Ekonomija| Politika| Porodica| Roditeljstvo| Život

Bebe i PDV

niccolo RSS / 29.10.2010. u 17:58

S vremena na vreme se, u okviru priče o podsticanju rađanja, pokrene pitanje PDV-a na dečiju hranu, obuću, odeću, kolica, krevece i drugu opremu. Nekoliko puta su spominjane razne inicijative da se PDV na ovu robu ukine. Poslednji takav slučaj sam čuo jutros u jutarnjem programu RTS-a gde je simpatična crnka (ne znam ni kako se žena zove niti iz koje je organizacije – ovo drugo pod uslovom da je uopšte iz neke organizacije). U svakom slučaju nijedna od tih inicijativa nije urodila plodom, uz različita obrazloženja, od kojih ovaj poslednji, koji je jutros pomenula crnka, nisam baš najbolje razumeo. S obzirom da je očigledno da Ministarstvo nije spremno da prihvati ukidanje PDV-a razmišljao sam šta bi bila najbolja alternativa, koja bi omogućila i da država dobije svoj PDV od proizvođača/prodavaca ove robe, a i da se pomogne građanima sa bebama da lakše podnesu «udar» na svoje budžete koji dete svakako donosi.

 

Mislim da se oba cilja mogu postići time što bi se roditeljima omogućilo da dobiju povraćaj PDV-a koji su platili kroz račune. Da bi se to postiglo potrebno je izmeniti Zakon o PDV-u, tako da se predvidi refakcija PDV-a roditeljima, u kome bi se definisalo do koliko godina deteta roditelji imaju pravo na refakciju za robu kupljenu za to dete, koliko često bi se taj povraćaj vršio (predlažem na mesec dana) i predvidelo da se detaljnije regulisanje uslova i načina na koji bi se pravo na povraćaj ostvarivalo definiše podzakonskim aktom (zovimo ga Pravilnik), a da je povraćaj roditeljima hitan. Pravilnik bi imao dva dela. Prvi bi sadržao spisak robe za koju bi postojalo pravo na povraćaj PDV-a, a drugi bi propisivao koja dokumenta se moraju podneti radi ostvarivanja ovog prava (pri tome da se najveći deo dokumenata podnosi samo prvi put, prilikom «registracije», a posle, za svaki povraćaj podnositi samo fiskalne račune i obrazac zahteva).

 

Sve što bi roditelji trebalo da rade jeste da čuvaju fiskalne račune i da na kraju meseca (ako bi povraćaj bio moguć jednom mesečno) popune obrazac zahteva za povraćaj iznosima koji su platili za robu za koju imaju pravo na povraćaj. U suštini obrazac treba da bude što jednostavniji kako bi građani mogli lako da nauče da ga sami popunjavaju.

 

Na ovaj način bi se osiguralo da poresku olakšicu dobiju zaista oni kojima je namenjena - roditelji, odnosno izbegava se opasnost da proizvođači/prodavci, i pored ukidanja PDV-a, jednostavno ostave iste cene svojih proizvoda i preliju dobit u svoje džepove.



Komentari (34)

Komentare je moguće postavljati samo u prvih 7 dana, nakon čega se blog automatski zaključava

Biljana 77 Biljana 77 18:06 29.10.2010

Argumenti

Jedno od obrazloženja svojevremeno je bilo i da se ne može precizno definisati šta je to roba za bebe.

niccolo niccolo 18:09 29.10.2010

Re: Argumenti

Jedno od obrazloženja svojevremeno je bilo i da se ne može precizno definisati šta je to roba za bebe.

Ova jutros reče kako su im objasnili da će ukidanje PDV-a da dovede do poskupljenja

Ono što je izvesno jeste da ne žele da to urade pa ja onda kažem hajde da vidimo šta bi moglo umesto toga...
Dr M Dr M 21:39 29.10.2010

Re: Argumenti

Jedno od obrazloženja svojevremeno je bilo i da se ne može precizno definisati šta je to roba za bebe.


Il` se prave blesavi, il` nas prave blesavim..

Moguce je: Cipele do broja 25, pelene do 18 kg., sve zamene za majcino mleko...

Lako je, kad odluce da krpe rupe u natalitetu umesto rupetina u budzetu.
mirelarado mirelarado 22:01 29.10.2010

Re: Argumenti

Ono što je izvesno jeste da ne žele da to urade pa ja onda kažem hajde da vidimo šta bi moglo umesto toga...


И предложио си сасвим разумно и практично решење, али држава, очито, није спремна да се одрекне тог прихода.
niccolo niccolo 08:59 30.10.2010

Re: Argumenti

Moguce je: Cipele do broja 25, pelene do 18 kg., sve zamene za majcino mleko...

Naravno. Jedino bi bilo malo sporno oko neke hrane. Recimo teško da bi prihvatili da stave bilo koje voće na listu jer njega konzumiraju i stari i mladi i tako neke namirnice

али држава, очито, није спремна да се одрекне тог прихода.

Generalno, država nije spremna da se odriče bilo kog prihoda. Doduše, sad nešto ovi građevinari pokušavaju da "dobiju" od ministarstva finansija ne bi li ljudi mogli da prežive krizu, videćemo da li će i šta uspeti...
sesili sesili 19:02 29.10.2010

Mislim

da je VIB jednom rekao - ne citiram - koliko me rasplače poskupljenje, toliko me nasmeje obrazloženje!! To u vezi ovoga da se nezna šta je roba za bebe. U stvari, udaraju tu, gde je svaki roditelj naj osetljiviji. Kazaće, neću nešto sebi, ali bebi-detetu moram. Imam troje malih unučića. Moje snahe nisu rađale zbog države, ali ni ta država ne mora da zarađuje na deci. Stariji unuk (nepune dve godine) ima malo problema sa jednom nogom, stopalo mu "beži" unutra. Javili su se pedijatru, pa ortopedu. Preporučena je ortopedska cipelica. Platili su je 4.5oo dinara! Zar nije preterano?
niccolo niccolo 19:18 29.10.2010

Re: Mislim

Moje snahe nisu rađale zbog države

Naravno. Niko ni ne rađa (niti treba da rađa) zbog države. Ali da roditeljima treba pomoći to svakako stoji...
anakcosa anakcosa 19:04 29.10.2010

Dobra ideja

Samo, molim vas, ne komplikujte!


U ovom nasem sistemu je jako tesko ostvariti bilo kakva osnovna ljudska prava, a kamoli nesto ovako! Morali bi da dokazujemo sve i svasta, i vise bi nas kostalo gorivo i vreme koje bismo potrosili na silna dokumnta, nego da im damo taj "trichavi" PDV!

Ako hoce neka jednostavno ukinu, ako nece-na cast im je!
niccolo niccolo 19:16 29.10.2010

Re: Dobra ideja

Samo, molim vas, ne komplikujte!

Nije komplikovano, baš sam smislio jednostavan način, samo čuvanje fiskalnih računa
jedan.kub jedan.kub 20:46 29.10.2010

Re: Dobra ideja

Odlična ideja i nije komplikovano ali ne zavsi od nas.
niccolo niccolo 09:02 30.10.2010

Re: Dobra ideja

ali ne zavsi od nas

Pa može i da zavisi, samo je pitanje koliko bi neko bio spreman da gura tu priču i koliko bi ostali bili spremni da ga podržavaju. Nešto slično ko Majka hrabrost...
Hemičarka Hemičarka 20:57 29.10.2010

Troll

Pošto na temu PDV-a nemam ništa pametno i konstruktvino da kažem, jedan malo trol (kod koga ću, ako ne kod niccola ):

Dementijeva se oprostila od tenisa!
ivana23 ivana23 21:14 29.10.2010

Re: Troll

Hemičarka
Dementijeva se oprostila od tenisa!


Videsmo
niccolo niccolo 09:04 30.10.2010

Re: Troll

Ja se brinem za Rea kako će da preživi ovo povlačenje
sesili sesili 21:18 29.10.2010

PDV

Jaaaako teško bi to išlo sa vraćanjem. Invalidi 100% po jednom osnovu, imaju pravo na uvoz polovnog automobila BEZ plaćanja carine i PDV. Ali, porez mora da se plati, pa se čeka više od godine dana (za sada) da vrate novac. A evro rasteeeeeee......
niccolo niccolo 09:05 30.10.2010

Re: PDV

pa se čeka više od godine dana (za sada) da vrate novac.

Zato sam pomenuo da valja staviti u zakon da je postupak vraćanja hitan
seceranac seceranac 22:49 29.10.2010

ima nesto

to sa PDV-omje je licemerno jer stalno ponavljaju kako im je natalitet bitan no ja imam jedan drugi komentar.

U srbiji su roditelji potpuno odlepili i nikakvo ukidanje PDV-a im ne bi pomoglo. U siromasnoj srbiji se najbolje prodaju decja kolica od 500 ili 800 evra, markirane odeca i cipelice za decu koja jos ne hodaju,
sve uz onaj bedni izgovor dete mora sve imati - na detetu se ne stedi
niccolo niccolo 09:08 30.10.2010

Re: ima nesto

U siromasnoj srbiji se najbolje prodaju decja kolica od 500 ili 800 evra, markirane odeca i cipelice za decu koja jos ne hodaju,
sve uz onaj bedni izgovor dete mora sve imati - na detetu se ne stedi

Možda da se malo modifikuje ideja pa da se povraćaj PDV-a može ostvariti samo za robu određene "klase"/kvaliteta, pa se na taj način razdvoje oni koji očigledno imaju novca pa kupuju tako skupu robu, od onih koji nemaju...To je jedna od opcija, koja ima svoje za i protiv, mada i opcija da se ne pravi razlika ima za i protiv...
strenum strenum 21:50 31.10.2010

Re: ima nesto

U siromasnoj srbiji se najbolje prodaju decja kolica od 500 ili 800 evra, markirane odeca i cipelice za decu koja jos ne hodaju,


Mnogi roditelji vecinu stvari naslede od starijih rodjaka/ prijatelja/ kumova itd. A ovi koji mogu da priuste nove stvari, mogu i da izaberu. Najcesce jedna ista kolica moze da koristi dvoje, troje ili cetvoro dece. I tu istu garderobu najcesce ne nosi samo ta beba za koju je kupljeno.
niccolo niccolo 23:02 31.10.2010

Re: ima nesto

Najcesce jedna ista kolica moze da koristi dvoje, troje ili cetvoro dece. I tu istu garderobu najcesce ne nosi samo ta beba za koju je kupljeno.

Jeste, i ja bih rekao da je to najčešći slučaj. U ostalom kao što je ova na tv-u rekla, za prvo dete su najveći izdaci...
miloradkakmar miloradkakmar 23:47 29.10.2010

Na

Sajmu sam kupio par knjižica za unuku.Skupo!? Ne kajem se jer mora da navikne na knjigu. Knjiga nikad nije skupa, tako se razmišlja i o ostalim stvarima za decu.
niccolo niccolo 09:09 30.10.2010

Re: Na

Sajmu sam kupio par knjižica za unuku

Goran Vučković Goran Vučković 00:14 30.10.2010

Bebi PDV

Ćao Niccolo,

Evo jednog mog starog bloga u kome smo pričali o ovoj priči, kada je ono pokojni patrijarh Pavle "urgirao".

Kao i tada, ja sam i dalje za davanje para kroz dečiji dodatak, a ne kroz komplikovanje poreskih propisa - jer kad su poreski propisi krezubi, uvek se nađe rupa (vidi primere na mom starom blogu), a plus se poskupljuje cela stvar administracijom na ovoj ili onoj strani (kod tvog modela je administracija baš posebno skupa). Na starom blogu smo, kao što rekoh, davali i neke primere kako se šta može zeznuti i kako ide sa dečijim dodatkom u par zemalja (npr. u Danskoj svako dete dobije isti dečiji dodatak, koliko god roditelji imali prihoda).

Inače, po meni, najveća mana ukidanja PDV na dečiju robu je što najviše time dobiju oni koji najviše i imaju (što više kupiš, to si više popusta ostvario, praktično se preliva poresko opterećenje opet sa bogatih na siromašne - a daleko da je prvi put u srpskim poreskim propisima). Umesto da bude obrnuto - da proporcionalno najviše vredi onima koji najmanje imaju - što bi bilo u slučaju fiksnog dečijeg dodatka - gde bi svi dobili isto, ali bi najviše značilo onima koji imaju najmanje.
antioksidant antioksidant 08:28 30.10.2010

Re: Bebi PDV

da, i ja mislim da je bolje (efikasnije i jeftinije) menjati socijalnu politiku po ovom pitanju a ne ulaziti u poresku
poreski sistem mora biti sto jednostavniji
niccolo niccolo 09:19 30.10.2010

Re: Bebi PDV

Evo jednog mog starog bloga u kome smo pričali o ovoj priči, kada je ono pokojni patrijarh Pavle "urgirao".

Evo pročitao. Ni ja se ne slažem sa ukidanjem PDV-a, zato i mislim da je refakcija bolja jer se novac vraća zaista onima koji su ga potrošili. I ne mislim da rešenje nešto posebno komplikuje poreski sistem, ali jeste istina da ostaje pitanje administracije. Međtum ni dečiji dodatak nije dobro rešen kod nas. Recimo crnka koju sam pominjao je ukazala na jednu interesantnu stvar. Najmanji dodatak je za prvo dete, a kod prvog deteta u stvari postoje najveći troškovi (recimo krevatac i kolica, koje posle mogu da se koriste i za drugo, treće itd. dete).
Goran Vučković Goran Vučković 12:16 30.10.2010

Re: Bebi PDV

Recimo crnka koju sam pominjao je ukazala na jednu interesantnu stvar. Najmanji dodatak je za prvo dete, a kod prvog deteta u stvari postoje najveći troškovi (recimo krevatac i kolica, koje posle mogu da se koriste i za drugo, treće itd. dete).

Iskreno, meni je mnogo logičnije da se traži izmena takvih stvari i povećanje promptnosti, efikasnosti i iznosa isplata po detetu - a ne da se komplikuje poreski sistem, otvara dodatni prostor za malverzacije (ili od strane trgovaca, ako je oslobođenje, ili od strane državne administracije, ako je refundiranje), prave dodatni administrativni troškovi od kojih niko nema koristi - i još najviše daje onima koji najviše imaju (jer što više kupiš, više si povraćaja poreza dobio).

Primeti da je mogućnost malverzacije sa dečijim dodatkom mnogo manja, jer se dokazuje samo (jednom) da je dete rođeno i da je u periodu kada se isplaćuje dodatak - zamisli kako bi izgledala ta kontrola računa pri predaji na naplatu povraćaja

EDIT: Uzgred, šta misliš zašto se ova tema (ukidanja PDV na stvari za decu) stalno (tj. periodično) pojavljuje u javnosti - a ne tema povećanja dečijeg dodatka, korekcije nepravilnosti u iznosima koje si pomenuo i povećanje efikasnosti isplate?
libkonz libkonz 13:59 30.10.2010

Re: Bebi PDV

u potpunosti se slažem sa Vučkom. Ukidanje PDV-a ne bi donelo ništa značajno, samo mi stvorilo zloupotrebe. Sećam se problema i dilema u mojoj firmi pre jedno 7 godina, kada su svi drugi prodavali fotoaparate kao deo računarske opreme (bez poreza), a mi izigravali poštenjačine.
Nek povećaju socijalna davanja namenjena deci, a PDV da ne diraju!
niccolo niccolo 16:45 30.10.2010

Re: Bebi PDV

Uzgred, šta misliš zašto se ova tema (ukidanja PDV na stvari za decu) stalno (tj. periodično) pojavljuje u javnosti - a ne tema povećanja dečijeg dodatka, korekcije nepravilnosti u iznosima koje si pomenuo i povećanje efikasnosti isplate?

Iskreno nisam razmišljao o tome, verovatno zato što nvo koje se time bave nemaju ideju šta bi bilo dobro da se uradi, a onda ih trgovci "izlobiraju" da se zalažu za ono što ovima odgovara.
vladimir petrovic vladimir petrovic 07:53 31.10.2010

Re: Bebi PDV

GV
... Kao i tada, ja sam i dalje za davanje para kroz dečiji dodatak, a ne kroz komplikovanje poreskih propisa - jer kad su poreski propisi krezubi, uvek se nađe rupa (

AO
... da, i ja mislim da je bolje (efikasnije i jeftinije) menjati socijalnu politiku po ovom pitanju a ne ulaziti u poresku
poreski sistem mora biti sto jednostavniji

I ja se slažem, ako dobro razumem, da ne treba dirati poreski sistem, već tražiti druge moduse, od kojih je jedan već pominjani a nikada dobro rešen - dečji dodatak.

Ali ostaje ono prokleto pitanje - opšta atmosfera u Srbiji je mučna za mlade parove i ne može ih stimulisati da radjaju (više) dece, jer gde god da se okrenu, problemi im vise nad glavom kao Damaklov mač - od stambenog pitanja, pouzdanog posla, kindergartena i sl.

Da se vratim na poreski sistem... slažem se sa onima koji veruju da je to izuzetno važan instrument sveukupne ekonomsko-finansijske politike svake zemlje, tako da praviti stalno nekakve izuzetke ne vodi dobrom. Najbitnije jeste sprovoditi taj zakon tamo gde se istinski mogu ostvarivati prihodi, a tu se najviše prave propusti.

niccolo niccolo 11:07 31.10.2010

Re: Bebi PDV

Najbitnije jeste sprovoditi taj zakon tamo gde se istinski mogu ostvarivati prihodi, a tu se najviše prave propusti.

Da, s ovim se slažem potpuno.
Goran Vučković Goran Vučković 11:35 31.10.2010

Re: Bebi PDV

Ali ostaje ono prokleto pitanje - opšta atmosfera u Srbiji je mučna za mlade parove i ne može ih stimulisati da radjaju (više) dece, jer gde god da se okrenu, problemi im vise nad glavom kao Damaklov mač - od stambenog pitanja, pouzdanog posla, kindergartena i sl.

Što reče Lenon: život je ono što vam se dešava dok imate druge planove...
duchesse duchesse 19:43 31.10.2010

Ni ja nisam

pametna da diskutujem o fiskalnoj politici, al, evo empirijski, rezultat jučerašnjih i današnjih kupovina za nadolazeće novorodjenče:
1. Krevetac, posteljina i tako to vezano za spavanje - 21.000;
2. Kolica (srednje klase), sa nosiljkom i sedištem za kola - 43.000;
3. Potrepštine za porodilište za mene i bebu, plus osnovne potrepštine za kad beba dodje kući - cca 25.000.
4. Izraz lica kad na TV-u počne emisija pod naslovom "Vreme je za bebe" - priceless.
Naravno, troškove održavanja trudnoće i porodjaja neću da pominjem, pošto su off ttopic.
niccolo niccolo 23:00 31.10.2010

Re: Ni ja nisam

Eto, znači platila si otprilike 13.500 PDV-a. Razlog zašto ja više preferiram rešenje putem refakcije PDV-a nego putem dečijeg dodatka je što mi se čini da se ne može obezbediti dovoljno novca da se svima isplati podjednako, a dovoljno dečijeg dodatka, dok iznosi povraćenog PDV-a zavise od toga koliko je ko potrošio...

Izraz lica kad na TV-u počne emisija pod naslovom "Vreme je za bebe" - priceless.

duchesse duchesse 14:49 01.11.2010

Re: Ni ja nisam

ne može obezbediti dovoljno novca

Pa, ako je onih cca 30.000 koje se dobija za 1. dete namenjeno pokrivanju PDV-a, mozda i moze necemu da posluzi ako se trudnoca vodi preko socijalnog zdravstvenog a ne privatno (tesko izvodljivo u realnosti), ako se ne kupuju lekovi, vitamini, suplementi nego se sve dobija na recept (totalno neizvodljivo), ako se na porodjaju ne plati nijedna "vanstandardna" usluga (opet tesko, ali ne nemoguce), i ako se za bebu kupuje sve najjeftinije, ukljucujuci kineske kopije kolica i opreme (izvodljivo al rekla bih nebezbedno). I opet je diskutabilno da li ta suma pokriva PDV, ali ajde. I u cemu je poenta roditeljskog dodatka, ako ces njime da krpis PDV koji placas drzavi? Drzava ti daje, drzava ti uzima? Njah. Il oslobadjanje poreza, il povracaj istog.

Arhiva

   

Kategorije aktivne u poslednjih 7 dana