Literatura| Život

Deset NAJBOLJIH romana na svetu, čemu?

vladimir petrovic RSS / 24.10.2010. u 14:22

 

Sutra se otvara Beogradski sajam knjiga. Eh, te knjige!

S tim u vezi, moram ispričati da sam pre nekoliko dana, navratio u jednu veliku antikvarnicu knjiga, što mi uvek pričinjava zadovoljstvo. Skoro do perverznosti.

I tako, preturajući stara izdanja, udišući miris požutele hartije i već izlapelog lepila, kao i miris crvotočnih drvenih polica i prašine sa potamnelih tapeta, naletim na jednu knjigu na engleskom jeziku, koja me odmah zaintrigira. Nosi eksplicitan naslov, kakav samo Amerikanci mogu dati: „W. SOMERSET MAUGHAM SELECTS THE WORLD'S TEN GREATEST NOVELS".  Pogledam malo bolje i vidim da se radi o jednom starom njujorškom izdanju, iz daleke 1958. godine.

Gde me nadje?

Nije da ja baš volim da čitam sve tzv. naj-liste. Ali me svako rangiranje knjiga interesuje. Znam ja da je nezahvalno govoriti o najboljim knjigama, možda je čak i besmisleno, jer takve liste mogu zbuniti čoveka, a i napraviti da se nekako oseti budalom. Šta ako on voli nešto sasvim drugo, nešto što nije ni nalik onome što figurira na naj-listama?  

S druge strane, znatiželjnici sa nekoliko klikova na Netu mogu naći svakojake liste - od deset, dvadeset, pedeset i sto najboljih knjiga, pa čak i više od jedne hiljade! Lepo sam naišao na listu sa prilično provokativnim naslovom: „1001 KNJIGA KOJE TREBA PROČITATI ZA ŽIVOTA" (1001 Books You Must Read Before You Die).  Vidi se da je uloženo truda u sačinjavanju te liste u kojoj ima od svega po malo; u tom mnoštvu 13 knjiga je iz perioda pre XVIII veka, 46 iz XVIII veka, 157 iz XIX veka, 716 iz XX veka i 69 iz ovog, XXI veka. Pa ko voli, neka izvoli.

Da se vratim na knjigu koju sam našao. Lista Samerseta Moma (W. Somerset Maugham, 1874-1965) izgleda ovako:

1. Rat i mir, od Lava Tolstoja (Лeв Никола́евич Толсто́й: Война и мир)

2. Čiča Gorio, od O. de Balzaka (Honoré de Balzac: Le Père Goriot)

3. Tom Džons, od T. Fildinga (Henry Fielding: Tom Jones)

4. Ponos i predrasude, od Džejn Ostin (Jane Austen: Pride and Prejudice)

5. Crveno i crno, od Stendala (Stendhal: Le Rouge et le Noir)

6. Orkanski visovi, od Emili Bronte (Emily Brontë: Wuthering Heights)

7. Gospodja Bovari, od G.  Flobera (Gustave Flaubert: Madame Bovary)

8. Dejvid Koperfild, od Č. Dikensa (Charles Dickens: David Copperfield)

9. Braća Karamazovi, od F. M. Dostojevskog (Фёдор Миха́йлович Достое́вский: Братья Карамазовы)

10. Mobi Dik, od H. Melvila (Herman Melville: Moby Dick)

 

Pada u oči, naravno, da su u pitanju - klasici.  Dobre knjige iz starih, dobrih vremena.

Mom je napisao duži predgovor, kao i tekst o svakom pomenutom piscu, odnosno romanu. Dakle, deset romana - deset kraćih eseja o značajkama dela i pisca. U pitanju je pristup pisca - drugim piscima (kažu da pesnik piše pesme prvenstveno za druge pesnike, he, he, he), što mi je nekako milije nego kada književne naj-liste prave kritičari.

U predgovoru, Mom trezveno naglašava: "Nema savršenog romana. Od deset koje sam ja odabrao nema ama baš nijednog za koji se ne može reći da mu ništa ne fali... Medvedja usluga se čini čitaocu kada se nekontrolisano pohvali neki od romana koji se smatraju klasičnim.... Jedan roman treba čitati sa uživanjem. Ako vam njegovo čitanje ne pruža uživanje, nemojte ga čitati. Prema tome, svaki čitalac  je svoj najbolji kritičar, jer on zna šta mu donosi uživanje a šta ne. Uostalom, nije obavezno čitati romane... " .  Nije, kažem i ja sebi u bradu, ja koji čitam i čitam.  

Mom smatra da je Balzak  najveći pisac svih vremena, a da je knjiga "Rat i mir" najbolja knjiga svih vremena. Detaljno analizirajući "Rat i mir", pada u oči da se on, pored ostalog, posebno oduševljava, kao i mnogi čitaoci širom sveta, likom Nataše. Smatra da je Tolstoj kroz Natašu stvorio najzanosniji lik devojke koji je ikada stvoren u svetskim romanima (the most delightful girl in fiction). Pritom napominje da nije nimalo lako napraviti portret mlade devojke koja je istovremeno šarmantna i interesantna. Daje primere romana u kojima su mlade devojke bezbojne (Amelija u "Vašaru taštine"), kradljive (Fani u "Parku Mensfild"), suviše pametne (Konstancija u "Egoistu") ili guskaste (Dora u "Davidu Koperfildu), kao i da često glupavo flertuju, ili su neverovatno naivne... Sa svoje strane, Tolstojeva Nataša je posve prirodna i životna. Slatka je, senzitivna i simpatična, samovoljna, detinjasta, skoro ženski idealistična, brzo se ljuti, ima toplo srce, tvrdoglava je, kapriciozna i u svemu što čini jeste - očaravajuća. Tolstoj je stvorio mnogo ženskih likova, koji su umnogome istiniti, ali nijedna druga ženska ličnost ne pleni simpatije čitalaca (a i drugih pisaca) kao što je slučaj sa Natašom Rostovom.  

Dalje, Mom u predgovoru ukazuje da neki romani, ma koliko dobri, umeju biti djavolski dugački. Duži čak i od "Rata i mira"! Pritom, ima u vidu Prustovu "Potragu za izgubljenim vremenom" ((Marcel Proust: À la recherche du temps perdu).  Napominje da on lično smatra Prusta "najvećim piscem XX veka", ali njegovo znamenito delo nije uneo u spisak najboljih knjiga samo zato što je -  predugačko.

A onda Mom kaže nešto što će možda iznenaditi neke čitaoce ovog bloga: "Mudar čitalac osetiće najveće uživanje čitajući ove obimne knjige ako prethodno nauči korisnu veštinu - preskakanja" (The wise reader will get the greatest enjoyment out of reading these books if he learns the useful art of skipping). Naime, mudri Mom ukazuje da čak i u izvanredno dobro pisanim romanima ima delova, ponekad čitave stranice, koje možemo mirne duše preskočiti, a da pritom ništa ne izgubimo. Naime, neki delovi su baš toliko obični i beznačajni da ništa ne doprinose sveukupnoj vrednosti knjige, kao da stoje tamo zato što je autor hteo da knjiga bude deblja (neki autori zaziru od tankih knjiga, he, he, he). Daje i objašnjenje, koje je mnogima poznato - da su klasične knjige pisane pod uticajem psihološke/filozofske misli davnih vremena u kome su stvarane, što danas može izgledati prevazidjeno, pa i pogrešno, te da stranice na kojima se one nalaze možemo mirno preskočiti. U svakoj knjizi ima, izgleda, manje ili više suvišnih delova!

Naravno,  kunst je znati - šta da preskočimo. To nije lako odrediti. Pada mi na pamet da sam negde ranije pomenuo kako sam bio čitao u jednom članku o Borhesu (Borges) o toj potrebi preskakanja. Tada to nisam baš najbolje shvatao. Kao što je poznato, oči Borhesove nisu valjale, pa je rano izgubio vid, a mnogo je voleo knjige (uostalom, dugo, dugo je bio upravnik biblioteke!). Elem, neki njegov dobronamerni prijatelj savetovao mu je da nadje nekog mladića koji će mu - čitati knjige. Da on, Borhes, sedne zavaljan u fotelji i sluša, a da dečko, za malo para, čita naglas knjigu koja Borhesa interesuje. A na to Borhes setno odgovara: "Eh, stvar nije tako jednostavna. Ako bih angažovao nekog dečka da mi čita, on bi čitao redom. Meni to ne odgovara". Dakle, Borhes je poznavao "the art of skipping"?

Ima onih koji kažu (to sam naknadno čuo) da preskakanje u čitanju nije ništa novo. Da svi preskaču, neko manje neko više, Medjutim, onaj koji preskače treba da vodi računa da ne napravi sebi veću štetu nego vajdu.  Jer, odrediti šta je to što treba preskočiti u jednoj debeloj knjizi - nije lako. Neko je prirodno darovit za to, a neko nije, premda kažu da se to može naučiti. A neko nikad ne nauči. Bilo kako bilo, izgleda da se ne isplati insistirati na čitanju neke debele knjige od početka do kraja, he, he, he... Opet, s druge strane, mrmlja moje drugo Ja, kome je naporno da čita knjige, neka ih ne čita.  

Da li ja preskačem kada čitam? Hm. Teško mi je da direktno odgovorim, ali mislim da ne preskačem. Uglavnom je to zato što još nisam dobro savladao veštinu preskakanja, a da to bude korisno. Stoga, kad čitam ja čitam od korice do korice. I loše pasaže, polazeći od toga da je normalno da jedan dobar pisac ima i  takve delove, ne može sve biti genijalno. A onda, ponovo se vraćam, ako stignem, na delove koji su mi se svideli, ali ne i na delove koji mi se nisu svideli.

Medjutim, dogadjalo mi se ono što se verovatno dogadja još mnogima, da u nekoj knjizi naidjem na više uzastopno loših delova, pa me to smori i ja ostavim knjigu "za kasnije", a onda je naprosto zaboravim i nikada ne pročitam do kraja. O da, ima dosta knjiga koje nisam uspevao da pročitam do kraja.

Ovo kažem s ponosom  i sa setom, jer sam ja, u duši, veliki bibliofil. Skoro kao Umberto Eko!  (Jedna od stvari koje me čine da budem veliki poštovalac Umberta Eka, pored njegove visoke učenosti, jesto njegovo bibliofilstvo; evidentno je da on srcem i dušom oseća knjigu, biblioteku, antikvarnicu! Ipak, moram priznati da postoji jedna mala razlika: Eko voli i strip, dok je kod mene odnos prema stripu prilično nerazvijen. Moja Monika, koja ponekad olako ima objašnjenja za moje slabosti i poroke, kaže da sam ravnodušan prema stripu - zato što me je Bog obdario tankim smislom za humor!).

Ali ja radim na tome da pronadjem načine kako da brže čitam; o tome sam već govorio na nekom od svojih prethodnih blogova (U Americi je bilo nekakvih priručnika u stilu "Čitati brzo i pamtiti", u kojima se pominje, izmedju ostalog i "unakrsno čitanje"), ali nisam baš sa njima zadovoljan, pa tražim i dalje. A u medjuvremenu će mi se verovatno, sama od sebe, usavršiti veština preskakanja o kojoj govori Mom.

Da se opet vratim na Momovu listu najboljih knjiga. Ta lista nesumnjivo sadrži izvanredne knjige, mada nije sve u njima overeno pečatom genijalnosti. Ipak, ti romani se s pravom  i danas smatraju istinski velikim, iako se poneki čitalac ovog bloga možda neće s tim složiti. Naravno, ovde ne mislim na one čitaoce koji po naravi - nisu skloni divljenju. Pa ne uživaju u čitanju dobrih knjiga.

Da li se ja slažem sa Momovom listom? Da i ne.

Naime, ja uglavnom poznajem sve navedene romane, ali ako bi trebalo da ja, u svojstvu dobrog čitaoca, napravim svoju listu deset najboljim romana, ja bih donekle postupio drukčije.

Na primer, ja koji veoma cenim Balzaka, ne smatram da je u mnoštvu njegovih knjiga  baš "Čiča Gorio" najbolji. Meni se, recimo, više svidja "Rodjaka Beta" (La Cousine Bette). (Svaki put kada pomenem "Rodjaku Betu" setim se, kao i mnogi poklonici Balzaka, onog dela, pri kraju knjige: "Stari baron Ilo je pobegao od žene i živi u nekom ćumezu sa jednom prostitutkom. Adelina, njegova supruga, najzad ga pronalazi u toj rupi i pokušava da ga vrati kući, medju svet. Kaže mu: ‘Hajde, naša sreća će biti potpuna. Evo, ima gotovo tri godine kako te tražim, i bila sam  uverena da ću te naći, pa je tvoja soba potpuno spremna za tvoj povratak. Oh, izidji odavde, izidji iz te strašne sredine u kojoj si sada'. ‘Hoću', odgovara baron otupelo, ‘ali mogu li povesti i malu?'").  Zatim, ja volim Stendala, ali umesto njegovog "Crvenog i crnog" radije bih se odlučio za njegov "Parmski kartuzijanski manastir" (La Chartreuse de Parme). Umesto "Ponosa i predrasuda" radije bih u prvih deset najboljih knjiga (obavezno) stavio Prustovu "Potragu za izgubljenim vremenom", bez obzira na njenu obimnost; ja volim i Manconijeve "Verenike" (Alessandro Manzoni: I promessi sposi).  A nekako bih voleo da se u prvih deset  svakako nadje i "Don Kihot" (El ingenioso hidalgo don Quijote de la Mancha), i pored toga što je i to dugačka knjiga i ima mnogo umetaka koji nemaju veze sa Don Kihotom, kao i delova koji su skoro apsurdni i teško čitljivi; ipak, to je remek-delo.  

Naravno, ne smatram da bi moja lista bila dobra za druge, kao što ni Mom nije ubedjen da se njegova lista svakome svidja. (On lično, pri kraju predgovora, iznosi da ima i rezervnu listu deset najboljih romana, medju kojima nema nijednog iz one prve liste. Medju tim rezervnim najboljim knjigama on pominje "Anu Karenjinu", "Zločin i kaznu", "Vašar taštine", Sternovog "Tristama Šendija", Džejmsove "Ambasadore", Lesažovog "Žila Blasa" i još neke. Medjutim, ostao je pri onoj prvoj listi, jer je ona odgovarala i izdavaču knjige.

Eto, tako. Šta vi mislite o pomenutim knjigama? Da li ih sve već imate na policama vaših biblioteka? Ili ste prednost davali nekim drugim knjigama? Kojim?

Na kraju, da ponovim ono što je bilo i osnovno merilo kod Moma: treba voleti samo one knjige čije čitanje predstavlja uživanje. Drugim rečima, ne čitajte knjige koje vam se ne svidjaju, čak i ako su one na kojekakvim listama naj-knjiga.

Kupujte knjige na Sajmu knjiga! Makar ih i ne čitali. Važno je posedovati ih, a uvek će se naći neko, kad-tad, ko će ih čitati. A i vi ćete, valjda, kasnije imati više vremena za čitanje, ako ga sada nemate. 

Atačmenti



Komentari (371)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

AlexDunja AlexDunja 15:51 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...


За мене Црњански, Андрић, Пекић, Киш, равноправно.

dodajem ranka marinkovića ako je naš:)

albahari, tišma, rani basara
drugi red
mirelarado mirelarado 16:00 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

dodajem ranka marinkovića ako je naš:)


Наш је, ваљда, чим га читамо и волимо. :)
AlexDunja AlexDunja 16:03 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

Наш је, ваљда, чим га читамо и волимо. :)

jaštaje
edit:
uvek će mi biti egnima
zašto je toliko nevrednovan
taj pisac... uvek.

btw, neko ponovo
postavlja gloriju ovde, mislim da sam
pročitala negde...
vishnja92 vishnja92 16:03 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

rani basara


vladimir petrovic vladimir petrovic 16:48 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

blogovatelj
...Niko da postavi domacu top listu...


Posle Ćuprije

Dervis

svakako


alselone alselone 17:03 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

blogovatelj
Niko da postavi domacu top listu...



1. Seobe prva knjiga.
za dalje mi je tesko da se odlucim
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:08 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

Višnja
... mali kuriozitet za Pizona, on voli takve detalje: Hrabal je umro tako sto je poginuo, zapravo - pao je kroz prozor bolnice hraneci ptice

Nisam znao. Baš zanimljiva smrt.

Ipak, ja više sličim engleskom princu Čarlsu, pa (umesto sa pticama) pričam sa biljkama.
(A Franju Asiškog da i ne pominjemo).
vishnja92 vishnja92 17:18 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

pričam sa biljkama

i ja
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:44 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

Mirelarado
... А међу Америма, је л' споменуо неко Тенесија Вилијамса?


Jok. Njega jedino povremeno pominje Nsarski.
Kobojagi zbog Staklene menažerije, he, he, he...
hannah.greener hannah.greener 18:27 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

Koje crne Seobe... smorih se.

"Kod Hiperborejaca" je ZAKON!!! Tako dobru knjigu (knjige) ne čitah još od "Ćuprije"...

BTW - jel ima neko par komada viška? Nikako da nađem..
docsumann docsumann 19:55 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

За мене Црњански, Андрић, Пекић, Киш, равноправно.


A Meša ? Meni lično bolji od Andrića.
mirelarado mirelarado 20:01 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

docsumann
За мене Црњански, Андрић, Пекић, Киш, равноправно.


A Meša ? Meni lično bolji od Andrića.


Ma, и Меша, наравно, мада мени није бољи од Андрића. И не могу да верујем да сам заборавила Тишму.
manituu manituu 20:30 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

blogovatelj
Niko da postavi domacu top listu...

Cuprija
Avlija
Dervis
Na rubu pameti
Predeo slikan cajem
Seobe

Posle ovoga idu ostali... Ovo sto sam naveo mi odskace od ostalih...


potpuno moj redosled, samo sto bih umesto predela stavio hazarski recnik, a gospodu glembajeve pre seoba
natasavb natasavb 20:36 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

mirelarado
docsumann
За мене Црњански, Андрић, Пекић, Киш, равноправно.


A Meša ? Meni lično bolji od Andrića.


Ma, и Меша, наравно, мада мени није бољи од Андрића. И не могу да верујем да сам заборавила Тишму.

Mozda nije bolji, ali meni licno Mesa drazi.
Pored gore navedenih ja bih jos dodala i neke mladje kao sto su Valjarevic i Jergovic (on mi je domaci pisac,ipak :)).
AlexDunja AlexDunja 20:37 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

Ma, и Меша, наравно, мада мени није бољи од Андрића. И не могу да верујем да сам заборавила Тишму.

ja nisam:)))
a to je kao da i ti nisi:))
andrić se podrazumeva:))
manituu manituu 20:38 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

docsumann
За мене Црњански, Андрић, Пекић, Киш, равноправно.


A Meša ? Meni lično bolji od Andrića.

kako mesa moze da bude bolji od andrica, kad ima samo jednu knjigu, da vredi?

mozda je ona , po nekome, pojedinacno bolja, ali sto se opusa tice, ipak je andric za bar 2 klase bolji...a i sto je dokazano nagradom
mirelarado mirelarado 20:40 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

АlexDunja
ja nisam:)))
a to je kao da i ti nisi:))


АД,
docsumann docsumann 20:40 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

A Meša ? Meni lično bolji od Andrića.

Ma, и Меша, наравно, мада мени није бољи од Андрића

Mozda nije bolji, ali meni licno Mesa drazi.


E, to je prava formulacija. Moj favorit - Tvrđava
manituu manituu 20:43 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

natasavb
mirelarado
docsumann
За мене Црњански, Андрић, Пекић, Киш, равноправно.


A Meša ? Meni lično bolji od Andrića.


Ma, и Меша, наравно, мада мени није бољи од Андрића. И не могу да верујем да сам заборавила Тишму.

Mozda nije bolji, ali meni licno Mesa drazi.
Pored gore navedenih ja bih jos dodala i neke mladje kao sto su Valjarevic i Jergovic (on mi je domaci pisac,ipak :)).

heheheh
zacudih se kako niko nije spomenuo marka vidojkovica, idola nase urban underground fancy B92 gay style ekipe ?
natasavb natasavb 20:50 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

zacudih se kako niko nije spomenuo marka vidojkovica, idola nase urban underground fancy B92 gay style ekipe ?

Nije te valjda Valjarevic na Vidojkovica asocirao?
Ne bih ja nikako njih dvojicu u istu grupu stavila.
natasavb natasavb 20:52 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

docsumann
A Meša ? Meni lično bolji od Andrića.

Ma, и Меша, наравно, мада мени није бољи од Андрића

Mozda nije bolji, ali meni licno Mesa drazi.


E, to je prava formulacija. Moj favorit - Tvrđava

I moj.
(pssst, ali mislim da je znam napamet :))
manituu manituu 21:06 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

natasavb
zacudih se kako niko nije spomenuo marka vidojkovica, idola nase urban underground fancy B92 gay style ekipe ?

Nije te valjda Valjarevic na Vidojkovica asocirao?
Ne bih ja nikako njih dvojicu u istu grupu stavila.

ne naravno....samo me asociralo kad si pomenula- mladju generaciju....
posto se kod nasih cenjenih domacina bloga , jelte, ne pojavljuje ni jedno drugo ime ni na tv-u ni radiju, pa se moze zakljuciti da je on jedini mladi pisac u srbiji u zadnjih 5 god...da postoji
docsumann docsumann 21:09 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

kako mesa moze da bude bolji od andrica, kad ima samo jednu knjigu, da vredi?


?

Derviš i Smrt
Tvrđava
Krug
Ostrvo
Sjećanja

sasvim dovoljno, a bilo bi i da je napisao samo prve dvije.
vladimir petrovic vladimir petrovic 22:00 24.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

natasavb
...Mozda nije bolji, ali meni licno Mesa drazi.
Pored gore navedenih ja bih jos dodala i neke mladje kao sto su Valjarevic i Jergovic (on mi je domaci pisac,ipak :)).



I meni je veoma drag Meša, kao što sam već više puta rekao.
A volim i ovu dvojicu, Valjarevića i Jergovića. Dobro je da si ih pomenula.



cult cult 07:44 25.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

Predeo slikan cajem


Poslednja godina gimnazije sam bio kad je izašao Hazarski rečnik. Potpuno oduševljenje kad sam pročitao...još roman u formi rečnika..."A- Ateh"...do jj! Pa, onda ona njegova knjiga kratkih priča gde je bio Vedžvudov pribor za čaj (ne sećam se naziva zbirke), auuu...
Medjutim, kako je vreme prolazilo shvatao sam da je taj čovek sav u formi, ništa u suštini. Jedan krajnje pretenciozan lik. Tako da za mene on ostaje ono što se u književnosti naziva piscem jednog romana.
alselone alselone 08:35 25.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

docsumann

A Meša ?


Mislis Mehmed?


zacudih se kako niko nije spomenuo marka vidojkovica, idola nase urban underground fancy B92 gay style ekipe


Ja njega obozavam.
Covek je ziva komedija.
manituu manituu 01:40 26.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

docsumann
kako mesa moze da bude bolji od andrica, kad ima samo jednu knjigu, da vredi?


?

Derviš i Smrt
Tvrđava
Krug
Ostrvo
Sjećanja

sasvim dovoljno, a bilo bi i da je napisao samo prve dvije.

mozda za vas, po meni su sve ove ostale vrlo blede...
manituu manituu 01:44 26.10.2010

Re: A gde je domaca top lista...

cult
Predeo slikan cajem


Poslednja godina gimnazije sam bio kad je izašao Hazarski rečnik. Potpuno oduševljenje kad sam pročitao...još roman u formi rečnika..."A- Ateh"...do jj! Pa, onda ona njegova knjiga kratkih priča gde je bio Vedžvudov pribor za čaj (ne sećam se naziva zbirke), auuu...
Medjutim, kako je vreme prolazilo shvatao sam da je taj čovek sav u formi, ništa u suštini. Jedan krajnje pretenciozan lik. Tako da za mene on ostaje ono što se u književnosti naziva piscem jednog romana.

braindead braindead 15:44 24.10.2010

Dostojevski

Za mene najbolja - Braca Karamazovi. Odlicno si rekao (lakse mi ide ovo ti) da je to "za mene" neophodno, svako ima svoju listu. A i mnogo je bolje sto ne postoji jedna, univerzalna - "gdje svi misle isto, tu se mnogo ne misli" :)


Kihot je odlican, Cehov je fenomenalan, ja mnogo volim i Kisa.

Za mene u top 10 idu i Uralske narodne bajke (Pavel P. Bazov - valjda). Kad sam bio klinac, sve druge bajke sam volio, ove su mi bile teske, mracne, cesto bez srecnog kraja... Sad, sve su mi ostale djecije, ovo su prave bajke za odrasle :)


Mali trol, ako hoces da pocnes sa stripom, moja preporuka je Dylan Dog.


PS. Preporuka, kao i uvijek. Odlican tekst.
alselone alselone 17:05 24.10.2010

Re: Dostojevski

braindead



Niko nije spomenuo Zapise iz mrtvog doma, kad vec spominjemo Dostojevskog. Meni se posebno svidela.

Idiot,
Zapisi iz mrtvog doma,
Braca Karamazovi...
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:13 24.10.2010

Re: Dostojevski


braindead
... Za mene najbolja - Braca Karamazovi.

Kihot je odlican, Cehov je fenomenalan, ja mnogo volim i Kisa.





manituu manituu 20:45 24.10.2010

Re: Dostojevski

braindead
Za mene najbolja - Braca Karamazovi. Odlicno si rekao (lakse mi ide ovo ti) da je to "za mene" neophodno, svako ima svoju listu. A i mnogo je bolje sto ne postoji jedna, univerzalna - "gdje svi misle isto, tu se mnogo ne misli" :)


Kihot je odlican, Cehov je fenomenalan, ja mnogo volim i Kisa.

Za mene u top 10 idu i Uralske narodne bajke (Pavel P. Bazov - valjda). Kad sam bio klinac, sve druge bajke sam volio, ove su mi bile teske, mracne, cesto bez srecnog kraja... Sad, sve su mi ostale djecije, ovo su prave bajke za odrasle :)


Mali trol, ako hoces da pocnes sa stripom, moja preporuka je Dylan Dog.


PS. Preporuka, kao i uvijek. Odlican tekst.

mislis, servantes je odlican? ..............i moja preporuka za dylana doga, faca je
braindead braindead 23:34 24.10.2010

Re: Dostojevski

@alselone

Zapisi iz mrtvog doma su sjajni. Sve sto sam citao od Dostojevskog je u najmanju ruku jako dobro. Karamazove sam pomenuo jer je to prvo sto sam citao od Dostojevskog, kao srednjoskolac, a bas me je protreslo i natjeralo me da razmisljam o gomili stvari koje sam uzimao prilicno klinacki zdravo za gotovo.

A kad sam poceo da citam, sam pocetak mi je bio nekako dosadan, i kad me je djed pitao kako mi se knjiga dopada ja mu to i kazem. Mislim da je to bilo jedini put da se naljutio na mene :)


@manituu

:)


Od Cehova i Kisa sam procitao ponesto, pa mogu da kazem Kis ili Cehov. Od Servantesa znam samo za Don Kihota.

PS. Ako govorimo o tome ko je odlican, iako sam svjestan Servantesovog genija, kad bi bilo moguce, ja bih se radije druzio sa Kihotom, on mi je bas bas odlican :)))
alselone alselone 06:51 25.10.2010

Re: Dostojevski

braindead

Karamazove sam pomenuo jer je to prvo sto sam citao od Dostojevskog, kao srednjoskolac, a bas me je protreslo i natjeralo me da razmisljam o gomili stvari koje sam uzimao prilicno klinacki zdravo za gotovo.


Tako sam ja prosao sa Idiotom. S' tim da sam knjigu poneo na more, kao malo da cituckam u pauzama zezanja na plazi. Do kraja sam se kupao i suncao na pauzama citanja.
manituu manituu 01:56 26.10.2010

Re: Dostojevski

braindead
@alselone

Zapisi iz mrtvog doma su sjajni. Sve sto sam citao od Dostojevskog je u najmanju ruku jako dobro. Karamazove sam pomenuo jer je to prvo sto sam citao od Dostojevskog, kao srednjoskolac, a bas me je protreslo i natjeralo me da razmisljam o gomili stvari koje sam uzimao prilicno klinacki zdravo za gotovo.

A kad sam poceo da citam, sam pocetak mi je bio nekako dosadan, i kad me je djed pitao kako mi se knjiga dopada ja mu to i kazem. Mislim da je to bilo jedini put da se naljutio na mene :)


@manituu

:)


Od Cehova i Kisa sam procitao ponesto, pa mogu da kazem Kis ili Cehov. Od Servantesa znam samo za Don Kihota.

PS. Ako govorimo o tome ko je odlican, iako sam svjestan Servantesovog genija, kad bi bilo moguce, ja bih se radije druzio sa Kihotom, on mi je bas bas odlican :)))

naravno da mu je kihote daleko najbolje od svih ostalih dela, ali servantes nije bio ni los pisac nesto kracih literarnih formi- procitajte -uzorne novele, takodje se oprobao i u drami- sa medjuigrama ( jednocinke), kao i tragedija sa istorijskim kontekstom- unistenje numansije...svideo mi se i pastoralni roman- galatea...a pisao je i poeziju.....btw.. lik don kihotea je dosta bazirao i na osnovu svoga zivota, tamnovanja u alziru,nemogucnosti nalazenja posla posle herojstva koje je ispoljio u bici na lepantu, gde je bio tesko ranjen...kao i nekoliko nesrecnih ljubavi...splet svih tih okolnosti kroz koje je autor prolazio je dao na kraju jednog takvog lika...tako da ipak moramo malo poznavati servantesov zivot da bi potpuno razumeli njegovog glavnog junaka, i ne samo njegovog, nego bih rekao- svetskog...dobra je i knjizica- los tratos de argel( mislim da nije prevedena, ali slobodno- tamnice alzira)..
braindead braindead 02:06 26.10.2010

Re: Dostojevski

A mi smo, lokal-patriotski, ucili da je Servantes robijao u Ulcinju :) (Ulcinj doduse, jeste imao gusarski garnizon, i jos u Ulcinju zive, ili su zivjeli do skoro, potomci crnih robova iz tog vremena)


Hvala puno na preporukama, svakako cu se potruditi da nadjem i procitam.
vladimir petrovic vladimir petrovic 08:28 26.10.2010

Don Kihot FOR EVER

manituu
... naravno da mu je kihote daleko najbolje od svih ostalih dela, ali servantes nije bio ni los pisac nesto kracih literarnih formi- procitajte -uzorne novele, takodje se oprobao i u drami- sa medjuigrama ( jednocinke), kao i tragedija sa istorijskim kontekstom- unistenje numansije...svideo mi se i pastoralni roman- galatea...a pisao je i poeziju.....btw.. lik don kihotea je dosta bazirao i na osnovu svoga zivota, tamnovanja u alziru,nemogucnosti nalazenja posla posle herojstva koje je ispoljio u bici na lepantu, gde je bio tesko ranjen...kao i nekoliko nesrecnih ljubavi...splet svih tih okolnosti kroz koje je autor prolazio je dao na kraju jednog takvog lika...tako da ipak moramo malo poznavati servantesov zivot da bi potpuno razumeli njegovog glavnog junaka, i ne samo njegovog, nego bih rekao- svetskog...dobra je i knjizica- los tratos de argel (mislim da nije prevedena, ali slobodno - tamnice alzira)..


Sa ovim ne samo da se slažem nego ću sačuvati sa strane, da koliko-toliko "idejno" koristim kada budem pisao blog o Don Kihotu (za mene on će i dalje biti Kihot a ne Kihote), ali će to biti tek negde krajem ove godine... Thx
manituu manituu 11:44 26.10.2010

Re: Don Kihot FOR EVER

vladimir petrovic
manituu
... naravno da mu je kihote daleko najbolje od svih ostalih dela, ali servantes nije bio ni los pisac nesto kracih literarnih formi- procitajte -uzorne novele, takodje se oprobao i u drami- sa medjuigrama ( jednocinke), kao i tragedija sa istorijskim kontekstom- unistenje numansije...svideo mi se i pastoralni roman- galatea...a pisao je i poeziju.....btw.. lik don kihotea je dosta bazirao i na osnovu svoga zivota, tamnovanja u alziru,nemogucnosti nalazenja posla posle herojstva koje je ispoljio u bici na lepantu, gde je bio tesko ranjen...kao i nekoliko nesrecnih ljubavi...splet svih tih okolnosti kroz koje je autor prolazio je dao na kraju jednog takvog lika...tako da ipak moramo malo poznavati servantesov zivot da bi potpuno razumeli njegovog glavnog junaka, i ne samo njegovog, nego bih rekao- svetskog...dobra je i knjizica- los tratos de argel (mislim da nije prevedena, ali slobodno - tamnice alzira)..


Sa ovim ne samo da se slažem nego ću sačuvati sa strane, da koliko-toliko "idejno" koristim kada budem pisao blog o Don Kihotu (za mene on će i dalje biti Kihot a ne Kihote), ali će to biti tek negde krajem ove godine... Thx

heheh no frks...i za mene ce ostati don kihot ,u dusi, nego pisem ovako kao da bi kolko tolko postovao transkripciju stranih imena na srpski.....
andjelija_lisac andjelija_lisac 16:01 24.10.2010

sto se tice momove liste...

samo su karamazovi apsolutno po mom ukusu, a moje krajnje subjektivno misljenje je da su karamazovi mozda ne najbolji u smislu da nista bolje nisam procitala, ali svakako najsavrseniji roman svih vremena... sto se tice francuskih realista sa liste, nisu mi bili naporni za citanje, ali su mi naspram ruskih realista naprosto povrsni... ali to je samo moj apsolutno subjektivni sud...

-jedinu knjigu koju sam bacila na pola citanja- svanova basta,prust

-knjiga koja je apsolutno prevazisla moja ocekivanja- mrtve duse, gogolj

-knjiga koja me je ostavila bez daha kad sam bila klinka - gaspar, melhior i valtazar, turnije... nisam je ponovo citala, ostala sam bez nje... a tesko ju je naci... tako da ne znam da li bi moje odusevljenje bilo isto?!

-knjiga za koju tvrdim da morate imati 16-17 godina kada je prvi put citate da biste je voleli do kraja zivota- Lovac u zitu, Selidzer

-knjiga koja vam moze priustiti osecanje katarze -car edip, sofokle - anticka knjizevnost, inace za mene licno i dalje neprevazidjena

-knjiga koja je po mom misljenju apsolutno precenjena - limeni dobos, gras

-knjiga koju naprosto volim- trijumfalna kapija, remark

- knjiga koja me je poslednji put rasplakala - travnicka hronika, andric

-knjiga koju uvek preporucujem onima koji ne citaju, a hteli bi odnekud da krenu- hajduk stanko, veselinovic

-pripovetke(zlocin lorda artura sevila) osakra vajlda rado preporucujem... jer su sjajne... kao i pripovetke dostojevskog(salbo srce)... kao i lazarevica(vetar)...

da ne davim vise... moglo bi da ode predaleko... a da, sjajan je i faust od getea... pa kad pomenuh njega da pomenem majstora i margritu, bulgakov... kao sto rekoh... odoh predaleko...

so many books, so little time!!
Milan Novković Milan Novković 16:18 24.10.2010

Re: sto se tice momove liste...

sto se tice francuskih realista sa liste, nisu mi bili naporni za citanje, ali su mi naspram ruskih realista naprosto povrsni

Slična situacija i kod mene, s tom razlikom što meni umeju biti i naporni, pomalo samo ako ih, npr, čitam posle Rusa.
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:26 24.10.2010

Re: sto se tice momove liste...

Milan N.
... pomalo samo ako ih, npr, čitam posle Rusa.


Milane, da se malo našalim.

Francuzi ne idu - posle Rusa.
Oni moraju ići prvi, a mnogi kažu i poslednji. A svi ostali negde u sredini.

Što se tiče Francuskinja i Ruskinja, prvo neka idu Ruskinje, pa onda Francuskinje, kao desert, he, he, he...

P. S. Ti obično imaš dobar izbor fotosa, a ja (ovom prilikom) od srca nudim meni dragog Lazara Vujakliju

docsumann docsumann 17:33 24.10.2010

Re: sto se tice momove liste...

P. S. Ti obično imaš dobar izbor fotosa, a ja (ovom prilikom) od srca nudim meni dragog Lazara Vujakliju


dopada mi se tvoj likovni prateći program za ovaj post
Milan Novković Milan Novković 17:56 24.10.2010

Re: sto se tice momove liste...

Francuzi ne idu - posle Rusa.
Oni moraju ići prvi, a mnogi kažu i poslednji. A svi ostali negde u sredini.

Što se tiče Francuskinja i Ruskinja, prvo neka idu Ruskinje, pa onda Francuskinje, kao desert, he, he, he...

Ja, očigledno, ne kapiram Francuze

Više sam tamo proveo vremena "gledajući" istoriju nego u Srbiji i Engleskoj zajedno.

I nikako da uparim zemlju i ljude - da su u Star Treku Francuzi bi mi bili Vulkanci (ok su mi Vulkanci, ne treba pogrešno shvatiti)

Meni je lakše čitati Japance nego Francuze - ok, isfrustriran sam i kupio lekcije francuskog samo nikako da krenem

Ipak, imam i ja Francuza, i evo liste, igre radi:

1. Tolstoj - Rat i Mir
2. Servantes - Don Kihot
3. Dostojevski - Braća Karamazovi
4. Markes - Sto Godina Samoće
5. Šekspir - Kralj Lir
6. Gete - Faust
7. Homer - Ilijada
8. Dante - Božanska Komedija
9. Balzak - Čiča Gorio
10. Tven - Haklberi Fin

Ne vidim kako Tolstoja mogu da pomerim sa prvog mesta, ostale mogu da pomeramo pomalo (ja sam jako malo pročitao). I meni bi lista sutra bila drugačija
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:01 24.10.2010

Re: sto se tice momove liste...

Docsumann
... dopada mi se tvoj likovni prateći program za ovaj post

Drago mi je da si primetio.
Hvala.

NNN NNN 16:07 24.10.2010

Preskakanje

Ja (daprostiš) ponekad treniram preskakanje na nekim tvojim tekstovima ali sam ovaj pročitao dibidus (i preporučio)!

Nego, nije ni čudo što je Momu omiljeni Balzak, kad tamo svaku 5. stranu moš da preskočiš jer detaljno opisuje izgled tapeta i nameštaja

Ps. Moja žena kaže nema liste bez Don Kihota
AlexDunja AlexDunja 16:13 24.10.2010

Re: Preskakanje

Ps. Moja žena kaže nema liste bez Don Kihota

nema.
da nije njega, ne bi bilo latinoamerikanaca
manituu manituu 16:34 24.10.2010

Re: Preskakanje

AlexDunja
Ps. Moja žena kaže nema liste bez Don Kihota

nema.
da nije njega, ne bi bilo latinoamerikanaca

da nije njega, ne bi mozda bilo ni romana kao knjizevne vrste...
mislim da je to prvi pravi roman...napisan daleke 1605-te( pvri deo), a i posle vise od 400 godina je ziv, kao da je juce nastao....

za razliku od, kao sto neko pomenu, tolstoja, npr...on je ipak covek svoje epohe...
ako bi iskreno priznali, malo ljudi ce u 2010 godini reci da da je progutalo anu karenjinu npr. ne preskocivsi ni bar 15-20ak strana
AlexDunja AlexDunja 16:46 24.10.2010

Re: Preskakanje

da nije njega, ne bi mozda bilo ni romana kao knjizevne vrste...


možda, alli ja mislim da ipak bi
vladimir petrovic vladimir petrovic 16:58 24.10.2010

Re: Preskakanje

NNN
... Ja (daprostiš) ponekad treniram preskakanje na nekim tvojim tekstovima

Ne sumnjam. I siguran sam da nisi jedini, he, he, he.

Ali, znaš šta je u tome dobro? Što nisi sebi rekao: Neću nikad da idem kod ovog drkadžije.
Ps. Moja žena kaže nema liste bez Don Kihota


Pa, madam je u pravu. Ne može se razmatrati svetska literatura bez - Don Kihota.

Ja ću se usuditi (kad ovo kažem imam u vidu onog profesora Nsarskog, koji će mi možda zapretiti da bih se morao uzeti u pamet i ne umišljati da mogu da pišem o svakome, he, he, he...) da napišem jedan blog o Don Kihotu.

Jer, to je, ujedno, i veoma kontraverzna knjiga.
Milan Novković Milan Novković 17:13 24.10.2010

Re: Preskakanje

Ja ću se usuditi (kad ovo kažem imam u vidu onog profesora Nsarskog, koji će mi možda zapretiti da bih se morao uzeti u pamet i ne umišljati da mogu da pišem o svakome, he, he, he...) da napišem jedan blog o Don Kihotu

Zažmuriš, napišeš, pa posle razmišljaš

I do now have to say', said Don Quixote, ‘that the author of my history was no sage but some ignorant prattler, who started writing it in a haphazard and unplanned way and let it turn out however it would, like Orbaneja, the famous artist of Úbeda, who, when asked what he was painting, replied: "Whatever emerges"' (Don Quixhote, Part II, chapter III)
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:34 24.10.2010

Re: Preskakanje

Milan Novković
Zažmuriš, napišeš, pa posle razmišljaš

‘I do now have to say', said Don Quixote, ‘that the author of my history was no sage but some ignorant prattler, who started writing it in a haphazard and unplanned way and let it turn out however it would, like Orbaneja, the famous artist of Úbeda, who, when asked what he was painting, replied: "Whatever emerges"' (Don Quixhote, Part II, chapter III)


Da znaš. Tako i radim! Zažmurim, napišem ali posle - ne razmišljam. Kažem sebi: Bilo šta je bilo! Ne vredi sekirati se.

like Orbaneja, the famous artist of Úbeda, who, when asked what he was painting, replied: "Whatever emerges"'


Ovo mi je stvarno poznato. Ja sednem da pišem blog, pa ispadne što ispadne, a nekada ne bude ni nalik na ono što je trebalo da ispadne.

milosss92 milosss92 16:08 24.10.2010

The New York Times Best-Seller Lists





#1

a handy guide for extraterrestrials who arrive on this planet after humanity has become extinct, in case those extraterrestrials want to know what they’re missing

http://www.nytimes.com/2010/10/31/books/bestseller/besthardnonfiction.html?_r=1&ref=bestseller
srdjan.pajic srdjan.pajic 16:35 24.10.2010

preskakanje

Evo, primenio sam tehniku čitanja na preskok na ovom tvom blogu. I funkcioniše savršeno . Doduše, prethodno sam je usavršio na Budimčevim blogovima, koji su umeli zaista da budu preopširni, mada ni ti često ne zaostaješ.

Unfuckable Unfuckable 17:37 24.10.2010

Re: preskakanje

jbg Pajiću ja sam sve pažljivo ispratio što mi je pomoglo da se ne zaletim s vapajem " a gde su domaći pisci?" - eno ih gore, falabogu, potpisujem mirelin komentar i boldujem dvojac Andrić - Pekić
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:07 24.10.2010

Re: preskakanje

Unf
... boldujem dvojac Andrić - Pekić




s tim što ja uz Andrića pridodajem i /delimičnog/ Mešu Selimovića.

Žao mi je što niko ne pominje Daleko je sunce, he, he, he...


Za tebe kao modernog ribolovca, evo Vujaklijinih ribica:



Edit:
Morao sam da menjam sliku. Ja postavim, nešto kasnije ona se sama od sebe izgubi (neki gremlini je odvuku... ). Nadam se da će ova slika ostati, iako je ona manje lepa od prethodnih.
arianna arianna 18:28 24.10.2010

Re: preskakanje



Žao mi je što niko ne pominje Daleko je sunce, he, he, he...


pa da pomenemo Dobricu Ćosić, i još poneke...
Branislav Nušić, Stevan Sremac, Danilo Kiš, Miloš Crnjanski, Borislav Pekić, Milorad Pavić, Svetlana Velmar-Janković ....
mnenadic mnenadic 16:42 24.10.2010

Da malo proširimo listu:

-Zovem se Aram - Vilijam Sarojan
-Krug - Knut Hamsun
-Čarobni breg - Tomas Man
-Kandid - Volter
-Avanture Gordona Pima - E.A.Po
-Igra staklenih perli - Herman Hese
-Zlatno runo - i Pekić i Grejvs
-Derviš i smrt - Meša Selimović
-Ime ruže - Umberto Eko
-Robinson Kruso - Danijel Defo

Namerno nema rednih brojeva, samo dodajem na listu ostalih komentatora.
vishnja92 vishnja92 16:57 24.10.2010

Re: Da malo proširimo listu:

-Zovem se Aram - Vilijam Sarojan

zaboravila da to postoji, hvala

-Krug - Knut Hamsun

sad kad krene pogibija, majkomila... ja sam jednom na ovom blogu bila na ivici obezglavljivanja zbog Hamsuna. svako dobro :)
AlexDunja AlexDunja 16:59 24.10.2010

Re: Da malo proširimo listu:

sad kad krene pogibija, majkomila... ja sam jednom na ovom blogu bila na ivici obezglavljivanja zbog Hamsuna. svako dobro :)

mene mallo prozvaše nedavno,
alli sam se napravila tošom
mnenadic mnenadic 17:33 24.10.2010

Re: Da malo proširimo listu:

Bez brige. Ovde su svi dobroćudni!
mnenadic mnenadic 17:36 24.10.2010

Re: Da malo proširimo listu:

Narode, moram da dodam:
-AUTOSTOPERSKI VODIČ KROZ GALAKSIJU
Za malo da zaboravim!
vladimir petrovic vladimir petrovic 17:42 24.10.2010

Re: Da malo proširimo listu:

mnenadic
... Igra staklenih perli - Herman Hese


Fenomenalno.

A što se ovoga tiče

Avanture Gordona Pima - E.A.Po


neka mi Poovci (poštovaoci Poa) ne zamere, ali video sam jednu opasku Marka Tvena, o Pou i o Džejni Ostin. Nije ni malo bio džentlman:

Марк Твен је презирао приче и песме Алена Едгара Поа, па је у једном новинском тексту написао: «По мом мишљењу Поова проза је неподношљива, нечитљива, баш као и дела Џејн Остин (Jane Austen). Заправо, постоји разлика. Поове приче бих могао прочитати уколико би ми за ту муку платили. Књиге Џејн Остин не бих читао ни под тим условом».

(Podsećam da Džejn Ostin, koja je živela na prelomu osamnaestog i devetnaestog veka, napisala više dobrih romana, a da je, by the way, svoj najbolji roman (remekdelo) “Gordost i predrasuda” ovako započela: “Opšte je rasprostranjena istina da neženjenom a imućnom čoveku mora nedostajati žena”.

Eto kako se živelo izmedju osamnaestog i devetnaestog stoleća.
cult cult 19:18 24.10.2010

Re: Da malo proširimo listu:

mnenadic
Narode, moram da dodam:
-AUTOSTOPERSKI VODIČ KROZ GALAKSIJU
Za malo da zaboravim!


Samo bez panike! : )
maksa83 maksa83 19:22 24.10.2010

Re: Da malo proširimo listu:

-AUTOSTOPERSKI VODIČ KROZ GALAKSIJU

Naravno. Ko to nije pročitao ima opasnu rupu u opštem obrazovanju. Ili prosto ne voli da se smeje.
vishnja92 vishnja92 22:06 24.10.2010

Re: Da malo proširimo listu:

kad smo kod smesnog - Oklopni bataljon (Skvorecki)
NNN NNN 16:59 24.10.2010

Mega troll

Na HRT1 trenutno "Plesovi Šumadije" - KUD(ovi) igra(ju) naše narodne igre tj. kola



Rat je završen
NNN NNN 17:03 24.10.2010

Re: Mega troll

a na RTS2 splitski bajkeri u Beogradu
Rat je završen

...a u pozadini Joy Division
Unfuckable Unfuckable 17:40 24.10.2010

Re: Mega troll

da, pa neko veče su na njihovom loto/bingo/šta li je već svi onako egzaltirano poustajali i đipali uz "Dodirni mi kolena" u nekoj krajnje tamburaškoj obradi, ja sam bio skroz prestravljen

(aj' sad da se izljubimo pred brisanje & banovanje)
vishnja92 vishnja92 18:31 24.10.2010

Re: Mega troll

...a u pozadini Joy Division



to mu nekako dodje i logicno, zar ne?
docsumann docsumann 17:10 24.10.2010

lični izbor

Lijeva Ruka Tame - Ursula Legvin
Čapajev i Praznina - Viktor Peljevin
Piknik na Kraju Puta - A. i B. Strugacki
Kvaka 22 - J.Heler
Tunel - Ernesto Sabato ( a može i "O Junacima i Grobovima" )
Idiot - FM Dostojevski
Stepski Vuk - Herman Hese
Poziv na Pogubljenje - Vladimir Nabokov
Vadisrce - Boris Vijan
100 Godina Samoće - Gabrijel Markes

i jedan bonus :
Junaci Pavlove Ulice - Ferenc Molnar (obilježila moje dječačko čitanje)

p.s. kada bih sad krenuo ponovo da sastavljam listu možda bi izgledala drukčije
AlexDunja AlexDunja 17:14 24.10.2010

Re: lični izbor

100 Godina Samoće - Gabrijel Markes
jedan moj drug:
kako da ti se što više likova zovu aurelijano buendija....

moja lista ne bi mogla bez
školica i razgovora u katedrali,
kad smo na toj strani.
vishnja92 vishnja92 17:15 24.10.2010

Re: lični izbor

Kvaka 22 - J.Heler
Tunel - Ernesto Sabato


e, taj Tunel imam u 4-5 primeraka.
svakih par godina naletim na njega i pomislim "jbte nemam Tunel" pa kupim

Junaci Pavlove Ulice - Ferenc Molnar




kada cemo da pravimo liste decijih knjiga?
AlexDunja AlexDunja 17:17 24.10.2010

Re: lični izbor

kada cemo da pravimo liste decijih knjiga?

nema potrebe, zna se pobednik:)))

docsumann docsumann 17:20 24.10.2010

Re: lični izbor

moja lista ne bi mogla bez
školica i razgovora u katedrali,
kad smo na toj strani.


Poljubac Žene Pauka

Zlosutna Noćna Ptica

hmmm, predlozi se gomilaju, možda su već potrebne specijalizovane liste za latinoamerički roman, ruske pisce (primjetih da sam izostavio Majstora i Margaritu), SF, američki roman itd.
AlexDunja AlexDunja 17:23 24.10.2010

Re: lični izbor

latinoamerički roman, ruske pisce (primjetih da sam izostavio Majstora i Margaritu), SF, američki roman itd.

pada, zato ja nisam ni probala
sveobuhvatnu listu.

cenim da bi i vremenska dimenzija
mogla da se uzme kao kriterijum.

trenutno se neopisivo palim na begbedea:)
vladimir petrovic vladimir petrovic 18:13 24.10.2010

Re: lični izbor

AlexDunja
... nema potrebe, zna se pobednik:)))

Da. Mali princ nema premca.

Živeli Francuzi!
AlexDunja AlexDunja 18:18 24.10.2010

Re: lični izbor


Živeli Francuzi!


trenutno se neopisivo palim na begbedea:)
behemot123 behemot123 18:59 24.10.2010

Re: lični izbor

Vadisrce - Žak Vijan


Veliki pozdrav i mala ispravka. Čovek se zove Boris Vijan, na žalost potpuno skrajnut, a apsolutno genijalan tip.
maksa83 maksa83 19:26 24.10.2010

Re: lični izbor

nema potrebe, zna se pobednik:)))

Kako vreme ide ja sam sve sigurniji da to (Mali Princ) nije dečija knjiga.

I - da, zanemariti Tolkina i preskočiti ga iz ovakvih spiskova i ne osvrnuti se na sav taj filigranski rad utrošen na građenje tog sveta (koji je svakako veći i raskošniji pothvat od svega što je ušlo u (prevrtanje očima) Rat i Mir) je pseudo-intelektualna oholost. To je najblaže što mogu da kažem.

A ako pravimo spisak dečijih:

1) Pipi Duga Čarapa
2) Alisa u Zemlju Čuda

... pa dalje šta hoćete.


AlexDunja AlexDunja 19:30 24.10.2010

Re: lični izbor

Kako vreme ide ja sam sve sigurniji da to (Mali Princ) nije dečija knjiga.

ako je tako,
onda je alisa prva.
docsumann docsumann 19:37 24.10.2010

Re: lični izbor

Veliki pozdrav i mala ispravka. Čovek se zove Boris Vijan, na žalost potpuno skrajnut, a apsolutno genijalan tip.


Da u pravu si. Boris Vijan je stvarno bio genijalan lik, a evo i šta o njemu u predgovoru Vadisrca kaže Rejmon Keno


Boris Vijan je obrazovan i lepo vaspitan čovek, završio je tehniku, to nije malo, ali to nije sve:
Boris Vijan je svirao trubu kao retko ko, bio je jedan od obnovitelja podruma u Francuskoj, branio je Nju Orlinz-stil, ali to nije sve:
Boris Vijan je branio bi-bap, ali to nije sve.
Boris Vijan je izišao pred sud, jer je napisao Pljuvaću po vašim grobovima, pod imenom Vernon Saliven, ali to nije sve:
Boris Vijan je napisao još tri pseudopisanija, ali to nije sve:
Boris Vijan je preveo istinske američke spise, apsolutno autentične, čak i one jezički tako teške da je to prosto neverovatno, ali nije to sve:
Boris Vijan je napisao pozorišni komad Deljanje za sve, koji su igrali istinski glumci na pravoj bini, mada on nije birao reči, ali nije to sve:
Boris Vijan je napisao lepe knjige, neobične i potresne, Pena dana, najdirljiviji od svih savremenih ljubavnih romana; Mravi, najmravinjačkiju priču napisanu o ratu; Jesen u Pekingu, delo teško i nepriznato, ali to nije sve;
Jer sve ovo nije još ništa: Boris Vijan će postati Boris Vijan.


p.s. čestitam na avataru
manituu manituu 19:39 24.10.2010

Re: lični izbor

docsumann
moja lista ne bi mogla bez
školica i razgovora u katedrali,
kad smo na toj strani.


Poljubac Žene Pauka

Zlosutna Noćna Ptica

hmmm, predlozi se gomilaju, možda su već potrebne specijalizovane liste za latinoamerički roman, ruske pisce (primjetih da sam izostavio Majstora i Margaritu), SF, američki roman itd.

pa sto se tice novog hispanoamerickog romana, tu smo vec pravili liste, na predhodnom vladinom blogu, o ljosi, pa pogledaj
vishnja92 vishnja92 19:41 24.10.2010

Re: lični izbor

I - da, zanemariti Tolkina i preskočiti ga iz ovakvih spiskova i ne osvrnuti se na sav taj filigranski rad utrošen na građenje tog sveta (koji je svakako veći i raskošniji pothvat od svega što je ušlo u (prevrtanje očima) Rat i Mir) je pseudo-intelektualna oholost.

tko ga je zanemario i preskocio?
a to nije samo filigransko gradjenje Srednjeg sveta:
(pajz sad, opet prepisujem )
"...Nikako niste trebali da prodate Bagremovu ulicu, kako sam ja uvek kazo. To je ono sto je otpocelo svu ovu nevolju. A dok ste vi lunjavali po stranim krajevima, ganjajuci Crne Ljude uz planine po onome sto moj Sem veli, mada, rasta, to on ne razjasnjiva, oni, hop, pa raskopali Kesopucovu ulicu i upropastili mi krompirice!"
(Matori Gemdzi, otac Sema Gemdzija)


Decaci pavlove ulice, Kroz pustinju i prasumu, Ostrvo s blagom, Strah u ulici lipa, Tata Dugonja, Magarece godine, Crna strela, Brezuljak Votersip...
AlexDunja AlexDunja 19:41 24.10.2010

Re: lični izbor

, pa pogledaj

ups,
ufatio si da preskačem njegove
blogove, najčešće...

iako volim ljosu...ajajaj.
manituu manituu 19:48 24.10.2010

Re: lični izbor

AlexDunja
100 Godina Samoće - Gabrijel Markes
jedan moj drug:
kako da ti se što više likova zovu aurelijano buendija....

moja lista ne bi mogla bez
školica i razgovora u katedrali,
kad smo na toj strani.

kolko god da ima aurelijana ili hose arkadija, ipak moras da priznas da je porodica buendia prejebala razgovore u katedrali hehehh
maksa83 maksa83 19:49 24.10.2010

Re: lični izbor

tko ga je zanemario i preskocio?

Ma to ovi ... mrtvi ozbiljni.
manituu manituu 19:49 24.10.2010

Re: lični izbor

docsumann
Lijeva Ruka Tame - Ursula Legvin
Čapajev i Praznina - Viktor Peljevin
Piknik na Kraju Puta - A. i B. Strugacki
Kvaka 22 - J.Heler
Tunel - Ernesto Sabato ( a može i "O Junacima i Grobovima" )
Idiot - FM Dostojevski
Stepski Vuk - Herman Hese
Poziv na Pogubljenje - Vladimir Nabokov
Vadisrce - Boris Vijan
100 Godina Samoće - Gabrijel Markes

i jedan bonus :
Junaci Pavlove Ulice - Ferenc Molnar (obilježila moje dječačko čitanje)

p.s. kada bih sad krenuo ponovo da sastavljam listu možda bi izgledala drukčije

verovao ili ne, evo ja se juce po treci put uhvatio junaka i grobova...znam da sam preterao, al sta cu
manituu manituu 19:58 24.10.2010

Re: lični izbor

AlexDunja
kada cemo da pravimo liste decijih knjiga?

nema potrebe, zna se pobednik:)))


hehehe......ja sam ga razumeo tek sa 18 godina...tesko da je to decija knjiga...
mada, mozda sam i ja bio mentalno zaostao klinac

mojih par iz detinjstva bi svakako bili:

brezuljak votership - richarda adamsa
dozivljaji sherloka holmsa- artura konana dojla
20000 milja pod morem- zila verna
ovo su prave decije knjige
i moram da pomenem jednu kratku, ali koja me jos uvek rasplace
dobro drvo- od shela silverstejna
docsumann docsumann 19:58 24.10.2010

Re: lični izbor

pa sto se tice novog hispanoamerickog romana, tu smo vec pravili liste, na predhodnom vladinom blogu, o ljosi, pa pogledaj


znam, učestvovah i sam
behemot123 behemot123 20:01 24.10.2010

Re: lični izbor

p.s. čestitam na avataru


Hvala kume . Neka te svi Heroji (trojka, naravno) čuvaju. A što se Vadisrca tiče, kada sam je prvi put pročitao, pola sata sam šetao po kući, izbezumljen od sreće. To mi se dešavalo sa retko kojom knjigom.
Znaš da je genije pevao i šlagere. Pazi sad ovo:


Pesma se zove Dezerter, direktno pismo predsedniku. E to su muda, gospođo Biserko !
vishnja92 vishnja92 20:03 24.10.2010

Re: lični izbor

20000 milja pod morem- zila verna

jao, Zil Vern, zaboravila. Putovanje u srediste zemlje, 20 000 milja pod morem i Put oko sveta za 80 dana, meni omiljene skroz.

i Mark Tven :)
(neko je gore spomenuo Haklberi Fina a ne Toma Sojera, potpuno saglasna)
alselone alselone 20:23 24.10.2010

Re: lični izbor

vishnja92
Putovanje u srediste zemlje, 20 000 milja pod morem i Put oko sveta za 80 dana, meni omiljene skroz.


Dodao bih i Tajanstveno ostrvo - moja omiljena.
Biljana 77 Biljana 77 20:23 24.10.2010

Re: lični izbor

maksa83
nema potrebe, zna se pobednik:)))

Kako vreme ide ja sam sve sigurniji da to (Mali Princ) nije dečija knjiga.

I - da, zanemariti Tolkina i preskočiti ga iz ovakvih spiskova i ne osvrnuti se na sav taj filigranski rad utrošen na građenje tog sveta (koji je svakako veći i raskošniji pothvat od svega što je ušlo u (prevrtanje očima) Rat i Mir) je pseudo-intelektualna oholost. To je najblaže što mogu da kažem.


Mali Princ
je neopravdano završio među dečijim knjigama. Ono nije ni za baš sve odrasle. A i o Alisi može da se razmisli - puno je toga istripovano..

E sad.. deset je malo, a ako pređemo cifru onda unedogled, pa neka bude deset, onako na prvu, ne nužno u tom redosledu:
Don Kihot (Vladimire Petroviću, planiram i ja o njemu, pa kom obojci, kom...)
Zli dusi i Idiot
Crveno i crno
Rat i mir (Makso, ne kolutaj!)
Dr. Faustus - Man
Izgubljene iluzije- Balzak
Portret umetnika u mladosti
100 godina samoće
Stranac ili Deca ponoći)

+ Tolkin kako jedan fenomen za sebe. Svet koji je on kreirao kompleksniji je, kompletniji (i bez uzora u realnom) nego onaj koji je kreirao npr. Balzak.

Knjige za decu - Žil Vern - sve, Lajanje na zvezde, Tom Sojer (Hak Fin je već malo ozbiljnija knjiga)...
vishnja92 vishnja92 20:25 24.10.2010

Re: lični izbor

Tajanstveno ostrvo - moja omiljena

!!!
zaboravila sam. citala neko staro izdanje, tatinu knjigu iz detinjstva :)
docsumann docsumann 20:30 24.10.2010

Re: lični izbor

behemot123

A što se Vadisrca tiče, kada sam je prvi put pročitao, pola sata sam šetao po kući, izbezumljen od sreće.


da ... to su te knjige
JJ Beba JJ Beba 20:40 24.10.2010

Re: lični izbor

AlexDunja
kada cemo da pravimo liste decijih knjiga?

nema potrebe, zna se pobednik:)))


mada je Silverstejnovo Dobro drvo veliki konkurent
AlexDunja AlexDunja 20:45 24.10.2010

Re: lični izbor

mada je Silverstejnovo Dobro drvo veliki konkurent

saglasna.

alli, ako mali princ nije knjiga za decu,
bogami nije ni dobro drvo...


ja mislim da jesu. obe.
antioksidant antioksidant 20:47 24.10.2010

Re: lični izbor

Rat i mir (Makso, ne kolutaj!)

evo ja da se pridruzim maksi,

jedina prednost sto je "rat i mir" na listi je sto zbog toga nema "ane karenjine" (ovoj drugoj priznajem jednu recenicu - na srecu prvu, ostatak slobodno preskociti)

edit: inace, citam na preskok pa ne znam da li je nako napisao

solohov - tihi don
ostrovski - kako se kalio celik
(dobio kad sam bio 4ti razred - procitao jedno 76 puta)
antioksidant antioksidant 20:53 24.10.2010

Re: lični izbor

alli, ako mali princ nije knjiga za decu,
bogami nije ni dobro drvo...


ja mislim da jesu. obe.

jesu
za decu u odraslima
natasavb natasavb 20:54 24.10.2010

Re: lični izbor

Čapajev i Praznina - Viktor Peljevin

Meni od Peljevina "Brojevi".

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana