Društvo| Ljudska prava| Porodica| Roditeljstvo| Život

U nedelju beše čas iz vaspitanja...

MightyNora RSS / 02.03.2010. u 01:01

... na utisku nedelje.

Ko je gledao znaće o čemu pričam. Ko nije, šteta, trebali ste. Tema je bila novi porodični zakon.

G-din Milivojević je rekao, u parafrazi, nešto tipa:

-  Pa ok, pošto treba da budemo evropejci taj novi zakon će najverovatnije biti usvojen, ali onda država treba da ponudi alternativu. Pošto bi nam kao roditeljima dozvolila da koristimo samo neku vrstu vaspitanja, trebalo bi da napravi dečiju policiju koju bi roditelji mogli da pozovu i kažu: "Pošto sam upotrebio sve dozvoljene vrste vaspitanja, moje dete i dalje radi neke stvari koje nisu u redu. Molim vas da dođete i obavite ovaj posao umesto mene jer ja ne mogu."

Znam. Potpuno je izvučeno iz konteksta i nema baš smisla. Ali je i dalje najbolji šlagvort za pitanje koje hoću da postavim.

Prve batine koje mi padnu na pamet su one koje sam dobio u trećem razredu jer sam popustio u školi i počeo da izbegavam učenje. I, iz ove tačke, smatram da su sasvim bile na mestu. Dobio sam i kaznu da ne smem da izlazim iz kuće na mesec dana i da učim. Ok, mama kao mama je posle nedelju dana rekla idi i igraj se, ali ja sam naučio svoju lekciju.

A moje pitanje: - A za šta ste vi dobijali batine kada ste bili mali?



Komentari (60)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

mostarac mostarac 01:08 02.03.2010

Prvi

A moje pitanje: - A za šta ste vi dobijali batine kada ste bili mali?

Prve batine kojih se secam dobio sam zato sto sam pokazao jezik jednoj starijoj komsinici.
Posle sam je mrzio iz dna duse.
De Selby De Selby 01:54 02.03.2010

Re: Prvi

Moje prve batine kojih se secam je kada sam rekao 'picka' dok sam sedeo na nosi.
MightyNora MightyNora 09:51 02.03.2010

Re: Prvi

Prve batine kojih se secam dobio sam zato sto sam pokazao jezik jednoj starijoj komsinici.
Posle sam je mrzio iz dna duse.


Hehe, pravi razlog za dobijanje batina je ako se ne "ponasas" u drustvu. Narocito bitne su roditeljske izjave tim prilikama:

"Nemoj da mi se ponasas!" - ma sta to znacilo.

MightyNora MightyNora 10:07 02.03.2010

Re: Prvi

De Selby
Moje prve batine kojih se secam je kada sam rekao 'picka' dok sam sedeo na nosi.


Bogami te nisu bile postene. Nisu zasluzene =))
scabies scabies 01:37 02.03.2010

Kazna i nagrada

Ok, mama kao mama je posle nedelju dana rekla idi i igraj se, ali ja sam naučio svoju lekciju.
Misliš da tu lekciju nisi mogao da naučiš na drugi način? Ja znam da jesi.
Izbore možemo praviti tako da izbegnemo kaznu, ali je neuporedivo bolje i zdravije praviti ih tako da zaslužimo nagradu. Pri tome treba znati da je dijapazon i kazni i nagrada dovoljno širok.
MightyNora MightyNora 09:55 02.03.2010

Re: Kazna i nagrada

Ja volim konkretno da pricam o nekim stavrima, a vaspitanje je po meni vrlo konkretna stvar. Ne kazem da nisu postojali drugi nacini, ali...

Daj mi primer kako bih mogao da to nesto iz mog licnog primera naucim nagradom. Kako ces iz deteta koje se ponasa na nacin koji ti kao roditelj ne odobravas, da nagradom izvuces korisnije ponasanje za dete, a da to isto dete i razume to?

Cisto i jednostavno pitanje, jer je i Tinde Cerović u emisiji pricala o razvojnim putevima vaspitanja, a niko da nam kaze a sta su ti putevi konkretno...

silver bullet silver bullet 13:23 02.03.2010

Re: Kazna i nagrada

Misliš da tu lekciju nisi mogao da naučiš na drugi način? Ja znam da jesi.


Tu konkretno - mozda.
I za batine, kao i za sve u zivotu, vazan je balans.
Ili pojednostavljeno, na deset nagrada, dodju jedne batine. I samo kad roditelj proceni da je veca psihicka steta od kazne nego od pljuske. Ali te crno-bele zabrane, dza ili bu, sto rece jedan, to je generalizovanje koje nikad ne izlazi na dobro.
Ja sam protiv takvog zakona.
Ili da parafraziram Duska Radovica - Ne dozvolite da vam zakon uredjuje vaspitanje dece (brak), uredite ga sami najlepse i najbolje sto umete.
scabies scabies 18:51 02.03.2010

Re: Kazna i nagrada

Daj mi primer kako bih mogao da to nesto iz mog licnog primera naucim nagradom.
Ako je potreban primer, najbolje je da bude lični:
Ja sam za dobre ocene i školske uspehe dobijala nagrade (sa tečom sam čak imala dogovor da svaka petica na kraju godine bude jedna šampita, a kad je broj predmeta premašio broj šampita koje mogu da pojedem za celo leto prešli smo na 10 dinara po petici). Uopšte, brzo sam shvatila da su moji rezultati u školi (i vanškolskim aktivnostima) moji uspesi i da je jako lepo biti dobar u nečemu, biti pohvaljen i služiti za primer.
Kada sam prvi put popustila u školi i donela poker četvorki na polugodištu u knjižici, tata je kao i uvek stavio novac u knjižicu. Rekao je: "I to je dobar uspeh. Zaslužila si." A meni to nije mnogo olakšalo situaciju u mojim očima, jer sam ja znala da sam mogla i bolje (i da je to moglo biti i gore da nije bilo "stare slave" od koje se moglo lepo preživeti u periodima tinejdžerskog ludila). Novac sam demonstrativno odbila, vređalo me da budem nagrađena.

mariopan mariopan 20:11 02.03.2010

Re: Kazna i nagrada

Kada sam prvi put popustila u školi i donela poker četvorki na polugodištu u knjižici, tata je kao i uvek stavio novac u knjižicu. Rekao je: "I to je dobar uspeh. Zaslužila si." A meni to nije mnogo olakšalo situaciju u mojim očima, jer sam ja znala da sam mogla i bolje (i da je to moglo biti i gore da nije bilo "stare slave" od koje se moglo lepo preživeti u periodima tinejdžerskog ludila). Novac sam demonstrativno odbila, vređalo me da budem nagrađena.

Kakvo divno dete
Moja ćerka je samo jednom dobila jedinicu iz istorije u prvom razredu gimanzije a bila je odlična, nagrađivana, došla je kući plačući iz sveg glasa. Profesor je ispitivao a ona je imala neku knjigu na klupi pa je on mislio da ona u tu knjigu gleda, dao joj jedinicu bez da je video koja je to knjiga. Bila je do srca uvređena, plačeee, šta da se radi, muž izvadi neke pare pa kaže da idemo svi u grad da joj nešto lepo kupimo
Dobila srebrni lačić, sladak, a sin prokomentariše da samo njoj plaćamo jedinice, što ne plaćamo i njemu?
draft.dodger draft.dodger 03:13 02.03.2010

ZAHVALAN...

Nikada nisam dobio batine.
MightyNora MightyNora 09:55 02.03.2010

Re: ZAHVALAN...

Alal vera!
stefan.hauzer stefan.hauzer 10:50 02.03.2010

Re: ZAHVALAN...

draft.dodger
Nikada nisam dobio batine.


Pridruzujem se.
Bio sam par puta u situaciji da ih posteno dobijem,ali posto sam mladji ˝bata˝ izvlacio sam se,kako...jos uvek mi nije jasno(verovatno sam imao taj pogled)!
Dok je stariji brat,dobijao batine,ja bih se u drugoj sobi valjao od smeha,ah bio sam pravi džavolčič.

Jos uvek mi je u sećanju,kad sam kao mali polomio ćaletov kljuc od yuga. Brzo pobegao u kuću,pravac sprat,soba i krevet,a stariji brat taman nailazio s' drugom i krenuo ka kolima...kao ˝frajeri˝ će da slusaju muziku u kolima.Ćale,verovatno, krenuvsi po mamu,upada u kola izbacuje ˝frajere˝ i trazi od mog brata kljuc i objasnjava mu da ne uzima kljuceve,a da ga pre toga ne pita(ne znajuci ćale,a ni brat nije znao,da sam ga ja bio ˝maznuo˝). Brat govori kako je auto bio otkljucan,ćale vice sto lazes(dobacivajuci se kroz otvoren prozor od auta),u tom momentu je na podu video deo od ključa,bratu je bilo presudjeno! Samo mu je pokazao pravac kuća,njegov drug je nestao bez traga i glasa,a ja sam sve to gledao kroz prozor...Dobio je on tada dobre batine,al' bas dobre,po golom dupetu,uporno tvrdeci(onako kroz suze)da nije on kriv,da ne zna kako se kljuc polomia,a za to vreme ja sam se iskrao iz sobe,otisao na ulicu da se igram,kao da se nista nije ni dogodilo...
Kasnije,skoro 15-ak godina kasnije,sam priznao bratu i ćaletu ko je slomio ključ...jedva sam zivu glavu tada izvukao,ali sad mi je valjda oprosteno!?
MightyNora MightyNora 11:20 02.03.2010

Re: ZAHVALAN...

Alal vera i tebi. Ovo slobodno moze da postane deo za one koji nisu dobili batine nikada =).
meandmyself meandmyself 14:29 02.03.2010

Re: ZAHVALAN...

Nikada nisam dobio batine.


Ni ja. I ne mislim da mi išta fali. I ne mislim da ne može bez batina.
uros91ns uros91ns 17:27 02.03.2010

Re: ZAHVALAN...

stefan.hauzer
draft.dodger
Nikada nisam dobio batine.


Pridruzujem se.
Bio sam par puta u situaciji da ih posteno dobijem,ali posto sam mladji ˝bata˝ izvlacio sam se,kako...jos uvek mi nije jasno(verovatno sam imao taj pogled)!
Dok je stariji brat,dobijao batine,ja bih se u drugoj sobi valjao od smeha,ah bio sam pravi džavolčič.

Jos uvek mi je u sećanju,kad sam kao mali polomio ćaletov kljuc od yuga. Brzo pobegao u kuću,pravac sprat,soba i krevet,a stariji brat taman nailazio s' drugom i krenuo ka kolima...kao ˝frajeri˝ će da slusaju muziku u kolima.Ćale,verovatno, krenuvsi po mamu,upada u kola izbacuje ˝frajere˝ i trazi od mog brata kljuc i objasnjava mu da ne uzima kljuceve,a da ga pre toga ne pita(ne znajuci ćale,a ni brat nije znao,da sam ga ja bio ˝maznuo˝). Brat govori kako je auto bio otkljucan,ćale vice sto lazes(dobacivajuci se kroz otvoren prozor od auta),u tom momentu je na podu video deo od ključa,bratu je bilo presudjeno! Samo mu je pokazao pravac kuća,njegov drug je nestao bez traga i glasa,a ja sam sve to gledao kroz prozor...Dobio je on tada dobre batine,al' bas dobre,po golom dupetu,uporno tvrdeci(onako kroz suze)da nije on kriv,da ne zna kako se kljuc polomia,a za to vreme ja sam se iskrao iz sobe,otisao na ulicu da se igram,kao da se nista nije ni dogodilo...
Kasnije,skoro 15-ak godina kasnije,sam priznao bratu i ćaletu ko je slomio ključ...jedva sam zivu glavu tada izvukao,ali sad mi je valjda oprosteno!?


HAHAHAHA, carski.. predobra prica :))
Unfuckable Unfuckable 06:41 02.03.2010

prve

su verovatno bile kada sam, uprkos svim upozorenjima, istrajao u nameri da uguram olovku u šteker za struju.
Još jedne, sasvim kolosalne, koje su mi "osvetlile" značaj komuniciranja su bile kada sam se netragom i bez glasa izgubio iz sasvim bezbednog i preglednog dvorišta u kome smo se inače igrali.
Za mene dovoljno.
Moja sestra misli: premalo

Što se te dečije policije tiče, a s obzirom na predstojeći zakon, mislim da je ona jedina moguća (i krajnje zanimljiva, što ne reći) solucija, kad se roditeljima već oduzima "vlastnost" nad rođenom decom, tip je dobro replicirao.

Re: prve

hmmm....
znam da moze bez batina, ali to zahteva potpuno drugaciju kulturu od nase. kod nas se, bre, i odrasli biju kad im ponestane argumenata, cak i u javnim institucijama.

doslovna primena zastite prava deteta moze da dovede do perverzije. u uk postoje slucajevi ljudi koji su morali da pobegnu u inostranstvo da bi nastavili da zive sa svojom decom posle prijave da su krsili njihova prava, kad su socijalne sluzbe vec pokrenule proceduru za oduzimanje deteta. postavlja se pitanje sta je gore - roditelj koji po neki put udeli cusku za neprimereno ponasanje, ili odrastanje bez roditelja samo zbog toga sto je neki komsija video tu cusku?

antioksidant antioksidant 08:56 02.03.2010

Re: prve

kad se roditeljima već oduzima "vlastnost"

zanimljiv koncept vlasnistva
(ako su "vlasnost" i vlasnistvo dovoljno slicni pojmovi)

deca su dakle vlasnistvo roditelja?
MightyNora MightyNora 10:01 02.03.2010

Re: prve

Unfuckable
su verovatno bile kada sam, uprkos svim upozorenjima, istrajao u nameri da uguram olovku u šteker za struju.


E o tome pricam. Da li je iko mogao da ti objasni da ne treba da gurnes olovku u steker u tom trenutku? I moje pitanje je ustvari da li ti smatras, iz ove pozicije normalno, da si ih zasluzio? Da li su te naucile necemu?

Jer moje pitanje je jos gore ustvari. Nekada su batine manji nacin kaznjavanja deteta. Milivojević odvaja nasilje od kazne (pa i fizicko nasilje od fizičke kazne). A dok smo gledali emisiju, pade mom ortaku napamet sledeća stvar - Kaze, pa ako roditelji nisu u mogucnosti da kazne svoje dete fizički, oni koji su skloni tome, preći će na goru tehniku - mentalno zlostavljanje - koje je mnogo gore za dokazati ili utvrditi sta se tacno desilo.

Eto, razvijam pricu dalje...
MightyNora MightyNora 10:05 02.03.2010

Re: prve

Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
hmmm....znam da moze bez batina, ali to zahteva potpuno drugaciju kulturu od nase.


Zasto sam pisuci ovaj blog imao sliku gde se ti javljas kao jedan od prvih komentatora, nemoj da me pitas... =)

Prvo, konstatacija ti je na mestu - znam i ja, sto je nejverovatnije ja cu da budem taj koji nikada nece udariti svoje dete. Ali, pitam iz cisto vaspitnih razloga, da li su batine ikada na tebe kao dete uticale kao vrsta nasilja, normalno ako mozes da odgovoris...


Ana WithAFamilyNameTooHardToPron
postavlja se pitanje sta je gore - roditelj koji po neki put udeli cusku za neprimereno ponasanje, ili odrastanje bez roditelja samo zbog toga sto je neki komsija video tu cusku?


Pitanje ti je totalno na mestu. O tome ni da ne pricam...
ivana23 ivana23 10:39 02.03.2010

Re: prve

antioksidant
kad se roditeljima već oduzima "vlastnost"
zanimljiv koncept vlasnistva(ako su "vlasnost" i vlasnistvo dovoljno slicni pojmovi)deca su dakle vlasnistvo roditelja?

Vlasnost je pravo na nesto.
Npr. vlastan sam da objavim.
antioksidant antioksidant 12:48 02.03.2010

Re: prve

Vlasnost je pravo na nesto.
Npr. vlastan sam da objavim.

nesto kao ovlašćenje?
ok, malo jasnije - mada i dalje grozno- oduzeto mi je ovlašćeneje da bijem decu - izvolite vi.
:)))
(nije mi smesno nego se uzdrzavam)
dok ne objave transkript emisije pa cemo polako o vaspitavanju pokoravanjem
Atomski mrav Atomski mrav 13:10 02.03.2010

Re: prve

Još jedne, sasvim kolosalne, koje su mi "osvetlile" značaj komuniciranja su bile kada sam se netragom i bez glasa izgubio iz sasvim bezbednog i preglednog dvorišta u kome smo se inače igrali.
Za mene dovoljno.


Jes' vala... jedine prave batine, od oca, sam dobio iz istog razloga. Umakao sam babinoj pažnji i krenuo biciklom kod mame na posao - i izgubio se. A nisam imao ni 4 godine...

Sem toga, ponekad bi mama htela da mi udari ćušku ali sam uglavnom bio brži i spretniji od nje...
Unfuckable Unfuckable 15:10 02.03.2010

Re: prve

zanimljiv koncept vlasnistva

"vlastnost" (vlastan)
čitaj malo bolje, ili se pomogni ovim:

"Pored reci "vlastan" (valjda ima/nema moc da nesto uradi), "iznudica" (to je sahovski lobi valjda lobirao prekovremeno), "taraba" za # znak, itd., pojavile su se i mnoge reci iz pravoslavnih knjiga. Te reci su, verujem, vec godinama u upotrebi u crkvenim krugovima, ali sada se masovno koriste u svakodnevnom govoru. Ja, priznajem, mnoge od njih ne znam, mada ponekad naslutim znacenje. Eto, tako se jezik menja kako se menjaju vremena i obicaji."
antioksidant antioksidant 15:19 02.03.2010

Re: prve

"vlastnost" (vlastan)
čitaj malo bolje, ili se pomogni ovim:

:) i bre unf - ja bih sada trebalo da pogadjam sta si ti zeleo reci kada si upotrebio rec za koju ni profesor nsarski nije do kraja siguran sta znaci &tj u kom se znacenju upotrebljava)*
zato sam i pitao, lepo mi i objasnjeno (ivana gore) a setio sam se da je i kostunica provukao kroz stisnute usne par puta...
(toliko o recima - o samoj temi cu stvarno tek kada procitam transkript - hokej je ipak bio moj prvi izbor te veceri)
:))
................
note:* je edit
lubitel lubitel 17:45 02.03.2010

Re: prve

Znam jednog koji je sebe proglasio da je vlastan i kao takav vladao dva skracena mandata.
Zasto se ovde samo on karikira.Jedino sam ja ovde vlastan da ga branim.
scabies scabies 18:37 02.03.2010

Re: prve

E o tome pricam. Da li je iko mogao da ti objasni da ne treba da gurnes olovku u steker u tom trenutku?
Čekaj, a kako smo mi ostali naučili da ne guramo olovke, prste i sl. u štekere, šarke od vrata...?
Batine roditelji obično primenjuju da zabašure svoju (ne)odgovornost i svoje greške i propuste u vaspitavanju i brizi o deci. Kada dete pokuša da stavi prst u šteker lakše je istući dete nego priznati: "Moglo je da pogine jer JA NISAM PAZIO."
Kada detetu od 1,5 godinu vrata otkinu (bukvalno) prst, ko je kriv? Ko treba da dobije batine?

Unfuckable Unfuckable 20:30 02.03.2010

Re: prve

ok, pitanje je: kako postići da dete od 1,5 godine shvati da ne treba da gura glavu u rernu a prste u šteker
(za vrata nekako svi brzo i lako nauče, obično je potrebna samo jedna lekcija, i ima popravni - na koji niko ne izlazi, naravno)
antioksidant antioksidant 20:47 02.03.2010

Re: prve

ok, pitanje je: kako postići da dete od 1,5 godine shvati da ne treba da gura glavu u rernu a prste u šteker

trcis za njim i vices no no
gledas njega a ne tv
pointofview_gun pointofview_gun 21:22 02.03.2010

Re: prve

ok, pitanje je: kako postići da dete od 1,5 godine shvati da ne treba da gura glavu u rernu a prste u šteker


Postoji zastita za oba slucaja. Kupis rernu koju malo dete ne moze da otvori i zastitu za steker. A najvaznije je ovo sto rece antioksidant.


Ja sam batine oduvek dozivljavala kao ponizavanje moje licnosti. Mislim da ko nije u stanju da se o deci stara bez batina i nasilja i ne treba da ima decu.
ime_korisnicko ime_korisnicko 21:59 02.03.2010

Re: prve

pointofview_gun


Postoji zastita za oba slucaja. Kupis rernu koju malo dete ne moze da otvori i zastitu za steker. A najvaznije je ovo sto rece antioksidant.


Ja sam batine oduvek dozivljavala kao ponizavanje moje licnosti. Mislim da ko nije u stanju da se o deci stara bez batina i nasilja i ne treba da ima decu.


Mislim da svi oni koji nisu sposobni da detetu po rođenju prevedu na bebeći jezik i saopšte mu njegova prava po Konvenciji o pravima deteta sa svim dopunama - ne treba da ih rađaju, makar imali i rernu koju mališa ne može da otvori kao i zažtitu za šteker!
miloradkakmar miloradkakmar 11:15 02.03.2010

Meni

je sve ovo nelogično. Stariji uređuju dečja prava. Valjda , to deca treba da rade.

Ne sećam se prvih batina, al' se sećam posledenjih.
miloradkakmar miloradkakmar 11:15 02.03.2010

Re: Meni

miloradkakmar
je sve ovo nelogično. Stariji uređuju dečja prava!? Valjda , to deca treba da rade.

Ne sećam se prvih batina, al' se sećam posledenjih.

sesili sesili 11:48 02.03.2010

Re: Meni

Ni meni nije bilo logično sve što je zagovarala gospođa u toj emisiji. Deca su mi velika, bili su prilično dobri. Ali, ja sam pričala, učila, pričala... Retko se desilo da dobiju udarac po guzi, kada svi argumenti ne pomognu. Dakle, naravno da nisam za nasilje, ali i da ne idemo u drugu krajnost. Iz detinjstva se sećam koliko je moj stariji brat dobijao batine, ali ih je i zasluživao! Postao je dobar čovek i otac. A ja sam ponekad želela da me mama udari i time završi priču.
antioksidant antioksidant 12:49 02.03.2010

Re: Meni

Dakle, naravno da nisam za nasilje


da dobiju udarac

alselone alselone 13:14 02.03.2010

Re: Meni

cuska = nasilje?
antioksidant antioksidant 13:26 02.03.2010

Re: Meni

cuska = nasilje?

zamisli da tebe ćušne neko ko je deset puta veći od tebe pa kaži sam
pointofview_gun pointofview_gun 21:24 02.03.2010

Re: Meni

A ja sam ponekad želela da me mama udari i time završi priču.


Znaci gora kazna je bila prica? Nekako iz ovoga sledi da batine imaju manji vaspitni efekat. I?
jasnaz jasnaz 11:41 02.03.2010

Autoritet

gdin Milivojević je, mislim, tokom Utiska nedelje pokušao da odbrani Autoritet roditelja. ako se mera komunikacije sa decom utvrđuje van te komunikacije, tj. ako postoji arbitar kome se dete obraća da ispravi ono što roditelj čini, ili ga čak kazni - autoriteta neće biti. meni je, iza ovoga, važno pitanje kako će dete umeti da prepozna autoritet uopšte - van kuće, i kako će, dalje, naučiti da poštuje / prevaziće / stekne nešto što za njega ne postoji?! a bez toga? ne znam..........

: batina se sećam kao traga na dupetu: mnogo manje strašnog od straha koji je isijavao iz maminih očiju zbog mojih bravura po drveću, i par nestajanja, koja su joj skratila život...... moje detinjstvo bilo je ispunjeno lepotom jurcanja po dvorištima par kuća na Neimaru: mašta nas je nekada odvodila dalje nego što su roditelji mogli da podnesu!



LemonPie LemonPie 12:04 02.03.2010

Re: Autoritet

gledala emisiju, odlicna je bila, Milivojevic je uvek zanimljiv sagovornik, mada se ovaj put nisam slozila 100% s njim... okej je da roditelj bude autoritet i on/ona bude taj/ta koji odredjuje pravila i granice, ali ne vidim zasto su batine jedini nacin da se neko nametne kao autoritet... takodje se apsolutno ne slazem da su batine nacin komunikacije s detetom... stvar je u tome sto roditelji najcesce nemaju strpljenja, pa im je lakse da stvari rese batinom...
slazem se s njim da fizicko disciplinovanje nije isto sto i nasilje, ali i ta granica je stvar individualne procene... neki roditelj ce otvorenom sakom da lupi dete po guzi, a drugi ce da uzme kozni kais pa po golim butinama da udara dok se dete ne upsiki... i jedan i drugi ce reci da je to bila vaspitna mera...

kad izgubimo strpljenje sa odraslima i kad su odrasli bezobrazni i tvrdoglavi mi ih ne udaramo, a nekako smatramo da je okej udariti dete, valjda zato sto ne moze da nam vrati...

ja sam kao dete dobijala batine za razne gluposti koje sam pravila i nije to obelezilo moj zivot i mogu reci da imam super roditelje i da sam imala divno detinjstvo, ali mislim da neke stvari mogu i drugacije...
jasnaz jasnaz 12:14 02.03.2010

: Autoritet

LemonPie
gledala emisiju, odlicna je bila, Milivojevic je uvek zanimljiv sagovornik, mada se ovaj put nisam slozila 100% s njim... okej je da roditelj bude autoritet i on/ona bude taj/ta koji odredjuje pravila i granice, ali ne vidim zasto su batine jedini nacin da se neko nametne kao autoritet... takodje se apsolutno ne slazem da su batine nacin komunikacije s detetom... stvar je u tome sto roditelji najcesce nemaju strpljenja, pa im je lakse da stvari rese batinom...
slazem se s njim da fizicko disciplinovanje nije isto sto i nasilje, ali i ta granica je stvar individualne procene... neki roditelj ce otvorenom sakom da lupi dete po guzi, a drugi ce da uzme kozni kais pa po golim butinama da udara dok se dete ne upsiki... i jedan i drugi ce reci da je to bila vaspitna mera...

kad izgubimo strpljenje sa odraslima i kad su odrasli bezobrazni i tvrdoglavi mi ih ne udaramo, a nekako smatramo da je okej udariti dete, valjda zato sto ne moze da nam vrati...

ja sam kao dete dobijala batine za razne gluposti koje sam pravila i nije to obelezilo moj zivot i mogu reci da imam super roditelje i da sam imala divno detinjstvo, ali mislim da neke stvari mogu i drugacije...


uvek može i drugačije : batine nisu način, kamoli jedini : autoritet ne treba da se nameće nego da se stiče, ali je važno da postoji. batine koje si opisala jesu nasilje, a za to postoje druge socijalne adrese.


arianna arianna 14:47 02.03.2010

Re: : Autoritet

Apsolutno pozdravljam i podržavam sve što je g-din Zoran Milivojević izjavio u emisji "Utisak nedelje". Smatram da je retko dobar stručnjak i treba ga češće pozivati u medije.
antioksidant antioksidant 15:04 02.03.2010

Re: : Autoritet

Smatram da je retko dobar stručnjak

и ја се слажем - стварно је ретко добар. врло ретко...
MightyNora MightyNora 15:28 02.03.2010

Re: : Autoritet

Imao sam priliku da coveka i licno upoznam i da vidim da stvarno nije nista drugaciji u prirodi nego na TV-u. Tako da ne mogu stvarno nista drugo da kazem sem da se i ja sa njim slazem u mnogim stvarima...

M.
scabies scabies 18:38 02.03.2010

Re: : Autoritet

и ја се слажем - стварно је ретко добар. врло ретко...

ime_korisnicko ime_korisnicko 11:52 02.03.2010

A za šta ste vi dobijali batine

Batine sam dobilaja retko, ne zato što sam bila dobro i poslušno dete, nego što sam bila brža od svih koji su bili jači od mene. Nije dalo doprinos ni to što je dozvolu da me ćušne po goozi imao i čitav komšiluk ( izvršite obraćaj pažnje KOMŠILUK, a mi sad razmatramo pravo roditelja... Eh, JEvropo ) !

Sećam se kad sam sa nekoliko šrafcigera uletela u sveže popunjen i opremljen špajz i počela da bušim celofane na teglama... predivne zvuke sam proizvodila u zavisnosti od izbora "ubadaljke" i tempa. Nedugo posle te izvedbe - upisali su me u muzičku školu, shvativši da imam sluha.


Košarku sam počela da treniram sasvim slučajno, valjda što sam bez greške pogađala, što svoje, što komšijske prozore, imala sam bolji prosek od Abdula Džabara!




4krofnica 4krofnica 11:57 02.03.2010

*

ja se batina ne secam. a znam da ih je bilo...mama je polomila varjacu na meni, tata je ponekad uzimao i kais..ali bila sam skroz mala, i imala sam vecu sestru koja je 'probijala led' i dobijala vise od mene. batine nisu ceste bile, a i cini mi se da one vise pokazaju stav matorih i njihov kulturni milje nego sto su direktno upucene na kaznjavanje deteta. mislim na stav roditelja, ono sto je njima normalno i sokiranost detetovog ponasanja koje se kosi sa tim....
ja bih moju decu sljepnula po guzi u slucajevima koje su opasne po zivot. recimo penjanje na stolicu na terasi, diranje stekera, diranja sporeta, ...
kad su nestasni ili bezobrazni, objasnjavam se sa njima dok mi se ne smuci sopstveni glas..
mikele9 mikele9 13:08 02.03.2010

Batine

Od keve sam dobijao batine kad je uspevala da me uhvati a bio sam brz od kad sam prohodao. Razlozi za dobijanje batina su bili u dujapazonu od psovanja do bezanja od kuce u trecoj godini na triciklu pa do lomljenja omiljenih vaza, kristalnih casa i sl.
Od caleta nisam dobio nikada batine, cak ni povlacenje za usi. On bi me seo preko puta sebe i mirno i stalozeno pokusavao da me ubedi da to sto sam napravio ne valja, nije u redu...To je znalo bogami da potraje! Secam se da sam mu jednom rekao: Tata a zasto me ne istuces kao mama, ne mogu vise da izdrzim tvoju pricu!
doloreshaze doloreshaze 13:40 02.03.2010

A za šta ste vi dobijali batine

Nikad u zivotu nisam dobila batine i nikad ih nisam ni zasluzila, jer batine niko ne zasluzuje! Bila sam normalno dete koje je na predskolskom uzrastu ultra radoznalo, koje hoce sve da vidi, pipne, omirise i istrazi, cak i kada me je to dovodilo u opasnost koje nisam bila svesna. I ipak moja mama nikad nije smatrala da se to treba resiti batinama. Kako je gospodin Pavlovic lepo rekao, malo dete koje ne moze da razume pojam zivotne opasnosti cete fizicki skloniti iz takve situacije i naravno da cete tako malom detetu koje je tek prohodalo uvek biti za petama, iako je gospodin Milivojevic pokusao da se sa tom idejom sprda i izvrne to u preterani nadzor, uhodjenje i ne znam ni ja sta jos. Kad dete dovoljno odraste da mu mozete objasniti sta se ne sme i zbog cega,to cete i uraditi. Cinjenica je da kada se neko opredelio da bude roditelj, onda mora da bude spreman da preuzme punu odgovornost za taj mali zivot i posveti mu se u potpunosti.

Nisam cula ni jednog profesora na psihologiji, medju kojima je i gospodja Kovac-Cerovic, koji nije izricito rekao da fizicka kazna ne dolazi u obzir kao mogucnost. Primer koji roditelji postavljaju deci je od izuzetne vaznosti i odnosi prevagu nad svim eksplicitno izrecenim pravilima ponasanja. Kazna naravno ima svoju ulogu, ali uglavnom u vidu ukidanja neke, za dete, prijatne aktivnosti. Posebno se mora voditi racuna da se najavljena kazna i ispuni i da uvek prati nepozeljno ponasanje, kao i da bude ogranicena na uzak set ponasanja, tj. da se ne rabi nasiroko. O dejstvima nagrade za pozeljno ponasanje mislim da stvarno nema potrebe da govorim.

Zaista me je neprijatno iznenadio stav gospodina Milivojevica, imajuci u vidu da je psihoterapeut. Na momente mi je stvarno delovalo kao da se sprda i segaci ali ne znam da li je gore to ili da zaista zastupa one izgovorene stavove. Sto se pravne strane problema tice i pitanja da li se ta oblast treba regulisati zakonom, ne bih da govorim, jer verujem da tu ima puno prepreka oko definisanja kaznjivog ponasanja, dokazivanja istog kao i prostora za zloupotrebu.

p.s. "Volite svoju decu i kad su kriva, jer ce ih zivot kaznjavati i kad nisu." - Dusko Radovic
MightyNora MightyNora 13:49 02.03.2010

Re: A za šta ste vi dobijali batine

Hvala na iscrpnom komentaru.

M.
sesili sesili 15:03 02.03.2010

Re: A za šta ste vi dobijali batine

Duška Radovića obožavam i kao i uvek, u pravu je! Ja sam volela svoju decu i kada sam morala da ih kaznim. Potpuno sam bila spremna za roditeljstvo i ne shvatam kao sprdanje da ne možemo stalno deci da budemo iza leđa. Makar mi žene u Srbiji. Dođem sa posla, muž terenac, uzmem decu iz vrtića, grejem ručak, drugi spremam za sutra, peglam perem. I UVEK pričam priče, pevam dečije pesme, učim ih svemu što je primereno njihovom uzrastu. I odlično razlikujem šta je šljepkanje po guzi, a šta je batinjanje kaišem! Nemojmo, ljudi, da preterujemo. Sve te kazne - nikako nasilje- su za njihovo dobro. I moja deca su bila i ostala normalna.
lubitel lubitel 17:39 02.03.2010

Re: A za šta ste vi dobijali batine

Samo zato sto nisam hteo brzo da izrastem i udjem u pantalone starijeg brata!
pnbb pnbb 19:02 02.03.2010

Re: A za šta ste vi dobijali batine

p.s. "Volite svoju decu i kad su kriva, jer ce ih zivot kaznjavati i kad nisu." - Dusko Radovic

tucite svoju decu cim primetite da pocinju da lice na vas
Inner Party Inner Party 17:28 02.03.2010

Utisak nedelje

Jeste sjajna bila emisija, bas rekoh sebi - konacno neke normalne teme... A emisija se moze pogledati na sajtu B92 ili poslusati preko B92.fm ili skinuti kao podkast...
uros91ns uros91ns 17:37 02.03.2010

batine, da ili ne

secam se prvih batina koje sam dobio, dan-danas mi koriste.. imao sam otprilike 7 godina, i cale mi je nesto, ne znam sta tacno, rekao da ne kazem komsiji.. medjutim, komsija je jedini, te 97-98, imao kompjuter u kvartu, pa kad sam otisao kod njega, i onako, baj d vej, mu rekao to sto nisam smeo.. ne znam kako je saznao matori, ali me je olesio od batina, da ih se danas secam kao juce da su bile, i prokljuca mi krv kad se setim toga, al' opet, u mom mozgu ce zauvek biti zabelezeno - ne govori ono sto ne smes.. tako da, jesam za batine, ali umerene..

te zenske fore, kao, dete je sta on zna.. bas sam citao nedavno da deca koja su dobijala batine izmedju trece i sedme godine, su mnogo naprednija, i koncetrisanija su u skoli..
Biljana 77 Biljana 77 18:57 02.03.2010

Nisam-jesam

Emisiju nisam gledala.. batine sam dobila jednom kada sam žvrljala po tapetama "iz inata". Ne verujem da sam išta iz tih batina naučila što nisam mogla i bez njih. Nadam se da ću smoći snage da nikad, ali nikad, ni iz straha, ni zbog bilo čega drugog, ne udarim svoje dete. Mislim da je to poraz svakog roditelja.
draft.dodger draft.dodger 19:55 02.03.2010

ČUDAK...

U školi su drugari često prepričavali batine koje su dobijali od roditelja.
Pamtim pitanja tipa;
Je l' tebe bije ćale ili keva? (tu je uvek bilo 50/50)

Odlično pamtim kako sam slagao da mi je otac lupio šamar...
Nisam imao snage da priznam da nikada nisam dobio batine!?

markonio92 markonio92 20:50 02.03.2010

Preko astal

Jednom me je majka jurila oko stola sa namerom da me umlati, ali nikako nije mogla da me stigne. U jednom trenutku skače preko stola i koristi moju trenutnu paralisanost prizorom da me uhvati.
Dawngreeter Dawngreeter 12:01 03.03.2010

Apsurdno

Meni je neverovatno apsurdno sve u vezi ovoga. Ok, u redu, nacelno mogu da vidim ideju drustva u kojem deca ne dobijaju batine od odraslih kao nesto sto je cool. Ozbiljno.

Jel' mozemo samo da se dogovirmo da to takodje znaci da gradimo sizofreno drustvo ako je u isto vreme u redu imati drzavne organe cija je jedina funkcija da budu trenirani za legalno, drzavno-sponzorisano ubijanje? I to se onda jos promovise kao potpuno sjajna stvar.

U Domu Vojske, gde sam civilno sluzio vojsku, imao sam priliku da budem regrutovan u dobrovoljce za dezuranje vikendom kada je bila neka feshta povodom pobednika konkursa za deciji kalendar. Deciji vojni kalendar. Tema je vojnik buducnosti. Plakati na sve strane su bili Vojna Skola - Skola Za Heroje. Vojnici obuceni u maskirne uniforme i specijalci su deci pokazivali kompjutere za navodjenje artiljerije, snajperske puske i druge slicne stvari. Pobednici su posle pozvani da se provozaju vojnim brodom.

Ponavljam, deca. Prva cetri razreda osnovne skole. Stomak nije prestao da mi se prevrce.
selica_nena selica_nena 12:17 03.03.2010

...

Mogu da se setim zašta sam sve dobijala batine, ali su razlozi tako glupavi da me je lepo sramota. Mlatili me oboje, a mlatili i učitelji. Komšiluk nije, a to samo zato što su imali mnogo "posla" oko rođene dece. U vreme mog odrastanja bio je trend da se deca mlate.

Mamine ćuške nisam osećala, a dobijala ih redom: što nisam namestila krevete, što sam se zaigrala kod drugarice i zaboravila da dođem kući kad je rekla, što sam rekla starijoj komšinici da je alapača, što se prodavačica požalila da sam bila drska, jer sam tražila kusur do poslednje banke, što sam otišla da kupim tati cigarete, pa me čekali do uveče da se vratim (a ja se zadržala na basketu)...

Ćale me tri puta žestoko izmlatio. Jednom jer sam brata gađala papučom, pa razbila prozor, a baš naišli neki gosti. Za početak nas naterao da prebacimo gomilu cigala sa jednog mesta na drugo, a kad su gosti otišli.... Aaaaaaaj, kakve su to batine bile! Brata udario jednom, ovaj se zacenio od plača i baba intervenisala. Ostatak besa iskalio na meni, još me boli kad se setim.

Drugi put me izmlatio zbog neke rođake koja nam je došla u goste. Tada sam prvi put otišla na igranku i priselo mi. Ona rođaka se izgubila s nekim tipom i zaboravila na vreme, a ćale nas pustio da ostanemo do 11h. Šta ću, vratila se kući sama, a kako nisam znala da objasnim gde mu je sestričina, moj ćale povilenio. Stavio me na motor i vozio po seoskim budžacima da je zajedno tražimo, naterao me da uđem u svaku kafanu i proverim da ona nije tamo, pretio, psovao,... Živi me sram pojeo. U neko doba noći ona rođaka došla i mrtva hladna mu rekla da je bila kod dečka! Njoj samo rekao da se spakuje, a meni nalupao šamare da mi tako nešto ne padne na pamet. E da, i rekao: "Dok ne završiš školu, nema momaka!" Posle sam ga zezala da je u stvari rekao: "Dok se ne udaš, nema momaka!"

Treći put me izmlatio zbog nekog matorog kretena koji mu je ispričao šta mi sve "radimo" kad odemo na neko gostovanje sa folklorom. Kunem vam se da ništa od toga nije bilo istina, klela sam se i svom ocu, ali je on izabrao da poveruje tom skotu. Jedno vreme mi, čak, zabranio da idem na folklor, što me je bolelo više od batina.

To se zvalo strogo vaspitanje, što znači da ne smem ni da pomislim, a kamoli glasno da izgovorim šta mi se ne sviđa. A i ako mislim, da se ne odam nekom grimasom ili pogledom, da ne smem da odbijem poslušnost, da uvek i na svakom mestu moram biti ljubazna i predusretljiva. Odrasla sam uz dve rečenice: "Sad ću te udarim preko usta!" i "Vodi računa šta radiš, iza svakog ćoška gledaju te moje oči!" Još se osvrćem i stavljam ruku preko usta kad kažem šta mislim!

I da, žao mi je, strašno mi je žao što svog oca pamtim i po tome. Po strahu, zabranama, pretnjama... Kasnije, kad sam odrasla i postala roditelj, on se užasavao i kad podignem glas na svoju decu i stalno ponavljao da se sve može lepim. Mislim da se kajao za sve batine, samo nije hteo da prizna. Mama i dalje tvrdi da je to bilo za moje dobro?!

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana