir petrovic 15:40 12.12.2009

Re: Ajd' da probam nesto kasti...

Ana
...ovo je malo prestrogo.

Ma nije samo "malo prestrogo", nego je u pitanju čist bezobrazluk od strane jedne poznate dame.

Njeno je pravo da voli ili ne voli Prusta, ali kao javna ličnost koja drži do sebe ne bi smela da daje izjave koje omolovažavaju ne samo Prusta već i one koji su čitali Prustove knjige. Naime, ne sme ispustiti iz vida da je Proust monumentalna literarna veličina, ne samo u rodnoj Francuskoj, već širom sveta, pošto stvarno svuda ima mnogo vernih poklonika ovog pisca.

Ova Žermenina izjava je data u stilu izjave neke nadobudne osobe, koja želeći publicitet, omalovažava Isusa Hrista ili nekog drugog velikana.

Ali, život teče dalje...

ninasimone ninasimone 20:10 12.12.2009

Re: Ajd' da probam nesto kasti...

vladimir petrovic
Zamera mu što je preokupiran najsramnijimm strastima (Proust, occupé aux plus inavouables passions..), pa sve do “dugačkih rečenica, koje su atak na klasični francuski jezik”

pa, kazem ja, bez ataka nema bataka tj. literature Prustova recenice su takve piruete, vrte te vrte, a kad se zaustave, na trenutak ne znas gde si, samo znas da ti se perspektiva promenila.

Georges Bataille in l’Expérience intérieure introduces the question of the Holocaust of words and the repairer Ravage.

ajajaj....opet ona Visnjina teorema na delu: u par koraka uvek se stigne do seksa, Hitlera ili Amfilohija....

“As Proust very well knew, reading his work for as long as it takes is temps perdu, time wasted, time that would be better spent visiting a demented relative, meditating, walking the dog or learning ancient Greek.”

Pa, naravno da je 'time wasted'! Proust would not have it any other way Sta mi drugo sa vremenom radimo nego ga trosimo? I to uglavnom na budalastine, samo dok saznas sta su budalastine, prodje voz...A sto bi ona radije ucila starogrcki ili posecivala poremecenog rodjaka, to je, naravno, njen izbor. Eto, na primer, ja bih radije pravila snenokle nego citala Zermen Grir.


dirtyharry dirtyharry 18:01 13.12.2009

Da i ja nešto kažem...

gazda na blog
Nemam vremena da pišem o tome kako ja vidim, recimo, odnos veselosti i sreće. Generalno govoreći, nesrećan čovek ne može da bude istinski veseo, dok srećan čovek može da ne bude


U prvim rečenicama Ane Karenjine pisac kaže:"Sve srećne porodice su slične a svaka nesrećna, nesrećna je na svoja način."

Kada je ćovek srećan nijansa je u pitanju da li je i veseo. Sada mi je više u pitanju igra reči, nego samo njihovo značenje. Naravno da razlike ima.
Inače, nisam čitao nijednog ni drugog pisca pa ne mogu mnogo da zakeram sad. Mada možda i jesam ali se ne sećam ... Tja, godine ...
jasnaz jasnaz 14:42 14.12.2009

jednostavan život

ne može u literaturu?


Kenzaburo Oe


A Quiet Life



dakle: jednostavan život - filozofski jednostavno.






yessjelena yessjelena 19:09 14.12.2009

veselost

ili radost
mozda ushicenje ali
do sada sam bezglavo bezala od blogova
njih oko 95% se bavi politikom
dovoljan razlog za bezanje no
tako obazriva prema pisanoj reci
jedinom zaklonu od srozavanja kulture i umetnosti
naletim ali zaista NALETIM na ovaj tekst
zainteresuje me naslov pa ga procitam
posto me je obuzela veselost smelo se upustim i
procitam ostale Vladimirove blogove i sad
koliko to nekome moze znaciti ali
jedva cekam cetvrtak
hvala na veselosti
posebno u ovim tmurnim vecerima
he he he he
Filip2412 Filip2412 21:30 14.12.2009

Re: veselost

yessjelena dobrodosla, meni je gosn Petrovic omiljeni bloger, bira dobre teme a procitao mnogo knjiga pa to onako preprica fino da mi ostali ne moramo da citamo a ipak mozemo da razgovaramo... jel te

he

he he
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:32 14.12.2009

Re: veselost

yessjelena
...posto me je obuzela veselost smelo se upustim i
procitam ostale Vladimirove blogove i sad
koliko to nekome moze znaciti ali
jedva cekam cetvrtak
hvala na veselosti
posebno u ovim tmurnim vecerima
he he he he

Hvala. Priznajem da sam iznenadjen ovakvim komplimentima, da ste me naterali da - pocrvenim. Veselo pocrvenim.

Evo jedne lepe Matisove slike, sa jakim bojama.


vladimir petrovic vladimir petrovic 22:36 14.12.2009

Re: veselost

Filip
... gosn Petrovic omiljeni bloger, bira dobre teme a procitao mnogo knjiga pa to onako preprica fino da mi ostali ne moramo da citamo a ipak mozemo da razgovaramo... jel te

Hvala, Filipe
Uzivaj u crvenim muzicarima:
yessjelena yessjelena 00:42 15.12.2009

Re: veselost

ima nesto u tome sto kazes Filipe ali
meni se vise svidja sto me podseca na procitane knjige
na Matisa
na lepa osecanja i
plemenite nedoumice
zabavno mi je na koji se nacin razvijaju moje asocijacije jer
sto mi se retko desava
pravim pauze u citanju
da ne duzim obicno tako ne radim ali
posle svake recenice ili pasusa bih mogla da razvijem niz svojih asocijacija ali
Bataj je recimo fasciniran zlom... OK razmisljam
sta je zlo?
rekla bih da sa pravim zlom nisam imala kontakta
znam da postoji i nije daleko ali mene nije dotaklo
poznajem tugu, stid, kajanje, ravnodusnost, privlacnost, radost, ljubav, veselost...
sve to u pluralu jer ih uvek razliciti dozivim
a ne znam da li bih volela da upoznam zlo
ali nikada o tome nisam razmisljala a Bataja sam na prvi pogled odbacila kao neprivlacnog jos davno
no odbacujem zlo prihvatam veselost i he he he
komplimenti komplimenti
cak i razmisljanje o zlu moze proizvesti prijatne asocijacije
ha ha ha
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:24 15.12.2009

Re: veselost

yesjelena...
sta je zlo?
rekla bih da sa pravim zlom nisam imala kontakta
znam da postoji i nije daleko ali mene nije dotaklo
poznajem tugu, stid, kajanje, ravnodusnost, privlacnost, radost, ljubav, veselost...
sve to u pluralu jer ih uvek razliciti dozivim
a ne znam da li bih volela da upoznam zlo

Svi dozivljavamo sebe u svetu i svet u nama na svoj sopstveni nacin.
Kada sam procitao ove tvoje reci (persiranje se ne praktikuje medju blogerima, he, he, he), prvo sto mi je palo na pamet jesu reci Isidore Sekulic da "dobro postoji, a zlo ne postoji, osim kada se dogadja". Valjda je mislila na liniji onoga o cemu su i neki filozofi govorili - zivot postoji, a smrt ne postoji, osim kada se dogadja jer, ponavljam, sve ovo dole navedeno postoji
poznajem tugu, stid, kajanje, ravnodusnost, privlacnost, radost, ljubav, veselost...
sve to u pluralu jer ih uvek razliciti dozivim

i dobro je sto je tako.

Ali, zlo se dogadja, i cak tako cesto da su ljudi skoro spremni da poveruju da ono i realno postoji. Naravno, ovde imam u vidu one kapitalne stvari koje cine zlo, a ne sitne pakosti i bezobrazluke koje nam drugi nanose (makoliko i oni mogu da bole) i koje mi nanosimo drugima.

Medjutim, postoje ljudi koji jesu fascinirani zlom, a Bataj je bio jedan od njih. Premda, ruku na srce, on je, izgleda, bio umnogome benigni slucaj, jer je umeo svoju opsednutost da drzi pod kontrolom.
Ne bih voleo da neko shvati da ja nedovoljno razumem Bataja (sto, iskreno govoreci, ja ne iskljucujem), ali jedna stvar jeste cinjenica: on mene kao pisac itekako zanima
cak i razmisljanje o zlu moze proizvesti prijatne asocijacije
ha ha ha

Da, slazem se.
yessjelena yessjelena 01:03 15.12.2009

a zlo...

i sad razmisljam dalje
sta je najvece zlo sto sam dozivela
jer zle ljude ne poznajem
niko meni zlo nije ucinio
ali onda idem dalje
naravno nalecem glavom na ono sto uvek izbegavam
nasa politicka situacija, istorija i posledice
ali ziveci pored auto puta sam jedne noci cula neverovatan zvuk
tup potmuo glasan i konstantan
morala sam da izadjem da bih videla sta se zbiva
o grozote.. to je bio onaj dan kada su u nase ime
u Sloveniju slali tenkove i ostalo tesko naoruzanje ali
sa vojnicima na neke vojnike koji su bili u Sloveniji
e tada sam mislila da ce mi srce puci a ono jace od zla ostade celo
mislim da mi je to najblizi kontakt sa zlom
ni danas mi nije do veselosti kada se secam
ali valjda se treba baviti zlom da bi se upoznalo i unistilo
medjutim ne mora svako tako da ja necu
citam veselo Vladimirove tekstove i radujem se bambusima na mojoj terasi
dovoljan doprinos nije li, a?
vladimir petrovic vladimir petrovic 11:38 15.12.2009

Re: a zlo...

i radujem se bambusima na mojoj terasi
dovoljan doprinos nije li, a?

Volim i ja bambuse, od ovakvih

do onih suma bambusovih, na Dalekom Istoku, i to svaki put kada mislim na Japan i Kinu (a to mi se cesto dogadja).

Naravno, lepo je imati i bambuse na svojoj terasi. Ali, znam ljude koji se raduju i svojim muskatlama i obicnom cvecu na terasi, i bivaju ispunjeni pozitivnoscu i veseloscu.
yessjelena yessjelena 01:49 16.12.2009

Re: bambus...

ova mala biljka se iz miloste zove srecan bambu, recimo
ali nije zaista bambus koliko znam
a moja buduca magbetovska suma koju gajim na terasi je
Golden bamboo
vrsta sa oker/zutim stabljikama
jako je expanzivna i siri se koliko ima mesta
tokom godine naraste cak i vise od metra
neke odmojih stabljika su oko 3 metra a
puno ih je u razvoju u skucenom prostoru saksije
te nemam razloga da budem nezadovoljna ali
iako podnose temperaturru do -25C ja se naravno brinem
bez razloga naravno he he
kada prodje zima i razbacaju se u pravom svetlu mozda ce zasluziti naziv Bambus Veselost
prenecu im pozdrave da jos lakse prodju zimu
ha ha ha
PS kinesko ime znaci: biljka koja peva na vetru i zaista je to divan zvuk
vladimir petrovic vladimir petrovic 10:50 16.12.2009

Re: bambus...

Yesjelena
... mozda ce zasluziti naziv Bambus Veselost

... kinesko ime znaci: biljka koja peva na vetru i zaista je to divan zvuk

Neka veselost umre poslednja. Neka se pevanje na vetru što dalje čuje!

P. S. Sutra je novi, veseli četvrtak!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana