Biz| Ekonomija

Kako ubiti brend

libkonz RSS / 21.03.2010. u 01:22

Ideju za tekst dobio sam čitajući ovaj Maksin komentar na Harijevom blogu.


Većina nas je odrastala uz brendove kao što su Jafa, Bambi plazma, Knjaz Miloš, Aleva, Jelen Pivo, Soko Štark, Karneks, Paloma, Pionir...
Kasnije su se pojavili Next, Nektar, Orbit...
Postoje i brendovi koji su sinonim za celu klasu proizvoda. Najpoznatiji su Smoki, Vegeta, Digitron, Žilet, Eurokrem, Kaladont, Aspirin, Imalin, Džip, Selotejp, Hanzaplast, Polaroid, Linoleum, Celofan, Termos, Đakuzi, Vokmen, pa i Smederevac.

Najvredniji svetski brendovi su: Google, procenjen na 100 milijardi dolara, a slede ga Majkrosoft, Koka Kola, IBM; Mekdonalds, Epl, Čajna Mobajl, Dženeral Elektrik, Malboro, Volmart, Nokia, Tojota... Znači, radi se samo o imenu, ne o imovini. Brend predstavlja ideju ili koncept koji imate u svesnosti potrošača. 

Ubijanje brenda
Jedna pogrešna odluka rukovodstva Koka Kole iz 1985. godine mogla je biti pogubna za kompaniju. Srećom po njih, igrom slučaja je to postala jedna od najboljih reklamnih kampanja koje su imali. Više o tome, ali i o odnosima Koka Kole i Pepsija, možete pročitati u ovom mom tekstu. Mislim da je dovoljno zanimljiv da ga pogledate.
Slučaj Tajgera Vudsa, najboljeg svetskog golfera i čoveka koji je zaradio stotine miliona dolara od reklamiranja nekoliko proizvoda, govori koliko je čuvanje brenda bitno. Odmah nakon otkrivanja njegovih seks avantura, sponzori Žilet, Getorejd, AT&T i osiguravajuće društvo Aksenčer raskidaju ugovore sa najbolje plaćenim sportistom svih vremena. Sa druge strane, kompanije Najk i Elektronik Arts ostaju uz njega. Ovde se ne radi o različitim procenama marketing stručnjaka o koristi ili štetnosti vezivanja T. Vudsa za njihov brend, već o različitim ciljnim grupama, koje različito reaguju na njegove vansportske aktivnosti.

Kad bizMismen kupi brend
Ne postoje zvanične procene vrednosti srpskih brendova. Većina njihovih vlasnika nije ni svesna koliko oni

u stvari vrede, možda čak i ne shvataju da oni vrede nešto. Ono što su ukapirali je da dobar brend znači lakši način da prevariš kupce. Prvi brend koji mi pada na pamet je Vino Župa, poznati proizvođač vina i sokova. Novi vlasnik je rešio da malo smanji troškove proizvodnje i dobili smo sledeći rezultat. Ne treba da posebno naglašavam da ovi sokovi ni posle 6 meseci od ovog testiranja nisu povučeni iz prodaje. O vinu ovaj put neću.

Ista je priča na koju mi je kolega bloger skrenuo pažnju. Pomenuta agencija je poznati srpski brend, koji je bio sinonim za sigurno putovanje i mnogi su sa pravom bili spremni da daju „dinar više", ali da budu sigurni da će imati odmor kakav su planirali. Ovakve prevare donose veći prihod u jednoj sezoni, ali su na duži rok apsolutno neisplative (da ne ulazimo u moralnost ovih odluka), jer brend je teško napraviti, a jako lako uništiti. Primera u Srbiji je i više nego dovoljno. 

 

Atačmenti

Tagovi



Komentari (32)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

loader loader 01:33 21.03.2010

Brend kao živo biće

Da, brend je teško napraviti. Neophodne su godine rada, odnosno godine veoma lucidnog promišljanja. Brend je na kraju, znak da je neko svesno ulagao nešto, da bi se dobilo Nešto. Sasvim je prihvatljiva definicija: "Brend predstavlja ideju ili koncept koji imate u svesnosti potrošača."
Pitam se, šta smo kao brend napravili poslednjih godina (a da je pozitivno)...
libkonz libkonz 09:56 21.03.2010

Re: Brend kao živo biće

šta smo kao brend napravili poslednjih godina (a da je pozitivno)...

Kažu da su teniseri najbolji srpski brend u poslednje vreme.
loader loader 19:08 21.03.2010

Re: Brend kao živo biće

Ah, da.. Oni su biseri. Mada su više svoji, nego naši, s obzirom da se radi o ličnim, tj. porodičnim ulaganjima i odricanjima.
stefan.hauzer stefan.hauzer 01:46 21.03.2010

Euroblock

Mnoge cokoladice su prosle kroz moja usta,al' jedna se pamti!

Istina...postoji jos uvek!(to nije to vise)

Bas danas sam cuo primer Su voća,jednog od retkih sokova koje sam pio,a koji su nestali.Na pitanje,kako su nestali...dobih odgovor,˝nem' pojma˝!
Kazu,kupio ih jedan monopolista(poznata faca) i od jednom njih vise nema(it's all a mystery)!



I oni su brend...
libkonz libkonz 09:59 21.03.2010

Re: Euroblock

primer Su voća,jednog od retkih sokova koje sam pio,a koji su nestali.Na pitanje,kako su nestali...dobih odgovor,˝nem' pojma˝!

odličan primer. Ja sam voleo njihov sok od jabuke. Pre par meseci kupim taj sok, probam, ono što sam popio ne bih ni nazvao sokom. Uz jabuku sam taj dan kupio i narandžu i još više se razočarao. Sad su promenili ambalažu, a da li su vratili stari kvalitet soka, nemam nameru skoro da proveravam.
Za brejkerse
miloradkakmar miloradkakmar 02:17 21.03.2010

Ja

sam ubijao BADELOV bredni.
NNN NNN 02:40 21.03.2010

Re: Ja

mariopan mariopan 02:45 21.03.2010

Re: Ja


Meni je žao što su neke čokolade koje su bile jako dobre promenile način proizvodnje pa su sada slađe i masnje, neukusnije a bile su tako dobre, prizvodio Pionir iz Subotice. Više nisu iste, liče na one švercerske, samo slatke i lepljive. Kupila sam skoro i nisam mogla da pojedem liči na surogat čokoladu. Ko se još seća čokolade sa lješnjacima? E, sad se samo sećam, i čokolade sa rižom, ali da nije od falš kakao kreme koja glumi čokoladu. Užas šta su napravili, ne zna čovek šta da kupi da se zasladi a da ne mora da baci jer je nejestivo.

Ne dopadaju mi se Milka i slične jer su preslatke, toliko da mi se smuči posle dve kockice - nejestivo za mene.
loader loader 02:49 21.03.2010

Re: Ja

Evo, ja se sećam onih sa lješnjakom, i sa rižom, ... :)
libkonz libkonz 10:02 21.03.2010

Re: Ja

BADELOV bredni

Badelov konjak i Rubinov vinjak su dva najpoznatija brenda od žestokih pića.
Zadnjih 10-ak godina to je Gorki List, ali mislim da cena polako ubija i taj brend.
libkonz libkonz 10:06 21.03.2010

Re: Ja

Pionir iz Subotice

ja sam trenutno veran potrošač njihovih proizvoda. Iskreno sam oduševljen, mada moram priznati da njihove čokolade nisam skoro uzimao. Baš ću da probam, pa da javim šta mislim.
Brendovi kojima sam veran, uz Pionir su i Aleva, Nektar, Subotička mlekara.
Milutin Milošević Milutin Milošević 14:46 21.03.2010

Re: Ja

Badelov konjak i Rubinov vinjak su dva najpoznatija brenda od žestokih pića.

Boga mi, Manastirka i Lincura su se takodje dugo držale.

Kad smo kod Badela, njihova šljivovica je bila najbolja od svij na tržištu - proveravao sam, sistematično
freehand freehand 15:37 21.03.2010

Re: Ja

miloradkakmar
sam ubijao BADELOV bredni.

Pa to je, posle Zozovače, najgore piće koje se pojavilo na tržištu! Ako se može reći da je neke koristi od rata ovde bilo - to je da nema Badela!
Inače je to brend tipa "Opatije" i "Sedam in pedeset". Svi ga znaju, al' šljakerska varijnta.

Brend je bio "Sarajevski "Marlboro", ako ćemo već o prohujalim vremenima.

A na globalnom nivou greh bi bio ne pomenuti "Kalašnjikov". Proizvod za sve meridijane i za sva vremena.
libkonz libkonz 19:18 21.03.2010

Mladost - ludost

Kad smo kod Badela, njihova šljivovica je bila najbolja od svij na tržištu - proveravao sam, sistematično

kada se mogla kupiti kod nas, od žestine sam pio samo obojena pića.
Brend je bio "Sarajevski "Marlboro", ako ćemo već o prohujalim vremenima.

kažu da je sarajevska "Drina" bila posebna. Opet ne mogu znati.
mariopan mariopan 21:10 21.03.2010

Re: Ja

libkonz
Pionir iz Subotice

ja sam trenutno veran potrošač njihovih proizvoda. Iskreno sam oduševljen, mada moram priznati da njihove čokolade nisam skoro uzimao. Baš ću da probam, pa da javim šta mislim.
Brendovi kojima sam veran, uz Pionir su i Aleva, Nektar, Subotička mlekara.

Evo ja sam danas opet kupila sa rižom, Pionir. Nije toliko loša ali ovo nije ona čokolada koju ja pamtim, onaj ukus...nije isto. Sad ne znam koliko si mlad (star) i šta pamtiš kao dobar ukus, jer veruj, već ne mogu da se setim kakav su ukus imale prave viršle, one od mesa ne od njuški i aditiva, veštačkih aroma i plastike? A bile su tako ukusne i mirisne, davno....sada ne znam šta je u njima, svega u njima ima ali mesa tu nema
asparagus asparagus 03:24 21.03.2010

Kako ubiti brend?

Dajte ga marketingu Apatinske pivare...

-degradiranje ukusa i kvaliteta piva nadomestite novom etiketom svaka 3 meseca
-sponzorisite fudbalsku ligu u kojoj nema tocenja alkohola 3 km oko stadiona
-sa Igija Popa na Jelen Pivo Live-u i punog Tasmajdana spadnite na Zene Kese i 200 ljudi u SKC-u
-sponzorisite najnerealniju top-listu na planeti
-iskulirajte u potpunosti odgovornost prema lokalnoj sredini u koju je smestena proizvodnja vaseg brenda

and so on...
arianna arianna 07:23 21.03.2010

Re: Kako ubiti brend?


Pitam se, šta smo kao brend napravili poslednjih godina (a da je pozitivno)...
teško ćemo pronaći pozitivan primer, kao odgovor na ovo pitanje


Još jedan text o brendu
alselone alselone 09:27 21.03.2010

Re: Kako ubiti brend?

asparagus
Dajte ga marketingu Apatinske pivare...
-degradiranje ukusa i kvaliteta piva nadomestite novom etiketom svaka 3 meseca
-sponzorisite fudbalsku ligu u kojoj nema tocenja alkohola 3 km oko stadiona
-sa Igija Popa na Jelen Pivo Live-u i punog Tasmajdana spadnite na Zene Kese i 200 ljudi u SKC-u
-sponzorisite najnerealniju top-listu na planeti
-iskulirajte u potpunosti odgovornost prema lokalnoj sredini u koju je smestena proizvodnja vaseg brenda
and so on...



Sramota.
Toliko sam se iznervirao nji'ovim ponasanjem poslenjih par godina da sam uradio ono sto sam mislio da nikada necu uraditi - kad "zidarim", uzimam Lav.
libkonz libkonz 10:09 21.03.2010

Re: Kako ubiti brend?

iskulirajte u potpunosti odgovornost prema lokalnoj sredini u koju je smestena proizvodnja vaseg brenda

nije lako posle Svilara.
Nije čudo što stadion u Apatinu nosi njegovo ime.
Marketing pivare gleda stvari pragmatično :
okruženje pivare - Apatin, Sombor, Kula... je verno Jelen pivu i tu nema potrebe za ulaganjem u marketing. Usmeravaju novac tamo gde treba.
libkonz libkonz 10:11 21.03.2010

Re: Kako ubiti brend?

Još jedan text o brendu

tu smo učinili svoje. Glasali, a onda je žiri rekao: baš nas briga što vodite po glasovima, mi smo drugačije odlučili. Para vrti gde burgija (glasovi) neće.
mikele9 mikele9 11:03 21.03.2010

Re: Kako ubiti brend?

Lozova rakija 13-tojulka je bila moj brend No 1! Pre njega i za uvek, najbolji brend je bio: PETROVA (moj stric) DOMAĆA LOZOVA RAKIJA! A ondak, pre više od 13 godina, dođe mi nešto iz prkna u glavu te batalih i ovaj i srodne mu brendove. Dugo su još moji drugari govorili: "E da znaš kakav je to čovek bio dok je pio Lozu!" No ne dadoh se do dana današnjeg a nije zbog zdravlja, đe ćeš nać što zdravije, no sam ispio svoje bure!
libkonz libkonz 12:14 21.03.2010

Re: Kako ubiti brend?

Lozova rakija 13-tojulka je bila moj brend No 1

poznajem mnoge tvoje istomišljenike
nije zbog zdravlja, đe ćeš nać što zdravije, no sam ispio svoje bure!

pametni ljudi znaju kada će stati.
blogovatelj blogovatelj 14:44 21.03.2010

I jos

Postoje i brendovi koji su sinonim za celu klasu proizvoda. Najpoznatiji su Smoki, Vegeta, Digitron, Žilet, Eurokrem, Kaladont, Aspirin, Imalin, Džip, Selotejp, Hanzaplast, Polaroid, Linoleum, Celofan, Termos, Đakuzi, Vokmen, pa i Smederevac.


Gedora i Frizider.

Edit:

Evo i linkova. U Kanadi sam video sporet koji je marke Frizider

Gedore

Frigidaire
libkonz libkonz 19:13 21.03.2010

Re: I jos

Frizider.

hvala, za ovo zaista nisam znao.
Vojislav Stojković Vojislav Stojković 16:07 21.03.2010

Moj brend



Ne bih da ga ubijam.
libkonz libkonz 19:12 21.03.2010

Re: Moj brend

Ne bih da ga ubijam.

Čuvaj brend i razvijaj ga
jednatanja jednatanja 18:29 21.03.2010

Selotejp

The name ‘Sellotape’ was coined in 1937 by Colin Kininmonth and George Gray, who made the product by applying rubber resin to cellophane film. The name was derived from "Sellophane", which itself was derived from Cellophane, at that time a trademarked name, with the "C" changed to "S" so that the new name could be trademarked.

U Britaniji: Sellotape
U Nemačkoj: die Tesafilm
u Austriji: der Tixo
u USA: Scotch-tape

Svi dobili ime po fabričkom brendu u sopstvenoj zemlji.

Interesantan blog, libkonz!
libkonz libkonz 19:11 21.03.2010

Re: Selotejp

Interesantan blog, libkonz!

hvala Tanja, trudim se da bude i takvih
seceranac seceranac 15:07 22.03.2010

postbrend

zapad vec polako prelozi u postbredno drustvo
danasnji masovni mediji i snizena potrosacka inteligencija su omogucile stvaranje i sklanjanje brendova preko noci sto je dovelo do toga da brendovi vise ne znace nista.

setimo se kako su znj brendovi preko noci kod nas postali veliki iako iza njih ne stoji ni kvalitet ni dobar dizajn (teranova, zara, voda voda, idr sranja iz proteklih 10tak godina) cim reklama stane brend je mrtav,
libkonz libkonz 16:40 22.03.2010

Re: postbrend

da bi nastao brend nije dovoljna kampanja. Kampanja mora da bude dobra, da su je radili stručni ljudi i roba mora da poseduje kvalitet.
Kad ti imaš slogan "Nije svejedno", kampanju koja je dobro urađena i proizvod koji je kvalitetan, onda je dovoljno 1-2 godišnje sa manjom kampanjom da održavaš poziciju. I brend čini svoje.
medjutim92 medjutim92 16:59 22.03.2010

Žvazbuka..

i Paraćinka Paraćin..

Brend za koji su svi znali, zahvaljujući reklami..

Poslednjih 5 godina stiže tiha propast, jer je domaća konkurencija prejaka, a u reklamu se od '90 naovamo nije ulagalo, bez obzira na neverovatne rezultate do kojih se došlo upravo reklamiranjem..

Pre godinu dve došlo novo rukovodstvo, i doveli iz Beograda u marketing ljude koji se šatro razumeju u menadžerski posao. Šta su oni uradili? Zamenili originalni znak iz 1924. novim. Uzeli pare, i ubrzo otišli..

Stari (ne i prvobitni) logo u latiničnoj verziji:



Novi

libkonz libkonz 18:23 22.03.2010

Re: Žvazbuka..

Pre godinu dve došlo novo rukovodstvo, i doveli iz Beograda u marketing ljude koji se šatro razumeju u menadžerski posao.

mangupi osetili da ovi nemaju pojma sa marketingom, pa mi prodali...
česta pojava, naročito ako se razmišlja : "oni su iz Beograda, valjda znaju šta rade".

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana