Planeta

Da li je vreme za Afriku?

Milutin Milošević RSS / 20.08.2010. u 15:48

A09.jpg

Ovaj tekst sam počeo da pišem posle dva radna dana provedena na aktivnosti u predgrađu Najrobija, u Keniji, sa idejom da ga pišem sve vreme boravka ovde. U Keniji sam boravio kako bih podržao organizaciju svetske akcije za mlade uzrasta 16 do 22 godine. Kenija je domaćin preko 1.600 mladih i njihovih vodja sa svih kontinenata. Dilema da li su domaćini sposobni da nešto ozbiljno urade mučila me od prvog dana. Napisao sam jedan deo, a onda zastao - jednostavno, malo sam bio digao ruke od jalova posla, nije bilo vremena da dalje pišem, a dogadjaji su smenjivali jedan drugi. Pošto sam ovaj tekst već najavio, rešio sam da sada pogledam unazad i dopišem ono što sam u Keniji propustio. Najpre ću opisati nekoliko situacija, a onda dati jedan opšti pogled.

***

Već dva dana nas nekoliko koji smo došli u ime Svetske skautske organizacije da dajemo savete i pomognemo kad treba u stvari krpimo rupe koje nastaju izuzetno slabom organizacijom domaćina i trudimo se da popravimo sve što ne funkcioniše. Pošteno, da nas nema mislim da bi se cela stvar potpuno raspala. A iovako je na klimavim nogama.

Šta su najčešći problemi sa kojima se susrećemo?

Nedostatak organizacionih sposobnosti. Ovi ljudi jednostavno nemaju delotvornu praksu rukovodjenja, rukovanja, upravljanja, vodjenja. Nemaju taj osećaj. Nije da se ne trude, ali se sve na kraju svede na brojne beskonačne sastanke na kojima se donose odluke koje retko ko sprovodi. Kad zagusti, onda se dešava da oni koji su na vrhunskim položajima rade bezvezne poslove: povezuju kablove ili nose toalet papir u WCe.

Birokratija. Sistem koji mi podržavamo ima nebrojeno predsednika, direktora, šefova i komesara, i mnogostruko više njihovih zamenika, pomoćnika i članova raznoraznih radnih tela. Svako mora da ima neku (što važniju funkciju). I onda, prirodno, završi se tako što su svi zaduženi a nikome to nije posao.

Mentalitet. Jedna od prvih stvari koje sam naučio je da što je čovek više na lestvici, sve manje od njega ima vajde. Mladi ljudi su tu da bleje, djuskaju i eventualno nešto urade kad im se kaže. Ljudi srednjih godine preuzimaju odgovornost i ima ih ozbiljnih koji to stvarno ozbiljno shvate. No, oni stariji su izgleda dostigli spoznaju sveta i njihov posao se uglavnom svodi na prodaju pameti i mudrovanje. Uistinu, tako se i ponašaju - govore polako, duboko misleno, kao imaju svu mudrost ovog sveta.

Opuštenost. Sve će kao biti završeno na vreme, a onda se skoro sve radi dan pred početak ili kada akcija počne. Vreme je rastegljiv pojam. Domaćini ga očigledno imaju na pretek. Pokušavali smo da ih doteramo, da poštujemo dogovorene termine, ali ne može se reći da smo puno uspeli.

Pririteti. Domaćinima su vrlo važne neke stvari koje nama uopšte nisu bile bitne, i obratno. Dok smo mi najpre brinuli da li će biti dovoljno vode, da li je dovoljno dobra električna instalacija u tuš kabinama, ili šta že se desiti za vreme referenduma (da li će komšije iz Kibere ponovo da dignu pobunu i eventualno predju preko žice i bes iskale na učesnicima), domaćinima je bilo najvažnije da okite binu za predsednika i da svaka afrička zemlja na dan otvaranja izvede po jedan tradicionalni ples.

 

***

Za dan otvaranja akcije, kada je dolazio predsednik države, plan je bio da ustanemo u 6, da se doručak završi do 7, šatori i oprema spakuju do 8, a u pola 9 se bude na centralnom platou, kako bi u 9 počelo otvaranje. Uglavnom je sve funkcionisalo, ali smo opet mi sa strane jurili okolo i požurivali ljude ili utovarivali kamione. Od domaćina ni traga.

To jutro došao je kamion sa tucanikom za posipanje puta kojim je predsednik trebalo da prodje. Kamen je blokirao ulaz na centralni plato o doneo dosta problema. Tek to jutro uredjivali su prostor i spremali sadnicu koju je trebalo da posadi. Oko pola 10 kopaju rupu ispred bine i onda postavljaju dodatne jarbole.

Prodje pola 10, prodje, 10, prodje pola 11, nigde predsednika. Domaćini, srećom, opalili neku afro muziku pa se mladež razigrala. Oko 10 dodje podpredsednik, inače skaut. U njegovoj sviti 7 automobila. Konačno, koji minut posle 11 dodje predsednik. U koloni 26 automobila. I ode u prostorije Kenijske organizacije da popije čaj, upozna se sa drugim gostima, proćaska malo.

Konačno, izadje na plato, posadi to drvce i namesti se na binu. Kao neko obezbedjenje je bilo naokolo. Da sam hteo, mogao sam da ga skinem kao grlicu. Prodje par tačaka kulturno umetničkog programa, a onda krenuše govori. Ukupno 7! Plus molitva, plus dizanje zastave i par drugih protokolarnih zezancija. Udaviše nas - a lokalcima i drugim Afrikancima lepo. Oni nigde ne žure.

Čim se završi otvaranje i predsednik ode, domaćini zaglaviše u prostorije da proćaskaju sa drugim važnim gostima, a mi sa strane navalismo da radimo. Za par sati otposlasmo 1.500 učesnika u 30 autobusa u tri centra aktivnosti. Domaćini se ne pojaviše, sem sjajnog pomoćnika šefa zaduženog za bezbednost (inače, glavni inspektor policije Kenije).

Povukosmo se onako umorni i ljutkasti u našu zgradu, i onda tek videsmo da je bio odštampan program otvaranja, u kome lepo piše da predsednik dolazi u 11. Oni su sve nas držali na platou već od pola 9, za svaki slučaj! Srećom da mi tada niko od domaćina nije bio blizu.

 

***

Posle 4 dana, svih tih 1.500 učesnika vratilo se u centralni kamp. Naravno, mi smo organizovali doček, prihvatali učesnike u aiutobusima i njihovu opremu u kamionima. Prvi autobusi počeli su da dolaze oko podne. U 10 uveče sam ja istovarao poslednji kamion sa opremom. Uzaludno sam pokušavao da nadjem nekoga iz tog naselja ili centralnog štaba da negde smestimo opremu. Ti šatori su se vukli sutradan do podne.

Ovde nam je već bilo prekipelo. Srećom, posle toga nije bilo previše problema i posla. Oni osetljivi poslovi su kako-tako funkcionisali (voda, otpad, hrana, bezbednost), ali opet uz rukovodjenje i stalni rad i nadzor nekoliko mojih kolega. Program - pa dobro, nije moralo sve ni da se izvede. Učesnicima je izgleda bilo dovoljno što su u Africi da im bude lepo.

 

***

Kako smo se mi povukli i nastavili da vodimo samo tih nekoliko strateški važnih i osetljivih poslova, tako su lokalci počeli da hvataju korak i da vode poslove koje je trebalo da obave. Konačno, na odlasku, sve je funkcionalisalo kako treba.

Shvatili smo onda da dokle god ima nas sa strane, domaćini su opušteni jer znaju da ćemo mi zagristi i osigurati da posao bude obavljen. To je izgleda način ponašanja u Keniji. Svu po zemlji sam video da stvari funkcionišu kroz projekte, da se uglavnom završi ono što je planirano i plaćeno sa strane. Tu onda uskaču raznorazne medjunarodne organizacije i svakojake religijske zajednice. Ostalo je lokalna preterana birokratija.

 

***

Pitao sam se sve vreme, kao što sam se pitao još neki put u Africi (a i na nekim drugim mestima na kugli zemaljskoj), mogu li ovi ljudi da išta ozbiljno organizuju? Otvoreno: ima li nade da će Afrika ikada biti samosvojna i dovoljno sposobna da ravnopravno učestvuje u svetskim poslovima? Sve sam više skeptičan da će se tako nešto (uskoro) desiti.

Ako je u Keniji, koja ima organizaciju od 300.000 članova i zavidnu reputaciju u društvu, situacija ovakva, mogu da zamislim kako bi bilo organizovati ovakvu akciju u nekoj manje razvijenoj zemlji (ova akcija je trebalo da bude izvedene pre dve godine u Mozambiku, ali se od toga odustalo posle par godina mučenja i pokušaja da se nešto uradi). Bilo bi zanimljivo čuti kakva je iskustva FIFA imala prilikom organizacije Svetskog prvenstva u fudbalu. Ali iskreno. Verujem da su se o jadu zabavili.

Afrika i mnoge druge oblasti vekovima su bile u kolonizovanom položaju. Mogli bi se lako složiti da su kolonijalne sile muzle izuzetne prirodne resurse i na njihov uštrb izgradile velelepna i moćna carstva. Ona i danas vladaju svetom, bez ozbira što je slobodarski talas doneo samostalnost skoro svim zemljama i narodima u drugoj polovini prošlog veka.

Pitanje je da li su kolonizatori samo muzli ili i nešto ostavili? Kako ja vidim, ovde u Keniji samo ono što ima duboke korene u Britanskoj vladavini ovde funkcioniše (OK, sem muzike i ponečega još). Tamo gde se još oseća red i disciplina koju su aristokratski belci na konjima u bermudicama i safari šeširima nametali tamo stvari još (nekako) funkcionišu. Gde god su lokalni odnosi i kultura prevladali, oseća se jalova organizacija, beskonačna improvizacija, dugotrajna odlaganja i zadovoljavanje minimalnim. Možda sam u krivu, ali mi je ovo veoma jak utisak.

It's time for Africa? Sumnjam. Šta više. Mislim da Afrika ima još mnogo toga da nauči i savlada da bi napredovala brznom kojom želi. Iz mog ugla, pogotovo za skautske organizacije širom Afrike, rukovodjenje i upravljanje su osnovne stvari na koje treba da se usredsrede ako nešto žele samo da urade. Potencijal postoji, konstatovali smo to na mom prethodnom blogu o sirotinjskim naseljima po Najrobiju. Ljudi su željni učenja i napretka. Znaju da samo tako mogu da se izvuku iz bede. Svuda sam to vidjao u nihovom pogledu, u razgovorima u kojima su se raspitivali o svemu ne bi li saznali što više, u belim košuljama i izglancanim cipelama čak i kada je padala kiša a crveno blato bilo svuda unaokolo.

Za kraj, jedna epizoda koju mi je šef ispričao. Na sastanku skautskih vodja Afrike, na kome je bilo i puno predstavnika organizacije sa severne hemisfere koje su došle da vide kako mogu da pomognu, u sred rasprave o mogućim projektima podrške za reč se javio jedan od vodja. Njegova poruka je bila da je dosta kukanja i čekanja milostinje. Da, svaka podrška je dobro došla, ali afrikanci moraju sami da uzmu budućnost u svoje ruke. Krajnje je vreme.

Atačmenti



Komentari (41)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

gedza.73 gedza.73 15:55 20.08.2010

Afrika

Hakuna matata.
Milutin Milošević Milutin Milošević 16:12 20.08.2010

Re: Afrika

Da, zaboravio sam da napišem da je to pristup. Nema problema - šta se uzbudjuješ. Će bidne sredjeno.

Usput, konačno sam skinuo i reči:

Hakuna Matata

Jambo
Jambo bwana
Habari gani?
Mzuri sana

Wageni mwakaribishwa
Kenya yetu
Hakuna matata

Kenya nchi nzuri
Hakuna matata
Nchi ya maajabu
Hakuna matata
Nchi ya kupeleza
Hakuna matata

Kenya yetu
Hakuna matata
Kenya wote
4krofnica 4krofnica 17:03 20.08.2010

Re: Afrika

no worries

nemam pojma, verovatno si se namucio, ali meni su oni beskrajno simpaticni.
nemora svugde da bude redraddisciplina.
ah,da
oni koji su na vrhunskim položajima rade bezvezne poslove: povezuju kablove ili nose toalet papir u WCe.
podrzavam.
Kazezoze Kazezoze 16:54 20.08.2010

hmmm,

rukovodjenje i upravljanje

recimo da je u ovome problem.
postavi se u njihovu ulogu. ziveli su godinama u plemenskoj zajednici gde se sva organizacija zasnivala u cinjenici da za danas treba da se pribavi hrana, a vestina lova je bila i jedina skola koju su morali savladati.
a onda su dosli belci. doneli su neke svoje vrednosti koji su se totalno razlikovali od njihovog poimanja zivota. da bi zadovoljili svoje vrednosti (dijamanti, zlato, pamuk i sl.) morali su sve to nekako i da organizuju. naravno da su belci bili organizatori, a crnci izvrsioci radova, robovi. oni koji su dole, u takvim uslovima, nemaju neku volju da nesto nauce od onih koji su gore, jer sve sto se od njih zahteva je da rade za svoje gazde. organizacija i upravljanje, u tim okolnostima, nemaju nikakvog smisla. svet se u medjuvremenu menjao, kao i njihova zemlja, ali oni nisu imali nikakav svesni uticaj u tome. oni su bili robovi.
kasnije, kada su se oslobodili, odjednom su se nasli u totalno novoj situaciji. ono sto nisu ni sanjali da bi trebalo da rade, su morali da rade. svet se izmenio, nacin zivota je postao drugaciji. ukinuto je robovlasnistvo, ali se u medjuvremenu izgubio sistem zivota koji je bio pre no sto su postali robovi. novi ucitelji zivota su im postali bivsi robovi, a njihov jedini cilj je bio da prestanu da budu robovi, odnosno da prestanu da rade. u toj novonastaloj situaciji jedini koji su uspeli da profitiraju su oni koji su i dalje ostali odani svojim belim gazdama.
novi period je znaci doneo "odmor" robovima, naglo bogacenje korumpiranih vlasti i nastavak lagodnog bogacenja zapadnih korporacija koje su zadrzale vlasnistvo nad glavnim sirovinama africkih zemalja.
u takvim okolnostima sve sto ne mirise na rat je dobra pojava i africi ce trebati jos jako mnogo vremena da u stvarnosti prihvati zapadni sistem zivota, a to podrazumeva izmedju ostalog i
rukovodjenje i upravljanje

resursima koji im i pripadaju.

edit: zaboravih da se upisem i sa malo africkog bluza, nije kenija, al' je mali:)))

Milutin Milošević Milutin Milošević 18:08 20.08.2010

Re: hmmm,

Ej, Kaz. Pozdrav, i hvala za dobru ocenu. I za dobru muziku, svakako.

Ove Kikuje su najzanimljiviji glede muzike u Keniji. Nažalost, samo sam ih slušao i ne nasnimih sebi nešto za posle
expolicajac expolicajac 17:00 20.08.2010

Sličnosti

Mora da si bio skori u Beloj Palanci kod Niša kada je Patrijarh G.G.Irinej osveštavao novi Hram. Organizacija ista, angažovanje slično, samo što se završilo dobrom "krkom" koju ti nisi spomenu u svom tekstu. Pa mi smo isti kao i oni, samo što se zovemo Srbi
Milutin Milošević Milutin Milošević 18:10 20.08.2010

Re: Sličnosti

Nisam bio u BP od jeseni 2005. godine. Nažalost.

Da, ima slučnosti. Sem krkanja. Tu su još daleko od nas
jasnaz jasnaz 19:11 20.08.2010

Milutin Milošević Milutin Milošević 20:13 20.08.2010

Re: ▲

Lepo. Hvala
mikimedic mikimedic 20:19 20.08.2010

pozdrav gazdi

i utisci su mnogo jaki -- naravno da se u svemu slazem sa kazom.

predivan kontinent, taj njihov ease postojanja...

nemam mnogo iskustava, mada su kratka i intenzivna. da li je moguce izvuci zakljucke -- tesko.

iz ono malo afrike sto sam video, cini mi se da infrastruktura postoji u zemljama gde su bili britanci, ostavili su nesto. kako je odrzavana dalje i u kakvom stanju je sada je druga tema.

medjutim, u onim zemljama gde sam bio a gde su bili francuzi i pogotovo belgijanci - plac majke bozje. tu se sve nosilo, ama bas nista se nije ostavljalo.

kinsasa izgleda kao ispod gazele x 10,000 puta. osim naravno onog dela pored reke gde je mobutu orgijao.


predivan kontinent, za koji me uvek tuga uhvati kad znam da nemaju nade za bolje sutra.
Milutin Milošević Milutin Milošević 20:35 20.08.2010

Re: pozdrav gazdi

predivan kontinent, za koji me uvek tuga uhvati kad znam da nemaju nade za bolje sutra

Pozdrav, Miki. Ovo si lepo rekao.

Možda sam te preleteo onomad
mikimedic mikimedic 20:41 20.08.2010

Re: pozdrav gazdi

eh sasvim moguce

mlekac mlekac 00:37 21.08.2010

Re: pozdrav gazdi

mikimedic

predivan kontinent, za koji me uvek tuga uhvati kad znam da nemaju nade za bolje sutra.


Mozda po nasem vidjenju, Miki, po njihovom - jos ne sretoh Afrikanca koji bi bio tako malodusan.

Afrika, nekako, zivi za danas i sada.
Juce je proslo, sutra... Ko zna da li cemo docekati sutra?
Mogu lavovi da upadnu i pobiju pola sela na spavanju, mogu slonovi da pogaze letinu, moze da udari susa i da pomori goveda, a moze da bude sasvim lepo vreme i da sve bude u redu.
Zato se oni ne nerviraju unapred. Ako problem iskrsne, resicemo ga kad iskrsne. Nema koncepta dugorocnog planiranja.

Meni je jedan od najjacih primera do koje mere im je dugorocno planiranje strano prinicip naplate struje u Bw.

80% kuca u Bw ima tzv prepaid brojila. Jednostavno, na svakoj benzinskoj pumpi uplati se odredjena kolicina love, i dobije se magnetna kartica ili sifra (zavisno od tipa brojila) koja se kod kuce ubaci na isto i imas struje koliko si platio. Na svakom brojilu je displej koji te upozorava kad je struja pri kraju - da znas da odes i opet platis!

I mogu ti reci, kad sam razgovarala sa ljudima, da su Afrikanci, redom, odusevljeni takvim sistemom, dok su belci uglavnom gundjali zato sto moraju da idu i da upalcuju pa da se vrate kuci i ucitaju karticu...

mikimedic mikimedic 17:09 21.08.2010

Re: pozdrav gazdi

Mozda po nasem vidjenju, Miki, po njihovom - jos ne sretoh Afrikanca koji bi bio tako malodusan.

Afrika, nekako, zivi za danas i sada.
Juce je proslo, sutra... Ko zna da li cemo docekati sutra?


mlekac mislim da se u sustini razumemo -- moj komentar nije na racun nacina zivota afrikanaca vec, po mom misljenju, sveukupne perspektive tog kontinenta sa svim svojim razlicitostima.

ako se nesto moze generalizovati to je da je sa odlaskom kolonizatora, opet po mom misljenju, otisla i nada iz tog dela sveta. i naravno da necu reci da je vreme kolonizatora bilo dobro -- bilo je dobro samo u tolikoj meri da dok su kolonizatori racunali na dugotrajni ostanak tamo, pored odnosenja resursa znacajan deo su i ulagali u razvoj, naravno jer se racunali na dugotrajan ostanak. odlaskom kolonizatora ostali su samo mehanizmi za dalje izrabljivanje afrike, bez ikakvog povratnog procesa.

pogledaj zimbabwe 1980 i zimbabwe danas. svi do jednog stanovnika hararea ce ti reci da je zimbabwe u poslednjih 20 godina se vratio vekovima unazad. infrastruktura je postojala ali je sad vec dobrano unistena. zbog nedostatka organizacije i korupcije.

stanje u africi, da opet generalizujemo, nije dobro. i bez obzira na nacin zivota, ne verujem da je vecina srecna zbog toga.



mlekac mlekac 02:39 22.08.2010

Re: pozdrav gazdi

mikimedic
Mozda po nasem vidjenju, Miki, po njihovom - jos ne sretoh Afrikanca koji bi bio tako malodusan.

Afrika, nekako, zivi za danas i sada.
Juce je proslo, sutra... Ko zna da li cemo docekati sutra?


mlekac mislim da se u sustini razumemo -- moj komentar nije na racun nacina zivota afrikanaca vec, po mom misljenju, sveukupne perspektive tog kontinenta sa svim svojim razlicitostima.

ako se nesto moze generalizovati to je da je sa odlaskom kolonizatora, opet po mom misljenju, otisla i nada iz tog dela sveta. i naravno da necu reci da je vreme kolonizatora bilo dobro -- bilo je dobro samo u tolikoj meri da dok su kolonizatori racunali na dugotrajni ostanak tamo, pored odnosenja resursa znacajan deo su i ulagali u razvoj, naravno jer se racunali na dugotrajan ostanak. odlaskom kolonizatora ostali su samo mehanizmi za dalje izrabljivanje afrike, bez ikakvog povratnog procesa.

pogledaj zimbabwe 1980 i zimbabwe danas. svi do jednog stanovnika hararea ce ti reci da je zimbabwe u poslednjih 20 godina se vratio vekovima unazad. infrastruktura je postojala ali je sad vec dobrano unistena. zbog nedostatka organizacije i korupcije.

stanje u africi, da opet generalizujemo, nije dobro. i bez obzira na nacin zivota, ne verujem da je vecina srecna zbog toga.




Kapiramo se miki, samo si izabrao pogresan primer, bojim se.
1999. kada sam stigla u taj deo Afrike, Zimbabve je bio zitnica koja je izvozila po celom juznom delu Afrike i malo dalje.

Medjutim, kao sto rekoh, Afrikanci su gerantokratsko drustvo, a dragi im predsednik ima, po svemu sudeci, sve simptome staracke demencije. Zimbabve sad to placa - debelo. Ne znam sta mu je kvrcnulo u glavi 2003, ali od tada okrenuse kola nizastranu.

S druge strane, imas Mozambik koji je posle decenija gradjanskih ratova i haosa izuzetno napredovao u poslednjih desetak godina...

Kao sto rekoh, ja verujem da ce Afrika na kraju, doci na svoje, ali ne tempom koji ostatak sveta zagovara.

Btw, valjda je svima poznat podatak da se jedina zemlja u svetu koja se NIKAD nije zaduzivala kod MMF-a nalazi bas u Africi?
Biljana 77 Biljana 77 12:05 23.08.2010

Isto i različito

u onim zemljama gde sam bio a gde su bili francuzi i pogotovo belgijanci - plac majke bozje

A i ovde se mora napraviti velika razlika između npr. severne Afrike koju su prvo "kolonizovali" Arapi i "crne" Afrike. U Tunisu se francusko prisustvo oseća na veoma pozitivan način.
mikimedic mikimedic 12:11 23.08.2010

Re: Isto i različito

U Tunisu se francusko prisustvo oseća na veoma pozitivan način.


hhhm... a u alziru?
Biljana 77 Biljana 77 12:19 23.08.2010

Re: Isto i različito

hmm..nisam bila pa ne znam, a ne volim da pričam napamet. Ali mislim da nikakva generalizacija ne može da se primeni na Afriku, pa ni ta vezano za "tip" kolonizatora. Prosto, i "mali" region kao što je severna Afrika ima raznoliku predistoriju od doba Rimljana i Feničana pa redom. O Egiptu da ne pričamo.
mlekac mlekac 12:31 23.08.2010

Re: Isto i različito

Biljana 77
u onim zemljama gde sam bio a gde su bili francuzi i pogotovo belgijanci - plac majke bozje

A i ovde se mora napraviti velika razlika između npr. severne Afrike koju su prvo "kolonizovali" Arapi i "crne" Afrike. U Tunisu se francusko prisustvo oseća na veoma pozitivan način.

Dobro primeceno Biljo, mada, po mom iskustvu, kada se prica o Africi vecina ljudi se ni ne seti da tom kontinentu pripadaju i zemlje severne Afrike... Uglavnom svi govore o centralnoj i podsaharskoj...
mikimedic mikimedic 12:34 23.08.2010

Re: Isto i različito

naravno, slazemo se i generalizacije sigurno ne moze biti. ja samo htedoh da kazem jedno -- u vecini predela koje su bile pod britanskom vlascu videh infrastrukturu. pod francuskom i belgijanskom - ne.
lakipingvin lakipingvin 12:58 23.08.2010

Re: Isto i različito

A i ovde se mora napraviti velika razlika između npr. severne Afrike koju su prvo "kolonizovali" Arapi i "crne" Afrike.

meni je ta razlika bila najociglednija kad sam posetio i uporedio Cape town i Juzno Africku Republiku sa Somalijom, Tanzanijom, Kongom, Mozambikom ili Zambijom i zanimljivo mi je bilo vidjenje jednog Bura juzno-afrikanca koji dok mu je jedan kolega liberalizovano demokratizovani beli amerikanac govorio da su najgori on rekao nesto kao-"kad su moji preci stigli ovde sa biblijom i teskim radom praveci od ove zemlje svoj dom,tvoji su stigli u Ameriku sa revolverom,viskijem i zarazenom cebadi"...posle toga nisu se vise raspravljali...Jedan isto dobar podatak o tipu kolonizacije je koliko mesanih brakova i dece postoji u tim nekim juznim delovima gde prvi uticaj nije bio Arapski i nesto severnije severni Mozambik, Tanzanija pa nadalje...
asparagus asparagus 20:31 20.08.2010

Skrenuli smo levo kod Karpata

Nedostatak organizacionih sposobnosti
Birokratija
Mentalitet
Opustenost
Prioriteti

ladno srbi
Milutin Milošević Milutin Milošević 20:36 20.08.2010

Re: Skrenuli smo levo kod Karpata

I to de lux
sonja.m sonja.m 20:59 20.08.2010

Radovanje

Ta opustenost je najveca dragocenost Afrike.
Sve izgleda haoticno, ali ipak nekako sve dobro ipadne.
To je zato tako sto sve nadgleda Veliki Brat:
Ponekad Gost zauzme mesto Domacinu da bi sve ispalo kako treba.
Ponekad placas da bi radio.
Ponekad radis a mislis da pevas.
Ovde je nebo ogromno i samo je RADOVANJE vece.

A sto se tice klope, mi smo daleko isped njih,
ali posto prevelika krkanjcija nije zdrava,
mozemo da racunamo da su Afrikanci tu savesniji od nas.


sonja.m sonja.m 13:26 21.08.2010

Re: Radovanje

Eto, prosto, moram da objasnim sta znaci Veliki Brat iz mog jucerasnjeg komentara:
To je medunarodna ekonomska pomoc, koja je Uslov Opstanka Africkog coveka (mislim na sve ljude crne rase u Africi).
Neke drzave( npr Lesoto ) opstaju SAMO zahvaljujuci pomoci, prvenstveno Amerike, pa onda Evropske zajednice.
Tako se izdrzava demokratija, najpravedniji( za sada) politicko drustveni sistem, ciji je cuvar i zagovornik Amerika i EVr. zajednica.
Da nije toga...
Izuzetak je Juzna Afrika, ali to je druga prica.
lakipingvin lakipingvin 14:14 21.08.2010

Re: Radovanje

opstaju SAMO zahvaljujuci pomoci

Pomoc JESTE problem!!!Ko je uspostavio tu kulturu pomoci??Crnci u Africi???Pomoc samo skrece paznju ljudi od produktivnih aktivnosti prema nekoj laznoj politici.Pomoc slabi socijalnu konstrukciju bilo koje zemlje pogotovu africke..
1978 IMF je postavio Blumentala na poziciju u centralnoj banci tada Zaira sada Konga...Blumental za manje od godinu dana napusta to mesto i kaze u svom izvestaju da je to totalno koruptivni sistem gde investitor ne moze da dobije svoj novac nazad!!!Posle takvog izvestaja IMF daje Mobutu-u najvecu pozajmicu ikada datu jednoj africkoj zemlji...Pomoc je problem za bilo koju africku zemlju.."Blanket one size fits all aid" nikad nece da profunkcionise u Africi zato sto ekonomija koja je ispravna za neke landlock zemlje kao Lesoto,Zambia, Cad,Zimbabwe sigurno nije ista za druge zemlje bogate naftom i sa izlaskom na more Angola,Nigerija,Sudan,Mozambik.
Pomoc je problem...
sonja.m sonja.m 16:49 21.08.2010

Re: Radovanje

Bilo bi lako da je samo pomoc problem.



babela babela 23:05 20.08.2010

welcome

mlekac mlekac 00:17 21.08.2010

E, sad pada ribanje...


Predugo se muvas po tim zapadima, gazda, predugo...
Ne kazem, imaju oni i dobrih stvari, ali Afrika je Afrika, ne moze to tek tako.

Aj'mo po redu:
Šta su najčešći problemi sa kojima se susrećemo?

Nedostatak organizacionih sposobnosti. Ovi ljudi jednostavno nemaju delotvornu praksu rukovodjenja, rukovanja, upravljanja, vodjenja. Nemaju taj osećaj.


Vrlo pogresno i vrlo velika predrasuda.
Afrikanci sasvim lepo znaju da se organizuju, ali je najveci problem njihovo shvatanje autoriteta. Naime, i tradicionalno, i kroz skolski sistem nauceni su da se autoritet ne osporava i da se izvrasava SAMO i TACNO ono sto im se kaze (pokaze) na nacin na koji im se kaze, pokaze.

Znaci, kada se u Africi radi organizacija bilo kog projekta, onaj ko delegira istu mora da vodi racuna o tome KO ce voditi celu stvar na terenu. Ako ta osoba nema dovoljno znanja ili autoriteta - pisi propalo.

Tzv "independent thinking", kada je posao u pitanju koncept je koji je Afrikancima potpuno nepoznat i neshvatljiv. Otprilike koliko je nepoznat i neshvatljiv prosecnom naredniku bilo koje vojske.

Afikanac ocekuje da mu se kazu dve stvari:
Sta da uradi.
KAKO to da uradi.

Ako mu se kaze samo STA a ne i KAKO, ili obrnuto, dolazi do kurslusa.

Iz nekog razloga, jako tesko im ulazi u glavu ideja da ista stvar moze da se radi na vise razlicitih nacina. A jos teze prihvataju novi nacin ako su vec usvojili jedan koji radi...


Birokratija. Sistem koji mi podržavamo ima nebrojeno predsednika, direktora, šefova i komesara, i mnogostruko više njihovih zamenika, pomoćnika i članova raznoraznih radnih tela. Svako mora da ima neku (što važniju funkciju). I onda, prirodno, završi se tako što su svi zaduženi a nikome to nije posao.


Vole uniforme i vole cinove. Ali ih shvataju kao pocast, ne kao zaduzenje. Jednostavno, kgosi (poglavica) je kgosi. To je mnogo vise pocasna nego izvrsna funkcija. Oni svako naimenovanje na visu funkciju shvataju kao odavanje pocasti, a ne kao zaduzenje. Titula je titula a konkretan posao je konkretan posao... Mozda tebi to deluje nerazdvojno, ali za njih se te dve stvari ne preplicu. Titula sluzi da se predstavis. A neko mora da mi kaze sta mi je posao.




Mentalitet. Jedna od prvih stvari koje sam naučio je da što je čovek više na lestvici, sve manje od njega ima vajde. Mladi ljudi su tu da bleje, djuskaju i eventualno nešto urade kad im se kaže. Ljudi srednjih godine preuzimaju odgovornost i ima ih ozbiljnih koji to stvarno ozbiljno shvate. No, oni stariji su izgleda dostigli spoznaju sveta i njihov posao se uglavnom svodi na prodaju pameti i mudrovanje. Uistinu, tako se i ponašaju - govore polako, duboko misleno, kao imaju svu mudrost ovog sveta.


Ovo je vezano za ono sto napisah gore. Autoritet koji se stice s godinama. Mlad covek, koliko god znanja imao, u Africi nema autoritet. Oni su tradicionalno gertantokratsko drustvo, postuju mudrost zivotnog iskustva i tako se i ponasaju.

Opuštenost. Sve će kao biti završeno na vreme, a onda se skoro sve radi dan pred početak ili kada akcija počne. Vreme je rastegljiv pojam. Domaćini ga očigledno imaju na pretek. Pokušavali smo da ih doteramo, da poštujemo dogovorene termine, ali ne može se reći da smo puno uspeli.


Ee, rra!
Poimanje vremena je potpuno drugacije, to je tacno. Ali se na kraju stvar ipak uradi... U stvari, ne postoji koncept rokova. Ako nesto moze da se odlozi - oni ce odloziti. Ali, ako im se kaze da je to potrebno ODMAH, tako ce i biti. Znaci, ili za ODMAH ili cekaj - nista ono, kroz tri dana...

Samo opusteno!


Pririteti. Domaćinima su vrlo važne neke stvari koje nama uopšte nisu bile bitne, i obratno.


Prvo, razlika u kulturama. Afrikanci vrlo drze do ukazivanja pocasti srazmerno tituli. Znaci, da, VRLO je bitno kako ce bina biti ukrasena, GDE ce koji predsednik sedeti i KAKO ce se domacini pokazati pred ostalim Afrikancima. (EDIT: Sef protokola bilo kog evropskog dvora postideo bi se pred kolicinom protokolarnih sitnica koje ce na zvanicnim desavanjima zahtevati jedna prosecna africka baba. Od toga kako mora da se obuce, ko ce gde da sedne, kako ce da sedne, kad ce da bude posluzen, cime, u kojoj kolicini, do toga ko sa kim uopste moze da prica i o cemu... )

Sigurnost i slicno - pa valjda je neko bio zaduzen za to? Vojska, policija? Niko im nije rekao da je to njihovo zaduzenje, pa im zato i nije bilo prioritetno...

Mali trol - kada je SA dobila da organizuje SP 2010, jedna od prvih zabrinutosti koju je FIFA izrekla bilo je sigurnost turista i navijaca koji ce dolaziti.

E, posto je to bilo UNAPRED predstavljeno kao moguci problem zbog kog bi SA ispala los domacin, odjednom se bila digla kampanja u celoj zemlji da se pokazu kako su oni miroljubivi, fini, i tako to...

Nije da ne moze, samo treba znati kako
vladimir petrovic vladimir petrovic 08:05 21.08.2010

Re: E, sad pada ribanje...

Mlekac
Afrika je Afrika, ne moze to tek tako.

Poimanje vremena je potpuno drugacije, to je tacno

Nije da ne moze, samo treba znati kako


Slažem se.

Meni je bilo drago da pročitam Milutinov blog, ali mi je sve vreme bilo u glavi kako neki ljudi, koji su dobronamerni, neće da shvate da je sistem vrednosti u Africi drukčiji.
A belci (Evropljani, Amerikanci) žele tim crncima da nametnu svoj sistem u uverenju da je on najbolji mogući. /Kod Voltera, u Kandidu, postoji refren: živimo u najboljem od svetova).

Neko će reći: pa belci na taj način žele da im pomognu, da se organizuju, da žive, da vole, sve to na način kako belci rade. Jer oni (crnci), čini mi se, i vole, i mrze, i žive, i jedu, i radjaju se i umiru na DRUKČIJI NAČIN od belaca. (Kazezoze je gore lepo opisivao zašto su Afrikanci teško primali navike belaca).

Jer su im strane, jer su im nametnute. Belci su došli da im kažu da njihovi bogovi nisu dobri; da ne znaju za stid nego devojke i žene idu gole do pojasa, da su lenji jer žive u kućicama koje nemaju prozore, što znači da im služe samo da bi unutra spavali zaštićeni od životinja i nevremena, a ne da nešto rade, jer najviše vole da idu na spavanje kad padne mrak i da se bude kad svane. Ako ostanu duže uveče, onda zapale vatru, popričaju, malo djuskaju, pa idu na spavanje. Zajebi neki rad u kuću uz sveću (pošto nemaju struje), kad mogu sutradan da rade na miru, na suncu, ali u hladovini. Itd. Itd. itd.

Milutin
Ovi ljudi jednostavno nemaju delotvornu praksu rukovodjenja, rukovanja, upravljanja, vodjenja. Nemaju taj osećaj

Jedna od prvih stvari koje sam naučio je da što je čovek više na lestvici, sve manje od njega ima vajde. Mladi ljudi su tu da bleje, djuskaju i eventualno nešto urade kad im se kaže. Ljudi srednjih godine preuzimaju odgovornost i ima ih ozbiljnih koji to stvarno ozbiljno shvate. No, oni stariji su izgleda dostigli spoznaju sveta i njihov posao se uglavnom svodi na prodaju pameti i mudrovanje. Uistinu, tako se i ponašaju - govore polako, duboko misleno, kao imaju svu mudrost ovog sveta.

Vreme je rastegljiv pojam. Domaćini ga očigledno imaju na pretek. Pokušavali smo da ih doteramo, da poštujemo dogovorene termine,

Domaćinima su vrlo važne neke stvari koje nama uopšte nisu bile bitne, i obratno

Shvatili smo onda da dokle god ima nas sa strane, domaćini su opušteni jer znaju da ćemo mi zagristi i osigurati da posao bude obavljen. To je izgleda način ponašanja u Keniji.

Pitao sam se sve vreme, kao što sam se pitao još neki put u Africi (a i na nekim drugim mestima na kugli zemaljskoj), mogu li ovi ljudi da išta ozbiljno organizuju?

Afrika i mnoge druge oblasti vekovima su bile u kolonizovanom položaju


Sve ovo stoji, Milutine, što si ispričao.
Ali sugeriše ono što sam gore napomenuo: da bismo mi hteli da oni budu kao mi.Da im samo to može obezebediti sreću.
Da li to drži vodu. Treba staviti prst na čelo i pitati se da li su naši prilazi, koje želimo nametnuti Afrikancima dobri i za njih?
Izgleda da nešto tu ne štima.
Znam, moraju se i Afrikanci prilagodjavati novim vremena. Menjaju se i oni, ništa nije isto kao što je bilo pre stotinu godina, ali sve promene idu sporo.

Afrikancima treba pomoći, koliko se može, ali ne treba napdano i agresivno tražiti da oni postanu ono što su belci. Da crnci u Africi budu belci. Čemu?

Da ne filozofiram.
Svi znamo da mnogo crnaca ima u SAD i nekim drugim zemljama zapadne hemisfere. Dovedeni kao robovi iz Afrike i već mnogo generacija tamo žive.

Da li ima razlike izmedju američkih crnaca i afričkih crnaca.
Ima.
Američki crnci, silom prilika, sve više primaju američki sistem vrednosti. Ide to teško, ali ide.
A afrički crnci još nisu dotle došli. Oni su u mnogo čemu nevini, ali ispravni.
Ne namećimo im svoje vrednosti, ne tucajmo ih po glavi da je spas samo ako rade onako kako mi mislimo da treba da rade.

Ja volim Afriku takvu kakva jeste. A kao dete, živeo sam u Nigeriji, zatim u Zambiji. Više godina. I sada rado navratim u supsaharsku Afriku, kad stignem, mada retko. Toliko.
Milutin
...It's time for Africa? Sumnjam. Šta više. Mislim da Afrika ima još mnogo toga da nauči i savlada da bi napredovala brznom kojom želi. Iz mog ugla, pogotovo za skautske organizacije širom Afrike, rukovodjenje i upravljanje su osnovne stvari na koje treba da se usredsrede ako nešto žele samo da urade.


Tačno je da Afrika ima mnogo toga da nauči i savlada da bi napredovala brzinom kojom želi. Odnosno kojom mi mislimo da treba da napreduje.
Oni bi se zadovoljili sa malim, ali da ostanu takvi kakvi jesu. Da opstaju.
bocvena bocvena 08:42 21.08.2010

Re: E, sad pada ribanje...

U stvari, ne postoji koncept rokova. Ako nesto moze da se odlozi - oni ce odloziti. Ali, ako im se kaze da je to potrebno ODMAH, tako ce i biti. Znaci, ili za ODMAH ili cekaj - nista ono, kroz tri dana...

Samo opusteno!

Moj muž je Afrikanac! Znači da objasnim šta i kako da se uradi i da naglasim rok...hvala za uputstvo za upotrebu! (I da mu kupim neku uniformu:))))

Šalu na stranu, čekala sam da se javi neko ko je živeo u Africi jer su moja saznanja posredna, ali nekako mi se mišljenje poklapa sa Mlekac i Vladimirom. Pretpostavljam da je za zapadnjački sistem frustrirajući ritam Afrike,ali je prilično arogantno očekivati da se oni prilagode nama.

Inače ta birokratija, korupcija, indolentnost...to me u Srbiji tera na psovanje skoro svakodnevno. A mi smo neki vajni zapadnjci. U EU, takoreći:)))
lakipingvin lakipingvin 11:03 21.08.2010

Re: E, sad pada ribanje...

"So we discussed what was going on in Africa. And never, ever did I talk about, Well, gee, is it a country or is it a continent, I just don't know about this issue."
Sarah Palin on November 11, 2008 tog dana su prestala sva moja ubedjivanja sa ljudima o bilo kom delu Afrike tako da me vise nista ne moze iznenaditi kad je misljenje o Africi u pitanju...
Pizon
Neko će reći: pa belci na taj način žele da im pomognu, da se organizuju, da žive, da vole, sve to na način kako belci rade.

Ovo je na nivou Sare Pejlin jedina funkcija evropljana u Africi je bila da opljackaju ono sto moze da se opljacka i posalju za Evropu nema tu nikakve pomoci i neznam zasto se cak i danas stvari ne nazovu pravim imenom.
(Kazezoze je gore lepo opisivao zašto su Afrikanci teško primali navike belaca).

Kaz. kao i ti Pizone preskacete jednu veliku stvar a onda izvlacite pogresne zakljucke a to je da belci nisu prvi dosli u Afriku vec su to bili arapski trgovci evropljani kad su dosli stavili su silom arape pod kontrolu i nastavili isti robovski sistem vrednosti.
O nedostatku organizovanosti ne bih da uzimam bilo ciji citat vec me zanima da li vi uzimate u obzir kad donosite Vase zakljucke da je crncima u Africi (u nekim zemljama do 1974godine) bio ZABRANJEN odlazak na fakultet i pravo na obrazovanje.Mislim da bi taj argument u neku ruku mogao da promeni neke zakljucke

mlekac
Tzv "independent thinking", kada je posao u pitanju koncept je koji je Afrikancima potpuno nepoznat i neshvatljiv. Otprilike koliko je nepoznat i neshvatljiv prosecnom naredniku bilo koje vojske.

Afikanac ocekuje da mu se kazu dve stvari:
Sta da uradi.
KAKO to da uradi.

To da ako mu je posao da cisti kucu ili ti u necemu pomaze i veliko NE ako uzmes mozambikanca i posaljes u Somaliju ili juznoafrikanca u Kongo odradice posao bolje nego bilo koji evropljanin...garantovano.
Ova rec Afrikanac koja se koristi na blogu mi je malo ne jasna..Ko se tu ubraja?Da li pod istom kapom stavljate crnca iz Nigerije,Kameruna,Botswane ili Mozambika?
jos ne sretoh Afrikanca koji bi bio tako malodusan.

isto-takodje
mlekac
Nema koncepta dugorocnog planiranja.

Veliko Ne!!!U jednoj familiji otac preko partije posalje jednog sina u Jugoslaviju da studira geologiju,drugog u London pravo,treceg u Ameriku ekonomist,cerke pouda po Tanzaniji i dvojicu zadrzi kuci snjim.Oni imaju jedno od najboljih dugorocnih planiranja samo ne po nasim standardima...I da otac nema ni osnovnu skolu...Afrika ima svoja pravila...Hvala za blog gazda
polarno_prase polarno_prase 15:13 21.08.2010

Re: E, sad pada ribanje...

Mlekac, ja sumnjam da je poenta ovog bloga bila da kaže kako su afrikanci nekakva niža rasa, urođeno nesposobna. Jasno je da su razlike pre svega kulturološke prirode. Ali da li to išta suštinski menja? Ja ne vidim nikakvu bitnu razliku između tvog posta i Milutinovog teksta.

Ako stvari funkcionišu ovako:
mlekac

Afikanac ocekuje da mu se kazu dve stvari:
Sta da uradi.
KAKO to da uradi.

Ako mu se kaze samo STA a ne i KAKO, ili obrnuto, dolazi do kurslusa.
...
Titula sluzi da se predstavis. A neko mora da mi kaze sta mi je posao.
...
U stvari, ne postoji koncept rokova. Ako nesto moze da se odlozi - oni ce odloziti. Ali, ako im se kaze da je to potrebno ODMAH, tako ce i biti. Znaci, ili za ODMAH ili cekaj - nista ono, kroz tri dana...

kakva bi onda bila perspektiva samostalne Afrike? Kad uvek neko mora da kaže, da nacrta, da natera... Na nivou plemena to možda i može da fercera, ali inače - raspad.

Milutin Milošević Milutin Milošević 21:32 21.08.2010

Re: E, sad pada ribanje...

E, sad pada ribanje...

Znao sam da ćeš da me "sačekaš". Prirodno: ja sam bio samo u poseti a ti si tamo živela. Stoga, tvoje mošljenje uvažavam i čekao sam ga. No, da krenem da odgovaram tebi i drugima koji su se nadovezali.
Predugo se muvas po tim zapadima, gazda, predugo...
Ne kazem, imaju oni i dobrih stvari, ali Afrika je Afrika

Da, Afrika je Afrika, a Azija je Azija i Južna Amerika je Južna Amerika a Albanija je Albanija. Ovaj blog jeste o Africi, ali se može napisati za mnoge zemlje. U mnogima sam bio i video istu stvar. I goru. Afrika me je dotakla jer sam se nedavno odavde vratio, posle pomalo gorkih iskustava koje sam imao.
nauceni su da se autoritet ne osporava i da se izvrasava SAMO i TACNO ono sto im se kaze (pokaze) na nacin na koji im se kaze, pokaze

Iz ovog mog kratkog iskustva, ovo je samo teortski tačno. Ja sam odštampao i podelio svima onima koji treba da učestvuju u aktivnosti koju sam vodio prvog dana šta, kada i kako treba da rade. NIKO se nije pojavio, a kamo li odradio svoj posao.
razlika u kulturama

Da, mi smo toga bili svesni od samog početka. I, što je za očekivanje, svi evropljani su shvatili i pridržavali se. Ja sam od samog početka pokušavao da domaćinima objasnim da je shvatanje i prihvatanje kulture drugih dvosremeran proces. Kao što mi treba da znamo da je kultura i ponašanje Afrike drugačije, oni su takodje trebali da znaju da je kultura i ponašanje drugih sasvim drugačije. Ako organizuju akciju za sve = svetsku akciju, onda i oni moraju da prilagode svoje ponašanje, a ne da očekuju da se ceo svet prilagodi njima. Pa čak i ako ne organizuju svetsku akciju moraju da budu malo pažljiviji!
Vladimir: belci na taj način žele da im pomognu, da se organizuju, da žive, da vole, sve to na način kako belci rade

Deo mog bloga upravo želi da kaže da Afrika ne treba da slepo prati belce. No, realnost je ipak nešto drugo. Mogu oni, ili mi, ili bilo ko drugi, da budemo dosledni u svom kulturnom modelu. ali je pitanje kako će onda biti kotirani "na svetskoj pijaci". Budi ti gazda u svom selu, ali tvoje selo nije ceo svet!
da bismo mi hteli da oni budu kao mi.

Rekoh: ovo mi nikada nije bilo na pameti.
Polarno prrase: kakva bi onda bila perspektiva samostalne Afrike? Kad uvek neko mora da kaže, da nacrta, da natera...

Da, ovo je poenta mog teksta
mlekac mlekac 02:45 22.08.2010

Re: E, sad pada ribanje...

lakipingvin

mlekac
Nema koncepta dugorocnog planiranja.

Veliko Ne!!!U jednoj familiji otac preko partije posalje jednog sina u Jugoslaviju da studira geologiju,drugog u London pravo,treceg u Ameriku ekonomist,cerke pouda po Tanzaniji i dvojicu zadrzi kuci snjim.Oni imaju jedno od najboljih dugorocnih planiranja samo ne po nasim standardima...I da otac nema ni osnovnu skolu...Afrika ima svoja pravila...Hvala za blog gazda

Moram da se ispravim:
Nema EVROPSKI koncept dugorocnog planiranja!
Moze tako?

To da ako mu je posao da cisti kucu ili ti u necemu pomaze i veliko NE ako uzmes mozambikanca i posaljes u Somaliju ili juznoafrikanca u Kongo odradice posao bolje nego bilo koji evropljanin...garantovano.
Ova rec Afrikanac koja se koristi na blogu mi je malo ne jasna..Ko se tu ubraja?Da li pod istom kapom stavljate crnca iz Nigerije,Kameruna,Botswane ili Mozambika?


Daleko od toga da mislim da su svi Afrikanci isti. Razlike izmedju pripadnika pojedinih naroda i plemena mnogo su dublje nego sto prosecan belac koji se na kratko zadrzava u Africi uopste moze da primeti.

Medjutim, neke primedbe, tacnije upravo ove koje je Gazda izneo, manje-vise su univerzalne. Vecina ne-Afrikanaca zali se, u pocetku, upravo na to. Da su spori, neorganizovani, da su im prioriteti pogresni...

Zato i koristimo termin Afrikanac kao opsti.
mlekac mlekac 02:50 22.08.2010

Re: E, sad pada ribanje...

polarno_prase
Mlekac, ja sumnjam da je poenta ovog bloga bila da kaže kako su afrikanci nekakva niža rasa, urođeno nesposobna. Jasno je da su razlike pre svega kulturološke prirode. Ali da li to išta suštinski menja? Ja ne vidim nikakvu bitnu razliku između tvog posta i Milutinovog teksta.

Ako stvari funkcionišu ovako:
mlekac

Afikanac ocekuje da mu se kazu dve stvari:
Sta da uradi.
KAKO to da uradi.

Ako mu se kaze samo STA a ne i KAKO, ili obrnuto, dolazi do kurslusa.
...
Titula sluzi da se predstavis. A neko mora da mi kaze sta mi je posao.
...
U stvari, ne postoji koncept rokova. Ako nesto moze da se odlozi - oni ce odloziti. Ali, ako im se kaze da je to potrebno ODMAH, tako ce i biti. Znaci, ili za ODMAH ili cekaj - nista ono, kroz tri dana...

kakva bi onda bila perspektiva samostalne Afrike? Kad uvek neko mora da kaže, da nacrta, da natera... Na nivou plemena to možda i može da fercera, ali inače - raspad.


Pogresno.
Oni sasvim lepo mogu da funkcionisu tako i samostalno.

Samo sto im ostatak sveta to ne priznaje.

Poenta je shvatiti njihove obicaje i nacin rada. To moze da bude vrlo zbunjujuce i frustrirajuce za svakoga ko je odrastao u kulturi 'zapadnog sistema vrednosti' (uzmi ovu floskulu uslovno, naravno da nas ili ruski sistem nije isti kao americki, ali sva tri se poprilicno razlikuju od africkih shvatanja)
mlekac mlekac 02:59 22.08.2010

Re: E, sad pada ribanje...

Milutin Milošević
Kao što mi treba da znamo da je kultura i ponašanje Afrike drugačije, oni su takodje trebali da znaju da je kultura i ponašanje drugih sasvim drugačije. Ako organizuju akciju za sve = svetsku akciju, onda i oni moraju da prilagode svoje ponašanje, a ne da očekuju da se ceo svet prilagodi njima. Pa čak i ako ne organizuju svetsku akciju moraju da budu malo pažljiviji!


Gazda, prvo sto su me naucili kad sam dosla u Bw, bilo je - ti si gost, ti moras prva da pozdravis i da postujes obicaje domacina!

Mislila sam da je to bocvanski fazon, ali, izgleda, da je ipak univerzalnije - bar sto se tog dela sveta tice.
mlekac mlekac 03:09 22.08.2010

Re: E, sad pada ribanje...

bocvena
U stvari, ne postoji koncept rokova. Ako nesto moze da se odlozi - oni ce odloziti. Ali, ako im se kaze da je to potrebno ODMAH, tako ce i biti. Znaci, ili za ODMAH ili cekaj - nista ono, kroz tri dana...

Samo opusteno!

Moj muž je Afrikanac! Znači da objasnim šta i kako da se uradi i da naglasim rok...hvala za uputstvo za upotrebu! (I da mu kupim neku uniformu:))))

Šalu na stranu, čekala sam da se javi neko ko je živeo u Africi jer su moja saznanja posredna, ali nekako mi se mišljenje poklapa sa Mlekac i Vladimirom. Pretpostavljam da je za zapadnjački sistem frustrirajući ritam Afrike,ali je prilično arogantno očekivati da se oni prilagode nama.

Inače ta birokratija, korupcija, indolentnost...to me u Srbiji tera na psovanje skoro svakodnevno. A mi smo neki vajni zapadnjci. U EU, takoreći:)))



Ne moras da mu kupujes uniformu, ali sigurna sam da voli da svi znaju kako je BAS ON tvoj muz!

A sto se uklapanja tice - nekako je moj utisak da se ljudi iz juznog dela Evrope mnogo lakse naviknu i priviknu na Afriku nego oni iz zapadne i srednje. Ameri, opet, imaju drugi problem - Afrikanci, spolja gledano,lice na njihove Afroamerikance, ali te su slicnosti, u sustini, vrlo male.

U Bw se medju NVO stalno naglasavalo kako je USAID u pocetku slala crne volontere iz USA, da bi, kao lakse doprla do domaceg stanovnistva - medjutim, jedino sto su dobili bio je totalni haos. Mestani su Afroamerikance primali vrlo sumnjicavo, a cesto i sa puno prezira... Smatrali su ih nekom vrstom pokondirenih tikvi i projekti su, zbog mesnog bojkota, cesto propadali.

Ja sam radila sa britanskom NVO i imali smo dosta kolega iz drugih africkih zemalja, ali sa njima nikada nije bilo problema. Cak su bili medju uspesnijim DW i sjajno su odradjivali poverene im projekte. Imali smo i nekoliko belih kolega iz USA, ali ni jednog Afroamerikanca.

EDIT:
Mozda se objasnjenje tog odnosa prema Afroamerikancima i drugim crncima koji su odrasli van Afrike krije u cuvenoj dilemi koju mi je svojevremeno izrekao Žak Roksan (za one kojima ovo ime nista ne znaci - to je bivsi basista Galije, onaj koji je otpevao pesmu Zebre i bizoni). Žak je rodjen u tadasnjem Belgijskom Kongu, ali otac mu je Belgijanac i kada je dobijena nezavisnost poveo je Žaka sa sobom, u Belgiju.

I tako, jednom, pricamo nesto, a Žak mi kaze:
"Svugde u Evropi, kazu mi da sam crnac. Na to sam vec i navikao. A onda sam, posle puno godina, otisao da vidim gde sam se rodio. Tamo mi je familija moje majke rekla da ja nisam njihov, jer sam belac! Pa sta sam ja, dodjavola????"

lakipingvin lakipingvin 06:07 22.08.2010

Re: E, sad pada ribanje...

mlekac


Milutin Milošević Milutin Milošević 07:25 22.08.2010

Re: E, sad pada ribanje...

Ako organizuju akciju za sve = svetsku akciju, onda i oni moraju da prilagode svoje ponašanje, a ne da očekuju da se ceo svet prilagodi njima. Pa čak i ako ne organizuju svetsku akciju moraju da budu malo pažljiviji!


Gazda, prvo sto su me naucili kad sam dosla u Bw, bilo je - ti si gost, ti moras prva da pozdravis i da postujes obicaje domacina!

Mislila sam da je to bocvanski fazon, ali, izgleda, da je ipak univerzalnije - bar sto se tog dela sveta tice.


Da ne bude zabune, imali smo mi problema sa Britancima kada su organizovali svetsku akciju i imamo sada sa Švedjanima koji takodje prave narednu svetsku smotru po svojim idejama.

Svakako, kada dodješ u goste treba da se ponašaš po pravilima kuće u koju si došao. Ali, mislim da je dobro da učimo jedni od drugih, a ne da budemo suprotstavljeni i tvrdo na svojim polaznim pozicijama.
mlekac mlekac 09:22 22.08.2010

Re: E, sad pada ribanje...

Milutin Milošević
Ako organizuju akciju za sve = svetsku akciju, onda i oni moraju da prilagode svoje ponašanje, a ne da očekuju da se ceo svet prilagodi njima. Pa čak i ako ne organizuju svetsku akciju moraju da budu malo pažljiviji!


Gazda, prvo sto su me naucili kad sam dosla u Bw, bilo je - ti si gost, ti moras prva da pozdravis i da postujes obicaje domacina!

Mislila sam da je to bocvanski fazon, ali, izgleda, da je ipak univerzalnije - bar sto se tog dela sveta tice.


Da ne bude zabune, imali smo mi problema sa Britancima kada su organizovali svetsku akciju i imamo sada sa Švedjanima koji takodje prave narednu svetsku smotru po svojim idejama.

Svakako, kada dodješ u goste treba da se ponašaš po pravilima kuće u koju si došao. Ali, mislim da je dobro da učimo jedni od drugih, a ne da budemo suprotstavljeni i tvrdo na svojim polaznim pozicijama.



Ma ne moras mene da ubedjujes u to, Milutine. Ja ti samo izneh svoje iskustvo. Kod nas je deo kulture da budemo dobri domacini i da se postaramo da gostu bude sto udobnije, ali toliko da ponekad i preteramo...

Druge kulture to ne vide tako. Da, bice oni ljubazni i sve sto uz to spada, ali gost je gost - on je taj koji bi trebalo da se prilagodi, ne oni!

A da treba da ucimo jedni od drugih - to je valjda svakom razumnom coveku jasno. Svako novo putovanje donosi nova iskustva i upoznaje nas sa novim stvarima. To je neizmerno bogatstvo.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana