Politika

Mr. President: wrong direction

dali76 RSS / 17.06.2010. u 08:19

 

 Na srpskoj politickoj sceni, uzviknuli bi neki pobjedonosno, vise nema relevantne  politicke opcije koja u svom rijecniku nema rijeci kao sto su euro integracije, il' recimo evropski standardi. Skeptici, kojih najvise ima medju onim sto se politikom bave kao naukom, bi na ovo odgovorili da su rijeci na politickoj trznici prilicno jeftina roba, te tako biti deklerativno za evropske standarde, moze da znaci mnogo, ali ne mora znaciti nista.

Da li je ovaj proces deklerativne evropeizacije srpske politicke scene ustvari pokazatelj da je novostvorena, kako je predsednik Tadic naziva, nepristojno bogata elita, ustvari na putu da totalno konsoliduje svoju nadmoc nad srpskom politickom kastom?

Iako sa rezervom trebamo uzimati imovinske karte srpskih politicara koji ukazuju na njihovo ne bas zavidno finansijsko stanje, zasigurno vecina srpske politicke elite jesu crkveni misevi u odnosu na bogatstvo novostvorenog  privrednog jet set-a.

Nekad, u mnogobrojnim istrazivanjima, zakljuci su navodili da su najveci kocnicari reformi, iako indirektno,  upravo njeni najveci gubitnici. Svake reforme ostavljaju vidljive posljedice,  ponajvise na ogroman broj ljudi koji postanu "visak radne snage" tj. izgube posao. Populisti bez velikog napora lako animiraju mase nezadovoljnih optuzujuci nesposobnu  vlast i, naravno, obecavajuci realno nemoguce. Politicka elita koja je na vlasti, svjesna je  ovakve situacije, stoga oni sami posezu za nekim populistickim predizbornim mjerama   koje im povecavaju sansu da ostanu na vlasti, ali i neumitno odlazu tok tranzicije.

 Oksfordski profesor  Joels Hellman ce ovakvu teoriju izvrnuti naopacke tvrdeci da su zapravo najveci kocnicari reformi upravo njeni najveci dobitnici, a nikako najveci gubitnici koji postaju lak pljen populista.

Novopecena ekonomska klasa- nepristojno bogati pojedinci su realnost svake tranzicije, ili  ako hocemo, njena kolateralna steta.

Tesko je sa njima, al bez njih, prosto nemoguce. Tranzicija je stanje gdje se jos uvijek pokusava izgraditi postovanje reda i zakona. Stanje koje ekonomskoj eliti omogucava basnoslovne profite koji bi bili prosto nemoguci kad bi se tranzicija jednom okoncala  uvodjenjem vladavine prava.

Vodjena cistim interesom, nepristojno bogata elita investira samo u one partije koje su sposobne formirati vlast, i naravno, koje se deklerativno zalazu za evropske standarde dok sustinski odrzavaju Srbiju u agoniji vjecite tranzicije.

Zbog svega toga ne treba cuditi da na srpskoj politickoj sceni relevantne stranke su sve  odreda za  evropu. Niti  je iznenadjenje  napredak  po ovom stavu  predsednika najace opozicione stranke Tomislava Nikolica.

Evropeizacija srpske politicke scene, zasigurno bi bila dobra vijest da njihovo zalaganje za evropske standarde nije ponajvise deklerativno, bas po mjeri nepristojno bogatih.

Predsednik Tadic je ocigledno shvatio da upravo ti  nepristojno bogati odrzavaju stanje vjecite tranzicije. Svjestan njihove moci, on im prilicno bojazljivo upucuje  pretnje u vidu moguceg preispitivanja njihovog bogatstva, ali u isto vreme im daje neku vrstu amnestije ukoliko pokazu dozu ekonomskog patriotizma u vidu izgradnji zaduzbina.

Tesko je protiv nepristojno bogatih, a bez njih je nemoguce i toga je svjestan predsednik  Tadic. Medjutim, cini se da mozda nije toliko svjestan da  nepristojno bahata politicka elita ne moze "natjerati" nepristojno bogate da se pocnu privikavati da postuju zakone i red ove drzave.

Na nesrecu Srbije, stvorena je jaka koalicija izmedju nepristojnih bogatasa i nepristojno bahatih politicara. Moze li politicka elita, koja recimo nije u stanju umilostiviti pojedince  iz vlastitih redova, da se odreknu funkcija koje nisu u skladu sa zakonom o sukobu interesa, da natjera nepristojno bogate da se pridrzavaju zakona? 

 Bojim se da je odgovor-  ne. Da bi se Srbija pomakla iz blata vjecite tranzicije gdje uspijevaju nepristojno bogati i nepristojno bahati, prvo se mora rijesiti problem sa ovim drugim, jer zasigurno bilo bi nepristojno blesavo ocekivati da nepristojno bogati traze od politicke elite da ukine monopol, da uvede vladavinu prava,  I samim tim  da ekonomska elita sama sebi  ukine mogucnost za basnoslovne  profite. Radi cega? Ekonomskog patriotizma radi? To se nigdje nije desilo pa nece ni u Srbiji. Ekonomski patriotizam ne postoji, postoji ekonomski interes.

Kad drzava ostvari svoj interes ;  sto je prije svega  vladavina prava tad ce  nepristojno bogati imati interes praviti zaduzbine, graditi skole  i tim dobiti pravo smanjenog poreza. Predsednik Tadic ima nesumjivo dobru ideju samo cini se ide  pogresnim smerom.



Komentari (21)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

loader loader 08:52 17.06.2010

Dobacivanje iz audija

... vise nema relevantne politicke opcije koja u svom rijecniku nema rijeci kao sto su euro integracije, il' recimo evropski standardi.

Uvek imate one koji se bore za neku ideju jer veruju da je ispravna. Oni su, naročito u početku, malobrojni i izloženi surevnjivostima, omalovažavanjima, pogrdama... A imate i gomilu smutljivaca, eksploatatora, demagoga i šićardžija koji "mangupskim čulom" shvataju da ta ideja, kako vreme prolazi, postaje opšteprihvaćena, te je valja iskoristiti za neki od ličnih ili grupnih ciljeva. Od pljuvača, oni će postati njeni protagonisti. Ako treba i veći od onih koji su ideju iznedrili.

Tako vam negdanji marksisti a kasnije, kao ljudi koji su sve vreme direktori društvenih preduzeća, novopostajući bogataši, koji se izvanredno snalaze u uslovima ratnog krvoliptanja i najveće bede stanovništva, a ništa manje efikasno zarad bogaćenja koristeći nedorečenosti petooktobarske gužve, tranzicije i kod nas permanentne ekonomske krize - danas drže predavanje o tržišnoj privredi i kritikuju što nije još "tržišnija" !!

Tako vam i zagriženi euromrzitelji postaše euroljubitelji, pa o eurotemama ne možete da progovorite, a da se oni ne priključe i ne dodaju koju, jer o tome znaju bolje i navodno su, "suštinski", oduvek bili za euro-serbiju, samo što u ono vreme nisu mogli da stignu da taj stav iskažu, jer su, eto, najpre morali da zadovolje svoje ratnohuškačke porive.

Ta dobacivanja iz crnog audija zbilja su.... Da nije tragično, čovek bi se nasmejao
dali76 dali76 18:48 17.06.2010

Re: Dobacivanje iz audija

Pazite loader
Razumijem da su neki postali, ono sto se kaze veci katolici od samog pape.
Ja mislim da bi promjena stavova zasigurno bila dobra vijest ,da isti stavovi nisu ponajvise deklerativnog karaktera.
Ono sto je problem, po meni, ja ne vidim da su I oni koji su oduvijek bili za evropu, oni koji se nazivaju koalicijom za evropsku Srbiju , da je njihovo zalaganje za evropske standarde sustinsko a ne deklerativno?
Mislim ako ste citali izjave Nade Kulundzije povodom amandmana Sase Jankovica na zakon o elektronskim komunikacijama, da li su to evropski standardi?
Da li su evropski standardi to sto se mjesecima moraju umilostiviti funkcioneri da se odreknu “viska” fotelja?
Ako se vi ponasate bahato a zagovarate evropske standarde, onda vi od tih evropskih standarda pravite demagogiju.
loader loader 23:26 17.06.2010

Re: Dobacivanje iz audija

Da li su evropski standardi to sto se mjesecima moraju umilostiviti funkcioneri da se odreknu “viska” fotelja?

To nisu evropski standardi, već mukotrpni put jedne države totalnog kriminala ka državi prava. Sada smo na 30-40% tog puta. Ako ne vidite proces, nego sada stavite psrt na neku tačku i kažete: "Aha! Ovo nije proklamovana pravda, a ni evropski standard" - onda je veoma teško objašnjavati se zašto kriminal i korupcija nisu nestali za 5 ili 10 godina, zašto odmah nakon 5. oktobra u Srbiji nije bilo kao u Danskoj... Tu prestaje smisao razgovora. Ko ne vidi proces, može samo da se bavi demagogijom i da glumi narodnog zastupnika. A time se samo skreće pažnja sa bilo kakve ozbiljne analize na "zatečeno, loše stanje" koje dokazuje da se navodno ništa ne menja. Time se još više oslabljuje potencijal za popravku ove do temelja spaljene kuće.
loader loader 23:39 17.06.2010

Re: Dobacivanje iz audija

Ja mislim da bi promjena stavova zasigurno bila dobra vijest ,da isti stavovi nisu ponajvise deklerativnog karaktera.
Ono sto je problem, po meni, ja ne vidim da su I oni koji su oduvijek bili za evropu, oni koji se nazivaju koalicijom za evropsku Srbiju , da je njihovo zalaganje za evropske standarde sustinsko a ne deklerativno?

Šta je tu deklarativno? Ko je tu za Evropu? To je iznuđena koalicija koja ima polupotencijal za evropske integracije, jer je spojena od stranaka koje jesu za Evropu i stranaka koje su (do juče antievropske) usput shvatile da je europeizacija daleko najbolje rešenje (da ne obrazlažemo sad, opet, zašto je najbolje). Druga alternativa je bila da se uključi Koštunica sa svojim "koračanjem unazad". Treća varijanta novi izbori. Šta je tu po vama najbolje rešenje? Ne sviđa vam se stanje? Ne sviđa vam se biračko telo koje je glasalo baš ovako? Nije baš najjasnije šta vi zapravo kritikujete. Čini se da ste se zaneli u priči o željenom. U politici se govori o mogućem. E, ako ćemo o željama, ... pa.. ja mogu da budem još 20 puta nezadovoljniji od vas, jer su moji prohtevi za društvenim uređenjem ... bolje da vam ne govorim ... Stvarno se stiče utisak da vi svojim tekstom pre zadovoljavate populaciju pogođenu krizom, nego što ukazujete na istinske probleme ovog društva. A o rešenjima bolje da i ne pitam. Da ih imate, rekli biste ih sami, zar ne? Naravno, mislim na rešenja koja su u datim okolnostima ostvariva.



dali76 dali76 03:09 18.06.2010

Re: Dobacivanje iz audija

Demokratija jeste process. Moze ,kako vi sami rekoste pominjuci Kostunicu, ici I unazad kao I napred.
Sto se resenja tice pa procitajte ponovo naslov, pa tekst.
Srbija se ,po mom skromnom misljenju , ne moze upristojiti upristojavanjem nepristojno bogatih vec nepristojno bahate elite.
Napisao sam I zasto to mislim .Dao svoje razloge I objasnjenja zasto je redosled kojim ide Tadic, po mom skromnom sudu , pogresan.
Ja ne vjerujem u carobne stapice , jos manje se bavim zeljama. Nikad nisam mislio da je sestog oktobra u Srbiji mogla osvanuti danska ekonomija
Ili evropski standardi
Protivim se bahatom ponasanju politicke elite koja od evropskih standarda pravi jeftinu robu na politickoj pijaci.
Podrzavam ideje predsednika Tadica da se sistemi vrednosti moraju menjati,samo jos jednom vam kazem ne slazem se da treba krenuti od nepristojno bogatih. Dan e ponavljam rekao sam zasto.
Sto se tice vase upadice kako vi zelite neke stvari vise od mene , nemam tu sto dodati niti oduzeti, nadam se da mi sa tim ne imputirate da imam manje pravo iznositi svoje stavove I svoja mislljenja .
A ta fformula po kojoj je partijska knjizica lakmus papir kako prepoznati iskrenog od laznog reformiste evropejca ( ako je DS taj je odma pravi, a ako je Ivicin e taj ti je odma laznjak) slabo pije vodu.
Onda ti lazni ustvari koce ove prave I tako dalje.
Bojim se da slika nije tako crno bijela.
Bojim se da neke navike medju politickom elitom neo vise uvijek o partijskim knjizicama.
Ispada tako da je sefica Nada Kulundzija pala pod SPS uticaj zlog koalicionog partnera.
loader loader 09:49 18.06.2010

Re: Dobacivanje iz audija

Protivim se bahatom ponasanju politicke elite koja od evropskih standarda pravi jeftinu robu na politickoj pijaci.
Podrzavam ideje predsednika Tadica da se sistemi vrednosti moraju menjati,samo jos jednom vam kazem ne slazem se da treba krenuti od nepristojno bogatih. Dan e ponavljam rekao sam zasto.
Sto se tice vase upadice kako vi zelite neke stvari vise od mene , nemam tu sto dodati niti oduzeti, nadam se da mi sa tim ne imputirate da imam manje pravo iznositi svoje stavove I svoja mislljenja .

Bahato ponašanje ne prija ni u kojoj oblasti života, ali se ta bahatost ne može tako linearno nabaciti na čitavu političku ili već koju elitu. Učesnici te, tzv. elite nisu isti. Čak su tu mnogi od njih dijametralno suprotstavljeni.

To da "želim neke stvari i više nego vi" samo je figurativni dodatak, s namerom da se pokaže da je motiv sličan i da ne sme da dođe u pitanje zbog različitosti u komentarisanju stvari o kojoj govorimo. Vaše pravo ničim ne sporim. Taman posla.

Slika nikada nije crnobela. To je samo osnovno polazište. Sve stranke su pune sitnih šićardžija i neprincipijelnih boraca za pozicije. Ali, opet, jasne su razlike ovih 20-tak godina između navedenih stranaka. Do jedne mere se to može razvodnjavati, pa i s razlogom, no, postoji i jedna tačka na kojoj se više ne može izgovgarati - svi su oni isti. Treba razlikovati manjkavosti u praksi, a ima ih velikih, i sam politički program, strukturu, generalno opredeljenje...
dragan7557 dragan7557 09:05 17.06.2010

Preporuka i savet

Za izučavanje je ponekad potrebno baciti pogled i na jučerašnje stanje.

Ovo što se danas dešava moglo je biti sasvim drukčije usmereno da je postojala politička volja Reakcije za bolje sutra vlastitog naroda i nije bila u pitanju kao što rekoh gola reakcija uslovljena spregom komunističke Avangarde i neoliberalne Elite.

Sa mnogo cifara, analiza i ponekim stavom:

Income, Inequality and Powerty
during the Transition

from planned Economy to Market Economy

Branko Milanovic

1998 The International Bank for Reconstruction and Development
The World Bank
Regional and Sectoral Studies


(Branko Milanovic is principal economist in the World's Bank Research Group)

cerski
dali76 dali76 18:54 17.06.2010

Re: Preporuka i savet

Hvala za preporuku, jos vise za info o clanku. Naravno moglo je biti drugacije, al volio bih da mzda malo manje gledamo i u proslost ili u buducnost, pa da se okrenemo kako je sad. Sto mozemo uciniti za sadasnjost.
dragan7557 dragan7557 20:12 17.06.2010

Re: Preporuka i savet

Hvala za preporuku, jos vise za info o clanku.

Nije članak već čitava studija. Google books

nema na čemu.

cerski
loader loader 23:43 17.06.2010

Re: Preporuka i savet

cerski:
" ... da je postojala politička volja ..."

:)
Čija politička volja?

seceranac seceranac 11:32 17.06.2010

zastita imovine

Da li je ovaj proces deklerativne evropeizacije srpske politicke scene ustvari pokazatelj da je novostvorena, kako je predsednik Tadic naziva, nepristojno bogata elita, ustvari na putu da totalno konsoliduje svoju nadmoc nad srpskom politickom kastom?


Mislim da je pogresno ovde govoriti o politicarima i novostvorenim bogatasima kao o dve suprostavljene klase. Ovi prvi su samo instrument ovih drugih.

Evropeizacija vladajuce (ekonomske) klase je verovatno uzrokovana njihivom zeljom da se stvori jaka stabilna drzava koja bi zastitila njihovu privatnu imovinu - ono sto su stekli u prethodnom periodu. Kao i svaki put kroz istoriju (francuska revolucija, americka revolucija ...) stvaranje stabilne i jake vlasti inicirano je od strane vladajuce ekonomske klase koja zeli da zastiti sopstvenu imovinu. Ova ekonomska kriza je mozda naterala nasu vladajucu klasu da pozuri sa pritiskom za stvaranje stabilnijeg politickog i pravnog sistema koji ce zastiti njihovu privatnu imovinu jer je elita verovatno procenila da je rizik odrzavanja ovakvog nestabilnog sistema u vreme velike ekonomske krize veci od potencijalne dobiti u ovakvom sistemu.

sve je ovo vec vidjeno kroz istoriju i ne treba ziveti u iluziji da iza ovog postoje neki visi ciljevi ili ideje.
dali76 dali76 19:21 17.06.2010

Re: zastita imovine

Ja govorim o koaliciji nepristojno bahate politicke elite te nepristojno bogate ekonomske elite.
Znaci u tom smislu ih ne razdvajam vec ih stavljam u tu ,po Srbiju nesretnu simbiozu.
Pazite ekonomska elita je naravno zainterisovana da sacuva svoju imovinu.
Predsednik Tadic se ,pretpostavljam zato odlucio da im pripreti upravo nekom naknadnom lustracijom, ukoliko ne iskazu ekonomski patriotizam.
Ekonomska elita ,pricam o onim najbogatijim , dakle o monopolistima, ima primarni interes razvuci period tranzicije sto je duze moguce.
Ne treba njima pravna drzava u smislu ukidanja monopola, uvodjenja jasnih transparentnih zakona..
Bahatost te nepostovanje vlastitih zakona kao jedna od glavnih crta politicke elite je glavni prirodnih saveznik nepristojno bogatih.
Zbog toga mislim da predsednik Tadic treba da obrati paznju prvo na to da bi uspio odkociti glavne kocnicare ranzicije koji su kako je Joels Hellman pisao upravo novostvoreni bogatasi.
dragannalovic dragannalovic 13:59 17.06.2010

Paket aranžman

Predsednik Tadic je ocigledno shvatio da upravo ti nepristojno bogati odrzavaju stanje vjecite tranzicije

Malo mu je mnogo trebalo. Sve je bilo poprilično jasno još od one davne oktobarske večeri kada se odustalo od pohoda na Dedinje. Verovatno je već tada pao dogovor što im je u poslednje vreme i glavni argumenat: Ako tada niste podvukli crtu i procesuirali sve one koji su na nepropisan način prigrabili čitava bogatsva, kako mislite da to izvedete sada, nakon 10 godina i kada smo već kupili svoju nevinost pošteno podmazaujući tamo gde je trebalo? Mada na prvi pogled liči da možda i ima neke logike, stvari ipak nisu tako jednostavne: novac je završio na privatnim i partijskim računima a u paketu sa tom prećutnom amnestijom otkupili su i sva prava na dalje pelješenje Srbije. Svi smo svedoci da je prava otimačina i pljačka izvedena tek kroz privatizaciju i sprovodi se i dan danas i sada dok pričamo o nekim evrointegracijama upravo se usvajaju zakoni i uredbe na osnovu kojih će tajkuni postati i vlasnici zemljišta za smešne pare. Medjutim neke stvari se i kristališu kao nikada do sada,Srbija se deli na dve nepomirljive grupacije, sa jedne strane je tajkunska bratija i politička elita a sa druge strane svi preostali gradjani Srbije.
dali76 dali76 23:07 17.06.2010

Re: Paket aranžman

Prvenstvo je u fudbalu, mogu donositi sto god hoce a i ljudima je nazalost, na njihovu stetu, sve vise dojadilo.
jovadokrova jovadokrova 16:05 17.06.2010

Fallin' & Flyin'

Ako još niste videli pogledajte CRAZY HEART i pažljivo poslušajte ovu pesmu koja govori o...sve se samo kazuje.


P.S. A ova dvojica da nisu J.B.i kolega mogli bi biti naši dragi...
dali76 dali76 23:23 17.06.2010

Re: Fallin' & Flyin'

Jova , odlican izbor muzike na zadatu temu Pravo za utisak nedelje.
blogovatelj blogovatelj 19:29 17.06.2010

Klemanje, sto bi nas narod rekao.

Kad drzava ostvari svoj interes ; sto je prije svega vladavina prava tad ce nepristojno bogati imati interes praviti zaduzbine, graditi skole i tim dobiti pravo smanjenog poreza


Ovo je poernta svega. Poreske olaksice. Kad nepristojno bogati dobiju sansu da umanje placanje poreza, dace i koji dinar u humanitarne svrhe. Do tada, predsedniku ne ostaje nista drugo do demagogije.
dali76 dali76 06:35 18.06.2010

Re: Klemanje, sto bi nas narod rekao.

Problem je sto demagogijom rusis poverenje . Sto ti ljudi sve manje vjeruju.
blogovatelj blogovatelj 17:55 18.06.2010

Re: Klemanje, sto bi nas narod rekao.

Problem je sto demagogijom rusis poverenje . Sto ti ljudi sve manje vjeruju.


I to je tacno.
miloradkakmar miloradkakmar 22:18 17.06.2010

Zakoni

Tesko je sa njima, al bez njih, prosto nemoguce. Tranzicija je stanje gdje se jos uvijek pokusava izgraditi postovanje reda i zakona. Stanje koje ekonomskoj eliti omogucava basnoslovne profite koji bi bili prosto nemoguci kad bi se tranzicija jednom okoncala uvodjenjem vladavine prava.

Bojim se da će ovakvo stanje potrajati i da ćemo postati društvo večne tranzicije. Čini mi se da mnogima ( jednima i drugima ) odgovara ni tamo , ni ovamo. Koliko je doneto evropskih Zakona u poslednjih deset godina, da li se oni primenjuju sumnjam, pa se postavlja pitanje zašto su doneti - zbog reda i boljitka u državi ili zbog Evropske unije !? Samo u ovoj godini Skupština bi trebalo da donese 100 Zakona!?!
dali76 dali76 22:59 17.06.2010

Re: Zakoni

B92 vesti:
Kolundžija je dodala da činjenica da je Beko svoje poslove mogao da nastavi pokazuje samo da je država Srbija od 2000. godine pokušala da uspostavi "jedan pravni sistem u kome će svako ko posluje u skladu sa zakonom imati mogućnost….
Ovdje je glavna rijec “drzava je pokusala”
Drzava(politicka elita) pokusava vec deset godina I vreme im je da vise privedu kraju to pokusavanje.
Najteze je promjeniti stare navike, najlakse je usvojiti neke zakone koji sue to kompatibilni evropskim standardima,
Ali ja se pitam moze li politicka elita koja nije u stanju postivati vlastite zakone naterati nepristojno bogate da ih postuju?
Na kraju ako vec zele promjene odakle poceti od sebe (politicke elite) ili od nepristojno bogatih?
Zato sam I naslovio ovaj tekst sa predsednice ; pogresan smer.
Sa glavnog odbora DS uSmedervu predsednik je odslao poruku srpskoj javnosti. Ostaje nam da se nadamo da je jos jasniju poruku poslao ljudima koji su sjedili za tim stolom jer od njih pocinju promjene.
Oni treba da svate da evropski standardi nisu administrativni uslov za prikljucenje EU vec nacin razmisljanja.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana