Politička korektnost

Nietzsches Aprentice RSS / 04.12.2007. u 15:35

Tu i tamo imam problem kada razgovaram sa ljudima jer većina ljudi sa kojima dolazim u kontakt nema naviku niti da diskutuje o tzv. "škakljivim" društvenim temama niti da u retkim takvim diskusijama izlazi iz okvira komentara koji su strogo politički korektni. Naravno, ovo opažanje važi samo za diskusije na javnim mestima. Tek kada si u četiri zida kuće sa nekim koga poznaješ već određeno vreme možeš da čuješ tu osobu kako skida masku političke korektnosti i komentariše na najvulgarniji i najniži, a samim tim i najintimniji način pojave, ljude i ljudske navike. Međutim, kako licemerje nije novost, vratiću se na političku korektnost. Interesuje me koja konkretno svrha postojanja iste, po mišljenju ljudi koji posećuju ovaj blog. Da li je forsiranje iste neki pokušaj indoktrinacije ili je u pitanju priznanje da sistemi obrazovanja ne uspevaju da se izbore sa pogrešnim ljudksim stavovima koje ona pokušava da zaključa pod parolom "no no". Zakon je poslednje sredstvo u slučaju kada razum više nije dovoljan. Da li ćemo doživeti jednog dana da korišćenje određenih reči koje vređaju određene društvene grupe bude van zakona? Kako uopšte povući liniju između toga šta je uvredljivo, a šta ne? Kako definisati grupu koja ima pravo da se izjasni o tome kakvo je ponašanje ili izražavanje vređa? Da li je politička korektnost smrt slobode govora? Juče sam proveo previše vremena diskutujući na temu prava interesnih grupa da ograničavaju ponašanje ostatka društva (premda u malo drugačijem kontekstu jer se radilo o crkvi i nauci), a danas, dok sam čitao blog Strongmana sam naišao na situaciju u koja me je i podstakla da napišem par reči na ovu temu. Voleo bih da znam šta ljudi sa ovog bloga misle o ovim pitanjima.



Komentari (43)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

zavisi od konteksta

Vidis, sve zavisi od konteksta. Srpska javnost tek treba da se edukuje o politickoj korektnosti, koja bi se u sirem slmislu mogla poistovetiti sa tolerancijom. Na zapadu je to fenomen cije nepostovanje, ili cak samo preispitivanje vaznosti, povlaci zakonske posledice. To je ponekad kontra produktivno jer ljudi samo koriste sigurnu formu, dok ono sto stvarno misle ne podvrgavaju preispitivanju u otvorenom razgovoru.
Sa druge strane se pojavljuju profiteri koji zloupotrebljavaju postojanje politicke korektnosti za ostvarenje svojih ciljeva kad nemaju drugih sredstava.
To mozda nije tema za ovaj trenutak u Srbiji, ali ako zivis napolju, onda je svakako zanimljiva. Ima malo o tome kod Strongman-a, a i kod mene na blogu (koji nije naisao na interesovanje sire javnosti).
Ako trazis popularnost, na pogresnom si mestu
Nietzsches Aprentice Nietzsches Aprentice 15:52 04.12.2007

Re: zavisi od konteksta

Ah, čuj popularnost :) Dosadne su moje misli za većinu ljudi koji imaju i neki drugi život ovih dana osim intelektualnog (silom prilika štrebam puno pa mi je glava jedino mesto izlaska, ma kako paradoksalno zvučalo). Ja i vidim osnovni problem ideje političke korektnosti u tome što je veliki broj ljudi koristi kao masku, dok se stvaran problem - stavovi, stereotipi itd. - ni ne načinje.
andjelija andjelija 16:18 04.12.2007

Re: zavisi od konteksta

ono sto odise kod strongmenovih tekstova je iskrenost i stvarno stanje opstanka, konkretno u americi u njegovom slucaju.
bez obzira sto je amerika u pitanju, sto nije srbija na primer, opet idealan je primer kako razliciti profili (demografski, rasni, seks. orjentacije itd...) mogu da zive u istom kvadratnom kilometru.
zakoni su tu da bi stitile ljude, kojih u srbiji jos nema, ili ih ima ali su neadekvatni.

ova surova realnost sto strongmen opisuje nije za potcenjivanje, a ni za lupanje tipa 'on je rasista, obzirom koliko puta je spomenuo crnce'....citaoci neki neshvataju da na zalost, pripisivanje tih fizickih karakteristika, u stvari lakse objasnjava sta se moze ocekivati od takve osobe i od ljudi koji poticu iz tih sredina.

sve to sto on pise, mozemo da primenimo na srbiju.

kako god...zakoni treba da se dovedu u red, pa onda nek se spustaju ravnogorci gde hoce....ili whoever.
andjelija andjelija 15:51 04.12.2007

postavio

si pitanja koja ja sebi verovatno svaki dan postavljam.
ono sto sam ukapirala iz mog iskustva, bez obzira da li je sa prijateljima ili razgovori i prepucavanja preko interneta, jeste da ce i dalje svako svoju pricu da vodi. neverovatno koliko je svet pun predrasuda.
i cini mi se da oni koji se najmanje razumeju u prakticnost zivota, da ce ti magarci biti i najglasniji.
ja se ne vredjam iskreno, moze covek da mi kaze svasta u lice, ali tesko da moze da me uvredi. nisam ni sigurna koje je to osecanje, ali znam da me je cesto moje misljenje dovodilo u sukob sa drugima.
politicka korektnost je nesto sto se samo tako zove. nikada nije imala smisla jer se sopstvenom definicijom ogranicila.

a ako te bas interesuje ko sta misli, najlakse je isprovocirati coveka da znas sa kim imas posla.

mene su zbog mog stereotipisanja proglasili i za rasistu, homofoba, nacionalistu itd..... ali samo ja znam da jedan zivot vredi mnogo vise nego da mu se pripisu etike srbina, hrvata, pedera, itd....

za sve u zivotu je potreban rad.
rad, rad, rad.
samo se po radu vide nasi tragovi.

jacHa. jacHa. 15:58 04.12.2007

empatija

mislim da je politički korektno ponašanje ustvari nešto što je krajnje normalno i svojstveno zadovoljnom biću, a kada u čoveku nema empatije, e, tada se za sve što je različito i drugačije izliva kroz reči i dela frustracija koja se zove politički nekorektno ponašanje
Smorock Smorock 19:49 04.12.2007

politička korektnost smrt slobode govora

... Moguce.
Primecujem kako polako lai sigurno i mene obuzima t abolest, politicka korektonst... I sve vise se grizem za jezik, precutkujem i prestajem da diskutujem o bilo cemu. jer cim otvorim usta naci ce se neki pametnjakovic da iz konteksta izvuce nesto politicki nekorektno i da diskutuje o tome, a ne o onome o cemu smo zapravo poceli da pricamo.
Kao kuga.

Treba izvrsiti korekciju politicke korektnosti.
danas se svako na sve i svast avredja. Cudo jedno.

Politicka korektnost j ekul.
ja nisam. I ne mora meni sve da se svidja i sve da odobravam. To je moje pravo.
the the 20:05 04.12.2007

slažem se,

Biti politički korektan znači biti dobronamerno praktičan i delovati logikom konteksta: I, ILI, NE.

angie angie 20:14 04.12.2007

meni se chini

da ovo o chemu ti govorish spada u bazichnu kulturu u komunikaciji bilo koje vrste,

U javnim nastupima i u komunikaciji politichara se svuda u civilizovanom svetu podrazumeva odredjeni kodeks- sve ostalo potpada pod skandal.

Pojam politichka korektnost-se obichno koristi u drugachijem znachenju.
andjelija andjelija 21:16 04.12.2007

Re: meni se chini

angie

U javnim nastupima i u komunikaciji politichara se svuda u civilizovanom svetu podrazumeva odredjeni kodeks- sve ostalo potpada pod skandal.



lepo reci lazno moralisanje.
angie angie 23:02 04.12.2007

Re: meni se chini

lepo reci lazno moralisanje.



uopshte ne govorim o tome, vec da je normalno da komuniciraju civilizovano, bez varijanti sa ulicharskim vredjanjem ,kao shto je kod nas prihvaceno- to nije lazno moralisanje.
andjelija andjelija 23:14 04.12.2007

Re: meni se chini

angie
lepo reci lazno moralisanje.



uopshte ne govorim o tome, vec da je normalno da komuniciraju civilizovano, bez varijanti sa ulicharskim vredjanjem ,kao shto je kod nas prihvaceno- to nije lazno moralisanje.

draga angie, ti o kojima pricas su skolovani politicari..oni se uce dikciji, govoru, gestikulaciji, tonu i brzini obracanja, gde da gledaju, koliko dugo, kako.....njegov zadatak je da privuce ciljnu grupnu.

po meni nema razlike izmedju uctivog politicara i onog kretena sto lupa noge vodiljteljkama.....u stvari ovaj sto lupa se bar ne krije, dok ovi prvi se teze provale. to je sve.
politika je kurva bila i ostala.

angie angie 23:21 04.12.2007

Re: meni se chini




ovaj sto lupa se bar ne krije,
andjelija andjelija 23:36 04.12.2007

Re: meni se chini

i narod opet glasa za njega. objasni sad taj fenomen?
Kazezoze Kazezoze 23:46 04.12.2007

Re: meni se chini

politika je kurva bila i ostala.

nemoj ti da vredjash kurve, to je chastan i poshten posao.
andjelija andjelija 23:56 04.12.2007

Re: meni se chini

Kazezoze

nemoj ti da vredjash kurve, to je chastan i poshten posao.


dobro kazes..mada da je castan i nije bas, ali da posteno mora da odradi za kintu mora.
nsarski nsarski 01:19 05.12.2007

Re: meni se chini

i narod opet glasa za njega. objasni sad taj fenomen?

Vole ljudi, sta ces. Ljubav je chudo!
andjelija andjelija 01:28 05.12.2007

nsarski

Vole ljudi, sta ces. Ljubav je chudo!




:)))

I agree :)

mada nije smesno ni malo.
nsarski nsarski 01:55 05.12.2007

Re: nsarski

mada nije smesno ni malo.

Nije smesno.
Zato, sada ozbiljno:
Par godina sam saradjivao ovde sa nekim tipom - big profesor politickih nauka, endowed chair i to. Radio godinama u Juznoj Africi (mada se nije mesao sa lokalcima - odsedao ovde o trosku drzave), bio i u Bosni. Ma, ono. tezak kalibar. I nekom prilikom razgovaramo o politici i izborima, i ja mu kazem: "znas, reci cu nesto totalno politicki nekorektno, ali ja mislim da ne treba svako da glasa. Glasanje je, na neki nacin, odgovor na pitanje - a mnogi jednostavno ne razumeju pitanje. Kako onda takvi da glasaju? Za koga?" On mi onda rece: "Ljudi najcesce ne glasaju za program ili ideju - oni o tome skoro nista ne znaju. Ljudi glasaju za onoga kome veruju."
E, sad pogledaj sliku domaceg prepecenog Velje - takvom coveku prosecan Srbin moze da veruje!
andjelija andjelija 02:06 05.12.2007

Re: nsarski

nsarski

E, sad pogledaj sliku domaceg prepecenog Velje - takvom coveku prosecan Srbin moze da veruje!



covek iz naroda? da. to je mozda jedino objasnjanje...identifikacija sa njegovim karakteristikama, prepoznavanje u njemu....

nsarski nsarski 13:03 05.12.2007

Re: nsarski

Ma nas chovek, kaem ti! Or'ginal. Gazda.
MightyNora MightyNora 21:36 04.12.2007

Ja bih dodao jos nesto..

Mene ne ubija kod politicke korektnosti da li se o necemu moze, treba i na koji nacin razgovarati. Svako tu ima neko svoje misljenje. Ne pricam o temama.

Posledica toga da mi nemamo snage da iznesemo jednu smisljenu ciljnu konverzaciju je ono sto me ubi. Zato ne gledam TV uopste (sa par casnih izuzetaka). Zato ne ulazim u raspravu. Ako bi ustanovili sta je cilj bilo koje komunikacije, u 3 minuta bi ga neko naglavacke okrenuo.

Postavis pitanje nekome, a on ko navijen, tera po svome. I ne odgovara ti na pitanje. NE ODGOVARA. I TACKA. Prica svoju pricu tipa ("da pricam o slonovima... aha... dakle slonovi su velike zivotinje koje na glavi imaju oci kojima vide leptire koji se dele na..."

I onda mi glupi. Secam se nekog od suceljavanja. Brojao sam jednom nasem politicaru koliko puta uzastopce nije direktno odgovorio na pitanje vec izvrdao i odgovorio na nesto svoje. Ne manje od 20. Pri tome su mu pitanja postavljali novinari koji su sedeli u publici, i niko ni rec da zucne. Pa to znaci da ih on pravi glupima tu na licu mesta. I da se oni slazu sa njim. Tako se ne resavaju problemi. Tako se ne komunicira. TO po meni nije politicka korektnost. Al ako mu se moze onda nek ga samo tera....
Ivan Marović Ivan Marović 21:42 04.12.2007

Još jedno pitanje

Nietzsches Aprentice
Tek kada si u četiri zida kuće sa nekim koga poznaješ već određeno vreme možeš da čuješ tu osobu kako skida masku političke korektnosti i komentariše na najvulgarniji i najniži, a samim tim i najintimniji način pojave, ljude i ljudske navike.
A kako objašnjavaš pojavu da, kada su ljudi međusobno bliski, oni se jedan o drugom izražavaju veoma politički nekorektno. Da li je politička korektnost barijera koju postavljamo prema onom ko je drugačiji a sa kim ne želimo da imamo ništa?
stevie stevie 01:54 05.12.2007

Re: Još jedno pitanje

skida masku političke korektnosti i komentariše na najvulgarniji i najniži, a samim tim i najintimniji način

otkad je najintimniji - najvulgarniji i najnizi nacin? ako je ovo, a cesto jeste, srpsko shvatanje intimnosti, onda nije ni cudo sto smo tu gde smo.

Da li je politička korektnost barijera koju postavljamo prema onom ko je drugačiji a sa kim ne želimo da imamo ništa?

mislim da je politicka korektnost pre okvir koji postavljamo za odnose i situacije sa onima sa kojima nemamo common ground and interests, a imamo good intentions.
Nietzsches Aprentice Nietzsches Aprentice 01:59 05.12.2007

Re: Još jedno pitanje

@ Ivan - Ne, mislim da je politicka korektnost maska koju puno ljudi stavlja kako ne bi slucajno isprovocirali necije negodovanje i, u razvijenijim zemljama, popili tuzbu. Kada si sa nekim blizak, tesko da ces popiti tuzbu i mnogo je verovatnije da ta osoba zna ili pretpostavlja da ne postoji posebne malicioznosti u onome sto si rekao. Alternativno, osoba se vec navikla na neku tvoju osobinu koju tvoj politicki nekorektan govor oslikava. Sama pojava koje sam svedok cesto me tera da zakljucim kako se politicki korektnim govorom zapravo postize isti efekat kao kada se preko rupe u zidu stavi poster. Rupa je jos tu.
Nietzsches Aprentice Nietzsches Aprentice 02:02 05.12.2007

Re: Još jedno pitanje

otkad je najintimniji - najvulgarniji i najnizi nacin? ako je ovo, a cesto jeste, srpsko shvatanje intimnosti, onda nije ni cudo sto smo tu gde smo.



Moja greska u koracima, ideja je bila da se iza zatvorenih vrata najintimnije razgovara, i da takva situacija omogucuje da se cuju najvulgarnije i primitivnije stvari koje se inace ne cuju u drustvu van kuce.
nsarski nsarski 02:03 05.12.2007

Re: Još jedno pitanje

ideja je bila da se iza zatvorenih vrata najintimnije razgovara

Ono: "Maco, da ugasimo svetlo i razmenimo prostakluke"?
Nietzsches Aprentice Nietzsches Aprentice 02:04 05.12.2007

Re: Još jedno pitanje

nsarski
ideja je bila da se iza zatvorenih vrata najintimnije razgovara

Ono: "Maco, da ugasimo svetlo i razmenimo prostakluke"?


Talk dirty to me
nsarski nsarski 02:09 05.12.2007

Re: Još jedno pitanje

Haaaahaaaaaa:)))
Ali, kazi, zar bi te devojka cenila politicki korektnog u onim trenucima?
There are limits to political correctness, my friend. Cak se posle i pusi u zatvorenom prostoru:) Citao sam u knjigama, majke mi.
Nietzsches Aprentice Nietzsches Aprentice 04:00 05.12.2007

Re: Još jedno pitanje

Apsolutno korektna primedba :)
Unfuckable Unfuckable 09:47 05.12.2007

Re: Još jedno pitanje

"Maco, da ugasimo svetlo i razmenimo prostakluke"?



sjajno....!
preporuka.
Uzgred, da spomenem i moj "problem" - mislim, nije baš moj - al nečiji jeste, očigledno...
Odrastao sam u epicentru grada, sa sve porodicom Roma preko puta +sa njima i "ker" kojeg su maznuli negde samotako, po dijagonali. Družili smo se još "od peska ". Zvali smo jedni druge kako smo hteli, i nikome ništa nije smetalo...oni nama svakakve nadimke, ni ne sećam se više aikodajebitno - mi njima "ganci" or "brazilci"...bitno je bilo da smo lepo "sarađivali" na mnogim poljima itajrad + obavezni fudbal : "brazilci" protiv "ostatka sveta"...najslađe mi je bilo kad im kažem (pai sad nekorektnosti & prikrivene mržnje...tz,tz,tz) "ganci, ganci, ganci - vi ste ovde stranci.." što je naravno bio štos - jer, ako je neko znao šta se u kvartu dešava i koja je "akcija" u toku ili pripremi - to su bili oni
Sad ponegde a i šire kolko vidim, može nastati problem ako upotrebim izraz "ciga" ili "ganci" što mi je malo čudno : ne smeta njima ( znam momke ! ), ne smeta meni ( slatko mi je, čak ) ali nekome, fakat, smeta
nsarski nsarski 12:55 05.12.2007

Re: Još jedno pitanje

obavezni fudbal : "brazilci" protiv "ostatka sveta"


bojana dresovi
stos tice boe
ja naivolem dima svig boica kona televizor
madase mislu
kase ogrnemo sas crvene mesto plave dzoke
ima dai natakarimo sve sredom sto igrau lopte i duzmemo i svecko prvenstvo
ima oni brazilci duzute od muke


(For my friend Wu, the soccer fan.)
Unfuckable Unfuckable 15:56 05.12.2007

Re: Još jedno pitanje

nsarski, blistaš ovih par dana........ko C.Ronaldo po levoj strani.... !!!!!! : - )))))))))
andjelija andjelija 16:07 05.12.2007

Re: Još jedno pitanje

Unfuckable
nsarski, blistaš ovih par dana........ko C.Ronaldo po levoj strani.... !!!!!! : - )))))))))


i meni se cini :))))))
Doctor Wu Doctor Wu 11:15 05.12.2007

Zanimljivo, :)

Tek kada si u četiri zida kuće sa nekim koga poznaješ već određeno vreme možeš da čuješ tu osobu kako skida masku političke korektnosti i komentariše na najvulgarniji i najniži, a samim tim i najintimniji način pojave, ljude i ljudske navike.

Zašto je najvulgarniji i najniži način najintimniji?
Doctor Wu Doctor Wu 11:29 05.12.2007

U, izvini, nisam čitao

komentare, izgleda da je neko već pokrenuo to pitanje. Ignore.

Dragi moj,

Zašto je najvulgarniji i najniži način najintimniji?

Kad kontrola popusti, prvo nestaju najsvezije usvojeni oblici ponasanja.
Za mene je politicka korektnost spolja nametnuta forma, nastala da bi se uterali u red oni koji je sustinki ne poseduju.
Doctor Wu Doctor Wu 12:42 05.12.2007

Hoćeš da kažeš

da su ono što zovemo kulturni načini ophođenja s ljudima najsvežije usvojeni oblici ponašanja? Ali ne zavisi li to i od uslova odrastanja i vaspitanja? Ne poričem da postoje porodice u kojima se deca prvo nauče strahu od ljudi i na gledanje drugih sa podozrenjem, ali čini mi se da ne bi trebalo poricati ni postojanje onih drugih (ma kako one bile retke u određenim krajevima, :)). Čini mi se da su vulgarnost, niskost u ophođenju (i predrasude, koje s njima idu pod ruku), ipak, naučeni a ne urođeni obrasci i da samo pomažu ljudima da prevaziđu nelagodnost u ophođenju s drugima. U tom smislu, ne znam koliko pripadaju domenu intime.

PC, po meni, nema veze s tim i pokretanje nezgodnih pitanja ne zahteva vulgarnost i niskost. Ili sam (opet) u krivu?
mariopan mariopan 12:58 05.12.2007

Re: Hoćeš da kažeš

Kada neko kaze "politicki korektan govor" mene to odmah asocira na nase politicare koji su krenuli da masovno imitiraju strane politicare drzanjem , oblacenjem i [/b]govorom[b] pa govore neodredjeno visokoparnim recnikom , pazeci da ne kazu nista od onoga sto misle a da ipak kazu oono sto ce svako od nas protumaciti kao lepo i dobro po sebe ( a to veze nema sa necim lepim i dobrim za nas ) a to im onda donese neke nove glasove od onih zbunjenih , ubedjenih da covek koji zna toliko stranih , dugackih reci , i za sve reci zna gde koja dodje , pa taj je onda jako pametan pa vredi za njega glasati.

Re: Hoćeš da kažeš

Čini mi se da su vulgarnost, niskost u ophođenju (i predrasude, koje s njima idu pod ruku), ipak, naučeni a ne urođeni obrasci i da samo pomažu ljudima da prevaziđu nelagodnost u ophođenju s drugima. U tom smislu, ne znam koliko pripadaju domenu intime.

I tolerancija i vulgarnost su nauceni oblici ponasanja. ako jedna osoba poseduje i jedno i drugo, mislim da je verovatninje da se prvo naucila vulgarnosti, a posle korektnosti. Takodje, postoje oni koji ne znaju za politicku korektnost, ali nisu ni vulgarni. Oni samo nisu svesni da ono sto kazu moze da povredi nekog ko je drugaciji. To je nesto kao ono kad meni zabrdjena pacijentkinja donese na poklon muslimansku svetu vodicu. Njeno neznanje mene ne vredja, a nekog drugog bi mozda povredilo.
Slazem se da vulgarnost nije povezana sa intimom.

Re: Hoćeš da kažeš

Kada neko kaze "politicki korektan govor" mene to odmah asocira na nase politicare koji su krenuli da masovno imitiraju strane politicare drzanjem , oblacenjem i [/b]govorom[b] pa govore neodredjeno visokoparnim recnikom , pazeci da ne kazu nista od onoga sto misle a da ipak kazu oono sto ce svako od nas protumaciti kao lepo i dobro po sebe ( a to veze nema sa necim lepim i dobrim za nas ) a to im onda donese neke nove glasove od onih zbunjenih , ubedjenih da covek koji zna toliko stranih , dugackih reci , i za sve reci zna gde koja dodje , pa taj je onda jako pametan pa vredi za njega glasati.

Politicka korektnost kao fraza nije vezana za politicare, vec za politiku ophodjenja (najcesce) u javnosti. Tu je akcenat uglavnom na izbegavanju uvreda na racun vere, nacije, rase, pola, (a od skorije i godina), a ne toliko na promociji.
mariopan mariopan 15:37 05.12.2007

Re: Hoćeš da kažeš

Pa onda mi taj govor vec koristimo ovde na blogu , treba mi samo malo privatnih casova kada govorim o nekim ministrima iz Vlade da se savladam da ne psujem. Moze li tako nesto da nam se organizuje?
Nietzsches Aprentice Nietzsches Aprentice 17:28 05.12.2007

Re: Hoćeš da kažeš

Pazi samo sa kojim ministrom dobijes zakazan cas, mo's zelen bostan da oberes :)
Unfuckable Unfuckable 16:22 05.12.2007

mali troll

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana