Putovanja| Religija

Poseta budistickom hramu...

robylad RSS / 20.07.2010. u 01:21

nogice
nogice
Posto sam sa monahom onaj dan na aerodromu razmenio mailove, ostali smo u kontaktu. Javio mi je kada ce doci u Penang, i ja sam nestrpljivo cekao taj dan. Sav sam se uzvrteo i unervozio, kao dete pred Bozic. Jedva sam docekao 18h da bi krenuli u hram da se vidimo sa njim. Usput sam poceo da ispitujem Konana o budizmu, Budi i uopsteno o njihovoj religiji. Upijao sam svaku recenicu kao sundjer.


Naime, Buda nije bio svetac niti neki prorok, on je bio stvarna licnost, neki princ od Nepala. Ziveo je u bogatstvu u svojoj palati bez briga i pitanja u zivotu. Jednog dana je izasao izvan zidina koje su ga okruzivale i poceo da posmatra ljude oko sebe. Video je bolest, smrt, nesrecu i sve ono sto je njemu u palati bilo strano. Odlucio je tada da napusti palatu, odbaci svoj kraljevski zivot i pokusa sebi da odgovori na pitanja koje nije mogao da razume: Zasto nisu svi ljudi jednaki, zasto nas pogadja bolest, koje su to sile koje odlucuju kako ce ko da zivi...? Odbacivsi predjasnji zivot otisao je u sumu i poceo da zivi u prirodi osluskujuci drvece, zivotinje, pa cak i vetar oko sebe. Pokusao je da shvati da li i koliko priroda utice na ljude. Shvatio je da, ma koliko uspesan, srecan ili los covek bio, svi ljudi prodju kroz iste faze - radjanje, radost, bolest i smrt. Nosio je na sebi samo platno koje je prokuvao u vodi sa liscem, korom drveca i zemljom, stoga od tada budisticki monasi nose platna na sebi boje zemlje i lisca. Boja moze da varira, ali je u paleti od narandzaste do braon, i monasi uglavnom prate kakva platna njihovi ucitelji nose, pa imaju istu boju kao oni.


Pricao mi je dalje kako budisti isto imaju raj i pakao, ali veruju i u jos nesto izmedju. Naime, covek da bi nasao svoj mir i otisao u raj (koje se nalazi na nekoj drugoj planeti po njihovom verovanju) trebalo bi da zivi pravedan zivot. Ako nije dobar, cestit i pravedan, ili ako ubije ili uradi nesto lose i to vise puta (sem sto ga ceka to isto - losa karma se vraca losom karmom i obrnuto), onda ce otici u pakao. Ali, ako zivi zivot koji je nesto izmedju, u kojem nije bio bas dobar, u kom nije uspeo sve da postigne sto je trebalo, on se vrati u obliku zivotinje. Da li ce to biti pas, macka ili ineskt, zavisi od toga koliko je bio los u prethodnom zivotu. Npr. ako se vrati u obliku psa, znaci da je na korak da se u sledecem zivotu vrati u obliku coveka opet, i dozvoli sebi da uradi sve sto moze da ode u raj. Ako se vrati u obliku muve, ima jos par stepenika reinkarnacije da dodje do visih oblika zivotinje, pa do coveka, pa opet do raja. Dakle, zivotinje ne mogu u raj, njihov sledeci stepenik je visi oblik zivota, a poslednji pred raj je zivot u obliku coveka.


Priblizavali smo se hramu, a u meni je raslo uzbudjenje kao u poslednjim minutima utakmice Srbija - Nemacka! Hram se sastoji od dvorista i dva objekta. U jednom zive monasi a u drugom se drze predavanja, vezba joga i razne druge aktivnosti. Razgledam okolo i opet mi u oko upada "svastika"! Prosto je neverovatno sta je Hitler uzeo i od koga, i napravio omrazenim simbolom sirom sveta! Uzeti od budista, kao najmirnije religije sveta njihov simbol i upotrebiti ga kao obelezje najveceg zla proslog veka? Nemam reci! Na ogradi izrezbareni slonovi, jedan iza drugog. Posle sam saznao da budisti slona smatraju kao jednu od najinteligentnijih zivotinja, i da je Buda dosta vremena provodio posmatrajuci ih i ucio od njih. Usred dvorista je veliko "bodhi" drvo, to je vrsta drveta ispod kojeg je Buda sedeo kada je doziveo prosvetljenje. Svaki hram ima svoje "Buda" drvo, i to je najsvetije mesto celog kompleksa.


monah i ja
monah i ja
Ulazimo polako unutra i pitamo jednog od monaha za mog prijatelja da li je tu. Posle nekoliko trenutaka pojavljuje se meni dobro poznato i nasmejano lice! Ostajem zbunjen jer zelim da se pozdravim sa njim rukovanjem, ali primecujem da se sa monasima ljudi pozdravljaju tako sto sklope dlanove kod grudi i malo se naklone glavom. Ma sta sad ja da glumim veceg budistu od Bude, od srca mu pruzim obe ruke i sa osmehom mu kazem da mi je mnogo drago sto se opet vidimo. Uzvraca osmehom i ostaje malo zbunjen mojim rukovanjem, a ljudi oko nas se smeju mojoj srcanosti i iskrenoscu. Jos jednom sam mu se zahvalio sto je prisao onomad Konanu na aerodromu da mu kaze da sam sleteo i da ne brine. On me upoznaje sa ostalim monasima i volonterkom recima: "Ovo je onaj moj prijatelj o kojem sam vam pricao". Blaga jeza me prosla kicmom, pa on je pricao o meni - tako nebitnoj osobi u njegovom zivotu, pa on je video bar na hiljade ljudi kao sto sam ja, a ja samo njega, pa sam se opet osetio toliko bitnim u tom treuntku. Ulazimo u hram, i nude nas cajem a ja nastavljam da zapitkujem sve u vezi budizma kao dete u vrticu! Ljubazna volonterka koju je laske preskociti nego obici (sto je ovde cudno, jer nema puno debelih ljudi) mi poklanja veliku knjigu o budizmu i sa osmehom mi govori da je to poklon hrama za mene! Majko moja, pa ja sam opet sokiran! Monah se smeje, vidi koliko se iskreno radujem, i poziva me da slusamo njegovo predavanje koje pocinje uskoro. Pitam Konana da li je u redu ako ne odemo u bioskop koji smo planirali, jer je ovo mnogo zanimljivije i neponovljivo, i on se naravno slozi i odlucimo da ostanemo.


slonovi
slonovi
Mislim da ne moram da pominjem da se u hram ulazi bos. Prostorija za predavanje je kao omanja skolska sala za priredbe sa stolicama poredjanim kao u katolickoj crkvi, sa malim uzvisenjem gde je smesten stol i mikrofon za kojim sedi predavac. Taman sto smo usli i seli odjednom svi ustaju i okrecu se nazad prema ulazu. Evo ga - ulazi Pema (monahovo ime) nasmejan sa velikom lepezom preko grudi. Nisam shvatio zasto je to nosio, ali znam da je samo dok predaju monasi imaju. I krenulo je. Prica o duhovnoj evoluciji ljudskog bica, o momentima tuge, srece i kontrole pozitivnih i negativnih misli. Sve sa osmehom, sve sa prijatnim glasom, prosto je milina slusati sve te price. Prica o cinjenici da kada ste ljuti i pogledate se u ogledalo ljutnja automatski skoro da nestane, jer nikada ne mozete da budete negativni kada sami sebe gledate u oci, pa o prici kako da bi ubio slona, lav mora da mu skoci na glavu i udara sapama svom snagom u potiljak dok slon ne padne, a da bi to uradio lav mora da uhvati slona dok je ovaj okrenut od njega, a slon moze da se spasi samo ako lava uvek gleda u oci - na osonovu toga razlaze da bes i negativna energija ne mogu da dodju do vas dokle god ih gledate u oci.


prica
prica
Kraj predavanja zavrsava se jednom vrstom meditacije gde Pena zamoli sve prisutne da se opuste, zatvore oci i samo slusaju njegov miran glas. Uvodi nas u svet meditacije pricom o sumi. Da zamislimo sumu, daleko od ljudi, da u njoj vidimo malo jezero na kojem zivotinje dolaze da se napoje. Dalje govori da sada zamislimo da je to jezerce nas um, a da su zivotinje koje tu dolaze nase misli, da kada ih pogledamo u oci one se razbeze, a samo dok smo skroz mirni i opusteni onda dozvoljavamo sebi da ih lagano razmotrimo i saslusamo. Miran dah i opusteno telo nakon desetominutne price znak su uspesne meditacije.


naklon
naklon
Nakon predavanja smo se pozdravili srdacno, opet sa moje dve ruke, kako bi drugacije? Uz neizostavan osmeh i mio glas govori mi da mu je veoma drago sto sam dosao i slusao njegovo predavanje, a mala lopta od volonterke nas poziva da dodjemo jednom nedeljno u hram na jogu i pilates koje ona drzi! Mislim se u sebi "bolje bi bilo da ti nisi ta lopta za pilates".


Odlazimo, a ja sa nekim mirom i spokojem vrtim film od cele veceri, svestan da nikada necu moci ni priblizno nikome da opisem osecanja koja su me potapala poput monsunske oluje.

 

Dalibor Kokic

Snimci

 

Atačmenti



Komentari (59)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

myredneckself myredneckself 01:32 20.07.2010

...

tu sam,
idem da čitam
myredneckself myredneckself 01:56 20.07.2010

Re: ...

Na ogradi izrezbareni slonovi, jedan iza drugog. Posle sam saznao da budisti slona smatraju kao jednu od najinteligentnijih zivotinja, i da je Buda dosta vremena provodio posmatrajuci ih i ucio od njih.

Jedno od omiljenih Hindu božanstava je Ganeša-bog (deva) intelekta i mudrosti, gospodar nauke i umetnosti
Imao je glavu slona, veliki trup i četiri ruke

robylad robylad 02:06 20.07.2010

Re: ...

myredneckself
tu sam,
idem da čitam


welcome

...nije te bilo dugo
myredneckself myredneckself 19:22 20.07.2010

Re: ...

robylad
myredneckself
tu sam,
idem da čitam


welcome

...nije te bilo dugo

Ihhh, dugo
Nisam stigla samo u salon, Roby
mlekac mlekac 03:15 20.07.2010

Kao i uvek...

Procitala tekst sa uzivanjem.

Samo ti nastavi da istrazujes i proucavas, a ja cu nastaviti da uzivam!
robylad robylad 03:26 20.07.2010

Re: Kao i uvek...

mlekac
Procitala tekst sa uzivanjem.

Samo ti nastavi da istrazujes i proucavas, a ja cu nastaviti da uzivam!


Hvalaaa

...do sledeceg istrazivanja, ili gubljenja
mlekac mlekac 03:46 20.07.2010

Re: Kao i uvek...

robylad
mlekac
Procitala tekst sa uzivanjem.

Samo ti nastavi da istrazujes i proucavas, a ja cu nastaviti da uzivam!


Hvalaaa

...do sledeceg istrazivanja, ili gubljenja



Pa to jedno bez drugog ne ide! Ne bi bilo zanimljivo.
Filip2412 Filip2412 07:30 20.07.2010

...

Razgledam okolo i opet mi u oko upada "svastika"! Prosto je neverovatno sta je Hitler uzeo i od koga, i napravio omrazenim simbolom sirom sveta!
koristila se svastika sirom planete... evo na primer americkih indijanaca
robylad robylad 07:35 20.07.2010

Re: ...

Filip2412
Razgledam okolo i opet mi u oko upada "svastika"! Prosto je neverovatno sta je Hitler uzeo i od koga, i napravio omrazenim simbolom sirom sveta!
koristila se svastika sirom planete... evo na primer americkih indijanaca


Znam, ali je poreklom odavde
Filip2412 Filip2412 07:45 20.07.2010

Re: ...

pa kako su americanski indijanci prepisali od indijaca?

... ima dole na istoj wiki strani: Native American traditions

i takodje....

The swastika shape was also present in pre-Christian Slavic mythology. It was dedicated to the sun god Svarog

mada nije iskljuceno da mi vucemo to iz Indije...

budha na sanskritu znaci budaN
robylad robylad 07:49 20.07.2010

Re: ...

Filip2412
pa kako su americanski indijanci prepisali od indijaca?

... ima dole na istoj wiki strani: Native American traditions


Znam, procitao sam sve, ali pominje si da je ipak poreklom iz Azije.. Ko zna sta je Kolombo poneo sve do Amerkie
Filip2412 Filip2412 07:52 20.07.2010

Re: ...

da, Kolombo ionako ocekivao da nadje Indiju
robylad robylad 08:10 20.07.2010

Re: ...

Filip2412
da, Kolombo ionako ocekivao da nadje Indiju


Poneo covek svastiku sa sobom da se hvali, pa ostalo indijancima za kampove i satore
maca22 maca22 08:17 20.07.2010

Re: ...

I snajka mu nije losa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Svastika#Origin_hypotheses
Evo, ovde piše da ima raznih teorija otkuda u udaljenim kulturama postoji.
robylad robylad 08:22 20.07.2010

Re: ...

maca22
I snajka mu nije losa.


Snajka, svastika, zaova, jetrva...nastavi niz
angie01 angie01 08:30 20.07.2010

meni budistichki hram

uvek izaziva neko blazenstvo-sama atmosfera i nachin molitve, sve ono sa lotosovim cvetom i zlatnim listicima.

najvishe mi se dopada ono sa kucicom za duhove-htela sam jednu da donesem, al mnogo kabasto za prenos,...svaka gradjevina ima svoju-prelepe male pagoda kucice na stubu u koje vlasnici svakoga dana stavljaju chiniju sa rizom i kache vence od cveca za svoje duhove-da bi oni bili ok. Krajnje pozitivan pristup prema onima kojih vishe nema!

robylad robylad 08:32 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

angie01
uvek izaziva neko blazenstvo-sama atmosfera i nachin molitve, sve ono sa lotosovim cvetom i zlatnim listicima.

najvishe mi se dopada ono sa kucicom za duhove-htela sam jednu da donesem, al mnogo kabasto za prenos,...svaka gradjevina ima svoju-prelepe male pagoda kucice na stubu u koje vlasnici svakoga dana stavljaju chiniju sa rizom i kache vence od cveca za svoje duhove-da bi oni bili ok. Krajnje pozitivan pristup prema onima kojih vishe nema!



Potpuno si u pravu, sve je to tako predivno i opusteno da ja nemam reci..kao da sam u nekoj banji od kada sam ovde
maca22 maca22 08:38 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

robylad
Potpuno si u pravu, sve je to tako predivno i opusteno da ja nemam reci..kao da sam u nekoj banji od kada sam ovde

Eeeee Rra, tako su i Ivica i Marica naisli na kućicu od čokolade i prozore od marmelade.

Just kidding. :)
robylad robylad 09:04 20.07.2010

Re: meni budistichki hram


Eeeee Rra, tako su i Ivica i Marica naisli na kućicu od čokolade i prozore od marmelade.


Cek; da probam da gricnem neku fasadu pa se javim!
Zen Master Zen Master 10:25 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

robylad
angie01
uvek izaziva neko blazenstvo-sama atmosfera i nachin molitve, sve ono sa lotosovim cvetom i zlatnim listicima.

najvishe mi se dopada ono sa kucicom za duhove-htela sam jednu da donesem, al mnogo kabasto za prenos,...svaka gradjevina ima svoju-prelepe male pagoda kucice na stubu u koje vlasnici svakoga dana stavljaju chiniju sa rizom i kache vence od cveca za svoje duhove-da bi oni bili ok. Krajnje pozitivan pristup prema onima kojih vishe nema!



Potpuno si u pravu, sve je to tako predivno i opusteno da ja nemam reci..kao da sam u nekoj banji od kada sam ovde


Pokušaj da shvatiš suštinu kada već imaš predivnu priliku za to a ona nije lotosovim cvetovima, zlatnim listićima, kućicama za duhove, činijama za pirinač, izrezbarenim slonovima niti bilo kakvim sličnim pojavama.
Kao što sam to već jednom rekao kada se potegla priča o Zenu moje znanje je previše skromno da bih imao pravo da previše objašnjavam ali poenta cele priče sa budizmom je ipak malo drugačija od takvih stvari i nemoj da tvoj um bude zastranjen nebitnim sitnicama posebno jer budizam ne pripada judeohrišćanskim religijama sa dogmom, dobrim svevidećim bogom i celim pripadajućim idolopokloničkim cirkusom.
Neka ti objasne šta su četiri istine i šta je to osmostruki put kojim možeš prevazići bol itd itd


robylad robylad 10:34 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

Zen Master
robylad
angie01
uvek izaziva neko blazenstvo-sama atmosfera i nachin molitve, sve ono sa lotosovim cvetom i zlatnim listicima.

najvishe mi se dopada ono sa kucicom za duhove-htela sam jednu da donesem, al mnogo kabasto za prenos,...svaka gradjevina ima svoju-prelepe male pagoda kucice na stubu u koje vlasnici svakoga dana stavljaju chiniju sa rizom i kache vence od cveca za svoje duhove-da bi oni bili ok. Krajnje pozitivan pristup prema onima kojih vishe nema!



Potpuno si u pravu, sve je to tako predivno i opusteno da ja nemam reci..kao da sam u nekoj banji od kada sam ovde


Pokušaj da shvatiš suštinu kada već imaš predivnu priliku za to a ona nije lotosovim cvetovima, zlatnim listićima, kućicama za duhove, činijama za pirinač, izrezbarenim slonovima niti bilo kakvim sličnim pojavama.
Kao što sam to već jednom rekao kada se potegla priča o Zenu moje znanje je previše skromno da bih imao pravo da previše objašnjavam ali poenta cele priče sa budizmom je ipak malo drugačija od takvih stvari i nemoj da tvoj um bude zastranjen nebitnim sitnicama posebno jer budizam ne pripada judeohrišćanskim religijama sa dogmom, dobrim svevidećim bogom i celim pripadajućim idolopokloničkim cirkusom.
Neka ti objasne šta su četiri istine i šta je to osmostruki put kojim možeš prevazići bol itd itd





Trudim se..hvala na savetu, koliko vec danas cu pitati domacine za sve ove stvari..
angie01 angie01 11:43 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

moje znanje je previše skromno


te me molim te zaobidji u svojem mudrovanju!



ps- sem ove molbe, necu nastaviti da trolujem, ne bih da pokavrim lepu atmosferu na ovom blogu-izvinjavam se autoru i za ovo!
robylad robylad 12:53 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

angie01
moje znanje je previše skromno


te me molim te zaobidji u svojem mudrovanju!



ps- sem ove molbe, necu nastaviti da trolujem, ne bih da pokavrim lepu atmosferu na ovom blogu-izvinjavam se autoru i za ovo!


Samo opusteno..kao u tekstu
Zen Master Zen Master 13:01 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

angie01
moje znanje je previše skromno


te me molim te zaobidji u svojem mudrovanju!



ps- sem ove molbe, necu nastaviti da trolujem, ne bih da pokavrim lepu atmosferu na ovom blogu-izvinjavam se autoru i za ovo!


Niko ti se nije obraćao koliko se meni čini, pa samim tim ne vidim nikakvu potrebu za nekakvim tvojim odgovorom na moj post
Pokušao sam da robyladu najprijateljskije ukažem na neke stvari kada već ima savršenu priliku da sazna nešto oko budizma i to je sve. Nažalost ljudi skromnog duha u svemu prvo vide najnebitnije sitnice i tvoj post je samo sticajem okolnosti poslužio kao savršena paradigma onoga što ne treba posmatrati u budističkom hramu i u budizmu uopšte.
Hvala na razumevanju, toliko
Zen Master Zen Master 13:07 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

robylad



Trudim se..hvala na savetu, koliko vec danas cu pitati domacine za sve ove stvari..


Pokušaću koliko mogu da ti prenesem kako su meni dočarali problem sa meditacijom možda ćeš ga bolje razumeti nego onaj primer sa životinjama u šumi.
Tvoj um je kao jezero puno santi leda ( odnosno misli ) i ako imaš previše misli u glavi te sante leda će se stalno sudarati.
Tek kada meditacijom umiriš svoj um i izbaciš nepotrebne misli to će postati kompaktna površina koja će moći da ima odsjaj onog što je gore
robylad robylad 13:16 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

Zen Master
robylad



Trudim se..hvala na savetu, koliko vec danas cu pitati domacine za sve ove stvari..


Pokušaću koliko mogu da ti prenesem kako su meni dočarali problem sa meditacijom možda ćeš ga bolje razumeti nego onaj primer sa životinjama u šumi.
Tvoj um je kao jezero puno santi leda ( odnosno misli ) i ako imaš previše misli u glavi te sante leda će se stalno sudarati.
Tek kada meditacijom umiriš svoj um i izbaciš nepotrebne misli to će postati kompaktna površina koja će moći da ima odsjaj onog što je gore


Da, to je to, slicno prici sa jezerom..samo potpuni mir unutar samog sebe dovodi do relaksacije i spoznavanja svojih unutrasnjih i najvaznijih misli.
Zen Master Zen Master 13:25 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

robylad

Da, to je to, slicno prici sa jezerom..samo potpuni mir unutar samog sebe dovodi do relaksacije i spoznavanja svojih unutrasnjih i najvaznijih misli.


Najbitnija stvar od koje se počinje je spoznaja da je koren svih tvojih problema jedino i uvek u tebi samome. Budizam te uči da postaneš bolji i stalno unapredjuješ samoga sebe. Prvi koji je uspeo da zaustavi točak reinkarnacije i dostigne nirvanu je bio Buda. Budu ćeš najčešće videti nasmejanog na svim tim figurama i statuama, on nije nikakav božiji sin rodjen od device i ne treba klečati pred njim kao pred strogim bradatim bogom sa munjama umesto očiju.
robylad robylad 13:34 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

Zen Master
robylad

Da, to je to, slicno prici sa jezerom..samo potpuni mir unutar samog sebe dovodi do relaksacije i spoznavanja svojih unutrasnjih i najvaznijih misli.


Najbitnija stvar od koje se počinje je spoznaja da je koren svih tvojih problema jedino i uvek u tebi samome. Budizam te uči da postaneš bolji i stalno unapredjuješ samoga sebe. Prvi koji je uspeo da zaustavi točak reinkarnacije i dostigne nirvanu je bio Buda. Budu ćeš najčešće videti nasmejanog na svim tim figurama i statuama, on nije nikakav božiji sin rodjen od device i ne treba klečati pred njim kao pred strogim bradatim bogom sa munjama umesto očiju.


Naravno, slazem se to za Budu potpuno, o tome sam pisao malo u jednom od prethodnih blogova, bas o tim nasim "mucenim svecima"

angie01 angie01 14:22 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

Nažalost ljudi skromnog duha u svemu prvo vide najnebitnije sitnice


reche zenmaster, koji obichno pishe retrogradne komentare i ostade ziv!

...a sad stvarno odo'!
Filip2412 Filip2412 14:33 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

Zen Master
Pokušaj da shvatiš suštinu kada već imaš predivnu priliku za to a ona nije lotosovim cvetovima, zlatnim listićima, kućicama za duhove, činijama za pirinač, izrezbarenim slonovima niti bilo kakvim sličnim pojavama.


Zen, zar ne vidis slicnost izmedju detalja enterijera i filosofskih okvira poput:
Zen Master
...Neka ti objasne šta su četiri istine i šta je to osmostruki put kojim možeš prevazići bol itd itd
Meni je to jedno isto, naime u oba slucaja radi se o sporednim efektima ideje. Sto ne znaci da ti sporedni efekti nisu lepi i znacajni, na protiv... kroz lepotu umetnosti i stroge filosofske koncepte moze se dosta saznati o kulturi, ali siguran sam da ih ne treba uzimati zdravo za gotovo i verovati slepo u premise koje isti demonstriraju.

Zapravo, da budem iskren Angie's komentar o sharmu arhitekture mi je prihvatljiviji od tvog jer samo konstatuje estetski momenat a tvoj komentar mi nekako vuce na simpatiju ka nekakvoj filosofsko-religijskoj dogmi.

Stavljanje ideje u strogi kulturoloski kontekst, kao rezbarena drvenarija, (specificnosti arhitekture) ili cetiri sitine, osam puteva, prekrsti se tri puta kad pop kaze gospodi pomiluj itd. (rituali) je izuzetno znacajno za drustveno definisanje i dominaciju te ideje na nivou ljudske zajednice.

Ipak, u 21 veku Interneta i slobodnih komunikacije ti strogi rituali i filozofsko/moralne norme mozda i nisu neophodne da shavtimo, volimo i razumemo neku ideju (rituali & pravila su alat grupne terapije: bez strogih pravila i konzistentne price filozofija/religija ne moze da dominira velikom ljudksom zajednicom).

BTW, jel ima neki link koji navodi da se sam Sidarta bavio tom matematikom? (4, 8 i tako to.... )

Naravski onako objektiuno primecujem, nechu da se svadzam ni sa kim oko ovoga...
Zen Master Zen Master 14:56 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

Filip2412
Zen Master
Pokušaj da shvatiš suštinu kada već imaš predivnu priliku za to a ona nije lotosovim cvetovima, zlatnim listićima, kućicama za duhove, činijama za pirinač, izrezbarenim slonovima niti bilo kakvim sličnim pojavama.


Zen, zar ne vidis slicnost izmedju detalja enterijera i filosofskih okvira poput:
Zen Master
...Neka ti objasne šta su četiri istine i šta je to osmostruki put kojim možeš prevazići bol itd itd
Meni je to jedno isto, naime u oba slucaja radi se o sporednim efektima ideje. Sto ne znaci da ti sporedni efekti nisu lepi i znacajni, na protiv... kroz lepotu umetnosti i stroge filosofske koncepte moze se dosta saznati o kulturi, ali siguran sam da ih ne treba uzimati zdravo za gotovo i verovati slepo u premise koje isti demonstriraju.

Stavljanje ideje u strogi kulturoloski kontekst, kao rezbarena drvenarija, (specificnosti arhitekture) ili cetiri sitine, osam puteva, prekrsti se tri puta kad pop kaze gospodi pomiluj itd. (rituali) je izuzetno znacajno za drustveno definisanje i dominaciju te ideje na nivou ljudske zajednice.

Ipak, u 21 veku Interneta i slobodnih komunikacije te manifestacije mozda i nisu neophodne da shavtimo, volimo i razumemo neku ideju. Jel ima neki link koji navodi da se sam Sidarta bavio tom matematikom? (4, 8 i tako to.... )


Da bi mogli da imamo ravnopravan dijalog ti bi ipak čini mi se Filipe trebao da znaš barem nešto o onome o čemu ja pričam inače će se desiti ovo što se desilo. Priča o četiri istine i osmostrukom putu prevazilaženja bola je sama suština budizma i porediti to sa idolopoklonstvom i krstimo se tri puta je pomalo neumesno jer budizam i judeohrišćanske dogmatske religije nemaju praktično nikakvih sličnosti.
Što se tiče stavke broj jedan o činijama za pirinač opet se vraćamo na segment o nepoznavanju materije jer je većina toga pokupljena iz ranijih religija na tom području to jest hinduizma odnosno šintoa i osim toga što lepo izgleda ili lepo miriše ili izaziva lep osećaj gledanjem nema apsolutno nikakve veze sa suštinom onoga što budizam uči.
Rekao sam već moje znanje je skromno da bih napravio kurs za početnike ali ako te sve to zanima mogao bi makar prvo da proučiš makar malo pre nego što potpuno bez potrebe ulaziš u meni lično besmislenu raspravu, Unapred hvala na razuemvanju
Filip2412 Filip2412 15:10 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

Rekao sam već moje znanje je skromno da bih napravio kurs za početnike ali ako te sve to zanima mogao bi makar prvo da proučiš makar malo pre nego što potpuno bez potrebe ulaziš u meni lično besmislenu raspravu, Unapred hvala na razuemvanju


Oprosti, samo sledim Budinu preporuku (moja omiljena):
Believe nothing, no matter where you read it, or who said it, no matter if I have said it, unless it agrees with your own reason and your own common sense.

Meni se cini da precenjujes knjisko znanje, knjige su lepe ali znanje ne dolazi samo kroz citanje. Zar Budizam ne govori o spoznaji kroz sopstveno iskustvo? Procitacu neke knjige ali to citanje vise shvatam kao socijolosko-kulturolosko istrazivanje.

Priča o četiri istine i osmostrukom putu prevazilaženja bola je sama suština budizma i porediti to sa idolopoklonstvom i krstimo se tri puta je pomalo neumesno jer budizam i judeohrišćanske dogmatske religije nemaju praktično nikakvih sličnosti.
Ovo sto si naveo je dogma (tako ili nikako) eto monumentalne slicnosti zar ne? Ali opet, stvarno nisam citao puno o tome pa te zato pitah da li je to izvuceno iz nekakvih ucenja zasnovanih na Budizmu ili su bas reci Bude. Ako jesu reci Bude onda ih u skladu sa Budinim citatom koji sam gore naveo za sada odbacujem jer mi nisu u skladu sa common sense.
Zen Master Zen Master 15:59 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

Filip2412
Ovo sto si naveo je dogma (tako ili nikako) eto monumentalne slicnosti zar ne? Ali opet, stvarno nisam citao puno o tome pa te zato pitah da li je to izvuceno iz nekakvih ucenja zasnovanih na Budizmu ili su bas reci Bude. Ako jesu reci Bude onda ih u skladu sa Budinim citatom koji sam gore naveo za sada odbacujem jer mi nisu u skladu sa common sense.


Ne nije dogma i da bi znao da nije dogma potrebno je malo više vremena i želje nego što ti trenutno google dozvoljava a čisto u svrhu da bi mi odgovorio bilo šta smisleno na ovom blogu.
Brojevi četiri i osam su tu jer nećeš verovati tih pouka koje je rekao Buda ima četiri a stvari koje treba da shvatiš i primiš u sebe na tom tzv duhovnom putu nećeš verovati ima upravo i tačno brojanjem osam.
Budizam te uči i to je osnova cele priče on ne propisuje nikakvu dogmu i te četiri + osam a ima i još nečega sa brojem pet ( što nisam spomenuo ) su najobičnija uputstva za snalaženje ili neka vrsta duhovne mape onako kako je sam Buda samog sebe uspešno doveo do Nirvane.
Naravoučenije: Ako nadješ neki svoj još bolji put samo napred niko te u Budizmu neće prokleti, spaliti ili proglasiti za nekakvog jeretika

Filip2412 Filip2412 16:20 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

četiri + osam a ima i još nečega sa brojem pet ( što nisam spomenuo ) su najobičnija uputstva za snalaženje
koja ti iz nekog razloga proglasavas obaveznom literaturom...

onako kako je sam Buda samog sebe uspešno doveo do Nirvane.
Nemam neko specijalno misljenje o Nirvani niti verujem u postojanje tako necega, again, as Budha used to say: it's not my common sense

Ne nije dogma i da bi znao da nije dogma potrebno je malo više vremena i želje nego što ti trenutno google dozvoljava a čisto u svrhu da bi mi odgovorio bilo šta smisleno na ovom blogu.
Ako smatras da pisem besmislene stvari nema potrebe da mi odgovaras, zaista. Vremena i zelje sam ulozio puno, mozda mnogo vise nego ti... a da citam puno to ne zelim, uostalom ni Buda nigde ne kaze da je neophodno citanje knjiga da bi se doslo do prosvetljenja.
Zen Master Zen Master 16:26 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

angie01
Nažalost ljudi skromnog duha u svemu prvo vide najnebitnije sitnice


reche zenmaster, koji obichno pishe retrogradne komentare i ostade ziv!

...a sad stvarno odo'!


Da si iole napredovala u duhovnom razvoju sa one početne stanice možda bi i shvatila da nema retrogradnih komentara niti ih može biti kao ni onih naprednih, postoje samo oni različiti. Posmatranje sebe i svog mišljenja kao naprednog gde su svi drugi koji drugačije misle nekakav retrogradni pakao je nažalost još jedna bitna osobina onih skromnih duhom.
Ali avaj šta da se radi...
Filip2412 Filip2412 16:29 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

Zen Master
Da si iole napredovala u duhovnom razvoju sa one početne stanice možda bi i shvatila da nema retrogradnih komentara niti ih može biti kao ni onih naprednih, postoje samo oni različiti.
i naravno besmisleni...

Zen Master
Ne nije dogma i da bi znao da nije dogma potrebno je malo više vremena i želje nego što ti trenutno google dozvoljava a čisto u svrhu da bi mi odgovorio bilo šta smisleno na ovom blogu.



sta reci...
Zen, uhvacen si na delu
Kazezoze Kazezoze 18:39 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

Zen Master

Pokušaću koliko mogu da ti prenesem kako su meni dočarali problem sa meditacijom možda ćeš ga bolje razumeti nego onaj primer sa životinjama u šumi.
Tvoj um je kao jezero puno santi leda ( odnosno misli ) i ako imaš previše misli u glavi te sante leda će se stalno sudarati.
Tek kada meditacijom umiriš svoj um i izbaciš nepotrebne misli to će postati kompaktna površina koja će moći da ima odsjaj onog što je gore

Ja nebih nikoga savetovao da krene odmah sa meditacijom jer, po meni, prvo se treba nauciti gledati i slusati da bi kasnije u meditaciji mogao da u potpunosti smiris um.
E sad, sta znaci nauciti gledati i slusati?
Gledati znaci posmatrati pozorno, usmeriti svoju pozornost ka necemu. Moramo se zadubiti u pitanje sta je pozornost. Vecina nas zna sta je usredsredjenost: od jedne tacke do druge, od jedne zelje, od jedne nade do druge. Usredsredjujemo se na svoj posao. Usredsredjujemo se zato da bi smo nadzirali vlastiti um, da bi smo polucili stanoviti ishod. U toj usredotocenosti mora postojati sukob zato sto nam, dok se usredsredjujemo, stalno nadolaze neke misli i mi ih pokusavamo odgurnuti od sebe. Ova neprestana borba s mislju kao uljezom jest usredotocenje, dok u pozornosti nema borbe i nema tacke s koje vi negde usmeravate svoju pozornost.
Jeste li ikada na nesto usmeravali pozornost? A to znaci - jeste li bili bez misli, bez pokreta, bez tumacenja ili motiva, samo potpuno pozorni? Usredsredjenost ide od tacke do tacke, pa se tu prema tome javlja otpor; u pozornosti nema sredista iz kojega vi negde usmeravate svoju pozornost; pozornost u sebi sve ukljucuje, za nju nema granica. Usredsredjenost u nama neizbezno izaziva otpor: zatvaramo se u sobu, izbegavamo buku, izbegavamo da nas tkogod prekine u onome sto radimo; celi nam je mozak usredsredjen na neku tacku, tacku koja moze i ne mora biti dobro odabrana.
U usredsredjenosti postoji podela na nadziratelja i nadziranoga. Nadziratelj je misao koja kaze: "To moram nadzirati", pa je prema tome nadziratelj isto sto i ono sta se nadzire. Postavimo to drugacije: mislilac je misao, jer izmedju misli i mislioca nema razdvojenosti. Podelu u celosti uklanjas kada shvatis da je mislilac misao, a da je nadziratelj ono sto se nadzire. Kada zaista sagledas istinitost toga, javlja se pozornost; u pozornosti moze postojati usredsredjenost zahvaljujuci kojoj se usredsredjujemo na nesto sto radimo, ali ta usredsredjenost proizlazi iz pozornosti. Pozornost je stanje duha u kojem nema sukoba, nema proturecja.
Zato, kada nesto posmatras nauci da pozorno posmatras, bez emocija, bez upliva znanja koje vec posedujes o predmetu tvog posmatranja, samo posmatraj cisto onako kakvo je. Tada ces sagledati predmet posmatranja u celini, u njegovoj pravoj vrednosti i naucices da smiris um. Ista stvar je i sa slusanjem. Pozorno slusati bez sukoba misli o znanju koje vec imas o temi razgovora ce ti pomoci da bolje razumes ono o cemu se govori.
Slusanje i gledanje su veoma vazne stvari u, recimo, meditaciji na dah, kada pozornost pogleda svedes na vrh nosa kako bi suzio tok misli, a slusanjem ritma srca proveravas aktivnost misli u umu. Svest ti je preko pozornosti aktivna i van i unutar tebe. Kada uspes da ne cujes otkucaje srca, tada ti se um smirio. Nakon ove meditacije osecas se odmorno kao kada, recimo, spavas cvrsto, bez sna, pa kad se probudis: ko nov...

Jbg, ja odluta u ovom objasnjenju. Nadam se da nisam previse zapetljao.
street_lady street_lady 20:43 20.07.2010

Re: meni budistichki hram

kazezoze, upravo tako...
ruzzo_dusho ruzzo_dusho 09:30 20.07.2010

Samo da se ...

... potvrdim na listi čitalaca/uživalaca. Pozdrav - Voja
robylad robylad 09:34 20.07.2010

Re: Samo da se ...

ruzzo_dusho
... potvrdim na listi čitalaca/uživalaca. Pozdrav - Voja


Potvrda potvrdjena
sesili sesili 09:31 20.07.2010

Divno

Zavidim ti na putovanju i mogućnosti da se upoznaješ sa svim divnim ljudima, običajima. TO je pravo bogatstvo.
robylad robylad 09:37 20.07.2010

Re: Divno

sesili
Zavidim ti na putovanju i mogućnosti da se upoznaješ sa svim divnim ljudima, običajima. TO je pravo bogatstvo.


Hvala..Iako me je posao dovukao ovde, ne prestajem da udisem punim plucima sve cari van kancelarije..sto se da videti (procitati)

radekokic radekokic 11:08 20.07.2010

"Kao da sam u nekoj banji..."

I ja ti vrlo, vrlo zavidim - eh sta bih sve dao da mogu bar delic te opustene atmosfere da osetim, da nasmejani debeljuskasti Buda i mene ozari svojim pokroviteljskim osmehom, da se svi oko mene ne mrste nego uzivaju u onom sto imaju... Ja sam zadivljen tvojim radoznalim istrazivackim duhom i tvojom sposobnoscu da i na nas ostale to preneses Uvek sa nestrepljenjem cekam tvoje sledece javljanje - cime li ces nas sada zaintrigirtai..
robylad robylad 13:19 20.07.2010

Re: "Kao da sam u nekoj banji..."

radekokic
I ja ti vrlo, vrlo zavidim - eh sta bih sve dao da mogu bar delic te opustene atmosfere da osetim, da nasmejani debeljuskasti Buda i mene ozari svojim pokroviteljskim osmehom, da se svi oko mene ne mrste nego uzivaju u onom sto imaju... Ja sam zadivljen tvojim radoznalim istrazivackim duhom i tvojom sposobnoscu da i na nas ostale to preneses Uvek sa nestrepljenjem cekam tvoje sledece javljanje - cime li ces nas sada zaintrigirtai..


Nije potreban Buda da se ozaris, sve ide iz tvoje unutarnje snage uma, i relaksacija i misli, i mir.. Nije Buda madjionicar da sve to donese, hehe..

U se i u svoje kljuse, pa da vidis ozarenja!

7ispala7 7ispala7 11:44 20.07.2010

..

Bravo za tekst.. bas citam zbog tebe ovih dana svasta nesto o religiji ili da li da kazem filozofiji njihovog zivota..jako mi se neki detalji dopadaju...hoces li probati pilates ili nesto tako kad si vec tamo?
robylad robylad 13:01 20.07.2010

Re: ..

7ispala7
Bravo za tekst.. bas citam zbog tebe ovih dana svasta nesto o religiji ili da li da kazem filozofiji njihovog zivota..jako mi se neki detalji dopadaju...hoces li probati pilates ili nesto tako kad si vec tamo?


Pilates zajedno sa jogom, mozda to...ne znam, videcu..sta me snadje, ionako nista ne planiram, hehe..

Hvala za "bravo"
nikvet pn nikvet pn 23:59 20.07.2010

Pajzi sad

Jedan moj cenjeni stovani klijent 90-tih sa kajlama i besnim autom pohvali se eto uzgred kako sad za praznike ide u Tajlan.
- Polako - Tajland ili Tajvan ?
- Ma nema veze, to ti isti q, mali zuti tamo-vamo, to ti to, ista mu cena.
Ostalo je legenda.
Koja kaze kako je doticni gospodin cetvrte ili pete veceri napravio incident. Dok je vodic objasnjavao grupi gde ce se sutra ici usred brifinga urliknuo :
- Dosta ! Dokle bre taj Buda !? Te Zlatni, te Srebreni, te Uspavani; samo cekam kad ce Pijani el Pokojni Buda ! Aman ljudi dosta s toga Budu ! Imam Budu komsiju sudim se s njega deset godine; pa ni na kraj sveta od Budu da pobegnem, majke mu ga spalim ! Cu pobudalim od Budu najzad; dosta bre ! Necu to vise da gledam pa gotovo; el ima nesto u ovu drzavu a da nije Buda, aman ?
- Hm, ovaj, gospodine, pa ustvari ima, kako da nema, eto naprimer - masaza ... !
- Ahaaa ...

I svi se lepo proveli.

Kao i mi citajuci ovu lepotu.

maca22 maca22 00:33 21.07.2010

Re: Pajzi sad

maca22 maca22 00:39 21.07.2010

Re: Pajzi sad

robylad robylad 01:04 21.07.2010

Re: Pajzi sad

nikvet pn
Jedan moj cenjeni stovani klijent 90-tih sa kajlama i besnim autom pohvali se eto uzgred kako sad za praznike ide u Tajlan.
- Polako - Tajland ili Tajvan ?
- Ma nema veze, to ti isti q, mali zuti tamo-vamo, to ti to, ista mu cena.
Ostalo je legenda.
Koja kaze kako je doticni gospodin cetvrte ili pete veceri napravio incident. Dok je vodic objasnjavao grupi gde ce se sutra ici usred brifinga urliknuo :
- Dosta ! Dokle bre taj Buda !? Te Zlatni, te Srebreni, te Uspavani; samo cekam kad ce Pijani el Pokojni Buda ! Aman ljudi dosta s toga Budu ! Imam Budu komsiju sudim se s njega deset godine; pa ni na kraj sveta od Budu da pobegnem, majke mu ga spalim ! Cu pobudalim od Budu najzad; dosta bre ! Necu to vise da gledam pa gotovo; el ima nesto u ovu drzavu a da nije Buda, aman ?
- Hm, ovaj, gospodine, pa ustvari ima, kako da nema, eto naprimer - masaza ... !
- Ahaaa ...

I svi se lepo proveli.

Kao i mi citajuci ovu lepotu.




Hahahahahaha!!!

marta l marta l 03:54 21.07.2010

monsunska oluja

....nikada necu moci ni priblizno nikome da opisem osecanja koja su me potapala poput monsunske oluje...

citam i samo gledam kako ti se tropi polako uvlace pod kozu, a da ni ne primecujes)
cini mi se da si savladao "Penang za pocetnike", sada je vreme za Georgetown, Peranakane i jedan lep tekst o njima i njihovoj kulturi...a posle na put, pa juznije u Malaku, to je tek peranakanski dozivljaj.
evo ti jedna lepa njonja za podstrek
robylad robylad 03:56 21.07.2010

Re: monsunska oluja

marta l
....nikada necu moci ni priblizno nikome da opisem osecanja koja su me potapala poput monsunske oluje...
citam i samo gledam kako ti se tropi polako uvlace pod kozu, a da ni ne primecujes)
cini mi se da si savladao "Penang za pocetnike", sada je vreme za Georgetown, Peranakane i jedan lep tekst o njima i njihovoj kulturi...a posle na put, pa juznije u Malaku, to je tek peranakanski dozivljaj.
evo ti jedna lepa njonja za podstrek


Neka se uvlace, osecaj je sjajan!

Idem korak po korak..sve ce doci na red..p.s. Bio u Georgetown-u vec

za njonju
radekokic radekokic 14:18 21.07.2010

...uvlacenje pod kozu...

Odusevljavaju me neki opusteni i puni duha, korisni komentari - i ja naucim svasta ovde...

Vidi se koliko ljudi je zaljubljeno u Aziju, posebno u taj deo - Indokinu, i to odasvud u svetu... Voleo bih i ja, citajuci sjane tekstove i poucne komentate, da se i meni ti daleki i "misticni" tropi, sa druge strane sveta, uvuku pod kozu... Bar bih onda neograniceno uzivao u sjanoj hrani...
robylad robylad 15:29 21.07.2010

Re: ...uvlacenje pod kozu...

radekokic
Odusevljavaju me neki opusteni i puni duha, korisni komentari - i ja naucim svasta ovde...

Vidi se koliko ljudi je zaljubljeno u Aziju, posebno u taj deo - Indokinu, i to odasvud u svetu... Voleo bih i ja, citajuci sjane tekstove i poucne komentate, da se i meni ti daleki i "misticni" tropi, sa druge strane sveta, uvuku pod kozu... Bar bih onda neograniceno uzivao u sjanoj hrani...


Za sada uzivaj u tekstovima..a posle, heh.. ko zna!
radekokic radekokic 16:37 21.07.2010

...uvlacenje pod kozu...

IZ TVOJIH USTIJU U BOZJE USI!...
radekokic radekokic 16:39 21.07.2010

...uvlacenje pod kozu...

VOLEO BIH, VOLEO...
radekokic radekokic 08:14 22.07.2010

".. i tata bi, sine..."

"...I TATA BI SINE..."....
robylad robylad 09:09 22.07.2010

Re: ".. i tata bi, sine..."

radekokic
"...I TATA BI SINE..."....


hahahahahaha!!!!





radekokic radekokic 11:00 22.07.2010

" ... i tata bi, sine!..."

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana